• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 468
تعداد نظرات : 286
زمان آخرین مطلب : 3892روز قبل
ورزش و تحرک

هشت پای پیشگوی آلمانی مرد

   هشت پای معروف آلمانی که در آکواریوم اوبر هازن زندگی می‌کرد در جام جهانی با پیش‌بینی نتایج بازی‌ها توجه تمام رسانه‌ها و حتی مقامات سیاسی را به خود جلب کرده بود.

این هشت پای پیشگو که پل نام داشت کارش را با پیشگویی دیدارهای آلمان در مرحله گروهی جام جهانی 2010 آغاز کرد. پیشگویی درست دو پیروزی و یک شکست برای آلمان تمام توجه‌ها را به آکواریوم اوبرهازن در آلمان جلب کرد.

 پل پیشگو غذای خود را از میان یکی دو ظرفی که پرچم کشورها روی آن کشیده شده بود انتخاب می‌کرد و در میان تعجب همگان از هر ظرفی که غذایش را انتخاب می‌کرد، همان کشوری که پرچمش روی ظرف غذا بود، بازی را با پیروزی پشت سر می‌گذاشت.

 هشت پای پیشگو هر چند در مراحل ابتدایی و پیش بینی پیروزی آلمان مقابل انگلیس و آرژانتین مورد توجه آلمانی‌ها قرار گرفته بود، اما پس از پیشگویی پیروزی اسپانیا مقابل آلمان در مرحله نیمه نهایی جام جهانی مورد خشم و غضب ژرمن‌ها قرار گرفت و حتی مدیر یکی از رستوران‌های آلمان اعلام کرد حاضر است این هشت پا را به هر قیمتی تهیه کرده و طبخ کند.

 پل پیشگو اما به شدت مورد علاقه اسپانیایی‌ها بود چرا که پیشگویی پیروزی اسپانیا در دیدار پایانی جام جهانی به واقعیت پیوست و این تیم برای نخستین بار قهرمان جام جهانی فوتبال شد.

 هر چند به عقیده بسیاری از کارشناسان رنگ پرچم‌های کشورهای مختلف عامل تحریک این هشت پا در انتخاب ظرف غذا بود اما پیشگویی صددرصد درست تمام بازی‌ها مسئله‌ای بود که توجه همگان را به خود جلب کرد.

 گفته می‌شود چشم هشت پا به رنگ قرمز حساسیت دارد و به همین دلیل پرچم‌هایی که رنگ قرمز بیشتر در آنها استفاده شده بیشتر توجه هشت پا را به خود جلب می‌کند به همین دلیل بود که هشت پا غذایش را از ظرفی برمی‌داشت که پرچم آلمان روی آن کشیده شده بود. تنها پرچم اسپانیا که رنگ قرمز بیشتری نسبت به پرچم آلمان دارد توانست توجه هشت پا را به خود جلب کند.

 این اظهارنظر هرچند هیچ گاه از سوی محققان و پژوهشگران تایید نشد اما تا حد زیادی با واقعیت منطبق بود.

 هشت پای آلمانی که رقابت‌های یورو 2008 را هم پیشگویی کرده بود 22 ماه عمر داشت.

 منبع: فوتبال3
جمعه 7/8/1389 - 16:32
شهدا و دفاع مقدس
خاطره شهید حبیب شریفی از زبان همسرش خانم آزاده خدیجه میرشکار
ساعت 8 صبح از جا بلند شدم . دیگر نمی توانستم منتظر بمانم . چادرم را سر کردم . مادرم مانع شد . با التماس گفتم می روم سراغی از حبیب و برادرم بگیرم و زود برگردم . بالاخره راضی شد و سفارش کرد٬ مراقب خودم باشم . موقع خارج شدن از خانه ، مادرم گفت دلنگرانی حبیب و پسرم بس است ّ، تو دیگر نگرانمان نکن . قول دادم و از خانه بیرون زدم .

یک راست به ساختمان سپاه سوسنگرد رفتم . تو راه، مردم را دیدم که هراسان بودند . آنهایی که وسیله داشتن در حال خروج از شهر بودند . داخل ساختمان خلوت بود . سراغ شوهر و برادرم را از چند نفر گرفتم. کسی از حال آنها با خبر نبود . یکی سفارش کرد که به منزل برگردم . وضع خطرناکی بود . از ساختمان بیرون آمدم و یک راست رفتم به خانه پدری حبیب . هرچه درزدم ،کسی جواب نداد . در همین حال پیرزن همسایه رو به من کرد و گفت : اینها رفته اند ، کسی نیست . دیروز رفتن .خسته و نا امید به خانه برگشتم . مادرم با شنیدن صدای در ،سراسیمه در را باز کرد . خود را در آغوش مادر انداختم اما مادر با من دعوا کرد که کجایی دلم هزار راه رفت .

ساعت 11 صبح شهر زیر آتش توپخانه قرار گرفت . هرکس مانده بود به فکر فرار افتاد . خدیجه و اقوامش تصمیم گرفتن به روستایی در نزدیکی سوسنگرد بروند . شوهر خاله خدیجه ، همراهشان شد . ناراحتی و اضطراب مانع صحبت کردن بود . دشمن از بیرون ، شهر را زیر آتش توپخانه گرفته بود . در روستا ، مادر خدیجه او را صدا زد که سر سفره ناهار برود . خدیجه از وقطی به روستا آمده بودند، لب به غذا نزده بود . با اسرار مادر ، چند لقمه نان و ماست خورد . او در ادامه
۰خاطراتش گفته است :

زمان به کندی می گذشت . ساعت 4 بعد از ظهر بود که در خانه به صدا در آمد . نفهمیدم فاصله میان اتاق تا در حیاط را چطوری طی کردن . حبیب و برادرم بودند ، با سر و وضعی خسته و آشفته . حبیب گفت از صبح تا حالا مهمات میبردیم . پرسیدم چه باید کرد . حبیب سرش را پایین انداخت و گفت : سوسنگرد هم دارد سقوط می کند . دشمن از پشت سر دارد پل می زند . من هم باید تمام اسناد و مهمات سپاه را ببرم اهواز .

رفتم لباس پوشیدم، منتو و شلوار سبز رنگ . ساکم را برداشتم ، و مقداری پول ، لباس ، حلقه ازدواج و چند تکه طلا و امانت خانواده بود . حبیب با جیپ سپاه آمده بود سوار ماشین شدیم . تو ماشین پر بود از مدارک ،مقداری پول و چند اسلحه و نارنجک .

برادرم با یک اسلحه ژ
۳ و یک کلت جلوآمد.حبیب ژ-۳ راازاوگرفت وبه دست من دادو گفت که شهرامنیت ندارد،بهتراست مسلح باشم.

حرکت کردیم.فاصله روستا تا سوسنگردحدود 5 کیلومتر بود.این مسیر باسرعت طی شدوپس از آن وارد خیابانهای شهر شدیم . بادیدن ساختمان سپاه، جاخوردم.انگار عراقی ها ،آنجارا می شناختند.چون اولین هدف توپ وتانکهای شان بودوساختمان درآتش می سوخت.

تیراندازی ها ، نشان ازورودعراقی ها به اطراف شهرداشت.ترسیده بودم.حبیب دلداری ام دادوگفت:عراقی ها اول باید ازکرخه عبورکنند. الان مشغول پل زدن روی آن هستند.

بانگرانی پرسیدم:اگرموفق شوند چه اتفاقی می افتد؟حبیب گفت:جاده اهواز – سوسنگردرا قطع می کنند ،آن وقت سوسنگرد سقوط میکند و اهواز به محاصره می افتد.دوباره پرسیدم:پس ما به کجا می رویم،جاده امنیت ندارد! حبیب گفت که تا حالا امنیت داشته وباید زودتر برویم .ماشین به سرعت از فلکه آخرشهرعبورکرد.نگاهی به کیوسک بازرسی انداختم .خالی بود . باتعجب ازحبیب پرسیدم:پس اینها کجایند؟

حبیب آهی کشیدوگفت: حالا کجارا دیدی.بزرگتر از اینها هم فرارکرده اند.هرچه به تهران نامه زدیم،پیغام دادیم،به اهواززنگ زدیم،بازهم نیرویی نرسید.مگربچه ها چه قدر می توانند مقاومت کنند؟

ماشین وارد جاده سوسنگرد- اهوازشد.چند نفرازمردم که باپای پیاده به سمت اهواز میرفتند فریادزدند :اهواز...اهواز...

ماشین جا نداشت.ازطرفی داخل آن پرازاسنادومدارک ومهمات بود.صلاح نبود کسی راسوارکنیم.

ساعت از5 بعدازظهرگذشته بود.گرمای هوا شکسته ونسیم خنک صورتمان رانوازش می داد.عراقی ها ازاطراف ،شهررابه گلوله بسته بودند.5کیلومترجلوتر ،ناگهان چشمم به یک نفربرعراقی افتاد.روبه حبیب کردم تااورا خبر کنم.فرصت نشد.رگبارگلوله ازدوطرف برسرمان باریدن گرفت برای یک لحظه،زمین وزمان به هم ریخت.از ترس سرم راپایین آوردم.خدایا چه اتفاقی درحال افتادن بود.حبیب پدال گازرافشرد.ماشین سرعت گرفت اما امکان فرار نبود . ماشین به گلوله بسته شد . چرخهای ماشین مورد اصابت گلوله قرار گرفت وپنچرشد . چند لحظه بعد ،ماشین از حرکت ایستاد .پایم می سوخت وخون ازآن جاری شده بود .حبیب هم ازناحیه پازخمی شده بود .

عراقی ها هلهله کنان جلو آمدندومحاصره مان کردند.با اسلحه به طرفمان نشانه رفته بودند .آهسته جلوآمدندو ژ
۳ را ازدست من گرفتند.بعدنارنجکهاراکه خونی شده بود ،برداشتند.آنهابا هلهله دادمی زدندحرس خمینی(پاسدارخمینی)گرفتیم.
جمعه 7/8/1389 - 1:24
شهدا و دفاع مقدس

سی سال قبل، صدام حسین، رئیس‌جمهور(دیکتاتور) وقت عراق جلوی دوربین‌های تلویزیونی توافق‌نامه‌ی ۱۹۷۵ الجزایر را که خطوط مرزی ایران و عراق و به‌ویژه مرزآبی اروندرود را مشخص می‌کرد پاره و دستور حمله به ایران را صادر کرد

. این اقدام صدام حسین آغازگر یکی از پرتلفات‌ترین و طولانی‌ترین جنگ‌های قرن بیستم شد. بیست و دوسال بعد از پایان جنگ، هنوز تصاویر، نوشته‌ها تبلیغات درباره‌ی رزمنده‌ها، اسرا، شهیدان و جنگ‌زده‌ها حضور چشم‌گیری در تبلیغات و تولیدات رسانه‌ای خلافت اسلامی ایران دارد.

تصویرغالبی که از سال‌های جنگ در رسانه‌های ایران منتشر می‌شود، تصویری مردانه است که زنان در این کلیشه اغلب یا نقش همسر شهید و جانباز را دارند یا مادری که پیشانی پسر رزمنده‌ی خود را می‌بوسد و بعد از شهادت او صبوری پیشه می‌کند.

این تصویر شاید برای اولین بار همین سه سال پیش ترک خورد که رئیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی در سخنرانی به مناسبت بیست و نهمین سالگرد انقلاب اسلامی، از حضور زنان رزمنده تجلیل کرد و در یک مراسم رسمی گفت:« زنان رزمنده در جنگ تحمیلی نقش برجسته‌ای داشتند و دلیرانه در کنار مردان به پاسداری از خاک کشور پرداختند.» بعد از این اعلان رسمی بود که برای اولین‌بار جعفر علی‌اکبری، رئیس شورای امر به معروف و نهی از منکر(!!) بنیاد شهید، اعلام کرد که شش هزار و چهارصد و بیست زن رزمنده در دوران هشت‌ساله‌ای جنگ شهید شدند که حدوداً سه درصد کل کشته‌شده‌گان جبهه‌های جنگ را تشکیل می‌دهند.

رنگ باختن جنسیت در هنگامه‌ی هراس

"زهره ن" یکی از زنانی است که در ماه‌های اول جنگ، در عملیات نظامی شرکت داشته است. او می‌گوید:« وقتی جنگ شروع شد من نوزده ساله بودم و با خانواده‌ام ساکن آبادان بودیم. اصلاً حاضر نبودم شهرم را ترک کنم، مادر و دوخواهرم به شیراز رفتند و من همراه پدرم که در شرکت نفت آبادان کار می‌کرد و برادرم در شهرماندیم. روزها و ماه‌های اول جنگ بحث زن و مرد مطرح نبود، دشمن هر روز پیش می‌آمد و یک قدم به گرفتن شهر نزدیک‌تر میشد و هرکه در شهرمانده بود، کمک می‌کرد و اگر لازم بود اسلحه به دست می‌گرفت تا از خاکمان که داشت از دست می‌رفت دفاع کنیم.»

"راحله غ" نیز که نه تنها در صف رزمندگان دفاع از آبادان بود، که اسیر نیروهای عراقی نیز شده بود می‌گوید:« ما زنان و مردان خرمشهر و آبادان سپر بلای تمام ایران شده بودیم. آن ماه‌های اول جنگ بحث جنسیت اصلاً مطرح نبود. هراس بود وکمبود هرچه فکرش را کنید، از رزمنده گرفته تا غذا و دارو. همه هرکار از دستمان برمی‌آمد انجام می‌دادیم. روزهایی بود که من لحظاتی به تیمار زخمی‌ها مشغول بودم، نیم‌ساعت بعد اسلحه به دست در جواب گلوله‌های بعثی‌ها، شلیک می‌کردم و ساعاتی بعد دست پیرمرد و پیرزنی تنها را گرفته بودم تا آنها را سوار ماشینی کنم که سرنشین‌هایش داشتند از شهر فرار می‌کردند.»

شهرهایی خالی از زن

بعد از چندماه اول جنگ که بهت و شوک فرونشست، نیروهای داوطلب به شکل منظم‌تری ساماندهی شدند و شهرهایی که بیش از همه در معرض بمباران‌ها بود تخلیه شد، حضور زنان نیز محدودتر شد. "زهره ن" می‌گوید:« وقتی عراقی‌ها به سوسنگرد به آن شکل وحشیانه حمله کردند و قضیه‌ی تجاوز به زنان و دختران سوسنگرد رخ داد، دیگر نیروهای نظامی شهر اجازه ماندن به ما زنان ندادند. البته در طی این سه ماه اول جنگ، هرروز هم از تعداد زنان کاسته می‌شد، خانواده‌ها با زور زنان و دختران را از شهر بیرون می‌فرستادند و یا خود زن‌ها از ترس شهر را تخلیه می‌کردند.»

این زن رزمنده تاکید می‌کند که وقتی سپاه پاسداران شکل گرفت، دیگر حتی نیروهای امدادی نیز بیشتر مردان بودند و زنان را کامل به پشت جبهه و بیشتر به بیمارستان‌ها برای مراقبت از مجروحان فرستادند. زهره می‌گوید:« بعد از اینکه خرمشهر را کامل از دست دادیم، با یک گروه رزمی وابسته به فدائیان اسلام به ایستگاه هفت آبادان رفتیم، من و دو دختر دیگر به عنوان امدادگر در حمله‌ها شرکت می‌کردیم.

در یکی از این پاتک‌ها که در منطقه‌ی بیابانی در خارج از شهر بود، همراه نیروها پیش‌روی می‌کردیم تا دشمن را عقب برانیم. تعداد مجروح‌های ما خیلی زیاد بود، آنقدر جلو رفته بودیم که متوجه نبودیم فاصله‌مان با نیروهای عراقی خیلی کم شده است. یکی از مجروح‌ها از ناحیه سینه به شدت مجروح شده بود و شش‌هایش بیرون ریخته بود، ناگهان دیدم من و او تنها مانده‌ایم و دوروبرمان کسی نیست. بلندش کردم و به دوش کشیدمش، التماس می‌کرد تنهایش نگذارم. صدایی از دور می‌آمد که می‌گفت فرار کنیم،عراقی‌ها دارند به ما می‌رسند. مانده بودم با مجروح‌مان چه کنم، بالاخره خودش گفت تو برو تا دست عراقی‌ها نیفتی.

شروع به دویدن کردم، عراقی‌ها همین‌طور تیر به سمت من در حال فرار به سمت نیروهای خودمان شلیک می‌کردند که به خطا می‌رفت. هنوز نگاه‌های آن رزمنده‌ی مجروح جلوی چشمانم است که از من کمک می‌خواست و هربار یادش می‌افتم درست مثل حالا بغض می‌کنم.»

بنیاد شهید می‌گوید تعداد زنانی که به اسارت نیروهای عراقی درآمدند، هفتاد و یک نفر بود. "راحله غ" که خود یکی از این زنان است می‌گوید تعداد زنان اسیر بیشتر از این تعداد بود و این آمار دقیقی نیست. او می‌گوید:« نیروهای ما برایشان خیلی گران تمام می‌شد که زن‌ها اسیر شوند، این حساسیت بعد تجاوزعراق به سوسنگرد و اتفاق‌های دردناکی که برای زنان سوسنگرد رخ داد شدیدتر شد.» زهره نیز می‌گوید نیروهای ایرانی به زنان نارنجک داده بودند تا در وقت ضرورت در دستانشان منفجر کنند و به دست عراقی‌ها نیفتند.

زنان و اسارت

"راحله غ" می‌گوید وقتی به دست عراقی‌ها افتادند، آنها را در اردوگاهی نظامی در بصره که نزدیک به ایران بود، زندانی کردند. او در توصیف شرایط روزهای اول بازداشت می‌گوید:« صبح تا شب و شب تا صبح بازجویی بود. زن‌ها را بیشتر به چشم جاسوس می‌دیدند و می‌خواستند به زور بفهمند چه اطلاعاتی دارند و از چه طریقی جاسوسی می‌کردند و مدام تاکید می‌کردند که حکم جاسوسی در عراق اعدام است. می‌گفتم ما رزمنده‌ایم، به سرزمین ما تجاوز کرده‌اید و داریم از خاکمان دفاع می‌کنیم. وقتی بازجویی‌های اولیه تمام شد، ما را تحویل سازمان امنیت عراق دادند و آنها هم ما را به زندان "هارون الرشید" فرستادند که زندانی امنیتی- سیاسی بود.»

اخبار رسمی درباره‌ی زنان ایرانی که به اسارت عراقی‌ها درآمدند، بسیار اندک و ضدونقیض بود. "راحله غ" تاکید می‌کند که تا مدت‌ها حتا نام زنان به عنوان اسیر ثبت نشده بود و حتا در عراق نیز به آنها نه عنوان " زندانی جنگی" که "زندانی عقیدتی" اطلاق کرده‌بودند. شواهد حاکی از آن است که تنها وقتی سازمان صلیب سرخ جهانی از طریق اخبارغیررسمی از اسارت عده‌ای از زنان ایرانی باخبر می‌شود و در نتیجه‌ی پیگیری‌های این نهاد بین‌المللی، حکومت وقت عراق ناچار به افشای نام این زنان و قبول مسئولیت می‌شود.

"راحله غ" درباره وضعیت زندان می‌گوید که آنها را دو یا سه نفری در سلول‌های کوچکی زندانی کرده بودند، جیره‌ی آب و غذا محدود بوده است و چراغ پرنور سلول همیشه روشن. او تاکید می‌کند که وضعیت بعد از آنکه زنان اسیر را تحویل وزارت دفاع عراق دادند کمی بهتر شد و می‌گوید: « بعد از آن بود که با پیگیری صلیب سرخ بالاخره این امکان فراهم شد که با خانواده‌هایمان تماس برقرار کنیم و اطلاع دهیم که اسیر شده‌ایم. شکنجه‌ی فیزیکی نیز بعد از آن برای مدت طولانی قطع شد. تا قبل از آن بسیار پیش می‌آمد که مسولان و زندان‌بان‌های عراقی ناگهان به سلول‌هایی که ما در آن بودیم حمله می‌کردند و با مشت و لگد سر و صورت و تن ما را زخمی می‌کردند. در اوایل اسارت هم با کابل به جان ما می‌افتادند.»

                                
جمعه 7/8/1389 - 1:21
خاطرات و روز نوشت
کد مطلب: 68925
انتشار كتاب جدید خاطرات هاشمی رفسنجانی چاپ ارسال به رفقا
۲۹ فروردین ۱۳۸۹
كتاب جدید كارنامه و خاطرات هاشمی رفسنجانی، حاوی ناگفته‌هایی از اواخر دوران دفاع مقدس و فرآیند تصویب قطعنامه‌ی 598 در شورای امنیت و واكنش ایران و اقدامات دبیركل وقت سازمان ملل، با عنوان «دفاع و سیاست» منتشر می‌شود.

به گزارش ایسنا در این كتاب كه دفتر نشر معارف انقلاب آن را در نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران (اردیبهشت 89) عرضه می‌كند، گفت‌وگوهای خصوصی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی كه در آن زمان فرمانده جنگ بود، با خاویر پرز دكوئیار دبیركل سازمان ملل و گزارش این گفت‌وگوها به شورای امنیت، برای نخستین بار انتشار می‌یابد.

علیرضا هاشمی نوه آیت الله هاشمی – فرزند محسن هاشمی – گفت: مهمترین واقعه سال 66 صدور قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل و انجام عملیات‌های مهمی چون بیت‌المقدس 2 و والفجر 10 بود كه در كردستان عراق به انجام رسید و اقتدار رزمندگان سلحشور ایران اسلامی را نشان می‌داد.

وی افزود: در سال 66 سیاست و دیپلماسی در مورد جنگ تشدید شد و نتیجه این اقدامات در سال 67 پذیرش قطعنامه و پایان جنگ بود. در خاطرات جدید آقای هاشمی، این موارد و جزئیات اقدامات و گفت‌وگوهای سیاسی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی آمده است. با توجه به موقعیت سیاسی ایشان در سال‌های دفاع مقدس كه علاوه بر جانشینی كل قوا، نماینده حضرت امام در شورای عالی دفاع و ریاست مجلس شورای اسلامی را عهده‌دار بودند. خاطرات روزنوشت انتشار یافته را دارای اهمیت بسیار می‌كند.

وی خاطرنشان كرد: آقای هاشمی در مقدمه كتاب جدید خاطرات خود نوشته است «ایران برای تغییر محتوای قطنامه 598 ،‌در درجه اول میدان نبرد را فعال‌تر كرد و با بسیج نیرو و امكانات جنگ، عملیات سرنوشت‌ساز را مطرح نمود و در مقابل شرارت‌های نظامی صدامیان، سیاست مقابله به مثل را پیش گرفت. در درجه‌ بعد، با تكیه بر قدرت رزمی و دست بالای رزمندگان در میدان نبرد، فعالیت دیپلماسی را پیش گرفت و وزارت امور خارجه، ماموریت تلاش‌های سیاسی را بر عهده گرفت و سران قوا و امام راحل در همه مراحل، نتایج هر دو بخش را زیر نظر داشتند.

نوه هاشمی‌رفسنجانی ادامه داد: فرمانده‌ جنگ با ذكر خواسته‌های ایران آورده است «در جریان مذاكرات، نقطه اساسی خواست ایران اصرار بر تعیین طرف متجاوز و آغازگر جنگ قبل از آتش‌بس بود و آن‌ها اصرار بر آتش‌بس قبل از هر اقدام دیگری داشتند.»

در بخش دیگری از این مقدمه كتاب جدید خاطرات هاشمی رفسنجانی آمده است: « در سال 66 حدود 50 عملیات آفندی توسط نیروهای مسلح در جبهه‌های زمینی انجام یافت. عملیات بزرگ والفجر10 در منطقه حلبچه بود كه ضربه كاری را بر ارتش بعثی عراق وارد كرد. این عملیات آن‌چنان كوبنده ، برق آسا و موثر انجام گرفت كه بعث عراق و حامیانش، تعادل خود را از دست دادند و بزرگترین جنایت جنگی را با بمباران بی‌سابقه شیمیایی شهر حلبجه، مرتكب شدند و هزاران نفر از هموطنان كرد مظلوم را شهید و مصدوم كردند و ننگ تاریخی در پرونده جنگی خود ثبت نمودند.»

در خاطرات سال 66 درباره توقف فعالیت‌های حزب جمهوری اسلامی،‌رشد اختلافات نیروهای داخلی انقلاب، مشكلات فزاینده اقتصادی كشور، اعدام سیدمهدی هاشمی قهدریجانی و مسایل مربوط به بیت آیت‌الله منتظری، جنگ كشتی‌ها در خلیج فارس و ورود مستقیم ایالات متحده به جنگ مستقیم با جمهوری اسلامی و اوج آن، غرق كردن كشتی ایران اجر، سخنرانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مجمع عمومی سازمان ملل و بسیاری دیگر از مسایل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مطالب مهمی درج شده است.
جمعه 7/8/1389 - 1:11
خاطرات و روز نوشت
خاطرات بحث برانگیز هاشمی رفسنجانی
 
 
 
 
 
 
 
   
 
 
    انتشار یک خبر درباره توقیف کتاب خاطرات هاشمی رفسنجانی کافی بود تا واکنش بلافاصله وزارت ارشاد را در پی داشته باشد.
   
   
 
 
     

انتشار یک خبر درباره توقیف کتاب خاطرات هاشمی رفسنجانی کافی بود تا واکنش بلافاصله وزارت ارشاد را در پی داشته باشد.

به دنبال برجسته شدن بخش هایی از کتاب خاطرات هاشمی رفسنجانی از جمله موافقت امام خمینی(ره) با تعطیلی شعار مرگ بر امریکا، گروه های راستگرا واکنش های تندی را به خاطرات هاشمی رفسنجانی نشان دادند و او را برخلاف واقع گویی در بیان دیدگاه های سیاسی امام(ره) متهم کردند، چرا که هاشمی رفسنجانی در کتاب خاطرات سیاسی خود که تحت عنوان «به سوی سرنوشت» منتشر شده است، عنوان کرده که امام(ره) در سال ۱۳۶۳ موافقت اصولی خود را با تعطیلی شعار مرگ بر امریکا اعلام کرد، اما منتظر زمان مناسب برای اجرای این ایده هستیم.

این بخش از کتاب هاشمی رفسنجانی به علاوه بخش های دیگری که به بیان دیدگاه ها و عقاید سیاسی امام(ره) پرداخته مورد اعتراض گروه های راستگرا و رسانه ها و سایت های اینترنتی متعلق به آنان قرار گرفته است. به فاصله دو هفته کمتر از این اعتراضات ابتدا خبر توقیف کتاب هاشمی و جمع آوری نسخه های آن از کتابفروشی ها منتشر شد و سپس اعلام شد وزارت ارشاد این کتاب را توقیف و ادامه انتشار آن را منوط به کسب مجوز از دفتر نشر آثار امام(ره) کرده است. برخی سایت های اینترنتی نزدیک به دولت محمود احمدی نژاد این خبر را منتشر کردند و برخی از کتابفروشان تهران هم اعلام کردند کسانی کتاب هاشمی رفسنجانی را جمع آوری کرده اند، اما از هویت آنان اطلاع ندارند. این تحولات منجر به آن شد که خبر جمع آوری این کتاب و سپس مشروط شدن چاپ مجدد آن به سرعت منتشر شود؛خبری که واکنش وزارت ارشاد را در پی داشت. چرا که مدیرکل دفتر وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت وگو با خبرگزاری مهر درباره این کتاب گفت؛ نکته یی در کتاب «به سوی سرنوشت» وجود دارد که مورد شک و شبهه قرار گرفته است که اگر این نکته از سوی دفتر نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) رسماً تایید شود از نظر ارشاد منعی برای انتشار ندارد.

ما اینکه کتاب مذکور را از بازار جمع آوری کرده باشند به هیچ وجه درست نیست و از سوی وزارت ارشاد هم چنین کاری صورت نگرفته است.وی تصریح کرد؛ اصلاً از سوی وزارت ارشاد تصمیمی مبنی بر جمع آوری این کتاب گرفته نشده است و این مساله را تکذیب می کنم اما نکته یی در این کتاب مطرح شده که اداره کتاب و کتابخوانی اعلام کرده است که درباره صحت مطالب مطرح شده در این کتاب در خصوص حضرت امام (ره) باید موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام (ره) پاسخگو باشد.پرویز کرمی خاطرنشان کرد؛ این مساله هم که کتاب «به سوی سرنوشت» بدون دریافت مجوز وزارت ارشاد و اداره کتاب منتشر شده باشد، به هیچ وجه صحت ندارد و ممکن است مجوز این کتاب در سال های گذشته دریافت شده باشد یا اینکه عنوان آن عوض شده باشد. با این حال این نکته که کتاب مذکور جمع آوری شده باشد، اصلاً درست نیست.به این ترتیب چنین پاسخی از سوی مقام وزارت ارشاد این سوال را به وجود آورده است که واقعیت ماجرا چیست؟ بر کسی پوشیده نیست که هاشمی رفسنجانی از جمله شخصیت های بسیار نزدیک به امام(ره) به شمار می رود. هاشمی رفسنجانی در ایام جنگ ۸ ساله سمت های مهمی را علاوه بر ریاست مجلس شورای اسلامی برعهده داشت. هاشمی رفسجانی جانشین امام (ره) در جبهه های جنگ و در واقع فرمانده جنگ بود. نقش هاشمی رفسنجانی در اواخر جنگ و چگونگی پذیرش قطعنامه هم بر کسی پوشیده نیست.

● از این رو بر همگان آشکار بود که مباحثی بین

امام (ره) و هاشمی رفسنجانی درباره مسائل اصلی کشور و روابط خارجی رد و بدل می شود که شاید افراد بسیار معدودی از آن مطلع باشند. کما اینکه هاشمی رفسنجانی اواخر هفته گذشته در واکنش به اعتراض ها به کتاب خاطرات سیاسی اش گفت برخی از خاطرات امام خمینی (ره) به دلیل مصلحت منتشر نشده است.

هاشمی رفسنجانی با تایید اینکه دفتر نشر آثار امام (ره) مسوول اصلی انتشار خاطرات امام (ره) است، می گوید؛ بیشترین خاطرات امام (ره) توسط دفتر نشر آثار امام (ره) منتشر شده است ولی برخی از خاطرات امام به دلیل مصلحت منتشر نشده است. ذکر این نکته حساس از سوی هاشمی رفسنجانی نشان می دهد او اطلاعات زیادی از خاطرات، افعال، عقاید و آرای سیاسی- فقهی امام خمینی (ره) دارد که شاید دیگران این اطلاعات را نداشته باشند. از همین رو می توان حدس زد بیان هرگونه دانسته یی از سوی هاشمی درباره عقاید امام (ره) می تواند باعث بروز واکنش های زیادی شود. کما اینکه سال گذشته هاشمی رفسنجانی سندی را منتشر کرد که در آن نشان داده شد امام خمینی (ره) در سال ۱۳۶۷ پس از ارائه گزارش فرمانده وقت سپاه پاسداران اعلام کرده که براساس این گزارش چاره یی نداریم جز اینکه آتش بس را قبول کنیم. انتشار این سند هم واکنش های زیادی را علیه هاشمی رفسنجانی موجب شد اما در آن زمان اعلام شد که علاوه بر هاشمی رفسنجانی افراد دیگری هم از این سند مطلع بوده اند ولی بنا به مصلحت تاکنون منتشر نشده است.

بنابراین با توجه به اینکه هاشمی رفسنجانی نقش مهمی را در اتخاذ تصمیمات حساس مملکتی به ویژه در ایام جنگ داشته است، طبیعی است او اطلاعاتی دارد که شاید دیگران از آن برخوردار نباشند. کما اینکه هاشمی رفسنجانی در انتشار خاطرات سیاسی خود در سال ۱۳۶۳ گوشه هایی از این اطلاعات را بیان می کند اما دیگران بلافاصله به آن واکنش نشان می دهند و هاشمی را به خلاف واقع گویی متهم می کنند و از او می خواهند در بیان خاطرات سیاسی خود تجدیدنظر کند. ظاهراً انتقادات و اعتراضات از سوی هاشمی پذیرفته نشده است و حتی به صورت تلویحی اعلام می کند مواردی درباره آرا و نظرات سیاسی- فقهی امام خمینی(ره) وجود دارد که صرفاً به دلیل مصلحت منتشر نشده است و اگر لازم باشد بنا به مصلحت گوشه های دیگری از آن انتشار خواهد یافت.

جمعه 7/8/1389 - 1:4
دانستنی های علمی

 

 
  اطلاعات عمومی 1)  روشن ترین ستاره که با چشم غیر مصلح از کره ی زمین قابل رو یت است کلب اکبر که به آن ستاره سگ نیز گفته می شود.2)    سریع ترین سیّاره عطارد می باشدکه سرعت گردش آن به دور خورشید معادل172248کیلومتر در ساعت است.3)    داغ ترین سیاره ، زهره است که حرارت آن معادل 462 درجه ی  سانتیگراد می باشد.4)    روشن ترین سیاره زهره با درجه روشنایی 4/4 می باشد.5)    کم نورترین سیّاره پلوتو با درجه روشنایی 15 می باشد.6)    بزرگ ترین اقیانوس جهان ، اقیانوس آرام که مساحت آن معادل 166241000 کیلو متر مربّع می باشد.7)    بزرگ ترین دریای جهان ، دریای مدیترانه می باشد که در جنوب اروپا واقع ا ست.8)    کوچک ترین دریای جهان ، دریای مرمره است که در جنوب شرقی اروپا واقع است.9)    پر آب ترین و طولانی ترین رود اروپا رود دانوب است. 10)            عمیق ترین ناحیه ی اقیانوس اطلس در شرق جزیره ی پرتوریکو به عمق9200 متر می باشدکه دومین ناحیه ی عمیق اقیانوس های جهان است.11)                       اقیانوس ها وسعتی معادل 360 میلیون کیلومتر مربّع از سطح زمین را اشغال کرده اند.12)                       بزرگ ترین خلیج جهان خلیج مکزیک به مساحت 5/1 میلیون کیلومتر مربع می باشد.13)                       بزرگ ترین جلگه ی جهان ، جلگه آمازون و در برزیل قرار دارد.14)                       زلال ترین آب دریای جهان دریای ودن در قطب جنوب است.15)            عمیق ترین ناحیه ی زیر آبی جهان گودال ماریان و در شرق فیلیپین واقع شده است که بیش از 11کیلومتر عمق دارد.16)            بزرگ ترین قاره ی جهان قاره ی ارواسیا که از قاره ی آسیا و اروپا تشکیل شده است که 53698000کیلومتر مربع است.17)            کوچک ترین قاره ی جهان ، قاره ی اقیانوسیه (استرالیا) است که وسعت آن 7618493کیلو متر مربع می باشد.18)                       متنوع ترین قاره ی جهان از نظر طبیعی قاره ی آسیا است.19)                       قدیمی ترین  تمدن های جهان در آسیا قرار دارد.20)                       بزرگ ترین شبه جزیره ی جهان عربستان است که مساحت آن حدود325000 کیلومتر مربع است. 21)                       وسیع ترین بیابان جهان در مغولستان با وسعت 768000 کیلومتر مربع قرار دارد.22)            جزایر طلسم شده ی گالاپاگوس در اکوادور به خاطر لاکپشت های غول پیکر و آب و هوای خاصش از مناطق منحصر بفرد نامیده می شود.23)                       گرم ترین ناحیه ی آبی جهان خلیج فارس با 32 درجه ی سانتیگراد است.24)            بزرگ ترین ناحیه ی جهان که با آب شیرین احاطه شده جزیره ی ایلهادوماراجو در دهانه ی رود آمازون در برزیل است که 48000کیلومتر مربع وسعت دارد.25)                       کم بارش ترین مدار کره ی زمین مدار 30 درجه  می باشد که به مدار اسب کش معروف است.26)            بزرگ ترین مجمع الجزایر دنیا که به شکل هلالی است و بیش از 13000جزیره تشکیل شده مجمع الجزایر اندونزی است.27)            بزرگترین گودال جهان در حوزه ی دریای خزر واقع شده و مساحت آن بیش از 518000 کیلومتر مربع است.28)                       وسیع ترین و طولانی ترین شبکه غاری در جهان ، غار ماموت است که در ایلت کنتاکی آمریکا واقع است.29)            بزرگترین فلات جهان ، فلات تبت در آسیای مرکزی است. ارتفاع متوسط آن4875 و مساحت200000کیلومتر مربع است.30)                       پهن ترین دهانه ی آبشار جهان را آبشار کهونه در لائوس با دهانه ای معادل 10800 متر دارا می باشد.31)            مرتفع ترین آبشار جهان ، آبشار سالتوآنجل(آبشار فرشته) است که در کشور ونزوئلا قرار دارد و ارتفاع آن 979 متر است.32)            پر آب ترین آبشار جهان ، آبشار بویوما در کشور زئیر است که ظر فیت آب آن معادل 17000متر مکعب در ثانیه است.33)            نام دو رود خانه طویل در جهان نیل و آمازون است که اوّلی به دریای مدیترانه و دوّمی به اقیانوس اطلس می ریزد.34)            عمیق ترین دریاچه ی جهان ، دریاچه ی بایکال در مرکز سیبری واقع شده است که طول این دریاچه620 کیلومتر و پهنای آن 32/74 کیلومتر می باشد.35)            بزرگ ترین مرداب جهان ، مرداب لاگوآدوسپاتوس است که در برزیل قرار داردو مساحت آن 10645کیلومترمربع است.36)            مرتفع ترین کوه آتشفشان فعّال کوه اوجوس دل سالودو است که ارتفاع آن 6877 متر بوده و در مرز بین شیلی و آرژانتین واقع شده است.37)                       بیش ترین روز های بارانی ، در کوه ال ال در کوآیی است که به مدّت 350 روز از سال باران می بارد.38)            بیش ترین روز های آفتابی در سال متعلق به ناحیه ی یوما در آریزونای آمریکا که ٪90 از روز ها آفتابی است.39)            صحرای آتاکاما در شیلی دارای بارانه ی سالانه موثری   نمی باشد خشک ترین مکان دنیا محسوب می شود.40)            سنگین ترین تگرگ به وزن 02/1 کیلوگرم در کشور بنگلا دش رخ داده که موجب مرگ 92 نفر گردیده است.41)            سرد ترین ناحیه ی غیر قطبی جهان اویمیاکن روسیه با 68 درجه سانتیگراد زیر 0ْ است که در قارّه آسیا قرار دارد.42)                       بلند ترین کوه یخ جهان با ارتفاع 167متر در غرب گروئلند در اقیانوس منجمد شمالی دیده شده است.43)            کوه مافاکی در جزیره هاوایی بلند ترین کوهی است که از اعماق دریا سر به آسمان کشده که ازمجموع 10203متر ارتفاع آن و 6000متر زیر آب قرار دارد.44)            25 درصد جنگل های جهان را جنگل های شمال روسیه با مساحتی بالغ بر 1100 میلیون هکتار تشکیل شده است. 45)                       طولانی ترین خسوف ثبت شده به مدّت 7 دقیقه و 8 ثانیه در مجمع الجزایر فیلیپین رخ داده است.46)                       دریاچه ی ساوالان در دهانه ی آتشفشان 4811 متر کوه سبلان در آذربایجان قرار دارد.47)                       رودخانه ی کارون پرآب ترین و طولانی ترین رود ایران ، 850 کیلومتر طول و 400 متر پهنا دارد.48)            پست ترین ناحیه داخلی ایران (به استثنای کناره ها) دشت لوت (چاله لوت) با ارتفاع 56 متر از کم تر سطح دریا می باشد.49)                       طولانی ترین رود ایران رود کرخه است که از ارتفاعات الوند در همدان سرچشمه می گیرد.50)            پر باران ترین ناحیه ی ایران غرب ناحیه ی خزری ، رشت و بندر انزلی با 2000 میلیمتر بارش سالیانه است.51)            قوی ترین صدا در جهان حیوانات خاکزی متعلق به میمون هایی به نام آلوآتا که در آمریکای مرکزی و جنوبی زندگی می کنند و صدای آن ها از فاصله ی 16 کیلومتری شنیده                 می شود.52)            پرزاد و ولد ترین موجود نوعی شته ی کلم است که در سال      می تواند یک توده ی وسیع به وزن822میلیون تن از نوع خود تولیدکند.53)            قوی ترین موجود زنده نوعی سوسک است که در استوا زندگی می کند و سنگینی جسمی معادل 850برابر وزن خوش را تحمل کند.54)            یکی از خطرناک ترین موجودات روی زمین(به غیر از انسان) انگل مالاریا است که هر سال 200 میلیون نفر را از بین می برده است.55)            بزرگ ترین محلی که تاکنون حیوانات برای زندگی ساخته اند توسط چلچله ی دم سیاه بوده است که مساحت آن معادل 61440کیلومترمربّع است.56)            شکمو ترین حشره یک حشره ی کوچک است که قادر است در مدّت 56 روز 86000برابر وزن خودش غذابخورد. 57)            کم رشد ترین موجود جهان یکی از نرمتنان اقیانوس اطلس است که 100 سال طول می کشد به اندازه ی 8 میلیمتر رشد کند.58)            کوچک ترین پستاندار دریایی نوعی دلفین است که وزن یک گروه 6 عددی از نوع بالغ آن بین 23 تا 35 کیلوگرم است. 59)            سریع ترین جانور خاکزی نوعی یوز پلنگ است که در آفریقا ، ایران ، ترکمنستان و افغانستان زندگی می کند و سرعت آن 114 تا 135 کیلو متر است.60)            کند رو ترین پستاندار خاکی ، تنبل یا اسلاث سه انگشتی است که سرعت آن بر روی زمین 88/1 تا 44/2 میلیمتر در دقیقه است.61)            خواب آلود ترین پستاندار موش خرما است که 80٪ عمرش را در خواب است و نوعی دلفین به نام دال ابدا در طول عمرش نمی خوابد.62)                       طولانی ترین دوران بارداری به نوعی فیل آسیایی تعلق دارد که دوران بارداری آن 20 ماه است.63)            بزرگ ترین جانور گوشتخوار خاکزی خرس کودیاک است که اندازه ی قد این جانور از نوک بینی تا دم 4/2 متر و وزن آن 476 تا 533 کیلوگرم متغیر است.64)            کوچک ترین حیوان گوشتخوار راسو است که طول آن 177 تا 207 میلیمتر و وزن آن 35 تا 70 گرم است و در دوقطب زندگی می کند.65)            بزرگ ترین جانور گربه سان ببر مو بلند سیبری است که طول قد آن نوک بینی تا دم 15/3 متر است و وزن آن حدود 265 کیلوگرم است.66)                       مسن ترین جانور غیر از انسان اورانگوتان59 ساله به نام GAVS است.67)            بزرگ ترین آهو نوعی آهو بومی آلاسکا که نوع نر آن در حال ایستاده قدی برابر 34/2 متر و وزنی حدود 816 کیلوگرم را دارا می باشد.68)            کوچک ترین پستاندار نچخوار کننده ، آهوی بدون شاخ مشهور به مالایایی که قد آن 20 الی 25 سانتیمتر و وزن آن 7/2 تا 2/3 کیلوگرم می باشد.69)            کوچک ترین پستاندار کیسه دار نوعی موش با سر بزرگ می باشد که از سر تا انتهای بدن 55تا63 میلیمتر و وزن آن 9/3 تا 5/4 گرم است.70)                       طویل ترین پرش مربوط به یک کانگاروی قرمز ماده است که طول پرش آن 8/12متر می باشد.71)            کوچک ترین اسب جهانج، اسبی به نام کدوی کوچولو است که قدی بهجاندازه یج5/35جسانتیمتر و وزنی برابر 07/9 کیلوگرم دارد.72)            کوچک ترین پرنده ی جهان مرغ زنبوری زرین بال است که اندازه ی طول بدن 57 میلیمتر و نصف آن مربوط به نوک و دم و وزن آن6/1گرم است.73)            تیز پرواز ترین موجود زنده قوش است که سرعت آن درحال شیرجهجزدن از 270 تا 350 کیلومتر در ساعت متغیر است.74)                       کند پرواز ترین پرنده دارکوب کاکلی آمریکا است که سرعت آن بدون توقف 8 کیلومتر در ساعت است.75)                       مسن ترین پرنده طوطی کاکل سفید است که سن آن بیش از80 سال می باشد.76)                       سریع ترین پرنده شناگر نوعی پنگوئن دارای سرعتی معادل 27 کیلومتر در ساعت به هنگام شنا می باشد.77)            پرندگان شکاری(رده شاهین ها)دارای قوی ترین دید چشم در دنیای خوشان هستند.حداقل قدرت بینایی آن ها 2 برابر قدر ت بینایی انسان است.78)            کوچکجترین لانه در عالم پرندگان مربوط  به مرغ مگس است که اندازه آن از نصف یک گردو کوچک تر است و عمق آن یک انگشت است.79)                       قدیمی ترین پرنده ی اهلی غاز  خاکستری است که اصل به عصر هجر می رسد.80)            بزرگ ترین خزنده جهان تمساح آب شور است که اندازه طول آن 2/4 تا 8/4 متر و وزن آن 408جتا 520 کیلوگرم است.81)            بلند ترین مار سمی جهان مار کبری است که بومی جنوب شرقی آسیا و فیلیپین می باشد که طول آن 65/3تا57/4متر است.82)            بزرگ ترین ماهی جهان کوسه وال پلانگتون خوار که در اقیانوس اطلس و هند یافت می شود که طول آن 65/12 متر و وزن آن 15تن است.83)                       سمی ترین ماهی های جهان سنگ ماهی ها هستند که در اقیانوس آرام یافت می شوند.84)            مار ماهی الکتریسیته دار قوی ترین ماهی در نوع خود است که 650 ولت الکتریسیته یک آمپری از بدنش خارج می کند.85)            بزرگ ترین عنکبوت جهان عنکبوت پرنده خوار است که دارای پاهایی با فاصله 7/266 میلیمتر و طول تمام بدن آن 102 میلیمتر است.86)                       طویل ترین تار عنکبوت مربوط به عنکبوتی است که اندازه آن 573 سانتیمتر و به شکل دایره است.87)            بزرگ ترین پروانه شناخته شده به نام ملکه الکساندر است که فاصله بین بال های این حشره بیش از 28 سانتیمتر است و وزن آن 25 گرم است.88)            تیز ترین حس بویایی در بید نر امپراطور قرار دارد که  می تواند بوی بید ماده را از فاصله 11 کیلومتری حس کند.89)                       سریع ترین رشد مربوط به نوعی گیاه از نوع زنبق است که در مدّت 14روز به اندازه 65/3 متر رشد کند.90)            بزرگ ترین کاکتوس از نوع ساگوآرو است که ساقه سبز و شیاردار آن مانند شعمدان و شاخه های آن تا ارتفاع 7/17متر رشد کرده است.91)            بزرگ ترین شکوفه مربوط به نوعی زنبق که بوی نامطبوعی دارد که پهنای آن 91سانتیمتر و وزن آن 7 کیلوگرم است.92)            پرکالری ترین میوه آووکادو است که هر کیلوگرم آن 1630 کالری و کم کالری ترین میوه خیارجکه100گرم آن16کالری دارد.93)                       بزرگ ترین دانه نارگیل مضاعف است که وزن آن 18 کیلو گرم است.94)                       کوچک ترین دانه مربوط به نوعی ارکیده است که 25/992 میلیون دانه آن1گرم است.95)            مسن ترین درخت موجود نوعی کاج است که در نزدیک کالیفرنیا یافت می شود و سن آن 4700 سال می باشد.96)            بزرگ ترین سایه درخت مربوط به سایه درخت انجیر معابد است که محوطه ای برابر 2/1 هکتار را می پوشاند.97)                       قطور ترین درخت ، درخت شاه بلوط اروپایی است که قطر آن 9/57 متر و در ایتالیا قرار دارد.98)                       طویل ترین مزر ممتد جهان بین کانادا و آمریکا قرار دارد که برابر6416 کیلومتر است.99)                       پر جمعیّت ترین کشور چین و کم جمعیّت ترین کشور واتیکان است.100)  کشوری با بیش ترین درآمد از راه جهانگردی آمریکا است در سال1987درآمدش معادل4/15بیلیون دلار بوده است.101)  جهانگردان آلمانی به عنوان بیش ترین جهانگردان دنیا هستند که در سال 1987 رقمی معادل 6/23بیلیون دلار خرج سفر کرده اند.102)  طولانی ترین دوران سلطنت مربوط به فیوپس است که ششمین سلسله ی فراعنه مصر که سلطنت او از سال2281 قبل از میلاد مسیح در سن 6 سالگی تا 94 سالگی طول کشید.103)  کوتاه ترین دوران سلطنت مربوط به ولیعهد کشور پرتغال به نام لوئی فیلیپ تعلق داشت که به مدّت20دقیقه سلطنت کرد.104)  اولین زنی که به ریاست جمهوری رسید خانم ایزابل پرون از آرژانتین که بعد از فوت شوهرش به این مقام رسید.105)  بزرگ ترین مسجد به نام مسجد به نام شاه فیصل  می باشد که در نزدیکی شهر اسلام آباد پاکستان بنا شد و مساحت آن 971800متر مربع می باشد.106)  زبان آریا مربوط به ملتی است که در 4000سال م در فلات ایران و قسمتی از هندوستان تا اسکاندیناوی  به نام قوم آریا زندگی می کردند.107)  در میان اهرام هشتگانه مصر خوفو بزرگ ترین آنهاست که برای جابجایی و نصب سنگ های آن به نیروی انسانی 4000نفر و30 سال وقت لازم است.108)    برج ایفل در کنار رود سن در پاریس واقع و ارتفاع آن300متر و تماماً از فلز ساخته شده است.109)    دیوار عظیم چین به عنوان بزرگ ترین ساخته دست بشر در 215سال ق.م به طول 2400 کیلومتر ساخته شد.110)    مجسمه ابوالهول در مصر واقع است و ارتفاع صورتش 5متر و بینی اش 7/1متر و گوشش 37/1متر است.111)    میدان کنکورد که به میدان انقلاب یا میدان پیروزی معروف است در انتهای شانزه لیزه پاریس است.112)     قصر الحمرا در اسپانیا واقع و دارای 128 ستون از مرمر سفیداست.113)    مجسمه طلایی بودا5/5تن از طلای خالص و در معبدی در مرکز شهر بانکوک قرار دارد.114)    برج کج پیزا در سال 1174م در شهر پیزا ایتالیا و احتمالاً تا سال 2100به طور کامل سقوط می کند.115)  فرودگاه شارل دوگل پاریس در فرانسه واقع شده و در آن   می تواند 12هواپیما همزمان هم از باند های آن بلند شوند و بنشینند.116)    تاج محل مرمرین همسر شاه جهان می باشد یکی از شاهکار های معماری بزرگ بشری در هندوستان است.117)  مسجد کبود تبریز از معماری معتبر است به دستور دختر جهان شاه آق قویونلو ساخته شده و در سال 1265 ق تکمیل گردید.118)    وسیع ترین میدان بسته جهان میدان نقش جهان اصفهان(میدان امام (ره) )است که 1/8 هکتار وسعت دارد.119)  بزرگ ترین پل طبیعی جهان پلی به نام رنگین کمان است که94مترطول85متر عرض و10متر پهنا را دارا می باشد.120)  آیین اسلام در اوایل قرن 7 م توسط حضرت محمد(ص) در عربستان ظهور کرد و فرقه های آن شامل سنی،شافعی،حنفی، حنبلی،مالکی و شیعه می باشد و کتاب مقدس آنان قرآن است.121)    آیین مسیح دینی است که در سرزمین فلسطین توسط عیسی مسیح آورده و کتاب مقدس آنان انجیل است.122)  آیین زرتشت که به وسیله زرتشت پیغمبر ایرانی در قرن 6 م در سرزمین ایران آورده وآن ها معتقد به کتاب اوستا هستند.123)    آیین یهود 13 قرن م به وسیله حضرت موسی آورده شده و کتاب مقدس آنان تورات می باشد.124)    مبداء تاریخ م تولد حضرت عیسی در زمان سلطنت فرهاد پنجم امپراطور دوم است.125)  مبداء تاریخ هـ . ق بر حسب گردش 12 دورکره ماه به دور زمین است و مبداء سال هـ .ق هجرت پیامبر از مکه به مدینه است.126)  مبداء تاریخ هـ . ش بر حسب گردش 1دور زمین به دور خورشید است که مبداء آن در زمان سلطنت ملکشاه سلجوقی توسط عمر بن خیام نیشابوری و عبد الرحمان خازنی تعیین شد.127)    لغت اسلام به معنی تسلیم و کلمه شیعه به معنی پیرو و یاور است.128)    اساس دین اسلام و قرآن لااله الاا... است.129)    مرکز ستاره پرستان زمان حضرت ابراهیم در شهر حران بوده است.130)    نام مرکبی که حضرت محمد(ص) در شب معراج بر آن سوار بود براق بوده است.131)    شبی که حضرت محمد(ص) به امر خدا عروج کرد شب معراج نام دارد.132)    حضرت آدم دارای دو پسر به نام هابیل و قابیل و دو دختر به نام شیت و شیث بوده است.133)    نخستین مسجد اسلام قبا نام دارد.134)  نخستین کسی که در اسلام لقب ثقه الاسلام ملقب گشته  محمد بن یقوب کلینی نام دارد که از فقهای دوره سامانیان است.135)    نخستین ادیب ایرانی که تفسیری از قران نوشته ی محمد. جریر طبری نام دارد.136)    نام اولین شهید زن در اسلام سمیه و اولین شهید مرد عمار است.137)    نخستین قبله مسلمانان مسجد الاقصی در بیت المقس نام داشت.138)    از معجزات حضرت محمد(ص) نصف کردن ماه که به شق القمر معروف است و قرآن مجید است.139)    تدوین قرآن در زمان خلافت ابوبکر انجام گرفت.140)    در قرآن کریم نام عموی حضرت ابراهیم(ص) آذر و نام پدر ایشان تارخ می باشد.141)    نخستین فیلسوف اسلامی که مستقیماً به آثارحکمای یویانی دسترسی داشته است کندی نام دارد.142)  نخستین مجاهد ایرانی که اسلام را در قسمت شرقی افغانستان و هندوستان انتشار داد یقوب لیث صفاری نام دارد.143)    آخرین حکیم بزرگ ایران حاج ملا هادی سبزواری است.144)    بزرگ ترین فیلسوف عهد صفویه ملاصدرا است.منبع:  دانشنامه  رشد
جمعه 7/8/1389 - 0:55
اخبار
چاق ترین آدم جهان ۲۳۰ کیلو «لاغر» شد
 
 
 
 
 
 
 
   
 
 
    «مانوئل اوربی» چاق ترین انسان جهان با ورزش و رژیم غذایی ویژه، دهها کیلوگرم «وزن» کم کرد.
   
   
 
 
     

«مانوئل اوربی» چاق ترین انسان جهان با ورزش و رژیم غذایی ویژه، دهها کیلوگرم «وزن» کم کرد.

حتما شنیده اید که آدم های پرخور و چاق بعضی وقت ها از فرط رنج به خود می گویند:«کارد به این شکم بخورد» مانوئل نیم تنی که در «مونتری» مکزیک زندگی می کند، درست همین کار را کرد و کارد اراده به شکمش زد.

او به خاطر وزن زیاد، سال ها در خانه اش روی تخت بود و نمی توانست تکان بخورد اما با وجود چاقی بیش از اندازه قند خون و کلسترول طبیعی داشت.

پزشکان برای حل مشکل او پیشنهاد دادند به ایتالیا برود و زیر نظر متخصصان جراحی شود اما بنا به دلایلی این کار صورت نگرفت. نام «مانوئل اوربی»۴۱ ساله با ۵۷۰ کیلوگرم به عنوان سنگین ترین آدم در کتاب جهانی رکوردهای «گینس» جاودانه شده است.

او مجبور شد به خاطر حفظ سلامتی اش به شهرت پشت پا بزند و وزنش را کم کند.بنابراین تحت نظر یک پزشک متخصص و با کمک رژیم غذایی ویژه و ورزش، ۲۳۰کیلوگرم از وزن خود را کم کرد.

به گفته پزشکان «مانوئل»با وجود رژیم های غذایی سخت از وضعیت روحی و جسمی خوبی برخوردار است.چاق ترین مرد دنیا می خواهد طی چهار سال آینده، وزن خود را به ۱۲۰ کیلو برساند.

«مانوئل» که از ۱۹۹۲ تا کنون به خاطر وزن زیاد نتوانسته به راحتی حرکت کند روی تخت زندگی می کند و وزرش هایش را همانجا انجام می دهد.او ۲۰۰۷ میلادی پس از پنج سال توانست با کمک ۶ نفر و یک جراثقال از خانه اش بیرون برود.

 
 
   
   
جمعه 7/8/1389 - 0:52
آلبوم تصاویر
جمعه 7/8/1389 - 0:50
آلبوم تصاویر

كوچكترین مرد دنیا در مقابل بزرگترین كفش جهان

 

جمعه 7/8/1389 - 0:48
آلبوم تصاویر
جمعه 7/8/1389 - 0:47
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته