• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1081
تعداد نظرات : 126
زمان آخرین مطلب : 3994روز قبل
آموزش و تحقيقات
این روزها بازی های رایانه ای جزو محبوب ترین بازی ها برای بچه ها لقب گرفته، اما باید توجه داشت که این بازی ها می تواند به عنوان تهدیدی جدی برای سلامت روح و روان و جسم کودکان و نوجوانان به حساب بیاید.
هر چند به اعتقاد برخی کارشناسان، تعدادی از بازی های فکری و معمایی می تواند سلول های مغزی را به فعالیت واداشته و فکر کودکان را تقویت کند و در رشد خلاقیت و بالندگی ذهنی کودکان تاثیر داشته باشد، اما والدین باید در انتخاب نوع بازی برای گروه های سنی و تاثیر این بازی ها در جسم و روح فرزندان خود نهایت دقت را داشته باشند.
 نقل از ایرنا ؛ کودکان و نوجوانان معتاد به اینترنت مانند رانندگانی هستند که بی اعتنا به علایم راهنمایی و رانندگی، اتومبیل اسقاطی خود را در جاده های خاکی به هر سو می رانند تا آن که بالاخره وارد تونل افسردگی می شوند.
افرادی که ساعت های متمادی در اینترنت پرسه می زنند و به بازی های رایانه ای می پردازند معمولا برای درس خواندن و فراگیری نکات و مباحث آموزشی، وقت کم می آورند.
اختصاص ساعات زیاد برای بازی های رایانه ای، آسیب های جسمانی فراوانی از جمله بروز تیک ها و فشارهای عصبی، سردرد، چشم درد، چاقی، کمر درد، دردهای مفصلی انگشتان و مچ دست، کم خوابی و بی خوابی، اختلال در اشتها و خارج شدن ستون فقرات از حالت طبیعی را نیز می تواند به همراه داشته باشد.
آسیب های اخلاقی و از بین بردن رابطه فکری و عاطفی فرزندان و والدین از دیگر آسیب های بازی های رایانه ای است که کودکان را تهدید می کند. همچنین برخی از کارشناسان معتقدند تماس بیش از حد با بازی های رایانه ای موجب اعتیاد کودکان به اینگونه بازی ها می شود.
به جرات می توان گفت امروز کمتر بچه ای به سراغ بازیهای سنتی و محلی رفته و برای گذراندن وقت خود با دوستان در محله ها و پارکها بازی می کند.
اکثر بچه ها ترجیح می دهند بیشتر وقت خود را در دنیای فناوری و دیجیتال بگذرانند و با بازیهای رایانه ای سرگرم شوند.
هنوز بزرگان ما به یاد دارند که کودکان و نوجوانان نسل پیشین اوقات فراغت خود را با وسایلی مانند توپ، فوتبال دستی، دوچرخه و وسایل پرتحرک می گذراندند و اگر در این بین پیدا می شد خانواده ای که از تمکن مالی برخوردار بود، برای فرزند خود برنامه های تفریحی و سرگرمی دیگری نیز فراهم می کرد.
اما با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی در دنیا، بسیاری از حوزه ها از جمله حوزه بازی ها نیز متحول شده است.
در همین حوزه نیز وسایل و فناوری های متعددی وارد شده و به مرور کنار رفته و ابزارهای جدید جایگزین آنها شده است. اما شاید کمتر کسی به واقعیتی در این بین توجه داشته و آن این که سازندگان و پشتیبانان غربی خلق این بازی ها توانسته اند در فرهنگ و نگرش کشورهای هدف، تاثیرگذار شوند.
جدای از این که برخی از بازی های رایانه ای با اهداف مشخصی تولید و روانه بازار می شود، خانواده ها نیز نباید از تاثیرات روحی و روانی این نوع بازی ها غافل باشند. زیرا برخی از بازی های رایانه ای به گونه ای طراحی و ساخته می شود که مخاطب را مجبور می سازد تا به هر شکل ممکن خود را به پایان بازی برساند و در نهایت خود را قهرمان بلامنازع این بازی ها بداند.
همین گمان اولیه – قهرمان بلا منازع – آغازگر حملات بسیاری به کودکان می شود؛ که استرس و اضطراب ناشی از قهرمان شدن و برتری جویی از همان لحظات آغازین بازی، به ذهن و روح کودک آسیب می رساند.
در این بین به مدد تکنولوژی موجود در ساخت کنسول های بازی و به تبع آن وجود جذابیت های بصری در رنگ و تصویر و نیز سیر داستانی جالب در بازی ها، هر گروه سنی که به عنوان مخاطب در مقابل کنسول های بازی می نشیند، ساعت ها بدون کمترین تحرک و جابه جایی سرگرم بازی شده و خود را در نقش نیروی منجی می ببیند که در بازی تنها به فکر قهرمان شدن است.
همین ساعت ها بدون تحرک و جابه جایی در مقابل کنسول های بازی نشستن می تواند افت تحصیلی، مشکلات بینایی و اسکلتی، تقویت حس پرخاشگری، ایجاد روحیه انزواطلبی، تنبل شدن ذهن و تاثیر منفی بر روابط خانوادگی را به همراه داشته باشد.
بازی های رایانه ای خواسته یا ناخواسته وارد خانواده ها شده است و اگر بخواهیم آن را نادیده بگیریم و فرزندانمان را از داشتن این بازی ها محروم کنیم، به حتم در آنها حرص و ولع بیشتری برای پرداختن به چنین بازی هایی ایجاد کرده و آنها را وادار می کنیم تا به دور از چشم ما این کار را بکنند.
از سوی دیگر اگر بخواهیم در این زمینه، نظارت کافی را نیز بر فرزندانمان نداشته باشیم به حتم آنان با خطرهای روحی، روانی و جسمی فراوانی تهدید می شوند.
محمد مهدی صدوقی کارشناس مسائل اجتماعی یکی از راه حل های اصولی در این زمینه را تولید محصولاتی منطبق با فرهنگ کشور دانست و اظهار امیدواری کرد که در سال های آینده بتوانیم به عنوان صادر کننده بازی های رایانه ای در سطح گسترده ای در دنیا، محسوب شویم.
وی با بیان این که والدین می باید نظارت جدی بر کار فرزندانشان در هنگام استفاده از رایانه و بازی های رایانه ای داشته باشند گفت: لازم است آنها فرهنگ استفاده صحیح از بازی های رایانه ای را به فرزندان خود آموزش دهند.
مدیر گروه سلامت روانی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این باره به خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: اینترنت و بازی های رایانه ای به عنوان یک محصول رسانه ای، حکم شمشیر دو لبه را دارد.
دکتر ˈشهرام خرازی هاˈ می افزاید: مواجهه کودکان و نوجوانان با سایت های اینترنتی و اینگونه بازی ها هم تبعات مثبت و هم تبعات منفی به همراه دارد.
وی خاطرنشان می کند تحقیقات نشان داده که مغز کودکان و نوجوانانی که بطور مدام با سایت ها و بازی های رایانه ای، سر و کار دارند در مقایسه با مغز دیگر هم سن و سال های خود، فعال تر، خلاق تر و دارای سرعت عمل بیشتری است.
مدیر گروه سلامت روانی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه می دهد: بازی های رایانه ای، خلاقیت کودکان را شکوفا می کند و به نیازهای آنها برای تجربه کردن هیجان، پاسخ فوری می دهد.
خرازی ها گفت: علاوه برآن، مهارت های حرکتی انگشتان دست کودکان و نوجوانان در اثر مشغول شدن با صفحه کلید و بازی های رایانه ای به تدریج افزایش می یابد در نتیجه این گروه از بچه ها در کار با رایانه نیز سریع تر از سایر کودکان عمل می کنند.
وی خاطرنشان کرد، در کنار این فواید مضرات قابل توجهی نیز در بازی های رایانه ای گزارش شده است که نمی توان به راحتی از کنار آنها گذشت.
مدیر گروه سلامت روانی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: اگر زمان صرف شده برای وبگردی و بازی های رایانه ای، بسیار طولانی باشد، عوارضی مانند اضافه وزن، تاری دید، نزدیک بینی، کم حوصلگی و بی حوصلگی، کم خوابی و در نتیجه چرت زدن در طول روز و افت تحصیلی، پرخاشگری، خشونت ورزی و گاهی حتی تمایل و اقدام به اعمال بزهکارانه و خلاف قانون گریبانگیر کودکان و نوجوانان می شود.
خرازی ها ادامه می دهد: کودکان به تدریج به اینترنت و بازی های رایانه ای، معتاد می شوند و مانند معتاد به مواد مخدر، هنگام دسترسی نداشتن به اینترنت و بازی های رایانه ای به هر دلیلی، احساس می کنند که چیزی کم دارند.
وی اضافه می کند: این کودکان برای فراهم آوردن امکانی برای ورود به سایت و بازی های مورد نظر برمی آیند و در این مسیر ممکن است حتی قراردادهای عرفی خانواده و جامعه و قوانین جاری را زیر پا بگذارند.
به گفته مدیر گروه سلامت روانی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران ،کودکانی که با اینترنت و بازی های رایانه ای انس گرفته اند کم کم بر دنیای مجازی شخصی خود متمرکز می شوند، از دیگران دوری و ارتباطات خود را محدود می کنند.
خرازی ها می گوید: اینگونه کودکان مانند معتادان به مواد مخدر، انزواطلبی پیشه کرده و همه وقت و هم و غم خود را صرف اینترنت و بازی های رایانه ای و تهیه بازی های جدیدتر و مهیج تر و کشف سایت های جالب تر می کنند.
وی خاطرنشان می کند خطرات بازی های رایانه ای و اینترنت تا آنجاست که اخیرا در یکی از کشورهای غربی در پی افزایش آمار معتادین رایانه ای، کلینیک ترک اعتیاد رایانه ای راه اندازی شده است.
مدیر گروه سلامت روانی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران، افسردگی را یکی از پیامدهای مهم اعتیاد به اینترنت و بازی های رایانه ای عنوان می کند و می افزاید: اینترنت و بازی های رایانه ای، یک جهان مجازی و شخصی برای کاربران می آفریند؛ کاربران به تدریج از دنیای اطراف کناره می گیرند، از تعامل با دیگران می پرهیزند و سر در لاک خویش فرو می برند.
خرازی ها ادامه می دهد: در چنین شرایطی فرد حمایت همنوعان خویش را از دست می دهد و با دیگران احساس بیگانگی می کند و از همین نقطه است که زمینه افسردگی ایجاد می شود.
خرازی ها می گوید: برخی از کودکان در ساعات تحصیل در مدرسه برای تعطیل شدن و بازگشت به منزل لحظه شماری می کنند تا هر چه زودتر خود را در عالم بازی های رایانه ای غرق کنند، گاهی حتی از رفتن به مهمانی های فامیلی یا دوستانه مرسوم سرباز می زنند تا برای بازی و وبگردی وقت کم نیاورند.
وی خاطرنشان می کند روابط عاطفی اینگونه کودکان با والدین و خواهر و برادر های خود مخدوش می شود و در زنگ های تفریح و گاه حتی سر کلاس به معرفی بازی ها و سایت های جدید و یا مورد علاقه می پردازند و با تشریح لذتی که حین بازی و یا مشاهده سایت می برند می کوشند تا این لذت را با همکلاسی ها تقسیم کنند.
به گفته مدیر گروه سلامت روانی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران ، پسرها معمولا بیش از دخترها اسیر و درگیر بازی های رایانه ای و به ویژه سایت های مستهجن می شوند چون این بازی ها بیشتر برای مردان طراحی می شوند و سهم زنان در دنیای مجازی رایانه ای کمتر از مردان است.
خرازی ها تاکید می کند بازی های رایانه ای مانند دیگر محصولات رسانه ای – فیلم ، سریال و…- باید درجه بندی سنی شوند که در حال حاضر ˈبنیاد ملی بازی های رایانه ایˈ نسبت به تدوین و اجرای نظام رده بندی سنی این محصولات رسانه ای اقدام کرده است.
وی می گوید: نظام رده بندی از این ظرفیت برخوردار است که به یکی از اساسی ترین راهبردهای نظام اجتماعی کشور برای محافظت در برابر پیامدهای سوء گسترش بازی های رایانه ای و رفع آثار و تبعات منفی این پدیده گریزناپذیر تبدیل شود.
به هرحال با نگاهی به انبوه بازی های موجود در بازار در می یابیم که اغلب این بازی ها وارداتی و محصول کشورهای دیگر است که در ساخت هریک از این بازی ها اهدافی را دنبال می کنند ،بی تردید استفاده بیمارگونه از بازی های رایانه ای یا اینترنت ، کودکان و نوجوانان را از فعالیت های مفید و سازنده ای مانند فعالیت های درسی، ورزش کردن و ارتباط با دوستان و والدین، باز می دارد.
رجا معالی کارشناس نرم افزار و رایانه نیز گفت:بازی های رایانه ای با همه فوایدش از کاستی ها و آسیب هایی نیز برخوردار است، اما به نظر می رسد آسیب های فردی و روان شناختی آن از سایر خطرات بیشتر باشد.
وی افزود: این در حالی است که اغلب والدین در مورد نوع بازی ها و نحوه استفاده از این بازی ها و همچنین خطرات و تهدیدهای آن برای سلامت روان کودکان خود اطلاعات کافی ندارند.
مهندس معالی ادامه داد که هرسال با فرارسیدن فصل تابستان، کودکان ساعات زیادی را صرف بازی رایانه ای می کنند و والدین بی توجه به نوع بازی ها و عوارض جسمی و روانی آن، نشستن پشت رایانه و بازی های رایانه ای نامناسب، فقط می خواهند کودکانشان ساعاتی آرام و ساکت باشند.
این کارشناس امور نرم افزار و رایانه در ادامه گفت: برخی دیگر از والدین نیز تلاش دارند بازی های رایانه ای کودکان خود را کنترل کنند اما در نهایت تسلیم خواست کودکانشان می شوند.
مهندس رجا معالی معتقد است، هرچند بازی های رایانه ای،می تواند اطلاعات کودکان و نوجوانان را افزایش دهد،اما از سوی دیگر این بازی ها می تواند بر تمایلات و گرایش های فرزندانمان تاثیرگذار باشد زیرا برخی از بازیهای رایانه ای با هدف ترویج فرهنگ مادی و تهی کردن جوانان از معنویت ساخته می شود.
سرهنگ ˈمحمدقربان عسگریˈ معاون اجتماعی فرمانده نیروی انتظامی استان قزوین در این زمینه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفته است : آسیب این بازیها بیشتر از ماهواره برای کودکان ونوجوان است، زیرا بیشتر شرکت های تولیدی این بازیها صهیونیست ها هستند و برای جذب نوجوانان وفروش بیشتر از سه عامل خشونت، وحشت و شهوت استفاده می کنند.
وی اظهار کرد: متاسفانه در این بین بیشتر والدین تصور نمی کنند که این بازیها چه صدمات جبران ناپذیری را می تواند بر روح وجسم کودکان و نوجوانان داشته باشد.
این مسوول ادامه داد : این بازیها با بهره گیری از تصاویر پرتحرک و صداهای مهیج، دنیایی از هیجان را به افراد وارد و همین امر باعث تسخیر روح افراد از دنیای تخیلات خواهد شد.
عسگری خاطرنشان کرد : دشمن در برخی از این بازیها سعی دارد مسلمانان را تروریست و در مقابل خود را منجی جهان معرفی کند واین موضوع نوعی دیگر از جنگ نرم محسوب می شود.
معاون اجتماعی فرمانده نیروی انتظامی استان قزوین گفت: همچنین در برخی از این بازیها زنان با پوششی نامناسب و مبتذل نقش آفرینی کرده وذهن فرد را به سمت تعاملات جنسی تحریک می کند.
وی، آسیب های جسمانی، روانی و تربیتی را از دیگر موارد آسیب های استفاده از این بازیهای مخرب عنوان کرد.
عسگری خاطرنشان کرد: والدین هنگام خرید بازی برای فرزندان خود سعی کنند از بازیهای تولید داخل استفاده کنند و شرایط سنی فرزندان خود را برای آن بازی در نظر بگیرند.
این مسوول افزود: والدین باید زمان بیشتری را برای فرزندان خود صرف کنند چراکه هر قدر صمیمیت والدین با فرزندان بیشتر باشد زمینه استفاده کودکان از چنین بازیهایی کمتر خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین والدین توجه داشته باشند که زمینه رفتن کودکان خود به گیم نت ها را از بین ببرند ، زیرا این محیط ها مکان مناسبی برای کودکان آنان نیست.
البته جاذبه بازیهای رایانه ای امروزی بسیار شگفت انگیزتر از بازیهای سنتی قدیمی است و اینکه کودکان ، نوجوانان و جوانان و گاهی بزرگترها جذب اینگونه بازیها می شوند بی دلیل نیست.
جوانان امروزی با عرصه های جهانی مواجه شده اند که مرزهای فیزیکی و جغرافیایی کشورها و فرهنگ را درنوردیده است و فرهنگ جهانی رسانه ها برای آنها یک قدرت متحدساز و نوعی آموزش فرهنگی است که به آنها می آموزد چگونه مصرف کنند، چگونه رفتار کنند، به چه فکر کنند، احساساتشان چگونه باشد، به چه اعتقاد داشته باشند، از چه بترسند و به چه تمایل داشته باشند .
گرچه بازیهای رایانه ای بعنوان یک ابزار تفنن و درجهت پرکردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان ارزیابی می شود اما واقعیت این است که این بازیها در مقایسه با بازیهای فیزیکی و سنتی سالم توسط اقشار و گروههای سنی متنوعی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند که گروه سنی نوجوان به دلیل حساسیت بالا در ارضای احساس کنجکاوی و فراخور سن خود و نیز رشد دنیای سایبر در جامعه بیش از هرگروه و طبقه ای با این نوع بازیها در گیر و دارای مشغله فکری است .
از سوی دیگر دنیای بازیهای رایانه ای و فعالیتهای متأثر از آن با توجه به مشغله های فکری اجتماعی و اقتصادی که خانواده ها دارند و رها شدن نوجوانان در انتخاب انواع بازیهای مورد نظرشان می تواند تا حد زیادی کودکان و حتی نسل جوان را تهدید کرده و با القای تفکرات و باورهای نا هنجار به ذهن آنان ، فرهنگ جامعه را در آینده با دگرگونی های غیرقابل تصوری مواجه کند.
سه شنبه 18/7/1391 - 0:32
سفره آرایی و میوه آرایی

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: دست بخت

سه شنبه 18/7/1391 - 0:31
تزیینات و دکوراسیون

میوه بلوط را خشک و از آن برای کارهای هنری و مصرف غذایی استفاده کنید.

کارایی میوه بلوط , روش های خشک کردن میوه بلوط
۱-
میوه‌های بلوط را جمع و هر کدام را تک‌تک بررسی کنید. در صورت داشتن سوراخ، شکاف، کپک و خراب بودن آن‌ها‌ را دور بریزید.
۲-
فر را از قبل روشن و روی حرارت ۱۷۵ درجه فارنهایت قرار دهید.
۳-
میوه‌های بلوط را با آب سرد بشویید و هر کدام را با یک پارچه تمیز یا دستمال کاغذی خشک کنید. آن‌ها را روی ورق مخصوص شیرینی‌پزی بگذارید.
۴-
ورق را داخل فر قرار دهید. بگذارید بلوط‌ها ۲۰ دقیقه داخل فر خشک شوند. در فر را کمی باز بگذارید تا رطوبت بلوط‌ها خارج شود.
۵-
بلوط‌ها را از فر خارج کنید و تا خنک شدن آن‌ها صبر کنید.

نکته:
بلوط‌ها یک تا سه ماه قابل نگه‌داری هستند.
قبل از استفاده آن‌ها در غذا، از نبود لارو در بلوط‌ها مطمئن شوید.

 

منبع: بیتوته

سه شنبه 18/7/1391 - 0:29
اهل بیت
پیامبر عزیز اسلام، ائمه معصومین(ع) و بزرگان دین مبین اسلام در روایات و احادیث گوناگون نسبت به مسائل اقتصادی انسان‌ها صحبت کرده و در سخنان گهربار خود عوامل برکت یافتن و گشایش روزی وهمچنین تنگ شدن رزق و روزی را بیان فرموده‌اند.

زن فردا به نقل از ایسنا: حضرات معصومین و ائمه بزرگوار چندین عامل را در تنگ شدن رزق و روزی بیان کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به گناه، حرام‌خوارىِ، دم زدن از ندارى، دروغگویى و هرکه حقى از حقوق برادر مسلمان خود را به او نپردازد، اشاره کرد.

امام باقر علیه‏‌السلام :

“بنده گناه می‌کند و به سبب آن روزى از او گرفته می‌شود”۱.

امام صادق علیه‏‌السلام :

“حرام‌خوارىِ زیاد ، روزى را از بین می‌برد۲”.

پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

“کسى که دم از نادارى زند، نادار شود۳”.

“امانتدارى، تـوانـگـرى می‌آورد و خیانت (در امانت) به فقر می‌کشاند۴”.

امام باقر علیه‏‌السلام:

- به ابو نعمان-: “ما را وسیله سرکیسه کردن مردم قرار مده؛ زیرا با این کار، خداوند بر فقر تو می‌افزاید۵”.

امام‏ صادق علیه‏‌السلام:

- از پدران بزرگوارش نقل می‌کند: “هر که از فضل خدا نطلبد، فقیر شود۶”.

“هر مردى که فرزند خود را نفرین کند، فقر برایش به ارث گذارد۷”.

پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم:

“دروغ ، روزى را کم می‌کند۸”.

امام على علیه‏‌السلام:

“اعتیاد به دروغگویى، فقر می‌آورد۹”.

به گزارش محدوده، همچنین رسول خدا (ص) درباره کارهایی که برکت روزی را از بین می‌برد اینگونه می‌فرمایند:

“هرکه حقى از حقوق برادر مسلمان خود را به او نپردازد، خداوند، برکت روزى را بر او حرام گرداند، مگر آن که توبه کند۱۰”.

منبع:

۱- الکافی : ۲ / ۲۷۰ / ۸ منتخب میزان الحکمة: ۲۳۶

۲- تحف العقول: ۳۷۲ منتخب میزان الحکمة: ۲۳۶

۳- بحار الأنوار: ۷۶ / ۳۱۶ / ۶ منتخب میزان الحکمة: ۴۵۲

۴- بحار الأنوار: ۷۵ / ۱۱۴ / ۶ منتخب میزان الحکمة: ۴۵۲

۵- بحار الأنوار: ۷۸ / ۱۸۴ / ۱۱ منتخب میزان الحکمة: ۴۵۲

۶- بحار الأنوار: ۷۶ /۳۱۶ /۶ منتخب میزان الحکمة: ۴۵۲

۷- بحار الأنوار: ۱۰۴ / ۹۹ / ۷۷ منتخب میزان الحکمة: ۴۵۲

۸ – الترغیب و الترهیب: ۳ / ۵۹۶ / ۲۹ منتخب میزان الحکمة: ۴۸۶

۹- بحار الأنوار: ۷۲ / ۲۶۱ / ۳۶ منتخب میزان الحکمة: ۴۸۶

۱۰- أمالی الصدوق: ۳۵۰ / ۱ منتخب میزان الحکمة:

سه شنبه 18/7/1391 - 0:26
عقاید و احکام
ابلیس چگونه آدم و حوا را فریب داد؟ آیا این اتفاق در بهشت برین روی داد؟ آیا شیطان به شکل مار یا پرنده مقابل آدم و حوا ظاهر شد؟! داور مسابقات بین‌المللی و مفسر قرآن کریم به این شبهات پاسخ می‌گویند.
به گزارش زن فردا به نقل از فارس، اخیراً شبهه‌ای در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود و آن مسئله فریب آدم و حوّا توسط ابلیس است.
این شبهه چنین مطرح می‌کند که مگر وقتی شیطان به آدم سجده نکرد، خدا او را از بهشت بیرون نکرد؟ پس چطور توانسته دوباره وارد بهشت بشود و آدم و حوا را فریب دهد تا میوه ممنوعه را بخورند؟!
حجت‌الاسلام محمد حاج ابوالقاسم، حافظ و داوران بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس در پاسخ به این شبهه به آیه‌ ۱۳ سوره مبارکه اعراف «قَالَ فَاهْبِطْ مِنْهَا فَمَا یَکُونُ لَکَ أَن تَتَکَبَّرَ فِیهَا فَاخْرُجْ إِنَّکَ مِنَ الصَّاغِرِینَ» اشاره کرد و گفت: بر اساس این آیه، خداوند متعال به شیطان فرمود: از این جایگاه فرود آى! تو نمی‌توانی در آن جایگاه تکبّر کنى، پس بیرون شو که قطعاً تو از خوار شدگانى. بنابراین شیطان بعد از جریان تکبر و سجده نکردن بر آدم گرفتار لعن ابدی شد و از درگاه خداوند رانده شد.
وی با بیان اینکه شیطان قبلا در بهشت نبود بلکه در درگاه الهی و در جمع مقربان درگاه خداوند بود، اظهار داشت: بهشت جایگاه مؤمنان و بندگان مطیع خداوند در آخرت است لذا اخراج شیطان از بهشت به معنای تنزل از مقام و مرتبه‌ای بود که در نزد خداوند داشت.
این داوران بین‌المللی قرآن کریم به توضیحات علامه طباطبایی(ره) در این خصوص پرداخت و گفت: مرحوم علامه در تفسیر آیه ۱۳ سوره اعراف می‌فرماید: جمله «فَاخْرُجْ إِنَّکَ مِنَ الصَّاغِرِینَ» تاکیدی برای جمله «فَاهْبِطْ مِنْها» است چرا که «هبوط» همان خروج است اما با یک تفاوت! هبوط، خروج از مقام و نزول به درجه‌ای پایین‏تر است، و همین معنا خود دلیل بر این است که مقصود از هبوط فرود آمدن از مکان بلند نیست، بلکه مراد فرود آمدن از مقام و مرتبه بلند است.
وی عنوان کرد: به هر حال روشن است که شیطان بعد از این اخراج دیگر نمی‌توانست به بهشت راه یابد، پس چگونه توانست در جریان فریب آدم و حوا وارد بهشت شود؟ در پاسخ به این دسته از افراد باید گفت که اگرچه برخی تصور کرده‌اند که مراد از بهشت آدم و حوا همان بهشت موعود آخرتی است در صورتی که بهشتی که شیطان در آن حضرت آدم و حوا (ع)‌ را وسوسه کرد باغی از باغ‌های دنیا بوده است و چه بسا در آن هنگام ممکن است اصلاً شیطان برای فریب آدم و حوا ظاهر نشده باشد و فقط در حد وسوسه باشد، همچنان که وقتی شیطان بسیاری از انسان‌ها را که وسوسه می‌کند آنها قادر به دیدن شیطان نیستند.
حاج ابوالقاسم در پاسخ به این سؤال که شیطان هنگام وسوسه آدم و حوا به چه شکلی بوده است، تصریح کرد: روایاتی که بیان می‌کند شیطان هنگام وسوسه حضرت آدم و حوا در قالب پرنده و یا مار ظاهر می‌شود عمدتاً اعتبار ندارد اما آنچه که مهم است این است که شیطان انسان را وسوسه کرده است و اینکه نحوه وسوسه چگونه بوده است اهمیت چندانی ندارد لذا دلیلی بر مجسم شدن شیطان در قالب انسان یا حیوان و با هر چیز دیگر وجود ندارند.
وی با اشاره به بخشی از آیه ۱۸ سوره مبارکه اعراف مبنی بر «قَالَ اخْرُجْ مِنْهَا مَذْؤُومًا مَّدْحُورًا» گفت: بهشتی که آدم و حوا در آن بودند بهشت برینی نبود که آیات قرآن آن را به بندگان شایسته وعده می‌دهد زیرا اخراج از آن بهشت معنا ندارد و هر که به آن بهشت برین راه یابد دیگر برای آن خروجی وجود نخواهد داشت از این رو از ارزش‌ آدم و حوا به واسطه خوردن میوه ممنوعه کاسته شد و از آن بهشت هبوط کردند، بنابراین مراد از بهشت، محل سکونت آنها ـ همان باغی از باغ‌های دنیا ـ بوده است.
* ابلیس برای فریب آدم و حوا به شکل حیوان ظاهر نشد
همچنین ابوالفضل بهرام‌پور، مفسر قرآن کریم نیز درباره چگونگی شکل ظاهری شیطان هنگام فریب حضرت آدم و حوا عنوان کرد: نخستین مطلبی که می‌توان در اینجا به آن اشاره داشت این است که نصیحت‌کننده باید قیافه‌ای جذاب و مورد قبول داشته باشد، از این رو افرادی که بیان می‌کنند شیطان در قالب حیوانی خاص برای آدم و حوا ظاهر شده است به لحاظ عقلی قابل درک نیست!
وی با بیان اینکه شیطان حتماً قیافه جذابی داشت که توانست انسان را فریب دهد، اظهار داشت: طایفه جن همانند انسان‌ها مکلفند و از آن جایی که شیطان بسیار اهل عبادت بود، مقامات بالایی را کسب کرده بود و می‌توانست در میان فرشتگان رفت و آمد کند لذا ترکیب ساختاری شیطان به گونه‌ای بود که می‌توانست فرشتگان را ببیند و به سبب فرشتگان نیز قابل احترام بود.
سه شنبه 18/7/1391 - 0:25
سلامت و بهداشت جامعه
توسعه زوال مغزی در زنان مسن و مستعد ابتلا به سکته مغزی و قلبی با مصرف آسپرین کاهش می‌یابد.
به گزارش زن فردا به نقل از وب‌دا، محققان با انجام بررسی‌های خود در یک دوره ۵ ساله بر روی ۶۸۱ زن ۹۲ -۷۰ ساله که ۶۰۱ نفر آنها در معرض خطر بالایی برای وقوع بیماری قلبی و سکته مغزی بودند و اندازه‌گیری سلامت جسمانی آنها و بهره‌گیری از آزمون MMSE‌ که میزان حافظه، زوال عقل و نیز سرعت تسلط کلامی آنها را اندازه می‌گرفت، دریافتند که خوردن آسپرین با دوز کم به صورت روزانه روند کاهش قدرت مغز و زوال مغزی در زنان مسن مستعد ابتلا به سکته مغزی و قلبی را آهسته‌تر می‌کند.
براساس این گزارش محققان همچنین با تجویز آسپرین با دوز کم (۱۶۰ – ۷۵ میلی‌گرم) به صورت روزانه برای دفع حمله قلبی و سکته مغزی در گروهی از زنان مورد مطالعه و قرار دادن گروهی دیگر در معرض دریافت انواع داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)‌ افزودند امتیازات آزمون MMSE‌ در سراسر گروه در این دوره ۵ ساله کاهش یافت ولی میزان کاهش آن در شمار زیادی از زنانی که هر روز آسپرین مصرف می‌کردند به طور قابل توجهی کمتر از بقیه بوده است.
نتایج این مطالعه می‌افزاید داده‌های به دست آمده از این آزمایشات حتی پس از در نظر گرفتن عواملی مانند سن، ژنتیک و استفاده از داروهای NSAIDs‌ های دیگر و شدت فاکتورهای بروز خطر بیماری‌های قلبی – عروقی نیز پایدار بوده است.
نتایج حاصل از این گزارش حاکی است که هیچ تفاوتی در قدرت مغز کسانی که در این دوره فقط از داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی (NSAJDs) استفاده می‌کردند در مقایسه با کسانی که استفاده نمی‌کردند مشاهده نشد.
به گفته محققان البته نتایج این گزارش حاصل از یک مطالعه مشاهده‌ای بوده و آزمون MMSE‌ نمی‌تواند تغییرات ظریف را در توانایی‌های شناختی افراد شناسایی کند اما به نظر می‌رسد آسپرین بتواند حداقل از مغز زنانی که در معرض وقوع حمل قلبی و یا سکته مغزی هستند، محافظت کند
سه شنبه 18/7/1391 - 0:24
تست های هوش و روان شناسی و سرگرمی
افکارنیوز: به این تست شک نکنید. این آخرین و استانداردترین تست شخصیت شناسى است که این روزها در اروپا بین روانشناسان در جریان است. پاسخهایش هم اصلاً کار دشوارى نیست. کافى است کمى به خودتان رجوع کنید. یک کاغذ و قلم هم کنار دستتان باشد و جوابی را که انتخاب می کنید یادداشت کنید که بتوانید امتیازهایى که گرفته اید جمع بزنید. حاضرید؟ پس شروع کنید:

۱) چه موقع از روز بهترین و آرام ترین احساس را دارید؟

الف _ صبح،
ب- عصر و غروب،
ج _ شب


۲) معمولاً چگونه راه مى روید؟

الف _ نسبتاً سریع، با قدم هاى بلند،
ب- نسبتاً سریع، با قدمهاى کوتاه ولى تند و پشت سر هم،
ج _ آهسته تر، با سرى صاف روبرو،
د _ آهسته و سربه زیر، ه- - خیلى آهسته


۳) وقتى با دیگران صحبت مى کنید؛

الف _ مى ایستید و دست به سینه حرف مى زنید،
ب- دستها را در هم قلاب مى کنید،
ج _ یک یا هر دو دست را در پهلو مى گذارید،
د _ دست به شخصى که با او صحبت مى کنید، مى زنید،
و ه-_ با گوش خود بازى مى کنید، به چانه تان دست مى زنید یا موهایتان را صاف مىکنید


۴) وقتى آرام هستید، چگونه مى نشینید؟

الف _ زانوها خم و پاها تقریباً کنار هم،
ب- چهارزانو،
ج _ پاى صاف و دراز به بیرون،
د _ یک پا زیر دیگرى خم


۵) وقتى چیزى واقعاً براى شما جالب است، چگونه واکنش نشان مى دهید؟

الف _ خنده اى بلند که نشان دهد چقدر موضوع جالب بوده،
ب _ خنده، اما نه بلند،
ج _ با پوزخند کوچک،
د _ لبخند بزرگ،
ه_ لبخند کوچک


۶) وقتى وارد یک میهمانى یا جمع مى شوید؛

الف _ با صداى بلند سلام و حرکتى که همه متوجه شما شوند، وارد مى شوید
ب _ با صداى آرامتر سلام مى کنید و سریع به دنبال شخصى که مى شناسید، مى گردید
ج _ در حد امکان آرام وارد مى شوید، سعى مى کنید به نظر سایرین نیایید


۷) سخت مشغول کارى هستید، بر آن تمرکز دارید، اما ناگهان دلیلى یا شخصى آن را قطع مى کند؛

الف _ از وقفه ایجاد شده راضى هستید و از آن استقبال مى کنید
ب _ بسختى ناراحت مى شوید
ج _ حالتى بینابین این ۲ حالت ایجاد مى شود


۸) کدامیک از مجموعه رنگ هاى زیر را بیشتر دوست دارید؟

الف- قرمز یا نارنجى
ب- سیاه
ج- زرد یا آبى کمرنگ
د- سبز
ه- آبى تیره یا ارغوانى
و- سفید
ز- قهوه اى، خاکسترى، بنفش


۹) وقتى در رختخواب هستید (در شب) در آخرین لحظات پیش از خواب، در چه حالتى دراز مى کشید؟

الف- به پشت
ب- روى شکم (دمر)
ج- به پهلو و کمى خم و دایره اى
د- سر بر روى یک دست
ه- سر زیر پتو یا ملافه...


۱۰) آیا شما غالباً خواب مى بینید که:

الف- از جایى مى افتید.
ب- مشغول جنگ و دعوا هستید.
ج- به دنبال کسى یا چیزى هستید.
د- پرواز مى کنید یا در آب غوطه ورید.
ه- اصلاً خواب نمى بینید.
و- معمولاً خواب هاى خوش مى بینید


امتیازات

سؤال اول: الف(۲ امتیاز)، ب (۴ امتیاز)، ج (۶ امتیاز)

سؤال دوم: الف (۶امتیاز)، ب (۴ امتیاز)، ج (۷ امتیاز)، د (۲ امتیاز)، ه (۱ امتیاز)

سؤال سوم: الف (۴ امتیاز)، ب (۲ امتیاز)، ج (۵ امتیاز)، د (۷ امتیاز)، ه (۶ امتیاز)

سؤال چهارم: الف (۴ امتیاز)، ب (۶ امتیاز)، ج (۲ امتیاز)، د (۱ امتیاز)

سؤال پنجم: الف (۶ امتیاز)، ب (۴ امتیاز)، ج (۳ امتیاز)، د (۵ امتیاز)، ه (۲ ا متیاز)

سؤال ششم: الف (۶ امتیاز)، ب (۴ امتیاز)، ج (۲ امتیاز)

سؤال هفتم: الف (۶ امتیاز)، ب (۲ امتیاز)، ج (۴ امتیاز)

سؤال هشتم: الف (۶ امتیاز)، ب (۷ امتیاز)، ج (۵امتیاز)، د (۴ امتیاز)، ه (۳ امتیاز) و (۲ امتیاز)، ز (۱ امتیاز)

سؤال نهم: الف (۷ امتیاز)، ب (۶ امتیاز)، ج (۴ امتیاز)، د (۲ امتیاز)، ه (۱ امتیاز)

سؤال دهم: الف (۴ امتیاز)، ب (۲ امتیاز)، ج (۳ امتیاز)، د (۵ امتیاز)، ه (۶ امتیاز)، و (۱ امتیاز)

خب، امتیازهایتان را جمع زدید. عدد به دست آمده را با جدول مقابل مقایسه کنید و شخصیت خودتان را بشناسید.


نتیجه گیرى:


* اگر امتیاز شما بالاى ۶۰ است

دیگران در ارتباط و رفتار با شما شدیداً مراقب و هوشیار هستند آنها شما را مغرور، خودمحور و بى نهایت سلطه جو مى دانند، گرچه شما را تحسین مى کنند و به ظاهر مى گویند«کاش من جاى تو بودم!!» اما معمولاً به شما اعتماد ندارند و نسبت به ایجاد رابطه اى عمیق و دوستانه بى میل و فرارى هستند.


* اگر از ۵۱ تا ۶۰ امتیاز دارید

بدانید دوستان شما را تحریک پذیر مى دانند، بدون فکر عمل مى کنیدو سریع از موضوعات ناخوشایند برآشفته مى شوید ، علاقه مند به رهبرى جمع و تصمیم گیریهاى سریع دارید (هرچند اغلب درست از کار درنمى آیند!) دیگران شما را جسور و اهل مخاطره مى دانند. کسى که همه چیز را تجربه و امتحان مى کند، از ماجراجویى لذت مى برد و در مجموع به دلیل ایجاد شرایط و بستر

هیجانات توسط شما، از همراهى تان لذت مى برند.


* اگر از ۴۱ تا ۵۰ امتیاز به دست آوردید


به خود امیدوار باشید ، دیگران شما را بانشاط، سرزنده، سرگرم کننده و جالب و جذاب مى بینند. شما دائماً مرکز توجه جمع هستید و از تعادل رفتارى خوبى بهره مند هستید. فردى مهربان، ملاحظه کار و فهمیده به نظر مى رسید. قادر هستید به موقع باعث شادى و خوشى دوستانتان شوید و اسباب هلهله و خنده آنها را فراهم کنید و در همان شرایط و در صورت لزوم بهترین کمک بر اعضاى گروه هستید.


* اگر ۳۱ تا ۴۰ امتیاز نصیب شما شد

بدانید در نظر سایرین معقول، هوشیار، دقیق ، ملاحظه کار و اهل عمل هستید. همه مى دانند شما باهوش و با استعداد هستید اما مهمتر از همه فروتن و متواضع هستید. به سرعت و سادگى با دیگران باب دوستى را باز نمى کنید. اما اگر با کسى دوست شوید صادق، باوفا و وظیفه شناس هستید. اما انتظار بازگشت این صداقت و صمیمیت از طرف دوستانتان را دارید گرچه سخت دوست مى شوید اما سخت تر دوستى ها را رها مى کنید.


* از ۲۱ تا ۳۰ امتیاز

در نظر سایرین فردى زحمت کش هستید اما متأسفانه گاهى اوقات ایرادگیر هستید. شما بسیار بسیار محتاط و بى نهایت ملاحظه کار به نظر مى رسید. زحمتکشى که در کمال آرامش و با صرف زمان زیاد در جمع بار دیگران را بردوش مى کشد و بدون فکر و براساس تحریک لحظه اى و آنى هرگز نظر نمى دهد. دیگران مى دانند شما همیشه تمام جوانب کارها را مى سنجید و سپس تصمیم مى گیرید.

* و اگر کمتر از ۲۱ امتیاز داشتید: دیگران شما را خجالتى، عصبى و آدمى شکاک و دودل مى دانند شخصى که همیشه سایرین به عوض او فکر مى کنند، برایش تصمیم مى گیرند و از او مراقبت مى کنند. کسى که اصلاً تمایل به درگیرشدن در کارهاى گروهى و ارتباط با افراد دیگر را ندارد!
دوشنبه 17/7/1391 - 15:21
سلامت و بهداشت جامعه
افکارنیوز: در هر پا حدود ۲۵۰ هزار غده عرق وجود دارد، بنابراین پا محل عرق کردن استانتخاب جوراب و سلامت پا که این عرق کردن در برخی کاملا معمولی و در برخی دیگر مشکل‌ساز است. گاهی افراد از بوی بد پا شاکی هستند، عده دیگری هم به ویژه آنها که سابقه خانوادگی تعریق بیش از حد کف دست و پا دارند، از خیس شدن کف پاها و جوراب‌هایشان در برخی شرایط مانند استرس یا ورزش شاکی هستند. در این مواقع، جوراب پوشیدن موجب جذب و تبخیر بیشتر عرق در تماس با هوا می‌شود.

در شرایط آب و هوایی سرد، جوراب به حفظ رطوبت پاها کمک کرده و خطر یخ زدگی را کاهش می‌دهد، هم‌چنین موجب حرکت آسان پاها در کفش، گرم نگه داشتن پا، تمیز نگه داشتن و راحتی پا و پیشگیری از ابتلا به برخی بیماری‌های پوستی است.

از دید سلامت، بهتر است چه جورابی بپوشیم؟

افراد باید جوراب متناسب با سایز پای خود را انتخاب کنند. جوراب‌های تنگ و گشاد هر دو دردسر آفرین هستند، به طور کلی بهترین جنس برای جوراب، نخ است چرا که قابلیت جذب رطوبت و عرق پا و تبادل هوا را از طریق جوراب نخی، داخل کفش بهتر صورت می‌گیرد. البته بسته به شرایط، برای مثال در فصل زمستان و در نقاط سردسیر پوشیدن جوراب‌هایی با جنس گرم‌تر مانند جوراب‌های پشمی ‌بهتر است.

آیا جوراب می‌تواند در برخی افراد واکنش‌های حساسیتی ایجاد کند؟

بله. برخی افراد به جنس خاصی از جوراب حساسیت دارند و به قرمزی و خارش پوست پا دچار می‌شوند. یعنی علایم اگزمای تماسی آلرژیک پیدا می‌کنند. در این موارد، پزشک متخصص پوست با دیدن علایم اگزمایی در پوست پا و شک به آلرژی تماسی، می‌تواند به کمک برخی آزمایش‌ها این شک را به یقین تبدیل کند. البته گاهی، آلرژی پوستی فرد ناشی از رنگ پارچه است و ربطی به جنس آن ندارد. شایع‌ترین حالت آلرژی در این موارد، حساسیت به جنس کفش است. برای مثال، در فردی که به چرم حساسیت دارد، با پوشیدن کفش چرمی‌ و به مجرد خیس شدن جوراب در اثر عرق کردن و تماس پوست با آلرژن مورد نظر "چرم" از طریق رطوبت کفش و جوراب علایم حساسیت مانند خارش، قرمزی و گاه تاول و ترشح مایعات از پوست پا رخ می‌دهد.

درباره جوراب مناسب کودکان چه پیشنهادی دارید؟

پوست بچه‌ها نسبت به بزرگسالان حساس‌تر است. بنابراین توصیه می‌کنیم که در اطفال از جوراب‌های نخی استفاده شود تا امکان مشکلات حساسیتی به حداقل برسد. گرم نگه داشتن پای کودکان به ویژه هنگامی‌که شروع به راه رفتن می‌کنند، اهمیت خاصی دارد. جوراب در آنها می‌تواند از خراشیدگی، ساییدگی و بریدگی تاحدی جلوگیری و محافظت به عمل آورد.

به نظر شما، در چه شرایطی باید از جوراب استفاده شود؟

توصیه می‌شود که در محیط‌هایی که افراد متعددی تردد می‌کنند "مانندسالن‌های ورزشی" از جوراب استفاده شود، تاامکان اکتساب بیماری‌های پوستی کف پا به حداقل برسد. از نظر بهداشتی بهتر است هنگام پوشیدن کفش‌ها و خروج از منزل جوراب مناسب به پا کنیم اما در منزل در صورت استفاده از دمپایی‌های روفرشی شخصی، نیازی به استفاده از جوراب نیست. قابل ذکر است هنگامی‌که در پایان کارهای روزانه به خانه برمی‌گردیم، جوراب‌های خود را شسته و خشک کنیم و برای استفاده روز بعد آماده کنیم. این کار به رفع خستگی پاها و به بهداشت آنها کمک می‌کند.

بعضی‌ها عادت دارند بدون جوراب به استراحت پرداخته و بخوابند. نظرتان در این مورد چیست؟

به طور کلی بدون پوشش بودن پاها، امکان تبادلات هوا و دما را در پوست پا بیشتر می‌کند و احساس آرامش می‌دهد، این در حالی است که برخی از افراد از سرد بودن پاها رنج می‌برند و به ویژه در فصل سرما نیاز دارند که با جوراب مناسب بخوابند، در رابطه با این افراد و کسانی که مبتلا به بیماری‌هایی مانند اسکلرودرمی ‌هستند، پوشیدن جوراب در فصل سرما در خواب و بیداری لازم است ضمن اینکه در افراد دیابتی پوشیدن جوراب مناسب تاکید می‌شود، چرا که جوراب در افراد دیابتی که اختلال حس پا دارند تا حدود زیادی از بریدگی‌های ناخواسته و زخم شدن پا جلوگیری به عمل می‌آورد.
دوشنبه 17/7/1391 - 15:19
آموزش و تحقيقات
همه چیز به خودتان و تلاشتان بستگی دارد.
با طول دادن خوردن یک خوراکی و فکر کردن در مورد مصرف آن می توان تا حد زیادی بر هوس غذایی چیره شد. به هر حال مغز نقش بسیار مهمی در کلیه فر آیندهای بدن بر عهده دارد از جمله فرآیند سیری و گرسنگی. لذا با کار کردن روی مغزتان می توانید هوس های غذایی خود را بهتر مهار کنید.

مثلا شخصی هوس چیپس می کند و نمی تواند جلوی خودش را بگیرید و به این نتیجه می رسد که حتما باید چیپس را بخورد. حالا یک راه این هست که خیلی طولش بدهد و به مغزاجازه دهد روی این موضوع کار کند. مثلا آن شخص تواند با خودش فکر کند آیا من باید چیپس بخورم؟ آیا ارزشش را دارد که به خاطر لذت منختصر چیپس بخورم؟ و مثلا حداقل حدود 15 دقیقه در مورد خوردن چیپس با خود فکر کند. بعد اگر احیانا هنوز تمایل به خوردن چیپس وجود داشت و کنترل از دستش خارج است؛ برفرض به ناچار می رود و چیپس را می خرد، اکنون فرد قبل از خوردن هر خلال از چیپس باز فکر کند که آیا این کار من درست است؟ آیا چیپس برای من خوب است و .... وقتی در کنار فکر کردن زیاد چیپس را بخورد بالاخره مغز بر هوس چیره شده و احساس تمایل برای نخوردن یا متوقف کردن خوردن چیپس آشکار می شود.

سپس می تواند مابقی چیپس را از دسترس خارج کند مثلا به شخص دیگری ببخشد. در حالیکه اگر همین شخص هیچ فکری نکند و بدون فکر کردن سریعا چیپس را بخرد و در موقع خوردن چیپس نیز هیچ فکری نکند و با ولع و خیال راحت چیپس را تا آخر بخورد، خوب معلوم هست که اشتهایش کنترل نمی شود چون او هیچ تلاش مغزی برای مهار اشتها نکرده است.

در ضمن برای اینکه به غذا به عنوان لذت بخش ترین چیز نگاه نکنید؛ این جنبه از جنبه های روانی و رفتاردرمانی از تغذیه به شمار می آید و باید رفتاردرمانی و اصلاح طرز فکرتان در مورد غذا را در پیش گیرید.

در کل همه چیز به سعی و تلاش خودتان بستگی دارد و برای کنترل اشتها نیز مثل هر کار دیگری باید تلاش کرد.

منبع: تالارهای گفتگوی رژیم درمانی نوین
جمعه 14/7/1391 - 20:44
آشپزی و شیرینی پزی
گوجه فرنگی سرشار از ویتامین‌های C و A ، اسیدفولیك یا بتا كاروتن و مقدار كمی ویتامین‌های گروه B شامل B1، B2، B3، B5 و همچنین دارای مواد معدنی مختلف شامل كلسیم، فسفر، پتاسیم، فیبر، سدیم، گوگرد، كمی آهن، مس و روی نیز هست.

مــواد لازم:
گوجه‌فرنگی درشت 5 عدد
جعفری ساطوری شده  2 قاشق سوپخوری
كرفس نگینی خردشده 1 ساقه
كنسرو ماهی تن  1 قوطی
پیاز نگینی خردشده  1 عدد
فلفل دلمه‌ای كوچك نگینی خردشده 1 عدد
سس مایونز  2 قاشق سوپخوری
نمك، فلفل سیاه و آویشن به مقدار لازم
آبلیمو  1 قاشق سوپخوری

گوجه‌فرنگی‌ها را بشویید و قسمت سر آنها را به صورت افقی برش بزنید و كنار بگذارید. داخل شكم گوجه‌فرنگی‌ها را با یك قاشق كوچك یا چاقو خالی نمایید.

جعفری خردشده را با كرفس مخلوط نموده، كنسرو ماهی تن را با چنگال خرد و با جعفری و كرفس مخلوط كنید. سپس پیاز و فلفل دلمه‌ای را با مواد قبل مخلوط نمایید.

حالا سس مایونز را در ظرفی بریزید و مقداری نمك، فلفل و آویشن به آن بیفزایید و كمی هم بزنید.

اكنون آبلیمو را در سس بریزید و پس از آنكه سس یكدست شد، آن را با مواد ماهی تن و سبزیجات مخلوط كنید. سپس با قاشق از مواد آماده درون شكم گوجه‌فرنگی بریزید. سر گوجه‌فرنگی‌ها را به صورت مورب روی آنها قرار دهید. حالا دلمه‌ها را درون ظرف مناسب سرو بریزید.
جمعه 14/7/1391 - 20:42
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته