• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 319
تعداد نظرات : 59
زمان آخرین مطلب : 5469روز قبل
دانستنی های علمی
ایا میدانید درهر ثانیه 1 بیلیون ترانزیستور ساخته می شود
ایا میدانید داوینچی همه چیز هایی را که طراحی کرد هیچ وقت نساخت
ایا میدانید مورچه غذایش را نمی جود بلکه ان را خورد و با اب دهانش خیس کرده و میخورد
ایا میدانید کوچکترین هواپیمای دنیا 80 گرم است و دو موتور 15 اسبی و نهایت سرعت 220km دارد
ایا میدانید نهنگ ها هم عاشق میشوند و در سفر ها با هم اواز دست جمعی میخوانند

ایا میدانید کرم ها از روی بو محیط شب و روز را تشخیص میدهند
ایا میدانید اثر انگشت دوقلوها 92% شبیه به هم است
ایا میدانید اثر انگشت خواهر و برادر 60% شبیه به هم است
ایا میدانید سرعت گردباد بین 300 تا 450 کیلومتر در ساعت است
ایا میدانید اگر همه مردم دنیا بر دوش هم میاستادند، بلندای آنها به 8 میلیون کیلومتر میرسید
ایا میدانید خورشید از فاصله صد هزار سال نوری هم دیده میشود
ایا میدانید داوینچی نابغه ایتالیایی 530 سال پیش هواپیما،هلیکوپتر،اتوبوس،ل باس غواسی را ساخته بود
ایا میدانید یسپر آمریکایی، 45 سال پیش از 31 کیلومتری خود را پایین پرت کرد و رکورد جهان را شکست
ایا میدانید ماده موثر كوكاكولا اسید فسفریك با pH برابر 2.8 است
ایا میدانید پروانه از 11 کیلومتری بو را حس میکند
سه شنبه 9/4/1388 - 21:40
دانستنی های علمی
ایا میدانید قران دارای 114 سوره است
ایا میدانید قران دارای 30 جزء است
ایا میدانید قران دارای 120 حزب است
ایا میدانید قران دارای 6,236 ایه (نشانه) است
ایا میدانید قران دارای 77,701 کلمه است
ایا میدانید قران دارای 323,671 حرف است
ایا میدانید قران دارای 93,243 فتحه است
ایا میدانید قران دارای 39,586 کسره است
ایا میدانید قران دارای 4,808 ضمه است
ایا میدانید قران دارای 19,253 تشدید است
ایا میدانید قران دارای 3,272 همزه است
ایا میدانید قران دارای 1,771 مد است
ایا میدانید قران دارای 1,015,030 نقطه است
ایا میدانید قران دارای 5,098 وقف است
ایا میدانید قران در 23 سال بر پیامبر نازل شد
ایا میدانید پیامبر دو معراج داشتند یکی از مکه به بیت المقدس بود
ایا میدانید دیگری از بیت المقدس به اسمانها که بهشت برین و عرش الهی را که روی اب بود را دیدند
سه شنبه 9/4/1388 - 21:39
دانستنی های علمی
همگی ما می دانیم كه انیشتن این فرمول[e=mc2] را كشف كرد. اما واقعیت آن است كه چیز های كمی در مورد زندگی خصوصی اش می دانیم .او با سر بزرگ متولد شد :
وقتی انیشتن به دنیا آمد او خیلی چاق بود و سرش خیلی بزرگ تا آنجایی كه مادر وی تصور می كرد، فرزندش ناقص است،اما بعد از چند ماه سر و بدن او به اندازه های طبیعی بازگشت .

اوخیلی دیر زبان باز کرد:
یکی دیگر از مشهورترین جنبه‌های کودکی اینشتین این است که او خیلی دیرتر از بچه‌های معمولی صحبت کردن را آغاز کرد. طبق ادعای خود اینشتین، او تا سن سه سالگی حرف زدن را آغاز نکرده بود و بعد از آن هم حتی تا سنین بالاتر از نه سالگی به سختی صحبت می‌کرد. به دلیل پیشرفت کند کلامی اینشتین، و گرایش او به بی‌توجهی به هر موضوعی که در مدرسه برایش خسته کننده بود و در مقابل توجه صرف او به مواردی که برایش جالب بودند باعث شده بود که برخی همچون خدمه منزل اینشتین او را کند ذهن بدانند. البته در زندگی اینشتین، این اولین و آخرین باری نبود که چنین انگ‌ها و نظرات آسیب شناسانه‌ای به او نسبت داده می‌شد.

حافظه اش به خوبی آنچه تصور می شود نبود :
مطمئنا انیشتن می توانسته كتابهای مملو از فرمول و قوانین را حفظ كند،اما برای به یاد آوری چیز های معمولی واقعا حافظه ضعیفی داشته است. او یكی از بدترین اشخاص در به یاد آوردن سالروز تولد عزیزان بود و عذر و بهانه اش برای این فراموشكاری، مختص دانستن آن [تولد ]برای بچه های كوچك بود.یا بطور مثال انیشتین سرعت صوت را از حفظ نمیدانست و وقتی از وی دراین مورد سوال میکردند میگفت اینها چیزهایی است که همه آنرا میدانند پس من وقتم را برای دانستن آنها تلف نمیکنم!

او ازداستانهای علمی-تخیلی متنفر بود :
انیشتن از داستانهای تخیلی بیزار بود. زیرا كه احساس می كرد ،آنها باعث تغییر درك عامه مردم ازعلم می شوند و در عوض به آنها توهم باطلی از چیز هایی كه حقیقتا نمی توانند اتفاق بیفتند میدهد.
به بیان او "من هرگزدر مورد آینده فكر نمی كنم،زیراكه آن به زودی می آید. به این دلیل او احساس می كرد كسانی كه بطور مثال بشقاب پرنده ها را می بینّند باید تجربه هایشان را برای خود نگه دارند.
او در آزمون ورودی دانشگاه اش رد شد
درسال 1895 در سن 17 سالگی،انیشتن كه قطعا یكی از بزرگترین نوابغی است،كه تا كنون متولد شده،در آزمون ورودی دانشگاه فدرال پلی تكنیك سوییس رد شد.
در واقع او بخش علوم وریاضیات را پشت سر گذاشت ولی در بخش های باقیمانده، مثل تاریخ و جغرافی رد شد.وقتی كه بعدها از او در این رابطه سوال شد؛او گفت:آنها بی نهایت كسل كننده بودند، و او تمایلی برای پاسخ دادن به این سوالات را در خود آحساس نمی كرد.علاقه ای به پوشیدن جوراب نداشت :
انیشتن در سنین جوانی یافته بود كه شصت پا باعث ایجاد سوراخ در جوراب می شود.سپس تصمیم گرفت كه دیگر جوراب به پا نكند و این عادت تا زمان مرگش ادامه داشت.
علاوه بر این او هرگز برای خوشایند و عدم خوشایند دیگران لباس نمی پوشید، او عقیده داشت یا مردم اورا می شناسند و یا نمی شناسند.پس این مورد قبول واقع شدن[آن هم از روی پوشش] چه اهمیتی میتواند داشته باشد؟
او فقط یكبار رانندگی كرد :
انیشتن برای رفتن به سخنرانی ها و تدریس در دانشگاه، از راننده مورد اطمینان اش كمك می گرفت. راننده وی نه تنها ماشین اورا هدایت می كرد، بلكه همیشه در طول سخنرانی ها در میان،شنوندگان حضور داشت.
انیشتن، سخنرانی مخصوص به خود را انجام می داد و بیشتر اوقات راننده اش، بطور دقیقی آنها را حفظ می كرد.
یك روز انیشتن در حالی كه در راه دانشگاه بود، باصدای بلند در ماشین پرسید:چه كسی احساس خستگی می كند؟
راننده اش پیشنهاد داد كه آنها جایشان را عوض كنند و او جای انیشتن سخنرانی كند،سپس انیشتن بعنوان راننده او را به خانه بازگرداند.
عدم شباهت آنها مسئله خاصی نبود.انیشتن تنها در یك دانشگاه استاد بود، و در دانشگاهی كه وقتی برای سخنرانی داشت، كسی او را نمی شناخت و طبعا نمی توانست او را از راننده اصلی تمییز دهد.
او قبول كرد، اماكمی تردید در مورد اینكه اگر پس از سخنرانی سوالات سختی از راننده اش پرسیده شود، او چه پاسخی خواهد داد، در درونش داشت.
به هر حال سخنرانی به نحوی عالی انجام شد، ولی تصور انیشتن درست از آب در آمد.دانشجویان در پایان سخنرانی انیتشن جعلی شروع به مطرح كردن سوالات خود كردند.
در این حین راننده باهوش گفت "سوالات بقدری ساده هستند كه حتی راننده من نیز می تواند به آنها پاسخ گوید"سپس انیشتن از میان حضار برخواست وبه راحتی به سوالات پاسخ داد،به حدی كه باعث شگفتی حضار شد.الهام گر او یك قطب نما بود :
انیشتن در سنین نوجوانی یك قطب نمابه عنوان هدیه تولد از پدرش دریافت كرده بود.
وقتی كه او طرز كار قطب نما را مشاهده می نمود، سعی می كرد طرز كار آن را درك كند. او بعد از انجام این كار بسیار شگفت زده شد.بنابر این تصمیم گرفت علت نیروهای مختلف در طبیعت را درك كند .
راز نهفته در نبوغ او :
بعد از مرگ انیشتن در 1955 مغز او توسط توماس تولتز هاروی برای تحقیقات برداشته شد.
اما اینكار بصورت غیر قانونی انجام شد.بعدها پسر انیشتن به او اجازه تحقیقات در مورد هوش فوق العاده پدرش را داد.
هاروی تكه هایی از مغز انیشتن را برای دانشمندان مختلف در سراسر جهان فرستاد. از این مطالعات دریافت می شود كه مغز انیشتن در مقایسه با میانگین متوسط انسانها،مقدار بسیار زیادی سلولهای گلیال كه مسئول ساخت اطلاعات هستند داشته است.همچنین مغز انیشتن مقدار كمی چین خوردگی حقیقی موسوم به شیار سیلویوس داشته، كه این مسئله امكان ارتباط آسان تر سلولهای عصبی را بایكدیگر فراهم می سازد.
علاوه بر اینها مغز او دارای تراكم و چگالی زیادی بوده است و همینطور قطعه آهیانه پایینی دارای توانایی همكاری بیشتر با بخش تجزیه و تحلیل ریاضیات است.
سه شنبه 9/4/1388 - 21:38
ورزش و تحرک
عملكرد مربیان خارجى در لیگ هشتم


پاس- وینكو بگوویچ
پاس لیگ هشتم را با وینكو بگوویچ شروع كرد. پاسى ها با امید بسیارى وینكو را با خود به همدان بردند، او از معدود مربیان خارجى لیگ فوتبال ایران بود كه از پیش از شروع لیگ كار خودش را با پاس شروع كرده بود و همین مسأله جلوى برخى از توجهیات او را گرفت.
بگوویچ با پاس فصل پر فراز و فرودى را پشت سر گذاشت. او بارها تا آستانه اخراج از این تیم همدانى هم پیش رفت اما حمایت همه جانبه مدیرعامل از او باعث شد تا او در این تیم بماند و كارى را كه خودش آغاز كرده بود به پایان برساند.
شكست ۴ بر ۲ مقابل استقلال و ۵ بر یك در مقابل فولاد در دور رفت بازى ها از آن شكست هاى سهمگینى بود كه هیچ كس انتظار آن را نداشت اما در همان روزها كه همگان درباره اخراج وینكو سخن مى گفتند، او بواسطه حمایت اولیایى فرصت دوباره اى را براى ابراز توانایى هایش پیدا كرد.
این فرصت و فرصت هاى مشابه دیگرى كه به بگوویچ در طول لیگ هشتم داده شد، در ۱۰ هفته پایانى نتیجه داد اما حیف كه این اتفاق مثبت دیگر در پاس رخ نداد تا جایگاه او در این تیم با خلل مواجه شود.
وینكو بگوویچ ۳۴ هفته در لیگ هشتم در كنار پاس ماند كه حاصل این حضور ۱۰ پیروزى، ۱۰ تساوى و۱۴ شكست براى سفید و سبزپوشان همدانى بود. ۴۰ امتیاز از ۳۴ بازى همه آن امتیازاتى بود كه پاس با وینكو بگوویچ از آن خود ساخت.
درباره وینكو در نهایت باید نوشت كه چیز آنچنانى در چنته نداشت و بهتر است قید حضور چنین مربیانى در فوتبال ایران زده شود.

سایپا -لیت بارسكى
لیت بارسكى پیش از حضور در سایپا و در بین سال ها ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰ عهده دار هدایت تیم یوكوهاماى ژاپن بود. او در سال ۲۰۰۱ به عنوان كمك مربى در تیم بایرلوزن كار مربیگرى را نیز تجربه كرد.
لیت بارسكى در سال هاى ۲۰۰۱و ۲۰۰۲ به عنوان سرمربى تیم دویسبورگ آلمان روى نیمكت آن تیم نشست، اما حضور دوباره در ژاپن و در لیگ آن كشور باعث شد تا لیت بارسكى یك بار دیگر آلمان را به سوى توكیو ترك كرده و یك بار دیگر یوكوهاما در لیگ كشور ژاپن به دیدار تیم هاى دیگر كشور آفتاب تابان برود.
لیت بارسكى در فصل ،۲۰۰۵ ۲۰۰۶ سرمربى تیم سیدنى استرالیا شد و پس از آن هدایت تیم فوكواوكاى ژاپن را پذیرفت.
تیمى در لیگ دسته د وم ژاپن كه سرمربى آلمانى به دلیل كسب نتایج ضعیف از آن اخراج شد تا به ایران بیاید.لیت بارسكى پس از حضور در ایران و سایپا تنها ۱۱ هفته در این تیم صنعتى دوام آورد.
او برروى نیمكت سایپا نشان داد كه یك مربى عصبى است كه راه و رسم برخورد با بازیكنان آسیایى را با وجود حضور چند ساله در ژاپن نمى داند.
اولین حضور لیت بارسكى با سایپا در لیگ با شكست یك بر صفر او و تیمش در مقابل پرسپولیس رقم خورد. بعد از آن شكست، تساوى یك بر یك در مقابل فولاد و متعاقب آن شكست یك برصفر در مقابل پیكان آغاز حرف و حدیث هاى بسیار در اطراف او بود.
اما او به فاصله یك هفته بعد از آن شكست ۲ بر یك راه آهن را برد تا همچنان در ساپیا ماندنى شود.كسب ۴ نتیجه مساوى در مقابل تیم هاى سپاهان، داماش، برق و ملوان یك بار دیگر شایعات بسیارى را در اطراف او و سایپا به راه انداخت تا اینكه در هفته نهم لیگ سایپا با لیت بارسكى به شكستى تن داد كه تاوان سنگینى را براى سرمربى آلمانى خودروسازان به همراه داشت.
شكست پرگل ۶ بر ۳ در مقابل ذوب آهن در ورزشگاه فولادشهر باعث شد تا شمارش معكوس براى اخراج لیت بارسكى آغاز شود. به طورى كه پس از شكست ۳ بر یك در مقابل پاس همدان در كرج و تساوى یك بر یك سایپا در مقابل مس پرونده حضور پیرلیت بارسكى هم در سایپا بست شده تا او نیز به جرگه مربیان آلمانى ناموفق لیگ فوتبال ایران بیپوندد.
سایپا با پایان بازى هفته یازدهم خود با ۲ پیروزى، ۴ تساوى و ۵ شكست درجاى هفدهم جدول رده بندى لیگ قرار گرفت، جایگاهى كه توان خودروسازان را در لیگ نشان مى داد.

سپاهان- فیرات
سپاهان هم لیگ هشتم را با یك مربى آلمانى به نام اینكر فیرات آغاز كرد، كسى كه به عنوان تمرین دهنده در تیم ملى به على دایى كمك مى كرد كه ناگهان سر از نیمكت سرمربیگرى سپاهان درآورد.
اینكر فیرات در ابتدا به عنوان دستیار وربرلورانت سرمربى آلمانى تیم سایپا به ایران آمد و آنجا بود كه على دایى با او آشنا شد و او را همراه با خود به تیم ملى برد.
فیرات به عنوان تمرین دهنده ۸۰ هزار دلارى به استخدام تیم ملى ایران درآمد و این در حالى بود كه عملكرد او در تیم سایپا هم زیرسوال بود، اما نكته جالب توجه در این میان این بود كه او چگونه به سپاهان رفت و این اتفاق در حالى رخ داد كه خود سپاهانى ها نیز به نوعى از حضور فیرات در تیمشان تعجب كردند(!) سپاهان با فیرات تا پایان هفته دوازدهم صاحب ۴ پیروزى، ۵ تساوى و ۳ شكست شد.
اصفهانى ها با فیرات بسیار كم اشتها در گلزنى عمل كردند، چرا كه ماحصل عملكرد مهاجمان این تیم ۱۴ گل زده و ۱۲ گل خورده بود، چیزى كه به هیچ وجه براى سپاهانى ها و طرفداران آنها قابل قبول به نظر نمى رسید.
سپاهان با فیرات از ۱۲ بازى خود در لیگ صاحب ۱۷ امتیاز شد، امتیازاتى كه اصفهانى ها را راضى نكرد و باعث اخراج او از جمع نصف جهانى ها شد.

داماش- استانكو
استانكو یكى دیگر از مربیان خارجى لیگ فوتبال ایران بود كه ابتدا به عنوان مدیر فنى به ایران و داماش آمد و بعد برروى نیمكت سرمربیگرى این تیم نشست.
وقتى پگاه، داماش شد و امیر عابدینى به عنوان مدیر عامل كار خودش را در این تیم آغاز كرد، استانكو نخستین كسى بود كه به واسطه سال ها حضورش در پرسپولیس، عابدینى او را به همكارى فراخواند.
داماشى ها وقتى احساس كردند كه به بن بست رسیده اند، در سیزده هفته پایانى استانكو را برروى نیمكت سرمربیگرى خود نشاندند، تا بلكه با دانش او راهى لیگ دسته اول نشوند، اما وضعیت داماش در آن زمان به گونه اى بود كه استانكو هم موفق به نجات آن تیم نشد.
حاصل كار استانكو در ۱۳ هفته پایانى لیگ ۵ تساوى، ۵ باخت و ۳ پیروزى بود كه این نتایج براى فرار داماشى ها از سقوط به هیچ وجه كافى به نظر نمى رسید.

پرسپولیس- وینگادا
حكایت نلو وینگادا در ایران و در پرسپولیس هم یك حكایت كاملاً متفاوت بود. او با آمدن انصارى فرد به پرسپولیس به عنوان مدیرعامل این فرصت را پیدا كرد كه به ایران بیاید.
وینگادا در روزهایى كه از تیم ملى اردن اخراج شده بود و دوران تعطیلات خود را در پرتغال سپرى مى كرد با یك پیشنهاد خوب از سوى تیم پرسپولیس و مدیران آن روبرو شد، تیمى كه اگر افتخارى بیشتر از تیم ملى اردن براى او نداشت مى توانست به اندازه او داشته باشد.
وینگادا بعد از ۲ مربى به نام هاى افشین قطبى و افشین پیروانى سكان هدایت سرخپوشان را برعهده گرفت تا بلكه بتواند این تیم پرطرفدار را در یكى از میادین معتبر فوتبال به مقام قهرمانى برساند.
اما عملكرد وینگادا در پرسپولیس چیزى نبود كه بشود به واسطه آن طرفداران فوتبال را خوشحال كرد. وینگادا در پرسپولیس بیشتر از اینكه كار بكند حرف زد و همین حرف زدن ها نیز در نهایت كار دست او داد.وینگادا پرسپولیس را كه فصل قبل با شایستگى به مقام قهرمانى لیگ رسیده بود در لیگ هشتم به مقام پنجم رساند و باعث شد تا این تیم نتواند، از امتیاز آسیایى شدن برخوردار شود.
جام حذفى نیز با وجود قول هایى كه وینگادا به هواداران داده بود، به سرخپوشان روى بد خود را نشان داد و در بازى با پاس همدان باعث حذف این تیم شد تا گمانه زنى ها درباره اخراج این مربى پرتغالى به اوج خود برسد.
اما حمایت انصارى فرد باعث شد او با وجود عملكرد ضعیفش همچنان در پرسپولیس بماند و ناكامى هایش را تكمیل كند.
وینگادا در لیگ قهرمانان آسیا نیز یك مربى متزلزل نشان داد، او در دیدار مقابل بنیادكار ازبكستان یك بر صفر بازى را به حریف واگذار كرد تا تیره روزى هاى پرسپولیس با او به اوج خود رسیده باشد.
وینگادا با چنین وضعیتى مدعى شد كه از پرسپولیس خواهد رفت، اما این رفت و آمد هیچ دردى را از پرسپولیس دوا نكرد و تنها هزینه گزاف را برروى این تیم گذاشت.
وینگادا در ۹ هفته اى كه در پرسپولیس بود، در لیگ ایران صاحب ۳ پیروزى، ۳ تساوى و ۳ شكست شد نتایجى كه قطعاً پرسپولیس با هر مربى دیگرى هم موفق به كسب آنها نمى شد.
سه شنبه 9/4/1388 - 16:37
ورزش و تحرک
جدول رده بندى زمانى ۵۲ بازیكن خارجى لیگ هشتم

جایگاه ویژه خارجى ها در ملوان


۱- آلن باسیچ(ملوان) ۲۸۴۱ دقیقه
۲- آدریانو آلوز(داماش) ۲۷۳۰ دقیقه
۳- عیسى اندوى(ذوب آهن) ۲۶۱۰ دقیقه
۴- كارلوس آلبرتو فرناندز(فولاد) ۲۶۱۰ دقیقه
۵- آلوز دسوزا(ملوان) ۲۴۵۹ دقیقه
۶- ادینهو(مس) ۲۴۲۴ دقیقه
۷- عبدالوهاب ابوالهیل(سپاهان) ۲۳۵۲ دقیقه
۸- اشپیتین آرفى(پیام) ۲۳۲۴ دقیقه
۹- عرفان اولروم(ابومسلم) ۲۲۹۲ دقیقه
۱۰- عماد محمد رضا(سپاهان) ۲۲۴۸ دقیقه
۱۱- فابیو جان واریو(استقلال) ۲۱۲۲ دقیقه
۱۲- ایگور كاسترو(ذوب آهن) ۱۹۹۷ دقیقه
۱۳- هیثم كاظم(استقلال اهواز) ۱۹۹۳ دقیقه
۱۴- ابراهیم توره(پرسپولیس) ۱۹۷۹ دقیقه
۱۵- عیسى ترائوره(سایپا) ۱۹۵۹ دقیقه
۱۶- ایوان پترویچ(پرسپولیس) ۱۹۵۱ دقیقه
۱۷- المیر تولیا(صباى قم) ۱۹۴۴ دقیقه
۱۸- ژوزف ادیشون(پاس) ۱۹۲۲ دقیقه
۱۹- ساندرو داسیلوا(فولاد) ۱۸۰۴ دقیقه
۲۰- لوسیو والنته(فولاد) ۱۷۰۲ دقیقه
۲۱- كوردوسا آرماندوسا(سپاهان) ۱۶۱۵ دقیقه
۲۲- ایوان دراگسوویچ(داماش) ۱۵۹۰ دقیقه
۲۳- دیه گو ماكسیموف(پیام) ۱۴۳۳ دقیقه
۲۴- ناصر شكرون(استقلال اهواز) ۱۳۷۰ دقیقه
۲۵- شهباز آركینوف(پاس) ۱۳۰۳ دقیقه
۲۶- علو ترائوره(سایپا) ۱۱۰۳ دقیقه
۲۷- هاملت میختاریان(راه آهن) ۱۰۹۷ دقیقه
۲۸- عبداالجبار مومونى(ابومسلم) ۱۰۷۰ دقیقه
۲۹- نناد تینكوف(برق) ۱۰۴۹ دقیقه
۳۰- ویلیام دیجنگو(داماش) ۱۰۱۵ دقیقه
۳۱- عبید جاسم(ذوب آهن) ۸۵۰ دقیقه
۳۲- جان دى نگودى(ابومسلم) ۸۲۵ دقیقه
۳۳- پائولو زالترون(مس) ۷۸۷ دقیقه
۳۴- آلورا پینتوس(راه آهن) ۷۵۲ دقیقه
۳۵- امیل آبوچا(راه آهن) ۶۱۰ دقیقه
۳۶- ویلیام مورنو(برق) ۵۹۸ دقیقه
۳۷- فرانك آتسو(پرسپولیس) ۵۸۹ دقیقه
۳۸- آلن آودیج(صبا و برق) ۵۵۵ دقیقه
۳۹- لاواستانیچ(ملوان) ۵۰۵ دقیقه
۴۰- ادر لوسیانو(مس) ۳۶۵ دقیقه
۴۱- جاسم محمدغلام(ابومسلم) ۳۵۹ دقیقه
۴۲- دیكارمو(پرسپولیس) ۳۵۱ دقیقه
۴۳- ماریو گابرا(پاس) ۲۶۱ دقیقه
۴۴- ماریان بلوچف(استقلال اهواز) ۱۸۶ دقیقه
۴۵- روبرتو پائولوداسیلوا(مس) ۱۶۴ دقیقه
۴۶- كریستین كاروالیو(پیكان) ۱۰۶ دقیقه
۴۷- سوكوفوفانا(مس) ۹۸ دقیقه
۴۸- احمد كاظم(استقلال اهواز) ۹۰ دقیقه
۴۹- ماكچیچ(پیام) ۹۰ دقیقه
۵۰- وینكو گالوالو(پیام) ۶۰ دقیقه
۵۱- رودریگو سانتوز(ذوب آهن) ۳۸ دقیقه
۵۲- رینالدو(استقلال) ۷ دقیقه
توضیح :آودیج در ۲ تیم عضویت داشت.
سه شنبه 9/4/1388 - 16:36
ورزش و تحرک
جدول حضور بازیكنان خارجى در لیگ فوتبال ایران

استقلال تهران
فابیو جان واریو ۲۱۲۲ دقیقه، ۴ گل زده
رینالدو ۷ دقیقه
ذوب آهن
عیسى اندوى ۲۶۱۰ دقیقه ۳۷، گل خورده
ایگور كاسترو ۱۹۹۷دقیقه، ۱۶ گل زده
عبید جاسم ۸۵۰ دقیقه
رودریگو دوسانتوز ۳۸ دقیقه
مس كرمان
ادینهو ۲۴۲۴ دقیقه، ۸ گل زده
پائولو زالترون ۷۸۷ دقیقه ۴، گل زده
ادر لوسیانو ۳۶۵ دقیقه
روبرتو پائولو داسیلوا ۱۶۴ دقیقه،یك گل زده
سوكو فوفانا ۹۸ دقیقه
سپاهان
عبدالوهاب ابوالهیل ۲۳۵۲ دقیقه
عماد محمدرضا ۲۲۴۸ دقیقه ۱۴، گل زده
كوردوسا آرماندوسا ۱۶۱۵ دقیقه ،یك گل زده
پرسپولیس
ابراهیم توره ۱۹۷۹ دقیقه، ۱۱ گل زده
ایوان پترویچ ۱۹۵۱ دقیقه، یك گل زده
فرانك آتسو ۵۸۹ دقیقه
دیكارمو ۳۵۱ دقیقه ،یك گل زده
صباى قم
المیر تولیا ۱۹۴۴ دقیقه
آلن آودیج ۴۳
دقیقه
فولاد
كارلوس آلبرتو فرناندز ۲۶۱۰ دقیقه، ۳۷ گل خورده
ساندرو داسیلوا ۱۸۰۴ دقیقه، یك گل
لوسیو والنته ۱۷۰۲ دقیقه، ۲ گل
پیكان
كریستین كاروالیو ۱۰۶ دقیقه
سایپا
عیسى ترائوره ۱۹۵۹ دقیقه، ۱۰ گل
علو ترائوره ۱۱۰۳ دقیقه، یك گل
راه آهن
هاملت میختاریان ۱۰۹۷ دقیقه
آلورا پینتوس ۷۵۲ دقیقه، یك گل
امیل آبوچا ۶۱۰ دقیقه
پاس
ژوزف ادیشون ۱۹۲۲ دقیقه، ۴ گل
شهباز آركینوف ۱۳۰۳ دقیقه، ۵ گل
ماریو گابرا ۲۶۱ دقیقه
ملوان
آلن باسیچ ۲۸۴۱ دقیقه
آلوز دسوزا۲۴۵۹...................... دقیقه، یك گل زده
لاو استانیچ ۵۰۵ دقیقه
استقلال اهواز
هیثم كاظم ۱۹۹۳ دقیقه، یك گل زده
ناصر شكرون ۱۳۷۰ دقیقه، ۵ گل زده
ماریان بلوچف ۱۸۶ دقیقه
احمد كاظم ۹۰ دقیقه
ابومسلم
عرفان اولروم ۲۲۹۲ دقیقه، ۴ گل زده
عبدالجبار مومونى ۱۰۷۰ دقیقه
جان دى نگودى ۸۲۵ دقیقه، ۴ گل زده
جاسم محمدغلام ۳۵۹ دقیقه ،یك گل زده
پیام مشهد
اشپیتین آرفى ۲۳۲۴ دقیقه ۱۸، گل زده
دیه گو ماكسیموف ۱۴۳۳ دقیقه
ماكچیچ ۹۰ دقیقه
وینكو گالوالو ۶۰ دقیقه
داماش
آدریانو آلوز ۲۷۳۰ دقیقه، ۱۲ گل زده
ایوان دراگسوویچ ۱۵۹۰ دقیقه، یك گل
ویلیام دى جنگو ۱۰۱۵ دقیقه
برق
نناد تینكوف ۱۰۴۹ دقیقه
ویلیام مورنو ۵۹۸ دقیقه، یك گل زده
آلن آودیج ۵۱۲ دقیقه
-------------------------
ابرار ورزشی
سه شنبه 9/4/1388 - 16:35
ورزش و تحرک
برخى مؤثر بودند ، بسیارى ناكارآمد!


الان چند سالى است كه پاى بازیكنان خارجى به فوتبال ایران باز شده است اصلاً بهتر است كه بگوییم از روزى كه واژه حرفه اى بر فوتبال ما گذاشته شد و پول حرف اول و آخر این فوتبال آماتور گشت پاى فوتبالیست هاى خارجى هم به فوتبال ایران باز شد.

البته حضور فوتبالیست هاى خارجى به فوتبال ایران به این ۵ تا ۶ سال خلاصه نمى شود، چرا كه پیش از این ها و در زمان هایى دورتر هم بوده اند، فوتبالیست هایى كه از خارج كشور براى كمك به فوتبال به ایران آمده و پس از یكى، دو فصل بازى از آن رفته اند ویلى مك لورى و آلن ویتل از جمله آن هاست،
بازیكنانى كه به خاطر كیفیت بالایشان به پرسپولیس و فوتبال كمك كردند اما بعد از آن به دلیل عدم نظارت كافى، هر كس توانست با استفاده از روابط، بازیكنانى را به فوتبال ایران بیاورد كه هیچ چیز به فوتبال ایران ندادند.
در روز بازى پرسپولیس با بنیادكار ازبكستان كه همین ۳ ، ۴ روز پیش انجام شد و در نهایت هم با شكست ۱ بر صفر سرخپوشان و حذف آن ها از گردونه رقابت هاى لیگ قهرمانان آسیا همراه بود، ظریفى مى گفت:
تیم هاى خارجى هم براى تقویت فوتبال تیم هایشان بازیكن خارجى مى آورند اما فاصله بازیكنان خارجى با بازیكنان خارجى ما از زمین تا آسمان است.
آن ها مى گفتند:
نقش ریوالدو در بنیادكار به اندازه همه بازیكنان خارجى شاغل در فوتبال ایران بود كه براى تیمش همه كار مى كرد.
اینكه تیم هاى فوتبال در ایران چگونه بازیكنان خارجى را جذب مى كنند این خود اماى بزرگ فوتبال ماست.
دیكارمو فقط به عنوان یك برزیلى به پرسپولیس آمد اما پیش از اینكه او عیارش در زمین مشخص شود، از او بسیار گفتند اما در زمین بازى مشخص شد كه چه كلاه بزرگى بر سر پرسپولیس و فوتبال ایران رفته و گنجشك را به جاى قنارى به فوتبال ما انداخته اند.
دیكارمو در روزهایى كه در پرسپولیس بازى مى كرد، ضعیف ترین بازیكن این تیم بود، در حالیكه هزینه اى كه براى او پرداخت شده بود، چیز دیگرى را نشان مى داد. همین وضعیت در فصل پیش در استقلال رخ داد. یك بازیكن پرویى مصدوم را به سفارش این و آن به استقلال آوردند تا تنها ۷ دقیقه براى آبى پوشان بازى كند.رینالدو همان بازیكنى بود كه سرمربى وقت استقلال بار فنى او را تأیید كرده بود اما پس از عقد قرارداد به او بازى نداد تا مشخص شود فاصله حرف تا عمل بسیار زیاد است.
بازیكنان این چنینى متأسفانه در فوتبال ما كم نیستند. بازیكنانى كه اصلاً مشخص نیست چگونه و با چه معیارى به فوتبال ایران مى آیند و از آن بدتر اینكه چگونه و توسط چه كسانى جذب مى شوند.
در این بین متأسفانه پول هایى است كه از خزانه ملت دور ریخته مى شود و پاسخگویى هم براى آن ها پیدا نمى شود. در لیگ هشتم ۵۲ بازیكن خارجى موفق به بازى در تیم هاى مختلف كشورمان شدند، بازیكنانى كه بعضاً بودن یا نبودن آن ها هیچ تفاوتى را در فوتبال ایران به وجود نیاورد.برخى از تیم ها و باشگاه ها تنها به این دلیل از بازیكنان خارجى خود استفاده كردند، كه بعدها متهم نشوند.
آن ها به خاطر پولى كه باشگاه آن ها به بازیكنان خارجى پرداخت كرده بود، خود را ملزم به استفاده از بازیكنان خارجى مى دانستند.
بازیكنانى كه تنها نام خارجى را با خود یدك مى كشیدند و با فوتبال روز فاصله بسیار داشتند. تفكر استفاده از بازیكنان خارجى در لیگ هشتم فوتبال ایران به اندازه اى جارى و سارى شده بود كه به جز تیم مقاومت سپاسى شیراز ۱۷ تیم دیگر لیگ هر كدام در تركیب خود از وجود بازیكنان خارجى سود مى بردند.مقاومت سپاسى شیراز مثل همیشه و بر اساس تفكرات مدیران و كادر فنى شان هرگز سنت شكنى نكرده و از بازیكن خارجى سود نبردند بطوریكه آن ها در مقایسه با تیم هایى كه از بازیكنان خارجى سود مى بردند، هرگز متضرر نشدند. اما چگونه این بازیكنان به فوتبال ما راه مى یافتند.
اصولاً دو راه براى حضور فوتبالیست هاى خارجى در تیم هاى باشگاهى ایران بیش از راه هاى دیگر متصور بود. یكى اینكه بازیكنان توسط دیگران و به دلیل ارتباط هاى موجود به تیم ها راه مى یافتند و دیگر راه مانند راهى بود كه ذوب آهنى هاى اصفهان آن را برگزیده بودند.
آن ها براى به كمك گرفتن بازیكنان خارجى خودشان بار سفر بسته و به كشورهاى مورد نظرشان مى رفتند كه شواهد و قراین بیانگر این واقعیت است كه اصفهانى ها در مقایسه با سایر تیم ها به مراتب عملكرد بهترى را داشته اند. در بین تیم هاى لیگى فوتبال ایران مس كرمان با داشتن ۵ بازیكن خارجى بیشترین استفاده را از آن ها برده و بیشترین هزینه را نیز متقبل شده است كه در بین بازیكنان خارجى این تیم هم وضعیت ادینهو اگر چه چندان مطلوب نبود اما در مقایسه با دیگر بازیكنان خارجى این تیم به مراتب بهتر بود. پرسپولیس هم از ۴ بازیكن خارجى در تركیب خود استفاده مى كرد كه ابراهیم توره به مراتب عملكرد بهترى از بقیه داشت.
هر چند كه او هم وضعیت چندان مناسبى را در پرسپولیس نداشت.ذوب آهن اصفهان نیز مانند پرسپولیس ۴ بازیكن خارجى داشت كه در بین آن ها عیسى اندوى و ایگور كاسترو بهتر از بقیه بودند. بازیكنانى كه توسط خود ذوب آهنى ها انتخاب و به كار گرفته شده بودند.
آلن آودیج تنها بازیكن خارجى لیگ هشتم بود كه طى یك فصل پیراهن ۲ تیم را بر تن كرد. در بین تیم هاى لیگى ملوانان بر خلاف سال هاى گذشته در استفاده از بازیكنان خارجى خود اصرار بسیارى را نشان داده اند.
آلن باسیچ از ملوان در جدول رده بندى بازیكنان خارجى لیگ نفر اول است و دسوزا مكان پنجم جدول رده بندى را در اختیار دارد كه این نشان مى دهد كه با حضور این ۲ بازیكن حق بازى از ۲ بازیكن مستعد فوتبال ایران گرفته شده است.
در سپاهان، ابوالهیل و عماد محمد رضا ۲ بازیكن خارجى نسبتاً خوبى هستند كه طى سال هاى گذشته بازى هاى خوبى را براى این تیم انجام داده اند. آمار استفاده از بازیكنان عراقى در فوتبال ایران بیانگر این حقیقت است كه عراقى ها در فوتبال ایران پر مشترى بوده اند .
ناصر شكرون در استقلال اهواز، عبید جاسم، هیثم كاظم، احمد كاظم و جاسم محمدغلام دیگر بازیكنان عراقى لیگ فوتبال ایران هستند .
سه شنبه 9/4/1388 - 16:34
ورزش و تحرک
مقاومت و ملوان خوش اخلاق تر از بقیه تیم هاى لیگ

شاید خیلى ها دوست دارند كه بدانند در جمع ۱۸ تیم لیگ فوتبال ایران چه تیم هایى به لحاظ اخلاقى بهتر از بقیه تیم ها عمل كرده اند.

این حق علاقه مندان به فوتبال است تا بدانند بازیكنان تیم هاى مورد علاقه شان در زمینه كسب اخطار و اخراج چگونه عمل كرده اند.
قطعاً وجود بازیكنان خشن در هر تیمى یك آفت به حساب مى آید، چرا كه این بازیكنان در طول یك لیگ فوتبال به دفعات به خاطر اخطارهایى كه مى گیرند، ۳ اخطاره شده و از همراهى یك بازى براى تیمشان محروم مى شوند، بازیكنان اخراجى هم كه دیگر تكلیفشان مشخص است. آنها در قبال هر كارت قرمزى كه دریافت مى كنند، علاوه بر آن بازى، بازى بعدى تیمشان را نیز از دست مى دهند و به تعبیرى تیم هاى خود را با مشكل مواجه مى نمایند.
در فوتبال جهان این پدیده تقریباً به شكلى مطلوب حل شده است. پرداخت جرایم مالى سنگین توسط بازیكنان در قبال هر كارت زرد و قرمزى كه دریافت مى كنند باعث شده تا آنها در زمین جانب احتیاط را بیشتر در پیش بگیرند و كمتر داوران را به عكس العمل وادارند. در فوتبال امروز كه فوتبال به نوعى ماشینى شده است، نوع بازى هر بازیكنى در زمین كاملاً تعریف شده است و توجهى براى اخطار و اخراج ها در پیش پاى بازیكنان تیم ها گذاشته نمى شود.
اصولاً بازیكنانى كه به دلیل عصبانیت و خطاهاى آشكار در زمین از سوى داوران كارت زرد و یا قرمز دریافت مى كنند، بازیكنانى هستند كه در هر بازى در تیررس داوران هستند و هر خطاى كوچك آنها براى جلوگیرى از خطاهاى بزرگتر با سنگین ترین جریمه ها روبرو مى شود.
اصولاً بازیكنان پرخاشگر و عصبى به دلیل نوع فوتبالشان تیم هاى خود را نیز با مشكل روبرو مى سازند. آنها گرفتن كارت از داور را براى خود یك نوع شجاعت تعبیر مى كنند و در توجیه عمل اشتباه خود اظهار دارند كه به دلیل تعصبى كه به تیم و باشگاه خود دارند، مرتكب چنین خطاهایى مى شوند كه عكس العمل داوران را با خود به همراه دارد.
در حالیكه همین بازیكنان باید بدانند كه این نبود آنهاست كه به تیم و باشگاه لطمه مى زند و نه نوع فوتبالى كه در زمین ارائه مى دهند.
متأسفانه در فوتبال ما در لیگ هشتم تعداد كارت هاى زرد و قرمزى كه توسط داوران به بازیكنان نشان داده شده است به مراتب بیش از ادوار گذشته است. خیلى ها اعتقاد دارند، كه عدم اطلاع بازیكنان از قوانین روز داورى باعث شده است تا آنها این چنین در زمین بازى از سوى داوران مجازات شوند و برخى تیم ها و باشگاه ها براى رفع این معضل بزرگ كلاس هاى توجیهى براى بازیكنان خود توسط داوران بازنشسته برگزار مى كنند. كلاس هایى كه توانسته است، به نوعى به تیم ها و بازیكنان آنها در زمین كمك كند. بسیارى از داوران فوتبال اعتقاد دارند كه برخى از بازیكنان به دلیل عدم اطلاع كافى از قوانین و مقررات داورى در زمین به گونه اى عمل مى كنند كه هیچ راهى به جز دادن كارت توسط داوران باقى نمى ماند.
برخى دیگر از داوران هم اعتقاد دارند كه بعضى از بازیكنان فوتبال به جاى اینكه فكر و پاهایشان در زمین كار كند، زبانشان در زمین فعال است، هرچند كه داوران بسیارى هستند كه براى جلوگیرى از ایجاد تشنج در زمین بازى بسیارى از شنیده هاى خود را نشنیده مى گیرند، تا خدایى نكرده اتفاقى در زمین و بر روى سكوهاى تماشاگران رخ ندهد. قدیمى ترها مى گویند، در آن روزها كه پولى در فوتبال وجود نداشت و بازیكنان خودشان بسیارى از وسایل مورد نیازشان را تهیه مى كردند، بازیكنان به این اندازه مرتكب خطا نمى شدند. آنها اعتقاد دارند، كه جوسازى هاى نادرست، حساسیت بخشیدن به برخى از بازى هاى لیگ و تعصب خشك و بیجاى برخى از بازیكنان و تیم ها باعث شده است كه تا این اندازه در زمین فوتبال كارت زرد و قرمز بین بازیكنان رد و بدل شود.
وقتى در فدراسیون فوتبال، كمیته انضباطى آن فعال ترین بخش فدراسیون لقب مى گیرد این براى فوتبال روبه رشد ما خطر آخرین است. در حال حاضر وضعیت فوتبال ایران به نوعى ترسیم شده است كه دیگر بازیكنان بدون هیچ ابایى وقت و بى وقت به كمیته انضباطى فوتبال رفته و با توجیهات خود سعى در دفاع از عملكرد خود دارند. در حال حاضر باید پذیرفت كه قبح بازیكنان فوتبال از كمیته انضباطى فدراسیون از بین رفته است، در حالیكه نباید اینگونه باشد.
وضعیت امروز فوتبال ما امروز بى شباهت به قانون مدارس ما نیست. مدارسى كه بعضاً براى دانش آموزان از سوى معلمان جرایمى در نظر گرفته مى شود كه آخر آن به دفتر رفتن و نزد مدیر مدرسه به دفاع از خود پرداختن است اما در فوتبال عكس این مسأله صادق است.
در فوتبال بازیكنان خاطى در همان ابتداى كار به كمیته انضباطى مى روند تا ثابت كنند كه دیگر كمیته انضباطى هم مانع چندان سختى براى جلوگیرى از تخلفات نیست. در طول لیگ هشتم هرگز مسئولان ورزش و فوتبال ما از خود نپرسیدند، كه دلیل اینكه كمیته انضباطى فدراسیون فوتبال به این اندازه مشترى دارد چیست؟
آنها دانسته یا ندانسته در مقابل این معضل چشم هاى خود را بستند تا فوتبال به وضعیت امروز خود دچار شود. اینكه كمیته انضباطى فدراسیون فوتبال در طول برگزارى لیگ كار و بارش به قول خیلى ها سكه است.
اصلاً چیز خوبى نیست. هرچند كه خیلى ها دوست ندارند این موضوع را بشنوند. در فوتبالى كه كمیته فرهنگى آن هیچ نقشى ندارد، مشخص است كه كار و بار كمیته انضباطى و رئیس آن سكه مى شود.
در فوتبالى كه رئیس آن به نوعى با تفویض اختیار خود را از مسائل و مشكلات آن جدا كرده است، اگر این اتفاقات مى افتد نباید زیاد تعجب كرد. در این فوتبال گویا فقط قرار است سازمان لیگ و كمیته انضباطى اش فعال باشد، چنانچه در طول لیگ هشتم این اتفاق دقیقاً افتاد و خیلى ها را به فكر فرو برد.
اگر بپذیریم كه رعایت مسائل اخلاقى در یك مجموعه به تمامى عوامل شاغل در آن مجموعه بستگى دارد حرف چندان بیهوده اى نزده ایم. نگاهى به وضعیت تیم هاى لیگى فوتبال ایران نشان مى دهد كه تیم هایى كه ثبات مربیگرى و مدیریتى دارند، در این خصوص موفق تر از بقیه عمل كرده اند اما مشكل اگر به همین جا هم ختم مى شد، خیلى رضایت بخش بود اما ما امروز در فوتبال خود مى بینیم كه برخى از جرایم نقدى بازیكنان و مربیان خاطى را باشگاه ها پرداخت مى كنند كه این مسأله به ترویج خطا و خطاكارى فرد بازیكنان كمك مى كند.
وقتى بازیكنى متوجه شود كه جرایمش را باشگاه پرداخت مى كند، آنگاه جسارتش مضاعف مى شود و براى هر خطاى خود هم توجیهى دارد. اینكه فدراسیون هر هفته بازیكنان با اخلاق لیگ را معرفى مى كند، به نوبه خود كار پسندیده اى است اما در این بین تكلیف بازیكنان خاطى چه مى شود، بازیكنانى هستند كه در ۳ بازى پى در پى از داوران كارت زرد دریافت داشته و تیم خود را از داشتن یك بازیكن محروم مى كنند. متأسفانه باشگاه ها نیز در مقابله با بازیكنان خطاكار هیچ كارى تا به امروز انجام نداده اند و همه برخورد آنها با بیان یك جمله خاتمه یافته است.
امروز برخورد باشگاه ها با بازیكنان خاطى به گونه اى است كه به آنها جرأت خطاهاى بزرگترى را مى دهد كه این اصلاً خوب نیست. اصلاً كمیته هاى انضباطى باشگاه هاى فوتبال ما كجا هستند؟ آیا اصلاً وجود خارجى دارند یا ندارند؟ آیا اصلاً نقش تعیین كننده و اجرایى دارند یا ندارند و ده ها سؤال دیگرى كه به نوعى به ضعف فوتبال ما برمى گردد. در ادامه مطلب نگاهى داریم به عملكرد ۱۸ تیم لیگى فوتبال ایران در لیگ هشتم و تیم هایى كه قرار است در این شماره به لحاظ دریافت كارت زد و قرمز بازیكنان آنها را مورد ارزیابى قرار دهیم.
همانطور كه انتظار مى رفت باز در این مقوله مثل چند سال گذشته مقاومت سپاسى یكى از بهترین ها بود با این تفاوت كه در لیگ هشتم در راه كسب عنوان اولى شریكى بنام ملوان را هم داشت.

مقاومت سپاسى(مشترك اول)
سرهنگ جعفرى و غلامحسین پیروانى مدیر عامل و سرمربى تیم فوتبال مقاومت سپاسى بدون شك از عوامل مؤثر موفقیت تیمشان در لیگ هشتم بوده اند. رعایت مسائل انضباطى، بى ادعا بودن بازیكن، خود باورى و عدم خود بزرگ بینى باعث شده تا شاگردان غلامحسین پیروانى باز هم در زمینه دریافت كارت زرد و قرمز چنان عمل كنند كه رده اول را آن هم به طور مشترك با ملوان به خود اختصاص دهند. مقاومتى ها اگر به مقام نهم رسیدند، این عنوانى بود كه از ابتدا هم براى خود متصور بودند و همین برخورد منطقى با حقایق باعث شد تا بازیكنان این تیم شیرازى با استرس كمترى در مقابل حریفان خود به میدان بروند. دریافت ۴۹ كارت زرد و یك بار اخراج توسط بازیكنان این تیم باعث شد تا آنها به چنین عنوان ارزشمندى دست یابند.

ملوان
ملوانان امسال اگر چه با فراز و نشیب هاى بسیارى مواجه بودند اما خیلى زود با تزریق پول دوباره احیا شدند و از سقوطى كه آنها را تهدید مى كرد رهایى یافتند. پورنعمت مدیرعامل و احمدزاده اگر چه در خصوص این افتخار كمترین نقش را داشتند اما بازیكنان ملوان نشان دادند كه فوتبال پاك را خوب مى دانند. ملوانان اگر چه به مقام سیزدهم لیگ دست یافتند اما با این افتخار بزرگ حالا مى توانند مدعى باشند كه هرگز خود را فداى مسائل حواشى فوتبال نكرده و همواره با واقعیت ها سر كرده اند. ملوانان نیز مانند تیم مقاومت سپاسى با دریافت ۴۹ كارت زرد و یك كارت قرمز به طور مشترك با تیم شیرازى به مقام اول بهترین هاى اخلاق لیگ هشتم دست یافتند.

صباى قم
صباى قم در این جدول به مقام سوم دست یافته است. عنوانى كه در راه كسب آن بدون شك نمى توان از نقش افرادى چون كریم ملاحى و مجتبى پیمبرى به سادگى گذشت. آنهایى كه در پاس نیز تیمى با اخلاق را در فوتبال ایران داشتند و امسال نیز از جمله خوبهاى این فوتبال بودند. صبایى ها به لحاظ كسب اخطار بهتر از مقاومت و ملوان عمل كردند اما ۵ بازیكن اخراجى در طول فصل در جمع صبایى ها باعث شد تا آنها عنوانى كه شایستگى احراز آن را داشتند به سادگى از دست بدهند.

1- مشترك (مقاومت سپاسى)
تعداد اخطار: ۴۹ اخطار
تعداد اخراج: یك
امتیازات منفى: ۵۲

1 - مشترك (ملوان)
تعداد اخطار: ۴۹
تعداد اخراج: یك
امتیازات منفى: ۵۲

۳ -صباى قم
تعداد اخطار : ۴۱
تعداد اخراج: ۵
امتیازت منفى:۵۶

4 - برق شیراز
تعداد اخطار: ۴۹
تعداد اخراج: ۳
امتیازات منفى: ۵۸

5- استقلال تهران
تعداد اخطار: ۴۸
تعداد اخراج: ۴
امتیازات منفى: ۶۰

6 - راه آهن
تعداد اخطار: ۵۱
تعداد اخراج: ۴
امتیازات منفى: ۶۳

7 - استقلال اهواز
تعداد اخطار: ۶۲
تعداد اخراج: ۲
امتیازات منفى: ۶۸

8 - پرسپولیس
تعداد اخطار: ۵۹
تعداد اخراج: ۴
امتیازات منفى:۷۱

9 - ذوب آهن
تعداد اخطار: ۵۶
تعداد اخراج: ۶
امتیازات منفى: ۷۴ امتیاز

10 - مشترك (سپاهان)
تعداد اخطار: ۶۱
تعداد اخراج: ۵
امتیازات منفى: ۷۶

10 - مشترك (فولاد)
تعداد اخطار: ۶۱
تعداد اخراج: ۵
امتیازات منفى: ۷۶

12 - پاس
تعداد اخطار: ۶۳
تعداد اخراج: ۶
امتیارات منفى: ۸۱

13 - مس
تعداد اخطار: ۷۳
تعداد اخراج: ۳
امتیازات منفى: ۸۲

14- مشترك (پیكان)
تعداد اخطار: ۷۲
تعداد اخراج: ۴
امتیازات منفى: ۸۴

14-مشترك(داماش)
تعداد اخطار: ۶۶
تعداد اخراج: ۶
امتیاز منفى: ۸۴

16- ابومسلم
تعداد اخطار: ۶۱
تعداد اخراج: ۸
امتیازات منفى:۸۵

17- سایپا
تعداد اخطار: ۷۷
تعداد اخراج: ۶
امتیازات منفى:۹۵

۱۸-پیام
تعداد اخطار:۸۱
تعداد اخراج: ۶
امتیازات منفى: ۹۹
سه شنبه 9/4/1388 - 16:32
ورزش و تحرک
مرادى از پیكان بهترین بود!

شاید وقتى صحبت از بهترین دروازه بان لیگ هشتم شود، خیلى ها زود نام هایى را به زبان بیاورند كه در طول فصل بسیار نام آن ها را شنیده و آن ها را از عوامل موفقیت تیم هاى خود خطاب مى كنند اما زبان آمار چیز دیگرى را مى گوید، هر چند كه خیلى ها اعتقاد دارند كه زبان آمار ملاك مناسبى براى بازگو ساختن یك واقعیت نیست براى مثال ممكن است در یك تیم دروازه بانى وجود داشته باشد، كه مربیان آن تیم از او در بازى هاى به مراتب ضعیف تر استفاده كرده باشند و بواسطه همین طرز تفكر دروازه تیمشان بسته مانده و ركوردى براى آن دروازه به حساب آمده است.

همه این احتمالات وجود دارد. اصلاً بهتر است كه بگویم زبان آمار زبان احتمالات است، احتمالاتى كه در بسیارى از مواقع ملاك ارزیابى و سنجش قرار مى گیرند.
دروازه بانان یك تیم در واقع در حساس ترین منطقه زمین حضور دارند، آن ها در درون دروازه چشم هاى بسیارى را بدنبال خود دارند، اگر آن ها ۹۰ دقیقه از دروازه خود محافظت كنند و تنها بر اثر یك اشتباه ناخواسته دروازه خود را باز شده ببینند و باعث شكست تیم خود شوند، همگان او را مقصر اصلى ناكامى مى دانند.
بى جهت نیست كه در برزیل هیچ كس دلش نمى خواهد دروازه بان باشد، چرا كه در دنیاى فوتبال همه مهاجمان و گلزنان یك تیم را دوست دارند.
آن هایى كه به تعبیرى براى آن ها در ورزشگاه ها پیام آور شادى بوده و هستند. در فوتبال ایران هم در مقایسه متقاضیان بازى در پست هاى مختلف، كمتر كسى سراغ دروازه بانى مى رود.
دروازه بانان اصولاً از جمله بازیكنان تأثیرگذار فوتبال هستند كه كمتر در فوتبال به حق واقعى خود رسیده اند.
از گذشته و حال اگر به فوتبال ایران نگاه كنیم، به جز نام هایى مانند ناصر حجازى، فرامرز ظلى و احمدرضا عابدزاده چه كسى نام دیگرى از دروازه بانان فوتبال ایران را مى تواند به زبان بیاورد اما تا دلتان بخواهد علاقه مندان به فوتبال ایران مهاجمان بنام را مى شناسند.
مرحوم حمید شیرزادگان، همایون بهزادى، حسین فركى، علیرضا عزیزى، ناصر محمدخانى، غلامحسین مظلومى، حسن روشن، محمدرضا زاد مهر، مسعود مژدهى، مرحوم صفر ایرانپاك، حمید علیدوستى، فرشاد پیوس، صمد مرفاوى، محسن گروسى، اصغر مدیرروستا، عبدالعلى چنگیز و... مهاجمانى بودند كه هنوز نامشان بر سر زبان اهالى فوتبال جارى و سارى است.
در فوتبال امروز دنیا خیلى ها عادت كرده اند كه دروازه بانان را به واسطه شكست تیم هاى مورد علاقه شان نبخشند. محمدالدعایه اسطوره دروازه بانى كشور عربستان با خوردن یكى، دو گل بد در سطح ملى هرگز مانند سامى جابر به شهرت نرسید.
دینوزوف یكى از اسطوره هاى دروازه بانى جهان و ایتالیا بود او در دوران خود یكى از شاخص ترین دروازه بانان تاریخ فوتبال ایتالیا بود كه شهرتى فراتر از بوفون دروازه بان امروزى ایتالیایى ها بدست آورد اما هیچ گاه این دروازه بان شهرتى به اندازه روبرتو باجو پیدا نكرد.
باجو با وجود اینكه یك پنالتى را براى ایتالیا در فینال جام جهانى ۱۹۹۴ آمریكا از دست داد اما هرگز از محبوبیتش در نزد هواداران به فوتبال در این كشور كم نشد. هنوز در ایتالیا نام پائولو روسى مهاجم گلزن این تیم با احترام برده مى شود. در شوروى سابق لئو یاشین یك اسطوره براى اهالى فوتبال در این كشور به حساب مى آمد اما درخشش اولگ بلوخین چیز دیگرى بود.
در همه جاى دنیا چنین طرز تفكرى وجود دارد. در آلمان، در اسپانیا و در همه كشورهاى صاحب فوتبال جهان.
در ایران و براساس یك آمار موجود از هر ۴۰ نوجوان و جوان علاقه مند به فوتبال تنها یك نفر دوست دارد كه دروازه بان شود و همین مسأله مى تواند براى فوتبال ما نگران كننده باشد. الان در فوتبال آموزشگاه ها خیلى از مربیان براى پیدا كردن یك دروازه بان براى تیم هایشان با مشكل مواجه هستند و این در حالیست كه همگان دوست دارند مهاجم تیم شان باشند.
حتى اگر هم تازه فوتبال را شروع كرده باشند. در یك آمارگیرى محدود كه بین ۵۰ دانش آموز مقطع دبیرستانى یك واحد آموزشى انجام گرفت وقتى مربیان بازیكنان را بر اساس پست هایشان تقسیم مى كردند، به مشكلى برخوردند كه مشكل امروز فوتبال ماست. آن ها در بین ۵۰ بازیكن علاقه مند به فوتبال ۲ دروازه بان، ۱۱ دفاع، ۹ هافبك و ۲۸ مهاجم را دیدند كه این مسأله برایشان مشكل آفرین شد.
مشكل دروازه بانى در فوتبال ایران سال هاست كه وجود دارد و هیچ گاه فكرى هم به حال رفع آن نشد و همین مسأله عاملى شد تا پاى دروازه بانان خارجى طى سالیان گذشته به فوتبال ایران باز شود، دروازه بانانى كه بعضاً پیراهن شماره یك تیم هاى فوتبال را پوشیدند و فرصت عرض اندام را از دروازه بانان ایرانى سلب كردند و همین مسأله انگیزه را از دروازه بانان ایرانى گرفت و باعث شد ما به لحاظ وجود دروازه بانان ششدانگ از هر زمان دیگرى فقیرتر شویم.
در فوتبالى كه ۱۸ تیم در لیگ برتر دارد، خیلى ناامید كننده است كه در جمع این تعداد تیم و دروازه بانان آنها تنها ۲ دروازه بان شایستگى حضور در تیم ملى را داشته باشند و تازه در میان این ۲ دروازه بان هم كمتر بازى به یك دروازه بان دیگر تیم مى رسد كه این نشان از این مى دهد كه ما سال هاست كه به داشتن تك دروازه بان دلخوش كرده ایم.
امروز عقاب آسیا كجاست؟ بر شیر كپنهاك چه مى گذرد؟ میرزاپور چه وضعیتى دارد و ده ها مورد مشابه دیگر كه كمتر كسى سراغ آنها را مى گیرد.
در فوتبالى كه فاصله دروازه بانان شماره یك تیم ها با دروازه بانان ذخیره فاصله اى به اندازه زمین تا آسمان است چه انتظارى مى توانیم داشته باشیم.اینكه ما بیاییم و حضور دروازه بانان خارجى را در لیگ فوتبال ایران ممنوع كنیم این به خودى خود كار خوبى است، اما براى ساختن دروازه بان خوب در این مدت چه كارى را انجام داده ایم، آیا توانسته ایم جانشینى در حد اندوى براى ذوب آهن داشته باشیم؟
آیا فولاد دروازه بانى دارد كه نیمى از توانایى هاى كارلوس آلبرتو را داشته باشد؟ صباى قم آیا فكرى براى پیدا كردن جانشین براى المیر تولیا كرده است؟ همه این ها مسائلى است كه این روزها دغدغه ذهنى علاقه مندان به فوتبال را باعث شده است.
در این شماره قصد داریم دروازه بانان لیگ هشتم فوتبال ایران را به لحاظ آمار مورد ارزیابى قرار داده و از آنها بنویسیم.

حسن مرادى (پیكان- استقلال اهواز)
حسن یا همان كوروش مرادى طى لیگ هشتم بازى در دو تیم را تجربه كرد. مرادى ۱۸ هفته را براى پیكان بازى كرد و از هفته بیستم راهى اهواز شد تا در درون دروازه استقلال این تیم بایستد. حسن مرادى در پیكان تنها ۱۴۸ دقیقه در درون دروازه این تیم ایستاد و در این مدت تنها یكبار و آن هم توسط محمد نورى در دقیقه ۳۳ بازى با صباى قم باز شد تا یك میانگین خوب را از خود برجا گذاشته باشد. پیكانى ها در لیگ هشتم و بعد از آن اتفاقى كه براى حسن رودباریان افتاد، بى دلیل حسن مرادى را هم از دست دادند، تا فرصت براى بازى كردن محمد محمدى بیش از دیگران مهیا شود. مرادى بعد از پیكان به استقلال اهواز رفت و در ۴۵۰ دقیقه اى كه براى این تیم در درون دروازه قرار گرفت ۶ گل را دریافت كرد تا مشخص شود او در پیكان دوران بهترى را سپرى كرده است.

میثاق معمارزاده (پرسپولیس)
یك مصدومیت ناخواسته باعث شد تا او یك فصل خوب را در پرسپولیس از دست بدهد. میثاق معمارزاده كه در لیگ هشتم از سایپا به جمع سرخپوشان آمده بود، در بازى اول این تیم در مقابل تیم سابقش ۹۰ دقیقه در درون دروازه ایستاد و از دروازه سرخپوشان محافظت كرد تا نقش بسیارى در پیروزى یك بر صفر تیمش در آغاز لیگ هشتم داشته باشند. معمارزاده در دقیقه ۳۳ بازى دوم پرسپولیس با پاس همدان در ورزشگاه آزادى از ناحیه زانو با مشكل روبه رو شد و یك فصل كامل را از دست داد. معمارزاده تا دقیقه ۳۳ بازى با پاس یك گل دریافت داشته بود، اما نتیجه نهایى آن بازى پیروزى ۳ بر یك به نفع سرخپوشان بود. میثاق معمارزاده در مجموع ۱۲۳ دقیقه اى كه براى پرسپولیس در درون دروازه ایستاد، تنها یك بار دروازه خود را گشوده دید كه این ركورد بسیار مطلوبى براى او به حساب مى آید.

عباس محمدى (سپاهان)
عباس محمدى در شرایطى به این عنوان دست یافت كه بنا به دلایلى در این تیم اصفهانى كمتر بازى به او رسید. محمدى كه در لیگ هشتم بازى هاى بسیار خوبى را براى تیمش انجام داده بود، در لیگ هشتم هم یكى از بازیكنان مؤثر این تیم اصفهانى بود. او حتى عملكردى به مراتب بهتر از رحمان احمدى در سپاهان داشت، اما مصدومیت هاى گاه و بیگاه باعث شد تا كمتر بازى به او برسد. محمدى از مجموع ۱۰۸۸ دقیقه اى كه براى تیمش در درون دروازه ایستاد، ۹ گل را دریافت داشت و متوسط ۱۲۱ دقیقه را از خود برجاى گذاشت.
مهدى ثابتى (ابومسلم)
دروازه بان خوب و شایسته راه آهن در لیگ هشتم هرگز نتوانست در حد واندازه هاى خودش ظاهر شود كه خیلى ها دلیل اصلى را در عدم میدان دادن مناسب مربیان به او مى دانند. ثابتى در لیگ هشتم به ابومسلم رفت كه پیش از آن از آنجا به خاطر اكبر میثاقیان به راه آهن تهران آمده بود. ثابتى هر گاه براى سیاه جامگان خراسانى به میدان رفت، نشان داد كه دروازه بان توانمندى است.

المیر تولیا (صباى قم)
المیر تولیا الان سال هاست كه در درون دروازه صبایى ها در نقش یك دروازه بان كارآمد ظاهر مى شود. تولیا اگر چه در لیگ هشتم نسبت به ادوار گذشته لیگ پراشتباه تر ظاهر شد، اما آنقدر خوب بود كه بتواند، به عنوان دروازه بان اول تیم صباى قم ظاهر شود. المیر تولیا كه از فیزیك بدنى خوبى برخوردار بود، برروى برخى از توپ ها چنان عمل مى كرد كه كمتر كسى آن را باور مى كرد و توپ هایى را هم مى خورد كه هیچكس آن را باور نمى كرد. تولیا در واقع یك فصل پر فراز و نشیب را در لیگ هشتم در صباى قم پشت سر گذاشت. او در مدت ۱۹۴۴ دقیقه اى كه براى صباى قم در درون دروازه ایستاد ۲۱ گل را دریافت داشت و ركورد چیزى حدود ۹۳۰ دقیقه یك گل را به نام خود به ثبت رسانید.

خالد شحیطاوى (فولاد)
وجود كارلوس آلبرتو در فولاد كمترین فرصت را براى خالد به وجود آورد كه بتواند شایستگى هاى خود را به معرض نمایش بگذارد. اصرار پیش از حد فولادى ها در استفاده از كارلوس آلبرتو مى توانست هر دروازه بانى را تحت تأثیر قرار دهد، اما شحیطاوى خوب مقابل این مسأله دوام آورد و هر گاه هم كه براى تیمش به میدان رفت، نشان داد كه چیزى از كارلوس آلبرتو كم ندارد. شحیطاوى در طول لیگ هشتم ۴۶۰ دقیقه براى فولادى ها به میدان رفت كه در این بازى ها ۵ بار هم دروازه اش را باز شده دید تا ركورد ۹۲ دقیقه یك گل را از خود برجاى گذاشته باشد.

وحید طالب لو (استقلال)
دروازه بان اول استقلال ودوم تیم ملى اگر در جدول رده بندى دروازه بانان لیگ هشتم از نگاه آمار با ۵ دروازه بان دیگر به طور مشترك در جاى هفتم ایستاد، این به آن معنا نیست كه او توانسته است انتظارات را در تیمش برآورده سازد. طالب لو از مجموع ۳۴ دیدار تیمش در لیگ هشتم در ۳۳ بازى به طور ثابت براى تیمش بازى كرد و از مجموع ۲۹۷۰ دقیقه بازى ۳۳ گل را دریافت داشت تا ركورد ۹۰ دقیقه یك گل را از خود برجاى گذاشته باشد. طالب لو یكى از اركان موفقیت استقلال در لیگ هشتم بود. او اگر چه در برخى از مواقع گل هاى بدى را دریافت داشت، اما آنقدر با اشكان نامدارى فاصله داشت تا كادر فنى استقلال در هر شرایطى از او استفاده كنند.طالب لو در لیگ هشتم فصل خوبى را پشت سر گذاشت و به واسطه همین مساله پیراهن تیم ملى را نیز به تن كرد.

اشكان نامدارى (استقلال)
دروازه بان ذخیره استقلال تنها در یك بازى در درون دروازه استقلال ایستاد و در همان بازى هم یك گل را دریافت داشت تا ركوردى به مانند وحید طالب لو را برجاى بگذارد. شاید اگر نامدارى در تیم دیگرى به جز استقلال بازى مى كرد، بیشتر از اینها به او بازى مى رسید، اما نام استقلال باعث شد تا نامدارى با وجود نیمكت نشینى همچنان بازى در استقلال را با بازى در هر تیم دیگرى ترجیح دهد.

عباس قاسمى (ذوب آهن)
حضور عیسى اندوى اجازه نداد تا عباس قاسمى بیشتر از ۴۵۰ دقیقه براى ذوب آهن بازى كند و این آن چیزى نبود كه قاسمى در ذهن خود پیش از شروع لیگ متصور بود، اما واقعیتى بود كه اتفاق افتاد و فرصت بازى هاى بیشتر را از قاسمى گرفت، هر چند كه باید پذیرفت در خیلى از بازى ها اگر او فرصت بازى پیدا مى كرد، در نتیجه به دست آمده هیچ تفاوتى با اندوى پیش نمى آمد. عباس قاسمى ۴۵۰ دقیقه براى تیمش بازى كرد و در آن مدت هم ۵ گل را دریافت داشت تا ركورد ۹۰ دقیقه یك گل را از خود برجاى گذاشته باشد.

سید مهدى رحمتى (مس)
دروازه بان اول تیم مس كرمان و تیم ملى فصل بسیار خوب و درخشانى را پشت سر گذاشت و خیلى زود توانست خاطره میرزاپور را از ذهن علاقه مندان و طرفداران به فوتبال پاك كند.رحمتى فصل پر ترافیكى را به لحاظ دروازه بانى پشت سر گذاشت، فصلى كه براى او فصل موفقى بود.
سه شنبه 9/4/1388 - 16:31
ورزش و تحرک
گل نزن ترین مهاجم ، آقاى گل لیگ شد!

قبل از ورود به مبحث اصلى باید بگوییم كه این ذات فوتبال است كه اغلب مدافعان و مردان میانى یك تیم فوتبال را كمتر ببینند و یا اصلاً نبینند.

اصولاً علاقمندان به فوتبال بعد از تماشاى یك بازى یا نوك تیز انتقادات خود را متوجه دروازه بانان یك تیم مى كنند و یا مهاجمان گل نزن تیم هاى محبوبشان را به باد انتقاد مى گیرند كه چرا پیروزى را از تیم خود سلب كرده اند.
وقتى تیمى پیروز مى شود، همه گلزنان آن تیم را تشویق مى كنند و وقتى هم تیمى نمى بازد، همه از دروازه بان آن تیم حرف مى زنند.
در لیگ هشتم بودند، گلزنانى كه عناوینى را بدست آوردند كه هیچكس انتظار آن را نداشت.
در لیگ هشتم آرش برهانى در یك فصل خوب كه استقلال در اوج بود و به لحاظ مهره یك تیم كامل به حساب مى آمد با ۲۱ گل زده عنوان بهترین گلزن لیگ را از آن خود كرد و این در حالى بود كه برهانى چه آن زمان كه در پاس بود و چه بعد از آن هرگز در كار گلزنى فروغ لیگ هشتم را نداشت، هرچند كه خیلى ها این افتخار را تنها از آن آرش برهانى نمى دانند و در ترسیم این عنوان براى او سهم بسزایى را براى بازیكنانى چون خسرو حیدرى، مجتبى جبارى و فابیو جان واریو قائل هستند.
آرش برهانى در حالى عنوان بهترین گلزن لیگ هشتم را از آن خود كرد، كه گلهاى بسیارى را براى استقلال در بازى هایى حساس به ثمر نرساند تا عنوان گل نزین ترین مهاجم لیگ را نیز به خود اختصاص داده باشد.
برهانى ۲۱ گل زد و بیش از این تعداد فرصت را براى استقلال تبدیل به گل نكرد اما آنچه كه بود، واقعیتى بود كه در پایان لیگ رقم خورد و آرش برهانى را به عنوان گلزن لیگ هشتم صاحب یك ركورد خوب ساخت.
بعد از برهانى، اشمیت آرفى در تیمى چون پیام مشهد كه همواره در خطر سقوط به لیگ دسته پایین تر قرار داشت با ۱۸ گل عنوان دوم گلزنان لیگ را به خود اختصاص داد.
ارزش كار آرفى در پیام مشهد وقتى دوچندان مى شود كه بپذیریم در تیمى چون پیام كه به هیچ وجه به لحاظ بازیكنان موقعیت ساز در حد و اندازه تیم استقلال قرار نداشت صاحب این عنوان شده، عنوانى كه به لحاظ ارزش و اعتبار اگر بیشتر از برهانى نباشد، قطعاً كمتر از او هم نخواهد بود.
آرفى با تیم سقوط كرده پیام عنوان دومین گلزن لیگ را از آن خود كرد و این مى رساند كه این بازیكن در چهارچوب شناسى یك بازیكن ممتاز به حساب مى آید.
بازیكنى كه الحق و الانصاف یكى از مهمترین و تأثیرگذارترین بازیكنان تیمش در لیگ هشتم بود. بعد از اشمیت آرفى یك بازیكن خارجى دیگر به عنوان سومین گلزن لیگ شناخته شد.
ایگور كاسترو مهاجم تیم فوتبال ذوب آهن بازیكنى بود كه در بین بازیكنان لیگ كارش ارزشى به مراتب بالا داشت تیمى كه به مقام دوم لیگ دست یافت، قطعاً ارزش گلزنى هاى ایگور كاسترو را بهتر از هر كس دیگرى مى داند.
ایگور كاسترو با ۲ گل اختلاف نسبت به اشمیت آرفى و ۵ گل اختلاف نسبت به برهانى توانست بالاتر از دیگر مهاجمان ایرانى لیگ عنوان سومى را از آن خود كند.
نكته جالب توجه اینكه یك بازیكن عراقى به همراه فضلى از صباى قم عنوان پنجمى لیگ گلزنان لیگ را به خود اختصاص داده است كه این گواه از ضعف گلزن و گلزنى در فوتبال ایران مى باشد.

فوتبالى كه هنوز طى چند سال گذشته موفق به ساختن مهاجمان ششدانگ نشده است.


21 گل
آرش برهانى ( استقلال تهران )

18 گل
اشمیت آرفى ( پیام مشهد )

16 گل
ایگور كاسترو ( ذوب آهن )

15 گل
افشین چاوشى ( داماش )

14 گل
عماد محمدرضا ( سپاهان ) و فریدون فضلى ( صباى قم )

13 گل
داود حقى ( راه آهن )

12 گل
سیاوش اكبرپور ( استقلال ) و آدریانو آلوز ( داماش )

11 گل
میثم بائو ( ابومسلم) ابراهیم توره ( پرسپولیس) فراز فاطمى ( مس) و سید جلال رافخایى ( ملوان)

10 گل
فرید عابدى ( برق) ایمان حیدرى ( پیكان) محمدرضا خلعتبرى ( ذوب آهن) عیسى ترائوره ( سایپا) و امین متوسل زاده ( مقاومت)

9 گل
كریم باقرى و علیرضا نیكبخت ( پرسپولیس) روح الله بیگدلى ( مس)

8 گل
محمد نورى ( صباى قم) ستار زارع ( برق) محمد غلامى ( پاس) سیدمهدى سید صالحى ( پیكان) اسماعیل فرهادى( ذوب آهن) مجتبى زارعى ( راه آهن) سجاد فیض اللهى ( فولاد) و ادینهو ( مس)

7 گل
مجتبى جبارى ( استقلال) و سعید رمضانى ( فولاد)

6 گل
حسین كاظمى ( استقلال) محمدرضا طهماسبى ( پیكان) محمد سهیمى ( پیام مشهد) احسان حاج صفى ( سپاهان) مرتضى ابراهیمى ( مس) و محمد حیدرى ( ملوان)

5 گل
پیروز قربانى ( استقلال) حمیدرضا رجبى، ناصر شكرون و مهدى دغاغله ( استقلال اهواز) مهدى كریمیان و مهدى شیرى ( برق) شهباز آركینوف ( پاس) على كریمى ( پرسپولیس) كیانوش رحمتى و ایمان رزاقى راد ( سایپا) محسن بیاتى نیا ( صباى قم) حجت زاد محمود، احمد آل نعمه و محمد قاضى ( فولاد) و شهرام گودرزى ( مقاومت)

4 گل
داود دانشدوست، عرفان اولروم، سعید خانى و جان دى نگودى ( ابومسلم) علیرضا عباسفرد و فابیو جان واریو (استقلال) ژوزف ادیشون و حنیف عمران زاده ( پاس) میثم رضا پور ( پیكان) قاسم حدادى فر، محسن مسلمان و سیدمحمد حسینى ( ذوب آهن) صابر میرقربانى، جواد آشتیانى و امین منوچهرى ( سایپا) محرم نویدكیا، هادى اصغرى و احمد جمشیدیان ( سپاهان) غلامرضا رضایى، محسن یوسفى ومهدى خیرى ( صباى قم) فرزاد آشوبى و پائولو زالترون ( مس) رضا خالقى فر ( مقاومت) و پویا نزهتى ( ملوان)

۳ گل
سهراب انتظارى ( راه آهن) امید شریفى نسب (سایپا) مهدى جعفرپور و بهمن طهماسبى ( سپاهان) سیامك سرلك ( فولاد) مصطفى صبرى ( مقاومت) مهدى امیرآبادى و فرهاد مجیدى(استقلال) عبدالهادى خنیفر و على یحیى نژاد(استقلال اهواز) مسعود نظرزاده(برق) امید ابوالحسنى(پاس) مازیار زارع و پژمان نورى(پرسپولیس) محمدرضا مهدوى(داماش) جهانگیر عسكرى(پیكان) و محمد صلصالى(ذوب آهن)

2 گل
مصطفى صالحى نژاد و محمد منصورى(ذوب آهن) مجید نورمحمدى(راه آهن) سیدجلال حسینى(سایپا) محسن بیات(صباى قم) لوسیانو والنته، نادر احمدى و على بداوى(فولاد) مجید خدابنده لو(مس) محمدصادق كرمى و سیامك كوهنورد(مقاومت) سعید یوسف زاده(ملوان) رضا ناصحى(ابومسلم) محسن رسولى، احتشام ساسانى و مصطفى بیژنى(استقلال اهواز) حمید جعفرى(برق) مهرداد كریمیان، امید خورج و جواد شیرزاد(پاس) هادى نوروزى(پرسپولیس) امیرحسین یوسفى و مهدى نورى(داماش) على قربانى ، سعید لطفى و میلاد زنیدپور(پیكان) و مهدى هاشمى نسب(پیام مشهد)

یك گل
محسن خلیلى، محمد منصورى، حسین بادامكى، ایوان پترویچ، پائولو روبرتو دیكارمو، نبى الله باقریها و سپهر حیدرى(پرسپولیس)
حامد كیانى، كوردوسا آرماندوسا، جلال اكبرى، فرشاد بهادرانى، هادى عقیلى و مهدى جعفرپور(سپاهان)
مصطفى حقى پور، محمد همرنگ، عادل كلاه كج، امیرحسین فشنگچى، شیث رضایى و علیرضا لطیفى(صباى قم)
سهراب بختیارى زاده، بختیار رحمانى، محمدرضا ذوالفنون، رضا طاهرى و ساندرو داسیلوا (فولاد)
امیرحسین صادقى، على ممبینى، روح الله عطایى، فرزاد حسین خانى، رسول نویدكیا، مصطفى سیفى و پائولو روبرتو(مس)
مجید پورمند، محمد ایرانپوریان و محمود محمدى(مقاومت) هادى تأمینى، محسن گیاهى، مهران جعفرى، فیلیپ آلوز دسوزا و علیرضا رمضانى(ملوان)
على نظیف كار، ایوان دراكسوویچ، مهدى آقازاده، رضا الماس خاله، حسین ابراهیمى و بهنام افشه(داماش) میثم رضاپور، مرتضى عزیزمحمدى، مهدى تاجیك و امیر میربزرگى(پیكان)
رضا حقیقى، محسن زاهدى، ابراهیم شكورى، حسین كوشكى، روح الله سلطانى و محمد مطورى(پیام مشهد)
فرشید طالبى، سینا عشورى و مجید باجلان(ذوب آهن)
احمد مومن زاده، بهنام بیرانوند، محسن میرابى، رضا نورمحمدى، آلورا پنیتوس، احمد تقوى، حسین پاشایى و ابراهیم كریمى(راه آهن)
حسین كعبى، كریم انصارى فرد، روزبه شاه علیدوست، علو ترائوره، كاظم برجلو و ابراهیم صادقى(سایپا)
جاسم محمدغلام، امجد شكوه مقام، مصطفى شهركى و مهدى آقامحمدى(ابومسلم)
خسرو حیدرى، على علیزاده و هاشم بیك زاده(استقلال)
مجید كوتى، امیر شرفى، محمد فعال، هیثم كاظم، مصطفى بیژنى، حسین ماهینى و امیر وزیرى (استقلال اهواز)
،ویلیام مورنو(برق)
مصطفى چترآبگون، على اصغر طالب نسب، سیدمحمد علوى، مقداد قباخلو، مجید غلام نژاد، وریا غفورى، منصور احمدزاده و ابوالفضل حاجى زاده(پاس)
سه شنبه 9/4/1388 - 16:30
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته