• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 244
تعداد نظرات : 27
زمان آخرین مطلب : 3991روز قبل
اخبار
     

افتتاح سومین دانشكده طب سنتی كشور در کرمان
رشته پرستاری طب سنتی و تغذیه سنتی راه‌اندازی می‌شود


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از فعال بودن رشته‌های طب و داروسازی سنتی در دانشکده‌های طب سنتی کشور خبر داد و گفت: رشته پرستاری طب سنتی و تغذیه سنتی در این دانشکده‌ها نیز راه‌اندازی می‌شود.
به گزارش سرویس «صنفی آموزشی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مرضیه وحید دستجردی در آیین افتتاح سومین دانشكده طب سنتی و اسلامی در كرمان، افزود: اختصاص اعتبار، بودجه و حمایت‌های مالی و معنوی از فعالیت‌های دانشگاه‌های علوم پزشكی، حمایت از نظام سلامت كشور است.
وی از خیّران سلامت استان كرمان و فعال در ارتقای زیرساخت‌های سلامت این استان، قدردانی كرد و گفت: خیران نقش مهمی در پیشرفت اهداف حوزه سلامت داشته‌اند.
وحید دستجردی اضافه كرد: راه‌اندازی دانشكده فناوری‌های نوین، مركز تحقیقاتی و دانشكده‌ها در استان كرمان نشان می‌دهد كه دانشگاه‌های علوم پزشكی در این خطه ظرفیت بسیاری برای ارائه خدمات دارند.
وی افزود: دانشگاه‌های علوم پزشكی در استان كرمان باید حامی سایر استان‌ها بویژه نقاط كم برخوردار كشور باشند و تربیت نیروی انسانی با كیفیت را برعهده گیرند.
وزیر بهداشت با بیان اینكه دانشگاه كرمان جزو دانشگاه‌های تیپ یك كشور است، اظهار كرد: از 50 دانشگاه علوم پزشكی كشور فقط 9 دانشگاه تیپ یك هستند و باید مسوولیت سنگینتری را برعهده گیرند.
وی در خاتمه با بیان اینكه مورد جدید مالاریای بومی در جیرفت مشاهده نشده است، گفت: برنامه ریشه‌كن كردن مالاریا در سه سال، در جنوب كرمان محقق شده است.

منبع خبر: ایسنا، 14 بهمن ماه 1390

پنج شنبه 18/12/1390 - 15:31
بیماری ها

محمود خدادوست در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس (توانا) اظهار داشت: ‌پرخوری و کم‌خوری بیش از حد موجب بروز سردی مزاج در افراد می‌شود    . وی ادامه داد: اگر کسی بیش از حد نیاز غذا مصرف کند، خلط زیادی در بدنش تولید شده که این خلط بیش از حد ظرفیت فرد است و در این میان اخلاط مزاحم نیز بیش از حد تولید شده که حرارت غریزی بدن را از بین می‌برد و به همین دلیل موجب بروز سوء مزاج فرد در بدن می‌کند.

دستیار تخصصی طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشت:‌ کم‌خوری بیش از حد نیز موجب از بین رفتن حرارت غریزی بدن می‌شود و سوء مزاج فرد را ایجاد می‌کند چرا که اگر فرد بیش از حد کم‌خوری داشته باشد هیچ حرارتی در بدنش تولید نمی‌شود و حرارت در بدن خفه می‌شود. خدادوست اظهار کرد: پوست بدن دارای منافذی است که از حرارت بدن محافظت می‌کند و نمی‌گذارد حرارت بیش از حد تلف شود به همین دلیل باز یا بسته بودن بیش از حد بودن منافذ حرارت بدن را از بین می برد و اگر منافذ نیز بیش از حد بسته باشد موجب تلف شدن حرارت غریزی بدن خواهد شد. وی عنوان کرد: بهداشت پوست در حد اعتدال بسیار اهمیت دارد و از بروز سوء مزاج جلوگیری می‌کند چرا که پوست یکی از راههای طبیعی دفع مواد زائد است اگر کسی بیش از حد حمام کند منافذ پوست بیش از حد باز شده و بدن دچار خشکی خواهد شد و اگر فرد کم حمام کند منافذ بدن بسته و موجب بروز تری و سردی در بدن می‌کند

پنج شنبه 18/12/1390 - 15:29
اخلاق
گاهی تکرار بعضی حرف های کلیشه ای باعث تاثیری جبران ناپذیر در روان کودک می شود

● این ۱۰ جمله را نباید به بچه ها بگویید، می دانید چرا؟

من در تلاش بودم که ۲ کار را همزمان انجام دهم یکی آشپزی در آشپزخانه و دیگری رسیدگی به برخی کارهای اداری در اتاق بغلی اما بیش از هزار بار با درخواست هایی مبنی بر تنقلات، آب برای آبرنگ، سوالاتی در مورد این که سنجاب چطور غذا می خورد و بحث در مورد این که چرا ابرها آبی هستند و گل ها سبزند کار من متوقف شد اما هیچ بهانه ای برای رفتار آن روز بعد از ظهر من وجود ندارد. من به طرز وحشتناکی فریاد زدم: «کافیه، از اتاق برو بیرون و اینقدر منو اذیت نکن.» نگاهی به دختر ۲ ساله ام همه چیز را نشان می داد؛ چشمانش از حدقه بیرون زده بود. بلافاصله دعا کردم کاش این کلمات برگردند و من این حرف ها را نزده باشم. همه ما برخی اوقات حرف های اشتباهی در مورد فرزندان مان به کار می بریم و آن ها را ناراحت، مغموم و سرگردان رها می کنیم پس حواس تان باشد که برخی جملات را به زبان نیاورید.

 

 

● گریه نکن...

جملاتی مانند «ناراحت نباش»، «اینقدر بچه نباش هیچ دلیلی برای ترسیدن وجود نداره» را حتما شنیده اید. واقعیت این است که بچه هایی معمولا گریه می کنند که نمی توانند احساسات شان را در قالب کلمات بیان کنند. این طبیعی است که پدر و مادر بخواهند کودک را از این احساسات دور کنند با نهی کودک به انجام کاری در او احساس خوب ایجاد نمی کند و حتی ممکن است به کودک این حس را بدهد که این احساسات قابل اعتنا و مهم نیستند. به جای این کلمات می توانید از جملاتی مانند این که «باید خیلی ناراحت باشی که مریم دیگه نمی خواد باهات دوست باشه، «قطعا این امواج می تونن ترسناک باشن اما ما اینجا کنار هم می ایستیم و من قول می دم دستت رو رها نکنم تا این امواج بگذرن.» می توانید به او اجازه دهید احساسات واقعی اش را بیان کند.

 

 

● من را تنها بگذار

پدر و مادرهایی که به خود استراحت نمی دهند و مدام در حال فداکاری برای فرزندان شان هستند بهتر است بدانند که گاهی اوقات تنهایی باعث شارژ دوباره آن ها می شود. مشکل اینجاست که وقتی شما به بچه می گویید «اذیت نکن» یا «من سرم شلوغه» آن ها این پیام را درونی می کنند. آن ها فکر می کنند، هیچ راهی برای حرف زدن با شما ندارند چون شما همیشه آن ها را درک می کنید. اگر الگوی صحیح داشته باشید مطمئن باشید وقتی فرزندتان بزرگ شد دیگر کم حرف نیست و حرف هایش را با شما می زند. در زمان هایی که می دانید بسیار کار دارید از دوستان و خانواده کمک بگیرید، یا کودک را با تماشای یک کارتون یا بازی مشغول کنید تا به این ترتیب زمانی را به خودتان اختصاص دهید. پارامترهایی را در این مواقع می توانید ایجاد کنید از قبیل این که به کودک بگویید: «مامان باید یه کاری رو تموم کنه پس تا اون موقع بی سر و صدا یه نقاشی قشنگ برام بکش، وقتی کارم تموم شد با هم میریم بیرون.»

 

 

● چرا تو نمی توانی کمی شبیه خواهرت باشی؟

شاید به نظر برسد، ذکر فضایل خواهر و برادر یا دوستان کمک کننده است. مثل این که: «ببین علی چه راحت زیپ کاپشنش رو می بنده» اما باید بدانید کودک شما خودش است نه علی یا هرکس دیگر. متخصصان می گویندکه این طبیعی است که والدین از مقایسه برای داشتن یک منبع برای رفتارهای درست استفاده کنند اما نباید اجازه دهند کودک شان بداند آن ها این کار را می کنند. کودک شما شخصیت و خلق و خوی خاص خودش را دارد. اصرار به انجام کاری که کودک آمادگی آن را ندارد می تواند باعث سردرگمی او شود و اعتماد به نفس او را پایین بیاورد. به جای آن می توانید آنچه را هم اکنون در آن قابلیت دارد تشویق کنید «چه جالب که دستاتو خودت تو آستین کاپشنت کردی!»

 

 

● چرا این قدر ژولیده و نامرتبی؟

فرزندتان، پوشاک تمیز و مرتبی به تن دارد اما درست یک ساعت بعد با یک تی شرت کثیف، شلوار پاره و موهای به هم ریخته جلوی شما حاضر می شود. انتقاد کردن از بچه، زمینه را برای کشاکش فراهم می کند. امکان دارد پدر و مادر بپرسند، پس ما برای مهار فرزندمان چه باید بکنیم؟ جواب این است، هنگامی که بچه تصمیم می گیرد با دوستانش بیرون برود، بگذارید هر لباسی را که مایل است، بپوشد اما اگر با شما برای شام خوردن بیرون می آید، نباید هر لباسی را که می خواهد، بپوشد. فرزندتان باید یاد بگیرد که در موقعیت های متفاوت، چه بپوشد. والدین می توانند شیوه صحیح را درباره موضوعات گوناگون به کودک توضیح دهند.

 

 

● زود باش

چه کسی است که در این دنیای پر از قرار ملاقات، ترافیک وحشتناک، کم خوابی و... این کلمات را نشنیده باشد؟ بدیهی است که هر پدر و مادری که کودک نوپا دارد ممکن است یک لنگه کفشش را پیدا نکند یا... اما باید حواس تان به تن صدای تان هنگامی که این کلمات را استفاده می کنید، باشد. اگر شما هر روز برای رسیدن به سرکار عجله دارید و دیر می رسید طبیعی است که بخشی از تقصیر را به گردن کودک تان بیندازید. بنابراین باید یک قراری با خود بگذارید که هرچقدر که عجله دارید آن را به گردن کودکان تان نیندازید.

 

 

● چه دختر خوبی

چه چیزی در مورد تشویق می تواند اشتباه باشد؟ کلمات مثبت در مجموع یکی از موثرترین ابزارها برای والدین است. مشکل زمانی ایجاد می شود که تشویق و ستایش مبهم و بی رویه می شود. وقتی برای هر کار کوچک فرزند تان از تمام کردن شیرش تا کشیدن نقاشی به او می گویید «چه کار بزرگی کردی» این جمله معنای اصلی خود را از دست می دهد. برای آن ها می توانید تفاوت تشویق برای چیزهای کوچک و همچنین تشویق برای کارهای مهم تر را بیان کنید. سعی کنید برای کارهای مهم کودک را تشویق کنید اگر کودک شما هر روز شیرش را کامل می خورد یا هر روز نقاشی می کشد نیازی به تشویق نیست. بهتر است نگاه تخصصی داشته باشید به جای این که بگویید «چه نقاشی قشنگی» بگویید «چه رنگ های زیبایی برای خال های سگ به کار بردی.»حواس تان باشد که رفتار کودک را مورد ستایش قرار دهید نه خود کودک را.

 

 

● بس کن والا کاری می کنم که گریه ات دربیاید

تهدید معمولا نتیجه سرخوردگی والدین است که معمولا هم موثر نیست. وقتی با خشم می گویید «اگر یه بار دیگه این کارو انجام بدی می زنم روی دستت» دیر یا زود مجبور می شوید یا تهدیدتان را عملی کنید یا اگر هم این کار را انجام ندهید دیگر قدرت لازم را ندارید. این قبیل تهدید ها در تغییر رفتار کودک تاثیری ندارد. طبیعی است که کودکان کم سن و سال تر زمان بیشتری برای یادگیری نیاز دارند. مطالعات نشان داده، تکرار در مورد انجام کاری در کودکان ۲ ساله موجب می شود کمتر آن کار را از یاد ببرند. بنابراین استفاده از روش های کارآمد تاثیرات به مراتب بهتری از استفاده از تهدید های لفظی دارد.

 

 

● صبر کن تا بابا بیاید

این جمله کلیشه ای والدین نه تنها نوعی تهدید است بلکه ترویج نوعی نظم و انضباط سفت و سخت است. برای تاثیر بهتر باید حواس تان به موقعیت تان باشد. تنبیهی که به تعویق می افتد با عملی که فرزندتان انجام داده توالی ندارد و تا وقتی که پدر خانواده به خانه برسد کودک شما از یاد می برد که دقیقا چه کار اشتباهی انجام داده است. از سوی دیگر، پیش بینی مجازات کار انجام شده ممکن است بدتر از تنبیهی باشد که کودک مستحق آن است. با تفویض تنبیه به والد دیگر، اقتدار خود را تضعیف می کنید. ضمن آن که پدر خانواده را در نقش پلیس به کودک می شناسانید.

 

 

● تو خیلی...

وقتی برچسب هایی از قبیل این که «این بچه خجالتی منه» روی کودکان تان می زنید باید متوجه باشید که آن ها هر آنچه می شنوند را بی چون و چرا باور می کنند حتی وقتی در مورد خودشان باشد. بنابراین برچسب های منفی می تواند موجب تضعیف اعتماد به نفس آن ها شود. حتی کلمات خنثی مانند خجالتی یا هوشمند نیز می تواند تاثیرات منفی بر کودک بگذارد. راه بهتر برای بیان یک خصوصیت خاص در کودک آن است که از بیرون به قضیه نگاه کنید و مثلا بگویید «سارا وقتی می بینه کسی باهاش بازی نمی کنه، ناراحت می شه. به نظرت چطور می شه کمک کرد احساس بهتری داشته باشه؟

پنج شنبه 18/12/1390 - 15:15
لطیفه و پیامک

پیشنهاد :

دختر خانومها جهت جلوگیری از ترشیدگی ، از این به بعد

به نیت یکی بودن خدا ۱ دونه سکه مهر کنین !

.

.

.

اس ام اس خنده دار جدید

۷ ﺑﺎﺭ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﻫﻢ بگو “ﭼﺴﺐ , ﭼﯿﭙﺲ , ﺳﺲ؟”

حالا سوتی هایی که دادی رو بفرست حال کنیم !

.

.

.

پیامک خنده دار جدید

راز چیست ؟

چیزیه که شما به همه میگید که به هیچ کسی نگن !

.

.

.

نصیحت حیف نون:

تا زنده‌ای، زندگی کن

هر وقت مرگ اومد سراغت، اون وقت بمیر!

.

.

.

جوک و اس ام اس جدید

“همونجاهاست” چیست ؟

سر راست ترین آدرسِ مامان ها ، وقتی چیزیو پیدا نمیکنی !

.

.

.

طریقه سپری شدن روزهای هفته:

شنبـــــــــــــــــــــــــــــــــ…..ـــــــــــــــــــــــــــه

یکـــشنبـــــــــــــــــــــــــــ…..ـــــــــــــــــــــــــــه

دوشنبــــــــــــــــــــــــــــــ…..ـــــــــــــــــــــــــــه

ســه شنبــــــــــــــــــــــــــ…..ـــــــــــــــــــــــــــه

چهارشنبـــــــــــــــــــــــــــ…..ـــــــــــــــــــــــــــه

پنجشنبه.جمعه !

.

.

.

جدیدترین کشفیات دانشمندان :

“دخترها از آنچه در زمستان میبینید لاغرترند” !

.

.

.

بعضـی از آدم ها شبیه سوراخ های اول کمربنـدن

همیشه هستن اما هیچ وقت به کارت نمیان !

.

.

.

حدیث عضنفری :

هرکس به والدین خود احترام بگذارد مثل این است که به پدر و مادر خود احترام گذاشته !

دوشنبه 15/12/1390 - 14:39
لطیفه و پیامک

هر وقت در فریب دادن کسی موفق شدی

به این فکر نباش که اون چقدر احمق بوده

به این فکر کن که اون چقدر به تواعتماد داشته . . .

.

.

.

اس ام اس فلسفی

گر به دولت برسی مست نگردی مردی

گر به ذلت برسی پست نگردی مردی

اهل عالم همه بازیچه دست هوسند

گر تو بازیچه این دست نگردی مردی . . .

.

.

.

عشق برای زن سرمایه ای است که تا صد در صد منفعت ندهد

آن را به کسی نمی سپارد . . .

(شکسپیر)

.

.

.

پیامک فلسفی جدید

در زندگی منتظر معجزه نباش ، خودت معجزه ی زندگیت باش  . . .

.

.

.

جملات زیبای بزرگان

شریک زندگی ات را با دقت انتخاب کن

نود و پنج درصد خوشبختیها و بدبختی های زندگی ات

ناشی از همین یک تصمیم خواهد بود . . .

.

.

.

“پسته لال”

سکوت دندان شکن است  . . ..

.

.

.

هرگز داشته هایت را به نداشته هایت نفروش

شاید وقتی به نداشته هایت رسیدی

حسرت داشته هایی را بکشی که ارزان فروختی . . .

.

.

.

شهرت بیشتر برازنده ی مردگان است

و لباس عاریه ای است که به تن زندگان مضحک مینماید . . .

.

.

همیشه سکوت ، یک جنایت جنگی ست

وقتی ظلمِ ظالم بر مظلوم را می بینی و ساکت می نشینی . . .

.

.

.

دوستت دارم ها رو بگین

قبل از اینکه

به دوستت داشتم تبدیل بشن . . .

.

.

.

امن‌ترین جای استخر ، قسمت کم عمق آن است

اما نه برای کسی که شیرجه می‌زند . . .

.

.

.

بودن با کسی که دوستش نداری

ونبودن با کسی که دوستش داری هر دو رنج است

پس اگر همچون خود نیافتی

همچون خدا تنها باش . . .

.

.

.

ما از عروسک کمتریم

آنها مرده بودند و زندگی می کردند

ما زندگی می کنیم و مرده ایم . . .

.

.

.

تنهایی خود را مقدس بدار

تا زمانی که چیزی مقدس تر از آن نیافته ای

در تنهایی خود بمان . . .

.

.

.

وقتی در حال تلاش برای تغییر دادن یک احمق هستی

همزمان در حال اثبات حماقت خودتی . . .

.

.

.

برای کسی که با میل خودش رفته

یک ثانیه دلتنگی هم حماقت محض است . . .

.

.

.

حقیقت همون چیزی هست که همگی به دنبالشیم

ولی واقعیت همون چیزی هست که همه بهش میرسند . . .

.

.

.

کاش می شد که شعار

جای خود را به شعوری می داد

تا چراغی گردد دست اندیشه مان . .

دوشنبه 15/12/1390 - 14:36
تاریخ
هر یك از "سین" های سفره هفت سین نماد چه چیزی هستند ؟

نوروز بزرگترین جشن ملى ایرانیان سابقه اى هزاران ساله دارد. از گذشته هاى دور آریایى هاى ساكن در فلات ایران روز اول سال و آغاز بهار را به برگزارى مراسم ویژه و توأم با سرور و شادمانى اختصاص مى دادند. برخى پژوهشگران ، ریشه تاریخى این جشن را به »جمشید پیشدادى» نسبت مى دهند و نوروز را »نوروز جمشیدى» مى خوانند.

این گروه معتقدند كه جمشیدشاه بعداز یك سلسله اصلاحات اجتماعى بر تخت زرین نشست و فاصله بین دماوند تا بابل را در یك روز پیمود و آن روز (روز هرمزد) از فروردین ماه بود. چون مردم این شگفتى از وى بدیدند جشن گرفتند و آن روز را »نوروز» خواندند. اما عاملى كه »نوروز» را از دیگر جشن هاى ایران باستان جدا كرد و باعث ماندگارى آن تا امروز شد، «فلسفه وجودى نوروز» است: زایش و نوشیدنى كه همزمان با سال جدید در طبیعت هم دیده مى شود.


دكتر میرزایى جامعه شناس در این باره مى گوید: «یكى از نمودهاى زندگى جمعى، برگزارى جشن ها و آیین هاى گروهى است، گردهم آمدن هایى كه به نیت نیایش و شكرگزارى و یا سرور و شادمانى شكل مى گیرن. برهمین اساس جشن‌ها و آیین‌هاى جامعه ایران را هم مى توان به سه گروه عمده تقسیم بندى كرد: جشن ها و مناسبت‌هاى دینى و مذهبى - جشن هاى ملى و قهرمانى و جشن هاى باستانى و اسطوره‌اى. جامعه ایران در گذشته به شادى به عنوان عنصر نیرو دهنده به روان انسان، توجه ویژه‌اى داشتند. آنها براساس آیین زرتشتى خود چهار جشن بزرگ و ویژه تیرگان ، مهرگان ، سده و اسپندگان را همراه با شادى و سرور و نیایش برگزار مى كردند.


دراین بین نوروز بنا به اصل تازگى بخشیدن به طبیعت و روح انسان همچنان پایدار ماند.

گرچه باتوجه به قانون تغییر پدیده هاى فرهنگى ، نوروز هم ناگزیر نسبت به گذشته با دگرگونى هایى همراه است.

به هرحال در آیین‌هاى باستانى ایران براى هر جشن «خوانى» گسترده مى‌شد كه داراى انواع خوراكى‌ها بود. خوان نوروزى «هفت سین» نام داشت و مى‌بایست از بقیه خوانها رنگین تر باشد.


این سفره مــعــمـولاً چـندســاعــت مانــده به زمان تـــحویل ســـــال نو آمـــاده بود و بر صفحه اى بلندتر از سطح زمین چیده مى شد. همچنین میزدپان (MAYZADPAN) به منظور پخش كردن خوراكى‌ها در كنار سفره گماشته مى‌شد. این خوان نوروزى برپایه عدد مقدس هفت بنا شده بود. توران شهریارى، سخنران جامعه زرتشتى معتقد است: «تقدس عدد هفت از آیین مهر یا میتراست و به سالهاى دور باز مى گردد. در این آیین هفت مرحله وجود داشت براى اینكه انسان به مقام عالى و آسمانى برسد. پس عدد هفت از پیش از زرتشت براى انسان عزیز بوده و در آیین هاى مختلف و به نمادهاى گوناگون دیده مى شود، مانند هفت آسمان، هفت دریا، هفت گیاه و...»

همچنین اسناد تاریخى از برپایى سفره هفت سین به یاد هفت امشاسپندان خبر مى دهند؛ طبق این اسناد، هفت امشاسپندان مقدس عبارت بودند از:

اهورامزدا(به معنى سرور دانا)، و هومن (اندیشه نیك ) ، اردیبهشت (پاكى وراستى )، شهریور (شهریارى آرزو شده با كشور جاودانى )، سپندارمزد (عشق و پارسایى ) ، خرداد (رسایى و كمال ) و امرداد (نگهبان گیاهان).

اما در بسیارى از منابع تاریخى آمده است كه «هفت سین» نخست «هفت شین» بوده و بعدها به این نام تغییر یافته است.


شمع، شراب ، شیرینى ، شهد (عسل) ، شمشاد، شربت و شقایق یا شاخه نبات، اجزاى تشكیل دهنده سفره هفت شین بودند. برخى دیگر به وجود «هفت چین» در ایران پیش از اسلام اعتقاد دارند. سخنران جامعه زرتشتى در این باره مى گوید: «در زمان هخامنشیان در نوروز به روى هفت ظرف چینى غذا مى‌گذاشتند كه به آن هفت چین یا هفت چیدنى مى گفتند.

بعدها در زمان ساسانیان هفت شین رسم متداول مردم ایران شد و شمشاد در كنار بقیه شین هاى نوروزى، به نشانه سبزى و جاودانگى برسر سفره قرارگرفت. بعد از سقوط ساسانیان وقتى كه مردم ایران اسلام را پذیرفتند، سعى كردند كه سنت‌ها و آیین‌هاى باستانى خود را هم حفظ كنند.

به همین دلیل، چون در دین اسلام «شراب» حرام اعلام شده بود، آنها، خواهر و همزاد شراب را كه »سركه» مى شد انتخاب كردند و اینگونه شین به سین تغییر پیداكرد.»


البته در این‌باره تعابیر مختلفى وجوددارد. چنانچه در كتاب فرورى آمده است: كه در روزگار ساسانیان، قابهاى زیباى منقوش و گرانبها از جنس كانولین، از چین به ایران وارد مى‌شد. یكى از كالاهاى مهم بازرگانى چین و ایران همین ظرف‌هایى بود كه بعدها به نام كشورى كه از آن آمده بودند «چینى» نام گذارى شد و به گویشى دیگر به شكل سینى و به صورت معرب «سینى» در ایران رواج یافتند. به هرروى خوراكى‌هاى خاصى بر سفره هفت سین مى‌نشینند كه عبارتند از: سیب، سركه، سمنو، سماق، سیر، سنجد و سبزى (سبزه)


خوراكى هایى كه به نیت هاى گوناگون انتخاب شده اند:

سمنو: نماد زایش و بارورى گیاهان است و از جوانه هاى تازه رسیده گندم تهیه مى شود.

سیب: هم نماد بارورى است و زایش. درگذشته سیب را درخم هاى ویژه اى نگهدارى مى كردند و قبل از نوروز به همدیگر هدیه مى دادند.

مى گویند كه سیب با زایش هم نسبت دارد، بدین صورت كه اغلب درویشى سیبى را از وسط نصف مى كرد و نیمى از آن را به زن و نیم دیگر را به شوهر مى داد و به این ترتیب مرد از عقیم بودن و زن از نازایى رها مى شد.

سنجد: نماد عشق و دلباختگى است و از مقدمات اصلى تولدو زایندگى. عده اى عقیده دارند كه بوى برگ و شكوفه درخت سنجد محرك عشق است!
سبزه: نماد شادابى و سرسبزى و نشانگر زندگى بشر و پیوند او با طبیعت است.
درگذشته سبزه ها را به تعداد هفت یا دوازده كه شمار مقدس برج هاست در قاب هاى گرانبها سبز مى كردند. در دوران باستان دركاخ پادشاهان ۲۰ روز پیش ازنوروز دوازده ستون را از خشت خام برمى آوردند و بر هریك از آنها یكى از غلات را مى كاشتند و خوب روییدن هریك را به فال نیك مى گرفتند و برآن بودند كه آن دانه درآن سال پربار خواهدبود. در روز ششم فروردین آنها را مى چیدند و به نشانه بركت و بارورى در تالارها پخش مى كردند.

سماق و سیر نماد چاشنى و محرك شادى در زندگى به شمار مى روند. اما غیر از این گیاهان و میوه هاى سفره نشین، خوان نوروزى اجزاى دیگرى هم داشته است: دراین میان « تخم مرغ» نماد زایش و آفرینش است و نشانه اى از نطفه و نژاد. «آینه» نماد روشنایى است و حتماً باید در بالاى سفره جاى بگیرد. «آب و ماهى» نشانه بركت در زندگى هستند. ماهى به عنوان نشانه اسفندماه بر سفره گذاشته مى شود.

و «سكه» كه نمادى از امشاسپند شهریور (نگهبان فلزات) است و به نیت بركت و درآمد زیاد انتخاب شده است.

شاخه هاى سرو، دانه هاى انار، گل بیدمشك، شیر نارنج، نان و پنیر، شمعدان و... را هم مى توان جزو اجزاى دیگر سفره هفت سین دانست. «كتاب مقدس» هم یكى از پایه هاى اصلى خوان نوروزى است و براساس آن هرخانواده اى به تناسب مذهب خود، كتاب مقدسى را كه قبول دارد بر سفره مى گذارد.

چنانچه مسلمانان قرآن، زرتشتیان اوستا و كلیمیان تورات را بر بالاى سفره‌هایشان جاى مى‌دهند. بر سر سفره زرتشتیان دركنار اسپند و سنجد، « آویشن» هم دیده مى شود كه به گفته موبد فیروزگرى خاصیت ضدعفونى كننده و دارویى دارد و به نیت سلامتى و بیشتر به حالت تبریك بر سر سفره گذاشته مى شود.


در هرصورت او پیروز است و نامش خجسته است و از نزد خدا مى آید و خواهان نیك‌بختى است و با تندرستى و گوارایى وارد شده است و سال نو را به همراه آورده است
دوشنبه 15/12/1390 - 14:27
تاریخ


فلسفه چهارشنبه سوری

گرفته شده از شاهنامه فردوسی
سور به معناى میهمانى و جشن مى باشد و اما چرا چهارشنبه سورى و چرا آتش برافروختن و چرا از روى آتش پریدن؟ براساس سروده هاى پیروز پارسى، حکیم فردوسى، سیاوش فرزند کاووس شاه در هفت سالگى مادر را از دست مى دهد. پادشاه همسر دیگر را برمى گزیند، سودابه که زنى زیبا و هوسباز بود عاشق سیاوش مى شود...


یکى روز کاووس کى با پسر
نشسته که سودابه آمد ز در
زناگاه روى سیاوش بدید
پر اندیشه گشت و دلش بردمید
زعشق رخ او قرارش نماند
همه مهر اندر دل آتش نشاند

سودابه در اندیشه بود تا به گونه اى سیاوش را به کاخ خویش بکشاند، دختر زیبا و جوان خود را بهانه حضور

سیاوش کرده و او را فرا خواند:
که باید که رنجه کنى پاى خویش
نمائى مرا سرو بالاى خویش
بیاراسته خویش چون نوبهار
بگردش هم از ماهرویان هزار
آنگاه که سودابه سیاوش را در کاخ خویش یافت به او گفت:
هر آنکس که از دور بیند ترا
شود بیهش و برگزیند ترا
زمن هر چه خواهى همه کام تو
بر آرم نپیچم سراز دام تو
من اینک به پیش تو افتاده ام
تن و جان و شیرین ترا داده ام

سودابه پس از این که از مهر و عشق خود به سیاوش مى گوید و همزمان به او نزدیک مى شود. ناگاه او را در آغوش کشیده و مى بوسد

سرش تنگ بگرفت و یک بوسه داد
همانا که از شرم ناورد یاد
رخان سیاوش چو خون شد ز شرم
بیاراست مژگان به خوناب گرم
چنین گفت با دل که از کار دیو
مرا دور داراد کیوان خدیو
نه من با پدر بى وفائى کنم
نه با اهرمن آشنائى کنم

سیاوش با خشم و اضطراب و دلهره به نامادرى خود گفت

سر بانوانى و هم مهترى
من ایدون گمانم که تو مادرى

سیاوش خشمناک از جاى برخاسته و عزم خروج از کاخ سودابه را کرد. سودابه که از برملا شدن واقعه بیم داشت داد و فریاد کرد و درست بسان افسانه یوسف و زلیخا دامن پاره کرده و گناه را به سیاوش متوجه کرد و چنانچه در نمایشنامه افسانه، افسانه ها نوشتیم، اکثر افسانه هاى سامى، افسانه هاى شاهنامه مى باشد که رنگ روى سامى گرفته است و نیز در آئین اوستا نوشته ایم که کتاب اوستا یک کتابخانه کتاب بوده است که تاریخ شاهان ایران یکى از
۱۲۰ جلد کتاب، کتابخانه اوستا مى باشد و چگونگى به نظم آوردن آن را توسط فردوسى در زندگینامه پیروز پارسى، یعنى حکیم ابوالقاسم فردوسى شرح داده ام
بارى سیاوش به سودابه مى گوید که پدر را آگاه خواهد کرد

از آن تخت برخاست با خشم و جنگ
بدو اندر آویخت سودابه چنگ
بدو گفت من راز دل پیش تو
بگفتم نهانى بد اندیش تو
مرا خیره خواهى که رسوا کنى؟
به پیش خردمند رعنا کنى
بزد دست و جامه بدرید پاک
به ناخن دو رخ را همى کرد چاک
برآمد خروش از شبستان اوى
فغانش زایوان برآمد بکوى

در پى جار و جنجال سودابه، کیکاووس پادشاه ایران از جریان آگاه شده و از سیاوش توضیح خواست سیاوش به پدر گفت که پاکدامن است و براى اثبات آن آماده است تا از تونل و راهرو آتش عبور کند
سیاوش گفت اگر من گناهکار باشم در آتش خواهم سوخت و اگر پاکدامن باشم از آتش عبور خواهم کرد

سراسر همه دشت بریان شدند
سیاوش بیامد به پیش پدر
یکى خود و زرین نهاده به سر
سخن گفتنش با پسر نرم بود
سیاوش بدو گفت انده مدار
کزین سان بود گردش روزگار
سرى پرز شرم و تباهى مراست
سیاوش سپه را بدا نسان بتاخت
تو گفتى که اسبش بر آتش بساخت
زآتش برون آمد آزاد مرد
لبان پر ز خنده برخ همچو ورد
چو بخشایش پاک یزدان بود
دم آتش و باد یکسان بود
سواران لشکر برانگیختند
همه دشت پیشش درم ریختند

سیاوش به تندرستى و چاپکى و چالاکى به همراه اسب سیاهش از آتش عبور کرد و تندرست بیرون آمد


یکى شادمانى شد اندر جهان
میان کهان و میان مهان
سیاوش به پیش جهاندار پاک
بیامد بمالید رخ را به خاک
که از نفت آن کوه آتش پرست
همه کامه دشمنان کرد پست
بدو گفت شاه اى دلیر جهان
که پاکیزه تخمى و روشن روان
چنانى که از مادر پارسا
بزاید شود بر جهان پادشا
سیاوخش را تنگ در برگرفت
زکردار بد پوزش اندر گرفت
مى آورد و رامشگران را بخواند
همه کام ها با سیاوش براند
سه روز اندر آن سور مى در کشید
نبد بر در گنج بند و کلید!
این اتفاق و آزمایش عبور از آتش در بهرام سید (سه شنبه) آخر سال روى داده بود و از چهارشنبه تا ناهید شید (جمعه یا آدینه) جشن ملى اعلام شد و در سراسر کشور پهناور ایران به فرمان کیکاووس سورچرانى و شادمانى برقرار شد.
و از آن پس به یاد عبور سرفرازانه سیاوش از آتش همواره ایرانیان واپسین شبانه بهرام شید (سه شنبه شب) را به یاد سیاوش و پاکى او با پریدن از روى آتش جشن مى گیرند
دوشنبه 15/12/1390 - 13:44
خواص خوراکی ها

خواص مهم آناناس

آناناس سرشار از ویتأمین ها و مواد مغذی مثل کلسیم، پتاسیم، فیبر و ویتامین ث است علاوه بر اینها بسیار کم چربی و کم کلسترول است.
این خواص را می توانید از مصرف کمپوت آناناس، میوه تازه آن، میوه یخ زده یا حتی آب آناناس به دست آورید.

یکی از خواص مهم آناناس کمک به ساخت استخوان های سالم و استحکام استخوان ها است. آناناس غنی از منیزیم ماده معدنی ای است که وجودش برای ساخت استخوان ها و ارتباط بافت ها ضروری است. آناناس باعث رشد استخوان ها در بدن جوانان و استحکام استخوان ها در پسران می شود.
یک فنجان آناناس حدود ۷۳ درصد منیزیم مورد نیاز روزانه بدن را تأمین می کند، از دیگر خواص آناناس می توان به نقش آن در بهبود سرماخوردگی و کاهش میزان سرفه اشاره کرد. اکثر افراد هنگام سرماخوردگی ویتأمین ث یا آب پرتقال بیشتر می خورند غافل از این که خواص آناناس نیز کمتر از آنها نیست.

 «بروملین» موجود در آناناس باعث کاهش شدید سرفه یا توقف سرفه های شدید و کاهش میزان لحاظ می‌شود. پس هنگام سرماخوردگی خوردن آناناس را فراموش نکنید.

گردآوری: تهران۹۸

يکشنبه 9/11/1390 - 23:53
تغذیه و تناسب اندام

به گفته محققان، مصرف تخم‌مرغ به عنوان صبحانه، به حس سیری طولانی‌مدت در فرد و ترک عادت مصرف شیرینی و کیک به عنوان عصرانه کمک می‌کند. همانطوری که مصرف یک سیب در روز شما را از بیماری دور می‌کند.

تحقیقات جدید نشان داده مصرف تخم‌مرغ، به عنوان صبحانه و پیش از رفتن به محل کار، بهترین راه برای شروع روز است و می‌تواند از جذب کالری‌های ناخواسته در بدن جلوگیری کند. خوردن تخم‌مرغ به عنوان صبحانه می‌تواند به کم کردن میزان مصرف کالری در ناهار و شام کمک کند.

محققان بر این باورند کسانی که به خوردن بیسکویت، کیک و یا شکلات در بعد از ظهر عادت دارند می‌توانند با مصرف تخم‌مرغ در صبح،‌این عادت را ترک کنند.

محققان با بررسی سه نمونه صبحانه با کالری مشابه “تخم‌مرغ با نان تست”، “غلات با شیر”و “آب پرتقال با شیرینی” دریافتند خوردن تخم‌مرغ در صبح، سبب احساس سیری برای مدت طولانی‌تر در مقایسه با دیگر خوراکی‌ها در فرد می‌شود و تمایل خوردن در این افراد کمتر می‌شود.

پس از همین فردا صبح، تخم‌مرغ بخورید، تا عید کلی وزن کم کنید.

گردآوری: تهران۹۸

يکشنبه 9/11/1390 - 23:50
طنز و سرگرمی

فال روز متولدین فروردین:
خانمهای متولد این ماه اغلب مورد تقلید اطرافیان هستند و درضمن حرفها و نظرات شان برای بعضیها حکم سند را دارد . کسی در خانواده تان از دست شما دلگیر است، سعی کنید دل او را بدست بیاورید
حافظ:
چه شود گر من و تو چند قدح باده خوریم باده از خون رزان است نه از خون شماست
این چه عیب است کز آن عیب خلل خواهد بود ور بود نیز چه شد مردم بی‌عیب کجاست
تعبیر:همه ی سیاهی ها و تباهی ها از بین خواهد رفت. از دوستان ریاکار در رنج و عذاب به سر می بری اما با صداقت و صفای دل و ایمان، زندگی خوبی خواهی داشت



فال روز متولدین اردیبهشت:
ناآرامی و سر گشتگی بعضی از متولدین این ماه را باید بحساب دوری از عزیزان، اصولا" دورافتادن از گذشته ها و خاطرات شیرینی كه زندگی شان را دربر گرفته بود گذاشت، در مجموع متولدین این ماه آدمهای عاطفی، پابند گذشته و مسائل بسیار عاطفی هستند و بهمین سبب خیلی از دختر خانمهای متولد این ماه تا سالهای سال بدلیل دست نیافتن به ایده آلها ازداوج نمی كنند، خیلی از مردها تا پایان عمر وصلتی را نمی پذیرند.
حافظ:
هر آن که روی چو ماهت به چشم بد بیند بر آتش تو بجز جان او سپند مباد
شفا ز گفته شکرفشان حافظ جوی که حاجتت به علاج گلاب و قند مباد
تعبیر:آسوده و مطمئن به انجام کاری که در نظر داری بپرداز زیرا به موفقیت بزرگی دست خواهی یافت. از طعنه ی سرزنش کنندگان و کینه ی دشمنان به زودی خلاص خواهی شد.



فال روز متولدین خرداد:
اطرافیان متولد این ماه را دو گروه متفاوت تشكیل میدهند، آدم هایی كه قدرشناس و رفیق و همراه هستند و آدم هایی كه فقط به جنبه های مادی و برداشت شخصی خود اهمیت میدهند و در اصل این گروه دارای خصوصیات یك همراه، شریك و همكار خوب نیستند و باید تنها به همكاری موقت با آنها اندیشید.
حافظ:
بیا که هاتف میخانه دوش با من گفت که در مقام رضا باش و از قضا مگریز
میان عاشق و معشوق هیچ حال نیست تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز
تعبیر:زندگی بدون عشق، پوچ و تو خالی و غیر قابل تحمل است. دوستان خود را بیازما تا میزان صدق و درستی آنها بر تو مسلم شود. با کسانی که ادعای دوستی و محبت دارند معاشرت نکن. به آنچه داری قانع باش و زیاده طلبی را رها کن. غرور و خودخواهی را از خود دور کن.



فال روز متولدین تیر:
درصدی از متولدین این ماه در زندگی زناشوئی باشانس بلندی همراهند و برخی نیز در سالهای پیری با نامرادی و شکست عاطفی روبرو میشوند. اما آنچه که مسلم است امروز، خبر خوشی برای همه ی متولدین این ماه خواهد بود.
حافظ:
شبان وادی ایمن گهی رسد به مراد که چند سال به جان خدمت شعیب کند
ز دیده خون بچکاند فسانه حافظ چو یاد وقت زمان شباب و شیب کند
تعبیر:تا زمانی که اراده ی خود را محکم نکنی به مقصود نخواهی رسید. امید به خداوند تو را یاری خواهد کرد. شک و تردید را از دل خود بیرون کن. هرچه پیش آید خیر تو در آن است


فال روز متولدین مرداد:

آنچه اینروزها سبب هیجانات و شلوغی هائی در زندگی خیلی از متولدین این ماه شده، در اصل مقدمه حوادث آینده است كه خوشبختانه بیشتر آن مثبت و سازنده خواهد بود.
حافظ:
جگر چون نافه‌ام خون گشت کم زینم نمی‌باید جزای آن که با زلفت سخن از چین خطا گفتیم
تو آتش گشتی ای حافظ ولی با یار درنگرفت ز بدعهدی گل گویی حکایت با صبا گفتیم
تعبیر:با درایت و کمک از دوستان خوب می توانی مشکلات را از پیش روی خود بر داری. سعی کن که دچار اشتباه نشوی و به پند و اندرز ناصحان مشفق عمل کنی. بیهوده مشکلات را به گردن این و آن نینداز. دو دل و مردد نباش. در تصمیم گیری ها عاقلانه فکر کن.



فال روز متولدین شهریور:

شركت در یك میهمانی سبب میشود بسیاری از متولدین این ماه چهره واقعی گروهی از اطرافیان خود را بشناسند و باصطلاح با چنین شناسائی برای آینده خود تصمیم منطقی بگیرند. در این میان بعضی سوءتفاهمات كه میان آشنایان كدورت و دلگیری بوجود آورده بود با حوادث تازه برطرف میشود و حتی بین گروهی از عروسها و مادر شوهرها روابط بسیار صمیمانه ای بوجود میاید.
حافظ:
خوش برآ با غصه‌ای دل کاهل راز عیش خوش در بوته هجران کنند
سر مکش حافظ ز آه نیم شب تا چو صبحت آینه رخشان کنند
تعبیر:موقعیت را غنیمت بدان و از آن استفاده کن. رنج و مصیبت، عاقبت به خوشی خواهد انجامید. نا امیدی را از خود دور کن تا به مقصود برسی.



فال روز متولدین مهر:

امروز ریسک برای متولدین این ماه با نتایج خوب همراه است، البته این ریسک در زمینه های خرید و فروش و اقداماتی برای تغییر و تحول در کسب و کار با پیش بینی های منطقی حتما" توام با موفقیت خواهد بود
حافظ:
هر نقش که دست عقل بندد جز نقش نگار خوش نباشد
جان نقد محقر است حافظ از بهر نثار خوش نباشد
تعبیر:بخت و اقبال با تو مساعد است. در زندگی قدر دوستان را بدان زیرا بدون آنها زندگی غم انگیز و دشوار می گذرد.


فال روز متولدین آبان:
توقع عزیزان و دوستان و آشنایان از متولدین این ماه همیشه زیاد است، البته چنین روحیه ای تنها بدلیل امكانات و فداكاریهای متولدین این ماه بوجود آمده است، بسیاری از پدر و مادرها كه فرزندی متولد این ماه دارند خوشبخت هستند و درضمن فرزندانی هم كه پدارانی متولد این ماه دارند در صف خوشبخت ها قرار دارند.
حافظ:
ننگرد دیگر به سرو اندر چمن هر که دید آن سرو سیم اندام را
صبر کن حافظ به سختی روز و شب عاقبت روزی بیابی کام را
تعبیر:زندگی را با خوشی و خرمی بگذران و غم و اندوه روزگار را نخور. دیگران را محرم اسرار خود نکن زیرا دچار دردسر و گرفتاری می شوی. خوشبین و امیدوار باش زیرا سرانجام به آرزوی خود خواهی رسید



فال روز متولدین آذر:
از همدردی دیگران احساس رضایت خاطر می کنید. احساس می کنید بار سنگینی از مشکلات را بر دوش می کشید. با این حال شما از آرمان ها و اهداف خود دست نمی کشید و با انعطاف پذیری و سازگاری کامل بر دشواری ها غلبه خواهید کرد.
حافظ:
جمع کن به احسانی حافظ پریشان را ای شکنج گیسویت مجمع پریشانی
گر تو فارغی از ما ای نگار سنگین دل حال خود بخواهم گفت پیش آصف ثانی
تعبیر:قدر لحظات عمر خود را بدان و آن ها را به راحتی از دست نده. راز خود را با نامحرمان در میان نگذار تا دچار دردسر و حسادت دیگران نشوی. برای رسیدن به هدف باید تلاش کنی. مراقب کارهای خود باش و با تعقل و تفکر و صبر و آرامش کار کن تا با سهل انگاری خود را دچار انحراف و شکست نکنی و پشیمان نشوی


فال روز متولدین دی:
اغلب مجردهای این ماه در آستانه تصمیم گیری برای ادامه تحصیل، گذراندن دوره تخصصی و یا آغاز زندگی زناشوئی هستند، در میان آنها بعضی نیز گرفتار عشق پرشور ولی هنوز نامعلومی شده اند که اگر بموقع در سر و سامان دادن به آن همت نکنند مسلما" با بن بست ها و دردسرهائی روبرو میشوند
حافظ:
داور دارا شکوه‌ای آن که تاج آفتاب از سر تعظیم بر خاک جناب انداختی
نصره الدین شاه یحیی آن که خصم ملک را از دم شمشیر چون آتش در آب انداختی
تعبیر:به زودی به آرزوی خود می رسی و سعادت و نیکبختی بر زندگی ات سایه خواهد افکند و این حاصل رنج و زحمتی است که تحمل کرده ای. قدر لحظات زندگی را بدان و شکر خداوند را به جای آور



فال روز متولدین بهمن:

فرد مورد علاقه متولدین این ماه خیلی روی رفتار و اخلاق مهربان و انسانی شان حساب میكند. اگر دلیل خستگی و مشغله و غیره، این رفتار تغییر كند مسلما" این روابط را بهم میریزد.
حافظ:
داور دارا شکوه‌ای آن که تاج آفتاب از سر تعظیم بر خاک جناب انداختی
نصره الدین شاه یحیی آن که خصم ملک را از دم شمشیر چون آتش در آب انداختی
تعبیر:به زودی به آرزوی خود می رسی و سعادت و نیکبختی بر زندگی ات سایه خواهد افکند و این حاصل رنج و زحمتی است که تحمل کرده ای. قدر لحظات زندگی را بدان و شکر خداوند را به جای آور


فال روز متولدین اسفند:
هماهنگ شدن دو نسل در میان متولدین این ماه همیشه آسان بوده، یعنی پدر و مادرها با بچه ها خیلی خوب کنار آمده اند و همین مسئله سبب شده تفاهم و دوستی بسیار در جمعشان باشد. با اینحال گروه اندکی از متولدین این ماه در مورد بچه هایشان به بن بست رسیده اند، یعنی قدرت کنترل آنها را از دست داه اند، باید کمی صبورانه تر در این روزها با فرزندان روبه رو شد.
حافظ:
خوش برآ با غصه‌ای دل کاهل راز عیش خوش در بوته هجران کنند
سر مکش حافظ ز آه نیم شب تا چو صبحت آینه رخشان کنند
تعبیر:موقعیت را غنیمت بدان و از آن استفاده کن. رنج و مصیبت، عاقبت به خوشی خواهد انجامید. نا امیدی را از خود دور کن تا به مقصود برسی

يکشنبه 9/11/1390 - 23:37
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته