• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1009
تعداد نظرات : 155
زمان آخرین مطلب : 5392روز قبل
اخبار

امسال نیز مانند سال های گذشته در ماه رمضان شاهد پخش سریال های ویژه این ماه خواهیم بود.

با توجه به استقبال همه جانبه مردم از سریال های تلویزیونی ماه رمضان سال های گذشته، این روز ها تلویزیون ایران دوباره در تکاپوی ساخت این گونه مجموعه های تلویزیونی است.مجموعه هایی که در سال های گذشته با طعم طنز نیز همراه بود،امسال از مایه های طنز کمتری برخوردار است.
شبکه های 1،2،3 و 5، امسال هم در پی رقابت برای پر بیننده تر شدن سریال هایشان هستند، شبکه 4 هم سیما مطابق معمول برنامه های ویژه خود را پخش خواهد کرد.
سریال "اغما" از شبکه اول به کارگردانی سیروی مقدم، سریال "میوه ممنوعه" از شبکه دوم به کارگردانی حسن فتحی، "نقشی بر زندگی" از شبکه سوم به کارگردانی علی عبدالعلی زاده و "ورای" از شبکه پنجم به کارگردانی سعید سلطانی از مجموعه های در حال آماده شدن برای پخش هستند، در این میان "ورای" نخستین پروژه ای است که مقابل دوربین رفته است و تصویر برداری این سریال از 18 خرداد ماه در فرمانیه آغاز شده است. هم چنین "نقشی بر زندگی" نیز به عنوان آخرین سریال شبکه های تلویزیونی از دوشنبه هفته گذشته کار تصویر برداری را شروع کرد.
اغما_سیروس مقدم:
از "پلیس جوان"،"بانویی دیگر"،"پرواز در حباب" و "نرگس" به عنوان سریال های شاخص سیروس مقدم می توان نام برد.
سریال 30 قسمتی "اغما" هر شب در ماه رمضان به مدت 30 دقیقه با موضوعی اجتماعی از شبکه اول سیما پخش خواهد شد که داریوش مختاری نیز فیلمنامه آن را تنظیم کرده است.
موضوع داستان: داستان درباره یک پزشک فوق تخصص جراحی مغز و اعصاب به نام طه پژوهان است که به دلیل جراحی های موفقیت آمیزش بر روی رزمندگان دوران دفاع مقدس معروف به پنجه طلایی شده است، مولود همسر دکتر پژوهان دچار نوعی بیماری حاد می شود که نیاز به عمل جراحی دارد، او اصرار دارد که توسط همسرش جراحی شود اما در غرف پزشکی این اتفاق مرسوم نیست...
امین تارخ، شیرین بینا، نفیسه روشن، لعیا زنگنه، ایرج نوذری، ناصر ممدوح، عبدالرضا اکبری، و ... ار بازیگران این سریال هستند. امیر معقولی تصویر بردار، سیامک احصایی طراح صحنه و لباس و فرشید احودی صدابردار این مجموعه تلویزیونی هستند.
میوه ممنوع
ه_حسن فتحی:
حسن فتحی که هم اکنون سریال "مدار صفر درجه" را روی آنتن می برد، از بازیگران و کارگردان مطرح سینما و تلویزیون است که از سریال "شب دهم" می توان به عنوان کار شاخص وی نام برد.
سریال "میوه ممنوعه" که از شبکه دوم سیما پخش خواهد شد، تلفیقی از 2 قصه معروف شاه لیر و شیخ صنعان است با این داستان : سرپرست خانواده شایگان و جلال فرزند ارشد خانواده اردلان در گیر کشمکش و مناظره مالی شدیدی با یکدیگر می شوند. در این میان هستی تنها دختر شایگان به داد خاهی سراغ سرپرست متدین خانواده اردلان یعنی حاج یونس می رود، غافل از آن که....
علی نصیریان، گوهر خیر اندیش، هانیه توسلی، امیر جعفری، هرمز هدایت، غمار تفتی، نیما رئیسی، طناز طباطبایی، کاظم بلوچی، صدیقه کیانفر، کیانوش گرامی و ... بازیگران این مجموعه تلویزیونی را تشکیل می دهند.
فیلمنامه این سریال توسط علیرضا کاظمی پور و علیرضا نادری نوشته می شود و ا
سماعیل عفیفه تهیه کننده این مجموعه تلویزیونی است.
نقشی بر زندگی_علی عبدالعلی زاده:
قرار است سریال "نقشی بر زندگی" از شبکه سوم سیما با تهیه کنندگی بهروز مفید پخش می شود.
این سریال در 30 قسمت 30 دقیقه ای آماده شده است. در این سریال رضا بابک، مهتاج نجومی، برزو ارجمند، محسن قاضی مرادی، رامتین خداپناهی، روشنک عجمیان، آناهیتا همتی، یوسف تیموری، محمود ترابی و ... بازی می کنند. این سریال داستان مردی به نام افشلری را بازگو می کند که بازنشسته و معتمد محل و اهل کار خیر است که همین موضوع دلیلی برای مراجعه گاه و بیگاه اهالی محل به خانه اوست و ...
ورای_سعید سلطانی:
امسال در ماه رمضان شبکه پنجم سیما (شبکه تهران) با سریال "ورای" میهمان سفره های افطار اهالی تهران است،سعید سلطانی که در این روز ها از او سریال "سال های برف و بنفشه" از شبکه 3 سیما پخش می شود، از داستانی برای سریالش بهره می برد که در ایران و تاجیکستان می گذرد. ورای با بازی هوشنگ توکلی، پوریا پور سرخ ،عاطفه رضوی، حسن جوهر چی، مریم کاویانی، حامد بهداد و تهیه کنندگی منصور سهراب پور ساخته می شود. داستان این فیلم در ایران و تاجیکستان می گذرد. موفقیت این سریال ها در پایان ماه رمضان با استقبال یا عدم استقبال مخاطبان تلویزیونی مشخص خواهد شد.   

     

          خبرگزاری ایسکانیوز

دوشنبه 29/5/1386 - 12:58
بیماری ها

ضریب هوشی افرادی که چشمان آبی دارند از چشم تیره‌ها بالاتر است.

چشم آبی

به گزارش دیلی، محققان دریافته‌اند که رنگ چشم می‌تواند اطلاعاتی درباره قابلیت‌های فردی بدهد و در این میان چشم آبی‌ها بیشترین قابلیت‌ها را دارند.

تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که چشمان آبی دارند مغزی سیستماتیک دارند و ضریب هوشی آنها از افرادی که رنگ چشمانشان تیره و یا قهوه‌ای است بیشتر است.

استفان هاوکینگ آنها به خاطر حافظه زیاد و هوششان امتحانات را با موفقیت بیشتری پشت سر می‌گذرانند و اطلاعات بسیاری به مغزشان می‌سپارند و در برنامه‌ریزی‌ها کاملا موفقند و ورزش‌هایی که احتیاج به تمرکز دارد مانند گلف را به خوبی انجام می‌دهند.

از این دسته افراد می‌توان از استفان هاوکینگ که فیزیکدان بزرگ دنیا نام برد که ضریب هوشی بسیار بالایی دارد و رنگ چشمانش آبی است.

تحقیقات روی افراد چشم قهوی‌ای نشان می‌دهد که آنها در ورزش‌های پر تحرک همانند فوتبال و هاکی روی یخ موفقترند و بیشتر اهل عمل هستند تا فکر کردن.

دوشنبه 29/5/1386 - 12:47
بیماری ها

images/20070820/shekar.jpgتحقيق نشان داد شكار براي مرداني كه بيماري قلبي دارند بسيار زيان دارد.
به گزارش پايگاه اينترنتي عرب آنلاين، محققان با بررسي 25 فرد ميانسال شكارچي دريافتند ضربان قلب اين افراد هنگام شكار به شكل قابل توجهي افزايش مي يابد.
محققان گفتند در برخي حالات چنين فعاليت هايي براي افراد خطرناك است و شكارچيان به كمك و رساندن اكسيژن به قلب نياز پيدا مي كنند.

دوشنبه 29/5/1386 - 12:42
ورزش و تحرک

حسین رضازاده

شنبه شب مي توانست براي جامعه ورزش شب تلخي باشد؛ اما خدا را شکر به خير گذشت و حسين رضازاده که همراه کوروش باقري (قهرمان سابق جهان) و جليل اميري (دبير فدراسيون وزنه برداري) در حال رفتن به اردوي تيم ملي بودند، پس از برخورد خودرويشان با کوه با کمترين جراحت از اتومبيل خارج شدند.
در اين حادثه رانندگي که در منطقه سياه بيشه جاده چالوس اتفاق افتاد، کوروش باقري از ناحيه کتف دچار دررفتگي و بلافاصله به بيمارستان امام خميني (ره) کرج منتقل شد. حسين رضازاده هم که فقط از ناحيه مچ پا و بازو جراحتي جزيي ديده بود، همراه اميري با خودروي راهنمايي و رانندگي به محل اردوي تيم ملي در چابکسر رفتند؛ چراکه قرار بود مقامات آژانس بين المللي دوپينگ (وادا) از او و ديگر ملي پوشان آزمايش دوپينگ بگيرند.
ديروز با حسين رضازاده تماس گرفتيم تا از آخرين وضعيت جسماني قوي ترين مرد جهان اطلاعاتي کسب کنيم. او با شکرگزاري از خداوند به خاطر بلايي که دور شد، گفت: پس از آن که کنترل خودرو از دست آقاي اميري خارج شد و با کوه برخورد کرديم، کيسه هاي هواي ماشين باز شد. با اين حال انگشتان و بازوهايم کمي آسيب ديد. مچ پايم هم کوفتگي دارد، اما اين آسيبها جدي نيست و مانع تمرين در کنار ديگر ملي پوشان نمي شود.
زمان چنداني تا شروع مسابقات جهاني وزنه برداري باقي نمانده و من خدا را شاکرم که با عنايت خود اين فرصت را به من داد تا دوباره بتوانم براي کشورم در ميادين بين المللي افتخارآفريني کنم.   

   

               جام جم

دوشنبه 29/5/1386 - 1:36
کامپیوتر و اینترنت

اولین موتور جستجوی فایل ایرانی امروز شروع به کار کرد.
از قابلیت های این سایت می توان جستجو بر حسب موضوع برای دانلود فایل ها، امکان گزارش خرابی لینک، امکان گزارش غیر قانونی بودن لینک و... اشاره نمود.
همچنین هر کاربری می تواند با استفاده از آدرس
myfile.ir/add.php فایل مورد نظر خود را به بانک اطلاعاتی این سایت اضافه کند که پس از تأیید مدیران سایت به سایت اضافه می گردد. شایان ذکر است این سایت توسط شرکت نگاه روشن پارس (سهامی خاص) برنامه نویسی و پشتیبانی می شود.
برای مشاهده سایت به آدرس
www.myfile.ir مراجعه کنید. 

وبنا


دوشنبه 29/5/1386 - 1:30
سياست

آیت الله خامنه ایحضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار ميهمانان شرکت کننده در چهارمين مجمع جهاني اهل بيت عليهم السلام، مهمترين وظيفه اين مجمع را نشر معارف حقيقي اسلام از طريق معرفي صحيح و دقيق مکتب اهل بيت عليهم السلام و شناخت واقعيات و نيازهاي دنياي اسلام دانستند و با اشاره به نشاط، هويت و بيداري اسلامي کم نظير کنوني در ميان مسلمانان تصريح کردند: در کارزار ميان جبهه حق با جبهه باطل و قدرتهاي استکباري، پيروز اصلي، جبهه حق و اسلام خواهد بود.
ايشان ضمن تبريک اعياد و ميلادهاي خجسته ماه شعبان، توطئه قديمي و خطرناک ايجاد اختلاف ميان مذاهب اسلامي را يادآور شدند و با اشاره به سابقه و تبحر طولاني انگليس در اين خصوص افزودند: اتحاد مسلمانان و تشکيل امت واحد اسلامي، براي مستکبران طمع ورز، بسيار خطرناک و نگران کننده است؛ بنابراين امروز علاوه بر انگليس، دستگاه هاي اطلاعاتي امريکا و صهيونيست ها نيز همه تلاش خود را براي جلوگيري از وحدت مسلمانان به کار گرفته اند.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به گسترش تفکر اسلام ناب پس از پيروزي انقلاب اسلامي در ايران خاطرنشان کردند: نگراني جدي ديگر قدرتهاي استکباري، گسترش اسلام جهاد، اسلام استقلال، اسلام عزت و هويت و اسلام مخالف سلطه بيگانگان، از ايران به نقاط مختلف دنياي اسلام است و بر همين اساس، ايجاد اختلاف ميان ايران و ديگر کشورهاي اسلامي، از اهداف جدي دشمنان در اين مقطع است.
حضرت آيت الله خامنه اي تبليغات گسترده برضد نظام اسلامي و همچنين مکتب اهل بيت عليهم السلام را يادآور شدند و تأکيد کردند: با وجود همه اين تبليغات، تفکرات انقلاب اسلامي ايران به همه نقاط دنياي اسلام گسترش يافته است و بيداري، حرکت و هويت اسلامي کنوني در ميان مسلمانان با 20 سال گذشته قابل مقايسه نيست.
ايشان همچنين پيشرفت هاي جمهوري اسلامي ايران را در ابعاد مختلف علمي، فناوري، سياسي، مديريتي و کارآمدي، در مقايسه با 20 سال گذشته غيرقابل تصور خواندند و افزودند: در مقابل اين نشاط و پيشرفت دنياي اسلام، امريکا نسبت به 20 سال گذشته ضعيف تر شده است و آن ابهت و قدرت سابق را ندارد، ضمن آن که امريکا و دنباله روهاي آن، اکنون درگرداب هايي گرفتارشده اند که هرچه زمان مي گذرد، بيشتر در آن فرو مي روند و آينده خطرناکي براي آنها پيش بيني مي شود.
حضرت آيت الله خامنه اي با تأکيد بر لزوم فهم صحيح اين واقعيات و مغرور نشدن به اين موفقيت ها خاطرنشان کردند: همه اين قراين و واقعيات نشان دهنده اين حقيقت است که براساس جريان طبيعي سنت هاي الهي در کارزار کنوني ميان جبهه حق و بيداري اسلامي با جبهه باطل و در رأس آن شيطان بزرگ امريکا، بدون ترديد جبهه باطل شکست خواهد خورد.
رهبر انقلاب اسلامي رحمت و کمک الهي را مشروط به حرکت و مجاهدت انسان مؤمن دانستند و افزودند: همه مسلمانان بايد با احساس وظيفه و تلاش خستگي ناپذير به مجاهدت در عرصه هاي سياسي، فرهنگي، تبليغاتي و اجتماعي ادامه دهند و ارتباط و اتحاد خود را مستحکم تر کنند.
ايشان با اشاره به تبليغات مغرضانه و برخي تنگ نظري ها درخصوص پيروان اهل بيت عليهم السلام تأکيد کردند: حرکت مجمع جهاني اهل بيت در جهت ايجابي و براي برطرف کردن نيازمندي دنياي اسلام به معارف واقعي اسلام و گشودن افق هاي جديد است.
رهبر انقلاب اسلامي تصريح کردند: نداي پيروان اهل بيت، نداي وحدت، عزت و زندگي عارفانه و خردمندانه است.
حضرت آيت الله خامنه اي در همين خصوص افزودند: معارف حقيقي اسلام که در مکتب اهل بيت عليهم السلام تبلور يافته، در واقع ، معنويت بدون انزوا و همراه با سياست، عرفان همراه با فعاليت اجتماعي و تضرع همراه با جهاد است و امروز همه دنيا تشنه چنين معنويتي است.
رهبر انقلاب اسلامي، صحيفه سجاديه را نمونه و خلاصه اي از تفکرات اهل بيت عليهم السلام دانستند و خاطرنشان کردند: صحيفه سجاديه کتاب زندگي عارفانه، عاشقانه و خردمندانه است.
ايشان پيروان اهل بيت عليهم السلام را به شناخت جامع انديشه هاي آن بزرگواران توصيه کردند و با تاکيد بر لزوم خرافه زدايي از اين انديشه ها افزودند: يکي از مسائل مهم کنوني جلوگيري از آميخته شدن معارف دين با خرافه است که علما و برجستگان بايد با تبيين صحيح معارف اهل بيت عليهم السلام، مانع از رسوخ مسائل خرافي شوند.
در آغاز اين ديدار حجت الاسلام والمسلمين اختري، رئيس مجمع جهاني اهل بيت عليهم السلام ضمن ارائه گزارشي از اجلاس چهارم اين مجمع گفت: راه اندازي شبکه ماهواره اي ثقلين، تأسيس صندوق سرمايه گذاري مشترک ، تأسيس بانک اسلامي و تأسيس جمعيت ها و مؤسسات حقوق بشري و صنفي از جمله برنامه هاي آينده مجمع جهاني اهل بيت عليهم السلام است.  

     جام جم

دوشنبه 29/5/1386 - 1:24
بیماری ها

لیمو ترش

دكتر محمود عباسی، متخصص كودكان گفت : برخلاف تصورات قبلی، میوه های اسیدی به ویژه لیموترش درد و ورم معده و اثنی عشر را به شیوه ای مؤثرتر از قرص و شربت های ضد اسید كم می كنند.

عباسی افزود : كاهش ترشح اسید كلریدریك معده و تخلیه سریع محتویات معده به اثنی عشر موجب كاهش درد و علائم ورم و زخم معده و اثنی عشر می شود و این دو با افزایش مقدار یون ئیدورژن در معده، یعنی اسیدی تر كردن محیط معده و اثنی عشر امكان پذیر است.

وی گفت :مصرف مواد آنتی اسید و قلیایی با خنثی كردن یون ئیدروژن و بالا بردن ph معده بر خلاف این جریان عمل می كنند و بنابراین سبب تحریك غدد مترشحه اسید معده و ازدیاد اسید كلریدریك می شوند.

این پزشك افزود : داروهایی مثل سایمتیدین و رانیتیدین هم كه به مهاركننده های پمپ پروتون به معنی مهار كنندگان ترشح اسید معده معروف است، عملكرد فیزیولوژیك غدد معده را مختل می كنند.

وی بهترین راهكار برای كاهش ترشح اسید معده را از بین بردن انگیزه ترشح از طریق اسیدی كردن محیط معده دانست و گفت : آب لیموترش حاوی اسید سیتریك و اسید اسكوربیك است و ضمن بالا بردن غلظت یون ئیدروژن، سرعت تخلیه معده را زیاد و با اسیدی كردن اثنی عشر سرعت تخلیه كیسه صفرا را هم زیاد می كند و زمینه رشد باكتری ها را در روده از بین می برد.

این متخصص معتقد است : آب لیموترش به علاوه با خاصیت ترمیمی خود اثرات تخریبی باكتری هلیكوباكتر پیلوری را نیز در معده بهبود می بخشد.

وی به كسانی كه از دردهای شدید معده و اثنی عشر  یا سوءهاضمه رنج می برند توصیه كرد به دفعات در روز، پس از صرف غذا و حتی در فواصل آن از چند قطره آب لیموترش كه در یك لیوان آب رقیق شده باشد استفاده كنند .

دكتر عباسی اضافه كرد : این كار بر خلاف داروهای شیمیایی ضد اسید هیچگونه محدودیت زمانی برای مصرف ندارد و نوشیدن دراز مدت آن نیز عارضه ای ایجاد نمی كند بلكه علاوه بر كاهش درد زخم پپتیك، اثرات مفید دیگری نیز بر دیگر اعضای بدن از جمله كلیه ها دارد.

يکشنبه 28/5/1386 - 20:2
آموزش و تحقيقات

فرشید نوری، عضو مركز علمی بسیج دانشجویی استان اردبیل دستگاه هوشمند آب قطع كن اتوماتیك در موقع نشت آب را اختراع كرد. 
  
دستگاه هوشمند آب قطع كن اتوماتیك اين قابلیت را دارد که در زمانی که آب یك مكان نشت کرده یا شیر آب به هر دلیلی خراب شود، دستگاه به طور اتوماتیك و خودكار در عرض نیم ساعت آن را قطع و مانع هدر رفتن آب یا آب گرفتگی آن مكان ‌شود. 
 
لازم به ذکر است، اين مخترع بسيجی تاکنون 10 اختراع را به ثبت رسانده است.  

  

         شبكه خبر دانشجو

يکشنبه 28/5/1386 - 14:22
دعا و زیارت

بسم الله الرحمن الرحيم
. . . اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
« الله نور السموات و الارض مثل نوره كمشكوه فيها مصباح المصباح فی‏زجاجه الزجاجه كانها كوكب دری يوقد من شجره مباركه زيتونه لا شرقيه و لا غربيه يكاد زيتها يضيی‏ء و لو لم تمسسه نار نور علی نور يهدی الله لنوره‏ من يشاء و يضرب الله الامثال للناس و الله بكل شی‏ء عليم »
سوره مباركه نور را به دليل همين آيه " سوره نور " می‏گويند، چون آيه‏ نور در اين سوره آمده است اسم آن " سوره نور " شده است. اين آيه‏ كريمه از نظر تفسير، يكی از آيات مشكله قرآن مجيد است و مخصوصا قرآن‏ كريم در آخر همين آيه جمله‏ای ذكر می‏كند كه نشان می‏دهد اين آيه بسيار بسيار قابل تدبر و تأمل است و هر كسی به اندازه ظرفيت خود چيزی از اين آيه كريمه می‏فهمد، چون در آخر آيه بعد از ذكر مثل می‏فرمايد : " « و يضرب الله الامثال للناس »" خدا مثلها را برای مردم ذكر می‏كند. در بعضی آيات ديگر می‏فرمايد " خدا مثلها را برای مردم ذكر می‏كند ولی به عمق اين مثلها نمی‏رسند مگر عالمان ". اين نشان می‏دهد كه مثلهای قرآن عمقهايی دارد كه هر كس نمی‏تواند ادعا كند كه من به عمق آنها رسيده‏ام. حال ما به كمك آنچه مفسرين بزرگ گفته‏اند و در روايات آمده است، يك سلسله مطالبی درباره اين آيه عرض می‏كنيم . تعبير آيه اين است : " « الله نور السموات و الارض »" خدا نور آسمانها و زمين است.
با توجه به اينكه آسمانها و زمين كه در قرآن ذكر می‏شود نه به عنوان قسمتی از مخلوقات عالم است بلكه به عنوان همه اين مخلوقات و همه‏ مخلوقات علوی و سفلی و غيب و شهادت است، معنای آيه اين می‏شود كه خدا نور تمام جهان است. پس در ابتدای اين آيه به خداوند متعال كلمه " نور " اطلاق شده است.
آنچه بشر ابتدائا از كلمه " نور " می‏فهمد همين نورهای محسوس است كه‏ هنوز هم صددرصد حقيقت آن از نظر فيزيكدانان كشف نشده است، قدر مسلم‏ اين است كه در جهان ماده يك چيزی به نام " نور " وجود دارد اگر چه از نظر علمی شناخت آن دشوار باشد.
بعضی از اجسام نيرند و نور می‏پراكنند مثل خورشيد، ستارگان، چراغها و لامپهايی كه خودمان داريم كه اگر اين نورها نمی‏بود جهان سراسر تاريك بود و به اصطلاح " چشم، چشم را نمی‏ديد " ولی اين نور كه هست فضا روشن است‏. اين را می‏گويند نور حسی و مادی.
آنچه مسلم است اين است كه مقصود از اينكه خدا نور آسمانها و زمين است اين نور نيست، اين نور يكی از مخلوقات خداوند است. در اول سوره مباركه انعام می‏خوانيم : " « الحمد الله الذی خلق‏ السموات و الارض و جعل الظلمات و النور ثم الذين كفروا بربهم يعدلون " : " سپاس خدای آفريننده آسمانها و زمين و قرار دهنده نور و ظلمت را
. . . " . خدا خالق اين نور است [ نه خود اين نور ] . اين يك مطلبی‏ است كه ديگر از نظر قرآن جای بحث نيست، چون نه تنها خود اين نور مخلوق خداست بلكه قرآن دائما درباره منبع اين نور يعنی خورشيد و ستارگان‏ بحث می‏كند كه اينها خودشان مخلوقات ذات اقدس الهی هستند. اگر كسی‏ درباره خدا چنين تصوری كند كه معروف است به تصور " پيرزنی " كه خيال‏ می‏كنند خداوند يك قلمبه نور است در بالای عرش و نور را هم چيزی نظير نور برق و خورشيد و غيره تصور می‏كنند و واقعا چنين اعتقادی داشته باشد، در توحيد و در ايمانش خلل است. اين نور چيزی است كه ما به چشم‏ می‏بينيم [ در حالی كه ] قرآن درباره خدا می‏گويد : " « لا تدركه الابصار و هو يدرك الابصار »" ( انعام آیه 103 ) خدا به چشم ديده نمی‏شود. اگر كسی خدا را العياذبالله موجودی از جنس اين نور بداند مسلم در توحيدش خلل است چون‏ مجسم است و خدا را جسم و قابل ابصار و ديدن فرض كرده است ( به " مانويه " نسبت می‏دهند كه مانويان خدا را نور از همين نوع‏ نور می‏دانستند و او را " نور اعظم " ( نور بزرگتر ) می‏ناميدند. به هرحال هر كسی اين عقيده را داشته باشد عقيده خلاف و باطلی است. ).
ولی كلمه نور مصداقش منحصر به نور حسی نيست. لفظ " نور " وضع شده‏ است برای هر چيزی كه روشن و روشن كننده باشد.

 

 آشنایی با قرآن، جلد چهارم، تفسير سوره نور، متفكر شهيد استاد مرتضی مطهری - آیه نور (صفحات 97 تا 99)

 

يکشنبه 28/5/1386 - 14:10
سينمای ایران و جهان
نزدیك به شش ماه از سال ۸۶ می گذرد، اما هنوز هیچیك از فیلم های ژانر كودكان و نوجوانان كه امسال یا سال های گذشته تولید شده اند، امكان نمایش عمومی به دست نیاورده اند.
در حال حاضر سینمای ایران در زمینه اكران به ژانرهای بسیار محدودی روی خوش نشان می دهد. فیلم های گونه كمدی، حادثه ای، پلیسی - جنایی و آثار اجتماعی از بیشترین شانس برای جلب نظر سینماداران برخوردارند تا امكان نمایش عمومی را به دست بیاورند.
نگاهی به فیلم هایی كه اكنون بر پرده قرار دارند این موضوع را بیشتر نشان می دهد. از میان ۵ فیلم سینمایی در حال اكران «نصف مال من، نصف مال تو» و «قاعده بازی» در ژانر كمدی قرار دارند. «رئیس» و «محاكمه» در گونه آثار حادثه ای قرار دارند و «پاداش سكوت» با آنكه در ژانر دفاع مقدس قرار دارد، اما از مؤلفه های معمایی و حادثه ای استفاده كرده است تا بتواند در زمینه اكران به موفقیت برسد. اشاره به اكران نیمه دوم تابستان، مشت نمونه خروار است. به عبارت دیگر، بسیاری از تهیه كنندگان و توزیع كنندگان بر این اعتقادند كه فیلم فصل تابستان در میان سایر فصل های سال به جهت جلب مخاطب از اهمیت بیشتری برخوردار است و پتانسیل فروش بیشتری دارد.
تعطیلی مدارس و دانشگاه ها، برخورداری افراد خانواده از اوقات فراغت بیشتر و نگاه عمومی به تابستان به عنوان فصلی برای تفریح سرگرمی بخشی از دلایلی است كه می تواند فروش بیشتر فیلم ها را در پی داشته باشد. با این وجود، كودكان و نوجوانان كه در جامعه ما تعداد قابل توجهی از جمعیت كشور را به خود اختصاص می دهند، هیچ سهمی از میان آثار سینمایی در حال اكران ندارند. این موضوع علاوه بر اینكه تنوع را از آثار روی پرده می گیرد، فرصت آشنایی و ایجاد علاقه در میان این گروه های سنی، نسبت به تماشای فیلم در سینما را نیز از بین می برد. بر اساس اعلام پرویز شیخ طادی كارگردان فیلم سینمایی «سینه سرخ»، برای اكران این فیلم در مهر ماه امسال برنامه ریزی شده؛ به خصوص كه از سوی مدیران سینمایی كشور قول هایی برای تشكیل گروه سینمایی كودكان و نوجوانان نیز داده شده است. این توجیه برای فعالیت این گروه نمایش دهنده فیلم ارائه می شود كه بازگشایی مدارس امكان برنامه ریزی بهتر برای استفاده دانش آموزان به وجود می آورد. طی چند سال اخیر تجربه نشان داده است كه مدیران مدارس در مقاطع مختلف علاقه و اهتمام چندانی به برنامه ریزی برای استفاده دانش آموزان از فیلم های سینمایی روی پرده ندارند. به خصوص كه فیلم های تولید شده این ژانر طی چند سال اخیر به اندازه ای جذابیت نداشته كه بتواند نظر مخاطبان این بخش را در وجه گسترده ای به خود جلب كند. به جز فیلم های ژانر كودك كه در سال های گذشته تولید شده اند امسال فیلم های «گوشواره»، «سبیل مردونه»، «قفل ساز» و «بچه های ابدی» در جشنواره فیلم فجر امسال حضور داشتند. این موضوع می توانست بهانه خوبی برای مدیران سینمایی باشد تا به این ژانر توجه بیشتری نشان بدهند. حداقل فیلم هایی كه به مؤلفه های جذب مخاطب توجه بیشتری كرده اند، می توانستند با حمایت دولت شرایط تازه ای در فروش این ژانر به وجود بیاورند. فیلم «گوشواره» وحید موسائیان با توجه به برخورداری از فیلمنامه هوشنگ مرادی كرمانی و حضور اكبر عبدی و رؤیا تیموریان به عنوان بازیگران اصلی فیلم می توانست امكان جذب مخاطبان را تاحدودی فراهم بیاورد. به خصوص كه این موضوع برای بزرگترها انگیزه جدی برای استقبال از یك اثر و بردن كودكانشان به سینما محسوب می شود. پوران درخشنده در فیلم «بچه های ابدی» از حضور بازیگرانی همچون شهاب حسینی، الهام حمیدی و پانته آ بهرام استفاده می كند و روایت ازدواج دختری با پسری است كه یك برادر مبتلا به سندرم دان دارد و به كارگیری اتفاقات موازی برای اینكه قصه وجه حادثه ای و پرتعلیق هم به خود بگیرد، از پتانسیل اولیه جذب مخاطب برخوردار است. نكته دیگر اینكه، مدیران سینمایی كشور برای اینكه مخاطبان را به سینماها بكشانند به اكران فیلم های خارجی گروه سنی بزرگسالان نیز روی آورده اند و برخی از آثار پرفروش سینمای جهان كه امكان اكران داخلی داشته باشند را در فهرست فیلم های روی پرده قرار می دهند، اما این اتفاق در مورد فیلم های كودكان و نوجوانان نمی افتد. در صورتی كه تلویزیون با فاصله به نسبت كوتاه از اكران فیلم های كودك و انیمیشنی موفق در جهان، این نوع آثار را دوبله و پخش می كند.  
   
  
    روزنامه ابرار
يکشنبه 28/5/1386 - 14:1
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته