• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 285
تعداد نظرات : 148
زمان آخرین مطلب : 5042روز قبل
دعا و زیارت

نازم آن آموزگاری را که در یک نصف روز

دانش‌آموزان عالم را همه دانا کند

ابتدا قانون آزادی نویسد بر زمین

بعد از آن با خون هفتاد و دو تن امضا کند

جمعه 6/10/1387 - 13:57
دعا و زیارت
ماه محرم  
دوست دارم هر چی دارم بدم به راه تو حسین
تا که سینه خیز بیام میون بین الحرمین
جمعه 6/10/1387 - 13:54
دانستنی های علمی

عید غدیر و عید ولایت بر همه شما عزیزان مبارک باد.

سه شنبه 26/9/1387 - 21:33
دانستنی های علمی

تحقیقات محققان نشان می دهد برای مبارزه با افسردگی و کسالت در فصل پاییز، موز، آجیل و شکلات بسیار مفید هستند. محققان به این نتیجه رسیده اند كه اگر انسان دائماً مواد غذایی یکسانی را مصرف کند، دچار افسردگی می شود و بهترین مواد غذایی برای مقابله با افسردگی به خصوص در فصل پاییز، شکلات، موز و آجیل است.
موز، ‌شكلات و آجیل دارای موادی هستند كه كمبود انرژی خورشید را در این فصل جبران می كند. بی دلیل نیست که بلژیک که مردم آن به علت کمبود انرژی خورشیدی دچار افسردگی هستند، یکی از زادگاه های شکلات محسوب می شود.
دقیقا به همین دلیل موز در مواد غذایی مردم اسکاندیناوی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

سه شنبه 26/9/1387 - 21:31
دانستنی های علمی

معجزه گریه کردن: با گریه از استرس خود بکاهید.محققان معتقدند گریه و خنده هر دو از یک قسمت مغز ناشی می‌شوند؛ همان طور که خندیدن مزایای زیادی برای سلامتی داردمحققان معتقدند گریه و خنده هر دو از یک قسمت مغز ناشی می‌شوند؛ همان طور که خندیدن مزایای زیادی برای سلامتی دارد (از قبیل پایین آوردن فشار خون و بالا بردن سیستم ایمنی بدن) دانشمندان در مورد گریه کردن نیز به نتایج مشابهی دست یافته‌اند.به نظر می‌رسد که گریه کردن عمل مفیدی است؛ چراکه در یک بررسی ‌آماری مشخص شده است که 85 درصد زنان و 73 درصد مردان اظهار کرده‌اند که پس از گریه کردن احساس بهتری دارند. علاوه بر نقشی که گریستن در کاهش استرس دارد، موجب جلب توجه و کمک سایرین نیز می‌شود. وقتی ما گریه می‌کنیم رفتار اطرافیانمان ملایم‌تر شده و کمتر پرخاش می‌کنند و بیشتر تمایل دارند که کمک کنند و دلداری دهند. گریه بازگو کننده وضعیت روحی ما نیز هست؛ مثلا گاهی اوقات ما حتی نمی‌دانیم که افسرده هستیم، تا اینکه گریه می‌کنیم.همانطور که گریه کردن می‌تواند باعث سلامتی شود، خودداری از گریه کردن به هنگام غم و غصه هم می‌تواند برای جسممان مضر باشد، بنا به بررسی‌های انجام شده، سرکوبی احساسات با فشار خون بالا، ناراحتی‌های قبلی و سرطان مرتبط است. با وجود مزایایی که برای گریه کردن ذکر شد، باید بدانیم چنانچه گریه کردن جزء عادت‌های روزمره‌مان باشد باید به پزشک مراجعه کنیم؛ چرا که این موضوع می‌تواند نشانه‌ای از افسردگی باشد. پزشکان تاکنون مجالس سوگواری را توصیه نکرده‌اند، اما هنگامی که احساسی مثل گریه کردن دارید نباید با آن مقابله کنید؛ این یک امر طبیعی است و عکس العمل روحی که نشانه تندرستی است.
گریه کردن با مسایل ژنتیکی، جنسیتی و تربیتی ارتباط دارد، به عنوان مثال زنان چهار برابر بیشتر از مردان گریه می‌کنند.

سه شنبه 26/9/1387 - 21:28
دانستنی های علمی

امام صادق(ع) فرمود:

به خدا قسم اگر مردم فضیلت واقعى «روز غدیر» را مى‏شناختند، فرشتگان روزى ده‏بار با آنان
مصافحه مى‏كردند و بخششهاى خدابه‏كسى‏كه‏آن روز را شناخته، قابل‏شمارش نیست.

مصباح المتهجد: 738.

سه شنبه 26/9/1387 - 21:15
دانستنی های علمی

ولایت یعنی چه؟

تعبیراتی که در قرآن و احادیث و فرهنگ امامیه راجع به اهل البیت ذکر شده سه چیز است:
1. محبت 2.مودَّة 3.ولایت
محبت یعنی دوست داشتن، همان که امام صادق"ع" فرمودند: "لکل شیء اساس و اساس الاسلام حبنا اهل البیت" (1)
یعنی هر چیزی یک ریشه و پایه ای دارد و اساس و پایه اسلام محبت ما اهل البیت است.
اما مودة به معنای محبت ثابته است که قرآن می فرماید: "قل لا اسئلکم علیه اجراً الا المودة فی القربی" (2)
یعنی پیغمبرم بگو به مردم من از شما مزد رسالت نمی خواهم مگر مودة درباره ذی القربی را.
در اینجا آن چیزی که پیغمبر اکرم "ص" به امر ذات اقدس الهی از امت می خواهد صرف محبت نیست بلکه بالاتر از محبت است که می شود مودة یعنی محبتی که ثابت و پایدار باشد و هرگز ذره ای از آن کاسته نشود.
اما ولایت به معنای اطاعت مع الحب است یعنی مطیع بودن و اطاعت نمودنی که از روی محبت باشد.
که البته این اطاعت یکنوع اطاعت خاصی است که با تمام اطاعتها و پیرویهایی که در بین بشر در دنیا وجود دارد فرق می‌کند.
مثلاً راهنمایی و رانندگی تابلویی نصب می کند که علامت توقف ممنوع است افراد پیروی می کنند اما این اطاعت کردن معمولاً از روی ترس است برای اینکه جریمه نشوند توقف نمی کنند و این ربطی به ولایت ندارد.
و به تعبیر دیگر اطاعت از کسانی که محبت آنها واجب است وقتی اطاعت مع الحب شد معنایش این است که چون خدا و پیغمبر را دوست دارم از آنها اطاعت می کنم چون امام وولی خدا را دوست دارم از او اطاعت می کنم و این معنای ولایت داشتن است.

منابع و مآخذ:
1. وسائل الشیعه، ج11، ص141
2. سوره مبارکه شوری/آیه23
کتاب پرسشها و پاسخها پیرامون مسائل مهم اعتقادی، ص111

سه شنبه 26/9/1387 - 21:10
دعا و زیارت

آیا امام زمان (علیه السلام) از اعمال و رفتار ما آگاه هستند؟

بنابر آنچه در قرآن مجید و روایات معصومین(علیهم السلام)آمده است، همه ى ائمه و از جمله امام زمان (علیه السلام) از اعمال و رفتار ما آگاه هستند.
قرآن مجید مى فرماید: (وقل اعملوا فسیرى الله عملکم ورسوله والمؤمنون ...) سوره توبه، آیه 105. بگو: هر عملى مى خواهید انجام دهید، پس خدا، رسولش و مؤمنان عمل شما را مى بینند ...
در روایاتى که در تفسیر آیه آمده است، گفته شده که مراد از مؤمنان در این آیه ائمه ى معصومین(علیهم السلام)هستند. پس اصل آگاهى امام زمان (علیه السلام) از اعمال و رفتار ما امرى مسلّم است، ولى چگونگى حصول این عمل از راه هاى مختلفى است از جمله:
1 ـ خداى تبارک و تعالى به ایشان چشمى داده است که همه چیز را مى بینند. حضرت عیسى (علیه السلام) ـ که بعد از ظهور امام زمان (علیه السلام)مى آید و پشت سر آن بزرگوار نماز مى خواند ـ طبق گفته ى قرآن مجید از آنچه مردم در خانه هایشان ذخیره کرده بودند و آنچه مى خوردند خبر مى داد، بدون این که آن ها را در ظاهر دیده باشد سوره آل عمران، آیه 49.
با توجه به این که مقام حضرت مهدى (علیه السلام) از حضرت عیسى (علیه السلام) بالاتر است، پس حتماً از اعمال و رفتار ما آگاهى دارد. 
2 ـ ملائکه بر امام زمان (علیه السلام) نازل مى شوند و نامه ى اعمال بندگان را به حضرت مهدى (علیه السلام) عرضه مى کنند. در روایات آمده است که هفته اى دو بار نامه ى اعمال بندگان به امام زمان (علیه السلام) عرضه مى شود. در برخى از روایات مى خوانیم که در روزهاى دوشنبه و پنج شنبه نامه ى اعمال بندگان به حضرت عرضه مى شود «ان الاعمال تعرض على النبى (صلى الله علیه وآله وسلم) فى کل اثنین و خمیس فیعلمها وکذلک تعرض على الائمة (علیه السلام) فیعرفونها». بحارالانوار، ج 5، ص 329.
3 ـ ملائکه بر حضرت نازل مى شوند و این علوم را بر ایشان القا مى کنند. غیر از این راه ها، ممکن است راه هاى دیگرى هم باشد که ما از آن ها بى خبریم.
البته این علم و آگاهى حضرت، به اعمال و رفتار ظاهرى ما منحصر نمى شود، بلکه آن بزرگوار از نیت هاى ما هم آگاه است.

دوشنبه 25/9/1387 - 21:45
دعا و زیارت

امام صادق(ع)فرمودند:

  روزه در روز عید غدیرخم را برابر با صد حج و عمره مقبول‏نزد خداوند مى‏دانست و آن را «عید بزرگ خدا» مى‏شمرد.

دوشنبه 25/9/1387 - 20:27
دعا و زیارت

                  دلیل انتخاب محل غدیر خم
پس از پایان یافتن این حج که به الوداع، حجة الاسلام، حجة البلاغ، حجة الكمال و حجة التمام خوانده اند با پایان گرفتن مراسم حج پیامبر (ص) به سوى مدینه حركت كرد هنگامى كه به سرزمین رابغ رسید، در محلى كه غدیر خم نام داشت، جبرئیل امین بر او نازل شد و پیامى بدین شرح از پروردگار بر او تلاوت كرد.
اى رسول ما! آنچه را از سوى پروردگارت بر تو نازل شده به مردم برسان و اگر این كار را انجام ندهی، رسالت خود را به انجام نرسانده اى و خدا تو را از مردم ایمن خواهد كرد همانا خداى، قوم كفرپیشه را هدایت نمى كند.
این پیام الهى ماموریتى خطیر بر عهده پیامبر اكرم (ص ) مى گذاشت، اعلان چیزى كه باید همگان ازآن باخبر شوند و اگر چنین نكند گویاكارى صورت نداده است.
بنابراین بهترین موقعیت براى اعلام چنین پیامى همین جا بود، جایى كه راه مصر و عراق و مدینه و حضرموت و تهامه از هم جدا مى شود و همه حاجیان ناگزیر از آن مى گذرند. غدیر خم مناسب ترین محلى بود كه مى توانست چنین پیام پر اهمیتی رابه گوش همگان برساند.
    بر گرفته از کتاب: فرهنگ و تاریخ

دوشنبه 25/9/1387 - 20:24
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته