• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1081
تعداد نظرات : 126
زمان آخرین مطلب : 3988روز قبل
اطلاعات دارویی و پزشکی
 محققان آمریکایی در تحقیقات خود دریافتند که آنتی اکسیدان‌های موجود در میوه‌ها، سبزی‌ها و چای چه بسا از افراد در برابر ابتلا به انواع کشنده سرطان پروستات محافظت می‌کنند.

 به گزارش پایگاه خبری هلث دی نیوز آمریکا، این تحقیقات جدید حاکی است: بیماران مبتلا به سرطان که قبل از تشخیص بیماری به طور معمول مقدار زیادی ترکیبات آنتی اکسیدان فلاونوئید در غذاها و نوشیدنی‌های گیاهی می‌خوردند، چه بسا خطر ابتلای آنها به کشنده‌ترین نوع این بیماری کاهش یافت.

محققان مسئولان تحقیقات در دانشگاه آرنولد در عین حال گفتند که نتایج آنها همچنان محدود است و در نتیجه زود است که گفته شود رژیم غذایی متکی بر گیاهان از بدن در برابر سرطان پروستات محافظت می‌کند.

ترکیبات آنتی اکسیدان فلاونوئید از جمله در میوه‌ها، سبزی‌ها، چای، کاکائو یافت می‌شود.

محققان به طور تئوری گفتند که آنتی اکسیدان‌های یاد شده ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان از طریق مبارزه با عفونت و اکسیداسیون و مرگ سلولها و رشد سلولهای سرطانی کمک کند.

این تحقیقات جدید قدرت فلافونوید ها در جلوگیری از آغاز سرطان را ارزیابی نکرد اما از طریق زیر نظر گرفتن نزدیک به 1900 بیمار که ابتلای آنها به سرطان پروستات اخیرا تشخیص داده شده بود، دریافت کسانی که بیشترین مقدار فلاونوئید‌ها را در غذای خود داشتند، به میزان 25 درصد کمتر در معرض ابتلا به سریعترین و سخت‌ترین نوع بیماری در مقایسه با دیگران قرار داشتند.

سوزان استیک محقق مسئول این تحقیقات گفت: ما مردان مبتلا به نوع کمتر کشنده سرطان پروستات را با مردان مبتلا به نوع بیشتر کشنده این سرطان مقایسه کردیم.

وی افزود: ما تاثیر فلاونوئید در کاهش خطر ابتلا به سرطان شدید پروستات را شاهد بودیم شاید فلاونوئید در کاستن از خطر ابتلای شما به بیماری تاثیری نداشته باشد اما ممکن است نوع سرطان پروستات را کاهش دهد.

سه شنبه 2/8/1391 - 14:49
ازدواج و همسرداری

 

 چه بخواهید و چه نخواهید روزی دعوا پایش به خانه شما باز می شود و آن نمک معروف در زندگیتان پاشیده می شود. اما این‌که چطور از دل‌ این دعوا یک چیز درست و حسابی در بیاید و همه هم حالشان خوب باشد، هنری است که هر کسی آن را ندارد.

اگر نمی‌خواهید زندگی تان با همین بحث‌های ساده، به بحران‌های پیچیده وارد شود، این اختلافات را جدی بگیرد و به امن‌ترین شیوه ممکن، به آنها سر و سامان دهید.

کمی سکوت کنید، قرار نیست همین حالا نتیجه بگیرید

فکر نکنید که درست در اوج بحث و دعوا، باید به یک نتیجه نهایی برسید. کمی سکوت کنید و به خودتان فرصت آرام‌تر شدن بدهید. مهم نیست که این سکوت چند دقیقه یا چند ساعت طول بکشد؛ مهم این است که هیجان این بحث را پشت سر بگذارید و بتوانید برای یک گفت و گوی آرام و نتیجه بخش آماده شوید. گوشی را قطع نکنید یا یکدفعه از خانه بیرون نزنید، بلکه به همسرتان توضیح دهید که نیاز به آرامش بیشتری دارید و چند ساعت دیگر، دوباره در مورد این موضوع صحبت می‌کنید. در صورت موافقت او، کمی از فضا دور شوید. می‌توانید برای قدم زدن بیرون بروید یا حتی اگر میلی به بیرون رفتن ندارید، سعی کنید چند ساعتی خود را به مطالعه در یک اتاق دیگر یا آشپزی مشغول کنید. در این دوری افراط نکنید و صحنه‌ای شبیه یک قهر زن و شوهری را نسازید. بلکه با یک دوری کوتاه و بی‌غرض، تنها برای آرام‌تر شدن اوضاع تلاش کنید.

برای انتقام تلاش نکنید

به‌جای این‌که در ساعات بعد از دعوا، برای پیدا کردن راهی برای انتقام تلاش کنید، به این فکر کنید که چه چیزی این بحث را به‌جریان انداخته. کلمه، کار یا هرچیز دیگری که می‌تواند جرقه این آتش را زده باشد. نقش خودتان را نادیده نگیرید و همه چیز را به گردن طرف مقابل نندازید. هیچ وقت یک بازی یک‌نفره ادامه پیدا نمی‌کند. او با خودش دعوا نکرده، پس شما هم به عنوان یک طرف ماجرا، سهمی را در این جریان بازی‌کرده‌اید. سهمی که کم و زیادش مهم نیست. بلکه مهم این است که شما در جریان این اتفاق، بالاخره تقصیری داشته‌اید و نقشی را بازی کرده‌اید.

بگویید «ببخشید»

از عذرخواهی کردن نترسید. حتی اگر مقصر اصلی ماجرا شما نباشید، باز هم در جریان یک دعوای بزرگ، مواردی وجود دارد که بتوانید به خاطر‌شان عذرخواهی کنید. آسان ببخشید. نگذارید کینه این بحث تا روزها روی ارتباط شما سایه بیندازد و اگر می‌خواهید شما هم آسان بخشیده شوید، درجریان دعوا حرفی نزنید و کاری نکنید که این روند را سخت کند. مسئولیت هرچه در آن زمان انجام داده‌اید را بپذیرید و حرفی نزنید که تا مدت‌ها علیه‌تان استفاده شود.

مشکلات را دور نزنید

به خاطر ترس از دعوا روی مشکلات‌تان سرپوش نگذارید. اگر موضوعی در زندگی شما وجود دارد که بارها و بارها به خاطرش جنگیده‌اید، آسان از مقابلش نگذرید و آستین‌ها را برای حل‌کردنش بالا بزنید. در شرایطی که هر دوی شما آرام هستید، با هم در مورد آن مشکل حرف بزنید و تلاش کنید تا به نتیجه مشترکی برسید. نتیجه‌ای که شاید صد‌درصد به نفع شما نباشد اما خواسته‌های شما در آن لحاظ شده‌است. اگر نمی‌توانید مشکل را دونفره حل کنید، بهتر است چند جلسه‌ای مشاوره بگیرید. نگذارید یک اختلاف نظر ساده، به بزرگ‌ترین مشکل شما تبدیل شود و بهانه‌ای برای دعواهای وقت و بی‌وقت باشد. بلکه به این مشکل بچسبید و تا زمانی که حل نشده، بی‌خیالش نشوید.

پای خانواده ها را وسط نکشید

دلیل اصلی دعوا را فراموش نکنید. اگر در این موضوع، خانواده همسرتان دخیل نبوده‌اند، بی‌جهت پای آن‌ها را به‌میان نکشید. ریسما به ریسمان نبندید. حفظ حرمت‌ها اولین اصلی است که باید در بحث‌های زن و شوهری رعایت کنید؛ پس با گلایه‌هایی که هیچ ارتباطی به موضوع ندارند و بی‌احترامی‌هایی که می‌توانند حتی بعد از این بحث‌ها هم برای زندگی‌تان گران تمام شوند، اوضاع را پیچیده‌تر نکنید. هرچقدر هم که بحث سخت شود و اوضاع میان‌تان به چالش کشیده‌ شود، نباید گذشته را فراموش کنید. به روزهای خوب قبل فکر کنید و نگذارید که یک جرقه ساده، به آتشی در رابطه شما تبدیل شود. مرزها را حفظ کنید و هرچه را که میان‌تان بوده آسان از بین نبرید.

پرونده‌های کهنه را بیرون نکشید

پرونده‌سازی نکنید و هیچ وقت در بحثی که می‌کنید، اشتباهات گذشته همسرتان را به رخ او نکشید. پرونده هر مشکل یا اختلافی را همان‌جا ببندید و هرگز در یک دعوا، مشکلاتی که تاکنون داشته‌اید یا فداکاری‌هایی که در گذشته کرده‌اید را فهرست نکنید. تا زمانی که همسرتان را نبخشیده‌اید، به او این اطمینان را ندهید اما اگر به او نشان‌داده‌اید که پرونده یک ماجرا بسته ‌شده، دیگر به هیچ بهانه‌ای آن موضوع را بیرون نکشید.

گوش کنید

بی‌وقفه حرف نزنید و قضاوت نکنید. حق به‌جانب بودن را کنار بگذارید و به طرف مقابل‌تان فرصتی برای بیان حرف‌هایش و دفاع از مواضعش بدهید. در زمانی که او حرف‌هایش را می‌زند، سکوت کنید و به‌جای جانب داری، به موضوع اصلی بحث توجه کنید. احساسات را کنار بگذارید و تا آنجا که می‌توانید، اجازه ندهید که بحث به خاطر هیجان‌زدگی شما و او به انحراف کشیده شود. حتی اگر همسرتان بیش از حد هیجان‌زده است، تلاش‌کنید تا با آرامش، یک دعوا را به یک گفت‌وگوی انتقادآمیز تبدیل کنید. گفت‌وگویی که در آن هر دو طرف ماجرا می‌توانند بدون ترس از تحقیر و تهدید، مواضع‌شان را بگویند و برای رسیدن به نتیجه دلخواه‌شان استدلال کنند.

بچه‌ها را گول نزنید

فکر نکنید که اگر به زبان زرگری دعوا کنید، آنها بویی نمی‌برند و آسیبی نمی‌بینند. بچه‌ها حتی از نوع نگاه، لحن، میزان فاصله و حال و احوال شما می‌توانند ارتباطی را که میان‌تان هست، تشخیص دهند. پس اگر دلخوری میان شما هست، به آن‌ها دروغ نگویید. بلکه برای‌شان توضیح دهید که همانطور که تو و دوستت ممکن است به خاطر توپی که با آن بازی می‌کنید با هم بحث ‌کنید، من و پدرت هم در موردی اختلاف سلیقه داریم و بعد از مدتی بحث، می‌توانیم در مورد آن به نتیجه برسیم. منطقی باشید و به جای دروغ گفتن به فرزند‌تان، از راهی واقعیت را بگویید که نگرانی‌هایش تشدید نشود.

بگویید اختلاف؛ نگویید قهر و دعوا

قهر کردن شما و همسرتان تنها بلای جان یک زندگی مشترک نیست، بلکه می‌تواند کودک‌تان را هم به دردسر بیندازد. بچه‌ها تا مدتی نمی‌توانند تفاوت قهر‌های موقت و همیشگی را تشخیص دهند. با یک بحث کوچک شما، ممکن است گمان کنند که شما برای همیشه از هم متنفر شده‌اید و دیگر آشتی میان‌تان صورت نمی‌گیرد. از نظر آن‌ها دعواهای پدر و مادری یعنی از هم پاشیدن خانواده. پس تا جایی که می‌توانید مقابل‌شان دعوا نکنید و البته تا قبل از دیدن آن‌ها، مشکلات‌تان را به شکلی حل و فصل کنید که بوی قهر و درگیری از ارتباط‌تان بیرون نیاید. ظاهر سازی نکنید بلکه با یادگرفتن مهارت‌هایی که در مواقع بحران به داد‌تان می‌رسد، به تنش‌ها تا قبل از حضور کودک‌تان پایان دهید.

سه شنبه 2/8/1391 - 14:40
اطلاعات دارویی و پزشکی
 یک کارشناس «انستیتو سرطان دانا-فاربر» در آمریکا تاکید کرد که با پنج اقدام ساده اما موثر می‌توان به میزان چشمگیری احتمال بروز سرطان پستان را در زنان کاهش داد.

اریکا مایر، متخصص سرطان پستان در «انستیتو سرطان دانا-فاربر» می‌گوید، این پنج اقدام موثر و کلیدی عبارتند از:

- انجام ماموگرافی در سن ۴۰ سالگی: به گفته مایر، زنان باید در سن ۴۰ سالگی تست ماموگرافی انجام دهند. هر چند معاینات ماموگرافی در درمان یا پیشگیری از سرطان پستان نقشی ندارد اما به تشخیص زودهنگام بیماری و قبل از بروز علائم آن کمک می‌کند. تشخیص سرطان در این شرایط تاثیر چشمگیری در کنترل بیماری دارد.

- دنبال کردن رژیم غذایی سالم و کنترل وزن: انجمن سرطان آمریکا همواره توصیه می‌کند که رژیم غذایی غنی از میوه، سبزی، فیبر خوراکی و غلات سبوس‌دار برای مقابله با سرطان بسیار مفید است. به گفته دکتر مایر، رژیم غذایی پرچرب منجر به چاقی و اضافه وزن می‌شود که از فاکتورهای خطرزای اصلی در بروز و تشدید سرطان پستان است.

- فعالیت و تحرک بدنی کافی: مطالعات نشان می‌دهد که تحرک و فعالیت بدنی به اندازه کافی از عوامل موثر در کاهش خطر سرطان پستان در زنان است. بر همین اساس زنانی که در هفته ۱۰ تا ۱۹ ساعت ورزش می‌کنند، در طول سال‌های باروری و پس از یائسگی ۳۰ درصد کمتر با خطر ابتلا به سرطان پستان مواجه می‌شوند.

- پرهیز از مصرف الکل: بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف الکل از عوامل موثر در افزایش خطر سرطان پستان است. هر چه مقدار مصرف این قبیل نوشیدنی‌ها بیشتر باشد احتمال ابتلا به این سرطان نیز تشدید می‌شود.

- سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پستان: به گفته پزشکان، ۲۰ تا ۳۰ درصد افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پستان دارند به این بیماری دچار می‌شوند. امروزه برای زنانی که حامل یک ژن جهش یافته سرطان پستان هستند، گزینه‌های موثری برای کاهش خطر ابتلا به این سرطان به میزان چشمگیری موجود است.

منبع: ایسنا

سه شنبه 2/8/1391 - 14:26
كودك

  کودکان بیش فعال ورزش کنند

 انجام چند دقیقه ورزش می‌تواند باعث بهبود فعالیت‌های علمی کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی شود.

به گزارش چه خبر آنلاین و به نقل از وب‌دا، بر اساس گزارشی از نشریه ساینس دیلی، محققان دانشگاه ایالتی میشیگان با انجام بررسی‌های خود دریافتند که کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی (ADHD) با انجام یک جلسه تمرینات ورزشی، بهتر می‌توانند بر روی فعالیت‌های درسی و کارهای خود تمرکز کنند.

براساس این گزارش محققان 40 کودک 8 تا 10 ساله را که نیمی از آنها مبتلا به ADHD بودند را وادار به 20 دقیقه راه رفتن سریع بر روی تردمیل و یا خواندن در حالی که نشسته‌اند کردند و سپس با ملزم ساختن آنها به درک یک مطلب خواندنی کوتاه انجام دادن یک آزمون ریاضی مشابه آزمون‌های استاندارد و انجام یک بازی کامپیوتری ساده دریافتند که فعالیت بدنی نقش مهمی در کنترل و مهار بیقراری و افزایش تمرکز آنها دارد.

نتایج حاصل از این گزارش ضمن بیان این که کودکان مورد مطالعه هر دو تست را پس از انجام ورزش بهتر انجام دادند، می‌افزاید: فعالیت‌های بدنی می‌تواند بعنوان یک ابزار غیر دارویی در درمان نقص توجه و بیش فعالی کودکان مؤثر باشد و این مطالعه برای اولین بار به روان‌شناسان توصیه می‌کند که جهت بهبود این کودکان فعالیت بدنی آنها را افزایش دهند.

به گفته محققان، این آزمایش در حالی که داروها ثابت کرده‌اند که تا حد زیادی در درمان بیش از 5/2 میلیون کودک مدرسه‌ای آمریکایی مبتلا به این اختلال رفتاری مؤثرند، اما تعداد زیادی از والدین و پزشکان در مورد عوارض جانبی و هزینه‌های داروها نگرانند.

سه شنبه 2/8/1391 - 14:21
خواص خوراکی ها
شاید در حین نوشیدن چای هیچ وقت ذهنتان را درگیر چنین قضیه‌ای نکرده باشید اما واقعیت درباره چای در بسیاری نکته‌ها نهفته بسیاری درباره چای است که بعید نیست خیلی از آدم‌های چای خور هم از اصل ماجرا بی‌خبر باشند. آنچه که معمول است نوشیدن یک فنجان چای داغ برای رفع خستگی و کسالت مفید است یا یک پذیرایی معمول از مهمان‌های خودمانی برای این که عده‌ای دور هم جمع شده و می‌خواهند گپ دوستانه‌ای بزنند و در این میان یک فنجان چای داغ هم جمع را گرم و گیراتر می‌کند.


بهتر است نگاهتان را به این نوشیدنی ساده اما پرفایده از یک دید سطحی به نگاهی عمیق‌تر تغییر دهید. چون موضوع درباره چای و فوایدش جدی‌تر از آن چیزی که شما تا به امروز فکر می‌کردید. چای می‌تواند با چاقی احتمالی‌تان مبارزه کند. این نوشیدنی محبوب می‌تواند سپرهای شما برابر بیماری‌های خطرناکی مثل سرطان باشد. بهتر است بدانید تحقیقات نشان داده که نوشیدن سه فنجان چای در روز و چه بسا بیشتر می‌تواند مفیدتر از آب خوردن در مقدار مشابهی با چای باشد. آنتی اکسیدان نهفته در چای توانایی بالا بردن میزان سلامتی بدن را بالا می‌برد و این درست همان ویژگی است که در نوشیدن مداوم آب نیز وجود دارد. با همه این اوصاف بهتر است هرگز نوش جان کردن یک فنجان چای داغ را از خود دریغ نکنید.

چای مانع خرابی دندان‌ها می‌شود. چه باور کنید و چه نکنید نوشیدن منظم چایی دندان‌های شما را مقاوم می‌کند و به این ترتیب از خطر پوسیدگی آنها می‌كاهد. چایی منبع اصلی فلورید است؛ چیزی که سبب تقویت مینای دندان می‌شود. آنتی اکسیدان موجود در چای نیز این توانایی را دارد که در برابر باکتری‌هایی که بیماری‌های لثه و دندان را موجب می‌شوند مقاومت کند. پس اگر مردد بودید بهتر است این تردید را کنار بگذارید و حداقل روزی یک فنجان چای بنوشید.

چای آب بدن را تأمین می‌کند اگرچه آب تنها منبع قابل اتکا برای تأمین آب بدن به خصوص بعد از ورزش یا یک روز کاری است اما برخی محققان بر این باورند که نوشیدن چایی هم می‌تواند دقیقاً همان فوایدی را که آب برای بدن دارد، داشته باشد و به همان اندازه مفید واقع شود. با وجود میزان کافئین بالای نهفته در چای اما این نوشیدنی می‌تواند جایگزین مناسبی برای آب باشد.

آیا نوشیدن چای شما را لاغر می‌کند؟ تحقیقات برخی دانشمندان نشان داده اگر افراد نوشیدن چای را به شکل منظم در برنامه روزانه‌شان جای بدهند کمک قابل توجهی به نگه داشتن وزن خود در شرایط ایده‌آل می‌کنند چون یکی از خصوصیات چای سوزاندن کالری با سرعت بالاست. به هر صورت چای جزو آن دسته نوشیدنی‌هایی است که هرگز سبب چاقی نمی‌شود، پس بدون ترس و واهمه می‌توانید روزی چند فنجان از آن را نوش جان کنید.

قدرت حافظه خود را با چای تقویت کنید. دانشمندان عقیده دارند برخی انواع چای به خصوص چای سبز قدرت سلول‌های حافظه‌ای مغز را بالا می‌برد و حتی مانع بروز بیماری‌هایی مثل آلزایمر می‌شوند. پس جای تعجبی ندارد اگر افراد سالخورده بیش از جوان‌ها چای می‌نوشند.

همراه چای سرطان را شکست بدهید. برخی تحقیقات اثبات شده نشان داده‌اند که نوشیدن چای می‌تواند به شکل جدی شانس شما را برای جلوگیری از بروز بیماری سرطان بالا ببرد. هرچند ادامه این تحقیقات همچنان در جریان است اما تا بدین جای کار مشخص شده انواع سرطان‌های پروستات، دهان و سینه در بین افرادی که روزانه بین ۵ فنجان یا بیشتر از آن چای می‌نوشند بسیار کمتر دیده شده است.


از صبح تا شب با چاى
وقتی صبح زود قصد كنی به كوه و بیابان بروی تا كمی نشاط به ریه‌هایت و سلول مغزت تزریق كنی در ذهنت مدام رنگ و بوی چای شكل می‌گیرد. می‌خواهی بروی دربند یا دركه یاد رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌های طول مسیر می‌افتی و كسانی كه با زدن دستهایشان به هم مژده چای تازه یا قند پهلو یا آویشن و چند نوع دیگر را می‌دهند. اگر مثل همین روزهای سرد بهمن قصد داشته باشی هوایی تازه كنی، چای دارچین بهترین پیشنهاد است. چوب دارچین را در قوری آب جوش می‌اندازی و چای دم می‌كنی و بدون شكر می‌نوشی.

شب كه به خانه باز می‌گردی رمقی برایت باقی نمانده و آن قدر خوراكی‌های جور واجور خورده‌ای كه نفخ كرده‌ای. علاج دردت چای و نبات است. اگر كارمند باشی فردا صبح شاد و سرحال نشسته‌ای سر میز صبحانه و هوس خوردن چای شیرین رهایت نمی‌كند. به خصوص با نان بربری تازه و پنیر اصل تبریزی. اگر كمی متفاوت‌تر باشی مثل انگلیسی‌ها چای سیاه را با شیر سرد می‌نوشی و خواب از سرت می‌پرد.

اگر كارگر باشی میان چاشت روزانه كنار سبزی و ریحان و ترب، تنها و تنها چای داغ قندپهلو می‌چسبد. به خصوص اگر قند اصل فریمان كنار استكان كمرباریك باشد.

ظهرها و بعد از ناهار برای تجدید قوا چای را با خرما می‌نوشی، شیرینی طبیعی خرما، با تلخی ذاتی چای حال خوشی درونت ایجاد می‌كند.

عصرها كه همراه رفقا برای گپ دوستانه سری به قهوه‌خانه یا كافی‌شاپ‌ها می‌زنی بعد از كشیدن قلیان هیچ چیز چون چای داغ و لب سوز نمی‌چسبد، آن قدر كه احساس می‌كنی می‌توانی راحت‌تر نفس بكشی.
سه شنبه 2/8/1391 - 13:46
اهل بیت
باشگاه خبرنگاران: آنان با مشاهده سجایای اخلاقی، علمی، دینی، سادگی و بی آلایشی اهل بیت علیهم السلام و شیعیان آنان، به مکتب تشیّع گرایش پیدا کردند و برخی جزء اصحاب ائمّه اطهارعلیهم السلام شدند که به مرور زمان بر تعداد آنان افزوده شد.(1)

امام محمدباقر علیه السلام با تأسیس اوّلین دانشگاه اهل بیت علیهم السلام، شاگردان و اصحاب بسیاری را تربیت کرد و صدها فارغ التّحصیل در موضوعات گوناگون به جامعه عرضه نمود. شیخ طوسی (ره) در رجال خود، اصحاب و شاگردان امام محمد باقرعلیه السلام را 462 مرد و دو زن دانسته که در میان آنان برخی از نظر اعتبار و وثاقت مورد اتّفاق اهل سنّت و امامیّه اند و برخی از فقیه ترین فقیهان صدر اسلام محسوب می شوند

در این میان عدّه ای از ایرانیان افتخار شاگردی و ملازمت با ایشان را داشتند. گرچه نمی توان نام تمامی اصحاب ایرانی امام باقر علیه السلام را از منابع رجالی و روایی استخراج نمود؛ ولی سعی شده چند تن از یاران ایرانی امام پنجم را به طور مختصر معرّفی و خدمات آنها را ذکر نماییم.

حمّاد بن ابی سلیمان

ابو اسماعیل حمّاد بن ابی سلیمان از ایرانیان مقیم کوفه است. پدرش فرمانروای اصفهان بود که در جریان فتح آن شهر در زمان خلیفه دوم به دست ابو موسی اشعری به همراه خانواده اسیر شد و سپس در حضور خلیفه دوم، اسلام آورد. وی از جمله ده موالی بود که معاویه در جریان جنگ صفّین به ابوموسی اشعری بخشید و ابوموسی او را به پسرش ابراهیم داد و ابراهیم او را آزاد کرد و سپس پدر حمّاد در کوفه ساکن گشت. (2)

ابوسلیمان در کوفه به زندگی جدید خود پرداخت و فرزندش را به تحصیل علم و دانش گمارد؛ به طوری که حمّاد در زمره دانش آموختگان مشهور کوفه قرار گرفت.

حمّاد پس از کسب علوم مقدّماتی وارد دانشگاه امام باقر و امام جعفر صادق علیهما السلام شد و به حدّی در کسب دانش پیش رفت که دانشمندان اسلامی از وی به عنوان امام، مجتهد و فقیه یاد کرده اند و او را به کثرت حدیث توصیف نموده اند.

حمّاد پس از خدمات زیادی که در طول عمر خود انجام داد، در سال 120 ق. و در کهولت سن وفات یافت.(3)

 داوود بن ابی هند سرخسی

داوود بن ابی عذافر قشیری سرخسی، اصالتاً خراسانی و اهل سرخس است. داوود از طریق خیّاطی یا فروش خز، گذران زندگی می کرد و در کنار آن به تحصیل علم و دانش نیز می پرداخت. او از اصحاب ایرانی امام محمد باقرعلیه السلام است.(4) 

داوود در علم تفسیر از علمای مشهور عصر بود. او تفسیری داشت معروف به تفسیر ابن ابی هند(5) که اثری از آن نمانده است. علاوه بر آن، او فقیهی کامل بود که از دوران جوانی در زمان حسن بصری فتوا می داد. 

حماد بن زید می گوید: در فقه احدی را برتر از داوود ندیدم.(6) علمای اهل سنّت داوود را از راویان موثّق به شمار می آورند و علاّمه امینی وی را فردی دانسته است که همگان در ثقه بودنش اتّفاق نظر دارند.(7) 

داوود علاوه بر شهرت علمی، در زهد و تقوا نیز شهره بود. او چهل سال پنهان از دیگران، روزه گرفت؛ بدین ترتیب که به هنگام خروج از خانه، با تظاهر به نداشتن روزه، غذای خود را بر می داشت و به دنبال کسب روزی بیرون می رفت؛ ولی در بین راه، آن را به فقرا می داد و شب هنگام به خانه برمی گشت و افطار می کرد.

مرگ داوود در سال 140 ق. در راه مکّه اتّفاق افتاد.

محمّد بن اسحاق

 محمّد بن اسحاق بن یسار بن خیار (ابوعبدالله) از موالیانی است که پدرانش از مسیحیانی بودند که در «نُفیره»، روستایی در حوالی عین التّمر زندگی می کردند و این منطقه، جزء ایران و از نواحی تابعه عصر ساسانی بود. خالد بن ولید پس از فتح این نواحی، یسار جدّ محمّد را همراه چهل تن دیگر به اسارت گرفت و به مدینه برد.

 در سال 80 یا 85 ق. محمد در مدینه متولّد شد(8) و دوران کودکی و نوجوانی را در این شهر که مرکز عمده حدیثی بود، گذراند. وی سپس در 30 سالگی برای بهره گیری از اخبار سیره نویسان، به مصر رفت و پس از پیروزی عباسیان بر امویان، به عراق آمد و مدتی در کوفه و ری اقامت گزید. در زمان خلافت منصور، کتاب معروف خود مغازی را تألیف کرد و در میان مردم کوفه و سایر مناطق منتشر ساخت. کتاب سیره او اوّلین سیره نسبتاً جامعی است که به دلیل نظمِ منطقی موجود در آن، به عنوان نخستین کار اصیل در این زمینه شناخته شده است.

محمد بن اسحاق، محدّث و اوّلین سیره نویسی است که زندگانی پیامبراکرم صلی الله علیه وآله وسلم را به رشته نگارش در آورده است. شیخ طوسی و برقی او را در شمار اصحاب امام باقر و امام صادق علیهما السلام نام برده اند(9) و برقی پدرش اسحاق را نیز از اصحاب امام باقرعلیه السلام دانسته است(10)

شیخ طوسی و کشّی او را از دوستداران و عاشقان اهل بیت علیهم السلام می دانند که در کتابش نیز احادیث بسیاری را در اثبات خلافت علی علیه السلام نقل نموده است؛ از جمله حدیث بلند «الجنان و النوق» را از امام باقرعلیه السلام.

ابن اسحاق، حافظه بسیار قوی داشته و احادیث زیادی را حفظ بوده است و به خاطر حافظه بی مانند، او را«امیرالمحدّثین» خوانده اند. او با نوشتن سیره یا مغازی، سنّت و احادیث پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم را حفظ و در اختیار مسلمانان قرار داد. وی برای جمع آوری اخبار، به بصره، کوفه، مصر، بغداد، و ری سفرهای طولانی نمود. به جز کتاب مغازی یا سیره، چند کتاب به او منسوب است. از جمله: الفتوح، سیرالعرب، اخبار صفّین و حدیث المعراج و الاسراء.(11)

محمد بن اسحاق عاقبت در سال 151 ق. در بغداد در گذشت و در مقابر خیزران دفن گردید.

 پی نوشت ها:

1. خدمات متقابل اسلام و ایران، ص 112.

2. راویان مشترک، ج 1،ص 262.

3. تاریخ خلیفه، ص 275.

4. رجال طوسی، ص 120.

5. فهرست ابن ندیم، ص 36.

6. راویان مشترک، ج 1، ص 300.

7. الغدیر، ج 8،ص 318.

8. سیر الاعلام النبلاء، ج 3، ص 5.

9. رجال طوسی، ص 281 و 311.

10. رجال برقی، ص10 و 20.

11. دایرةالمعارف بزرگ اسلامی، ج 3، ص 9.

سه شنبه 2/8/1391 - 13:40
آموزش و تحقيقات
بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته در موسسه بکام، غریبه‌ها، احساس بهتری نسبت به افرادی که در دست دادن با آن‌ها پیش‌قدم می‌شوند دارند. دست دادن قاطع و دوستانه همواره در دنیای تجارت به عنوان روشی جهت برانگیختن حس بهتر اولیه توصیه شده است.

این رفتار اجتماعی همچنین از زمان‌های باستان برای نشان دادن این موضوع به غریبه‌ها مبنی بر عدم داشتن سلاح مورد تاکید بوده است. دستاوردهای دانشمندان حاضر در این تحقیق اساسی علمی را برای این اعتقادات سنتی در خصوص اهمیت نقش دست دادن در تعاملات اجتماعی یا تجاری ارائه می‌دهند.

به نقل از ایسنا، در پژوهش صورت گرفته تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (fMRI),، ضریب هدایت پوست و پاسخ‌های رفتاری از 18 داوطلب زن و مرد گردآوری شد. این افراد به فیلم‌های ویدیویی غیرکلامی شامل تعاملات میزبان-میهمان در یک محیط تجاری نگاه می‌کردند.

تحلیل داده‌های fMRI بر نواحی از مغز در شبکه شناختی اجتماعی تمرکز داشتند و یافته‌ها نشان‌دهنده حساسیت افزایش یافته نسبت به رویکرد دست دادن و نه رفتار پرهیزگونه در نواحی آمیگدال و superior temporal sulcus مغز بودند. این نواحی با سنجش مثبت و اثر مثبت دست دادن مرتبط هستند.

به علاوه، nucleus accumbens که یک ناحیه پردازشگر پاداش در مغز است، فعالیت بیشتری را برای دست دادن نسبت به شرایط فاقد این عمل نشان داد. بر اساس گفته‌های دانشمندان حاضر در این پروژه، مناطق شبکه شناختی اجتماعی به هنگام ارزیابی مقاصد و نیت افراد مورد استفاده بوده و اشخاصی مانند افراد مبتلا به اوتیسم دارای مشکل در برقراری تعامل، از توانایی پاسخ اندک در این ناحیه برخوردارند.

در این پژوهش فیلم‌هایی که افراد نمونه موردی مشاهده کردند دارای اشخاص انسانی زنده در محیطی با تعامل تجاری بودند. این اشخاص شامل یک میهمان و یک میزبان بودند که برای نخستین بار با یکدیگر برخورد داشتند. استفاده از فیلم‌های ویدیویی زنده با اشخاص انسانی که در یک بافت اجتماعی تعریف شده با یکدیگر تعامل داشتند گامی بزرگ در این نوع مطالعه به شمار می‌آید. مطالعات پیشین در زمینه بررسی تعاملات اجتماعی از آمار به جای محرک‌های اجتماعی زنده استفاده کرده بودند و یا فقط بر چهره تمرکز داشتند. جزئیات این مطالعه در مجله Cognitive Neuroscience انتشار یافته است
دوشنبه 1/8/1391 - 1:31
خواص خوراکی ها

استرس بیش از حد، مشکلات زیادی در زندگی به بار می‌آورد. این فشارهای روحی حتی می‌تواند به افزایش وزن و چاقی هم منجر شود. به خاطر این که برخی از افراد در شرایط سخت و استرس زا به خوردن گرایش پیدا می‌کنند. خوشبختانه مواد غذایی مفیدی وجود دارد که فشارهای روحی را کاهش داده و نمی‌گذارد شما به خوردن احساسی رو بیاورید. در این مقاله توصیه‌های غذایی برای مقابله با استرس و بی خوابی، خوش اخلاقی، تقویت سیستم ایمنی بدن و در حالت کلی برای داشتن اعصابی آرام معرفی می‌کنیم. با ما باشید.

آیا شما یک خانم خانه دار هستید و کارهای سخت خانه اعصابتان را به هم ریخته است؟ آیا کارمندی هستید که فشار کاری زیادی تحمل می‌کنید؟ آیا دانشجو هستید و فکر درس و آینده رهایتان نمی‌کند؟ فرقی نمی‌کند چه شغلی دارید و موقعیت اجتماعیتان چیست! همه‌ی ما استرس‌های خودمان را داریم. مقابله با غول استرس نیاز به انرژی و قدرت دارد که باید از طریق مواد غذایی مناسب تأمین شود. زندگی کردن با استرس و فشارهای روحی باعث می‌شود که بدن با مشکلات زیادی مواجه شود مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، فشارخون بالا، زخم معده، آسم، چاقی و غیره. پس به جای این که زیاد حرص بخورید این مواد غذایی را دریابید.


برای اینکه خوش اخلاق باشید

 

اخلاق خوب و سرزندگی یکی از بهترین شیوه های مقابله با استرس است. برای اینکه خوش اخلاق باشید و به استرس مجال جولان ندهید بادام، پسته، پاپایا، ماهی آزاد، میگو و آجیل میل کنید.

ویتامین‌های گروه B باعث ترشح زیاد هورمون سروتونین در مغز می‌شود. افزایش این هورمون، شما را به آرامش خواهد رساند. اسیدفولیک که فولات نیز نامیده می‌شود و از خانواده‌ی ویتامین‌های B محسوب می‌شود خلق و خوی شما را بهتر می‌کند. برای این که ویتامین B6 بیشتری دریافت کنید آجیل میل کنید. مصرف ماهی و ماست، ویتامین B12 خونتان را تأمین کرده و انرژی‌تان را افزایش خواهد داد.


این‌ها را بخورید تا سیستم ایمنی بدنتان تقویت شود


سیستم ایمنی ضعیف می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را بالا ببرد و به طور غیر مستقیم میزان استرس و فشارهای روحی را افزایش دهد. برای این که سیستم ایمنی بدنتان تقویت و استرس‌تان کنترل شود بروکلی، مورد صحرایی، فلفل دلمه‌ای، کیوی، توت فرنگی و گوجه فرنگی میل کنید.

دریافت ویتامین C بیشتر باعث کاهش رادیکال‌های آزاد شده و اثرات منفی استرس را کاهش می‌دهد به این ترتیب سیستم ایمنی بدن در وضعیت بهتری قرار می‌گیرد. در این صورت بدنتان سالم‌تر و شاداب‌تر است و راحت‌تر می‌توانید با مشکلات و فشارهای روحی پیش آمده مقابله کنید.

 

این‌ها را بخورید تا زود از کوره در نروید


این که با هر مشکلی زود از کوره در بروید و زمین و زمان را به هم بدوزید نه تنها دردی را دوا نمی‌کند بلکه استرس‌هایتان را نیز بیشتر می‌کند. برای این که به اعصابتان مسلط باشید و زود عصبانی نشوید آووکادو، موز، لوبیا قرمز، ذرت، بوقلمون، سیب زمینی و لوبیا سفید بیشتری مصرف کنید.

زمانی که احساس می‌کنید خیلی زود تبدیل به آتشفشان در حال فوران می‌شوید یعنی زمان آن رسیده که به فکر مصرف پتاسیم بیشتر باشید. بیشتر به سراغ خوراکی‌هایی بروید که سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C، ویتامین E و همچنین سلنیوم باشد. آنتی اکسیدان ها آسیب‌هایی که استرس به سلول‌های بدن وارد می‌سازد را ترمیم می‌کند.

 

این‌ها را بخورید تا خواب راحتی داشته باشید


افرادی که خواب خوب و کافی دارند راحت‌تر با استرس‌ها و فشارهای روحی مقابله می‌کنند. برای این که کیفیت خوابتان را بهتر و استرس‌ها را کاهش دهید نخود، عدس، بلغور جو دو سر، تخم کدو تنبل، اسفناج و چغندر بیشتری در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید.

منیزیم مانند یک آرام بخش طبیعی عمل می‌کند و عضلات، رگ‌های خونی و سیستم گوارشتان را در سلامت و آرامش نگه می‌دارد. علاوه بر این منیزیم نقش مهمی در ترشح هورمون سروتونین بازی می‌کند. این هورمون باعث ایجاد آرامش می‌شود.


گیاهان دارویی که استرس را کاهش می‌دهند


سبزی راکت را امتحان کنید که منبع فوق‌العاده‌ی فولات است. می‌توانید این سبزی را در سالادها، سوپ‌ها، ساندویچ‌ها و یا روی پیتزاها مصرف کنید.

جعفری نیز معجزه می‌کند. این سبزی معطر را به تمام غذاهایی که با گوجه فرنگی تهیه می‌شوند اضافه کنید. در کنار مرغ، بوقلمون و یا در سالاد و ساندویچ‌هایتان حتماً از جعفری استفاده کنید. جعفری اعصاب شما را آرام و کمک می‌کند استرس‌هایتان کاهش یابد. از این گذشته این سبزی معطر مقاومت جسمی شما را نیز بالا می‌برد.

 

برای مقابله با استرس، از این‌ها بپرهیزید


استرس جزوی از زندگی روزمره است اما اگر بیش از اندازه دچار استرس می‌شوید باید تغییراتی در سبک زندگی‌تان ایجاد کنید. توصیه می‌کنیم تا جایی که می‌توانید خوردن مواد غذایی زیر را کاهش دهید:

 

نوشیدنی‌های کافئینه

 

کافئینی که در قهوه، چای، نوشیدنی‌های گازدار و غیره وجود دارد می‌تواند اضطراب ایجاد کند و میزان هورمون استرس را بالا ببرد.


چربی‌های ترانس

 

از مصرف کیک‌ها، بیسکویت‌ها و کلاً هله‌هوله ها بپرهیزید. این خوراکی‌ها حاوی چربی‌های ترانس هستند که به سیستم ایمنی بدن آسیب می‌رساند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را بالا می‌برد. برچسب این مواد غذایی را به دقت به خونید و از مصرف مواد غذایی حاوی روغن هیدروژنه بپرهیزید.

 

قند

 

مصرف زیاد قند باعث افزایش میزان قند خون می‌شود و ترشح انسولین را بالا می‌برد. این روند باعث می‌شود که غدد فوق کلیوی توانایی لازم برای کنترل درست هورمون‌های استرس را نداشته باشد و نتواند به غده تیروئید برای کنترل وزن کمک کند.

 

الکل

 

مصرف الکل به غدد فوق کلیوی آسیب می‌رساند چون قند بیش از حدی را به بدن تحمیل می‌کند
دوشنبه 1/8/1391 - 1:20
اطلاعات دارویی و پزشکی
برخی افراد فکر می کنند بعد از تزریق واکسن آنفلوآنزا نباید بیمار شوند، در حالی که ممکن است بعد از تزریق این واکسن هم مریض شد.

در اینجا 3 دلیل بیمار شدن بعد از زدن این واکسن را برای شما می گوییم.

با تزریق واکسن، فورا در بیماری مصون نمی شوید. بعد از تزریق واکسن، دو هفته طول می کشد تا نسبت به بیماری آنفلوآنزا ایمنی پیدا کنید. اگر بعد از تزریق واکسن به آنفلوآنزا دچار شدید، نشان می دهد از قبل و یا طی این دو هفته در معرض ویروس آن قرار داشته اید.

 این نکته را از یاد نبرید که واکسن از ویروس کشته شده و یا غیرفعال ساخته شده است و نمی تواند شما را بیمار کند.

 

ممکن است بعد از تزریق واکسن، یک بیماری شبیه آنفلوآنزا بگیرید. واکسن آنفلوآنزا در برابر بیماری های زیر، از شما محافظت نمی کند:

- سرماخوردگی معمولی

- پنومونی (ذات الریه)

- برونشیت

- آنفلوآنزای معده

واکسن آنفلوآنزا در برابر گونه خاصی از آنفلوآنزا که باعث بیماری اکثر مردم در فصل سرما می شود، از بدن محافظت می کند. هر ساله، نوع ویروس آنفلوآنزا تغییر می کند، در نتیجه هر ساله باید واکسن آن نیز از نو ساخته شود.

*بدن شما به طور کامل به واکسن تزریق شده، پاسخ نمی دهد.

بعد از تزریق واکسن ممکن است بیمار شوید، زیرا شاید جزو آن عده از افرادی باشید که به واکسن به خوبی پاسخ نمی دهند و یا گونه ای از آنفلوآنزا که شما را بیمار کرده، در آن واکسن موجود نمی باشد. هر چند که بعد از تزریق واکسن، ممکن است بیمار شوید، ولی عوارض خطرناک آنفلوآنزا را نخواهید داشت. این عوارض شامل: برونشیت، پنومونی (ذات الریه)، عفونت گوش و سینوزیت عفونی است. افراد مسن و کودکان بیشتر در معرض خطر عوارض خطرناک آنفلوآنزا قرار دارند.

 

بزرگسالان و واکسن آنفلوآنزا

 

افراد بالای 50 سال، باید هر ساله این واکسن را تزریق کنند. در این گروه سنی، این واکسن از آنفلوآنزا جلوگیری نمی کند.

اما به هر حال، در بزرگسالانی که بیماری مزمن ندارند و یا در خانه سالمندان زندگی نمی کنند، تزریق این واکسن حدود 30 تا 70 درصد  از بستری شدن در بیمارستان در اثر آنفلوآنزا و یا ذات الریه جلوگیری می کند. در افراد مسنی که در خانه سالمندان زندگی می کنند و یا دارای بیماری مزمن می باشند، با تزریق این واکسن حدود 50 تا 60 از بستری شدن در بیمارستان در اثر آنفلوآنزا و یا ذات الریه جلوگیری می شود و 80 درصد آنها از مرگ در اثر آنفلوآنزا نجات می یابند.

 

کودکان و واکسن آنفلوآنزا

 

نوزادانی که کمتر از شش ماه سن دارند، نیز جزو گروه پر خطر می باشند، اما تزریق واکسن به آنها خیلی زود است. بنابراین والدین و افرادی که از کودک نگهداری می کنند، باید حتما این واکسن را بزنند تا از بیمار شدن نوزاد تا حدی جلوگیری شود.

 

چه کسانی نیاز به تزریق این واکسن دارند؟

 

پزشکان توصیه می کنند که هر فردی که بیشتر از شش ماه سن دارد، باید این واکسن را تزریق کند. افرادی که در معرض خطر زیادی برای ابتلا به آنفلوآنزا قرار دارند عبارتند از:

- کودکان شش ماهه تا 18 ساله

- بزرگسالان بیشتر از 50 سال

- افرادی که نیاز به مراقبت دارند.

- کارکنان بخش های بهداشتی و ارائه دهندگان خدمات عمومی از قبیل: کارکنان آتش نشانی، افسران پلیس و غیره.

- افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی می باشند.

- افرادی که دارای بیماری مزمن هستند از قبیل: آسم، افزایش فشار خون، دیابت و بسیاری دیگر.

- مراقبت کنندگان از افراد در معرض خطر مثل پرستار کودک.

 

چه کسانی نیاز به تزریق این واکسن ندارند؟

 

- نوزادان زیر شش ماه سن

- افرادی که به تخم مرغ آلرژی یا حساسیت دارند.

- افرادی که قبلا به سندرم گیلن باره مبتلا بوده اند. سندرم گیلن باره در اثر حمله سیستم ایمنی بدن به اعصاب محیطی ایجاد می شود و دارای علائمی مثل احساس ضعف در عضلات، بی حسی، گزگز و گاهی اوقات فلجی می باشد.

- افرادی که تب دارند.

- افرادی که قبلا پاسخ برعکس به واکسن آنفلوانزا نشان داده اند.

- افرادی که قبلا به واکسن آنفلوانزا حساسیت نشان داده اند و یا به اجزای آن حساسیت دارند.

 

دوشنبه 1/8/1391 - 1:19
خواص خوراکی ها
مانی که گلودرد می‌گیرید راه‌های زیادی برای تسکین آن به شما پیشنهاد می‌شود. مثل مصرف انواع شربت‌ها. اگر به دنبال درمان‌های خانگی، طبیعی و کم خطر هستید می‌توانید با هویج شربت تهیه کرده و گلو دردتان را تسکین دهید.

روش تهیه‌ی این شربت ساده است و به مواد اولیه‌ی زیادی نیاز ندارید. کافی است سه عدد هویج و 100 گرم خاک قند داشته باشید.

 هویج‌ها را پوست بکنید و ورقه ورقه کنید. سعی کنید ورقه‌ها نازک باشند. هویج‌ها را داخل یک ظرف دربسته که حاوی 100 گرم خاک قند است بریزید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید چند ساعت در هوای آزاد بماند تا شربت هویج‌ها در بیاید. شربت به دست آمده را در یک شیشه‌ی کوچک بریزید و هر چند ساعت یک قاشق چای‌خوری میل کنید. خواهید دید این شربت طعم خوبی دارد و به سرعت گلویتان را نرم می‌کند. بدین ترتیب به جای شربت‌های تلخ یک شربت خوشمزه خورده‌اید و هم گلودردتان بهتر شده است.

یک روش رایج دیگر مخلوط عسل، آب لیموترش و آب ولرم است. این روش هم به نوبه‌ی خود معجزه می‌کند. این شربت ساده را تهیه و روزانه چندین مرتبه میل کنید تا گلودردتان خوب شود

 

یک روش دیگر نیز برای درمان و بهبود گلو درد وجود دارد که بسیار ساده است. برای این کار یک قاشق غذا خوری عسل را در یک لیوان آب ولرم حل کنید. در طول روز چند بار با این محلول غرغره کنید. حواستان باشد که آن ‌را بیرون نریزید و قورت دهید. توجه داشته باشید که آب حتماً ولرم باشد نه داغ. به خاطر این که خاصیت عسل در آب خیلی داغ از بین می‌رود.

 می‌توانید آب لیموترش را بگیرید و با آب ولرم مخلوط کنید. به روش قبل با این محلول غرغره کنید و در نهایت قورتش دهید.

 یک روش رایج دیگر مخلوط عسل، آب لیموترش و آب ولرم است. این روش هم به نوبه‌ی خود معجزه می‌کند. این شربت ساده را تهیه و روزانه چندین مرتبه میل کنید تا گلودردتان خوب شود. اگر علائم بیماری‌تان با این روش‌ها بهبود نیافت حتماً به پزشک مراجعه کنید

دوشنبه 1/8/1391 - 1:17
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته