• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 10235
تعداد نظرات : 25
زمان آخرین مطلب : 1317روز قبل
سلامت و بهداشت جامعه

 


علت بی خوابی های شبانه شما ممکن است با هورمون ها در ارتباط باشد. خستگی آدرنال، یک مشکل تیروئیدی، یا یک اختلال هورمون متابولیک مانند قند خون بالا می تواند موجبات ناراحتی و خستگی شما را فراهم کنند.
 
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از عصرایران، خستگی یک مساله جدی برای بسیاری از مردم جهان است، اما دلایل و علائم آن چنان متنوع هستند که اشاره دقیق به چگونگی درمان این شرایط آزاردهنده دشوار است.

گاهی اوقات احساس مبهم خستگی می تواند برای یک یا دو هفته ادامه یابد، اما اگر با علائم بلند مدت مانند اختلال در خواب، گلودرد، درد عضلات، سردرد، و دشواری در تمرکز مواجه هستید، باید به پزشک مراجعه کنید تا از عدم ابتلا به سندرم خستگی مزمن اطمینان حاصل شود.

اگر به سندرم خستگی مزمن مبتلا نباشید، دلیل خستگی می تواند در عادات روزانه شما پنهان شده باشد. در ادامه با برخی از دلایل احتمالی خستگی و چگونگی درمان آن به صورت طبیعی بیشتر آشنا می شویم.

شما مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نمی کنید (یا بیش از اندازه دریافت می کنید)

در حالت پایه، آن چه ما می خوریم انرژی بدن را تامین می کند. از این رو، اگر به میزان کافی از خوراکی های سالم و خوب مصرف نکنید، احساس خستگی و بیحالی چندان جای شگفتی نخواهد داشت. عادات غذا خوردن خود را زیر نظر قرار دهید و این که آیا وعده های غذایی شما بر اساس مواد غذایی کامل شکل گرفته است را بررسی کنید. اگر این گونه نیست، متعادل کردن رژیم غذایی خود را مد نظر قرار دهید. برای تامین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن مصرف چند وعده از میوه ها و سبزیجات طی روز را در دستور کار خود قرار دهید، یا یک مولتی ویتامین را به رژیم صبحگاهی خود اضافه کنید.

اگر تا پیش از این به میزان کافی از میوه ها و سبزیجات استفاده می کردید و بیشتر این مواد غذایی ارگانیک بوده اند، پس ممکن است با یک آلرژی یا حساسیت غذایی مواجه باشید که از جذب تمام مواد مغذی جلوگیری می کند. کمبود مواد مغذی، به طور ویژه برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا آنهایی که عدم تحمل گلوتن دارند، می تواند رخ دهد، زیرا پوشش داخلی روده به واسطه التهاب آسیب دیده و دیگر نمی تواند چیزی را از غذای مصرفی جذب کند. اگر فکر می کنید یک حساسیت گلوتنی دارید، با پزشک خود مشورت کنید یا گلوتن را از رژیم غذایی خود حذف کرده و شرایط را پس از آن بررسی کنید. طی شش هفته باید آغاز تغییرات را احساس کنید.

علت بی خوابی های شبانه شما ممکن است با هورمون ها در ارتباط باشد. خستگی آدرنال، یک مشکل تیروئیدی، یا یک اختلال هورمون متابولیک مانند قند خون بالا می تواند موجبات ناراحتی و خستگی شما را فراهم کنند. اگر هورمون ها مقصر اصلی هستند، مصرف قهوه و قند را برای مدتی کنار بگذارید، زیرا هر دو آنها می توانند موجب استرس در سیستم آدرنال شما شوند. با مصرف مکمل هایی، مانند جینسینگ، می توانید از سیستم آدرنال خود حمایت کنید یا خوردن مواد غذایی که به بهبودی غدد آدرنال کمک می کنند، مانند آب گوشت، جلبک دریایی و مواد غذایی تخمیر شده که سرشار از ید و اسید آمینه ها هستند را مد نظر قرار دهید.

اضطراب و استرس مغز شما را آشفته کرده اند

اگر در به خواب رفتن مشکل دارید، احساس خستگی چندان جای شگفتی نخواهد داشت. استرس و اضطراب از عوامل تاثیرگذار در شرایط خواب هستند، اما مدت زمانی که در برابر یک نمایشگر سپری می کنید نیز می تواند در این زمینه موثر باشد. مطالعات نشان داده اند که مدت زمانی که پیش از خواب در برابر یک نمایشگر سپری می کنید می تواند موجب اختلال در ریتم شبانه روزی طبیعی بدن شود، و از این رو، مغز متوجه این نمی شود که شما خسته هستید. لپ تاپ، گوشی هوشمند یا تلویزیون را حداقل دو ساعت پیش از خواب خاموش کنید.

اگر هنوز هم احساس بی خوابی و بی قراری می کنید، مصرف مکمل ملاتونین پیش از خواب را امتحان کنید، زیرا با فریب غده صنوبری موجب می شود فکر کنید به طور طبیعی در حال تولید ملاتونین هستید و از این رو، احساس خستگی بیشتری در شما شکل می گیرد. برای جلوگیری از وابستگی به مصرف مکمل ملاتونین برای تجربه خواب خوب شبانه همواره از آن استفاده نکنید.

مسموم شده اید

سموم منتشر شده از محصولاتی که در ساخت آنها از بیسفنول A استفاده شده است و دیگر عوامل محیطی می توانند به واقع شما را از ارائه بهترین عملکرد خود دور کنند. اگر فلزات سنگین عامل مشکل آفرین برای شما محسوب می شوند، عملکرد درست سوخت و ساز متوقف خواهد شد و به سرعت احساس خستگی در شما شکل خواهد گرفت. سموم را از پاک کننده های خانگی خود حذف کنید و از قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین اجتناب کنید. به عنوان مثال، در هفته تنها یک بار ماهی مصرف کنید.

کم تحرک هستید

شاید عجیب به نظر برسد، اما با افزودن اندکی فعالیت بیشتر به زندگی خود می توانید در مدت زمانی کوتاه سطوح انرژی بدن را افزایش دهید. حداقل سه جلسه در هفته ورزش کنید، زیرا به بدن در ارائه عملکرد بهینه و درست کمک می کند و اندورفین آزاد شده در بدن به طور طبیعی افزایش چشمگیر انرژی را موجب می شود. با دنبال کردن یک برنامه ورزشی منظم و ترشح اندورفین، سطوح انرژی شما تثبیت خواهد شد.

سیستم ایمنی بدن شما ضعیف است

بدن برای مبارزه با بیماری به انرژی نیاز دارد و این شرایط می تواند احساس خستگی را موجب شود. ضعف در سیستم ایمنی بدن - چه به دلیل نیاز باکتری های روده به یک تقویت پروبیوتیکی، ابتلا به بیماری و عدم بهبودی کامل، یا سر و کار داشتن با التهاب مزمن در بدن - می تواند عامل اصلی احساس خستگی شما باشد. با دریافت روی و ویتامین C به میزان کافی و مد نظر قرار دادن مصرف پروبیوتیک سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید.

اگر پس از اتخاذ این رویکردها همچنان در بیدار شدن از خواب هنگام صبح دچار مشکل هستید و احساس خستگی شما را رها نمی کند، به پزشک مراجعه کنید. خستگی عمومی می تواند نشانه ای از برخی بیماری های جدی مانند دیابت، کم خونی، تیروئید، و بیماری قلبی باشد.

يکشنبه 15/5/1396 - 15:33
سلامت و بهداشت جامعه

 


فلفل دلمه‌ای های سبز پیش از این که به طور کامل رسیده باشند، چیده شده اند. اگر منتظر بمانید، آنها به رنگ زرد، سپس نارنجی و در نهایت قرمز در می آیند.
 
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از عصرایران، فلفل دلمه‌ای یکی از مواد غذایی پر مصرف در جهان است که در رنگ های مختلف موجود بوده و افزون بر زیبایی ظاهری، فواید سلامت قابل توجهی را نیز ارائه می کند.

فلفل دلمه‌ای در رنگ های سبز، زرد، نارنجی، و قرمز به فروش می رسد، اما آیا این محصولات با یکدیگر تفاوتی دارند؟

پاسخ مثبت است. به گفته لیندزی لیوینگستون، متخصص تغذیه، تفاوت فلفل دلمه‌ای ها در حقیقت به میزان رسیدن آنها بستگی دارد.

فلفل دلمه‌ای های سبز پیش از این که به طور کامل رسیده باشند، چیده شده اند. اگر منتظر بمانید، آنها به رنگ زرد، سپس نارنجی و در نهایت قرمز در می آیند.

این عامل کلیدی است زیرا هنگامی که فلفل دلمه‌ای ها زود چیده می شوند، شیرینی کمتری دارند (شیرین بودن با میزان رسیدن در ارتباط است) و از مواد مغذی کمتری نیز برخوردار هستند، که در این مورد شامل ویتامین هایA، C، و B6 می شوند.

فلفل دلمه‌ای سبز بیشترین میزان تلخی را در میان فلفل دلمه‌ای ها دارد و از کمترین مواد مغذی برخوردار است. فلفل دلمه‌ای نارنجی و زرد در میانه قرار می گیرند و فلفل دلمه‌ای قرمز بیشترین میزان شیرینی را داشته و از محتوای بالای ویتامین ها سود می برد.

تفاوت میان فلفل دلمه‌ای ها را هنگام آشپزی نیز باید مد نظر قرار داد و بر اساس دستورالعمل ارائه شده فلفل دلمه‌ای مناسب را انتخاب کرد.

يکشنبه 15/5/1396 - 15:32
سلامت و بهداشت جامعه

 

امروزه ابتلا به زانو درد حتی در میان جوانان نیز دیده می‌شود؛ در ادامه سؤال یکی از بیماران در این باره و پاسخ آن بر اساس دستورالعملهای طب سنتی را خواهید خواند.
 
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تسنیم، یکی از مشکلاتی که بسیاری از ما در میان‌سالی و ایام کهولت با آن دست‌به‌گریبان هستیم، مشکلات استخوانی و زانودرد است که البته امروزه ابتلا به این مشکلات حتی در میان جوانان نیز دیده می‌شود؛ در ادامه سؤال یکی از بیماران در این باره و پاسخ آن بر اساس دستورالعملهای طب سنتی را خواهید خواند:


سؤال: مشکل من زانو‌درد همراه با سردی زانو است که غضروفهای زانو به هم ساییده می‌شوند و صدا می‌دهند، 18 ساله هستم؛ چه باید کنم؟

پاسخ: درد زانو از نظر طب سنتی می‌تواند علل مختلفی چون غلبه سودا، صفرا، بلغم و در موارد نادری غلبه دم، داشته باشد؛ زانو‌درد شما با توجه به دو نکته ساییدگی و صدا از یک سو و سردی از سوی دیگر، زانودرد سوداوی است که در ادامه درمان آن ارائه می‌شود.

توجه کنید که طول درمان این بیماری بین 4 تا 6 ماه است؛ برای درمان باید:

مصرف شربت سرکنگبین نیم ساعت قبل از شام

روغن‌مالی زانوها با روغن بادام تلخ، هر شب

خیسانده هفت عدد انجیر در گلاب، هر شب میل شود

کاهش جدی سودازاها

مصرف غذاهای گرم مانند ارده و شیره، فسنجان نیم بادام و ...

حجامت عام، حجامت زانو، زالودرمانی، بسته به شرایط بیمار توسط طبیب تجویز می‌شود.

يکشنبه 15/5/1396 - 15:30
سلامت و بهداشت جامعه

 

هشدار به افرادی که در خواب خروپف می‌کنند!
رییس انجمن سکته مغزی ایران گفت: افرادی که در خواب خروپف می کنند و دچار آپنه خواب و یا وقفه تنفسی هستند احتمال سکته مغزی در آن ها زیاد است. اما مهم ترین عاملی که امروزه می توان جوانان را تهدید کند و باعث سکته مغزی شود مصرف قلیان است.
 
دکتر بابک زمانی در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: یکی از مهم ترین بیماری هایی که در کشور ما وجود دارد و مردم نسبت به آن اطلاعات کافی ندارند و همچنین می توان گفت تقریبا کشور ما در درمان این بیماری جزء یکی از قوی ترین کشورهای جهان محسوب شود، «سکته مغزی» است.

وی افزود: از سال گذشته ایران مهم ترین کشور در درمان سکته مغزی شناخته شده است و موفقیت بیشتر در این زمینه را بیشتر از هر چیزی اطلاع رسانی می دانیم. درمان سکته مغزی تنها تا 4 ساعت و 30 دقیقه میسر است اگر فردی بیشتر از این زمان به بیمارستان منتقل شود دیگر نمی توان گفت تحت درمان قرار گرفتند، بلکه باید گفت تحت نگهداری قرار می گیرند چرا که دیگر برای درمان بیمار اقدامی نمی توان انجام داد. حدود 30 تا 40 درصد از بیماران اگر در زمان طلایی 4 ساعت 30 دقیقه تحت درمان قرار بگیرند به بهبودی کامل دست می یابد و مابقی آسیب بسیار کمی را مشاهده می کنند.

زمانی متذکر شد: مردم کشور باید اطلاعات خود را در زمینه سکته مغزی بالا ببرند چرا که هر دقیقه و ثانیه در این بیماری حکم مرگ و زندگی را برای بیمار دارد. در 20 تا 40 سالگی که شیوع بیماری ام اس بسیار بالاست لذا 4 برابر این افراد هر سال سکته مغزی می کنند. همچنین توجه بیش از حد رسانه ها در ارتباط با برخی از بیماری ها همچون ام اس سبب بروز وحشت در میان مردم شده و نیازی نیست که مردم تا این اندازه در معرض اطلاع از این بیماری و یا آمار ابتلا آن قرار گیرند. در حالی که این مسئله در ارتباط با سکته متفاوت بوده و اطلاع رسانی به مردم بسیار حائز اهمیت است.

رییس انجمن سکته مغزی ایران در رابطه با علائم هشداردهنده گفت: اختلال تکلم، فقدان هماهنگی عضلات صورت یا تعادل، بی حسی یا ضعف در یک طرف بدن باشد. برخی از افراد ممکن است نیز دچار اشکال در سخن‌گفتن، مشکلات بینایی، یا سردرد شدید بدون دلیل شوند. اطرافیان با مشاهده حتی یکی از موارد ذکر شده باید سریعا با اورژانس تماس گرفته و بیمار را به بیمارستان برسانند.

 

وی در خصوص فاکتور های خطر اظهار داشت: از جمله فاکتورهای خطرساز در این بیماری در مرحله اول سن بیمار است. عوامل دیگر در افزایش ریسک سکته مغزی شامل فشار و چربی خون بالا، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های ارثی، مصرف سیگار و چاقی می‌ شود. علاوه بر آن هر چه فعالیت کمتر، رژیم غذایی ناسالم‌تر، استرس زیاد و اضافه وزن داشته باشیم احتمال بروز سکته مغزی را افزایش خواهیم داد. به طور کلی، رفع کمبود تحرک بدنی، عدم استعمال دخانیات و قلیان از فاکتورهای مهم پیشگیری از بروز سکته است.

این متخصص مغز و اعصاب در پاسخ به این سوال که آیا ضربه به سر می تواند باعث سکته مغزی شود به جام جم آنلاین گفت: بله، احتمال اینکه ضربات به سر باعث بروز سکته مغزی شود، وجود دارد اما بسیار شایع نیست.

به گفته وی، افرادی که در خواب خروپف می کنند و دچار آپنه خواب و یا وقفه تنفسی هستند احتمال سکته مغزی در آن ها زیاد است. اما مهم ترین عاملی که امروزه می توان جوانان را تهدید کند و باعث سکته مغزی شود مصرف قلیان است. توزیع قلیان که مدتی است در اکثر رستوران و غذاخوری های سطح شهر انجام می شود خطراتش بسیار بیشتر از سیگار است و بدون شک می توان در بروز سکته های مغزی دخیل باشد علاوه بر آن در اسپاسم رگ های قلب نیز بی تاثیر نیست و متاسفانه مصرف آن روز به روز در جامعه و خانواده های ایرانی رواج پیدا می کند، حتی افرادی هم که قلیان مصرف نمی کنند و تنها در معرض دود آن قرار می گیرند نیز از این خطر در امان نیستند.

رییس انجمن سکته مغزی ایران در پایان خاطرنشان کرد: کنترل فشار خون، بیماری های قلبی، عدم مصرف سیگار و قلیان، کنترل چاقی، دیابت، کاهش کلسترول خون بالا و کنترل استرس در افراد مهم ترین اقدامات پیشگیرانه از بروز سکته مغزی است. مردم کشور هرچه می توانند اطلاعات خود را در خصوص سکته مغزی و علائم هشدار دهنده بالا ببرند.

يکشنبه 15/5/1396 - 15:28
سلامت و بهداشت جامعه

 

اسفناج، یکی از سبزی‌های بسیار پرخاصیت برای بدن است که می‌تواند نوعی اثر منفی بر مغز گذاشته و سبب ابتلای افراد به یکی از شایع‌ترین بیماری‌های قرن حاضر شود.
 
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از میزان، کارشناسان به تازگی دریافته اند مصرف سبزیجات حاوی آهن از جمله اسفناج می‌تواند در مغز فرآیندی شبیه به زنگ زدگی سطح فلزات ایجاد و زمینه ساز ابتلا به بیماری آلزایمر شوند.

محققان با بررسی بر روی افراد میانسال و سالمند دریافته اند چنانچه سطح آهن خون و پروتئین بتا آمیلوئید در خون بالا باشد امکان ابتلا به آلزایمر در فرد بیشتر وجود دارد و برعکس هرچه سطح آهن خون کمتر باشد خطر ابتلا به این بیماری کمتر است.

کارشناسان بر این اساس در حال طراحی دارویی برای مقابله و درمان آلزایمر هستند که بتواند زنگ زدگی و مرگ سلول‌های مغزی را از بین ببرد.

بیماری آلزایمر از جمله رایج‌ترین اشکال زوال مغزی است که اکنون دردنیا میلیون‌ها نفر به آن مبتلا هستند و کارشناسان تخمین می‌زنند در صورت عدم برنامه ریزی صحیح برای کنترل و مبارزه با آن درسال‌های آینده به یک چالش جهانی تبدیل شود.

محققان کانادایی که در خصوص اثر سبزیجات حاوی آهن بر رنگ زدن سلول‌های مغزی تحقیق می‌کنند دارویی به نام PMN۳۱۰ antibody تولید کرده اند که عوارض جانبی بر بدن انسان ندارد و می تواند به بازسازی سلول‌های مغزی بپردازد، کارشناسان امیدوار هستند این دارو پس از انجام آزمایشات موفقیت آمیز در سال ۲۰۲۵ وارد بازار‌های جهانی شود.

پژوهشگران اکنون در حال بررسی اثرات دارو‌های ضد آهن برروی بیماران مبتلا به آلزایمر هستند، اما تا زمان به دست آوردن نتایج قطعی توصیه می‌کنند افراد تغییری در رژیم غذایی خود ندهند و تنها اگر دچار اختلال حافظه شده اند تا حدی کمتر از زمان عادی از سبزیجات حاوی آهن یا مکمل‌های ویتامینی تحت نظارت پزشک استفاده کنند.


دلیل کارشناسان برای مصرف مواد غذایی حاوی آهن به افراد این است که به نظر نمی‌رسد سطح آهن موجود در خون ربطی به پدیده زنگ زدگی سلول‌های مغزی داشته باشد و تحقیقات در این خصوص برای کسب نتایج قطعی ادامه دارد.

يکشنبه 15/5/1396 - 15:26
سلامت و بهداشت جامعه

 


زغال اخته در پیشگیری از ابتلا به سرطان معده نقش دارد، کاهنده چربی و فشارخون است و با خوردن آن چربی‌های ‏HDL‏ ‏افزایش و ‏LDL‏ کاهش پیدا می‌کند.

 
به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران، زغال‌اخته میوه‌ای است که 100 گرم آن 46 کالری انرژی، 12 گرم کربوهیدرات، 6.4 گرم فیبر، 4 گرم پروتئین و 85 ‏میلی‌گرم پتاسیم دارد.

تقریباً 87 درصد آن را آب تشکیل می‌دهد و فاقد کلسترول است. این میوه منبع خوب ویتامین ‏c‏ است و با ‏مصرف 100 گرم آن، 22 درصد نیاز روزانه به ویتامین ‏C‏ و 5 گرم ویتامین ‏B‏ موردنیاز بدن تأمین می‌شود. ویتامین ‏B‏ موجود ‏در آن برای سلامتی پوست مفید است.‏

از نظر سایر ریزمغذی‌ها حاوی منگنز است که نقش موثری در رشد و متابولیسم بدن دارد. ویتامین ‏E‏ و آنتی‌اکسیدان‌های موجود ‏در زغال‌اخته نیز در پیشگیری از ابتلا به سرطان مؤثر هستند.

علاوه بر این، این میوه حاوی ویتامین ‏K‏ است. ویتامین ‏k، از ‏ویتامین‌های ضروری بدن و محلول در چربی است که برای جذب پروتئین و انعقاد خون در بدن به آن نیاز است.‏

از دیگر ترکیبات موجود در زغال‌اخته، مس است که نقش بسزایی در سلامتی قلب ایفا می‌کند. مصرف این میوه به دلیل اینکه ‏کربوهیدرات موجود در آن شاخص گلایسمی پایین دارد، برای مبتلایان به دیابت بسیار مناسب است.

زغال اخته در صدر میوه‌های ‏ضد عفونت ادراری قرار دارد و کسانی که دچار عفونت ادراری مکرر هستند، بهتر است زغال‌ اخته بخورند چراکه حاوی ‏ترکیباتی است که به درمان آن کمک می‌کند. با اتصال به باکتری ای‌کولای، مانع از پیشرفت عفونت‌های ادراری می‌شود.‏

این میوه در پیشگیری از ابتلا به سرطان معده نیز نقش دارد. کاهنده چربی و فشارخون است و با خوردن آن چربی‌های ‏HDL‏ ‏افزایش و ‏LDL‏ کاهش پیدا می‌کند.

همچنین سطح هموستین را که عامل بروز بیمارهای قلبی عروقی است، کاهش می‌دهد. در واقع ‏زغال‌ اخته میوه‌ای است که دوستدار قلب به شمار می‌رود.‏

البته با وجود تمامی این خواص، کسانی که دچار سنگ‌های کلیوی هستند، با محدودیت مصرف زغال‌اخته مواجه هستند چراکه ‏مصرف آن به علت دفع ادراری اگزالات، منجر به افزایش سنگ‌های کلیوی می‌شود.‏

يکشنبه 15/5/1396 - 15:25
سلامت و بهداشت جامعه

 

کدام کشورها ایدز را سرکوب کردند؟
به گزارش دفتر مرکزی برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز (UNAIDS)، 5/19 میلیون بیمار مبتلا به ایدز در جهان از مجموع تقریبی 7/36 میلیون بیمار تحت درمان با داروهای ضدویروسی قرار دارند.
 
به گزارش جام جم، این نخستین‌بار در طول تاریخ است که مجموعا بیش از نیمی از مبتلایان به این ویروس از دریافت خدمات درمانی برخوردار شده‌اند. در این گزارش همچنین به تأثیر مثبت داروهای ضدویروسی اشاره شده است.

این داروها نه‌تنها در بهبود علائم بیماری مؤثرند، بلکه از احتمال انتقال بیماری از فرد آلوده به دیگران می‌کاهند. نرخ مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به ایدز از سال 1384/ 2005 تقریبا به نصف کاهش یافته است، درحالی که در آن‌زمان فقط 564 هزار از مبتلایان ‌تحت درمان با داروهای ضدویروسی قرار داشتند.

با افزایش آگاهی ‌درخصوص تأثیر داروهای ضدویروسی در کاهش احتمال انتقال ایدز، اکنون بسیاری از کشورها به توصیه سازمان جهانی بهداشت برای درمان تمامی افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی مثبت از داروهای ضدویروسی استفاده می‌کنند. این درحالی است که داروهای ضدویروسی در گذشته فقط در درمان مبتلایانی که سیستم ایمنی بدن‌شان آسیب شدید دیده بود، استفاده می‌شدند. اعضای برنامه مشترک سازمان ملل متحد در سال 1393/ 2014 اعلام کردند دولت‌ها می‌توانند با اجرای استراتژی 90ـ90ـ90 به شیوع این بیماری تا سال 2030 پایان دهند.

در استراتژی نام‌برده، فرض بر این است که چنانچه 90 درصد ناقلان ایدز از ابتلای خود به این ویروس مطلع شوند و90 درصدشان تحت درمان با داروهای ضدویروسی قرار بگیرند و مجدد 90 درصد دریافت‌کنندگان این داروها به درمان خود ادامه دهند، به مقدار قابل ملاحظه‌ای از شیوع این بیماری کاسته خواهد شد. برای تحقق این هدف، 73درصد جمعیت ناقل ایدز در هر کشوری باید این بیماری را در بدن خود با استمرار مصرف داروهای ضدویروسی کاملا سرکوب کنند.

انتقال این ویروس از افراد آلوده فقط به یک نفر کافی است تا شیوع ایدز در آینده نیز ادامه یابد، اما از لحاظ نظری گمان می‌رود چنانچه 73 درصد ناقلان ایدز در هر کشوری موفق به سرکوب کامل این ویروس شوند، کاهش نرخ انتقال این بیماری به‌قدری افت خواهد کرد که برای ریشه‌کنی شیوع ایدز کافی است.

تاکنون هفت کشور جهان شامل بوتسوانا، کامبوج، دانمارک، ایسلند، سنگاپور، سوئد و بریتانیا به هدف فوق دست یافته‌اند. در این میان، کشورهایی که در سرکوب ایدز هنوز در سطح بسیار ضعیفی قرار دارند، عبارتند از ماداگاسکار (3 درصد)، پاکستان (4 درصد)، گابون (7 درصد)، ایران (8 درصد)، مصر (12 درصد)، لیتوانی (17 درصد)، دومینیکا (17 درصد)، باهاماس (18 درصد) و اِکوادور (19 درصد). البته باید توجه داشت فرآیند درمان عده زیادی از مبتلایان به ایدز در اغلب این کشورها زمانی آغاز می‌شود که سیستم ایمنی بیمار دچار صدمات جبران‌ناپذیر شده است. در حال حاضر، توزیع داروهای ضدویروسی میان افرادِ در معرض ابتلا فقط در تعداد انگشت‌شماری از کشورهای جهان انجام می‌شود. این درحالی است که هنوز برخی کشورها موفق به اتخاذ اقدامات ضروری برای ریشه‌‌کنی این ویروس فراگیر نشده‌اند. گفتنی است تا وقتی نرخ انتقال این بیماری به حداقل نرسد، کاهش شمار مبتلایان به ایدز ممکن نخواهد بود.

يکشنبه 15/5/1396 - 15:24
سلامت و بهداشت جامعه

 

دبیر علمی شانزدهمین همایش سالیانه انجمن علمی داروسازان ایران با اشاره به اینکه اکثر مواقع اختلالات خواب و بیداری بدون دارو درمانی و از طریق تغییر الگوی تغذیه ای رفع می شود، گفت: مصرف خودسرانه دارو برای درمان اختلالات خواب عوارض زیادی را می تواند به همراه داشته باشد.
 
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی انجمن علمی داروسازان ایران، دکتر عباس کبریایی زاده در آستانه برگزاری شانزدهمین همایش سالیانه انجمن علمی داروسازان ایران اظهارداشت: مبانی و نوروشیمی بیماری های اعصاب و روان، تازه های دارودرمانی اضطراب، استرس و نقش داروساز در تجویز و مصرف منطقی آن از جمله محورهایی بوده که در این همایش مورد بحث و گفتگو قرار می گیرد.


وی افزود: مخاطبین اصلی این همایش داروسازان و پزشکان عمومی بوده و آخرین یافته های علمی در حوزه بیماری های اعصاب، روان و اعتیاد و راهکارهای دارویی و درمانی در این زمینه ارائه می شود.

دبیر علمی شانزدهمین همایش سالیانه انجمن علمی داروسازان ایران ادامه داد: چندین پانل آموزشی در این کنگره ارائه خواهد شد که نقش داروسازان در کنترل اعتیاد در کشور همچنین دارودرمانی اعتیاد در ایران از جمله موضوعات این پانل ها است.

کبریایی زاده تصریح کرد: بررسی و تحلیل داروهای اعصاب و روان در ایران، دارودرمانی درد، تازه های تجویز و مصرف منطقی داروهای ضد درد در بیماران بستری در این کنگره نیز انجام می شود.

وی اضافه کرد: دارو درمانی و تجویز منطقی داروهای خواب آور همچنین تجویز و مصرف منطقی دارو درمانی خواب و اختلالات خواب در سالمندان و سم شناسی الکل ها و اثرات حاد و مزمن آنها نیز در این کنگره مورد بحث و گفتگو قرار گرفته و شرکت کنندگان از مباحث آموزشی در این زمینه می توانند بهره مند شوند.

دبیر علمی شانزدهمین همایش سالیانه انجمن علمی داروسازان ایران گفت: کارشناسانی از ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت بهداشت همچنین اساتید دانشگاهی در این کنگره حضور داشته و مباحث دارودرمانی اعتیاد به طور مفصل مطرح می شود.

به گفته وی، مشکلاتی که باعث تشدید رویکرد به مواد اعتیادآور می شود نیز توسط مسئولان بهزیستی حاضر در جلسه از بعد روانشناسی و جامعه شناسی بررسی خواهد شد.

دبیر علمی شانزدهمین همایش سالیانه انجمن علمی داروسازان ایران به موضوع داروهای اختلالات خواب و بیداری اشاره کرد و گفت: داروهای این حوزه سیناپس عصبی انتقال دهنده پیام را تغییر می دهد و در صورتی که افراد بدون مشورت پزشک اقدام به مصرف آن کنند با مشکلات زیادی همراه خواهند شد.

کبریایی زاده خاطرنشان کرد: اکثر مواقع اختلالات خواب و بیداری بدون دارو درمانی و از طریق تغییر الگوی تغذیه ای همچون تغییر انواع نوشیدنی ها و غذاها همچنین تغییر ساعات بیداری و... برطرف می شود.

وی گفت: اغلب همکاران روانپزشک از طریق داروهای غیردارویی تلاش می کنند مشکلات اختلالات خواب را حل کنند و پناه آوردن به داروها و مصرف خودسرانه آن تا مدت ها می تواند عوارض جبران ناپذیری بر جای بگذارد.

گفتنی است؛ شانزدهمین همایش سالیانه انجمن علمی داروسازان ایران 2 تا 4 شهریورماه سال جاری با حداکثر امتیاز بازآموزی در مرکز همایش های بین المللی رازی با حضور صاحبنظران و اساتید برجسته این حوزه برگزار می شود.

يکشنبه 15/5/1396 - 15:23
سلامت و بهداشت جامعه

 

افراد مبتلا به اضافه وزن گاهی اوقات با وجود به کار بردن روش‌ها و رژیم‌های غذایی مختلف به نتیجه دلخواه خود دست پیدا نمی‌کنند اما چه دلایلی مانع از کاهش وزن می‌شود.
 
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، دلایل متنوعی در عدم از بین رفتن اضافه وزن و رسیدن به وزن مطلوب وجود دارد که شاید بسیاری از افراد چاق از آن‌ها آگاهی نداشته باشند.

برخی از این عوامل عبارت است از:

عدم نوشیدن میزان کافی آب: بدن برای از بین بردن چربی ذخیره شده به آب نیاز دارد. به گفته کارشناسان اگر ذخیره آب در بدن کافی نباشد فرایند تجزیه چربی متوقف می‌شود.

مصرف مقدار ناکافی چربی: بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف چربی‌های سالم نسبت به رژیم‌های غذایی کم چرب برای کاهش وزن مناسب‌تر هستند زیرا بدن برای فعالیت‌های روزمره خود به چربی نیاز دارد. درصورتیکه فرد از مصرف چربی‌ها خودداری کند دچار احساس گرسنگی و خستگی شود و بیشتر به مصرف خوراکی‌های ناسالم میل پیدا می‌کند.

مصرف مقدار زیادی پروتئین: زمانیکه بدن مقدار بالایی پروتئین دریافت کند آن‌ را به شکل چربی ذخیره می‌کند. پروتئین بخش ضروری رژیم غذایی سالم به حساب می‌آید اما باید در میزان مصرف آن دقت کرد.

وزن فرد ایده‌آل است: در برخی مواقع فرد به لحاظ ظاهری از وزن خود رضایت ندارد این درحالیست که وزن او از نظر سالم بودن در شرایط ایده‌آل قرار دارد. در این شرایط فرد با رژیم غذایی، وزن خود را از آنچه سالم در نظر گرفته می‌شود کاهش می‌دهد.

يکشنبه 15/5/1396 - 15:22
سلامت و بهداشت جامعه

محققان دریافتند که آب مصرفی در چای و قهوه به دلیل اینکه در منبع آب هواپیما که اغلب استریل نمی شود نگهداری می شود حاوی انواع باکتری است و باید از آب بطری استفاده کرد.
 
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، بسیاری از شما سفر با هواپیما را تجربه کرده اید و با بوی خاص و گردش هوای کم در این وسیله نقلیه غول پیکر آشنا هستید.

نوشیدن چای یا قهوه یکی از کار‌های آرام بخش و معمول در سفر با هواپیما محسوب می‌شود و بسیاری حال خوشی با نوشیدن این نوشیدنی‌ها بدست می‌آورند، اما گزارش‌های مسئولان پرواز و امتناع خدمه پرواز از نوشیدن نوشیدنی های گرم در هواپیما نشان از یک راز در سلامت آب های موجود این وسیله نقلیه است.

بسیاری از افراد به سلامت چای و قهوه به دلیل آنکه آب گرم در آن‌ها استفاه می‌شود اعتماد می‌کنند، اما باید بدانید که در بسیاری از هواپیما‌ها از بطری استفاده نمی‌شود و آب مصرفی برای چای و قهوه از یک شیر که به منبع آب هواپیما متصل است تامین می‌شود و به همین دلیل امکان به خطر افتادن سلامت بدن در سفرهای هوایی وجود دارد.

در سال ۲۰۰۴، آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا (EPA) گزارشی را درباره سلامت آب‌های هواپیما منتشر کرد که نشان می‌داد نمونه‌های گرفته شده از ۱۵۸ هواپیما ۱۳ درصد حاوی باکتری‌هایی بودند که در دستگاه گوارش حیوانات و انسان وزباله‌های انسانی یافت می‌شوند.

علاوه بر این محققان در ۲ هواپیما از 158 مورد باکتری خطرناک اشرشیا کلی را مشاهده کردند و بر اساس نتایج این مطالعه در آمریکا از هر هشت هواپیما تنها یک مورد آب استاندارد و سالم برای مصرف دارند.

بر اساس گزارش حفاظت محیط آمریکا اغلب هواپیما‌ها از یک منبع تمیز برای آب آشامیدنی استفاده نمی‌کنند.

به گفته دکتر سدریک اسپاک متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه بیلور، سیستم ایمنی سالم بدن می‌تواند با باکتری‌ها زیادی مبارزه کند همچنین هیچ آب شیرینی به طور کامل استریل نیست و آب مصرفی در هواپیما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

یکی از نکات مهم در مسافرت های هوایی مقابله با کم آبی بدن است به همین دلیل ما توصیه می‌کنیم که افراد سالم در طول سفر با هواپیما در صورت وجود بطری آب حتما از آب معدنی بطری مصر ف کنند و از درخواست چای یا قهوه گرم اجتناب کنند تا سلامت بدن در سفرهای هوایی حفظ شود اما اگر آب بطری موجود نبود مصرف آب هواپیما برای افراد سالم در برابر خطر کم آبی ناچیز است اما در صورتی که فردی سیستم ایمنی ضعیفی دارد و در گروه‌های سنی حساس مانند نوزادان بهتر است مایعات بدن خود را در طول پرواز فقط از طریق مصرف آب بطری‌ یا آب میوه تامین کنند.

يکشنبه 15/5/1396 - 15:21
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته