• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 411
تعداد نظرات : 1156
زمان آخرین مطلب : 4490روز قبل
بیماری ها

بین ۲۹ تا ۳۲ هفتگی :   وزن بچه بطور قابل توجهی افزایش پیدا می کند و حتی ، چربی های ذخیرهپیدا کرده تا در خارج از محیط داخل رحم، آماده شود. حواس چند گانه او شکلگرفته ، صداها را بطور متمایز تشخیص می دهد. شب و روز را تشخیص می دهد.بسیاری از کودکان در این زمان چرخیده و سر بسمت پائین رفته و تا موقع تولدبه همین حالت می مانند. بین ۳۳ تا ۳۶ هفتگی  : هر هفته ۲۰۰ گرم به وزنشان افزوده می شود . مرتبن جای آنها تنگ تر شده. تولددر این موقع بدون هیچ خطری می باشد ؛ چرا که بچه تبدیل به انسان کاملی شدهو تمامی اندام ها و عملکردهای مهم اعضای بدن برای ادامه حیات ، کامل شده است.تقریبن در پایان هفته ۳۴، ریه ها کامل می شوند. بین ۳۷  تا ۴۰ هفتگی   : در داخل رحم احساس تنگی کرده و کاملن آماده برای تولد است و خود را کاملن

در موقعیت تولد قرار می دهد.

  
شنبه 30/6/1387 - 13:6
بیماری ها
نوشیدن چای سیاه ، قهوه و کولا که حاوی کافئین هستند ، می تواند خطرتولد نوزادان ناقص را از لحاظ پزشکی بالا ببرد. بیشتر از یک لیوان نبایدروزانه، مصرف شود.نوشیدن الکل کاملن ممنوع است. در رشد او اثر گذاشته و مانع از رشد طبیعیمی شود. همچنین مصرف دخانیات موجب ضرر به نوزاد شما می شود. به مادرانی که عادت به کشیدن سیگار دارند، توصیه می شود از کشیدن سیگار خودداری کرده و توجه داشته باشند که هر نخ سیگار چه لطمه جبران ناپذیری به فرزند شما وارد می کند. در برنامه غذایی روزانه مادران بایستی توجه کنند که انواع ویتامین، پروتئین وموادمعدنی لازم را استفاده کنند و بطور کلی روزانه دستورالعمل ذیل توصیهمی گردد : 

.  خوردن ۵ بار میوه و سبزی

.  مصرف  شیر و فرآورده های آن۴ بار در روز

 .  مصرف گروه نان و غلات

 . مصرف گوشت، (کم چربی) و حبوبات و تخم مرغ و مغزها

 .  یک تا دوبار غذاهای دریایی در هفته همانند ماهی و میگو

 . تا جایی که امکان دارد بهتر است ، غذاهای کم چربی استفاده کرده و نیز از

  چربی های سالم استفاده شود.

 . نوشیدن آب ، حداقل ۱٫۵ لیتر در روز

 توجه داشته باشید که گاهی رعایت مصرف مواد غذایی به تنهایی نمی تواند کمک کند و لازم است با انجام آزمایشهای لازم و زیر نظر پزشک متخصص ، از داروهای کمکینیز کمک گرفت. 

منبع:

mein Baby

2007/2008

 

 

  
شنبه 30/6/1387 - 13:4
بیماری ها
   کسانی که به سلامتی بدن خود توجه می کنند، بهتر است معنی و مفهوم علائم مهمی را که

 

 در                  بدن ایجاد می شود ، بیاموزند وبه آن توجه کنند. یکی از آنها سردرد است.

                سردرد:
  • سردردها اغلب بر اثر گرفتگی و انقباض در عضلات پشت گردن و سر ایجاد می شود.
  • از دلایل شایع آن می توان به تب، نوشیدن الکل زیاده از حد و مصرف زیاد نیکوتین و کافئین اشاره کرد. دلایل دیگر بندرت نقشی در ایجاد سردرد دارند.
               علائم قابل توجه:
  • سردردهایی که با گرفتگی عضلات پشت گردن و التهاب راههای تنفسی است.
  • سردردی که بیش تر از یک روز بطول انجامد و داروهای ضد درد هم، اثری نکنند.
  • تکرار سردرد بدون شناخت و تشخیص دلیل یا دلایل آن
               علائم هشدار دهنده:
  • سردردهای شدیدی که بدنبال زمین خوردن یا سایر حوادث و صدمات ایجاد شود
  • سردردهای شدید و ناگهانی
  • سردردهای طولانی مدت که با گذشت زمان بدتر شود
  • سردردهای شدیدی که با سایر علائم همراه می باشد همانند؛
  • اختلال در بینایی و تکلم
  • سخت شدن عضلات پشت گردن
  • بی حسی ، گیج شدن ، سرگیجه،خستگی زیاده از حد
  • اختلال در راه رفتن،ضعف شدید در بازوها و ران ها،احساس کرختی و خواب رفتگی و فلجی
  • حساس شدن به سرو صدا
  • تهوع و استفراغ
  • سردردهای شدید در حین خواب
 

               دلایل ممکن:

  • گرفتگی سوراخ های بینی و مجاری تنفسی دماغ
  • میگرن
  • تاثیرات جانبی داروها
  • گرفتگی در ناحیه پوست مغز(مننژیت)
  • سکته مغزی
  • خونریزی مغزی
  • فشار چشم

  

 

       منبع:

Clarimedis bei AOK                                           

Stern Zeitschrift NR: 41                                        

شنبه 30/6/1387 - 13:2
آموزش و تحقيقات

طبق آزمایشاتی که در  دانشگاه هاروارد آمریکا توسط دانشمندان آمریکایی  بر روی ۴۰۰۰۰ زن  انجام شده،در زنانی که مقدار مناسب کلسیم و ویتامین Dمصرف می کنند،خطر ابتلا به سرطان سینه در آنها پایین تراست.خوردن مقدار مناسب  ویتامین D و  کلسیم در سنین پیش از یائسگی  نه تنها برای استخوانها خوب است،بلکه خطر ابتلا به سرطان سینه را نیز کم می کند. مقدار مناسب ویتامین D و کلسیم  روزانه به ترتیب، ۵  میکرو گرم و ۱۰۰ میلی گرم است .

 سرطان سینه یکی از سرطانهای شایع است. طبق محاسبات انستیتو ملی سرطان ایالات متحده آمریکا، از هر هشت زن یک نفر در زندگی خود مبتلا به سرطان پستان می‌شود این سرطان در صورتی که به موقع تشخیص داده‌شود به راحتی قابل درمان است.

در صورت متمرکز بودن بافت سرطانی معمولاً از ترکیبی از عمل جراحی (لامپکتومیشیمی درمانی، و رادیوتراپی استفاده می‌گردد. ماموگرافی نیز در تشخیص این بیماری نقش محوری دارد.

نماد بین‌المللی آگاهی بخشی درباره سرطان پستان، روبان صورتی است

شنبه 30/6/1387 - 12:56
بیماری ها
آیا سیستم ایمنی ویا دفاعی شما سالم می باشد؟  لطفن به پرسشهای ذیل با آری یا خیر جواب دهید! ۱. آیا روزانه کمتر از ۶ ساعت می خوابید؟۲. آیا دچار آلرژی هستید؟۳. آیا بیش از ۳ باردر سال، دچار سرماخوردگی می شوید؟۴. آیا عادت به نوشیدن  قهوه ویا کشیدن سیگار دارید؟۵. آیا مدتی است که خود را منزوی کرده اید؟۶. آیا اغلب دچار جوش صورت بوده و یا بیماریهای قارچی؟۷. اگر جواب پرسش ۶ ، آری استدوره مبتلا شدن به آنها بیش از ۱۰ روز بطول می انجامد؟۸. آیا دچار کاهش وزن ویاعکس آن اضافه وزن هستید؟.آیا کمتر از ۳ بار در هفته ، ورزش می  کنید؟ ۹۱۰. آیا مصرف غذای روزانه شما بیشتر از مواد کنسروی و آماده است؟                    نتیجه گیری : اگرتعداد جواب آری شما بین ۰ تا ۲ بار باشد؛ عوامل بیماری ساز کمتر شانسی برای ایجاد بیماری در شما خواهند داشتو شما دارای سیستم ایمنی قوی هستید. بین ۳ تا ۵ بار باشد؛ سیستم ایمنی شما تقریبن ضعیف می باشد. به تغذیه و روابط اجتماعی خود بیشترتوجه کنید. مطمئن باشید در قوی تر شدن سیستم ایمنی شما بی تأثیر نخواهند بود.  ۶ ویا بیشتر باشد؛ بایست به پزشک متخصص مراجعه کنید و از او کمک بگیرید چند توصیه مهم برای قوی تر کردن سیستم ایمنی: با دوش گرفتن متغیر یعنی آب سرد و گرم بطور جدا و پشت سرهم و یاپیاده روی در هنگام باد و بدی هوا، می توانید سیستم ایمنی خود را تمریندهید.  دقت کنید که مواد غذایی حاوی ویتامینA,C,E و همچنین مواد معدنی چون روی و سلینوم رادر تغذیه خود بگنجانید. خواب کافی داشته باشید. در هنگام شب سیستم ایمنی برای فعالیت روز بعدآماده می شود و بافت مخاطی پوست نیز، ترمیم می یابد که همین امر موجبمی شود، عوامل بیماری ساز نتوانند به راحتی وارد بدن شوند.  

پنج شنبه 28/6/1387 - 12:47
بیماری ها
چندین معاینه مهم که بنابر توصیه پزشکان ، بهتر است در سنین ذکرشده انجام شوند چه بسا ازبروز آن بیماریها جلوگیری کرده و یا بموقعشناخته و درمان کرد. در زنان و مردان: از ۳۵ سالگی به بعد حداقل دو سال یک بار آزمایش های خون و ادرار را انجامدهند. از ۳۵ سالگی به بعد توصیه می شود تست تشخیصی سرطان پوست را  دو سال یک بارانجام دهندکه شناسایی زودهنگام آن قابل درمان است. از ۴۰ سالگی به بعد معاینه غده تیروئید توصیه می شود که با انجام عکسبرداری وآزمایش خون می باشد. از سن ۴۰ سالگی به بعد انجام معاینه چشم ، برای پی بردن آب مروارید توصیه می شود آب مروارید بیماری  جدی  است که می تواند منجر به کوری شود. 

از ۵۰ سالگی تست شناسایی سرطان روده توصیه می شود که سالی یک بار باانجام

 آزمایش مدفوع  است و از سن ۵۵ سالگی به بعدهر ۱۰ سال یک بار آندوسکوپی روده

توصیه می شود. 

پنج شنبه 28/6/1387 - 12:45
کامپیوتر و اینترنت

نگاهی به تغییر و تحول تلفن همراه، از اولین گوشیهای موتورولا كه در حدود 900 گرم وزن داشتند، تا iPhone، گوشی جدید اپل!

این مطلب رو حتما بخونید تا قدر گوشی هایی که دارید رو بدونید!

DynaTAC 8000X  Motorola

 DynaTAC 8000X Motorola

در سال 1973، موتورولا نمونه آزمایشی اولین تلفن قابل حمل جهان را ساخت. این گوشی بیش از 30 سانتیمتر درازا و حدود 900 گرم وزن داشت و قیمت آن 3995 دلار تخمین زده شده بود. گوشی مذكور بالاخره در سال 1983 به بازار آمد. باتری آن 1 ساعت عمر میكرد و حافظه اش گنجایش 30 شماره داشت.

 

Nokia Mobira Senator Nokia Mobira Senator

این تلفن بیشتر شبیه ضبط صوت به نظر میرسد اما این وسیله جعبه مانند حجیم، درواقع اولین گوشی همراه نوكیاست. مدل نوكیا موبیرا سناتور كه برای استفاده در خودرو ساخته شده است، در سال 1982 معرفی شد. طبعا نمیتوان با این گوشی كه 9.5 كیلو وزن دارد، قدم زد.

 

 

IBM Simon Personal Communicator

IBM Simon Personal Communicator

امروز تلفن همراه مجهز به سیستم PDA چیز تازه ای نیست، اما در سال 1993 ایده ای خلاقانه بود. این گوشی همراه سایمون كه به طور مشترك توسط IBM و BellSouth توزیع شد. این تلفن مجهز به پیجر، ماشین حساب،دفتر تلفن، فكس و ای-میل بود كه همه در حجمی 550 گرمی به قیمت 900 دلار جا گرفته بودند.

 

 

Motorola StarTACMotorola StarTAC

 

قبل از ظهور موتورولا StarTAC در سال 1996، بیشتر به جنبه كاربردی تلفنهای همراه توجه میشد تا ظاهر آن. اما این گوشی كوچك و سبك نشان داد كه ظاهر هم اهمیت فراوانی دارد. این گوشی با وزن 87 گرم، سبكترین و كوچكترین گوشی دوران خود بوده و حتی از بسیاری گوشیهای امروزی نیز سبكتر است.

 

 Nokia 6160 و Nokia 8260

Nokia 6160 و Nokia 8260

گوشیهای مكعب مستطیلی نوكیا6160 پرفروش ترین گوشی همراه این كمپانی در دهه 90 هستند. این گوشی دارای صفحه نمایش تك رنگ، آنتن و ظاهری جعبه مانند بود. مدل كمی جمع و جورتر آن Nokia 8260، در سال 2000 به بازار آمد، این مدل دارای قابهای رنگی و سبكتر و كوچكتر از مدل قبلی بود.

 

Kyocera QCP6035

Kyocera QCP6035

گوشیهای كیوسرا اولین تلفنهای Palm-based كه مورد استفاده عموم قرار گرفت، هستند. مدل QCP6035 در سال 2001 به بازار آمد و بسته به نوع كریر carrier به قیمت 400 و 500 دلار عرضه میشد. این گوشی دارای8 MB حافظه و صفحه نمایشی تك رنگ بود.

 

 

Handspring Treo 180

Handspring Treo 180

در سال 2001، زمانی كه Palm و Handspring رقبای یكدیگر بودند، این گوشی توجه بسیاری به خود جلب كرد. گوشی Treo 180 كه بیشتر یك PDA است تا تلفن، دارای دو مدل بود، یكی با صفحه كلید QWERTY و دیگری با ورودی متن Graffiti و هردو دارای 16MB حافظه.

 

 

Danger Hiptop

Danger Hiptop

گوشیهای T-Mobile Sidekick قبل از محبوبیت در هالیوود، به نام Danger Hiptop شناخته میشدند. با وجود اینكه امكانات صوتی این گوشی در حد متوسط است، اما از جمله اولین گوشیهاییست كه دارای امكانات واقعی جستجو در اینترنت ، دسترسی به ای-میل و پیام فوری است. طراحی آن نیز در نوع خود اولین است

 

BlackBerry 5810

BlackBerry 5810

قبل از اینكه گوشی BlackBerry 5810 در اوایل سال 2002 به بازار بیاید، ابزارهای RIM (جستجو در حركت) به خاطر قابلیتهای اطلاعاتی خود شهرت داشتند.در این مدل امكان صوتی-تلفن همراه GSM - هم به امكانات قبلی افزوده شده است كه البته دستگاه فاقد اسپیكر و هدفون بود و با هد ست كار میكرد.

 

Sanyo SCP-5300

Sanyo SCP-5300

امروزه اكثر تلفنهای همراه دارای یك دوربین عكاسی نیز هستند. اما تنها چند سال قبل چنین تركیبی بسیار دور از ذهن بود.در سال 2002 سانیو و اسپرینت تركیب Sanyo SCP-5300 PCS را به بازار فرستادند. این تلفن اولین تلفن دوربین داری است كه در آمریكا پخش شده است و در بهترین حالت دارای رزولوشن 640 x 480 است.

 

Nokia N-Gage

Nokia N-Gage

در سال 2003 ورود این گوشی به بازار سرو صدای زیادی به پا كرد، كه متاسفانه بیشتر جنبه منفی داشت. این ابزار تركیبی بازی و تلفن، در هدف خود برای جلب علاقمندان بازی موفق نشد و به خاطر شكل منحنی خود مورد انتقاد قرار گرفت، به خصوص كه برای گرفتن شماره باید تلفن به صورت افقی در دست گرفته میشد.

 

Motorola Razr v3

Motorola Razr v3

در طی سالها گوشیهای همراه باریكتر و زیباتر شدند اما ورود این گوشی در سال 2004، واقعا طراحی تلفن همراه را متحول كرد. گوشی Razr v3 با طراحی ظریف و متالیك خود پس از سه سال همچنان یكی از محبوبترین گوشیهای همراه بوده و یكی از معدود تلفنهایی است كه توسط تمام شبكه های تلفن بیسیم مهم ارایه میشود.

 

Motorola Rokr

Motorola Rokr

این گوشی كه در سال 2005 به بازار آمد تركیبی از پخش صوت موسیقی iTune اپل و تخصص طراحی گوشی همراه موتورولا و اولین تلفن همراهی است كه با تكنولوژی موسیقی اپل همراه شده است. متاسفانه انتقال موسیقی به این گوشی به شدت آهسته بود و تنها 100 ترانه در آن جا میگرفت. اما نقش مهم آن در تحول گوشی همراه انكار ناپذیر است.

 

BlackBerry Pearl

BlackBerry Pearl

این گوشی با طراحی باریك و ظریف و صفحه كلید SureType كاملا با هدف تولید تلفنی مناسب كار و جستجو در حركت تناسب دارد. این گوشی كه محصول 2006 است، اولین مدل BlackBerry دارای دوربین و پخش ویدئو و صدا است. خدمات ای-میل این گوشی نیز عالیست و از جمله بهترین تلفنهای چند منظوره همراه به شمار می آید.

 

 

Apple iPhone

 

 Apple iPhone

پس از ماهها انتظار و شایعه، این گوشی بالاخره به بازار آمد. محصول جدید اپل فاقد صفحه كلید و دارای صفحه حساس به لمس است. گوشی iPhone دارای دوربین 2 مگاپیكسلی، قابلیت پخش iTunes و سیستم عامل Mac OS X است

پنج شنبه 28/6/1387 - 12:42
کامپیوتر و اینترنت

با تاریخچه پیدایش وب و تاریخ روزشمار اینترنت در جهان و ایران همراه شویم ( قسمت اول)


 تاریخ اینترنت

۱۳۳۷: سازمان ARPA توسّط وزارت دفاع آمریكا تأسیس میشود. هدفش ابداع با تاریخچه پیدایش وب و تاریخ روزشمار اینترنت در جهان و ایران همراه شویم ( قسمت اول)  - وبلاگ فن آوری اطلاعات یزدپیشرفته ترین تكنولوژی در رابطه با همكاری با مراكز تحقیقاتی دانشگاه های معتبر كشور است. این سازمان بدستور رئیس جمهور وقت دوایت آیزنهاور و در جواب قمر اسپوتنیك كه شوروی سابق بفضا پرتاب كرده بود بوجود آمد.


۱۳۴۸: شبكه
ARPANET چهار كامپیوتر واقع در چهار دانشگاه آمریكا را بهم وصل میكند.


۱۳۵۱: رفی تامیلسون مهندس شركت آمریكائی
BBN ایمیل را اختراع میكند.


۱۳۵۲: دو محقّق آمریكائی بنام وینتون سفرف و رابرت كان ایده اینترنت را برای اولّین بار ابداع میكنند.


۱۳۵۳: اینترنت روی كاغذ طراحی میشود. محققین سفرف و كان پروتكل های
IP و TCP را بعنوان وسیله حمل پاكتهای اطلاعات بین دو كامپیوتر تعریف میكنند.


۱۳۵۸: نرم افزار
USENET توسط تام تراسكات، جیم افلیس و افستیو بلووین ساخته میشود. این ابزار به كاربران كامپیوترها اجازه میدهد به بولتن های مختلف بپیوندند تا در مورد اینترنت، سیاست، مذهب و خلاصه هر موضوعی صحبت كنند. در ابتدا جزئی از اینترنت نبود و از پروتكل UUCP استفاده میكرد.


۱۳۶۰: پروتكل
BITNET اَبـَركامپیوترهای IBM را بهم وصل میكند و در اروپا رشد میكند. قرار است یعنوان پروتكل متفاوتی رقیب TCP/IP شود.

۱۳۶۲: سازمان DARPA پروتكل های TCP/IP (یعنی ساختار اینترنت) را بمنظور متصّل كردن كامپیوترهای وزارت دفاع آمریكا بعنوان استاندارد اختیار میكند. حالا اینترنت اعتبار رسمی پیدا میكند.

۱۳۶۵: سازمان دولتی «بنیاد علوم ملّی» (NSF) شبكه NSFNET را بر مبنای پروتكل های اینترنت یعنی TCP/IP در آمریكا بنا میكند.

۱۳۶۶: پروژه یونیكد توسّط مهندسان شركت اَپل و زیراكس یعنی جو بكفر،‌ لی كالینز و مارك دیویس آغاز میشود. هدف این پروژه اینست كه تمام نویسه های موجود در دنیا را در یك بانك اطلاعاتی جا دهد و معضل مجموعه نویسه (Character Set) كامپیوتر را برای همیشه حّل كند.

۱۳۶۹: شركت های مایكروسافت و آی-بی-ام حمایت خود را از پروژه یونیكد اعلام میكنند و بدان می پیوندند.

۱۳۶۹: سازمان غیر دولتی/سیاسی (NGO) بنام «بنیاد مرز الكترونیكی» توسّط چند نفر از پیشكسوتان كامپیوتر و اینترنت در شهر سانفرانسیسكو تأسیس میشود. هدف این بنیاد دفاع از حقوق بشر در مقوله آزادی فكر و بیان و مشاركت افكار و عقاید مردم در شبكه اینترنت و بعداً تور جهان گستر است. در سال ۱۳۷۵ این بنیاد متهّورانه به دفاع از حقوق كاربران اینترنت در ایران می شتابد.

۱۳۷۱: شركت AOL به مشتركانش اجازه میدهد به اینترنت وصل شوند و آنان برای اولّین بار میتوانند به اشخاص خارج از محیط AOL ایمیل بفرستند و دریافت كنند.

پنج شنبه 28/6/1387 - 12:36
کامپیوتر و اینترنت

نگارش صحیح متون فارسی بوسیله‌ی رایانه را رعایت کنیم

بنام خدا

این مطلب، یک مطلب داغ و جدید نیست، و به چند ساعت قبل مربوط نمی‌شود. گرچه رعایت نگارش صحیح مطالب بوسیله‌ی رایانه دارای اهمیت فراوانی است، با این وجود بسیاری از کاربران فارسی زبان نگارش صحیح هنگام نوشتن بوسیله‌ی رایانه را رعایت نمی‌کنند. نوشتن بوسیله‌ی رایانه اصولی دارد که هرکدام از ما حتماً باید آن را رعایت کنیم.

> ۱- اصلاح برخی از حروف و اعداد
گرچه ویندوزهای بعد از ورژن ۲۰۰۰ زبان فارسی را پشتیبانی می‌کنند، اما این پشتیبانی خالی از اشکال نیست. بعنوان مثال، در ویندوز XP حتی اگر زبان فارسی را به زبان‌های ویندوز اضاف کرده باشید، حروف‌های «ك» و «ی» بصورت عربی نوشته می‌شوند. وقتی دو نقطه را زیر حرف «ی» می‌بینید، درواقع این حرف بصورت عربی نوشته شده است و شکل صحیح فارسی آن «ی» است. همینطور وجود همزه روی حرف «ك» دلالت بر نگارش این حرف بصورت عربی دارد. در فارسی حرف کاف به شکل «ک» نوشته می‌شود. در بین اعداد نیز عددهای «٦ و ٥ و ٤» در ویندوز ایکس‌پی بصورت عربی درج می‌شوند که باید توسط کاربر فارسی زبان اصلاح شوند. نگارش صحیح این اعداد فارسی «۶ و ۵ و ۴» است.

نکته ۱- اگر از محصولات لینوکس (ubuntu, kubuntu) استفاده می‌کنید، همه‌ی حروف و اعداد فارسی بصورت صحیح نوشته می‌شوند.
نکته ۲-در ایران، بعضی از توزیع کنندگان نرم‌افزار، اقدام به ویرایش فایل‌های ویندوز ایکس‌پی و اصلاح حروف کیبورد از عربی به فارسی کرده‌اند. بنابراین اگر حروف «ک» و «ی» در ویندوز شما بصورت فارسی هستند، تعجب نکنید.
نکته ۳- حروف «ك» و «ی» و اعداد «٦ و ٥ و ٤» در ویندوز ویستا اصلاح شده‌اند و بصورت فارسی نوشته می‌شوند.

شاید گمان کنید نگارش حرف «ك» بصورت عربی اشکالی را بوجود نمی‌آورد، اما در واقع حروف «ك» و «ک» دو حرف کاملاً مجزا از یکدیگر هستند و اهمیت نگارش صحیح حرف «ک» زمانی بیشتر مشخص می‌شود که سیستم شما به یک شبکه کوچک یا بزرگ متصل باشد، و بخواهید در این شبکه جستجو کنید. یا اینکه داده‌ها را از کامپیوترتان به کامپیوتر دیگری منتقل کنید، و برعکس، داده‌هایی را از کامپیوتر دیگری در اختیار بگیرید.

برنامه‌ی TrayLayout 1.2 امکان اصلاح حروف «ك» و «ی» و همچنین اعداد «٦ و ٥ و ٤» را به فارسی فراهم کرده است. در ادامه درباره نرم‌افزار TrayLayout 1.2 نیز صحبت خواهم کرد.

> ۲- نیم‌فاصله یا همان فاصله مجازی
یکی دیگر از اصول نگارش بوسیله‌ی رایانه این است که هر کلمه باید با کلمه‌ی دیگر فاصله داشته داشته باشد. ایجاد فاصله بین کلمات را بوسیله‌ی فشردن کلید Space اعمال می‌کنیم و با این روش کلمات را از یکدیگر جدا می‌کنیم، اما اجزای یک کلمه هرگز نباید با یکدیگر فاصله‌ای داشته باشند. با هربار فشردن کلید Space به تنهایی، یک فاصله ایجاد می‌شود و برای تایپ لاتین مناسب است. اما در هنگام تایپ فارسی نیاز به اعمال نیم‌فاصله یا همان فاصله‌ی مجازی داریم.

> نیم‌فاصله چیست؟
شاید بتوان گفت نیم‌فاصله، فاصله‌ی کوچکی است که درصورت نیاز بین حروفِ یک کلمه اِعمال می‌کنیم. نیم‌فاصله، علیرغم اینکه ظاهراً فاصله‌ای کوچک را ایجاد می‌کند، اما در واقع اجزای یک کلمه‌ی فارسی را در کنار یکدیگر نگه می‌دارد.

> کاربردهای فاصله و نیم‌فاصله:
فاصله میان دو کلمه‌ی مجزا اعمال می‌شود، اما نیم‌فاصله را در صورت لزوم، میان حروف یک کلمه اِعمال شده و مانع از دور شدن اجزای یک کلمه از یکدیگر می‌شود. بعنوان مثال، نحوه‌ی تایپ صحیح و غلط چند کلمه را با هم مرور می‌کنیم:

شکل غلط: می توانیم، می کنیم، می شود، فاصله ی، پنجره ها
شکل صحیح: می‌توانیم، می‌کنیم، می‌شود، فاصله‌ی، پنجره‌ها

به نحوه‌ی نگارش صحیح و غلط کلماتی که در بالا عنوان شده دقت کنید. فاصله‌ای که بین اجزای یک کلمه مثلاً “می توانیم” اعمال شده است، کاملاً غلط است. و این اشتباه زمانی بیشتر مشهود می‌شود که چنین کلماتی در انتهای سطر می‌آیند و نیمی از اجزای یک کلمه به ابتدای سطر بعد منتقل می‌شود.
برای درک بهتر مطلب، تصویری از این خطا تهیه کرده‌ام. در تصویر زیر، به کلمه‌ی “می‌گوید” توجه کنید. در این متن کوتاه، عدم رعایت نیم‌فاصله چندین مرتبه تکرار شده است.

بنابراین، کاربرد نیم فاصله این است که علیرغم حفظ شکل صحیح کلمه، اجزای یک کلمه را در کنار یکدیگر نگه میدارد.

> چگونه نیم‌فاصله را اِعمال کنیم؟
اگر از سیستم عامل‌های محصول لینوکس (Linux) استفاده می‌کنید، در هنگام تایپ فارسی براحتی می‌توانید هرجا که لازم است،کلیدهای [Shift]+[Space] را همزمان تحریر کرده و نیم‌فاصله را اِعمال کنید. برای رعایت نیم‌فاصله در محصولات مایکروسافت و سیستم عامل‌های XP و Vista از برنامه‌ی TrayLayout استفاده می‌کنیم. TrayLayout این امکان را به راحتی در اختیار کاربران قرار می‌دهد که با تحریر همزمان کلیدهای [Shift]+[Space] نیم‌فاصله اِعمال را اِعمال کنند. اما اگر از رایانه شخصی خودتان دور بودید یا جایی بودید که نرم‌افزار TrayLayout را در اختیار نداشتید، برای رعایت نیم‌فاصله می‌توانید بجای تحریر کلید Space از تحریر همزمان کلیدهای [Alt]+[0157] استفاده کنید. توجه داشته باشید که با تحریر کلیدهای ترکیبی [Alt]+[0157] دیگر نیازی به تحریر کلید Space نیست.

> ۳- رعایت نکاتی که به‌عنوان نکات گرامری شناخته می‌شوند
برای درک هرچه بهتر این نکات ریز، مقدمه‌ای درباره عملکرد نرم‌افزار Microsoft Office Word عنوان می‌کنم. غیر از اینکه اصول جمله سازی در زبان انگلیسی را گرامر زبان انگلیسی می‌گوییم، نرم‌افزار Microsoft Office Word یک‌سری از خطاهای دیگر را نیز بعنوان خطاهای گرامری به ما نشان می‌دهد. اما این خطاها کدامند؟

وقتی در رایانه یک جمله را می‌نویسیم و می‌خواهیم آخر جمله را نقطه بگذاریم، باید دقت داشته باشیم که بین آخرین کلمه و نقطه، کلید Space را تحریر نکنیم. اگر بین آخرین کلمه‌ی جمله و نقطه‌ی آخر سطر، فاصله‌ای ایجاد شده باشد، در واقع یک خطای گرامری رخ داده است. برنامه Word مایکروسافت این قبیل خطاهای گرامری را با یک خط موج‌دار سبز رنگ در محل خطا نمایش می‌دهد. بنابراین هیچگاه قبل از درج نقطه، کلید Space تحریر نمی‌شود.

وقتی نقطه را بدون فاصله با حرف ماقبلش درج کردید، فقط یک‌مرتبه کلید Space را تحریر کرده، کلمه‌ی بعدی را تایپ کنید. اگر فاصله‌ی نقطه با کلمه‌ی بعدی نیز کمتر یا بیشتر از یک Space باشد، خطای گرامری رخ داده است و باید اصلاح شود. بنابراین هرجا که نقطه بکار می‌رود، با کلمه یا حرف ماقبلش اصلاً فاصله ندارد، و نسبت به کلمه با حرف بعدش فقط به اندازه‌ی یک Space فاصله دارد.

نگارش سایر علائم ویرگول، نقطه ویرگول؛ دو نقطه روی هم: سه نقطه کنار هم… علامت تعجب! و علامت سوال؟ نیز دقیقاً مثل نقطه انجام می‌شود.
نکته ۴- یادتان باشد که سه نقطه را، باید فقط با سه نقطه تحریر کنید. نه بیشتر، نه کمتر…

> ۴- پرانتز، گیومه، آکولاد
برای درج پرانتز در میان جمله، و قرار دادن جمله یا کلمه‌ای در داخل آن، از هر سمت در بیرون پرانتز، فقط یک فاصله (یک Space) را تحریر کنید، اما از دو سمت در داخل پرانتز هیچ فاصله‌ای را تحریر نکنید. البته درصورتی که قصد استفاده از نقطه یا علامت تعجب یا سایر علامت‌هایی که گفته شد در انتهای جمله را دارید، دقت کنید این علامت‌ها را در خارج از پرانتز و نزدیک به پرانتز درج کنید. این قانون شامل حال گیومه، آکولاد و سایر نویسه‌های از این دست <«»> نیز می‌شود.

> ۵- متن نوشته شده را از هردوطرف تراز کنید
حتماً با آیکن‌هایی که کار راست‌چین، وسط‌چین و چپ‌چین بودن متن شما را انجام می‌دهند، آشنا هستید. معمولاً اکثر جاهایی که قرار است عملیات نوشتن را انجام دهید، این آیکن‌ها هم هستند یا اینکه اگر نباشند، از قبل نحوه چینش کلمات در آن صفحه تعریف شده است. علاوه بر سه آیکن مهمی که گفته شد و معمولاً همه از آنها استفاده می‌کنیم، سه آیکن مهم دیگر هم هستند. راست‌نویس، چپ‌نویس، و “تراز از دوطرف”. آیکن “تراز ز از دوطرف” با دیگر نام فارسی “کشیدن متن” یا نام انگلیسی “Justify” نیز شناخته می‌شود. این آیکن دستوری را اجرا می‌کند که باعث می‌شود انتهای سطرها نیز در یک راستا قرار داشته باشند. به زبان ساده‌تر اینکه فضای خالی انتهای سطرها را پُر می‌کند و انتهای سطرها نیز مانند ابتدای سطر در یک راستا قرار می‌گیرد. اجرای این فرمان ازطریق آیکن Justify متن شما را بیش‌ازبیش زیباتر می‌کند. برای مقایسه‌ی متن “تراز شده” با متن “تراز نشده” می‌توانید >اینجا< را کلیک کرده و تصویر مربوطه را ملاحظه کنید.

>> اهمیت پیروی از این قوانین
اهمیت پیروی از مجموع قوانین و اصولی که گفته شد، فقط برای تهیه‌ی مطالبِ صفحات وب نیست. به کتاب‌های معتبر که توسط رایانه تایپ شده باشند مراجعه کنید، درمی‌یابید که این قانون هنگام نوشتن با رایانه حتی به منظور چاپ، حتماً باید رعایت شود.

> ۶- تو رفتگی سطر اول پاراگراف
مطالبی که بوسیله‌ی رایانه نوشته و چاپ می‌شوند، دارای تو رفتگی یکسان در سطر اول همه‌ی پاراگراف‌ها هستند. نرم‌افزار Microsoft Office Word برای این منظور ابزارهایی را دارد که تصویر یکی از آنها در اینجا آمده است. تو رفتگی سطر اول پاراگراف نسبت به بقیه سطرها، برای چاپ متون اجباری است، اما برای انتشار مطالب در صفحات وب معمول نیست.

>> آشنایی بیشتر با TrayLayout
این برنامه‌ی کم حجم در سال 2001 میلادی و توسط آقای آرش رضایی‌زاده (و Mehrsoft Group) آماده شده است. این برنامه دارای برچسب Copyright 2001-2002 می‌باشد، اما بعداً توسط گروه نرم‌افزاری مهرسافت، رایگان اعلام شده است. متن اطلاعیه را در >اینجا< بخوانید. همانطور که گفته شد، این برنامه علاوه بر اینکه اِعمال نیم‌فاصله را در ویندوز آسان می‌کند، با کمک آن می‌توانید حروف و اعداد عربی را نیز به فارسی تبدیل کنید، یا اینکه درصورت لزوم می‌توانید جای حروف کیبوردتان را بطور دلخواه جابجا کنید. اگر همه‌ی اعداد بالای کیبورد را مطابق تصویر زیر با اعداد فارسی جایگزین کنید، یکی دیگر از ویژگی‌های این نرم‌افزار را فعال کرده‌اید، بطوریکه در هنگام تایپ فارسی، اعداد شما منحصراً فارسی هستند. به نحوی که حتی با انتقال داده‌ها به رایانه‌های دیگر، صرف‌نظر از هر تنظیمی که در قسمت Regional and Language Options آن رایانه اِعمال شده است، اعداد فارسی، بصورت فارسی نمایش داده خواهند شد.

اگر برنامه‌ی TrayLayout 1.2 را از اینجا دانلود و نصب کنید، پس از نصب بلافاصه آیکن این نرم‌افزار روی Desktop ظاهر خواهد شد. با اجرای آن فایل، بالن کوچکی در قسمت سمت راست منوی Taskbar ظاهر خواهد شد. از این پس هربار که رایانه را روشن کنید، برنامه فعال خواهد بود و نیازی به اجرای آن توسط شما نیست، اما اگر مایل بودید که فقط در مواقع لزوم از این برنامه استفاده کنید، >اینجا< را کلیک کرده و مطابق تصویر، فایل اجرایی این نرم‌افزار را از Startup ویندوز حذف کنید. سپس هربار که تصمیم به استفاده داشتید، فایل اجرایی برنامه را از روی صفحه‌ی دسکتاپ یا از مسیر منوی Start اجرا کنید

چهارشنبه 27/6/1387 - 21:7
دانستنی های علمی
سکسکه یک انقباض غیر ارادی در عضله دیافراگم و عضلات تنفسی بین دنده‌ای است که می‌توان با گذاشتن یک تکه یخ روی زبان، کشش زبان، گذاشتن لیمو روی زبان، نفس کشیدن در کیسه و یا ایجاد شوق و ترس زیاد آن را درمان کرد. سکسکه معمولاً ۴۸ ساعت بیشتر طول نمی‌کشد ولی در فرم مداوم فرد بیشتر از دو روز و کمتر از یک ماه مبتلا است. افرادی که در شب پرخوری می‌کنند، بلع هوا حین صحبت دارند، و یا از نوشابه‌های گازدار استفاده می‌کنند، غالباً دچار سکسکه می‌شوند. تغییر ناگهانی درجه حرارت معده، که متعاقب خوردن آب سرد و یا چای داغ و یا کشیدن سیگار حاصل می‌شود از علل دیگر سکسکه هستند. سکسکه در افراد مضطرب و دارای استرس بالا یا متعاقب خبر خوشایند یا خبر بد بروز می‌کند. در بیمارانی که بلع هوا علت سکسکه است باید از صحبت کردن حین غذا خوردن پرهیز کنند
چهارشنبه 27/6/1387 - 20:58
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته