سخنان ماندگار
حدیث مشهوری است از پیغمبر اكرم(صلی الله علیه و آله وسلم )كه فرموده است:
انّ الله تعالی سبعین ألف حجاب من نور و ظلمة،لو كشفها لأحرقت سبحات وجهه ما انتهی إلیه بصره.
همانا برای خداوند تبارك و تعالی هفتاد هزار حجاب نورانی و ظلمانی است كه اگر آنها را كنار بزند انوار جمالش همه چیز را می سوزاند.
ترجمۀ كتاب القطره تالیف علامه مستنبط ج1 ص 899
پنج شنبه 8/2/1390 - 7:50
اهل بیت
عیّاشی(ره)در كتاب تفسیرش در ذیل آیۀ شریفه *فَیَوْ مَئذٍ لا یُسْئَلُ عَنْ ذَنْبِه إنْسٌ وَ لا جانّ*«پس در آن روز از گناه آدمیان و پریان پرسش نشود»گفته است:
هر كس ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام)را بپذیرد و از دشمنان او اظهار بیزاری كند،و حلال او را حلال و حرامش را حرام بداند،و با این وصف گناهانی را مرتكب شده و از آنها توبه نكرده باشد،در عالم برزخ گرفتار عذاب می شود و در قیامت هنگامی كه از قبر خود خارج می شود گناهی بر او نمانده است تا از آن سئوال شود.
ترجمه كتاب القطره تالیف علامه مستنبط ج1ص358
چهارشنبه 7/2/1390 - 8:5
سخنان ماندگار
شهید اوّل(ره)در مجموعۀ خود از رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)نقل كرده است كه فرمود:
الشیطان شیطانان:شیطان الجنّ،و یبعد ب«لا حول و لا قوّةإلاّبالله العلیّ العظیم»،و الشیطان الانس و یبعد ب«الصلاة علی النبیّ و آله».
شیطان دو گونه است:شیطانی كه از طایفه جنّ است وآن به گفتن «لا حول و لا قوّه إلاّ بالله العلیّ العظیم»دور میگردد،و شیطانی كه از طایفۀ آدمیان است و آن به صلوات فرستادن بر محمّد و آل محمّد(علیهما السلام)از انسان دور میشود.
ترجمۀ كتاب نفیس القطره تالیف علاّمه مستنبط ج1 ص157
دوشنبه 5/2/1390 - 8:6
سخنان ماندگار
شیخ صدوق(ره)از حضرت رضا(علیه السلام) نقل میكند كه آن حضرت فرمود:
من لم یقدر علی ما یكفّربه ذنوبه فلیكثر من الصلاة علی محمّد و آله،فإنّها تهدم الذنوب هدماً.
كسی كه توانائی كاری كه كفّارۀ گناهانش گردد ندارد باید بر محمّد و آل محمّد(علیهما السلام)زیاد صلوات بفرستد؛زیرا صلوات بنیان گناه را ویران می سازد و آن را نابود میكند.
ترجمۀ كتاب نفیس القطره تالیف علاّمه مستنبط ج1 ص156
دوشنبه 5/2/1390 - 7:44
سخنان ماندگار
درود خدا بر او فرمود:همانا این دلها همانند بدن ها افسرده می شوند،پس برای شادابی دلها،سخنان زیبای حكمت آمیز را بجویید.
كتاب حكمت های نهج البلاغه مترجم استاد دشتی(ره)
يکشنبه 4/2/1390 - 14:7
قرآن
امام صادق(علیه السلام)فرمود:
جبرئیل به رسول خدا(صلی الله علیه و اله وسلم)عرض كرد:
إنّ فاطمة (علیها السلام) مسمّاة السماء بمنصورة.
همانا فاطمه(سلام الله علیها)را در آسمان «منصوره»می نامند.
و آیۀ شریفۀ*وَ یَوْمَئذٍ یَفْرَح المُؤْمِنوُن بنَصْر الله*؛«ودرآن
روز مؤمنان به یاری خداوند شاد می شوند »،مقصود یاری خداوند نسبت به دوستان فاطمه(سلام الله علیها) است.
ترجمه كتاب نفیس القطره جلد اول صفحه 422تالیف علاّمه مستنبط
شنبه 3/2/1390 - 9:43
قرآن
در تفسیر«فرات»از امام صادق(علیه السلام) در ذیل آیۀ شریفۀ*إنّا أنْزَلْناهُ فی لَیْلَة القَدْر*نقل كرده است كه فرمود:
اللیلة فاطمة ، و القدر الله ، فمن عرف فاطمة (علیها السلام) حقّ معرفتها فقد أدرك لیلةالقدر،و إنّما سمّیت فاطمة لأنّ الخلق فطموا عن معرفتها.
مراد از «لیلة» فا طمه (علیها السلام) و مقصود از «قدر»خداوند است ، پس هر كه فاطمه را آنطور كه سزاوار است و حقّ معرفت او است بشناسد شب قدر را درك كرده است ، و همانا آن حضرت «فاطمه» نامیده شده است زیرا مردم از شناخت او باز داشته شده اند و عاجزند.
ترجمه كتاب نفیس القطره تألیف آیه الله علاّمه سید احمد مستنبط
التماس دعا از همه عزیزان و عرض تسلیت به مناسبت ایّام فاطمیّه
شنبه 3/2/1390 - 9:23
اهل بیت
شیخ طوسی(ره)در كتاب «امالی»از امام صادق(علیه السلام) نقل كرده است كه فرمود:
إنّ الله أمهر فاطمة ربع الدنیا ، فربعها لها و امهرها الجنّة و النار،تدخل أعداءها النار و تدخل أولیاءها الجنّة،و هی الصدّیقة الكبری و علی معرفتها دارت القرون الاُلی.
خداوند تبارك و تعالی مهریّه و كابین حضرت زهرا(سلام الله علیها)را یك چهارم دنیا قرار داده است،پس یك چهارم آن ملك حضرت زهرا(سلام الله علیها)است و نیز بهشت و جهنّم را مهریّه او قرار داده است،و آن حضرت دشمنان خود را به جهنّم و دوستانش را به بهشت وارد می كند ،و او بزرگترین راستگوست،و شناخت او محور فكر گذشتگان بوده است.
كتاب نفیس القطره ج1 ص412/امالی طوسی:668ح6مجلس36.بحار الأنوار:105/43ح18.
شنبه 3/2/1390 - 9:3
اهل بیت
شیخ مفید(ره)در«امالی»و كلینی (ره)در «كافی»از امام صادق(علیه السلام)نقل كرده اندكه فرمود:
ولایتنا ولایة الله الّتی لم یبعث نبیّ قطّ إلاّ بها.
ولایت ما؛ولایت خداوند است كه هیچ پیغمبری جز با اقرار به آن ، نبوّت نیافت.
ترجمه كتاب القطره ج1 ص552تالیف آیةالله علاّمه سیّد احمد مستنبط
پنج شنبه 1/2/1390 - 10:0
قرآن
شیخ صدوق(ره)در كتاب«توحید»حدیثی از امام صادق(علیه السلام)در تفسیر«بسم الله الرحمن الرحیم»نقل كرده است كه در ضمن آن در تفسیر كلمه«الله»فرمود:
الألف آلاء الله علی خلقه من النعیم بولایتنا ، و اللام : إلزام الله خلقه ولایتنا ، قلت : فالهاء قال : هو ان لمن خالف محمّداً و آل محمّد صلوات الله علیهم.
الف:اشاره است به نعمت های پروردگار بر مخلوقاتش كه به بركت ولایت ما از آنها بهره مند شده اند.
لام:اشاره است به این كه خداوند بر بندگانش ولایت ما را لازم دانسته و واجب فرموده است.
هاء:اشاره است به خواری و پستی كسانی كه با محمّد و آل محمّد-كه درود خدا بر آنان باد-مخالفت كنند.
منبع:كتاب ارزشمند القطره(قطره ای از دریای فضائل اهل بیت علیهم السلام)جلد اول صفحۀ 547تالیف آیة الله علّامه سیّد احمد مستنبط
هر كه با آل علی(ع)در افتاد ؛ ور افتاد.
پنج شنبه 1/2/1390 - 8:36