• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1442
تعداد نظرات : 315
زمان آخرین مطلب : 4649روز قبل
اخبار

نگاهی به ویترین روزانه "مشرق"

تجاوز جنسی به صدها دختر و زن باردار/ انتقاد جمهوری اسلامی به سریالهای رمضان/ برگزاری روز قدس در «پارک ایران»/ تغییر زمان شب قدر و....

تجاوز جنسی به صدها دختر و زن باردار سوری (مشرق)
شبکه سوری دفاع از حقوق بشر، از جامعه بین المللی خواست در قضیه تجاوز و تعدی به زنان سوری ساکن در اردوگاه‌های ترکیه پرونده تحقیق باز کند.این شبکه با انتشار بیانیه‌ای، سکوت آنکارا و سازمان‌های وابسته به سازمان ملل متحد در ترکیه در برابر این جنایات را علیه زنان سوری مقیم در اردوگاه‌های ترکیه محکوم کرد.این بیانیه تأکید می‌کند، براساس تحقیقات اولیه صورت گرفته بیش از 400 مورد تجاوز و تعدی به زنان سوری مقیم در اردوگاه‌های ترکیه با دلایل قابل اثبات به ثبت رسیده است.

کتک‌کاری لیدرهای پرسپولیس+تصاویر (قاصد)
یكی از مسئولان پرسپولیس در محفلی خصوصی تمام اتفاقات رخ داده در حاشیه باشگاه را به نوعی به علی دایی ربط داده است و گفته ما در دیدارهایی كه میزبان هستیم هم نمی‌توانیم به این راحتی بنر به داخل ورزشگاه بیاوریم .

ایجاد یک دانشگاه دخترانه در هر استان (مهر)
معاون فرهنگی وزیر علوم از بررسی راه‌اندازی حداقل یک دانشگاه دخترانه در هر استان" در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: "سه طرح در زمینه عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها توسط شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها در دست بررسی است."

رئیس سرویس اطلاعات لیبی كشته شد (ایسنا)
سخنگوی نیروهای ناتو از كشته شدن رئیس سرویس اطلاعات لیبی طی حملات هوایی این نیروها علیه طرابلس خبر داد.

اعتقاد به حجاب، این دختر را قهرمان کرد+عکس (برنا)
مهسا مردانی دانشجوی تکواندوکار در اجرای فُرم اولین خانمی بود که به کاروان جمهوری اسلامی ایران مدال(نقره)را آورد. مردانی در گفت‌و گو با خبرنگاری اظهار داشت:اعتقاد داشتن به حجاب به من در مسابقات کمک کرد و توانستم این رتبه را کسب کنم.

انتقاد جمهوری اسلامی به سریالهای رمضان 
روزنامه جمهوری اسلامی به انتقاد از برنامه های تلویزیون پرداخت و نوشت : از یازده ماه سال كه بگذریم و فقط بر ماه مبارك رمضان متمركز شویم كه تلویزیون هم سعی می‌كند رنگ مذهبی به خود بگیرد و مردم را به خدا نزدیك كند، چنان تصویری از اسلام در برابر چشمان مردم به نمایش در می‌آورد و جان مردم را پر می‌كند كه نه در كتاب‌های فقهی و اعتقادی خوانده‌اند و نه در سیره عملی پدران و مادران و آباء و اجداد خود دیده‌اند "ماسمعنا بهذا فی آبائنا الأولین".

برگزاری روز قدس در «پارک ایران» (فارس)
حزب الله لبنان اعلام کرد که مراسم بزرگداشت روزجهانی قدس را در «پارک ایران» واقع در مارون الراس برگزار خواهد کرد.

حکم جدید احمدی نژد برای نیکزاد (پاد)
علی نیکزاد به پیشنهاد رئیس‌جمهور و تصویب هیأت دولت به عنوان "نماینده ویژه رئیس‌جمهور برای اعمال اختیارات هیأت وزیران در خصوص احداث محل ساختمان همایش‌هاى بین‌المللى در تهران" تعیین شد

تهران باز هم تحریمها را دور زد (مهر)
یک رسانه غربی با اشاره به حل شدن موضوع پرداخت پول نفت صادراتی ایران به هند نوشت: تحریم همانند یک چماق بزرگ بود، اما تهران باز هم توانست آن را دور بزند.

بازداشت 14 عضو فرقه شعور کیهانی (اعتدال)
14 نفر به اتهام فعالیت در فرقه انحرافی عرفانی «شعور کیهانی» در رشت ، توسط نیروی انتظامی دستگیر شدند.

انتقاد مجدد آیت‌الله مکارم از "خاتون" (ایسنا)
این مرجع تقلید با اشاره به انتشار ویژه‌نامه «خاتون»،‌ خطاب به منتشر کنندگان آن، یادآور شد: بدون مقدمه چرا این مطالب را منتشر کردید، چه جای خالی‌ای بود که این نشریه می‌خواست آن را پر کند؟ جز این که با اهانت به زنان محجبه و با ایمان، احساسات مؤمنان را جریحه دار کرد.

عبور سکه از مرز نیم میلیون تومان (مهر)
رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر قیمت سکه طرح قدیم را هم اکنون 515 هزار تومان و طرح جدید را 508 هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت سکه ها حبابی نیست و مطابق قیمت جهانی طلا است.

چند متهم حوادث انتخابات به مرخصی آمدند (آفتاب)
بهزاد نبوی، فیض‌الله عرب‌سرخی، محسن میردامادی و عبدالله رمضان‌زاده شب گذشته در آستانه‌ی شب‌های مبارك قدر مرخصی آمدند.

رانندگان روبنده‌پوش یکسال حبس می‌شوند (مهر)
خبرگزاری فرانسه نوشت، براساس تغییرات ایجاد شده در قوانین ایالت نیوساوت ولز استرالیا، پلیس می تواند از رانندگان بخواهد کلاه ها، ماسکها و یا روبنده و برقع خود را بردارند، امتناع از درخواست پلیس 220 دلار استرالیا جریمه داشته و در موارد بسیار جدی می تواند به یک سال حبس و پرداخت 5 هزار 500 دلار استرالیا جریمه منتهی شود.

امتناع مشایی و بقایی از حضور در مجلس (اعتماد)
اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی حاضر نیستند تحت هیچ شرایطی برای پاسخگو بودن به مجلس بیایند و نمایندگان از اینكه با وجود ابزار نظارتی نمی‌توانند این دو نفر را به مجلس بكشانند، معترض هستند.
ساعت صفر افشاگری نصرالله (مهر)
یک روزنامه لبنانی از انتشار قریب الوقوع مستندات و مدارکی از سوی حزب الله پرده برداشت که در آن نقش برخی از دستگاههای امنیتی لبنان در ترورها افشا می شود.
روزنامه الجمهوریه لبنان امروز در گزارشی به نقل از منابع نزدیک به حزب الله نوشت: افشاگری تازه "سید حسن نصرالله" تنها به مسئله دادگاه بین المللی ترور حریری مرتبط نیست بلکه به طور اساسی با تحولات سوریه نیز در ارتباط است.

تغییر زمان شب قدر توسط وهابیون ! (شیعه)
این گروه از وهابیون در مطلب خود نوشتند: ما همه مسلمانان را به شب زنده داری و احیاء شب 29 ماه رمضان دعوت می نمائیم زیرا این شب همان شب قدر اصلی است که خداوند در قرآن فرموده است.

لغو احکام محرومیت از تحصیل 12 دانشجو (فارس)
دانشگاه خلیج فارس با صدور اطلاعیه‌ای، از لغو محرومیت از تحصیل 12 دانشجوی این دانشگاه خبر داد.

جمعه 15/7/1390 - 11:58
اخبار

نگاهی به ویترین روزانه "مشرق"

تجاوز جنسی نیروهای سازمان ملل/ شعبه بارسلونا در مشهد/ تعداد SMS های تبریک عید فطر/ امام جمعه ای با کلاه کاسکت/ درگذشت نماینده مجلس و...

تجاوز جنسی نیروهای سازمان ملل در آفریقا (واحد مرکزی خبر)
سازمان ملل متحد از ادعاهای مربوط به تجاوز جنسی نیروهای کلاه آبی این سازمان مستقر در ساحل عاج بشدت ابراز تأسف کرد.

ادامه وام‌خواری آقای "ش" از 2 بانک دیگر (مهر)
فردی که به صورت هدایت شده موفق به دریافت 47 فقره وام مسکن فقط از یک بانک خصوصی شده بود و به تازگی از او به عنوان مرد اول وام مسکن نام برده شد، براساس اطلاعات مستند جدیدی که به دست آمده، از دو بانک دیگر هم سر درآورده است.

سخنرانی‌های احمدی‌نژاد هم کتاب شد (ایسنا)
كتاب «در مسیر عدالت» با همت معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور چاپ و منتشر شد. این كتاب حاوی سخنان دكتر محمود احمدی نژاد در دیدار كارگزاران نظام با رهبر معظم انقلاب (16/5/1390) می باشد كه از سوی نشر جمهور ایران به چاپ رسیده است .

اروپا واردات نفت از سوریه را ممنوع کرد (فارس)
اتحادیه‌ اروپا واردات نفت از سوریه را تحریم کرد و چهار مقام و سه نهاد سوری دیگر را به فهرست افراد و نهاد‌های مورد تحریم خود اضافه کرد.

شباهت جریان‌انحرافی به "کاهنان معبد آمون" (مهر)
داوود احمدی نژاد با اشاره به اینکه عوامل طرفدار جریان انحرافی به کائنان معبد آمون در عصر حضرت یوسف(ع) شباهت دارند، هشدار داد: مردم ولایتمدار مراقب فعالیت عده‌ای باشند که به اسم ارتباط با امام زمان(عج)، قصد دارند از جامعه ولایت‌زدایی کنند.

بارسلونا در مشهد شعبه می‌زند
حشمت مهاجرانی عضو جدید باشگاه ابومسلم از راه اندازی شعبه جدید آکادمی فوتبال بارسلونا در مشهد خبر داد و گفت: "مکاتبات خوبی با باشگاه اسپانیایی داشته ام و به امید خدا شعبه جدید آکادمی باشگاه بارسلونا در مشهد و در باشگاه ابومسلم راه اندازی خواهد شد."

تصاویر/ حمله دراویش "کوار" فارس به مردم (رجا نیوز)
مردم شهر کوار فارس قبل از نماز جمعه این شهر دست به راهپیمایی زدند که بعد از دقایقی تعدادی از دراویش گنابادی این شهر به سمت مردم بااسلحه سرد و اسلحه گرم تیراندازی کردند که پنجاه نفر در این تیراندازی زخمی شدند و حال یک نفر وخیم است.

عمروموسی مهره موساد است (مهر)
یکی از نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری مصر تاکید کرد: سرویس جاسوسی اسرائیل "عمروموسی" را به عنوان وزیر خارجه مصر انتخاب کرد و 10 سال باعث بقای وی در این منصب شد که طولانی ترین دوره وزارت در تاریخ این وزارتخانه است.

جهرمی: ناگفته های فراوان دارم (روزنامه خراسان)
پس از اظهار نظرها و حواشی فراوانی که درباره تخلف مالی 3 هزار میلیاردی در بانک صادرات به وجود آمده است، جهرمی مدیر عامل این بانک در گفتگو با خراسان با تاکید بر اینکه ناگفته های فراوانی درباره این شایعه وجود دارد، گفت: با مهیا شدن شرایط به زودی در حضور رسانه های جمعی دست به انتشار برخی حقایق درا ین خصوص خواهم زد.

اسلامی نماینده ساوه درگذشت (مهر)
حجت‌الاسلام حسین اسلامی نماینده مردم شریف ساوه و زرندیه در مجلس صبح امروز در سن ۴۵ سالگی بر اثر ایست قلبی در بیمارستان شهید چمران تهران درگذشت.

امام جمعه ای با کلاه کاسکت!+عکس (شیعه)
اخبار رسیده از کشور ترکیه حاکی از آن است که در یکی از شهرهای این کشور، امام جمعه شهر با کلاه کاسکت خطبه های نماز جمعه را قرائت کرد.گفته می شود این امام جمعه که "محمد یونس اوغلو" نام دارد، همچنین دستکش های موتور سواری خود را نیز از دست در نیاورده بود.سایت های مختلف ترکیه ضمن پرداختن به این خبر، نوشتند: آقای "اوغلو" به دلیل مشکل ترافیک شهر و دیر رسیدن به محل برگزاری نماز جمعه، برداشتن کلاه و دستکش را فراموش کرد!

دستگیری عوامل سرقت مسلحانه بانك سپه (تابناک)
در پی تلاش مأموران انتظامی استان كرمانشاه و با یاری سربازان گمنام امام زمان (عج) عوامل سرقت مسلحانه بانك سپه كرمانشاه شناسایی و دستگیر شدند.

مشاور کروبی ادعای همسر شیخ را رد کرد (آفتاب)
مشاور لندن نشین کروبی در شرایطی خانه جدید شیخ را متعلق به فاطمه کروبی می داند و انتقال مهدی کروبی به آنجا را خواست وی عنوان کرده که همسر کروبی روز گذشته ادعاهای متفاوتی بیان کرده است.

نقطه منفی بزرگ در کارنامه احمدی‌نژاد (مهر)
عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه چالش 11 روز خانه‌نشینی ایشان را یک نقطه خیلی منفی در این مجموعه می‌بینیم، گفت: عملکرد بودجه فرهنگی سال گذشته را یک نقطه منفی و مسئله‌دار می‌بینیم، حاشیه‌سازی را که در اطراف ایشان وجود دارد یک نقطه منفی و جدی می‌بینیم، اما معنی‌اش این نیست که ما نقاط مثبت را فراموش کنیم و به آنها توجه نکنیم.

احتمال فرار قذافی به آفریقای جنوبی (ایسنا)
مسئولان شورای ملی انتقالی لیبی از تلاش معمر قذافی و احتمال فرار وی به آفریقای جنوبی خبر دادند.

نقش "تونی بلر" در فراری دادن قذافی (باشگاه خبرنگاران)
گزارش جدیدی فاش كرده است: معمر قذافی با کمک سیستم‌های ارتباطی بسیار پیشرفته و به روز شده‎ای که تونی بلر با پیش بینی چنین روزهایی، آنها را در سال 2007 به وی داده بود، متواری شده ‌است.

تعداد SMS های تبریک عید فطر (مهر)
مشترکان دو اپراتور موبایل کشور که بیش از ۵۰ میلیون نفر تخمین زده می شوند در بازه زمانی ۴۸ ساعته به مناسبت حلول ماه شوال بالغ بر یک میلیارد و ۳۷۵ میلیون پیام کوتاه تبریک عید فطر ارسال کردند.

 

 

جمعه 15/7/1390 - 11:57
اخبار

تجاوز جنسی دوست امیر قطر به زن فرانسوی

پلیس فرانسه پرونده رسیدگی به تجاوز جنسی یک از نزدیکان امیر قطر به خدمتکار هتلی در این کشور را به جریان انداخته است.
 
به گزارش مشرق به نقل از اسلام تایمز، تحقیق درباره پرونده تجاوز جنسی یکی از نزدیکان امیر قطر به یک زن خدمتکار در هتلی در فرانسه، به دلایل نامعلوم و همچنین فشار مقامات قطری برای حفظ آبروی شخص مخفی نگاه داشته شده بود.
اما نکته جالب توجه این است که در پی انتشار خبر "دومینیک اشتراوس" مدیر سابق صندوق بین المللی پول درباره تجاوزش به زن خدمتکار هتل در نیویورک، محققان فرانسوی خواستار تجدید نظر در مورد این پرونده هم شده ند.
به نوشته  روزنامه الدیار، زن خدمتکار هتل که مورد تجاوز قرار گرفته بود به شبکه فرانس3 گفته که شکایتی را در مورد تجاوز جنسی که در 27 ژوئیه 2010 در اتاق شیخ قطری اتفاق افتاده تنظیم کرده است.
مجموعه هتل مذکور نیز در بیانیه ای خطاب به شکبه فرانس 3 مطلب مذکور در مورد تجاوز جنسی این فرد را تأیید کرد.
این مجموعه در ادامه این بیانیه افزود که به زن خادمه در روند تحقیقات پلیس کمک کرده است و فرد قطری را به دلیل رفتار غیر اخلاقی دیگر به هتل راه نداده است.
جمعه 15/7/1390 - 11:56
اخبار
وال استریت ژورنال خبر داد:

راه‌اندازی گشت ارشاد در نیویورک

در پی چند تجاوز به زنان شهر نیویورک، پلیس این شهر ناگزیر به راه‌اندازی گشتی شد تا به زنان دارای پوشش نامناسب تذکرات لازم را بدهد.

به گزارش خبرنگار مشرق، پلیس شهر نیویورک که چندیست مسلمانان، مراکشی‌ها، و تظاهرکنندگان را مورد هدف خود قرار داده است، این بار دست به کنترل طیف گسترده‌تری از شهروندان این شهر یعنی زنان زده است.

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که در واکنش به یک سری تجاوزهای اخیر در پارک اسلوپ شهر نیویورک در مجاورت بروکلین، افسران پلیس مستقر در این محل، زنانی را که احساس می‌کنند وضعیت پوشش نامناسبی دارند متوقف ساخته و به آنها تذکرات لازم برای تغییر در نوع لباس‌شان را می‌دهد.

یکی از زنان رهگذر در مصاحبه با وال استریت گفت: «او [پلیس] به لباس من اشاره کرد و گفت: آیا فکر نمی‌کنی که دامنت کمی کوتاهه؟ او همچنین به لباس‌های زنان دیگر اشاره کرده و گفت که آنها بخش زیادی از بدن خود را عریان گذاشته‌اند.»

این زن افزود که پلیس به وی گفته است که این نوع پوشش وی سبب می‌شود تا تجاوزکنندگان بتوانند به راحتی وی را هدف قرار داده و مورد اذیت و آزار قرار دهند. این نوع عملکرد نیروهای پلیس شهر نیویورک در واکنش به ده تجاوز جنسی است که از ماه مارس امسال تاکنون رخ داده است.

رییس پلیس شهر نیویورک پائل براون در ایمیلی به روزنامه وال استریت گفت: «این پلیس نیست که به زنان می‌گوید چه چیزی را نپوشند... بلکه تنها به آنها خاطر نشان می‌کند که در بخش عمده‌ای از این تجاوزها، افراد متجاوز به زنانی حمله کرده‌اند که دامن‌های کوتاه و لباس نامناسب به تن داشته‌اند».

جسیکا سیلک عضو سیف اسلوپ، گروهی که در اعتراض به این تجاوزها شکل گرفته است، می‌گوید که چنین تعاملاتی بین پلیس و شهروندان «کاملاً نامناسب» است.

وی می‌افزاید: «متأسفانه این کار می‌تواند تبدیل به تعاملی متداول بین زنانی شود که مورد حمله قرار گرفته‌اند، اما پیام آن نباید این باشد که شما نباید دامن بپوشید. بلکه پیام این کار باید این باشد که راه‌هایی وجود دارد که شما می‌توانید به وسیله آنها از خودتان محافظت کنید».

جمعه 15/7/1390 - 11:55
اخبار

اتوبوس گوگل در راه مصادره انقلاب مصر

گوگل با ادعای كمك به انقلاب مصر و توسعه فناوری در این كشور، اتوبوسی از كارشناسانش را با آرم "گوگل ابدإ" در كوچه های مصر می چرخاند.
به گزارش مشرق؛ غربی ها سعی دارند كه اینگونه القا كنند كه ریشه انقلاب های كشورهای عربی در بیداری اسلامی منطقه نبوده و آن را به فناوری‌های جدید ارتباطی و رسانه های اجتماعی نسبت دهند. قابل ذكر است كه غربی ها البته تمام تكنولوژی خود را برای انقلابیون بسیج كردند تا بتوانند كنترل انقلابها را در دست خود داشته باشند. یكی از این شركتها گوگل است كه با بروز تحركات جدید در انقلاب مصر وارد عمل شده وطرح جدیدی را با ادعای کمک به راه اندازی و حمایت از شرکت های فعال در عرصه فناوری های جدید در مصر آغاز کرده است که در زبان اعربی "ابداء" [شروع] نام دارد.

مدیر فعالیت های گوگل در مصر مدعی شد: «به اعتقاد ما گسترش فناوری های مدرن به تحول اقتصادی و فرهنگی در این بخش از جهان کمک کرده و تاثیرات سیاسی نیز خواهد داشت. زمان آن فرا رسیده به مردم این کشور امید داد که می توانند پیشرفت کنند و به آینده امیدوار باشند.»
از سوی دیگر، پیش از این مشرق با انتشار گزارش چهارسالانه وزارت خارجه آمریكا، از این طرح پرده برداشته بود كه دستگاه دیپلماسی عمومی آمریكا به گفته هیلاری كلینتون، با صدور فناوری و توسعه به كشورهای مسلمان، دموكراسی و ارزشهای آمریكایی را به آنان صادر می كند؛ لذا ارزشهای انقلابی و اسلامی آنان به محاق میرود.

همزمان با آغاز این برنامه گروهی از کارکنان شرکت گوگل در مصر سوار بر اتوبوسی که با نشانه تجاری گوگل رنگ آمیز شده و کلمه "ابداء" بر آن نوشته شده است سفر خود به نقاط مختلف کشور را آغاز می کنند.

هدف از این برنامه شناسایی و تشویق کسانی است که در زمینه فناوری‌های مدرن یک طرح اقتصادی دارند. این طرح ها از سوی شرکت گوگل بررسی شده و به بهترین طرح به عنوان برنده این رقابت در ماه مه سال آینده یک جایزه 200 هزار دلاری اعطا خواهد شد.

کارشناسان شرکت گوگل و نوآوران مصری عرصه رسانه‌های جدید در چند ماه آینده تا زمان انتخاب طرح برتر به همه شرکت کنندگان در این مسابقه کمک های فنی و مشاوره ارائه خواهند داد.

دو موسسه مستقل مسئول برگزاری و نظارت بر این مسابقه هستند. شرکت کنندگان می توانند در تنظیم طرح و یا ساخت محصول خود از تمام نرم افزارها و برنامه های کامپیوتری موجود که روی شبکه هایی مثل گوگل، مایکروسافت و یا فیس بوک در دسترس هستند، استفاده کنند.

پیش از این طرحی مشابه را در كشور هند دنبال كرده بود كه تصویر آن را در زیر می بینید.

اتوبوس گوگل در هند


جمعه 15/7/1390 - 11:54
اخبار
در حالی که برای گردانندگان لیگ برتر انگلیس، کسب درآمد اولیت اصلی است، یک زن در آستانه نابود کردن کاخ رویاهای آنها است.
به گزارش خبرنگار ورزشی مشرق، اختلاف حقوقی میان لیگ حرفه‌ای فوتبال انگلستان با یک کافه‌دار زن در جنوب این کشور، سبب شد دیوان‌عالی اروپا حکمی را صادر کند که برخی رسانه‌ها از آن به عنوان «انقلاب کوچک در تاریخ فوتبال حرفه‌ای» نام می‌برند.
صاحب این رستوران در شهر پورتس موث بریتانیا، شاید صدها میلیون دلار درآمد لیگ برتر فوتبال انگلستان را به باد هوا بدهد.
او به جای این که از شرکت های پخش تلویزیونی بریتانیا حق نمایش بازی ها را بخرد، مستقیماً با نصب ماهواره بازی های لیگ برتر را از طریق یک شبکه یونانی برای مشتریانش پخش کرده.
او را ابتدا به دلیل این کار جریمه کردند، اما حالا دیوان دادگستری اروپا به نفع این خانم حکم داده.
این زن که "کارن مورفی" نام دارد، در سال ۲۰۰۷ نیز مسابقات باشگا‌ه‌های دسته اول انگلستان را به صورت زنده در کافه خود پخش کرد، اما به جای آن‌که مثل سایر کافه‌داران از امتیاز ویژه فرستنده تلویزیونی کارتی "بی‌اسکای بی" انگلستان استفاده کند، کارت ماهواره‌ای وارداتی نووا را مورد استفاده قرار داد. شبکه‌ماهواره‌ای نووا در آن‌زمان حق پخش مسابقات باشگا‌ه‌های دسته اول انگلستان را در یونان خریده بود.
مورفی با این کار توانست سالانه ۶ هزار یورو در هزینه پخش مسابقاتی که مشتریان را به کافه او می‌کشید، صرفه‌جویی کند، اما این به مذاق شبکه تلویزیونی بی‌اسکای‌بی خوش نیامد و کار به شکایت کشید.

رسیدگی به شکایت در دادگاه‌های مختلف ۴ سال ‌وقت گرفت و سرانجام پرونده به دیوان‌عالی اتحادیه اروپا انتقال یافت. حکمی که این دیوان صادر می‌کند، دیگر قابل تجدید‌نظر نیست.
شبکه تلویزیونی بی اسکای بی، پیش از آن که حکم دیوان‌عالی صادر شود، اعلام کرد که در این صورت برای هماهنگ ساختن قراردادهای باشگا‌ه‌ها با شرایط جدید، فشار خواهد آورد.
حکم حقوقی تازه، به شبکه‌های ماهواره‌ای تلویزیونی در سراسر اروپا امکان می‌دهد که در بازار فوتبال به رقابت بپردازند و امتیاز پخش مسابقات را بخرند. از سوی دیگر تماشاگران، صرف‌نظر از این‌که در کدام کشور اقامت داشته باشند، می‌توانند با خرید کارت کدگذاری ‌شده‌ی تلویزیون‌های ماهواره‌ای خارجی، فوتبال را با پرداخت هزینه کمتری تماشا کنند.

انقلاب کوچک در تاریخ فوتبال
انتخاب این عنوان، بی‌دلیل نیست. با صدور حکم جدید دیوان‌عالی اروپا، باشگاه‌های اروپا در واقع درآمد هنگفت ناشی از فروش امتیاز پخش مسابقات مهم را از دست می‌دهند. این به نفع کسانی است که می‌خواهند مسابقات را با هزینه کمتر و از کانال‌های تلویزیونی دلخواه‌شان تماشا کنند.

این امراما مشکلات مالی بزرگی برای باشگا‌ه‌های اروپا به وجود خواهد آورد. آن‌ها تاکنون از طریق فروش امتیاز پخش مسابقات به شبکه‌های تلویزیونی ملی درآمد زیادی داشته‌اند و اکنون با توجه به رقابت آزاد باید با درآمد کمتری کنار بیایند.
برای پی‌بردن به اهمیت درآمدهای ناشی از پخش مسابقات مهم در تلویزیون، کافی است بدانیم که مثلا باشگاه معروف رئآل مادرید، خود دارای یک شبکه تلویزیونی است.
اکنون قضات دیوان‌عالی اروپا حکم داده‌اند که تماشای مسابقات فوتبال، با استفاده از تلویزیون‌های کارتی، در خارج از کشوری که تماشاگر در آن زندگی می‌کند، دیگر ممنوع نیست.
بر اساس حکم دیوان‌عالی، این ممنوعیت سبب می‌شود که بازار داخلی اروپا به بازارهای ملی تقسیم شود و بنابراین با قوانین اتحادیه اروپا در تناقض قرار می‌گیرد.

 

جمعه 15/7/1390 - 11:52
اخبار

از شهاب 17 متری تا سجیل 23 هزار کیلویی؛ کدام موشک ها تا اسرائیل می روند؟

تمامی موشک های بالستیک نامبرده از نظر سامانه های هدایت و برای کاهش بازتاب راداری بهسازی شده آماده شلیک به سوی دشمن هستند. از نظر تعداد به اذعان کارشناسان خارجی تعداد موشک های ایرانی شلیک شونده به اسرائیل در هر روز دهها فروند و برای چند ماه می تواند، باشد.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری در همایش حمایت از انتفاضه فلسطین پیام های واضحی برای صهیونیست ها داشت. از جمله اشاره ایشان به عملکرد موشک های ایران در موقع لزوم که نشانگر جدی بودن ایران در دفاع همه جانبه از منافع خود و در صورت نیاز، سایر ملت های مظلوم است.

پس از سالهای جنگ تحمیلی با توجه به شرایط موجود منطقه و نتایج حملات موشکی به اسرائیل و فناوری های در دسترس، مسئولان دفاعی کشور اصلی ترین بخش از راهبرد دفاعی کشور در امر بازدارنگی را بر توسعه موشک های بالستیک میانبرد و دوربرد استوار کرده اند. تلاش برای افزایش برد، دقت و همچنین تأثیر گذاری و تنوع سرجنگی این موشکها در این روند توسعه مشهود است.
http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1390/7/11/98846_787.jpg
در این گزارش به معرفی مختصر موشک های میانبرد و دوربرد بالستیک کشور می پردازیم که توانایی رسیدن به محدوده غده سرطانی منطقه یعنی رژیم اشغالگر قدس را دارند.

پس از آزمایش موشک شهاب 3 در سال 1377 و اعلام مشخصات آن از جمله برد در حدود 1300 کیلومتر، نگاه دشمنان به توانایی موشکی ایران تغییر کرده و کم کم آرامش از میان نظامیان و بعدها سیاسیون صهیونیست به آرزویی برآورده نشدنی تبدیل شد. زیرا ارائه نمونه های جدیدتر، دوربردتر و دقیق تر از خانواده موشکهای شهاب3 نشان دهنده رسیدن ایران به سطوح بالای فناوری موشکی داشت که نوید محصولات مخوف تری را در آینده می داد.

موشک شهاب3
شهاب3 در ادامه روند توسعه موشک های شهاب-1 و 2 و با رویکرد اعمال تغییرات طراحی در سامانه های مختلف بوجود آمد. شباهت های زیادی از نظر فن آوری بین شهاب 2 و 3 وجود دارد، اما شهاب3 پیشرفته تر بوده و از نظر الکترونیک با فن آوری جدید و رایانه هدایتی پیشرفته از نظر سخت افزار و نرم افزار در ساخت آن استفاده شده است. برد این موشک بیش از 1300 کیلومتر عنوان شد که به معنای توانایی رسیدن به سرزمین های اشغالی فلسطین در صورت شلیک از نواحی غربی کشور بود.
http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1390/7/11/98829_589.jpg
نمونه های مختلفی از شهاب3 تولید شده و به خدمت نیروهای مسلح کشور وارد شد که از نظر برد و زیرسامانه ها ارتقاء یافته اند اما همگی یک مرحله ای سوخت مایع بوده و از سامانه هدایت اینرسیایی برخوردارند. کلاهک آخرین نمونه های شهاب3 از نوع جدا شونده است که پس از رسیدن به قوس نزولی در ارتفاع مناسب از بدنه موشک جدا شده و به سمت هدف ادامه مسیر داده و باعث ناتوانی دشمن در انهدام آن می شود. 

همچنین انواع مختلف کلاهک از جمله کلاهک بارانی روی این موشک قابل بکارگیری است. طول این نمونه ها حدود 16.5 تا 17 متر بوده و برد آنها تا 1800 کیلومتر در نمونه های نهایی عنوان شده است. جرم کلاهک آنها نیز تا 1000 کیلوگرم برآورد شده است. با توجه به اینکه کمترین فاصله از نواحی غربی ایران تا دورترین نقطه در سرزمین های اشغالی به 1200 کیلومتر نمی رسد خانواده شهاب3 تهدیدی کاملاً جدی برای هر متجاوز و دشمن محسوب می شود.

عاشورا
این موشک بر اساس موشک شهاب3 ساخته شده و از نوع سوخت مایع و دوربرد است. شکل ظاهری کلاهک این موشک مانند آخرین نمونه های شهاب سه دارای کاهش قطر در قسمت های بالاتر است. در این موشک از زیرسامانه های بومی استفاده شده و قابلیت حمل چند نوع سر جنگی از ویژگی های این موشک است. منابع داخلی برد این موشک را 2000 کیلومتر عنوان کرده اند هر چند که کارشناسان خارجی 25 تا 50 درصد برد بیشتری را برای آن متصور هستند. با توجه به نزدیک بودن ابعاد این موشک و شهاب3، استفاده از سامانه های پرتاب قبلی برای بکارگیری آن مقدور است. این برد برای هدف قرار دادن دورترین نقطه در فلسطین اشغالی از نیمه شرقی هم کشور کافی است.

قدر
موشک قدر1 که در سال 1386 معرفی شده در ادامه توسعه موشک های دوربرد سوخت مایع شهاب به تولید رسید و در واقع یکی از نمونه های خانواده شهاب محسوب می شود. برد این موشک تک مرحله ای در حدود 2000 کیلومتر عنوان شده و از ویژگی های آن زمان کوتاه تر آماده سازی آن در مقایسه با موشک های قبلی است. بدین تریب سرعت واکنش این موشک بالاتر است. نمونه هایی از این موشک مجهز به کلاهک خوشه ای نیز معرفی شده که کلاهک این موشک ها نیز از نوع جدا شوند است. نوع قدرF طولی برابر با 15.86 متر و بردی در حدود 1950 کیلومتر و هدایت اینرسیایی دارد.
http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1390/7/11/98828_875.jpg
سجیل
موشک سجیل نیز مانند قدر و عاشورا در نیمه دوم دهه 1380 خورشیدی معرفی شده و برخی آنرا برترین موشک بالستیک ایرانی می دانند. گواه این مدعا اعتراف کارشناسان خود دشمن در نبود مشابه خارجی برای سجیل است. سجیل اولین موشک دوربرد سوخت جامد ایران و به احتمال بسیار بالا خط شکن موشک های ایرانی در جهت محو اسرائیل از روی نقشه (در صورت نیاز به استفاده از عامل نظامی) خواهد بود. این به دلیل سامانه پرتاب متحرک با قابلیت حمل موشک آماده پرتاب است.

این موشک به دلیل استفاده از سوخت جامد به سرعت و ظرف چند دقیقه آماده پرتاب شده و پس از شلیک نیز پرتابگر آن به سرعت محل را ترک می کند. این ویژگی باعث کاهش احتمال نابودی موشک قبل از پرتاب می شود. همچنین به دلیل شتاب بسیار بالای سجیل امکان ردگیری آن برای دشمن در فازهای اولیه پرتاب بسیار کم و عملآً شانس دشمن برای انهدام سجیل در طی پرواز ناچیز است.
http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1390/7/11/98830_483.jpg
برد سجیل نیز 2000 کیلومتر عنوان و تاکنون در دو نمونه سجیل 1 و 2 معرفی شده که خود نشانگر تلاش صنایع مربوطه برای بهسازی آن است. این موشک از نوع دو مرحله ای بوده که پس از اتمام سوخت مرحله اول، این بخش از موشک جدا شده و مرحله دم روشن می شود. با اینکار بخشی از جرم بدنه که خالی شده و باز اضافه محسوب می شود از موشک جدا شده و به افزایش برد کمک می کند. 

سجیل جزو موشکهای از مجموعه موشک های بالستیک کشور است که با خروج از جو و طی مسیر در چنین ارتفاعی به داخل جو بازگشته و با سرعت حدود 10 تا 12 ماخ(حدود3400 تا 4080 متر بر ثانیه) به سوی هدف سرازیر می شود که انهدام آنرا برای تمام سامانه های دفاع هوایی موجود ناممکن کرده است. این نکته نشانگر پیشرفت فناوری موشکی کشور در رسیدن به چنین دستاورد مهمی است. همچنین فناوری سوخت جامد مرکب که در این موشک استفاده شده علاوه بر ویژگی های رانشی مطلوب، عمر انبارداری بالایی را نیز برای این موشک به دنبال دارد.

موشک 23623 کیلوگرمی سجیل، طولی در حدود 17.57 متر، 1.25 متر قطرو سر جنگی به جرم 500 کیلوگرم از نوع جدا شونده دارد. این موشک در زمان 835 ثانیه(13 دقیقه و 55 ثاینه) به بیشینه برد خود می رسد. سامانه های هدفگیری ناوبری و هدایت سجیل دقت بسیار بالایی را برای آن به ارمغان آورده اند که برای این موشک ارزش عملیاتی زیادی را ایجاد کرده است.
http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1390/7/11/98844_175.jpg
سامانه هدایت موشک های بالستیکی که به آنها اشاره داشتیم از نوع کنترل بردار رانش است که با استفاده از تیغه هایی در خروجی پیشران موشک اقدام به تغییر جهت گازهای خروجی از موشک کرده و جهت موشک را تصحیح می نمایند. این سامانه بسیار بهتر از سامانه های متکی به سطوح کنترلی بالک عمل کرده و یکی از عوامل دقت بالای موشکهای ایرانی، بهینه سازی این سامانه در کشور است.

موشک های سوخت مایع با توجه به نیاز به شارژ شدن سوخت در مخازن پیش از پرتاب، زمان آماده سازی زیادی دارند. در این حالت امکان شناسایی موشک پیش از پرتاب وجود دارد. برای رفع این مشکل از سالها پیش سیلوهای زیرزمینی برای پرتاب موشک های بالستیک در نقاط مختلف کشور ساخته شده می توان موشک شارژ شده و آماده شلیک را تا چند ماه در آنها نگاه داشت. 

با توجه به تعداد زیاد این سیلوها پس از رسیدن زمان تخلیه هر موشک، تعداد زیادی موشک دیگر در سایر سیلوها وجود دارند که آماده پرتاب هستند. بدین ترتیب از موشک های سوخت مایع کشور نیز می توان برای پاسخ اولیه به اقدام دشمن استفاده نمود.
http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1390/7/11/98843_675.jpg
تمامی موشک های بالستیک نامبرده از نظر سامانه های هدایت و برای کاهش بازتاب راداری بهسازی شده آماده شلیک به سوی دشمن هستند. از نظر تعداد به اذعان کارشناسان خارجی تعداد موشک های ایرانی شلیک شونده به اسرائیل در هر روز دهها فروند و برای چند ماه می تواند، باشد. نگاهی به اثرات روانی اصابت چند موشک غیر دقیق عراقی به اسرائیل و افزودن اثر دقت و قدرت تخریب بالای موشک های ایرانی ضربات سهمگین شهاب ها و سجیل ها را بر پیکر رژیم اشغالگر قدس را قطعی می گرداند.

اگرچه با روند پیش رو و انقلاب های صورت گرفته در منطقه، دیگر نمی توان کوچکترین امیدی به وجود این رژیم اشغالگر تا سالهای متمادی را داشت اما این موشک های بالستیک ساخت جمهوری اسلامی ایران، پشتوانه محکمی برای بازدارندگی و نابودی هر متجاوز است.

جمعه 15/7/1390 - 11:49
اخبار

کرار؛مهاجم خستگی ناپذیر در برد1000 کیلومتری

صنایع دفاعی کشور از چند سال پیش و پس از رسیدن به بلوغ طراحی در پهپادهای کوچک و متوسط شناسایی، اقدام به طراحی و ساخت بدون سرنشین های بزرگتر، دوربردتر و با قابلیت های جدید کرده اند. کرار یکی از این پهپادها است که رونمایی و در نمونه های مختلفی طراحی شده است.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، پیشینه بکارگیری وسائل پروازی بدون سرنشین را می توان در استفاده از بالونی مجهز به یک بمب به همراه زمانسنج دانست اما آنچه امروز با عنوان هواپیمای بدون سرنشین می شناسیم با پرواز موفق هواپیمای برادران رایت و اظهار تمایل فرماندهان نظامی در بکارگیری آن فرصت بروز یافت.

تلاشها در جهت بهبود کاربری عملیاتی این وسیله جدید آغاز شده و کمی بعد مشخص شد این وسیله بدون خلبان به شاخصه های عملیاتی دست می یابد که با حضور وی ممکن نیست. از اینرو افراد خلاقی که به این موضوع پی برده بودند برای کنترل از راه دورهواپیما کوشش کردند که از جمله آنها می توان کورتیس را نام برد.

در دوران جنگ جهانی دوم این فعالیت ها در آلمان جدی تر از سایر نقاط بود. آلمانی ها برای هدایت وسائل تهاجمی بدون سرنشین و حتی هدایت خودکار اصرار زیادی داشتند هر چند که نتیجه این فعالیت ها در بیشتر در موشک وی-1 که در واقع پدر موشک های کروز امروزی است، ظاهر شد تا هواپیماهای کنترل از راه دور. ا

ز جمله مهمترین کارهای عملی در سایر کشورها در آن زمان پروژه آفرودیت در آمریکا بود که برای هدایت از دور بمب افکن های بی-17 اجرا شد که طی سالهای 1944 و 1945 به چندین هدف با این هواپیما که چندین تن بمب حمل می کرد حمله شد

موشک وی-1

اما پس از پایان جنگ با بروز پیشرفت در زیر سامانه ها پروژه های کاملاً جدی برای ساخت هواپیماهای بدون سرنشین آغاز شد. نمونه های مختلف از نظر ابعاد، سامانه رانشی و در نتیجه مقدورات پروازی  ساخته و آزمایش شد. آغاز جنگ سرد رقابت بین سازندگان در دنیا را گرم کرده و بروز اتفاقاتی چون انهدام هواپیماهای اکتشافی یو-2 بر فراز شوروی و چین و تبعات شدید سیاسی ناشی از آن عزم مسئولان سیاسی و فرماندهان نظامی را برای به خدمت گرفتن پرنده های بدون سرنشین را بسیار جدی تر کرده و روند توسعه نمونه های کاملاً عملیاتی از این وسائل آغاز شد.
بدون سرنشین ها در ایران

پیشینه بکارگیری این پرنده ها در ایران به پیش از انقلاب و در نقش هدف پرنده بازمی گردد. یکی از معروف ترین استفاده ها از این نوع پرنده ها در این نقش انهدام آنها توسط هواپیمای اف-14 تامکت و در ارتفاع بالا بود که به قطع پروازهای نفوذی میگ-25های شوروی سابق انجامید.

با شروع جنگ و فرارسیدن فصل تحریم، عده ای از جوانان نورانی که درس و دانشگاه را به خدمت دفاع مقدس در آورده بودند به کمک فرماندهان خوشفکر و جوان آمده و با ساخت پهپاد (پرنده هدایت پذیر از دور) مهاجر که به صورت هدایت رادیویی و در دید چشمی کنترل می شد به یاری رزمندگان شتافتند. این هواپیما دارای یک دوربین عکاسی بود که پس از بازیابی با چتر، نگاتیو از دوربین خارج شده و برای چاپ عکس اقدام می شد. سوابقی از شلیک راکت های آر-پی-جی هم توسط مهاجر وجود دارد.

مشکلات اجرای برخی عملیات های اکتشافی توسط هواپیماهای شناسایی موجود، کاهش آمادگی عملیاتی این پرنده ها بدلیل مسائل تعمیر و نگهداری و آسیب ها ی ناشی از پدافند دشمن، نیاز به پرواز فوری هواپیمای شناسایی در زمان بسیار کوتاه(با توجه به امکان بکارگیری پهپادها از نزدیک خط مقدم)، پایین بودن ارزش برخی شناسایی ها در قیاس با هزینه ها و کارایی جنگنده های شناسایی از جمله دلایلی است که باعث شد تا با وجود شجاعت بی نظیر خلبانان گردان های شناسایی نیاز به پهپادهای شناسایی روز به روز بیشتر شود. در نتیجه مهاجر با تمام ضعف ها در خدمت باقی ماند و جلودار پهپادهای متنوع کشور شد.


تصویری از بازیابی مهاجر(در تصویر چپ به وضوح دارای مقر راکت است) در اواسط جنگ

با پایان جنگ تحمیلی 8 ساله، فرصت و سرمایه کافی برای توسعه بی سرنشین ها در کشور بیش از پیش فراهم شد و علاوه بر طراحی نمونه های جدیدتر، سامانه های ارتباطی، هدایت و ناوبری بهتری نیز ساخته شده و با بکارگیری آنها کارایی پهپادهای ایرانی بسیار بیشتر شد.

پرداختن به سیر تحول و معرفی مهمترین انواع هواپیماهای بدون سرنشین ساخته شده در کشور را به قسمت های بعدی این گزارش موکول کرده و در اینجا به نخستین نمونه پهپاد دوربرد و تهاجمی کشور با نام کرار می پردازیم.
کرار، مهاجم خستگی ناپذیر

به گزارش مشرق، هواپیمای بدون سرنشین کرار که در تابستان 1389 رونمایی شد اولین پهپاد کشور است که مأموریت آفندی در طراحی آن لحاظ شده است. نگاهی به روند تغییر کاربری پهپادها در دو دهه اخیر، نقشه راه نیروهای هوایی مهم دنیا و پروژه های در حال اجرا در این زمینه به خوبی مشخص می کند که پهپادهای تهاجمی یکی از مهمترنی عناصر صحنه نبردهای آینده خواهند بود. از اینرو صنعت دفاعی کشور نیز از چندین سال پیش و پس از رسیدن بلوغ طراحی در پهپادهای کوچک و متوسط شناسایی اقدام به طراحی و ساخت بدون سرنشین های بزرگتر، دوربردتر و با قابلیت های جدید کردند.

کرار یکی از این پهپادها است که رونمایی شده و در نمونه های مختلفی طراحی گردیده. از هدف پرنده سریع(برای آزمایش سامانه های موشکی) گرفته تا اجرای عملیات ضربتی در عمق خاک دشمن در زمره مأموریت های این گونه های مختلف است. مشخصات اعلام شده این پرنده شامل برد 1000 کیلومتر، سرعت حدود 900 کیلومتر بر ساعت، محموله قابل حمل حدود 500 کیلوگرم و سقف پرواز حدود 25هزار تا 40هزار پا(7500 تا 12000 متر) در نمونه های مختلف است.

پیشرانه کرار از نوع توربوجت است که به همراه سایر زیرسامانه ها در داخل کشور ساخته شده است. آیرودینامیک، طراحی هواپیما، طراحی موتور(که احتمالاً از نوع طلوع4 بهینه شده است)، سامانه های سوخت، تحلیل سازه، مخابرات، هدایت و ناوبری و الکترونیک از جمله زمینه های تخصصی به کار گرفته شده در طراحی و ساخت کرار است.

سامانه خلبان خودکار، توانایی برنامه ریزی مجدد در حین پرواز و تغییر مأموریت، بسته شدن امکان ارتباط برای جلوگیری از نفوذ دشمن در سامانه هدایت و کنترل، برخورداری از سامانه های پیشرفته ناوبری از سایر دیگر ویژگی های عنوان شده برای کرار در مصاحبه های مسئولان صنعت دفاعی است.

ماکت کرار حدود 7 سال قبل

وجود چنین هواپیمایی برای کشور یک حرکت مهم برای ارتقاء توان نیروهای مسلح کشور به شمار می رود چرا که هم در بعد راهکنشی(تاکتیکی) و هم در زمینه فناوری های بکار رفته کرار پنجره های جدیدی را گشوده است.

هر چند میزان محموله قابل حمل توسط کرار زیاد نیست اما امکان ساخت داخلی آن به هر تعداد دلخواه موجب کمرنگ شدن این مورد می شود. برد بسیار بالای آن کرار که از برخی هواپیماهای تهاجمی سرنشین دار کشور نیز بیشتر است اجرای عملیات های نفوذ در عمق خاک دشمن را که یکی از مخاطره آمیز ترین انواع عملیات است را بیش از پیش مقدور ساخته است. در واقع کرار را باید دوربرد ترین پهپاد کشور و یکی از دوربردترین نمونه ها در دنیا دانست و با توجه به اعلام برخورداری کرار از بمب های نقطه زن(بمب هایی با خطای اصابت ناچیز) می توان کرار را موشک کروزی دانست که می توان بارها و بارها از آن استفاده کرد.

توانایی حمل تا چهار فروند موشک ضد کشتی کوثر با برد حدود 25 کیلومتر نشان دهنده این است که از همین ابتدا برای کرار مأموریت های دریایی نیز در نظر گرفته شده است. بنابراین با حمل این موشک به فواصل دور توسط کرار، کارایی عملیاتی این موشک افزایش می یابد. نکته دیگری که ازاین خبر اعلام شده بدست می آید این است که تعداد جایگاه های حمل محموله در کرار، 5 عدد است که یکی در زیر بدنه و چهار عدد در زیر بالها است.

هر چند کرار به جز بمب های 250 و 500 پوندی و موشک کوثر در حال حمل تسلیحات هوا به زمین دیگری نمایش داده نشده است اما دور از انتظار نیست که نمونه هایی از این هواپیمای بی سرنشین مجهز به موشک های کوتاه برد ضد زره و پرتابگر راکت و یا موشک های هدایت شونده دیگر شود.

در اینصورت با افزایش تنوع مهمات و تسلیحات قابل استفاده کرار به خوبی نقش یک پهپاد تهاجمی را ایفا خواهد کرد. با توجه به اینکه هواپیماهای تخصصی تهاجم زمینی کشور به تعدادی سوخو-25 فراگفوت محدود می شود، برای تکمیل تعداد چنین هواپیمایی هر 9 فروند کرار جای یک سوخو-25 را از نظر وزن محموله قابل حمل پر خواهد کرد.

البته سوخو-25 دارای 11 جایگاه برای حمل محموله است و 9 فروند کرار 45 جایگاه بنابراین حجم تسلیحات قابل حمل با بکارگیری این پرنده افزایش می یابد. بعلاوه 9 فروند کرار توان حضور همزمان در 9 نقطه متفاوت را دارند که موجب پوشش بهتر مناطق مدنظر فرماندهان عملیات می شود. البته محدودیت 500 کیلوگرمی کرار باعث می شود تا همچنان به هواپیماهای بزرگتر برای حمل موشک های نسبتاً سنگین و بزرگ هوا به زمین نیاز باشد.

بنابراین کرار می تواند برای حمله مکرر به نیروهای پراکنده و پر تعداد زمینی دشمن که خطر بیشتری نیز برای پرنده مهاجم ایجاد می کنند پرداخته و از ظرفیت خالی هواپیماهای دیگر مانند سوخو-25 برای ضربه زدن به اهدافی چون پلها یا تأسیسات بزرگ در نزدیکی خطوط دشمن استفاده شود. در اینصورت از دست رفتن هواپیمای بدون سرنشین با توجه تولید داخل و امکان جایگزینی آن در کوتاه مدت توان نیروهای خودی را کمتر فرسوده نموده و عواقب کمتری نیز به دنبال دارد. البته طبق اعلام مسئولان امر، کرار دارای سطح مقطع راداری پایین است که احتمال مورد اصابت قرار گرفتن آن را توسط دشمن کاهش و بقاپذیری رزمی آن را افزایش می دهد.

کرار مسلح به بمبی که به نظر می رسد قابل هدایت است

در اینجا باید اشاره نماییم که سایر کشورهای دارنده پهپاد تهاجمی نیز در مخاطره آمیزترین عملیات های هجومی خود سعی بر استفاده از آنها دارند زیر هم هزینه های مالی و هم عواقب سیاسی کمتری در اثر از دست رفتن آن به بار می آید.

به گزارش مشرق، امکان هدایت گروهی وسائل بدون سرنشین نیز از جمله قابلیت هایی است که کاربری آنها را برای افزایش حجم حمله بیشتر کرده و نفرات مورد نیاز برای هدایت عملیات را کاهش می دهد. بدین ترتیب که تنها یکی از هواپیماها به عنوان رهبر دسته هدایت شده و سایر افراد گروه با ارسال فرامین از آن تبعیت کرده و مسیر را می یابند که کارهای این چنینی در زمینه کنترل ربات با روشهای کنترل فازی و شبکه عصبی در دانشگاه های مختلف کشور به انجام رسیده و هواپیماهای بدون سرنشین به عنوان ربات های پرنده می توانند از این قابلیت برخوردار شوند.

در نمونه های شناسایی کرار با توجه به وجود توان ارسال بلادرنگ(Realtime)  تصاویر و داده های کسب شده از مناطق دشمن توسط سامانه های ساخت داخل، قابلیت دیگری برای این بدون سرنشین دوربرد را می توانیم انتظار داشته باشیم. با این امکان میزان آگاهی و توان تصمیم گیری فرماندهان برای مدیریت صحنه نبرد تا عمق خاک دشمن افزایش چشمگیری می یابد. همچنین با استفاده از کرار می توان برای موشک های بالستیک و موشک های دوربرد دیگر هدفیابی نمود.

روش بکارگیری این نمونه از کرار به صورت پرتاب از روی پرتابگر با یک پیشران راکتی است که پس از اتمام انرژی آن رها شده و موتور جت خود پرنده روشن می شود. پس از اتمام مأموریت نیز با رسیدن به منطقه خودی چترهای تعبیه شده باز و بالشتک هوا در زیر پرنده فعال شده و عمل فرود انجام می شود. البته گفته شده در نمونه های بعدی از ارابه فرود برای نشستن بر روی باند استفاده خواهد شد اما قابلیت پرتاب کرار این امکان را می دهد تا از مساحت کوچکی در نزدیکی صحنه عملیات یا نقاط مرزی برای آغاز مأموریت استفاده کرد که به افزایش برد و مداومت پروازی هواپیما و راحتی بکارگیری آن در شرایط حمله گسترده دشمن و خطر زیر آتش بودن فرودگاه ها منجر می شود.

بدین ترتیب هر نقطه می تواند محل آغاز مأموریت کرار باشد و دشمن برای از کار انداختن آن قبل از پرواز کار بسیار بسیار دشواری پیش رو دارد. با این قابلیت ها کرار می تواند در نقش مکمل بالگرد تهاجمی کبری و در کنار هواپیماهای تهاجم زمینی و پشتیبانی نزدیک کشور ایفای نقش کند. بر اساس اعلام رسانه ها در زمان رونمایی کرار، نمونه های بعدی علاوه بر مجهز بودن به ارابه فرود چرخدار، قابلیت حمل محموله بیشتر، برد پروازی بالاتر و امکان به کارگیری در یگان های دریایی را دارد. باید گفت در صورت تجهیز یگان های اعزامی به آبهای دور دست به کرار، قدرت دفاعی و همچنین تهاجمی آنها به میزان بسیار زیادی افزایش یافته و به نوعی دشمن باید با توان هوایی واحدها نیز درگیر شود.

دور از انتظار نیست که در آینده بتوان کرار را به موشک های هوا به هوای کوتاه برد از نوع هدایت فروسرخ مجهز کرد. مثلاً موشک چابک و ارزشمند آر-73 که جزو بهترین موشک های هوا به هوای کوتاه برد جهان است تنها حدود 105 کیلوگرم جرم داشته که در نتیجه حمل 4 فروند آن ممکن است و با برد بیش از 20 کیلومتر به کرار امکان ایفای نقش رهگیر نقطه ای را نیز می دهد.

نقشی که امروز توسط جنگنده های سرنشین دار با هزینه پروازی چندین برابر کرار در حال اجرا است و از سویی مداومت پروازی کرار نیز با آنها قابل مقایسه است. البته مقایسه کامل بین هواپیماهای سرنشین دار و بدون سرنشین در این نقش از حوصله این مطلب خارج است.


سرعت بالای کرار که آن را در دسته هواگردهای High Subsonice یا سرعت بالای زیر سرعت صوت قرار می دهد علاوه بر کاهش مدت زمان اجرای عملیات و رسیدن به هدف امکان استفاده از آن را به عنوان هدف پرنده سرعت بالا ممکن ساخته است که به عنوان آخرین مبحث در این قسمت از گزارش به آن می پردازیم.

همانطور که در بالا اشاره کردیم از پیش از انقلاب از هواپیماهای بدون سرنشین سریع برای آزمایش و تمرین با موشک های هوا به هوا و سطح به هوا استفاده می شد که با افزایش قابلیت های هواپیماها و بروز پدیده ای به نام موشک کروز، نیاز به وسیله ای برای شبیه سازی این اهداف و اجرای آزمایشات واقعی تر سامانه ها بوجود آمد. یکی از مأموریت های در نظر گرفته شده برای کرار ایفای نقش هدف پرنده سریع و با سطح مقطع راداری کم است که محک خوردن جدی سامانه های پدافندی کشور در برابر تهدیدات جدید شده و به افزایش توانمندی آنها با رفع نواقص و نقاط ضعف می گردد.

هر چند برخی از ویژگی های کرار در مقایسه با پهپادهای رزمی سایر کشورهای دنیا کمتر است (مثلاً میزان محموله قابل حمل و سقف پرواز در مقایسه ام-کیو-9 ریپر آمریکایی) اما برتری های مهمی نیز در همین نمونه اولیه آن مشاهده می شود. با توجه به عزم جدی کشور در زمینه هواپیماهای بدون سرنشین در آینده نمونه های بهسازی شده کرار و سایر بدون سرنشین های بزرگ و دوربرد کشور جایگاه نیروهای مسلح کشورمان را در زمینه بکارگیری این وسائل پیشرفته بهبود داده و ضمن افزایش توان بازدارندگی، شمشیرهای بران و بی شمار کشور در صورت بروز حماقت از سوی دشمن خواهند بود.

دیگر دستاوردهای مهم نیروهای مسلح در این بخش، در گزارشهای بعدی بررسی خواهد شد.

جمعه 15/7/1390 - 11:48
اخبار

استقبال از دانشجویان با کف صابون/ تصاویر

دانشجویان دانشگاه سنت اندروز در اسکاتلند که به تازگی وارد دانشگاه شده اند، طی یک مراسم سنتی که به "جنگ فوم" مشهور است ورود خود را به فضای آکادمیک جشن می گیرند.


























جمعه 15/7/1390 - 11:46
اخبار
<

تصاویر/ دور زدن قانون در حد المپیک

رانندگان متخلف برای فرار از دوربین کنترل محدوده طرح ترافیک روش های گوناگونی را به کار می گیرند.


جمعه 15/7/1390 - 11:45
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته