مجاهد و رهبر فلسطینی محمد شحّاده
او كسی است كه هنگام گذراندن محكومیّت خود در زندان های اسرائیل با بحث های فراوانی كه با شیعیان لبنانی در بند زندان های اسرائیل داشت پی به حقانیت شیعه برد و با انتخاب تشیع و مذهب اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ از دعوت كنندگان صریح و علنی مردم فلسطین به اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ است.
اینك قسمت هایی از مصاحبه ای را كه با او انجام گرفته نقل می نماییم:
« بازگشت فلسطین به محمد و علی است.»
« من آزاد مردان عالم را به اقتدا و پیروی از امام و پیشوای آزاد مردان حسین ـ علیه السّلام ـ دعوت می كنم.»
و نیز می فرماید:« من هم دردی فراوانی با مظلومیت اهل بیت پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ دارم و احساسم این است كه علی بن ابی طالب ـ علیه السّلام ـ حقاً مظلوم بود و این احساس به مظلومیت آن حضرت ـ علیه السّلام ـ در من عمیق تر و ریشه دار تر شده , هر گاه كه ظلم اشغالگری در فلسطین بیشتر شود. »
جهل من به تشیع عامل این بود كه در گذشته در تسنّن باقی بمانم. و امیدوارم كه من آخرین كسی نباشم كه می گویم: « ثم اهتدیت»؛ آنگاه هدایت شدم.
« رجوع من به تشیع هیچ ربطی به مسئله سیاسی ندارد كه ما را احاطه كرده است. من همانند بقیة مسلمانان افتخار ها و پیروزی هایی را كه مقاومت در جنوب لبنان پدید آورد در خود احساس می كنم, كه در درجة اول آن را « حزب الله» پدید آورد. ولی این بدان معنا نیست كه عامل اساسی در ورود من در تشیع مسائل سیاسی بوده است, بلكه در برگرفتن عقیدة اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ از حانب من, در نتیجه پذیرش باطنی من بوده و تحت تأثیر هیچ چیز دیگری نبوده است. راه اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ راه حق است كه من به آن تمسك كرده ام».
« تشیع من عقیدتی است نه سیاسی».
« زود است كه در نشر مذهب امامی در فلسطین بكوشم و از خداوند می خواهم كه مرا در این امر كمك نماید».
« امام قائم آل بیت نبوت ـ علیه السّلام ـ برای ما بركت ها و فیض های دارد كه موجب تحرك مردم فلسطین است. و در ما جنب و جوشی دائمی ایجاد كرده, كه نصرت و پیروزی را در مقابل خود مشاهده می كنیم و فرج او را نزدیك می بینیم ان شاء الله و من با او از راه باطن ارتباط دارم و با او نجوا می كنم و از او می خواهم كه ما را در این موقعیت حساس مورد توجه خود قرار دهد».
« آزاد مردان عالم خصوصاً مسلمانان با اختلاف مذاهب را نصیحت می كنم كه قیام حسین ـ علیه السّلام ـ و نهضت او بر ضد ظلم را سرمشق خود قرار داده و هزگز سكوت بر ظلمی را كه آمریكا, شیطان بزرگ و اسرائیل آن غدة سرطانی كه در كشورهای اسلامی رشد كرده, رو اندازد».
من در كنفرانس ها و جلساتی كه در فلسطین تشكیل می شود و مرا برای سخنرانی دعوت می كنند، در حضور هزاران نفر, تمام كلمات و سخنان خود را بر محور مواقف و سیرة اهل بیت پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ قرار می دهم كه این سخنان سهم به سزایی در تغییر وضع موجود در جامعة فلسطین رابطه با اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ داشته, و این روش را ادامه می دهم تا این كه مردم قدر آنان را بدانند و با اقتدا به آنان به اذن مشیت خداوند به پیروزی برسند...».
زود است كه با مشیّت خداوند با گروهی از برادران مؤمنم مذهب اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ را در فلسطین منتشر خواهیم كرد تا این كه زمینه ساز ظهور مهدی آل محمد عجل الله تعالی و فرجه الشریف گردد.»
هنگامی كه رئیس علمای ازهر مصر به طور صریح به جهت نشر تشیع و دفاع از آن, او را مورد هجوم قرار داد, در جواب فرمود:
« من تنها ( این را ) می گویم: بار خدایا قوم مرا هدایت كن, كه آنان نمی دانند ... » سپس می گوید:
« شیخ الازهر مصر به او گفت: جهل و نادانی تو نسبت به مذهب شیعه باعث شد كه وارد تشیع شوی ولی من تنها بر این نكته تأكید می كنم كه در حقیقت این جهل به تشیع بود كه مرا در مذهب تسنّن تا به حال باقی گذارد, تا الآن كه به حقانیّت آن اعتراف می كنم.»