• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 314
تعداد نظرات : 40
زمان آخرین مطلب : 5530روز قبل
بیماری ها

تغذیه در دیابت ( مرض قند)

در این بیماری افزایش قند خون در بیمار همراه دفع قند در ادرار بوده ، عوارض مختلف ایجاد می کند از جمله:

عوارض قلبی- عروقی، افزایش فشار خون، نارسایی کلیه ، عوارض چشمی و حتی کوری، عوارض عصبی و زخم های دیابتی در پاها که می تواند منجر به قطع عضو شود.

بیماری دیابت عمدتا در دو گروه از افراد دیده می شود:

1- دیابت وابسته به انسولین یا جوانان اکثرا قبل از 40 سالگی بروز می کند. ( دیابت نوع 1 )

2- دیابت غیر وابسته به انسولین یا بزرگسالان که اکثرا بعد از 40 سالگی ظاهر می شود .( دیابت نوع 2)

در اکثر موارد دیابت جوانان ، کودک یا جوان ، با لاغری همراه دیگر علائم دیابت مانند پر ادراری ، پر خوری، پر نوشی ، گاهی کما اسیدوتیک مراجعه می کند. این سنین سن رشد فرد است و باید کاهش وزن او همراه درمان بیماری جبران شود و کالری ، پروتئین، ویتامین و املاح به اندازه کافی جهت رشد مناسب و وزن ایده آل به بیمار رسانده شود.

مصرف غذا و دفعا ت آن باید با زمان و دفعات تزریق انسولین تنظیم شود تا عارضه کاهش قند خون که خطرناک است برای بیمار ایجاد نشود و همچنین کنترل قند خون مناسبی حاصل گردد .

برای دست یابی به اهداف ذکر شده مشورت با پزشک معالج و مشورت مکرر با کارشناس تغذیه ضروری است.

در دیابت بالغین اغلب موارد بیمار با چاقی مراجعه کرده ، کاهش وزن می تواند به مهار بهتر بیماری کمک کند و گاهی حتی بدون نیاز به دارو به تنهایی یا همراه با ورزش می تواند منجر به درمان بیماری و طبیعی شدن قند خون فرد شود .

جهت کاهش بافت چربی ( لاغر شدن) کاهش متوسط کالری مصرفی روزانه به میزان 500-250 کیلوکالری و نیز افزایش فعالیت بدنی ( ورزش) کمک کننده است.

در بین غذاها موادقندی – نشاسته ای ، چربی ها، پروتئین ها ، منبع پروتئین هستند. باید به کاهش متناسب مصرف انها وزن ایده آل به دست آید.

50-60 درصد کالری روزانه باید از مواد قندی – نشاسته ای تامین شود که البته بر دو دسته اند:

1- کربوهیدراتهای ساده ( قندها) مثل : شکر، عسل، شیرینی جات، شربت ها ، خرما این مواد به سرعت در بدن باعث افزایش قند خون می شوند و باید از خوردن آنها پرهیز شود.

2- کربوهیدراتها ترکیبی ( نشاسته ها ) مثل نان ، برنج، سیب زمینی، انواعی از شیرینی جات، ماکارونی که سرعت افزایش قند خون توسط آنها متوسط است و مصرف آنها باید طبق برنامه غذایی تنظیم شود.

فیبرها ترکیبات پلی ساکاریدی هستند که در نان های سبوس دار، نان جو ، سبزیجات ، میوه ها وجود دارند. فیبر ها قابل هضم و جذب در دستگاه گوارش انسان نبوده، وجود آنها در برنامه غذایی باعث پرحجم شدن غذا و احساس سیری شده ، در ضمن در جلوگیری از یبوست مفید بوده، خاصیت ضد سرطان دستگاه گوارش برای آنها ذکر شده است. سبزیجات از جمله کاهو محدودیت مصرف در افراد دیابت ندارند. میوه ها، مواد غذایی حاوی سبوس باید طبق جداول کالری مصرف شوند.

20-30 % کالری روزانه باید از چربی ها تامین شود که توصیه می شود. از چربی های اشباع شده( چربی های حیوانی، کره، تخم مرغ) تاحد ممکن کم استفاده شود و از چربی های غیر اشباع که حاوی کلسترول نیستند( روغن ذرت، آفتابگردان، سویا، زیتون) استفاده شود. هر چربی که در گوشت قرمز ( گوساله ، گوسفند ...) گوشت سفید ( مرغ، ودیگر پرندگان) دیده می شود جدا شده دور ریخته شود.

از ماهیان که چربی امگاه ، مفید، در آنها وجود دارد حتما در برنامه غذایی گنجانده شود. تا آنجا که ممکن است غذاها سرخ نشود، گوشت، مرغ، ماهی حتی الامکان به صورت کبابی یا آب پز و یا تنوری( فر) تهیه شود.

در صورت اجبار غذا با کمترین مقدار روغن سرخ شود.

از شیر و ماست کم چرب یا بدون چربی استفاده شود. از کره و خامه یا پنیر که چربی بالایی دارند استفاده نشود.

در صورتی که شیر کم چربی در دسترس نباشد می توان شیر را جوشاند و چربی روی آن را جدا کرد از ان شیر می توانید ماست یا پنیر کم چرب تهیه کرد.

10-15 % کالری روزانه باید از پروتئین ها تامین شود که بهتر است از هر دو نوع پروتئین های گیاهی و حیوانی باشد.

از آنجا که در بیماران دچار بیماری قند- فشار خون بالا شیوع دارد باید از رژیم حاوی حداقل نمک استفاده شود.

لازم است جهت تامین ویتامین های گروه B به اندازه کافی سبزیجات و میوه جات مصرف شود.

چند نکته قابل ذکر است:

وزن ایده آل خود را حفظ کنید ( همه افراد چه دیابتیک چه سالم)

در تعیین رژیم غذایی دیابتیک از پزشک معالج یا متخصص تغذیه راهنمایی بخواهید.

رژیم غذایی افراد دیابتیک غذای کاملی است و همه افراد خانواده می توانند از آن استفاده کنند.

در صورتی که در میهمانی شرکت دارید یا خود میزبانید مصرف یکبار هراز چند گاه از شیرینی ، شربت به مقدار متعادل بلامانع است.

مغزها مانند گردو- فندق- بادام و دیگر اجیل ها به عنوان منبع چربی هستند مصرف آن بلامانع است ولی باید به مقدار متعادل و یا محاسبه کالری مصرف شوند و شور نباشند.

از مربا ها و شیرینی و نوشابه های گازدار که با قندهای مصنوعی درست شده اند استفاده کنید.

سه شنبه 8/11/1387 - 9:36
بیماری ها

« تغذیه در بیماران دچار افزایش چربی خون ( هیپرلیپیدمی ) »

افزایش چربی خون همراه با بیماریهایی مانند کم کاری تیرویید، بعضی از بیماریهای کبدی و کلیوی ، بیماریهای قند( دیابت) ، نارسایی مزمن کلیه، چاقی، بعضی از عفونتها ، اعتیاد به الکل ، ایدز و ... دیده می شود.

همچنین افزایش چربی خون ممکن است علامت بیماری دیگری نبوده و بیمار به صورت اولیه دچار آن شود. برای تشخیص بالا بودن چربی خون، اندازه گیری دو نوع چربی خونی یعنی کلسترول و تری گلیسیرید انجام می شود. در این میان معمولا افزایش کلسترول به عنوان عامل بیماری زای جدیدتری مطرح می شود.

کلسترول انواع مختلفی دارد. افزایش کلسترول با تراکم پایین ( LDL ) منجر به عوارض عروقی به صورت تصلب شرایین ( اترواسکروز) در عروق مختلف می شود که می تواند باعث سکته های قلبی و مغزی شود. از طرف دیگر افزایش کلسترول با تراکم بالا ( HDL ) بر خلاف افزایش LDL عمل کرده و منجر به جلوگیری از عوارض ذکر شده می گردد.

با توجه به وجود انواع مختلف هیپرلیپیدمی، بیماران حتما باید به توصیه های دارویی و تغذیه ای پزشک معالج خود توجه دقیق داشته باشند، چون هر کدام از این انواع، درمان دارویی و رژیم غذایی خاص خود را نیاز دارد.

رعایت نکات زیر به همه بیماران دچار افزایش چربی خون توصیه می شود. بهتر است بدانیم افراد سالم نیز با رعایت این نکات از احتمال هیپرلیپیدمی تا حد زیادی مصون خواهند بود و همه افراد خانواده می توانند از رژیم غذایی ضد افزایش چربی خون سود ببرند:

1- انجام ورزش به صورت منظم، حداقل هفته ای سه روز، در کنترل وزن و متعادل نگه داشتن چربی ها خون اثر واضحی دارد. بهترین ورزش پیاده روی ، دوچرخه سواری و شنا است.

2- وزن ایده آل حفظ شود و در صورت وجود چاقی، کاهش وزن اکیدا توصیه می شود.

3-از مصرف الکل و سیگار به شدی پرهیز شود.

4- توصیه می شود از رژیم غذایی حاوی کم ترین میزان چربی استفاده شود. به خصوص باید از مواد غذایی حاوی کلسترول و چربی های اشباع شده پرهیز نمود. از شیر و فرآورده های لبنی کم چرب و یا بدون چرب استفاده شود . از مصرف کره و خامه خودداری شود. هر گونه چربی گوشت قرمز و همچنین پوست مرغ قبل از پخت جدا شده و دور ریخته شود. از تخم مرغ به صورت محدود استفاده شود. حتی الامکان از سرخ کردن مواد غذایی خودداری شده و مواد غذایی به صورت آب پز و کبابی ، تنوری ( فر) تهیه شود.

مصرف گوشت ماهی با توجه به وجود چربی های مفید در آن توصیه می شود. البته باید توجه داشت که ماهی نیز بهتر است سرخ نشود.

سبزیجات و میوه هایی که حاوی چربی ناچیزی هستند می توانند به صورت آزادانه مورد مصرف قرار گیرند.

مصرف مغزها ( گردو، آجیل) و روغن زیتون می تواند موجب اثر مفیدی در کاهش LDL ( چربی با تراکم پایین ) شود. البته باید توجه داشته باشید که مصرف زیاد و بی رویه این مواد می تواند باعث چاقی شود.

مصرف روغن ماهی نباتی جامد باعث افزایش LDL و کاهش HDL شده و بهتر است تا حد امکان از مصرف آن خودداری شود. بر خلاف آن کره های گیاهی ( مارگارین) حاوی استانول ( Stanol ) باعث کاهش LDL می شود .

برنامه غذایی که جهت تغذیه افراد جامعه در امریکا توصیه شده به صورت زیر است:

کلیه افراد بالای 2 سال باید 30% از کالری مورد نیاز روزانه خود را از چربی تامین نمایند و کمتر از 10% کالاری روزانه از چربی های اشباع به دست آید. همچنین میزان مصرف روزانه روزانه کلسترول باید کمتر از 300 میلی گرم باشد.

در زمانی که پرهیز غذایی برای درمان افزایش چربی خون مورد نظر است باید ضمن تامین 30% کالری روزانه از چربی ، کمتر از 75 کالری از چربی های اشباع به دست آمده و روزانه کمتر از 200 میلی گرم کلسترول مصرف شود.

سه شنبه 8/11/1387 - 9:32
دانستنی های علمی
 گذشته ها گذشته و  دیروز مرده است تو را با آن نه دعا كنند و نه نفرین مرد ! جرأت داشته باش. شجاع باش و به پیش برو از همانجا كه ایستاده ای ، آغاز  كن
سه شنبه 8/11/1387 - 9:15
دانستنی های علمی
 افسوس‌های مدفون و نومیدی‌های مرده را فراموش كن اكنون مبارزه‌ای آشكار و تازه در پیش روست    آینده از آن كسی است كه می كوشد و شهامت دارد از همان جا كه ایستاده ای شروع كن
سه شنبه 8/11/1387 - 9:14
دانستنی های علمی
 دنیا به شكستهای پیشین تواهمیتی نمی دهد، اگر از نو آغاز كنی  و كامیاب گردی، آینده ” از آن  تو است و زمان در گذر است پس بسیار كارها باید! و تلاش و كوشش فراوان
سه شنبه 8/11/1387 - 9:13
دانستنی های علمی
این فصلی تازه در كتاب زندگی است مسابقه‌ای دیگر كه باید برایش نقشه بكشی به روزهای رفته نگاهی دوباره میانداز  از همانجا كه ایستاده ای آغاز كن
سه شنبه 8/11/1387 - 9:12
دانستنی های علمی
 از همانجا كه ایستادی شروع  كن و غم گذشته را مخور  در آغازی  نوین  ،گذشته یاریگر تو نخواهد بود اگربالاخره  توانسته ای آن را پشت سر بگذاری ، چرا غم ؟ كافی است . تو از پس آن بر آمده‌ و پشت سرش نهاده‌ای
سه شنبه 8/11/1387 - 9:10
بیماری ها
مهارتهای روانی ویژگی های ذاتی یا آموخته شده ای هستند که موفقیت ورزشکار را ممکن می سازد یا احتمال آنرا افزایش می دهد اعتماد به نفس، کنترل تمرکز، کنترل انگیختگی و اضطراب نمونه این مهارتهاست. این مهارتها را همه می توانند بیاموزند و تمرین کنند و با دستیابی به آمادگی روانی عملکرد خود را بهتر کنند.
تنظیم انگیختگی
همیشه بهترین عملکرد ورزشکار زمانی ایجاد می شود که او در بهترین وضعیت انگیختگی باشد. انگیختگی عبارت است از فعال شدن عمومی فیزیولوژیکی و روانی مانند: افزایش ضربان قلب و تنفس و افزایش هشیاری و توجه.
وقتی بی حوصله یا در حال استراحت یا خواب هستیم، انگیختگی مان کم است. وقتی هیجان زده، عصبانی یا مضطرب می شویم انگیختگی مان زیاد می شود. اگر انگیختگی مناسب کاری باشد که در دست داریم آن کار به نحو مطلوب انجام می شود. اگر زیاد باشد دچار اضطراب می شویم و اگر کم باشد کار را به حد لازم جدی نمی گیریم. مانند وقتی که حریف ضعیفی در پیش داریم. گاهی اوقات به همین دلیل حریف های ضعیف بر حریف های قوی چیره می شوند.
برای تنظیم انگیختگی راههایی وجود دارد: اگر انگیختگی کم باشد نرمش کردن، تصویرسازی و یادآوری موفقیت های گذشته و موفقیت هایی که در آینده بدست خواهد آمد، به افزایش انگیختگی کمک میکند. برای کاهش انگیختگی از روشهای مختلف از جمله روش آرمیدن یا ریلکسیشن و کنترل تنفس استفاده می شود. البته هدف گزینی و تنظیم وقت و
برنامه ریزی خود از بسیاری از اضطراب ها جلوگیری می کند.

تصویرسازی
با تصویرسازی می توانیم تجربه های مثبت و موفق گذشته را در ذهن بازسازی کنیم و یا رویدادهایی را که دوست داریم در آینده اتفاق افتد را تصور کنیم. این کار ما را از لحاظ ذهنی برای مسابقه آماده می کند. البته منظور از تصویرسازی خیال پردازیهایی که ناخواسته به سراغمان می آید نیست. در تصویرسازی تنها نباید به حس دیداری اکتفا نمود بلکه باید تا حد ممکن از حواس بیشتری استفاده کرد تا تصویر روشن، واضح و ملموس تر باشد. مانند: شنیدن صداها، بوی چمن یا کلر آب استخر و یا حس کردن توپ با دست و جز آن.



اعتماد به نفس
اعتماد به نفس عبارتست از: اعتماد به توانایی های خود در انجام موفقیت آمیز کار مورد نظر.
بدیهی است اگر این اعتماد غیرواقعی و بیشتر از توانایی های واقعی شخص باشد اعتماد به نفس کاذب است و به زیان عملکرد تمام می شود. اعتماد به نفس از عناصر اصلی موفقیت ورزشی و عاملی است که ورزشکاران برجسته را از سایرین متمایز می سازد.
اعتماد به نفس به سبب:
حفظ آرامش در شرایط فشار،
تمرکز بیشتر و مؤثرتر،
انتخاب هدف های دشوارتر،
مقاومت و تلاش بیشتر می شود.
اعتماد به نفس ویژگی ثابت و تغییر ناپذیری نیست و می توان آن را افزایش داد. به پایان رساندن کار و دستیابی به موفقیت اعتماد به نفس را افزایش می دهد. بنابراین بهتر است هدفها را طوری انتخاب کنیم که با تلاش بتوانیم به آن دست یابیم. شاید این که باختن سبب باخت در مسابقه بعدی می شود. یک توجیهش همین باشد. وقتی ورزشکار مسابقه قبلی را برده باشد با اعتماد بیشتر به میدان می رود. علاوه بر آن موارد زیر نیز اعتماد را افزایش می دهد:
استفاده از تصویرسازی و خود را موفق دیدن
فکر کردن با اعتماد به نفس و گفتگو درونی با اعتماد به نفس
عمل کردن با اعتماد به نفس یعنی حتی در شرایط ضعیف بودن نیز حالت هایی را که نشانگر اعتماد به نفس است به خود بگیریم.

تمرکز
منظور از تمرکز توانایی معطوف ساختن توجه به امور مربوط به وظیفه و در صورت لزوم حفظ و تغییر آن متناسب با شرایط است. تمرکز از اصلی ترین عوامل روانی در عملکرد ورزشی برتر شناخته شده است. ورزشکاران بزرگ در حالی که در کار خود مستغرق می شوند بر محیط و اوضاع بازی نیز آگاهی دارند.
گاه هنگام مسابقه مهم ورزشکار به جای آنکه به کاری که در دست دارد تمرکز کند فکرش به جاهای مختلف سیر می کند، به مسابقه گذشته فکر می کند و افسوس می خورد که ای کاش آن را برده بود، به مسابقه آینده می اندیشد، به مسایل زندگی فکر می کند، به تماشاگرها و ... و از توجه به کار اصلی باز می ماند.
نوع تمرکز باید با ضرورت کار متناسب باشد. مثلاً گاهی لازم است توجه ما به بیرون یعنی به میدان بازی باشد در حالی که توجهمان به درون یعنی به افکار خود متوجه شده است یا اینکه باید به یک چیز محدود، مثلاً، فقط به توپ توجه کنیم در حالی که به همه میدان و حتی تماشاگر توجه داریم که متناسب با تکلیف جاری نیست.خستگی، نداشتن انگیزه کافی و عوامل بیرونی مخل تمرکز مانند: نور، صدا، حقه های حریف مانع تمرکز کافی می شود.

هدف گزینی
اهمیت داشتن هدف را همه تجربه کرده ایم. ورزشکاران برای هدایت و همسو کردن تلاشهای خود به داشتن هدف نیاز دارند. هدف گزینی در ورزش بسیار مهم است زیرا نه تنها نقطه ای را که می خواهیم به آن برسیم به ما نشان می دهد بلکه روش گام به گام رسیدن به آن نقطه را نیز فراهم می سازد.
منظور از هدف گزینی در ورزش برنامه ریزی گام به گام برای دستیابی به هدفهای عینی و واقعی است، مانند آموختن یک فن خاص، کاهش رکورد، افزایش میزان وزنه، افزایش تعداد و تکرار، کسب عنوان خاصی در مسابقات و جز آن، در زمان مشخص و معین.
اما داشتن هدفهای ذهنی و نامشخص که زمان مشخص ندارند و برنامه ای برای دستیابی به آن تدوین نشده بسیار کلی هستند و نمی توان آنها را سنجید. لذا هدف گزینی درست و اصولی به حساب نمی آیند.



هدفها ممکن است نتیجه ای باشد مانند دستیابی به رتبه خاص در مسابقات و یا عملکردی باشد مانند عملکرد خود را از گذشته خود بهتر کردن (ظرف دو ماه 1 کیلو بیشتر وزنه زدن). در هدفهای نتیجه ای فرد خودش را با دیگران مقایسه می کند و در هدفهای عملکردی با عملکرد گذشته خود مقایسه می کند. بنابراین هدفهای عملکردی بیشتر در اختیار ماست و بهتر است که بیشتر از این نوع هدفها انتخاب شود و سرانجام هدفهای فرایندی که به نحوه اجرای حرکت توجه دارند مثلاً توجه به کشیدن دستها به جلو در شنای آزاد.

گفتگوی درونی
گفتگوی درونی شکلهای متفاوتی دارد اما به راحتی می توان آن را در انواع انگیزشی، آموزشی و منفی دسته بندی کرد. گفتگوی درونی انگیزشی و آموزشی می تواند عزت نفس، انگیزش و تمرکز را ارتقاء بخشند. این نوع از گفتگوی درونی به بهبود عملکرد منجر می شود. حال آنکه گفتگوی درونی منفی منجر به ایجاد اضطراب و از دست دادن تمرکز می شود.
يکشنبه 6/11/1387 - 15:48
بیماری ها
غلبه بر افسردگی‌های ناشی از بازنشستگیشاید ما انتظارش را نداریم بخصوص زمانیكه كل دوران جوانی خود را در مسیری كار می‌كنیم كه به بازنشستگی ختم می‌شود، بازنشستگی می‌تواند تجربه‌ای پرتنش و ناامیدكننده باشد. برای بسیاری از ما،‌ دوران بازنشستگی در طول سالهای متمادی اولین باری است كه منابع مالی و وقت آزاد برای انجام آنچه كه می‌خواهیم،‌در اختیار داریم. مشكل اینجاست كه اغلب اوقات واقعا نمی‌دانیم چه می‌خواهیم.
معمولا می‌دانیم كه چه چیزی رانمی‌خواهیم و آن چیزی خبر ادامه كار نیست. بنابراین با دانستن این نكته بعنوان نیرویی بازدارنده، اقدامات لازم را به منظور پایان دادن به سالهای كاری خود، انجام می‌دهیم. در واقع اینكه بدانیم چه چیزی را می‌خواهیم یا اینكه چه چیزی رانمی‌خواهیم یكسان نیستند. تفاوت این دو ممكن است در زمان بازنشستگی منجر به یاس و حس سردرگمی شود.
از آنجاییكه وقت ما مانند كالایی با ارزش است، در اینجا سه مرحله برای آرامش در اوقات فراغت جدیدمان یعنی دوران بازنشستگی ذكر می‌شود، مراحلی كه به ما كمك می‌كند از بازنشستگی خود لذت ببریم.
مرحله 1: از تنهایی بپرهیزید
طبیعت قوانینی دارد كه حاكم بر محیط اطرافمان است بعنوان مثال آب همیشه به سمت پایین‌ترین نقطه جریان دارد و گازها در فضا پخش می‌شوند. یكی دیگر از این قوانین این است كه طبیعت از تنهایی متنفر است. طبیعت موقعیتی را كه در آن بطور ناگهانی چیزی بزرگ از دست می‌دهد و جای آن با هیچ چیز دیگری پر نمی‌شود، دوست ندارد تصور كنید وان خود را پر از آب كرده‌اید و سعی دارید كه فقط آبهای سمت چپ را تخلیه كنید. این كار عملی نیست و از آنجاییكه ما هم قسمتی از طبیعت به شمار می‌آییم، بدیهی است كه همان قوانین هم بر ما حاكم است.
تفاوت فاحشی بین دو جمله «خیال دارم بازنشسته شوم و كارم را قطع كنم» و «خیال دارم بازنشسته شوم و استراحت كنم» وجود دارد در جمله اول خلاء و تنهایی ایجاد می‌شود به این معنی كه چیز بزرگی را كنار می‌گذاریم یعنی كارمان كه حدود 70-65 درصد از دوران مفید زندگی خود را حداقل 5 روز در هفته به آن اختصاص داده بودیم و نمی‌خواهیم آنرا با چیز دیگری جایگزین كنیم و این مورد هم درست مانند مثال وان، عملی نیست. به همین دلیل است كه اكثر افراد سیگاری یا افراد رژیمی در ترك و كاهش وزن، دچار مشكل می‌شوند. این افراد سعی دارند چیزی یا كاری را انجام ندهند اما بجای آن نمی‌دانند چه كاری را جایگزین كنند و همین عامل، خلاء ایجاد می‌كند.
در مورد انسانها، خلاء و تنهایی باعث سردرگمی است كه در نهایت به افسردگی، منجر می‌شود وقتی تنهایی و خلاء در زندگیمان راه پیدا می‌كند تجربه‌های ناخوشایند سردرگمی و افسردگی را به همراه دارد و تمام تلاشمان را برای رهایی از این احساسات ناخوشایند، بكار می‌بریم اغلب اوقات آن جای خالی را با آسانترین و قابل دسترس‌ترین جایگزین پر می‌كنیم همان چیزی كه قبلا جایش را پر كرده بود.
این قانون در مورد بازنشستگی هم صادق است. وقتی كه می‌گوییم قصد دارم كارم را قطع كنم خلاء را ایجاد می‌كنیم احساس سردرگمی و افسردگی هم به دنبال آن پیدا می‌شوند. در اكثر موارد نمی‌توانیم برگردیم و فضای خالی را با آنچه كه قبلا انجام می‌دادیم، پر كنیم. سیگار كشیدن و غذا خوردن زیاد برای افراد، لذت زودگذر دارد و واقعا نمی‌خواهیم جای خالی آنها را با آنچه قبلا انجام می‌دادیم، پر كنیم. ما دیگر سركار نمی‌رویم. این ناتوانایی یا عدم علاقه به پر كردن فضای خالی با آنچه كه قبلا انجام داده‌ایم، بیشتر باعث آشفتگی،‌ سردرگمی و افسردگی می‌شود.
مشكل تنهایی و خلاء راه حل ساده‌ای دارد: «بازنشسته نشوید با هدف قطع كردن كار» بلكه «بازنشسته شوید با هدف و آگاهی كه قصد دارید «زمان كاری» قبل خود را با هر آنچه كه دوست دارید انجام دهید، پر كنید.» اگر می‌خواهید اثرات این جمله مثبت را كشف كنید خواندن مقاله را ادامه دهید و در مرحله 3 به نكات جالبی خواهید رسید.
مرحله 2: بدانید كه این احساسات گذرا، طبیعی هستند.
حذف خلاء بطور یقین به راحتی و آرامش بازنشستگی شما كمك می‌كند. تغییر از هر نوع، احساسات معینی در افراد بوجود می‌آورد. ویلیام بریجز در بهترین كتاب خود با عنوان «تحولات» در مورد چگونگی برخورد افراد با تغییرات صحبت می‌كند و آنها را از كوچكترین تا پراهمیت‌ترین‌ها طبقه‌بندی كرده و اغلب به احساسات محتملی ختم می‌شوند. وقتی وارد دوران بازنشستگی می‌شوید دانستن اینكه این احساسات طبیعی هستند و به بازنشستگی مربوط می‌شوند، باعث آرامش شما در طول مسیر می‌شود.
اینكه شما سردرگم باشید و ندانید كه كدام راه را باید انتخاب كنید با اینكه گم شوید اما نقشه راهنمای مناسبی در اختیار داشته باشید كه نشان دهد كجا هستید و كجا می‌توانید بروید، احساس كاملا متفاوتی است.
مرحله 3: 5 عامل مهم زندگی خود را پیدا كنید.
برای بسیاری از مردم، كارشان برای رسیدن به یك پایان، آغاز می‌شود. كارشان وسیله‌ای است كه امكانات مالی را برای خرید وسایل مورد نیاز و انجام كارهای مورد علاقه فراهم می‌كند. متاسفانه، گاهی اوقات شغلهایمان آنچنان مصرفی می‌شوند كه به مرور زمان و به تدریج، ارتباطمان را با آنچه كه بدان علاقه داریم، از دست می‌دهیم. احساسات و جاه طلبی‌های غیركاری خود را فراموش می‌كنیم. اگر خودتان را در چنین موقعیتی دیدید، فرصتی است برای ارتباط مجدد با آنچه كه واقعا دوست دارید و آنچه كه از زندگی می‌خواهید وقت بگذارید و 5 چیزی كه می‌خواهید در دوران بازنشستگی انجام دهید، ببینید یا تجربه كنید را یادداشت كنید.
5
چیزی كه اگر انجام دهید، ببینید یا تجربه كنید، در پایان زندگی خود با نگاه به گذشته و دوران بازنشستگی می‌توانید آن را یك موفقیت تلقی كنید. ممكن است كارهایی كوتاه مدت باشند مثلا دیدن از برج ایفل یا نه كارهایی كه دوره زمانی طولانی‌تری را به خود اختصاص می‌دهند مثلا رابطه صمیمی زناشویی، رابطه با فرزندان یا نوه‌ها. این بستگی به خود شما دارد كه موفقیت بازنشستگی را برای خود تعریف كنید.
هوشیار باشید كه برای خود محدودیت قرار ندهید. یكبار مردی به من گفت: كه همیشه می‌خواسته شبیه تد ویلیامز یا كلارك گی بل باشد اما حالا برای بودن جای آنها احساس پیری می‌كند واقعیت این است كه هیچ وقت دیر نیست و ما پیر نیستیم. او می‌تواند به اردوی بیسبال برود و شبیه تد ویلیامز باشد یا اینكه به گروه تئاتر ملحق شود و شبیه كلارك گلی بل شود. اینكه فقط یك روز، شبیه كسی باشید كه دوست دارید بهتر از آن است كه تمام عمر چنین آرزویی را در سر بپرورانید.
اگر قرار باشد 5 كار بزرگ زندگی خود را مشخص كنید ممكن است فكرتان را بخاطر نوع نگرشتان نسبت به خود در زمان حال، محدود كنید یا حتی از كاری كه داشته‌اید، تاثیر بپذیرید. نكته كوچكی وجود دارد كه در این باره به شما كمك می‌كند. فكر كنید و یادداشت كنید كه جدای از شغل فعلی‌تان، دوست داشتید چكار كنید. شاید مجبور شوید به گذشته‌ها، قبل از اینكه اولین شغل خود را بگیرید، یا حتی به دوران بچگی فكر كنید آن زمان چه چیزی شما را هیجان‌زده می‌كرد؟ چه چیزهایی می‌خواستید انجام دهید، ببینید یا تجربه كنید؟
در می‌یابید كه اینگونه در واقع خودتان را كشف می‌كنید. همان چیزهایی یا كارهایی كه قبلا دوست دوست داشتید، حالا هم دوست دارید شاید فقط فراموششان كرده‌اید، نكته جالب این است كه هنوز به آنها علاقه دارید و درصد انجامشان هستید. یك مدیرعامل شركت تجاری هنوز هم می‌تواند راننده ماشینهای مسابقه یا سازنده حرفه‌ای قصرهای شنی باشد. یك پرستار سالمند هنوز هم می‌تواند نویسنده، موج سوار یا استاد باشد. از 5 كار بزرگ زندگیتان برای جلوگیری از خلاء و تنهایی استفاده كنید و اینگونه دیگر بازنشسته نشده‌اید و كارتان را قطع نكرده‌اید بلكه بازنشسته شده‌اید كه كارهای بزرگ زندگیتان را شروع كنید. از بازنشستگی‌تان لذت ببرید، سزاوار آن هستید.
يکشنبه 6/11/1387 - 10:38
بیماری ها
اضطراب در كودكان باهوش كمتر است هوش بالا غیر از اینكه به كودك كمك می كند نمره های خوبی در امتحانات خود بیاورند، باعث می شود كودك با بهره هوشی بالا كمتر از همسن و سالان خود كمتر دچار بیماری اختلال استرس پس از سانحه شود.دكتر زهرا تعرانی فر ، روانشناس و محقق به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت : كودكی را تصور كنید كه شاهد یك تصادف وحشتناك یا دعوا و پرخاش بوده باشد اگربچه بهره هوشی 10 به بالا نداشته باشد به احتمال بیشتری ممكن است بعد ازمشاهده چنین صحنه های دچار حمله های اضطرابی شود ، حادثه یادش بیاید و به هم بریزد.وی افزود : در مقابل كودكان با بهره هوشی بالاتر خیلی بهتر و معقول تر می توانند با این اتفاقات كنار بیایند ضمن اینكه بقیه انواع اختلالات اضطرابی هم در این بچه ها كمتر دیده می شود و بهره هوشی 15 برای این گونه حالت كافی است.

يکشنبه 6/11/1387 - 10:36
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته