• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1009
تعداد نظرات : 155
زمان آخرین مطلب : 5301روز قبل
آموزش و تحقيقات

در فنلاند "آدامسی" پنج هزار ساله پیدا شد 

دانشجویی انگلیسی در زمان سفر باستان شناسی به فنلاند، صمغی را پیدا کرد که پنج هزار سال عمر دارد و انسان های کهن از آن بعنوان آدامس استفاده می کردند.

"سارا پیکین" در سفر باستان شناسی داوطلبانه ای به سواحل غربی فنلاند حضور یافت که در آنجا این کشف جالب را داشت.

پروفسور "تریور براون" استاد وی گفت: "صمغ درخت سپیدار دارای فنل (carbolic acid) است که ماده ضد عفونی کننده طبیعی است. معمولاً چنین محسوب می شود که انسان های دوران نئولیت اگر دچار بیماری های عفونی در لثه خود می شدند، این صمغ را می جویدند. بسیار جالب است که روی این قطعه صمغ که سارا آن را پیدا کرد، جای دندان نیز بطور مشخص باقی مانده است".

صمغ سنگی و سایر کشف های سارا، شامل حلقه کهربایی و نوک عقربه ای از شیست برای آزمایش به لابراتوار داده شده و پس از آن در مرکز مطالعه فرهنگ عصر حجر فنلاند به نمایش در آمدند.

   

 

دوشنبه 29/5/1386 - 20:38
سياست

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم باوی گفت: این کشور بیش از یازده میلیون نفر جمعیت دارد که 98 درصد آنرا مسلمانان تشکیل می‌دهند، هرچند در عمل هیچ غیر مسلمانی دیده نمی‌شود و این آمار جنبه سیاسی دارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم باوی مدیر حوزه علمیه رسول اکرم(ص) نیجر با اشاره به ویژگی‌های جغرافیایی و سیاسی نیجر گفت: این کشور بیش از یازده میلیون نفر جمعیت دارد که 98 درصد آنرا مسلمانان تشکیل می‌دهند، هرچند در عمل هیچ غیر مسلمانی دیده نمی‌شود و این آمار جنبه سیاسی دارد. تفکرات سیاسی موجب شده است در کشوری که تنها چند هزار مسیحی زندگی می‌کنند، کلیساهای متعددی ساخته شود
حجت‌الاسلام باوی، با اشاره به فعالیت‌های مسیحیت در این کشور آفریقایی افزود: سیاست‌های غلط دولت سبب شده تنها در شهر نیامی که پایتخت نیجر است بیش از 40 کلیسا وجود داشته باشد در حالیکه تعداد مسیحیان پایتخت اندک و انگشت شمار است.
نماینده سازمان حوزه‌ها و مدارس علمیه خارج از کشور در نیجر با بیان اینکه استکبار در صدد تاراج منابع و معادن کشورهای آفریقایی است تصریح کرد: این کشور دارای معادن سرشار اورانیوم است، اما به دلیل فعالیت‌های سلطه‌گرانه استکبار، هیچ نفعی از آن به مردم نمی‌رسد و حتی بسیاری از آنان از وجود معادن و منابع کشور خود بی‌خبرند.
وی کشاورزی را حرفه و شغل بیشتر مردم این کشور آفریقایی عنوان کرد و اظهار داشت: آب و هوای دو فصلی شرایط خوبی را برای کشاورزی به وجود آورده است، اما مردم از امکانات و ابزار اولیه کشاورزی محروم هستند.
حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم باوی مردم نیجر را عالم دوست و علاقه‌مند به اهل بیت(ع) دانست و افزود: نماز جماعت و نماز جمعه در بیشتر شهرها نمود بسیار خوبی داشته و مورد استقبال مردم است.
وی با اشاره به نظام آموزشی کشور نیجر یادآور شد: این نظام بر مبنای اصول آموزشی فرانکو - عرب استوار است که در آن ریاضیات، فیزیک و شیمی همراه با ادبیات عرب و علوم اسلامی تدریس می‌شود.
مدیر حوزه علمیه رسول اکرم(ص) نیجر در ادامه گفت: بیش از پانصد مدرسه در مقطع دبستان و 14 مدرسه در مقطع راهنمایی و دبیرستان در نیجر وجود دارد که بخش عربی و اسلامی آنها در حال رشد است.
نماینده سازمان حوزه‌‌ها و مدارس علمیه خارج از کشور در نیجر، به سابقه ورود اسلام در این کشور اشاره کرد و افزود: اسلام از قرون نخستین و همراه با دیگر کشورهای آفریقایی به نیجر وارد شده است و مساجد سنگی و دیگر آثار تمدن اسلامی گواه این مطلب است.
حجت‌الاسلام باوی، با اشاره به وضعیت سیاسی نیجر، آن را با ثبات و دارای اصول دموکراسی دانست و گفت: تنها در هفت سال قبل رئیس جمهوری این کشور ترور شد و پس از وی یکی از فعالان سیاسی که رابطه خوبی نیز با جمهوری اسلامی دارد اکنون در مسند ریاست جمهوری قرار دارد.
 

      

             خبرگزاری ایسکانیوز

دوشنبه 29/5/1386 - 20:30
دعا و زیارت

به مناسبت روز جهانی مسجد

مسجدهمه مذاهب الهی و آسمانی و بسياری از مکتب‌های بشری که تکيه‌گاه اجتماعی داشته‌اند، انتخاب و تعيين مکانی را به عنوان يک پايگاه خاص جهت انجام برنامه‌ها و مراسم مخصوص خود لازم می‌دانسته و وجود آن را برای پيروان خود يک امر مسلم و ضروری تلقی می‌کرده و جزو اولين برنامه‌های خود می‌دانسته‌اند و در صورت نداشتن چنين پايگاهی خود را ضعيف و بی‌تکيه‌گاه و شکست خورده و پيروان خود را بدون تکيه‌گاه و پراکنده می‌پنداشتند.

در قرآن و تمدن اسلامی، مسجد به مکانی گفته می‌شود که عبادتگاه مؤمنان است. وجه تسميه عبادتگاه مسلمانان به مسجد از آن روی است که سر به سجده نهادن مظهر و نمود اوج فروتنی و کرنش در برابر خداست.

مسجد با فضايي كه مهيا مي‌كند در رشد و اعتلاي مؤلفه‌هاي دين بسيار مؤثر خواهد بود. امام صـادق (ع ) مـى‌فـرمـايـد: پـدرم امـام ‌بـاقر (ع ) هميشه حاجت‌هاى خود را هنگام ظهر از خداوند درخواست مى‌نمود. پدرم هرگاه حاجتى و درخواستى داشت بعد از صدقه دادن و استفاده از بوى خوش به طرف مسجد مى‌رفت و حاجت خود را درآن جا از خداوند مى‌طلبيد.

هـمـان طـور كـه گفتيم مسجد يك قدم نزديك‌تر به خدا است و امامان هم به اين معتقد بودند و زمـانى را كه زودتر به اجابت مى‌رسيد برمى‌گزيدند. در بعضى از روايات نيز آمده است كه دعا به صورت جمعى و گروهى مقبول تر و پسنديده تر است.

شـيـخ حـر عـاملى در كتاب ارزشمند وسائل الشيعه بابى تحت عنوان «باب استحباب الاجتماع فـى الـدعاء من اربعه الى اربعين» آورده و رواياتى را در اين زمينه مطرح نموده است.

از جمله از قول امام صادق (ع) آورده است كه آن حضرت در اين باره فرمود: «هيچ گاه چهار نفر با هم اجتماع نكرده اند كه براى مطلبى به درگاه خدا دعا كنند جز اين كه با اجابت آن دعا از هم جدا شده اند». امام صادق(ع) در حديث ديگرى فرمود: «هرگاه پيش آمدى پدرم را غمناك مى‌كرد زنان و كودكان را جمع مى‌كرد، سپس دعا مى‌نمود و آنها آمين مى گفتند».   

   

            جهانداد معماريان - همشهری آنلاین

دوشنبه 29/5/1386 - 20:21
دعا و زیارت

محمد هادی مؤذنبه ياد مرحوم حاج قدرت‌الله لطيفي رئيس هيئت امناي مسجد مقدس جمكران

تا كـى به تمنـاى وصـال تو يـگانه
اشكم شود از هر مژه چون سيل روانـه
خواهد به سرآيد غم هجران تو يا نه
اى تيـر غمـت را  دل عشاق نشـانه
جمعى به تو مشغول و تو غايب زميانه

واژه « اَمِـرِتات» در اوستايي به معنای نمیرندگی و بی‌مرگی است، واين عجب كه ما آن مرداد ‌كرده ايم و اين ماه براي من ماه سختي بود ماه مرگ محبوبانم.

در ابتداي آن آيت حق مرحوم آيت‌الله حق‌شناس و در ميانه‌اش مرحوم آيت‌الله مشكيني و روز شنبه 27 مرداد مرحوم حاج آقاي لطيفي را از دست داديم.

مرحوم حاج قدرت‌الله لطیفی رئیس هیئت امنای مسجد مقدس جمكرانهمت بلند اين مرد بزرگ و با اراده كه صلابت ايمان وقلب مالامال از محبت مهدي آل محمد عج و نگاه نافذ و صميمي ‌و صداي پرطنين او راهرگز نمي‌توانم ازياد ببرم، او كه حق بزرگي برگردن ملت ما دارد نه تنها براي تجديد بناي مسجد مقدس جمكران كه براي ابلاغ پيام امام عج كه موجب پيروزي انقلاب اسلامي‌وانفجار نور گشت.

يك روز پيش از رحلت مرحوم آيت الله حق شناس ميهمان من بود و با تواضع بي‌نظيرش مرا غريق منت ساخته بود وسخناني مي‌گفت كه جان را واله حق مي‌ساخت و شيداي ديدار يار مي‌كرد.

از نخستين تشرف خود در حجره سرد و نموري گفت كه درايام طلبگي درمدرسه‌اي درمشهد مقدس نصيبش شده بود و اينكه چگونه مشمول محبت محبوبش گشت و لقمه‌اي از مائده آسماني او سهم آيت الله ميرزا مهدي اصفهاني هم شد.... از خاطره مسجد سهله و دو معتكف جوان اهل سلوك آن مسجد ( كه بعدها يكي ازآنها لاله‌اي از ملكوت و متكفل امر خدمت به خلق خدا شد يعني مرحوم حاج آقا مجتهدي و ديگري مرجع عاليقدر جهان تشيع حضرت آيت الله العظمي ‌وحيد خراساني ادام الله ظله الوارف ) و از خاطره فرمان مولا عج به او براي بناي مسجد مقدس جمكران بويژه حفرچاه آن درنقطه‌اي خلاف نظر مهندسان وقت كه هموطني زرتشتي مسئول آنها بود و با مشاهده معجزه امام عج پول را پس داده بود و تا آخرعمر كارهاي مربوط به چاه با او بود.

و سرانجام از داستان بردن پيام امام عج براي امام راحل براي صدور شكستن حكومت نظامي‌و متعاقب پيروزي انقلاب در 22 بهمن به بركت اجراي فرمان مولاعج... دو هفته پيش آخرين ديدار بود، باز با بزرگواري با همان گامهاي استوار عصازنان مرا غريق منت ساخت و ساعتها ميزبانش بودم و گفت وگفت و گفت از مرحوم آيت‌الله نخودكي و سفر حج و محضر دوست و...

و آخرين مكاشفه‌اي كه برايش رخ داده بود و نكات ديگري كه جاي آن نيست... و من 27 مردادماه 1386 هنگام اذان مغرب حيران بدو نگاه مي‌كردم كه پيكر نازنينش نيازمند ناز طبيبان گشته بود و او جان به جان آفرين تسليم كرده بود... خوش به حال او كه مجدد بناي مسجدي گشت كه يادآور مولاي محبوب ومنتظر ماست و در صحيفه عملش همين بس كه قيام به اجراي فرمان امام عج كرد و تبعيت از ‌هادي حي را به عينه مجسم نمود.

ما درآستانه ظهوريم و همه بسوي ظهور درحركتيم. آيا خود را براي آن دوران باشكوه آماده كرده ايم.

رحمت خدا بر روح لطيف لطيفي كه قدرت خدا را درانجام كاري كارستان به ما نشان داد.     

    

            محمد هادی مؤذن - همشهری آنلاین

دوشنبه 29/5/1386 - 20:7
ورزش و تحرک
دیوید بکهام بازیکن سابق منچستر یونایتدنخستين گل بكهام در ليگ حرفه اى آمريكا، خاطرات دوران درخشان او در سطح اروپا را زنده كرد. شاهكارهاى ديويد را به ياد مى آوريد؟ شايد در ليست پيش رو بخشى از انتخاب هايتان را بيابيد!
1) انگلستان ۲ - يونان ۲ (آخرين بازى مرحله مقدماتى جام جهانى ۲۰۰۲)
نمايش او در بازى روز ۶ اكتبر ۲۰۰۱ تنها با واژه شاهكار قابل توصيف است. او پاس گل تدى شرينگهام را ارسال كرد و در ثانيه هاى پايانى بازى، انگلستان را به جام جهانى برد. ماجرا چگونه شكل گرفت؟ انگلستان قبل از رويارويى با آلمان، ۶ امتياز از رقيب ديرينه عقب بود اما يك بازى كمتر داشت. اگر آنها ميزبان خود را شكست مى دادند و ۲ بار بازى بعدى مقابل آلبانى و يونان را هم مى بردند، به عنوان سرگروه، جواز صعود مستقيم را كسب مى كردند. هت تريك اوون، با شكوه ترين پيروزى شيرهاى سپيد مقابل ژرمن ها از جنگ جهانى تا كنون را رقم زد. برترى ۲ بر صفر مقابل آلبانى، يك معناى خاص داشت؛ شكست يونان صعود مردان اريكسون را قطعى مى كرد. در بازى همزمان بين فنلد ند آلمان اتفاق خاصى رخ نداد اما جدال انگلستان و يونان حكايت خاصى داشت. ابتدا يونان پيش افتاد. در ادامه، سانتر بكهام و ضربه سر شرينگهام گل تساوى جزيره نشينان را به ارمغان آورد. يك دقيقه بعد يونان بار ديگر پيش افتاد. تا دقيقه ۹۲ اتفاق ديگرى نيفتاد. وقتى ساعت اولدترافورد، گذشت ۹۲ دقيقه و ۴۵ ثانيه از بازى را نشان داد، همه ورزشگاه دست به دعا برداشتند. ديويد! ضربه آزاد را درون دروازه قرار بده و انگلستان را به جام جهانى ببر. پسر لندنى معمولاً درخواست ها را مى پذيرفت و اين بار با هرچه در توان داشت يك ضربه قوس دار را درون دروازه «نيكو پوليديس» جاى داد. ستاره هاى جزيره با امتياز مساوى و فقط به خاطر تفاضل گل بهتر نسبت به آلمان، راهى فستيوال جهانى فوتبال شدند؛ بالاتر از دشمن ديرينه!
2) منچستريونايتد ۲- بايرن مونيخ ۱ (فينال ليگ قهرمانان اروپا در فصل ۱۹۹۹ - ۱۹۹۸)
قرار بود بكهام جاى خالى اسكولز و كين را پر كند اما نقش او در آن بازى دراماتيك پررنگ تر از وظايف خاص يك «ناجى» بود. بايرن عكس خود را در جام مى ديد... كرنر زيباى بكهام در دقيقه ۹۱ با دخالت گيگز به شرينگهام رسيد و او گل تساوى را درون دروازه كان جاى داد. هواداران منتظر هنرنمايى بكهام در ۲ وقت ۱۵ دقيقه اى بودند كه ناگهان كرنر ديگرى از سوى ستاره شماره ۷ ارسال شد. اين بار شرينگهام روى توپ اثر گذاشت و «سولشار» گل قهرمانى را به ثمر رساند.
3) ويمبلدون صفر - منچستريونايتد ۳ (بازى فصل ۱۹۹۶ - ۱۹۹۵ ليگ برتر انگلستان)
ورزشگاه ويمبلدون معمولاً محلى براى نمايش انواع ضربات لاب (عبور دادن توپ از بالاى سر دروازه بان) بود؛ با اين حال شاهكار بكهام در بعدازظهر گرم لندن، كيفيت يگانه اى داشت. منچستريونايتد ۲ بر صفر پيش افتاد اما بكهام راضى به نظر مى رسيد. او در يك موقعيت استثنايى وقتى ديد «نيل ساليوان» دروازه بان حريف از دروازه خارج شده، يك ضربه زيبا نواخت. توپ آرام آرام در هوا چرخيد و در ميان بهت همگان به تور دروازه چسبيد. فرگوسن فرياد زد اين جوان را باور كنيد. مربى وقت تيم ملى، صداى او را شنيد و ۳۰ روز بعد، بكهام را ملى پوش كرد.
4) انگلستان ۱ - آرژانتين صفر ( مرحله گروهى جام جهانى ۲۰۰۲)
انتقام هميشه شيرين است. ۴ سال قبل ديه گو سيمئونه آرژانتينى باعث اخراج بكهام و حذف تيم ملى انگلستان شده بود.«آلدو دوشر» هموطن او نيز ۲ ماه قبل از آغاز جام جهانى ،۲۰۰۲ پاى ستاره انگليسى را شكست. ديويد صبر پيشه كرد. او با پنالتى واپسين دقايق نيمه اول بازى ۲ تيم در مرحله گروهى رقابت هاى فوق، عامل حذف آبى و سفيدها نام گرفت و قرمزپوشان را به سمت كسب جام پيش برد.
5) لاكرونيا صفر - منچستريونايتد ۲( مرحله گروهى ليگ قهرمانان در فصل ۲۰۰۲ - ۲۰۰۱)
داستان بكهام و لاكرونيا از شوت ۳۰ ياردى كه ديويد در اين بازى درون دروازه مولينا جاى داد، آغاز شد. اولين برد يك تيم انگليسى در خانه اسپانيايى ها با درخشش بهترين تركيب خط ميانى تاريخ منچستريونايتد (كين، بكهام و اسكولز) به ياد آورده مى شود. حتى اتفاقات جدال دور برگشت و شكسته شدن پاى بكهام هم تحت تأثير نمايش جادويى «ريازور» قرار گرفت.
6) رئال مادريد ۴ - بارسلونا ۲ (ال كلاسيكو فصل ۲۰۰۵ - ۲۰۰۴)
بهترين بازيكن «ال كلاسيكو» گل نزد اما باعث شد هم تيمىهايش ۲ بار برنابئو را به لرزه درآورند. گل زيدان حاصل سانتر ستاره فعلى گالكسى بود و رونالدو نيز با استفاده از پاس طلايى بكهام، دروازه والدز را گشود. بلوند انگليسى همچنين نقش انكارناپذيرى در شكل گيرى گل اوون (هموطنش) داشت.
7) تاتنهام ۳ - منچستريونايتد ۵ (بازى ليگ برتر انگلستان در فصل ۲۰۰۳)
اولين بازى بكهام به عنوان كاپيتان منچستريونايتد با يك بازگشت تاريخى توأم شد. تاتنهام در نيمه اول ۳ بر صفر پيش افتاد اما منچستريونايتد بدون «روى كين» تسليم نشد. كول و سپس بلان (روى پاس بكهام) اختلاف را به حداقل رساندند. در ادامه نيستلروى و «ورون» كه شايد بهترين بازى خود را در لباس شياطين سرخ ارائه كرد، منچستريونايتد را پيش انداختند و سپس بكهام بيست و دومين گل فصل خود را درون دروازه تيم محبوب پدر بزرگش جاى داد. هافبك بهتر از او وجود داشت؟
8) منچستريونايتد ۴ - رئال مادريد ۳ (بازى برگشت مرحله يك چهارم نهايى فصل ۲۰۰۳ - ۲۰۰۲ ليگ قهرمانان اروپا)
بكهام معمولاً از كوچكترين فرصت ها، بهترين بهره را مى برد و هنگامى كه به خاطر درگيرى با فرگوسن، تنها فرصت حضور چند دقيقه اى را به دست آورد، هرگز تعلل نكرد. ورون هرگز نتوانست بدرخشد و فرگوسن مجبور شد بكهام را وارد زمين كند. اين ستاره در ۲۰ دقيقه ۲ گل (اولى حاصل يك ضربه آزاد و ديگرى از نزديكى هاى دروازه) زد و باخت ۳ بر ۲ تيمش را به برترى ۴ بر ۳ تبديل كرد؛ هر چند اين نتيجه براى صعود كافى نبود.
9) منچستريونايتد ۴ - گالاتاسراى صفر ( بازى مرحله گروهى ليگ قهرمانان اروپا در فصل ۱۹۹۴- ۱۹۹۳ )
سانتر هاى زيبا و پاس هاى دقيق بكهام در اولين نمايش اروپايى، سران يوفا را مجاب كرد بر تعداد بازيكنان بومى باشگاه ها بيفزايند! ديويد ۹ سال در ليگ قهرمانان به هنرنمايى پرداخت و ۸۷ بار تور دروازه ها را لرزاند.
10) رئال مادريد ۲ - بتيس ۱(يك بازى در چهارچوب رقابت هاى لاليگا)
بكهام خيلى زود در اسپانيا محبوب شد؛ البته نه به خاطر چهره! او در اولين بازى خود براى رئال مادريد از فاصله ۶ ياردى گل زد تا هواداران تولد مربع كهكشانى ها شامل زيدان، فيگو، رونالدو و بكهام را باور كنند. گلزنى در سومين دقيقه نخستين بازى فصل، بيانگر يك نكته ويژه بود؛ او تمام نشدنى است!
    
  
          ابرار ورزشی
دوشنبه 29/5/1386 - 18:14
اخبار

دو نفر به دنبال متلاشی شدن یک مرکز فساد و فحشا در تهران به محاصره پلیس در آمدند و بازداشت شدند.

از «پاتوق شیطان» 52 حلقه سی دی مستهجن، مقدار زیادی مشروب ، کوکایینو... کشف شد.
افسران تجسس کلانتری 103 گاندی به دنبال تماس های مردمی باخبر شدند یک ساختمان در خیابان جردن - خیابان فرید افشار، تبدیل به پاتوق هوسرانان و زنان بدظاهر شده است.
بنابراین پلیس تهران در اطراف خانه موردنظر کمین کرد، در فرصتی مناسب به آنجا هجوم برد و دو مرد به نام های "علی – ع" و "حمید – ل "را دستگیر کرد.
شواهد نشان می دهد این تبهکاران، دختران و زنان فریب خورده را به خاطر مشتی پول به منجلاب فساد می کشیدند. مأموران در بازرسی از «پاتوق شیطان» یکدستگاه گیرنده ماهواره، 52 حلقه سی دی مستهجن، مقدار زیادی مشروب الکلی، 597/44 گرم کوکایین، 597/8 گرم شیشه، 97/10 سوت کراک، 7 پایپ و یک دستگاه ترازوی دیجیتالی ویژه مواد افیونی کشف کردند. تحقیق جامع تر پلیس تهران درباره این پرونده ادامه دارد.
 
   

             خبرگزاری ایسکانیوز

دوشنبه 29/5/1386 - 18:3
ورزش و تحرک

تاريخچه فيفا

روز ۲۱ ماه مى ۱۹۰۴ اساسنامه اى كه توسط ويلهلم هوشمن هلندى به عنوان پيش نويس فدراسيون بين المللى فوتبال نوشته شده بود به امضاى اعضاى مؤسس رسيد. هيئت مؤسس عبارت بودند از اشنايدر (سوئيس)، هوشمن (هلند)، مولينگهاوس (بلژيك)، سيلور (دانمارك)، ماكس كاهن (بلژيك)، آندره اسپير (فرانسه) و روبرت گوئرين (فرانسه). ۲ روز بعد برپايه اساسنامه تدوين شده، نخستين كنگره فيفا تشكيل گشت و طى آن روبرت گوئرين دبيركل سازمان فوتبال فرانسه به عنوان اولين رئيس فيفا انتخاب شد. با گذشت زمان، كشورهاى بيشترى به عضويت فيفا درآمدند. انگليسى ها البته روى چندان خوشى به اين تشكيلات نوپا نشان ندادند و در ابتدا به عضويت آن در نيامدند. در سال ۱۹۱۴ هنگامى كه ژول ريمه رئيس فدراسيون فوتبال فرانسه ايده جام جهانى را نخستين بار مطرح نمود، هوشمن هلندى كه اولين قوانين را براى تصويب فيفا تدوين نموده بود، استقبال شايانى از آن به عمل آورد. او حتى بر اين عقيده بود كه فوتبال المپيك بايد به جام جهانى تبديل شود اما چند عضو ديگر فيفا اعتقاد داشتند كه فقط با نظارت فيفا، فوتبال المپيك مى تواند به عنوان يك رويداد قهرمانى فوتبال در جهان شناخته شود و فوتبال المپيك بايد از قوانين فيفا پيروى نمايد.

036141.jpg

مباحث اينچنينى در بين اعضاى فيفا ادامه داشت كه در سال ۱۹۱۴ جنگ جهانى اول سراسر اروپا را فرا گرفت و هرگونه تلاش و كوششى را براى به ظهور رساندن ايدهجام جهانى از بين برد. تمامى كشورهايى كه علاقه به برگزارى جام جهانى داشتند با مسائل ديگر روبرو بودند و فكر ايجاد جام جهانى را از ذهن خود دور كردند. پس از پايان جنگ، فيفا در سال ۱۹۱۹ دوباره شروع به كار كرد و چندى بعد هيئت جديد به رياست ژول ريمه بر سر كار آمد. ژول ريمه، لوئيز استورپ را به عنوان معاون و هوشمن را به عنوان دبيركل فدراسيون بين المللى فوتبال برگزيد. در زمان شروع رياست ژول ريمه در مجموع ۲۰ كشور عضو فيفا بودند اما هنگامى كه در سال ۱۹۵۴ از اين سمت استعفا داد، تعداد اعضاى فيفا به عدد ۸۵ رسيده بود كه يك ركورد قابل  توجه براى پيرمرد پرتلاش و خوش فكر فرانسوى محسوب مى شد. ژول ريمه براى ايجاد جام جهانى سعى و تلاش فراوانى از خود نشان داد كه سفرهاى بى شمار به كشورهاى عضو فيفا در اقصى نقاط جهان، مبارزه با مخالفين جام جهانى، تشكيل اجلاس هاى بى شمار، تعيين ميزبان اولين دوره، بحث با مخالفين ميزبانى اروگوئه (كشورهاى هلند، سوئيس و ايتاليا كه خواستار ميزبانى ايتاليا بودند)، تشكيل كميته سازماندهى بازى ها، ايجاد يك صندوق مالى براى پشتيبانى اين بازى ها، بحران هاى اقتصادى اعضاى اروپايى فيفا پس از جنگ و همچنين عدم اجازه باشگاه ها براى حضور بازيكنانشان در تيم ملى، گوشه اى از مشكلات بى شمار ژول ريمه بود اما او سرانجام به خاطر تلاش هاى طاقت فرسايش موفق شد تمامى اين موانع را از ميان بردارد و شاهد برگزارى جام جهانى فوتبال باشد. زمانى لبخند بر چهره ژول ريمه نقش بست كه ۳ كشور بلژيك، رومانى و فرانسه با يك كشتى مسافرتى با تحمل يك مسافرت طاقت فرسا و طولانى به مونته ويدئو رسيدند تا در جام جهانى حضور يابند. بدين ترتيب جام جهانى با انسجام تشكيلات فيفا در تصميم گيرى و سازماندهى تولد يافت و امروزه به هيجان انگيزترين رويداد ورزشى جهان تبديل شده است. امروزه بيش از ۲۱2 كشور عضو فيفا هستند كه اكثر آنها در رقابت هاى مقدماتى جام جهانى حضور مى يابند. مقر فيفا در زوريخ، كشور سویيس قرار دارد كه ساختمان آن در سال ۱۹۷۶ داير شده است و تاكنون ۸ نفر بر اين تشكيلات عظيم رياست كرده اند. از آنجايى كه نظارت مستقيم بر تمامى كشورها از سوى فيفا امرى بسيار دشوار است، از اين رو در هر قاره كنفدراسيونى جداگانه توسط فيفا ايجاد شده است تا اين كنفدراسيون ها زير نظر فيفا بر كار كشورهاى قاره خود نظارت نمايند و مسابقات قاره اى را برگزار كنند.
رؤساى فيفا از زمان تأسيس تاكنون
روبرت گوئرين (فرانسه) - ۱۹۰۴ تا ۱۹۰۶
دانيل وولفال (انگلستان) - ۱۹۰۶ تا ۱۹۱۸
ژول ريمه (فرانسه) - ۱۹۲۰ تا ۱۹۵۴
رودلف ويليام سيلدريز (بلژيك) - ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۵
آرتور دريورى (انگلستان) - ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۱
سراستانلى راس (انگلستان) - ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۴
ژائو هاوه لانژ (برزيل) - ۱۹۷۴ تا ۱۹۹۸
سپ بلاتر (سوئيس) - ۱۹۹۸ تا امروز  

   

           ابرار ورزشی

دوشنبه 29/5/1386 - 17:57
ورزش و تحرک

پس از جنجالى كه اخيراًبر سر نپذيرفتن گل تيم ليگ برتر انگلستان به وجود آمد اتحاديه فوتبال اين كشور قصد دارد از فناورى گل - لاين استفاده كند. در جريان باخت فولهام به ميدلزبرو، داور مسابقه گل كاملا صحيح «ديويد هيلى» در وقت اضافه را نپذيرفت. تصاوير تلويزيونى به وضوح نشان مى داد ضربه هيلى از خط دروازه ميدلزبرو عبور كرده اما «اندى دورسو» داور وسط و كمك وى «يان گاسلينگ» گل را نپذيرفتند تا تيم فولهام با نتيجه ۲ بر ۱ بازنده شود. در ديدار تيم ساوتهمپتون مقابل نورويچ نيز اتفاق مشابهى رخ داد و «جرج برلى» سرمربى ساوتهمپتون اعتقاد داشت توپ پيش از اينكه توسط دروازه بان نورويچ مهار شود، از خط دروازه عبور كرده است. ساوتهمپتون كه در نيمه نخست يك بر صفر جلو بود، سرانجام با نتيجه ۲ بر ۱ تن به شكست داد تا برلى خواستار استفاده از فناورى گل - لاين شود. اين فناورى شامل نصب يك ريزتراشه در توپ فوتبال است كه هنگام عبور آن از خط دروازه، سيگنالى را براى داور ارسال مى كند. هم اكنون اتحاديه فوتبال انگلستان در صدد است همه جوانب و ملزومات استفاده از اين فناورى را بررسى كند. سخنگوى اتحاديه اظهارداشت: قوانين فيفا تصريح مى كند داور بايد تصميم نهايى را بر اساس آنچه در زمين مسابقه ديده اتخاذ كند و نمى تواند در حين بازى به بازبينى تصاوير تلويزيونى بپردازد اما فناورى گل - لاين قبلا تجربه شده و هنگام عبور توپ از خط سيگنالى را براى داور مى فرستد كه ديگر نيازى به بازبينى فيلم هم نيست. وى خاتمه داد: « عملى شدن اين تصميم در همه مسابقات به اجازه فيفا نياز دارد اما ما علاقه منديم اين سيستم هر چه زودتر مورد استفاده قرار بگيرد.»     

   

             ابرار ورزشی

دوشنبه 29/5/1386 - 17:46
سياست

13 قلم كالاي اساسي به منظور حمايت از توليدات داخلي و جلوگيري از قاچاق از راه‌هاي قانوني صاحب گمركات تخصصي شدند.

ايجاد گمركات تخصصي براي 13 قلم كالا از پراكندگي صادرات كه موجب قاچاق از راه‌هاي قانوني مي شود، جلوگيري خواهد كرد.
گمركات ياد شده بنا به تشخيص ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز از سوي گمرك ايران در كشور ايجاد شده است.
13 قلم كالاي ياد شده و گمركات تخصصي در نظر گرفته شده براي آنان به شرح زير است:
1. اسانس طبيعي گل محمدي و كنستانتره نعناع: غرب تهران و مهرآباد
2. برگ تست استريليزاسيون: غرب تهران و مهرآباد
3.  تجهيزات مخابراتي، فروموليبدون و فرآورده‌هاي آن: تبريز، غرب تهران، مهرآباد، شيراز، شهيد رجایی بندرعباس، قزوين و يزد (فقط موليبدون و تركيبات آن)
4. گل و گياه: مهرآباد، غرب تهران، مشهد، نوشهر، شهيد باهنر بندرعباس، آستارا، انزلي، اينچه برون، خرمشهر، جلفا، شيراز، اراك، اصفهان (فرودگاه)
5. تجهيزات الكتريكي: مهرآباد، شهريار، شيراز، بندرامام، شهيد رجایی، مشهد، نوشهر و قزوين
6.  چاي:‌ غرب تهران، مشهد، شهيد رجایی، شهيد باهنر، يزد، نوشهر، بندرانزلي و سهلان – گمرك اينچه برون
7. پوست، چرم و سالامبور: جنوب تهران، سهلان، مشهد، همدان و تبريز، سمنان
8. فرش: مهرآباد، غرب تهران، كرمان، تبريز، شهيد رجایی، قم و همدان، شيراز، مشهد، اصفهان، سهلان
9. پسته: كرمان، شيراز، غرب تهران، مهرآباد و سيرجان، رفسنجان، نوشهر (براي روسيه وآسياي ميانه)
10. زعفران: مشهد و مهرآباد، يزد
11. فرآورده‌هاي نفتي:‌ جلفا، بازرگان، بندر امام خميني، شهيد رجایی، دوغارون، ميرجاوه، سرخس، آستارا، خسروي، بوشهر، نوردوز، رازي و مهران
12. طلا و نقره: مهرآباد و اصفهان، يزد
13. انواع مصنوعات سنگي حكاكي شده مورد استفاده در معماري همچون انواع شومينه،‌ انواع واشر سيلندر، انواع دستگاه بستني سازي، دستگاه بسته بندي دو خطه، عدسي عينك، كاغذ استنسيل، شيشه شيرخوري وسيليكون: غرب تهران، مهرآباد و شهيد رجایی بندرعباس


 خبرگزاری موج

دوشنبه 29/5/1386 - 17:42
ادبی هنری

يك استاد دانشگاه گفت: شاعران جوان ما اغلب بدون ايده، بدون آرمان و بدون تعهد اجتماعي شعر مي‌گويند و تعهد ستيزي عيب و آفت بزرگي براي شاعران است. 

علي اصغر بشردوست استاد دانشگاه و صاحب نظر در مسائل شعري گفت: در يك دهه اخير شعر ما به شدت به سمت فردي شدن حركت كرده است و هر شاعري تجربه فردي خود را مي خواهد در شعرش مطرح كند.

وي افزود: اين امر وقتي مقبول است كه شاعر فرديت داشته باشد درحاليكه بسياري از شاعران به اين فرديت نرسيده‌اند.
اين استاد دانشگاه عنوان كرد: با گسست از سنت‌هاي شعري نمي‌توان از فرديت دم زد. شاعران اكنون از فرديت دم مي‌زنند بي آنكه اطلاعي از سنت داشته باشند. مشكل شاعران جوان ما اين است كه سنت را نمي شناسند.

بشردوست درباره ساختار شعر اظهار داشت: شاعران جوان از ساختار شكني دم مي زنند. تا زماني كه ساختارهاي قبلي را نمي‌شناسيد، چگونه مي خواهيد ساختار شكني كنيد؟ شاعران جوان دقيقاً نمي دانند ساختار چيست و چگونه بايد با آن روبرو شد.

او تصريح كرد: ساختارها برعكس نهادها به صورت تاريخي شكل مي گيرند و تغيير آن ها در يك شب صورت نمي گيرد.
بشردوست در ادامه گفت: شاعران جوان ما اغلب بدون ايده، بدون آرمان و بدون تعهد اجتماعي شعر مي گويند و تعهد ستيزي عيب و آفت بزرگي براي شاعران است.

وي درباره اين كه بسياري معتقدند عصر روايت هاي كلام گذشته است، بيان كرد: شاعران مدام از اين دم مي زنند كه عصر روايت هاي كلام يا ابَر روايت گذشته است و اين را شعار شاعران پست مدرن مي دانند و خود را مدافع «خود روايت» به حساب مي آورند در حالي كه «خود روايت ها» هميشه از دل روايت هاي كلان درمي آيند.

اين استاد دانشگاه عنوان كرد: هنگامي كلان روايت ها كنار زده مي شود كه مانع شكل گيري «خود روايت»‌ها شود.
بشر دوست با بيان اينكه در هر دوره اي يك ژانر ادبي مي تواند جايگزين شود، گفت: به عنوان مثال اكنون رمان جايگزين شعر شده و شايد دليلش اين است كه عقلانيت در رمان بيشتر است.

وي جايگزيني سينما به جاي شعر را معقول ندانست و افزود: اينكه چرا ژانرها همه با هم تعامل دارند به مباحث جامعه شناختي ربط دارد. ديدگاه پست مدرن اين است كه كه ژانرها با تعامل دارند و اين تعامل خود به خود تداخل هم ايجاد مي كند كه از تركيب اين‌ها ژانر جديدي به وجود مي‌آيد.
 
  

             فارس

دوشنبه 29/5/1386 - 17:13
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته