• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 977
تعداد نظرات : 51
زمان آخرین مطلب : 3319روز قبل
موفقیت و مدیریت

11دلیل موفقیت افراد سحرخیز

برخلاف بسیاری از افرادی که کارهای خود را در نیمه های شب انجام می دهند، برخی از لحاظ بیولوژیکی به گونه ای هستند که صبح زود از بیشترین میزان کارایی برخوردارند. این افراد موفق به انجام کارهای بیشتری در ساعات اولیه روز می شوند.


بنابر نتایج بسیاری از تحقیقات ، سرخیزی عامل دستیابی به بسیاری از موفقیت ها محسوب می شود. 11 دلیل علمی برای  اثبات این ادعا که افراد صبح خیز از موفقیت بیشتری نسبت به سایرین برخوردارند، وجود دارد:

11 دلیل موفقیت افراد سحرخیز

1.ممکن است به طور طبیعی جزء آن دسته افرادی باشید که صبح زود از خواب بیدار می شوید


بنابر نتایج تحقیقات 10 درصد از انسان ها به طور طبیعی صبح زود از خواب بیدار می شوند. اگر شما هم جزء این دسته افراد هستید، سحرخیزی به شما کمک خواهد کرد تا بازدهی خود را افزایش داده و از موفقیت بیشتری برخوردار شوید.

2.شما در یک شرکت خوب مشغول به کار خواهید شد


بسیاری از افراد موفق عرصه کسب و کار و تجارت صبح زود از خواب بیدار می شوند. برای مثال ” ایندرا نویی” رییس شرکت پپسی ( 4 صبح)، "تیم کوک” رییس شرکت اپل (4:30 صبح) و "ریچارد برانسون” (5:45) از خواب بیدار می شود.

3.شانس بیشتری برای خوردن یک صبحانه عالی خواهید داشت


طبق نتایج تحقیقی از مرکز بهداشت دانشگاه هاروارد، افرادی که صبحانه نمی خورد بیشتر در معرض خطر بیماری های قلبی قرار دارند. اگر صبح زود از خواب بیدار شوید زمان کافی برای خوردن یک صبحانه کامل را خواهید داشت.

4.از سلامت بیشتری برخوردار خواهید بود


در مقاله ای از انجمن روانشناسی آمریکا بیان شده است افرادی که صبح زودتر از خواب بیدار می شوند از سلامت جسمی و روحی بیشتری برخوردارند.

5. از بازدهی بیشتری برخوردار خواهید بود


افراد سحرخیز هم مانند بقیه بعداز ظهر انرژی خود را از دست می دهند، اما صبح خود را با بازدهی بالاتری آغاز می کنند.

6. فعال تر خواهید بود


بنابر نتایج تحقیقات دانشگاه هاروارد، افرادیی که صبح زود از خواب بیدار می شود بازدهی بالاتری دارند و درنتیجه فعالیت بیشتری داشته و از موفقیت بیشتری برخوردار خواهند شد.

7. دچار اضافه وزن نمی شوید


نتایج تحقیقات دانشگاه درکسل نشان داد افرادی که صبح زود از خواب بیدار می شوند، نسبت به افرادی که طول شب را بیدارند، از شاخص توده بدنی پایین تری برخوردارند.

8. زمان بیشتری را در طول روز در اختیار خواهید داشت


اگر هر روز صبح یک ساعت زودتر از خواب بیدار شوید، در طول سال 15 روز زمان بیشتر در اختیار خواهید داشت که می توانید این زمان اضافی را به ورزش، مدیتیشن و خوردن صبحانه، مطالعه اخبار یا هر کاری که دوست دارید اختصاص دهید.

11 دلیل موفقیت افراد سحرخیز

9.عوالی کمتری باعث ایجاد اختلال در تمرکز شما خواهند شد


همانطور که در نیمه های شب تماس های تلفنی، پیام های متنی و افراد کمتری باعث ایجاد اختلال در تمرکز انسان می شوند، صبح زود هم از همین ویژگی برخوردار است و فرد می تواند کل زمان را به خود اختصاص دهد.

10.شما با روند طبیعی زمین سازگار خواهید شد


بسیاری از حیوانات روند بیولوژیکی بدن خود را با طلوع و غروب خورشید هماهنگ می کنند. افرادی هم که صبح زود از خواب بیدار می شوند با این ریتم طبیعی هماهنگ می شوند.

11. افراد شادتری خواهید بود


طبق نظر محققان دانشگاه تورنتو، افرادی که صبح زود از خواب بیدار می شوند به نسبت بقیه شادتر هستند.چه کسی دلش نمی خواهد شادتر باشد؟
 سایت نیکو
دوشنبه 14/2/1394 - 10:54
تزیینات و دکوراسیون
اگر می خواهید خانه را پر از انرژی و نشاط کنید یا فضایی آرام در آن بوجود آورید، مواردی را که در اینجا به آنها اشاره کرده ایم، به کار گیرید.
 
 
 
1. رنگ نارنجی: شادی بخش

تاثیر رنگ ها در دکوراسیون خانه

رنگ نارنجی اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد. اگر می خواهید احساس جوانی کنید، این رنگ را در خانه خود به کار برید. افرادی خوش خنده و شاد از رنگ نارنجی به مراتب استفاده می کنند. دفتر کار یا اتاق کودک تان با این رنگ زیبا خواهد شد.


2. آبی تیره: افزایش کارایی ذهن

تاثیر رنگ ها در دکوراسیون خانه

این رنگ افکار شما را تصفیه می کند، به بیانی بهم ریختگی را از ذهن تان دور می کند تا با تمرکز بیشتر به اهداف زندگی تان بیاندیشید. زمانی که می خواهید تصمیمی مهم بگیرید، لباسی به رنگ آبی تیره به تن کنید.  در خانه نیز از این رنگ برای دیوارهای بزرگ یا چراغ مطالعه استفاده کنید.


3. سبز: بهبود سلامت

تاثیر رنگ ها در دکوراسیون خانه

رنگ اصلی طبیعت، رنگ شروعی جسورانه و رشد است. این رنگ شما را تشویق می کند تا توانایی های خاص خود را بشناسید و آنها را در دنیای واقعی به کار گیرید. از رنگ سبز برای صندلی، میز و در ورودی خانه استفاده کنید.


4. بنفش روشن: معنویت

تاثیر رنگ ها در دکوراسیون خانه

این رنگ شما را به دنیای دیگری پیوند می دهد. رنگ بنفش روحی تازه به احساسات می بخشد و حس بشردوستانه را در شما تقویت می کند. اگر می خواهید فضای خانه را مهربانانه تر و دوستانه تر کنید، این رنگ را در خانه خود بکار برید. 


5. آبی کم رنگ: آرامش

تاثیر رنگ ها در دکوراسیون خانه

این رنگ استرس و تنش را از شما دور می کند و موجب آرامش می شود. آبی کم رنگ با رابطه عاطفی شما هماهنگی دارد. این رنگ را در خانه و لباس هایتان به کار برید تا احساس آرامش بیشتری کنید. آبی کم رنگ برای تخت، سقف و پرده ها انتخاب خوبی است.


6. قرمز روشن: شهامت

تاثیر رنگ ها در دکوراسیون خانه

این رنگ محرک، ترس را دور می کند و به شما شهامت می بخشد. زمانی که می خواهید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید، لباسی به رنگ قرمز روشن به تن کنید، البته مراقب استفاده زیاد از این رنگ باشید زیرا هیجان تان را افزایش خواهد داد. این رنگ را برای ظروف، قاب تابلو و بالش های تزیینی استفاده کنید.


7. زرد: افزایش تمرکز

تاثیر رنگ ها در دکوراسیون خانه

این رنگ توانایی ذهنی و زیرکی شما را افزایش می دهد و ذهن تان را شفاف می کند تا بهتر بتوانید در گفتگوها بدرخشید. از این رنگ برای مداد، دفتر و میز تحریر استفاده کنید.


8. صورتی: مهربانی

تاثیر رنگ ها در دکوراسیون خانه

صورتی رنگ عشق است و مهربانی، دلسوزی و آرامش را به شما هدیه می دهد. این رنگ را در جایی که می خواهید قدرت درک و پذیرش خود را بالا ببرید، استفاده کنید. رومیزی، آباژور یا حتی یک گلدان گل را در خانه به رنگ صورتی کنید.


9. ترکیب زرد و نارنجی: حس زندگی

تاثیر رنگ ها در دکوراسیون خانه

ترکیب این دو رنگ، تاریکی را از بین می برد و این فرصت را به شما می دهد تا زاویه روشن اشیا را ببینید. این را نیز به خاطر بسپارید که رنگ های ترکیبی، شادی بخش اند. حوله های آشپزخانه، بالش های تزیینی یا فنجان های قهوه را با این رنگ زینت دهید.


10. آبی روشن: الهام بخش

تاثیر رنگ ها در دکوراسیون خانه

در جایی که احتیاج به آرامش دارید، از این رنگ استفاده کنید. آبی روشن به خواب راحت تر شما نیز کمک خواهد کرد. از این رنگ برای پتو، گلدان یا حتی کف پوش خانه خود استفاده کنید.
برترینها
دوشنبه 14/2/1394 - 10:52
تزیینات و دکوراسیون
فنگ شویی، برای پیدا کردن دکوراسیون مناسب و چیدمان درست اشیا استفاده می‌شود تا بهترین اثر را بر سلامتی، شادی، موفقیت، هماهنگی و به طور کلی انرژی مثبت داشته باشد.
 

آیا می دانید چگونه بر اساس اصول فنگ شویی اتاق خواب خود را طراحی کنید؟ فنگ شویی، به معنای باد و آب، یک فلسفه و فن باستانی در چین است و برای پیدا کردن دکوراسیون مناسب و چیدمان درست اشیا استفاده می‌شود تا بهترین اثر را بر سلامتی، شادی، موفقیت، هماهنگی و به طور کلی انرژی مثبت داشته باشد. اگر تمایل دارید اتاق خواب تان را بر اساس اصول فنگ شویی بچینید، به نکاتی که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم، توجه کنید.

قوانین فنگ شویی برای اتاق خواب

1. تلویزیون، کامپیوتر و لوازم ورزشی را از اتاق خواب دور کنید

وجود تلویزیون، لپ تاپ، کامپیوتر در اتاق خواب، حواس شما را پرت می کند و موجب استرس می شود. بنابراین تمام این لوازم را که با استراحت و آرامش شما منافات دارد، از اتاق خواب خود دور کنید.

2. گاهی پنجره ها را باز کنید تا هوای تازه و اکسیژن وارد اتاق شود

اگر هوای داخل اتاق خواب شما آلوده باشد، نمی توانید انرژی فنگ شویی را دریافت کنید. یادتان باشد که از قرار دادن گیاهان در اتاق خواب خودداری کنید، مگر آن که فضای اتاق بزرگ و گلدان ها دور از تخت باشند. به جای اسانس های رایحه دار (که سمی هستند) از اسانس های طبیعی(که خاصیت درمانی دارند) استفاده کنید. 

فنگ شویی اتاق خواب

3. این قوانین فنگ شوی را در انتخاب تخت خواب به کار گیرید

تخت خواب در فنگ شویی از اهمیت زیادی برخوردار است و زیبایی و چیدمان آن به انرژی مثبت دریافتی کمک می کند، بنابراین:

دو طرف تخت خواب باز باشد.
دو پاتختی برای دو طرف تخت تهیه کنید.
تخت را موازی در ورودی اتاق قرار ندهید.
بر اساس فنگ‌شویی تخت‌خواب‌هایی كه در فضای زیرین خود كشو دارند و یا ارتفاع آن‌ها بسیار كم هستند، تخت‌خواب‌های خوبی نیستند. 
تخت‌خواب شما حتما باید دارای تخته پشتی مناسبی باشد. بهترین تخته‌های پشتی از نظر فنگ‌شویی آن‌هایی هستند كه مستحكم‌اند و از چوب ساخته شده‌اند. تخت‌خواب‌هایی كه دارای تخته پشتی آهنی هستند را انتخاب نكنید.

4. استفاده ار رنگ های آرام بخش

رنگ مهم ترین بخش دکوراسیون است. رنگ های فنگ شویی تعادلی را در اتاق خواب ایجاد می کنند تا برای خوابی آرام مناسب گردد. بهترین رنگ هایی که در این سبک به کار می رود به «رنگ های پوستی» شهرت دارند. این رنگ ها تونالیته های سفید تا قهوه ای را شامل می شوند. با توجه به علایق خود سعی کنید رنگی را انتخاب کنید که با دکوراسیون اتاق شما هماهنگی دارد. 

فنگ شویی اتاق خواب

5. تابلوها را هوشمندانه انتخاب کنید زیرا تصاویر انرژی زیادی با خود حمل می کنند

پیشنهاد فنگ شویی این است که تصاویری را انتخاب کنید که دوست دارید در زندگی واقعی خود ببینید. این تصاویر احساس شادی و انرژی را در شما زنده نگه می دارند. از تصاویری که مفهوم تنهایی و غم را منتقل می کنند، خودداری کنید. بهترین تصاویر آنهایی هستند که احساس عشق، شادی، سلامت و دوستی را با خود به همراه دارند.

6. درجات مختلف نور را در اتاق به کار گیرید

نور نقش مهمی در فنگ شویی دارد و یکی از بهترین ابزارها برای انتقال انرژی است. می توانید از شمع ها کمک بگیرید زیرا نه تنها انرژی مثبت بلکه حسی دوستانه، گرم و التیام بخش را از خود منتقل می کنند. از خرید شمع های سمی بپرهیزید.

7. شب ها تمام درها، از در وروردی گرفته تا در کمد و سرویس بهداشتی، را ببندید

این کار بهترین انرژی موجود را برای سلامتی و رابطه عاطفی شما در فضا ایجاد می کند. کمد اتاق تان را تمیز و مرتب نگه دارید تا احساس صلح و آرامش همواره در شما برقرار باشد.

شاید هر فرد از فنگ شویی برداشتی متفاوت داشته باشد اما فنگ شویی یک اصل ثابت دارد: لذت و رویاپردازی. در اتاق خوابی که به سبک فنگ شویی طراحی شده، احساس عشق، شادی، التیام و آرامش می کنید.
 
برترینها
دوشنبه 14/2/1394 - 10:49
خواص خوراکی ها
ما در اینجا 6 تا از مواد غذایی ضد التهاب را که به راحتی می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید، برایتان آورده ایم.
  لتهاب واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن به محرک‌های گوناگون مانند عفونت و زخم‌های بافتی است، اما گاهی در دراز مدت تبدیل به بیماری و درد می شود. خوشبختانه با بعضی مواد غذایی می توان این التهاب را، زمانی که از کنترل خارج می شود، مهار کرد. ما در اینجا 6 تا از مواد غذایی ضد التهاب را که به راحتی می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید، برایتان آورده ایم.

گیلاس

گیلاس یکی از موادی است که با التهاب مبارزه می کند. در واقع تحقیقی که اخیرا در مجله تغذیه منتشر شد، ثابت می کند مصرف گیلاسعلائم التهاب بدن را کاهش می دهد و از بیماری های التهابی مزمن مانند بیماری قلبی و عروقی، دیابت، آرتروز و انواع خاصی از سرطان، جلوگیری می کند. حتی پس از فصل تابستان نیز می توانید از طعم خوب و فواید سلامت این میوه بهره ببرید. کافی است گیلاس های تازه را پس از شستن در فریزر نگهدارید و در زمستان از آنها مصرف کنید.

6 ماده غذایی ضد التهاب را بشناسید

حبوبات

عدس، لوبیا و نخود سرشار از پروتئین و فیبر هستند. اضافه کردن روزانه 1 و نیم فنجان عدس به رژیم غذایی، التهاب بدن را کاهش و مقاومت به انسولین را افزایش می دهد. فایده دیگر؟ شما می توانید با صرف هزینه ای ناچیز این مواد را تهیه و آنها را در سالاد، سوپ یا به عنوان غذای اصلی مصرف کنید.

6 ماده غذایی ضد التهاب را بشناسید

انبه

انبه نه تنها سرشار از مواد مقوی است، بلکه این میوه گرمسیری خاصیت ضد التهابی نیز دارد. تحقیقی که در سال 2013 انجام شد نشان می دهد ماده ای در این میوه به نام پلی فنول وجود دارد که با التهاب های سرطانی و غیر سرطانی سینه مبارزه می کند. علاوه بر آن، انبه منبع بیش از 20 ویتامین و مواد معدنی شامل ویتامین آ، ویتامین سی، ویتامین ب6، فولات و پتاسیم است.

6 ماده غذایی ضد التهاب را بشناسید

زردچوبه

این ادویه طلایی رنگ، جزو اصلی غذاهای هندی است و در چین خواص پزشکی دارد. علم امروز ثابت کرده که وجود ماده ای به نام کورکومین در آن موجب خاصیت دارویی و ضد التهابی آن می شود. زرچوبه را به خورش کاری خود اضافه کنید یا آن را به مرغ و ماهی قبل از گریل کردن، بیافزایید.

6 ماده غذایی ضد التهاب را بشناسید

زنجبیل

سال ها است که زنجبیل به عنوان تسکین دهنده درد و حالت تهوع به کار می رود. تحقیقات جدید خاصیت ضد التهابی آن را نیز ثابت کرده است. بر اساس تحقیقی که به مقایسه خاصیت درمانی این ماده و پلاسبو پرداخته است، زنجبیل 40% بیشتر درد و گرفتگی را کاهش می دهد. این ماده همچنین موجب کاهش التهابات عصبی حافظه و شناختی نیز می شود.

6 ماده غذایی ضد التهاب را بشناسید

برگ های سبز

رژیم غذایی سرشار از برگ های سبز رنگ به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارند، احتمال بیماری هایی مانند سرطان، بیماری قلبی و بیماری های التهابی را کاهش می دهد. کلم، اسفناج، بروکلی و آب تره جزو این دسته هستند. روزانه حداقل 2 تا 3 فنجان از این مواد را به املت، اسموتی و سالاد خود اضافه کنید.

6 ماده غذایی ضد التهاب را بشناسید
 
برترینها
دوشنبه 14/2/1394 - 10:47
بهداشت روانی
از نظر علم روان پزشکی عادت هایی مانند جویدن ناخن یا کندن پوست لب یا مکیدن ناخن یا شکستن انگشتان جزو عادت های اضطرابی دسته بندی می شود.

دکتر عاطفه قنبری- روان پزشک: قرار شده به یک جلسه مهم بروید، جلسه ای که می تواند سرنوشت شغلی شما را رقم بزند. همه توصیه هایی که معمولا در این جلسات باید رعایت کنید، خودتان مرور می کنید؛ لباس مرتب، رزومه تایپ شده، پوشه های کاری، فهرستی از کارهایی که قرار است انجام دهید و... وارد جلسه شده اید اما همین که طرف مقابل شروع به صحبت می کند، ناخودآگاه انگشتتان به سمت دهان می رود و گوشه ای از ناخنتان به کمک دندان هایتان کنده می شود.

حتی یادتان نمی آید کی چنین کاری را انجام داده اید اما از واکنش طرف مقابل جلسه به خودتان می آیید. بعد از کلی خجالت حالا نمی دانید چطور از تکرار آن جلوگیری کنید. واقعیت این است که گاهی اوقات هرکدام از ما در مواجهه با اضطراب دچار عاداتی می شویم که ممکن است تا مدت ها در ما بماند.

درباره عادات اضطرابی و نحوه برخورد با آنها بیشتر بدانید

عادت اضطرابی چیست؟


از نظر علم روان پزشکی عادت هایی مانند جویدن ناخن یا کندن پوست لب یا مکیدن ناخن یا شکستن انگشتان جزو عادت های اضطرابی دسته بندی می شود. به این معنا که هم به صورت عادت می توان به آن نگاه کرد و هم به عنوان واکنشی که در بیشتر مواقع در حالت اضطراب بروز می کند. به طور کلی تشخیص اینکه این کارها و حرکات براساس عادت انجام می شود یا از روی اضطراب است، چندان قابل افتراق نیست اما به طور کلی در بیشتر مواقع این عادات در حالات اضطرابی آغاز می شوند و بعد از مدتی به شکل عادت در می آیند.

به این ترتیب فردی که هنگام وورد به جلسه دچار استرس می شد یا کودکی که موقع درس جواب دادن مدام ناخنش را می جوید حالا در حال تماشای تلویزیون یا هنگامی که مشغول مطالعه است و هیچ  اضطرابی هم ندارد، مدام ناخن هایش را می جود یا پوست لب هایش را می کند و...

زمان شروع عادت

عادت های اضطرابی در همه گروه های سنی و اجتماعی وجود دارند اما به طور مثال به ویژه درباره جویدن ناخن که از جمله موارد شایع عادات اضطرابی محسوب می شود به طور معمول از 3 سالگی شروع می شود.

به طور میانگین یک چهارم کودکان پیش دبستانی، یک سوم کودکان دبستانی و نیمی از نوجوانان برای مدتی که می تواند حتی طولانی باشد دچار مشکل ناخن جویدن می شوند اما بهتر است بدانید این اختلال مختص کودکان نیست و بسیاری از نوجوانان وجوانان هم با این مساله درگیر هستند. شیوع جویدن ناخن در نوجوانان 44 درصد و در جوانان 20 تا 30 درصد است. جالب توجه است که 5 درصد از افراد بزرگسال نیز به این عادت مبتلا هستند یعنی در بزرگسالی به این عادت مبتلا شده اند.

علت چیست؟

معمولا علت بروز عادت اضطرابی در کودکان اضطراب است. یعنی این کار در اثر فشار واسترسی که به کودک آمده شروع می شود. درواقع کودک مضطرب با این کار می خواهد اضطرابش را تخلیه کند اما بعد از گذر از دوره استرس زا این حرکت با او می ماند و بعد از آن به عادت تبدیل می شود.

عادت اضطرابی انواع مختلفی دارد


به طور معمول نمی توان طبقه بندی خاصی برای این رفتارها درنظر گرفت اما رفتارهای نوروتیک یا همان عادات اضطرابی اشکال مختلفی دارند و شیوعشان متوسط است. برخی انگشتشان را می شکنند، برخی دیگر پوست لب هایشان را می کنند، عده ای هم ناخن می جوند و برخی هم انگشتشان را می مکند.

البته بعضی عادات نیز بوجود دارند که شدیدتر و جدی تر از عادات اضطرابی هستند و جزو طیف اختلالات کنترل تکانه و وسواس قرار می گیرند مثل کندن موی سر یا ابرو و یا مژه به صورتی که آشکارا باعث کاهش موی این مناطق شود یا اشتغال ذهنی زیاد با جوش ها و سایر بیماری های پوستی و دستکاری بیش از اندازه آنها به طوری که منجر به آسیب پوست شود. همان طور که گفته شد معمولا این موارد در کودکی به وجود می آیند اما نکته اینجاست که بعد از مدتی از بین می روند ولی برخی از آنها تا بزرگسالی ها هم ادامه پیدا می کنند. این موضوع را هم به خاطر داشته باشید که برخی عادات نوروتیک هم در بزرگسالی تازه ظهور و بروز میکنند اما معمولا شروع آن در کودکی است.

درباره عادات اضطرابی و نحوه برخورد با آنها بیشتر بدانید

چطور تشخیص بدهیم؟


روش تشخیصی برای پیداکردن این عادت معمولا پرسش از بیمار است. با سوال از بیمار در زمینه اینکه این عادت ها در زمان اضطراب به وجود می آید یا در همه مواقع هم وجود دارد، می توان گام بعدی را در تشخیص درست برداشت. اگر فرد فقط در زمان اضطراب این عادت را بروز دهد باید دیگر نشانه های اضطرابی و وسواسی و خلقی مثل افسردگی نیز در کنار آن بررسی شود. نکته مهم اینجاست که تمام این عادت های اضطرابی در زمان اضطراب تشدید می شوند اما اگر تمام مدت چنین عادتی با فرد همراه است فقط باید به چشم عادت به آن نگاه کرد که می تواند با توجه به میل و اراده فرد ترک شود.

راه های درمان عادت

درمان عادات اضطرابی به همکاری فرد بسیار وابسته است اما بهتر است بدانید درمان در کودکی با بزرگسالی متفاوت است. در کودکی نیز با توجه به سن ممکن است درمان ها با هم تفاوت داشته باشند. به عنوان مثال در مورد ناخن جویدن گفته می شود که نباید به کودک توجه منفی نشان داد یعنی اگر به کودک بگویید که «ناخنت را نجو!» او این رفتار را بیشتر تکرار خواهدکرد چون کودکان توجه را چه منفی و چه مثبت دوست دارند.

خانواده باید نسبت به این موضوع رفتار خنثی داشته باشند. اگر سن کودک بیشتر باشد باید در او ایجاد انگیزه کرد. مثلا می توان به کودک گفت: «چه دست های قشنگی داری، چه کارهایی می توانی با دستت انجام بدهی؟» یا حتی با دیدن ناخنی که جویده نشده می توان گفت: «ببین این ناخن چقدر قشنگ تر از بقیه است. دوست داری بقیه ناخن هایت هم به این قشنگی باشند؟»

اگر دست کودک مدام مشغول باشد و مثلا توپ های پشمالو دستش بدهید یا در مواقعی که زیاد این کار را انجام می دهد بازی هایی مانند نخ بازی را با او انجام دهید که هر دو دستش را مشغول کند تا حدود زیادی از پیشرفت عادت و در اصل مزمن شدن آن جلوگیری کرده اید.

حتی می توان راه های دیگری مانند استفاده از دستکش، قراردادن دست ها زیر پاها هنگان نشستن روی صندلی، به کار بردن لاک های تلخ و حتی چسب زودن را هم جزو راهکارها درنظر گرفت، اما درمان بزرگسالان آموزش رفتاری است. یعنی وقتی این حس میخواهد سراغشان بیاید باید حواسشان را پرت کنند، دستشان را مشغول کنند و... هرچه طول مدت این عادت بیشتر باشد ترک آن هم سخت تر است ولی غیرممکن نیست. با کمی همت و تمرین می توان این عادت را ترک کرد.

عوارض کدام است؟


این عادت ها اغلب به بدن آسیب می رسانند. مثلا فردی که مدام لبش را می کند، پوست لب را حساس می کند طوری که ممکن است مدام خونریزی کند یا فردی که همیشه درحال جویدن ناخن است اگر به صورت شدید این کار را انجام دهد موجب بدشکل شدن ناخن ها و انگشتان، عفونت های ناخن و تغییر شکل دندان ها می شود. همچنین ممکن است انتقاد بقیه از این گونه رفتارها باعث کاهش اعتماد به نفس فرد مبتلا شود.

با تیک عصبی تفاوت دارد

ماهیت و مکانیسم تیک عصبی با عادت های اضطرابی متفاوت است و اغلب این عادت ها جزو بیماری محسوب نمی شوند. اگر فرد فقط ناخن می جود یا لبش را می کند و به اصطلاح تک علامتی است نمی توان آن را بیماری دانست اما اگر همراه با ناخن جویدن، به عنوان مثال اضطراب اجتماعی داشته باشد و از تجربه محیط جدید می ترسد اهمیت بیشتری پیدا می کند.

به همین دلیل باید همراه با آن دیگر علائم بیماری های روانی را بررسی کرد اما عادت اضطرابی به تنهایی اختلال روان پزشکی نیست در حالی که تیک خودش یک اختلال روان پزشکی است. به خاطر داشته باشید اگر ریشه عادت، اضطراب است اول باید اضطراب درمان شود که می تواند دارویی یا غیردارویی باشد اما اگر عادت است و فرد در ترک آن موفق نبوده باید آن را پذیرفت و کاری نکرد که اعتماد به نفس فرد با وجود این رفتار کاهش یابد.
 
هفته نامه زندگی مثبت
دوشنبه 14/2/1394 - 10:45
بیماری ها
اخیرا متنی در وایبر دست به دست شده، با این مضمون که 20 سال پیش دانشمندی کشف کرده است که آهن را اگر به آرد نان اضافه و آن را مصرف کنیم، باعث آلزایمر می شود، در حالی که مسوولان کشور آرد را با آهن غنی می کنند.

دکتر زهرا عبداللهی، متخصص تغذیه: در میان انبوه پیامک های درست و غلطی که این روزها از طریق شبکه های اجتماعی رد و بدل می شود، برخی مرتبط با حوزه سلامت هستند و بسیار سوال برانگیزند.

اخیرا متنی در وایبر دست به دست شده، با این مضمون که 20 سال پیش دانشمندی کشف کرده است که آهن را اگر به آرد نان اضافه و آن را مصرف کنیم، باعث آلزایمر می شود، در حالی که مسوولان کشور آرد را با آهن غنی می کنند و ما در آینده با تعداد زیادی افراد مبتلا به آلزایمر مواجه خواهیم بود! یادداشتی که در ادامه پیش رو دارید، پاسخی است به همین شایعه؛ یعنی قضیه ی غنی سازی آرد و ارتباط آن با آلزایمر.

واقعیت این است که کمبود آهن شایع ترین علت کم خونی است. براساس آمارهای جهانی نزدیک به یک چهارم جمعیت دنیا کم خون هستند. کم خونی در تمام سنین دیده می شود. زنان در سنین باروری (به علت عادت ماهیانه، بارداری، شیردهی) و کودکان زیر 5 سال بیشتر در معرض کم خونی فقر آهن هستند و کمبود آهن در این مقاطع سنی می تواند باعث تاخیر رشد جسمی، کاهش قدرت یادگیری و ضریب هوشی به میزان 5 تا 10 امتیاز شود.

وایبر، آرد، آهن و آلزایمر!

افرادی که دچار کمبود آهن و کم خونی می شوند، به دلیل ضعیف شدن سیستم ایمنی و کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت ها، بیشتر بیمار خواهند شد و دوره بیماری در آنها طولانی تر است. اثرات کم خونی به ویژه نوع شدید آن در دوران شیرخواری و اوایل کودکی  تقریبا غیرقابل جبران و با درمان بعدی هم قابل اصلاح نیست. براساس آمارهای جهانی، کمبود آهن به رشد و تکامل مغزی 40 تا 60 درصد کودکان 6 تا 24 ماهه کشورهای در حال توسعه صدمه می زند.

کم خونی در دوران بارداری به دلیل کمبود آهن باعث تاخیر رشد جنین و تولد نوزاد با وزن کمتر از 2500 گرم می شود. افرادی که دچار کمبود آهن و کم خونی می شوند همیشه احساس ضعف و خستگی می کنند و در نتیجه از کارایی آنها کاسته می شود. کمبود اسیدفولیک که شواهد کمبود آن در کشور ما نیز وجود دارد با عوارض جدی مانند ناهنجاری مادرزادی سیستم عصبی همراه است.

غنی سازی در دنیا

یکی از راه های جلوگیری از ابتلا به کمبود آهن و اسیدفولیک، افزودن آنها به مواد غذایی یا غنی سازی است. البته غنی سازی روش جدیدی برای پیشگیری از کمبود مواد مغذی نیست و بیش از 100 سال است که از این روش برای پیشگیری و کنترل عوارض کمبود برخی از ریزمغذی ها استفاده می شود. به عنوان مثال، افزودن ید به نمک سفره برای پیشگیری و درمان گواتر که در اثر کمبود ید ایجاد می شود، از سال 1831 آغاز شده است.

غنی سازی آرد گندم از حدود 60 سال پیش در کشورهای آمریکا و انگلیس اجرا شده و ریزمغذی هایی مثل آهن، کلسیم و ویتامین های گروه B به آرد اضافه شده است. از سال 1996، کشورهای مختلف، اسیدفولیک را نیز به آرد گندم اضافه کرده اند. دلیل این کار، تاثیر اسیدفولیک بر کاهش نقایص مادرزادی لوله عصبی (NTD)، کاهش شیوع هموسیستیئن بالا (که ریسک فاکتور بیماری های قلبی عروقی است)، کاهش شیوع سرطان ها و آلزایمر است که طی مطالعات متعددی به اثبات رسیده است.

در حقیقت برخلاف شایعاتی که غنی سازی آرد را باعث بروز آلزایمر معرفی می کنند، غنی سازی آرد با آهن و اسیدفولیک یکی از راه های موثر برای پیشگیری از آلزایمر، بیماری های قلبی عروقی و سرطان محسوب می شود و مطالعه متعددی که در کشورهای مختلف انجام شده اثربخش بودن غنی سازی آرد با آهن و اسیدفولیک را نشان می دهد.

در آمریکا، غنی سازی آرد با اسیدفولیک از سال 1996 شروع شد و شیوع نقایص مادرزادی لوله عصبی تا 19 درصدکاهش پیدا کرد. در کشور کانادا هم طی سال های 1995 تا 2001 که اسیدفولیک به آرد اضافه شده است، نقایص مادرزادی لوله عصبی تا 50 درصد کاهش یافته است.

وایبر، آرد، آهن و آلزایمر!

دلیل افزودن اسیدفولیک به آرد


به دلیل اهمیت اسید فولیک در ارتقای سطح سلامت جامعه، این ویتامین امروزه در دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر آن با توجه به نقش ویژه اسیدفولیک در کاهش هموسیستئین، از این ویتامین به عنوان یک عامل در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی، ترومبوز وریدهای عمقی و آمبولی ریوی نام برده اند. به این دلیل FDA آمریکا از سال 1994 اضافه کردن آن را به آرد غلات برای غنی سازی مجاز اعلام کرده است. البته مصرف 0.4 میلی گرم از این ویتامین در زنان در سنین باروری علاوه بر تامین نیاز روزانه آن از بروز ناهنجاری مادرزادی لوله عصبی در نوزادان نیز پیشگیری می کند.

شایعاتی که منبع علمی ندارد

برخی افراد با اطلاعات غلط و غیرعلمی باعث تشویش اذهان عمومی و سردرگمی مردم می شوند. آنچه مسلم است اینکه اصولا هر ویتامین یا ماده معدنی مانند آهن، روی، کلسیم، ید، منیزیم، پتاسیم و... اگر بیش از حد مورد نیاز بدن مصرف شوند، می توانند سلامت مصرف کننده را با عوارض مختلفی به خطر بیندازند ولی لازم است مردم بدانند که در برنامه های غنی سازی موادغذایی مثل آرد، مقداری از آهن یا هر ماده مغذی دیگری به آرد اضافه می شود که باعث اضافه دریافت بدن نشده و سلامت او را به خطر نمی اندازد. از طرف دیگر، در مطالعات مختلفی ثابت شده آهن و اسیدفولیک اثر پیشگیری کننده از بروز آلزایمر دارند، بنابراین اینگونه شایعات و اخبار کذب نباید باعث سردرگمی مردم شوند.
 
هفته نامه سلامت
دوشنبه 14/2/1394 - 10:42
بیماری ها
سردردهای خوشه ای به صورت گروهی حمله می کنند. معمولا درد، هر روز در یک ساعت معین بروز می کند و ممکن است روزها ، هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد.


برخی سردردها اختصاصی‌تر بوده و با علامت دیگری همراه نیستند. در این سردردها بر خلاف تصور بسیاری از افراد،  مغز عامل ایجاد سردرد نیست، بلکه سردرد از بد عمل کردن عضلات، عروق خونی و اعصاب ناشی می‌شود؛ برای مثال گشاد شدن شریان ها و یا انقباض بیش از حد عضلات می‌تواند عصب های خاص و حساسی در مغز را تحریک کند و در نتیجه سردرد به وجود آورد.

هورمون هایی مانند استروژن می‌توانند باعث بدتر شدن سردرد شوند. از آن جایی که خانم ها طی عادات ماهیانه متحمل نوسانات هورمونی در بدن می‌شوند، احتمال بروز سردرد متوسط تا شدید در خانم ها دو برابر آقایان است. همچنین خانم ها بیشتر از آقایان به انواع خاص سردرد مانند میگرن دچار می‌شوند.

1- سردرد خوشه ای

این نوع سردرد، شدیدترین درد را به همراه دارد، در عین حال کمتر از انواع دیگر شایع است. از هر 10 فرد مبتلا به این بیماری، 9 نفرشان مرد است که اغلب سیگاری های ماهر و دایم الخمر در زمره این گروه قراردارند .

10 سردرد خطرناک!

سردردهای خوشه ای به صورت گروهی حمله می کنند. معمولا درد، هر روز در یک ساعت معین بروز می کند و ممکن است روزها ، هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد. در نهایت هم این امکان وجود دارد که پس از بهبودی نسبی ، درد ماه ها یا سال ها به سراغ فرد نیاید و او فکر کند که کاملا خوب شده است.

در هنگام شروع حمله، دردی شدید و کشنده در یک طرف سر احساس می شود . ضمن آن که ممکن است آبریزش بینی و چشم از همان طرف سر آغاز شود. گاهی اوقات استنشاق اکسیژن خالص در مرحله اول بروز سردرد، ممکن است درد را متوقف کند. هنگامی که به این نوع سردرد مبتلا شدید ، سیگار نکشید و از انجام فعالیت های استرس زا خودداری کنید.

2- سردرد تنشی یا هیجانی

این نوع سردرد بسیار شایع است. علت پیدایش این نوع سردرد، انقباض عضلات کاسه سر، گردن، شانه و صورت است. مهم ترین دلیل پیدایش این انقباض ها نیز هیجانات عصبی است.

سردرد تنشی، هم به شکل پراکنده و نامنظم بروز می‌کند و هم ‌به شکل مزمن ‌و حاد گریبان افراد را می‌گیرد. طوری که شخص در طول یک ماه ممکن است پنج روز با این سردرد دست و پنجه نرم کند .

درد معمولا از ناحیه پیشـــــانی، گردن یا شانه شروع می شود و به تــدریج تمام کاسه سر را فرا می گیرد. این درد ماهیت فشاری داشته، ولی خاصیت ضربانی ندارد. بیمار از اینکه سرش سنگین است شکایت دارد، ممکن است تهوع پیدا کند، اما به استفراغ دچار نمی شود. این درد می‌تواند 30 دقیقه تا 7 روز ادامه داشته باشد.

برای درمان سردردهای پراکنده و نامنظم معمولا می‌توان از قرص های مسکن استفاده کرد. علاوه بر آن، سرد و گرم کردن پیشانی به کمک یک حوله، یا ماساژ آرام شقیقه و گیجگاه می تواند تاثیر بسزایی در تسکین این نوع سردرد داشته باشد .

3- میگرن

میگرن، سردرد شدید و گذرایی است که گاه در یک قسمت سر پدید می آید. میگرن در زبان یونانی به معنای "نیمه سر" است. معمولا سردرد میگرنی با یک دوره مقدماتی آغاز می شود که طی آن شخص به طرز غیرعادی احساس خستگی و کسالت می‌کند. سپس حالت تهوع ، استفراغ، اختلالات بینایی و اغلب بیزاری از نور (ترس از نور) به وجود می آید .

این دوره مقدماتی ممکن است چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد و متعاقب آن سردرد بروز می‌کند.

دردی که با میگرن همراه است ربطی به گشاد شدن رگ ها ندارد. در حقیقت، افراد مبتلا به میگرن نمی‌توانند به خوبی در برابر محرک های محیط از قبیل نور ، صدا و حتی علایم درد واکنش نشان دهند، در نتیجه میزان درد شدت می یابد.

با اسکن مغز معلوم گردید به هنگام بروز میگرن ، فعالیت ساقه مغز نیز غیر طبیعی می شود. ساقه مغز به ناحیه ای از مغز گفته می شود که کنترل واکنش های مربوط به گرسنگی و تنفس را بر عهده دارد. این ناحیه همانند فیلتر عمل می‌کند و موجب می شود افراد، پیغام های ناخواسته یا مزاحم مثل صداهای اضافی را از خود دور کنند. هنگامی که ساقه مغز خوب عمل نکند، این پیغام ها به سمت مغز هجوم می برند و موجب پر شدن مغز از بارهای اضافی می شوند .

به نظر می رسد داروهای ضد تشنجی که به منظور جلوگیری از حمله صرع توسط بیماران مبتلا به صرع مصرف می شود، می تواند آن دسته از سلول های عصبی را که موجب بروز میگرن می شوند غیر فعال کند.  طبق تحقیقات حدود 70 درصد بیماران مبتلا به میگرن شدید ، از این داروها استفاده می کنند . داروهای ضد تشنج، عوارض جانبی مثل خستگی ، اضطراب و ریزش مو را به دنبال دارند . بنابراین باید به دنبال داروهای جدیدی بود که تنها روی ساقه مغز اثر بگذارند.

4- سردرد به علت مننژیت (عفونت پرده مغزی)

درد در این بیماران به صورت فشرده است و تمام سر را فرا می گیرد، با استراحت کاهش می یابد و با حرکت بدنی تشدید می شود. وجود علایمی چون تب و سفتی گردن به تشخیص این نوع سردرد کمک می کند.

5- سردرد به علت تومور مغزی

این نوع سردرد معمولا متناوب بوده و در اوایل صبح شدیدتر است و بیشتر ماهیت حمله ای دارد. با حرکت سر، بلند کردن بار، عطسه و به خصوص سرفه تشدید می شود. معمولا سردرد همراه با اختلالات خواب همراه است و گاهی بیمار به علت سردرد از خواب بیــــــدار می شود.

6- سردرد به علت فشار خون بالا

سردرد در این بیماران، معمولاً زمانی ظاهر می شود که فشار خون ماکزیمم به حدود 20 و فشار خون مینیمم به حدود 12 رسیده باشد. این نوع سردرد غالبا در ناحیه پس سر است و با درمان فشار خون در اکثر موارد از بین می رود.

7- سردرد ناشی از بیماری های چشم

عیوب انکساری چشم، سبب پیدایش سردردهای مکرر در ناحیه پیشانی به خصوص هنگام مطالعه یا تماشای تلویزیون می شود. سردرد ناشی از آب سیاه چشم نیز معمولا در ناحیــه پیشانی متمرکز می شود ، اما با درد شدید و تهوع همراه است.

8- سردرد ناشی از بیماری سینوس

سردرد ناشی از التهاب و عفونت سینوس ها (سینوزیت) اغلب در ناحیه پیشانــــی متمرکز می شود. این دردها با حرکت سر و دراز کشیدن تشدید می شود و پس از بیدار شدن از خــواب به حداکثر شدت خود می رسد. این سردردها با درمان التهاب یا عفونت سینوس ها مرتفع می شوند.

9- سـردرد ناشی از عفونت دندان

این نوع سردرد غالبا از ناحیه صورت شروع و به تدریج به تمام سر منتشر می شود و با درمان عفونت دندانی ، درد از بین می رود.

10- سردرد آلرژیک

این نوع سردرد متعاقب تماس فرد بیمار با ماده حساسیت زا ایجــــاد می شود. معمولا همراه با این نوع سردرد، سایر علایم حساسیت مثل گرفتگی بینی ، آبریزش بینی ، سرفه، عطسه و گاهی اسهال دیده می شود و کنترل حساسیت معمولا به کنترل سردرد منجر می شود.
 
خبرگزاری عصر ایران
دوشنبه 14/2/1394 - 10:40
آشپزی و شیرینی پزی
امتحان این غذا که با ترکیب عدس، دال عدس و لپه کمی تند است و با تخم‌مرغ در فر برشته و خوشمزه‌تر می‌شود، خوشحال‌تان می کند.
یک‌سری غلات، حبوبات، کنسرو و ادویه‌های مانده در گوشه‌وکنار قفسه‌ها هستند که زیاد سراغشان نمی‌رویم اما به درد این غذای خلاق می‌‌خورند. می‌توانیم چند ادویه را به دلخواه کم یا زیاد کرده و سبزی مورد علاقه‌مان را جایگزین جعفری یا گشنیز کنیم. می‌توانیم از روغن یا شیر نارگیل هم استفاده کنیم و با کمی تخم گشنیز، برشتگی و سلامتش را بیشتر کنیم.

شام امشب: خوراک تند عدس و تخم‌مرغ

مواد لازم برای عدس تند و تخم‌مرغ دو تا چهار نفر:


– یک پیمانه دال‌عدس
– یک پیمانه لپه
– نیم پیمانه عدس
– دو تا سه عدد پیازچه یا پیاز کوچک آبدار
– دو حبه سیر
– یک قاشق غذاخوری روغن زیتون
– دو پیمانه آب مرغ یا آب سبزیجات یا آب تنها
– چهار عدد تخم‌مرغ (برای هر ظرف یک عدد)
– یک پیمانه یا دسته گشنیز یا جعفری خردشده یا هر سبزی که دوست دارید
– دو قاشق غذاخوری ادویه گِرَم ماسالا (شامل هل سبز، برگ بو، جوز هندی، میخک، زیره، فلفل قرمز، گشنیز و بادیان ختایی)

شام امشب: خوراک تند عدس و تخم‌مرغ

ادویه


ادویه گرم ماسالا به معنای «مخلوط تند» است و در غذاهای هندی و پاکستانی استفاده می‌شود. اما اگر عادت به این همه ادویه گرم ندارید و پودر آماده آن را هم ندارید، می‌توانید از بین این موارد، چیزهایی را که به سلیقه‌تان نزدیک‌تر است، انتخاب کنید. کمی در ماهیتابه داغ، بو بدهید و بعد آسیاب‌شان کنید. جوز هندی و میخک و بادیان ختایی ممکن است غذا را تلخ کنند. باید مراقب اندازه‌شان در غذا باشیم.

شام امشب: خوراک تند عدس و تخم‌مرغ

روش آماده کردن:


۱- لپه و عدس (پاک و شسته‌شده) باید در دو ظرف جدا با کمی آب نیم‌پز شوند. هر کدام زمان متفاوتی دارند و باید تا وقتی هنوز نیمه‌پزند، برداشته شوند. دال‌عدس زودتر آماده می‌شود و چون احتمال دارد له شود، باید شسته و کنار گذاشته شود تا بعدا با پیازداغ آن را بپزیم.

۲- پیازچه یا پیاز و سیر را در روغن زیتون تفت می‌دهیم. وقتی طلایی شدند، دال‌عدس خام را اضافه می‌کنیم و کمی که تفت خورد، عدس و لپه نیم‌پز را که خوب آبکشی شده‌اند، همراه پیازداغ، بو می‌دهیم و ادویه گرم ماسالا را (هر بخشی از آن را که دوست دارید) اضافه می‌کنیم.

۳- وقتی همه مواد با هم مخلوط شدند و بوی ادویه برخاست، آب مرغ یا سبزیجات را اضافه می‌کنیم. وقتی جوش آمد، در قابلمه یا ماهیتابه را می‌بندیم تا زمانی حدود ۲۰ دقیقه که مواد کاملا بپزد. در آخرین لحظه که خوراک کمی آبدار است، بعد از خاموش کردن شعله، کمی گشنیز یا جعفری تازه ساطوری را روی آن می‌ریزیم.

۴- فر باید روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد از قبل گرم شده باشد. داخل ظرف‌های کوچک و قشنگ مخصوص فر را با کمی روغن، چرب می‌کنیم.

۵- حدود یک فنجان از مواد آماده را در ظرف‌های مخصوص می‌ریزیم. وسط مواد را کمی گود می‌کنیم و در این گودی یک تخم‌مرغ را می‌شکنیم. روی تخم‌مرغ کمی نمک می‌زنیم و ظرف‌ها را حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در فر می‌گذاریم.

۶- تخم‌مرغ‌ها باید کاملا ببندند و یک نقاشی زیبا و جذاب را جلوی چشم‌مان شکل بدهند. وقتی آماده شدند، رویشان از سبزی تازه باقی‌مانده و کمی تخم‌گشنیز خردشده، می‌ریزیم و همان‌موقع سرو می‌کنیم.
 
سایت گوشه آشپزخونه
دوشنبه 14/2/1394 - 10:39
آشپزی و شیرینی پزی
اگر دوست دارید قورمه سبزی را گیاهی درست کنید این دستور را امتحان کنید. در این نوع قورمه سبزی به جای گوشت از قارچ استفاده شده که این خورش را کاملا گیاهی کرده است.



خورش قورمه سبزی با قارچ

مواد لازم برای 5 تا 6 نفر

  • 500 گرم  سبزی خورشی ساطوری شده
  • 250 گرم قارچ
  • 2 /1 پیمانه لوبیا قرمز    
  • 5 عدد  لیمو عمانی متوسط
  • 1عدد پیاز متوسط    
  • 2  /1 ق چ زردچوبه
  • 2 /1 ق چ ادویه  
  • 2 /1 ق چ فلفل قرمز  
  • نمک به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم
  • آبلیمو به میزان لازم

طرز تهیه:

1.   سبزی قورمه را بعد از پاک کردن و شستن به صورت کامل ریز و ساطوری خرد کنید .سبزی خرد شده را در تابه‌ای با 4 تا 5 قاشق غذا خوری روغن کاملا تفت دهید.

2. لوبیای قرمز را بپزید. قارچ را در این خورش به دو صورت درسته یا ورقه شده می توان استفاده کرد. در هر دو صورت قارچ را بشویید و با 1 یا 2 قاشق روغن و1 قاشق آبلیمو تفت دهید تا آب قارچ کاملا بخار شود ورنگ آن هم  روشن بماند.

3. لیمو عمانی ها را شسته و با آب گرم بخیسانید تا نرم شوند و هر یک از آنها را با نوک چاقو  سوراخ کنید.

4. پیاز را نگینی خرد کرده در قابلمه با 2 تا 3 قاشق غذا خوری روغن تفت دهید تا نرم و سبک شود؛ سپس زردچوبه ، ادویه و فلفل را به آن اضافه کنید. سبزی را هم که قبلا تفت داده بودید همراه با لیمو عمانی به پیاز اضافه کنید .حدود 2 تا 3 لیوان آب به خورش اضافه کنید و اجازه دهید سبزی و لیموعمانی ها پخته شوند.

5. قارچ تفت داده شده و لوبیای پخته شده را به خورش اضافه کنید. کمی نمک افزوده و بگذارید خورش جا بیفتد.
 
مجله آشپزی مثبت
دوشنبه 14/2/1394 - 10:38
آشپزی و شیرینی پزی
کیک موز و کیوی را به عنوان دسری خوشمزه و یا عصرانه همراه با چای میل کنید.
مواد لازم:

  • موز رسیده: 3 عدد
  • روغن زیتون یا روغن نارگیل: 45 گرم
  • تخم مرغ: یك عدد
  • کیوی: 2 عدد
  • شکر قهوه‌ای: 3 قاشق سوپ‌خوری
  • آرد: 180 گرم
  • شکلات چیپسی: 20 گرم
  • بیکینگ پودر: یك دوم قاشق چای‌خوری

آشنایی با روش تهیه کیک کیوی و موز

طرز تهیه:


1- ابتدا فر را با دمای 180 درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. موزها را پوست بگیرید سپس آنها را خردکنید. یک عدد از کیوی را پوست بگیرید و آن را خرد کنید سپس آن را کنار بگذارید.

2- در یک کاسه مناسب موز و کیوی‌های خردشده، تخم مرغ و روغن را بریزید و خوب با هم مخلوط کنید. حالا شکر، آرد، بیکینگ پودر و شکلات چیپسی‌ها را هم به مواد اضافه کنید. با همزن مناسب یا با یک همزن چوبی همه مواد را به آرامی هم بزنید و خوب مخلوط کنید تا مایه کیک شما آماده شود.

3- اکنون داخل قالب موردنظرتان را با کاغذ روغنی بپوشانید. اگر کاغذ روغنی در منزل ندارید به جای آن می‌توانید قالب را چرب کنید و سپس کف آن را آرد بپاشید. حالا مایه کیکی را که آماده کرده‌اید، داخل قالب بریزید.کیوی دیگر را با پوست یا بدون پوست بسته به نوع سلیقه‌تان به صورت ورقه‌ای خرد کنید و روی کیک بچینید. حالا قالب را به مدت 35 دقیقه داخل فر قرار دهید که بپزد. برای اطمینان از پخت کیک یک عدد خلال دندان یا چنگال را وسط کیک فرو کنید، اگر کاملا تمیز بیرون آمد، کیک شما آماده است.

4- اکنون می‌توانید قالب را از فر خارج کنید. حالا کمی صبر کنید تا کیک سرد شود و راحت‌تر بتوانید آن را از قالب جداکنید. کیک را از قالب درآورید، به صورت دلخواه برش داده و سرو کنید.
همضهری انلاین
دوشنبه 14/2/1394 - 10:36
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته