• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 7199
تعداد نظرات : 862
زمان آخرین مطلب : 3896روز قبل
آموزش و تحقيقات

محققان زمین شناس دانشگاه تورنتو این کشف را بسیار شگفت انگیز می خوانند زیرا به عقیده آنها تا پیش از این هیچکس ترکیباتی چند میلیارد ساله را درون آب کشف نکرده بود.

 

محققان در تلاشند با فرضیه های موجود درباره منشاء اصلی آب به رقابت برخیزند و با توجه به این که عمر زمین تنها 4.5 میلیارد سال است، کشف آبی که چندین میلیارد سال قدمت دارد می تواند مدرکی مناسب برای کشف منشاء آب به شمار رود.

 

محققان با بررسی آبهای زیرزمینی موجود در شکاف اعماق حوضچه "ویتواترزرَند" متوجه حضور بسته هایی از آب شدند که با یکدیگر متصل نبودند. بررسی این بسته های آبی و ترکیبات موجود در آن نشان دادند این نمونه ها به صورت میانگین به 25 میلیون سال پیش تعلق دارند.

 

اما قدیمی ترین عنصری که درون این آب یافته شد گاز نئون بود. این گاز می تواند برای دوره ای طولانی مدت بدون تغییر باقی بماند زیرا به ندرت می تواند با دیگر عناصر ترکیب شود. نئون بر روی زمین می تواند از سه منبع تامین شود، اتمسفر، بخش مذاب جبه زمین و صخره های موجود بر روی پوسته.

 

همچنین انواع مختلفی از ایزوتوپ نئون با جرمهای اتمی متفاوتی وجود دارند که بر اساس منشا نئون، نسبت میان ایزوتوپها تغییر می کند. محققان نیز با اندازه گیری این نسبت می توانند منشاء اصلی نئون را کشف کنند.

 

نئونی که در آب یافته شده در اعماق معدن طلا کشف شده به واسطه واکنشهای اتمی در صخره های موجود بر روی پوسته زمین تولید شده و به تدریج در آب انباشته شده است این توده نئونی می تواند اطلاعاتی را درباره سن آب کشف شده در اختیار دانشمندان قرار دهد.

 

نئون یافته شده نشان می دهد از آخرین باری که سنگ به واسطه فعالیتهای زمینی به درجه حرارت بسیار بالایی رسیده، در این منطقه حضور داشته و این "آخرین بار" به 2.7 میلیارد سال پیش باز می گردد. در آن زمان آب شامل نئون محلول، نمک و دیگر ترکیباتی بوده است که درون حفره ای در میان سنگ به دام افتاده بودند. با گذشت زمان سنگ فرسوده شده و مقداری از آب درون آن به بیرون و به میان حفره های سنگ نشت کرده است.

 

محققان به امید یافتن حیات به جستجو در میان آبهای زیرزمینی در عمق سه کیلومتری از سطح زمین پرداخته بودند و در نهایت در این هدف موفق شدند زیرا توانستند میکروبهایی را در این عمق بیابند که شباهت زیادی به میکروبهای موجود در بستر اقیانوسها دارند.

 

این یافته نشانگر عمیقترین اکوسیستم میکروبی است که تاکنون بر روی زمین کشف و بررسی شده است. محققان امیدوارند بتوانند چنین نمونه های آبی را در دیگر بخشهای زمین به ویژه در شمال اروپا کشف کرده و مطالعات خود را تکمیل کنند.

منبع:tabnak.com

دوشنبه 8/8/1391 - 17:31
دنیای گیاهان و حیوانات

تصاویر به ثبت رسیده از زندگی فیلها نشان می دهد این جانداران عظیم الجثه حس همکاری را درک کرده و در صورت نیاز با یکدیگر همکاری می کنند.

 

در آزمایشی که توسط محققان دانشگاه کمبریج انجام گرفت، دو فیل برای کشیدن دو سکو به کار گرفته شدند؛ هر یک از این دو فیل باید طنابی را که به سکو بسته شده بود، به سوی خود می کشیدند تا سکو حرکت کند دانشمندان دانشگاه کمبریج که این آزمایش را اجرا کردند شاهد نشانه هایی از همکاری در میان این جانداران بودند.

 

محققان کارکردن با فیلها را به خاطر ابعاد بزرگ بدنشان بسیار دشوار می دانند اما مطالعه بر روی جزئیات رفتاری فیلها را بسیار جالب توجه می دانند.

 

در این آزمایش از فیلهای آسیایی استفاده شد تا در ازای کشیدن طناب و جلو کشیدن سکو، پاداش غذا دریافت کنند. این در حالی بود که یکی از طنابها به سستی به دور سکو پیچیده شده بود و در صورتی که سر دیگر طناب کشیده می شد، طناب به راحتی از سکو جدا شده و سکو از جایش تکان نمی خورد.

 

زمانی که فیلها با تاخیر زمانی وارد میدان شدند، به سرعت آموختند که برای فیل دیگر صبر کنند تا آزمایش را به همراه یکدیگر آغاز کنند. همچنین یکی از فیلهای حاضر در آزمایش که جوانترین فیل نیز به شمار می رفت به سرعت یاد گرفت که برای به دست آوردن پاداش نباید به تنهایی زحمت بکشد. او فرا گرفت که تنها کافی است پایش را بر روی بخش سست طناب بگذارد تا دوستش سر دیگر طناب را با خیال راحت کشیده و سکو را جا به جا کند.

 

پیش از این نیز محققان بسیاری رفتارهای فیلهای وحشی را مورد بررسی قرار داده و متوجه کمک رسانی هدفمند این جانداران به یکدیگر شده بودند، برای مثال در یک مورد گروهی از فیلها به فیلی که در میان گلها به دام افتاده بود کمک کردند و یا این جانداران در حالتی دیده شده اند که برای یکی از اعضای از دست رفته خانواده در حال عزاداری بودند.


منبع : jamejamonline

دوشنبه 8/8/1391 - 17:26
آموزش و تحقيقات

در بدن هر انسانی بیش از 500 تا هزار گونه مختلف از باکتری ها وجود دارند و در بدن یک فرد بالغ تکثیر می شوند تا 100 تریلیون سلول مجزا را به وجود آورند.

محققان به منظور معرفی هزاران باکتریی که در بدن انسانها زندگی می کنند تصاویری از این موجودات را در بدن انسانها شبیه سازی کرده اند.

با برخی از باکتری هایی که بیش از 90 درصد از سلولهای زنده بدنتان را اشغال کرده اند، آشنا شوید. بدن انسان زیستگاه چندین تریلیون شکل از حیات است، از E.coli های رشته مانند که با استفاده از دمهای سه شاخه خود در میان روده های انسان به این سو و آن سو می روند گرفته تا باکتری سالمونلا که در مسمومیت غذایی بسیار شهرت دارند، اما بدون وارد آوردن آسیب در پوست انسان زندگی می کنند از جمله این شکلهای مختلف حیاتی هستند.

انواع مختلفی از باکتری ها بر روی پوست انسان یافت می شوند که به ویژه با غدد عرق و فولیکولهای مو در ارتباطند. این باکتری ها معمولا برای انسان آسیبی در پی ندارند البته برخی از آنها می توانند موجب بروز آکنه شوند. معمولا باکتری ها زمانی که به پوست نفوذ می کنند می تواند دردسر آفرین شوند.

در بدن هر انسانی بیش از 500 تا هزار گونه مختلف از باکتری ها وجود دارند و در بدن یک فرد بالغ تکثیر می شوند تا 100 تریلیون سلول مجزا را به وجود آورند.

"روی اسلیتور" از موسسه تکنولوژی "کورک" می گوید روده انسان به تنهایی حاوی دو کیلوگرم باکتری است، در واقع تنها 10 درصد از ماهیت بدن ما انسانی است و بقیه آن از میکروبها انباشته شده است. شاید این غلبه میکروبی بر بدن انسان نگران کننده به نظر بیاید اما اسلیتور می گوید این باکتری ها برای بدن انسان سودمند هستند به طوری که بدون آنها انسان قادر به ادامه حیات نیست:

دوشنبه 8/8/1391 - 17:25
آموزش و تحقيقات

پزشکان دانشگاه سینسیناتی ادعا کرده‌اند که خوردن دونات پس از مصرف تنقلات و فست فود می‌تواند روشی برای محافظت از قلب باشد.

 

شاید تاکنون بارها و بارها از زبان پزشکان شنیده‌اید که خوردن فست فود و تنقلات مثل چیپس و ژامبون سلامت قلب را به خطر می‌اندازد. اما در واقع اگر پس از این خوردنی‌ها، دونات بخورید در واقع بهترین روش برای محافظت از قلب است.

 

 

 

 

 

به گزارش روزنامه دیلی میل، این پزشکان می‌گویند این روش درمانی عجیب و چرب تا حدودی ماهیچه قلب را تقویت می‌کند و از میزان آسیب دیدگی قلب در هنگام وقوع سکته قلبی می‌کاهد.


دکتر لائورن هار، متخصص دانشگاه سینسیناتی در این باره اظهار داشت: این یافته نشان می‌دهد که رژیم غذایی پرچرب زیاد یا کوتاه مدت در حیوانات آزمایشگاهی از عملکرد قلب حفاظت می‌کند. با وجود این یافته، پزشکان تاکید کردند که انجام مطالعات بیشتر در این زمینه مورد نیاز است و باید احتیاط‌های لازم طبق دستورات پزشکی معمول صورت بگیرد.

 

دوشنبه 8/8/1391 - 17:24
نجوم

ستاره ای شبه خورشیدی با فوران هایی در ۷۵۰ سال نوری از زمین یافت شده است كه گلوله هایی از آب را به فضای میان ستاره ای پرتاب می كند.

 

یافته جدید نشان می دهد این امكان وجود دارد كه پروتو ستاره ها، جهان را آب پاشی كنند. اگر این فواره ها را همانند شیلنگ های بزرگ و قطرات آب را مانند گلوله تجسم كنیم، میزان گلوله های آبی كه پرتاب می شود صد میلیون برابر جریان آبی است كه هر ثانیه در رود آمازون جریان دارد.


كریستنسن، محقق اصلی طرح می گوید: در اینجا از سرعتی صحبت می شود كه به ۲۰۰ هزار كیلومتر در ساعت می رسد و حدود ۸۰ بار سریع تر از گلوله اسلحه پرتاب می شود.

 

با استفاده از ابزارهای مادون قرمز رصدخانه فضایی هرسچل، محققان قادر هستند كه در میان ابرها جست وجو و نشانه هایی را از اتم های اكسیژن و هیدروژن شناسایی كنند كه دور ستاره حركت می كنند.

 

این تیم تحقیقاتی بعد از شناسایی این اتم ها نتیجه گرفت كه آب در قسمتی از ستاره شكل می گیرد كه دمای كمتر از هزار درجه سلسیوس دارد.

 

زمانی كه گازهای داغ به بیشتر مواد سرد پیرامون ضربه زدند از سرعت شان كم می شود و شوكی به وجود می آورد. این شوك باعث می شود گازها سریعا سرد و غلیظ شوند و به شكل آب درآیند.

 

كریستنسن گفت: ما در آغاز راه هستیم تا متوجه شویم كه ستاره های شبه خورشید زمانی كه جوان هستند همگی دستخوش مرحله پرجنب و جوشی می شوند در این مرحله از طول حیاتشان است كه موادی را به سرعت بالا از خود فوران می كنند؛ اكنون می دانیم قسمتی از این مواد، آب است.

 

این مطالعه نشان می دهد از آنجایی كه عناصر اكسیژن و هیدروژن از عناصر كلیدی صفحات غبارآلودی هستند كه ستاره را شكل می دهند، چنین آب پاش های پروتوستاره به رشد ستاره های بیشتر كمك می كنند.

دوشنبه 8/8/1391 - 17:23
ازدواج و همسرداری

حتما تعجب خواهید كرد اگر بشنوید عقیده رایج روانشناسان و فیلسوفان‏اجتماعى غرب بر این است كه مرد چند همسرى آفریده شده،تك همسرى بر خلاف‏طبیعت اوست. ویل دورانت در لذات فلسفه صفحه 91 پس از آن كه شرحى درباره‏آشفتگیهاى اخلاقى امروز از نظر امور جنسى می‏دهد،مى‏گوید: «بى شك بسیارى از آن،نتیجه علاقه‏«اصلاح ناپذیرى‏»است كه به تنوع داریم وطبیعت‏به یك زن بسنده نمیكند.»

 

هم او می‏گوید: «مرد ذاتا طبیعت چند همسرى دارد و فقط نیرومندترین قیود اخلاقى،میزان‏مناسبى از فقر و كار سخت و نظارت دائمى زوجه مى‏تواند تك همسرى را به اوتحمیل كند.»

 

در شماره 112 مجله زن روز تحت عنوان‏«آیا مرد طبیعتا خیانتكار است؟» نوشته‏است:«پروفسور اشمید آلمانى گفته است:...در طول تاریخ،مرد همیشه خیانتكار بوده وزن دنباله‏رو خیانت.حتى در قرون وسطى نیز برابر شواهد موجود 90 درصد ازجوانان به دفعات رفیقه عوض مى‏كردند و 50 درصد از مردان زندار به همسرانشان‏خیانت مى‏ورزیدند.رابرت كینزى، محقق معروف امریكایى در گزارشش-كه به‏كینزى راپورت مشهور شده-نوشته است:مردان و زنان امریكایى در بى‏وفایى وخیانت دست‏سایر ملل دنیا را از پشت‏بسته‏اند...

 

كینزى در قسمت دیگر گزارشش‏آورده است:«زن بر خلاف مرد از تنوع‏جویى در عشق و لذت بیزار است.به همین‏دلیل بعضى اوقات از رفتار مرد سر در نمى‏آورد.ولى مرد تنوع جویى را نوعى‏ماجراجویى تلقى مى‏كند،آسان از راه بدر مى‏رود و به نظر او آنچه مهم است لذت‏جسمى است نه لذت عاطفى و روحى.تظاهر به تماس عاطفى و روحى در مرد فقطتا وقتى است كه فرصتى براى درك لذت جسمى پیش نیامده است.روزى پزشك‏مشهورى به من گفت:«پولیگام‏»بودن مرد(تنوع دوستى و تعدد خواهى)و«منوگام‏»بودن زن(انحصار خواهى و یكه شناسى)یك امر بدیهى است،زیرا در مردمیلیونها سلول‏«اسپرم‏»تولید می‏شود در حالى كه زن در دوران آمادگى جز یك‏تخم از تخمدان تولید نمى‏كند.صرف نظر از فرضیه كینزى،بد نیست از خودمان‏بپرسیم:آیا وفادار بودن براى مرد مشكل است؟

 

هانرى دومنترلان فرانسوى در پاسخ این سؤال نوشته است:وفادار بودن براى مردمشكل نیست‏بلكه غیر ممكن است.یك زن براى یك مرد آفریده شده است و یك‏مرد براى زندگى و همه زنها.مرد اگر به تاریكى مى‏پرد و به زنش خیانت مى‏كندتقصیر خودش نیست،تقصیر خلقت و طبیعت است كه همه عوامل خیانت را در اوبه وجود آورده است.»

 

در شماره 120 همین مجله تحت عنوان‏«عشق و ازدواج به سبك فرانسوى‏» چنین می‏نویسد: «زن و شوهر فرانسوى مساله بى‏وفایى را بین خودشان حل كرده و براى آن قاعده‏و قانون و حد و حدودى قائل شده‏اند.اگر مرد از مرز این قاعده و قانون تجاوز نكندپرش به تاریكی‏اش بی‏اهمیت است.آیا اصولا یك مرد بعد از دو سال زندگی‏زناشویى می‏تواند وفادار بماند؟به طور یقین نه،زیرا این خلاف طبیعتش است.امادر مورد زنان تا اندازه‏اى تفاوت مى‏كند و خوشبختانه آنها به این تفاوت واقفند.درفرانسه اگر شوهرى مرتكب خیانت‏شود زنش احساس نارضایى نمى‏كند یاعصبانى نمی‏شود،زیرا به خودش دلدارى مى‏دهد:او فقط جسمش را با خودش‏نزد دیگرى برده نه روح و احساساتش را،روح و احساساتش مال من است.»

 

در چند سال پیش نظریه یك پروفسور زیست‏شناس به نام دكتر راسل لى در همین‏زمینه در روزنامه كیهان منتشر شد و مدتى مورد بحث و گفتگوى نویسندگان ایرانی ‏بود.به عقیده دكتر راسل لى قناعت مرد به یك زن خیانت‏به نسل است،نه از نظر كمیت‏بلكه از نظر كیفیت;زیرا بسنده كردن مرد به یك زن نسل او را ضعیف می‏كند.نسل درچند همسرى قوى و نیرومند می‏گردد.

 

آیاطبیعت مرد چند همسری است

 

به عقیده ما این توصیف از طبیعت مرد به هیچ وجه صحیح نیست.الهام بخش این‏مفكران در این عقیده اوضاع خاص محیط اجتماعى آنها بوده نه طبیعت واقعى مرد. البته ما مدعى نیستیم كه زن و مرد از لحاظ زیست‏شناسى و روانشناسى وضع‏مشابهى دارند.

 

بر عكس، معتقدیم زیست‏شناسى و روانشناسى مرد و زن متفاوت است‏ و خلقت از این تفاوت هدف داشته است،و به همین جهت نباید تساوى حقوق انسانی ‏زن و مرد را بهانه براى تشابه و یكنواختى حقوق آنها قرار داد.از نظر روحیه‏تك همسرى نیز قطعا زن و مرد روحیه‏هاى متفاوتى دارند.زن طبعا تك شوهر است; چند شوهرى بر ضد روحیه اوست.نوع تمنیات زن از شوهر با چند شوهرى سازگارنیست.اما مرد طبعا تك همسر نیست،به این معنى كه چند زنى بر ضد روحیه او نیست. چند زنى با نوع تمنیاتى كه مرد از وجود زن دارد ناسازگار نیست.

 

اما ما با آن عقیده كه روحیه مرد با تك همسرى ناسازگار است مخالفیم.ما منكراین نظر هستیم كه می‏گوید علاقه مرد به تنوع‏«اصلاح ناپذیر»است.ما با این عقیده‏مخالفیم كه وفادارى براى مرد غیر ممكن است و یك زن براى یك مرد آفریده شده ویك مرد براى همه زنها.

 

به عقیده ما عوامل خیانت را محیطهاى اجتماعى در مرد به وجود مى‏آورد نه‏خلقت و طبیعت.مسؤول خیانت مرد خلقت نیست،محیط اجتماعى است.عوامل‏خیانت را محیطى به وجود مى‏آورد كه از یك طرف زن را تشویق مى‏كند تمام فنون‏اغوا و انحراف را براى مرد بیگانه به كار ببرد،هزار و یك نیرنگ براى از راه بیرون‏رفتن او بسازد;و از طرف دیگر به بهانه اینكه یگانه صورت قانونى ازدواج‏تك همسرى است،صدها هزار بلكه میلیونها زن آماده و نیازمند به ازدواج را از حق‏زناشویى محروم مى‏كند و آنها را براى اغواى مرد روانه اجتماع مى‏سازد.

 

در مشرق اسلامى پیش از آن كه آداب و رسوم غربى رایج گردد 90 درصد مردان،تك همسر واقعى بودند;نه بیش از یك زن شرعى داشتند و نه با رفیقه و معشوقه ‏سرگرم بودند.زوجیت اختصاصى به مفهوم واقعى كلمه بر اكثریت قریب به اتفاق‏خانواده‏هاى اسلامى حكم فرما بود.


دوشنبه 8/8/1391 - 17:21
ازدواج و همسرداری

اگرچه ازدواج و تشکیل خانواده ریشه های متعدد دارد مانند (تدیّن، اخلاق نیک، شرافت خانوادگی، عقل ، سلامت جسم و روح، علم و سواد و...) امّا «زیبایی و زیباپسندی» هم نقش پررنگی در ازدواج دارد.

 

زیبایی چه نقشی در ازدواج دارد؟

 

شما نمی توانید ازدواج کنید بدون این که چهره همسرتان را بپسندید. مطمئن باشید که اگرچه ظواهر بعد از گذشت مدتی برای شما عادی می شود اما در وهله اول بسیار مهم است که بتوانید با چهره، ظاهر، حرکات همسرتان خو بگیرید نه این که آن را تحمل کنید. بنابراین وقتی از زیبایی همسر صحبت می کنیم، منظورمان چهره و ظاهری بی عیب و نقص نیست که همه را انگشت به دهان بگذارد. زیبایی اینجا تعبیری است که ما از پذیرش ظاهر همسر داریم و در واقع حکایت همان علفی است که باید به دهان بز شیرین بیاید!

 

زیبایی همسر و پسندیدن ظاهر، در حفظ و تقویّت عفّت و ایمان همسرش تأثیر دارد. اگر کسی از زیبایی همسرش راضی باشد، چشم و فکر و عملش، متوجه دیگران نخواهد شد و حسرت «زیبایان بیگانه» را نخواهد خورد. پسندیدن ظاهر باعث می شود شما به همسرتان گرایشی همیشگی داشته باشید و از دام خیانت دور بمانید.

 

گرچه زیبایی ظاهر و تناسب اندام را در انتخاب همسر نمی توان نادیده گرفت، اما نباید به عنوان بزرگ ترین هدف و معیار و ملاک ازدواج محسوب شود، به طوری که دیگر معیارها را تحت الشعاع قرار دهد، بلکه هنگام انتخاب همسر باید هر دو بعد زیبایی، (زیبایی صوری و ظاهری یا تناسب اندام) و (زیبایی باطنی یا معنوی و فرهنگی ) ترکیب شود

 

زیبایی از دیدگاه زن و مرد یکسان نیست، بلکه مقابل هم است. زیرا زیبایی همسر از نظر مرد، تناسب اندام، ظرافت مو و ابرو، نازکی لب ها و صدا، ایمان، حیا، عفّت و پاکدامنی زن است و از نظر زن، زیبایی همسر، قدرت، نیرومندی، هیکلی چهارشانه، صدای کلفت، موهای خشن، شهرت اجتماعی، توان دفاع و غیرت و پاکی چشم و فکر و عمل است.

 

در اینجا لازم است سه مطلب تذکر داده شود:

 

1- گرچه زیبایی ظاهر و تناسب اندام را در انتخاب همسر نمی توان نادیده گرفت، اما نباید به عنوان بزرگ ترین هدف و معیار و ملاک ازدواج محسوب شود، به طوری که دیگر معیارها را تحت الشعاع قرار دهد، بلکه هنگام انتخاب همسر باید هر دو بعد زیبایی، (زیبایی صوری و ظاهری یا تناسب اندام) و (زیبایی باطنی یا معنوی و فرهنگی مانند ایمان، تقوا، حیا، عفّت، هوش و استعداد، نجابت و اصالت خانوادگی و...) ترکیب شود و به همه آن ها اصالت داده شود که در این صورت زندگی مشترک یک عمر گلستان می شود.

 

«زیبایی ظاهری» باید در کنار دیگر صفات و معیارها، مورد توجه و بررسی قرار گیرد، نه به طور مستقل. زیبایی تناسب اندام بدون تدیّن و شرافت خانوادگی و...، آفتی است خطرناک و بلایی است رسواگر که اگر بر مبنای ارزش های الهی پیوند نخورد، بزودی ناپایدار خواهد بود.

 

پیامبر اکرم صلی الله علیه واله وسلم می فرمایند: من تزوّج امرءة... لجمالها، رأی فیها یکره.

 

« کسی که (فقط) به خاطر زیبایی زنی با او ازدواج کند، در او امور ناخوشایند خواهد دید.»

 

زیبایی چه نقشی در ازدواج دارد؟

 

2- گر چه زیبایی (ظاهری، معنوی، فرهنگی و...) امری است پسندیده و نیکو و در انتخاب همسر باید مورد توجه قرار گیرد، لیکن نباید از حد معمول تجاوز کند و به صورت «مشکل پسندی» در آید و انسان را از ازدواج به موقع باز دارد و یا اینکه طرفین تناسب در زیبایی نداشته باشند. بلکه اگر از زیبایی نسبی برخوردار بودند و دین و اخلاق همدیگر را قبل داشتند، بهتر است بعد از تحقیقات و شناخت کافی (در همه ی زمینه ها) از همدیگر، با توکل بر خداوند و راهنمایی و ارشاد والدین، با همسر مورد نظر ازدواج نمایند و مطمئن باشند که عقل و ایمان و اخلاق نیک و خانواده های اصیل و با شرافت بسیاری از کمبودها را جبران می کند.

 

3- بهتر است پسر و دختر در مراسم خواستگاری، با اجازه و رضایت والدین، همدیگر را ببینند و واقعیّت ها را به همدیگر بگویند و اگر نمی توانند همدیگر را تا قبل از خواستگاری رسمی ببینند، برای شناخت لازم و تشخیص جمال و زیبایی دختر مورد نظر، خوب است پسر، مادر یا خواهر و یا یکی از خویشان نزدیک و مورد اعتماد را برای دیدن انتخاب کند و بفرستد تا زن مورد نظر را خوب ببینند و خصوصیّاتش را برای او توضیح دهند.

منبع:کتاب راهنمای ازدواج (امیرملک محمودی)، پورتال طوبی

دوشنبه 8/8/1391 - 17:20
ازدواج و همسرداری

وقتی اندیشه‌های پریشان کننده درباره همسرتان و رابطه‌ای که با او دارید پابرجا و محکم می‌شوند می‌توانند ازدواج شما را به مخاطره بیندازند، آیا خود را یک قربانی و یا یک حق‌به‌جانب تلقی می‌کنید؟ در این صورت بدانید که شرایط را برای کلافه کردن خود مهیا می‌سازید...

 

در زندگی زناشویی تا پیش از آن‌که شناخت دقیقی از روحیات، حالات، عواطف، نگرشها و ارزشهای طرفین حاصل شود و هریک از طرفین این رابطه نوع انتظارات و توقعات خود را از یکدیگر روشن کنند در معرض عوامل تهدید کننده بسیاری است.

 

در مقاله زیر برخی از این عوامل تهدید کننده و خطرساز و راههای برطرف کردن آنها مرور شده است.


انتقاد

 

اگر شما یا همسرتان در زمینه انتقاد مشکلاتی دارید بدانید که زندگی زناشویی شما در خطر است. وقتی مورد انتقاد قرار می‌گیرید احساس می‌کنید اشکالی در شما وجود دارد از این‌رو ممکن است دلگیر شوید و رنجش به دل بگیرید. واکنش مثبت نشان دادن به انتقاد هم هرگز ساده نیست زیرا به شخصیت شما حمله شده است.

 

اگر با انتقاد کننده موافقت کنید و نظرش را بپذیرید در واقع در حمله به خودتان شریک او شده‌اید و اگر انتقاد را نپذیرید حالت تدافعی پیدا می‌کنید. جواب سازنده دادن به انتقاد بسیار دشوار است.

 

درمان: برای برخورد با آثار مخرب انتقاد باید نظر خود را به‌گونه‌ای با همسرتان در میان بگذارید که او آن را حمله به خود تلقی نکند. باید مشخص‌تر صحبت کنید و حتی‌المقدور آن را به شکل گلایه مطرح سازید.

 

تحقیر و اهانت

 

تحقیر و اهانت نابودکننده عشق در ازدواج است؛ پس بهتر است که شما و همسرتان به یکدیگر احترام بگذارید و تا حد امکان در مقام تحقیر کردن یکدیگر نباشید. کسی که تحقیر می‌شود و مورد اهانت قرار می‌گیرد به احساسی از خشم و بی‌ارزش بودن می‌رسد. زندگی کردن با کسی که به شما توهین می‌کند بسیار دشوار است.

 

درمان: زن و شوهر هرکدام از تحقیر و اهانت استفاده می‌کنند باید این روش را کنار بگذارند و به‌جای آن تا حد امکان از روش تاییدآمیز و تعریف و تحسین استفاده کنند. باید کاری کنید که نسبت مثبت‌ها به منفی‌ها در زندگی زناشویی شما افزایش یابد.

 

رفتار تدافعی

 

اگر به این نتیجه رسیدید که شما رفتار تدافعی ندارید اما همسر شما از رفتار تدافعی استفاده می‌کند ممکن است کاملاً با خود صادق نبوده باشید. رفتار تدافعی اغلب یک خیابان دوطرفه است و نشانه‌هایی از ترس و هراس را در خود دارد. به عبارت دیگر کسی که از یک حمله احتمالی، واقعی یا خیالی می‌ترسد رفتار تدافعی اتخاذ می‌کند.

 

درمان: آرام شدن و آرام گرفتن نخستین کاری است که باید صورت دهید. اگر شما رفتار تدافعی دارید بعید نیست تحت تاثیر رفتار منفی همسرتان کلافه شده‌اید. در این صورت لازم است که به خود آرامش بدهید و به اندیشه خود دقیق شوید و نشانه‌های ناراحتی درونی را پیدا کنید.

 

سکوت‌کنندگان اغلب خود را خنثی و بی‌طرف توجیه می‌کنند اما خودشان را منفی نمی‌دانند. کسی که سکوت می‌کند می‌خواهد خودش را از ماجرا بیرون بکشد، می‌خواهد به آرامش برسد و حتی فرار را بر قرار اختیار کند.

 

سکوت

 

وقتی که کسی در برابر شما سکوت می‌کند ممکن است به این نتیجه برسید که همسرتان سرد، بی‌عاطفه و حتی با احساس برتری است. احساس می‌کنید که همسرتان به شما واکنش نشان نمی‌دهد و برای احساساتتان بهایی قایل نیست. احساس می‌کنید به شما بی‌اعتنایی می‌کند و بی‌توجه شما را زیرپا می‌گذارد.

 

اما سکوت‌کنندگان اغلب خود را خنثی و بی‌طرف توجیه می‌کنند اما خودشان را منفی نمی‌دانند. کسی که سکوت می‌کند می‌خواهد خودش را از ماجرا بیرون بکشد، می‌خواهد به آرامش برسد و حتی فرار را بر قرار اختیار کند.

 

اما در مورد ازدواجهایی که زن و شوهر هر دو از سیاست سکوت استفاده می‌کنند باید گفت که فروپاشی ازدواج در این نوع خانواده‌ها بسیار زیاد است.

 

درمان: باید قبل از هر کاری، سعی کنید به آرامش برسید. باید بیاموزید که به شکلی غیرتدافعی گوش بدهید و صحبت کنید.


اندیشه‌های پریشان‌کننده

 

وقتی اندیشه‌های پریشان کننده درباره همسرتان و رابطه‌ای که با او دارید پابرجا و محکم می‌شوند می‌توانند ازدواج شما را به مخاطره بیندازند، آیا خود را یک قربانی و یا یک حق‌به‌جانب تلقی می‌کنید؟ در این صورت بدانید که شرایط را برای کلافه کردن خود مهیا می‌سازید. طرز فکر شما، حتی اگر درباره آن با کسی صحبت نکنید روی برخوردی که با همسرتان می‌کنید تاثیر می‌گذارد.

 

درمان: ابتدا باید این انگاره‌های فکری را شناسایی کنید. باید هر وقت به سراغتان می‌آیند مچ آنها را بگیرید. بعد باید بدانید که مجبور نیستید این افکار را باور کنید، می‌توانید آنها را تغییر دهید.

 

فاصله گرفتن و منزوی شدن

 

اگر احساس می‌کنید که کلافه شده‌اید، ممکن است بخواهید از همسرتان دوری کنید و گاه بی‌آن‌که این را متوجه شوید چنین کاری می‌کنید. اگر فکر می‌کنید مسایل زندگی شما جدی هستند، ممکن است امیدتان را به آن از دست بدهید. اگر احساس می‌کنید صحبت با همسرتان در این مورد بی‌فایده است در جهت نومیدی و دلسردی حرکت می‌کنید و این‌گونه ممکن است نتوانید بر مشکلات خود غلبه کنید.

 

درمان: مشکلی که در این میان وجود دارد، همان کلافه شدن است. اگر بتوانید این احساسات را در خود ملایم کنید، راه را برای اصلاح شرایط دشوار خود هموار می‌کنید.

 

تغییر، زمان می برد. یکسره تلاش کنید. عادات قدیمی و افکار کهنه یک دفعه عوض نمی شود. صبر داشته باشید.

 

توصیه های کلی در مورد حل اختلافات

 

با رعایت توصیه های زیر می توانید رابطه ای رضایت بخش و دور از تحقیر و سرزنش با همسرتان برقرار کنید:

 

مشخص حرف بزنید: رسیدگی به خبرها و اظهارات عینی و ملموس، آسان تر از رسیدگی به حرفهای انتزاعی و کلی است. با مشخص حرف زدن می توانید افکارتان را روشن کرده و احتمال به توافق رسیدن را بیشتر کنید.

 

من - پیام بدهید. جمله خود را با ضمیر" من" آغاز کنید و احساساتتان را بیان کنید. به این ترتیب مسئولیت رفتارتان را می پذیرید و از سرزنش کردن همسرتان پرهیز می کنید.

 

حکم های مطلق را کنار بگذارید: به کار بردن کلماتی مثل" همیشه"، "هرگز"، نباید" و .. مشکل را بزرگ جلوه می دهد و جایی برای خطای انسانی نمی گذارد. پس از بیان چنین کلماتی خودداری کنید.

 

راه حل ها همیشگی نیستند. هیچ راه حلی لزوما مادام العمر و همیشگی نیست. وقتی راه حلها آزمایشی باشند طرفین بیشتر به توافق می رسند. با یکدیگر عهد ببندید به توافق تان عمل کنید. مدتی به آن عمل کنید سپس آن را مورد ارزیابی قرار دهید و در صورت لزوم تغییراتی در آن ایجاد کنید.

 

هر بار یک مساله را حل کنید: بعضی از زن و شوهرها می خواهند در آن واحد چند مشکل را حل کنند. انها با این کار تنش رابطه را بیشتر می کنند. راه حلها را به صورت گام های کوچک اجرا کنید. صبور باشید! هر بار مشکل مشخصی را مطرح کنید.

 

تغییر، زمان می برد: یکسره تلاش کنید. عادات قدیمی و افکار کهنه یک دفعه عوض نمی شود. صبر داشته باشید.

 

فکر و احساس خود را باز گو کنید. حتی وقتی فکر یا احساس شما غیر واقع بینانه و خودخواهانه به نظر می رسد هم از مطرح کردن آن نترسید. گاهی اوقات پس از طرح فکر و احساس خود از این که می فهمید همسرتان فلان چیز را در مورد شما نمی دانسته تعجب می کنید.

 

یادبگیرید عادات خود را کنار بگذارید: توجیهات و استدلالهای مخرب و بی ثمر خود را بشناسید و کنار بگذارید. در عوض سعی کنید بفهمید بیشتر درباره چه چیزهایی بگومگو می کنید. مصالحه اثر بخش اگر چه ایده آل نیست ولی از راه حل بی نظیری که به همسری متنفر تحمیل شده باشد، بهتر است . بردن در بحث ها و بگو مگوها، شادی و آرامش نمی آورد.

منبع: سلامت نیوز

دوشنبه 8/8/1391 - 17:19
موبایل

مجرمان سایبری دیگر مانند قدیم‌ها به ویندوزهای رایانه حمله نمی‌کنند، بلکه توجه خود را به سمت فناوری‌های دیگری معطوف کرده‌اند و تلفن‌های همراه بهترین راه برای حمله به گجت‌های قابل حمل هستند.

به‌تازگی شواهدی از فیشینگ یا سرقت اطلاعات در موبایل‌ها یافت شده که توانسته‌اند به پسوردها و سایر محتوای شخصی دسترسی پیدا كند. پاتریک پیترسون، پژوهشگر ارشد امنیت در سیسکو، بر این عقیده است که تهدیدات امنیتی گوشی‌های هوشمند و نرم‌افزارهای موبایل در سال 2011 افزایش پیدا کرده‌اند.

او در این مطلب چند راهکار مورد اطمینان برای حفظ امنیت گوشی‌های هوشمندتان را بیان می‌کند:

قبل از اینکه پیام کوتاهی را باز کنید فکر کنید؛ ابتدا قبل از اینکه به پیامی پاسخ دهید، ببینید چه کسی به شما پیام کوتاه ارسال کرده است. اغلب سرقت‌های فیشینگ از طریق پیام‌های متنی آغاز می‌شود. اگر نمی‌شناسید جواب ندهید.

 

همیشه خارج شوید؛ هنگامی که کار شما با یک برنامه یا سرویس وب تمام شد، از برنامه خارج شوید یا Log Out کنید. این کانال را همین طور به حال خود باز نگذارید تا دیگران اطلاعات شما را کنترل کنند.

 

به منبع خود اطمینان کنید؛ همیشه به جایی که از آن نرم‌افزار می‌خرید یا دانلود می‌کنید توجه داشته باشید. فروشگاه مجازی معتبر یکی از بهترین فروشگاه‌ها است. مراقب نرم‌افزارهای شخص ثالثی که از شما درخواست‌های تایید زیادی می‌کنند باشید.

 

تمیز و مرتب باشید؛ از شر برنامه‌هایی که استفاده نمی‌کنید خلاص شوید. برخی برنامه‌ها می‌توانند بعضی از انواع اطلاعات نظیر فهرست مخاطبان را کنترل کرده و به آنها دسترسی پیدا کنند. برای سیم‌کارت گوشی خود کلمه رمز یا Pin Code ایجاد کنید تا اگر تلفن همراه شما گم شد یا به سرقت رفت، هیچ کس نتواند از سیم‌کارت شما استفاده کند.

نکته مهم: از رمزهای 0000 و 1234 هم استفاده نکنید. زیرا به آسانی قابل حدس زدن هستند.

 

بلوتوث در کمین است؛ بلوتوث‌ می‌تواند بی‌نظیر باشد، اما می‌تواند شما را به‌دردسر بیندازد و اطلاعات شخصی شما ممکن است، مورد دسترسی و آسیب قرار بگیرد. اگر شما از بلوتوث استفاده می‌کنید، اتصال خود را با یک رمز طولانی و امن‌تر به جای استفاده از یک PIN کوتاه محافظت کنید.

 

کجا از Wi-Fi استفاده کنید؛ جای تعجب بسیار است که هکرها ازWi-Fi hotspotهای عمومی برای استراق سمع و کلاهبرداری استفاده می‌کنند. هکرها می‌دانند که بسیاری از مردم ممکن است از یک رمز عبور یا پسورد در سایت‌های مختلف استفاده کنند، از ایمیل گرفته تا حساب بانکی و سایر حساب‌های کاربری. پس بار دیگری که به کافی‌شاپ یا رستورانی رفتید، در مورد چیزی که به اشتراک می‌گذارید خوب فکر کنید. یا اگر می‌توانید از شبکه اینترنت تلفن همراه خود استفاده کنید.

 

فیشینگ؛ سرقت آنلاین یا فیشینگ در عمل به صورت کپی دقیق رابط گرافیکی یک وب‌سایت معتبر مانند بانک‌های آنلاین انجام می‌شود. ابتدا کاربر از طریق ایمیل یا آگهی‌های تبلیغاتی سایت‌های دیگر، به این صفحه قلابی راهنمایی می‌شود. سپس از کاربر درخواست می‌شود تا اطلاعاتی مانند اطلاعات کارت اعتباری که می‌تواند مهم و حساس باشد، آنجا وارد کند. در صورت گمراه شدن کاربر و وارد کردن اطلاعات خود، فیشرهابه اطلاعات شخص دسترسی می‌یابند.

منبع:donya-e-eqtesad.com

دوشنبه 8/8/1391 - 17:19
موبایل

استفاده صحیح از تلفن همراه احتیاج به رعایت نکاتی فراتر از دفترچه راهنما دارد​ که مهمترین آن عبارتند از:

 

1. شارژ كردن تلفن‌همراه در مدت زمان زیاد: خیلی از كاربران تلفن‌همراه عادت دارند هر شب پیش از خواب گوشی‌شان را به شارژر بزنند. ممكن است با انجام این كار در كوتاه‌مدت تلفن‌همراه‌تان آسیب نبیند، ولی در صورت ادامه این عمل، مسلما باتری آن به طور جدی آسیب خواهد دید. البته این كار باعث مصرف زیاد برق در نوبت‌های بدی جهت شارژ‌كردن تلفن‌همراه نیز هست، تنها راه بر نخوردن به این مشكلات استفاده از شارژ‌های اتوماتیك طراحی شده توسط كمپانی‌های بزرگ است، این مدل از شارژ‌رها هنگامی كه تلفن‌همراه‌تان به طور كامل شارژ شود خودبه‌خود جریان برق را قطع كرده و دیگر هیچ برقی مصرف نخواهد شد.

 

2. قرار ندادن تلفن‌همراه روی موقعیت silent: تصور كنید برای تماشای فیلم به سینما رفته‌اید، پیش از شروع فیلم از شما درخواست خواهد شد كه تلفن‌همراه‌تان را در حالت silent قرار دهید. با وجود این برخی افراد همواره فراموش می‌كنند گوشی تلفن‌همراهشان را silent كنند. پس حتما به خاطر بسپارید كه در چنین محیط‌هایی بهتر است صدای تلفن‌همراه‌تان را قطع كنید و برای دیگران ایجاد مزاحمت نكنید.

 

3. بلند بلند با تلفن‌همراه صحبت‌كردن: آیا صدای مرا می‌شنوی؟ این تنها جمله‌ای است كه خیلی از كاربرانی كه با صدای بلند با تلفن‌همراه صحبت می‌كنند در طول مكالمه بر زبان می‌آورند. این كه شما حین مكالمه چه می‌گویید موضوعی كاملا شخصی است؛ پس بهتر است هنگام مكالمه طوری صحبت كنید كه فقط مخاطب‌تان بشنود نه كس دیگر.

 

4. عدم استفاده از Wi.Fi در منزل: باتری‌ گوشی‌های تلفن‌همراه در صورت استفاده اینترنت‌ پرسرعت خیلی سریع انرژی خود را از دست می‌دهند، اما استفاده از اینترنت‌هایی چون EDGE و 3G چندان مصرف باتری شما را بالا نمی‌برد. كار با اینترنت‌های پرسرعت‌تری مانند 4G و LTE‌ها هم باعث می‌شود باتری گوشی‌‌تان سریع‌تر تمام شود. پس بهترین روش متصل شدن به اینترنت بدون این‌كه باتری گوشی‌‌تان زود هدر رود، استفاده از اینترنت‌های وای.فای است.

 

5. استفاده از تلفن‌همراه در زیر باران: همه می‌دانیم كه آب باعث خرابی گوشی تلفن‌همراه می‌شود، ولی با وجود این هنگامی كه باران می‌بارد و شما در حال صحبت‌كردن با تلفن‌همراه‌تان هستید، دقت لازم را انجام نمی‌كنید و به مكالمه‌تان ادامه می‌دهید. پس همیشه به خاطر داشته باشید چنانچه آب به داخل گوشی‌تان نفوذ كند، باعث خرابی ابزارهای الكتریكی‌ داخل آن خواهد شد.

 

6. از sms برای بیان دلیل تماس گرفتن‌تان ارسال كنید: در مواقعی كه به یكی از دوستان‌تان زنگ می‌زنید، ولی طرف مقابل‌تان نمی‌تواند در آن لحظه پاسخگوی شما باشد. بهترین راه‌حل برای این‌كه دوست‌تان متوجه تماس شما شود و در موقعیتی مناسب با شما تماس بگیرد ارسال یك sms به آن شخص است، چرا كه از این طریق، طرف مقابل‌تان به آسانی متوجه اهمیت این تماس شده و بلافاصله با شما تماس خواهد گرفت. چنانچه این sms را نفرستید، دوست‌تان به این فكر می‌افتد كه تلفن‌تان آنقدر مهم نیست و در نتیجه ممكن است با شما دوباره تماس نگیرد.

 

7. صحبت در موقعیت‌های نامناسب با تلفن‌همراه: مثلا تصور كنید كه در روز تعطیل به همراه دوستان‌تان برای صرف شام به رستورانی رفته‌اید و قرار بر این است كه همگی‌تان شام سفارش دهید كه یكباره تلفن شما زنگ می‌خورد. مسلما یك چنین اتفاقی باعث ناراحت شدن اطرافیانتان خواهد شد، به همین دلیل بد نیست كه در چنین موقعیت‌هایی، تلفن‌همراهتان را خاموش كنید یا جواب تلفن‌های‌تان را ندهید.

 

8. Sms دادن در حین صحبت با شخص دیگری: تصور كنید كه در حال صحبت‌كردن با گروهی از دوستان‌تان هستید كه یكباره یكی از جمع‌تان شروع به تایپ sms در تلفن‌همراهش می‌كند. همین كار باعث می‌شود آن شخص از گروه دور بیفتد و نتواند در بحث سایر افراد شركت كند، شاید هم لازم باشد كه شما دوباره كل بحث بین‌تان را برای آن شخص تكرار كنید تا بتواند دوباره در بحث شركت كند. به طور حتم چنین وضعیتی هم باعث ناراحتی شما خواهد شد، هم دیگر افراد حاضر در آن جمع چرا كه آن فرد در زمان مناسب به كل صحبت‌ها گوش نداده و با این كار به نوعی به دیگر افراد حاضر بی‌احترامی كرد.

 

9. بی‌توجهی در حین رانندگی: همه‌مان تا به حال در حین رانندگی حداقل یك‌بار به تماس‌های تلفنی پاسخ داده ایم یا sms ارسال كرده‌ایم! ولی واقعیت در اینجاست كه این عمل، كار بسیار خطرناكی است و می‌تواند عواقب بسیار بدی به دنبال داشته باشد، پس عاقلانه‌ترین كار، احتیاط در حین رانندگی است و پاسخ دادن به تلفن‌همراه بعد از رانندگی.

منبع:phonearena.com

دوشنبه 8/8/1391 - 17:18
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته