• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 38736
تعداد نظرات : 5244
زمان آخرین مطلب : 3454روز قبل
آموزش و تحقيقات



خبرگزاری فارس: یك متخصص تغذیه گفت: آهن بر تمركز ذهنی و بهبود قدرت یادگیری مؤثر است و مصرف آهن باعث كاهش میزان ابتلا به بیماری‌ها و بهبود قدرت تمركز ذهنی كودكان كم خون می‌شود.


سید ضیاءالدین مظهری در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی فارس، افزود: با توجه به اینكه درصد قابل توجهی از كودكان چاق، بزرگسالی چاق‌تری خواهند داشت، انتظار می‌رود كه با ورود این دسته از كودكان به آن مرحله سنی احتمال بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، دیابت، پرفشاری خون، نارسایی‌های كلیوی و غیره در آنها بیشتر ‌شود، شاهد افزایش قابل توجه آمار مبتلایان به این بیماری‌ها باشیم.
وی گفت: با توجه به اینكه در جوامع در حال توسعه بیش از 60 درصد مراجعات به مراكز درمانی مربوط به افراد چاق و عوارض گسترده آن است. انتظار می‌رود در آینده با بروز چنین مشكلات بهداشتی، هزینه‌های هنگفتی به بخش درمان و سازمان‌های بیمه‌گر تحمیل شده و با افزایش ساعات غیبت از كار تأثیر نامناسبی بر روند توسعه پایدار گذاشته شود. هم اكنون در ایران سالانه بیش از 100 هزار میلیارد ریال صرف هزینه‌های دارو و درمان می‌شود.
این متخصص تغذیه افزود: آنچه عمدتاً در میان كودكان محقق شده سیری شكمی است و سیری سلولی به عنوان مسئله‌ای محجور مانده، قربانی مسائل یاد شده است. كودكان در این سنین باید ذخایر مختلف بدن خود را با مواد مغذی مختلف تكمیل كنند و با آمادگی كامل به استقبال دوران بلوغ بروند. زیرا با آغاز مرحله پیش بلوغ جهش رشدی ایجاد خواهد شد كه نیاز كودك به مواد مغذی را بسیار افزایش خواهد داد.
مظهری گفت: كودكان در این سنین در حال یادگیری دروس مختلف هستند، عدم تأمین انرژی، پروتئین كافی و مواد مغذی، علاوه بر ایجاد اختلالات رشدی، منجر به كاهش قدرت یادگیری آنها نیز خواهد شد.
وی افزود: عمده‌ترین مشكلات تغذیه‌ای در كشور، سوء تغذیه پروتئین- انرژی (PEM) كمبود ید، كمبود آهن و كم خونی ناشی از فقر آهن است. كمبود ویتامین A، ویتامین‌های گروه B ( مثل ویتامین B2) و كمبود ویتامین D نیز در كودكان گزارش شده است.
این متخصص تغذیه اضافه كرد: كمبود "روی " به دلیل اینكه فلات ایران در محدوده‌ای قرار دارد كه "روی " در خاك آن كم است. در برخی از كودكان دیده می‌شود. علاوه بر این ‌چون منابع پروتئینی حیوانی از منابع عمده "روی " به شمار می‌آیند، كمبود این ماده در میان كودكان خانواده‌های كم درآمد بیشتر دیده می‌شود.
وی افزود: كمبودها باعث می‌شود كه كودكان مبتلا به سوء تغذیه در آینده نتوانند افرادی مولد و خلاقی باشند. تحقیقات نشان می‌دهند كه اگر با اضافه كردن آهن به رژیم غذایی ‌كاهش كم خونی تا میزان دو سوم مبتلایان جبران می‌شود در مدت 7 سال 2/3 میلیارد دلار بهره‌وری خواهد داشت.
مظهری اضافه كرد: تحقیقی كه بر روی دانش‌آموزان كلاس اول ناحیه یك شهر كرمان انجام شد، نشان داد قرص آهن بر تمركز ذهنی و بهبود قدرت یادگیری مؤثر است. این تحقیق همچنین نشان داد، مصرف آهن باعث كاهش میزان ابتلا به بیماری‌ها و بهبود قدرت تمركز ذهنی كودكان كم خون می‌شود؛‌به طوری كه تفاوت معنی‌داری بین میانگین نمرات آزمون تمركز ذهنی گروه درمان شده پیش و پس از مداخله وجود داشت.
وی افزود: با توجه به نیاز آینده كشور به نیروهای خلاق و مبتكر، خانواده‌ها به خصوص مادران باید از همین امروز برای سلامت و بالندگی كودكان خود سرمایه‌گذاری كرده و عوامل تغذیه مطلوب را در كنار دیگر عوامل تاثیرگذار جدی گرفته شود، چرا كه با كمترین هزینه به موقع، بالاترین و بهترین نتیجه را به دست خواهند آورد.

يکشنبه 27/10/1388 - 11:44
آموزش و تحقيقات



خبرگزاری فارس: یك متخصص تغذیه گفت: بابونه در درمان زخم، ورم معده موثر است، تسكین دهنده درد و تقویت كننده معده است. چای بابونه نیز عفونت‌های انگلی و كرم را از بین می‌برد.


مرتضی صفوی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس، افزود: بابونه گیاهی دائمی و كوچك به ارتفاع تقریباً 30 سانتیمتری دارای بویی معطر است كه در چمن‌زارها و زمین‌های شنی می‌روید.
وی گفت: ساقه آن به رنگ سبز مایل به سفید، برگ‌های آن كوچك متناوب و دارای بریدگی‌های باریك، نامنظم و پوشیده از كرك است. گل‌های آن مجتمع در یك طبق كه به طور منفرد در انتهای ساقه گل دهنده در تابستان ظاهر می‌شود. در هر طبق، گل‌های سفید در اطراف و گل‌های زرد در قسمت وسط قرار دارند.
این متخصص تغذیه افزود: از زمان رومی‌ها خواص دارویی بابونه مورد توجه مردم بوده است. بابونه ضد اسپاسم، ضدالتهاب، قابض، خوشبوكننده است. چای بابونه عفونت‌های انگلی و كرم را از بین می‌برد و در رنگ مو به عنوان نرم كننده از آن استفاده می‌كنند.
صفوی گفت: از بابونه برای شست و شوی زخم‌ها، بافت‌های سفت و سخت استفاده می‌كنند. تب و نفخ را از بین می‌برد.همچنین از بابونه برای رفع كرم معده و روده می‌توان استفاده كرد. یكی از مهم‌ترین خواص بابونه، درمان زخم و ورم معده است.
وی افزود: برای درست كردن دم كرده بابونه، (2 تا 8 گرم) یك قاشق چای خوری گیاه بابونه خشك را در یك فنجان آب جوش ریخته و مدت 5 دقیقه بگذارید تا دم بكشد.
این متخصص تغذیه اضافه كرد: اسانس بابونه مخلوط با روغن بادام برای رفع ناراحتی‌های پوستی نظیر اگزما، كهیر و خارش می‌تواند باشد. بابونه تب بُر، تسكین دهنده درد و تقویت كننده معده است.
يکشنبه 27/10/1388 - 11:43
آموزش و تحقيقات



خبرگزاری فارس: دبیر انجمن گوش و حلق و بینی گفت: شستشوی دهان با آب‌نمك ساده مهمترین راه پیشگیری از بیماری‌های حلق از جمله گلودردهای چركین است.


علیرضا جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس با بیان اینكه مهمترین بیماری‌های حلق به خصوص در ایام سرما بیماری‌های عفونی حلق است كه شایعترین آنها گلودردهای چركین و آنژین‌های چركی است اظهار داشت: گلودردهای چركین كه توسط باكتری‌های گروه استرپتوكوك ایجاد می‌شوند در صورتی كه درمان نشوند می‌توانند بیماری‌های دریچه قلب و كلیوی ایجاد و تا آخر عمر فرد را درگیر كنند. این در حالی است كه با یك پنی‌سیلین ساده درمان خواهد شد.
وی افزود: شستشوی مداوم حلق با آب‌نمك رقیق می‌تواند جلوی بسیاری از بیماری‌های حلقی را بگیرد كه توصیه می‌شود این كار به صورت روزانه یك بار انجام شود. البته اولین راه پیشگیری، رعایت بهداشت فردی و تماس‌نداشتن با افراد مبتلا به این عارضه‌هاست.
این متخصص گوش و گلو و بینی ادامه داد: حتی بچه‌های بالای یك‌ونیم سال نیز می توانند دچار التهاب حلق و گلو شوند اما بستگی به این دارد كه آنها بتوانند بیماری خود را بیان كنند یا نه.
جعفری تصریح كرد: این بیماری در اثر تجمع چرك بین كپسول لوزه و عضله تنگ‌كننده فوقانی ایجاد می‌شود و بیمار از گلو درد شدید یك طرفه كه منجر به اختلال بلع گردیده، شاكی است.
وی گفت: این حالت باعث ناتوانی در بلع آب دهان و آبریزش دهانی می‌شود. صدای بیمار كیفیتی شبیه به تكلم موقع خوردن سیب زمینی داغ دارد. از تظاهرات دیگر بیماری، درد گوش همان سمت است و واضح‌ترین علامت بالینی، التهاب یك طرفه لوزه است كه باعث انحراف پایه زبان كوچك می‌شود.

يکشنبه 27/10/1388 - 11:42
آموزش و تحقيقات


خبرگزاری فارس: رئیس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی گفت: كمبود دریافت درشت مغذی‌ها باعث لاغری و كوتاهی قد كودكان، ریزش مو، بدرنگ شدن و بدشكل شدن موی كودكان می‌شود.


احمد‌رضا درستی‌مطلق در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی فارس‌ افزود: سوء‌تغذیه فقدان تعادل تغذیه است. اگر كم‌خوری وجود داشته باشد و كم‌تر به بدن غذا برسد نیاز بدن تأمین نمی‌شود و باعث سوء‌تغذیه می‌شود و برعكس زیاد خوردن غذا موجب سوء‌تغذیه «بیش بود» می‌شود كه اضافه دریافت غذا نیز نامیده می‌شود.
وی اضافه كرد: هر دو اینها در جامعه ما وجود دارد. یكسری از جوامع فقر غذایی دارند و با سوء‌تغذیه كه كمبود مواد غذایی به بدن آن‌هاست مبتلا می‌شوند و گروه دیگر سوء‌تغذیه «بیش بود» كه بیش از نیاز بدن غذا دریافت می‌شود.
درستی گفت: برای كسانی كه سوء‌تغذیه از نوع كمبود موادغذایی مبتلا هستند، كمبود دریافت درشت مغذی‌ها باعث لاغری و كوتاهی قد كودكان، ریزش مو، بدرنگ شدن و بدشكل شدن موی كودكان می‌شود در حالی كه با كمبود ریزمغذی‌ها علایم خطرناك‌تری به وجود می‌آید. كمبود برخی از ویتامین‌ها به راحتی فرد را می‌تواند به سمت مرگ هدایت كند و برعكس آن‌ها دریافت بیش از حد غذاهاست كه باعث سوء‌تغذیه «بیش بود» می‌شود.
رئیس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی اضافه كرد: اگر مكمل‌های غذایی را به شكل غیرعادی و بدون این‌كه بدن نیازی به آن‌ها داشته باشند، مصرف كنند به بدن فرد لطمه وارد می‌شود. مكمل‌های غذایی نباید بدون تجویز پزشك مصرف شود. مكمل‌ها انواعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند پودرهای پروتئینی و كربوهیدراتی است.
درستی افزود: تغذیه صحیح باید همه مواد غذایی مورد نیاز بدن فرد به شكل مناسب و متعادل وجود داشته باشد. غذای مناسب یعنی تمام اجزای مواد مغذی‌ای را كه باید از طریق غذا به بدن فرد برسد داشته باشد.
وی گفت: غذای متعادل یعنی نیاز بدن فرد را با رعایت تمام موازین تغذیه و تنوع انواع مواد غذایی است كه همه مواد مورد نیاز بدن به شكل متنوع دریافت شود و تعادل، تنوع نیز رعایت شود. در علم تغذیه هرم غذایی وجود دارد كه هرم غذایی تعیین می‌كند كه كدام گروه از مواد غذایی را بیش‌تر مصرف كرد و كدام را كم‌تر استفاده كنند.

يکشنبه 27/10/1388 - 11:41
آموزش و تحقيقات



خبرگزاری فارس: یك متخصص تغذیه گفت: عصاره گیاه شاتره در بهبودی بیماری‌های قلبی- عروقی و دستگاه كبدی- صفراوی مؤثر است.


مرتضی صفوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی فارس، افزود: این گیاه در طب سنتی، برای درمان اگزما و بیماری‌های دیگر پوستی به كار برده می‌شد و به عنوان ملین و مدر به مصرف می‌رسید.
وی گفت: عصاره گیاه شاتره در بهبودی بیماری‌های قلبی- عروقی و دستگاه كبدی- صفراوی مؤثر است. از دیگر اثرات گیاه شاتره را می‌توان به آنتی كلی نرژیك، آنتی هیستامین، ضد ورم، ضد آریتمی، ضد عفونی كننده، ضد اسپاسم، تقویت كننده قوای جنسی، كاهش تپش قلب، معرق، مسهل، ادرارآور، تهوع آور، بالا برنده فشار خون ، پایین آورنده پرفشاری خون، آرام بخش، مقوی معده، بی حس كننده، صفراآور و كاهش دهنده صفرا نام برد.
این متخصص تغذیه افزود: از مهم‌ترین تركیبات گیاه شاتره را می‌توان آلكالوئیدها شامل فومارین(پروتوپین)، فوماری لین و سیناكتین فلاوونوئیدها، اسیدهای گیاهی به ویژه اسید فوماریك و موسیلاژ را نام برد.
صفوی اضافه كرد: آلكالوئید پروتوپین موجود در شاتره می‌تواند در مواردی باعث كاهش صفرا شود و به اصطلاح دارای اثر Amphicholeretic است، عصاره شاتره در مشكلات قلبی-عروقی مصرف می‌شود.
وی گفت: در طب سنتی شاتره به عنوان ادرار آور، مسهل و برای رفع مشكلات پوستی از جمله اگزما استفاده می‌شود. اثر اخیر را مربوط به وجود اسید فوماریك در آن می‌دانند.
این متخصص تغذیه افزود: اسید فوماریك امروزه به طریقه سنتزی تهیه و در بعضی از فرمولاسیون‌های پوستی نظیر داروهای پسوریازیس مصرف می‌شود. در ایران از این گیاه، فراورده‌های صنعتی وجود ندارد. در بعضی كشورها محصولاتی به شكل قطره از عصاره گیاه به صورت منفرد و یا مخلوط با گیاهان دیگر تهیه و به بازار عرضه شده است.

يکشنبه 27/10/1388 - 11:40
آموزش و تحقيقات



خبرگزاری فارس: یك متخصص تغذیه گفت: كلم یكی از ضدسرطان‌ترین سبزی‌هاست، مصرف كلم از سرطان روده بزرگ پیشگیری می‌كند.


مریم مرادف در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس، افزود: كلم‌ها سرشار از ویتامین‌ها A ، فولات، منیزیم هستند كه برای بیماران فشاران خونی مفید است. كلم قرمز ویتامین C خوبی دارد. گل كلم به نسبت ویتامین‌ A بیشتری دارد. اسید فولیك پتاسیم فوق العاده‌ای دارد و از نظر ویتامین‌های گروه D‌غنی است.
وی گفت: كلم یكی از ضدسرطان‌ترین سبزی‌هاست. مصرف آن از سرطان روده بزرگ پیشگیری می‌كند. كلم‌ها سرشار از آنتی اكسیدان و كلسیم هستند كه می‌توانند كلسیم مورد نیاز روزانه را تأمین كند.
مرادف افزود: به علت وجود مواد فتیكمیكال از عوامل ضدسرطان و خنثی كننده مواد سمی بدن است. مصرف كلم باعث كاهش بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود و با اثر كاهش اكسیدان «LDL » می‌تواند باعث كاهش سنتز و جذب كلسترول بدن شود.
این متخصص تغذیه گفت: مصرف انواع كلم فشار خون را كاهش می‌دهد. در كلم‌های قرمز موادی به نام فنول‌ها وجود دارد كه می‌تواند بدن را از رادیكال‌های آزاد محافظت كند. تیول و فنول موجود در كلم بر سیستم سم زدایی بدن اثر می گذارد و بدن را از مواد سمی محافظت می‌كند.
مرادف اضافه كرد: 100 گرم كلم، فقط 25 كالری دارد و از آنجا كه فاقد چربی اشباع و كلسترول و دارای مقدار زیادی فیبر است و می‌تواند باعث كاهش وزن شود.

يکشنبه 27/10/1388 - 11:39
آموزش و تحقيقات


خبرگزاری فارس: یك متخصص تغذیه گفت: كاهش وزن معادل 3 تا 5 كیلوگرم در افراد چاق خطر بروز بیماری‌های قلبی را 30 تا 40 درصد كاهش می‌دهد.


محمود اطروشی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی فارس، افزود: شایع‌ترین علت بیماری‌های قلبی و عروقی را می‌توان چاقی و اضافه وزن دانست.
وی ادامه داد: چاقی را مادر همه بیماری‌ها می‌نامند.
وی گفت: چاقی سیبی شكل یا شكمی در آقایان رایج‌تر و خطرناك‌تر است. به همین دلیل بیشتر بیماری‌های قلبی و دستگاه گوارش در آقایان بروز بیشتری نسبت به خانم‌ها دارد. تحقیقات نشان داده است كه كاهش وزن معادل 3 تا 5 كیلوگرم در افراد چاق خطر بروز بیماری‌های قلبی را 30 تا 40 درصد كاهش می‌دهد. این ‌آمار بیانگر تأثیر كاهش وزن و رژیم‌های غذایی در كنترل این بیماری است.
این متخصص تغذیه افزود: اولین نكته‌ای كه بیماران قلبی به خصوص افراد چاق باید رعایت كنند، كاهش كالری دریافتی از غذاها است كه این كاهش كالری را می‌توان با كاهش حجم غذا به خصوص غذاهای حاوی كربوهیدارات نظیر برنج، نان، سیب‌زمینی، ماكارونی همچنین چربی‌ها و افزایش مصرف غذاهای كم انرژی نظیر سبزی‌ها و میوه‌ها صورت دارد.
اطروشی گفت: علاوه بر آن سس‌ها، شیرینی‌ها، روغن حیوانی، گوشت قرمز، جگر، دل، قلوه و چربی‌های اشباع، بیشتر در روغن‌های جامد كره، روغن‌های حیوانی، چربی‌های گوشت و كره‌ی گیاهی وجود دارد كه در افراد بیمار باید غذاهای فوق بر مقدار خیلی محدود و كنترل شده مصرف شود.
اطروشی اضافه كرد: بیماران قلبی باید روغن‌های گیاهی نظیر كنولا، كلزا، سویا، زیتون، آفتابگردان، ذرت و روغن ماهی با داشتن امگا 3 و روغن‌های گیاهی نظیر روغن زیتون، گردو و هسته‌ انگور به دلیل داشتن اسید اولئیك بالا باعث كاهش كلسترول بد خون LDL می‌شود مصرف كنند. ماده غذایی دیگری كه در این بیماران باید مورد توجه قرار بگیرد نمك است كه باید به مقدار كم مصرف شود.

يکشنبه 27/10/1388 - 11:39
آموزش و تحقيقات



خبرگزاری فارس: تحقیقات جدید نشان داد میزان پایین كلسترول در مردان علاوه بر اینكه برای قلب آنها مفید است می تواند باعث كاهش احتمال ابتلا به سرطان بدخیم پروستات هم بشود.


به گزارش خبرگزاری فارس، تحقیق جدیدی نشان داد اگر میزان كلسترول خون مردان در حد طبیعی (پایین تر از 200) باشد در مقایسه با مردان دارای كلسترول بالا تا 50درصد خطر ابتلا به تومور پروستات بدخیم كاهش می‌یابد.
تحقیق دیگری نشان داد احتمال ابتلا به سرطان پروستات در مردان دارای HDL (كلسترول غیرمضر) كمی كمتر از مردان دارای HDL بسیار پایین است.
یافته‌های این دو تحقیق كه در مجله اتحادیه تحقیقات سرطان آمریكا منتشر شده است و البته دارای ضعف‌هایی نیز هست اما با سایر تحقیقات صورت پذیرفته هم جهت است، كاهش سطح چربی‌های خون را عامل كاهش احتمال ابتلا به سرطان می‌دانند.
این تحقیق بر روی 5586 مرد بالای 55 سال در سال‌های دهه 1990 انجام شده بود.
در این تحقیق اعلام شده است ممكن است این روند ناشی از تأثیر داروهای پایین آورنده میزان كلسترول باشد تا پایین بودن خود كلسترول.
سرطان پروستات شایع‌ترین سرطان در میان مردان آمریكایی است و انتظار می‌رود بیش از 192 هزار مورد جدید از این بیماری در سال جاری در آمریكا شناسایی شود كه منجر به 27 هزار و360 مورد مرگ شود.
يکشنبه 27/10/1388 - 11:38
آموزش و تحقيقات



خبرگزاری فارس: یك متخصص تغذیه گفت: مصرف بیش از حد قهوه و چای پررنگ می‌تواند باعث افزایش دفع كلسیم استخوان شود و احتمال بروز بیماری پوكی‌استخوان را افزایش می‌دهد.


به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، سعید حسینی امروز در حاشیه سمینار استئوپروز (پوكی استخوان) كه در مركز تحقیقات غدد برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: افراد تا سن 30 سالگی باید استخوان‌های خود را بسازند و از نظر میزان كلسیم و ویتامین D استخوان را غنی كند.
وی گفت: بعد از سن 30 سالگی باید ویتامین D ‌و كلسیم استخوان حمایت كرد و از محصولات لبنی مانند شیر، ماست بیشتر مصرف كرد.از نظر میزان كلسیم شیرهای پرچرب نسبت به شیرهای كم چرب تفاوت ندارند و یك لیوان شیر معادل یك لیوان ماست كلسیم دارد و استفاده از
از شیرهای كم چرب و مواد لبنی كم چرب بهتر است.
وی افزود: متأسفانه امروزه قهوه جایگزین چای شده در حالی كه مصرف قهوه باعث دفع كلسیم بدن می شود. البته چای نیز باید كمرنگ مصرف شود كه خود باعث حفظ استخوان و نقشی حمایتی دارد.
این متخصص تغذیه افزود: مصرف فست فودها و كولاها باعث افزایش دفع كلسیم بدن می‌شود و حتی مصرف زیاد نمك نیز بروز این بیماری را افزایش می‌دهد.
حسینی اضافه كرد: امروزه استفاده از مكمل‌ها باب شده است ولی باید همه مواد غذایی و ویتامین‌هایی كه مورد نیاز بدن است از مواد غذایی به بدن برسد، باید ویتامین D به غذاها اضافه و غنی سازی شود. كلسیم و ویتامین D با ویتامین‌های دیگر به صورت همزمان نباید مصرف شود به دلیل اینكه روی جذب آن تأثیر می‌گذارد.
وی افزود: مصرف سبزی و میوه به حفظ توده استخوانی كمك می‌كند اما افرادی كه گیاهخوار هستند و از منابع حیوانی استفاده نمی‌كنند، بیشتر در معرض پوكی استخوان قرار دارند و تأمین این مواد از مواد غذایی حیوانی نیز لازم است
يکشنبه 27/10/1388 - 11:37
آموزش و تحقيقات

محققان دانشگاه براک با انجام مطالعه ای ساده اعلام کردند میان ابعاد صورت مردها و رفتارهای پرخاشگرانه آنها ارتباط نزدیکی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس مطالعه جدیدی که در نشریه Psychological Science منتشر شده است با نگاهی گذرا به ساختار صورت افراد به خصوص مردها می توان میزان تمایل آنها را نسبت به پرخاشگری و خشونت تخمین زد.

نسبت وسعت به ارتفاع صورت یا WHR در افراد با کمک اندازه گیری فاصله میان گونه های چپ و راست و فاصله لب بالایی از وسط دو ابرو به دست می آید. روانشناسان در دانشگاه براک با توجه به این نسبت دریافتند افرادی که از WHR بزرگتری برخوردارند نسبت به افرادی که نسبت وسعت به ارتفاع صورت آنها کوچکتر است تمایل بیشتری به خشونت و پرخاشگری دارند.

محققان در مطالعه ای از داوطلبان خواستند میزان پرخاشگری را در تصاویر افرادی که در گذشته میزان خشونت طلبی آنها مورد مطالعه قرار گرفته بود با استفاده از امتیاز یک تا هفت و پس از نمایش 39 میلی ثانیه ای تصاویر تعیین کنند.

نتیجه این آزمایش نشان داد تخمین داوطلبان از میزان پرخاشگری افرادی که تصاویر آنها نمایش داده شده بود ارتباط زیادی با رفتارهای پرخاشگرانه واقعی آن افراد دارد. در عین حال این تخمینها نزدیکی بسیاری با میزان وسعت و بزرگی صورت افراد که همه آنها مرد بودند داشته و بیشترین امتیازها به افرادی داده شده بود که صورت بزرگتری داشتند.

دانشمندان بر اساس این نتایج اعلام کردند تفاوتهای ظریف در شکل صورت می تواند قضاوت بر روی شخصیت افراد را تغییر داده و در مقابل عکس العمل افراد را در برابر این قضاوتها دگرگون سازد.

بر اساس گزارش تلگراف، مطالعات پیشین نشان داده بود مردهایی که از صورتهای بزرگتری برخوردارند، تمایلات پرخاشگرانه بیشتری نسبت به دیگر مردها دارند و در عین حال بازیکنان هاکی که از چنین خصوصیت چهره ای برخوردار هستند در هر بازی نسبت به دیگر بازیکنان پنالتی بیشتری را به دست می آورند.

يکشنبه 27/10/1388 - 11:35
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته