• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 38736
تعداد نظرات : 5244
زمان آخرین مطلب : 3364روز قبل
آموزش و تحقيقات



خبرگزاری فارس: یك متخصص تغذیه گفت: كمبود ویتامین در بدن با علائمی مثل بی‌حوصلگی، پرخاشگری، افسردگی، ریزش مو، خشكی مو و عدم مقاومت بدن در برابر عوامل بیماری‌زا خود را نشان می‌دهد.


سید ضیاءالدین مظهری در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی فارس، افزود: ماده معدنی آهن نیز سازنده هموگلبین خون است كه انتقال گازهای دی اكسید كربن و اكسیژن را بر عهده دارد، عمل احتراقی را انجام می‌دهد كه با اكسیژن رسانی به میتوكندری درون مولكول‌ها می‌تواند موادی مثل قندها و مونوساكاریدها را بسوزاند و انرژی تأمین كند.
وی گفت: بدن هر انسان به 4 ویتامین محلول در چربی و 9 ویتامین محلول در آب كه 8 تای آن ویتامین B ‌و یكی از آنها ویتامین C است نیز نیار دارد و در مجموع به 13 ویتامین نیاز دارد.
این متخصص تغذیه افزود: اگر ویتامین‌ها از طریق غذاهای روزمره به بدن نرسد، بدن به گرسنگی پنهان یا گرسنگی سلولی دچار می‌شود. اگر موادی كه بدن نیاز دارد به آن نرسد سلول‌ها و بافت‌ها تهی می‌شود و به صورت بالینی در بدن تجمع پیدا می‌كند.
وی افزود: كمبود ویتامین در بدن با علائمی مثل بی‌حوصلگی، پرخاشگری، افسردگی، ریزش مو، خشكی مو و عدم مقاومت بدن در برابر عوامل بیماری‌زا خود را نشان می‌دهد. می‌توان این مواد را از طریق مكمل‌هایی مثل ویتامین B1-300 ،B1- 100 ، B6 و مولتی ویتامین با تشخیص پزشك مصرف كرد.
مظهری گفت: برخی افراد سودجود با تبلیغاتی درباره ویتامین‌ها و پروتئین‌هایی كه برخی از آنها جنبه درمانی خود را از دست داده‌اند و تبلیغ مصرف نابه جای مكمل‌ها به مردم اطلاعات نادرست می دهند در حالی كه مصرف نا به جای این مواد نه تنها اثر مفیدی بر بدن ندارند، باعث بروز برخی بیماری‌ها هم می‌شوند.

يکشنبه 27/10/1388 - 11:3
دانستنی های علمی



خبرگزاری فارس: یك متخصص تغذیه گفت: «روی» در درمان بی‌اشتهایی عصبی و رماتیسم‌های مفصلی مفید است. این ماده از طریق غذا 20 تا 40درصد جذب می‌شود اما جذب «روی» موجود در سبزی‌ها به دلیل فیبری كه دارند مشكل است.


مرتضی‌صفوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی فارس، افزود: مقدار «روی» در شیر مادر در مقایسه با شیر گاو بیشتر است و از قابلیت جذب بیشتری برخوردار است. به همین علت كودكانی كه از شیر مادر استفاده می‌كنند، كمتر دچار كمبود «روی» می‌شوند.
وی گفت: در بزرگسالان مصرف «روی» باعث ترمیم زخم‌ها می‌شود و برای كسانی كه بیماری‌های عفونی دارند، مفید است و باعث بهبود زخم‌ها، درمان و جلوگیری از آكنه می‌شود و همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌كند.
صفوی اضافه كرد: «روی» در درمان بی‌اشتهایی عصبی و رماتیسم‌های مفصلی مفید است. این ماده از طریق غذا 20 تا 40درصد جذب می‌شود و سبزی‌ها می‌توانند به دلیل فیبری كه دارند در جذب «روی» مشكل ساز شوند.
این متخصص افزود: مصرف زیاد «روی» سبب مسمومیت، آشفتگی‌های معده و استفراغ می‌شود اما استفاده از مكمل «روی» برای جبران كمبود آن باید با تجویز پزشك باشد.
وی گفت: «روی‌» جزئی‌ حیاتی‌ از بسیاری‌ از آنزیم‌‌هایی‌ است‌ كه‌ واكنش‌های‌ شیمیایی‌ لازم‌ برای‌ كاركرد طبیعی‌ بدن‌ از جمله‌ كاركرد ایمنی‌ و ترمیم‌ پوست‌ را تسهیل‌ می‌كند. افراد در تمام‌ سنین به آن احتیاج دارند‌ ولی‌ كودكان‌ و نوجوانان (10تا 18 سالگی‌) چون در سن رشد هستند، خطر كمبود آن بیش‌تر است‌.
این متخصص تغذیه اضافه كرد: «روی» از طریق خوردن گوشت، جگر، تخم‌مرغ، میگو در بدن تأمین می‌شود و كودكانی كه از خوردن گوشت خودداری می‌كنند. با كمبود «روی» در بدن مواجه می‌شوند. كمبود «روی» در تمام سیستم‌های بدن اثرگذار است و می‌تواند باعث ریزش مو و تغییر ساختمان آن شود. لكه‌های سفید روی ناخن ناشی از كمبود «روی» نیست.
يکشنبه 27/10/1388 - 11:1
دانستنی های علمی



خبرگزاری فارس: عضو انجمن گوش،‌ گلو و بینی ایران گفت: پوشاندن پیشانی در هوای سرد تاثیری در پیشگیری از سینوزیت ندارد و برای این منظور باید جلوی بینی و دهان را با یك شال پوشاند.


علیرضا ملكوتی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس با اشاره به اینكه پوشاندن پیشانی در هوای سرد از سردردهای سینوزیتی جلوگیری می‌كند اظهار داشت: در مواجهه با هوای سرد جلوی دهان و بینی باید پوشانده شود چرا كه هوای تنفسی، عاری از آلودگی، مرطوب و گرم می‌شود كه در نتیجه از تغییرات ناگهانی دما در سینوس‌ها جلوگیری می‌كند و جلوی انسداد بینی و سینوزیت را می‌‌گیرد.
وی با اشاره به اینكه سینوزیت التهاب سینوس‌های ناحیه بینی، پیشانی،‌ پشت حلق و ناحیه جمجمه است تصریح كرد: هر سینوزیتی عفونی نیست و هر سینوزیتی نیاز به درمان آنتی‌بیوتیكی ندارد. پسوند "یت " در سینوزیت به معنای التهاب است كه منشا این التهاب ممكن است عفونی یا آلرژیك باشد.
ملكوتی افزود: برای درمان سینوزیت باید ابتدا معلوم شود كه منشا عفونی است یا آلرژیك.
این متخصص گوش، گلو و بینی ادامه داد: سینوس‌ها در امتداد دستگاه تنفس فوقانی قرار دارد و همان پوششی كه داخل فضای بینی را پوشانده است فضای داخلی سینوس‌ها را تشكیل می‌دهد. لذا هر عاملی كه باعث ایجاد التهاب در فضای بینی شود موجب التهاب در سینوس‌ها نیز می‌شود.
وی اضافه كرد: تنگی‌های داخل بینی به علت انحراف بزرگی شاخك‌ بینی و هر عاملی كه تهویه سینوس‌‌ها را دچار اشكال كند شخص را مبتلا به سینوزیت می‌كند.
ملكوتی با اشاره به پیشگیری از این بیماری گفت: اگر علت ابتلا آلرژیك باشد فرد باید از تماس با مواد آلرژیك دوری كند و توصیه می‌شود فرد در جریان كوران هوای سرد و گرم قرار نگیرد چرا كه موجب ایجاد تغییراتی در شاخك بینی شده و ممكن است به انسداد بینی كمك كند كه آن هم در نهایت به انسداد سینوس، احتباس و سینوزیت می‌انجامد.
يکشنبه 27/10/1388 - 11:0
بیماری ها



خبرگزاری فارس: رئیس انجمن فیزیوتراپی گفت: ورزش در دوران بارداری باعث تأخیر در بروز كمر درد و كاهش مدت زمانی كه فرد با درد كمر به سر می‌برد، می‌شود.


به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، اسماعیل ابراهیمی تكامجانی در سمینار فیزیوتراپی در زنان و زایمان كه در بیمارستان آتیه برگزار شد، افزود: وجود جنین در لگن و قرارگیری آن در جلوی فقرات كمری باعث افزایش قوس كمری شده، حمایت عضلات شكمی از وضعیت ستون فقرات را كاهش می‌دهد، همزمان وزن جنین نیز فشارهای بیومكانیكی بر فقرات را افزایش داده، مشكل بیمار بیشتر خواهد شد.
وی گفت: كمردرد ممكن است ناشی از وضعیت بد نشستن، ضعف عضلانی شكم یا كمر و كشیدگی ناگهانی عضلات باشد. كمر درد ممكن است ناگهان شروع شده یا تدریجی باشد. كمردرد حاد، اغلب با صدمات فیزیكی همچون بلند كردن وسایل سنگین ایجاد می‌شود.
رئیس انجمن فیزیوتراپی افزود: درد معمولاً به علت كشیدگی عضلات یا ربات‌ها ایجاد می‌شود. هنگام بارداری نیز ممكن است درد بیشتر شود. زیرا مادر باردار باید اضافه وزن ناشی از بارداری و جنین را تحمل كند. تمرینات دوران بارداری برای مادران سودمند بوده و روی آوردن به انجام فعالیت‌های ورزشی در طی این دوره از درد كمر جلوگیری می‌كند.
رئیس انجمن فیزیوتراپی اضافه كرد: ورزش در دوران بارداری باعث تأخیر در بروز كمر درد و كاهش مدت زمانی كه فرد با درد كمر به سر می‌برد، می‌شود. با پیشرفت بارداری، كمر درد افزایش می‌یابد. اما این میزان در میان زنانی كه قبل از بارداری و به هنگام بارداری تمرینات ورزشی منظمی داشتند، كمتر است. فواید انجام ورزش در طی این دوران بسیار زیاد است.
در ادامه این سمینار سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشكی نیز طی سخنانی گفت: این سمینار با هدف ارتقای جایگاه فیزیوتراپی در سلامت و بهداشت زنان، ارتقای دانش شركت كنندگان در زمینه درمان‌های فیزیوتراپی، توانمند سازی شركت كنندگان در زمینه كاربرد فیزیوتراپی در بیماری‌های زنان و تبادل علمی میان شركت‌كنندگان برگزار می‌شود.
وی گفت: اختلالات ستون فقرات دردهای عضلانی زنان و درمان‌های فیزیوتراپی آن، كمردرد در زنان و درمان‌های قبل و بعد از جراحی، آرتروز مفاصل در زنان و درمان های فیزیوتراپی آن، بی اختیاری ادراری و اختلالات فیزیوتراپی در كاهش دردهای زایمان از جمله محورهای این سمینار است.

يکشنبه 27/10/1388 - 10:58
دانستنی های علمی
شکلات تلخ از پوست در مقابل پرتوهای ماوراء بنفش محافظت می کند

گروهی از پژوهشگران انگلیسی دریافتند که شکلات تلخ می تواند از پوست در برابر صدمات پرتوهای ماوراء بنفش خورشید جلوگیری کرده و مانع ایجاد چین و چروکهای پوستی شود. به گزارش خبرگزاری مهر، نتایج تحقیقات محققان پوست شناسی لندن و کلینیک پزشکی پوستی هارلی استریت لندن در تحقیقات خود نشان دادند که مصرف روزانه اندکی شکلات تلخ می تواند خطر ابتدا به سرطان پوست را کاهش دهد.
همچنین شکلات تلخ اثرات ضد پیری دارد و ماده فلاوانون که در دانه های کاکائو حضور دارد و شکلات تلخ غنی از این ماده است می تواند از ایجاد چین و چروکهای پوستی جلوگیری کند.
این محققان خاطرنشان کردند که شکلات با شیر و یا شکلات شیرین چنین اثرات محافظتی در مقابل پرتوهای ماوراء بنفش ندارد.
براساس گزارش UK Express، این دانشمندان از داوطلبان شرکت کننده در این تحقیقات شامل 32 فرد سالم بزرگسال (22 زن و 10 مرد) با سن متوسط 42 سال خواستند که به طور روزانه مقدار مشخصی معادل 20 گرم شکلات تلخ مصرف کنند.
نتایج این تحقیقات نشان داد افرادی که از این دوز مشخص شکلات مصرف می کردند نسبت به افراد گروه کنترل که شکلات محتوی شیر را مصرف کردند، بیشترین محافظت را در مقابل آسیبهای پوستی ناشی از پرتوهای ماوراء بنفش نشان دادند.
  
يکشنبه 27/10/1388 - 10:52
دانستنی های علمی


خبرگزاری فارس: رئیس دانشكده دندانپزشكی علوم پزشكی تهران با اشاره به اینكه لیزر در زمینه‌های پزشكی نقش مهمی را در دنیا دارد، گفت: باید نقش لیزر در دندانپزشكی در كشور پررنگ‌تر شود.


به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، عباس منزوی در نخستین سمینار دانشجویی ـ دستیاری لیزر در دندانپزشكی كه امروز در محل آمفی تئاتر دانشكده دندانپزشكی برگزار شد با اشاره به اینكه باید از این فرصت پیش‌‌ آمده استفاده كرد خطاب به دانشجویان و دستیاران دندانپزشكی گفت: از این سمینار دو روزه باید بهترین بهره‌ را ببریم چرا كه در آینده به شما كمك خواهد كرد.
منزوی افزود: نقش لیزر در دندانپزشكی در كشور شاید خیلی روشن نباشد به طوری كه تنها برخی از دوستان در مطب‌ها و دانشگاه‌ها كارهایی در خصوص لیزر انجام می‌دهند ولی امروزه نقش لیزر در پزشكی بسیار مهمتر است.
رئیس دانشكده دندانپزشكی علوم پزشكی تهران با بیان اینكه در سال‌های گذشته نیز در دندانپزشكی در زمینه لیزر كارهای خوبی انجام شده است، اضافه كرد: باید این كارها آموزش داده شود و ادامه‌دار باشد.
وی تأكید كرد: در دبیرخانه شورای آموزش و تخصص دندانپزشكی در وزارت بهداشت و درمان چند سالی است كمیته لیزر در دندانپزشكی تشكیل شده است به طوری كه در زمینه آموزش لیزر در دانشگاه‌ها فعالیت می‌شود.
منزوی تصریح كرد: طی جلسات گذشته دوره‌های ‌آموزشی فلوشیپ با همكاری مشترك با دانشگاه آخن آلمان در اسفند‌ سال گذشته انجام شد كه دستاوردهای بسیار خوبی را در پی داشت.
رئیس دانشكده دندانپزشكی علوم پزشكی تهران افزود: در حال حاضر دانشگاه آخن در زمینه لیزر در دنیا بسیار مشهور است ضمن اینكه 20 نفر از اساتید دانشكده دندانپزشكی سراسر كشور در دوره‌های ‌آموزشی شركت كردند كه بعد از اتمام این دوره‌ها برای ایجاد بخش‌های لیزر در دانشگاه‌ها و دانشكده‌ها فعالیت می‌كنند.
وی با اشاره به اینكه مركز تحقیقات لیزر دندانپزشكی در مرداد امسال توسط وزیر سابق وزارت بهداشت به دانشگاه ابلاغ شد، ادامه داد: با این كار نخستین مركز تحقیقات لیزر در دندانپزشكی در دانشگاه علوم پزشكی تهران افتتاح شد.
منزوی با بیان اینكه در این سمینار بیش از 250 نفر ثبت‌نام كردند افزود: در این دروس سمینار كارگاه‌های تخصصی نیز برای دانشجویان در نظر گرفته شده است.
يکشنبه 27/10/1388 - 10:51
دانستنی های علمی



خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تبریز گفت: اثرات بوتاكس برای از بین بردن چین و چروك پوست صورت و اطراف چشم موقتی است و فقط 3 تا 6 ماه دوام دارد و اگر توسط فرد غیر ماهر تزریق شود حتی خطر كوری را ممكن است در پی داشته باشد.


به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس،‌ رضا نبیی در حاشیه نوزدهمین كنگره سراسری چشم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پوست صورت، پلك و اطراف چشم در حال تغییر است و این تغییرات به واسطه افزایش سن هستند كه می‌توان با روش‌های جوان‌سازی دوباره چین و چروك به وجود آمده را از بین برد.
وی افزود: روش‌های غیر جراحی مانند فیلرها یا ژل هستند كه می‌توانند سطح پوست را مسطح كنند البته اثرات این روش نیز مانند بوتاكس موقتی است و بین 6 تا 12 ماه دوام دارد.
نبیی تصریح كرد: مكانیزم اثر فیلر پر كردن فضای بین چین و چروك پوست است اما بوتاكس عضلات زیر پوست را فلج می‌كند و پوست را صاف می‌كند.
وی اضافه كرد: همه این روش‌ها می‌تواند عوارض داشته باشد و در صورتی كه توسط افراد ماهر تزریق نشود حتی كوری نیز می‌تواند به دنبال داشته باشد و حساسیت‌ها و عفونت‌ها نیز می‌توانند از دیگر عوارض آن باشند.
وی با اشاره به اینكه استفاده از این روش‌ها محدودیت سنی ندارد، خاطر نشان كرد: برخی از درخواست‌های مراجعه‌كنندگان قابل انجام نیست.
وی گفت: روش‌های غیر جراحی نسبت به روش‌های جراحی برای جوانسازی پوست ارجحیت دارند ولی در برخی موارد مانند پفی چشم باید جراحی صورت بگیرد.

يکشنبه 27/10/1388 - 10:50
آموزش و تحقيقات



خبرگزاری فارس: یك متخصص تغذیه گفت: خرمالو سرشار از پتاسیم و منیزم است به همین دلیل مصرف آن برای فشارخونی‌ها می‌تواند مفید باشد.


مرتضی صفوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی فارس، افزود: خرمالو سرشار از پتاسیم است. در 100 گرم خرمالو 112 میلی گرم پتاسیم وجود دارد و مصرف خرمالو برای بیماران قلبی - عروقی و فشارخونی‌ها مفید است.
وی گفت: این میوه خوش رنگ و خوش طعم دارای مواد معدنی ضروری برای بدن مانند كلسیم، گوگرد، آهن، فسفر، منیزیم و پتاسیم است.
این متخصص تغذیه اضافه كرد: اگر خرمالو به خوبی رسیده باشد، برای كودكان نیز میوه‌ای مفید محسوب می‌شود و در رشد و نمو آنها مؤثر است.
صفوی افزود: خرمالو سرشار از ویتامینA و بتاكاروتن است.خرمالو میوه پاییزی با طعم گسش حاوی مقادیر قابل توجهی پتاسیم و منیزیم است كه به كاهش چربی و فشار خون كمك می‌كند. برای رفع تب مفید است. ضد كرم، مقوی، خلط آور، پوست و چوب خرمالو قابض است.

يکشنبه 27/10/1388 - 10:49
بیماری ها


خبرگزاری فارس: عضو انجمن پوست و مو ایران گفت: كمبود آهن، اسید فولیك، ویتامین B12 و عواملی مانند هیجانات روحی، حساسیت‌های غذایی و استرس‌های روحی روانی می‌تواند در بروز آفت‌دهان مؤثر باشد.


مریم انصار در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی فارس، افزود: آفت‌ دهان (Canker sores) زخم‌های‌ دردناكی است كه‌ در مخاط‌ دهان‌ به‌ وجود می‌آید. این زخم‌ها كوچك‌، بسیار دردناك‌ و كم‌ عمق‌ هستند و توسط‌ یك‌ غشای‌ زرد رنگ‌ پوشیده‌ شده‌اند. حاشیه آنها توسط‌ یك‌ هاله قرمز پررنگ‌ احاطه‌ شده‌ است‌ و می‌‌تواند روی‌ لب‌ها، لثه‌ها، سطح داخل‌ گونه‌ها، زبان‌، كام‌ و گلو ظاهر شوند.
وی گفت: مواردی كه می‌تواند آفت‌دهان ایجاد كند، كمبود آهن، كمبود فولیك اسید، كمبود ویتامین B12 و عواملی مانند هیجانات روحی، حساسیت‌های غذایی، استرس‌های روحی روانی، كمبودهای ویتامین‌های B1, B2, B6, Bو C، آلرژی (حساسیت) می‌توان نام برد.
عضو انجمن پوست و مو ایران افزود: درمان قطعی برای آفت وجود ندارد. با رعایت بهداشت دهان به صورت دقیق و منظم، عدم مصرف غذاهایی كه ایجاد آفت را تشدید می‌كند و كاهش استرس می‌تواند، مانع آفت‌دهان شود.
انصار گفت: آفت‌دهان از واكنش‌های ایمنی در بدن به وجود می‌آید و زخم‌های آفتی وقتی ایجاد می‌شوند كه به دلایل نامشخص سیستم ایمنی بیمار وجود یك مولكول ناشناخته تشخیص می‌دهد. حضور این مولكول‌ها باعث حمله لنفوسیت‌ها خواهد شد در نتیجه این فرآیند پیدایش زخم‌های آفتی خواهد بود.

يکشنبه 27/10/1388 - 10:48
بیماری ها



خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: در قوز قرنیه كه یكی از بیماری‌های شایع كشور است دید شخص كم می‌شود به نحوی كه استفاده از عینك آن را اصلاح نمی‌كند و این مهمترین علامت این بیماری است.


به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس حیدر سیاتیری امروز در جمع خبرنگاران ایسنا و فارس گفت: متأسفانه هنوز علت قوز قرنیه مشخص نیست اما در حساسیت‌های دوران كودكی و حساسیت‌های فصلی چشم شایع می‌شود.
وی افزود: اولین كمك در این زمینه استفاده از لنزهای تماسی مخصوص قرنیه است و اگر كسی نتوانست از این لنزها استفاده كند می‌توان با روش‌های جراحی آن را درمان كرد.
وی با بیان اینكه تابش اشعه فرابنفش در هنگام عمل جراحی بر استحكام قرنیه می‌افزاید، تصریح كرد: اقدام دیگر برای درمان این عارضه استفاده از حلقه‌های پلاستیكی در قرنیه است و اگر هیچكدام از روش‌های ذكر شده موثر نبود پیوند قرنیه به صورت لایه‌ای انجام می‌شود.
سیاتیری با بیان اینكه پیوند قرنیه در عارضه قوز قرنیه بیش از 80 درصد موفقیت دارد، گفت: به دلیل اینكه از لایه‌های قرنیه خود شخص در این عمل استفاده می‌شود و احتمال رد پیوند كم است اما برخی از این افراد مجبورند پس از عمل از لنز تماسی نیز استفاده كنند.
سیاتیری ادامه داد: لنزهای تماسی جهت اصلاح عیوب انكساری استفاده می‌شود و به دو نوع نرم و نیمه سخت موجود است.
وی افزود: اگر بیماری استیگمات چشم در فرد زیاد نباشد از نوع نرم و اگر زیاد باشد از لنز نیمه سخت استفاده می‌شود.
وی خاطرنشان كرد: مهمترین مسئله‌ای كه در استفاده از لنزهای تماسی باید مورد توجه قرار بگیرد رعایت بهداشت و ندادن لنز به فرد دیگر است كه اگر این موارد رعایت نشود موجب عفونت‌های قرنیه می‌شود و احتمال دارد فرد را نابینا كند.
وی با بیان اینكه بهتر است لنزها را شب‌ها هنگام خواب در بیاورند، افزود: لنز یك وسیله پزشكی است و فقط باید از افراد چشم‌پزشك خریداری شود.

يکشنبه 27/10/1388 - 10:47
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته