• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1009
تعداد نظرات : 155
زمان آخرین مطلب : 5349روز قبل
ورزش و تحرک

۱) اول: اگر بخواهیم پرسپولیس و استقلال را پیش از ورود به دیدارهای لیگ هفتم به صورت پیش نویس بررسی كنیم و این ۲ را با یكدیگر قیاس نماییم، باید شكل این قیاس از این منظر بررسی شود كه تك به تك بازیكنان این تیم را به لحاظ روش بازی كنار یكدیگر قرار دهیم تا نتیجه كاغذی رو در روی ما قرار گیرد.
با یك نگاه به پرسپولیس، مهمترین نكته فوتبال روز دنیا به چشم دیده می شود كه این اولین حسن پرسپولیس است و آن، این است: اكثر بازیكنان پرسپولیس دارای قوای بدنی فوق العاده ای هستند و از این منظر جزو بهترین های ایران محسوب می شوند. به اسامی آنها نگاه كنید: باقری، نصرتی، مامانی، شیث رضایی، باقری ها، الونگ، بادامكی، آقایی، خیرخواه، عبدی و ...
در واقع باید پرسپولیس را یك تیم فیزیكی برشمرد و آن را دارای قدرت بدنی برتر از قدرت بدنی میانگین لیگ برتر دانست چون تیم فیزیكی پرسپولیس فوق العاده دونده، درگیر و پرانرژی است. سرخها تنها ۲ فانتزی باز سال گذشته خود (كعبی و معدنچی) را هم از دست داده اند و البته به جای ایشان محسن خلیلی را كه سریع است و فانتزی باز و همینطور فرهاد خیرخواه را خریداری كرده اند كه البته به لحاظ بازی فانتزی شاید نتوانند جای خالی حسین كعبی و مهرزاد معدنچی را برای پرسپولیس پر كنند.
البته خیرخواه بازیكن فوق العاده ای است كه در كنار عبدی و علی عسكری می توانند پدیده های این فصل پرسپولیس لقب بگیرند. اما در آنسوی میدان و در دیار استقلالی ها، داستان تا حدود بسیار زیادی متفاوت است. اینها فیزیكی بازهایی چون حسین كاظمی، علی انصاریان، سیاوش اكبرپور، میثم بائو و ... را از دست داده اند و به جای ایشان برهانی، جباری، روانخواه، پولادی و ... را به خدمت گرفته اند. در واقع باید گفت استقلالی ها از بازی فیزیكی به سمت بازی فانتزی حركت كرده اند و این درست برعكس پرسپولیس است كه از فانتزی به فیزیكی حركت كرد. آبی ها بازیكنانی سریعتر و فانتزی باز تر اما شكننده تری را در اختیار دارند و قرمز ها بازیكنانی دونده تر و قلدرتر اما غیر فانتزی را ...
جنگ امسال این ۲ تیم كاملاً دیدنی خواهد بود. البته استقلال در آخرین روزهای نقل و انتقالات با جذب «سان جان» قوی جثه سعی كرد وضعیت تیمش را تا حدودی تغییر دهد اما حتی با سان جان هم نمی توان استقلال را یك تیم فیزیكی محسوب كرد. حتی اگر به سان جان بلند قامت، بیاتی نیا، صادقی و قربانی را هم اضافه كنیم، باز هم تیمی كه در نهایت توپ زیر پایش در دیار آبی ها می چرخد، فانتزی محسوب می شود، نه فیزیكی!
از آنسو اگر عباس آقایی، خلیلی، بادامكی و خرسندی را هم جزو فانتزی بازها به حساب بیاوریم، باز هم پرسپولیس با اتكا به ۷ بازیكن فیزیكی خودش یك تیم فانتزی باز نخواهد شد چون پرسپولیس امسال تیمی گردن كلفت خواهد بود.
به نظر شما كدام تیم گوی سبقت را از دیگری خواهد ربود؟
۲) دوم: كادر فنی پرسپولیس و استقلال ۲ تقابل بزرگ را در كادرهای فنی خود پیش چشم خواهند دید. آنها در این نقطه هم هیچ وجه تشابهی كه ندارند هیچ، دقیقاً ۲ نقطه تقابل را در كادر فنی معنی كرده اند. حجازی سرمربی ای از نسل دوم است و یك ایرانی با تجربه اما در آنسو قطبی از نسل چهارم است، مدرن اما بی تجربه.
قطبی تاكنون آزمون پس نداده اما تا دلتان بخواهد با سرمربیان بزرگی كار كرده اما حجازی آزمون پس داده ولی حتی برای كلاس مربیگری رفتن هم مشكلات عدیده ای داشته است، چه برسد به اینكه دستیار مربیان دیگری باشد.
به هر حال آبی ها و قرمزها امسال متضادترین دوران خود را سپری می كنند تا جایی كه خیال می كنیم تماشاگران زیادی را به ورزشگاهها خواهند كشاند و تصور می كنیم این ۲ تیم تا روز آخر با هم رقابت خواهند كرد.   
  
    ابرار ورزشی
سه شنبه 23/5/1386 - 9:40
دعا و زیارت
 ده‌ها سال پيش از ميلاد حضرت صاحب‌الزمان(ع)، برخي صحابي والامقام ائمة معصومين(ع)، با بي‌قراري از فصل ظهور و قيام قائم آل‌محمد(ع)، مي‌پرسيدند و گاه آرزوي حضور در خيل ياران حضرتش را در دل پاس مي داشتند.
اين پرسش و تمناي زود هنگام، محصول اهتمام و تذكر مداوم حضرات معصومين(ع)، دربارة موضوع «غيبت و ظهور» امام دوازدهم از سلالة پاك نبي‌گرامي اسلام بود چنان كه، حضرت ختمي مرتبت در خطبة غدير و پس از ايشان تمامي ائمه دين(ع)، به مناسبت‌هاي مختلف مسلمين را متوجه و متذكر دو امر مهم «غيبت و ظهور» مي ساختند.
جملة اقوال و روايات رسيده در اين باره، مملو از حكمت، زيبايي و شنيدني‌اند، امّا، وقتي زراره، پرسشِ «حمران» از «زمان ظهور» و پاسخ امام پنجم، حضرت امام محمدباقر(ع)، به او را روايت مي‌كند سؤال كننده و خوانندة فهيم درمي‌يابد كه امام ضمن بيان حكايتي تمثيلي نه تنها پرده از «شرايط لازم ظهور» برمي‌دارند بلكه تماميت فلسفه و حكمت تاريخ نزد شيعيان اهل‌بيت(ع)، را بيان مي‌كنند.

امام محمد باقر(ع) مي‌فرمايند:
«در زمان‌هاي قديم مرد دانشمندي پسري داشت كه علاقه‌اي به علم پدر نشان نمي‌داد، به عكسِ همسايه‌اي كه نزد دانشمند بهره‌ها مي برد. آن هنگام كه مرگ دانشمند رسيد، پسر را نصيحت كرد كه هر گاه پس از من در امري درماندي به سراغ همسايه برو و از او كمك بخواه.

روزگاري چند گذشت. پادشاه را رؤيايي پيش آمد و به اميد كشف تعبير به سراغ پسر مرد دانشمند فرستاد. آن پسر كه از پدر علمي نياموخته بود، به اميد ياري، به سراغ همسايه رفت. همسايه به شرط تقسيم تحفه و صلة سلطان، تعبير خواب را گفت و به پسر سفارش كرد تا در پاسخ سؤال پادشاه بگويد: «اينك زمان گرگ است».

پادشاه تعبير خوابش را دريافت كرد و پسر صله و انعام را، اما از روي طمع جملة صله را نزد خود نگه داشت و عهد با همسايه را رها كرد.

با گذر روزگار، ديگر بار پادشاه را رؤيايي پيش‌آمد. به سراغ پسر مرد دانشمند فرستاد و مطالبة تعبير كرد. پسر ناگزير اما سرافكنده و خجلت زده ديگر بار به سراغ همسايه رفت و كمك خواست. همسايه ديگر بار به شرط حفظ عهد و تقسيم تحفه و صلة پادشاه تعبير خواب را گفت و به پسر سفارش كرد تا درجواب سؤال پادشاه بگويد:
«اينك زمان قوچ است».

در وقت بازگشت، پسر در ميانة ترديد و دودلي با خود جدال داشت. گاه بر آن مي‌شد تا وفاي به عهد كند و حق همسايه را بدهد و گاه پاي پس مي‌كشيد. تا آن كه بر خود فايق نيامد و جملة هداياي سلطاني را به خانه برد و به تنهايي بهره برد.

چندي بگذشت. براي سومين بار پادشاه را سؤالي پيش آمد. پسر را براي پاسخ طالب شدند. پسر نادم و پشيمان از نقص عهد پيشين و از روي اضطرار، درب همسايه را كوبيد و كمك خواست اما، وعده كرد ضمن حفظ عهد و وفاداري، حق همسايه را بدهد. همسايه نيز پاسخ سؤال پادشاه را به پسر گفت و از او خواست تا به پادشاه بگويد: «اينك زمان ميزان است».

پسر، جملة هداياي سلطاني را به در خانة همسايه برد و اختيار تقسيم را به او سپرد اما همسايه كه اهل دانش بود گفت مرا به اين هدايا نيازي نيست. زمان اول تو از گرگ‌ها بودي و زمان دوم چون قوچ در انجام تقسيم و اداي عهد در ترديد اما، زمان سوم زمان ميزان بود و تو وفادارانه بر عهد خود ماندي. جملة هدايا از آن تو1.
حضرت در پاسخ به سؤال حمران، به سه مقطع تاريخي، سه دوره اشاره دارند. سه مرحله كه در هر يك حالي و عهدي بر جان مردم مستولي مي‌شود.

• اول، عهد گرگي؛ دوران خودكامگي، درنده‌خويي، ظلم، ستيزه‌جويي و احساس استغناي از اهل حكمت و عصمت، دوران‌ دوري.

اين دوره، هزاران هزار مرد را در سياه‌چال ظالم گرفتار و آوردگاه‌ها را از خون مردان مرد رنگين كرد. مجال تأسيس و تداوم دولت حق را براي قرن‌ها از بين برد، و در نقطه عطف‌هاي بسياري، زخم‌هايي جان كاه بر جسم و جان فرزندان آدمي فرود آورد چنان كه؛

در شبان‌گاهي تيره و سخت، مظلومانه كوثر درخشان آل محمد(ص)، را مدفون در خاك تيره و مكان مجهول ساخت.
در سحرگاهي نواي جانسوز «فزتُ و ربّ الكعبه» را تا به عرش بالا كشيد و در ظهري داغ و سوزان، نداي «هل من ناصر ينصرني» را بي‌پاسخ گذاشت. تا آن‌ جا كه گويي اين عهد و عصر را پاياني نبود.

اين همه نتيجة عهد آدمي با «خوي گرگي» بود. همة تباهي، سياهي، ناكامي مردان و غلبة نامردماني كه فرزند خواندگان شيطان بودند و شبيه قبيلة سياهي.

گريزي نيست. تا داد عهدي داده نشود به سر نمي‌آيد. سنتي است ثابت، حكمي ناگزير و كيفري براي بدعهدي با مردان قبيلة ايمان.

• دوم، عهد قوچ؛ دورة ترديد و دودلي، دورخيز و عقب گردهاي لرزان و ترسان، چون فراز و فرود يك بيماري،گامي به جلو و گامي به عقب، وقتي ميان شب و روز، نه شب و نه روز، عهدي مملو از جهش‌هاي ناقص و حركت‌هايي بي‌تداوم، تولّايي بي‌تبرّا و تبرّايي بي تولّا، دستي كه دور مي‌سازد و پايي كه به پيش‌ مي‌كشد، ميلي براي تجربة روز و دلي بستة شب.

چه بسيار مردان كه در مسلخ ترديد، به كام اهل ظلم غلتيدند و در قربانگاه بي‌همتي خود، شبيخون خصم بر اردوگاه را به تجربه نشستند.

دستي كه شمشير انتقام را از نيام برمي‌كشد اما، ديگر بار در غلافش پنهان مي‌سازد، ناگزير به اين تجربه است. هر چه هست عهدي و دوره‌اي ديگرگون است در ميان ترديد در وفاي به عهد يا گسست آن.

• سوم، عهد ميزان؛ دورة ترازو، رفتني تمام، چرخشي تمام در ميانة ميدان، تجربة صبحي طلوع كننده، پرشي بلند تا آستانة مهر و اعلام «نه» بر فرزند خواندگان سياهي و لبيك تمام به امام مبين. تولايي و تبرايي توأم و تمام. نيك‌بخت مردماني براي دهش بزرگ و پذيرش تامّ ولايت.

نه عهد گرگ و نه خوي گرگي، هيچ كدام مستعدّ پذيرايي و پذيرش امام مبين نيستند، به همان سان كه در عهد قوچ، و خويي چون خوي قوچ، زمينة اين امر مقدس فراهم نمي‌شود. گويا اين ضربات تازيانة و آتش تجربة بلا و دوري است كه فرزند آدمي را متوجه و متذكر اين معني مي‌كند كه: «بي او رفتن محال است». اين تجربه، فرمان ناگزير و ارادة آسماني نبود. اين خوي گرگي و ناسپاسي بود كه آدمي را در ورطة هولناك افكند، ورنه به قول آن رسول گرامي اسلام(ص)  اگر مردم بر محبت علي‌بن ابي‌طالب گرد مي‌آمدند خداوند جهنم را نمي‌آفريد.2 به همان سان كه حضرت مولانا صاحب‌الزمان(ع) فرمودند:

«اگر شيعيان ما كه خداوند توفيق طاعتشان دهد،  به عهدي كه با ما داشتند، وفا مي‌كردند فيض ديدار ما از آنان سلب نمي‌شد».

عهد ميزان، عهد طلب و تمناي ميزان و تسليم بي‌چون و چرا و ترديد آدمي در برابر «ميزان حق» و «صراط مستقيم» است. چنان‌كه فرمودند: «عليٌ ميزان العمال».

ورنه بهره‌جستن و برخوردن از خانه اهل بيت(ع)، در هر عصر و عهدي جاري بوده چنان كه امروز نيز هست.
مراجعه و برخوردن بسان آن فرزند ناخلف دانشمند، متضمن هيچ رهايي، و ظهور و ديداري نيست. بررسي فراز و نشيب‌هاي گذشته در صحنةحيات انسان، برخوردهاي گوناگوني با ميزان حق را نشان مي‌دهد.
1. جماعتي چنان بر آبشخور زندگي غنودند و بي‌خيال از پرسش و پاسخ به دم غنيمت داني مشغول شدند كه گويا هيچ ميزان و محكي براي سنجش، و هيچ چشمي براي مشاهده در ميانة هستي نيست.

2. جماعتي با تجربة «خود ميزاني»، انانيت و خودكامگي را امام خويش ساختند و بر سرخود و همگنان آن آوردند كه ديده‌ايم و خوانده‌ايم.

3. جماعتي ميزان و صراط حق را به مسخره گرفتند و بر طبل لامذهبي و شرك و ارتداد كوبيدند.

4. و جماعتي اندك، در هواي خلاصي از عهد گرگي و خوي قوچي و ترديد، دست به آسمان برداشتند و در جان آرزوي تجربة ميزان حق و عدالت را پاس داشتند.

جماعت آخر، خيل منتظرانند كه خود را تسليم ميزان حق ساخته‌اند تا شايد عهد دوري به سر رسد و «دوران طلايي تسليم» و «عدالت‌خواهي» برسد.

اين «عهد جمعي» و تسليم عمومي مؤمنان است كه مجال حضور ميزان حق در عرصة تاريخ را ممكن مي‌سازد. اين «آمادگي براي پذيرش حق» است كه خوي گرگي را از انسان «غاصب» دور مي‌سازد و او را مستعد شهود و تجربة حقيقت ناب مي‌كند.

وا اسفا از خوي ترديد و دو دلي قوچ، گاه براي گذار از جوي خودكامگي، و انانيت و فرعونيت چنان دورخيز مي‌كند گويي كه به يكباره بر سر همة ما سوي الله چهار تكبير زده و خود را مي‌رهاند. اما، در آخرين لحظه مي‌ايستد، به خود باز مي‌گردد، خودكامگي پيشه مي‌كند و رأي خود و كام خود را كافي و كامل فرض مي‌كند.

«انتظار و آمادگي»، عين تجربة «عهد و عصر ميزان» است. عهد تسليم همه چيز به آستان امام حق و ميزان اعظم الهي؛ بي‌آن‌كه هجمة بلا و سيل خصم لحظه‌اي ترديد در تسليم ايجاد كند. شايد حسب همين پيش‌نياز است كه ما را متذكر استمرار در انعقاد عهد در هر صبح‌گاه ساخته‌اند.

ظهور تمام قد عهد قلبي در «قول و فعل»، ميوة «تسليم محض» را به بار مي‌آورد. اين تسليم محض آدمي است كه ميدان فراخ و مجال ظهور «ولايت» امام مبين را سبب مي‌شود. اعمال ولايت به نحو تام و اتم، سبب انهدام ابنية شرك و نفاق، و باعث اضمحلال و سقوط همة مظاهر طاغوت از عرصة وساحت حيات مادي و فرهنگي انسان مي‌شود.

واسپسن عذير، جفاي اشباح الرجال و نامردي آنان كه در صحنة فراخ غدير حاضر و ناظر «عهد با ولي» بودند همة مجال را براي اعمال ولايت امام معصوم(ع)، از بين برد و بر خلق عالم طي ده‌ها قرن آن آمد كه خوانده‌ايم و اينك نيز در پي آن در اقصا نقاط عالم شاهد و ناظريم اينك بايد از خود پرسيد بر كدامين عهد مؤمن و در كدامين خوي مسقريم؟ ما را تا «عهد ميزان» چند منزل فاصله است؟

خدا بر آشكار و نهان جملة خلايق آگاه است.
والسلام

پي‌نوشت
:
1. كليني، محمدبن يعقوب، كافي، ج 8، ص 362؛ مجلسي، محمدباقر، بحارالانوار، ج 14، ص 497.
2. مجلسي، همان، ج 39، ص 248.

ماهنامه موعود شماره 71
سه شنبه 23/5/1386 - 0:58
ورزش و تحرک

 ليگ هفتم بدون قضاوت داوران مطرحي چون مسعود مرادي ، محسن ترکي ، محمود رفيعي و محسن قهرماني آغاز خواهد شد.
ديروز اسامي داوران هفته اول هفتمين دوره ليگ برتر مشخص شد:
پنجشنبه 25مرداد
 پيکان با برق شيراز، داور: البرز حاجي پور
 صنعت نفت آبادان با پرسپوليس، داور: خداداد افشاريان.
جمعه 26مرداد
 پگاه گيلان با سپاهان، داور: رحيم رحيمي مقدم
 ذوب آهن با ملوان، داور: نويد مظفري
 ابومسلم با صباباتري، داور: احمد صالحي
 پاس همدان با مس کرمان، داور: عليرضا فغاني
 مقاومت شهيد سپاسي با شيرين فراز کرمانشاه، داور: يدالله جهانبازي
 راه آهن با سايپا، داور: شاهين حاج بابايي
 استقلال تهران با استقلال اهواز، داور: محمود رفيعي.     

              جام جم

دوشنبه 22/5/1386 - 21:56
آموزش و تحقيقات
تحقیقات یك دهه اخیر، نشان داده است كه دختران غربی الگوی رفتاری خود را از زنانی كه در رسانه‌ها هستند، می‌گیرند.
روزنامه تایمز، در یكی از شماره‌های هفته گذشته خود، گزارشی منتشر كرد كه در آن به پیامدهای كم‌رنگ شدن ارزش‌های اخلاقی بر سلامت و هوش دختران جوان پرداخته شده بود. طبق این گزارش، تحقیقات جدید، نشان می‌دهد چنین رفتارهایی، در طولانی مدت، به سلامت روانی و جسمی زنان جوان آسیب می‌زند.
در این گزارش آمده است: گریس، دختر پانزده ساله‌ای‌ كه صفحه‌ای ‌ویژه خود در یك سایت اینترنتی دارد می‌گوید: پدر و مادرم از زندگی آنلاین من هیچ آگاهی ندارند، وگرنه دیدگاهشان نسبت به من كه می‌گویند لباسهایت خیلی سنتی است، عوض می‌شود.
این در حالی است كه قوانین، استفاده از این‌گونه سایت‌ها را برای افراد بالای چهارده سال مجاز می‌داند، حال آن كه شمار زیادی، نگران سوء استفاده افرادی در این محدوده سنی، از این امكانات هستند.
همچنین برخی ایالات به دنبال تصویب قوانینی هستند كه رضایتنامه والدین را برای ثبت نام نوجوانان در این سایت‌ها اجباری كند. این در حالی است كه چندی پیش، سایت «مای اسپیس»، آماری از ۲۹ هزار عضو این سایت ـ كه مجرم جنسی سابقه‌دار هستندـ را منتشر و عضویت آنها را لغو كرد.
تحقیقات یك دهه اخیر، نشان داده است كه دختران غربی الگوی رفتاری خود را از زنانی كه در رسانه‌ها هستند، می‌گیرند؛ به گونه‌ای كه در یك نظرسنجی ۶۳درصد دختران، مدل شدن را به پزشك یا معلم شدن ترجیح داده‌اند.
این گزارش كه بنا بر تحقیقات انجام شده در ۳۰ سال گذشته است، نتیجه می‌گیرد كه شیفتگی دختران به ظاهر و جذابیت‌های جنسی خود، می‌تواند پیامدهای نابودكننده‌ای ‌را برای سلامت جسمی و روانی آنان در پی داشته باشد.در این زمینه دكتر باربارا فردریكسون نگران‌كننده‌ترین تحقیق را انجام داده است.
استاد دانشگاه كارولینای شمالی، نتیجه گرفته نوجوانانی كه تصوراتشان در این زمینه بسیار قوی است، بسیار بیشتر در معرض اختلالات تغذیه‌ای، افسردگی و ناتوانی‌های جنسی قرار می‌گیرند.
همچنین تحقیق مؤسسه‌ آ.پ.آ در سال ۱۹۹۸ نشان داد، دختران دانشگاهی كه پوشیدن لباس‌های غیر متعارف را به روپوش ترجیح می‌دادند، عملكرد ضعیف‌تری در ریاضیات داشتند. دكتر لمب نیز در این باره می‌گوید: این تحقیق نشان می‌دهد كه این دختران، آنقدر غرق در ظاهر هستند كه مغزشان، جایی برای محاسبات ریاضی ندارد و زنان حاضر در رسانه‌ها، الگوی این افراد هستند.
دكتر لمب ادامه می‌دهد: زنان بازیگر، خواننده و مشهور، طراحان لباس و اسباب‌بازی، مشوقان اصلی این دختران هستند. او می‌افزاید: معمولاً احساس مقبولیتی هم كه در این دختران پدید می‌آید، زودگذر است و این افراد معمولاً پس از مدتی، از كارهایشان در برابر دوربین‌ها و مردم پشیمان می‌شوند و آنان می‌مانند و تأثیرات منفی این كارشان.
به رغم این‌كه بیشتر كارشناسان، این تمایلات را معلول نقش اشخاص مشهور می‌دانند، دكتر لمب بر این باور است كه رفع این مشكل، باید از خانه‌ها و مدارس آغاز شود؛ ضمن آن كه رقابت دختران با یكدیگر نیز از دیگر علل شیوع این رفتار است.
با این حال سایت‌های اینترنتی بسیاری كه داشتن چنین تمایلات و پوشش‌هایی را ترویج می‌كنند، دور از دست والدین به ترویج این فرهنگ می‌پردازند. در این زمینه، كارشناسان عامل دیگر جلوگیری از این كار را كاهش ساعات دسترسی به اینترنت و در موارد الگوپذیری از اشخاص مشهور و حتی كاهش زمان دیدن تلویزیون در میان كودكان و نوجوانان ذكر كرده‌اند. 

   
     سمیه شرافتی - همشهری آنلاین
دوشنبه 22/5/1386 - 21:52
دعا و زیارت

تا نگردی آشنا، زين پرده رمزی نشنوی گوش نامحرم، نباشد جای پيغام سروش. سر عدد «چهل» چيست؟، الله اعلم، چهل را راز و رمزی دگر است و تاكنون احدی از رازش آگه نگشته است و هيچكس نيز رمز آن را گشايش نكرده است.

 اجمالاً می‌دانيد بعثت نبی مكرم و رسول معظم اسلام(ص) در سال «چهلم» عمر شريفش آغاز شد، آن هم پس از سال‌ها عبادت خاص و خالص، امين وحی در آسمان دنيا نزول اجلال فرمود و تمام جهان را به نور انور و اقدس ختم رسل(ص) منور ساخت و آنگاه خطاب به «محمد امين» (ص)» فرمود:

بسم الله الرحمن الرحيم، يا محمد، بخوان. و محمد امين (ص)، كه حالات خاص روحی‌اش او را آماده‌ پذيرش مسئوليت خطير و ثقيل نبوت و امامت بشريت گردانيده بود، خطاب به جبرئيل امين پرسيد: چه بخوانم؟. و فرشته‌ فرستاده‌ خدا فرمود:

«إقرأ باسم ربك الذی خلق، خلق الإنسان من علق، إقرأ و ربك الأكرم، الذی علم بالقلم، علم الإنسان ما لم ‌يعلم.»

«او» كه صلوات خدا بر حضرت و خاندانش باد، وقتی مأموريت يافت كه بشريت را از جهل و بت‌پرستی، خرافه و سحر و ساحری رهايی بخشد، كه در طول «چهل» سال زندگی پرخير و بركتش، حتی يك نگاه آلوده، يك كلام نسنجيده، يك اشاره‌ ناشايست، يك كلمه‌ دروغ، يك لحظه غفلت، يك روز بی‌توجهی، يك دقيقه معصيت و يك ثانيه بت‌پرستی و خلاصه يك منكر، و يا مكروهی در كارنامه‌ درخشان و سراسر عشق، طهارت، شرافت، فضيلت، صداقت و شجاعتش، ثبت نشده است و اشراف و بردگان نيز بر امين‌بودن و امانت‌داريش شهادت می‌دادند و پسوند «امين» را آنان به اسم مباركش اضافه كردند و بدين وصف از ديگران ممتازش ساختند، «محمد امين».

تا نگردی آشنا، زين پرده رمزی نشنوی

گوش نامحرم، نباشد جای پيغام سروش

حالا سر عدد «چهل» چيست؟، الله اعلم، چهل را راز و رمزی دگر است و تاكنون احدی از رازش آگه نگشته است و هيچكس نيز رمز آن را گشايش نكرده است. اجمالاً خوانده و شنيده‌اند:

1- خداوند فرموده است: «و واعدنا موسی ثلاثين ليلة ... . فتم ميقات ربه «أربعين» ليلة، كه ميقات خدا با حضرت موسی، «چهل» شب بوده است.

2- «من أخلص لله «أربعين» صباحا جرت ينابيع الحكمة من قلبه علی لسانه»، آن كس كه «چهل» شبانه‌روز برای خدا بگويد، برود، بنويسد، شادان شود، محزون گردد، غضب كند و كظم غيظ نمايد، و . و . . .، مسئله آموزی مكتب نرفته و خط ننوشته خواهد شد.

3- من حفظ من أمتی «أربعين» حديثاً، بعث ا... يوم القيامة فقيهاً عالماً، كسی كه فقط «چهل» حديث را حافظ و عامل گردد، در يوم‌الحساب، او را اسلام‌شناسی دانشمند محشور فرمايند.

4- در نماز شب، «چهل» مؤمن را می‌بايست دعا كرد.

5- هر كس كه «چهل» غسل جمعه را بدون وقفه انجام بدهد، به زيارت مهدی موعود كه بقية‌الله الاعظم است(عج)، نائل آيد.

6- اگر «چهل» مؤمن به ايمان و اسلام مسلمانی شهادت بدهند، خداوند او را با مؤمنين واقعی محشور فرمايد و بدين سبب است كه برگزاری مراسم اربعين برای متوفای مسلمان مورد تأكيد مؤكد است.

7- هر كس كه شرب خمر كند، تا «چهل» شبانه‌روز نمازش و در نتيجه كل اعمالش مقبول نيفتد.

8-«چهل»، عدد كمال است و اين بود كه چهلم‌های شهدای انقلاب اسلامی ايران رضوان الله تعالی‌عليهم اجمعين، نهضت مقدس و حسينی(ع) خمينی كبير قدس سره را كامل كرد و به پيروزی رسانيد.

9-«چله‌» نشينی در بسياری از اديان مطرح بوده و هست.

10- بسياری از علمای شيعه، سعی بر نگارش كتاب «اربعين» داشته و دارند.

11- هر كس تا «چهل» سالگی تربيت نشود، بعد از آن اميد بر اصلاحش كم شود.

12- علی عليه‌السلام طالب «چهل» مرد مرد بود و پيدا نكرد.

13- «چهل» روز بعد از انعقاد نطفه، آدمی شكل و شمايل پيدا می‌كند.

آری محمدبن عبدالله پس از اينكه از 25 سالگی تا چهل سالگی هر ساله حداقل سی‌روزش را در كنار جبل نور و در جوار غار حرا كه مشرف بر كعبه‌ معظمه بود، در آفاق الهی سير می‌كرد و از وضعيت بندگان خدا رنج می‌برد و با خدای خويش بدور از ساز و آواز عرب، راز و نياز می‌كرد، روح‌الامين بر حضرتش نازل شد و فرمود : بر زبان مبارك جاری بگردان آنچه را خداوند فرموده است: إقرأ، يعنی بگو آنچه را كه خدا فرموده است، بخوان

14- بعثت يعنی بزرگترين حادثه‌ تاريخ بشر، در «چهل» سالگی پيامبر خاتم به وقوع پيوست.

آنچه مسلم است اين است كه بعثت رسول معظم اسلامی در هنگامه‌ای رخ داد كه بشريت در حضيض ذلت و نهايت انحطاط قرار گرفته بود:دختران خود را زنده‌ به‌گور می‌كردند، شرب خمر و قمار جزو لاينفك زندگی آنان بود، در طول سال حداقل 365 بت دست‌ساخته‌ را آن‌هم در كنار خانه خدا و حتی در خود كعبه‌ مكرمه، می‌پرستيدند، جنگ‌های قبيله‌ای چندصدساله را، از افتخارات خود می‌پنداشتند، اشرافی‌گری را يك اصل اصيل زندگی منحط خود می‌دانستند، بردگان را به راحتی می‌كشتند و زنان خود را بر سر قمار می‌باختند، در كنار كعبه روزگار می‌گذرانيدند و دستورات شيطان را اجرا می‌كردند.، علما را می‌كشتند و حكيمان را برنمی‌تابيدند و زندگی خويش را با انواع گناهان كبيره و صغيره تباه ساخته و مكان معيشت خود را به منجلابی عميق و طويل تبديل كرده بودند كه بوی گنداب اعمال و رفتار جاهلی آنان مشام تمام نيكوكاران و درستكاران ديگر نقاط جهان را مشمئز می‌كرد، و چه زيبا فرموده است آن شاعر شيرين‌سخن و ولايی جيرفتی(عليجان سليمانی) خطاب به امام حسين عليه‌السلام كه :جد تو حسين ز سمت نور آمده بود

همواره به جنگ زر و زور آمده بود

بر ياری دختری كه می‌شد كه آن روز

با دست پدر زنده به گور، آمده بود

در اين مجال مغتنم، اين پرسش را از خود داشته باشيم كه پس از گذشت «چهل» سال و يا بيشتر از عمرمان، چقدر به حضرتش شباهت پيدا كرده‌ايم كه فرمود :«انی بعثت لاتمم مكارم الاخلاق»

در پايان غزلی را از شاعری جليل‌القدر از باب «ختامه مسك» تقديم می‌دارد :

نگارا جسمت از جان آفريدند

ز كفر زلفت ايمان آفريدند

جمال يوسف مصری شنيديم

ترا خوبی دو چندان آفريدند

ز باغ عارضت يك گل بچيدند

بهشت جاودان زان آفريدند

غباری از سر كوی تو برخاست

و زان خاك آب حيوان آفريدند

سرا پايم فدايت باد و جان نيز

كه سر تا پايت از جان آفريدند

والسلام عليكم و علی جميع عبادالله الصالحين

علی زادسرجيرفتی، نماينده مردم جيرفت در مجلس شورای اسلامی - ایکنا

دوشنبه 22/5/1386 - 21:45
اخبار

images/20070813/simin.jpg

 

"سیمین دانشور" بانوی داستان نویس ایران عصر امروز با تشخیص تیم پزشکی از بیمارستان پارس مرخص شد.
تیم پزشکی معالج سیمین دانشور در بیمارستان پارس در پی بهبود کامل وضعیت جسمی دانشور او را از بیمارستان پارس مرخص کردند.
سیمین دانشور 86 ساله به دنبال بروز عارضه تنفسی در تاریخ 19 تیر 1386 در بخش مراقبت های ویژه (ICU) بیمارستان پارس بستری شد و تحت مراقبت های پزشکی قرار گرفت. وی پس از گذشت دو هفته به بخش CCU منتقل و از هفته قبل نیز به بخش عمومی منتقل شد. سیمین دانشور امروز در حالی ترخیص شد و با آمبولانس روانه منزل خود گردید که بیمارستان پارس هزینه ای بابت درمان وی اخذ نکرد.
ویکتوریا خواهر سیمین دانشور روز شنبه به مهر گفته بود: سیمین دیروز (جمعه 19 مرداد) به کمک پرستاران استحمام کرد و این نشان می دهد که توانایی انجام کارهای شخصی اش را دارد. بنابراین به احتمال زیاد طی یکی دو روز آینده از بیمارستان مرخص می شود.

     جام جم

دوشنبه 22/5/1386 - 21:25
ادبی هنری
لورا بوش، همسر رئیس جمهوری آمریکا به همراه جنا، دخترش تصمیم به نوشتن کتابی برای کودکان درباره لذت کتابخوانی گرفته اند.

لورا و جنا بوش

 

هارپر کالینز، ناشر این کتاب گفته است که داستان این کتاب، در مدرسه و سر کلاس درس اتفاق می افتد و در مورد تجربیات نویسندگان کتاب به عنوان معلم در کلاس است.

خانم بوش سابقه کار به عنوان معلم را دارد و دخترش نیز در حال حاضر در مدارسی در آمریکای لاتین درس می دهد.

جنا بوش در زمینه کتاب گفت: "مادرم الهام بخش زندگی من بود و عشق به کتاب را از او، از زمانی که برای باربارا (خواهر دوقلوی جنا) و من کتاب می خواند، گرفته ام.

وی افزود "من عشق به کتاب را به کلاس درس برده ام."

نام کتاب هنوز مشخص نیست. شخصیت اصلی کتاب، پسر بچه شیطانی است که معلمش به او کمک می کند تا درک کند که خواندن کتاب، می تواند کار لذت بخشی باشد.

قرار است کتاب مشترک لورا و جنا بوش، بهار 2008 به زبان های انگلیسی و اسپانیایی منتشر شود.

این اولین کتاب لورا بوش، بانوی اول آمریکا خواهد بود. هارپر کالینز همچنین قرار است یک اثر غیر داستانی از جنا بوش درباره نوجوانان منتشر کند.

انتشارات هارپر کالینز گفت که پس از انتشار کناب، کتاب های کودک و نوجوان به ارزش یک میلیون دلار در اختیار مدارس و کتابخانه های عمومی قرار خواهد داد.

همچنین سود خالص نویسندگان و بخشی از سود ناشر در اختیار سازمان های معلمان آمریکا قرار خواهد گرفت.

لورا بوش از زمان ورود به کاخ سفید، به مسایل ادبی علاقه نشان داده و از سال 2001 جشنواره ملی کتاب را راه اندازی کرد و به عنوان سفیر سوادآموزی سازمان ملل نیز فعالیت می کند.

باربارا بوش، همسر جورج بوش و هیلاری کلینتون، همسر بیل کلینتون نیز در دوران حضور خود در کاخ سفید، کتاب هایی برای کودکان منتشر کرده بودند.

          بی بی سی فارسی

دوشنبه 22/5/1386 - 21:16
آموزش و تحقيقات

ابتدا به چند تعریف زیر توجه کنید.
منطق کلاسیک: منطقی است که در آن گزاره ها فقط ارزش راست یا دروغ دارند که آنرا منطق ۰ و ۱ می نامند.
منطق چند مقداره: منطقی که علاوه بر ۰ و ۱ چند مقدار دیگر را نیز اختیار می کند.
منطق بینهایت مقداره: در این منطق ارزش گزاره ها می تواند هر عدد حقیقی بین ۰ تا ۱ باشد.
منطق فازی: نوعی از منطق بینهایت مقداره و در حقیقت یک ابتکار برای بیان رفتار مطلوب سیستم ها با استفاده از زبان روزمره. در واقه منطق فازی یک منطق پیوسته است که از استدلال تقریبی بشر الگوبرداری کرده است.
جایگاه منطق در برداشت از قرآن کریم
منطق صحیح و مناسب به عنوان مبنا و زیربنای فکری در علوم و بویژه در علوم اسلامی نقش اساسی دارد. از این رو تفسیر برخی آیات قرآن بدلیل عدم استفاده از منطق مناسب امکان پذیر نیست. آیات بسیاری در قرآن از مخاطب برهان و دلیل تقاضا کرده است که نشان از حاکم بودن منطق در قرآن است. زیرا بدون منطق نمی توان برهان آورد و استدلال استنتاج نمود. برای نمونه می توانید به آیات ۱۱۱ بقره - ۱۰۴ و ۱۰۵ اعراف - ۲۴ انبیا - ۱۷۴ نسا و …. مراجعه کنید. پس تقریبا جایگاه منطق قرآن برایمان روشن است.
منطق قرآن نمی تواند دو ارزشی باشد. به مثال زیر توجه کنید:
در آیه ۴۵ سوره عنکبوت آمده است: … ان الصلوه تنهی عن الفحشا و المنکر … - یعنی همانا نماز است که اهل نماز را از هر کار زشت و منکر باز می دارد. اگر به صورت جمله منطقی این مطلب را بیان کنیم داریم: اگر فردی نماز بجای می آورد آنگاه آن فرد از هر کار زشت و منکر باز داشته می شود. حال سوال اینست که اغلب افراد نماز بجا می اورند ولی بعضی اعمال که خود فحشا و منکرند نیز مرتکب می شوند. توجیه این عمل چیست؟  پاسخ این است که نماز خواندن یک مفهوم بینهایت ارزشیست. یعنی ارزش نماز اغلب نمازگزاران بین صفر و یک است. از طرف دیگر دوری از فحشا و منکر نیز می تواند بینهایت ارزشی باشد. یعنی ممکن است یک فرد مرتکب فحشا کوچک و یا متوسط و یا بزرگ و یا خیلی بزرگ شود. به عبارت دیگر اعمال منکر یا فحشا درجات بسیار زیاد دارند. لذا براساس یک منطق فازی می توان نتیجه گرفت که اگر درجه قبولی نماز یک فرد فرضا ۵۰٪ باشد این فرد حداقل به اندازه ۵۰٪ از فحشا و منکر به دور است و هر چقدر درجه قبولی نماز افزایش یابد حداقل به همان اندازه از فحشا و منکر دور می شود. تا جاییکه اگر درجه قبولی ۱۰۰٪ باشد این فرد ۱۰۰٪ از فحشا و منکر به دور است.برای اثبات این حرف به زندگی امامان و معصومین توجه کنید.
برای مثال هایی دیگر از این دست می توان به آیه الا بذکر الله تطمئن القلوب نیز اشاره کرد. گزاره شرطی این آیه را می توان به صورت “اگر انسان خداوند را یاد کند آنگاه به آرامش می رسد” بیان کرد. از شما می خوام که تحلیلی فازی برای این آیه بیان کنید….

     اسماعيلي فر - آکادمیست

دوشنبه 22/5/1386 - 16:40
آموزش و تحقيقات
Maser مخفف Micro wave Amplified Stimulated Emission of Radiation است.

اين پديده يكي از چشمه هاي نوري است كه توليد آن به دماي جسم بستگي ندارد (Non Thermal radiation) سيستم ماسرها به مانند ليزر است. ماسرها در ناحيه بسيار فشرده در ميان سحابيها (كه معمولاً از مولكولهاي تشكيل شده اند) رخ مي دهد. فضاي ميان ستاره اي شامل گونه هاي كمي از مولكولها مانند: H2,OH,H2o,CH3,OH,Sio مي شود.

به خاطر پراكندگي اين مولكولها، خطوط طيف نشري آنها بسيار ضعيف و شناسايي آنها بسيار سخت است اما با استفاده از پديده ماسر مي توان حتي در كهكشانهاي ديگر هم آنها را شناسايي كرد.

در حالت عادي ماسرها در حالت هاي زير اتفاق مي افتد: 

 1- وقتي ابر ملكولي درمقابل يك چشمه موج الكترومغناطيسي قرار گيرد. (مانند زماني كه يك ستاره جوان پر نور در پشت آن قرار گيرد.)

2- وقتي ابرهاي بزرگ H2(GMC)با آنها برخورد كند.

ماسر زماني رخ مي دهد كه مولكولهاي يك ابر مولكولي درحالت برانگيخته باشند(تفاوت ليزر وماسر درهمين جا است چون در ليزرها اتم گازي در حالت برانگيخته شده است)

مولكول برانگيخته مي شود و مي خواهد به حالت پايه برگردد به همين منظور همان مقدار انرژِي را كه گرفته بصورت نور پس ميدهد. اين موج الكترومغناطيس كه از بين ملكولهاي برانگيخته ديگرعبورمي كند، اولاً سرعت برگشتن به حالت پايه مولكولهاي ديگر را افزايش مي دهد، ثانیاً با موج الكترومغناطيس ديگر مولكولها هم فاز بوده بنابراين تداخل سازنده خواهند داشت و دامنه موجي كه از سحابي بيرون بيايد چند برابر مي شود. به همين ترتيب شدت تابش موج الكترومغناطيس افزايش مي يابد.

ازاين سيستم در آنتن هاي راديويي براي تقويت امواج دريافت شده استفاده مي شود.

براي درك بيشتر موضوع به تصوير روبرو كه مربوط به ليزر است توجه كنيد.



در اينجا پرتويي با (E=hf) انرژي هم اندازه با انرژي بين دو تراز با اتم برخورد مي كند ( اختلاف انرژي = (-ER/n2 ^2)-(-ER/n2 ^2)) اين انرژي با انرژي موج به فركانس f برابر است موج القايي با موج حاصل از اتم هم انرژي هم بسامد و هم فاز است بنابراين با هم تداخل سازنده خواهند داشت. ( در ماسرها هم همينطور است).

توضيح فرمول ها :

h=4.14*10^(-15) الكترون ولت

ثابت پلانگ الكترون ولت ER=13.6 ثابت ريد برگ

نوشته : محسن كار خيران - عضو انجمن نجوم آماتوري ايران

دوشنبه 22/5/1386 - 16:34
اخبار
مرد مسلح آمریکایی با حضور در یک کلیسا ۳ تن را کشته و چندین نفر را مجروح کرد.
به گزارش رویترز، مرد مسلحی که هنوز شناسایی نشده است با حضور در یک کلیسا در جنوب غربی میسوری حدود ساعت یک بعداز ظهر به وقت محلی، یک کشیش و دو فرد حاضر در کلیسا را کشته و چندین نفر دیگر را مجروح کرد.
این مرد بی رحم قبل از آنکه شلیک‌ها را شروع کند تمامی بچه‌ها را از کلیسا خارج کرد و پس از به گروگان گرفتن حدود ۲۵ تا ۵۰ نفر شروع به تیراندازی کرد.
دست کم ۵ نفر در این تیراندازی‌ها به شدت رخمی شده‌اند که به بیمارستان منتقل شدند و فرد مهاجم که حدود ۴۰ سال سن دارد نیز پس از محاصره کلیسا توسط پلیس دستگیر شد و دو اسلحه ای را که همراه داشت تحویل داد.      
  
    
          همشهری آنلاین
دوشنبه 22/5/1386 - 16:28
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته