• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 319
تعداد نظرات : 59
زمان آخرین مطلب : 5469روز قبل
ورزش و تحرک
چراغى كه به خاموشى گرایید!
 


برق

برق لیگ هشتم را بسیار خوب و فراتر از حد انتظار آغاز كرد. آنها هفته هاى متمادى با كسب پیروزى توانسته بودند، خود را به عنوان یك مدعى به لیگ و تیم هاى آن تحمیل كنند اما آنهایى كه دستى بر آتش فوتبال داشتند خوب مى دانستند كه این شروع، طوفانى موقتى است و خیلى زود این اشتها فروكش خواهد كرد و این اتفاق هم افتاد و از برق مدعى، یك تیم درجه دوم ساخت.
برقى ها فوتبالى چند گانه را در لیگ هشتم به نمایش گذاشتند. آنها با وجود بازیكنان خوبى كه در اختیار داشتند هرگز نتوانستند در حد بضاعت خود نتیجه بگیرند اما آنچه باعث سقوط برقى ها شد به تعبیر اهالى فوتبال عدم خودباورى لازم نزد آنها بود.
آنها تقریباً از نیم فصل، سقوط خود را باور كرده بودند و همین طرز تفكر جسارت بازیكنان حریف برق را دوچندان مى كرد تا آنها از بازى با برق در نقش یك بازى امتیازآور نگاه كنند.
برقى ها با وجود چند سال حضور نسبتاً قدرتمند در لیگ برتر در لیگ هشتم به ناچار از بازى در لیگ برتر خداحافظى كردند و شرایط سخت بازى در لیگ دسته اول را پذیرفتند.

مربیان مدعى
برقى ها وقتى احساس كردند كه با محمد عباسى در لیگ به بن بست رسیده اند، تصمیم به تعویض او گرفتند اما انتخاب جانشین براى او كار بسیار دشوارى بود.
آنها پس از هفته ها كنكاش سرانجام با فرشاد پیوس وارد گفت وگو شدند و او را به برق بردند تا بلكه او بتواند برق را از خطر سقوط برهاند اما هرگز این اتفاق نیفتاد و تیره روزى هاى برق با پیوس نیز تداوم یافت.
به همین خاطر او هم رفت تا محمدرضا كربكندى جایش را در این تیم شیرازى بگیرد كه این مربى اصفهانى نیز نتوانست كارى از پیش ببرد.
سقوط آزاد
برقى ها پس از آن شروع طوفانى به ناگاه آنقدر تنزل كردند كه بدبین ترین افراد هم آن را باور نمى كردند. برقى ها كه تا هفته هاى هفتم و هشتم لیگ صدرنشین لیگ بودند سقوط خود را شروع كردند و به چنان روزى افتادند كه عنوان هجدهمى لیگ استحقاق آنها بود. برقى ها در واقع از چند هفته مانده به پایان لیگ، سقوط خود را به چشم دیدند تا سقوط آزاد خود را كامل كرده باشند.
جدایى یزدانى
داریوش یزدانى، بازیكن نام آشناى فوتبال ایران وقتى پیش از شروع لیگ كارش با استقلالى هاى اهواز به سرانجام نرسید، به زادگاهش شیراز بازگشت تا در تیم برق بازى كند اما سقف حضور او در این تیم صرفاً نیم فصل اول لیگ بود چرا كه بعد از آن دیگر اثرى از داریوش یزدانى در تیم برق دیده نشد.
داریوش یزدانى از ۱۷ بازى نیم فصل اول در ۱۵ بازى آن براى برقى ها به میدان رفت و در آخرین بازى هم در دقیقه ۵۱ از جمشید دانش مهر كارت قرمز گرفت و تیمش را ۱۰ نفره كرد.
31 بازیكن براى برق
ستار زارع، محمد آفند، مسعود نظرزاده، فرید عابدى، همت عابدى نژاد، مهدى كریمیان، سجاد بیرانوند، صمد زارع، مهدى شیرى، سعید جعفرى، رضا نظرزاده، داریوش یزدانى، بهمن شیروانى، حمید هنرور، محسن نیكخواه، محمد صالح خلیل آزاد، مهرداد علمدارى، محسن قائدى پور، ویلیام مورنو، آلن آودیج، امید طهمورثى، قاسم غلامزاده، فرهاد محمدى، وحید ارمى، فرزاد رضایى، محمد آخوندى، میلاد حیدرى فر، محمد عباسى، على ساسانى فر و روزبه اكبرپور، نناد تینكف ۳۱ بازیكنى بودند كه در طول لیگ هشتم براى برق شیراز به میدان رفتند.
خارجى هاى برق
ویلیام مورنو، آلن آودیج و نناد تینكف ۳ تن از بازیكنان خارجى تیم برق شیراز بودند كه مورنو عملكرد چندان قابل توجهى را در این تیم نشان نداد اما تینكف و آودیج كه از نیمه فصل به برق افزوده شدند براى این تیم پرتلاش ظاهر شدند به خصوص تینكف كه تقریباً به یار ثابت این تیم مبدل شد.
315 هزار تماشاگر
نحوه عملكرد بازیكنان برق در لیگ هشتم به گونه اى بود كه در طول نیم فصل اول تماشاگران بسیارى را به ورزشگاه ها كشاند و براى این تیم شیرازى یك ركورد خارق العاده را خلق كرد.
حضور ۲۱۳ هزار تماشاگر در نیم فصل اول لیگ با توجه به درخشش بازیكنان این تیم ركوردى بود كه براى برقى ها برجاى گذاشت اما با شروع نیم فصل دوم و سقوط فاحش این تیم تماشاگران این تیم هم نزول فاحشى را داشتند و تعداد آنها به ۱۰۲ هزار تماشاگر رسید.
بهترین گلزن
فرید عابدى با ۱۰ گل زده عنوان بهترین گلزن این تیم شیرازى را در لیگ هشتم به خود اختصاص داد. عابدى در نیم فصل اول و در۸ بازى با ملوان، صباى قم، پاس، فولاد، سایپا، مس، مقاومت و ابومسلم ۹ گل را به ثمر رساند تا نیم فصل موفقى را پشت سر گذاشته باشد اما این بازیكن هم مانند تیم برق در نیم فصل دوم تحلیل رفت و تنها یكبار و آن هم از روى نقطه پنالتى در بازى با مقاومت موفق به گلزنى شد.
اخراجى ها
داریوش یزدانى، ستار زارع و حمید هنرور ۳ بازیكن اخراجى تیم برق در لیگ هشتم فوتبال ایران بودند. یزدانى در نیم فصل اول و در بازى پایانى با استقلال اهواز در دقیقه ۵۱ از جمشید دانش مهر كارت قرمز گرفت و تیمش را ۱۰ نفره كرد. ستار زارع در دور برگشت و در بازى با صباى قم در دقیقه ۷۸ از البرز حاجى پور كارت قرمز گرفت و از زمین بازى اخراج شد و هنرور نیز در بازى با پرسپولیس از دقیقه ۸۸ از زمین بازى توسط حاجى پور اخراج شد تا او نیز در زمره بازیكنان اخراجى این تیم قرار گرفته باشد.
شكست پرگل
پرگل ترین شكست برقى ها در لیگ هشتم، در بازى پنجم آنها در دور برگشت و مقابل استقلال رقم خورد. دیدارى كه ۲۸ دى ماه انجام شد و در نهایت با شكست ۴ بر یك آنها همراه گشت.
شكست پرگل برقى ها مقابل دیدگان طرفداران این تیم در ورزشگاه حافظیه شیراز به دست آمد و براى مدت ها طرفداران و بازیكنان این تیم را تحت تأثیر خود قرار داد.
شروع خوب، پایان بد
برقى ها لیگ را با یك پیروزى خوب ۲ بر یك مقابل پیام در مشهد آغاز كردند تا نشان دهند از آمادگى خوبى برخوردار هستند.برقى ها در آن دیدار كه در روز ۱۵ مردادماه ۸۷ انجام شد، در یك بازى خوب یك شكست سنگین را به حریف میزبان خود تحمیل كردند.
برقى ها كه لیگ را خوب شروع كردند، نتوانستند با خوبى آن را به پایان برسانند. آنها در آخرین بازى خود در لیگ و مقابل استقلال اهواز با وجود اینكه سقوط آنها از مدت ها قبل قطعى شده بود با حساب ۳ بر صفر مغلوب حریف خود شدند تا لیگ را بد تمام كرده باشند.
اولین و آخرین
نخستین گل برقى ها را در لیگ هشتم ستار زارع در دقیقه ۶۲ بازى با پیام به ثمر رساند. دیدارى كه در نهایت با پیروزى ۲ بر یك برقى ها به پایان رسید.
آخرین گل تیم برق را نیز در بازى سى وسوم این تیم ویلیام مورنو به ثمر رساند. او در بازى با داماش و در دقیقه ۵۰ موفق به باز كردن دروازه این تیم شمالى شد تا تنها گل تیمش را به ثمر رسانده باشد، دیدارى كه در نهایت با حساب ۳ بر یك به سود داماشى ها به پایان رسید.
بیشترین بازى
ستار زارع بازیكن مؤثر و موفق تیم برق با ۲۶۹۵ دقیقه بازى براى تیمش ركورد قابل توجهى از خود بر جاى گذاشت.زارع تنها در بازى برگشت با پاس، بازى رفت با داماش و بازى برگشت با استقلال اهواز نتوانست براى تیمش به میدان برود.ستار زارع از مجموع ۳۱ دیدارى كه براى تیمش به میدان رفت در ۲۹ بازى بازیكن ثابت و ۹۰ دقیقه اى تیمش بود.
ركورددار قضاوت
تورج حق وردى با ۴ بار قضاوت ركورددار داورى هاى این تیم شیرازى بود.برق در دیدارهایى كه قضاوت آنها را حق وردى بر عهده داشت، صاحب ۴ شكست یك بر صفر مقابل پاس، ۳ بر یك مقابل فولاد، ۲ بر یك مقابل پیكان و ۳ بر یك مقابل داماش شد. نكته جالب توجه اینكه ۴ قضاوت تورج حق وردى براى برقى ها تماماً در نیم فصل دوم لیگ رقم خورد.
خشن ترین بازیكن
ستار زارع عنوان خشن ترین بازیكن تیم برق شیراز را به خود اختصاص داد.
زارع با دریافت ۶ كارت زرد و یك كارت قرمز در واقع خشن ترین بازیكن تیم برق در لیگ هشتم بود. زارع در دیدار مقابل تیم هاى پیام، مس، ذوب آهن، فولاد، مقاومت و پیكان از داوران كارت زرد گرفت. كاپیتان برقى ها تنها كارت قرمز خود را در دیدار با تیم صباى قم و از البرز حاجى پور دریافت داشت.
میانگین
میانگین برد: ۸۰/۶
میانگین مساوى: ۷۷/۳
میانگین باخت: ۷۰/۱
میانگین گل زده: ۰۳/۱
میانگین گل خورده: ۵۸/۱
میانگین امتیاز: ۷۰/۰
سه شنبه 9/4/1388 - 16:28
ورزش و تحرک
از پگاه تا داماش
 


داماش

مسئولان پگاه در شروع فصل شاید هرگز فكر این را هم نمى كردند كه روزى نام تیمشان به داماش تغییر یابد اما این اتفاق افتاد تا مشخص شود كه هر كار ناشدنى در فوتبال ایران قابل انجام است.
پگاه وقتى داماش شد كه مشكلات مالى عرصه را بر مدیران این تیم تنگ كرده بود و خیلى ها دلیل اصلى ناكامى هاى این تیم را در مشكلات مالى این تیم در نیم فصل اول مى دانستند.
پگاه پیش از شروع لیگ آنطور كه باید و شاید نتوانسته بود به لحاظ یارگیرى موفق عمل كند، آنها كه با بى پولى دست به گریبان بودند در فصل نقل و انتقالات ترجیح دادند كه سراغ بازیكنانى بروند كه اكثر آنان نتوانستند در طول لیگ هشتم بار داماش را از زمین بردارند و نهایتاً هم باعث شدند تا این تیم یك بار دیگر به دسته پایین تر سقوط كند.

4 مربى براى یك تیم
پگاه در لیگ هشتم كارش را با دكتر بیژن ذوالفقارنسب شروع كرد تا بلكه بتواند با این مربى روزهاى خوبش را در فوتبال ببیند اما مشكلات پیش روى دكتر باعث شد تا او هیچ گاه در پگاه احساس آرامش نكند و در نهایت هم زمانى كه تیم به داماش تغییر نام داد، عطاى ماندن در این تیم را به لقایش بخشیده و از جمع آنها جدا شد. جدایى ذوالفقارنسب از پگاه با تغییرات مدیریتى و سازمانى این تیم همراه شد تا مدیران جدید داماش پس از هدایت یك مسابقه تیم با امیر افتخارى، حسین عبدى را به عنوان سرمربى از دوبى به تهران بیاورند و با او چشم به روزهاى خوب آینده داشته باشند اما وقتى مدیران داماش دیدند كه با عبدى هم نمى توان مانع از سقوط شد تیمشان را به استانكو پوكله پوویچ سپردند اما این تغییرات كارگشا نشد و داماش با ۴ و بهتر است بگوییم ۳ سرمربى به لیگ دسته اول رفت.
از شاد تا عابدینى
شاد پس از ماه ها حضور در پگاه پس از آنكه تیم به داماش واگذار شد این تیم را ترك كرد تا امیر عابدینى مرد نام آشناى فوتبال ایران به عنوان مدیرعامل داماش كار خود را در این تیم آغاز كند.
بیدارى دیرهنگام
حیف كه موتور گلزنى افشین چاوشى براى تیم داماش دیر روشن شد وگرنه هیچ بعید نبود كه وضعیت داماش در جدول رده بندى لیگ برتر و وضعیت خود این بازیكن در جدول گلزنان لیگ، چیزى غیر از آنى باشد كه در پایان لیگ رقم خورد. چاوشى در نیم فصل اول تنها یكبار موفق به گلزنى شد و این با آن انتظارى كه كادر فنى و مدیریتى داماش از او داشت مغایرت بسیار داشت اما چاوشى با شروع نیم فصل دوم جبران مافات كرد و بازدن ۱۴ گل توانست در نقش یك گلزن بزرگ ظاهر شود.
این تیم فروشى نیست
با سقوط داماش به لیگ دسته اول خیلى ها این شایعه را به راه انداختند كه امیر عابدینى قصد فروش امتیاز تیم داماش گیلان را دارد كه وى در واكنش به این شایعات با قدرت اعلام كرد كه داماش گیلان فروشى نیست و او مى خواهد با این تیم یك بار دیگر حضور در لیگ برتر را تجربه كند.
خارجى هاى داماش
آدریانو آلوز، ایوان دراگسوویچ ویلیام دى جنگو ۳ بازیكن خارجى تیم داماش در لیگ هشتم فوتبال بودند. در بین خارجى هاى داماش وضعیت آدریانو آلوز چیزى فراتر از دیگر بازیكنان خارجى این تیم بود. هرچند كه دراگسوویچ به طور نسبى توانست پاسخ اعتماد مربیان داماش را در برخى از بازى هاى پایانى بدهد اما دى جنگو با آن بازیكنى كه داماشى ها فكر مى كردند تفاوت هاى بسیارى داشت و اغلب نتوانست انتظارات را برآورده نماید.
28 بازیكن براى داماش
محمدرضا مهدوى، آدریانو آلوز، مهدى نورى، على نظرمحمدى، امیرحسین یوسفى، على عشورى زاد، محمد مختارى، ایوان دراگسوویچ، افشین چاوشى، حسین ابراهیمى، مسعود میكائیلى، رضا نیك نظر، بهنام افشه، حبیب هوشیار، مصطفى حاجتى، سیامك فراهانى، ویلیام دى جنگو، حسین ملكى، على قاسمیان، محسن سلطانى، فرشید كریمى، محمد سیاه، على نظیف كار، مهدى آقازاده، شهرام هراتى، هادى سهرابى، رضا الماسخاله و افشین اسماعیل زاده ۲۸ بازیكنى بودند كه در طول لیگ هشتم براى داماش به میدان رفتند.
شروع و پایان متوسط
پگاه گیلان لیگ هشتم را با تساوى آغاز كرد. آنها در نخستین بازى خود در لیگ و در دیدار مقابل استقلال اهواز كه در تاریخ ۱۵ مردادماه برگزار شد، پس از ۹۰ دقیقه تلاش مقابل حریف خود در اهواز به نتیجه راضى كننده یك بر یك رسیدند. داماشى ها در آخرین بازى خود هم كه مقابل پاس همدان انجام شد، پس از ۹۰ دقیقه تلاش به تساوى ۳ بر ۳ رضایت دادند. دیدارى كه در تاریخ ۶ اردیبهشت ماه در همدان برگزار شد و كسب یك امتیاز آن بازى هیچ تأثیرى در بقاى آنها نداشت.
پرگل ترین شكست ها
پرگل ترین شكست هاى داماش در لیگ هشتم مقابل ۲ تیم همنام استقلال تهران و استقلال اهواز رقم خورد.داماشى ها با شروع نیم فصل دوم لیگ و در بازى اول خود با استقلال اهواز مقابل این تیم در خانه خود تن به شكست سنگین ۴ بر ۲ دادند، شكستى كه براى گیلانى ها به هیچ وجه قابل هضم نبود. داماشى ها بعد از این بازى به تهران آمدند تا در مقابل استقلال تهران قرار گیرند كه نتیجه آن بازى هم در پایان ۹۰ دقیقه نتیجه اى بهتر از شكست ۴ بر ۲ نبود.
قاطع ترین پیروزى
قاطع ترین پیروزى داماشى ها در لیگ هشتم مقابل برق در بازى سى وسوم آنها در لیگ به دست آمد. در آن دیدار به ظاهر تشریفاتى كه در تاریخ ۲۷ فروردین ماه و در ورزشگاه شهید عضدى برگزار شد، تیم میزبان توانست با ۳ گل، مهدوى ۲ گل و چاوشى حریف خود، برق سقوط كرده را با حساب ۳ بر یك شكست دهد. پیش از این بازى، به نوعى سقوط ۲ تیم برق و داماش به رقابت هاى لیگ دسته اول قطعى شده بود و همین مسأله باعث شد تا انگیزه از بازیكنان ۲ تیم گرفته شود.
بیشترین بازى
محمدرضا مهدوى در جریان رقابت هاى لیگ هشتم به جز دیدار رفت با مس و برگشت با ملوان در بقیه بازى هاى داماش به عنوان بازیكن ثابت یا تعویضى براى تیمش به میدان رفت تا ركورد بیشترین زمان بازى را در این تیم گیلانى به خود اختصاص داده باشد۲۷۶۵. دقیقه بازى ركوردى بود كه مهدوى را جدول زمانى بازیكنان تیم داماش از بقیه بازیكنان پیش انداخت.
اولین و آخرین
نخستین گل تیم داماش گیلان در لیگ هشتم در بازى اول این تیم مقابل استقلال اهواز و توسط امیرحسین یوسفى به ثمر رسید. یوسفى در آن دیدار كه در پایان یك بر یك مساوى به پایان رسید با گل دقیقه ۸۸ خود مانع از شكست تیمش در اهواز شد. آخرین گل داماشى ها نیز در بازى آخر آنها با پاس توسط افشین چاوشى به ثمر رسید، گلى كه چاوشى آن را در دقیقه ۴۳ به ثمر رساند تا با این گل سومین گل خودش را نیز در آن بازى به ثمر رسانده باشد.
ركورددار قضاوت
تورج حق وردى با ۴ قضاوت ركورددار قضاوت براى تیم داماش در لیگ هشتم بود. او در شرایطى موفق به ۴ بار قضاوت براى داماش شد كه داورانى چون اسدى، حاج بابایى، صالحى و افشاریان هر كدام با ۳ بار قضاوت در یكقدمى او قرار داشتند. شمالى ها در دیدارهایى كه حق وردى براى آنها قضاوت مى كرد، صاحب یك پیروزى ۳ بر یك مقابل برق، ۲ تساوى یك بر یك و ۲ بر ۲ مقابل تیم هاى استقلال اهواز و راه آهن و یك شكست ۴ بر ۲ مقابل استقلال شدند.
خشن ترین بازیكن
آدریانو آلوز، بازیكن مؤثر و گلزن تیم داماش در لیگ هشتم در زمره خشن ترین بازیكنان تیمش بود. او به دلیل نوع فوتبال خود و منطقه اى كه در آن بازى مى كرد، در طول فصل و در بازى مقابل تیم هاى ذوب آهن، راه آهن، صباى قم، ملوان، استقلال و پاس از داوران كارت زرد گرفت تا خشن ترین بازیكن در نزد داماشى ها باشد.
اخراجى ها
سیامك فراهانى، ایوان دراگسوویچ، مسعود میكائیلى، مصطفى حاجتى و حبیب هوشیار ۵ بازیكنى بودند كه از تیم داماش در بازى هاى این تیم در لیگ هشتم از داوران كارت قرمز گرفتند و زمین بازى را ترك كردند. هر چند كه در میان اخراجى هاى داماش وضعیت ایوان دراگسوویچ با بقیه فرق مى كرد و او تنها بازیكنى بود كه در جمع مردان داماش ۲ بار توسط داوران از زمین بازى اخراج شد و تیمش را ۱۰ نفره كرد.
237 هزار تماشاگر
در مجموع لیگ هشتم ۲۳۷ هزار تماشاگر از بازى هاى تیم داماش در ورزشگاه شهید عضدى رشت و دیگر ورزشگاه هاى كشور دیدن كردند. حضور ۱۵۳ هزار تماشاگر در نیم فصل اول لیگ، یك ركورد قابل قبول براى داماشى ها به شمار مى رفت، هرچند كه با تغییر شرایط و قطعى شدن سقوط این تیم وضعیت آنها نیز به لحاظ تماشاگر دچار تزلزل شد و تنها ۸۴ هزار تماشاگر براى تماشاى بازى هاى داماش به ورزشگاه ها رفتند.
میانگین
میانگین برد: ۶۶/۵
میانگین مساوى: ۶۱/۲
میانگین باخت: ۲۶/۲
میانگین گل زده: ۱۷/۱
میانگین گل خورده: ۶۴/۱
میانگین امتیاز: ۹۱/۰
سه شنبه 9/4/1388 - 16:26
ورزش و تحرک
هنوز نیامده، خداحافظى كردند
 


پیام
دومین تیم لیگى فوتبال مشهد، هنوز به لیگ برتر نیامده با آن خداحافظى كرد.
پیامى ها كه سال پیش با بخت و اقبال بسیار جواز حضور در لیگ برتر فوتبال را به دست آورده بودند، در جریان رقابت هاى لیگ برتر نشان دادند كه هنوز به آن حد از بلوغ نرسیده اند كه بتوانند شانه به شانه تیم هاى لیگ برترى بیایند.
نوع حضور پیامى ها در لیگ برتر خود نشان دهنده این واقعیت بود كه اگر پیامى ها مى خواهند در لیگ برتر نیز چهره اى مانند لیگ یك داشته باشند، باید سرمایه هاى خود را حفظ كنند، نه اینكه باعث ناراحتى آنها گردند.
در واقع باید گفت كه مشكلات پیامى ها از پیش از شروع لیگ و از جلسه اى آغاز شد كه استاندار براى تقدیر از پیامى ها ترتیب داده بود. در آن جلسه صلاحى، مدیرعامل وقت پیام مشهد با قائم مقام خود یعنى على شیخ الاسلامى كه نقش بسزایى در صعود این تیم به لیگ برتر داشت.
دچار مجادله شد، بطورى كه از همان زمان شیخ الاسلامى عطاى كار كردن در پیام را به لقایش بخشید و با وجود زحمات بسیارى كه در این تیم متقبل شده بود از جمع تیمى كه در تشكیل آن نقش بسزایى ایفاء كرده بود جدا شد، هرچند كه بعد از جدایى قائم مقام خیلى ها تلاش كردند كه شیخ الاسلامى را به پیام برگردانند اما او هرگز به اعتقاداتش پشت نكرد و هرگز به پیام برنگشت تا عدم حضور او در این تیم لیگى در طول فصل كاملاً عیان شود.
4 مدیر
پیام مشهد در طول لیگ، ۴ مدیرعامل را در كنار خود دید، مدیرانى كه بعضاً آمدن و رفتن آنها چندان به چشم نیامد. پیام در ابتداى فصل كارش را با صلاحى آغاز كرد، سپس هاشم حسینى رئیس هیأت فوتبال مشهد مدیریت این تیم را بر عهده گرفت اما حضور او نیز در این تیم دوامى نداشت تا اینكه رحمان نادرى رئیس اسبق هیأت فوتبال مشهد (خراسان) جایگزین او شود اما رحمان نادرى هم ادامه نداد و بالاخره جاى خود را به جواد ایزدى داد تا پیامى ها لیگ را با او به پایان برساندند.
تیم فروشى
در طول لیگ هشتم مشكلات مالى بسیار، تیم پیام را به یك تیم پرحاشیه تبدیل كرده بود، بطورى كه به دفعات در طول فصل خبر فروش تیم پیام گوش ها را نوازش داد اما چون خریدارى نبود، پیامى ها با پشتیبانى اداره كل تربیت بدنى به بقاى خود ادامه دادند و به تعبیرى با سیلى صورت خود را سرخ نگه داشتند. پیامى ها تا روز آخر لیگ اعتقاد داشتند كه این آمادگى را دارند كه تیمشان را به هر فرد یا سازمانى كه توانایى اداره آن را داشته باشد با یك نرخ معقول بفروشند.
هاشمى نسب
مهدى هاشمى نسب كه خیلى ها حضور او را در پیام تنها به دلیل حضور خداداد عزیزى در این تیم مى دانستند، تا روزى كه خداداد به عنوان سرمربى بر روى نیمكت این تیم مى نشست، خیلى خوب با پذیرش شرایط موجود مانند یك بازیكن منظم كارش را مى كرد اما با رفتن خداداد مشكلات مهدى هاشمى نسب هم با پیامى ها آغاز شد. مهدى با شروع نیم فصل دوم پیام را رها كرد و به تهران بازگشت. او پس از بازگشت به تهران بار دیگر همراه خداداد عزیزى شد و با او به اهواز رفت تا خداداد را تنها نگذاشته باشد.مهدى با این كار خود میزان علاقه مندى اش را به خداداد عزیزى به بهترین شكل ممكن نشان داد، بطورى كه خیلى ها پیش بینى مى كنند كه زوج خداداد عزیزى و مهدى هاشمى نسب در فوتبال ایران به یك زوج جدانشدنى تبدیل خواهد شد.
ماجراى جنجالى
در پایان دیدار رفت ۲ تیم پیام مشهد و مقاومت سپاسى شیراز در ورزشگاه ثامن مشهد اتفاقاتى افتاد كه تاوان سختى را براى خداداد عزیزى و برخى از مسئولان تیم پیام به همراه داشت. در پایان آن بازى آنطور كه گفته شد، تعدادى از دوستان خداداد عزیزى با یك خبرنگار شیرازى كه در VIP ورزشگاه نشسته بود، درگیر شدند و خداداد عزیزى هم به واسطه همین موضوع یكسال از فوتبال محروم گشت.
خارجى هاى پیام
اشپیتین آرفى، دیه گو ماكسیموف، ماكچیچ و گالوالو ۴ بازیكن خارجى تیم پیام در طول لیگ هشتم بودند كه در بین آنها وضعیت آرفى با بقیه به لحاظ نوع فوتبالش فرق مى كرد. بعد از آرفى هم ماكسیموف بازیكنى بود كه تا حدودى توانست پاسخ اعتماد پیامى ها را بدهد اما او هرگز نتوانست نقشى به مانند آرفى در پیام داشته باشد. به تعبیرى باید گفت كه درخشش و نقش مؤثر آرفى در پیام به حدى بود كه بازى دیگر بازیكنان خارجى تیم پیام تحت تأثیر بازى هاى خوب او گم شده بود.
30 بازیكن
محسن ارزانى، محمد سهیمى، محمد مطورى، علیرضا جلیلى، اشپیتین آرفى، مرتضى برگى زر، روح الله بهرامى، سیروس سنگچولى، ابراهیم شكورى، محسن زاهدى، روح الله سلطانى، دیه گو ماكسیموف، مهدى هاشمى نسب، مجید غلامى، محمدحسن رجب زاده، محمد صنعتى، حسین كوشكى، رضا حقیقى، سجاد امیرى، علیرضا بیك زاویه، على زادعلى، مهدى شعبانى، محمد سیروس زاده، ماكچیچ، مرتضى بیگدلى، یونس مسعودى، وینگو گالوالو، مهدى چاهجویى، منصور جمالیان و منصور توحیدیان ۳۰ بازیكنى بودند كه براى پیام در طول رقابت هاى لیگ هشتم به میدان رفتند.
146 هزار تماشاگر
مجموع تعداد تماشاگرانى كه در طول لیگ هشتم به تماشاى باز هاى پیام در ورزشگاه ثامن مشهد و دیگر ورزشگاه هاى كشور نشستند چیزى حدود ۱۴۶ هزار تماشاگر بود. تعداد ۸۰ هزار تماشاگر در نیم فصل اول به تماشاى بازى هاى پیام نشستند اما با شروع نیم فصل دوم و تحلیل چهره پیام و احتمال سقوط این تیم تعداد تماشاگران این تیم نیز تقلیل یافت و به ۶۶ هزار تماشاگر رسید تا به نوعى تماشاگران مشهدى عدم رضایت خود را از عملكرد این تیم مشهدى نشان داده باشند.
بیشترین بازى
محسن ارزانى با ۲۸۸۰ دقیقه بازى بیشترین بازى را براى پیامى ها در طول لیگ هشتم انجام داد. بعد از ارزانى بازیكنانى چون محمد سهیمى، محمد مطورى و علیرضا جلیلى به ترتیب با ۲۴۹۰ ، ۲۴۰۰ و ۲۳۹۲ دقیقه بازى در تعقیب او بودند. بازیكنانى كه اگر چه با ارزانى اختلاف زمانى فاحش داشتند اما در بین خودشان در طول فصل رقابت سختى را به نمایش گذاشتند.
اولین و آخرین
زننده اولین و آخرین گل پیامى ها در لیگ هشتم بازیكنى به نام اشپیتین آرفى بود. او گل اول خود و تیمش را در نخستین بازى لیگ و مقابل تیم برق شیراز به ثمر رساند. ارزانى در آن بازى كه در ورزشگاه ثامن مشهد برگزار شد، در دقیقه ۱۹ موفق به باز كردن دروازه حریف شد، هرچند كه تك گل آرفى نیز براى فرار پیامى ها از شكست كافى نبود و در نهایت به شكست ۲ بر یك آنها منجر شد. آرفى در بازى سى وسوم لیگ و مقابل مقاومت سپاسى هم در دقیقه ۸۷ و از روى نقطه پنالتى آخرین گل خود و تیمش را به ثمر رساند.
پرگل ترین بازى
پرگل ترین بازى پیامى ها در طول رقابت هاى لیگ هشتم مقابل مس كرمان به دست آمد، دیدارى كه در ورزشگاه شهید باهنر كرمان برگزار شد و ۲ تیم یك بازى پرگل را به نمایش گذاشتند. دیدار ۲ تیم مس كرمان و پیام مشهد در تاریخ پنجم آبان ماه برگزار شد و در نهایت هم با تساوى ۳ بر ۳ به پایان رسید تا آنها در نزد هواداران خود به یك نتیجه قابل قبول دست یافته باشند.
بهترین گلزن
اشپیتین آرفى در جریان رقابت هاى لیگ هشتم بیشترین گل را براى پیامى ها به ثمر رساند، تا به عنوان بهترین گلزن این تیم مشهدى لقب بگیرد. آرفى در لیگ، ۱۸ گل براى پیام زد تا علاوه بر عنوان بهترین گلزن پیام، به عنوان دومین گلزن لیگ هم چهره شود. آرفى بعد از آرش برهانى كه با ۲۱ گل زده عنوان بهترین گلزن لیگ را از آن خود كرد. با ۱۸ گل زده نشان داد كه در گلزنى مى تواند یك رقیب سرسخت براى مهاجمان فوتبال ایران باشد.
ماجراى تلخ
على زادعلى بازیكن بااخلاق تیم پیام بعد از هفته سوم رقابت هاى لیگ كه براى پیامى ها مقابل فولاد به میدان رفت، دیگر اجل مهلت فوتبال بازى كردن به او نداد و بازیكن محبوب و محجوب مشهدى ها در یك سانحه رانندگى و تصادف در جاده شمال غربى كشور جان به جان آفرین تسلیم كرد و جامعه فوتبال ایران را داغدار كرد. مرحوم زادعلى از جمله بازیكنان خوب فوتبال ایران به حساب مى آمد كه آینده خوبى برایش پیش بینى مى شد. روحش شاد و یادش گرامى.
ركورددار مربیان
پیام مشهد در خصوص تعویض سرمربى نیز در لیگ هشتم یك ركورد قابل قبول از خود بر جاى گذاشت، حضور ۶ مربى در طول فصل نشان از این داشت كه این تیم با آرامش فاصله بسیارى دارد. پیامى ها فصل را با خداداد عزیزى آغاز كردند و در طول فصل به دلیل اتفاقاتى كه در این تیم به وقوع پیوست مربیانى چون على اكبر پورمسلمى، مجیدرضا حسینى پور، عباس چمنیان، دوباره مجید رضاحسینى پور و كاظم غیاثیان هم این فرصت را پیدا كردند كه به عنوان سرمربى بر روى نیمكت این تیم بنشینند. در این بین مجید رضا حسینى پور تنها كسى بود كه ۲ بار توانست به عنوان سرمربى در تیم پیام نقش ایفاء كند.
میانگین ها
میانگین برد: ۷۷/۳
میانگین مساوى: ۲۵/۴
میانگین باخت: ۲
میانگین گل زده: ۹۷/۰
میانگین گل خورده: ۵۲/۱
میانگین امتیاز: ۰۲/۱
سه شنبه 9/4/1388 - 16:25
ورزش و تحرک
از اول، چهارم بودند از آخر، چهارم شدند!
 


ابومسلم


اگر در لیگ هشتم سیاه جامگان خراسانى نتوانستند مثل همیشه نتیجه بگیرند شاید بتوان تمام گناه آن را به گردن مسئولان آن انداخت.

مسئولانى كه عملكردشان به گونه اى بود كه ابومسلم نتوانست در آرامش اهداف بزرگش را پیگیرى كند.
پیش از شروع لیگ چنین پیش بینى مى شد كه ابومسلمى ها پس از خداحافظى غلام حسین پیروانى به عنوان اولین مربى این فصلشان با اكبر میثاقیان كار را آغاز كنند و به همین دلیل هم بود كه چند تن از بازیكنان همیشگى همراه این سرمربى به ابومسلم رفتند تا با پوشیدن پیراهن آن تیم وفادارى خودشان را به میثاقیان نشان دهند، در حالى كه این اتفاق نیفتاد و ابومسلم، لیگ را با هادى برگى زر به عنوان سومین سرمربى این فصل ابومسلم آغاز كرد.
سیاه جامگان خراسانى در لیگ هشتم برخلاف ادوار گذشته آن آرامش لازم را نداشتند و همین عامل كافى بود تا آنها هیچ گاه در طول لیگ رنگ خوشى را نبینند.
ابومسلم در طول روزهاى لیگ هشتم فراز و فرود بسیارى در كارش دیده شد، روزهایى كه ابومسلمى ها در عرش سیر مى كردند و روزهاى دیگرى كه از بیم سقوط روز و شب نداشتند اما آنها نیز به مانند استقلال اهواز با خوش شانسى تمام در لیگ ماندنى شدند كه این بقا را بیشتر از اینكه از بازیكنان خود ممنون باشند باید از تیم هاى برق، داماش و پیام سپاسگزار باشند كه چنان امتیاز گرفتند كه باعث بقاى سیاه جامگان در لیگ شدند.

8 سرمربى
ابومسلمى ها امسال ركورد سرمربى را در بین تیم هاى لیگى شكستند. آنها قبل از شروع بازى ها و در طول فصل ۷ سرمربى را معرفى كردند، مربیانى كه در مجموع به خاطر شرایط خاص ابومسلم نتوانستند انتظارات به حق طرفداران این تیم مشهدى را برآورده نمایند. آنها لیگ را پس از عقد قرارداد و كار با غلام حسین پیروانى و اكبر میثاقیان رسماً با هادى برگى زر آغاز كردند و این مربى صرفاً توانست ۱۳ هفته بر روى نیمكت این تیم بنشیند كه حاصل عملكرد او نیز آنچنان نبود كه سیاه جامگان انتظار داشتند شكست


تغییر
ابومسلم با مصطفى بنى اسد به عنوان مدیر عامل، لیگ هشتم را آغاز كرد، هر چند كه در اواسط فصل مسائل مالى و مشكلات مدیریتى باعث شد تا یك بار دیگر پاى ناصر شفق هم به میان بیاید. همان مدیرى كه خیلى ها از او به عنوان مدیر اصلى ابومسلم در همان ایام یاد مى كردند اما بنى اسد با تكذیب تمام آن مسائل خود را مدیر این تیم مى دانست اما حضور حسین قاسمى به عنوان مدیر عامل در روزهاى پایانى لیگ كلاف را پیچیده تر كرد.

رنگ و بوى سقوط
شاید بدبین ترین افراد هم تصور این را نمى كردند كه روزى سیاه جامگان خراسانى از بیم سقوط، روزهاى بدى را سپرى كنند اما این اتفاق افتاد و شرایط لیگ در روزهاى پایانى به گونه اى رقم خورد كه احتمال سقوط ابومسلم به لیگ دسته اول هم به یكى از دغدغه هاى اصلى طرفداران فوتبال در مشهد تبدیل شد. روزهایى كه خیلى ها نگران سقوط تیم ریشه دار ابومسلم به دسته پایین تر بودند چرا كه در مشهد كمتر علاقمند به فوتبالى وجود داشت كه بخواهد حضور ابومسلم در لیگ دسته اول را بپذیرد.

شایعه
در روزهایى كه خطر سقوط ابومسلمى ها را تهدید مى كرد و اكبر میثاقیان هم بنا به دلایلى از استقلال اهواز جدا شده بود، بحث حضور میثاقیان در ابومسلم دهان به دهان پیچید و حتى به عنوان یك خبر مهم بر روى خروجى برخى از خبرگزارى ها هم رفت اما اكبر میثاقیان با تكذیب چنین خبرى اعلام كرد كه اگر قرار است او هدایت سیاه جامگان را بر عهده بگیرد ترجیح مى دهد كه این اتفاق در لیگ نهم براى ابومسلمى ها بیفتد، به هرحال ابومسلمى ها فصل قبل چهارم شده بود، امسال از آخر چهارم شد!

2 پیروزى با ارزش
گویا ابومسلمى ها تنها تیمى بودند كه راه رسیدن به پیروزى مقابل ذوب آهن را بلد بودند چرا كه هم در دیدار رفت و هم در دیدار برگشت این ابومسلمى ها بودند كه حریف خود را در عین قدرت شكست دادند تا مشخص شود هر تیمى را كه نتوانند ببرند، خوب مى توانند ذوب آهن را شكست بدهند! ابومسلمى ها در دیدار رفت مقابل ذوب آهن و در ورزشگاه ثامن توانستند با حساب ۴ بر صفر حریف خود را شكست دهند، همچنان كه در دیدار برگشت و در ورزشگاه فولاد شهر اصفهان هم موفق به تكرار این نتیجه با یك گل كمتر شدند، هر چند كه در جام حذفى ذوب آهن بر ابومسلم فائق آمد.

محرومیت
شهاب گردان دروازه بان جوان ابومسلم در دیدار برگشت تیمش مقابل پرسپولیس دست به اشتباه بدى زد و در حالى كه تیمش مقابل تیم تهرانى یك بر صفر عقب بود ، بر سر تصاحب یك توپ اوت شده چنان رفتارى را با یك نوجوان توپ جمع كن داشت كه به هیچ وجه از بازیكنى مانند او پذیرفتنى نبود. گردان با توپ محكم به توپ جمع كن ورزشگاه آزادى كوبید تا مورد خشم و غضب جامعه فوتبال قرار گیرد. این عمل گردان با عكس العمل كمیته انضباطى فدراسیون فوتبال و محرومیت چند جلسه اى همراه شد.

پرگل ترین پیروزى
پرگل ترین پیروزى سیاه جامگان در لیگ هشتم در بازى با پرسپولیس در دور رفت رقابت هاى لیگ به دست آمد. دیدارى كه ابومسلمى ها طى آن موفق شدند با حساب پرگل ۴ بر ۳ حریف خود را شكست دهند. در آن دیدار كه در تاریخ هفدهم مهر ماه انجام شد، ابومسلم با ۲ گل بائو و گل هاى دانشدوست و خانى توانست ۴ بار دروازه سرخپوشان تهرانى را بگشاید تا شكست ۴ بر ۳ پرسپولیسى ها در ورزشگاه ثامن مشهد رقم بخورد، شكستى كه خیلى ها آن را حق پرسپولیسى ها نمى دانستند.

خارجى هاى ابومسلم
عرفان اولروم، عبدالجبار مومونى، جاسم محمد غلام و جان دى نگودى ۴ بازیكن خارجى تیم ابومسلم در لیگ هشتم بودند، بازیكنانى كه بعضاً براى ابومسلم بسیار هم مؤثر ظاهر شدند اما آنچه كه باعث شد تا اولروم بازیكن خارجى این تیم درخشش همیشگى را نداشته باشد، به خاطر مشكلات مالى بسیارى بود كه گریبان این تیم را گرفت. اولروم به دفعات از نحوه پرداخت مالى سیاه جامگان گلایه كرد هرچند كه مدیران وقت ابومسلم گاه و بیگاه چنین مسأله اى را تكذیب كردند.

سرخابى ها در ابومسلم
حمید شفیعى بازیكن فصل پیش استقلال و داود سید عباسى بازیكن سال هاى پیش پرسپولیس بازیكنانى بودند، كه در اواسط راه لیگ هشتم براى كمك به ابومسلم پیراهن این تیم را پوشیدند اما وضعیت آنها به گونه اى بود كه هرگز نشانى از گذشته خود بروز ندادند. شفیعى اگرچه از همان ابتداى فصل به ابومسلم رفت اما به دلیل شرایطى كه داشت كمتر در این تیم به بازى گرفته شد و این درحالى است كه سید عباسى كه در نیم فصل دوم پیراهن این تیم را برتن كرده بود، توانست ركورد بمراتب بهترى نسبت به شفیعى از نظر مجموع زمان حضور در میدان از خود برجاى بگذارد.

روزهاى طلایى
شروع كار على حنطه در ابومسلم با ۴ پیروزى پى در پى مقابل تیمهاى پاس، استقلال اهواز، پیكان و ذوب آهن همراه بود كه این ۴ پیروزى باعث شد تا خیلى ها حنطه را فراتر از یك مربى معمولى معرفى كنند و كار او را یك كار بزرگ بدانند اما در همان ایام هم مشخص بود كه این یك شوك موقتى است. به طورى كه این اتفاق هم افتاد و پس از آن ۴ پیروزى ناكامى هاى ابومسلم با حنطه آغاز شد شكست در مقابل فولاد، پرسپولیس، داماش و سپاهان نتایجى بود كه حنطه و ابومسلم را در مقابل كوهى از مشكلات قرار داد و آنها هرگز تا پایان رقابت ها در لیگ و جام حذفى رنگ برد را ندیدند.

27 بازیكن
میثم بائو، سعید خانى، رضا ناصحى، سعید بیات، داود دانشدوست، عرفان اولروم، على حقدوست ، شهاب گردان، وحید على عسگرى، مهدى ثابتى، جواد رزاقى، امیر اظهرى، داود سید عباسى، عبدالجبار مومونى، امجد شكوه مقام، سعید چاهجویى، احسان خرسندى، جان دى نگودى، مهدى آقا محمدى، مصطفى شهركى، جاسم محمد غلام، جواد ضیغمى، یونس شاكرى، ایمان نعمت پور، مهدى محمدزاده، حمید شفیعى و معین عباسیان ۲۷ بازیكنى بودند كه در طول لیگ هشتم براى ابومسلم به میدان رفتند.

اخراجی ها
ابومسلمى ها در لیگ هشتم شرایطى داشتند كه باعث عصبانیت بازیكنان این تیم در برخى از بازى هاى لیگ شده بود، عصبانیتى كه تعداد كارت هاى زرد و قرمز آنها دال بر گواه این واقعیت است. جاسم محمد غلام، وحید عسگرى، شهاب گردان، احسان خرسندى، رضا ناصحى، سعید بیات و عبدالجبار مومونى ۷ بازیكنى بودند كه در طول لیگ هشتم توسط داوران از زمین بازى براى سیاه جامگان اخراج شدند با این تفاوت كه در بین ۷ اخراجى ابومسلم، عبدالجبار مومونى با ۲ بار اخراج از این حیث یك ركورددار به حساب مى آید.

خشن ترین بازیكن

رضا ناصحى خشن ترین بازیكن
ابومسلم در طول لیگ هشتم بود. او در ۲۹ دیدارى كه براى سیاه جامگان به میدان رفت، یكبار توسط رحیم مهرپیشه در بازى با راه آهن از زمین بازى در دقیقه ۷۹ اخراج شد و ۸ بار هم كارت زرد داوران را مقابل دیدگان خود دید. ناصحى در ابومسلم در حالى صاحب این عنوان شد كه بازیكنانى چون بیات و مومونى براى كسب چنین عنوانى در یك قدمى او قرار داشتند.

تماشاگر
 ۳ بر صفر ابومسلمى ها از راه آهن باعث شد تا آنها ناصر حجازى را به عنوان جانشین برگى زر معرفى كنند كه این مربى و این انتخاب به نوعى تبلیغاتى بود چرا كه ناصر حجازى هرگز بر روى نیمكت این تیم ننشست و در همان ابتداى كار امیرحسین پیروانى را به عنوان كمك برگزید تا او به جاى حجازى هدایت سیاه جامگان را بر عهده بگیرد اما پیروانى نیز بنا به دلایلى نتوانست با ابومسلمى ها ادامه دهد و به ناچار از این تیم جدا شد تا آنها على اصغر جهاندارى را به عنوان ششمین سرمربى خود برگزینند. اما انتخاب جهاندارى هم مشخص بود كه یك انتخاب موقت است چرا كه بعد از یكى ، دو هفته او هم رفت تا على حنطه به ابومسلم بیاید، مربى كه آمدنش به جمع سیاه جامگان با سر و صداى بسیارى همراه بود اما هر چه لیگ به پایان راه خود نزدیك مى شد، نتایج او نیز ابومسلم را از سقوط دور نكرد تا اینكه براى بازى آخر با ملوان، سیاه جامگان براى دومین بار على اصغر جهاندارى را همراه با مدیرعامل خود قاسمى به عنوان سرمربى انتخاب كردند تا در این تیم ۷ نفر به عنوان ۸ سرمربى سیاه جامگان معرفى شوند. ۱۹۲ هزار تماشاگر در طول رقابت هاى لیگ هشتم از بازى هاى این تیم مشهدى در ورزشگاه ثامن و دیگر ورزشگاه هاى كشور دیدن كردند و این درحالى بود كه استقبال تماشاگران براى تماشاى بازیهاى ابومسلم در نیم فصل اول مراتب بیشتر از نیم فصل دوم بود. به طورى كه در نیم فصل اول ۱۰۵ هزار تماشاگر توانست در ورزشگاه هاى كشور به تماشاى بازى هاى ابومسلم بنشیند اما با شروع نیم فصل دوم و حال و روز نه چندان خوب سیاه جامگان استقبال تماشاگران هم كم شد و تنها ۸۷ هزار تماشاگر به ورزشگاه ها رفتند.


داورى
خداداد افشاریان، احمد صالحى و سعید مظفرى زاده در بین دیگر داوران فوتبال ایران ركورددار قضاوت بازى هاى ابومسلم در لیگ هشتم بودند. آنها هركدام با ۴ بار قضاوت چنین عنوانى را به خود اختصاص دادند. حاصل قضاوت سعید مظفرى زاده براى سیاه جامگان ۴ شكست بود. ابومسلم با قضاوت صالحى صاحب ۲ پیروزى و ۲ تساوى شد، ضمن اینكه ابومسلمى ها در دیدارهایى كه قضاوت آن را افشاریان برعهده داشت صاحب ۲ پیروزى و ۲ شكست شدند.

بهترین گلزن
میثم بائو با زدن ۱۱ گل بهترین گلزن ابومسلم در لیگ هشتم بود. بائو در دور رفت بازى ها مقابل تیم هاى ذوب آهن، پرسپولیس ۲ گل، داماش ۲ گل و ملوان ۶ گل از مجموع ۱۱ گل خود را به ثمر رساند، ضمن اینكه در دور برگشت هم توانست در بازى با تیم هاى استقلال اهواز، پیكان، ذوب آهن، فولاد و سپاهان براى تیمش گلزنى كند. بائو در دور برگشت در ۴ بازى متوالى زننده ۴ گل براى ابومسلمى ها بود.

میانگین ها
میانگین برد: ۲۵/۴
میانگین تساوى۰۹:/۳
میانگین باخت: ۲۶/۲
میانگین گل زده: ۱
میانگین گل خورده: ۲۰/۱
میانگین امتیاز: ۰۲/۱
 
سه شنبه 9/4/1388 - 16:24
ورزش و تحرک
استقلال اهواز ، دقیقه ۹۰ در لیگ برتر ماند
 


استقلال اهواز


شاید مسئولان استقلال اهواز فكرش را هم نمى كردند كه چنین روزهاى سخت و دشوارى را تجربه كنند روزهایى كه باعث شد آنها از شرایط سخت تیمدارى لب به شكوه باز كنند.

اهوازى ها پیش از شروع لیگ در فصل نقل و انتقالات چنان عمل كردند كه گویى مى خواهند یكى از بهترین تیم هاى ادوار مختلف خود را ببندند اما بیشتر صحبت هاى آنها با بازیكنان اسم و رسم دار تنها در حد صحبت باقى ماند و بازیكن سوپراستارى به مجموعه استقلال اهواز اضافه نشد.
اهوازى ها در لیگ هشتم به گونه اى عمل كردند كه از همان آغاز راه نیز مى شد چنین روزهاى سخت و دشوارى را براى آنها پیش بینى كرد.
آنها تا چند روز پیش از شروع لیگ تیم خود را با یك مربى نام آشنا بستند اما در آستانه بازى ها، با یك مربى دیگر كارشان را ادامه دادند تا مشخص شود اهوازى ها با مشكلات عدیده اى در طول لیگ مواجه خواهند شد.
درست همانند اتفاقاتى كه براى آنها در طول فصل افتاد و باعث ناكامى هایى براى آنها شد. اهوازى ها تا روزهاى پایانى لیگ مشخص نبود كه ماندنى هستند یا رفتنى، اما وضعیت ۳ تیم برق، داماش و پیام به گونه اى بود كه استقلال ماند تا بازیكنانش لیگ نهم را نیز به چشم ببینند.

3 مربى براى یك فصل
استقلال اهواز لیگ هشتم را پس از دوران آماده سازى با محمود یاورى، با رضا احدى آغاز كرد كه از همان ابتدا مى شد متوجه این واقعیت گشت كه حضور احدى در تیم اهوازى یك حضور موقتى است. اهوازى ها كه با احدى به توفیقى دست نیافته بودند پس از گذشت چند هفته اكبر میثاقیان را از مشهد به اهواز بردند تا با او به وضعیت خود سروسامان دوباره اى بدهند. اما حضور اكبر میثاقیان هم در این تیم اهوازى براى خود حكایات شنیدنى بسیار داشت. اهوازى ها كه هفته هاى بسیارى را با میثاقیان سر كردند به دلیل ترس احتمالى از سقوط بهتر دیدند كه با تعویض او یك شوك دیگر را نیز در تیمشان ایجاد كنند تا بلكه با این شوك در لیگ ماندنى شوند كه شدند. اهوازى ها كه از همان ابتداى فصل به نوعى كریم بوستانى را به عنوان مربى در كنار خود داشتند در هفته هاى پایانى ریسك خطرناكى كردند و تیم را به بوستانى سپردند تا این تیم اهوازى لیگ را با یك مربى بومى به پایان برساند. حضور بوستانى در استقلال اهواز و نتایجى كه براى تیم هاى برق، داماش و پیام مشهد در هفته هاى پایانى رقم خورد باعث شد تا اهوازى ها یكبار دیگر بازى در لیگ برتر را تجربه كنند.
همراهى بوستانى
بعد از بركنارى اكبر میثاقیان، اهوازى ها یك مشهدى دیگر را به اهواز بردند تا به ظاهر به عنوان یك دوست بر تیم استقلال اهواز نظارت داشته باشد دوستى كه به گواه تمامى اهالى فوتبال نقشش در تیم استقلال اهواز در دوران كریم بوستانى فراتر از یك دوست بود اما هیچگاه نقش او رسمى نشد. خداداد عزیزى كه به ظاهر دوران محرومیتش را پشت سر گذاشت در روزهاى سخت استقلال اهواز با همراه همیشگى اش مهدى هاشمى نسب برروى سكوهاى سیمانى ورزشگاه تختى اهواز نشستند تا با هدایت دوستانه شان مانع از سقوط تیم استقلال اهواز به دسته پایین تر شوند. خداداد با قبول این مسئولیت ریسك بزرگى را كرد چرا كه او با پیامى كه لیگ را شروع كرده بود، وقتى به جایى نرسید و محرومیت به سراغش رفت هدایت دوستانه تیم دیگرى را پذیرفت كه در یك قدمى سقوط قرار داشت اما سقوط نكرد چنانچه در روز پایانى لیگ خوشحالى خداداد اگر بیشتر از شهرام شفیع زاده نبود كمتر از او هم نبود وهمین مساله باعث شد تا اهوازى ها و هواداران تیم استقلال براى او ارزش خاصى را قائل باشند.
مشكل مالى
یكى از مشكلاتى كه طى روزهاى لیگ هشتم اهوازى ها از آن رنج مى بردند مشكل مالى آنها بود مشكلى كه هیچگاه حل نشد و یا اینكه نخواست بشود. مشكل مالى اهوازى ها در طول لیگ هشتم به گونه اى بود كه تمامى مربیان این تیم در ادوار مختلف لب به تاثیر آن گشودند و آن را دلیل اصلى بى انگیزگى بازیكنان دانستند. مشكلى كه به روایت آمار اختصاص به لیگ هشتم نداشت و سال هاست كه اهوازى ها را به عنوان یك تیم خصوصى رنج مى دهد.
یك فصل دلهره
وضعیت استقلال اهواز در لیگ هشتم به گونه اى بود كه كه یك فصل پر از اضطراب و دلهره را براى هواداران این تیم اهوازى به ارمغان آورد. روزهایى كه قطعاً تماشاگران پرتعداد اهوازى آنرا فراموش نخواهند كرد. قرار داشتن در رده هاى نزدیك به پرتگاه سقوط در طول فصل و نتایجى كه استقلال اهواز مى گرفت بارها و بارها آرامش را از اهوازى ها و طرفداران به فوتبال در این شهر فوتبال خیز گرفت تا آنها یك فصل بد و پردلهره را پشت سر گذاشته باشند.
شكرون
محمدناصر شكرون مهاجم گلزن و عراقى تیم استقلال اهواز كه قرار بود به نوعى مشكلات گلزنى این تیم اهوازى را حل كند بنا به دلایلى هرگز نتوانست در طول لیگ هشتم در حد و اندازه هاى خودش ظاهر شود.
خارجى هاى استقلال اهواز
ناصر شكرون، هیثم كاظم و ماریان بلوچفا خارجى هاى تیم استقلال اهواز در لیگ هشتم بودند بازیكنانى كه اكثریت آنها را بازیكنان عراقى تشكیل مى دادند. بازیكنانى كه به مراتب عملكرد موثرترى را در این تیم اهوازى داشتند. بازیكنان عراقى تیم استقلال اهواز به دلیل عدم مشكل زبان و مشكلات آب و هوایى كارى كردند كه ماریان بلوچفا و فوتبال او در این تیم اهوازى كمتر به چشم آمد بازیكنى كه پیش از حضور در اهواز مربیان این تیم از توانایى هاى او بسیار گفته بودند.
32 بازیكن براى استقلال
حسین ماهینى، حمیدرضا بابایى، عبدالله توحیدى مهر، على یحیى نژاد، محمد آقا محمدى، حمیدرضا رجبى، هیثم كاظم، مصطفى بیژنى، مهدى دغاغله، محسن رسولى، مهرزاد رضایى، ناصر شكرونى، رضا جلالى ثابت، على انصاریان، جاسم صادقى، محمد فعال، مجید كوتى، امیر وزیرى، احمد بوعذار، عبدالهادى خنیفر، میلاد میداودى، حسن مرادى، خیرالله ویسى، امیر شرفى، احتشام ساسانى، ماریان بلوچفا، مهدى زنجانى، امیر قویدل، احمد كاظم، افشین كمایى، مصطفى احمدى و حسین بغلانى ۳۲ بازیكنى بودند كه در طول یك هشتم براى استقلال اهواز به میدان رفتند.
ركورد دار قضاوت
سعادت باغبان و احمد صالحى ۲ داورى بودند كه هر كدام با ۴ بار قضاوت دیدارهاى استقلال اهواز در لیگ هشتم در بین دیگر داوران لیگى صاحب ركورد قابل قبولى براى خود شدند.باغبانى ۴ دیدار را براى اهوازى ها قضاوت كرد كه حاصل آن یك پیروزى و ۳ تساوى براى آنها بود ضمن اینكه در ۴ قضاوتى كه احمد صالحى براى اهوازى ها انجام داد آنها به ۲ شكست و ۲ پیروزى رسیدند نكته جالب توجه در مورد قضاوت هاى احمد صالحى این بود كه این داور ۴ قضاوت خود را در نیم فصل دوم لیگ براى آنها انجام داده بود.
اخراجى ها
ناصر شكرون و رضا جلالى ثابت ۲تن از بازیكنان اخراجى تیم استقلال اهواز در جریان رقابت هاى لیگ هشتم فوتبال ایران بودند.ناصر شكرون مهاجم عراقى تیم استقلال اهواز در نیم فصل اول لیگ و در بازى پانزدهم این تیم مقابل سپاهان و در دیدارى كه او در دقیقه ۸ آن یكى از ۳ گل تیمش را به ثمر رساند در دقیقه ۷۵ توسط علیرضا فغانى از بازى اخراج شد تا اهوازى ها از آن پس ۱۵ دقیقه را ۱۰ نفره سپرى كرده باشند. رضا جلالى ثابت هم در دقیقه ۱۸ بازى با مقاومت سپاسى در دور برگشت لیگ از محمدحسین افشارى كارت قرمز گرفت و تیمش را ۱۰ نفره كرد.
خشن ترین بازیكن
محمد آقا محمدى با دریافت ۱۰ كارت زرد در طول لیگ لقب خشن ترین بازیكن تیم استقلال اهواز را به خود اختصاص داد. آقا محمدى در دور رفت ۶ كارت زرد در بازى با تیم هاى داماش، راه آهن، ابومسلم، پیكان، صباى قم و پرسپولیس از داوران دریافت كرد و در دور برگشت هم در ۴ بازى استقلال اهواز مقابل تیم هاى استقلال تهران، صباى قم، ذوب آ هن اصفهان و سایپا كارت زرد گرفت تا از مجموع ۲۶ دیدارى كه براى تیمش انجام داده در ۱۰ بازى آن اخطار دریافت كرده باشد.
185 هزار تماشاگر
۱۸۵ هزار تماشاگر از بازى هاى تیم استقلال اهواز در طول لیگ هشتم در ورزشگاه تختى اهواز و ورزشگاه هاى دیگر كشور دیدن كردند. ۹۴ هزار تماشاگر استقلال اهواز در نیم فصل اول به تماشاى بازى هاى این تیم نشستند و در نیم فصل دوم كه اهوازى ها تحلیل رفته و به سقوط نزدیك شدند تماشاگران این تیم نیز به نسبت تحلیل رفته و تعداد آنها به ۹۱ هزار تماشاگر تقلیل یافت.
ركورددار بازى
حسین ماهینى در تیم استقلال اهواز صاحب ركورد بیشترین بازى در بین دیگر بازیكنان این تیم شد.ماهینى با برجاى گذاردن ركورد ۲۶۱۰ دقیقه بازى عملاً برترى خود را نسبت به بقیه بازیكنان نشان داد و ثابت كرد كه مهره قابلى براى اهوازى ها در طول لیگ هشتم بوده است.ماهینى تنها در بازى برگشت با تیم هاى داماش، مس و پاس به میدان نرفت، ضمن اینكه او در بازى رفت و برگشت با برق شیراز نیز تنها بازیكن غایب تیمش بود.
اولین و آخرین
احتشام ساسانى هافبك تیم فوتبال استقلال اهواز زننده نخستین گل اهوازى در لیگ هشتم بود.ساسانى در دیدار ۲ تیم استقلال اهواز و داماش كه قضاوت آن را تورج حق وردى برعهده داشت در دقیقه ۳۶ براى تیمش گلزنى كرد تا در نهایت آن دیدار با حساب یك بر یك مساوى به پایان برسد. آخرین گل اهوازى ها را نیز مهدى دغاغله در دقیقه ۸۶ بازى با برق به ثمر رساند، دیدارى كه در نهایت با پیروزى ۳ بر صفر تیم اهوازى یعنى استقلال به پایان رسید.
شروع متوسط، پایان خوب
اهوازى ها كه لیگ را با تساوى یك بر یك مقابل داماش آن هم درخانه و در ورزشگاه تختى اهواز آغاز كرده بودند، با وجود نتایج نه چندان خوبى كه در طول لیگ به آن دست یافتند، موفق شدند آن را خوب به پایان برسانند. پیروزى ۳ بر صفر استقلال اهواز در آخرین بازى و در ورزشگاه حافظیه شیراز و مقابل برق باعث شد تا اهوازى ها با وجود آنكه لیگ هشتم را خوب شروع نكرده بودند، با خوبى به پایان برسانند.
شكست كمرشكن
شكست ۶ بر صفر استقلال اهواز در تهران و مقابل تیم استقلال به نوعى كمر استقلال اهواز واكبر میثاقیان را براى ادامه بازى هاى لیگ شكست در آن دیدار كه در تاریخ بیست و هشتم شهریور ماه در تهران و در ورزشگاه آزادى برگزار شد، اهوازى ها تن به یكى از سخت ترین شكست هاى خود در طول برگزارى رقابت ها لیگ دادند. شكستى كه باعث تحقیر استقلالى هاى اهواز شد و نا امیدى را براى این تیم به ارمغان آورد. شكستى كه تا هفته هاى متمادى یاد و خاطره اش با اهوازى ها همراه بود.
بهترین گلزن
حمیدرضا رجبى، ناصر شكرون و مهدى دغاغله هر كدام با زدن ۵ گل در زمره بهترین گلزنان تیم استقلال اهواز در لیگ هشتم بودند. رحیمى، شكرون و دغاغله در واقع از مجموع ۳۷ گل زده تیمشان بیشترین سهم گلزنى را داشتند و ۱۵ گل آنرا به ثمر رساندند، تا در كویر گلزن وگلزنى استقلالى هاى اهواز خودشان را به عنوان بازیكنان گلزن معرفى كرده باشند.
میانگین ها
میانگین برد: ۴۰/۳
میانگین مساوى: ۸۶/۴
میانگین باخت: ۰۰/۲
میانگین گل زده: ۰۹/۱
میانگین گل خورده: ۴۶/۱
میانگین امتیاز: ۰۹/۱ 
سه شنبه 9/4/1388 - 16:22
ورزش و تحرک
قربون برم خدا رو!



استقلال
شاید وقتى استقلال با حساب یك بر صفر پیام مشهد را در ورزشگاه ثامن مشهد شكست داد و از آن طرف در اهواز ذوب آهن با حساب ۴ بر یك مغلوب تیم فولاد شد،
نخستین كلامى كه از زبان امیر قلعه نویى خارج شد، این واژه معروف بود:
(قربون برم خدا را) واژه اى كه در مورد امیر قلعه نویى و استقلال و وضعیت آنها در روز آخر لیگ هشتم مى تواند عینیت جدى داشته باشد.
قلعه نویى و استقلال در بدترین شرایط و در روزهایى كه دیگر همگان با توجه به شرایط جدول رده بندى لیگ از قهرمانى آنها قطع امید كرده بودند، به قهرمانى رسیدند، تا یك بار دیگر معجزه را به نوعى معنا كرده باشند.
استقلالى ها در حالى كه در لیگ هشتم با چنین شرایطى قهرمانى را به دست آوردند كه در لیگ اول تقریباً با وضعیتى بسیار شبیه به اتفاقى كه براى آنها در لیگ هشتم اتفاق افتاد قهرمانى را از دست داده بودند.
استقلالى ها كه در طول لیگ توانسته بودند با بازیهاى خوب به نتایج قابل قبولى هم دست یابند، در اواخر لیگ با مشكلاتى مواجه شدند، مشكلاتى كه مى توانست آنها را از قهرمانى دور سازد اما این اتفاق نیفتاد و آبى پوشان در شرایط امتیازى برابر با ذوب آهن و تنها به لحاظ تفاضل گل بهتر توانستند به دومین قهرمانى خود طى ۸ دوره گذشته دست یابند.
نقش مدیر
با رفتن على فتح الله زاده و آمدن امیررضا واعظى آشتیانى به استقلال شوك لازم به این تیم وارد آمد. واعظى آشتیانى با حضورش در جمع آبى پوشان از همان ابتدا یك چهره مدیر كامل را از خود ارائه داد. او هرگز اسیر حاشیه هاى بسیار این تیم نشد و گام به گام با جریانات پیش آمد. شدت كار در استقلال و مسائل مربوط به آن باعث شد تا رئیس فدراسیون دوچرخه سوارى از این فدراسیون استعفا و تمام و كمال امورات استقلالى ها را در دست گیرد.
امیرى امیر
امیر قلعه نویى در طول لیگ هشتم با مسائل بسیارى دست و پنجه نرم كرد و با حاشیه هاى بسیارى كنار آمد. روزهایى كه استقلالیها با امید در عرش سیر مى كردند و روزهایى كه با بروز شایعات بسیار در اطراف او و تیمش آنها روزهاى تلخ فوتبال را نیز در مقابل خود دیدند. روزهایى كه چیزى نمانده بود كه امیر و استقلال را از قهرمانى دور سازد اما خدا نخواست این اتفاق بیفتد و یكبار دیگر به امیر و استقلال عزت بخشید.
25 بازیكن آبى
استقلال تهران در طول لیگ هشتم و در ۳۴ بازى خود از وجود ۲۵ بازیكن استفاده كرد. وحید طالب لو، بیژن كوشكى، امیدرضا روانخواه، مجتبى جبارى، یدالله اكبرى، خسرو حیدرى، میثم منیعى، مهدى امیرآبادى، سیاوش اكبرپور، احمد خذیراوى، پژمان منتظرى، پیروز قربانى، حسین كاظمى، على علیزاده، آرش برهانى، فابیو جان واریو، اشكان نامدارى، ابراهیم تقى پور، علیرضا عباسفرد، فرهاد مجیدى، هادى شكورى، مهرداد پولادى، میلاد نورى، هاشم بیك زاده و رینالدو ۲۵ بازیكنى بودند كه براى استقلال در طول لیگ هشتم به میدان رفتند.
بازیكن پرویى
اصلاً مشخص نشده كه رینالدو براى چه به استقلال آمد. چه كسى اورا آورد و چگونه استقلالى ها او را جذب كردند؟ بازیكنى كه جمعاً در طول لیگ ۷ دقیقه براى آبى پوشان بازى كرد و در بقیه موارد یا مصدوم بود یا نا آماده و همین سبب شد تا بیشتر از اینكه بخواهد از روى نیمكت بازى همبازیانش را ببیند یا از روى سكوها نظاره گر تلاش آبى پوشان بود یا از صفحه جادویى تلویزیون. رینالدو، به عنوان یك مهاجم گلزن به استقلال آمد اما هیچ كس تا به امروز از او گلى را ندیده است.
اولین و آخرین قاضى
خداداد افشاریان نخستین بازى استقلال را در لیگ هشتم قضاوت كرد. دیدارى كه در تاریخ پانزدهم مردادماه انجام شد و برنده آن هم تیم استقلال بود. استقلال در آن بازى با ۲ گل به پیروزى رسید. فغانى نیز آخرین بازى و یكى از حساسترین بازیهاى آبى پوشان را مقابل پیام مقاومت مشهد در ورزشگاه ثامن این شهر قضاوت كرد. دیدارى كه در نهایت به تك گل جان واریو با حساب یك بر صفر به سود آبى پوشان به پایان رسید.
برادر كشى
استقلالى ها یكى از قاطع ترین پیروزى هاى خودرا در لیگ هشتم مقابل استقلال اهواز در ورزشگاه بزرگ آزادى رقم زدند، دیدارى كه در پایان ۹۰ دقیقه با نتیجه قاطع ۶ بر صفر بود به سود استقلال به پایان رسید. براى استقلال در آن بازى پیروز قربانى و هاشم بیك زاده هر كدام یك گل آرش برهانى و فرهاد مجیدى هركدام ۲ گل را به ثمر رساندند تا استقلال به نوعى در ورزشگاه آزادى برادركشى كرده باشد.
قهرمانى تلفنى
وقتى زنگ تلفن همراه على نظرى جویبارى سرپرست آبى پوشان به صدا درآمد و از آن سوى سیم به او پیروزى ۴ بر یك فولاد خوزستان مقابل ذوب آهن اصفهان تبریك گفته شد و او با شادى هرچه تمام تر این موضوع را به اطلاع دیگر استقلالى ها رساند، آنگاه استقلالى ها قهرمانى خود را در ورزشگاه ثامن جشن گرفتند. قهرمانى كه به نوعى با تلفن به آبى پوشان هدیه شد.
عدم موفقیت در آسیا
استقلالى ها اگرچه در لیگ تیم موفقى بودند اما در چهارچوب رقابت هاى لیگ قهرمانان آسیا هیچ توفیقى نداشتند، بطورى كه عملكرد آبى پوشان در رقابت هاى آسیایى مورد انتقاد كارشناسان به فوتبال و اهالى این رشته پرطرفدار قرار گرفت. استقلال نماینده فوتبال ایران در رقابت هاى لیگ قهرمانان آسیا درحال حاضر تقریباً هیچ شانسى براى صعود به مرحله بعدى بازیها را ندارد، مگر اینكه در آن رقابت ها باز وضعیتى شبیه لیگ براى آبى پوشان رخ دهد كه انجام آن كمى بعید به نظر مى رسد.
بهترین گلزن
گلزن ترین مهاجم لیگ و استقلال در پایان لیگ هشتم با ۲۱ گل زده عنوان بهترین گلزن لیگ هشتم را از آن خود كرد. برهانى اگرچه در پایان لیگ با ۲۱ گل بهترین گلزن لیگ هشتم لقب گرفت اما به همین اندازه و شاید بیشتر از آن هم موقعیت خراب كرد تا لقب گل نزن ترین مهاجم لیگ، شایسته بهترین گلزن آن به حساب آید.
عبور از مرزها
استقلال تهران لیگ هشتم را طوفانى شروع و به پایان برد. زدن ۷۰ گل در ۳۴ بازى كار بزرگى بود كه مهاجمان تیم استقلال موفق به انجام آن شدند تا عنوان بهترین خط حمله لیگ را نیز به خود اختصاص داده باشند. استقلالیها در لیگ هشتم ركوردى را از خود به ثبت رساندند كه طى ادوار گذشته در لیگ نمونه آن دیده نشده بود و بعید هم به نظر مى آید كه در دوره هاى آینده نیز تكرار شود.
سخت ترین شكست
شكست ۴ بر یك مقابل تیم مقاومت سپاسى در دور برگشت رقابت هاى لیگ هشتم سخت ترین شكستى بود كه آبى پوشان به آن تن دادند. هر چند كه پیش از آن هم آبى پوشان با حساب ۳ بر یك به صباى قم در ورزشگاه یادگار امام باخته بودند اما شكست مقابل مقاومت سپاسى شكستى بود كه آنها را وارد بحران كرد و تا حدودى مانع از اقتدار آنها در هفته هاى پایانى لیگ شد.
ادعاى سرمربى
در روزهاى آخر لیگ هشتم امیر قلعه نویى سرمربى تیم فوتبال استقلال مدعى شد كه با یك پیشنهاد یك میلیارد و دویست میلیون تومانى براى كار روبروست. ادعایى كه خیلى ها عدم پذیرش آن را از سوى امیر قلعه نویى باور نكرده و نمى كنند. قلعه نویى در پایان لیگ هفتم و قهرمانى در جام حذفى به همراه استقلال نیز مدعى شده بود كه تیم هاى ازبكستانى خواهان حضور او در تیم هاى تراز اول خود هستند كه آن هم در حد یك ادعا باقى ماند.
پاسخ قاطع مدیر
وقتى در یكى، دو دیدار استقلال در لیگ، شعارها به نفع سرمربى آبى پوشان قوت گرفت، مدیرعامل آبى پوشان اعلام كرد كه قطعاً او سرمربى آینده تیمش را از روى سكوها انتخاب نخواهد كرد. این پاسخ قاطع آقاى مدیر باعث شد تا فریادها و شعارها بر روى سكوها تغییر كند.
50 اخطار، ۴ اخراج
استقلالى ها در طول لیگ هشتم ۵۰ كارت زرد و ۴ كارت قرمز دریافت داشتند. آبى پوشان در نیم فصل اول ۱۹ اخطار و یك اخراج را در كارنامه خود ثبت كردند اما در نیم فصل دوم به دلیل حساسیت هاى خاص بازى هاى آن ۳۱ بار اخطار گرفته و ۳ بار نیز توسط داوران از بازى اخراج شدند.یدالله اكبرى، فرهاد مجیدى، ابراهیم تقى پور و پیروز قربانى ۴ بازیكن اخراجى تیم استقلال در لیگ هشتم بودند.
بازى جنجالى
دیدار ۲ تیم استقلال و سایپا در چهارچوب رقابت هاى دور برگشت لیگ هشتم یكى از بازى هاى جنجالى لیگ لقب گرفت. دیدارى كه استقلالى ها تا پایان ۹۰ دقیقه بازى یك بر صفر برنده آن بودند اما در ثانیه هاى اضافى پیروزى را با تساوى عوض كردند تا وضعیت نامعلومى را در جدول رده بندى لیگ به دست بیاورند. در آن دیدار اتفاقاتى كه بر روى سكوها رخ داد و انتقاداتى كه به محمد مایلى كهن سرمربى وقت تیم ملى و سایپا صورت گرفت باعث شد تا مشكلات فوتبال به نوعى آغاز شود.
949 هزار تماشاچى
چیزى نزدیك به یك میلیون تماشاگر از بازى هاى استقلال در طول رقابت هاى لیگ هشتم در ورزشگاه آزادى و ورزشگاه هاى دیگر دیدن به عمل آوردند كه از این تعداد ۱۹۵ هزار تماشاگر آن اختصاص به دیدار رفت و برگشت استقلال مقابل پرسپولیس داشتند، دیدارهایى كه هر ۲ با تساوى به پایان رسید تا دربى هاى پایتخت برنده نداشته باشد.
خارجى مؤثر
فابیو جان واریو بازیكن برزیلى تیم استقلال یكى از بازیكنان موفق این تیم در طول لیگ هشتم بود.جان واریو هر گاه سرحال و آماده بود، استقلال حركت روان ترى داشت و هرگاه در حد و اندازه هاى واقعى خودش نبود، استقلال در نوع بازى اش با مشكل روبرو شد.
میانگین ها
میانگین برد: ۷۸/۱
میانگین مساوى: ۷۷/۳
میانگین باخت: ۶۶/۵
میانگین گل زده: ۰۵/۲
میانگین گل خورده: ۱
میانگین امتیاز: ۹۴/۱
سه شنبه 9/4/1388 - 16:20
ورزش و تحرک
ملوانان در انتظار شروع لیگ جدید
 


ملوان

شرایط ملوان در لیگ با شرایط خیلى از تیم هاى پایین جدول فرق مى كند.
ملوانان تیمى هستند كه از حمایت طرفداران بیشمارى برخوردار هستند، طرفدارانى كه سال هاست در تیره روزى هاى آنها خود را سهیم دانسته و در شادى هایشان، شاد مى شوند.نوع بازى ملوان و روش كسب امتیاز توسط بازیكنان و كادر فنى این تیم به گونه اى بود كه در برخى از هفته هاى نیم فصل اول اضطراب را براى هوادارانش به ارمغان برد، هوادارانى كه الان چند سالى است قوهاى سفید را در اوج نمى بینند.
البته باید بر این نكته پافشارى كرد كه ملوان تقریباً از اواسط بازى ها خیالش از بقا راحت بود و مانند فصل قبل استرس نداشت.

تزریق پول
ملوانان كه همواره از مشكل بى پولى مى نالیدند ومدعى بودند كه بى پولى ریشه همه مشكلات آنهاست، در نیم فصل دوم لیگ هشتم زیر پوشش یك سازمان دولتى رفتند تا حسابى پولدار شوند. آنها كه خود، روزى دادشان از بى پولى به هوا بلند شده بود، ناگهان آنقدر پولدار شدند كه خیلى از بازیكنان قدیمى این تیم آرزو داشتند كه اى كاش مى توانستندبراى این تیم شمالى بازى كنند. تزریق پول و پرداخت بدهى هاى بازیكنان و توجه بیش از پیش به آنها باز هم هیچ تغییرى را در ملوانان به وجود نیاورد تا مشخص شود كه تنها مشكل ملوانان پول نبوده است. البته این نكته را نباید فراموش كرد كه تزریق پول در مقطعى صورت گرفت كه محمد احمدزاده و كادر فنى اش كارى نمى توانستند بكنند ومثل بازیكن مؤثرى وسط فصل آزاد نبود كه به خاطر امكانات مالى بهتر، بتوانند وى را جذب كنند.
توجه به خارجى ها
ملوانان كه همواره از بازیكنان بومى و متعصب خود در طول ادوار گذشته لیگ سود مى بردند، در لیگ هشتم ترك عادت كرده و براى نخستین بار به جذب بازیكنان خارجى روى آوردند.
خارجى هاى ملوان
آلن باسیچ، تومیسلاو استانیچ و فیلیپ آلوز دسوزا ۳ بازیكن خارجى تیم ملوان در لیگ هشتم بودند تا احمدزاده ثابت كند كه مى تواند در صورت وجود پول، تیمش را به یك تیم حرفه اى تبدیل كند. ظهور یك گلزن محمد حیدرى كه در نیم فصل دوم به جمع ملوانان اضافه شد، در بازى هایى كه براى تیمش انجام داد، نشان از ظهور یك پدیده گلزن در جمع ملوانان داشت. حیدرى در ملوان و در كنار رافخایى به شكلى بازى مى كرد كه علاوه بر گلزنى در هر بازى مشكلات بسیارى را براى مدافعان تیم هاى حریف به وجود مى آورد تا جایى كه خیلى ها تأسف خوردند كه چرا حیدرى در نیم فصل اول براى ملوانان به میدان نرفته است.
بیشترین بازى
ملوانان به واسطه پولى كه براى جذب بازیكنان خارجى خود پرداخت كرده بودند، تمام تلاش خود را به كار گرفتند تا از آنها نهایت استفاده را كرده و اجازه ندهند كه سرمایه شان به نوعى تلف شود، ضمن اینكه استفاده بهینه از آنها باعث مى شد كه جلوى انتقادات دیگران به نوعى گرفته شود. گواه این ادعا ركوردى است كه آلن باسیچ در ملوان به آن دست یافت. باسیچ با ۲۸۴۱ دقیقه بازى براى ملوان ركورددار بیشترین تعداد بازى براى این تیم شد و این در حالى بود كه تأمینى با ۲۴۹۵ دقیقه بازى سخت در تعقیب او بود.
27 بازیكن براى ملوان
آلن باسیچ، هادى تأمینى، مسعود غلامعلى زاد، آلوز دسوزا، سعید سالارزاده، جلال رافخایى، بابك پورغلامى، سعید یوسف زاده، علیرضا رمضانى، مهران جعفرى، امید خدامرادى، محسن گیاهى، مهدى چمن آرا، پویا نزهتى، محمد حیدرى، ابراهیم صادقى، محمدعلى امیرى، رضا حاج اسبویى، تومیسلاو استانیچ، آرش قلى زاد، محمد رستمى، على اكبر عباسى، هادى عزیزى، مهدى رحیم زاده، آرش موسویان، احسان عبدى و مهدى نورى ۲۷ بازیكنى بودند كه براى ملوانان در لیگ هشتم به میدان رفتند.
2 داور، ۶ داورى
در جمع ۱۹ داورى كه براى ملوانان در طول لیگ هشتم قضاوت كردند، غلامرضا جبارى و یدالله جهانبازى شرایط متفاوتى نسبت به بقیه داشتند. جبارى و جهانبازى در حالى هر كدام با ۳ قضاوت ركورددار بیشترین داورى براى بازى هاى ملوانان در طول لیگ شدند كه داورانى چون سعادت، باغبان، محسن قهرمانى، علیرضا فغانى، سیداحمد سیدصالحى، سعید مظفرى زاده، رحیم رحیمى مقدم و خداداد افشاریان هر كدام با ۲ بار قضاوت در یكقدمى كسب این مهم بودند.
خشن ترین بازیكن
بابك پورغلامى با دریافت ۸ كارت زرد، عنوان خشن ترین بازیكن این تیم شمالى را به خود اختصاص داد. پورغلامى در دور رفت و در بازى با تیم هاى سپاهان، پیام، استقلال و ذوب آهن از داوران كارت زرد دریافت داشت و در نیم فصل دوم نیز از داورانى چون فغانى در بازى با پرسپولیس، محسن قهرمانى در بازى با سپاهان، تورج حق وردى در بازى با سایپا و یدالله جهانبازى در بازى با استقلال اهواز از آنها كارت زرد گرفت تا با ۸ كارت زرد ركورددار دریافت كارت زرد در جمع ملوانان لقب بگیرد.
اخراجى
فیلیپ آلوز دسوزا تنها بازیكن اخراجى تیم ملوان در لیگ هشتم بود. دسوزا در هفتمین بازى ملوان در دور برگشت لیگ و در بازى با پیكان كارت قرمز گرفت و از بازى اخراج شد. محسن قهرمانى داور دیدار ملوان مقابل پیكان بود كه در ورزشگاه تختى انزلى و در دقیقه ۵۱ بازى به دسوزا به خاطر بازى خطرناك، كارت قرمز نشان داد و باعث شد تا ملوانان ۳۹ دقیقه را ۱۰ نفره بازى كنند، دیدارى كه در نهایت با تساوى یك بر یك به پایان رسید.
پیروزى بر پرسپولیس
ملوانان كه در دیدار رفت و در ورزشگاه تختى انزلى و در بازى با پرسپولیس با ۲ گل جلال رافخایى بازى را در پایان ۹۰ دقیقه با تساوى ۲ بر ۲ به پایان رسانده بودند، در بازى برگشت و در ورزشگاه بزرگ آزادى دست به كار بزرگى زده و سرخپوشان را در خانه شان مغلوب قدرت برتر خود ساختند. براى ملوان در دیدار برگشت با پرسپولیس كه روز دهم دى ماه برگزار شد، علیرضا رمضانى و محمد حیدرى گلزنى كردند.
شكست هاى مشابه
تعداد شكست هاى پرگل ملوانان در طول لیگ هشتم چندان هم كم نبودند. آنها در ۵ بازى خود در لیگ، ۱۵ گل را دریافت داشتند، تا ۵ شكست ۳ بر صفر به نام آنها ثبت شود.ملوانان ابتدا در دور رفت بازى هاى لیگ و در دومین بازى خود با حساب ۳ بر صفر مغلوب برق شیراز شدند. بازى با تیم هاى استقلال اهواز، صباى قم، استقلال و ذوب آهن اصفهان از دیگر دیدارهایى بودند كه ملوانان در آن تن به شكست ۳ بر صفر دادند.
پیروزى پرگل
قاطع ترین پیروزى ملوانان در لیگ هشتم در بازى مقابل فولاد اهواز در ورزشگاه تختى انزلى رقم خورد، در آن دیدار كه در تاریخ چهاردهم دى ماه برگزار شد، یاران ملوان با گل یوسف زاده و ۲ گل محمد حیدرى توانستند ۳ بر صفر فولاد را شكست دهد. ملوانان در دور رفت بازى ها و در اهواز هم موفق به شكست فولادى ها شده بودند. پیروزى ۲ بر صفر مقابل پرسپولیس در ورزشگاه آزادى هم یكى از آن دیدارهایى بود كه ملوانان با خلق شگفتى در آن توانستند اندكى به اوضاع خود در جدول سروسامان دهند.
تماشاگر
ملوانان در نیم فصل دوم لیگ و در برهه اى از زمان كه خطر سقوط احتمالى آنها را تهدید مى كرد به خوبى از حمایت تماشاگران خود برخوردار بودند. بطورى كه تعداد تماشاگران ملوان در نیم فصل دوم لیگ نسبت به نیم فصل اول سیر صعودى خوبى را نشان مى دهد، بطور كلى در نیم فصل اول لیگ چیزى حدود ۱۰۵ هزار تماشاگر به تماشاى باز ى هاى ملوان مقابل حریفان خود نشستند كه این تعداد در نیم فصل دوم و با حساس شدن بازى ها افزایش یافت و به ۱۴۶ هزار تماشاگر رسید تا مجموع تماشاگران ملوان در طول لیگ هشتم به عدد ۲۵۱ هزار تماشاگر برسد. تماشاگرانى كه در ورزشگاه تختى انزلى و ورزشگاه هاى دیگر كشور به تماشاى بازى تیم محبوب خود نشستند و به خوبى آنها را حمایت كردند.
شروع بد
ملوانان لیگ هشتم را بد آغاز كردند. آنها در دیدار با راه آهن در ورزشگاه تختى انزلى و مقابل دیدگان هواداران خود با حساب یك بر صفر به لكوموتیورانان باختند تا شروع بدى را در لیگ نوید داده باشند هر چند كه نوید مظفرى یك پنالتى براى آنها نگرفته بود اما این شروع بد باعث شد تا احمدزاده به فكر جبران برآید و كارى كند كه لااقل ملوانان با خاطره تلخ با لیگ وداع نكنند. به همین دلیل ملوانان در بازى آخر خود مقابل ابومسلم كه نیازمند برد و یا مساوى براى بقا بود جوانمردانه و چغر ظاهر شدند و با تلاش بسیار توانستند از حریف خود یك تساوى صفر بر صفر بگیرند، نتیجه اى كه باعث شد تا آن خاطره بد شروع بازى ها، به نوعى تلطیف شده باشد. هرچند با این مساوى ابومسلم هم نجات پیدا كرد. نكته جالب هم این بود كه در این بازى هم داور یك پنالتى براى ملوان اعلام كرد اما پس از مشورت با كمك داور و متعاقب اعتراض شدید یاران ابومسلم تصمیم خود را تغییر داد.
بهترین گلزن
جلال رافخایى با زدن ۱۱ گل، عنوان بهترین گلزن ملوانان در لیگ هشتم را به خود اختصاص داد.رافخایى در لیگ و در دور رفت ۲ گل به پرسپولیس زد، یكبار با یك ضربه پنالتى دروازه پیكان را گشود و در ۴ بازى متوالى با صباى قم، داماش، استقلال تهران و مقاومت نیز موفق به گلزنى شد. آخرین گل رافخایى در دور رفت بازى ها در دیدار با ابومسلم در مشهد بثمر رسید. رافخایى در دور برگشت نیز براى تیمش در دیدار با تیم هاى سایپا، داماش و مقاومت گل زد تا جمع گل هایش را به عدد ۱۱ رسانده باشد.
ماجراى یوسف زاده
سعید یوسف زاده كه در دور رفت بازى ها بیشترین تعداد بازى را براى ملوانان انجام داده بود، در یكى از بازى ها وقتى جاى خودش را به بازیكن دیگرى داد، از فرط عصبانیت پیراهنش را به زمین كوبید كه همین مسأله اخراج او را از جمع ملوانان به همراه داشت.یوسف زاده كه توسط احمدزاده از ملوان اخراج شده بود آنقدر منتظر ماند تا اینكه، در اواخر فصل و در یك بازى دیگر وقتى جلال رافخایى براى تیمش گل زد و باعث خوشحالى ملوانان و احمدزاده شد نزد سرمربى تیمش رفت و با دادن پیراهن سعید یوسف زاده به وى خواهان بخشش او شد كه این مسأله با موافقت احمدزاده و ملوانان همراه شد تا یوسف زاده بتواند یك بار دیگر در جمع ملوانان حاضر شود.
5 تساوى مشابه
۵ نتیجه مساوى ۲ بر ۲ توسط ملوانان از جمله نتایجى بود كه آنها در لیگ هشتم در بازى مقابل حریفان خود به دست آوردند.تساوى ۲ بر ۲ در بازى مقابل تیم هاى پرسپولیس، سایپا، استقلال، مقاومت سپاسى و ابومسلم همه آن نتایجى بود كه در نیم فصل اول براى ملوان با حساب ۲ بر ۲ رقم خورد.ملوانان در نیم فصل اول لیگ و از مجموع ۱۷ بازى خود، در ۹ بازى به نتیجه تساوى دست یافتند كه ۵ تساوى آن با نتیجه ۲ بر ۲ آنها به ثبت رسید.

میانگین ها
میانگین برد: ۷۷/۳
میانگین تساوى: ۶۱/۲
میانگین باخت: ۸۳/۲
میانگین گل زده: ۹۱/۰
میانگین گل خورده: ۲۶/۱
میانگین امتیاز: ۱۷/۱
سه شنبه 9/4/1388 - 16:18
ورزش و تحرک
پاس و تنزل نسبت به پارسال
 


پاس همدان

پاس همدان در دومین سال حضورش در لیگ برتر باوجود داشتن تمامى امكانات نتوانست خواسته مدیران خود را برآورده سازد و در نهایت هم با یك عنوان دوازدهمى لیگ به كار خود پایان دادند.
شاگردان وینكو بگوویچ كه انتظار مى رفت در لیگ هشتم نتیجه اى به مراتب بهتر از لیگ هفتم را به دست بیاورند، اسیر مسائل بسیار شده و هرگز نتوانستند در حد نامشان در فوتبال ظاهر شوند.
پاس همدان كه به لحاظ داشتن بازیكن یكى از تیم هاى پرمهره لیگ به حساب مى آمد،قدر مهره هایش را ندانست و یا اینكه نتوانست از آنها استفاده لازم را ببرد.

فراز و فرود
پاس با شروع لیگ فراز و فرود بسیارى در كارش دیده شد. این تیم همدانى زمانى آنقدر خوب ظاهر مى شد كه مى توانست تیم هاى قدرتمند لیگ را شكست دهد و در بازى هایى هم به آن اندازه ضعیف عمل مى كرد كه باعث تعجب علاقه مندان به فوتبال مى شد. پاس چنانچه مى توانست از مهره هایش خوب استفاده كند، قطعا جایگاه امروزش را در جدول لیگ برتر نداشت. چراكه پاسى ها از شرایطى برخوردار بودند كه مى توانستند به راحتى در نیمه بالایى جدول رده بندى قرار گیرند. حمایت مدیر عامل از سرمربىاگر پاس همدان هرگز اسیر مسائل حاشیه اى فوتبال نشد و وینكو بگوویچ باوجود عملكرد نسبتا ضعیفش در این تیم همدانى ماند، همه و همه را باید مدیون كاظم اولیایى مدیرعامل تیم پاس همدان بداند. مدیرى كه با سابقه مدیریت در باشگاه بزرگى چون استقلال، در پاس نشان داد كه راه و رسم مدیریت را خوب مى داند. او در روزهایى كه موج انتقادات به سوى وینكو بگوویچ روانه شده بود، پشت او ایستاد و از او حمایت كرد تا نشان دهد به ثبات كارى در مدیریت خود سخت معتقد است.
نقش پورحیدرى
منصور پورحیدرى اگرچه در ظاهر نقش چندان قابل توجهى را در پاس همدان نداشت اما به زعم تمامى اهالى فوتبال و آنهایى كه از نزدیك وضعیت تیم هاى لیگى را تعقیب مى كنند، مرد همه كاره پاسى ها به حساب مى آمد. پورحیدرى مدیر فنى تیم پاس همدان بود و بر تمام مسائل فنى تیم و بازیكنان نظارت كامل داشت. پورحیدرى نیز مانند كاظم اولیایى از جمله طرفداران بقاى وینكو در پاس همدان بود و اعتقاد داشت كه باید فرصت كافى به او داده شود تا او بتواند شایستگى هایش را عیان نماید.
تیغ اخراج
وینكو بگوویچ به دلیل عملكرد ضعیفش در تیم پاس همدان به دفعات تا یك قدمى اخراج پیش رفت اما با حمایت مدیریت بر سر كارش ماند تا پاس را تا آخر كار همراهى كند. عملكرد وینكو به گونه اى بود كه بیشتر از بسیارى از مربیان لیگى در خطر اخراج قرار گرفت اما او خیلى خوش شانس بود كه در تیمى مربیگرى مى كرد كه از حمایت مدیرعامل آن برخوردار بود. وینكو قطعاً محبت مدیران پاس همدان را هرگز فراموشى نخواهد كرد و این به معناى این است كه او مى خواهد در لیگ نهم براى پاسى ها جبران مافات كند.
خارجى موثر
شهباز آركینوف خیلى دیر به مجموعه پاس همدان اضافه شد اما با ورودش توانست تحولى چشمگیر در خط حمله این تیم همدانى به وجود بیاورد. آركینوف از هفته پانزدهم لیگ برتر فرصت بازى براى پاس را پیدا كرد. او در روزهایى كه آماده و سر حال براى پاس به میدان مى رفت، باعث قدرت بیشتر این تیم همدانى مى شد.آركینوف در همان بازى اولى كه براى پاسى ها انجام داد یكى از ۲ گل تیمش را مقابل پیكان در دقیقه ۸ بازى به ثمر رساند.
خارجى هاى پاس
ژوزف ادیشون، ماریو گابرا و شهباز آركینوف خارجى هاى تیم پاس همدان در لیگ هشتم بودند. در مجموع بازیكنان خارجى پاس همدان ژوزف ادیشون عملكرد بهترى داشت و بیشتر از ۲ خارجى دیگر براى پاس بازى كرد. بعد از ادیشون ركورد بیشترین بازى به شهباز آركینوف رسید، بازیكنى كه در تیم پاس همدان از او به عنوان یك بازیكن ذخیره موثر استفاده مى شد. گابرا هم دیر به جمع پاسى ها اضافه شد اما در مقام مقایسه با خیلى دیگر از بازیكنان پاس براى این تیم بیشتر بازى كرد.
بیشترین بازى
جواد شیرزاد در طول لیگ هشتم الحق و الانصاف مؤثرترین و بهترین بازیكن تیم پاس همدان بود. او در هر شرایطى به عنوان یك بازیكن ثابت براى پاس همدان به میدان مى رفت، تا جایى كه توانست ركورد بیشترین بازى را در این تیم همدانى به خود اختصاص دهد. شیرزاد در طول لیگ هشتم ۲۹۷۰ دقیقه براى پاس بازى كرد تا صاحب ركورد بیشترین بازى باشد، ركوردى كه مهرداد كریمیان با ۲۵۳۱ دقیقه بازى در یك قدمى كسب آن قرار داشت.
28 بازیكن براى ۳۴ بازى
جواد شیرزاد، مهرداد كریمیان، حنیف عمران زاده، ابوالفضل حاجى زاده، محمد غلامى، مجید غلام نژاد، امید خورج، ژوزف ادیشون، سامان صفا، وریا غفورى، محمدرضا مامانى، سوشا مكانى، سیدمحمد علوى، شهباز آركینوف، وحید على آبادى، اویس كردجهان، محسن حمیدى، محمد اسماعیل نظرى، پوریا قیدر، منصور احمدزاده، امید ابوالحسنى، ماریو گابرا، على اصغر طالب نسب، مصطفى چترآبگون، مقداد قباخلو، حامد رسولى، مصطفى علیزاده و حامد عصار ۲۸ بازیكنى بودند كه براى پاس همدان در لیگ هشتم به میدان رفتند.
پرگل ترین بازى ها
شكست و پیروزى ۵ بر یك مقابل تیم هاى فولاد و استقلال اهواز از جمله باز ى هاى پرگل تیم پاس همدان در لیگ هشتم به حساب مى آمد.پاسى ها در دور رفت و در ورزشگاه تختى اهواز مقابل فولاد این شهر تن به شكست پرگل
۵ بر یك دادند، دیدارى كه در روز پنجم آذرماه برگزار شد.دومین نتیجه
۵ بر یك براى پاسى ها در دور برگشت و مقابل دومین تیم اهوازى یعنى استقلال به دست آمد. دیدارى كه در آن پاسى ها موفق شدند در خانه خود تیم اهوازى را با حساب ۵ بر یك شكست دهندتا انتقام شكست ۵ بر یك خود را از فولاد در مقابل استقلال اهواز بگیرند.
شروع و پایان مشابه
پاس همدان لیگ هشتم را با یك تساوى آغاز و با یك تساوى دیگر به پایان رساند.همدانى ها در دیدار اول خود كه در تاریخ پانزدهم مرداد و در همدان برگزار شد، در پایان ۹۰ دقیقه مقابل سپاهان به نتیجه بهترى جز صفر بر صفر دست پیدا نكردند. پاسى ها در آخرین بازى خود هم مقابل داماش به تساوى ۳ بر ۳ رضایت دادند، این دیدار هم در ورزشگاه شهداى قدس همدان برگزار شد و براى تیم میزبان یك توقف به حساب مى آمد.
ركورد قضاوت
محسن قهرمانى، هدایت ممبینى و سیداحمد صالحى ۳ داورى بودند كه از مجموع ۳۴ بازى پاس همدان قضاوت ۹ دیدار آن را بر عهده داشتند.قهرمانى، ممبینى و صالحى هر كدام با ۳ بار قضاوت براى پاس همدان در میان ۲۲ داورى كه براى این تیم همدانى به میدان رفتند صاحب یك ركورد خوب شدند. این ۳ داور در شرایطى این ركورد خوب را به دست آوردند كه شاهین حاج بابایى، سعید مظفرى زاده، سعید بخشى زاده، علیرضا فغانى، منصور نورى و خورج حق وردى هر كدام با ۲ بار قضاوت در یك قدمى رسیدن به این ركورد قرار داشتند.
خشن ترین بازیكن
امید خورج با ۳ بار اخراج و دریافت ۶ كارت زردنه تنها خشن ترین بازیكن تیم پاس لقب گرفت، بلكه مى توان او را به نوعى خشن ترین بازیكن لیگ هشتم نیز دانست.خورج در دور رفت بازى ها در ۲ بازى؛ راه آهن و پیام از ممبینى و صالحى كارت قرمز دریافت كرد و از زمین بازى اخراج شد. خورج در دور برگشت بازى ها یعنى در بازى دوم تیمش مقابل پرسپولیس در دقیقه ۸۹ بازى از یدالله جهانبازى كارت قرمز گرفت و باعث ۱۰ نفره شدن تیمش گشت.
122 هزار تماشاگر
۱۲۲ هزار تماشاگر در طول رقابت هاى لیگ هشتم از بازى هاى تیم پاس همدان در ورزشگاه قدس همدان و دیگر ورزشگاه هاى كشور دیدن كردند.پاسى ها از معدود تیم هاى لیگ بودند كه تعداد تماشاگرانشان در نیم فصل دوم بیشتر از نیم فصل اول بود.براى همدانى ها ۵۵ هزار تماشاگر در دور رفت به تماشاى بازى هایشان نشستند كه در دور برگشت این تعداد به ۶۷ هزار تماشاگر افزایش یافت.
بهترین گلزن
محمد غلامى با ۹ گل زده بهترین گلزن پاسى ها در لیگ هشتم لقب گرفت. او در دور رفت بازى ها و در دیدار مقابل تیم هاى ابومسلم، سایپا و استقلال براى تیمش موفق به گلزنى شد و در دور برگشت هم موفق شد تا دروازه تیم هاى سپاهان، پیام، مس و داماش را باز كند. غلامى در شرایطى به عنوان گلزن برتر پاس همدان لقب گرفت كه اگر بیشتر به او توجه مى شد مى توانست تعداد گل هایش را ۲ رقمى كند.
اخراجى ها
حنیف عمران زاده، امید خورج، مصطفى علیزاده و محمد غلامى ۴ بازیكن اخراجى تیم پاس همدان در لیگ هشتم بودند. عمران زاده در بازى دوم لیگ مقابل پرسپولیس از بازى اخراج شد. علیزاده در دقیقه ۸۹ بازى با برق از محمدحسین اسدى داور بازى كارت قرمز گرفت تا تیمش را ۱۰ نفره كرده باشد. محمد غلامى در دقیقه ۵۴ بازى با فولاد در دور برگشت از زمین بازى اخراج شد و خورج نیز ۳ بار و در بازى مقابل تیم هاى راه آهن، پیام و پرسپولیس كارت قرمز داوران را مقابل چشمان خود دید.
میانگین
میانگین برد: ۴۰/۳
میانگین تساوى: ۴۰/۳
میانگین باخت: ۴۳/۲
میانگین گل زده: ۱۸/۱
میانگین گل خورده: ۳۹/۱
میانگین امتیاز: ۱۸/۱
سه شنبه 9/4/1388 - 11:57
ورزش و تحرک
سال خوب براى لكوموتیورانان
 


راه آهن

براى تیمى كه تقریباً به حضور در جمع قعرنشینان عادت كرده بود كسب عنوان یازدهمى لیگ شاید یك موفقیت محسوب شود.
تیمى كه از ابتدا تا انتهاى لیگ روزهاى پرفراز و و فرودى را پشت سر گذاشت.
راه آهنى ها پیش از شروع لیگ هشتم آرزوهاى بزرگى را در سر مى پروراندند و مى خواستند یكى از شگفتى سازان لیگ هشتم لقب بگیرند.
برگزارى اردوى یك هفته اى در امارات و بازى با تیمى كه پیش از رویارویى با لكوموتیورانان در تهران مقابل تیم ملى ایران قرار گرفته بود هم نتوانست اسباب بزرگى راه آهنى ها را فراهم آورد.
لكوموتیورانان در لیگ هشتم ۲ چهره كاملاً متفاوت داشتند و ۲ نوع فوتبال كاملاً مشخص را به نمایش مى گذاشتند. فوتبالى كه بعضاً به حداقل ها هم راضى بود و همین مسأله هم باعث شد تا امتیازات بسیارى از كف لكوموتیورانان خارج شود.

نقش مدیریت
محمدحسن انصارى فرد در دومین سال مدیریت خود در راه آهن باز هم همان سیاست سال قبل را اعمال كرد. او كمتر در میان خبرنگاران و نمایندگان رسانه هاى گروهى حاضر مى شد و تمایلى هم براى نشست با نمایندگان اصحاب رسانه از خود نشان نمى داد تا جایى كه به دلیل عدم دسترسى به منابع موثق اخبار نادرست و حاشیه ها نقل محافل مى شد. انصارى فرد كه سابقه حضور در صندلى مدیریتى باشگاه پرسپولیس را هم با خود یدك مى كشد با وجود امكانات بسیار لكوموتیورانان چنین به نظر مى رسید كه به خواسته هایش در این تیم متمول دست نیافته است.
راه آهن شهررى
اگر پیكان تهران به پیكان قزوین تغییر نام داد به خاطر این بود كه بازى هاى خانگى اش را در آن شهر برگزار نماید و فرصتى را براى علاقه مندان به فوتبال فراهم آورد. اگر سایپا به كرج رفت باز هم به همان دلیل خاص صورت گرفت. پاس اگر به پاس همدان تبدیل شد كلاً تشكیلاتش را به آن شهر برد. صبا باترى هم به قم رفت تا علاقه مندان به فوتبال در آن شهر دل مشغولى هایى را براى خود داشته باشند اما راه آهن فقط اسماً راه آهن شهررى شد چراكه این تیم مانند همیشه بازى هایش را در ورزشگاه اكباتان در شهرك اكباتان انجام مى داد و به نوعى تماشاگران شهررى را در حسرت داشتن یك تیم فوتبال نگه داشت.
از مهابادى تا تارتار
داود مهابادى كه در اواسط لیگ هفتم در راه آهن جانشین اكبر میثاقیان شده بود لیگ هشتم را نیز با این تیم شروع كرد اما همان طور كه از قبل هم پیش بینى مى شد جایگاه مستحكمى را نزد لكوموتیورانان نداشت تا اینكه مدیران راه آهن پس از شكست یك بر صفر تیمشان مقابل سپاهان آن هم در ورزشگاه اكباتان محمود یاورى را جانشین او بر روى نیمكت هدایت تیم خود كردند. یاورى در راه آهن روزهاى بسیار خوبى را پشت سر گذاشت و در نوع فوتبال این تیم تغییرات اساسى بسیارى را ایجاد كرد و راه آهن از مكان شانزدهم (و احتمال سقوط) به چند پله بالاتر ارتقاء پیدا كرد؛ اما این مربى باتجربه نیز بعد از شكست ۲ بر یك مقابل پیام مشهد بدون هیچ دلیل مشخصى از جمع لكوموتیورانان جدا شد تا مهدى تارتار جانشین او معرفى شود. همان مربى جوانى كه با جدایى اكبر میثاقیان از راه آهن هم به عنوان كمك داود مهابادى معرفى شد اما شوق بازى و حضور در مستطیل سبز خیلى زود تارتار را از نیمكت مربیان راه آهن دور ساخت تا یك بار دیگر این اتفاق براى او در زمان جدایى محمود یاورى در راه آهن تكرار شود. تارتار در ۲ هفته پایانى لیگ نقش مربى و بازیكن را براى راه آهنى ها ایفا كرد تا دست مدیران این تیم براى انتخاب یك سرمربى براى لیگ نهم از هر نظر باز باشد.
خارجى هاى راه آهن
هاملت میختاریان، آلورا پینتوس و امیر ابوچا ۳ بازیكن خارجى تیم راه آهن در لیگ هشتم بودند كه بعضاً براى این تیم به میدان رفتند بازیكنانى كه تقریباً شرایط مشابهى را در تیم راه آهن داشتند. میختاریان در لیگ هشتم ۱۰۹۷ دقیقه براى راه آهن بازى كرد. پینتوس تنها ۷۵۲ دقیقه براى راه آهنى ها بازى كرد و امیر ابوچا هم ركورد ۶۱۰ دقیقه بازى را در این تیم از خود بر جاى گذاشت چنین به نظر مى آید كه در جمع خارجى هاى راه آهن شرایط میختاریان به واسطه حضور قبلى اش در جمع راه آهنى ها شرایط متفاوت ترى نسبت به بقیه بازیكنان خارجى این تیم دارد.
فولادى راه آهن
وقتى مجید جلالى و مدیران تیم فولاد محترمانه عذر احمد مؤمن زاده را خواستند و او را بازیكن آزاد اعلام كردند راه آهنى ها كه به لحاظ گلزنى با مشكلاتى مواجه بودند به سراغ او رفته و مقدمات حضورش را در راه آهن فراهم ساختند تا بلكه بتوانند با استفاده از او به كار گلزنى تیمشان سر و سامان دوباره اى ببخشند اما حضور احمد مؤمن زاده هم براى لكوموتیورانان چاره ساز نبود. او در ۷ هفته پایانى در ۴ دیدار براى راه آهنى ها به میدان رفت و تنها در بازى با برق توانست براى تیمش گلزنى كند.
3 نورمحمدى در یك تیم
رضا نورمحمدى، مجید نورمحمدى و حامد نورمحمدى ۳ بازیكن با یك فامیلى بودند كه در طول لیگ هشتم براى راه آهنى ها به میدان رفتند با این تفاوت كه وضعیت رضا نورمحمدى، با بقیه نورمحمدى ها تفاو ت هاى فاحشى داشت. او دومین بازیكن در جمع راه آهنى ها بود كه بیشترین بازى را براى تیمش انجام داد. مجید نورمحمدى و حامد نورمحمدى هم بازیكنانى بودند كه به لحاظ شرایط تیمى راه آهن و تفكرات مربیان آن توانستند فرصت بازى در این تیم تهرانى را به دست آورند.
بیشترین بازى
ابراهیم كریمى یكى از بازیكنان مؤثر و بى حاشیه راه آهن طى سال هاى گذشته بوده است او در خط دفاع تیم راه آهن همیشه یك مهره مثبت به حساب مى آید. نوع فوتبال او در طول سالیان گذشته به دفعات به كمك راه آهن و مربیان آن آمده است، درست مانند دیدار پایانى راه آهن مقابل فولاد در پلى آف لیگ ششم كه كریمى در واپسین لحظات بازى ضربه جان واریو را از روى خط دروازه تیمش برگرداند تا لكوموتیورانان لیگ برترى بمانند. كریمى در طول لیگ هشتم با ۲۹۳۸ دقیقه بازى بیشترین بازى را براى تیمش انجام داد.
6 قضاوت براى ۲ داور
در مجموع ۱۹ داورى كه قضاوت بازى هاى راه آهن را در لیگ هشتم برعهده داشتند، سهم نوید مظفرى و یدالله جهانبازى فراتر از بقیه داوران فوتبال ایران بود. مظفرى و جهانبازى هر كدام با ۳ قضاوت ركورددار داورى بازى هاى راه آهن بودند، لكوموتیورانان در ۳ دیدارى كه قضاوت آن را نوید مظفرى برعهده داشت صاحب یك پیروزى و ۲ شكست شدند. حاصل قضاوت هاى یدالله جهانبازى هم براى راه آهنى ها ۲ شكست و یك پیروزى بود با این تفاوت كه شكست هاى راه آهن با قضاوت جهانبازى به مراتب پرگل تر از بازى هایى بود كه قضاوت آن را نوید مظفرى بر عهده داشت. اخراج حقى در دور برگشت رقابت هاى لیگ و در دقیقه ۸۹ بازى با فولاد اتفاق افتاد، همان دیدارى كه در نهایت با ۲ گل او با حساب ۲ بر یك به سود لكوموتیورانان به پایان رسید.
خشن ترین بازیكن
داود حقى عنوان خشن ترین بازیكن راه آهن را در لیگ هشتم به خود اختصاص داد. حقى با دریافت یك كارت قرمز و ۸ كارت زرد در شرایطى خشن ترین بازیكن راه آهن لقب گرفت كه ابوذر رحیمى با یك بار اخراج و دریافت ۵ كارت زرد در یك قدمى او براى كسب چنین عنوانى قرار داشت. اخراج حقى در دور برگشت رقابت هاى لیگ و در دقیقه ۸۹ بازى با فولاد اتفاق افتاد همان دیدارى كه در نهایت با ۲ گل او با حساب ۲ بر یك به سود لكوموتیورانان به پایان رسید.
اخراجى ها
هاملت میختاریان، ابوذر رحیمى، داود حقى و مجتبى زارعى ۴ بازیكن اخراجى تیم راه آهن در طول لیگ هشتم بودند میختاریان در بازى مقابل پاس و توسط هدایت ممبینى اخراج شد. رحیمى در دقیقه ۷۸ بازى برگشت با برق كارت قرمز گرفت و تیمش را ۱۰ نفره كرد. حقى در بازى با فولاد تنها اخراجى راه آهن لقب گرفت و زارعى هم باوجود گلزنى در بازى با استقلال در دقیقه ۶۱ بازى از یدالله جهانبازى كارت قرمز گرفت تا تیمش را در آن بازى سخت ۱۰ نفره كرده باشد.
سخت ترین شكست
سخت ترین شكست راه آهنى ها در دور برگشت و در بازى با استقلال در ورزشگاه آزادى رقم خورد، دیدارى كه راه آهنى ها در آن با حساب ۵ بر یك مغلوب حریف نامدار خود شدند تا به نوعى اعتبار خود را خدشه دار شده ببینند. لكوموتیورانان كه بازى رفت را هم با حساب ۲ بر یك به حریف خود واگذار كرده بودند، در دور برگشت و در دیدارى كه روز شانزدهم بهمن ماه برگزار شد، هرگز نتوانستند مقابل استقلال شایستگى هاى خود را نشان دهند. آنها در مجموع مقهور قدرت برتر حریف خود بودند و در نهایت هم شكست ۵ بر یك خود را پذیرفتند.
2 پیروزى مشابه
بهترین و پرگل ترین پیروزى هاى تیم راه آهن مقابل تیم برق و ابومسلم به دست آمد. لكوموتیورانان در دور رفت بازى ها و در هفته سیزدهم در تهران با گل هاى انتظارى، كریمى و زارعى موفق به شكست ۳ بر صفر حریف میهمان خود شدند. راه آهنى ها در هفته دوازدهم دور برگشت لیگ هم توانستند تیم برق را در خانه با حساب ۳ بر صفر از پیش رو بردارند.
161 هزار تماشاگر
وقتى نزدیك به ۱۲۲ هزار تماشاگر در نیم فصل اول لیگ موفق به تماشاى دیدارهاى راه آهن در ورزشگاه خانگى شان در اكباتان و ورزشگاه هاى دیگر كشور شدند، پیش بینى مى شد كه با توجه به وضعیت خاص لكوموتیورانان و حساسیت بازى ها، این تعداد تماشاگر در دور برگشت با سیر صعودى مواجه شود اما این اتفاق نیفتاد و تنها ۳۹ هزار تماشاگر ۱۷ بازى راه آهن را در دور برگشت به تماشا نشستند، چیزى حدود تقریباً یك سوم تعداد تماشاگران دور رفت كه در مجموع تعداد كمى تماشاگران این تیم را در لیگ هشتم به عدد ۱۶۱ هزار تماشاگر رساند.
شروع خوب، پایان بد
راه آهنى ها لیگ هشتم را با پیروزى یك بر صفر مقابل ملوان آغاز كرده، دیدارى كه سهراب انتظارى زننده تك گل آن در دقیقه ۷۷ بود. لكوموتیورانان كه لیگ را با پیروزى شروع كرده بودند، با ناكامى به پایان بردند. شكست ۲ بر صفر مقابل پرسپولیس در ورزشگاه آزادى باعث شد تا راه آهنى ها با خاطره بد با بازى هاى لیگ هشتم وداع كنند، دیدارى كه اگر مهاجمان تیم پرسپولیس كمى با دقت تر عمل مى كردند، مى توانستند تعداد گل هاى خود را در آن بازى به بیش از انگشتان یك دست برسانند.
بهترین گلزن و پنالتى زن
داود حقى با ۱۳ گل زده به عنوان بهترین گلزن تیم فوتبال راه آهن را به خود اختصاص داد. هافبك باتجربه تیم راه آهن در شرایطى به این مهم دست یافت كه ۹ گل از مجموع ۱۳ گلش را از روى نقطه پنالتى وارد دروازه حریفان كرده بود. حقى با زدن ۹ گل از روى نقطه پنالتى وارد دروازه حریفان كرده بود.نشان داد كه پنالتى زن قهارى هم هست و مى تواند آنها را به راحتى به گل تبدیل كند.
26 بازیكن براى راه آهن
ابراهیم كریمى، رضا نورمحمدى، حسین پاشایى، داود حقى، ابوذر رحیمى، مجتبى زارعى، على محمد دهقان، احمد تقوى، حسین آشنا، مهدى تارتار ، سهراب انتظارى، .محسن میرابى، مجید نورمحمدى، هاملت میختاریان، نادر غبیشاوى، آلورا پینتوس، آمیل آبوچا، حامد نورمحمدى، امین تركاشوند، احمد مؤمن زاده، بهنام بیرانوند، علیرضا افضلى، محسن میرزایى، حمیدرضا دیوسالار، رضا معقولى و علیرضا جوادى ۲۶ بازیكنى بودند كه در طول لیگ هشتم و در ۳۴ بازى لكوموتیورانان براى راه آهنى ها به میدان رفتند.
میانگین ها
میانگین برد: ۰۹/۳
میانگین تساوى: ۲۵/۴
میانگین باخت: ۲۷/۲
میانگین گل خورده: ۰۳/۱
میانگین گل زده:۲۱/۱
میانگین امتیاز: ۲۱/۱
سه شنبه 9/4/1388 - 11:57
ورزش و تحرک
پیكان، تیمى كه ۲ چهره داشت
 


پیكان
پیكانى ها در لیگ هشتم، فصل پرفراز و نشیبى را پشت سر گذاشتند. و در نیم فصل بالانشین بودند پیكانى ها كه در برهه اى از زمان با شتاب بسیار، نتایج بسیار خوبى را مقابل حریفان خود به دست آوردند با رسیدن بازى هاى لیگ به روزهاى پایانى كم رمق و ناتوان نشان دادند و به نتایج متوسطى دست یافتند، نتایجى كه خود پیكانى ها نیز آن را باور نداشتند اما لیگ هشتم هرچه بود با كسب عنوان هشتمى براى خودروسازان به پایان رسید تا پیكانى ها بیشتر به فكر تقویت این تیم براى لیگ نهم باشند.

حرف و حدیث
آنقدر در طول لیگ هشتم حرف و حدیث درباره على اصغر مدیرروستا زیاد بود كه او زمان بسیارى را براى پاسخگویى و كم اثر كردن آنها اختصاص داد. به طورى كه بعد از هر نتیجه ضعیف عنوان مى شد كه مدیرروستا جایش را به فرد جدیدى خواهد داد و همین مسائل، حاشیه هاى بسیارى را وارد تیم پیكان مى كرد، تا اینكه سرانجام مدیرروستا در هفته هاى پایانى از این تیم متمول پایتخت كنار گذاشته شد تا تیم با كادر فنى جدیدى در بازى هاى باقیمانده لیگ به دیدار حریفانش برود اما این اتفاق دوام چندانى نداشت و مدیرروستا بعد از یك هفته دورى از پیكان، دوباره به عنوان سرمربى تیم پیكان معرفى شد تا اصلاً مشخص نشود كه او چرا رفت و چرا هم به این زودى برگشت، سؤالى كه خود مدیران تیم پیكان هم پاسخ قانع كننده اى براى آن نداشتند.
مدیرروستا در هفته پایانى لیگ یكبار دیگر به جمع خودروسازان پیوست
ایمان حیدرى در بیشتر مواقع به عنوان یك بازیكن ذخیره به میدان رفت و یا اگر هم فرصتى پیش آمد تا به عنوان بازیكن ثابت در تركیب تیمش قرار گیرد، در همان اواسط بازى جاى خودش را به نفرات دیگر داد.
با تجربه تر از بقیه
محمدرضا طهماسبى كه در لیگ هفتم بازى هاى بسیار خوبى را براى پیكانى ها انجام داده بود، در لیگ هشتم نیز یكى از بهترین هاى تیمش بود. طهماسبى با توجه به تجربه بالایش در میانه میدان تیم پیكان یك مدیر به تمام معنا بود. مدیرى كه به خوبى تیمش را در زمین اداره مى كرد و به لطف تجربه و شناخت بالایش از فوتبال و تیم هاى لیگى یكى از مؤثرترین بازیكنان لیگ هم لقب گرفت.
33 بازیكن براى ۳۴ بازى
محمدرضا طهماسبى، سیدمهدى سیدصالحى، محمد محمدى، میثم خسروى، حسین معمار، میثم رضاپور، مهدى تاجیك، محمود پوراسدالله، ایمان حیدرى، مرتضى عزیزمحمدى، سعید لطفى، حمیدرضا هدایتى، جهانگیر عسگرى، على قربانى، على سلمانى، على باقرى، میلاد زنیدپور، میثم امیرى، امیر میربزرگى، حسن رودباریان، آرمان قاسمى، حسن مرادى، فرج لطفى، مجتبى سرآسیابى، كریستین كاروالیو، هادى سلیمانى، على رحمانى، مسعود پورمحمدجعفر، فرهاد خانگلى، صالح ایمانى، على روشن، مجتبى كارخانه و ایمان میرى، ۳۳ بازیكنى بودند كه در ۳۴ بازى لیگ براى خودروسازان به میدان رفتند.
بلاتكلیفى
اصلاً مشخص نشد كه در پیكان چه بر سر حسن رودباریان، دروازه بان ملى پوش سال هاى نه چندان دور فوتبال ایران آمد. او كه با سروصداى بسیار و در آخرین روزهاى فصل نقل و انتقالات از پرسپولیس به پیكان رفت تا عصاى دست كادر فنى این تیم در طول لیگ هشتم باشد كمتر به بازى گرفته شد تا از این بابت هم رودباریان متضرر شود و هم پیكان. رودباریان در لیگ هشتم با وجود كم توجهى پیكانى ها هرگز لب به انتقاد نگشود و مانند یك دروازه بان حرفه اى ماند و كارش را انجام داد.
ركورددار قضاوت
خداداد افشاریان در جمع دیگر داوران فوتبال ایران با ۴ بار قضاوت ركورددار داورى بازى هاى پیكان در لیگ هشتم بود.پیكانى ها در دیدارهایى كه قضاوت آنها بر عهده افشاریان بود صاحب ۳ شكست و یك پیروزى شدند. افشاریان در نیم فصل اول دیدار پیكان و سپاهان را قضاوت كرد و در نیم فصل دوم نیز قضاوت دیدارهاى پیكان را مقابل تیم هایى چون ذوب آهن، داماش و پرسپولیس را بر عهده داشت.
خشن ترین بازیكن
میثم خسروى در تیمى كه ۴ بازیكن اخراجى داشت، عنوان خشن ترین بازیكن در جمع پیكانى ها را به خود اختصاص داد. خسروى در ۲۸ دیدارى كه به عنوان بازیكن ثابت وذخیره براى پیكانى ها به میدان رفت ۱۱ كارت زرد را از داوران دریافت داشت تا مشخص شود پیكانى ها براى رفع این معضل بزرگ در تیم خود كارى را صورت نداده اند.
اخراجى ها
مهدى تاجیك، حسین معمار، میثم رضاپور و سیدمهدى سیدصالحى بازیكنان اخراجى تیم پیكان در لیگ هشتم بودند. مهدى تاجیك در دقیقه ۵۱ بازى با پیام از محمود رفیعى كارت قرمز گرفت و از زمین بازى خارج شد. حسین معمار در دیدار با پاس و در حالى كه از دقیقه ۲۴ وارد زمین شده بود در دقیقه ۸۹ كارت قرمز البرز حاجى پور را مقابل دیدگان خود دید و نتوانست آن بازى را به پایان برساند. میثم رضاپور در همان نخستین بازى لیگ هشتم و از دقیقه ۴۳ از فغانى كارت قرمز گرفت و تیمش را ۱۰ نفره كرد و سیدصالحى هم در بازى ذوب آهن كارت قرمز مهرپیشه را دریافت داشت تا بازى با سایپا را از دست بدهد.
پرگل ترین برد
پیروزى ۴ بر ۲ مقابل تیم سپاهان در دور رفت بازى هاى لیگ، پرگل ترین بازى پیكانى ها در لیگ هشتم بود. در این دیدار كه در تاریخ اول آبان ماه در ورزشگاه فولادشهر اصفهان برگزار شد، پیكانى ها توانستند به نتیجه بسیار خوبى دست یابند، نتیجه اى كه شاید خود پیكانى ها هم آن را باور نداشتند.
براى پیكان در آن دیدار محمدرضا طهماسبى، سیدمهدى سیدصالحى و ایمان حیدرى كه ۲ بار موفق به گلزنى شد، پیروزى را به ارمغان آوردند.
بدترین شكست
بدترین و سخت ترین شكست پیكانى ها در لیگ هشتم در بازى آخر و مقابل مس رقم خورد، دیدارى كه با حضور دوباره على اصغر مدیرروستا به عنوان سرمربى بر روى نیمكت خودروسازان در ورزشگاه شهید باهنر كرمان انجام شد و در نهایت هم شكست ۴ بر صفر پیكانى ها را به همراه داشت.
بهترین گلزن
ایمان حیدرى در نیم فصل اول لیگ، ۵ گل و در نیم فصل دوم هم ۶ گل براى تیمش به ثمر رساند تا با مجموع ۱۱ گل زده عنوان بهترین گلزن پیكانى ها را به خود اختصاص داده باشد.زدن ۱۱ گل توسط حیدرى نشان داد كه او چهارچوب دروازه حریفان خوب مى بیند و قدر فرصت هاى به وجود آمده را خوب مى داند.
خارجى بى خارجى
تیم پیكان قزوین با وجود بودجه خیلى خوبى كه در اختیار داشت اما هرگز حاضر نشد این پول را صرف بازیكنان خارجى فوتبال كند، پیكانى ها ترجیح دادند با بازیكنان داخلى گام به لیگ گذاشته و بازى هاى آن را به پایان ببرند، تا جایى كه برخى انتقادات را نیز در این خصوص دنبال خود داشتند. مدیرروستا با عدم توجه به حضور بازیكنان خارجى در تیمش نشان داد كه اعتقادى به آنها ندارد.
بیشترین بازى
ركورد بیشترین زمان حضور در میدان در تیمى چون پیكان به یك بازیكن باتجربه به نام محمدرضا طهماسبى رسید.محمدرضا طهماسبى در طول لیگ هشتم نزدیك به ۲۶۵۱ دقیقه براى خودروسازان به میدان رفت تا ركورد قابل قبولى را از خود به ثبت رسانده باشد.طهماسبى در شرایطى به این ركورد ارزشمند دست یافت كه سیدمهدى سیدصالحى با۲۴۴۹ دقیقه بازى در تعقیب او بود.
استقبال تماشاگر
وقتى نزدیك به ۱۰۶ هزار تماشاگر در همان نیم فصل اول لیگ در ورزشگاه خانگى پیكانى ها در قزوین و دیگر ورزشگاه هاى سراسر كشور به تماشاى بازى هاى این تیم نشستند، این در همان گام اول براى تیمى كه تماشاگر خاصى را نداشت یك موفقیت بزرگ به حساب مى آمد اما در نیم فصل دوم لیگ و با حساس شدن بازى ها و نمایش نه چندان در خور توجه خودروسازان این تعداد تماشاگر نیز دستخوش نزول شد تا جایى كه در نیم فصل دوم تنها ۷۲ هزار تماشاگر به تماشاى بازى هاى پیكان نشستند، تا مجموع تماشاگران این تیم صنعتى در طول لیگ هشتم به ۱۷۸ هزار تماشاگر برسد.
اولین و آخرین گل
نخستین گل پیكانى ها در آغاز لیگ هشتم فوتبال ایران در دقیقه ۳۷ بازى این تیم مقابل صباى قم در ورزشگاه یادگار امام شهر قم توسط محمدرضا طهماسبى به ثمر رسید تا خودروسازان شروع گلزنى خود را در لیگ با ضربه محمدرضا طهماسبى آغاز كرده باشند. گل آخر تیم پیكان نیز در بازى سى وسوم این تیم مقابل پاس به ثمر رسید، همان دیدارى كه با گل میلاد زنیدپور در پایان ۹۰ دقیقه با حساب یك بر صفر به سود تیم پیكان به پایان رسید.
شروع متوسط، پایان بسیار بد
پیكانى ها كه لیگ هشتم را با تساوى مقابل صباى قم در ورزشگاه یادگار امام(ره) آغاز كرده بودند، لیگ را بسیار بد به پایان رساندند. خودروسازان در آخرین دیدار خود در لیگ به كرمان رفتند تا مقابل مس قرار بگیرند، مسى كه انگیزه آسیایى شدن باعث شده بود تا براى پیروزى به میدان حریفش برود. در این دیدار پیكان متحمل شكست بسیار سختى شد.
امتیاز میزبانى
شاید طى ادوار گذشته لیگ، تیم هایى مانند پیكان همه دغدغه هایشان این بود كه چرا باید در دیدار با تیم هاى تهرانى بزرگ مانند پرسپولیس و استقلال در ورزشگاه آزادى به میدان رفته و به نوعى امتیاز میزبانى شان را از دست بدهند.پیكانى ها با منتقل شدن به قزوین تنها امیدشان جذب تماشاگر و بازى مقابل تیم هاى اسم و رسم دار در ورزشگاه خانگى شان یعنى شهید رجایى بود. ورزشگاهى كه پیكانى ها در بازى هایى كه میزبان حریفان خود بودند، در آن از آنها میزبانى كردند.
میانگین ها
میانگین برد: ۶۱/۲
میانگین مساوى: ۲۵/۴
میانگین باخت: ۶۱/۲
میانگین گل زده: ۲۶/۱
میانگین گل خورده: ۲۳/۱
میانگین امتیاز: ۳۸/۱
سه شنبه 9/4/1388 - 11:57
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته