• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1081
تعداد نظرات : 126
زمان آخرین مطلب : 3987روز قبل
ریزه کاری های خانه داری
به گزارش باشگاه خبرنگاران، یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی، یک قاشق غذاخوری سرکه سفید، یک قاشق غذاخوری پیراکسیدهیدروژن را با یک لیتر آب مخلوط کنید و با استفاده از اسفنج و اسکاچ قسمت داخل فر را آغشته و پس از یک ساعت تمیز کنید.

در شیشه خالی اسپری، مخلوطی از یک پیمانه نمک، یک پیمانه جوش شیرین و یک پیمانه آب تهیه کنید و در قسمت های داخل فر خاموش بپاشید و بگذارید بماند تا کم کم کثیفی داخل آن جدا شود. سپس با پارچه مرطوب داخل فر را دستمال بکشید. در صورتی که احساس می کنید کثیفی ها کاملا از بین نرفته است مقدار جوش شیرین را اضافه کنید.
از قسمت بالای شیشه فر محلول را نپاشید زیرا بین دوجداره شیشه نفوذ پیدا می کند.برای پیشگیری می توانید قسمت های باز شیشه ای را با پارچه بپوشانید تا مانع ورود آب شود یا این که به جای استفاده از آبپاش با دستمال این کار را انجام دهید.

چند توصیه و پیشنهاد
۱ - توجه داشته باشید هرگز آمونیاک را با ماده بی رنگ کننده مخلوط نکنید زیرا باعث ایجاد گاز سمی می شود.
۲ - یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی، یک قاشق غذاخوری سرکه سفید، یک قاشق غذاخوری پیراکسیدهیدروژن را با یک لیتر آب مخلوط کنید و با استفاده از اسفنج و اسکاچ قسمت داخل فر را آغشته و پس از یک ساعت تمیز کنید.
۳ - یک پیمانه آمونیاک را در ظرفی در داخل فر به مدت یک شب کامل بگذارید و سپس روز بعد لکه ها را پاک کنید.
۴ - ۵ قاشق غذاخوری جوش شیرین، ۳ قطره مایع ظرفشویی و ۴ قاشق غذاخوری سرکه سفید را به شکل ضماد غلیظ در بیاورید و با استفاده از اسفنج داخل فر را تمیز کنید.
۵ - آب لیمو چربی ها را حل می کند. برای تهیه مواد تمیزکننده مقدار مساوی آب لیمو را با نمک مخلوط کنید و روی لکه ها بمالید و پس از ۱۵ دقیقه با اسفنج تمیز کنید.
چهارشنبه 3/8/1391 - 19:34
اطلاعات دارویی و پزشکی

 دختر می خواهید یا پسر؟

 "مهم این است که سالم باشد"؛ جدای از همه تعارف هایی که در قالب این جمله خودنمایی می کند؛ هنوز هم برای بیشتر پدر و مادرها مهم است که این بچه سالم به می خواهد به دنیا بیاید، دختر باشد یا پسر.

شیما سادات عطری: جلسه مشاوره اش رایگان است. همه چیز خیلی جدی و تخصصی به نظر می رسد. دکتر مشاور گان پوشیده، با کلاهی موهایش و با روکشی کفشش را پوشانده است. می پرسد: دختر می خواهید یا پسر؟ و با یک خودکار بیک شیشه ای آبی بدون در، روی برگه ای که بعداً می شود نسخه، می نویسد دختر!

کم کم انتظار برای حضور اعمال جراحی و دستکاری کروموزوم، دارو و .... پایان می یابد؛ این روش هیچ کاری به عمل جراحی ندارد. 


گام اول- روش تغذیه ای

سن و سال مادر و پدر و تعداد خواهران و برادران در هر خانواده اولین چیزی است که برای شروع کار لازم است. تنها با طی کردن سه مرحله در سه ماه قبل از بارداری می توانید صاحب آن چیزی شوید که می خواهید. بیش تر از 10 سال است که این روش در کانادا، امریکا و استرالیا جواب داده است. این عبارتی است که مشاور در توضیح میزان اعتبار این روش به کار می برد. البته دخالت در کار خداوند از این نوعش تنها مختص دانش جدید نیست، بلکه ریشه در طب سنتی و ابن سینایی دارد. طب سنتی مدعی است که خوراکی ها تاثیر تعیین کننده ای بر جنسیت جنین دارند. برای مثال خوردن کاهو، توت فرنگی، خرمالو، هل و زعفران در هنگام بارداری احتمال پسرزایی را افزایش می دهد و مصرف ماست، ترشی و تخم مرغ جنین را دختر می کند.

مشاور، رعایت رژیم غذایی در سه ماه قبل از بارداری را توصیه می کند: "سه ماه قبل از بارداری لازم است که مادر مصرف حداقل 5 لیوان لبنیات مثل شیر،‌ ماست، کشک و ... را رعایت کند. میوه های ترش نیز حداقل باید 5 عدد متوسط باشد. انار، آلبالو و .... هر کدام که استفاده می شود به اندازه 5 میوه متوسط باشد. خوردن لواشک، ترشی و کلاً‌ چیزهای ترش برای دختر دار شدن مهم است. علاوه بر این یک سری پرهیز های غذایی هم برای هر یک از دو جنس لازم است."

دانستن این نکته مهم است که این رژیم ها حداقل برای ۴ تا ۶ هفته به صورت متوالی باید رعایت شود. گذشت حتی یک روز از لقاح، تاثیری در تعیین جنسیت ندارد.

مشاور می گوید: "ما از سال 1372 تا به حال این روش را انجام داده ایم و نوزدان زیادی را به این شیوه تعیین جنسیت کرده ایم. برای اولین بار هم 100 زوج را انتخاب کردیم و برای 50 مورد دختر و برای 50 تای بعدی نوزاد پسر را در نظر گرفتیم. این روش در آنها با موفقیت همراه بود و ثابت شده است که روش ما تا 95 درصد موفق است."


زمان بندی برای تعیین جنسیت فرزند

دومین مرحله ای که زوج برای رسیدن به فرزند دلخواه باید طی کنند، زمان بندی مقاربت زوجین است.

به گفته مشاور نکته مهم در تعیین جنسیت، تعیین زمان تخمک گذاری است: "اگر مقاربت در حوالی زمان تخمک گذاری صورت گیرد، پسر به دنیا خواهد آمد. چرا که در زمان تخمک گذاری ترشحات دهانه رحم از همیشه قلیایی تر، رقیق تر و ارتجاع پذیرتر است و حرکت اسپرم های Y را بسیار سهل و آسان می کند. اما اگر مقاربت 3 تا 4 روز بعد یا قبل از تخمک گذاری اتفاق بیفتد، شانس پسر شدن به شدت کاهش می یابد. ارگاسم زن در هنگام مقاربت نیز راه دیگر تعیین جنسیت است، چرا که در هنگام ارگاسم زنانه ترشحات با PH قلیایی از دهانه واژن ترشح می شود که همزمان با انقباضات عضلات واژن باعث بالا راندن اسپرم های پسر و کمک به حرکت آنها به سمت رحم می شود و سبب ایجاد جنین پسر خواهد شد."

این روش مبتنی بر خصوصیات تخمک X و دو نوع اسپرم حاوی کروموزوم های X Y در مرد است: "لازم است که مادر در جدولی هر ماه تاریخ شروع و پایان ماهیانه خود را یادداشت کند. ثبت سابقه ترشح های چرکی زرد، سبز و یا سفید نیز لازم است. هر زن در اواسط ماهیانه خود یک یا چند تخمک که از نظر کروموزومی فقط X هستند تولید می کنند و در مقابل مردها دارای دو نوع اسپرم حاوی کروموزومهای جنسی Xو Y هستند. علی رغم تصور عامه که جنسیت فرزند را به مادر نسبت می دهند، این مرد است که جنسیت سلول تخم را تعیین می کند. این تعیین کنندگی به زمانی برمی گردد که تخمکی که حاوی کروموزوم جنسی X است با یکی از اسپرم ها لقاح می یابد؛ در صورتی که این اسپرم حاوی کروموزوم Y باشد، جنین پسر شکل می گیرد و اگر حاوی کروموزوم X باشد سلول تخم مونث می شود. بنابراین زمان و نوع مقاربت نیز از اهمیت بالایی برخودار است؛ که باید مطابق دستورالعمل ما انجام شود."

اسپرم ها هر کدام ویژگی هایی دارند. اسپرمX ‌ سر بیضی شکلی دارد و نسبت به اسپرم Y درشت تر، سنگین تر، دارای طول عمر بیشتر و حرکت کمتر است. اسپرمY سر گردی دارد و بسیار ضعیفتر است. با وجود این که اسپرم های Y کم جانتر و دارای عمر کوتاه تری هستند، ولی تعداد آنها بسیار بیشتر از اسپرم های X است؛ و این عامل ضعف آنها را در ماندگاری جبران می کند و باعث یکسان شدن تعداد موالید دختر و پسر می شود. تفاوت این دو نوع اسپرم پایه و اساس انتخاب جنسیت را تشکیل می دهد. گام سومی که لازم است زوج انجام دهند و در واقع آخرین مرحله به حساب می آید، شستشوهای اسیدی یا قلیایی است.

مشاور می گوید: "اسپرم هایY نسبت به محیط اسیدی بسیار حساس هستند و به سرعت از بین می روند. این درحالی است که اسپرم های X در این محیط ها مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند. بنابراین برای هر کدام از جنس های مورد نظر از شستشوی ویژه آن استفاده می شود."

او در توجیه برتری روش تغدیه ای و زمان بندی نسبت به عمل جراحی که توسط متخصصین زنان و زایمان انجام می شود، می گوید: "خوبی روشی که ما به کار می بریم این است که علاوه بر این که موفقیت آن تائید شده است، به هیچ عنوان به سیستم بدنی مادر نیز لطمه ای نمی زند. عمل جراحی و یا دارویی ندارد. خوب واضح است که عمل جراحی خطرات زیادی دارد. علاوه بر این که میزان موفقیت آن نیز کم است."

علاوه بر ریسک عمل جراحی آن هم برای دو بار به صورت متوالی، هزینه بالای آن نیز از جمله دلایلی است که مشاور برای رد این روش بیان می کند: "هزینه عمل جراحی بالاست. پرداخت 4 تا 5 میلیون تومان برای عملی که ممکن است حاصلی نداشته باشد، بیهوده است. ممکن است جنین از بین برود. در این صورت علاوه بر صدمه ای که به مادر می خورد، پول آنها هم از بین می رود. برای انجام دوباره این عمل هم فرد مجبور است دوباره ریسک عمل را پذیرفته و هزینه را هم بپردازد. اما روشی که ما به کار می بریم تنها 300 هزار تومان است که در صورتی که به نتیجه نرسد، این مبلغ به زوج برگردانده می شود. علاوه بر اینکه صدمه ای هم به بدن مادر نمی خورد."


تعداد اسپرم ها
زوج های زیادی هستند که بعد از دو دختر و یا بیشتر آرزوی داشتن یک پسر را دارند، البته برعکس این قضیه هم صادق است؛ اگر چه به وفور دیده نمی شود. قدیم ترها زوج ها آنقدر به کار تولید مثل ادامه می دادند تا بالاخره به مراد دلشان برسند. حتی اگر این مراد بعد از 6 یا 7 زایمان و یا حتی خیلی بیشتر از اینها حاصل می شد. امروزه طب جدید به زوج هایی که 2 یا بیش از 2 فرزند دختر دارند توصیه می کند که از مرد یک آزمایش شمارش اسپرمی به عمل آید. اگر تعداد اسپرم های مرد در یک سی سی کمتر از 20 میلیون باشد، احتمال دختر دار شدن 80% است؛ و چنانچه این تعداد زیر 5 میلیون باشد، این احتمال 100% خواهد بود. بنابراین هر اتفاقی که باعث افزایش اسپرم ها شود، یک قدم والدین را به سوی پسر دار شدن نزدیک می کند.


جداول ماه و سال بارداری

حدس جنسیت جنین با استفاده از جدول ماه و سال و سن والدین نیز روش دیگری است که موسسه های تعیین جنسیت برای کمک به والدین به کار می برند. این روش نشان می دهد که وقوع بارداری در هر ماه، احتمال تولد کدام جنس را بیشتر می کند. آنها چرتکه می اندازند که مثلاً اگر ۳۰ ساله هستید برای دختر داشتن لازم است در ماه اردیبهشت باردار شوید.

موسسه های تعیین جنسیت مدعی هستند که این روش بیشتر از ۹۰ درصد جواب می دهد. البته این قانون دو تبصره هم دارد؛ اول این که تعیین زمان تخمک گذاری تجربه و دقت زیادی را می طلبد و یک اشتباه کوچک حتی در حد ۱۲ ساعت هم می تواند نتیجه را برعکس کند. دومین نکته هم مربوط به زمان شروع این پروسه است. برای به دست آوردن فرزند دلخواه باید 3 ماه قبل از بارداری اقدام شود.

سه شنبه 2/8/1391 - 20:27
نوجوان و جوان

 

 ورزش های کششی مانند یوگا، ژیمناستیک، شنا یا حتی تلاش برای صاف ایستادن به افزایش قد کمک می کنند.

به گزارش چه خبر آنلاین و به نقل از وب دا، دکتر حسین دلشاد با بیان این مطلب گفت:‌ قد نهایی افراد به وراثت و محیط وابسته است، بنابراین تصور این که قد نهایی فقط به زمینه ارثی مربوط می شود نادرست است و عوامل محیطی مانند ورزش، تغذیه، وضعیت خواب، بیماری و استرس بر رشد قد نیز تاثیرگذار هستند.

وی با تأکید بر این که معمولا اوج رشد قدی در حوالی بلوغ رخ می‌دهد، گفت: افراد معمولا بین سنین 16 تا 18 سالگی افزایش قد دارند که کم کم بعد از سن 18 سالگی، دیگر افزایش قدی روی نمی دهد مگر این که بلوغ آنها دیرتر شروع شده باشد و امکان دارد که تا 20 سالگی ادامه داشته باشد.

قائم مقام مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به این که مقدار و نوع غذاهای مصرفی بر روی قد،‌ رشد و سلامت افراد تاثیر گذار است، تصریح کرد: غذاهای نشاسته ای مانند سیب زمینی تنوری، نان و مربا، اسپاگتی یا غلات آماده مصرف انتخاب های مناسبی هستند ولی غذاهایی که مقدار قند یا شکر زیادی دارند مناسب نیستند.

وی خاطرنشان کرد: استخوان ها برای رشد نیاز به کلسیم، فسفر، منیزیم و ید دارند همچنین عضلات برای رشد به پروتئین و کربوهیدرات ها نیازمندند بنابراین برای بلند شدن قد و رشد استخوان ها و عضلات، رژیم معمول باید غنی از موادی مانند فسفر، منیزیم، غذاهای دریایی، پروتئین ها و کربو هیدرات ها باشد.

دکتر دلشاد گفت: در صورتی که کودک از فعالیت و تغذیه مناسب برخوردار باشد به حداکثر توان رشدی خود دست می‌یابد همچنین بیشترین شانس برای افزایش طول قد افراد تا قبل از بسته شدن صفحات رشد وجود دارد و پس از آن سخت‌تر می‌توان کاری کرد.

 

 

 

سه شنبه 2/8/1391 - 16:55
تغذیه و تناسب اندام

 با عسل لاغر شوید

 عسل، مناسب‌ترین شیرینی‌ برای افراد چاق، دارای اضافه‌وزن و حتی در حال رژیم است؛ البته به شرطی که بیشتر از یک قاشق غذاخوری در روز مصرف نشود.

متخصصان تغذیه می‌گویند: عسل طبیعی از جمله مغذی‌ترین محصولاتی است که سرشار از منیزیم، پتاسیم، کلسیم، آهن و برخی ویتامین‌ها مانند انواع ویتامین‌های گروه B است و به همین دلیل مصرف روزانه آن همیشه توصیه می‌شود.

گروهی از افراد به دلیل ترس از بروز اضافه‌وزن سراغ عسل نمی‌روند اما این یک باور نادرست است چرا که پژوهش‌های اخیر متخصصان نروژی نشان می‌دهد عسل، مناسب‌ترین شیرینی‌ برای افراد چاق و دارای اضافه‌وزن و حتی در حال رژیم است؛ البته به شرطی که بیشتر از یک قاشق غذاخوری در روز مصرف نشود.

از طرفی مصرف مداوم و به‌ اندازه عسل‌ طبیعی به از بین بردن چربی‌های بدن به‌ ویژه چربی‌های اطراف قلب بسیار کمک می‌کند و به همین دلیل در پیشگیری از بروز سکته‌های قلبی نیز مؤثر است.

علاوه بر این، عسل به دلیل کالری بسیار کمی ‌که دارد، از جمله مواد‌غذایی شیرین محسوب می‌شود که مصرف روزانه آن برای افراد چاق مشکل‌ساز نیست؛ حتی درمانگران طب سنتی هندوستان به افراد مبتلا به اضافه‌ وزن توصیه می‌کنند، برای کاهش وزن هفته‌ای 3 تا 4 بار، شربت عسل و دارچین بخورند.

برای تهیه این شربت کافی است، یک فنجان آب‌جوش را با 2 قاشق چای‌خوری عسل و یک قاشق چای‌خوری دارچین ترکیب کرده، پیش از مصرف صبحانه میل کنند.

 منبع: همشهری آنلاین

سه شنبه 2/8/1391 - 15:12
سلامت و بهداشت جامعه

 خوراکی‌هایی با طعم از کار افتادگی کبد

 استفاده از رنگ‌های غیرمجاز در خوراکی‌هایی مانند بیسکوئیت و یخمک، می‌تواند سبب از کارافتادن کبد کودک شود.

 کار‌شناس آزمایشگاه مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ضمن بیان این مطلب گفت: خطر بروز ناهنجاری در کودک و سقط جنین، مادرانی را که مصرف‌ کننده رنگ‌های غیرمجاز هستند، تهدید می‌کند.

احمد حسینیان اضافه کرد: با توجه به نوع رنگ‌، خطر بروز سرطان، بیماری‌های کبدی و کلیوی در مصرف‌کنندگان به وجود آمده و احتمال‌ آسیب کبد و کلیه به عنوان دو سیستم سم‌زدای بدن، بیشتر از سایر ارگان‌هاست.

این کار‌شناس آزمایشگاه مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، بیان کرد: استفاده مناسب و در حد مجاز از رنگ‌های مورد تایید در مراکز دارای مسئول فنی، نمی‌تواند اثر نامطلوبی روی سلامت افراد بگذارد، اما استفاده بیش از اندازه آن‌ها، عطر و طعم غذا را تحت تأثیر قرار داده و سلامت مصرف کننده را به خطر می‌اندازد.

حسینیان تاکید داشت: رنگ‌های غیرمجاز برای رنگ کردن قالی و لباس به کار می‌روند و متاسفانه به علت ارزان بودن، در برخی خوراکی‌های غیرمجاز به کار برده شده‌اند.

منبع: ایلنا

سه شنبه 2/8/1391 - 15:10
سلامت و بهداشت جامعه

هر روز یک عدد تخم مرغ بخورید

  تخم مرغ ارزش غذایی بالایی دارد مصرف آن در هیچ گروهی نباید حذف شود بلکه مقدار آن درصورت نیاز باید محدود شود.

مسؤل واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت استان خوزستان گفت: تخم مرغ یک منبع غذایی کامل و پرارزش است که دارای پروتئین با کیفیت بالا می باشد و مقدار قابل توجهی ویتامین هایD,E, B2,B12,A, را داراست و همچنین مواد معدنی شامل کلسیم ،فسفر،سدیم و پتاسیم، سلنیوم ،روی و آهن نیز در آن وجود دارد.
مهنوش صاحبدل ادامه داد: پروتئین تخم مرغ ارزش غذایی بالایی دارد و به عنوان استانداردی برای مقایسه سایر پروتئین ها استفاده می شود و پروتئین بقیه مواد غذایی مثل گوشت و شیر از آن کمتر بوده و نسبت به آن سنجیده می شود.
وی همچنین اضافه کرد: مصرف تخم مرغ به علت داشتن دو ماده به نام های لوتئین و گزانتین باعث کاهش احتمال ابتلا به آب مروارید و کوری ناشی از سالخوردگی می شود.
مسؤل واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت استان خوزستان بیان داشت: مصرف تخم مرغ در زنان باردار و شیرده ،کودکان و نوجوانان در حال رشد ،ورزشکاران و همه بزرگسالان سالم و همچنین برای بیماران پس از سپری کردن دوره بیماری، به دلیل ارزش غذایی بالا توصیه می شود. در این افراد مصرف یک تخم مرغ در روز بلا مانع است.
وی با بیان ارزش غذایی تخم مرغ برای کودکان، گفت: تخم مرغ از 8 ماهگی در کودکان قابل مصرف بوده و توصیه می شود تا یک سالگی 1 زرده کامل ، یک روز در میان و از 2 سالگی به بالا یک تخم مرغ در روز در برنامه غذایی کودکان باشد.
وی همچنین ادامه داد: به دلیل ارزش غذایی بالای تخم مرغ، مصرف آن در هیچ گروهی نباید حذف شود بلکه مقدار آن درصورت نیاز باید محدود شود.
صاحبدل گفت: در بیماران مبتلا به دیابت، فشارخون بالا و بیماریهای قلبی عروقی تا 3 عدد تخم مرغ در هفته مجاز می باشد و بهترین روش پخت در این افراد آبپز کردن می باشد.
وی همچنین گفت: به منظور نگهداری صحیح از تخم مرغ دقت کنید بلافاصله پس از خرید تخم مرغ آن را به یخچال نگهداری کنید. تخم مرغ ها را برای نگهداری شستشو ندهید زیرا راه ورود میکروب از طریق منافذ موجود روی پوسته باز می شود و آلودگی به داخل آن راه می یابد.
وی اضافه کرد: بهترین درجه حرارت نگهداری تخم مرغ در یخچال صفر تا 4 درجه سانتیگراد و رطوبت 85 درصد می باشد. و تخم مرغ تازه را می توان حدود 4 هفته در یخچال نگهداری کرد.
صاحبدل با بیان نحوه نگهداری تخم مرغ، ادامه داد : تخم مرغ را باید در طبقات یخچال و در بسته بندی مخصوص خودشان نگهداری نمود زیرا درب یخچال بدلیل نوسانات دمایی، محل مناسبی برای نگهداری تخم مرغ ها نیست. و جهت نگهداری تخم مرغ باید قسمت پهن آن رو به بالا قرار گیرد ، زیرا در غیر اینصورت امکان مخلوط شدن زرده و سفیده وجود دارد.
وی در پایان گفت: به منظور کاهش احتمال مسمومیت ناشی از مصرف تخم مرغ باید تخم مرغ و مواد غذایی حاوی تخم مرغ را به طور کامل بپزید. و از تخم مرغ های ترک دار، شکسته و معیوب استفاده نکنید.

مبنع: وبدا

سه شنبه 2/8/1391 - 15:5
سلامت و بهداشت جامعه

9 مورد مرتبط با سلامت قلبی‌تان را بشناسید

 

  ۹ مورد از عوامل خطری که پژوهش‌ها نشان داده‌اند با میزان بیشتر بیماری‌های قلبی در «ارتباط» هستند را بشناسید.

عوامل خطر اصلی بیماری‌های عروق کرونر (خونرسان) قلب سال‌هاست که شناخته شده‌اند، آنها شامل سن، جنسیت فرد، پرفشاری خون، میزان کلسترول و کم بودن HDL، سیگار کشیدن و دیابت و .... هستند.

در اینجا به ۹ مورد از عوامل خطری اشاره می‌کنیم که در نگاه اول شاید منطقا نتوانیم بین آنها و بیماری قلبی ربط منطقی پیدا کنیم، اما پژوهش‌ها نشان داده‌اند که با میزان بیشتر بیماری‌های قلبی در «ارتباط» هستند:

۱- محل زندگی:

مطابق تحقیقی که نتایج آن در سال ۲۰۰۱ در NEJM منتشر شد، سه برابر بیشتر احتمال دارد آدم‌هایی که در مناطق فقیرنشین زندگی می‌کنند، نسبت به کسانی که در مناطق دیگر زندگی می‌کنند، به بیماری قلبی مبتلا شوند، حتی اگر از نظر درآمد، تحصیلات و کار وضعیت‌شان مشابه همتایان خود باشد.

در این تحقیق پژوهشگران میزان حملات قلبی را در یک بازه زمانی ۹ ساله در افرادی که بین ۴۵ تا ۶۴ سال سن داشتند در چهار ناحیه با هم مقایسه کردند.

۲- آنتی‌بیوتیک‌ها:

مطابق تحقیق جدیدی که در سال ۲۰۱۲ انجام شده است، آنتی‌بیوتیک محبوب آزیترومایسین، با میزان بیشتر حملات قلبی مرتبط است، به خصوص در آن‌هایی که پیشتر بیماری قلبی داشته‌اند. البته هنوز شواهد آن‌قدر کافی نیست و فعلا توصیه نمی‌شود که از نسخه‌کردن این دارو خودداری شود، با این همه شاید منطقی باشد در بیماران قلبی این دارو با احتیاط بیشتر نسخه شود.

۳- مکمل‌های کلسیمی:

مطابق تحقیقی که در سال ۲۰۱۲ روی ۲۳ هزار نفر انجام شد و نتایج آن در ژورنال قلب به چاپ رسید، آن دسته از افرادی که مکمل‌های کلسیمی دریافت می‌کنند، نسبت به کسانی که این مکمل‌ها را دریافت نمی‌کنند، بیشتر به حمله قلبی مبتلا می‌شوند، البته کلسیمی که به طور معمول از طریق وعده‌های غذایی وارد بدن می‌شود، تأثیری ندارد.

در اینجا باید تأکید کنیم که در این مورد حتما مطابق نظر پزشک رفتار کنید، چون مطابق برخی از تحقیقات دیگر کلیسیم یک عامل حفاظتی در برابر بیماری قلبی هم قلمداد شده است. معمولا به بیماران توصیه می‌شود که کلسیم کافی از طریق رژیم غذایی دریافت کنند، به اندازه کافی برای تأمین ویتامین D آفتاب بگیرند و روغن ماهی استفاده کنند.

۴- عفونت:

میزان ابتلا به حمله قلبی در سه روز اول ابتلا به انفلوآنزا و عفونت‌های دستگاه تنفس، پنج برابر بیشتر می‌شود. دلیلیش هم این است که عفونت‌ها باعث پاسخ التهابی در بدن می‌شوند که خود احتمال سکته قلبی یا مغزی را بالاتر می‌برند؛ بنابراین استفاده از واکسن انفلوآنزا می‌تواند منطقا مفید باشد.

۵- بیماری پوستی پسوریازیس Psoriasis:

آن دسته از بیمارانی که بیماری پوستی پسوریازیس شدید دارند، با احتمال بیشتری مبتلا به حمله قلبی خواهند شد. اما چرا؟

ممکن است تصور کنیم که این امر تنها به این خاطر باشد که این بیماران به خاطر داروهای جانبی که برای درمان بیماری‌شان دریافت می‌کنند یا احتمال بیشتر سیگار کشیدن، اضافه‌وزن یا پرفشاری خون است که بیشتر دچار مشکل قلبی می‌شوند، اما جالب است بدانید که تحقیقات نشان داده است که پسوریازیس یک عامل خطر «مستقل» بیماری قلبی است.

پسوریازیس یک بیماری خودایمنی است که باعث التهاب مزمن می‌شود و از این طریق احتمال بیماری قلبی را بالا می‌برد، کلا بیماری‌های خودایمنی، همگی با همین مکانیسم احتمال بیماری قلبی را بالا می‌برند، برای مثال در بیماری شایع‌ترین دلیل مرگ بیماران لوپوسی، حمله قلبی است.

۶- مشکلات ارتباطی:

اگر با همسر یا دیگر نزدیکان خود مشکل داشته باشید، ۳۴ درصد بیشتر احتمال دارد که دچار بیماری قلبی شوید. این تحقیق توسط اپیدمیولوژیست‌های کالج لندن انجام شده است.

۷- سطح پایین HDL:

بر کسی پوشیده نیست که HDL پایین (همان کلسترول خوب) یکی از عوامل شناخته‌شده بیماری قلبی است، اما تحقیقی که روی ۷ هزار نفر توسط محققان دانشگاه ایندیانا انجام شده است، نشان داده است که کم بودن HDL بیشتر از آنچه فکر می‌کردیم، اهمیت دارد، بطوری که محققانی که این تحقیق را انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که بعد از سن و جنس، کم بودن HDL، سومین عامل خطر بیماری‌های قلبی است؛ چنانکه اگر یک فرد جوان را ببینیم که دچار حمله قلبی شده، باید شک کنیم که کم بودن HDL عامل خطرش بوده است.

HDL را با ورزش و کاهش وزن می‌توان بالا برد.

۸- مشکلات کلیوی:

مطابق تحقیقی که روی بیماران پیر در رتردام هلند انجام شده است، بیمارانی که کلیه‌هایی با عملکرد ضعیف‌تر داشتند، حتی اگر در مرحله نارسایی کلیوی نبودند، به احتمال بیشتر دچار حمله قلبی می‌شوند.

۹- زندگی در شهر:

آن دسته از آدم‌هایی که در شهرهای با ترافیک بالا زندگی می‌کنند، صرف‌ نظر از اینکه از خودرو، دوچرخه یا وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند، دو برابر بیشتر احتمال ابتلا به بیمار قلبی را دارند، این نتیجه تحقیقی است که در آلمان انجام شده است، یک تحقیق دیگر هم پیشتر نشان داده بود که کسانی که نزدیک راه‌های اصلی زندگی می‌کنند، دو برابر بیشتر مبتلا به بیماری قلب و ریه می‌شوند.

تذکر: در ابتدای مطلب عوامل خطر اصلی بیماری‌های عروق خونرسان قلب را ذکر کردیم، هیچ کس نمی‌تواند سن خودش را تغیر بدهد و یا احتمالا جنسیتش را، تغییر محل زندگی هم بسیار دشوار است، اما ترک سیگار، ورزش، کم کردن وزن و کنترل فشار خون و دیابت چیزی است که از عهده هر کسی برمی‌آید. توجه کنید که برخی از موارد 9 گانه‌ای که در این پست ذکر شده‌اند مثل آنتی‌بیوتیک و مکمل‌های کلسیمی هنوز جای بررسی بیشتر دارند و بهترین چیز این است که در این موارد مطابق نظر پزشک خود رفتار کنید.

منبع: ایسنا

سه شنبه 2/8/1391 - 15:2
خواص خوراکی ها

سرخارگل؛ گیاهی برای درمان سرماخوردگی

 

 براساس یک تحقیق بالینی از داروهای گیاهی که بزرگترین تحقیق در نوع خود محسوب می شود، سرخار گل می تواند از ابتلا به سرماخوردگی پیشگیری کرده و برای افرادی که مستعد سرماخوردگی هستند بسیار مفید است.

محققان دریافتند که مصرف سه دوز از سرخارگل به صورت روزانه برای چهار ماه تعداد دفعات ابتلا به سرماخوردگی را در فرد کاهش می دهد.

استفاده از این درمان گیاهی همچنین طول مدت بیماری را تا 26 درصد کاهش می دهد.

براساس نتایج آزمایشها روی 750 نفر، این درمان تعداد بازگشت سرماخوردگی را در افرادی که سیستم دفاعی ضعیفی دارند یا سابقه ابتلا به چندین سرماخوردگی در طول سال را دارند تا 60 درصد کاهش می دهد.

چندین تحقیق در گذشته از جمله یک بررسی که توسط کتابخانه کوشرین انجام شده بود نشان می داد که سرخارگل می تواند علایم سرماخوردگی را تسکین دهد و دوره آن را کوتاه تر کند اما شواهد محدودی درباره این که این گیاه بتواند از بیماری پیشگیری کند در این تحقیق ارائه شده بود.

تحقیق دیگری که توسط کالج پزشکان آمریکایی انجام شده بود نشان داد که این گیاه از سرماخودگی جلوگیری نمی کند، اما تاحد زیادی طول دوره سرماخوردگی و شدت علایم آن را کاهش می دهد.

این درحالی است که تحقیقات جدید که توسط کارشناسان دانشگاه کاردیف و مرکز سرماخوردگی این دانشگاه انجام شده نشان می دهد که استفاده از Echinaforce به عنوان یک شکل رایج از عصاره این گیاه نه تنها توانست خطر ابتلا به سرما خوردگی را کاهش دهد بلکه تعداد استامینوفنهایی که بیماران در طول دوره بیماری استفاده می کردند را کاهش داد.

نتایج این تحقیقات در مجله پزشکی طب مکمل و جایگزین منتشر شده است.

این تحقیق ابتدا با هدف آزمایش بی خطر بودن این درمان انجام شد و به این نتیجه رسید که هیچگونه عوارض جانبی در شرکت کنندگان مشاهده نشده است. شرکت کنندگان در این تحقیق از 18 سال به بالا انتخاب شده بودند.

سرخارگل یک گیاه دارویی است که استفاده آن در امریکای شمالی و اروپا بسیار معمول است و به عنوان دارویی برای بهبود سرماخوردگی فروخته می شود.

سرخارگل گیاهی علفی و چند ساله از تیره ی کاسنی بوده که ارتفاع آن حداکثر به یک تا یک و نیم متر می رسد. برگ های پایین ساقه تخم مرغی تا نیزه ای شکل هستند که حداکثر 30 سانتیمتر طول و 20 سانتیمتر عرض دارند.

ساقه از انشعابات فراوانی برخوردار بوده و دارای پرزهای زبر و خشن است. گلها معمولا به رنگ ارغوانی، صورتی، قرمز ارغوانی، زرد و نارنجی دیده می شوند و دیسک مرکز آنها (گلهای لوله ای) سبز تیره، قهوه ای تیره و سیاهرنگ است.

منبع: مهر 

سه شنبه 2/8/1391 - 15:0
اطلاعات دارویی و پزشکی

سنگک و بربری، مناسب‌ترین نان برای بیماران دیابتی است

عضو انجمن تغذیه و دیابت ایران با اشاره به نقش مهم غلات در تغذیه ایرانیان، گفت: عدم استفاده از نان لواش و باگت در برنامه غذایی روزانه، گام مهمی در کنترل قند خون بیماران مبتلا به دیابت است.

حیدر دارابی گفت: با توجه به دریافت حجم زیادی از انرژی روزانه از گروه غلات، توجه به میزان و نوع این مواد در برنامه غذایی بیماران دیابتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

او تاکید کرد: نان‌های سنگک و بربری که به عنوان نان‌های سبوس دار (کامل) شناخته شده‌اند، مناسب ترین نوع نان برای بیماران مبتلا به دیابت هستند.

عضو انجمن تغذیه و دیابت ایران تصریح کرد: یکی دیگر از راهکارهای تغذیه‌ای برای کمک به سلامت بیماران دیابتی، مصرف برنج روزانه به صورت کته است.

دارابی با بیان اینکه پیروی از یک رژیم غذایی سالم، راهکار مناسبی برای کنترل بیماری دیابت است، اظهار کرد: بهتر است بیماران دیابتی از مصرف مواد غذایی مانند انگور، هندوانه، خرما، کشمش زرد، خربزه، کلم بروکلی، هویج، شلغم و چغندرقند در برنامه غذایی خود پرهیز کنند.

او هم چنین کله پاچه، دل، قلوه و جگر را از دیگر مواد غذایی مضر برای مبتلایان به دیابت ذکر کرد.

منبع: ایسنا

سه شنبه 2/8/1391 - 14:57
نوجوان و جوان
یک روانپزشک خطاب به والدین توصیه کرد: بدون در نظر گرفتن توانمندی فرزند خود، او را از قبل از قبولی کنکور با القاب دکتر، مهندس و غیره صدا نزنید چرا که این مهم در روحیه فرزند نه تنها نقش مثبت ندارد بلکه نقش منفی ایفا می کند.

به نقل از وب دا، دکتر گلرسته خلاصه زاده گفت: دغدغه اصلی خانواده هایی که فرزند دبیرستانی دارند کنکور و قبولی در کنکور است که باید هم والدین و هم دانش آموزان توجه کنند که سعادت انسان ها در تقوی است و قبولی در کنکور نهایت موفقیت نیست.

وی با بیان این که والدین باید به نوجوان خود آرامش، محبت و انسان خوب بودن را  بیاموزند تاکید کرد: والدین و یا حتی اولیای مدرسه نباید بر اساس علایق خود برای فرزندشان انتخاب رشته کنند و این موضوع باید طبق استعداد و توانمندی دانش آموز انجام شود و انتظار نا به جا از دانش آموز نداشته باشیم تا باعث ایجاد استرس و در بعضی مواقع احساس افسردگی را به دنبال داشته باشد.

خلاصه زاده در ادامه بیان کرد: آمارها و بررسی ها نشان می دهد درصد افسردگی بعد از  کنکور در نوجوان ها افزایش دارد و باید توجه کرد که این مرحله بسیار حساس است که اجبارها آن را سخت تر می کند.

وی به والدین توصیه کرد: تغذیه خوب و مناسب برای هر دانش آموز حیاتی است و این موضوع به ویژه در دوران کنکور اهمیت چند برابر دارد بنابراین والدین بر تغذیه و ورزش کردن فرزند توجه داشته باشند و چرا که آمادگی و تمرکز خوب موجب یادگیری خوب و این یادگیری خوب، استرس را در دانش آموز کاهش می دهد.

وی تصریح کرد: بوفه های مدارس باید توجه داشته باشند که مواد غذایی سالم و استاندارد را وارد مدارس کنند و از توزیع چیپس و پفک خود داری کنند.

این روانپزشک برای دوری از هر گونه استرس، توکل بر خدا را به دانش آموزان توصیه کرد و گفت: پیروان ادیان الهی به ویژه مسلمانان طبق بررسی ها در آمار افسردگی حاد به مراتب پایین تر از سایرین هستند و این به دلیل توجه و توکل عمیق به خدای بی همتاست.

سه شنبه 2/8/1391 - 14:55
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته