• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1081
تعداد نظرات : 126
زمان آخرین مطلب : 3990روز قبل
ازدواج و همسرداری
امام جواد (ع) می‌فرمایند:« ایاک و مصاحبه الشریر! فانه کالسیف المسلول یحسن منظره و یقبح آثاره- بر تو باد بر دوری از مصاحبت و همنشینی با شرور ، پس به‌درستی که او مانند شمشیری برهنه است ، منظرش زیباست و آثارش زشت و قبیح.» و این نصیحتی است که امام می‌فرماید که با افراد شیطان صفت معاشرت نداشته باشیم.
به گزارش زن فردا به نقل ازجهان، « السلام علیک یا ابا جعفر محمد بن علی، البر التقی، الامام الوفی، السلام علیک ایها الرضی الزکی، السلام علیک یا ولی الله، السلام علیک یا نجی الله، السلام علیک یا سفیرالله، السلام علیک یاسر الله، السلام علیک یا ضیاء الله ، السلام علیک یا سناء الله ، السلام علیک یا کلمه الله و …)
سلام بر تو ای ابا جعفر محمد بن علی ، ای نیکوکار پرهیزکار، پیشوای باوفا، ای پسندیده پاکیزه‌ ،ای ولی خدا، محل راز خدا، ای محل سر خدا، فروغ خدا، کلمه الله ، رحمت الله ، ای نور درخشان ، ای ماه تابان، ای پاکیزه پاکیزگان، ای نشانه بزرگ، ای حجت کبری، ای پاک شده از لغزشها، ای پاکیزه از مشکلات، ای والا از نقص اوصاف، ای پسندیده از میان گرامیان، ای ستون دین! شهادت می‌دهم به‌راستی تویی ولی خدا و حجت او در روی زمین و تویی برگزیده خدا و محل سپرده شدن علم خدا و پیامبران واساس ایمان و بازگردان واقعی قرآن و« اشهد ان من اتبعک علی الحق و الهدی» و شهادت می‌دهم به‌راستی هرکس پیروی کند تو را در راه حق و هدایت است، و هرکس که انکار کند تو را در راه ضلالت و گمراهی رفته در دنیا و آخرت… و سلام بر توتا وقتی که هستیم و هست شب و روز.
نکات بسیاری مطرح است که آنها را به زبان می‌آوریم و این کافی نیست. باید کاری کنیم که به دل بنشیند چرا که بعد از اعلام صفات مختلف نسبت به امام تا جایی که او را ولی خدا، کلمه الله ورحمت الله می‌نامیم و حتی شهادت می‌دهیم که به‌راستی تو ولی خدا و حجت خدایی و … وقتی می‌گوییم شهادت می‌دهم یعنی چه؟ یعنی من شاهد بوده‌ام ، حضور داشته‌ام ، چگونه می‌شود من که نبوده‌ام، من که حضور فیزیکی نداشته‌ام ولی اگر قلب من به مقام یقین برسد واز مرز علم الیقین و عین الیقین رد شوم و به حق الیقین برسم آن‌وقت می‌شود حضور. شهادت ما از حضور ماست و باز شهادت می‌دهیم که هرکس پیروی کند تو را بر طریق حق است و هدایت و هرکس که انکار کند بر طریق گمراهی و ضلالت است هم در دنیا و هم در آخرت .
وسلام می‌دهیم تا وقتی که هستم و هست شب و روز و سلام نام خداست، سلام یعنی تو از دست من در ایمنی و در سلامتی هستی، سلام یعنی من تسلیم هستم، تسلیم خدا. تسلیم خدا یعنی تسلیم تویی که برگزیده خدایی،‌حجت کبرای خدایی، تویی که بی نقصی و محل سر خدایی، تویی که نور خدایی … و این امروز و فردا نیست، تا هستم. من تاکی هستم؟ من که به مقام حضور رسیده‌ام و شاهدم دیگر من مادی و جسمانی نیست که محدود به زمان و مکان باشم بلکه مَنِ نفسانی است که طول عمرش تا ابدیت است.
و ای زائر! اینها بار مسئولیت دارد چرا که اگر عمل نکنیم خداوند می‌فرماید:(سوره صف آیه ۲ و۳) – « یا ایها الذین امنوا لم تقولون ما لا تفعلون کبر مقتا عندالله ان تقولوا مالا تفعلون – ای کسانی که ایمان آورده‌اید! چرا چیزی می‌گوید که عمل نمی‌کنید؟ نزد خدا سخت مبغوض است که چیزی بگویید که عمل نمی کنید.»
پس باید دقت کرد و در عمل نشان دهیم که تسلیم امر امام هستیم و به چیزی که می‌گوییم عمل کنیم و بدانیم که هر لحظه در معرض آزمایش الهی هستیم. قرآن در سوره عنکبوت آیه ۲ و ۳ می‌فرماید: « احسب الناس ان یترکوا ان یقولوا و امنا و هم لا یفتنون- آیا مردم پنداشتند همین که گفتند ایمان آوردیم به حال خود رها می‌شوند و مورد آزمایش قرار نمی‌گیرند؟ و به یقین کسانی را که پیش از اینان بودند آزمودیم ، پس خدا بی‌تردید آنها را که راست گفتند نیک می‌شناسد و دروغگویان را (نیز) خوب می‌شناسد.»
و اگر چنین کنیم و به‌درستی ولایت امام را بپذیریم که همه نور واحد هستند دعایمان در پایان زیارت ان‌شاء الله مورد قبول حق واقع می‌شود که می‌خواهیم: « فاشفع لی عند ربک» پس شفاعت کن در حق من در پیشگاه پروردگارت.
اشاره‌ای کوتاه به چند حدیث از امام محمد تقی (ع) و من التواضع… و آن سبقت در سلام کردن، نشستن در پایین‌ترین جای مجلس و … و ان تترک مراء و ان کنت محقا- و ترک کنید بحث و جدل را هر چند حق با شماست.( مراء در لغت یعنی ستیزه کردن، خلاف کردن اندر سخن و جدل کردن ودر اصطلاح و توضیح آن می‌توان گفت وقتی در حال بحث کردن با کسی هستی و احساس می‌کنی که مجلس متوجه شما شده و شما هم دارید به یک ضد دین و ضد خدا و یک مادی گرا خدا را ثابت می‌کنید ولی حالی به شما دست می‌دهد که این من هستم که دارم چنین می‌گویم و چنان می‌گویم، این منم که … دراین حالت بحث را رها کنید، تکبر می‌آورد و این را می‌گویند مراء و امام می‌فرماید ترک کنید مراء را هر چند که حق با شماست.)
و تواضع نقطه مقابل تکبر است و بیشتر گرفتاری‌ها و اختلافات خانوادگی، اختلاف بین زن و شوهر سر همین منیت‌هاست. اگر تواضع و فروتنی باشد و کمی سکوت کنیم و بحث و جدل را رها کنیم مسئله حل می‌شود و کار به اختلاف و ناراحتی کشیده نمی‌شود.
از امام جواد (ع) در کتاب انوار البهیه ثقه الاسلام مرحوم حاج شیخ عباس قمی آمده است؛ « القصد فی الله بالقلوب ابلغ من اتعاب الجوارح بالاعمال.» توجه و قصد نمودن خدا با قلب‌ها، رساتر و بلیغ‌تر است از به رنج افکندن اعضاء برای عمل کردن( عمل نمودن).
اهمیت به قلب( نفس) بسیار مهم است چرا که توجه خدا به قلب است.( القلب حرم الله- قلب حرم خداست ولاغیر) یعنی عبادت و ریاضت کشیدن هر چند که بدن را به زحمت و رنج می‌اندازد ولی اگر در قلب نفوذ نکند ، لانه نکند و ملکه ذهن نشود، خدای ناکرده می‌شود لانه شیطان .
همان شیطانی که خود شش هزار سال عبادت کرد ولی موقعی که زمان آزمایش رسید غرور و تکبر ، او را گرفت ومانع شد که فرمان حق را اطاعت کند واینجاست که امام جواد (ع)می‌فرماید: هرکس از هواها و هوس‌های خود اطاعت کند، آرزوهای دشمنانش را برآورده نموده است.«من اطاع هواه اعطی عدوه منال.» کدام دشمن؟ همان دشمن که خداوند بارها فرموده:
” ولا تتبعوا خطوت الشیطن انه لکم عدو مبین”. ( سوره بقره ، آیه ۱۶۸ )و از گام‌های شیطان پیروی نکنید که او دشمن آشکار شماست.
در سوره فاطر آیه ۶ می‌خوانیم؛ « ان الشیطن لکم عدو فاتخذوه عدوا …. در حقیقت، شیطان دشمن شماست، پس او را دشمن بگیرید» «فا»که آورده تاکید می‌کند که او را دشمن بگیرید) و دقت شود که این را شخص معمولی نمی‌گوید، خدا می‌گوید و تاکید می‌کند. و شیطان قسم یاد کرده که انسان را به گمراهی می‌کشاند.
و لذا امام جواد (ع) می‌فرمایند:« ایاک و مصاحبه الشریر! فانه کالسیف المسلول یحسن منظره و یقبح آثاره- بر تو باد بر دوری از مصاحبت و همنشینی با شرور ، پس به‌درستی که او مانند شمشیری برهنه است ، منظرش زیباست و آثارش زشت و قبیح.» و این نصیحتی است که امام می‌فرماید که با افراد شیطان صفت کسانی که شیطان در قلبشان لانه کرده معاشرت نداشته باشیم.
پس چه باید کرد؟ امام در فرمایش دیگر می‌فرمایند:
« الثقه بالله ثمن لکل غال، سلم الی کل عال- اعتماد و اطمینان به خداوند ، قیمت و بهای هر چیز ارزشمندی است و نردبان است برای رسیدن به هر جایگاه بلند مرتبه‌ای.» پس باید به خدا توکل کرد و به خدا پناه برد و قرآن می‌فرماید ( سوره اعراف، آیه ۲۰۰) « و اما ینزغنک من الشیطن نزغ فاستعذ بالله انه سمیع علیم- و اگر از شیطان وسوسه‌ای تو را برانگیخت، به خداوند پناه ببر که بی‌شک او شنوای داناست. البته ، هنگامی که پرهیزگاران گرفتار وسوسه شیطانی شوند به یاد خدا می‌افتند و ناگهان بینا و بصیر می‌شوند.»
و امام سجاد (ع) در خطبه ۱۷ صحیفه سجادیه می‌فرماید: « ای خدای من! ما بندگان ، به حضرتت پناه می‌بریم از وساوس و فساد شیطان رجیم و مکر و حیلت‌های او و از آنکه مبادا به آرزوهای باطل و وعده‌های دروغش و غرور و دام‌های صیدش اعتماد کرده و مطمئن شویم.»
حدیثی دیگر که شیخ صدوق در معانی الاخبار صفحه ۲۹۰ نقل می‌کند در مورد یکی از شاگردانش که از مرگ می‌ترسید مثالی زدند به این شرح: ای بنده خدا، تو که از مرگ می‌ترسی به سبب آن است که نمی‌دانی مرگ چیست؟ برای تو مثالی می‌زنم؛ اگر بدن تو آلوده به چرک وکثافت باشد و موجب پیدایش زخم‌هایی در پوست بدن گردد و ناراحت شوی و بدانی که اگر حمام بروی و شستشو کنی همه این چرک‌ و آلودگی‌ها و زخم‌ها از بین می‌رود آیا میل داری که به حمام بروی یا نه؟
بیمار گفت البته دوست دارم بروم و پاک شوم. امام فرمودند: مرگ برای مومن همان حمام است و آن آخرین منزلگاه و مرحله شستشو و پاکسازی از آلودگی‌های گناه می‌باشد. بنابراین اگر به سوی مرگ رفتی در حقیقت از همه اندوه‌ها و رنج‌ها رهیده‌ای و به شادی روی آورده‌ای، پس هیچ غمی به خودت راه مده. در پایان ، مطلب را با دعای امام جواد (ع) که در دعای شب اول ماه مبارک رمضان از ایشان نقل است زینت می‌دهیم به امید آنکه خداوند دعای خوانندگان را اجابت کند.
« اللهم اجعلنا ممن نوی فعمل و لا تجعلنا ممن شقی فکسل و لا ممن هو علی غیر عمل یتکل» – بارالها !
ما را از کسانی قرار ده که قصد برعمل گرفته‌اند و تلاش می‌کنند، و از آن دسته که از در بدبختی دچار کسالت‌اند قرار مده، و نیز از آن دسته افرادی که بدون عمل و کار برتو توکل می‌کنند قرار مده!
پنج شنبه 27/7/1391 - 1:48
سلامت و بهداشت جامعه
یک کارشناس ارشد صنایع غذایی به افراد توصیه کرد: از استفاده روزانه و مستمر ماست‌های طعم‌دار به علت داشتن شکر در ترکیبات آنها پرهیز کنند اما مصرف آن‌ها هر ۲ یا ۳ روز یکبار بلامانع دانست.

 ایسنا: دکتر سید امیر محمد مرتضویان فارسانی تصریح کرد: تولید ماست‌های طعم‌دار تنها ایجاد تنوع در محصولات لبنی کارخانه‌ها بوده است و این نوع ماست‌ها صرفا با هدف سلامت [1] بخشی یا دارا بودن مزیت تغذیه‌ای نسبت به ماست‌های معمولی تهیه نمی‌شوند.

وی ادامه داد: ماست‌های میوه‌ای و طعم‌دار به طور کل جزو محصولات لبنی طعم دار محسوب می شوند و به عنوان نوعی کالای غذایی لوکس به شمار می روند.

این کارشناس ارشد صنایع غذایی با گرایش لبنیات [2]، با اشاره به تفاوت ماست‌های میوه‌ای و ماست‌های معمول اظهار کرد: برای طعم بخشیدن به ماست‌ها مقداری مارمالاد میوه، ذرات میوه، طعم دهنده و یا کنستانتره میوه به آنها اضافه می‌شود هم چنین از مقداری شکر برای شیرین کردن ماست‌های طعم دار در ترکیب آنها استفاده می‌کنند.

وی در ادامه با توجه به شکر موجود در ماست‌های میوه‌ای توصیه کرد: افراد از مصرف روزانه و مستمر این نوع ماست‌ها در چندین وعده غذایی خودداری کنند ولی استفاده از ماست‌های طعم دار هر ۲ یا ۳ روز یکبار بلامانع دانست.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه میوه مورد استفاده در این ماست‌های طعم دار فسادپذیری را در آنها بالا می‌برد، افزود: از این رو در تهیه این ماست‌ها از مواد نگهدارنده مجاز استفاده می شود لذا بهتر است افراد از مصرف بالای این نوع ماست در رژیم مستمر غذایی خود، خودداری کنند.

دکتر مرتضویان در خصوص اختلاف ماست‌های کم چرب و پرچرب خاطرنشان کرد: ماست‌های پرچرب و کم چرب به جز اختلاف مقدار چربی موجود در ترکیب آنها که تنها در طعم و بافت ماست موثر است تفاوت اساسی دیگری با یکدیگر ندارند. اما قطعا در کل فرمول و میزان مواد خشک سایر تشکیل دهنده‌ها با هم متفاوتند

پنج شنبه 27/7/1391 - 1:45
ازدواج و همسرداری
تصمیم برای ازدواج جزو مهم ترین تصمیم گیری های هر فردی در زندگی وی تلقی می شود. از آن جا که هر شخص باید با رضایتمندی شریک و همراه زندگی اش را انتخاب کند تصمیم گیری برای این انتخاب هم برای خانم و هم برای آقا بسیار اساسی و مهم است. از طرفی هر انتخابی بر اساس معیارهای خاص خود انجام می شود و ازدواج نیز از این قاعده مستثنا نیست.به گزارش زن فردا به نقل از خراسان ؛ قطعاً اشتراک نظر و هماهنگی خانواده با جوان به انتخاب گزینه مناسب برای ازدواج او کمک زیادی خواهد کرد و در این راه عمل به توصیه های بزرگان دین و کمک گرفتن از مشاوران حوزه خانواده، احتمال شکست و هر گونه آسیبی را به حداقل می رساند و جوانان با اطمینان بیشتری زندگی مشترک خود را آغاز می کنند. به منظور اطلاع رسانی بیشتر درباره معیارها و مدل انتخاب همسر پای صحبت یکی از استادان و کارشناسان حوزه خانواده می نشینیم تا در این باره بیشتر بدانیم.حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده، عضو شورای علمی برنامه جامع خانواده پایدار، با بیان این که قبل از بررسی معیارهای مناسب برای انتخاب همسر باید بدانیم که این معیارها برای چیست و به چه کار می آید، می افزاید: متاسفانه تصور اغلب افراد بر این است که موفقیت در زندگی مشترک یا به تعبیر دیگر نقطه آغاز موفقیت در زندگی پس از ازدواج شروع می شود، در حالی که مطابق منابع اسلامی و تحقیقات انجام شده باید گفت، نقطه آغاز موفقیت خانواده پیش از ازدواج است و درست از همان جایی شروع می شود که انتخاب صورت می گیرد. یعنی معیارهای انتخاب و مدل آن برای گزینش همسری که در آینده شریک و همراه ما در ساختن یک زندگی است، نقش اساسی دارد و نمی توان هر فردی را بدون داشتن معیار مناسب انتخاب کرد و انتظار زندگی موفق داشت.
پایداری خانواده در سایه مودت و رحمت
براساس تعالیم دینی نظریه ای که برای پایداری خانواده ارائه می شود،نظریه مودت و رحمت است یعنی باید برای تشکیل خانواده افرادی را با معیارهای خاص و با شیوه ای مناسب انتخاب کرد تا مودت و رحمتی که خداوند وعده آن را داده است، تحقق یابد.در منابع اسلامی به این نکته اشاره شده است که اگر در زندگی مشترک یک سری معیارها رعایت نشود، خداوند متعال مودت و رحمت را در آن زندگی قرار نمی دهد.
مودت و رحمت پایه رضامندی در خانواده
نتایج تحقیقاتی که کارشناسان حوزه خانواده انجام داده اند نیز موید همین سفارش یاد شده است. به عنوان مثال در ازدواج هایی که هیچ پشتوانه عقلی، شرعی و دینی ندارد و صرفاً بر پایه عشق و علاقه است، هم ناسازگاری و هم طلاق بیشتر اتفاق می افتد. وقتی دقت می کنیم درمی یابیم که در این زندگی ها عنصر مودت و رحمتی که خداوند وعده آن را داده است وجود ندارد و اگر چه همسران زندگی خود را به ظاهر با عشق شروع می کنند، اما مودت، رحمت، صمیمیت و تعهد به وجود نمی آید و خانواده ناپایدار است.به همین دلیل نقطه آغاز پایداری خانواده از انتخاب همسر شروع می شود و انتخاب معیارها نقش اساسی دارد. اگر فردی را انتخاب کنیم که معیارها و ویژگی های مناسب را نداشته باشد یا مدل صحیحی برای انتخاب نداشته باشیم، مودت و رحمت که خداوند وعده آن را داده است و پایه رضامندی خانواده است، محقق نمی شود.
نقش ایمان در زندگی
براساس آن چه در دستورات دینی آمده است، معیارهای انتخاب همسر، باید متناسب با هدف و آینده زندگی تعیین شود.به عنوان مثال تقوا که به زبان ساده یعنی توان خویشتن داری و قدرت مهار و کنترل نفس، در انتخاب و معیارهای همسر گزینی بسیار اهمیت دارد. اگر فردی که انتخاب می کنیم چنین توانمندی را نداشته باشد، در آینده وقتی با اختلاف و تعارضی برخورد کند، احتمال بروز خشم زیاد است و وقتی خشمگین شد همسر آزاری خواهد کرد. کتک زدن، دشنام دادن، حرف های رکیک بر زبان راندن و… از آسیب هایی است که در سایه نبود تقوا و خویشتن داری، خانواده را تهدید می کند. اما اگر همسر خویشتن دارباشد شاهد چنین اتفاقاتی در خانواده نخواهیم بود. نقل شده است که شخصی از امام حسن مجتبی(ع) درباره ازدواج دخترش نظر خواست. حضرت فرمودند: دخترت را به فرد باتقوا تزویج کن که اگر او را دوست داشته باشد تکریمش می کند و اگر او را دوست نداشته باشد، به او ظلم نخواهد کرد.یعنی وقتی تقوا باشد و محبت به آن اضافه شود خروجی آن تکریم است و اگر محبتی به وجود نیاید، حداقل همسرآزاری اتفاق نمی افتد. این جاست که مسئله ایمان در انتخاب همسر مهم است.
خوش اخلاقی
خوش اخلاقی که آن را نحوه تعامل مناسب و صحیح با طرف مقابل تعریف می کنیمجزو معیارهای مهمی است که باید در انتخاب همسر به آن توجه شود؛ اهمیت آن از این رو است که همسران همواره در زمینه های مختلف نیازمند به تعامل هستند.بنابراین دانستن شیوه مناسب تعامل جزو معیارهای اساسی و جدی در انتخاب همسر است.
اولویت ها
کفویت یا همسانی که مهم ترین آن همان کفویت ایمانی است و به آن اشاره کردیم، جزو معیارهای انتخاب همسر است. اما نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که در موضوع کفویت منظور این نیست که دو فرد کاملاً شبیه یا عین هم باشند بلکه منظورمان همسانی است بنابراین اگر بناست انواع کفویت را در نظر بگیریم کفویت یا همسانی ایمانی بر دیگر انواع همسانی تقدم دارد به این دلیل که وقتی ایمان فرد قوی باشد، در مواجهه با تعارض ها و ناهمسانی ها کمتر دچار لغزش می شود.
خانواده
توجه به ویژگی های خانواده فرد از این رو حائز اهمیت است که او در آن خانواده رشد یافته و تربیت شده است و از طرفی بعد از ازدواج تعامل با خانواده طرف مقابل تداوم می یابد.
همان طور که گفته شد برای ازدواج معیارهای انتخاب و مدل انتخاب هر دو از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نمی توان آن ها را نادیده گرفت. در متون اسلامی، با مدل استبدادی که دختر یا پسر را وادار به ازدواج می کند، به شدت مخالفت شده است حتی شواهدی وجود دارد که پیامبر اکرم(ص) در ازدواج هایی که مرد متدین بوده است و زن را به اجبار وادار به ازدواج کرده اند، عقد را باطل کرده اند. زیرا عنصر علاقه در آن وجود نداشته و اجبار بوده است. از طرفی ازدواج هایی که ما آن را با عنوان ازدواج های استقلالی می شناسیم یعنی این که فرد به تنهایی و بدون مشورت با دیگران همسر خود را انتخاب می کند نیز مردود است به این دلیل که جوان دچار احساسات شده و تجربه کمی دارد و مصلحت ها را نمی بیند.
مدل اسلام برای انتخاب مناسب
بنابراین باید گفت انتخابی مناسب است که هم مصلحت و هم علاقه در آن در نظر گرفته شود. مدل اسلام در امر ازدواج مدل مشورتی است یعنی فرد باید با مشارکت و مشورت والدین یا افراد معتمد همسر خود را انتخاب کند.به بیان دیگر والدین باید مصلحت ها را در نظر بگیرند و در مرحله بعد به جوان واگذار کنند تا براساس علایق خود همسرش را انتخاب کند.اگر ازدواج به این شکل اتفاق افتاد یعنی ازدواج براساس مدل والد-فرزندی و براساس مصلحت- علاقه باشد یعنی والدین اول مصلحت ها را بسنجند و بعد فرزندان علایق خود را در نظر بگیرند، ازدواج موفق است.در این نوع مدل نقش والدین مهم است و فرزندان باید به این نکته برسند که برای ازدواج از این مدل کمک بگیرند. چنان که در مدل ازدواج حضرت فاطمه(س) و حضرت امام علی(ع) می بینیم وقتی پیامبر ازدواج آن ها را به مصلحت می دانند، پیشنهاد مولا را به دخترشان اعلام می کنند تا از علاقه او جویا شوند.حال این سوال مطرح است که با توجه به این که افراد با یکدیگر متفاوتند چگونه می توان با این تفاوت ها کنار آمد؟
برای پاسخ به این سوال باید گفت یکی از ویژگی های افراد انعطاف پذیری آن ها در برابر تفاوت هاست. در صورت انعطاف پذیری زوج ها، خانواده آسیب نمی بیند. انعطاف پذیری جزو مولفه های خوش اخلاقی است و در ادبیات اسلامی از آن به «مدارا» یاد می شود.
به گفته وی مولفه های خوش اخلاقی عبارت است از:
۱ -انعطاف پذیری و نرم خویی
۲ -خوش گویی
۳ -خوش رویی
۴ -مهار خشم
۵ -رضامندی و صبر و تحمل(در مواقع خوش اهل رضامندی باشد و در شرایط ناگوار اهل صبر و تحمل)
۶ -شوخ طبعی
۷ -گشاده دستی(گشاده دستی مرد نسبت به خانواده )
معیارهای دیگری نیز برای ازدواج ذکر می شود که در اولویت بعدی قرار دارند و مهم ترین آن ها همان طور که ذکر کردیم ایمان است. در واقع در سایه ایمان می توان زندگی موفق و پایداری تشکیل داد و از مودت و رحمتی که خداوند وعده داده است بهره مند شد.
پنج شنبه 27/7/1391 - 1:40
خواص خوراکی ها

خرمالو که میوه‌ای بسیار شیرین و خوشمزه است، سرشار از موادمغذی سالمی مثل ویتامین، موادمعدنی و آنتی‌اکسیدان می باشد. این میوه بومی کشور چین است. سالیان پیش به کشور ژاپن برده شد و بعدها در اواسط دهه نوزده وارد امریکا گشت.

خرمالو درختی چند‌تنه یا تک ریشه است که تا 25 فوت رشد می‌کند. این درخت در مناطقی که زمستان‌ها و تابستان‌های معتدل دارد بهتر رشد می‌کند.

درخت‌های خرمالو دو نوع اصلی دارند: آنهایی که میوه گس بار می‌دهند تازمانیکه رسیده شده و آنهایی که میوه غیرگس بار می‌دهند. نوع گس آن که معمولاً در ژاپن کشت می‌شود و هاکیا (Hachia) نام دارد، سرشار از تانین است و برای خوردن باید تا رسیده شدن کامل و نرم شدن آن صبر شود. از طرف دیگر، خرمالوی غیرگس تانین کمتری دارد و مثل سیب به صورت سفت هم قابل خوردن است. با اعمال دی‌اکسید کربن یا الکل به این میوه می‌توان گسی آن را از بین برد.

طی هر فصلی که درختان خرمالو بار می‌دهند، میوه‌های زیادی با شکل‌های مختلف و کشت‌های مختلف تولید می‌شوند. سایز آنها هم متفاوت است و از خیلی کوچک تا درشت در تغییر است. رنگ این میوه نیز از زرد-نارنجی کمرنگ تا نارنجی بسیار تیره در نوسان است. کل این میوه قابل خوردن است مگر دانه‌ها و کاسه‌گل.

فواید خرمالو

• این میوه بسیار کم‌کالری و کم‌چربی است (هر 100 گرم 70 کالری دارد) و منبع بسیار خوبی از فیبر می‌باشد.

• خرمالو موادمغذی آنتی‌اکسیدانه زیادی مثل کاتچین و گالوکاتچین و همچنین ترکیبی آنتی‌تومور به نام اسید بتولینیک در خود دارد. کاتچین‌ها ضدعفونی‌کننده، ضدالتهاب، و ضدخونریزی هستند.

• خرمالوی تازه حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانه ویتامین A، بتاکاروتین، لیکوپن، لوتئین، زآکسانتین و کریپتوکسانتین می‌باشد. اینها در کنار هم محافظانی در علیه رادیکال‌های آزاد به شما می‌روند که موجب پیری و بیماری‌های مختلف می‌شوند.

• زآکسانتین، که یک کاروتینوئید مهم است، جذب ماکولا شبکیه چشم می‌شود که تصور می‌شود خواص آنتی‌اکسیدانه و عملکردهای فیلترکننده نور دارد؛ درنتیجه به جلوگیری از بیماری ماکولا مرتبط با پیری چشم در افراد سالخورده کمک می‌کند.

• این میوه منبع بسیار خوبی از ویتامین C می‌باشد که یک آنتی‌اکسیدان قوی دیگر است. مصرف مداوم موادغذایی سرشار از این ویتامین به بدن برای مقاومت دربرابر عوامل عفونی و رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.

• این میوه همچنین انواع مختلف ویتامین‌های B را نیز در خود دارد مثل اسید فولیک، پیریدوکسین (ویتامین B6)، تیامین و از این قبیل. این ویتامین‌ها جزء عوامل دخیل در عملکردهای آنزیمی متابولیک بدن می‌باشد.

• خرمالوی تازه همچنین حاوی مقدار سالمی از موادمعدنی مثل پتاسیم، منگنز، مس و فسفر می‌باشد. منگنز عامل مشترک برای آنزیم سوپراکسید دیسموتاز میباشد که از بین برنده رادیکال آزاد بسیار قوی است. مس عامل مشترک با بسیاری آنزیم‌های حیاتی از قبیل سیتوکروم سی‌اکسیداز و سوپراکسید دیسموتاز است (سایر موادمعدنی بعنوان عامل همکار با این آنزیم منگنز و زینک هستند). مس همچنین برای تولید گلوبول‌های قرمز خون نیز لازم است.

برای تحلیل بیشتر موادمغذی این جدول را مطالعه کنید:

 


ارزش غذایی به ازای هر 100 گرم خرمالوی تازه

ماده ارزش غذایی
درصد RDA
انرژی 70 کیلو‌کالری 3.5 %
کربوهیدرات 18.59 گرم
14 %
پروتئین 0.58 گرم
1 %
چربی کل
0.19 گرم
1 %
کلسترول 0 گرم
0 %
فیبر 3.6 گرم
9.5 %
ویتامین ها


کولین
7.6 میلی گرم
1.5 %
فولات 8 میکرو گرم
2 %
نیاسین 0.100 میلی گرم
1 %
پیریدوکسین 0.100 میلی گرم 7.5 %
ریبوفلاوین 0.020 میلی گرم 1.5 %
تیامین 0.030 میلی گرم 2.5 %
ویتامین C
7.5 میلی گرم
12.5 %
ویتامین A
81 IU
3 %
ویتامین E
0.73 میلی گرم
5 %
ویتامین K
2.6 میکرو گرم
2 %
الکترولیت ها


سدیم 1 میلی گرم
0 %
پتاسیم 161 میلی گرم
2.5 %
مواد معدنی


کلسیم 8 میلی گرم
0.8 %
مس 0.113 میلی گرم
12.5 %
آهن 0.15 میلی گرم
2 %
منیزیم 9 میلی گرم
2 %
منگنز 0.355 میلی گرم
15 %
فسفر 17 میلی گرم
4.5 %
زینک 0.11 میلی گرم
1 %
مواد مغذی گیاهی


کاروتین-α 0 میکرو گرم
---
کاروتین-β 253 میکرو گرم
---
کریپتو-زانسین-β 1447 میکرو گرم
---
لوتئین-زآکسانتین 834 میکرو گرم
---
لیکوپن 159 میکرو گرم
---

 

.

خرمالو گس زمانی برداشت می‌شوند که سفت اما کاملاً رسیده باشند. خرمالوهای غیرگس زمانی آماده برداشت می شوند که کاملاً رنگ گرفته و کمی نرم شده‌اند. خرمالوهای گس در دمای اتاق نیز می‌توانند رسیده‌تر شوند.

موقع خرید خرمالو تازه که رنگ نارنجی روشن دارد و اثر لک یا برش روی آن دیده نمی‌شود را انتخاب کنید. خرمالوهای خشک نیز در سوپرمارکت‌ها موجود است و تقریباً شبیه به زردآلو خشک می‌ماند.

خرمالوهای گس رسیده و سفت را می‌توان ماه‌ها در یخچال نگهداری کرد. خرمالوهای غیرگس زمان ماندگار کوتاه‌تری دارند و فقط چند روز در دمای اتاق قابل نگهداری هستند.

آماده سازی و روش سرو

خرمالو به صورت تازه، خشک یا پخته قابل مصرف هستند. خرمالو تازه و کال را می‌توان به چهار قسمت تقسیم کرد یا مثل سیب به طور کامل خورد.
در زیر چند نکته برای سرو خرمالو به شما پیشنهاد می‌کنیم:

• خرمالوی خشک را می‌توان در شیرینی، کیک، پودینگ، سالاد و سیریال استفاده کرد.
• پودینگ خرمالو دسری بسیار پرطرفدار است که در آن از خرمالو تازه استفاده می‌شود.
• خرمالو خشک نیز به صورت تنقلات یا در دسرها قابل استفاده می‌باشد

پنج شنبه 27/7/1391 - 1:38
خواص خوراکی ها
گردو از قدیم سمبل عقلانیت بوده است زیرا دانه آن در پوششی داخل پوسته آن قرار دارد، درست مثل مغز! آجیل و خشکبار موادمغذی پرفایده بسیاری در خود دارند، به‌ویژه اسیدهای چرب مفید که برای سلامت بدن لازمند.

30نوع مختلف کشت گردو وجود دارد. سه نوع متداول آن که برای اهداف تجاری تولید می‌شوند گردوی انگلیسی یا ایرانی، گردوی سیاه و گردوی سفید یا باترنات است. گردو در ایران، امریکا، رومانی، فرانسه، ترکیه و چین کشت می‌شود. بعد از کشت، حدوداً چهار سال طول می‌کشد تا این گیاه اولین محصول خود را به بار بنشیند.

طی هر فصل، میوه‌ها تا مرداد ماه که پوسته ضخیم سبز رنگ شروع به شکسته شدن و نشان دادن پوسته قهوه‌ای کمرنگ داخلی می‌کند، برای برداشت آماده می‌شوند. گردوها شکلی تقریباً کروی و 15-10 گرم وزن دارند.

از لحاظ ساختاری، مغز گردو از دو لپه ناهموار و موج‌دار تشکیل شده است که رنگی تقریباً سفید دارد و با یک پوسته نازک و سبک پوشیده شده است. لپه‌های گردو تقریباً به همدیگر متصل شده‌اند. روغن گرفته شده از مغز گردو، به غیر از آشپزی، بعنوان روغن حامل در داروسازی و رایحه‌درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فواید گردو برای سلامتی

  • گردو منبعی عالی از انرژِی است که موادمغذی، موادمعدنی، آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌های پرفایده بسیاری در خود دارد.
  • گردو سرشار از اسیدهای چرب اشباع‌شده مونو (حدود 72%) مثل اسید اولئیک است و منبعی عالی از کلیه اسیدهای چرب ضروری امگا3 مثل اسید لینولئیک و اسید آلفا لینولئیک و اسیدهای آراشیدونیک می‌باشد. مصرف مداوم گردو در رژیم‌غذایی به پایین آوردن کلسترول کلی و همچنین کلسترول بد (LDL)و افزایش کلسترول خوب (HDL)در خون کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که رژیم‌غذایی مدیترانه‌ای که سرشار از اسیدهای چرب اشباع مونو و اسیدهای چرب امگا3 می‌باشد، به پیشگیری از بیماری قلبی کرونری و سکته کمک می‌کند.
  • مصرف حدود 25 گرم گردو در روز 90% از اسیدهای چرب امگا3 ضروری (مصرف توصیه شده روزانه) را فراهم می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که اسیدهای چرب n-3 با عملکرد ضدالتهابی خود به کاهش خطر فشارخون، بیماری‌های قلبی کرونری، سکته و سرطان‌های سینه، روده و پروستات کمک می‌کند.
  • گردو منبعی عالی از مواد فیتوشیمی مثل ملاتونین، اسید الاژیک، ویتامین E، کاروتینوئید و ترکیبات پلی‌فنولیک است که با خاصیت آنتی‌اکسیدانه بودن آن در ارتباط است. این ترکیبات اثرات بالقوه‌ای برعلیه سرطان، پیری، التهاب و بیماری‌های نورولوژیکی دارند.
  • علاوه بر اینها، گردو منبعی بسیار خوب از ویتامین E و به ویژه گاما-توکوفرول است؛ حدود 21 گرم در هر 100 گرم (حدود 140% از سطح موردنیاز روزانه). ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان محدود در چربی بسیار قوی است که برای حفظ یکپارچگی غشای سلولی غشاهای مخاطی و پوست با محافظت از آن دربرابر رادیکال‌های آزاد مضر اکسیژن لازم است.
  • گردو حاوی بسیاری ویتامین‌های گروه B مثل ریبوفلاوین، نیاسین، تیامین، اسید پانتوتنیک، ویتامین B6و فولات نیز می‌باشد.
  • گردو منبع بسیار قوی از موادمعدنی مثل منگنز، مس، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، زینک و سلنیوم می‌باشد. مس کوفاکتوری در بسیاری آنزیم‌های حیاتی مثل سیتوکروم سی-اکسیداز و سوپراکسید دیسموتاز می‌باشد (سایر موادمعدنی که کوفاکتور این آنزیم هستند منگنز و زینک می باشند). زینک نیز در بسیاری آنزیم‌هایی که رشد بدن، تولید اسپرم، هضم و گوارش و سنتز اسید نوکلئیک را تنظیم می‌کنند یک کوفاکتور به شمار می‌رود. سلنیوم یک ریزمغذی مهم است که بعنوان کوفاکتوری در آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانه مثل گلوتاتیون پِراکسیداز نقش دارد.
  • روغن گردو رایحه‌ای عالی و خاصیت قابض دارد و از پوست دربرابر خشکی محافظت می‌کند. از گردو در آشپزی، بعنوان روغن حامل در داروسازی سنتی و ماساژدرمانی، رایحه‌درمانی و صنعت داروسازی و آرایشی استفاده می‌شود.

برای اینکه در روز از میزان کافی موادمعدنی، ویتامین و پروتئین بهره‌مند شوید، روزانه یک مشت گردو بخورید.

انتخاب و نگهداری

گردو در تمام طول سال در بازار موجود است. انواع مختلفی از آن وجود دارد:با پوست، بدون پوست، نمک‌زده، شیرین شده و از این قبیل. به جای خریدن گردوهای فراوری‌شده، سعی کنید انواع با پوست آن را خریداری کنید.

موقع خرید گردوهایی با رنگ قهوه‌ای کمرنگ، هم‌اندازه و سنگین انتخاب کنید. پوسته گردو نباید دچار شکستگی یا تورفتگی باشد، لکه‌دار نباشد و بوی فاسدشده هم ندهد.

گردوهای باپوست را می‌تواند چندین ماه در جای خشک و خنک نگهداری کرد درحالیکه گردوی پوست‌کنده‌شده باید حتماً در یخچال نگهداری شود.

  • مغز گردو را می‌توان به صورت بوداده، نمک‌دارشده و شیرین‌شده استفاده کرد.
  • مغز گردو طعمی شیرین دارد که می‌تواند روی ماست، پیتزا و از این قبیل استفاده شود.
  • از گردو خوردشده می‌توان برای تزئین سالاد، دسر و بستنی استفاده کرد.
  • از گردو قندی روی غذاهای دریایی استفاده می‌شود.
  • از گردو به طور وسیعی در شیرینی‌پزی برای ساخت بیسکویت، شیرینی و کیک استفاده می‌شود.
  • از مغز گردو همچنین در کره گردو که طرفدار زیادی دارد استفاده می‌شود.
  • در خاورمیانه، از گردو در کنار بادام، کشمش، خرما و امثال آن در غذاهای مخصوص ماه مبارک رمضان استفاده می‌شود.

ایمنی

آلرژی به گردو نوعی واکنش حساسیت‌زا به موادغذایی است که در آن از این ماده استفاده می‌شود.به دلیل حساس شدن سیستم ایمنی بدن توسط مواد حساسیت‌زای موجود در گردو است که علائم جسمی مثل دل‌درد، استفراغ، تورم لب‌ها و گلو که موجب دشواری تنفس و احتقان قفسه‌سینه می‌شود، پدید می‌آید. درنتیجه، توصیه می‌شود برای افرادیکه آلرژی به گردو تشخیص داده شده است، از مصرف هر نوع از آن در موادغذایی خودداری شود

پنج شنبه 27/7/1391 - 1:31
خواص خوراکی ها
انگور یکی از بهترین و مغذی‌ترین میوه‌هاست. آب‌انگور نیز یکی از بهترین آبمیوه‌هایی است که برای سلامتی فواید زیادی دارد. در زیر به فواید آن اشاره می‌کنیم.

1. فلاوونوئید موجود در آب‌انگور سطح کلسترول LDL (کلسترول خوب) را در بدن بالا می‌برد و به همین ترتیب از ایجاد انسداد در شریان‌ها جلوگیری کرده و قلب سالم می‌ماند.

2. ریزوراتول موجود در آب‌انگور ار تشکیل تومور در بدن جلوگیری می‌کند و به همین روش از بروز سرطان جلوگیری می‌کند. آب‌انگور بنفش از سرطان سینه پیشگیری می‌کند.

3. با نوشیدن آب‌انگور، سطح اکسید نیتریک در بدن بالا می‌رود که ایجاد لخته در رگ‌های خونی را کاهش می‌دهد. این مسئله احتمال بروز بیماری و حمله قلبی را کاهش می‌دهد.

4. نوشیدن روزانه آب‌انگور به پایین نگه داشتن فشارخون کمک می‌کند.

5. آب‌انگور خواص ضدپیری دارد و به پایین نگه داشتن وزن نیز کمک می‌کند.

6. آنتی‌اکسیدان‌های موحود در آب‌انگور، سلول‌های تخریب‌شده را ترمیم کرده و همچنین از تخریب بیشتر آنها جلوگیری می‌کند.

7. فردی که به صورت روزانه آب‌انگور می‌نوشد، دچار سرفه و ترش کردن معده نمی‌شود.

8. نوشیدن آب‌انگور در صبح بدون شکر به درمان میگرن کمک می‌کند.

9. آب‌انگور اختلالات خونی را درمان کرده و برای پاکسازی خون فوق‌العاده است و سموم مضر را از بدن بیرون می‌برد.

10. آب‌انگور مشکل یبوست را نیز درمان می‌کند و یک ملین خوب به شمار می‌رود.

11. آب انگور قرمز خواص ضدویروسی و ضدباکتریایی قوی دارد، به همین علت از فرد در مقابل بسیاری عفونت‌ها محافظت می‌کند.

12. آب‌انگور بخاطر ارزش درمانی بالایی که دارد، در درمان آسم بسیار مفید شناخته شده است.

13. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آب‌انگور می‌تواند از پیر شدن و بیماری‌های مرتبط با آن مثل آلزایمر جلوگیری کند.

14. آب انگور بنفش به مقابله با تصلب شریان کمک می‌کند.

15. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آب‌انگور سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند.

نکته: اگر دچار کم‌خونی هستید (آهن خونتان کم است)، از نوشیدن آب‌انگور تیره و غلیظ خودداری کنید. آب‌انگور تیره حاوی موادشیمیایی است که می‌تواند سطح آهن بدن را کاهش دهد.

در اکثر مواقع، آب‌انگوری که از فروشگاه تهیه می‌کنیم، خالص نیست. توصیه می‌شود که خودتان در منزل و بااستفاده از انگور تازه آب‌انگور تهیه کنید.

پنج شنبه 27/7/1391 - 1:29
تغذیه و تناسب اندام
آیا عادات بد غذاییتان لاغر و متناسب شدن را برایتان دشوار کرده است؟ اگر اینطور است، در زیر توصیه‌هایی ارزشمند برای غلبه بر آنها آورده‌ایم.

معمولاً جلوی تلویزیون که می‌نشینید یک ظرف تنقلات مقابلتان می‌گذارید و به خودتان که می‌آیید می‌بینید که آن را تمام کرده‌اید؟ شاید هم جزء آن دسته از افراد باشید که تصور می‌کنند برای سرعت غذا خوردنشان باید رکورد بزنند؟ اگر این خصوصیات به نظرتان آشنا می‌رسد، احتمالاً عادات غذایی بدی دارید. اما نگران نباشید. فقط شما نیستید که با چنین مشکلاتی درگیرید.

هرساله میلیون‌ها نفر در سراسر جهان ساعات بیشماری را صرف غلبه بر عادات بد غذایی خود می‌کنند اما تعداد قابل توجهی از آنها با شکست مواجه می‌شوند. چرا؟ چون دست کشیدن از یک رفتار که برایتان به شکل عادت درآمده است کار ساده‌ای نیست. به همین دلیل است که تصمیم گرفته‌ایم توصیه‌های پزشک متخصص تغذیه، دکتر ایان را در این رابطه برایتان ارائه کنیم.

یک عادت بد چیست؟

به اعتقاد دکتر ایان، عادت رفتار و عملی است که بدون فکر کردن انجام می‌دهیم، یعنی اتفاقی ناخودآگاه. اگر تصور میکنیم که این عادت مطلوب نیست، به آن برچسب "عادت بد" می‌زنیم. دکتر ایان توضیح می‌دهد که یک عادت بد عادتی است که حتی اگر دیگر به آن فکر نکنیم هم باز آن را انجام می‌دهیم.

چه چیزی موجب عادات بد غذایی می‌شود؟

درست مثل هر عادت بد دیگری، عوامل مختلفی می‌تواند افراد را به سمت بد غذا خوردن بکشاند. به اتقاد دکتر ایان، عواملی هستند که علت و سرمنشاء اکثر عادات بد غذایی می‌باشند:

• نداشتن نظم
• استرس
• راحت‌طلبی

در زیر به بررسی 5 مورد از متداولترین عادات بد غذایی می‌پردازیم.

عادت 1: پرخوری

توضیح: فریادهای دل بیچاره‌تان که حسابی سیر شده است را نادیده می‌گیرید و به خوردن ادامه می‌دهید.
ریشه مشکل: نداشتن نظم و قانون

راهکار: پرخوری معمولاً در نتیجه گرسنگی زیاد اتفاق می‌افتد. برای مقابله با پرخوری، سعی کنید قبل از اینکه زیادی گرسنه شوید، غذا بخورید. موقع غذا خوردن، سعی کنید غذا را به آرامی بخورید و هر لقمه را حسابی بجوید. برای مغز مدتی طول می‌کشد تا احساس سیری را ثبت کند، به همین علت کندتر کردن سرعتتان موجب می‌شود به اندازه کافی غذا بخورید. و آخر اینکه سعی کنید به همه جنبه‌های زندگیتان نظم بیشتری بدهید. منظم کردن زندگی راه خوبی برای شروع است.

عادت 2: خوردن غذاهای ناسالم

توضیح: بدون توجه به هرم موادغذایی مهم برای بدن، هر غذای ناسالمی را می‌خورید.

ریشه مشکل: راحت‌طلبی

راهکار: دلیلی دارد که به غذاهای ناسالم اینطور می‌گویند. غذاهای ناسالمی که همیشه می‌خورید ندرتاً مغذی هستند و علاوه بر این سیرتان هم نمی‌کنند به همین دلیل در خوردن آنها زیاده‌روی می‌کنید. افراد از خوردن غذاهای مشابه خسته می‌شوند به همین دلیل غذاهای ناسالم فوری برای آنها راحت‌تر است. نباید اسیر این راحت‌طلبی شوید. غذاهای سالم هم می‌توانند به همان اندازه غذاهای ناسالم متنوع باشند اما انگیزه برای تغییر باید از درونتان ایجاد شود. برای شروع، می‌توانید به یک کلاس آشپزی بروید تا با انواع بیشتری از غذاها آشنا شوید.

عادت 3: تند غذا خوردن

توضیح: هر وعده غذایی برای شما یک مسابقه محسوب می‌شود و سعی می‌کنید هر بار رکوردتان را بهتر کنید.

ریشه مشکل: استرس

راهکار: اگر استرس را دغدغه‌های فکری زیادی دارید، این احتمال وجود دارد که در غذا خوردن شما نمودار شود. راهکار این است که خودتان تلاش کرده و کمی سرعت غذا خوردنتان را پایین بیاورید. می‌توانید با انتخاب غذاهای پیچیده‌تر که نیاز به وسایل و زمان زیادی برای تمام کردن داشته باشند، شروع کنید. با یادگیری برخی تکنیک‌های کاهش استرس مثل مدیتیشن می‌توانید ریشه مشکلتان را نیز برطرف کنید.

عادت 4: پر‌خوری آخر هفته

توضیح: در طول هفته هیچ نمی‌خورید اما به آخر هفته که می‌رسد هیچ چیز جلو دارتان نیست.

ریشه مشکل: نداشتن نظم

راهکار: چه بخواهید وزنتان را پایین بیاورید یا آن را حفظ کنید، 5 روز تلاش و کم‌خوری خیلی راحت با دو روز پرخوری آخر هفته جبران خواهد شد. اگر مشکلتان بیرون غذا خوردن است، قبل از اینکه به رستوران بروید در خانه یک غذای سبک بخورید. و در طول هفته هم خیلی خودتان را محدود نکنید. هیچکس نمی‌تواند همیشه سالم غذا بخورد، عملی نیست.

عادت 5: پرخوری پای تلویزیون

توضیح: زمانیکه پای تلویزیون می‌نشینید، کنترل آن را در دستتان گرفته و دیگر هیچ توجهی به تنقلاتی که وارد دهانتان می‌شود ندارید.

ریشه مشکل: مختلف.

راهکار: اینگونه پرخوری‌ها می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. شاید استرستان زیاد باشد و با اینکار تلاش کنید که به دغدغه‌هایتان کمتر فکر کنید یا شاید هم راحت‌تر باشد که شامتان را با برنامه‌تلویزیون محبوبتان صرف کنید. باید اول ریشه مشکل را پیدا کنید. دلیل آن هر چه که باشد باید این عادت را ترک کنید. لطفی در حق خودتان بکنید و غذا را از جلو تلویزیون جدا کنید. اگر می‌خواهید همراه تلویزیون تنقلات بخورید، یک سهم غذایی مشخص از قبل برای خودتان تهیه کنید و فقط همان مقدار بخورید.

ترک عادت

هیچکس نمی‌تواند وقتی صحبت از لذت‌های مربوط به شکم است، ادعای بیگناهی کند، بنابراین اولین قدم برای هر برنامه ترک عادات بد غذایی تشخیص مشکل و ضعف‌هایتان است. این حرف ما نیست، حرف متخصصین است: دکتر ایان می‌گوید، "برای موفقیت تغییراتی که می‌خواهید ایجاد کنید، باید رابطه‌تان با غذا، انگیزه‌تان برای کم کردن وزن و هدف‌هایتان را دوباره ارزیابی کنید. نقاط ضعفتان را پیدا کنید و نرم‌نرم روی آنها کار کنید. همیشه به این فکر کنید که می‌توانید حتی به سخت‌ترین هدف‌هایتان هم برسید."

پنج شنبه 27/7/1391 - 1:28
سلامت و بهداشت جامعه

آبریزش چشم مشکلی کاملاً متداول به ویژه در بین سالخوردگان است. مسدود شدن یکی از مجراهای اشک متداول‌ترین علت آن است اما دلایل مختلف دیگری نیز می‌تواند داشته باشد. اگر علائم خفیف باشند ممکن است نیاز به درمان نداشته باشید. عمل جراحی معمولاً انسداد مجرای اشک را برطرف می‌کند. سایر درمان‌ها به علت انسداد بستگی دارد.

چه کسانی به آبریزش چشم مبتلا می‌شوند؟


آبریزش چشم (پایین آمدن اشک به روی گونه‌ها) در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد اما در بچه‌های کوچک و افراد بالای ۶۰ سال متداول‌تر است. این مشکل ممکن است برای یکی از چشم‌ها یا هر دو آنها اتفاق بیفتد.

اشک‌های طبیعی

در قسمت بالا و گوشه هر چشم غده کوچکی وجود دارد که غده اشکی یا لاکریمال نامیده می‌شود. وقتی پلک می‌زنید، پلک شما اشک‌ها را به روی چشمتان پخش می‌کند تا آن را مرطوب نگه دارد.

سپس اشک‌ها به یک کانال کوچک در سمت داخلی چشم به داخل یک کیسه ریخته می‌شوند. از آنجا به یک مجرا که مجرای اشک نامیده می‌شود جریان یافته و به بینی می‌ریزد.

علل احتمالی آبریزش چشم

گریه کردن زیاد

• احساسات ممکن است باعث گریه کردن شما شوند.
• هر چیزی که چشم را اذیت کند ممکن است باعث شود اشک بریزید. اشک ریختن واکنش محافظتی چشم برای کمک به پاک سازی آلاینده‌ها از چشمتان است. بعنوان مثال:

- آلاینده‌های شیمیایی مثل پیاز، دود و از این قبیل.
- عفونت بخش جلویی چشم.
- آلرژی که موجب التهاب جلوی چشم می‌شود.
- آسیب دیدگی و جراحت کوچک جلوی چشم یا یک تکه آشغال یا شن و ماسه که وارد چشم شود.
- به سمت داخل رشد کردن مژه‌ها که می‌تواند جلوی چشم را اذیت کند.

• ناهنجاری‌های فیلم اشک. بعنوان مثال، محتوی چربی اشک‌ها ممکن است درست نباشد. به همین علت ممکن است فیلم اشک به طور یکنواخت روی چشم پخش نشود. بعد ممکن است تکه‌هایی خشکی ایجاد شود که ممکن است زخم شده و باعث آب آمدن از چشمتان شود.
• بیماری تیروئید نیز یک علت نامتداول این مشکل است.

مشکل تخلیه اشک

• اشک‌ها ممکن است در هر نقطه‌ای در کانال تخلیه مسدود شوند.

- متداول‌ترین علت آبریزش چشم در بزرگسالان انسداد مجرای چشم درست در زیر کیسه اشک است. گفته می‌شود که این به دلیل باریک شدن تدریجی انتهای بالایی مجرای اشک است که به علت التهاب خفیف مداوم ایجاد می‌شود. اگر دچار انسداد مجرای اشک شده باشید، نه تنها دچار آبریزش چشم بلکه اشک‌های راکد داخل کیسه اشک هم ممکن است عفونی شوند. اگر کیسه اشک عفونی شود، ممکن است ترشحی چسبناک از چشمتان داشته باشید.
- گاهی اوقات مجرای اشک به طور کامل بسته نمی‌شود اما آنقدر باریک می‌شود که همه اشک‌ها را تخلیه می‌کند.
- و ندرتاً هم ممکن است ورودی کانالیکولی در گوشه داخلی چشم بسته شود که ممکن است بخاطر التهاب یا زخم باشد.
- پلیپ بینی نیز ممکن است از بیرون آمدن اشک‌ها از مجرای اشک جلوگیری کند.

• بعضی بچه‌ها از همان زمان به دنیا آمدن، مجرای اشکشان به طور کامل باز نشده است. این مشکل کاملاً متداول است و معمولاً بعد از چند هفته بدون هیچ درمان برطرف می‌شود.
• اکتروپیون. این قسمتی است که پلک پایینی به بیرون از چشم برمی‌گردد. اکتروپیون ممکن است باعث شود که که اشک‌ها به جای اینکه به سمت کیسه اشک بروند، از گوشه پایین پلک پایین بیایند.

آیا نیاز به‌ آزمایش است؟

گاهی اوقات علت به راحتی تشخیص داده می‌شود. بعنوان مثال، عفونت‌ها، اکتروپیون، انتروپیون و ورم ملتحمه اگر با معاینه ساده هیچ دلیل مشخصی تشخیص داده نشود، نیاز به آزمایشات بیشتر خواهد بود. این به شدت آبریزش و میزان ناراحت‌کننده بودن آن بستگی دارد.

اگر مشکل تخلیه اشک تشخیص داده شود، متخصص چشم کانال تخلیه اشک را تحت بیهوشی موضعی آزمایش خواهد کرد. او یک میله باریک به داخل کانالیکولی به سمت کیسه اشک وارد کرده تا انسداد آن را بررسی کند. اگر میله تا اندازه کیسه اشک فرو رود، می‌توان به داخل مجرای اشک مایع تزریق کرد تا دید از بینی بیرون می‌آید یا خیر. تزریق گاهی مشکل انسداد را برطرف می‌کند اما این تسکین ممکن است موقتی باشد. سپس عکس رادیولوژی گرفته می‌شود. روی تصویر می‌توان رنگ تزریق شده در مجرا را مشاهده کرد. همچنین انسداد یا باریک شدن مجرای اشک نیز قابل مشاهده خواهد بود.

درمان آبریزش چشم

درمان ناراحتی و سوزش چشم

اکثر اوقات علت قابل درمان است. بعنوان مثال:

• مژه‌هایی که جلو چشم را از بین می‌برد (انتروپیون) قابل برداشتن است.
• ورم ملتحمه معمولاً با قطره چشم قابل درمان است.
• تکه‌های شن و ماسه یا زباله قابل برداشتن است.

درمان مشکلات تخلیه اشک

• اکتروپیون معمولاً با یک عمل جراحی عمومی روی پلک پایینی قابل درمان است.
• بچه‌هایی که دچار آبریزش چشم هستند، معمولاً با بزرگ شدن برطرف می‌شود.
• انسداد کانال‌ها در بزرگسالان.

- اگر آبریزش چشم خفیف باشد یا زیاد اذیتتان نکند، نیازی به درمان ندارد.
- انسداد مجرای اشک با عمل جراحی قابل درمان است. در این عمل کانالی جدید از کیسه اشک به داخل بینی گذاشته می‌شود. سپس اشک‌ها از هر انسداد عبور می‌کند.
- باریک شدن کانالی که به کیسه اشک می‌رسد که کاملاً بسته نشده باشد، با وارد کردن یک میله بازتر می‌شود. اما اگر کاملاً بسته شده باشد، برای آبکشی کردن اشک به داخل بینی نیاز به عمل خواهد بود.

پنج شنبه 27/7/1391 - 1:27
آشپزی و شیرینی پزی
مواد لازم:
2 عدد =تخم مرغ
80 گرم =کاکائو تلخ (یا کاکائو شیری)
50 گرم= کره
40 گرم =شکر
30 گرم =آرد ، الک شده
دستورالعمل:
1. تخم مرغ ها را هم بزنید، شکر را به آرامی بپاشید تا مخلوطی کم رنگ و حبابی شکل در آید. از قبل فر را دمای 210 درجه سانتی گراد گرم کنید.

2. به آرامی کاکائو و کره را در ظرف آب کنید و سپس مخلوط تخم مرغ و شکر را به آن اضافه کنید. مواد را هم بزنید تا مخلوط یک دستی حاصل شود.

دسر شکلاتی بسیار ساده و خوشمزه

3. سپس آرد الک شده را به آن اضافه کرده و دوباره هم بزنید و آن را کنار بگذارید. داخل قالب را با کره آب شده چرب کنید. پودر کاکائو به آن بپاشید و سپس مخلوط را تا دو سوم قالب پر کنید.

دسر شکلاتی بسیار ساده و خوشمزه

4. اگر می خواهید داخل آن هنوز حالت مایع باشد در 210 درجه سانتی گراد به مدت 7 الی 10 دقیقه پخته شود و اگر داخل آن را نیمه مایع می خواهید 11 الی 13 دقیقه پخت آن زمان لازم دارد.

از فر خارج کنید و بگزارید 5 الی 10 دقیقه باقی بماند و سپس در بشقاب قرار دهید.

دسر شکلاتی بسیار ساده و خوشمزه

5. می توانید این کیک شکلاتی را با بستنی و میوه های حبه ای فصلی سرو کنید
چهارشنبه 26/7/1391 - 20:3
آشپزی و شیرینی پزی
موادلازم:
زیتون سبز : یک کیلو فله با هسته یا بی هسته فرق ندارد . حتی از نوع مغز دار با فلفل قرمز که در فروشگاهها موجود است هم میتوان استفاده کرد . اگر زیتون سبز آماده و داخل شیشه با آب نمک خریدید آب نمک آنرا بیرون بریزید
گشنیز تازه : ۲۵۰ گرم
یا نعنا خشک : دو قاشق غذا خوری با گشنیزخوشمزه تر است
پیاز یزرگ : یک عدد
سیر تازه : دو تا سه حبه
فلفل دلمه : سیز و قرمز و نارنجی از هرکدام یک نصفه
سرکه سیب : به اندازه ای که شیشه پر شود
گلپر : یک قاشق چای خوری بدون گلپر هم میشود
نمک : کمی
فلفل : به میزان تندی که می پسندید
طرز تهیه:
زیتون ها را یک چاک کوچک بدهید که سرکه زودتر به جسم آن برود . پیاز و فلفل ها را ریز خرد کنید . ( پیاز را نیز میتوانید رنده کنید .) سیر را با رنده یا دستگاه دستی مخصوص ریز کنید . گشنیز ها را پاک کنید و بشویید و پس از خشک شدن خرد کنید . حال همه را داخل شیشه بریزید و نمک و فلفل و گلپر سرکه را اضافه کنید . اگر در جای گرم قرار دهید تا یک هفته قابل استفاده خواهد بود
چهارشنبه 26/7/1391 - 19:58
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته