• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 4728
تعداد نظرات : 377
زمان آخرین مطلب : 3490روز قبل
اخبار
ه گزارش خبرنگار مهر، مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه و از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در گفتگویی با خبرنگاران مهر به تفصیل درباره مذاکرات هسته ای کشورمان نکاتی را مطرح کرد. روانچی در این گفتگو ابعاد مختلف توافق ژنو را تشریح و درباره نکات ابهامی موجود در این توافق نامه که مورد نقد برخی منتقدان قرار گرفته پاسخ داد. مصاحبه مهر با مجید تخت روانچی بعد از ظهر روز دوشنبه 16 دی ماه و پیش از مذاکرات عباس عراقچی و هلگا اشمید در ژنو انجام شده است.

متن این گفتگو را در زیر می خوانید : 

یکی از نکاتی که از زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری از سوی آقای روحانی و دیگر اعضای دولت  مطرح شد ، نگاه حقوقی به پرونده هسته ای بود که گفته شد یکی  از بزرگترین اشتباهات تیم هسته ای گذشته این بوده است، چراکه پرونده هسته ای حقوقی نیست و یک موضوع سیاسی است. بر این اساس گفته می شد اگر پرونده حقوقی باشد بر طبق قوانین کاملا مشخص است که حق کاملا با جمهوری اسلامی است و مشکل جایی است که باید با یک تعامل سیاسی موضوع را حل شود و با تنش زدایی به دنبال گرفتن بهانه ها از طرف مقابل باشیم و به مذاکرات بها دهیم تا بتوانیم مشکل را حل کنیم. در این فضا مجموعه اقداماتی که بعد از روی کار آمدن آقای روحانی بکار گرفته شد، در همین راستا بود، آیا این نگاه سیاسی را تایید می کنید؟ و اگر اینطور بوده فکر می کنید تاکنون موفق بوده است یا خیر؟ چراکه منتقدین تیم مذاکره کننده بر این باورند که علی رغم تلاش هایی که تاکنون شده است خیلی تغییر خاصی در نگاه غرب ایجاد نشده و  طرف مقابل همچنان ادعا می کند که همه گزینه ها روی میز است .

 من به بحث پرونده هسته ای اینطور نگاه نمی کنم که بخواهم یک تقسیم بندی بر این اساس داشته باشم که آیا این کار حقوقی است یا سیاسی و باید یکی از این دو را انتخاب کرد. در حقیقت من سیاست خارجی را به این شکل و سیاه و سفید نمی بینم .

 پرونده هسته ای تلفیقی از سیاست و حقوق است

در ارتباط با بحث پرونده هسته ای این نگاه درستی نیست که ما باید پرونده هسته ای را صرفا از دیدگاه حقوقی بررسی و سعی کنیم یک راه حل حقوقی برای آن پیدا  و یا از یک راه حل سیاسی استفاده کنیم تا به نتیجه مطلوب و به خواسته ها برسیم. تلفیقی از سیاست و حقوق است که می تواند ما را به هدف برساند. گاهی اوقات نیاز است که تاکید بر مباحث حقوقی در مذاکرات صورت گیرد و در بعضی اوقات نیز نیاز است که بحث به شکل سیاسی پیش برود. شاید در پاره ای از مواقع نیاز باشد که از تاکتیک های مذاکراتی بهره ببریم و یک روز تمام تنها بحث سیاسی انجام دهیم و یا ممکن است در مواقعی نیاز باشد بهترین حقوقدان ها جمع شوند و چندین روز تنها بحث حقوقی صورت گیرد تا طرف مقابل در یک موضع انفعال قرار گیرد و از نظر حقوقی کم بیاورد.

اینکه بخواهیم بگوییم پرونده هسته ای، سیاسی و یا حقوقی است، روش درستی نیست. اینکه در گذشته چطور عمل می شد و آیا قبلا نگاه حقوقی وجود داشت و اکنون این نگاه سیاسی شده است نیز موضوعی است که بنده نمی خواهم درباره آن صحبت کنم. من  به عنوان کسی که اکنون در کار دست دارم،از گذشتگان قدردانی می کنم و می دانم کسانیکه در گذشته کار کرده اند زحمات زیادی کشیدند و در حد خود تلاش کردند که کار به نتیجه برسد.

به دلایلی اکنون کار به اینجا رسیده است. من به گذشته کاری ندارم. چیزی که ما در این دوره به آن تاکید داریم، این است که اگر جایی نیاز باشد به پرونده هسته ای به عنوان یک موضوع سیاسی نگاه کنیم این کار را انجام دهیم و اگر نیاز باشد نیز از نگاه حقوقی آن را بررسی می کنیم. ترکیب این دو دیدگاه است که می تواند به نتیجه برسد.

در بحث تنش زدایی نیز که به آن اشاره کردید، دولت آقای روحانی از قبل و بعد از انتخابات بر تنش‌زدایی تاکید داشتند و معتقد بودند که می خواهیم روابط کشور با جهان خارج روابط سالمی باشد. ایشان بر حسن همجواری روابط خوب با همسایگان تاکید داشتند و همه این موضوعات به عنوان اصول سیاست خارجی دولت آقای روحانی مطرح شده که ما به آن پایبند هستیم و فکر می کنیم از این طریق است که می توان یک روابط سالم خارجی داشت. البته این موضوع یک شرط عمده دارد و آن این است که احترام متقابل باید سرلوحه کار ما و کشورهایی که می خواهیم با آنها ارتباط برقرار کنیم، باشد.

اگر این شرط رعایت شود؛ ما هیچ محدودیتی در ارتباط با کشورهای مختلف نداریم ، البته طبیعی است که بحث رژیم صهیونیستی و همچنین بحث رابطه با آمریکا به دلیل سوابقی که وجود دارد جدا است اما با سایر کشورهای مختلف می توانیم بر این اساس روابط خود را تنظیم و فکر می کنیم از این طریق می توان برای خیلی از مسائل راه حل پیدا کرد.

 

اینکه شما در مورد دوره قبل اظهارنظر نمی کنید، قابل درک و اخلاقی است، اما اگر بخاطر داشته باشید رئیس جمهور پیشین در یک دوره ای اعلام کرد که پرونده هسته ای از نظر ایران بسته شده است و می توانیم با طرف مقابل برسر موضوعات دیگر صحبت کنیم و یا در دوره آقای جلیلی گفته می شد که درباره چرخه سوخت در مذاکرات صحبتی نشود و درباره موضوعات منطقه و امور دیگر بحث شود. در دوره جدید شکل دیگری وجود داشت حتی مباحثی در مورد مکان مذاکرات دیگر مطرح نبود و یک حسن نیت از سوی ایران دائما به فضای جهانی و طرف مقابل منتقل می شد اگر این تغییر رویه را تایید می کنید، بازخوردی که از این تغییر رویه پیش بینی می کردید را اکنون منطقی می دانید؟ و آیا طرف مقابل بر مبنای این تغییر رویه، تغییری ایجاد کرده است یا خیر؟

رویکرد دولت آقای دکتر روحانی تعامل با جهان است که البته این تعامل با جهان باید با احترام متقابل و مذاکره از موضع برابر صورت گیرد که این امر در مورد همه کشورها و در همه مذاکراتی که در موضوعات مختلف داریم ملاک کار است و اگر کسی از این اصول ما تخطی کند، نمی توانیم با او کنار بیاییم.

ناخودآگاه  با این سیاست اصولی بعد از انتخابات عکس العمل مثبتی در جهان ایجاد شد.  اینکه مردم با چه علاقه ای انتخابات را پیش بردند در حالی که تمام دشمنان تلاش می کردند که انتخابات ناجوری در ایران شکل بگیرد نیز نقش تأثیرگذاری داشت .

نخواستیم وقت تلف کنیم / می شد برای تعیین محل مذاکرات ساعت ها و روزها بحث کرد 

بر این اساس زمینه ای فراهم شد تا بتوانیم حرکات مثبت،  به پیش و سازنده ای در سیاست خارجی داشته باشیم که نمونه آن در ارتباطاتی که بعد از انتخابات با کشورهای مختلف بخصوص با کشورهایی که در غرب برخورد مناسبی با ما نداشتند، بوجود آمد. هم اکنون نیز در رفت و آمدهای سیاسی که به داخل ایران وجود دارد، این موضوع را به وضوح مشاهده می کنید.

در مورد مذاکرات هسته ای احساس مان این بود که باید این مذاکرات به پیش رود و موضوعاتی که جلوی کار را می گیرد و ارزش چندانی هم ندارد باعث اتلاف وقت نشود. محل مذاکرات از دید ما چیزی نبود که وقت یکروزه یا چند ماهه برای آن گذاشته شود باید در محتوا بتوانیم از منافع ملی خود دفاع کنیم. بر این اساس ما تلاش کردیم که در اسرع وقت در مورد اینکه مذاکرات در کجا و در چه سطوحی باشد، به نتیجه برسیم .البته اینها نکاتی بود که این امکان وجود داشت که ساعت ها و روزها در مورد آن بحث کرد و به نتیجه نرسید ولی ما واقعا احساس می کردیم که گذر زمان نه به نفع ما و نه به نفع طرف مقابل است.

آقای دکتر ظریف در پاورپوینتی که در مذاکرات ژنو یک ارائه کردند، این موضوع را که این بحران، یک بحران غیرضرور است مطرح کردند که دلایل آن را نیز هم در اجلاس نیویورک و هم در ژنو تشریح کردند. از دید ما شاید 9 سال پیش این امکان وجود داشت که جلوی این بحران گرفته شود. اگر برخورد مغرضانه ای که برخی از کشورهای غربی با این پرونده داشتند را صورت نمی دادند و تحریم‌های ظالمانه بر علیه ایران صورت نمی گرفت اصلا نیازی نبود که پرونده به اینجا برسد.

به هر حال اکنون ما با این پدیده روبرو شده ایم، وقتی دولت جدید بر سر کار آمد پرونده هسته ای وجود داشت و ما برای اینکه بتوانیم مستقیما روی اصل مطلب برویم ،نخواستیم وقت تلف کنیم مواضع ما کاملا روشن است و روی مواضع تاکید می کنیم. حتی روی خطوط قرمز هم در مذاکرات کارشناسی و هم در مذاکرات وزرا خطوط قرمز را خیلی روشن برای طرف مقابل اعلام کردیم و گفتیم که ما در این چارچوب حاضریم با شما مذاکره کنیم. اکنون به نظر می آید این موضوع خیلی بهتر از گذشته جا افتاده است که ما صرفا بخواهیم در مذاکرات اعلام موضع کنیم.

برای اعلام موضع به طور مثال می توانیم به عنوان سخنران در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کرده و اعلام موضع کنیم و کسی هم نمی تواند جلوی شما را بگیرد. این مذاکره نیست اعلام مواضع است. در مذاکره یک فرآیند بده - بستان وجود دارد و در فرآیند بده - بستان ناچارید در مواقعی از مواضع خود کوتاه بیایید و در مقابل چیزی که دریافت می کنید نیز طرف مقابل از مواضع خود کوتاه بیاید. نکته مهم این است که خطوط قرمز تعیین شده را رعایت و محدوده بازی را مشخص کنید.

این روند مانند یک بازی فوتبال است که شما چارچوب را تعیین کرده و به طرف مقابل اعلام می کنید که آیا در این چارچوب حاضر به مذاکره هستید یا خیر. در این چارچوب زمانیکه بحث و گفتگو تمام می شود یا به توافق می رسید و یا خیر.

کاری که ما با طرف غربی انجام دادیم این است که موضوعاتی را که زمان بر بود کنار گذاشته و بر سر اصل موضوع رفتیم و سپس با تعیین چارچوب کار و خطوط قرمز وارد مذاکره شدیم و توانستیم به یک توافق برسیم.

شما خودتان به عنوان کسی که این صحنه را نظاره می کنید و در گفتگوها و مذاکرات حضور دارید، آیا حسن نیتی را که از طرف ما ایجاد شد، از طرف مقابل نیز می بینید؟ و آیا این حسن نیت متوازن و متناسب بوده است؟

ابتدا احساس ما این بود که طرف مقابل نیز می خواهد این مساله را بجایی برساند ، البته به این معنا نیست که ما انتظار داشتیم آنها همه کارهای خود را کنار بگذارند و یا اینکه ما خیلی به آنها خوشبین هستیم و یا مراقب رفتار آنها نیستیم، اما رویکردی که در مجموع  در مذاکره از طرف مقابل مشاهده کردیم ،این است که  آنها نیز می‌خواهند کار جلو برود. البته باید به این امر نیز توجه داشت که ما با 6 کشور مذاکره می کنیم که هر کدام خاستگاه خود را دارند.

گاهی اوقات ناچار به ترک مذاکرات بودیم / در طول مذاکرات بداخلاقی هایی از طرف مقابل دیدیم 

البته در طول مذاکرات بالا و پایین‌های زیادی وجود داشت و حتی در مواقعی مجبور شدیم خیلی تند صحبت کنیم و گاهی اوقات لازم شد که به طرف مقابل نشان دهیم که خیلی دلخور هستیم و یا حتی جلسه را ترک کنیم همه این موضوعات وجود داشت، اما در عین حال این احساس وجود نداشت که طرف مقابل هیچ علاقه ای به پیشرفت کار ندارد.

وقتی که ما با حسن نیت وارد مذاکره شدیم در مجموع این احساس را داشتیم که طرف مقابل نیز می‌خواهد کار پیش برود اگرچه در طول مذاکرات بداخلاقی هایی از طرف مقابل دیدیم و مشاهده کردیم که برخی اقداماتی که نباید صورت گرفت و حتی در مرحله ای ما در ژنو 2 به تفاهم می رسیدیم که در آخرین مرحله مطالبی مطرح شد که جلوی پیشرفت کار را گرفت.

به هر حال در هر مذاکره سیاسی طرف مقابل نیز تمایل دارد تا حد ممکن آن چیزی را که می خواهد دریافت کند. البته در این مذاکرات گاهی اوقات این موضوع با بداخلاقی همراه بود که ما جلوی آنها می‌ایستادیم.

پاسخ زیاده خواهی های آمریکاییها را می دهیم


در پی مذاکرات پس از توافق اولین اظهار نظر از سوی خودآقای کری بیان شد که با واکنش آقای ظریف نیز مواجه شد و سپس خانم رایس واکنشی داشت و در فکت شیت آمریکا نیز نکاتی مطرح شد که یک شوک محسوب می شود و سپس برخی از اظهار نظرها نیز این طور نشان می داد که در فضای عمومی واکنش مثبتی نسبت به حسن نیت ایران وجود ندارد و فضای قدیمی همچنان ادامه دارد.

 آمریکاییها بعد از مذاکرات با پدیده ای در داخل این کشور مواجه شدند و انتقاداتی را در داخل داشتند، آنها برای اینکه بتوانند پاسخ مسائل داخلی را بدهند موضوعاتی را مانند اینکه فلان مساله در متن بیانیه نیامده است و یا نسبت به موضوع دیگری تعهدی نداده ایم مطرح کرده اند. مشخص است که این مسائل مصارف داخلی دارد. آنچه روشن است متن مورد توافق است آمریکاییها یک فکت شیت درست کرده اند که به نظر من ناشیانه بود، چرا که یک بخش مهمی را که در ژنو در مورد آن توافق کردیم بحث غنی سازی بود و در دو جای متن در مقدمه و گام آخر بحث غنی سازی مطرح شده بود.

روزنامه واشنگتن پست در مقاله ای که بعدا منتشر کرد اعلام کرد که مقامات آمریکایی در فکت شیت موارد مورد توافق را کامل بیان نکردند. آنها این کار را انجام دادند که به داخل نشان دهند کوتاه نیامده اند.

مهم برای ما متن تفاهم است، البته پاسخ زیاده خواهی هایی آمریکاییها را می دهیم و در این زمینه شک و شبهه ای وجود ندارد که اگر آمریکاییها بخواهند مطالبی را مطرح کنند که خلاف واقع باشد و یا بر خلاف تعهدنامه باشد اعتراض می کنیم و نظرات خود را بیان می کنیم. هیچ نگرانی در این موضوع نداریم کما اینکه قبلا نیز مطالب خود را مطرح کردیم و در مجموع می توانم بگویم مطالبی که از طرف آمریکایی مطرح شده بیشتر ناظر بر این بود که می خواستند مطالب داخلی خود را پوشش دهند.

در فکت شیت آمریکاییها اطلاعاتی منتشر شده بود که در متن توافق منتشر شده وجود نداشت ، یعنی بعد از مساله غنی سازی که در فکت شیت مسکوت بود، جزئیات وجود داشت که در متن توافقنامه موجود نبود و  می شد که آنها را ذیل توافق نامه در نظر گرفت. به طور مثال در بخش مربوط به واریز پول برای دانشجویان صراحتا رقمی ذکر شده بود، آیا دو طرف در هنگام مذاکرات درباره این اطلاعات به صورت شفاف به نتیجه رسیده بودند و این موضوعات با طرف آمریکایی مطرح شده بود  و در فکت شیت از طرف آمریکایی ها افشا شد؟

بحث افشا مطرح نبود .آن 4 صفحه ای که در اجلاس ژنو به نام برنامه اقدام مشترک مورد تفاهم قرار گرفت، همان متنی  بود که مشاهده کردید. زمان بازگشت از ژنو در روز پایانی تا حدود ساعت 5 صبح مذاکرات ادامه داشت و تا برای خواب برویم حدود 7 صبح بود، از طرف دیگر نیز حدود 10 تا 11 صبح باید برای حرکت به تهران آماده می شدیم و آقای ظریف تاکید داشتند که این متن باید خیلی سریع ترجمه شود و در اختیار عموم قرار گیرد ، در حالی یک چنین احساس مسئولیتی در طرف مقابل و آمریکایی وجود نداشت که این اقدام با سرعت انجام شود. اینکه ما می خواستم متن توافق را در اختیار مردم بگذاریم  نشان دهنده این است که "ریگی در کفشمان نبوده است". و حتی بعضی از دوستان ما برای ترجمه این متن نخوابیدند و پیش از حرکت هواپیما متن ترجمه را در اختیار خبرگزاری ها قرار دادند.

3 هفته مذاکره برای اجرای توافق 

نکته دیگر در مورد مطالب فکت شیت این است که نه تنها آن موضوع بلکه جزئیات مسائل ریز فنی که باید در زمان اجرای برنامه اقدام مشترک در مورد آن تفاهم شود نیز در توافق نامه وجود نداشت. ما و باقی اعضای 1+5 می دانستیم که یک سری ریزه کاری ها و جزئیاتی وجود دارد که این جزئیات اگر در متن بیانیه ذکر شود هم طولانی و هم زمانبر است. بنابر این تصمیم گرفتیم در مورد کلیات به تفاهم برسیم و تفاهماتی که درباره جزئیات لازم استبه آن برسیم  را بعدا انجام دهیم و این همان کاری است که اکنون آقای بعیدی نژاد و تیم کارشناسی انجام می دهد.

در حال حاضر اجرایی شدن بیانیه مورد توافق ما چند صفحه اجرایی دارد که حدود 3 هفته درباره آن مذاکره صورت گرفته است  تا جزئیات مورد تفاهم قرار گیرد.

آن جزئیات درباره در دسترس قرار گرفتن پول نفت برای دانشجویان که مطرح کردید جزء تفاهمهای بعدی است که بین کارشناسان به توافق رسیده است . نمی دانم به چه دلیلی امریکاییها این موضوع را تحت عنوان فکت شیت مطرح کردند چیزی برای مخفی کردن وجود نداشت.

 

تفاهم نانوشته درباره ارقام وجود داشت/ زیر بار تغییرات در توافق نمی رویم 

 در اینجا دو موضوع مطرح می شود؛ یکی اینکه این مسائل به خاطر طولانی شدن متن در توافق نامه مطرح نشده و دو طرف در مورد آن به توافق رسیدند که در آینده مطرح شود که بحثی در آن وجود ندارد،  اما اگر موضوع این باشد که این جزئیات وقت گیر بوده است یعنی ممکن است توافق روی آنها صورت نگیرد و شکل دیگری پیدا کند؟

 نه این طور نیست، تفاهمی که ما کردیم اول آن چیزی بود که در متن مشاهده کردید. سپس خودمان تصمیم گرفتیم که این جزئیات که در مورد اصل آن  توافق کرده بودیم تغییری نکند و اگر تغییری در این ارقام صورت می گرفت تیم کارشناسی به این زودی نمی توانست به توافق برسد.

بر فرض اگر مبلغ 400 میلیون را آمریکاییها قبول نمی کردند و می گفتند مکتوب نشده و 300 میلیون را می پذیریم، ما زیر بار نمی رفتیم چرا که یک تفاهم نانوشته در مورد این رقمها وجود داشت. این تفاهم نانوشته در مورد کارهای فنی که باید انجام شود نیز وجود داشت . اما اگر قرار بود همه این موضوعات داخل متن بیاید زمان بر و طولانی می شد.

وقتی که مذاکرات کارشناسی به اتمام برسد متن توافقات آن مذاکرات را در اختیار عموم قرار خواهیم داد. زمانی که بازرسان آژانس باید بیایند و نظارت کنند و وقتی که آنها مطلع هستند که باید چه اقداماتی را انجام دهند آیا مردم ما نباید مطلع باشند؟

آیا در مورد اختلافاتی که پس از مباحث کارشناسی باقیمانده است و گفته می شود یکی دو مورد است که بحث فنی هم نیست و موضوعات سیاسی است می توانید توضیح دهید؟

به صورت کلی می توانم بگویم که یکی دو مورد وجود دارد، که به برداشت های متفاوت از متن بازمی گردد که البته فکر می کنیم قابل حل است البته زمانیکه مذاکرات کارشناسی و کار آقای بعییدی نژاد آغاز شد، از این موارد خیلی وجود داشت، اما اکنون بسیاری از آنها رفع و حذف شده و یکی دو مورد باقیمانده که این موارد نیز انشاءالله قابل حل است و هیات کارشناسی به این نتیجه رسیده اند که این مذاکرات در سطح سیاسی و با یک قدرت سیاسی بالاتر انجام شود.

برخی منتقدین با استناد به یک پاراگراف می گویند مملکت فروخته شده است!

یکی از نکاتی که در این ایام از سوی منتقدین مطرح می شود، در مورد یکی از پارگراف های متن است که می گوید اقدامات متقابلی در گام ابتدایی از سوی دو طرف صورت خواهد گرفت و در گام نهایی قطع نامه های شورای امنیت را در دستور کار دارد. این یکی از نکاتی است که عده ای که خیلی به مذاکرات بدبین هستند آن را به عنوان گاف بزرگ تیم مذاکره کننده ارزیابی می کنند و می گویند بعد از شش ماه دوباره ما به سر خط می رسیم و باید دوباره به قطعنامه‌های شورای امنیت را که ایران قبلا اعلام کرده غیرقانونی است عمل کنیم.

آنها در بحث توافق معتقد بودند که قطعنامه های شورای امنیت لازم الاجرا است و لذا باید از واژه Implement استفاده کنند که این یک واژه روشن است و ملزم به اجرا می کند، این در حالی است که ما اعلام کردیم بحث قطعنامه ها را اصلا قبول نداریم و نهایتا به اینجا رسیدیم که از کلمه Address استفاده کنیم، ترجمه فارسی این واژه به مفهوم پرداختن است که می تواند مفاهیم بسیاری در برداشته باشد، باید چارچوب متن به طور کامل دیده شود. برخی منتقدین تنها یک پاراگراف را در نظر می‌گیرند و می گویند بر این اساس مملکت فروخته شده است در صورتیکه باید در یک چارچوب بحث را ببینید و متوجه شوید که از کجا این بحث شروع شد که آمریکایی ها که اصلا حاضر نبودند وارد مذاکره شوند و می گفتند تا ایران غنی سازی را تعلیق نکند، حاضر به گفتگو نیستیم به اینجایی رسیده اند که قطعنامه لازم الاجرا را که در سال 2007 مورد تصویب قرار گرفته و گفته شده ایران باید بدون تاخیر این اقدامات را انجام دهد، می گویند این قطعنامه ها را Address کنید.

ما با خواسته هایی مواجه بودیم که از دید ما خواسته های نامشروع بودند، ولی این خواسته ها واقعی هستند یعنی نه تنها آمریکا، فرانسه و آلمان بلکه روسیه و چین نیز می گویند این قطعنامه ها باید اجرا شود؛ چراکه به آن رأی داده اند.

اگر ما بعد از شش ماه احساس کنیم که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نمی کند به کار اصلی خود بازمی گردیم و این اقدام راحتی است. آقای ظریف نیز این موضوع را در صحبت های خود عنوان کرد که برگشتن ما به کار قبل از نظر فنی شاید چندین ساعت بیشتر زمان نبرد، یا اگر بعد از آغاز اجرا احساس کنیم که طرف مقابل صادق نیست و بخواهد روی یکسری نکات بداخلاقی کند، ما به کار خود بازمی گردیم.

آیا تعهدات اضافه ای در این توافق از سوی ایران وجود نداشته است ؟ 

این تعهدات اضافه باید مشخص شود، ما چه تعهداتی به طرف مقابل دادیم که بخواهد مشکل ساز باشد.

زیاده خواهی کنند بازمی گردیم 

اگر خاطرتان باشد بعد از توافقنامه پاریس و سعدآباد نیز زمانیکه بازگشتیم و فک پلمپ کرده و شروع به کار کردیم استنادات حقوقی آنها در همان توافقنامه بود که ایران همان دو توافق را زیرپا گذاشته است.

در مورد گذشته بحث هایی وجود دارد ، اما فکر می کنم بجای آنکه وقتمان را روی آن قضیه بگذاریم، بهتر است در موردمسائل فعلی صحبت کنیم. ما در این توافق یک شش ماه در نظر گرفته ایم که در این شش ماه اگر احساس کنیم طرف مقابل حاضر نیست به تعهدات خود عمل کند به راحتی می توانیم بازگردیم و کارهای خود را انجام دهیم. ممکن است سر شش ماه طرف مقابل تعهدات خود را به خوبی عمل کرده باشد و بعد از شش ماه بداخلاقی کند ما آن زمان هم می توانیم بازگردیم.

در متن توافق نمی توان به چیزی استناد کرد که طرف مقابل بتواند بعد از شش ماه و گام اول چیزی را به ما تحمیل کند. احساس ما هم این است که طرف مقابل نیز این برداشت را دارد که بعد از گام اول به صورت مستقیم وارد مذاکرات گام اخر بشویم، البته این چیزی نیست که در مورد آن توافق کرده باشیم، ولی برداشت ما این است آنها هم می خواهند بعد از اینکه گام اول به پایان رسید، مستقیما به سمت گام آخر برویم که در توافق نیز مشخص شده گام آخر شامل چه چیزهایی است.

اگر احساس کنیم در طول اجرای توافق یعنی در طول گام اول و چه بعد از اجرای گام اول می خواهند چیزهایی را به ما تحمیل کنند، ساختاری وجود دارد که خیلی راحت باز می گردیم. در حقیقت این یک تست آزمایشی است که آنها یعنی آمریکایی ها خودشان را نشان دهند. خود آنها هم این موضوع را می دانند چراکه ما در مذاکرات سیاسی نیز این موضوع را خیلی صریح مطرح کرده ایم و هیچ ابایی نداریم که خیلی صریح این مطالب را عنوان کنیم.

مقاومتی را که مردم انجام دادند باعث شد آمریکایی ها پای میز مذاکره بیایند، آنها اکنون آمده اند و ما به این توافق رسیده ایم اگر بخواهند در اجرا زیاده خواهی کنند، ما به راحتی بجای اول بازمی گردیم و در متن توافقنامه هیچ تعهدی که نیاز به نگرانی داشته باشد ، وجود ندارد.

در زمان توافق اعلام شده بود که متن هیچ گونه تعهد حقوقی ندارد آیا این موضوع را تأیید می کنید؟

وجهه حقوقی از این بعد که این توافق به عنوان برنامه اقدام مشترک انتخاب شد و خود این عنوان توافق را از حالت یادداشت تفاهم، قرارداد، کنوانسیون و قراردادهایی که بار حقوقی دارند مبرا می کند، در متن توافق مطرح شده که طرفین به صورت اختیاری اقدامات را انجام می دهند و از آن بعد نیز این متن یک سند حقوقی نیست و تنها تفاهمی است که با طرف مقابل صورت پذیرفته  و در صورتی که هر کدام از تعهدات اجرایی نشود و یا ما به دلیل بداخلاقی طرف مقابل کار خود را از سر بگیریم هیچگونه تعهد حقوقی و بین المللی وجود ندارد.

دستورالعملمان تنها مذاکرات هسته ای بود 

 یکی از موضوعاتی که  در مورد متن توافق خیلی مورد انتقاد قرار گرفت، بخش مربوط به تحریم های سازمان ملل  بود که مرتبط با پرونده هسته ای ایران است. خیلی بر این باورند که مقدمات برخی از تحریم هایی که سازمان ملل اعمال کرده است بحث هسته ای نیست و با این دستاویز طرف غربی به راحتی می تواند این تحریم ها را مستثنی کرده و بعد از همه مراحل و اقداماتی که ایران با حسن نیت انجام می دهد که ا مشخص و دقیق هستند، فضایی برای طرف مقابل وجود دارد که به راحتی تفسیر متفاوتی انجام داده و زیر میز بزند.

مذاکرات ما با گروه 1+5 تنها بحث هسته ای بود و فقط در این چارچوب مذاکره کرده و وارد هیچ موضوع دیگری نشدیم، دستورالعملان نیز همین بود که به غیر از موضوع هسته ای به موضوعات دیگر نپردازیم.

تحریم ها بر علیه ایران چه از سوی آمریکا و چه اتحادیه اروپا ظالمانه و غیر عادلانه است و زمینه های مختلفی نیز دارد که به موضوعات غیر هسته ای اشاره دارد و یا حداقل پشتوانه آن موضوعات غیر هسته ای است.  اعمال تحریم های  غیر هسته ای بر علیه ایران حداقل 30 و چند سال است که آغاز شده و تقریبا از ابتدای انقلاب مورد تحریم بوده ایم. تحریم های مربوط به موضوع هسته ای در حدود 10 سال گذشته تحریم های جدید هستند.

ما نمی خواستیم با شش کشور در مورد کلیه موضوعاتی که باعث شده بود تحریم ها اعمال شود،  مذاکره کنیم. یعنی اگر قرار بود به طور مثال در مورد تحریمی که در سال 1980 و یک سال بعد از انقلاب تصویب شده وارد مذاکره شویم نه تنها مبحث گسترده می شد بلکه موضوعات زیاد دیگری نیز وارد مسئله می شدند.قصد ما این بود که روی بحث هسته ای تمرکز داشته باشیم نمی خواستیم کل مشکلات را حل کنیم چرا که اگر می خواستیم کل مشکلات را حل کنیم نیازمند یک فرایند دیگری بود.

اگر طرف غربی بخواهد سوءاستفاده کند و خود را متعهد کند که تحریم های غیر هسته ای را تصویب کند نقض تعهد کرده و حداقل می توانیم بگوییم این موضوع نقض روح حاکم بر این تفاهم است و ما آن را به عنوان نقض تفاهم در نظر می گیریم  و از توافق خارج می شویم.

با اجرای کامل توافق هیچ تحریم شورای امنیت بر علیه ایران باقی نمی ماند 

 پاسخ صریح شما این است که  مشخصا یکی از موضوعات توافق این است که چند تحریم آخری که یکی از موضوعات اصلی آنها بحث هسته ای بوده است در گام نهایی رفع خواهد شد.

در قطعنامه های شورای امنیت بر علیه ایران به غیر از موضوع هسته ای هیچ موضوع دیگری وجود ندارد و شورای امنیت برای اولین بار با موضوع هسته ای وارد پرونده ایران شد و اگر این تفاهم به طور کامل اجرا شود ما هیچ تحریم دیگری در قالب شورای امنیت نخواهیم داشت .

بر این اساس تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا که تحت عناوین دیگری غیر از موضوعات هسته ای اعمال شده اند باقی خواهند ماند که برخی از آنها به سی و چند سال پیش باز می گردد و اگر ما در عمل ببینیم که آنها از تفاهم سوءاستفاده می کنند و تحت عناوین دیگر می خواهند که تحریم های جدید  بر علیه ایران اعمال کنند جلوی آنها می ایستیم. دلیل اینکه در متن توافق نیز گفته شده تحریم های هسته ای به خاطر آن است که بعضی از تحریم ها مربوط به سالها پیش است و اگر ما می خواستیم وارد این مشکلات شویم نه مجاز به آن بودیم و نه اینکه امکان جمع کردن بحث وجود داشت.

 یعنی این چهار قطعنامه مد نظر شما است؟

 قطعنامه های شورای امنیت مشخص است. از اولین قطعنامه شورای امنیت بر علیه ایران با عنوان 1696  هر قطعنامه دیگری تا قطعنامه آخر که 1929 بود بر اساس این توافق ملغی خواهد شد. تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا نیز که مربوط به موضوع هسته ای باشد به طور کامل ملغی می شود.

مجاز به مذاکره دوجانبه با آمریکا در بحث هسته ای بودیم 

 یکی از موضوعات پرابهام در بحث هسته ای و مذاکرات  مسئله آمریکا است، روایت ها در این مورد و درباره مذاکره ایران و آمریکا بسیار متفاوت است و تنها مربوط به یک دوره چند ماهه نمی شود. ظاهرا از اواخر دولت آقای احمدی نژاد این بحث ها وجود داشت که ایران و آمریکا در چند مرحله در سطوح و افراد مختلف مذاکراتی داشته اند و گاهی شنیده شد که نماینده آقای احمدی نژاد با طرف آمریکایی مذاکره می کند. گاهی گفته شد مسئولینی از وزارت خارجه این مذاکرات را انجام می دهند  و مدتی بحث آقای ولایتی در عمان مطرح شد. آیا در مورد اینکه این مذاکرات چطور صورت گرفته می توانید توضیح دهید.

 ما با آمریکایی ها  به غیر از بحث هسته ای  در موضوع دیگری به صورت مستقیم صحبت نکردیم.

روش دیپلمات این است که اگر دستورالعمل نداشته باشد اقدامی انجام نمی دهد . به دیپلمات اعلام می شود که محدوده کاری وی چیست و در این زمینه تا چه اندازه جای مانور دارد. من به عنوان یک دیپلمات هیچگاه خلاف دستورالعملی که داده شده است عمل نخواهم کرد.

در مذاکرات نیز دستورالعمل ما کاملا صریح بود که به غیر از موضوع هسته ای در هیچ موضوع دیگری با آمریکایی ها صحبت نکنیم. همچنان نیز دستورالعمل همین است و تا امروز حتی در مذاکرات نهایی که قرار است آغاز شود دستورالعمل ما این است که تنها در موضوع هسته ای با تمام اعضای 1+5 مذاکره کنیم  و غیر از موضوع هسته ای در بحث سوریه، افغانستان و مباحث دیگر و مسائل دوجانبه ایران و آمریکا وارد نشویم . ما به عین این دستورالعمل را عمل کردیم و خیلی صریح و روشن نیز اعلام کرده ایم.

ما در طول مذاکرات با  1+5 با همه اعضا از جمله آمریکا مذاکرات دوجانبه ای داشته ایم. البته موضوع مذاکره با آمریکا بیشتر از هر مذاکره دیگری خبرساز شد که این جو خبری تنها مختص جامعه ایران هم نبود و در فضای خبری خارج از ایران نیز این موضوع حائز اهمیت بود.

به خاطر می آورم که در مذاکرات ژنو زمانی که با آقای عراقچی به هتل اینترکنتینانتال باز می گشتیم یک خبرنگار خارجی از من سئوال کرد که آیا با خانم شرمن ملاقات داشته اید ما گفتیم بله، سئوال کرد که ملاقات چطور بود و ما گفتیم چیز خاصی نبود. همین مسئله که من عنوان کردم تبدیل به یک مقاله شد که هیات ایرانی با هیات آمریکایی  ملاقات کرد و معاون وزیر خارجه اعلام کرد که چیز خاصی نبوده است.

این حساسیت ها به این دلیل بود که در گذشته سابقه مذاکرات دوجانیه ایران و آمریکاوجود نداشت، البته آقای جلیلی در یکی از مذاکرات در ژنو با آقای برنز( نماینده وقت آمریکا در 1+5)  مذاکراتی را داشت. از آن پس ملاقات دیگری صورت نگرفت . اما در این دور مذاکرات چون ما مجاز به مذاکرات دو جانبه بودیم، حساسیت ها بیشتر بود.

 البته مقصود ما از طرح این سئوال، مذاکرات دو جانبه ایران و آمریکا قبل از مذاکرات ژنو بود و سئوال این است که آیا مذاکرات با آمریکا قبل از مذاکرات هسته ای در چارچوب وزارت امورخارجه انجام گرفته است و یا از سوی اشخاص دیگری صورت گرفته؟

 چیزی که من می توانم بگویم ؛ ما در کنار 1+5 با همه کشورها مذاکرات دوجانبه داشتیم و همین تیمی که مذاکره می کند دیدار ها را انجام داد. این طور نیست که یک تیم با روسیه و یک تیم با آمریکا مذاکره کند. تیم موجود مذاکرات دوجانبه با همه اعضای 1+5 از جمله آمریکا را انجام می دهد.

بر اساس دستورالعمل حرکت می‌کنیم/ آثار مذاکره به مذاکره کننده مربوط نیست

یکی از موضوعاتی که مطرح می شود این است که از زمان انتخابات و بعد از آن گاها حتی شنیده می شود که برخی از برنامه های اقتصادی دولت وابسته به مذاکرات هسته ای و نتیجه بخش بودن آن است. فکر نمی کنید طرح این عنوان فشار کار را روی شما و اعضای تیم مذاکره کننده زیاد می کند و دست شما را در چانه زنی ها می بندد.

 یک واقعیتی که وجود دارد این است که در این مذاکرات زمانی که به تفاهم برسیم و گام اول اجرا شود خودبخود یک سری از تحریم ها لغو خواهد شد و از دید ما یک ضربه بزرگ به سیستم تحریم علیه ایران  وارد خواهد آمد که این آثاری دارد. این یک واقعیت است که تحریم ها لغو می شود و آثار اقتصادی خواهد داشت؛ اما اینکه چقدر تاثیر گذار خواهد بود در حوزه کاری من نیست چرا که من اقتصاددان نیستم و نمی توانم تجزیه و تحلیل دقیقی انجام دهم.

در ارتباط با سئوال شما بحث اعتماد مطرح نیست، نکته مهم برای ما منافع ملی است. ما به آمریکایی ها اعتماد نداریم و مهم این است که بتوانیم منافع ملی را جلو ببریم و به نحو احسن از آن دفاع کنیم. این کاری بوده است که تاکنون انجام داده ایم، باید مراحل بعدی را انجام دهیم و ببینیم چه خواهد شد.

 من خودم را جای شما می گذارم؛ زمانی که در در کشور مطرح می شود در صورت رفع تحریم ها مشکلات اقتصادی حل خواهد شد و این امر تبدیل به مطالبات معیشتی مردم می شود ؛ در مذاکرات به عنوان یک مذاکره کننده دچار نگرانی هایی خواهم بود.

 ما به این شکل به مسئله نگاه نکردیم و نخواهیم کرد . مهم برای ما منافع ملی است و اینکه بر اساس دستورالعملی که داریم کار را جلو ببریم. از این به بعد نیز همین کار را خواهیم کرد من به عنوان  مذاکره کننده به اینکه مذاکرات در آینده چه آثاری خواهد داشت نگاه نمی کنم ، چرا که من هم خطا می بینم و اگر بخواهم بر اساس اینکه چه تاثیری در داخل کشور بر اقتصاد خواهد داشت عمل کنم موفق نخواهم بود من چیزی را که به عنوان یک مذاکره کننده از من خواسته شده عمل می کنم .

به من گفته اند که بر اساس یک چارچوب به جلو حرکت می کنیم و این اقدمات را انجام می دهیم .تاثیر کار مربوط به انتهای کار است و در مذاکرات ژنو نیز ما همین روش را داشتیم البته طبیعتا در مذاکره زمانی که می خواستیم فرایند بده بستان را انجام دهیم به این سمت که تحریم ها را تا حداکثر ممکن بشکنیم جلو می رفتیم اما اینکه تحریم ها چه آثاری روی اقتصاد ما خواهد داشت به من ارتباط پیدا نمی کند و مسئولان این کار باید در این باره نظر بدهند.

http://www.mehrnews.com/mobile/detail/2211367

شنبه 21/10/1392 - 23:20
اخبار
عصر ایران: شرکت گوگل که بزرگ ترین موتور جستجوی اینترنتی جهان به شمار آمار کلمات پرجستجوی سال 2013 برای ایران را اعلام کرد.

 در میان کلمات پرجستجو در ایران در سال 2013 میلادی، 10 کلمه ای که بیشترین  جستجو را داشته عبارتند از:
 
1- دانلود

2- عکس

3- بازی

4- دانلود آهنگ

5- فیلم

6- چت

7- yahoo

8- گوگل

9-دانلود فیلم

10- اس ام اس

گفتنی است بخش قابل توجهی از دانلودها ، عکس ها و فیلم های جست و جو شده ، مضامین غیراخلاقی و جنسی را شامل می شود.

همچنین در سال 2013 ، کلمات انتخابات،رمان،قیمت خوردو،قیمت طلا،دانلود آهنگ جدید، چت ، چت روم و کلمات مرتبط با پرونوگرافی بیشترین افزایش جستجو را در ایران در سال 2013 داشته اند.

در جستجوهای" گوگل ایمیجز" (گوگل تصویر) نیز 10 کلمه پرجستجوی ایرانیان برای دیدن تصاویر در سال 2013  عبارت بودند از:عکس،دختر،زن، hot، girl،لباس،تصویر،لخت،فیلم و عروس بوده است.

وضعیت 10 کلمه پرجست و جوی ایرانی ها در گوگل در 10 روز نخست سال جدید میلادی ()2014 نیز نشان می دهد 10 کلمه پرجستجو عبارتند از: دانلود، آهنگ، عکس، دانلود آهنگ، بازی، فیلم،چت،اندروید، google و دانلود اهنگ.

گفتنی است در سال گذشته میلادی(2013) 10 کلمه پرجستجوی موتور جستجوی گوگل در جهان عبارت بودند از:

نلسون ماندلا ،پاول واکر، آیفون اپل 5 اس، کوری مونتیت،رقص هارلم شیک، انفجار بوستون آمریکا، نوزاد سلطنتی، گوشی های سامسونگ گالکسی اس 4، دستگاه های پلی استیشن سونی اس 4 و  کره شمالی.
شنبه 21/10/1392 - 23:18
اخبار
خبرگزاری ایسنا: سرمای این روزهای هوا بازار خودرو را نیز به رکود برده است.

 در آغاز هفته جدید قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی تغییر خاصی نسبت به نرخ این محصولات در هفته گذشته نشان نمی‌دهد.

یکی از فعالان بازار خودرو می‌گوید که سرمای شدید هوا مراجعه خریداران به نمایشگاه‌های عرضه خودرو را نیز کاهش داده است.

به گفته وی، با توجه به شرایط فعلی قیمت خودروها در روزهای آتی تغییری نخواهد داشت.

 قیمت روز خودروهای پرتیراژ داخلی به شرح زیر است:

خودرو

قیمت

تیبا

22 میلیون و 300 هزار

پراید SX111

19 میلیون

پژو 405

28 میلیون و 300 هزار

206 تیپ 5

36 میلیون و 400 هزار

سمند LX سال

28 میلیون

پژو پارس سال

34 میلیون و 500 هزار

تندر 90 E2

37 میلیون و 200 هزار


شنبه 21/10/1392 - 23:17
اخبار

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور با بیان اینکه ابتذال هنر نیست گفت: ابتذال در عرصه سینما، موسیقی، شعر، نقاشی عین بی هنری است، چون انسان را به قهقهرا می برد و در مقابل کمال جویی است.

به گزارش جهان، «حسام الدین آشنا» مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در گفتگو با فارس؛ با اشاره به دیدار هنرمندان با رئیس‌جمهور اظهار داشت: دکتر روحانی از همان دوران مبارزات انتخاباتی بر سیاست فرهنگی تأکید کردند و در مناظرات به تبیین مواردی از آنها پرداختند که برای برخی کاندیداها و جریان‌های سیاسی کشور خط قرمز بوده و هست.

آشنا با تاکید بر اینکه دولت تدبیر وامید در عمل هم کوشیده است تا سیاست های خود را اجرا کند و وقتی در اولین اقدام مؤثر بر بازگشایی خانه سینما همت گمارد، عزم جدی خود را نشان داد، اظهار داشت: دولت بر این واقعیت آگاه است که نمی‌توان بدون داشتن حمایت هنرمندان، از هر سلیقه و گرایش سیاسی که هستند، برنامه های فرهنگی دولت را اجرا کرد، هنر با همت خود هنرمندان رشد می‌کند و می‌بالد، و دولت وظیفه دارد زمینه‌ساز، تسهیل‌کننده، و حامی باشد. لازم بود تا رو در روی هنرمندان بر این دیدگاه دولت تصریح شود.

وی با بیان اینکه سال‌ها بر بلندی دیوار بی‌اعتمادی میان هنرمندان و دولت افزوده شده بود،تصریح کرد: بسیار لازم بود تا فرایند کاستن از ارتفاع این دیوار آغاز شود. تأکید می‌کنم که یک دیدار به معنای پایان بی‌اعتمادی نیست، بلکه بسته به عملکرد دو طرف، می‌توان به سوی ایجاد اعتماد حرکت کرد. این دیدار از این جهت نیز اهمیت داشت.

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور به تبیین محورهای اصلی سخنان رئیس‌جمهور در جمع هنرمندان پرداخت و با تاکید بر این نکته که ممکن است کسانی هم با برداشت‌های من مخالف باشند اظهار داشت:رئیس‌جمهور ذات هنر را با خیر و نیکی یکی دانستند، از این تعریف برمی‌آید که هنر نمی‌تواند آن‌چه را که خیر و نیکی نیست در بر بگیرد. بر این اساس وقتی می‌گویند هنرمندانه عمل کنیم و حرف بزنیم، یعنی مطابق خیر و نیکی عمل کنیم. ضمن آن‌که تأکید دارند که کار هنرمند در مسیر ارزش‌های الهی است.

وی ادامه داد: دکتر روحانی قائل به ضرورت آزادی برای خلق هنر هستند. بی‌سبب نیست که تأکید دارند «خلاقیت تنها در سایه حریت امکان‌پذیر است.» امام حسین علیه السلام در روز عاشورا خطاب به دشمن گفتند «اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید.» این جمله به صراحت توضیح می‌دهد که آزادگی مقدم بر دینداری است. آن دینداری که انسان را از تعدی بازمی‌دارد و به نیکی و خیر می‌انجامد، بعد از تحقق آزادگی دست‌یافتنی است. آقای رئیس‌جمهور پیدایش خلاقیت و هنرمندی را در سایه این حریت امکان‌پذیر می‌دانند. این حریت همان چیزی است که گوهرش در حافظ یافت می‌شود.

آشنا با اشاره به این نکته که رئیس‌جمهور هنر را نه مقوله‌ای الزاماً سیاسی و نه آن‌را دور از جامعه تلقی می‌کند، تاکید کرد: هنر ماندگار، همان هنری است که خیر و نیکی است و در تعامل با جامعه‌اش ساخته می‌شود. از همین‌روست که تأکید دارند «شاهنامه سفارش یک ملت و تاریخ بود.» یعنی هنر بریده از جامعه نمی‌تواند آن حریت را در خود داشته باشد.

مشاور فرهنگی روحانی با بیان اینکه برای رئیس‌جمهور این اصل پذیرفته شده است که هر نظام و جامعه‌ای خط قرمزهایی دارد که باید مطابق قانون بدان‌ها عمل شود، اظهار داشت: آن‌چه مذموم است، سلیقه‌ورز‌هایی است که به قول رضا امیر خانی، مثل «لشکر اجنّه» با هنرمند مقابله می‌کنند. به علاوه باید از نظارت بی‌هنران بر هنرمندان جلوگیری کرد. وقتی سلیقه‌ورزی جای قانون را می‌گیرد، هنرمند می‌شود تهدید امنیتی و چنان برخورد می‌شود گویی این هنرمندان هستند که مسبب فقر و فحشا شده‌اند. از این‌رو رئیس‌جمهور تأکید دارند که منبع تهدید را باید درست شناخت. فقر، تبعیض و فساد اقتصادی مصداق تهدید هستند و هنرمند همان کسی است که می‌تواند عامل مقابله با این تهدید باشد. هنری که طبق تعریفش خیر و نیکی است، ذاتش در تقابل با آسیب‌های جامعه ماست.

وی در ادامه افزود: رئیس‌جمهور اگر از اعتماد سخن می‌گویند، در عمل هم معتقد هستند که غرب‌زده پنداشتن هنرمندان نادرست است. برای هنرمندانی که عمر خویش را صرف می‌کنند تا هویت تمدنی ایران را حفظ کنند، به تعالی معنایی یک ملت علاقه دارند، در هر میدان جهانی از هویت ایرانی دفاع می‌کنند و آرزوی سربلندی ایران را در سر می‌پرورانند، و مثل بزرگان تاریخ هنر این سرزمین، با خون دل نمادها، معناها، عاطفه‌ها و احساسات مردمان یک گستره تاریخی را حفظ کرده و تعالی بخشیده‌اند، بسیار سنگین است که بین آن‌ها خط و مرز کشیده شود و برخی با عبارات و واژه‌های تند رانده شوند. آقای دکتر روحانی دنبال پاک کردن این خط و مرزها هستند.

مشاورفرهنگی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه دولت واقعاً به ظرفیت‌های هنر برای ترویج اعتدال، تقویت هویت ملی و دینی، ارتقای روحیه معناگرایی در زمانه‌ای که مادیگری ترویج می‌شود، و به قابلیت هنر برای مقابله با خشونت باور دارد، تاکید کرد: دولت عمیقاً باور دارد که توسعه همه‌جانبه بدون توسعه فرهنگی و هنری امکان‌پذیر نیست و می‌کوشد به گونه‌ای عمل کند که هنرمندان با اعتماد کامل وارد تعامل با دولت و جامعه شوند.

آشنا به این جمله روحانی که «به اعتقاد من اگر فضای هنری فعال در عراق و افغانستان بود، اشغال این دو کشور امکان‌پذیر نبود.» اشاره کرد و گفت: این جمله به جهات مختلف معنادار است. هنر ویترین آزادی‌ها، رعایت حقوق و میزان میدان دادن به حریت در یک جامعه است. وقتی فضای هنری فعال است یعنی حریت جامعه به رسمیت شناخته شده است. چنین جامعه‌ای به بلایایی که زمینه‌ساز ضعف درونی و بهانه‌سازی برای حمله خارجی هستند، به خشک‌مغزی‌هایی که از دل آن طالبانیسم خشونت‌گرا بروز می‌کند، و به بی‌تفاوتی‌هایی که پیدایش دیکتاتوری صدام را زمینه‌سازی می‌کنند مبتلا نمی‌شود. از این جهت، رئیس‌جمهور بسط هنر را اقدامی در جهت تأمین امنیت ملی تلقی می‌کند. ضمن این‌که چنین استدلالی به جهات دیگر نیز قابل بسط است.

وی در پاسخ به این سوال که گفته‌های رئیس‌جمهور به سرعت با انتقاداتی مواجه شد و برخی تأکید کردند که هنر ارزشی و ضدارزشی وجود دارد و گفته‌های رئیس‌جمهور را سیاسی و تبلیغاتی خواندند، گفت: البته من فقط در دو مورد دیدم که مستقیم به سخنان آقای دکتر روحانی اشاره و اظهار نظر شده بود. آقای دکتر روحانی در بین هنرمندان گفتند «تقسیم هنرمندان به هنرمندان ارزشی و غیرارزشی بی‌معناست. هنر یعنی ارزش و هنرمند [فرد] ارزشمندی است که با کار خلاقانه به تعالی می‌رسد و خلقت، بزرگترین مظهر قدرت خدای لایزال است، فقط در این زمینه است که فتبارک الله احسن الخالقین. هنرمند جهان را بازآفرینی می‌کند و کار او در مسیر ارزش‌های الهی است.» وقتی افراد بدون دقت و بیشتر از منظر سیاسی به نقد گفته‌ها می‌پردازند، سوءبرداشت‌ها شکل می‌گیرد.

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور با بیان اینکه از آن مقدمات سخن رئیس‌جمهور که شروع کنیم، می‌فهمیم که چرا تمایز بین هنر ارزشی و غیرارزشی و هنرمند ارزشی و غیرارزشی بی‌معنا می‌شود اظهار داشت: ایشان گفته‌اند که ذات هنر خوبی و نیکی است. البته ممکن است کسانی از دیدگاه‌های دیگری به تعریف هنر بپردازند و تعریف دیگری از ماهیت هنر ارائه دهند. اما در چارچوب اندیشه رئیس‌جمهور، ذات هنر خوبی و نیکی است. خوبی‌ها و نیکی‌ها هم حتماً در دایره ارزش‌ها تعریف می‌شوند. اگر این گونه به هنرمند و هنر نگاه کنید، طبیعی است که دیگر تمایز میان هنرمند ارزشی و غیرارزشی از میان می‌رود.

آشنا بااشاره به اینکه به نظر می رسد در فهم مسئله و منظور آقای رئیس جمهور سوءتفاهمی پیش آمده است و افراد قبل از موضع گیری باید هنر را دقیق تعریف می کردند و سپس به نیت خوانی رئیس جمهور می پرداختند گفت: در میراث ادبی اسلامی و ایرانی ما واژه هنر به معنای کمال، فضیلت، هوشیاری، فضل، تقوی، دانش و کیاست و... به کار می رود، و دارای بار معنایی عام است:

«از نفس‌پرور هنروری نیاید ؛خردمند مردم هنر پرورند که تن‌پروران از هنر لاغرند»(گلستان).

به دشمن نمایم هنر هرچه هست
ز مردی و پیروزی و زور دست (فردوسی)

چون غرض آمد هنر پوشیده شد
صد حجاب از دل به سوی دیده شد(مولانا)

وی در ادامه افزود: عزیز دیگری هم تمایز در علم اسلامی و غیر اسلامی را به میان کشیده است . در این زمینه دیدگاه متفاوت و مستحکمی وجود دارد؛ علامه جوادی آملی در مراسم اختتامیه نهمین همایش اساتید تفسیر قرآن و سطوح عالی حوزه علمیه قم در دارالقرآن علامه طباطبایی فرمودند:«ما علم غیر دینی نداریم، تمایز علوم به تمایز موضوعات است، تمایز روش‌ها هم به تمایز موضوعات است، لذا اگر موضوع دینی بود، علم دینی می شود و روش هم دینی می شود ولی اگر موضوع غیر دینی شد روش هم غیر دینی می شود.»

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهورگفت: ایشان با اشاره به نقل حدیثی از امام معصوم توسط شخص کافر خاطر نشان کرد: «شخص کافری که سخن از امام معصوم نقل می‌کند حرف اسلامی می‌زند گرچه خود مسلمان نیست لذا می توانیم عالم غیر مسلمانی داشته باشیم که علم اسلامی تولید می کند و بر عکس آن نیز ممکن است.»

وی با اشاره به این قسمت از سخنان رئیس‌جمهور که « هر هنرمندی می‌خواهد به معنای جهان و عمق جهان برسد. علاوه بر اینکه هنر به همه جان می‌دهد، این هنرمند است که رودخانه را، کوه‌ها را، بلبل را، شمع را و پروانه را به سخن وا می‌دارد.اگر بگوییم هنر مرده را زنده می‌کند، سخنی به گزاف نگفته‌ایم، پس تقسیم هنرمندان به هنرمندان ارزشی و غیر ارزشی بی‌معناست. هنر یعنی ارزش و هنرمند [فرد] ارزشمندی است که با کار خلاقانه به تعالی می‌رسد و خلقت، بزرگترین مظهر قدرت خدای لایزال است، فقط در این زمینه است که فتبارک الله احسن الخالقین. هنرمند جهان را بازآفرینی می‌کند و کار او در مسیر ارزش‌های الهی است.» هنر را مروج ارزش‌ها دانست و تاکید کرد: ابتذال هنر نیست. ابتذال در عرصه سینما، موسیقی، شعر، نقاشی و... عین بی هنری است. چون انسان را به قهقهرا می برد و در مقابل کمال جویی است.

آشنا گفت: وقتی به این مقدمات توجه نمی‌شود آن وقت فاضلانه ادعا می‌شود «آیا سینمایی که مروج شرک و خرافه است با سینمایی که مروج توحید و عبادت است مساوی است؟» بعد هم نتیجه می‌گیرند که اظهارنظرها به خاطر دغدغه ریاست است. کاسب کسانی هستند که دکان هفتگی در صدا و سیما باز کرده اند و کالای خود را در بازار انحصاری عرضه می کنند نه آن که بر خلاف اراده محفل نشینان و علی رغم همه تلاش های ناگفته ، راست و صریح با مردم سخن گفت و با تدبیر مقام معظم رهبری اعتماد مردم به صندوق آرا را بازگرداند. نباید به اسم تأکید بر تمایز حق و باطل، حرف‌های باطل زد. وقتی هنر را به خوبی و نیکی تعریف کنید، دیگر شعر شاعران درباری و نوکران حکومت های جائر؛ یا تبلیغِ خرافه هنر نیست. خرافه و نوکری ظالمان ضدحریت و آزادگی است و در مقوله هنر نمی‌گنجد.

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه باید منصف باشیم و از حرف‌های درست هم استقبال کنیم تصریح کرد: این درست است که می‌توان هنر هنرمندان را بدون تأیید خودشان، پذیرفت. زندگی، عقاید و منش شخصی هر هنرمندی به خودش ربط دارد. امروز جامعه ما شعر حافظ را پاس می‌دارد حال آن‌که در سطح نخبگی و تاریخ ادبیات، بحث‌ها درباره شخصیت واقعی حافظ ادامه دارد. باید درباره هنر هنرمند قضاوت کرد نه هنرمند به مثابه فرد. آقای رئیس‌جمهور و دولت تدبیر و امید قبول دارد که جریان هنر اسلامی باید مداراگر باشد، و باید از هنرمند به خاطر هنرش تقدیر کرد، حتی اگر شخصیت او را نپسندیم یا با عقایدش مخالف باشیم. معنای جامعه آزاد و مسئول که تضمین‌کننده و تسهیل‌کننده حریت است چیزی غیر از این نیست.

وی با اشاره به اینکه یاید به این واقعیت توجه کنیم که اداره سیاسی یک کشور، ملزوماتی دارد که یکی از آن‌ها آشتی ملی و انسجام است تاکید کرد: با خط کشیدن میان بخش‌های مختلف جامعه، خصوصاً خط کشیدن میان گروه نخبه‌ای نظیر هنرمندان که بر جامعه تأثیرگذار هستند نمی‌توان انسجام خلق کرد. من به ظرفیت انسجام‌آفرین هنر باور دارم. روز جمعه در مراسم تشییع پیکر افرادی که در پشت صحنه فیلم معراجی‌ها دچار سانحه شدند حضور داشتم. برای من جالب بود که هنرمندانی از دیدگاه‌های مختلف، افرادی از جناح‌های سیاسی گوناگون، و شخصیت‌هایی از ارتش، سپاه، دولت، بسیج و سایر سازمان‌ها حضور داشتند. این یعنی می‌توانیم ذیل چتری که هنر فراهم می‌کند، کنار هم باشیم. خوب بود کسانی هم که چنین انتقاداتی می‌کنند در مراسم حضور می‌داشتند و این انسجام را می دیدند.

آشنا با یادآوری این مطلب که واکنش نشان دادن به این گونه انتقادات برای روشن کردن مواضع است اظهار داشت: دولت خودش حامی انتقاد است و ما فقط می‌گوییم هدف افراد از نقد، حقیقت‌یابی باشد نه سیاسی‌کاری، تا به این ترتیب آزادگی، تساهل، مداراگری و ملزومات دیگر بروز خلاقیت و هنرمندی تضمین شود.

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در خاتمه با بیان اینکه اگر جمعی از بزرگ‌ترین هنرمندان کشور برای حرف‌های رئیس‌جمهور کف بزنند و شادمان شوند، مایه افتخار است گفت: شما می‌توانستید در جمعی که روز چهارشنبه در تالار وحدت گرد آمده بودند صدها هنرمند مورد احترام جامعه ایران را ببینید که هر کدام سرمایه‌ای ملی و ستاره‌ای بر آسمان فرهنگ این کشور هستند. سیاستمداران آمده‌اند و رفته‌اند ولی برخی از این هنرمندان چندین دهه است در قلب و ذهن مردم جای دارند. قدر دیده‌اند و بر صدر نشسته‌اند. بیان عباراتی که از یک طرف بر اهمیت میراث امام خمینی در هنر تاکید می کند و از طرف دیگر تحقق آرزوهای این جمع فرهیخته و فراتر از سیاست را دست‌یافتنی‌تر سازد و ایشان را خوش آید و برایش کف بزنند، خودش هنر است. افتخار است که فرهیختگان مورد احترام مردم برای دیدگاه‌های رئیس‌جمهور احترام قائل شوند. ممکن است اقلیتی خوش‌شان نیاید. نظرشان محترم است اما نقصی بر دیدگاه رئیس‌جمهور وارد نمی‌کند.
شنبه 21/10/1392 - 23:17
اخبار

با توجه به اعلام نظر «هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان» درباره نطق «علی مطهری»، این نطق در چهارچوب انجام وظایف نمایندگی شناخته شد؛ بنابراین، اعلام جرم دادستانی تهران علیه وی بی‌اثر خواهد بود.

به گزارش «تابناک»، مطهری هشتم دی‌ماه سال‌جاری در نطق هفت‌دقیقه‌ای خود به مسائلی ‌اشاره کرد که بخشی از آن که به مسائل انتخابات سال ۸۸ و بعد از آن مربوط است، باعث واکنش‌های متفاوتی شد. علاوه بر اعلام جرم دادستانی علیه مطهری، مجلس چندین جلسه تحت تأثیر این سخنرانی قرار داشت و رئیس مجلس نیز در این باره گفت که نطق علی مطهری، نماینده تهران فارغ از محتوای آن وجهی برای اعلام جرم علیه وی از سوی دادستانی نداشت.

بنا بر اصل ۸۶ قانون اساسی «نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهار نظر و رأی خود کاملاً آزادند و نمی‌توان آن‌ها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده‌اند یا آرایی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده‌اند تعقیب یا توقیف کرد‌».

همین اصل قانون اساسی و مقررات مربوط به آن، دلیل اعتراضاتی است که در روزهای اخیر به اقدام دادستانی در اعلام جرم علیه مطهری مطرح شده است.

قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان که در آغاز سال ۹۱ به تأیید شورای نگهبان رسید و برای اجرا ابلاغ شد، مصونیت نمایندگان در اجرای وظیفه نمایندگی خود را مورد توجه قرار داده است. در ماده ۹ این قانون آمده ‌که نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهارنظر و رأی خود کاملاً آزادند و نمی‌توان آن‌ها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده‌اند یا آرایی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده‌اند تعقیب یا توقیف کرد.

تبصره اول این ماده تشخیص مصادیق موضوع اصل هشتاد و ششم (۸۶) قانون اساسی و ماده (۷۵) آیین نامه داخلی مجلس را بر عهده هیأت نظارت گذاشته ‌که ترکیب آن متشکل از افراد زیر است:

الف ـ یکی از نواب رئیس به انتخاب هیأت رئیسه برای هر سال

ب ـ یک نفر از اعضای کمیسیون اصل نودم (۹۰) به انتخاب مجلس

پ ـ یک نفر از اعضای کمیسیون قضائی و حقوقی به انتخاب مجلس

ت ـ چهار نفر از سایر نمایندگان به انتخاب مجلس

پیش از این اعلام شد که باهنر نایب رئیس مجلس اعلام جرم دادستانی علیه مطهری را برای بررسی به هیأت نظارت بر نمایندگان فرستاده است. در روزهای پایانی هفته گذشته این هیأت تشکیل جلسه داده است و بنا به اعلام عوض حیدرپور، یکی از اعضای هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان، طبق بررسی‌های این هیأت، نطق مطهری در راستای ایفای وظایف نمایندگی‌اش بوده، بنابراین اعلام جرم دادستانی علیه او وجهی نداشته است.

به گفته وی، هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان حسب دستوری که نایب‌رئیس مجلس در صحن علنی به این هیأت داده بود، نطق آقای مطهری را بررسی کرد. هیأت نظارت همچنین مقرر کرد که یک یا دو مورد از نطق مطهری در مورد قوه‌ قضاییه قابل ‌تأمل است و قرار شد تمامی این موارد به صورت کتبی و رسمی به هیات‌رییسه ارایه شود. چنانچه دادستانی تهران هم از مجلس در این رابطه استعلامی انجام داد توضیحاتی به دادستانی تهران اعلام خواهد شد.

به ‌گفته عوض‌حیدرپور، اقدامی که دادستانی تهران علیه مطهری انجام داده و بیانیه‌ای را صادر کرده نیز مورد ایراد واقع شد، چون بر اساس رویه متعارفی که بین مجلس و شعب دادگستری وجود دارد باید دادستانی تهران در صورت وجود موردی آن را به یکی از شعب ارسال می‌کرد و شعب نیز پس از طی رویه و گرفتن نظر هیأت نظارت اقدام لازم را انجام می‌دادند که این روال متعارف انجام نشد

بنابراین با توجه به اعلام هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان، گویا ‌ماجرای نطق مطهری فعلا با بی‌اثر شدن اعلام جرم دادستانی علیه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پایان یافته باشد.

http://www.tabnak.ir/fa/news/370535/

شنبه 21/10/1392 - 23:17
اخبار

ه گزارش خبرگزاری مهر متن نامه احمد توکلی نماینده تهران به معاون اول رئیس جمهور به این شرح است:

باسمه تعالی
برادر ارجمند جناب آقای جهانگیری
معاون اول محترم رئیس جمهور
سلام علیکم

نامه مورخ 18/10/92 جنابعالی به وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل محترم بانک مرکزی را دو سه بار خواندم. قصد تصدیع نداشتم ولی به نظر رسید که اهمیت تخلف صورت گرفته از نگاه شما پنهان مانده است و این امر ممکن است موجب غفلت از سایر اقدامات سلطه طلبانه بر بازار شود. به ناچار توجه تان را به چند نکته زیر جلب میکنم:

1- در گزارش مورخ 15/10/92 اینجانب به رئیس و نمایندگان مجلس، دادن دو امتیاز ناروا مطرح بود که در هر دو، آقای نعمت زاده و در یکی جنابعالی و آقای دکتر سیف، به درجات مختلف دخیل بوده اید. متاسفانه نسبت به تصحیح اولی هیچ دستوری در نامه شما نبود. یعنی این که به طور استثنایی به یک تاجر خاص 80 میلیون یورو ارز با هزینه انتقال کم و سرعت انتقال بالا داده شده که ده ها میلیارد تومان سود بادآورده برای وی داشت، هیچ تدبیری برای بازگرداندن این رانت در نامه شما نبود. و نسبت به رانت دوم هم با این که به رفع سوءاثر امتیاز داده شده دستور دادید، نه تنها هیچ آثاری از پشیمانی و تأسف از کار انجام شده به چشم نمی خورد، بلکه تقدیر و تشکر نیز از ارایه رانت به یک تاجر خاص به عمل آمده بود! این تذکر را لازم دیدم تا شرط برادری را نسبت به شما و شرط نمایندگی را نسبت به مردم بجا آورده باشم. این گونه رفتار، زیبایی سرعت واکنش شما به یک هشدار دلسوزانه را می پوشاند، سرعتی که به قدر خود جای تشکر دارد.

2-  علی علیه السلام در نامه به مالک اشتر، پس از سفارش نسبت به تجار و صنعتگران و امر به تسهیل فعالیت آنان، هشدار می دهند که " با این همه سفارش، هشیار باش که در بسیاری از آنان تنگ نظری شدید، آزمندی زشت، میل به احتکار و علاقه به تسلط بر بازار وجود دارد" سپس دستور می دهندکه از احتکار و سلطه طلبی آنان جلوگیری کن. این دستور دینی که امروز علم اقتصاد آن را نظریه پردازی کرده است باید سرلوحه کار مسئولان اقتصادی کشور باشد. به ویژه که در ماده 1 قانون اجرای سیاست های اصل 44 یکی از وظائف دولت " جلوگیری از ایجاد انحصار توسط بنگاه‌های اقتصادی غیردولتی، منع رفتارهای ضد رقابتی از جمله رویه‌های محدود كننده و اعمال بازرگانی غیرمنصفانه و تسهیل رقابت به منظور افزایش كارایی و رفاه اقتصادی" شناخته شده است. یعنی دولت هم باید از انحصار بازدارد، و هم از اعمال بازرگانی غیرمنصفانه(دامپینگ).  جنابعالی توجه دارید که همین رانت ها امکان تسلط بر بازار را فراهم می سازد. شما که در اجرای دستور امیرمومنان برای تسهیل امور واردکنندگان، توصیه می کنید، برای جلوگیری از تسلط آنان بر بازار نیز اقدام بفرمایید.

3- خطری که الان پیش آمده همین بازرگانی غیرمنصفانه، یعنی ارزان فروشی به قصد حذف رقیبان از بازار و گرانفروشی پس از تسلط بر بازار است؛ چه علیه کشاورزان زحمتکش ذرت کار خوزستان، چه علیه تجار هم صنف. برادرانه هشدار می دهم که برای منافع مردم مظلوم، به شدت نسبت به این امر حساس باشید.

اینجانب همچنان منتظر اقدامات تکمیلی شما هستم.  

احمد توکلی
نماینده مجلس شورای اسلامی
و ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار

به گزارش خبرنگار مهر، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هفته گذشته طی گزارشی خطاب به ریاست مجلس و مردم با اشاره به روند شکل‌گیری یک ویژه خواری بزرگ توسط یکی از بدهکاران بانکی که با دستور مستقیم وزیر صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته، از بی توجهی وزیر مربوطه و رئیس جمهور در این خصوص انتقاد کرده بود.

 

http://www.mehrnews.com/mobile/detail/2212271

شنبه 21/10/1392 - 23:11
اخبار
خبرگزاری ایسنا: سه سال آخر و در مجموع پنج سال از خدمتش را در سمت معاونت مشمولان و امور معافیت‌های سازمان وظیفه عمومی ناجا گذراند و اکنون که بازنشسته شده نظرات متفاوتی نسبت به آنچه که از سوی برخی مسئولان سربازی مطرح می‌شود دارد.

محمدرضا اکبر حلوایی که تاکید دارد پس از بازنشستگی دیگر نباید از عنوان سرهنگ برای خود استفاده کند، معتقد است 18 ماه زمان مناسبی برای مدت خدمت سربازی است.

وی درباره کیفیت سربازی و نحوه بکارگیری سربازان در قالب اجباری و حرفه‌ای نیز نظرات متفاوتی دارد و بر این باور است که در اجرا یا اصلاحات جدید قانون خدمت وظیفه عمومی، عمدتا مواردی اجرایی شده که مسئولیت آن بر دوش مشمولان بوده و بخش‌هایی که اجرای آن هزینه‌ای را به حاکمیت وارد می‌کرده، کمتر اجرایی شده است.

حلوایی در عین حال منتقدان و موافقان صفر و صدی خدمت سربازی را مورد نقد قرار داده و می‌گوید: نباید با نگاه مطلق بگوییم که سربازی خوب است یا بد. بلکه باید با دیدی کارشناسانه و منطقی، آسیب‌های موجود در سربازی را بررسی کنیم.

این کارشناس بازنشسته حوزه سربازی از برخی نمایندگان مجلس و مسئولان نیز به خاطر نگاه شعاری و تبلیغاتی که به بحث سربازی دارند، انتقاد کرده و بر این باور است که رفع نگاه شعاری و انتخاباتی در حل بسیاری از مشکلات موجود در این حوزه می‌تواند موثر باشد.

مشروح گفت‌وگوبا معاون سابق مشمولان و امور معافیت‌های سازمان وظیفه عمومی ناجا در ادامه آمده است.

 چند سال در سازمان وظیفه عمومی خدمت کردید؟

-مجموعا پنج سال که سه سال آخر خدمتم را به دلیل نیاز سازمان وظیفه عمومی ناجا به آن سازمان برگشتم و اکنون هم نزدیک یک سال است که بازنشسته شدم.

به طور کلی نظر معاون سابق مشمولان و امور معافیت‌های سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره سربازی و وضعیت فعلی آن چیست؟

- پاسخ به این سئوال بستگی دارد که به سربازی چطور نگاه کنید. مشکل ما این است که به این موضوع نگاهی صفر و صدی داریم و آن را یا خوب و یا بد می‌بینیم. همانطور که یک عده سربازی را کاملا بد و منفی می‌دانند و کم رغبتی جوانان برای اعزام به سربازی را نیز تایید و دلیلی برای اثبات آنچه که فکر می کنند می‌دانند؛ در مقابل نیز عده‌ای سربازی را مطلقا خوب دیده و انتقادات و نقص‌های آن‌ را نمی‌پذیرند که به نظر من هر دو دیدگاه درست نیست.

ما باید برای بررسی وضعیت سربازی و ارائه نظر مناسب درباره آن باید ببینیم فلسفه آن در کشور ما چه بوده و گذشته از اینکه از چه زمانی و با چه اسامی آغاز شده و سازمان‌های متولی آن چه تغییراتی کرده‌اند، باید ببینیم که فلسفه تشکیل آن با کارکرد فعلی چقدر مطابقت دارد و چه میزان دستخوش تغییرات شده است؟

معتقدم هر دو تفکر به این امر نپرداخته‌اند و عمده وقت خودرا برای موافقت یا مخالفت با سربازی صرف مصادیق آن کرده‌اند. مصادیقی نظیر اینکه سرباز تحصیل کرده به خدمت سربازی می‌رود، اما نمی‌توان از تخصصش استفاده کرد. در حالی که هیچ کدام از منتقدان به این موضوع اشاره نمی‌کنند که خارج از پادگان و سربازی نیز تناسب رشته‌های تخصصی با نیازهای جامعه ما چقدر است؟

به عنوان مثال آماری که حدود 9 سال پیش به دستم رسید، حاکی از آن بود که حدود 140 هزار تن فارغ‌التحصیل رشته کشاورزی هستند که حدود 40 هزار تن از آنان در حوزه کشاورزی، حدود 30 هزار تن در رشته‌های غیرکشاورزی اشتغال داشته و مابقی نیز بیکارند که با این وجود اگر نیروهای مسلح را نمونه‌ای از جامعه فرض کنیم، باید گفت که به همین نسبت نیز شاید نتوان از تخصص‌ها در نیروهای مسلح استفاده کرد و در همین بحث فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی اگر از میان این 140 هزار تن، تنها 30 درصد که عددی معادل کمی بیشتر از 40 هزار تن خواهد شد را به عنوان مشمول درنظر بگیریم، باید پرسید که این افراد چگونه می‌خواهند در پادگان مطابق با تخصصشان خدمت کنند و اصلا مگر نیروهای مسلح چقدر باید کار کشاورزی انجام ‌دهند؟

نگاهمان به سربازی باید کارکردی باشد

از طرفی کشور نیز در بکارگیری این افراد ظرفیت کامل ندارد و اگر بخواهیم به تمامی آنان امریه بدهیم، سازمان‌ها نیز ظرفیت پذیرش این تعداد نیرو را ندارند. چرا که اگر چنین ظرفیتی را داشتند، فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها بیکار نمی‌ماندند. بنابراین باید گفت نظریه برخی از منتقدان نظریه‌های دقیق و بررسی شده‌ای نیست و بر اساس ذهنیات خودشان اظهارنظر می‌کنند.

از سوی دیگر نیز طرفداران سربازی هم نظراتی نظیر رشد شخصیت افراد، جامعه‌پذیری و ... را مطرح می‌کنند. اما در عمل وقتی وارد حوزه سربازی می‌شویم، می‌بینیم گاه آنچه که در حوزه شعار سر داده‌ایم، شدنی نیست. این امر یعنی الزام رفتن فرد به سربازی سبب جامعه‌پذیر شدنش نمی‌شود و گاهی حتی در مقابل جامعه نیز قرار می‌گیرد. پس نباید به سربازی با نگاهی صفر و صدی بنگریم؛ بلکه باید نگاهمان به سربازی کارکردی بوده و ببینیم در کجا کارکردها متناسب با فلسفه آن است و در کجا با آن تناسبی ندارد.

در نهایت باید بگویم در جاهایی که کارکردهای سربازی متناسب با فلسفه آن باشد، خدمت سربازی خوب است و در جاهایی که با فلسفه آن ارتباطی نداشته باشد، خوب نیست. اما باید به این موضوع نیز توجه کرد که فلسفه‌ای که در سال 1304 منجر به شکل‌گیری سربازی شد، در سال 92 موضوعیت ندارد و در حال حاضر هم فلسفه مدونی برای آن نداریم و بر همان روال سال 1304 ادامه می‌دهیم.

در زمان بازنگری در قانون خدمت وظیفه عمومی یکی از مباحثی که همواره مطرح می‌شد این بود که با بازنگری، وضع قانون بهتر شده است. اما پس از اجرایی شدن آن، در عمل دیدیم که تغییرات زیادی در نحوه خدمت سربازی رخ نداد و تنها شاید مهم‌ترین تغییر آن را بتوان افزایش طول مدت سربازی به 21 ماه دانست. سئوال مشخص این است که چرا با تغییر در ماهیت سربازی موافقت نمی‌شود و چه موانعی برای رسیدن به سربازی حرفه‌ای و تخصصی وجود دارد؟

این موضوع را قبول دارم؛ اما در اصلاحیه قانون خدمت سربازی که در آبان ماه سال 90 تصویب شد، امتیازات و مزایای خوبی نظیر حقوق، بیمه، تسهیلات تفریحی و حتی بیمه بیکاری تا یک سال پس از اتمام سربازی پیش‌بینی شده بود که متاسفانه اجرایی نشد که به نظر می‌رسد در اجرای قانون تلاشمان بر اجرای موادی است که کم‌هزینه بوده و هزینه آن را دیگران پرداخت کنند.

عدم انجام کارشناسی دقیق در بررسی‌ها و بازنگری در قانون نیز از موارد دیگری است که گاه اجرای قانون را مشکل می‌کند به عنوان مثال، در قانون قبلی موضوعی داشتیم که اگر زوجی از یکدیگر جدا شوند، تنها فرزند پسرشان می‌توانست از انجام خدمت سربازی معاف شوند. اما متاسفانه در آن زمان جو غلط و نادرستی روی آن ایجاد شد و بحثی به عنوان طلاق‌های صوری در جامعه مطرح شد که چنین امری به اندازه جو حاصل شده صحت نداشت.

چرا که من به سبب مسئولیتی که داشتم، آمارهای معافیت را کنترل کرده و شاهد بودم که نه تنها چنین موضوعی وجود نداشت، بلکه برخلاف آنچه که گفته می‌شد آمار معاف‌شدگان ناشی از طلاق پدر و مادرکمتر از میانگین طلاق در جامعه بود، با این وجود نمایندگان مجلس برای تغییر در این قانون با استناد به همین جوسازی‌ها و با هدف جلوگیری از طلاق‌هایی که عنوان صوری به آن داده شده، اقدام به تغییر قانون کرده و پیش‌بینی کردند که فرزند مادر فاقد شوهر تا 30 ماه معافیت موقت دریافت کرده و سپس معافیت دائم به وی تعلق خواهد گرفت. اما به این موضوع توجه نکرده‌اند که مادرهم بدلیل طلاق و هم بدلیل فوت همسرمی تواند فاقد شوهر باشد و اینکه طلاق را فرضا صوری بدانیم، آیا فوت‌ هم صوری است؟

بنابراین جای این سئوال باقی است که چرا باید مشمولی که پدرش فوت شده تا 30 ماه صبر کند تا پس از آن معافیت دائم دریافت کند که به نظر من این موضوع هیچ پشتوانه منطقی ندارد. معتقدم گاهی تصمیم‌گیران، مغلوب جوسازی‌های موجود در اجتماع می‌شوند و همین سبب می شود که قانون عملکرد مطلوب خود را نداشته باشد.

 چرا زمانی که نمی‌توانیم بندهایی از قانون نظیر افزایش حقوق سربازان را اجرا کنیم، بر اجرای بندهای دیگر پافشاری می‌کنیم؟

متاسفانه ما آمده‌ایم و در آنجایی که قرار است هزینه از جیب مشمول پرداخت شود، قوانین را اجرا کرده‌ایم. اما آنجایی که بناست هزینه‌ها از جیب حاکمیت پرداخت شود، با دلایل مختلف که ممکن است درست هم باشد، اقدامی انجام نداده‌ایم.

نمایندگان مجلس زمانی که در اصلاحیه قانون، حقوق سربازان را معادل 60 تا 90 درصد حقوق کارکنان کادر تصویب کردند، باید در همان سال نیز در قانون بودجه، نحوه هزینه کرد و تامین اعتبارات آن را پیش‌بینی می‌کردند و اگر قصد نداشتند که آن را در بودجه آن سال اجرایی کنند، پس آوردن آن در اصلاحیه قانون خدمت وظیفه عمومی هم لزومی نداشت و نباید آورده می‌شد.

عده‌ای در حوزه سربازی شعار تبلیغاتی و انتخاباتی می‌دهند تا رای جمع کنند!

آیا بهتر نبود زمانی که امکان اجرای موادی از قانون وجود نداشت، مواد دیگر نیز تا زمان اجرای متعادل و هماهنگ آن اجرا نمی‌شد؟


به نظر من در حوزه سربازی عده‌ای شعارهای تبلیغاتی و انتخاباتی می‌دهند تا بتوانند با استفاده از سربازی، برای خود رای جمع کنند! به طوری که در ایام انتخابات تقریبا می‌توان گفت که عمده کاندیداها و نامزدها یکی از مباحث‌ مهمی که مطرح می‌کنند، بحث سربازی است. همانطور که اصلاحیه قانون جدید وظیفه عمومی نیز در آستانه انتخابات مجلس به تصویب نهایی رسید.

پس به نظر شما قانون سربازی در کشور ما سلیقه‌ای اجرا می‌شود؟

بله موافقم که قانون سربازی به شکل سلیقه‌ای اجرایی شده است.

بر اساس متن همین قانون، سربازی 21 ماه است، اما بندهای دیگر آن نظیر اولویت استخدام، بیمه بیکاری، حقوق و ... اجرایی نشده، به نظرتان در حال حاضر این قانون علی‌رغم متن زیبایی که دارد، سخت‌تر نشده؟

در بعضی از جاها یکسری تفاوت دیدگاه سبب اتخاذ یکسری تصمیمات شده، اما به طور کلی معتقدم قانون اصلاح شده سال 90 گذشته از مباحثی که به دلیل مسایل مالی اجرایی نشد، بخش‌هایی هم داشته که به نفع مشمول بوده که به عنوان مثال در گذشته قانونی برای مشمولانی که همسرشان فوت شده و دارای فرزند باشند وجود نداشت و در آن زمان می‌گفتند مشمول باید فرزندش را نهایتا به بهزیستی سپرده و به سربازی برود، در حالی که در قانون جدید این موضوع پیش‌بینی شده و مشمول ، شامل معافیت می‌شود.

معافیت تنها فرزند پسر خانواده مددجویانی که دارای حداقل سه دختر باشند نیز از این موارد است؛ ضمن اینکه در بحث معافیت‌های مرتبط با معلولیت‌ها نیز دست سازمان برای اعطای معافیت بازتر شد. بنابراین می‌توان گفت که تنها در بخش‌های هزینه‌ای، قانون عملی نشده و در جاهای دیگر که هزینه‌ای نداشته و هزینه‌ آن مادی نبوده است، اجرایی شده است.

اما با توجه به مسئولیت قبلی خودتان که معاون امور مشمولان و معافیت‌های سازمان وظیفه عمومی ناجا بودید، فکر نمی‌کنید درصد مشمولانی که تحت پوشش بهزیستی یا کمیته امداد باشند، بسیار کمتر از مشمولانی است که دارای مشکلات مالی هستند و به حقوقی که برایشان در قانون پیش‌بینی شده، نیاز دارند؟

قانون را مجلس تصویب می‌کند و به نوعی در اجرای آن نیز نظارت دارد. منطقا باید بازخورد آن را نیز بگیرد به ویژه آنکه مسیرهای تاثیرگذاری دارد که مثلا قانون بودجه را هر ساله مجلس بررسی و تصویب می‌کند. بنابراین می‌داند که بر اساس قوانینی که مصوب کرده، چه تکالیفی را برای دولت ایجاد کند.

منطق حکم می‌کند اگر آمدیم قانونی را تصویب کردیم و بعد متوجه شدیم که امکان اجرای کامل آن در سال تصویب وجود ندارد، با توجه به اینکه چرخه اصلاح قانون در کشورمان طولانی است و امکان تغییرات سالانه نیز در آن نیست، باید برای آن یک برنامه‌ریزی انجام دهیم که به عنوان مثال در بحث افزایش حقوق سربازان وقتی پیش‌بینی شده که یک سرباز وظیفه بین 60 تا 90 درصد کارکنان کادر حقوق داشته باشند، بهتر است در برنامه‌ای مثلا پنج ساله و با ایجاد یک برنامه‌ریزی مناسب این کار را در بودجه‌های سالانه انجام دهیم.

البته اجرای برخی مقررات تسهیلاتی نظیر خدمات فرهنگی، تخفیف در حمل و نقل و ... نیز چندان هزینه‌ای به دولت تحمیل نمی‌کند و با انجام رایزنی و ... می‌توان این تسهیلات را برای سربازان فراهم کرد.

مشکلات سربازی شعار تبلیغاتی نیست

معتقدم مشکلات سربازی قابل حل است، به شرطی که سازمان‌ها و مسئولان بپذیرند که این مشکلات تبلیغاتی نیست، در حالی که هم‌اکنون گاهی به نظر می‌رسد برخی از مصوبات کاربرد تبلیغاتی دارد.

منظورتان معافیت دو برادری مصوب قانون که هیچ گاه اجرا نشد، نیست؟!

دقیقا. در این بحث بندی را درباره معافیت دو برادری آورده‌اند اما در ادامه آن نیز آوردند که در این خصوص ستاد کل تصمیم خواهد گرفت. بدیهی است که اجرای این ماده با این شرط عملا، شدنی نیست و قابل حذف بود. اما از آنجایی که حذف آن برای برخی از افراد کارکرد تبلیغاتی خود را از دست می‌داد، با این جمله که "ستاد کل باید در این زمینه تصمیم بگیرد"، آن را خنثی کردند اما گفتند چنین ماده‌ای در قانون وجود دارد. در حالی که در حوزه قوانین سربازی، ستاد کل درباره تمامی مواد بررسی کرده و بعد از تصویب فرمانده معظم کل قوا اجرایی می‌شود.

مگر در اجرای معافیت‌های سه برادر، مصوبه مجلس داشتیم، اما در جایی که نیاز بود با پیشنهاد ستاد کل و تصویب حضرت آقا این قانون اجرا شد. بنابراین مشکل ما در حوزه سربازی این است که عده‌ای با رویکرد و کارکرد تبلیغاتی به آن نگاه می‌کنند.

این بحث طولانی شد. آیا موافق سربازی اجباری هستید یا فکر می‌کنید برای آن راهکار بهتری وجود دارد؟

نمی‌شود فی‌البداهه پاسخ این پرسش را داد، اما در بررسی‌ها به این نتیجه می‌رسیم که شکلی از سربازی را متناسب با ویژگی‌ها و شرایط سیاسی و نظامی کشور تعریف کنیم و به آن سمت حرکت کنیم. بنابراین اینکه مطلقا بگوییم سربازی اجباری بد است یا خوب؟ غلط است و نباید مطلق به این موضوع نگاه کرد.

گاهی اصطلاح سربازی حرفه‌ای به کار می‌برند، اما در همین شرایط که سرباز حرفه‌ای نداریم، حقوق سربازان خرج ایاب و ذهاب آنان هم نیست. پس چگونه می‌توان به سمت سربازی حرفه‌ای حرکت کرد؟ در حال حاضر نگاهی که در بحث حقوق سربازان مطرح است، نگاهی جبران خدمت به معنای اینکه حقوقی را در ازای خدمت سربازان پرداخت کنیم، نیست.

اما همین رقم بسیار کم و ناچیز که به سربازان داده می‌شود، مشکلات زیادی را برای تامین اعتبار به دولت وارد کرده، حال اگر سرباز حرفه‌ای به کار گرفته شود، با حداقل حقوق قانون کار که حدود 500 هزار تومان است و پرداختی‌های بیمه، خوراک، مسکن و ... باید حدود 700 هزار تومان به وی پرداخت شود که تامین اعتبارات آن مشکل است.

اما گفته می‌شود تعداد سربازان حرفه‌ای با سربازان اجباری یکسان نیست و می‌توان وظایف چندین سرباز اجباری را از یک سرباز حرفه‌ای انتظار داشت.

البته ممکن است عده‌ای در تایید این طرح مدعی شوند که با تغییر رویکرد به سرباز حرفه‌ای، هزینه‌ای که برای 10 یا حتی 20 سرباز اجباری صرف می‌شود را می‌توان به یک سرباز پرداخت کرد؛ اما قطعا چنین امری شدنی نیست و اصلا این گونه نباید به موضوع نگاه کرد. چرا که در هر صورت وقتی سرباز به کار گرفته می‌شود، وظایفی برایش تعریف شده و برای هر کدام نیز کاری مطرح می‌شود که انجام آن توسط یک سرباز حرفه‌ای شدنی نیست. هر چند که قبول دارم گاه از سربازان به دلیل ارزان بودن خدمات آنان، به درستی استفاده نمی‌شود و توان آنان هدر می‌رود اما می‌شود با بکارگیری سرباز حرفه‌ای به معنای واقعی آن مسیر جذب برخی از نیروهای کادر را هموار کرد البته مشروط بر آنکه اعتبارات مورد نیاز تامین شود.

به طور کلی سرباز حرفه‌ای همه وظایف فعلی سربازان را بر عهده نمی‌گیرد و ضرورت دارد که مجموعه افراد متناسب با جداول سازمانی که تعریف شده به کار گرفته شوند. همانطور که در یک رسانه نیز نمی‌توان به جای 100 خبرنگار آماتور از 10 خبرنگار حرفه‌ای استفاده کرد.

حتما نباید سربازی دو سال باشد

یعنی با حرفه‌ای شدن سربازی، باز هم به همین تعداد سرباز نیاز خواهیم داشت؟

قاعدتا موارد استفاده از سربازی در کشور باید بازنگری و تناسبی در این بین برقرار شود و سمت و سوی بکارگیری این افراد به سمتی برود که برایش برنامه‌ریزی و هدفگذاری شده باشد.

در حال حاضر باید با توجه به شرایط کشور، تهدیدات ، نیروی آموزش دیده آماده، سازماندهی و ... در این خصوص تصمیم گرفت. اما این نیست که بگوییم حتما باید مدت سربازی دو سال باشد.

 پس چقدر باید باشد؟

واقعیت این است که خودم نیز مشغول بررسی روی این موضوع هستم و الان به طور قطع نمی‌توانم بگویم چه زمانی برای انجام خدمت سربازی مناسب است.

سئوال را جور دیگری مطرح می‌کنم، آیا این 21 ماه فعلی باید کمتر شود یا بیشتر؟


زمان انجام سربازی را دو مولفه شامل تعداد موالید و نیاز نیروهای مسلح تعیین می‌کند و در زمانی که نیاز ثابت بوده و موالید کم است، قطعا جبران آن با افزایش مدت خدمت سربازی شدنی است. گاهی نیز ممکن است تعداد مشمولان زیاد باشد که در این هنگام دامنه معافیت‌ها را باز کرده و زمان سربازی را نیز کاهش می‌دهیم. پس باید نگاه کرد و دید که نیاز نیروهای مسلح متناسب با شرایط و تهدیدات موجود و همچنین تعداد موالید چگونه است و چه تناسبی میان آنها برقرار شده است. البته بازنگری در نیازمندی‌های نیروهای مسلح و واقعی یا منطقی کردن آن از ضروریات است.

مثلا موضوعی که شاید کمتر به آن توجه شده، همین بحثی است که در قانون جدید برای فارغ‌التحصیلان و اخراجی‌های دانشگاه ایجاد شده که در قانون قدیم، فارغ‌التحصیلان شش ماه و اخراج شدگان از دانشگاه چهار ماه فرصت داشتند که وضعیت سربازی خود را مشخص کنند. اما در قانون جدید تمامی مشمولان اعم از فارغ‌التحصیل، اخراجی و ... یک سال زمان دارند تا نسبت به تعیین تکلیف سربازی خود اقدام کنند و این در حالیست که همین تغییر، سبب کاهش ورودی سربازی و افزایش مدت آن شده است.

 سئوال را جواب ندادید، پس 21 ماه مناسب است؟

نظر شخصی من این است که بهتر بود مدت سربازی را برابر آنچه که پیش از اصلاح قانون در سال 90 بود، انجام می‌دادیم.

یعنی 18 ماه؟

بله 18 ماه برای عادی‌ها و به ترتیب 17 و 16 ماه برای دارندگان مدارک تحصیلی مختلف و ... .

 حذف کسر خدمت‌های تحصیلی هم موضوعی بود که انتقادات بسیاری را به دنبال داشت.

من در بسیاری از موارد و درباره بسیاری از کسر خدمت‌ها نظر مساعدی نداشته و ندارم و حتی درباره معافیت‌های مربوط به ایثارگران و کسر خدمت‌های ناشی از ایثارگری نیز نظر خوبی نداشته و موافق آن نبوده و نیستم. اما عقل حکم می‌کند که برای فارغ‌التحصیلان مقاطع دانشگاهی کسر خدمت اعمال شود. چرا که قطعا کیفیت خدمت یک مشمول دارای مدرک دکترا یا فوق لیسانس به مراتب بیشتر از مشمولی است که دارای مدرک تحصیلی دیپلم یا زیردیپلم است.

پس بهتر است در برخی نقاط به جای کمیت به کیفیت سربازی نیز توجه کنیم و اگر به کیفیت توجه کردیم، آنجاست که باید زمان سربازی را کاهش دهیم تا بتوانیم میان کمیت و کیفیت تعادل ایجاد کنیم. چرا که قطعا فردی که با مدرک دانشگاهی به سربازی می‌آید، با روش‌های کم‌هزینه‌تر و خلاقانه‌تر وظایف خود را انجام دهد.

مسائل مربوط به سربازی که تمام شدنی نیست. اما وقت ما بیشتر از این اجازه صحبت نمی‌دهد. از شما که این وقت را در اختیار ایسنا قرار دادید سپاسگزاریم.

بسیاری از موضوعات دیگر را نیز می‌توان در زمان‌های بعدی مورد بحث و گفت‌وگو قرار داد. من هم تشکر می‌کنم.
شنبه 21/10/1392 - 23:11
اخبار
خبرگزاری فارس: آیت‌الله احمد محسنی ‌گرکانی در نخستین دوره مسابقات سراسری قرآن منطقه یک قوه قضائیه که به میزبانی اداره کل دادگستری استان مرکزی برگزار شد، اظهار داشت: متاسفانه بی‌حجابی در تهران در حال رشد است، زنان و دختران آرایش کرده به راحتی در بازار تهران رفت و آمد می‌کنند و طلبکار هم هستند.

وی تصریح کرد: بازاریان متدین تهران روزی به من گفتند در زمان طاغوت بازاریان اجازه نمی‌دادند زنان بدحجاب وارد بازار شوند، اگر به بازار می‌آمدند بازاری‌ها آنقدر آنها را مسخره می‌کردند که دیگر رویشان نمی‌شد در بازار رفت و آمد کنند، اما امروز زنان بدحجاب به راحتی رفت و آمد می‌کنند و طلبکار هم هستند.

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به اهمیت قرآن گفت: نگاه کردن به قرآن و خواندن قرآن عبادت است، قرآن کتاب زندگی و عمل است که خواندن آن، فهم آیات و عمل به آن باید به صورت جدی در دستور کار خانواده‌ها قرار گیرد.

محسنی‌گرکانی بیان کرد: مسابقات قرآنی باید منجر به تحول در جامعه شود، مسابقات قرآن باید هدفمند باشد و زمینه اجرایی شدن دستورات قرآن را فراهم سازد.

وی برگزاری مسابقات قرآنی دستگاه قضایی را ابتکاری ارزشمند دانست و افزود: قرآن تمام گره‌های کور فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جامعه را باز می‌کند و عمل به آن در حل مشکلات صد درصد تاثیر دارد.

رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه در هر یک از مسابقات قرآن باید یکی از دستورات قرآن را اجرایی کرد، خاطر نشان ساخت: مسابقات قرآنی باید موجب شود دستورات بر زمین مانده قرآن اجرا شود و برگزار کنندگان این برنامه‌ها باید این مهم را به صورت جدی در دستور کار قرار دهند.

محسنی‌گرکانی با اشاره به مهجوریت قرآن در زمان طاغوت گفت: در زمان طاغوت خواندن قرآن تنها مربوط به جلسات ختم و فاتحه بود، اما امروز به برکت انقلاب اسلامی فعالیت‌های قرآنی بسیار خوبی در سطح جامعه  صورت می‌گیرد.
شنبه 21/10/1392 - 21:59
اخبار
خبرگزاری فارس: تلاش‌های دولت اوباما برای مذاکره با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور با یک مانع بالقوه جدید مواجه شده است چرا که به‌نظر می‌رسد اکثریت غیرقابل وتوی سنای آمریکا (بیش از دو سوم نمایندگان سنا) در حال تلاش برای تصویب تحریم علیه ایران هستند.

سی‌ان‌ان مدعی شد؛ دستیار یکی از سناتورهای آمریکایی گفته است که تعداد رسمی حامیان تحریم‌های جدید 59 نفر است اما اطلاعات غیررسمی حاکی از آن است که دست‌کم 77 نفر از نمایندگان سنا در هنگام رای‌گیری به این طرح رای مثبت خواهند داد.

این طرح احتمالا در همان هفته‌ای مطرح می‌شود که اوباما قرار است سخنرانی سالانه خود را ایراد کند و یا احتمال دارد هفته پس از آن در صحن مجلس سنا مطرح شود.

این در حالی است که جی کارنی، سخن‌گوی کاخ سفید تهدید کرده بود که اوباما تحریم‌های جدید را وتو خواهد کرد. با این حساب، اکنون اوباما با رسیدن تعداد نمایندگان موافق طرح به بیش از دوسوم نمایندگان سنا، عملا وتوی تحریم‌ها را بی‌نتیجه خواهد یافت.

بر اساس قوانین آمریکا اگر طرح وتو شده توسط رئیس‌جمهور مجددا با دوسوم آرا تصویب شود، رئیس‌جمهور امکان ممانعت از آن را نخواهد داشت. معمولا روسای جمهوری آمریکا طرح‌هایی را که با بیش از دوسوم آرا به تصویب رسند، وتو نمی‌کنند.

بر اساس توافق ژنو، آمریکایی‌ها تعهد کرده‌اند که تحریم جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال نکنند. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان پیش‌تر گفته بود که با تصویب تحریم‌های جدید، عملا توافق از بین خواهد رفت.
شنبه 21/10/1392 - 21:58
اخبار
خبرآنلاین: سردار اسکندر مومنی در نشست خبری خود گفت: قرار است طرح به دولت ارائه شود که با اجرای آن تعداد کشته های تصادفات 40 درصد کاهش می یابد.

سردار اسکندر مومنی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در نشست خبری که با خبرنگاران داشت به ارائه آماری در زمینه میزان تصادفات در این 9 پرداخت و عملکرد این مرکز در این 9 ماه را اعلام کرد.

مهمترین اظهارات او در جدول زیر آمده است:

موضوع

شرح موضوع

طرح کاهش کشته ها

- طرحی به دولت در هفته آینده ارائه می شود که بر اساس این طرح پیش‌بینی می‌شود تعداد کشته‌های تصادفات بیش از 40 درصد کاهش داشته باشند.
- بخش‌هایی از این طرح خروج خودروهای فرسوده، روزآمد شدن قوانین و مقررات، رفع نقاط حادثه‌خیز و کنترل هوشمند 20 تا 30 هزار کیلومتر از جاده‌های کشور است.
- اگر پول جریمه‌های یک سال را به ما دهند این طرح را بدون کم و کاست اجرا می‌کنیم.

تعداد کشته های تصادفات

- خوشبختانه امسال 7.5 درصد تعداد کشته‌ها در هشت ماه ابتدایی امسال کاهش داشته است.
- امسال 1050 نفر کشته کمتر ناشی از تصادفات رانندگی پیش بینی می‌شود و انتظار داریم تا انتهای سال تعداد این کشته ها به زیر 18 هزار نفر برسد.

خودروی اسکانیا

- خودروی اسکانیا فقط 10درصد بازار کشور را در اختیار دارد ، اما 53 درصد کشته‌های مربوط به وسایل حمل و نقل عمومی مربوط به خودروی اسکانیا می‌شود.
- خودروی اسکانیا باید نواقص خود را برطرف کند ، خودروهای 405 و هوو نیز ابتدا نقص فنی خود را قبول نمی‌کردند اما بعد با برطرف کردن نواقص خود به کار ادامه دادند.
- ما اگر موضوعی را مطرح می‌کنیم انتظار داریم که دستگاه‌های مسئول آن را بررسی کنند. به عقیده ما داشتن برگه استاندارد برای خودروها کافی نیست چرا که این کمترین چیزی است که یک خودرو نیاز دارد.
- بزرگترین خودروسازان هم اشتباه خود را قبول می‌کنند و از مردم عذرخواهی می‌کند در حالی که خودروهای آنها تمام استانداردها را دارد.

آلودگی هوا

رسیدن به استاندارد یورو 5، خروج خودروهای فرسوده و فراخوان خودروهای فاقد کنیستر و نصب کنیستر بر روی آنها از جمله راهکارهایی است که می‌تواند در کاهش آلودگی هوا مؤثر واقع شود.

گواهینامه جدید

- یک میلیون و 214 هزار گواهینامه جدید امسال داده شده که این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته و نشانگر تغییر هرم سنی کشور است.
- در 9 ماهه امسال یک میلیون و
۲۱۴ هزار نفر گواهینامه جدید دریافت کردند، شماره‌گذاری خودرو، ۱۹.۵ درصد، موتورسیکلت، ۴۲ درصد و صدور گواهینامه ۱۴ درصد در ۹ ماه گذشته نسبت به مشابه سال پیش کاهش داشته است.

تعداد کشته ها در استانها

- آمار کشته‌های تصادفات وسایل حمل و نقل عمومی افزایش داشته است که تعاونی‌ها باید نظارت بیشتری بر خودروهای خود داشته باشند.

- 5 استان کرمان، خوزستان، گیلان، اصفهان و سیستان و بلوچستان استانهایی هستند که کاهش کشته‌ها را داشتند و 5 استان یزد، کردستان، البرز، فارس و هرمزگان بیشترین کشته ها را داشته‌اند.
- کشته ها و تصادفات از آغاز طرح زمستانی راهور 5 تا 6 درصد کاهش داشتند.

سند مالکیت خودرو

- از نظر ما و قانون، سند مالکیت پلیس رسمی است ولی دیوان عدالت نیز مشخص کرده که مسئولیت صدور سند مالکیت خودرو با پلیس است.
امسال هم مانند سال گذشته به خودروساز‌ها اجازه شماره‌گذاری سال 93 را برای خودروهایی که دارای تمام استانداردها هستند می‌دهیم گفت: به عقیده پلیس کارهای مقطعی برای کاهش آلودگی هوا مؤثر نیست.

خودروی فرسوده

متأسفانه امسال شاهد کاهش 70 درصدی خروج خودروهای فرسوده هستیم که این آمار نگران کننده است.فقط 34 هزار خودروی فرسوده در 9 ماه ابتدایی امسال خارج شدند.


شنبه 21/10/1392 - 21:57
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته