• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 10235
تعداد نظرات : 25
زمان آخرین مطلب : 1313روز قبل
سلامت و بهداشت جامعه

بایدها و نبایدهای مصرف کافئین

اگر شما جزو آن دسته‌ای هستید که صبح خود را با چای یا قهوه شروع می‌کنید، اگر وقتی سردرد دارید یا میان روز احساس خستگی بیش از حد می‌کنید، به فکر فنجانی چای یا قهوه می‌افتید، اگر برای بیدار ماندن بیشتر، نوشابه انرژی‌زا مصرف می‌کنید و در نهایت اگر روزی که نوشیدنی کافئین‌دار مصرف نکنید، دچار خستگی بیشتر می‌شوید، شما به کافئین اعتیاد پیدا کرده‌اید.
 
به گزارش جام جم، اما مصرف کافئین چقدر ممکن است به بدن آسیب برساند یا عوارض داشته باشد؟

مسمومیت با کافئین

مسمومیت با قهوه شاید به نظر عجیب و مسمومیتی غیرمعمول باشد، اما قهوه هم ممکن است باعث ایجاد مسمومیت شود. از طرفی شیر یا کرمی که کنار قهوه استفاده می‌شود، ممکن است عامل این مسمومیت باشد. با این حال قهوه و در کل کافئین بشدت در افراد وابستگی ایجاد می‌کند. بسیاری از افراد در سراسر دنیا به نوشیدن قهوه صبحگاهی اعتیاد دارند و سال‌ها بدون بروز مشکلی قهوه می‌نوشند.

بنابراین باید گفت قهوه برای بعضی افراد ممکن است مسمومیت و عوارض جانبی داشته باشد و در مواردی ممکن است در رژیم غذایی فرد لازم و انرژی‌بخش باشد. اما هیچ وقت نباید انتظار داشت همه نشانه‌ها مثبت یا همه عوارض مصرف کافئین در یک فرد دیده شود.

بسیاری از افراد برای بیدار ماندن، رفع خستگی و کسب انرژی به استفاده از مواد کافئین‌دار روی می‌آورند که در طولانی‌مدت می‌تواند وابستگی ایجاد کند و تمرکز را کاهش دهد. سردردهای میگرنی، کم‌خونی، بی‌خوابی، تحریک‌پذیری و زودرنجی، تکرر ادرار یا ناتوانی در کنترل ادرار، ناراحتی معده، اسهال، افزایش ضربان قلب و لرزش عضلات از عوارض جانبی مصرف کافئین است که ممکن است در افراد مختلف یک یا چند مورد آن بروز پیدا کند. این عوارض معمولا در مورد کسانی که عادت به مصرف کافئین ندارند، بیشتر بروز پیدا می‌کند.

همچنین فاکتورهایی مثل ژنتیک، وزن، سن و شرایط سلامت روی واکنش بدن نسبت به کافئین تاثیرگذار است. کافئین بیش از هر چیز محرک سیستم عصبی بدن انسان است. کافئین به صورت موقت باعث بیدار ماندن و افزایش انرژی می‌شود، اما در نهایت می‌تواند باعث بروز مشکلاتی برای سیستم عصبی و عوارض جانبی دیگر شود. بنابراین بهتر است بعد از غروب و چند ساعت پیش از زمان خواب، از مصرف نوشیدنی‌های دارای کافئین خودداری کنید.

کودکان و گروه‌های‌حساس، کافئین مصرف نکنند

میزان مجاز مصرف کافئین برای هر فرد در واقع میزانی است که باعث بروز عوارض جانبی در فرد نشود. معمولا افرادی که وزنی بیش از حد معمول دارند، با خیالی آسوده‌تر می‌توانند کافئین مصرف کنند، اما عوارض جانبی کافئین روی افراد لاغرتر بیشتر بروز می‌یابد.

با این که میزان معمول کافئین برای افراد بزرگسال مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما مصرف کافئین در کودکان به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. چرا که کودکان هنوز در حال رشد هستند و مغز آنها نیز در حال تکامل است و عوامل خارجی که مانع خواب بیشتر شود، می‌تواند روی فرآیند رشد به صورت غیرمستقیم اثر بگذارد.

کافئین برای کودکان زیر چهار سال به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و برای کودکان چهار تا 12 سال بهتر است به صورت بسیار محدود باشد. نوجوانان نیز بهتر است میزان بسیار کمی کافئین مصرف کنند.

افراد بزرگسال که به عوارض جانبی کافئین حساسیت دارند، مثل زنان باردار و کسانی که برای بارداری اقدام می‌کنند، مادران در حال شیردهی یا افرادی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند که این عوارض روی آنها تاثیرگذار است، بهتر است کافئین را از رژیم غذایی خود حذف کنند.

چقدر کافئین در روز برای بدن طبیعی است؟

کافئین می‌تواند فوایدی برای بدن داشته باشد، اما در مقابل می‌تواند باعث بروز مشکلات بیشتری شود. بدن در حالت معمول می‌تواند 200 میلی گرم کافئین در روز را بدون بروز مشکل دریافت کند. این میزان کافئین معمولا شامل دو فنجان قهوه می‌شود، اما بستگی به میزان قوی بودن قهوه نیز دارد؛ برای مثال دو قاشق قهوه فوری معمولی در یک لیوان حدود 60میلی‌گرم کافئین دارد، اما یک چهارم همین میزان قهوه اسپرسو 65 میلی گرم کافئین دارد.

گرچه واکنش بدن هر فرد به کافئین دریافتی متفاوت است، اما در هر حالتی دریافت بیش از 400 میلی‌گرم کافئین که معادل حدود چهار لیوان قهوه، ده قوطی نوشابه یا دو قوطی نوشابه انرژی‌زاست، برای هیچ کس توصیه نمی‌شود. البته باید این نکته را در نظر داشت که کافئین موجود در انواع مختلف نوشیدنی‌های انرژی‌زا با یکدیگر متفاوت است. مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند روی ضربان قلب تاثیرگذار باشد، باعث سرگیجه و سردرد و حتی باعث از دست رفتن آب بدن (دی هیدراته شدن) شود.

انتقال کافئین از مادر به کودک


کافئین، فشار خون و ضربان قلب را افزایش می‌دهد. این عوارض جانبی ممکن است برای افرادی که شرایط عادی دارند، مشکلی به وجود نیاورد؛ اما زنان باردار بهتر است مصرف کافئین را کاهش دهند یا آن را از رژیم غذایی خود حذف کنند. گرچه بدن یک فرد بالغ می‌تواند میزان قهوه دریافتی را مدیریت کند، اما فرآیند سوخت و ساز در جنین هنوز کامل نشده و نمی‌تواند میزان کافئین دریافتی را که از بدن مادر دریافت می‌کند، کنترل کند.

از طرف دیگر، خطر سقط جنین در زنانی که کافئین کمتری مصرف می‌کنند، کمتر است. کسانی که در طول بارداری کافئین مصرف می‌کنند نیز ممکن است زایمان همراه با درد بسیار زیاد را تجربه کنند. همچنین مصرف زیاد کافئین در دوران بارداری ممکن است سرعت رشد جنین را کاهش دهد. در نهایت بهتر است زنان وقتی قصد باردار شدن دارند، در دوران بارداری و سپس در طول مدت شیردهی در مورد میزان مصرف کافئین با پزشک خود مشورت کنند.

منابع دارای کافئین

وقتی افراد تصمیم می‌گیرند کافئین مصرفی در رژیم غذایی خود را کاهش دهند، معمولا مصرف قهوه، چای و نوشابه را کاهش می‌دهند. اما واقعیت این است کافئین می‌تواند از منابع غیرقابل انتظار دیگری نیز وارد رژیم غذایی شود. کافئین در قهوه، چای، نوشابه، نوشابه‌های انرژی‌زا، شکلات و داروهایی که برای تسکین سردرد استفاده می‌شود، وجود دارد. با این که قهوه و نوشابه‌های گازدار به عنوان مجرمان اصلی ورود کافئین به بدن شناخته می‌شوند، اما همه نوع نوشابه و حتی قهوه‌هایی که با عنوان قهوه بدون کافئین معرفی می‌شوند نیز مقداری کافئین دارند. از طرفی، کافئین یکی از منابعی است که به صورت طبیعی در کاکائو وجود دارد و در نتیجه با هر بار خوردن انواع شکلات و بخصوص شکلات تلخ، مقدار کمی کافئین وارد بدن می‌شود. همچنین بستنی قهوه و شکلاتی معادل یک قوطی نوشابه کافئین دارند.

قرص‌هایی که برای کاهش وزن ساخته می‌شوند و بعضی داروهای تسکین‌دهنده درد، یکی دیگر از منابع حاوی کافئین هستند که مصرف زیاد آنها می‌تواند باعث بروز عوارض مشابه مصرف کافئین زیاد شود. نوشابه‌های انرژی‌زا یکی از بدترین منابع دارای کافئین به شمار می‌روند. کافئین مصنوعی و بسیار زیاد موجود در این نوشابه‌ها اثرات به مراتب مخرب‌تری از قهوه و نوشابه‌های گازدار باقی می‌گذارد.

یکی از منابع عجیب دارای کافئین طبیعی، تخمه آفتابگردان است، گرچه میزان کافئین در این منبع غذایی کمتر است، اما در مواردی می‌تواند به عنوان جایگزین طبیعی نوشابه‌های انرژی‌زا استفاده شود. دانه آفتابگردان منبعی سرشار از ویتامین و بدون قند افزوده است که می‌تواند انرژی مورد نیاز بدن را تا حدودی تامین کند. همچنین صبحانه‌های حاوی انواع غلات، جوی دوسر و انواع مغزها می‌تواند جایگزین سالمی برای قهوه اول صبح باشد.

سه شنبه 17/5/1396 - 16:43
سلامت و بهداشت جامعه

 

امروزه گستردگی شبکه‌های اجتماعی و آگهی‌های تبلیغاتی باعث می‌شود اطلاعات نادرست زیادی در مورد موادغذایی بگیریم و درک و دریافت متفاوتی نسبت به موادغذایی پیدا کنیم.
 
به گزارش جام جم، با برخی موادغذایی ناسالمی که تصورمی شود سالم هستند آشنا شوید.

آبمیوه

آبمیوه یکی از بدترین نوشیدنی‌هایی است که می‌توانید مصرف کنید. اگر هوس یک خوراکی میوه خوش طعم کرده‌اید، بهترین گزینه، خوردن یک تکه میوه است. میوه‌ها حاوی فیبر هستند، اما آبمیوه حتی اگر 100 درصد طبیعی باشد، فقط حاوی قندهاست.

محصولات غذایی بدون قند

بیشتر این محصولات حاوی قندهای مصنوعی هستند که به دلیل داشتن اسپارتام، سرطان‌زا بوده و برای سلامت مضر هستند. هرچند برخی محصولات هم هستند که در آنها از منابع قندی طبیعی مانند گیاه آگاو استفاده می‌شود، با این حال بهتر است به دنبال تهیه محصولاتی باشید که به‌هیچ‌وجه قند ندارند.

ماست‌های طعم‌دار

به دو دلیل بهتر است ماست‌های ساده با طعم طبیعی را بر ماست‌های میوه‌ای و طعم‌دار ترجیح بدهید. دلیل اول این که به احتمال زیاد میوه طبیعی در این ماست‌ها وجود ندارد و دلیل دوم این که این نوع ماست‌ها حاوی قند بسیار بیشتری هستند.

میوه‌های خشک

این نوع میوه‌ها علاوه بر مواد نگهدارنده‌ای که به آنها اضافه می‌شود حاوی قند فراوانی هستند. به‌عنوان مثال یک بسته انبه خشک حاوی 27 گرم قند است. قبل از خرید میوه‌های خشک، ارزش غذایی آنها را بررسی کنید. همچنین خشک کردن میوه، برخی آثار منفی را در مواد مغذی آنها به جای می‌گذارد که مهم‌ترین آن، کاهش یا حذف برخی ویتامین‌ها (از‌جمله ویتامین C و اسید فولیک) است.

محصولات غذایی بدون چربی

طبق بررسی که در انگلستان انجام شد محصولات غذایی کم چرب یا بدون چربی می‌توانند حاوی 10 درصد کالری بیشتر و 40 درصد قند اضافی باشند. چربی‌ها معمولا طعم‌دهنده غذا هستند و وقتی چربی از موادغذایی حذف می‌شود، طعم غذا نیز از بین می‌رود. شرکت‌های تولیدکننده محصولات غذایی با اضافه کردن قندها و طعم‌های افزودنی، نبود چربی را جبران می‌کنند.

پاپ کورن مایکروویوی

ترکیبات مضر زیادی در این پاپ کورن‌ها وجوددارد. برنج بو داده یا پاپ کورنی که روی اجاق تهیه می‌شود بهترین گزینه برای جایگزینی با این پاپ کورن‌های مضر هستند، زیرا می‌توان در تهیه آنها میزان روغن و کره را کنترل کرد و نگران اضافه شدن چربی‌های ترانس به آنها نبود.

سه شنبه 17/5/1396 - 16:42
سلامت و بهداشت جامعه

 

عضو انجمن پیشگیری از چاقی به کسانی که نسبت وزن به قد آنها(بی‌.ام.آی) کمتر از 30 است و دچار چاقی هستند توصیه کرد از جراحی‌های موضعی برای برطرف کردن مشکل خود استفاده نکنند؛ چرا که عوارض زیادی به دنبال دارد.
 
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا عبدالحسینی، درباره نکاتی که مردم هنگام مراجعه به کلینیک‌های لاغری باید بدانند، گفت: پزشکان عمومی قشر عظیمی از جامعه پزشکی را تشکیل می‌دهند، گاهی برای افزایش درآمد خود به اقداماتی در حوزه زیبایی روی می‌آورند. این امکان وجود دارد که برخی از پزشکان به افرادی که چاق هستند توصیه کنند که اگر برای مثال 50 کیلو اضافه وزن داری، امروز می‌توانی جراحی کنی و فردا مرخص شوی! همه این موارد برای مردم وسوسه انگیز است. اما باید توجه کرد که این موضوع قوانین خاص خود را دارد و گاهی به بیماران گفته نمی‌شود.

وی ادامه داد: این موضوع که به افراد چاق گفته می‌شود می‌توانند با استفاده از روش‌هایی مثل لیپوماتیک، لیپولیزر و... لاغر شوی، امکان ندارد. طبق پروتکل‌های این حوزه، کسانی می‌توانند از روش‌های تخریب چربی محیطی استفاده کنند که بی ام آی زیر 30 دارند و با مشکل اضافه وزن روبرو هستند. از نظر پزشکی امکان این وجود ندارد که بیشتر از پنج لیتر چربی از بدن افراد تخریب شود؛ تخریب بیش از این عدد باعث ایجاد آسیب ریوی، آمبولی چربی و ... می‌شود.

عضو انجمن پیشگیری از چاقی همچنین اضافه کرد: گاهی برخی از پزشکان برای به دست آوردن رضایتمندی بیماران چاق پا روی قانون می‌گذارند و بیشتر از پنج لیتر چربی تخلیه می‌کنند. این کار ریسک جراحی به همراه دارد و می‌تواند باعث ایجاد عفونت در بدن بیمار و منجر به فوت او شود.

عبدالحسینی همچنین به احتمال بازگشت چاقی در این افراد اشاره کرد و افزود: این افراد استعداد عجیبی برای چاق شدن دارند؛ به همین دلیل بعد از شش ماه دوباره به وضعیت قبلی بازمی‌گردند. علاوه بر آن سلول‌های چربی در نقاط دیگری از بدن مثل روده تولید می‌شوند که خطرناک‌تر از تجمع چربی در نقاط دیگر است. بنابراین لیپوماتیک، لیپولیزر و روش‌هایی مانند آن برای افرادی مناسب است که بی.ام.آی بدن آنها کمتر از 30 باشد.

وی به کسانی که این شرایط را ندارند و دچار چاقی هستند توصیه کرد که با رژیم و ورزش چاقی خود را برطرف کنند. در صورت لزوم می‌توان از عمل‌های جراحی عمومی برای درمان آنها استفاده کرد.

سه شنبه 17/5/1396 - 16:41
سلامت و بهداشت جامعه

 

ماده تشکیل دهنده اصلی مو پروتئین است. بر همین اساس، کمبود پروتئین در بدن می تواند تا حدودی مسئول ضعف و ریزش مو باشد.
 
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از عصرایران، ریزش بیش از اندازه مو مشکلی شایع است که می تواند هم مردان و هم زنان را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. ریزش مو زمانی رخ می دهد که پوست سر و فولیکول های مو از برخی تغییرات رنج می برند. این شرایط می تواند در نتیجه یک بیماری یا تغییراتی مشخص در محیط شکل گرفته باشد.

ریزش 90 تا 100 تار مو در روز شرایطی طبیعی است. با این وجود، ریزش مو در برخی افراد به اندازه ای زیاد است که به کم پشتی مو منجر شده و خالی شدن قابل مشاهده می شود.

مشکل این است که برخی افراد هنگامی که ریزش مو در مراحل اولیه قرار دارد، آن را نادیده گرفته و درباره دلیل شکل گیری این شرایط فکر نمی کنند. بر همین اساس، یافتن دلیل ریزش مو به منظور انتخاب روش درمان مناسب اهمیت زیادی دارد. در ادامه با برخی دلایل ریزش مو بیشتر آشنا می شویم.

ماده تشکیل دهنده اصلی مو پروتئین است. بر همین اساس، کمبود پروتئین در بدن می تواند تا حدودی مسئول ضعف و ریزش مو باشد.

هنگامی که با کمبود پروتئین مواجه هستید، بدن تلاش می کند ذخایر اندک باقی مانده از این ماده را حفظ کند، که این شرایط به توقف رشد و ضعف در مو منجر می شود.

توصیه:

برای حفظ سلامت و کاهش ریزش مو مصرف مواد غذایی زیر را مد نظر قرار دهید:

گوشت بدون چربی

دانه های خوراکی

مغزهای خوراکی

میوه های خشک شده

حبوبات

آووکادو

محصولات لبنی

تخم مرغ

استفاده بیش از اندازه از مواد شیمیایی

مواد آرایشی و بهداشتی شیمیایی به طور معمول برای بخشیدن ظاهری جدید به مو و حتی درمان خشکی و موخوره استفاده می شوند.

مشکل این است که بسیاری از این محصولات حاوی مواد تشکیل دهنده مضر هستند. در گذر زمان، استفاده بیش از اندازه از آنها موجب آسیب غیر قابل بازگشت به مو شده و در نهایت ریزش مو را به همراه دارد.

رنگ های مو، روش هایی که برای سفید کردن مو استفاده می شوند، و برخی شامپوها می توانند موجب ایجاد تغییر هم در مو و هم در پوست سر شوند.

چه کاری باید انجام داد؟

تا حد امکان از ماسک ها و محصولاتی استفاده کنید که از مواد تشکیل دهنده طبیعی تهیه شده اند.

بیماری های تیروئید

پرکاری تیروئید و همچنین کم کاری تیروئید به واسطه تغییرات هورمونی که تیروئید زمینه ساز آنها است می توانند موجب ریزش مو شوند.

این بیماری ها خود را در قالب تغییرات مختلف در بدن بروز می دهند. اگر به این تغییرات رسیدگی نشود، آنها می توانند پیامدهایی جدی و شدید را موجب شوند.

چه کاری باید انجام داد؟

اگر نسبت به این تغییرات مشکوک هستید، با پزشک خود برای انجام آزمایش خون به منظور اندازه گیری آثاری که تیروئید ممکن است روی هورمون های شما داشته باشد، مشورت کنید.

عوامل ارثی و ریزش مو

گاهی اوقات، ریزش مو در نتیجه بیماری یا شرایطی خاص شکل نگرفته است.

خبر بد دشوارتر بودن درمان در این موارد است، زیرا یک مساله ژنتیکی ممکن است زمینه ساز ریزش مو شده باشد.

اگر این گونه است، ریزش مو پس از 20 سالگی می تواند شرایط وخیم‌تری پیدا کند.

چه کاری باید انجام داد؟

با یک پزشک برای تشخیص این که آیا عامل ریزش مو ژنتیکی است و این که آیا چنین ژنی را به ارث برده اید مشورت کنید و درباره روش درمانی مناسب برای کاهش آن تصمیم گیری کنید.

کم خونی

کم خونی می تواند در نتیجه کمبود آهن رخ دهد. این ماده معدنی در تولید گلبول های قرمز خون نقشی کلیدی ایفا می کند.

ابتلا به کم خونی نشان دهنده عدم وجود هموگلوبین کافی در بدن است و بر همین اساس، انتقال اکسیژن از سلول ها به بدن با دشواری انجام می شود.

یکی از اثرات اصلی کم خونی ریزش مو است که در صورت درمان این شرایط، ریزش مو نیز بهبود می یابد.

چه کاری باید انجام داد؟

مصرف مواد غذایی سرشار از آهن را افزایش داده و روش درمانی ارائه شده توسط یک متخصص را دنبال کنید.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

برای زنان، برخی شرایط هورمونی وجود دارند که می توانند به ریزش مو منجر شوند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از آنها محسوب می شود که عدم تعادل شدید در سطوح هورمونی را موجب می شود. این بیماری پوست سر و مو را نیز ضعیف می کند.

فرد مبتلا به این بیماری باید زیر نظر پزشک قرار داشته باشد، زیرا می تواند به ناباروری منجر شود.

چه کاری باید انجام داد؟

با یک پزشک درباره عدم تعادل هورمونی مشورت کنید.

روش درمانی مناسب برای تقویت مو و به حداقل رساندن اثرات مخرب این بیماری را دریافت کنید.

استرس

استرس جسمانی و روانی یکی از دلایل شایع ریزش مو محسوب می شود. نادیده گرفتن اثرات آن آسان است، اما واکنش های تولید شده توسط بدن موجب مشکلات دیگر می شوند که نیازمند مراقبت بیشتر هستند.

چه کاری باید انجام داد؟

تمرینات تن آرامی را انجام دهید و تا حد امکان از حضور در محیط های استرس‌زا پرهیز کنید.

سه شنبه 17/5/1396 - 16:40
سلامت و بهداشت جامعه

 

سیگار با پوست و زیبایی ما چه می‌کند؟
بیش از ۴ هزار نوع ماده شیمیایی در دود سیگار وجود دارد و بسیاری از آن‌ها، از محرک‌های تخریب‌کننده کلاژن و الاستین هستند. سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران، روند بازسازی پوست را هم تخریب می‌کند.
 
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از سلامتیسم، بیش از ۴ هزار نوع ماده شیمیایی در دود سیگار وجود دارد و بسیاری از آن‌ها، از محرک‌های تخریب‌کننده کلاژن و الاستین هستند. سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران، روند بازسازی پوست را هم تخریب می‌کند.

شاید هیچ راهی برای دستیابی به چشمه جوانی وجود نداشته باشد، اما قطعا راه‌هایی هستند که انسان‌ها را پیرتر و پیرتر می‌کنند. سیگار کشیدن، یکی از همین راه‌ها است که روی پوست، دندان‌ها و موها تاثیر منفی می‌گذارد و افراد را پیرتر می‌کند. حتی مسائل مهمی ماند قدرت باروری، قوای قلب، ریه‌ها و استخوان‌ها نیز از سیگار کشیدن تاثیر می‌پذیرند.


تغییر رنگ پوست

سیگار کشیدن به‌مرور پوست را از اکسیژن و مواد مغذی محروم می‌کند. به همین دلیل، ‌بعضی از سیگاری‌ها رنگ‌پریده به نظر می‌رسند و رنگ پوست بعضی از آنان هم حالت ناهموار پیدا می‌کند. این تغییرات می‌توانند در سنین جوانی هم شروع شوند. بنابراین، هرچه سیگار کشیدن را زودتر شروع کنید، سریع‌تر به پوست خودتان آسیب می‌رسانید.

افتادگی پوست

بیش از ۴ هزار نوع ماده شیمیایی در دود سیگار وجود دارد و بسیاری از آن‌ها، از محرک‌های تخریب‌کننده کلاژن و الاستین هستند. سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران، روند بازسازی پوست را هم تخریب می‌کند. بنابراین، افراد سیگاری با دو پیامد ناگوار مواجه می‌شوند: افتادگی پوست و چین‌وچروک‌های عمیق.

افتادگی بازوها

سیگار کشیدن فقط به ظاهر صورت آسیب نمی‌رساند، بلکه می‌تواند به حالت بدن هم صدمه بزند. وقتی که قابلیت ارتجاعی پوست از بین می‌رود، قسمت‌های شاداب و سفت بدن شروع به افتادگی می‌کنند. بازوها بخش مهم از بدن هستند که به این مشکل مبتلا می‌شوند.

خطوط دور لب‌ها

یکی از پیامدهای سیگار کشیدن، ایجاد خطوط واضح در ناحیه دور لب‌ها است. سیگاری‌ها از عضله‌های دور لب‌ها برای سیگار کشیدن استفاده می‌کنند، ‌بدون این‌که بدانند درحال ایجاد چین‌های خودخواسته در ناحیه لب‌ها هستند. تکرار این حالت در کنار زوال قابلیت ارتجاهی پوست به‌واسطه سیگار کشیدن، خطوط عمیقی را در ناحیه دور لب‌ها ایجاد می‌کند.

لکه‌های پیری

لکه‌های ناشی از افزایش سن، لکه‌هایی تیره‌تر از رنگ طبیعی پوست هستند که در صورت و دست‌های افراد مسن‌تر به‌وجود می‌آیند. با این‌که تماس بیش از حد با نور خورشید می‌تواند باعث شکل‌گیری این لکه‌ها شود، اما محققان می‌گویند که افراد سیگاری هم در معرض ابتلا به این لکه‌ها قرار دارند.

دندان‌ها و لثه‌های آسیب‌دیده

زردی دندان‌ها، یکی از بدترین و واضح‌ترین اثرات سیگار کشیدن در درازمدت است، اما مساله فقط به تغییر رنگ دندان‌ها محدود نمی‌شود. افراد سیگاری معمولا بیشتر به بیماری لثه، بوی بدن دهان به‌طور مزمن و سایر مشکلات بهداشتی دهان و دندان مبتلا می‌شوند. به‌علاوه، شانس از دست دادن دندان‌ها برای افراد سیگاری، ۲ برابر بیشتر از دیگران است.

انگشتان تیره و لک‌دار

بسیاری از سیگاری‌ها به حالت قرار گرفتن سیگار در بین انگشتان دست علاقه دارند. با این‌حال، آنان نمی‌دانند که این هوس و علاقه‌مندی، چطور به پوست دست‌ها و ناخن‌ها آسیب می‌رساند. یکی از ویژگی‌هایی تنباکو، این است که می‌تواند پوست و ناخن‌ها را مانند دندان‌ها لکه‌دار کند. البته، ترک سیگار بعد از مدتی این مشکل را برطرف می‌کند.

ریزش مو

هم زنان و هم مردان با افزایش سن، به ریزش موها مبتلا می‌شوند. با این‌حال، سیگار کشیدن می‌تواند این فرآیند را تسریع کند. حتی بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که افراد سیگاری بیشتر از دیگران با احتمال ابتلا به طاسی مواجه هستند. محققان تایوانی هم سیگار کشیدن را به‌عنوان یکی از عوامل خطر اصلی در ابتلا به الگوی طاسی مردانه در بین مردان آسیایی شناسایی کرده‌اند.

پسوریازیس

پسوریازیس، یکی از بیماری‌های پوستی مزمن است که در اکثر موارد باعث شکل‌گیری پچ‌های پوسته‌دار و ضخیم روی پوست می‌شود و معمولا هم روی زانوها، آرنج‌ها، دست‌ها،‌ پوست سر، پاها و پشت می‌شود. این پچ‌های پوستی می‌توانند سفید، قرمز یا حتی نقره‌ای باشند.

چین‌وچروک‌های پاکلاغی

همه انسان‌ها درنهایت به چین‌وچروک‌های مختلف در ناحیه بیرونی چشم‌ها دچار می‌شوند، اما افراد سیگاری این چین‌وچروک‌ها را زودتر از دیگران و بسیار عمیق‌تر تجربه می‌کنند. گرمای ناشی از سوختن سیگار و فشار آوردن به چشم‌ها برای دور نگه داشتن چشم‌ها از دود سیگار، دو عاملی هستند که شانس ابتلا به چین‌وچروک‌های پاکلاغی را در میان افراد سیگاری بالا می‌برند. همچنین، استنشاق ترکیبات شیمیایی سیگار باعث آسیب‌رسانی داخلی به ساختارهای پوست و رگ‌های خونی دور چشم‌ها می‌شود.

سه شنبه 17/5/1396 - 16:39
سلامت و بهداشت جامعه

 

آیا تا به حال می‌دانستید تلفن همراه در کنار تمام مزایای آن، چه مضراتی برای دانش‌آموزان دارد؛ متخصصان انگلیسی معتقدند تومور مغزی حاصل استفاده بی‌رویه کودکان از وسایل الکترونیکی است.
 
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، این روزها کمتر پیش می‌آید گوشی تلفن و یا تبلت دست کودکان نبینیم؛ بچه‌های 3 و 4 ساله حتی اگر خودشان صاحب گوشی همراه و تبلت نباشند، تمام فوت و فن‌های تلفن همراه پدر و مادرشان را از حفظ هستند، حتی بهتر از خود آنها و اگر تنها یکی دو سال بزرگ‌تر باشند، صاحب تبلت‌های اسمارت می‌شوند.

این در حالی است که گاهی اوقات والدین، خود برای کودکشان تبلت می‌خرند، بدون آنکه کودک بخواهد و کلی هم ذوق می‌کنند که چه خوب است این تکنولوژی؛ بچه‌ها یک گوشه می‌نشینند و سرگرم بازی با آن می‌شوند، اما نباید فراموش کرد که آسیب‌های تلفن همراه و تبلت بسیار بیشتر از مزایای آن است.

تلفن همراه همچنین به یک وسیله جدانشدنی از دانش‌آموزان تبدیل شده است؛ آنها تقریباً در همه جا از این وسیله استفاده می‌کنند، بازی می‌کنند، جست‌وجو می‌کنند و گاهی هم اطلاعات مفید کسب می‌کنند؛ اما واقعیت این است که دانش‌‌آموزان اگر از این وسیله به درستی استفاده نکنند، بیش از هر قشر دیگری آسیب خواهند دید.

*استفاده 75 درصدی دانش‌آموزان آمریکا از تلفن همراه

طبق گزارش مرکز تحقیقاتی PEW، در طول دو سال گذشته آمار استفاده از وسایل الکترونیکی در بین دانش‌آموزان، از 52 درصد به 75 درصد افزایش یافته است؛ این در حالیست که آمارها حکایت از استفاده 38 درصدی کودکان زیر دو سال از گوشی همراه دارند، در حالی که دو سال قبل این آمار تنها 10 درصد بوده است.

درست است که کودک زیر دو سال نمی‌تواند از تکنولوژی استفاده کند اما نباید فراموش کرد که به هر حال وسایل الکترونیکی تأثیر روانی خود را به جای می‌گذارند.

*استفاده 97 درصدی کودکان زیر 4 سال آمریکایی از تلفن همراه

تحقیقات جدید پژوهشگران آمریکایی نشان داده است که 97 درصد از کودکان زیر 4 سال در ایالات متحده صرف نظر از درآمد خانواده، از تلفن همراه استفاده می‌کنند.

این تحقیق که در روزنامه ایندیپندنت منتشر شده است، 350 کودک را در یک جامعه کم‌درآمد مورد مطالعه قرار داد و هشدار داد که کودکان در معرض آسیب‌های ناشی از تلفن همراه که کم هم نیستند، قرار دارند.

***محاسن و معایب استفاده از تلفن همراه

تلفن همراه با تمام اثرات منفی که دارد، وقتی در دست کودک قرار می‌گیرد باعث آرامش او می‌شود؛ هرچند کاذب؛ هر چند برای لحظه‌ای کوتاه.

کافیست به یک کودک خردسال که مدام با شیطنت‌هایش آرامش را از شما سلب کرده و مانع تمرکز شما شده است، یک گوشی همراه و یا تبلت بدهید تا ببینید چطور یک گوشه می‌نشیند بدون آنکه چیزی را خراب کند و اعصاب کسی را بهم بریزد و سرگرم بازی می‌شود.

اما واقعیت این است که آیا این نکته مثبت به آسیب‌هایی که تلفن همراه به فرزند ما می‌رساند، می‌ارزد؟ در ادامه به مضرّات تلفن همراه و آسیب‌های غیر قابل جبرانی که به کودک و نوجوان ما وارد می‌کند، می‌پردازیم:

1. ضعف بینایی

بررسی‌های جدید دانشمندان اروپایی نشان می‌دهد کار زیاد با تبلت به چشم کودکان آسیب‌های جدی وارد می‌کند و می‌تواند برای سیستم عصبی و چشمی کودکان بسیار مضر باشد.

با توجه به اینکه استفاده از گوشی همراه و تبلت برای کودکان در مدت زمان کوتاه خلاصه نمی‌شود، قطعاً به بینایی آنها آسیب می‌زند.

به گفته گری هیتینگ نویسنده ارشد سایت "AllAboutVision.com"، خستگی دیجیتالی چشم (Digital Eye Strain) که گاهی اوقات تحت عنوان سندروم بینایی کامپیوتری (computer vision syndrome) از آن یاد می‌شود، باعث آزردگی بسیاری می‌شود.

بر اساس گزارشی که در سال 2015 میلادی از سوی انجمن بینایی ایالات متحده آمریکا با عنوان «بینایی 20/20/20 است: از چشمانتان در برابر دستگاه های دیجیتالی محافظت نمایید» به چاپ رسید، 61 درصد از آمریکایی‌ها پس از استفاده دراز مدت از دستگاه‌های الکترونیکی دچار خستگی چشم می‌شوند؛ به بیان دیگر تقریباً از هر سه آمریکایی، دو نفر را شامل می‌شود.

2. بروز مشکلات عصبی در کودکان

یکجا نشینی و غافل شدن از بازی‌های کودکانه موجب بروز مشکلات عصبی در آنها می‌شود. کار زیاد با رایانه، تبلت، گوشی و حتی تماشای زیاد تلویزیون از فاصله نزدیک و مواجهه بیش از حد با منابع نوری باعث بروز این مشکل می‌شود.

انجمن متخصصین اطفال آمریکا نیز می‌گوید که کودکان پیش از دو سالگی نباید به هیچ نمایشگری نگاه کنند اما تقریبا 90 درصد کودکان تا قبل از دو سالگی به طور منظم تلویزیون نگاه می‌کنند؛ زمان مشاهده تلویزیون نیز به تدریج بیشتر می‌شود.

2. پایین آمدن کیفیت خواب

زمانی که افراد به گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های خود در تاریکی نگاه می‌کنند، طول موج کوتاه نور آبی منجر به تأخیر در ترشح ملاتونین می‌شود و پیرو آن، فرآیند خواب را سخت‌تر می‌کند.

نویسنده ارشد این تحقیقات از دانشگاه هوستون گفت: «دستگاه‌های الکترونیکی نظیر تبلت و گوشی همراه سطح هورمون خواب را کاهش و کیفیت خواب را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند».

متخصصان دانشگاه هوستون در ادامه می‌گویند: «هزینه‌های پایین آمدن کیفیت خواب به خصوص در کودکان بسیار بیشتر از خستگی و خواب‌آلودگی است؛ عدم داشتن خواب منظم با خطر بالایی از افسردگی، چاقی، حمله قلبی، سکته مغزی و دیابت مرتبط است».

3. به وجود آوردن اختلالات ذهنی

به گفته محققان روسی، ارسال بیش از اندازه پیام کوتاه نوعی وسواس و اختلال ذهنی به دنبال دارد که متاسفانه نزد کاربران نوجوان بسیار رایج است.

استفاده بیش از اندازه و غیر ضروری از تلفن همراه برای کاربر استرس و پریشانی ذهنی پدید می آورد.

این اختلالات به حدی است که نوعی بیماری روانی و عصبی براساس آن تعریف شده است و فرد مبتلا در طول روز چندین بار احساس می کند گوشی تلفن همراهش زنگ می‌خورد.

از سوی دیگر برخی اختلالات روانی به دلیل تماشای صحنه‌های نامناسب در برخی بازی‌ها، فیلم‌های بلوتوثی، فیلم‌های فضای مجازی و مطالب خاص از دیگر مواردی است که نباید از آن غافل شد.

4. منزوی شدن کودکان

روزنامه دیلی‌میل نوشت: «بازی با تبلت و گوشی همراه فرصت آموزش، خواندن، نوشتن و حتی اجتماعی شدن و برقراری ارتباط با دیگران را از کودکان سلب می‌کند».

تمام روزهایی که می‌توانند بهترین گزینه‌های برقراری ارتباط کودکان با دیگران و ایجاد روابط اجتماعی مفید باشند، با بازی با وسایل الکترونیکی به هدر می‌روند.

5. چاقی کودکان

محققان آمریکایی با بررسی داده‌های بیش از هزار کودک چاق اظهار کردند: «با فراگیر شدن تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند چاقی کودکان بیش از قبل شیوع پیدا کرده است که در پی آن بیماری‌های متعدد دیگری نیز شکل می‌گیرند».

زل‌ زدن کودکان به صفحه نمایشگر وسایل الکترونیکی، نشستن‌های مداوم، بی‌تحرکی‌های زیاد، پایین آمدن کیفیت خواب و حتی غذا خوردن در هنگام بازی به چاقی کودکان دامن زده است.

6. تومور مغزی

متخصصان انگلیسی باور دارند، تومور مغزی در نوجوانی و بزرگسالی حاصل استفاده بی‌رویه کودکان از وسایل الکترونیکی است؛ یک مطالعه جامع بین‌المللی در سال 2011، نشان داد، میان استفاده از وسایل الکترونیکی و ابتلا به تومور مغزی در بزرگسالی ارتباط مستقیم وجود دارد. هر چه کودک بیشتر از وسایل الکترونیکی استفاده کند، احتمال آسیب دیدن او در بزرگسالی افزایش می‌یابد.

7. آسیب‌های انگشت دست کودکان

آکادمی پزشکی اطفال آمریکا هشدار می‌دهد که استفاده طولانی‌مدت از صفحات لمسی ابزارهای الکترونیکی به انگشت دست کودکان آسیب می‌زند؛ سرگرم شدن با تبلت و گوشی همراه فرصت بازی‌های معمولی را سلب می‌کند و به این ترتیب عضلات کودک روز به روز تحلیل می‌رود و به مروز زمان حرکاتش تأخیر بیشتری خواهند داشت.

8. خطر ابتلا به سرطان

از آنجایی که تلفن‌های همراه برای برقراری ارتباط از امواج رادیویی استفاده می‌کنند،‌ یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های استفاده از اینگونه وسایل افزایش خطر ابتلا به سرطان است.

9. آسیب‌های جسمی فراوان در اثر استفاده از هندزفری

متخصصان کلینیک درمانی کالیفرنیا ابراز کردند: «گوش دادن با صدای بلند به موزیک با استفاده از هدفون یا هندزفری به صورت طولانی‌مدت، سبب عارضه‌های مختلفی از جمله کاهش سطح شنوایی گوش به صورت موقت و یا دائم می‌شود».

هدفون به دلیل انتقال صدا به صورت مستقیم و بی‌واسطه روی سیستم شنوایی و حلق تأثیر منفی می‌گذارد.

10. اعتیاد به تلفن همراه

برخی کودکان عادت کرده‌اند صبح که از خواب بیدار می‌شوند، سراغ تلفن همراه و حتی قبل از آنکه صبحانه بخورند ساعت‌های زیادی را صرف بازی‌های آنلاین کنند که اگر والدین نتوانند کنترلی بر روی بازی‌های آنلاین فرزندشان اعمال کنند، باید گفت به راحتی این دست بازی‌ها اعتیادآور می‌شوند.

ضمن اینکه بعضی از کودکان برای افزایش رتبه و جایگاه خود در اینگونه بازی‌ها، حتی حاضر به پرداخت هزینه‌هایی هستند و گاهاً می‌بینیم که یک کودک خردسال با استفاده از کارت بانکی والدین از حساب آنها برداشت کرده تا رتبه خود در بازی را ارتقاء دهد؛ ضمن اینکه بعضی از این بازی‌های آنلاین حاوی تصاویر مستهجنی است که کودک را با فضایی که هیچ تناسبی به سن او ندارد، آشنا می‌کند و قطعاً تبعات جبران‌ناپذیری در روح و روان وی به جای می‌گذارد.

بسیاری از محققان معتقدند استفاده بیش از اندازه از تلفن همراه در ذهن و اعصاب کاربران نوعی اعتیاد پدید می‌آورد که درست مانند اعتیاد به مواد مخدر، بازی‌های رایانه‌ای، اینترنت و ... مخرب است.

معتادان به استفاده از تلفن همراه از دوستان و خانواده فاصله می‌گیرند، انزواطلب می‌شوند، اولویت‌های سنی و اجتماعی نظیر تحصیل و اشتغال را پس می‌زنند، هنگامی که تلفن همراه در دسترس‌شان نیست به آن فکر می‌کنند و از دوری‌اش رنج می‌برند.

11. کاهش مهارت‌های ارتباطی

شواهد نشان می‌دهد، جایگزینی این تکنولوژی به جای ارتباطات حضوری (به خصوص با استفاده از امکان ارسال پیام‌های کوتاه) تا حدود زیادی ارتباطات انسان‌ها را به حداقل رسانیده است.

افزایش این گونه ارتباطات به کاهش روابط چهره به چهره و زنده صوتی منجر می‌شود. ارتباطات ناقصی که در قالب متون خشک و بی روح جان می‌گیرد، مرز شوخی و جدی را درهم می‌آمیزد و مسیر اغراق آمیز و نادرستی را می‌پیماید که هرگز جایگزین مناسبی برای ارتباط کلامی و عاطفی میان گروه دوستان و آشنایان نیست و شناخت مجازی و غیر واقعی حاصل از آن نمی‌تواند معیار خوبی برای آگاهی درباره طرفین رابطه باشد.

این ارتباط مجازی فرصت یادگیری آداب زندگی را به طور عملی و از طریق ارتباط موثر با اقشار مختلف اجتماعی از فرد سلب و او را در محیطی بسته و محدود محصور می‌کند.

12. محدود شدن یادگیری

متخصصان در دانشگاه سوئیس یادآوری می‌کنند که مغز کودک در طول دوره یک سالگی با سرعت بالایی در حال توسعه و رشد است. کودکان در سن پایین از تعامل با محیط بسیار بیشتر و بهتر یاد می‌گیرند تا محدود شدن دنیایشان به یک صفحه نمایشگر.

لازم است کودکان در تعامل با دیگران درگیر شوند و حتی نکات جزئی مثل برقرار کردن تماس چشمی را در این تعاملات بیاموزند. یادگیری این مسائل در این سن ضروری است و بعدها نمی‌توان آن را جبران کرد.

13. اتلاف وقت زیاد

از آنجا که گوشی‌های تلفن همراه قابلیت دارا بودن بازی‌های مختلف را در خود دارد، کودک یا نوجوان مدت زمان زیادی را سرگرم بازی می‌شود و از دیگر کارهای ضروریش باز می‌ماند.

براساس گزارشی که شبکه سی ان ان در سال 2015 منتشر کرد، نوجوانان روزانه حداقل 9 ساعت از وسایل الکترونیکی استفاده می‌کنند که تاکنون به طرز چشمگیری نیز افزایش داشته است.

14. در ارتباط قرار گرفتن با اطلاعات نامتناسب

در بسیاری از مواقع محتویات درون پیامک‌ها و بلوتوث‌ها مسائل و اطلاعات نامناسبی دارد که ذهن کودک و نوجوان را درگیر می‌کند، مشغله فکری برای او ایجاد می‌شود و به علاوه غالباً به خاطر ترس از اطلاع والدین دچار تشویق و نگرانی می‌شود.

*استفاده بهتر کودکان از ابزار الکترونیکی با همراهی والدین

استفاده از ابزار دیجیتال ممکن است گاهی هم بسیار خوب باشد؛ به‌خصوص زمانی که بچه‌ها و والدینشان با یکدیگر برای استفاده از این دستگاه‌ها در تعامل باشند. پدرها و مادرها می‌توانند برای فرزندانشان کتاب الکترونیکی بخوانند، در بازی‌ها و اپلیکیشن‌های آموزشی به آنها کمک کنند و تجربه‌های کسب‌شده از اسمارت‌فون‌ها را به دنیای واقعی متصل کنند.

اغلب تصور می‌شود کودکان فقط به تماشای کارتون و سریال تلویزیونی علاقه دارند، ولی مطالعات موسسه "Zero to Three‌" ثابت کرده این رده سنی به بازی کردن، کتاب خواندن و استفاده از برنامه‌های تعاملی بیشتر توجه می‌کند. در واقع، برخلاف آنچه به نظر می‌رسد، کودکان به دنبال‌های راه‌های بیشتری برای کار با اپلیکیشن‌ها و دستگاه‌ها هستند و اگر والدین نیز با آنها همراهی کنند، یادگیری و تجربه کاربری آنها بسیار غنی‌تر و موثرتر می‌شود.

*ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در کلاس درس

آمارها حکایت از آن دارد که تقریباً تمام مدارس دنیا استفاده از گوش همراه در کلاس درس را ممنوع کرده‌اند، 62 درصد دانش‌آموزان می‌توانند گوشی همراه به مدرسه ببرند اما اجازه استفاده از آن در کلاس درس و یا حتی به همراه بردن آن در کلاس را ندارند.

گرچه بردن تلفن همراه به کلاس درس ممنوع است اما قطعاً هستند دانش‌آموزانی که به شیوه خاص خود از قانون مدرسه سرپیچی می‌کنند و حتی در کلاس درس از تلفن همراه استفاده می‌کنند که در این صورت بیشترین آسیب را خود دانش‌آموز می‌بینند.

سه شنبه 17/5/1396 - 16:38
سلامت و بهداشت جامعه

 

 

سازمان غذا و دارو اعلام کرد؛
معاون اداره کل نظارت بر فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، رایج ترین نوع تقسیم بندی شامپو ها را بر اساس قدرت پاک کنندگی به انواع مخصوص موهای چرب، معمولی و خشک تقسیم کرد.
 
به گزارش جام جم آنلاین ، دکتر منوچهر دادگر نژاد، شامپو را ترکیب مناسبی از یک پاک کننده معرفی کرد که عموماً به صورت مایع بوده و به منظور شستشوی بدن یا موی سر استفاده می شود و گفت: این فرآورده در هنگام شستشوی بدن یا موها چربی و آلودگی های سطحی را بدون آنکه اثر نامطلوبی بر روی مو و یا پوست از خود برجای بگذاردرا پاک می کند.

وی ادامه داد: اثر شامپو بر روی پوست و موی سر یک اثر سطحی بوده و هیچگونه جذب یا اثر عمقی بر آنها ندارد لذا موی سر بعد از شستشو، باید براق، طبیعی، بدون شوره، سفیدک و یا شکنندگی باقی بماند. شامپوها می توانند علاوه بر ماده موثره پاک کننده، بمنظور لطافت بیشتر مو حاوی مواد نرم کننده نیز باشند.

دادگرنژاد، رایج ترین نوع تقسیم بندی شامپو ها را بر اساس قدرت پاک کنندگی به انواع مخصوص موهای چرب، معمولی و خشک تقسیم کرد و افزود: شفافیت و عاری بودن از هرگونه مواد خارجی و یکنواخت، از ویژگی های فیزیکی یک شامپوی مناسب است.

وی با اشاره به اینکه یک شامپوی خوب در صورت بسته بندی مناسب و نگهداری در شرایط استاندارد حتما فاقد بوی نامطبوع است، خصوصیات دیگر یک شامپوی مناسب را شسته شدن سهل آن از روی پوست و بین موها و عدم حساسیت روی پوست و مو دانست و گفت: ویژگی های دیگری مثل رنگ و بوی مطبوع و مناسب، خاصیت براق سازی مو و شانه پذیری آسان موی موطوب نشانه هایی از یک شامپوی قابل مصرف است.

معاون اداره کل نظارت بر فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در مورد استفاده از محصولات غیر اصیل هم هشدار هایی داد و گفت: چنین محصولاتی می توانند باعث ترشح بیش از حد چربی در مو و پوست همچنین تحریک چشم و پوست شده و اثر نامطلوب بر روی پوست، موی سر و چشم بگذارد.

وی در پایان با برشمردن نکات قابل توجه مثل مشخصات بسته بندی محصولات ساخت داخل اعم از نام و آدرس کارخانه تولیدکننده، وزن آن و بطور کلی ترکیبات و مواد تشکیل دهنده در زمان تهیه شامپو، بیشترین اهمیت را در توجه به پروانه بهداشتی سازمان غذا و دارو، تاریخ تولید و انقضاء محصول و شرایط نگهداری آن عنوان و در خصوص محصولات وارداتی نیز گفت که برای پیشگیری از دسترسی به کالای تقلبی و قاچاق حتما باید از طریق برچسب اصالت آن را مورد استعلام قرار داد.

سه شنبه 17/5/1396 - 16:36
سلامت و بهداشت جامعه

 

 

مشکل همسر بنده این است که میلش به ارتباط جنسی بسیار کم است؛ در این مطلب چرایی این مسئله و چند راهکار ساده برای حل این مشکل ارائه شده است.
 
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تسنیم، در این مطلب، سؤال یکی از مخاطبان درباره ضعف جسمانی و ضعف جنسی آمده و در ادامه پاسخ به این سؤال ارائه شده است: همسرم همیشه بی‌حال است و احساس خستگی می‌کند و در اکثر اوغات چرت می‌زند و حالت خواب‌آلودگی دارد، وقتی هم می‌خوابد به‌سختی از خواب بیدار می‌شود؛ مشکل دیگر همسرم این است که میلش به ارتباط جنسی، بسیار کم است و به‌گفته خودش، اکثر وقتها، عفونتهایی از وی خارج می‌شود و رنگ چهره‌اش نیز خیلی زرد شده است.

در پاسخ به این سؤال باید گفت: واضح است که همسر شما شدیداً دچار غلبه بلغم است؛ توجه داشته باشید که رحم، مستعدترین عضو بدن خانم‌ها برای مغلوب شدن در برابر سردی است.

توصیه می‌کنیم نسبت به انجام آزمایش تیروئید اقدام کنید.

با توجه به رنگ زرد صورت همسر شما باید گفت که ایشون در عین حال غلبه صفرا هم دارند که احتمالاً با تلخی دهان هم همراه است.

ارائه نسخه کامل فقط در صورت ویزیت حضوری توسط طبیب طب سنتی قابل ارائه است اما با دستورات زیر می‌توانید بسیاری از مشکلات خود را حل کنید:

نوشیدن یک لیوان عرق رازیانه همراه با عسل هر شب

دوسین (ترکیب عسل و سیاه‌دانه) هر 12 ساعت یک قاشق مرباخوری

نوشیدن شربت سرکنگبین روزی یک لیوان

ترک جدی و قطعی مواد غذایی با مزاج سرد و مصرف غذاهای گرم‌مزاج

بادکش گرم کتف، یک شب در میان

حجامت عام

ورزش سنگین همراه با تعریق زیاد حداقل هفته‌ای سه مرتبه.

سه شنبه 17/5/1396 - 16:35
سلامت و بهداشت جامعه

 

مایکروفر یکی از مشهورترین و پر استفاده‌ترین لوازم خانگی در جهان است، نه تنها به دلیل این که به گرم کردن غذا در چند ثانیه کمک می کند، بلکه امکان پخت برخی وعده های غذایی در آب را نیز فراهم می کند. در حقیقت، هنگامی که برخی سبزیجات در این دستگاه پخته می شوند، آنها خواص بیشتری را در مقایسه با روش های پخت دیگر حفظ می‌کنند.
 
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از عصرایران، اگرچه مایکروفر برای بسیاری از مواد قابل استفاده است اما انواع خاصی از مواد غذایی وجود دارند که می‌توانند کیفیت غذایی خود را در صورت مواجهه با دماهای بالا تولید شده توسط این دستگاه از دست بدهند.

بر همین اساس، آگاهی از این که کدام مواد غذایی قابلیت استفاده در مایکروفر را ندارند و با روش های پخت دیگر می توان ارزش غذایی آنها را هرچه بیشتر حفظ کرد، اهمیت دارد.

در ادامه با برخی از این مواد غذایی بیشتر آشنا می شویم.

گوشت

برخی افراد اغلب گوشت را چند دقیقه پیش از آماده کردن غذا برای یخ زدایی داخل مایکروفر قرار می دهند. در شرایطی که این کار می تواند از آلودگی برخی باکتری ها جلوگیری کند، اما میزان ویتامین B12 و اسید آمینه های موجود در گوشت را کاهش می دهد.

افزون بر این، هنگامی که این دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد تا گوشت پخته دوباره گرم شود، عصاره طبیعی گوشت و ارزش پروتئینی آن را کاهش می دهد.

پیشنهادها

گوشت را برای یخ زدایی به مدت چند ساعت یا یک روز پیش از تهیه غذا با آن از فریزر خارج کرده و داخل یخچال قرار دهید.

گوشت آماده را در دمای پایین در تابه حرارت دهید.

برنج سفید

برنج سفید یک ماده غذایی است که به هیچ وجه نباید در مایکروفر حرارت داده شود. دماهای بالا بخش قابل توجهی از مواد مغذی موجود در برنج سفید را از بین می برند.

مایکروفر از زمان آغاز به کار خود دمای بالا و یکپارچه را ارائه می کند. این شرایط به صورت مستقیم بر محتوای ویتامین ها، مواد معدنی، و فیبر موجود در مواد غذایی تاثیرگذار است.

پیشنهادها

برنج را در یک ظرف با آب بپزید، در شرایطی که دما به تدریج و با پخت غذا افزایش می یابد.

اگر قصد دارید برنج پخته را دوباره گرم کنید، اندکی آب به ظرف اضافه کرده و آن را روی حررات کم قرار دهید.

بروکلی

دماهای بالای تولید شده در مایکروفر می توانند 97 درصد از محتوای آنتی اکسیدان های موجود در بروکلی را از بین ببرند.

تغییراتی که بروکلی طی استفاده از این تکنیک پخت تجربه می کند می تواند هم در بافت و هم در مزه آن احساس شود.

پیشنهادها

بروکلی را در قالب سالادها و اسموتی ها مصرف کنید تا از تمام ارزش غذایی آن بهره‌مند شوید.

اگر ترجیح می دهید آن را بپزید، استفاده از بخار را مد نظر قرار دهید.

کره

اگرچه افراد بسیاری کره را در مایکروفر ذوب می کنند، اما حرارت بالای این دستگاه می تواند ارزش پروتئینی کره را کاهش دهد.

پیشنهادها

کره را درون یک ظرف روی حرارت کم ذوب کنید.

هر زمان که امکان دارد، کره را در دمای اتاق نگهداری کنید تا به صورت طبیعی نرم شود.

شیر

شیر و دیگر محصولات لبنی مانند ماست می توانند تا نیمی از مواد مغذی خود را در دماهای بالا از دست بدهند.

قرار دادن شیر در مایکروفر می تواند به از بین رفتن کامل محتوای ویتامین B12 منجر شود و محتوای مواد معدنی اساسی آن را نیز کاهش دهد.

پیشنهادها

اگر قصد دارید شیر را به صورت گرم مصرف کنید، این کار را روی حرارت کم انجام دهید تا به دمای مناسب برای مصرف برسد.

سیر

متخصصان تغذیه همواره مصرف سیر به صورت خام را توصیه می کنند تا از تمام فواید تغذیه ای آن بهره‌مند شوید.

هنگامی که این ماده غذایی در دماهای بسیار بالا پخته یا گرم می شود، حدود 95 درصد از ویتامین ها و مواد معدنی خود را از دست می دهد.

در حقیقت، تنها قرار گرفتن به مدت یک دقیقه در مایکروفر برای از بین رفتن محتوای آلیسین سیر کافی است. این ماده عامل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی سیر است.

پیشنهادها

سیر خام را به اسموتی ها، سالادها یا دیگر دستورالعمل های غذایی خود اضافه کنید.

یک حبه سیر را با معده خالی مصرف کنید تا از بیشترین فواید سلامت این ماده غذایی برخوردار شوید.

قارچ

پروتئین های موجود در قارچ هنگامی که این ماده غذایی در دماهای بالا پخته می شود یا دوباره گرم می شود به طور کامل از بین می روند.

در حقیقت، هنگامی که قارچ ها در دمای اتاق خنک می شوند، هرچه بیشتر مستعد آلودگی با ریزجانداران خاص می شوند.

پیشنهادها

قارچ های پخته را دوباره گرم نکنید زیرا ممکن است موجب سوء هاضمه و التهاب شکمی شوند.

این ماده غذایی را در دمای 70 درجه سانتیگراد بپزید.

قارچ را در دستورالعمل هایی که به پخت بیش از اندازه و طولانی مدت نیاز ندارند، استفاده کنید.

سه شنبه 17/5/1396 - 16:34
سلامت و بهداشت جامعه

روابط عمومی سازمان غذا و دارو، طی اطلاعیه ای اسامی تعدادی از فرآورده های غذایی غیر مجاز را اعلام کرد.
 
به گزارش جام جم آنلاین، روابط عمومی سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای ﻧﻮﺷﺎﺑﻪ اﻧﺮژی زا با نام تجاریﻣﻮﺗو، نمک دریاچه با نام تجاریﺳﻮﻧﺎﮐﺲ ﻓﺎﻗﺪ، ﻧﺎن ﺧﺸﮏ ﺳﺒﻮس دار ﮔﻨﺪم ﻧﺎن ﺧﺸﮏ ﺳﺒﻮس دار ﺟﻮ با نام تجاری اﮐﺴﯿر، ﮐﻮرن ﻓﻠﮑﺲ با نام تجاری Mr.break fast و روﻏﻦ زﯾﺘﻮن ﺗﺼﻔﯿﻪ ﺷﺪه ﺷﺮﮐﺖ ﺻﻨﺎﯾﻊ ﻏﺬاﯾﯽ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﻼرﺧﺰر با نام تجاریﮔﯿﻼر را به دلیل نداشتن مجوزهای بهداشتی غیرمجاز و تقلبی معرفی کرد.

در این اطلاعیه همچنین محصولاتی چون ﺳﻮهان نام تجاری ﺟﺮﯾﺎن، ﻣﻮﺳﺴﻪ ﻧﺎرﮔﻞ ﻧﺎزﭼﻨﺎر نام تجاری ﻧﺎرﮔﻞ ﭼﺎی ﺳﯿﺎه ﺧﺎرجی به دلیل جعل و آﺟﯿﻞ و ﺧﺸﮑﺒﺎر ﮐﺎرﮔﺎه آﻗﺎی ﻣﺤﺴﻦ ﻋﺮﺑﯽ با نام تجاریﻋﺮﺑﯽ را به دلیل ابطال مستندات مورد نظر اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو غیرمجاز شمرده می شوند.

بر این اساس افرادی که محصولات نامبرده را در مراکز فروش مشاهده می‌کنند خواست که معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور را مطلع سازند تا نسبت به جمع‌آوری آنها اقدام لازم را به عمل آورند.

گفتنی است؛ شماره تلفن ۶۶۴۰۵۵۶۹ روابط عمومی سازمان جهت دریافت مشخصات مکان‌های عرضه فرآورده‌های غیرمجاز اعلام شده است.

سه شنبه 17/5/1396 - 16:32
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته