• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 7199
تعداد نظرات : 862
زمان آخرین مطلب : 3893روز قبل
دانستنی های علمی
 لبخند جذابتان می کند


همه ما به سمت افرادیکه لبخند می زنند کشیده می شویم. لبخند یک کشش و جذبه فوری ایجاد می کند. دوست داریم نسبت به آنها شناخت پیدا کنیم.

 

 

▪ لبخند حال و هوایتان را تغییر می دهد


دفعه بعدی که احساس بی حوصلگی و ناراحتی کردید، لبخند بزنید. لبخند به بدن حقه می زند.

 


▪ لبخند مسری است


لبخند زدن برایتان شادی می آورد. با لبخند زدن فضای محیط را هم شادتر می کنید و اطرافیان را مانند آهن ربا به سمت خود می کشید.

 


▪ لبخند زدن استرس را از بین می برد


وقتی استرس دارید، لبخند بزنید. با اینکار استرستان کمتر می شود و می توانید برای بهبود اوضاع وارد عمل شوید.

 


▪ لبخند زدن سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند


به این دلیل عملکرد ایمنی بدن تقویت می شود که شما احساس آرامش بیشتری دارید. با لبخند زدن از ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی جلوگیری کنید.

 


▪ لبخند زدن فشارخونتان را پایین می آورد


وقتی لبخند می زنید، فشارخونتان به طرز قابل توجهی پایین می آید. لبخند بزنید و خودتان امتحان کنید.

 

 

▪ لبخند زدن اندورفین، سروتونین و مسکن های طبیعی بدن را آزاد می کند


تحقیقات نشان داده است که لبخند زدن با تولید این سه ماده در بدن باعث بهبود روحیه می شود. می توان گفت لبخند زدن یک داروی مسکن طبیعی است.

 

 

 

 


▪ لبخند زدن چهره تان را جوانتر نشان می دهد


عضلاتی که برای لبخند زدن استفاده می شوند صورت را بالا می کشند. پس نیازی به کشیدن پوست صورتتان ندارید، سعی کنید همیشه لبخند بزنید.

 


▪ لبخند زدن باعث می شود موفق به نظر برسید


به نظر می رسد که افرادیکه لبخند می زنند اعتماد به نفس بالاتری دارند و در کارشان بیشتر پیشرفت می کنند.

 


▪ لبخند زدن کمک می کند مثبت اندیش باشید


لبخند بزنید. حالا سعی کنید بدون از بین رفتن آن لبخند به یک مسئله منفی فکر کنید. خیلی سخت است. وقتی لبخند می زنیم بدن ما به بقیه بدن پیغام می فرستد که "زندگی خوب پیش می رود". پس با لبخند زدن از افسردگی، استرس و نگرانی دور بمانید.

 

 

خوب حالا کجا؟لبخند بزن بعد برو
دوشنبه 8/8/1391 - 18:6
آموزش و تحقيقات

1. نخوردن صبحانه: كسانی كه صبحانه نمی‌خورند قند خونشان به سطح پائینتری افت می‌كند. این امر باعث تامین نامناسب مواد غذائی برای مغز و در نتیجه افت فعالیت مغزی می‌شود.

 

2. پرخوری: این امر باعث تصلب شرائین (سختی دیواره رگهای) مغز شده و منجر به كاهش قدرت ذهنی می‌شود.

 

3. دخانیات: این امر باعث كوچك شدن چند برابری مغز و منجر به آلزایمر می‌شود.

 

4. استفاده زیاد قند و شكر: استفاده زیاد قند و شكر جذب پروتئین و مواد غذائی را متوقف می‌كند و منجر به سوء تغذیه و احتمالا اختلال در رشد مغزی خواهد شد.

 

5. آلودگی هوا: مغز بزرگترین مصرف كننده اكسیژن در بدن ماست. دمیدن هوای آلوده باعث كاهش اكسیژن تامینی مغز شده و منجر به كاهش كارآیی مغز می‌شود.

 

6. كمبود خواب: خواب به مغزمان اجازه استراحت می‌دهد. دوره طولانی كاهش خواب منجر به شتاب گیری مرگ سلولهای مغزی خواهد شد.

 

7. پوشاندن سر به هنگام خواب: خوابیدن با سر پوشیده باعث افزایش تجمع دی اكسید كربن و كاهش تجمع اكسیژن شده و منجر به تأثیرات مخرب مغزی خواهد شد.

 

8.كار كشیدن از مغزتان در هنگام بیماری: كار سخت یا مطالعه در زمان بیماری ممكن است منجر به كاهش كارآئی مغز و در نتیجه صدمه مغزی شود.

 

9.کاهش افكار مثبت: فكر كردن بهترین راه برای تمرین دادن به مغزمان است. كاهش افكار مثبت مغزی ممكن است باعث كوچك شدن مغز شود.

 

10.كم حرفی: مكالمات انتزاعی منجر به رشد كارآئی مغز خواهد شد.

دوشنبه 8/8/1391 - 18:5
آموزش و تحقيقات


استفاده از نیروی گرانشی خورشید برای ارسال پیام های زمینی و تقویت پیام های ارسالی موجودات هوشمند فرا زمینی، تازه ترین ابتکاری است که فرانک درک، بنیان گذار پروژه جستجوی هوش فرازمینی مطرح کرده است.

 

فرانک دِرِک، بنیان گذار جستجوی هوش فرازمینی، قصد دارد برای گسترش جستجوی موجودات هوشمند فضایی به ۸۲ میلیارد کیلومتر دورتر از زمین سفر کند! در این نقطه از فضا، سیگنال های الکترومغناطیسی ارسالی از سیاراتی که در حال گردش به دور ستارگان خود هستند، تحت تاثیر نیروی گرانشی خورشید، تقویت می شوند و از این رو، آسان تر می توان آن ها را کشف کرد. به این شیوه، عدسی گرانشی گفته می شود.

 

درک پیشنهاد داده که فضاپیماهایی به قصد شنود مکالمات موجودات فضایی به این مکان ارسال شوند، زیرا عملکرد تلسکوپ های روی زمین در این زمینه بسیار ضعیف است.

 

البته این ایده ای جدید یا بکری نیست؛ ولی به علت وجود فاصله زیاد هرگز عملی نشده است. مقصد مورد نظر درک، ۵۵۰ برابر فاصله زمین تا خورشید است و با فناوری های امروزی، چند صد سال طول می کشد تا فضاپیمایی بتواند به این فاصله برسد. فضاپیمای ویجر که بیش از سی سال پیش به فضا پرتاب شدند، تازه به فاصله ۱۰۰ واحد نجومی (هر واحد نجومی معادل فاصله زمین تا خورشید است) رسیده اند.

 

از عدسی های گرانشی هم چنین می توان برای ارسال علائم نیز استفاده کرد. بنابراین علائم می توانند تا فاصله های دورتری سفر کنند و تمدن های دوردست در کهکشان، شانس یافتن ما را بدست آورند!. به گفته درک، ممکن است تمدن های هوشمند با استفاده از این شیوه ها، شبکه اینترنتی میان کهکشانی تولید کرده و تنها در انتظار برقراری ارتباط ما باشند.

دوشنبه 8/8/1391 - 18:3
آموزش و تحقيقات

گروهی از محققان انگلیسی در بررسیهای خود نشان دادند که مغز انسان از 45 سالگی فرایند فرسایشی توانایی تفکر و حافظه را آغاز می کنند.

به گزارش مهر، تاکنون بسیاری از دانشمندان این فرضیه را مطرح کرده بودند که مغز از 60 سالگی فرایند زوال خود را آغاز می کند.

این درحالی است که اکنون محققان دانشگاه کالج لندن نشان دادند کاهش توانایی به خاطر سپردن واژگان و اشیاء و فکر کردن 15 سال زودتر آغاز می شود.

برپایه این بررسیها فعالیتهای تفکر و حافظه بین سنین 45 تا 49 سالگی به میزان 3.6 درصد در زنان و مردان کاهش می یابد.

این موقعیت با افزایش سن بین 65 تا 70 سالگی در مردان به 9.6 درصد و در زنان به 7.4 درصد بدتر می شود.

براساس گزارش نیوساینتیست، این محققان به منظور دستیابی به این نتایج آزمایشاتی را بر روی بیش از 7 هزار نفر (5 هزار و 198 مرد و 2 هزار و 192 زن) به مدت 10 سال در دوره زمانی 1997 تا 2007 انجام دادند و قدرت حافظه، تسلط بر دایره کلمات، تفکر و استدلال این داوطلبان را بررسی کردند.

این نتایج حاکی از آن است که فرایند زوال مغز زودتر از آن چیزی که تاکنون تصور می شد، آغاز می شود..... / تحلیل : عصر ایران

دوشنبه 8/8/1391 - 18:1
دانستنی های علمی

 

مهندسی مدیریت پروژه تلفیق علم ، هنر و فن است و به منظور آموزش برای انجام فعالیت های آماده سازی، نظارت و اجرای پروژه ، به ویژه پروژه های عمرانی طرح ریزی شده است.

 

ویژگی اصلی تخصص مهندسی پروژه ، ماهیت بین رشته ای آن است . این رشته تلفیقی از رشته های مهندسی عمران ، مهندسی صنایع و رشته مدیریت می باشد.تاکیدات اصلی در رشته مهندسی مدیریت پروژه بر روی تلفیق دانش و اجرا،کاربردی بودن آموزه و مدیریت صحیح پروژه های عمرانی متمرکز است.

 

فعالیت های در نظر گرفته شده برای مهندسین مدیریت پروژه در نظام مهندسی ساختمان،جهت تصدی پست مهندس مجری تعریف شده است و در حال حاضر این وظیفه توسط مهندسین عمران انجام می شود.

 

لیکن از آنجا که مهندسین عمران با مهارت های مرتبط با دانش حقوقی پروژه ها ، اصول مدیریت صحیح پروژه ها و مواردی از این دست آشنایی ندارند، رشته مهندسی مدیریت پروژه با هدف رفع خلاء موجود در فعالیت مهندسین مجری طراحی گردیده است. همچنین تسلط مهندسین مدیریت پروژه بر پایه های مهندسی عمران و صنایع و اصول مدیریتی ،ایفای نقش کارشناسان در پروژه های عمرانی را بسیار پر رنگ ساخته است.

 

از جمله اهداف مورد نظر در طراحی رشته مهندسی مدیریت پروژه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

- اعمال صحیح آئین نامه ها و مقررات مربوطه

-ارتقای کیفیت ساخت در پروژه های عمرانی

-ایمنی ، بهداشت ، بهره دهی و صرفه اقتصادی در اجرای پروژه

-مدیریت صحیح عوامل اصلی پروژه شامل هزینه ، کیفیت و زمان

 

توانایی های فارغ التحصیلان:

 

مهندسین مدیریت پروژه تخصص های مرتبط با مهندسی عمران،مهندسی صنایع و اصول مدیریت و نظارت بر اجرای پروژه های عمرانی را در دوره تحصیلی خود فرا می گیرند.لذا این کارشناسان در زمینه مهارت های کاربردی و اجرایی مرتبط با سه تخصص فوق توانمند می باشند.

 

از جمله مهارت های تخصصی کارشناسان این رشته می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

- تسلط بر دانش حقوقی پروژه ها

- تسلط بر مقررات ملی ساختمانی و آئین نامه های اجرایی

- آشنایی با امور مالی و حسابداری ویژه

- طراحی اجرایی و نظارت براجرای پروژه

- تسلط بر انجام هماهنگی بین عوامل ذیربط پروژه

- شناخت موثر از مصالح و ماشین آلات

- آشنایی با مقررات اداری مرتبط

- ایجاد دیدگاه مبتنی بر اخلاق مهندسی در اجرای پروژه

- توانایی نقشه خوانی مهندسی

- کسب دید عمیق از ایمن سازی کارگاه ساخت

 

 

برگرفته از وبلاگ مهندسی مدیریت پرژوه

دوشنبه 8/8/1391 - 18:0
دانستنی های علمی

مهندسی مدیریت اجرایی با هدف بسط و توسعه دانش دانشجویان در زمینه ی مهندسی به واسطه ارائه دوره های آموزشی مرتبط با اصول مختلف مهندسی (مکانیک،صنایع،برق،کامپیوتر،عمران) طراحی شده است. دانشجویان در مقطع کارشناسی این رشته، آموزش های مرتبط با پایه های مهندسی و موضوعات پیشرفته آن در تخصص های مختلف را فرا می گیرند.

 

مهندسی مدیریت اجرایی یک رشته ی میان رشته ای است.

 

رشته ی میان رشته ای چیست؟

 

رشته ی میان رشته ای به رشته ای اطلاق می گردد که خود از چندین رشته تشکیل شده باشد. رشته ی مهندسی مدیریت اجرایی نیز همان طور که در بالا اشاره شد؛ شامل رشته های مهندسی مکانیک، صنایع، برق، عمران و کامپیوتر است.

 

این رشته نزدیکی بسیاری به رشته ی مهندسی صنایع دارد و با توجه به توانایی های گسترده ای که فارغ التحصیلان این رشته دارند؛ می توانند از بازار کار گسترده ای بهرمند شوند.

 

آنچه که آینده ی این رشته را بسیار روشن کرده است؛ استفاده از مهندسین مدیریت اجرایی در راستای تعدیل نیرو و کاهش هزینه های اضافی است. به طور مثال ارگانی را در نظر بگیرید که برای مدیریت و برنامه ریزی سیستم کامپیوتری خود، به یک مهندس  کامپیوتر نیاز دارد در این حال همین ارگان برای کنترل کیفیت و بهره وری خود به یک مهندس صنایع نیز نیاز مند است. این ارگان می تواند به جای این دو مهندس یک مهندس اجرایی را استخدام کند با این کار نیروی  کمتری را به استخدام درآورده و در نتیجه هزینه ی کمتری را متحمل می شود.

 

بگذارید مثالی ساده تر را بیان کنیم این که شما برای باز کردن یک شیر آب از یک جعبه ی ابزار سنگین استفاده کنید راحت تر است یا آنکه از یک آچار فرانسه استفاده کنید؟! جواب روشن است و استفاده از یک آچار فرانسه کاری آسان و به صرفه تر است. شما تنها زمانی نیاز به جعبه ی ابزار پیدا می کنید که کار شما پیچیده تر از باز کردن یک شیر آب باشد و یک آچار فرانسه نتواند نیاز شما را برآورده کند.

 

جواب یک سئوال!    

 

برای بسیاری از دانشجویان این رشته همواره این سئوال مطرح است که آیا رشته ی آنان همان (MBA(Master of Business Administration است که در مقطع کارشناسی ارشد تدریس می شود؟

 

جواب سئوال منفی است؛ چرا که رشته ی MBA یک رشته ی مدیریتی است و کدامین رشته ای مدیریتی است که از رشته هایی چون مهندسی مکانیک و صنایع و... مشتق شده باشد و در آن دروسی چون استاتیک و برنامه نویسی و مخابرات و... را تدریس کنند؟! درست است که Administration به معنای اجرا کردن می باشد اما هیچ دلیلی بر اینکه MBA همان مهندسی مدیریت اجرایی است نمی باشد و هم چنین فراموش نکنید که MBA درسی در مقطع کارشناسی ارشد است نه در مقطع کارشناسی. پس شما دانشجویان این رشته بهتر است بگوئید که مهندسی اجرایی می خوانید و اجازه دهید تا این رشته در ایران نیز تبدیل به رشته ای آشنا شود.

 

مهندسی مدیریت اجرایی در ایران

 

در سال 1386 دانشگاه پیام نور در اقدامی جسورانه برای اولین بار این رشته را در مراکز خود در مقطع کارشناسی قرارداد و در حال حاضر-تابستان 1387- 2099 دانشجو در این رشته مشغول تحصیل هستند. رشته ی مهندسی مدیریت اجرایی یکی از نیازهای جوامع پیشرفته ی امروزی است و عدم حضور آن در میان رشته های دانشگاهی ایران، اشتباهی بزرگ بوده است و امیدواریم با توجه بیشتر مسئولین به این رشته ی حیاتی؛ کاستی های گذشته جبران شود و کشورمان ایران به کمک چنین رشته هایی بتواند گام های بزرگی در عرصه های اقتصادی بردارد.

 

ادامه تحصیل فارغ التحصیلان مهندسی مدیریت اجرایی

 

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در اغلب رشته های مهندسی و به ویژه رشته ای که پودمان آنرا به عنوان اختیاری انتخاب کرده اند، به راحتی ادامه تحصیل دهند. آنها توانایی ادامه تحصیل در کلیه گرایشهای رشته های مهندسی صنایع، مهندسی مکانیک و مهندسی عمران را دارا می باشند.

 

توانایی های فارغ التحصیلان مهندسی مدیریت اجرایی

 

با توجه به مهارت های آموزشی ارائه شده به کارشناسان این رشته مهندسی، فارغ التحصیلان آن، توان فعالیت در 4 یا ٥ رشته مهندسی را دارند و به جای پرداختن به مبانی عمیق علمی و بدنه دانش هر یک از این رشته ها، می توانند زمینه های کاربردی آنها را در عمل بکار گیرند. لذا این کارشناسان می توانند در واحدهای صنعتی کوچک و متوسط شهرستا نها و مناطق بومی خود فعال شوند. جذب این کارشناسان در واحدهای خدماتی و اداری به واسطه توانایی آنها در تخصصهای کامپیوتر، برق و صنایع نیز امکان پذیراست. راه اندازی شبکه های کوچک رایانه ای و مهندسی رایانه های شخصی در ادارات، سازمان ها و واحدهای صنعتی، کنترل کیفیت و بهره وری و کنترل پروژه در شرکت ها و واحدهای صنعتی ، متره و برآورد در پروژه های عمرانی، طراحی و تولید به کمک کامپیوتر در واحدهای تولیدی و صنعتی و تعمیرات ونگهداری تاسیسات در ادارات و واحدهای صنعتی از جمله توانمندی های کارشناسان مهندسی مدیریت اجرایی می باشد. همچنین کارشناسان این رشته مهندسی با توجه به پودمان انتخاب شده برای گذراندن دروس اختیاری، می توانند توانمندی ها و مهارت خود را در زمینه تخصصی مورد علاقه توسعه دهند.

 

پتانسیل های شغلی فارغ التحصیلان

 

در حال حاضر با توجه به نیاز مبرم به تخصصهای توانمند در بکارگیری علوم پایه مهندسی در واحدهای صنعتی کوچک و متوسط، اشتغال به کار این متخصصین با استقبال خوب واحدهای فوق همراه خواهد بود. پتانسیل های شغلی مهندسین رشته مورد بحث به دو گروه دسته بندی می شود:

 

الف - پیش از گذراندن پودمان تخصصی

 

۱- نظارت و اجرای پروژه های ساختمانی کوچک

٢- طراحی معماری ساختمان

٣- نظارت عالیه در پروژه های ساختمانی کوچک

٤- بهره بردار در پروژه های سد سازی

٥- بهره بردار در پروژه های نیروگاهی کوچک

٦ - طراحی، نظارت و اجرا تاسیسات ساختمان

٧- نظارت و اجرا سیستم های گرمایش- سرمایش و تهویه مطبوع

٨- نظارت و اجرا در کارگاه و کارخانه های ماشین سازی

٩- نظارت و اجرا در صنعت خودرو

١٠ - نظارت و اجرا در صنایع ساخت و تولید

١١- برنامه نویسی- مهندسی صنایع- CNC

١٢ - کارشناس کنترل پروژه

١٣ - مدیریت و کنترل بهره وری سیستم های اطلاعات مدیریت   

١٤ – کارشناس MIS

١٥ - طراحی، نظارت و اجرا تاسیسات الکتریکی ساختمانی

١٦ - طراحی، نظارت و اجرا سیستم های برق رسانی

١٧ - بهره برداری و نگهداری ماشین های الکتریکی

١٨ - نگهداری مراکز داده ای

١٩ - تولید، نظارت و اجرای سیستمهای رایانه ای کوچک

٢٠ - تاسیس و مدیریت شرکت های رایانه ای با موضوع سخت افزار، شبکه و اینترنت

٢١ - ایجاد ابزارهای تولید محتوای الکترونیکی و دروس مجازی

٢٢ - طراحی شبکه های کوچک کامپیوتری

 

ب - پس از گذراندن پودمان تخصصی

 

- مهندسی عمران

 

١- مدیریت طراحی و سازه های کوچک

٢- مدیریت نظارت و مهندس ناظر در پروژه های عمرانی

٣- مدیریت پیمانکار، کادر فنی و اجرایی ساخت در پروژه های عمرانی

٤- مدیریت نظارت عالیه، کادر فنی نظارت عالیه در پروژه های عمرانی

 

- مهندسی مکانیک

 

۱- طراحی و مهندسی درصنایع خودروسازی قطعه سازی

٢- طراحی و مهندسی در کارخانه های ماشین سازی

٣- نظارت و اجرا سیستم های اتوماسیون صنعتی

 

- مهندسی صنایع

 

١- طرح ریزی واحد های صنعتی

٢- کارشناس حسابداری

٣- کارشناسی کنترل کیفیت

4- کارشناس MIS تجزیه و تحلیل سیستم های اطلاعات مدیریت

5- تعمیرات و نگهداری

٦- کارشناس کنترل تولید و موجودی

 

- مهندسی برق

 

١- نظارت بر سیستم های الکتریکی کارخانه ها ( قدرت و اتوماسیون)

٢- نظارت و اجرا تابلو های برق (قدرت و اتوماسیون)

٣- طراحی و ساخت ترانسفورماتور های کوچک

٤- کار در کارخانه های ترانسفورماتورهای بزرگ

٥- نظارت و اجرا مدارهای کنترلی و اندازه گیری الکتریکی

٦- بهره برداری از واحد های مخابراتی

 

- مهندسی کامپیوتر

 

١- طراحی و ساخت بانک های اطلاعاتی

٢- مدیریت پروژه های نرم افزاری در سطح کوچک و متوسط

٣- تولید سخت افزارهای اتوماسیون صنعتی

٤- تولید بردهای آزمایشگاهی

 

 

برگرفته از مهندسی مدیریت اجرایی مشهد

دوشنبه 8/8/1391 - 18:0
شخصیت ها و بزرگان

نیکلاس کپرنیک به سبب جمله ای که گفته بود زمین به دور خورشید می گردد نه خورشید به دور زمین مشهور است ...

 

کپرنیک در تورون لهستان به دنیا آمد او پسر یک بازرگان بود در جوانی ریاضیات را در دانشااکوف خواند. سپس برای تحصیل اخترشناسی حقوق ادبیات باستان و پزشکی به دانشگاههای مختلف ایتالیا رفت.پس از پایان تحصیلاتش در رشته حقوق در سال 1506 به عنوان پزشک خصوصی عمومی خود که یک اسقف کاتولیک بود به لهستان بازگشت. او در اوقات فراغت خود از محاسبه های ریاضی در اختر شناسی برای تعیین محل سیارات و پیش بینی زمان وقوع حوادث آسمانی نظیر خورشید گرفتگی یا ماه گرفتگی استفاده می کرد.

 

در این زمان محاسبه های حرکت سیارات به دلیل سیر قهقرایی سیارات دور تر و گردشی که در ظاهر به طرف عقب داشتند مشکل بود. مریخ( بهرام) مشتری و زحل در حرکت روی مدار خود به سمت جلو ظاهران دچار توقف می شدند و پیش از حرکت دوباره به سسمت جلو چرخشی به سمت عقب داشتند.

 

بطلمیوس اختر شناس یونان قدیم با نظریه خود مبنی بر وجود حرکت حلقه های کوچکتر به دور حلقه های بزرگتر تونسته بود این گردش قهقرایی را توجیه کند، نظام پیچیده وی مجموعا به 70 حلقه نیازمند بود. کپرنیک با این نظریه که حرکت سیارات به صورت دایره ای است موافق بود لیکن او معتقد بود که خورشید در مرکز منظومه شمسی قرار دارد نه زمین. قرار دادن خورشید در مرکز گردش سیارات محاسبه ها را ساده تر می کرد و تعداد مدارها را نیز کاهش میداد.

 

کپرنیک نشان داد که حرکت قهقرایی زمانی صورت می گیرد که حرکت کره زمین از حرکت کره مریخ یا یکی دیگر از کره های دورتر پیشی می گیرد و آنها را پشت سر می گذارد او منظومه پیشنهادی خود را با جزئیات ریاضی آن عرضه کرد و در سال 1530 نظرات خود را در دستنوشته ای کوتاه خلاصه کرد و آن را برای دوستان و دانشمندان عصر خود فرستاد با گذشت زمان کپرنیک نظرات دیگری بر دستنوشته خود افزود. اطمینان وی به نظرات خود در مورد منظومه سیاره ای با شواهد جدیدتری تقویت می شد. مثلا در مدتی حدود دو سال مریخ از یک شی قرمز روشن به چیزی بسیار تاریکتر تبدیل شد.

 

منظومه سیاره ای که کره زمین را مرکز جهان می دانست برای این مشاهده ها توضیحی نداشت. ولی کپرنیک می دانست که اگر مریخ و زمین هر دو با سرعتی متفاوت به گرد خورشید بچرخند در برخی اوقات به هم نزدیکتر می شوند و در این صورت مریخ روشنتر به نظر می رسد و در زمانی دیگر زمین و مریخ دورتر از هم قرار می گیرند و مریخ کم نورتر دیده می شود. کپرنیک مدارک خود را برای بیان منظومه سیاره ای که خورشید مرکز آن بود جمع آوری کرد در آن زمان خکومت و مقامات مذهبی افکار اسای و جدید را از ترس ایجاد نا آرامی اجتماعی بر نمی تابیدند. به همین سبب کپرنیک 13 سال برای اقدامی خطرناک در ارسال کتاب گردش افلاک آسمانی به چاپخانه در تردید ماند. نخستین نسخه این کتاب در 24 مه 1543 زمانی که وی شدیدا بیمار و بستری بود از چاپ درآمد یک نفر از دوستانش این نسخه چاپ شده را در دستش گذاشت و همان روز او درگذشت. کتاب کپرنیک کیاس و سالیوس درباره ساختمان بدن انسان که ان هم در سال 1543 منتشر شد نشانه ای از شروع علم جدید بود.

 

منبع : negahak

دوشنبه 8/8/1391 - 17:59
شخصیت ها و بزرگان

نام مخترع موتور دو چرخ Segway که در هفته جاری طی راندن یکی از اختراعات خود دچار سانحه شده و کشته شد به لیست دانشمندان و مخترعانی که به دست اختراعات خود کشته شده اند افزوده شد.

 

یک اختراع خوب می تواند برایتان چندان مفید نباشد، همانطور که برای مدیر شرکت تولید کننده وسایل نقلیه موسوم به Segway خوب نبود زیرا وی هنگام راندن یکی از این نقلیه های دو چرخ ابداعی خودش، تصادف کرد و جانش را از دست داد.

 

اما این تنها اختراعی نیست که با کشتن مخترع خود موجب شگفتی شده است. صنعت هوانوردی لیستی از اختراعات دارد که طی سالهای گذشته نتایج وارونه ای از خود نشان داده اند و نه تنها مفید واقع نشده اند بلکه خسارات مالی و جانی به جا گذاشته اند.

 

دانشمند مسلمان اسماعیل ابن جوهری در حدود هزار سال پیش تقریبا از اینکه اختراع وسیله پرنده ای متشکل از بالهای چوبی و چند قطعه طناب می تواند وی را به پرواز درآورد مطمئن بود. اما در واقع نتوانست پرواز کند و این نکته را به سرعت و پس از اینکه از بام یک مسجد به پایین پرید، دریافت.

 

این سنت ایکاروسی (افسانه ای یونانی درباره پرواز) برای قرنها ادامه داشت: اوتو لیلینتال یکی از پیشگامان پرواز انسان در قرن نوزدهم در اثر سقوط هواپیما و شکستن ستون فقرات جان خود را در سال 1896 از دست داد و فرانتز ریچلت، خیاط فرانسوی که فکر می کرد چترنجات کاربردی را اختراع کرده است، درخواست دوستانش را برای استفاده از آدمکی مصنوعی برای آزمایش این چتر نپذیرفت و در سال 1912 چتر خود را با بالا رفتن از برج ایفل و پریدن از بالای این برج به آزمایش گذاشت و جان خود را از دست داد.

 

البته قربانیان اختراعات جدید به صنعت هوانوردی ختم نمی شوند: ویلیام بولاک دستگاه چاپ چرخشی ابداع کرد که در آن از رولهای متوالی کاغذ استفاده می شد و سرعت چاپ را افزایش می داد. زمانی که وی در سال 1867 در فیلادلفیا در حال نصب این ماشین جدید بود، پایش آسیب دیده و دچار شکستگی شدید شد که این جراحت شدید وی به قانقاریا تبدیل شده و در نهایت هنگامی که تحت جراحی قطع عضو قرار گرفته بود، جان خود را از دست داد.

 

ماری کوری دانشمند لهستانی که مطالعاتش منجر به کشف پولونیوم و رادیوم شد، در طول حیات خود توانست دو جایزه نوبل دریافت کند، اما در سال 1934 سرطان پوست ناشی از قرار گیری در معرض پرتوهای مضر مواد مختلف در طول تحقیقاتش، وی را به کام مرگ کشاند.

 

ریگنت جیمز داگلاس، چهارمین کنت مورتون، که به خاطر اختراع کشنده اش، نوعی گیوتین، شهرت دارد نیز از دسته مخترعینی است که به دست اختراع خودش کشته شد.

 

"هنری وینستنلی" مخترع فانوس دریایی در سال 1703 در دریا گم شد و هرگز پیدا نشد، و جیم فیکس که برای فرهنگ سازی ورزش دو همگانی تلاش بسیاری کرده بود نیز در هنگام دویدن جان خود را از دست داد

دوشنبه 8/8/1391 - 17:58
آموزش و تحقيقات

یک دانشمند ژاپنی کشف کرده است که آب زمزم دارای خصوصیات منحصر به فردی است که در آبهای معمولی دیگر یافت نمی شود. به گزارش «تقریب»، دکتر “مساروا ایموتو”، دانشمند ژاپنی تأکید کرد: تحقیقات علمی بسیاری که به وسیلة تکنولوژی نانو بر روی آب زمزم انجام شده است، نشان می دهد هیچ یک از خواص این آب قابل تغییر نیست و اگر یک قطره از آب زمزم به ۱۰۰۰ قطره از آبهای معمولی اضافه شود، آن آبها خواص آب زمزم را به دست خواهند آورد.

 

این دانشمند تحقیقات بسیاری را بر روی آب زمزم انجام داده و به این نتیجه رسیده است که آب زمزم، آبی با برکت و منحصر به فرد است و بلورهای آن شبیه هیچ آب دیگری نیست و به هیچ وجه خواص آن تغییر نمی کند.

 

وی که پایه گذار نظریه تبلور ذرات آب است، می گوید: جملة “بسم الله الرحمن الرحیم” که در قرآن کریم وجود دارد و مسلمانان آن را در ابتدای کارهای خود یا در هنگام غذاخوردن و یا موقع خواب بر زبان می آورند، تأثیر عجیبی بر بلورهای آب دارد.

 

به گزارش سایت محیط، وی می افزاید: زمانی که بسم الله الرحمن الرحیم گفته می شود، تغییرات عجیبی در بلورهای آب رخ داده و آنها بسیار زیباتر می شوند، لذا می توان با گذاشتن کاستی از تلاوت قرآن کریم در کنار آب، آن را زیباتر و با صفاتر نمود

دوشنبه 8/8/1391 - 17:56
آموزش و تحقيقات

یك عكاس موسسه نشنال جئوگرافیك با تصویربرداری از قوها به پاسخی برای دلیل گردن‌های بلند و زیبای آنها دست یافته است.

 

قوها به دلیل عدم توانایی شیرجه در آب مانند مرغابی‌ها، از گردن‌های خود برای جست‌وجوی غذا در زیر سطح آب در كف دریاچه‌ها استفاده می‌كنند.

 

ویكتور لیگوشكین، عكاس 40 ساله روسی این تصاویر زیبا و جذاب را از پنج قوی شناور در دریاچه بلو لیك در جنوب روسیه ثبت كرده كه گاهی در زمان شنا در جست‌وجوی غذا، گردن خود را به زیر آب فرو می‌كنند.

 

این دریاچه در طول زمستان یخ نزده و از جلبك بسیار برخوردار است كه آن را به یكی از سكونت‌گاه‌های مورد علاقه قوها تبدیل كرده است.

 

بلو لیك، سومین از جمله دریاچه‌هایی در جهان است كه آب تمیز خود را از یك شبكه بزرگتر غارها در زیر زمین دریافت می‌كند.

 

این حیوانات زیبا با طول بال 1.8 متری و وزن 13 كیلوگرم در دنیای وحش از طول عمری برابر با هفت سال و در مناطق حفاظت شده تا 50 سال برخوردارند.

دوشنبه 8/8/1391 - 17:54
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته