• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1081
تعداد نظرات : 126
زمان آخرین مطلب : 3990روز قبل
اخلاق
این را تصور کنید:

در سالن نمایش هستید. زود می‌رسید و چون اولین نفر هستید می‌توانید بهترین صندلی را برای خودتان بگیرید. نوشیدنی و تنقلات لازم را می‌خرید، در صندلیتان نشسته و منتظر شروع برنامه می‌مانید. یک نفر به سمتتان می‌آید و می‌‌گوید، «سلام. می‌تونید جاتونو عوض کنید تا من و دوستام اینجا بشینیم؟» اگر با خودتان آه بکشید و وسایلتان را برداشته و روی صندلی دیگری بنشینید، فقط برای اینکه خوب باشید، باید به شما تبریک گفت. شما آدمی هستید که همیشه برای راضی کردن دیگران آماده هستید و اجازه می‌دهید از شما استفاده کنند. احتمالاً چیزی که می‌خواهید را هم از زندگی به دست نمی‌آورید. دیگر زمانش رسیده است که تمرکز زندگیتان را از دیگران روی خودتان برگردانید و قربانی خوب بودن نشوید.

مراحل

۱. برای خودتان الگو شوید. پنج مورد پیدا کنید که چیزی گفتید یا کاری انجام دادید که واقعاً منعکس‌کننده خواست و نیاز خودتان نبوده و برای خوشحال و راضی کردن دیگران بوده باشد.

آنها را یادداشت کنید.

برای هرکدام از این موقعیت‌ها، تجسم کنید که اگر انتخاب می‌کردید که خودتان را راضی کنید، چطور رفتار می‌کردید! بدترین اتفاقی که ممکن بود بیفتد چه بود؟
بدترین ترس‌هایتان را یادداشت کنید.

۲. ترس‌هایتان را بررسی کنید. آیا واقعبینانه هستند؟ آیا وحشتناک‌اند؟ از این می‌ترسید که هیچکس دوستتان نداشته باشد، که کسی ترکتان کند، یا اینکه همه تنهایتان بگذارند. این زندانی است که خودتان را در آن اسیر کرده‌اید و الان وقتش رسیده که قفل آن را شکسته و خودتان را از آن نجات دهید.

اطرافیانتان ممکن است به این تسلیم‌پذیری شما عادت کرده باشند، اما اگر نتوانند قبول کنند که شما هم نیازهای خودتان را داشته باشید، آیا واقعاً ازرزش این را دارند که در زندگی شما باشند؟

۳. مرزها و محدودیت‌هایتان را بررسی کنید. آنها را با مرزهایی که برای دیگران قائل می‌شوید مقایسه کنید.

چه رفتارهایی برای شما قابل‌قبول و چه رفتارهایی غیرقابل‌قبول است؟

این رفتارها برای خودتان و دیگران یکسان است؟

ایا چیزهای غیرقابل‌تحمل را تحمل می‌کنید؟ چیزهای غیرعادی را عادی جلوه می‌دهید؟ چیزهای غیرقابل‌قبول را قبول می‌کنید؟ آیا می‌دانید اینکه کسی با احترام و عزت با شما رفتار کند چه حسی دارد؟

یاد بگیرید که رفتارهای غیرقابل‌قبول برای دیگران را تشخیص داده و بدانید که وقتی مرزهایتان را می‌شکنند، چطور برای آنها محدوده تعیین کنید.

۴. منبع را در نظر بگیرید. خیلی از آدمهایی که عادت به خوشنود کردن دیگران دارند، در محیط‌هایی بزرگ شده و تربیت یافته‌اند که نیازها و احساساتشان در آن کنار گذاشته شده بوده است.

آیا همیشه از شما انتظار می‌رفته است که برای برآوردن نیازهای دیگران، نیازهای خود را کنار گذاشته و نادیده بگیرید؟

آیا یاد گرفته‌اید که تنها راه گرفتن یک واکنش مثبت از دیگران این است که خواسته‌هایشان را برآورده کنید؟

اگر اینطور است، باید بدانید که با متمرکز شدن بر خوشنود کردن دیگران، خود را در معرض سوءاستفاده قرار می‌دهید. وقتی همیشه پشت انتظارات دیگران پنهان باشید، هیچوقت به نهایت توانایی و قدرت خود بعنوان یک انسان نخواهید رسید.

۵. ارزش خود را با کارهایی که برای دیگران می‌کنید ارزیابی نکنید. این خیلی خوب است که دوست داشته باشید به دیگران کمک کنید، اما این کار را چون می‌خواهید باید انجام دهید نه چون احساس می‌کنید باید انجام دهید. میل به کمک کردن دیگران باید بعد از این باشد که بفهمید چطور می‌توانید به خودتان کمک کنید.

بهترین محبت‌ها آنهایی است که با انتخاب شما انجام شوند نه از روی ترس از احساس گناه. اگر به این خاطر کاری برای دیگران انجام می‌دهید که اگر انجام ندهید احساس بدی پیدا می‌کنید، آیا آن عمل واقعی است؟ آیا دوست دارید دیگران هم تحت همان شرایط برایتان کاری انجام دهند؟ و آیا وقتی تا حدی به دیگران کمک می‌کنید که خودتان را فراموش کنید، آیا عاقلانه است؟

۶. «نه» گفتن را یاد بگیرید. بهانه‌تراشی نکنید--برای نخواستن چیزی دلیل بیاورید.

مثلاً شوهرتان دوست دارد کل خانواده‌اش برای شب عید خانه شما باشند و این برای شما غیرقابل‌تحمل است. بگویید، «متاسفم عزیزم. من واقعاً نمیتونم از این تعداد مهمان آن شب خوب پذیرایی کنم.»

دوستتان از شما می‌خواهد با او به میهمانی بروید که کسانی در آن هستند که خوشتان نمی‌آید. به او بگویید، «مرسی. اونجا واقعاً جای من نیست.» لازم نیست که برای رد کردن پیشنهاد او دوستانش را زیر سوال ببرید، همین یک نه متشکرم کافی است.

سعی کنید نه‌هایتان را مودبانه و قاطع بگویید. تعجب خواهید کرد وقتی ببینید که بر خلاف انتظارتان دنیا با نه شما فرو نمی‌پاشد. آدمها معمولاً ناراحت نمی‌شوند و آنهایی هم که می‌شوند ارزش خوشنود کردن را ندارند.

۷. چیزهایی که می‌‌خواهید را طلب کنید. اگر همه می‌خواهند به سینما بروند و اکثر افراد گروه می‌‌خواهند که یک فیلم خاص را ببینند اما شما فیلم دیگری را دوست دارید. به زبان بیاورید. به این معنی نیست که باید همه را مجبور کنید فیلمی که دوست دارید را ببینند، اما کسی چه می‌داند، ممکن است کسان دیگری هم در گروه باشند که ترجیح دهند نظر شما را اجرا کنند و خوشنودتان کنند!

به زبان آوردن نظراتتان اصلاً ایرادی ندارد و به این معنی نیست که چیزی خواسته‌اید. همین که به دیگران یادآور شوید که شما هم یک انسان هستید و اولویت‌های خودتان را دارید عالی است.

حتی اینکه از کسی بخواهید که در کاری به شما کمک کند هم می‌تواند کمکتان کند. باید بدانید که هیچکس نمی‌تواند ذهن شما را بخواند. اگر احساس می‌کنید که خیلی برای دیگران کار انجام می‌دهید، اما آنها هیچ کاری برای شما انجام نمی‌دهند،میگنا دات آی آر.شاید به این دلیل باشد که شما نیازها و خواسته‌هایتان را مطرح نمی‌کنید. عادلانه نیست که توقع داشته باشید آنها حدس بزنند. اگر از شما بپرسند که چه می‌خواهید یا اگر قرار است تصمیمی گرفته شود، نظرتان را حتماً مطرح کنید.

۸. برای خودتان کاری انجام دهید. یک کاری که همیشه دوست داشتید انجام دهید، اما از اینکه کسی دیگر دوست نداشته باشد می‌ترسیدید آنرا انجام دهید.

موهایتان را رنگ کنید. ظاهرتان را تغییر دهید، به تعطیلات بروید، یا به تماشای آن فیلمی بروید که فقط خودتان دوست داشتید و هیچکس دوست نداشت ببیند.
هر کاری که می‌کنید، آن را فقط بخاطر خودتان انجام دهید، بدون اینکه نگران باشید که دیگران چه فکر می‌کنند.

یادتان باشد که حتماً باید کارهایی باشد که دوست داشته باشید واقعاً برای خودتان، بدون در نظر گرفتن فکر دیگران، انجام دهید. نظرات دیگران یک فاکتور در زندگی ماست اما نباید عامل تعیین‌کننده باشد.

۹. مصالحه کنید. نه افراط خوب است نه تفریط. نباید آنقدرها هم خودخواه شوید. درواقع آنهایی که پی خوشنود کردن دیگران هستند، اعتمادبه‌نفس پایینی دارند. سعی کنید مهارت‌های مراقبت از خود را یاد بگیرید.

می‌توانید به حرف‌های دیگران گوش کنید اما نهایتاً انتخاب خودتان را داشته باشید. سعی کنید تعادل را حفظ کنید!

گاهی‌اوقات نیاز دیگران باید اول قرار گیرد. وقتی تعارض نیازها و خواسته‌ها در میان است سعی کنید راه‌حلی پیدا کنید که هر دو نیاز را در نظر بگیرد.

نکات

• چند مورد از بارزترین علائم اینکه اسیر خوشنود کردن دیگران هستید عبارتند از: فردی منفعل یا خشن هستید که معمولاً روابطتان بده‌بستان ندارد. به نظر می‌رسد هیچوقت لذتی ندارید. مداوم در حال کنترل شدن یا کنترل کردن هستید. معمولاً بدون هیچ دلیلی در عجله هستید.

• هیچوقت فکر نکنید که اگر نتوانید کسی را خوشنود کنید، دنیای اطرافتان فرو می‌پاشد. همیشه می‌توانید دوستان تازه‌ای پیدا کنید. اگر دوستی که سعی در خوشنود کردنش داشتید، شما را بخاطر اینکه خوشنودش نکردید، ترک کرد، او دوست شما نیست و نبودن او برایتان بهتر است. اما درها را باز بگذارید تا اگر متوجه اشتباه خود شد، بتواند برگردد.

• در برخی موارد داشتن عادت خوشنود کردن دیگران یکی از نشانه‌های وابستگی است.

• باید قاطع و استوار باشید. اگر این عادت از ابتدا با شما بوده است، غلبه بر آن چندان آسان نخواهد بود. باید آگاهی خود نسبت به رفتارهایتان را افزایش دهید تا بفهمید کی مشغول راضی نگه داشتن دیگران هستید تا ترمز کنید. به مرور زمان عادت می‌کنید انعطاف‌پذیرتر باشید.

هشدارها

• برخی ممکن است سخت این خودِ جدید شما بپذیرند یا با آن کنار بیایند. از اینکه خودتان هستید عذرخواهی نکنید اما با آنها با ملایمت برخورد کنید.

• شاید بعضی خودِ جدید شما را رد کنند یا نپذیرند. بااینکه ممکن است تغییر کردن در ابتدا ترس داشته باشد اما بدانید که بقیه هم ممکن است همینطور باشند و درک نکنند که رد کردن آنها بیشتر از اینکه به هدف شما باشد به هدف خودشان است. همانطور که شما ممکن است امیال آنها را رد کرده باشید، آنها هم ممکن است امیال خود یا شما را در مقابل رد کرده باشند چون فکر می‌کنند اینطور برای هر دو شما بهتر است. با این افراد باید صبور باشید. همانطور که توانستید بفهمید که تغییر چیز ترسناکی نیست، دیگران هم به موقع این را می‌فهمند. شما می‌توانید با غلبه بر ترس‌هایتان، به دیگران هم انگیزه دهید خود را‌ آرام کرده و با ترس‌هایشان بجنگند.

• برای تصمیم برای تغییر خود، دیگران را مقصر نبینید. نگویید، «به خاطر تو باید این کار را می‌کردم!» یادتان باشد این شمایید که تصمیم به تغییر دادن خود دارید.

• ابراز احساساتتان نیازمند این است که ابتدا خودتان از آنها آگاهی یابید که نیاز به تمرین آگاهانه و مداوم دارد.

• سعی در راضی نگه داشتن دیگران باعث می‌شود در معرض سوءاستفاده دیگران قرار گیرید به همین دلیل باید تمام تلاشتان را برای تغییر دادن این وضعیت به کار گیرید.

منبع: مردمان
سه شنبه 25/7/1391 - 18:52
كودك
آیا تا به حال به نقاشی كودكان توجه كردید یا به عنوان یك موضوع پیش‌پاافتاده از كنارشان رد شده‌اید؟ نقاشی كودكان وسیله انتقال پیام است. كودك از طریق نقاشی، برای بزرگسالان و گاه برای دنیا پیام می‌فرستد.

نقاشی زبانی است كه برای كودكان كمتر از 10 ساله موثر‌تر از صحبت كردن است. زیرا ساختار زبان گفتاری چنان پیچیده است كه كودك خردسال نمی‌تواند به چالاكی از آن صحبت كند.

نقاشی‌های او وسیله‌ای برای بیان خویشتن، فرار از آزارهایی كه دیده و نمادین كردن تابوهایی است كه با رنج بچه‌ها ارتباط دارد و آنان قادر به بیان این رنج‌ها از طریق زبان نیستند.

كودك اغلب درون خود را به وسیله كشیدن نقاشی عیان می‌سازد و علایق، عقده‌ها، كمبودها و تمایلات خود را ناخودآگاه در نقاشی‌هایش به كمك سمبل نشان می‌دهد.

در واقع بچه‌ها از طریق نقاشی می‌توانند آنچه را كه در ضمیر ناخودآگاهشان دارند و احتمالا باعث ناراحتی‌ها، نگرانی‌ها، ترس‌ها و اضطراب آنان می‌شود، بیان كنند و با این روش بیرون بریزند.

البته نقاشی تنها وسیله تشخیص و ناسازگاری كودك نیست، بلكه وسیله درمان موثر هم محسوب می‌شود.

نقاشی می‌تواند احساسات درونی كودك را بیان كند و باعث تخلیه هیجانی وی شود و همین تخلیه هیجانی نیز به درمان بچه‌های مشكل‌دار منتهی شود. نقاشی كودك نه‌تنها هوش و سطح تحول ذهنی او را نشان می‌دهد، بلكه باز كردن نوعی فرافكنی از هستی خود و دیگران است و ما را به مسائل روانی و تاریخچه زندگی كودك رهنمون می‌شود.

قبل از هر چیز نقاشی كودكان را باید یك پیام بنیادی تلقی كنیم و اگر بتوانیم این پیام را كه هر بار منحصر به فرد است از رمز درآوریم و درك كنیم، خواهیم توانست روابط خود را با كودك غنی سازیم و در راه حفظ تعادل عاطفی ـ روانی كودكمان بكوشیم.

نقاشی و فرافكنی كودكان

هم‌اكنون كارشناسان و متخصصان كودك از نقاشی به منزله فرافكنی ناهشیار با هدف شناخت شخصیت و حل مشكلات روانی كودكان مشكل‌دار استفاده می‌كنند، چراكه این روش، امكان نزدیك‌تر شدن به كودك و پاسخگویی به سوالاتی كه وی توانایی بیان آنها را ندارد، فراهم می‌سازد. در حقیقت همه پرسش‌های پنهانی، شادی‌ها، اضطراب‌ها، عشق‌ها و ترس‌های كودك در نقاشی نمایان می‌شود. كودك كه الفاظی را برای بیان احساس خود در اختیار ندارد، از راه نقاشی‌هایش و از طریق راز و رمزهایی مانند خورشید، آب، درخت یا خانه بدون هیچ قید و بندی سخن می‌گوید و پیام خود را به اطرافیان بخصوص والدینش می‌رساند.

اعضای یك خانواده هماهنگ در نقاشی كودكان همیشه با هم و دست در دست هم نشان داده می‌شوند. نزدیك شدن دو یا چند شخصیت در نقاشی كودك نشانگر انس و الفت واقعی آنها یا تمایل كودك به آنهاست.

چگونگی روابط در خانواده و تاثیر آن بر نقاشی كودكان

برخلاف آنچه تصور می‌شود، كودكانی كه در یك خانواده به دنیا‌ آمده و بزرگ شده‌اند، هر كدام به طرق مختلف توسط والدین خود تربیت و مورد محبت قرار می‌گیرند؛ البته این موضوع را والدین منكر می‌شوند و همیشه اطمینان می‌دهند كه هیچ فرقی میان فرزندانشان نمی‌گذارند. ترجیح دادن یك فرزند به دیگری، انگیزه‌ای كم و بیش ناخودآگانه دارد و حتی اگر این موضوع را كنار بگذاریم، اختلاف در طرز رفتار با كودكان هرگز به اندیشه یا كم و بیش به تعلق خاطر داشتن پدر و مادر بستگی ندارد، بلكه به عوامل عینی دیگری مانند ترتیب تولد، جنسیت كودك و عوامل احتمالی دیگر بستگی دارد؛ به عنوان مثال اگر مادری دلش پسر می‌خواسته، صاحب دختر شود، رفتارش نسبت به نوزاد دختر كمتر محبت‌آمیز یا می‌توان گفت كمتر از صمیم قلب است یا در جوامع مردسالاری، پدران غالبا نسبت به پسران خود سختگیری می‌كنند و بیشتر مراقب كار مدرسه و پیشرفت آنها هستند، در حالی كه در مورد دخترانشان توجه كمتری نشان می‌دهند یا كودك یكی یكدانه و اولین فرزند خانواده،‌ همیشه مورد توجه و مراقبت فراوان پدر و مادر است و چون رقیبی ندارد در روابط عاطفی انحصارطلب است.

كودكان اول هم خیلی بیشتر از دیگر كودكان به خواهر و برادرانشان حسادت می‌ورزند و گاه نسبت به آنان مستبد هم می‌شوند و در كوچك‌ترها احساس كوچكی و زیردستی به وجود می‌آورند.

تمام این عوامل و تاثیر آنها در زمانی كه ما از كودك می‌خواهیم یك نقاشی خانواده را بكشد، خود را نشان می‌دهد. اعضای یك خانواده هماهنگ در نقاشی كودكان همیشه با هم و دست در دست هم نشان داده می‌شوند. نزدیك شدن دو یا چند شخصیت در نقاشی كودك نشانگر انس و الفت واقعی آنها یا تمایل كودك به آنهاست.

كودك معمولا خودش را نزدیك كسی نقاشی می‌كند كه حس می‌كند در كنارش راحت است یا او را بیشتر از همه دوست دارد.

وقتی كودكی حس می‌كند كاملا از دیگر اعضای خانواده جداست یا در صورتی كه نسبت به آنها احساس خاصی نداشته باشد،‌ در نقاشی‌هایش خود و دیگران را به طرق مختلف از هم جدا می‌سازد.

در بیشتر نقاشی‌هایی كه كودكان از خانواده خود می‌كشند، همیشه یك شخصیت اصلی وجود دارد كه كودك بیشترین بار احساسی خود را چه به صورت عشق و ستایش و چه به صورت ترس و دلهره روی او مستقر می‌كند. این شخصیت اصلی و برجسته غالبا قبل از دیگران كشیده می‌شود، زیرا او اولین كسی است كه كودك به او فكر می‌كند و توجهش به او جلب می‌شود.میگنا دات آی آر.این شخص گاهی در مركز كاغذ ترسیم می‌شود و نگاه‌های دیگر اشخاص به طرف او برمی‌گردد، بزرگ‌تر از بقیه كشیده می‌شود و بیش از بقیه فضای روانی كودك را اشغال می‌كند. كودك در كشیدن اعضای منسوب به این شخص نهایت دقت را می‌كند و گاهی اوقات نیز تصویر این شخص ارزشمند (اهم از پدر، مادر، عمو، خواهر، برادر و...) را چند بار در تصویر می‌كشد.

خلاف این اصل نیز صادق است؛ مثلا كودكی كه پدرش دائم او را تنبیه می‌كند، تصویر او در نقاشی حذف می‌شود یا شخصی كه برای كودك ارزش ندارد، همیشه در آخرین لحظه و با كمترین جزئیات و كوچك‌تر از همه و گاهی خارج از گروه خانواده كشیده می‌شود.

نقاشی خانواده كه بسیار زیاد به عنوان وسیله‌‌ای برای تشخیص امراض روانی و تجزیه و تحلیل فردی كودك به كار گرفته می‌شود، در عین حال می‌تواند اطلاعات زیادی برای شناخت محیط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خانواده را ارائه دهد.

نقاشی‌های با احساس

هیجان‌پذیری و هیجان‌ناپذیری: كودكان اغلب هیجان‌پذیری خود را با خطوط كمرنگ، مردد، از سر گرفته شده و گاهی لرزان نشان می‌دهند. كودكان هیجان‌پذیر معمولا از رنگ‌های ملایم، كمرنگ، سایه‌دار و گاهی نیز از خاكستری و سیاه كه گرایش به افسردگی را مشخص می‌كند، استفاده می‌كنند.

نقاشی كودكان آرام و هیجان‌ناپذیر، دارای خطوط منظم و استوار است. قطع شدن خطوط غیرضروری و لرزش در آن دیده نمی‌شود و نقاشی از رنگ‌آمیزی متعادلی برخوردار است.

ملایمت، خشونت: در نقاشی كودكان ملایم،‌ خطوط منحنی غلبه دارد و بیشتر از رنگ‌های ملایم و شاد بخصوص آبی و نارنجی استفاده می‌شود. اما در نقاشی‌های كودكان پرخاشگر معمولا خطوط ترسیم شده زاویه‌دار، پررنگ و پر از تیزی است و جزئیات صورت آدمك‌هایی كه می‌كشند، همه نشان‌دهنده خشم است؛ مثلا چشم دریده، بینی با پره‌های باز، لب‌های كلفت و دندان‌ها و ناخن‌های مشخص و تیز، شانه‌های پهن و مشت‌های گره كرده است. معمولا كودكان پرخاشگر از رنگ‌های زنده تند مانند قرمز همراه با رنگ سبز (نشانه خشم)‌ استفاده می‌كنند همچنین این رنگ‌ها همراه با رنگ سیاه (نشانه احساس گنهكاری توام با میل به آزارگری)‌ در نقاشی این دسته از كودكان غلبه دارد.

شادی، افسردگی و اضطراب: كودكی كه شاد است با ریتم خوبی نقاشی می‌كند و تعادل كلی در شكل‌های نقاشی وی دیده می‌شود. رنگ های نقاشی وی صریح، متنوع، زنده و شاد است. صورت آدمك‌ها با حالت زنده و متعادل است. نمادهای خوشبختی مانند خورشید و گل نیز اغلب در نقاشی این كودكان دیده می‌شود؛ اما در نقاشی كودكان غمگین، خطوط مبهم بوده و غالبا به سمت پایین حركت دارد.

نقاشی‌ها كمرنگ، سایه‌دار و بدون رنگ و پاره‌ای از نواحی كاملا سیاه است و اما در كودكان مضطرب ترسیم و نقاشی به كندی صورت می‌گیرد و گرایش به استفاده از مداد پاك‌كن زیاد است. خطوط یا بسیار كمرنگ یا بسیار پررنگ است و غالبا از سر گرفته می‌شود.

آدمك در نقاشی این دسته از كودكان غالبا معلول، بدون تنه یا آن كه اعضا به صورت ناقص و چسبیده به بدن ترسیم می‌شود، پاها كوچك و نااستوار است و نداشتن ایمنی را در این كودكان آشكار می‌كند. دهان آدمك‌ها به صورت خطی، نامنظم و گاهی دارای حالت خنده‌ای عصبی است، رنگ‌ها سرد و تیره است و گاه رنگ سیاه همراه با رنگ قرمز (نماد خون و پرخاشگری)‌ غلبه دارد و این رنگ‌ها به صورت هاشور، چهارخانه، سایه روشن یا رنگ‌های یكسره نشان داده می‌شود.

منبع: جام جم آنلاین

سه شنبه 25/7/1391 - 18:51
كودك
آیا تا به حال به نقاشی كودكان توجه كردید یا به عنوان یك موضوع پیش‌پاافتاده از كنارشان رد شده‌اید؟ نقاشی كودكان وسیله انتقال پیام است. كودك از طریق نقاشی، برای بزرگسالان و گاه برای دنیا پیام می‌فرستد.

نقاشی زبانی است كه برای كودكان كمتر از 10 ساله موثر‌تر از صحبت كردن است. زیرا ساختار زبان گفتاری چنان پیچیده است كه كودك خردسال نمی‌تواند به چالاكی از آن صحبت كند.

نقاشی‌های او وسیله‌ای برای بیان خویشتن، فرار از آزارهایی كه دیده و نمادین كردن تابوهایی است كه با رنج بچه‌ها ارتباط دارد و آنان قادر به بیان این رنج‌ها از طریق زبان نیستند.

كودك اغلب درون خود را به وسیله كشیدن نقاشی عیان می‌سازد و علایق، عقده‌ها، كمبودها و تمایلات خود را ناخودآگاه در نقاشی‌هایش به كمك سمبل نشان می‌دهد.

در واقع بچه‌ها از طریق نقاشی می‌توانند آنچه را كه در ضمیر ناخودآگاهشان دارند و احتمالا باعث ناراحتی‌ها، نگرانی‌ها، ترس‌ها و اضطراب آنان می‌شود، بیان كنند و با این روش بیرون بریزند.

البته نقاشی تنها وسیله تشخیص و ناسازگاری كودك نیست، بلكه وسیله درمان موثر هم محسوب می‌شود.

نقاشی می‌تواند احساسات درونی كودك را بیان كند و باعث تخلیه هیجانی وی شود و همین تخلیه هیجانی نیز به درمان بچه‌های مشكل‌دار منتهی شود. نقاشی كودك نه‌تنها هوش و سطح تحول ذهنی او را نشان می‌دهد، بلكه باز كردن نوعی فرافكنی از هستی خود و دیگران است و ما را به مسائل روانی و تاریخچه زندگی كودك رهنمون می‌شود.

قبل از هر چیز نقاشی كودكان را باید یك پیام بنیادی تلقی كنیم و اگر بتوانیم این پیام را كه هر بار منحصر به فرد است از رمز درآوریم و درك كنیم، خواهیم توانست روابط خود را با كودك غنی سازیم و در راه حفظ تعادل عاطفی ـ روانی كودكمان بكوشیم.

نقاشی و فرافكنی كودكان

هم‌اكنون كارشناسان و متخصصان كودك از نقاشی به منزله فرافكنی ناهشیار با هدف شناخت شخصیت و حل مشكلات روانی كودكان مشكل‌دار استفاده می‌كنند، چراكه این روش، امكان نزدیك‌تر شدن به كودك و پاسخگویی به سوالاتی كه وی توانایی بیان آنها را ندارد، فراهم می‌سازد. در حقیقت همه پرسش‌های پنهانی، شادی‌ها، اضطراب‌ها، عشق‌ها و ترس‌های كودك در نقاشی نمایان می‌شود. كودك كه الفاظی را برای بیان احساس خود در اختیار ندارد، از راه نقاشی‌هایش و از طریق راز و رمزهایی مانند خورشید، آب، درخت یا خانه بدون هیچ قید و بندی سخن می‌گوید و پیام خود را به اطرافیان بخصوص والدینش می‌رساند.

اعضای یك خانواده هماهنگ در نقاشی كودكان همیشه با هم و دست در دست هم نشان داده می‌شوند. نزدیك شدن دو یا چند شخصیت در نقاشی كودك نشانگر انس و الفت واقعی آنها یا تمایل كودك به آنهاست.

چگونگی روابط در خانواده و تاثیر آن بر نقاشی كودكان

برخلاف آنچه تصور می‌شود، كودكانی كه در یك خانواده به دنیا‌ آمده و بزرگ شده‌اند، هر كدام به طرق مختلف توسط والدین خود تربیت و مورد محبت قرار می‌گیرند؛ البته این موضوع را والدین منكر می‌شوند و همیشه اطمینان می‌دهند كه هیچ فرقی میان فرزندانشان نمی‌گذارند. ترجیح دادن یك فرزند به دیگری، انگیزه‌ای كم و بیش ناخودآگانه دارد و حتی اگر این موضوع را كنار بگذاریم، اختلاف در طرز رفتار با كودكان هرگز به اندیشه یا كم و بیش به تعلق خاطر داشتن پدر و مادر بستگی ندارد، بلكه به عوامل عینی دیگری مانند ترتیب تولد، جنسیت كودك و عوامل احتمالی دیگر بستگی دارد؛ به عنوان مثال اگر مادری دلش پسر می‌خواسته، صاحب دختر شود، رفتارش نسبت به نوزاد دختر كمتر محبت‌آمیز یا می‌توان گفت كمتر از صمیم قلب است یا در جوامع مردسالاری، پدران غالبا نسبت به پسران خود سختگیری می‌كنند و بیشتر مراقب كار مدرسه و پیشرفت آنها هستند، در حالی كه در مورد دخترانشان توجه كمتری نشان می‌دهند یا كودك یكی یكدانه و اولین فرزند خانواده،‌ همیشه مورد توجه و مراقبت فراوان پدر و مادر است و چون رقیبی ندارد در روابط عاطفی انحصارطلب است.

كودكان اول هم خیلی بیشتر از دیگر كودكان به خواهر و برادرانشان حسادت می‌ورزند و گاه نسبت به آنان مستبد هم می‌شوند و در كوچك‌ترها احساس كوچكی و زیردستی به وجود می‌آورند.

تمام این عوامل و تاثیر آنها در زمانی كه ما از كودك می‌خواهیم یك نقاشی خانواده را بكشد، خود را نشان می‌دهد. اعضای یك خانواده هماهنگ در نقاشی كودكان همیشه با هم و دست در دست هم نشان داده می‌شوند. نزدیك شدن دو یا چند شخصیت در نقاشی كودك نشانگر انس و الفت واقعی آنها یا تمایل كودك به آنهاست.

كودك معمولا خودش را نزدیك كسی نقاشی می‌كند كه حس می‌كند در كنارش راحت است یا او را بیشتر از همه دوست دارد.

وقتی كودكی حس می‌كند كاملا از دیگر اعضای خانواده جداست یا در صورتی كه نسبت به آنها احساس خاصی نداشته باشد،‌ در نقاشی‌هایش خود و دیگران را به طرق مختلف از هم جدا می‌سازد.

در بیشتر نقاشی‌هایی كه كودكان از خانواده خود می‌كشند، همیشه یك شخصیت اصلی وجود دارد كه كودك بیشترین بار احساسی خود را چه به صورت عشق و ستایش و چه به صورت ترس و دلهره روی او مستقر می‌كند. این شخصیت اصلی و برجسته غالبا قبل از دیگران كشیده می‌شود، زیرا او اولین كسی است كه كودك به او فكر می‌كند و توجهش به او جلب می‌شود.میگنا دات آی آر.این شخص گاهی در مركز كاغذ ترسیم می‌شود و نگاه‌های دیگر اشخاص به طرف او برمی‌گردد، بزرگ‌تر از بقیه كشیده می‌شود و بیش از بقیه فضای روانی كودك را اشغال می‌كند. كودك در كشیدن اعضای منسوب به این شخص نهایت دقت را می‌كند و گاهی اوقات نیز تصویر این شخص ارزشمند (اهم از پدر، مادر، عمو، خواهر، برادر و...) را چند بار در تصویر می‌كشد.

خلاف این اصل نیز صادق است؛ مثلا كودكی كه پدرش دائم او را تنبیه می‌كند، تصویر او در نقاشی حذف می‌شود یا شخصی كه برای كودك ارزش ندارد، همیشه در آخرین لحظه و با كمترین جزئیات و كوچك‌تر از همه و گاهی خارج از گروه خانواده كشیده می‌شود.

نقاشی خانواده كه بسیار زیاد به عنوان وسیله‌‌ای برای تشخیص امراض روانی و تجزیه و تحلیل فردی كودك به كار گرفته می‌شود، در عین حال می‌تواند اطلاعات زیادی برای شناخت محیط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خانواده را ارائه دهد.

نقاشی‌های با احساس

هیجان‌پذیری و هیجان‌ناپذیری: كودكان اغلب هیجان‌پذیری خود را با خطوط كمرنگ، مردد، از سر گرفته شده و گاهی لرزان نشان می‌دهند. كودكان هیجان‌پذیر معمولا از رنگ‌های ملایم، كمرنگ، سایه‌دار و گاهی نیز از خاكستری و سیاه كه گرایش به افسردگی را مشخص می‌كند، استفاده می‌كنند.

نقاشی كودكان آرام و هیجان‌ناپذیر، دارای خطوط منظم و استوار است. قطع شدن خطوط غیرضروری و لرزش در آن دیده نمی‌شود و نقاشی از رنگ‌آمیزی متعادلی برخوردار است.

ملایمت، خشونت: در نقاشی كودكان ملایم،‌ خطوط منحنی غلبه دارد و بیشتر از رنگ‌های ملایم و شاد بخصوص آبی و نارنجی استفاده می‌شود. اما در نقاشی‌های كودكان پرخاشگر معمولا خطوط ترسیم شده زاویه‌دار، پررنگ و پر از تیزی است و جزئیات صورت آدمك‌هایی كه می‌كشند، همه نشان‌دهنده خشم است؛ مثلا چشم دریده، بینی با پره‌های باز، لب‌های كلفت و دندان‌ها و ناخن‌های مشخص و تیز، شانه‌های پهن و مشت‌های گره كرده است. معمولا كودكان پرخاشگر از رنگ‌های زنده تند مانند قرمز همراه با رنگ سبز (نشانه خشم)‌ استفاده می‌كنند همچنین این رنگ‌ها همراه با رنگ سیاه (نشانه احساس گنهكاری توام با میل به آزارگری)‌ در نقاشی این دسته از كودكان غلبه دارد.

شادی، افسردگی و اضطراب: كودكی كه شاد است با ریتم خوبی نقاشی می‌كند و تعادل كلی در شكل‌های نقاشی وی دیده می‌شود. رنگ های نقاشی وی صریح، متنوع، زنده و شاد است. صورت آدمك‌ها با حالت زنده و متعادل است. نمادهای خوشبختی مانند خورشید و گل نیز اغلب در نقاشی این كودكان دیده می‌شود؛ اما در نقاشی كودكان غمگین، خطوط مبهم بوده و غالبا به سمت پایین حركت دارد.

نقاشی‌ها كمرنگ، سایه‌دار و بدون رنگ و پاره‌ای از نواحی كاملا سیاه است و اما در كودكان مضطرب ترسیم و نقاشی به كندی صورت می‌گیرد و گرایش به استفاده از مداد پاك‌كن زیاد است. خطوط یا بسیار كمرنگ یا بسیار پررنگ است و غالبا از سر گرفته می‌شود.

آدمك در نقاشی این دسته از كودكان غالبا معلول، بدون تنه یا آن كه اعضا به صورت ناقص و چسبیده به بدن ترسیم می‌شود، پاها كوچك و نااستوار است و نداشتن ایمنی را در این كودكان آشكار می‌كند. دهان آدمك‌ها به صورت خطی، نامنظم و گاهی دارای حالت خنده‌ای عصبی است، رنگ‌ها سرد و تیره است و گاه رنگ سیاه همراه با رنگ قرمز (نماد خون و پرخاشگری)‌ غلبه دارد و این رنگ‌ها به صورت هاشور، چهارخانه، سایه روشن یا رنگ‌های یكسره نشان داده می‌شود.

منبع: جام جم آنلاین

سه شنبه 25/7/1391 - 18:51
دنیای گیاهان و حیوانات
افکارنیوز: این حشره که قایقران کوچک آبی یا Micronecta scholtzi نامیده می‌شود، کمتر از ۲ میلیمتر طول دارد اما این جانور کوچک پر سر و صداترین حیوان روی زمین است.

این حشره آبزی که در اروپا بسیار دیده می‌شود می‌تواند صدایی به بلندی 9902 دسی بل تولید کند؛ به طوری که صدای تولید شده توسط این قایقران کوچک برابر با صدای یک ارکستر زنده است.

گونه نر این حشره برای جذب ماده و جفتگیری این صدا را با اندام‌های خود تولید می‌کند؛ محققان فرانسوی و اسکاتلندی به سرپرستی جیمز ویندمیل از دانشگاه استراتسلاید به این کشف دست یافتند؛ این دانشمندان با قرار دادن میکروفن‌های ویژه‌ای در زیر آب توانستند صداهای پرقدرت این حشره را ضبط کنند.



جیمز ویندمیل در این خصوص توضیح داد: ما بسیار شگفت زده شدیم چراکه در ابتدا فکر می‌کردیم این صدا را گونه‌های بزرگتری چون سیگاراها تولید می‌کنند؛ سیگاراها حشرات آبزی کمتر تکامل یافته‌ای هستند، اما بعد دریافتیم که بی‌هیچ تردیدی مسئول تولید این صداها قایقران کوچک آبی است.

99 درصد از این صدا زمانی که از آب به هوا می‌رسد از بین می‌رود؛ باوجود این، بلندی این صداها آنچنان قوی است که برای گوش انسان قابل شنیدن است.

براساس گزارش وایرد نیوز، به گفته این دانشمندان، حیوانات بزرگ صداهای بلندتری دارند به طوری که صدای نهنگ‌ها به 188 دسی بل و صدای فیل‌های آفریقایی به 117دسی بل می‌رسد، اما صدای این جانوران با ابعاد بدن آنها تناسب و سازگاری دارد.

سه شنبه 25/7/1391 - 18:48
سلامت و بهداشت جامعه
اریکا مایر، متخصص سرطان پستان در «انستیتو سرطان دانا-فاربر» می‌گوید، این پنج اقدام موثر و کلیدی عبارتند از:
- انجام ماموگرافی در سن ۴۰ سالگی: به گفته مایر، زنان باید در سن ۴۰ سالگی تست ماموگرافی انجام دهند. هر چند معاینات ماموگرافی در درمان یا پیشگیری از سرطان پستان نقشی ندارد اما به تشخیص زودهنگام بیماری و قبل از بروز علائم آن کمک می‌کند. تشخیص سرطان در این شرایط تاثیر چشمگیری در کنترل بیماری دارد.

- دنبال کردن رژیم غذایی سالم و کنترل وزن: انجمن سرطان آمریکا همواره توصیه می‌کند که رژیم غذایی غنی از میوه، سبزی، فیبر خوراکی و غلات سبوس‌دار برای مقابله با سرطان بسیار مفید است. به گفته دکتر مایر، رژیم غذایی پرچرب منجر به چاقی و اضافه وزن می‌شود که از فاکتورهای خطرزای اصلی در بروز و تشدید سرطان پستان است.

- فعالیت و تحرک بدنی کافی: مطالعات نشان می‌دهد که تحرک و فعالیت بدنی به اندازه کافی از عوامل موثر در کاهش خطر سرطان پستان در زنان است. بر همین اساس زنانی که در هفته ۱۰ تا ۱۹ ساعت ورزش می‌کنند، در طول سال‌های باروری و پس از یائسگی ۳۰ درصد کمتر با خطر ابتلا به سرطان پستان مواجه می‌شوند.

- پرهیز از مصرف الکل: بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف الکل از عوامل موثر در افزایش خطر سرطان پستان است. هر چه مقدار مصرف این قبیل نوشیدنی‌ها بیشتر باشد احتمال ابتلا به این سرطان نیز تشدید می‌شود.

- سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پستان: به گفته پزشکان، ۲۰ تا ۳۰ درصد افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پستان دارند به این بیماری دچار می‌شوند. امروزه برای زنانی که حامل یک ژن جهش یافته سرطان پستان هستند، گزینه‌های موثری برای کاهش خطر ابتلا به این سرطان به میزان چشمگیری موجود است.
سه شنبه 25/7/1391 - 13:3
سلامت و بهداشت جامعه
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که بوی بد پاهایتان سبب رنجش خاطر خود و اطرافیانتان می شود،زیاد نگران نباشید چون این مسله به راحتی قابل حل می باشد.
وقتی پا برای مدت طولانی داخل کفش ها محبوس شود، فضای مناسب برای تعریق و رشد باکتری هایی که عامل ایجاد بوی بد پا می شوند، در محیط مرطوب کفش به وجود می آید.
پس به نکات زیر توجه کنید.
وقتی ماندن طولانی مدت پا در کفش دلیل بوی بد است
و یا زمانی که پا ژنتیکی بو می دهد
ووقتی که توجه نداشتن به بهداشت کفش ها سبب این مشکل باشد.
نکته اول : ماندن طولانی مدت پا در کفش
اولین و مهم ترین دلیل بوگرفتن پای آقایان این است که پای آنها مدت زمان بیشتری در طول شبانه روز داخل کفش می ماند؛ وقتی پا برای مدت طولانی داخل کفش ها محبوس شود، فضای مناسب برای تعریق و رشد باکتری هایی که عامل ایجاد بوی بد پا می شوند، در محیط مرطوب کفش به وجود می آید؛ معمولا کفش آقایان از کفش خانم ها پوشیده تر است و پای آن ها بیشتر درمعرض تعریق و بو گرفتن قرار می گیرد.
همچنین کفش خانم ها فضای بیشتری برای تبادل هوا دارد و همین امر باعث می شود که پایشان کمتر بو بگیرد، ضمن اینکه خانم ها مدت کوتاه تری در طول روز خارج از منزل هستند.
این مشکل به راحتی قابل حل است :
اگر می توانید، به محض رسیدن به محل کار کفش خود را در بیاورید و به جای آن یک صندل طبی راحت بپوشید؛ اگر هم امکان این کاربرایتان وجود ندارد، حداقل سه تا چهار مرتبه در طول روز پای خود را چند دقیقه از کفش ها خارج کنید و اجازه دهید تا پا و داخل کفش هایتان کمی هوا بخورند.
با این کار زمینه تعریق زیاد، ایجاد رطوبت و باکتری درکفش هایتان فراهم نمی شود.
چاره دیگر این است که در فصل تابستان کفش هایی که روزنه های ریز و درشتی برای تبادل هوا روی آن ها تعبیه شده است بپوشید،تا با مشکل بوگرفتن پاهایتان مواجه نشوید؛ ضمن اینکه شستن پاها بلافاصله پس از رسیدن به منزل می تواند از ماندگاری بوی بد در پاها پیشگیری کند.
نکته دوم : بو گرفتن ژنتیکی پا
برخی از افراد به طور ژنتیکی با مشکل تعریق بیش از اندازه کف دست و پا مواجه هستند؛ اگر این افراد در شرایط استرس زا قرار بگیرند یا به بیماری های تیروئید مبتلا باشند، تعریق کف دست و پایشان آن قدر زیاد می شود که باید مسائل مطرح شده را بیشتر ازسایر افراد رعایت کنند تا پاهایشان بو نگیرد.
چاره چیست؟
از آنجا که ممکن است پای این افراد در طول روز به شدت عرق کند و کفش آنها کاملاً خیس شود، به آنها توصیه می کنیم یا چند بار در طول روز پاهای خود را از کفش خارج کنند یا اگر می توانند درمحل کار صندل های مناسب و روباز به جای کفش بپوشند.یعنی همان توصیه اول را رعایت کنند.

دلیل و نکته سوم : توجه نداشتن به بهداشت کفش ها
متأسفانه یکی دیگر از دلایل بو گرفتن پای آقایان، توجه نداشتن آنها به بهداشت پا وکفش هایشان است. معمولاً کمتر مردی پیدا می شود که مانند خانم ها حداقل یک ماه یا دو ماه یک مرتبه داخل و خارج کفش خود را کاملاً بشوید.باید این را هم بدانید که رعایت نکردن بهداشت در ناحیه زیر بغل و کشاله ران آقایان هم می تواند آلودگی های باکتریایی و ابتلا به بوی ناخوشایند را دراین نواحی به همراه داشته باشد؛ به طور کلی، تعریق از مؤثرترین عوامل ایجاد آلودگی های باکتریایی و بوی بد پاست.
این مشکل نیز به راحتی می تواند حل شود.
حداقل هر ۳۵ تا ۴۰ روز یک مرتبه کفش خود را با آب و مواد شوینده مناسب بشویید؛ اگر قرار است تمام روز پاهایتان داخل کفش بماند، یک جوراب اضافه داخل کیف تان بگذارید و در میانه روز جوراب های مرطوب و آلوده خود را با جوراب های خشک و تمیز عوض کنید./
سه شنبه 25/7/1391 - 0:41
پوست و مو

زیست نیوز: با ریزش مو زیبایی انسان تحت تاثیر قرار می گیرد و ممکن است علاوه بر جسم، مشکلات روحی را برای فرد به دنبال داشته باشد. اگر عوامل محیطی ریزش مو مانند استرس و رژیم غذایی نامناسب را پیدا کنیم،‌ می توانیم با برنامه ریزی درست و با رعایت دستورالعمل های زیر از ریزش مو جلوگیری کنیم.

روغن زیتون : استفاده از روغن زیتون برای مو علاوه بر شفاف کردن موها، به رشد موهای جدید هم کمک بسیار زیادی می کند. سعی کنید قبل از خواب مقداری روغن زیتون به موهای خود بمالید و آن را با پارچه ای (مثل روسری) بپوشانید و بخوابید. فردا صبح موهای خود را بشویید . اگر چند بار این کار را تکرار کنید، رشد موهای جدید را در سرتان احساس می کنید . یونانیان قدیم از این روش به عنوان درمان طبیعی ریزش موهای خود استفاده می کردند . این کار سبب حذف باکتری ها از فولیکول های مو می شود که در نهایت منجر به رشد موهای فرد می شود .

روغن بذر کتان : این روغن را برای مدت 5 دقیقه بر روی سر خود به صورت حرکات دایره ای شکل بمالید. بعد از مالیدن اجازه دهید تا روغن برای مدت 30 دقیقه بر روی موهایتان بماند. روغن بذر کتان سبب تحریک فولیکول های مو می شود و با افزایش گردش خون در پوست سر، شرایط را برای رشد موها فراهم می کند. روغن این گیاه سرشار از ویتامین است که به ترمیم پوست سر هم کمک می کند.

تخم مرغ : زرده تخم مرغ را از سفیده آن جدا کنید و آن را بر روی پوست سر خود بمالید. اجازه دهید زرده تخم مرغ برای مدت 20 دقیقه روی سرتان بماند. سپس سر خود را با آب سرد شستشو دهید. هرگز از آب داغ برای شستن تخم مرغ از روی سر خود استفاده نکنید، زیرا در این صورت زرده تخم مرغ بلافاصله سفت می شود. استفاده از تخم مرغ برای مو، درمانی عالی برای موهای نازک است، زیرا این مواد مغذی سریعا جذب فولیکول های مو می شود و سبب رشد موها می شود و از ریزش موها جلوگیری می کند .

سرکه سیب : نصف فنجان آب گرم را با نصف فنجان سرکه سیب ترکیب کنید و با آن موهای خود را شستشو دهید. سعی کنید پس از شامپو زدن موهای خود را با سرکه شستشو دهید. همچنین می توانید هنگام آب کشی موهای خود، از سرکه استفاده کنید. سرکه سبب بازگرداندن سلامتی موها می شود و از شکنندگی موها جلوگیری می کند. همچنین با افزایش گردش خون در مویرگ ها، به رشد موها کمک می کند
دوشنبه 24/7/1391 - 10:53
عقاید و احکام

فارس: همزمان با آغاز ایام حج بیت‌الله الحرام و حضور عاشقانه و عارفانه حاجیان در سرزمین وحی، خوب است نگاهی دوباره به سنت حضرت رسول صلی الله علیه و آله در خصوص مسئله اذان، وضو و نماز داشته باشیم.

این نوشتار به مسئله کیفیت وضوی پیامبر(ص) و بدعتی که متأسفانه پس از رحلت ایشان به و جود آمد اشاره دارد.

برداشت اول/ سنت

یکی از اصحاب پیامبر (ص)، آبی خواست و وضو گرفت؛ پس گفت: «رسول خدا (ص) را دیدم که وضو گرفت؛ آن چنان که من وضو گرفتم. سپس او مضمضه کرد و استنشاق نمود و صورت و دست‌ها را شست و بر سر و پشت‌پا، مسح کشید».

مسلمانان، وضوی پیامبر (ص) را مبین این آیه وضو می‌دانند: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فاغْسِلُواْ وُجُوهَکُمْ وَأَیْدِیَکُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُواْ بِرُؤُوسِکُمْ وَأَرْجُلَکُمْ إِلَى الْکَعْبَینِ؛ ای مومنان! هرگاه قصد نماز کردید، صورت‌هایتان و نیز دست‌ها را تا آرنج بشویید و سرها و پایتان را تا برآمدگی آن دو، مسح کنید».

این آیه‌شامل «شستن» صورت و دو دست و همچنین «مسح» سر و دو پا است.

برداشت دوم/ بدعت

وضوی همه مسلمانان، تا خلافت عثمان، صورت واحدی داشته، مانند وضوی کنونی شیعی بوده است. این مسئله، با آیه وضو نیز هم‌خوانی دارد. علت تغییر وضو، این بود که خلیفه سوم در سال‌های میانی دوران خلافت خود، نسبت به چگونگی وضوی پیامبر (ص)، گرفتار تردید شد؛ سپس او وضوی پیامبر (ص) را به شکلی که اکنون در میان اهل سنت مرسوم است، اعلام کرد؛

«شستن دست‌ها از سر انگشتان تا آرنج» و اصرار بر «شستن پا و نه مسح آن». این بدعت، مخالفت بسیاری از اصحاب پیامبر (ص) را دنبال داشت؛ اما حکومت اموی، بنا بر اغراض سیاسی، در نقاط مختلف اسلامی، شیوه وی را تبلیغ کرد و فضایی به وجود آورد که برخی از اصحاب، جرئت مخالفت با روش دستگاه حاکم را نداشتند و در نتیجه، این گونه وضو گرفتن، رواج یافت.

برداشت سوم/ درنگ

درباره چگونگی تفسیر آیه وضو و نوع وضوی پیامبر (ص) در «شستن دست‌ها» و «مسح سر و دو پا» چند نکته زیر تقدیم می‌شود:

1. درباره «شستن دست‌ها از آرنج» چند نکته قابل ذکر است:

الف) برخی مفسران قرآن، واژه «الی: به» در آیه وضو را به «مع: با» تفسیر کرده‌اند.

«وهبة الزحبلی» دانشمند و فقیه سنی‌مذهب می‌گوید: «نزد تمامی دانشمندان و عالمان - از جمله امامان مذاهب چهارگانه اهل سنت - داخل کردن دو آرنج در شستن، واجب است؛ زیرا حرف «الی» که برای انتهای غایب است، در این جا به معنای «مع» است؛ مانند دو آیه شریفه «وَیَزِدْکُمْ قُوَّةً إِلَى قُوَّتِکُمْ؛ نیرویی بر نیروی شما بیفزاید» و «وَلاَ تَأْکُلُواْ أَمْوَالَهُمْ إِلَى أَمْوَالِکُمْ؛ ‌اموال آنان را همراه با اموال خود مخورید» که در این دو نیز «الی» به معنای «مع: با» است.

ب) در نگاه قرآن، حد دست که باید در وضو شسته شود «مرفق» یعنی آرنج است و کلمه «الی» در آیه فوق، تنها برای بیان حد شستن است و نه کیفیت شستن که بعضی توهم کرده، چنین پنداشته‌اند که آیه می‌گوید: باید دست‌ها را از سر انگشتان به طرف آرنج بشویید. این درست به آن می‌ماند که انسان، به کارگری سفارش کند که دیوار اتاق را از کف تا یک متر، رنگ کند. بدیهی است منظور این نیست که دیوار از پایین به بالا رنگ شود؛ ‌بلکه منظور این است که این مقدار باید رنگ شود؛ نه بیشتر و نه کمتر. بنابراین، در آیه، فقط مقداری از دست که باید شسته شود، ذکر شده، اما کیفیت آن، در سنت پیامبر (ص) که به وسیله اهل بیت (ع) به ما رسیده، آمده است و آن، شستن از آرنج به طرف سر انگشتان است.

ج) وقتی زراره از کیفیت وضوی پیامبر(ص) از امام باقر (ع) پرسید، حضرت تشت آبی درخواست کرد و پس از شستن صورت، مشتی آب از آن بر دست راست خود ریخت و آن را از آرنج تا سر انگشتان شست و هیچگاه آب را به طرف آرنج برنگرداند.

د) دارقطنی، یکی از دانشمندان حدیث اهل سنت، از جابر نقل کرده که وقتی پیامبر (ص) وضو می‌گرفت، آب را بر دو آرنج می‌ریخت.

2. در آیه وضو، خداوند، امر به مسح سر و پاها کرده است؛ در حالی که اهل تسنن، پاها را می‌شویند؛

در این باره به نکات زیر اشاره می‌شود:

الف) ابن عباس می‌گوید: «قرآن درباره پاها، به مسح کردن دستور داده است؛ ‌ولی مردم جز شستن، به چیزی تن ندادند».

همچنین می‌گفت: وضو عبارت است از دو شستن و دو مسح کردن یا «دو شسته شده و دو مسح شده».

ب) ابن حزم، دانشمند نامی سنی مذهب، چنین نقل می‌کند: جمع زیادی از اصحاب و تابعین، در وضو، پا را مسح می‌کردند؛ شخصیت‌هایی مانند علی‌بن‌ ابی‌طالب (ع)، ابن عباس حسن بصری، انس‌بن مالک، عکرمة، شعبی و ... .

د) زمانی که به انس‌بن مالک که مدتی خادم رسول خدا (ص) بود خبر دادند که حجاج به شستن پا توصیه می‌کند، واکنش نشان داد و ضمن اشاره به واجب بودن مسح پا، این سخن را بر زبان جاری ساخت: «صدق‌الله و کذب الحجاج».

دوشنبه 24/7/1391 - 10:52
بهداشت روانی
در آستانه هفته سلامت روان، شاد و مثبت اندیش بودن، احترام گذاشتن به خود و دیگران، عدم بدبینی، آگاهی به به نقاط قوت و ضعف خود و انعطاف پذیر بودن از جمله ویژگی افراد دارای سلامت روان عنوان شد. به گزارش وب دا، کارشناس مسئول بهداشت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به ویژگی های فردی شخص دارای سلامت روان اظهارداشت: افردا دارای سلامت روان نسبت به خود، خانواده و جامعه بی تفاوت نیستند و با دیگران سازگاری دارد.فاطمه زارع، شاد و مثبت اندیش بودن، احترام گذاشتن به خود و دیگران، عدم بدبینی، آگاهی به نقاط قوت و ضعف خود و انعطاف پذیر بودن را جمله ویژگی این افراد دانست و افزود: شناخت این افراد از واقعیت نسبتا دقیق است و برای رسیدن به هدف های خود براساس عقل و احساس عمل می کنند.وی در ادامه تصریح کرد: فرد دارای سلامت روان نسبت به خود نگرش مثبت دارد و ناكامی ها را تحمل می كند و از طرف دیگر توانایی حل مشكلات خود را دارد.این روانشناس افزود: این افراد از اوقات فراغت خود به نحو مطلوب استفاده می كنند و در مواجهه با مشكلات اجتماعی، كنترل و تعامل خود را از دست نمی دهند.وی با بیان این که فرد دارای سلامت روان استعدادهایش به طور هماهنگ و به خوبی رشد می كند، عنوان داشت: این افراد برای خود ارزش قائل هستند چون می دانند آفریده خداست و از طرف دیگر دنیا را گذرگاهی برای رسیدن به آخرت می دانند.زارع تصریح کرد: این افراد رابطه شان با دیگران سازنده و مثبت است و نیازهایشان را از طریقی برآورده می كنند كه با ارزش های اجتماعی منافات نداشته باشد.

کارشناس مسئول بهداشت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد در پایان، صابر، صادق، درستكار و بخشنده، استغفار كننده و فرزند خویشتن خویش بودن را از دیگر ویژگی های افراد دارای سلامت روان برشمرد و متذکرشد: این افراد در نظر دیگران فرد موجهی محسوب می شوند، زیرا در همه كارها متعادل هستند

دوشنبه 24/7/1391 - 1:20
خواص خوراکی ها
فعالیت كوركومین موجود در زردچوبه می‌تواند مانع از تشكیل متاستاز در سرطان پروستات شود.

به گزارش وب‌دا، به نقل از نشریه ساینس دیلی محققان مونیخ با انجام آزمایشات خود در مدل حیوانی دریافتند كه وجود یك تركیب طبیعی در زردچوبه می‌تواند در پیشگیری اولیه از سرطان پروستات و نیز در جلوگیری از متاستاز و گسترش سلول‌های سرطانی از یك بافت به بافت دیگر (پیشگیری ثانویه) بسیار مؤثر باشد.

براساس این گزارش محققان با مشاهده فرآیندهای ملكولی كه به طور غیر طبیعی در سرطان پروستات تنظیم می‌شوند و بررسی سرطان‌های پروستات و همچنین سرطان پستان كه اغلب با واكنش‌های التهابی مزمن و یا پنهان همراه هستند و سلول‌های تومورال آنها منجر به تولید التهاب سیستم ایمنی می‌شوند، افزودند كه ماده آنتی‌اكسیدانی كوركومین به طور خاص واكنش پروتئین‌های التهابی سیستم ایمنی را كاهش داده و این عمل با اثر كاهش بروز متاستاز در مدل موش‌های مورد مطالعه همراه بوده است.

به گفته محققان مصرف روزانه 8 گرم كوركومین بلامانع است و خاصیت ضدالتهابی آن به مدت طولانی در طب سنتی شرقی مورد استفاده بوده است و مردان مبتلا به هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات و همچنین زنان با سابقه سرطان سینه نیز می‌توانند یك گروه هدف برای پیشگیری اولیه و یا ثانویه از این بیماری‌ها باشند.

نتایج حاصل از این گزارش همچنین افزود كه با وجود این یافته‌ها از كوركومین نمی‌توان به عنوان یك جایگزین برای درمان‌های معمولی بهره برد اما این تركیب قبل از تشكیل تومور همواره دارای نقشی حفاظتی در بروز آن داشته و یا می‌تواند از متاستاز سلول‌های سرطانی جلوگیری كند.

دوشنبه 24/7/1391 - 1:20
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته