• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 7199
تعداد نظرات : 862
زمان آخرین مطلب : 3896روز قبل
دانستنی های علمی

آیا می دانید جنین از هفته چندم بارداری ، درد را احساس می کند؟جنین انسان در هفته سی وپنجم تا سی وهفتم بارداری می‌تواند احساس درد را از حس تماس عادی تشخیص دهد. مراقب عکس العمل های خود در این ماهها باشید !!

 

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، متخصصان  در این آزمایشات دریافته‌اند كه از هفته سی وپنجم بارداری به بعد فعالیت عصبی سلول‌های مغزی به تدریج از وضعیت نابالغ به وضعیتی شبیه به بلوغ تبدیل می‌شود. این تغییر به مدار عصبی جنین امكان می‌دهد تا احساس درد را بعنوان یك حس جداگانه از لامسه درك و دریافت كند.

 

به گزارش شبكه خبری ای بی سی، ‌ربكا اسلاتر، ‌متخصص اعصاب در دانشگاه كالج لندن می‌گوید: نوزادان زودرس كه قبل از هفته سی وپنجم متولد می‌شوند در هنگام تجربه حس لامسه یا درد، واكنش‌های مغزی یكسانی دارند.

 

این متخصصان در آزمایش اخیر روی فعالیت مغزی 46 جنین در بیمارستان دانشگاه كالج مطالعه كرده و نتیجه مطالعات خود را در مجله «كرنت بیولوژی» به چاپ رسانده‌اند. به این ترتیب معلوم شد كه بین هفته 35 تا 37 بارداری، مغز جنین به طور مشخص می‌تواند محرك‌های درد را دریافت كند و تفاوت این محرك را از حس لامسه تشخیص دهد

دوشنبه 8/8/1391 - 17:6
موبایل

یک طراح صنعتی اهل هلند به تازگی نوعی پنکه را عرضه کرده است که با نیروی باد می تواند "آی- فن" را شارژ کند.

 

"تیرد وینهوون" طراح صنعتی هلندی دستگاهی را طراحی کرده که برای افراد ساکن مناطق بادخیز بسیار مفید است.

 

این محصول که iFan نام دارد نوعی شارژر ویژه "آی- فن" است که می تواند این تلفن همراه هوشمند را با نیروی باد شارژ کند. این شارژر از یک پنکه معمولی که برای خنک کردن داخل رایانه ها استفاده می شود و یک قاب که "آی- فن" در آن قرار می گیرد تشکیل شده است.

 

این طراح موفق شد با نمونه آزمایشی محصول خود در مدت ۶ ساعت "آی- فن" را به طور کامل شارژ کند. البته این مدت زمان برای شارژ یک تلفن همراه بسیار بالا است و بنابراین نیاز است که میزان اثربخشی و راندمان آن بالا برود.

 

براساس گزارش Energy Harvesting Journal، این طراح معتقد است که iFan می تواند برای کوهنوردی بر روی صخره های مرتفع بادگیر، گردش در کنار دریا، یک سفر طولانی با خودرو (با پنجره های باز) و یا در زمان دوچرخه سواری بسیار مفید باشد.

 

دوشنبه 8/8/1391 - 17:5
آموزش و تحقيقات

برخلاف آنچه تاکنون تصور می شد مردم با بالارفتن سن کمتر احساس تنهایی می کنند و از مصاحبت با همسایه ها لذت بیشتری می برند...


این یافته های تازه با باور قدیمی که سن بالا مترادف با انزوا و شاد نبودن تعریف شده ، کاملا در تضاد است. بر اساس نظر سنجی که در انگلستان صورت گرفته 72 درصد از افراد بالای 75 سال هرگز احساس تنهایی نکرده اند و این آمار در رده سنی 16 تا 34 سال به 51 درصد می رسد.10درصد هم که بین 65 تا 74 سال سن داشتند عنوان کردند به ندرت و یا اغلب احساس تنهایی می کنند.


محققان به این نتیجه رسیده اند اوج احساس تنهایی بین سن 50 تا 59 سالگی است و این مربوط به بازنشسته شدن افراد و تنهایی ناشی از ترک خانه توسط فرزندان می شود.


72 درصد افراد بالای 75 سال هم معتقد بودند صحبت با همسایه ها می تواند به مقدار زیادی از تنهایی آنها بکاهد و سرگرمشان کند. ولی در بین کسانی که در دهه پنجم زندگی شان بودند این میزان به تنها 58 درصد و در افراد جوان به 36 د رصد میرسید .


افرادی که به 75 سالگی رسیده اند میزان امید به زندگی بیشتری از جوانان دارند و 65 درصد پیش بینی کرده بودند که حتی می توانند به 87 سالگی هم برسند ولی افرادی که بین 16 تا 34 سال سن داشتند تنها سقف 79 سالگی را برای خودشان قائل بودند.


به این ترتیب مشخص می شود افرادی که پیر هستند باید از سالها قبل نسبت به فعالیتهای مداوم اقتصادی دست بزنند تا درسن بالا با تداوم این فعالیتها بتوانند از نظر مالی شرایط مناسبی داشته باشند و با ادامه زندگی از آن لذت بیشتری ببرند.

دوشنبه 8/8/1391 - 17:3
قرآن

جنین شناسی پزشكی وانطباق آن باآیات قرآن ، با كشف حقایق جدید در علم جنین‌شناسی، انسان در برابر اعجاز نهفته در قرآن كه به مراحل آفرینش جنین اشاره نموده ‌سر فرود آورده، چرا كه اینگونه مطالب در چهل و اندی آیه و ده‌ها حدیث شریف آمده و در طول پانزده قرن خطوط اصلی در زمینه این علم را ترسیم نموده و هم اكنون آن را علم جنین‌انسانی می‌نامند. هرقدر كه انسان در مطالعه‌ی آیات كریمه‌ی قرآن كه به علوم مختلف اشاره نموده، تعمق كند و آن را با حقایق ثابت علمی كه به تدریج كشف می‌شود مقایسه نماید، ایمان و یقین وی به خداوند و قرآن و آنچه رسول خدا صلى الله علیه وسلم از جانب خداوند آورده می‌شود. دكتر كیث‌‌مور استاد تشریح و جنین‌شناسی در دانشگاه اوتاوای كانادا بر این عقیده است كه: «هر چه انسان حقایق جدیدتری را كشف كند در واقع می‌بیند كه همان حقایق موجود در قرآن را تكرار كرده است»(1).

 


علم جنین‌شناسی مطالعه خلقت انسان از ابتدای تشكیل تخمك لقاح یافته با اسپرم تا انتهای تشكیل جنین و خروج آن از رحم مادرش بعد از نه ماه است.

 


تاریخ شروع این علم با چنین معنایی به قرن هفدهم بر می‌گردد، زمانیكه میكرسكوپ به دست دو دانشمند به نام‌های هام و هوك در سال 1677 اختراع شد كه درخلال آن اسپرم مرد را كشف كردند. سپس دانشمندی به نام دوگراف، تخمك را كشف كرد كه نام وی را بر آن گذاشتند و فولیكول دوگراف نام گرفت. نقش اصلی تخمك و اسپرم، در اواخر قرن هفدهم شناخته شد و مراحل مختلف تكامل جنین و تفاصیل دقیق تشریحی آن در قرن بیستم آشكار شد و علم روز به روز در این زمینه مطالب جدیدتری را كشف می‌كند.

 


اگر بعضی از دانشمندان اسلامی را كه تكوین جنین را از طریق آیات كریمه و احادیث شریفه، شرح دادند استثناء كنیم، بشر تا اواسط قرن هفدهم از این علم اطلاعات ناقص و غلطی داشت. ارسطو در قرن چهارم قبل از میلاد كسی بود كه نظرات و كتابهای وی تا قرن هفدهم میلادی در مجامع علمی، مقدس به شمار می‌رفت. وی عقیده داشت كه جنین از اتحاد منی با خون حیض تشكیل می‌شود و حال آنكه در قرآن كریم همین بس كه اینگونه تذكر می‌دهد: «ویسئلونك عن المحیض قل هو أذی فاعتزلوا النساء فی المحیض... »(2).

 

 

پزشك انگلیسی به نام هاروی كه گردش بزرگ خون را كشف كرد (و قبل از وی دانشمندی به نام ابن النفیس گردش كوچك خون راكشف كرده بود) در سال 1651 عقیده داشت كه رحم، جنین را ترشح می‌كند. و حال آن‌كه این مطلب یك خطای فاحش علمی است. و طبق فرموده قرآن كریم، رحم قرار مكین برای نطفه است: «ولقد خلقنا الانسان من سلاله من طین، ثم جعلناه نطفه من قرار مكین»(3)و یا: « ألم نخلقكم من ماء مهین، فجعلناه فی قرار مكین»(4).

 

 

معجزه قرآن از نظر جنین شناسی

 


در سال 1675 میلادی، پزشكی بنام مالپیگی عقیده داشت كه جنین به شكل بسیار كوچكی در داخل تخمك قرار دارد و اسپرم وظیفه‌ای جز فعال كردن تخمك ندارد. و دانشمندانی به نام هام وهوك كه كاشف میكرسكوپ و اسپرم بودند، عقیده داشتند كه جنین به شكل بسیار كوچكی در داخل اسپرم قرار دارد و تخمك وظیفه‌ای جز تغذیه و فعال كردن آن ندارد. تا اینكه در قرن هجدهم دو دانشمند به نامهای ولف و اسپالانزانی آمدند و ثابت كردند كه جنین از نطفه‌ زن و مرد به طور یكسان تشكیل می‌شود؛ ‌همان حقیقت علمی كه امروزه شناخته شده است و مسلمانان از زمان نزول قران كریم، آن را در كتاب خدا می‌خوانند و همین حقیقت باعث خضوع و خشوع و یقین آنها هر روز بیشتر از روز قبل می‌شود: «یا أیها الناس إنا خلقناكم من ذكرو أنثی»(5)یا « انّا خلقنا الانسان من نطفه أمشاج نبتلیه فجعلناه سمیعاً بصیراً»(6).

 


درهمان زمانی كه یك شخص یهودی از پیامبر درباره خلقت انسان می‌پرسد و پیامبر صلی الله علیه وسلم در جواب می‌فرماید: «یا یهودی من كلِّّّ یخلق، من نطفة الرجل و نطفة المرأة»(7).

 


در سال 1839 دو دانشمند به نامهای شوآن و اشلیدن، كشف كردند كه بدن انسان مجموعه‌ای از سلولها است و جنین از سلول واحدی تشكیل یافته كه همان تخمك لقاح یافته است كه تقسیم و تكثیر می‌شود. یعنی در واقع جسم انسان كه تقریباً از صدها میلیارد سلول تشكیل شده، از یك سلول بنام سلول تخم نشأت گرفته است. قرآن هم تكثیر سلولی را اساس تكثیر حیات می‌داند:

 


«انّ الله خالق الحبّ و النوی، یخرج الحیّ من المیّت و مخرج المیّت من الحیّ ذلكم الله فأنّی تؤفكون»(8).

 

 

معجزه قرآن از نظر جنین شناسی

 

 


تقسیم سلولی كه تمایز سلولی ( یا انفلاق سلولی) عبارت بهتری برای آن است، به معنی تقسیم و تمایز سلول به دو قسمت مساوی است و این یك عمل اصلی فیزیولوژی است كه بواسطه آن موجودات زنده تكثیر می‌شوند لذا خداوند تعالی از خودش با صفت «برب ‌الفلق» یاد كرده یعنی سبب زندگی و تكثیر آن و سوره‌ای را با نام «فلق» نامگذاری كرده است.

 


تا اواسط قرن بیستم، نقش تخمك و اسپرم در تعیین جنسیت ژنتیكی جنین در انسان شناخته نشده بود اما پس از كشف كروموزمهای جنسی توسط دانشمندانی به نامهای«ون وینوانتر» و «پانتر» و «تئولیدان» این پدیده شناخته شد. یونانیها معتقد بودند كه تعیین جنسیت با اسپرم مرد است، اگر اسپرم از بیضه راست خارج شود، جنس نوزاد مذكر می‌شود و اگر از بیضه چپ خارج شود نوزاد مونث می‌شود. و بعضی دیگر گمان داشتند كه اگر جنین در سمت راست رحم رشد كند مذكر می‌شود و اگر در سمت چپ رشد كند مؤنث می‌شود. ارسطو هم كه معتقد بود فرزند مذكر مربوط به هیجان روحی مرد هنگام آمیزش است و اگر فاقد آن باشد، فرزند مؤنث می‌شود.

 


در قرآن كریم به وضوح اشاره شده كه نطفه (چه نطفه مرد باشد چه زن) اساس تعیین جنسیت جنین است كه مذكر شود یا مؤنث: «و انّه خلق الزوجین الذكر و الانثی، من نطفه اذا تمنی»(9) مراحل اساسی تكامل جنین از مرحله‌ی نطفه امشاج تا مرحله‌ی علقه، مضغه، عظام و لحم (كه قرآن كریم این نامهای علمی را به آنها داده) در واقع با شكل و خصوصیات میكروسكپی آنها مطابقت دارد با توجه به اینكه در طول همه این مراحل جنین از چند میلیمتر تجاوز نمی‌كند و علم جنین‌شناسی كه در نیمه دوم قرن بیستم پدید آمد، چنین وصف قرآنی را از طریق میكروسكوپ تأیید نمود.

 


احادیث شریفه‌ای نیز بعضی از این آیات كریمه را در مورد جنین توضیح می‌دهد، مانند تعیین مدت زمانی كه در آن اعضای جنین تشكیل می‌شود در اواخر قرن بیستم توسط علم جنین‌شناسی این مطلب كشف شد كه لحم و عظام و سمع و بصر و اعضای جنسی از هفته هفتم بارداری شروع به تشكیل شدن نموده و تا ماه ششم كامل می‌شود. و این مصداقی است برای قول رسول اكرم صلی الله علیه وسلم كه فرمود:

 


«اذا مرّ بالنطفه اثنتان و أربعون لیله بعث الله الیها ملكاً فصوّرها و خلق سمعها و بصرها و جلدها و لحمها و عظامها. ثم قال یا رب أذكر أم أنثی؟ فیقضی ربّك ماشاء و یكتب الملك»(10).

 

 

هر گاه چهل و دو شب از انعقاد نطفه بگذرد خداوند فرشته‌ای را مأمور می‌كند تا آن را صورت نگاری كرده و گوش و چشم و پوست و گوشت و استخوان آن را بیافریند،سپس می‌گوید پروردگارا، ‌او مرد باشد یا زن؟ و خداوند آنچه را كه بخواهد حكم می‌دهد و فرشته می‌نویسد.

 


بنابراین در بسیاری از آیات قرآن اعجاز طبی در زمینه جنین‌شناسی پزشكی به خوبی مشهود است. در اینجا به بررسی اینگونه آیات پرداخته و پس از آوردن نظرات متفاوت در این زمینه، به نقد و بررسی آنها پرداخته و نظر معتدل بیان خواهد شد. برخی از اینگونه آیات به خوبی نشانگر اعجاز طبی قرآن بوده و برخی دیگر، در چارچوب تعریف اعجاز قرار نمی‌گیرند فلذا می‌توان از آنها به عنوان «شگفتیهای آفرینش انسان درقرآن» یاد كرد .

 

دوشنبه 8/8/1391 - 17:2
آموزش و تحقيقات

دانشمندان به تازگی شیوه جدیدی را در برقراری ارتباط كلامی میان جانداران كشف كرده اند. ارتباطی كه از طریق راه رفتن برقرار می شود.

 

گروهی از دانشمندان دانشگاه كارلتون اوتاوا در كانادا با مطالعه برروی كرمهای ابریشم دریافتند این جاندار برای محافظت از «قلمرو برگی» خود از این شیوه از ارتباطات استفاده می كند. به بیانی دیگر این جاندار با استفاده از این شیوه ویژه از حرف زدن بدون تحمل آسیب و جراحت ناشی از نبرد با مزاحمان و مهاجمان به آنها می فهماند كه باید هرچه زودتر قلمرو وی را ترك كنند.

 

به گفته دانشمندان این كرمها در هنگام راه رفتن با ایجاد سیگنالهای پیچیده و ارتعاشی بر روی ساختارهای پرز مانند بدن خود صدایی آزاردهنده به وجود می آورند تا به مهاجمان اخطار دهند به آنها و قلمروشان نزدیك نشوند.

 

زمانی كه این كرمها چنین سیگنالهایی از خود ساطع می كنند، مهاجم برگ را ترك می كند. مفهوم این سیگنالها مشابه این است كه جاندار بگوید «من اینجا هستم، از اینجا خارج شو، من درحال حاضر مالك این برگ هستم.»

 

دانشمندان با مطالعه برروی انواع مختلف این كرمها درگونه ای واحد شجره نامه مولكولی برای این جانداران ایجاد كرده و دریافتند كرمهایی كه از قدمت بیشتری برخوردارند مشكل خود را با حمله به مهاجمان برطرف می كنند كه گاه این نزاعها به مرگ جاندار ختم می شود.

 

اما سیر تكاملی باعث شده است كرمهای جدیدتر مشكلات خود را بدون درگیری در یك نزاع مرگبار رفع كنند. در واقع این سیگنالها به صورت اولیه به مهاجمان هشدار داده و از وقوع درگیری جلوگیری می كند.

 

منبع : zirmizi

دوشنبه 8/8/1391 - 16:59
آموزش و تحقيقات

پژوهش انجام شده توسط دانشمندان «لوس آلاموسی» پیشرفت قابل توجهی در فهم پدیده چشمک زنی نقاط کوانتومی ایجاد می کند.

 

یافته های این دانشمندان توانایی زیست شناسان را برای ردگیری ذرات منفرد افزایش می دهد و متخصصان فناوری را به خلق دیودهای نور گسیل بدیع و منابع تک فوتونی قادر می کند و همچنین تلاش پژوهشگران انرژی را برای توسعه انواع جدیدی از پیل های خورشیدی پربهره تقویت می کند.

 

جالب تر از همه این است که پژوهشگران «لوس آلاموس» نشان داده اند که این چشمک زنی را می توان به طریق الکتروشیمیایی به کنترل درآورد و حتی آن را کاملا متوقف کرد. این گروه تحقیقاتی یک آزمایش جدید اسپکترو الکتروشیمیایی ابداع کرده است که به آنها اجازه شارژ و تخلیه قابل کنترل یک نقطه کوانتومی منفرد را در حین پایش رفتار چشمک زنی آن می دهد. این آزمایش ها در کشف دو مکانیسم متمایز چشمک زنی سهولت ایجاد کردند.

 

«ویکتور کلیموف»، دانشمند «لوس آلاموس» و یکی از این پژوهشگران گفت: کار ما یک گام مهم در ساخت نانوساختارهایی با خواص پایدار و عاری از چشمک زنی برای کاربردهایی مانند دیودهای نور گسیل و منابع تک فوتونی تا سلول های خورشیدی است.

 

مکانیسم اول شارژ و تخلیه الکتریکی تصادفی هسته نقطه کوانتومی است که با مفهوم متداول چشمک زنی نقطه کوانتومی سازگار است. در این مدل، یک حالت باردار به خاطر بازترکیب غیرتابشی اوژری (Auger) پربازده به صورت «تاریک» است.

 

مکانیسم دوم بسیار غافلگیرکننده بود؛ چشمک زدن اکثر نقاط کوانتومی ناشی از پر و خالی شدن یک «دام»نقص سطحی موجود بر روی نقطه کوانتومی می باشد. هنگامی که این دام خالی باشد جلوی حرکت الکترون "داغی" که می توانست فوتون گسیل کند، را سد می کند و باعث ایجاد یک چشمک می شود. این دانشمندان امیدوارند که با بررسی بیشتر خواص فوتوفیزیکی نقاط کوانتومی بتوانند مدل نظری جامعی برای این پدیده ارائه دهند.

 

«هان هتون»، یکی از این پژوهشگران گفت: این روش اسپکترو الکتروشیمیایی نانوبلور منفرد جدید را می توان با مطالعه اثر شارژ در آرایه ی وسیعی از نانوساختارهای شامل نانولوله های کربنی و نانوسیم ها واقعا گسترش داد.

 

این پژوهشگران جزئیات نتایج کار تحقیقاتی خود را تحت عنوان «دو نوع چشمک زنی لومینسانس آشکار شده به وسیله اسپکتروالکتروشیمیایی نقاط کوانتومی منفرد» در مجله ی «Nature» منتشر کرده اند.

 

منبع : aftabir

دوشنبه 8/8/1391 - 16:57
آموزش و تحقيقات

برای اینکه بلوز های سفید شما با مشکل زرد شدن و چرک به نظر رسیدن در امان بمانند به مطلب ما توجه فرمایید..

برای آنکه بلوز و تی‌شرت‌های سفید شما زرد نشود، در موقع خشک شدن لباستان آن را پشت و رو کنید و لباس را در سایه خشک کنید.
نکته دیگر اینکه از پودر های لکه بر لباس هر چند وقت یکبار استفاده کنید به این صورت که آنرا همراه با
 پودر لباس شویی برای شستشوی لباس ها استفاده کنید




سیمرغ

روش جلوگیری از زرد شدن بلوزهای سفید

يکشنبه 7/8/1391 - 12:5
کامپیوتر و اینترنت

طبقه بندی تایمز آنلاین
10 سایت برتر آموزشی را بشناسید
جام جم آنلاین: نشریه تایمز آنلاین با توجه به محتوی وب سایتهای آموزشی و میزان اعتبار مطالب آنها به معرفی 10 وب سایت برتر آموزشی پرداخته است که هر یک به گونه ای در آموزش و اطلاع رسانی به انسانها نقش اساسی به عهده دارند.
در گذشته شیوه های متفاوتی برای جمع آوری اطلاعات درباره مباحث مختلف علمی وجود داشت که اکثر آنها بسیار محدود و ناکامل بودند. با گسترش اینترنت در ریشه های زندگی مدرن، این ابزار جایگزینی وسیع و قابل اطمینان برای منابع قدیمی و دایره المعارفها شد که از سرعت و تعامل بالاتری نیز برخوردار است.

امروزه اینترنت در کنار تمامی کاربردهایش ابزاری آموزشی نیز به شمار می رود که بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان از آن به عنوان مرجع اطلاعاتی و آموزشی برای انجام تکالیف و پروژه های خود بهره می برند. نشریه تایمز آنلاین نیز بر همین اساس لیستی از 10 وب سایت آموزشی برتر را از دیدگاه خود ارائه کرده است.

نشنال جئوگرافیک (nationalgeographic.com): نشریه ای که دامنه وسیعی از اطلاعات علمی را از فضا و محیط زیست تا حیوانات و جهان موسیقی در خود می گنجاند، اما مهمتر از همه این نشریه اشتیاق زیستن را در جهان گسترش می دهد و با استفاده از آن به بهبود شرایط محیط زیست کمک می کند.

ناسا (www.nasa.gov): فایلهای ویدیویی، فایلهای صوتی خبری، آرشیو عظیم تصویری، فایلهای تصویری سه بعدی و پرونده هایی در رابطه با ماموریتهای فضایی اطلاعاتی هستند که می توان در این وب سایت جستجو کرد. این سایت می تواند کاملترین اطلاعات را در اختیار علاقمندان به علوم فضایی قرار دهد.

ابزارها چگونه کار می کنند (howstuffworks.com): این وب سایت مقالات حرفه ای درباره عملکرد هر پدیده و ابزار از رایانه ها و خودروها گرفته تا جزئی ترین ابزار و پدیده ها را ارائه کرده و دارای صدها فایل ویدیویی برای نمایش تجربیات مختلف علمی است.

دیسکاوری (discovery.com): این وب سایت بیشتر بر موضوعاتی مانند محیط زیست، باستان شناسی، انسان، دایناسورها، فضا و تکنولوژی تمرکز داشته و فایلهای تصویری و صوتی فراوانی را برای استفاده علاقمندان بر روی شبکه قرار داده است.

مجله آنلاین اسمیتسونیان (smithsonianmag.com): موسسه اسمیتسونیان در واشنگتن یکی از بزرگترین مجتمع های موزه در جهان به شمار می رود و مجله آنلاین آن رقیبی جدی برای نشنال جئوگرافی شناخته می شود. این وب سایت منبعی غنی از مطالب علمی ارزشمند و معتبر است.

سایت طبیعت بی بی سی (bbc.co.uk/nature): یکی از برترین میکرو سایتهای بی بی سی به شمار می رود که مجموعه ای ساده از فایلهای ویدیویی را در خود جا داده است. تصاویر متحرک بیش از 370 جانور در این وب سایت یافته شده و می توان از طریق ابزاری خاص به صدای پای آنها نیز گوش فرا داد.

ted.com: تد نام سازمان بزرگی است که افراد مختلف را از سرتاسر جهان به کنفرانسی دعوت می کند تا نظریات خود را درباره جهان، فناوری، طراحی و دیگر حوزه های علمی و هنری با یکدیگر در میان بگذارند. آرشیو فیلمهای این کنفرانسها را می توان در وب سایت این سازمان مشاهده کرد. این وب سایت مطالب خود را در زبانهای مختلف از جمله فارسی ارائه می کند.

arkive.org: تصاویری از حیات بر روی زمین عنوان کلی اطلاعات و فایلهایی است که درباره حیات وحش و محیط زیست بر روی این وب سایت قرار گرفته است. گونه های منقرض شده جانوران در این سایت در اولویت قرار دارند و به گفته این سایت، این جانداران را تنها می توان در arkive زنده و سالم مشاهده کرد.

historytoday.com: در صورتی که به صورت رایگان به عضویت این سایت در آیید می توانید به صدها مقاله معتبر از مجلات مشهور دسترسی پیدا کنید. این مقالات در بخشهای مختلف طبقه بندی شده اند و با وجود رتبه بندی های آکادمیک معتبر خواندن آنها بسیار ساده است.

pbs.org: دامنه فعالیتهای این شبکه و وب سایت علوم، هنر و تاریخ است و بر روی آن می توان فایلهای ویدیویی ارزشمندی را درباره موضوعات علمی مورد نظر مشاهده کرد.

مهر

يکشنبه 7/8/1391 - 12:4
كودك

نباید انتظار داشته باشید که کودکان تازه به دنیا آمده تمام طول شب به خواب روند. بدن‌های آنها آنقدر کوچک است که اگر برای دست کم پنج ساعت غذا نخورده باشند،‌ باید بیدار شوند.
اما راه‌هایی وجود دارد که والدین تازه بچه‌دار شده می‌توانند انجام دهند تا خواب شبانه راحتی را براین نوزادشان تضمین کنند.

این توصیه‌ها را در این مورد رعایت کنید:

نوزاد را روی پشتش بخوابانید تا خطر "سندروم مرگ ناگهانی نوزاد" (SIDS) کاهش یابد.
نوزاد را در تشک، پتو یا بالش‌های مخمل نخوابانید.
عروسک‌های پرشده حیوانات را هنگام خواب از گهواره نوزاد دور کنید.
هر شب، نوزاد را روی یک طرف سرش بخوابانید، تا از ایجاد "نقطه صاف" در یک طرف سر نوزاد جلوگیری شود.

همشهری آنلاین

يکشنبه 7/8/1391 - 12:2
آموزش و تحقيقات
20 اكتبر هر سال میلادی به عنوان "روز جهانی پوكی استخوان" در نظر گرفته شده است كه مصادف بود با 28 مهر ماه 1388.
90 درصد ایرانی‌ها دچار كمبود كلسیم هستند و سن پوكی استخوان نیز در كشور ما به 45 سالگی رسیده، در حالی كه این سن در دنیا 70 سالگی است.
میزان ابتلا به پوكی استخوان در ایران به مرحله ی بحران رسیده است. تحقیقات نشان می‌دهد 90 درصد خانواده‌های ایرانی به‌ دلیل تغذیه نامناسب و مصرف پایین لبنیات در ایران به پوكی استخوان مبتلا هستند.
گزارش‌های وزارت بهداشت حاكی از آن است كه میزان مصرف سرانه شیر در اروپا 300 تا 400 كیلوگرم در سال است، اما سرانه مصرف شیر در ایران برای هر نفر 90 كیلوگرم تعیین شده است و سرانه پایین مصرف شیر و فراورده‌های لبنی در كشور باعث شده تا در حوزه سلامت، هزینه بالایی جهت رفع پوكی استخوان صرف شود.
زنان، همچنان در صدر
دكتر حمیدرضا آقایی میبدی، فوق تخصص غدد با اشاره به اینكه پوكی استخوان یك بیماری بدون علامت است و تا منجر به شكستگی نشود علامتی ندارد، اظهار داشت: در حال حاضر 5/4 درصد زنان و 3/2 درصد مردان بالای 50 سال مبتلا به پوكی استخوان هستند. همچنین در همین گروه سنی 35 درصد مردان و 40 درصد زنان ضعف استخوانی(استئوپنی) دارند.
برای پیشگیری از پوكی استخوان باید از سنین پایین اقدام كرد، چون استخوان‌ها در دهه سوم زندگی (20 تا 30 سال) به حداكثر قدرت استحكام خودشان می‌رسند و در زنان بعد از سنین یائسگی به‌دلیل كاهش هورمون‌های جنسی افت پیدا می‌كنند.
پوكی استخوان در واقع خالی‌شدن استخوان از مواد سازنده آن است. در این بیماری گاهی فرد در تمام استخوان‌های خود احساس درد و سوزش می‌كند و گاهی حتی فرد متوجه شكستن استخوان نمی‌شود، چنان ‌كه گاهی فشارهای كوچك مثل خم‌شدن یا بلندكردن یك جسم سنگین و یا حتی سرفه می‌تواند موجب شكستگی استخوان شود.
طبق پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی، این بیماری در سراسر دنیا در حال افزایش است، در حالی كه پوكی استخوان تا 20 سال پیش نادیده گرفته می‌شد كه به‌علت نداشتن راهی برای اندازه‌گیری دانسیته استخوان و درمان بیماری بود.
آمارها می‌گوید در ایران در طول یك سال، شاهد از دست‌دادن 36 هزار و 761 سال از عمر كل جامعه به‌علت این بیماری هستیم.
كارشناسان، تغذیه مناسب، نوشیدن حداقل 2 لیوان شیر در روز، ورزش كردن و استفاده از نور خورشید را مهم‌ترین راه جلوگیری از ابتلا به پوكی استخوان می‌دانند.
30 درصد دختران نوجوان در آینده دچار پوكی استخوان می‌شوند
ورزش به تراكم استخوان‌ها می‌افزاید، از پوكی آنها پیشگیری می‌كند و مقاومت اسكلت بدن در برابر شكستگی‌ها را بالا می‌برد. اكثر ورزش‌ها این خاصیت را دارند، اما بهترین آنها ورزش‌هایی هستند كه تمام اندام ها را درگیر می‌كنند.
نتایج یك بررسی نشان داده است كه پیاده‌روی از پوكی استخوان جلوگیری می‌كند. بسكتبال و فوتبال نیز ساختار استخوان را متراكم می‌كنند و این یك مزیت به شمار می‌رود، زیرا بافت متراكم‌تر در برابر پوكی استخوان مقاوم است و به راحتی نمی‌شكند.
دكتر محمود شیرازی، متخصص ارتوپد و جراح استخوان و مفاصل می‌گوید: «30 درصد دختران نوجوان كم‌تحرك در آینده دچار پوكی استخوان می‌شوند.
پوكی استخوان ممكن است بسیار پیش رود، حتی تا آنجا كه ممكن است فرد با یك زمین خوردن ساده برای همیشه بستری شود.
تنها راه مقابله با ابتلا به این بیماری و عوارض آن كه شكستگی لگن و ران، درد شدید ستون فقرات و قوز از جمله ی آنهاست، ورزش كردن، تغذیه صحیح و استفاده از ویتامین D است.»
بسیاری از پزشكان و متخصصان تأثیر مثبت ویتامینD  بر عدم‌ ابتلا به بیماری پوكی استخوان را تأیید كرده‌اند و معتقدند بهترین و ارزان‌ترین منبع ویتامین D در كره زمین نور خورشید است.
قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید به‌مدت 10 الی 15 دقیقه بین ساعات 10 صبح یا 4 بعدازظهر، بخشی از ویتامین D مورد نیاز بدن را تأمین می‌كند. تابش نور خورشید از پشت پنجره، موثر نیست. همچنین این زمان از 10 الی 15 دقیقه نباید بیشتر شود.
راه‌های تشخیص
غالباً پوكی استخوان به‌طور تصادفی و در نتیجه عكسبرداری با اشعه X نمایان می‌شود.
در بسیاری از موارد هم تنها علامتی كه از پوكی استخوان موجود است، درد پشت پس از ایستادن طولانی مدت است كه پس از كمی استراحت برطرف می‌شود؛ اما گاهی هیچ نشانه‌ای از پوكی استخوان وجود ندارد تا اینكه شكستگی رخ می‌دهد.
گفتنی است تنها آزمایشی كه می‌تواند برای سنجش استحكام استخوان به كار رود، تراكم‌سنجی(دانسیتومتری) است.
این آزمایش می‌تواند روی مچ دست یا ستون مهره‌ها انجام گیرد كه ارزش تشخیصی هر دو به یك میزان است.
این آزمایش‌ها برای تشخیص و پیگیری درمان پوكی استخوان، دقیق‌تر از عكسبرداری با اشعه X هستند.
عوارض بیماری
مهم‌ترین عارضه پوكی استخوان، شكستگی است. بیشترین شكستگی ها در این بیماری، در ناحیه مفصل ران در محل اتصال به لگن و در ستون فقرات كه معمولا وزن بدن را تحمل می‌كند رخ می‌دهد. شكستگی در ناحیه مچ دست نیز شایع است. شكستگی در ناحیه لگن در اثر زمین‌خوردگی ایجاد می‌شود كه سبب ناتوانی شدید و حتی مرگ پس از جراحی می‌شود.
آمارها در ایران می‌گویند 50 درصد افراد مبتلا به پوكی استخوان، شكستگی ران داشته‌اند كه پس از این اتفاق، 20‌درصد از نظر زندگی وابسته به دیگران شده‌اند و 20 درصد دیگر زندگی‌شان به خطر افتاده است. طبق این آمار، در یكسال، 5 هزار شكستگی در استخوان ران در زنان و 500 مورد شكستگی در ستون فقرات و 2 هزار شكستگی در ناحیه مچ اتفاق می‌افتد.
راه پیشگیری
كارشناسان معتقدند بیشترین رشد استخوان در سنین بین 11 تا 17سالگی است و تا 30 سالگی بر تراكم استخوان‌های بدن افزوده می‌شود؛ بنابراین در سنین جوانی باید برای جلوگیری از پوكی استخوان فكری كرد و نباید فراموش كرد الگوهای مدرن امروزی برای زیبایی اندام مانند مانكن‌ها و نیز پیروی از شیوه‌های جدید لاغری، می‌تواند به استخوان‌های دختران آسیب جدی بزند و زمینه‌ای برای بروز پوكی استخوان در سال‌های بعدی باشد.
میزان بیماری در ایران و جهان
اطلاعات در مورد شیوع پوكی استخوان در مناطق مختلف دنیا هنوز محدود است؛ به‌خصوص در كشورهای در حال توسعه، آمار دقیقی وجود ندارد. شیوع این بیماری از كشوری به كشور دیگر یا حتی در مناطق مختلف داخل یك كشور متفاوت است و بستگی به نژاد، وضعیت تغذیه، فعالیت بدنی، سبك زندگی، بیماری‌ها، مصرف داروها، سابقه ابتلا به این بیماری در خانواده و مصرف دخانیات دارد.
با این حال، بعضی مطالعات در سطح محدود انجام شده است كه می‌تواند تا حدودی وضعیت كشور ما را در مقایسه با كشورهای دیگر روشن كند.
مطابق آمار موجود، متوسط تراكم استخوان افراد سالم كشور ما در مقایسه با افراد ژاپنی حدود 9/3 ‌درصد بالاتر و در مقایسه با آمریكا 6/4 درصد كمتر است. این در حالی است كه آمارها در كشور آمریكا نشان می‌دهد حدود 55‌ درصد آمریكایی‌ها به‌خصوص زنان، در معرض خطر شكستگی و پوكی استخوان هستند و حدود 8 میلیون زن و 2 میلیون مرد در آمریكا پوكی استخوان دارند.
از هر 4 زن ایرانی بالای 50 سال، یك نفر به پوكی استخوان مبتلاست. این در حالی است كه آمارهای جهانی، فاصله معنی‌داری با آمار كشور ما دارد.
يکشنبه 7/8/1391 - 11:35
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته