• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1009
تعداد نظرات : 155
زمان آخرین مطلب : 5301روز قبل
اخبار

یک مرد اماراتی یک‌پا که صاحب 78 فرزند است، آماده ازدواج‌های بعدی‌‌ می‌شود تا به هدف 100 فرزند تا سال 2015 دست یابد!
به گزارش خبرگزاری رویترز داد محمد مراد عبدالرحمان 60 ساله  تا به حال 16 همسر داشته است، گرچه مجبور بوده است در طول عمرش برای حفظ حد قانونی چهار همسر در یک زمان، آنها را طلاق دهد.

عبدالرحمان در مصاحبه‌ای با روزنامه "امارات تودی" گفت:‌ "در سال 2015 من 68 ساله خواهم بود، و 100  فرزند خواهم داشت."

"پس از آن ازدواج کردن را کنار خواهم گذاشت. اما برای رسیدن به عدد 100 فرزند مجبورم دست کم سه زن دیگر بگیرم."

عبدالرحمان و فرزندانش

بزرگترین فرزند عبدالرحمان 36 سال و کوچکترین  آنها 20 روزه است. از سه همسر فعلی او هم دوتای‌شان حامله هستند.

به گفته عبدالرحمان خانواده او در 15 خانه زندگی می‌کنند. او این خانواده پرجمعیت را با مستمری بازنستگی شغل نظامی‌اش و کمک دولت عجمان، یکی  از هفت امیرنشین امارات متحده عربی اداره می‌کند.

 
            همشهری آنلاین

سه شنبه 30/5/1386 - 2:18
ورزش و تحرک

راجر فدرر

راجر فدرر، تنيسور سوئيسي، روز يكشنبه 19 اوت در مرحله فينال تورنمنت تنيس انفرادي مردان ميسون سين‌سيناتي جيمز بليك، تنيسور امريكايي را شكست داد و فاتح اين تورنمنت 2.45 ميليون دلاري شد.
به گزارش شبكه تلويزيوني فرانسه، راجر فدرر، تنيسور سوئيسي در فينال تورنمنت ميسون سين‌‌سيناتي در ديداري آسان جيمز بليك، تنيسور امريكايي را در 2 ست و با نتايج 1-6 و 4-6 شكست داد و فاتح اين تورنمنت شد.
فدرر با اين پيروزي صاحب پنجاهمين عنوان خود در دوران حرفه‌اي‌اش شد.

سه شنبه 30/5/1386 - 2:12
دانستنی های علمی

 

رشته‌پلو ازجمله غذاهای اصیل ایرانی است كه در واقع جزو غذاهای مناسبتی به حساب می‌آید و زمان پخت آن نیز معمولا شب عید است.

اغلب خانواده‌های ایرانی برای روز اول عیدشان رشته‌پلو می‌پزند. سال پیش ما به طرز پخت رشته‌پلویی رایج پرداختیم ولی امسال قصد داریم رشته‌پلویی متفاوت را آموزش دهیم؛ البته تنها تفاوت این رشته‌پلو با نوع رایج اضافه‌كردن لوبیا چشم‌بلبلی به آن است.

 

مواد لازم:

 

- 250 گرم رشته‌پلویی

 

- نیم‌كیلوگرم یا 4 پیمانه برنج

 

- 150 گرم لوبیا چشم‌بلبلی

 

- 500 گرم گوشت ران (قیمه‌ای خرد شود)

 

- 200 گرم خرما

 

- 100 گرم كشمش پلویی

 

- یك‌دوم قاشق چای‌خوری سرخالی زعفران سائیده‌شده

 

- یك عدد پیاز متوسط

 

طرز تهیه:

 

1 – برنج را از چند ساعت قبل در آب و نمك خیس كنید. سپس داخل قابلمه مناسبی مقدار كافی آب بریزید و روی حرارت زیاد اجاق‌گاز قرار دهید تا جوش بیاید.

 

بعد از آن برنج را به آب درحال جوش اضافه كنید و به قدری حرارت دهید تا كمی نرم شود. در این زمان رشته‌ها را از هم جدا كرده و داخل قابلمه حاوی برنج درحال جوش بریزید.

 

حالا كمی صبر كنید تا رشته‌ها نیز نرم شود، سپس برنج را همراه رشته در یك سبد آبكشی كنید.

 

2 – در قابلمه دیگری حدود 2 تا 3 لیوان آب بریزید و لوبیا چشم‌بلبلی [خواص لوبیا] را به آن اضافه كنید. حدود نیم ساعت یا كمی بیشتر صبر كنید تا لوبیا كاملا بپزد ولی مراقب باشید له نشود. پس از پایان پخت لوبیا، آن را داخل سبدی آبكشی كنید.

 

نكته: ‌برای پخت لوبیا، بهتر است آب را به اندازه‌ای بریزید كه تا پایان پخت، آب آن نیز تمام شود تا دیگر مجبور نباشید آب اضافی آن را بیرون بریزید.

 

3 – حالا در یك قابلمه بزرگ كمی روغن بریزید و چند تكه نان یا چند برش سیب‌زمینی ته قابلمه بچینید.

 

سپس مخلوط برنج و رشته را به وسیله كفگیر داخل قابلمه ریخته و مقداری از لوبیا چشم بلبلی پخته را نیز به صورت لایه‌ای روی آن بریزید. این كار را به صورت لایه‌لایه آن‌قدر ادامه دهید تا مواد تمام شود، سپس برنج مخلوط را به روش معمول دم كنید.

 

4 – در این فاصله زمانی تا دم‌كشیدن برنج، ابتدا گوشت قیمه‌ای را شسته و در سبدی بریزید تا آب اضافی آن خارج شود، سپس پیاز را نیز بشویید و به صورت خلالی خرد كنید.

 

پس از آن، در تابه‌ای مقداری روغن بریزید و روی شعله اجاق‌گاز قرار دهید تا داغ شود، بعد پیاز را در آن تفت دهید. در مراحل پایانی سرخ‌شدن پیاز، گوشت قیمه‌ای را نیز به آن اضافه كنید و تفت دهید.

 

5 – پودر زعفران را در مقداری آب جوشیده حل كرده و به مخلوط گوشت و پیاز بیفزایید. زیر حرارت را كم كنید و بگذارید گوشت بپزد.

 

از طرف دیگر، در یك تابه كوچك حدود 2 قاشق غذاخوری روغن بریزید و خرمای هسته‌گیری شده را همراه كشمش در آن تفت دهید. [خواص خرما]

 

6 – بعد از دم‌كشیدن برنج، آن را در دیسی كشیده و مخلوط گوشت و خرما و كشمش را روی آن بریزید.

 

نكته: شما می‌توانید كشمش و خرما را هنگام دم‌كردن برنج در گوشه‌ای از آن ریخته و با برنج دم كنید.

سه شنبه 30/5/1386 - 2:7
دانستنی های علمی

در سالهاي اخير بحث مجازاتهاي جايگزين حبس با توجه به تأثيرات بد و محيطهاي اعمال چنين مجازاتي و محکومين به آن باعث گرديده است که مسئولين امر و کارشناسان اجتماعي و حقوقدانان و حتي عامه مردم نسبت به آن اظهار نظراتي بنمايند که جا دارد هر کس خصوصاً حقوقدانان در مقام و جايگاه خود به توجه به تجارب و دانش خود نکته نظراتشان را مطرح نمايند تا مجموع اين افکار و نظرات بتواند به تدوين و تهيه قوانين پيشرفته در جهت کاهش اعمال چنين مجازاتي و استفاده از ساير مجازاتها کمک بنمايد.
مجازات حبس در قوانين جزايي :
مجازات حبس بعنوان يکي از مؤثرترين و ارعابي ترين نوع مجازات در قوانين داخلي که عمده آن در قانون مجازات اسلامي آورده شده مطرح گرديده اين نوع مجازات صرنظر از چگونگي تأثير آن بر محکوم عليه (خوب يا بد) از ديد عرف و عامه مردم و حتي وکلا و قضات بعنوان مجازاتي که مي تواند يکي از اهداف مجازاتها که همان ارعابي بودن آن مي باشد را تأمين نمايد جلوه نموده است به گونه اي که اکثر قريب به اتفاق کساني که محکوم به حبس مي گردند حاضرند که آن را به نوعي ديگر از مجازات تبديل نمايند حتي اگر از نظر مالي در تنگناي شديد قرار گيرند بنابراين اين موضوع به خوبي و وضوح نشان دهنده تأثير بسيار خوب و سازنده در کاهش مجازات حبس صرفنظر از چگونگي اعمال آن دارد.
اما در خصوص هدف ديگر مجازاتها که همان اصلاح و بازگشت مجدد بزهکار به جامعه و خانواده وي مي باشد با توجه به نحوه اعمال چنين مجازاتي(حبس) و محيط هاي غير استاندارد و غير فني و کارشناسي اجراي آن نه تنها هدف مجازاتها (اصلاح بزهکار) تأمین نمي گردد بلکه زندان تبديل به محيط تعليمي ناخودآگاه گرديده که محکومين به حبسهاي غير ضروري در آنجا غير ارادي و به صورتي کاملاً تخصصي در ارتباط و تعامل با ساير مجرمين خطرناک و کساني که داراي سوابق متعدد کيفري مؤثر و سنگين مي باشند از تجربيات و راه و چاه ارتکاب جرم توسط آنان استفاده نمايند. لذا به نظر مي رسد که چگونگي و محيط اعمال مجازات حبس نيز سبب گرديده است که مهمترين هدف از اهداف مجازاتها که همان اصلاح بزهکار و برگشت مجدد وي به جامعه مي باشد تأمين نگردد مجازات حبس که بيشتر در قانون مجازات اسلامي مطرح گرديده جداي از مشکلات و مسائلي که در خصوص اقل و اکثر آن وجود دارد (مثلاً در بعضي جرائم قانونگذار حداقل حبس را دو ماه و حداکثر آن را پنج سال پيش بيني کرده و قانونگذار هيچ توجيهي براي عدم تناسب بين اقل و اکثر مدت آن ندارد) در قوانين ديگري که ماهيت جزايي ندارند به گونه اي مجازات حبس به کار برده شده است مثلاً در قانون صدور چک، قانون ثبت اسناد و املاک و ... که اين موضوع باعث گرديده که تعداد زندانيان بيشتر گردد و متأسفانه نوع جرم آنها با نوع مجازات آنها تناسب زيادي ندارد.
چگونگي اعمال مجازات حبس و مشکلات ناشي از آن :
يکي از مشکلاتي که موجب گرديده مجازات حس تأثير خوب خود را نداشته باشد و اهداف مجازاتها را آنگونه که بايد تأمين مي کرد تأمين نکرده نحوه اعمال و چگونگي اجراي آن است محيطهاي اعمال مجازات حبس اکنون در جامعه ما از لحاظ سرانه فضاي محيطي براي هر زنداني تا رسيدن به معيارهاي استاندارد فاصله زيادي دارد که اين امر مشکلات عديده اي به دنبال خواهد داشت و با ورود بيش از حد محبوسين به داخل ندامتگاهها مشکلات در اين زمينه مضاعف گرديده البته تمام اين مسائل ناشي از اعمال کننده (قاضي) آن نيست چون که در بعضي از پرونده ها چاره اي جز اعمال مجازات حبس با توجه به اتهام شديد شخص مجرم نيست و بايد دستگاههاي ذربط که مجري اجراي چنين مجازاتي هستند را نيز دخيل در قضيه دانست که آيا نمي بايستي بين فردي که به خاطر مهريه و تصادف و چک به حبس محکوم شده و در حال تحمل آن است با کسي که به خاطر خريد و فروش مواد مخدر يا مشروبات الکلي يا ايراد ضرب و جرح با چاقو يا جعل و کلاهبرداري به حبس محکوم گرديده اند تفاوت قائل شد.
مزيت ها و معايب اعمال مجازات حبس :
همانگونه که قبلاً نيز به صورت مختصر مباحثي مطحر شد مجازات حبس از جهاتي بسيار مؤثر و خوب بوده و از جهات ديگر نيز کاملاً منفي و باعث وارد آوردن صدمات و زيانهاي بسيار زيادي به فرد محکوم عليه و خانواده و جامعه گرديده است. مزيت مجازات حبس به همان هدف ارعابي مجازات بر مي گردد چرا که حبس بعنوان يک مجازات از نظر افراد جامعه بسيار سنگين، و غير قابل تحمل از نظر عرفي و رواني است فردي که محکوم به حبس مي گردد از نظر افراد جامعه اگر بگوييم که يک انسان منفور نيست حداقل بعنوان يک فرد سالم و مثبت به وي نگاه نمي شود که البته اين نظر عرف و عامه مردم است.
معايب مجازات حبس که عمدتاً در محيط هاي غير استاندارد اجرا مي گردد ناشي از تأمين نکردن ديگر هدف مجازاتها يعني هدف اصلاحي و تربيت دوباره بزهکار است، محکوم عليهي که مجازات حبس را در زندان تحمل مي کند صرفاً يک مصرف کننده است که هزينه هايي را بر دولت بار مي کند و از طرف ديگر با توجه به محيط زندان و با هم بودن تمامي محکومين و مرتکبين به جرائم گوناگون، زندان محيطي براي حرفه اي تر شدن آنها شده است که باعث مي گردد شخص زنداني که اجراي حکم حبس وي به پايان رسيده است و انتظار حقوق دانان و جامعه شناسان و عامه مردم و خصوصاً خانواده وي بر اين است که وي اصلاح شده و ديگر مرتکب جرمي نمي گردد ولي متأسفانه اغلب خلاف اين امر ثابت گرديده و زنداني آزاد شده مرتکب جرائمي به مراتب سنگين تر شده است.
راهکارها و مجازاتهاي جايگزين حبس :
در اين خصوص ناچاراً براي اينکه مجازات حبس به نحوي اعمال گردد که هدف اصلاحي آن نيز تأمين گردد نبايستي افراط و يا تفريط کنيم بلکه بايستي در خصوص جرائمي که مرتکب آن سوء نيتي ندارد (خيلي از تصادفات رانندگي و بحث مهريه و نفقه) از اعمال مجازات حبس صرفنظر کنيم و از طرف ديگر جرائمي که مرتکب آن واقعاً مجرم است و زنداني شدن وي باعث ارعاب فردي و اجتماعي وي مي شود و افکار عمومي با حبس وي بصورت کلي موافقند به اين معني که اگر حبس نگردد باعث مي شود که افکار عمومي سوء تدبير بکنند لذا اعمال مجازات حبس در خصوص چنين مجرميني لازم و ضروري است که البته همانطوري که بيان شد در اين خصوص نبايستي افراط و تفريط شود و باعث شود که بعضي از افراد از بعضي از بخشنامه ها و قوانين استفاده نمايند.
لذا تنظيم اعمال مجازات حبس که بر چه مجرميني اعمال گردد و بر چه مجرميني اعمال نگردد و نحوۀ اعمال آن با توجه به خيل بسيار بد زندان و خصوصاً به کار گماردن محکومين به حبس به کارهاي عام المنفعه و در عين حال تحقير کننده (مانند جارو کردن خيابانهاي شهر و کمک در حمل زباله هاي شهري) مي تواند کمک مؤثري به موضوع نمايد.
مجازاتهاي جايگزين يک مکانيسم و ابزار مناسب مي باشد که در قوانين موضوعه ما نيز از اهميت خوبي برخوردار است و ما مي توانيم با توجه به شخصيت شخص مجرم آنها را به کار گيريم و از اين گذر مجازاتها به نحو احسن مي توان بهره جست که هم اعمال مجازاتها در مورد شخص مجرم متنبه شده باشد و با توجه به نوع جرم و شدت وحدت آن مي توان اين نوع اهرم قدرت را اعمال نمود که فرد مجرم با اعمال چنين مجازاتهايي از کرده خود پشيمان شده و در بازسازگاري شدن و اجتماعي شدن وي تأثير بسزايي داشته باشد از طرف ديگر متضرر از جرم تا حدودي از او جبران ضرر شده باشد و با اعمال مجازات تسلي خاطري حاصل شود حال بايد با توجه به نوع جرم ارتکابي و شرايط به وجود آمده جهت انجام بزه و تمام عواملي که دست به دست هم داده تا شخص مجرم مرتکب چنين فعل يا ترک فعلي شود از جمله: سن مجرم، وضعيت معيشتي و اقتصادي، محيط خانواده و اجتماع ... مي توان مجازات متناسب را در نظر گرفت که نظام جامعه و مصلحت عمومي اجتماع و حقوق تضييع شده مجني عليه رعايت و در نظر گرفته شود و ما بايد مجازات حبس را بعنوان يک نمونه از مجازتها در راستاي ديگر مجازاتها در نظر بگيريم و به آن بعنوان آخرين راهکار توجه شود و حتي الامکان از ديگر محدوديتها و مجازاتها استفاده نمود و چون زندان آثار سوء فراواني براي فرد مجرم از يک طرف و جامعه و خانواده و همچنين اقتصاد مملکت از طرف ديگر دارد و باعث زيانهاي فراواني براي خانواده فرد مجرم نيز مي شود و مراجعات مکرر بستگان مجرم براي ملاقات وي و همچنين آزادي او از سوي ديگر فعاليت مسئولان قضایی و سازمانهاي مربوطه براي آزادي يا تخليف مجازات فرد مجرم که اين عمل از يک طرف فعاليت اقتصادي و اجتماعي خانواده زنداني و ديگر عوامل مرتبط به آن مدتي از وقت و کار خود را صرف پيگيري پرونده شخص مجرم مي نمايد کاهش مي دهد موجب زيان خود آنان و جامعه مي شود و از سوي ديگر بيشتر مجرماني که به زندان افتاده اند شغل خود را از دست داده و بيکار شده اند و بعد از آن ممکن است کمتر مشاغل مشابه همان را به دست آورند و همين عوامل موجب افزايش هزينه ارتکاب جرائم در آنان مي شود .
يکي از فايده هاي مجازاتهاي جايگزين حبس اين است که مجرم شغل خود را از دست نمي دهد و موجب افزايش و رشد اقتصادي خانواده و خود زنداني و سبب جلوگيري از نابود شدن و به هدر رفتن سرمايه انساني مي شود و از لحاظ حقوقي تحديد مجازتهاي حبس موج کاهش جرايم در سطح جامعه مي شود مثلاً آزادي مشروط نقش مؤثر در اصلاح بزهکار دارد زيرا آزادي مشروط با توجه به شرايط آن رفتار و منش فرد آزاد شده را بعد از خروج از زندان از گرايش به طرف جرائم و ارتکاب مجدد باز مي دارد و از بعد ديگر کاهش مجازات حبس موجب کاستن اطاله دادرسي در محاکم قضايي مي شود و مقام قضايي با فراغ و فرصت بيشتري مي تواند به ديگر پرونده هاي مهم رسيدگي نمايد و دقت بيشتري در اين امر به کار گيرد.
  
   
                     خديجه باقري - DADSETANI

سه شنبه 30/5/1386 - 1:51
موبایل

ظاهراً کساني که سوداي رسيدن به کاخ سفيد را دارند، بايستي برنامه‌هايي درباره بهداشت و سلامت داشته باشند.

در دنياي اينترنت هم دو نامزد عمده براي رهبري وب يعني گوگل و مايکروسافت روي برنامه‌هايي براي ارتقاي بهداشت جامعه کار مي‌کنند.

آنها مي‌کوشند با فراهم آوردن ابزارهاي جستجوي اينترنتي بهتر، منابع آنلاين غني در مورد بهداشت و سلامت و ايجاد سرويس‌هايي براي ضبط اطلاعات بهداشت و سلامت شخصي، به مردم اين امکان را بدهند که تصميمات هوشمندانه‌تري در مورد عادات بهداشتي و مراقبت‌هاي پزشکي خود اتخاذ کنند.

در شرايطي که سيستم عامل ويندوز مايکروسافت در بيشتر از 90 درصد کامپيوترهاي خانگي وجود دارد و گوگل هم مدت‌هاست مبدل به صفحه آغازين وب‌گردي کاربران اينترنتي شده است، اين دو مي‌توانند نقش زيادي در تحول دنياي پزشکي داشته باشند.

بر طبق يک نظرسنجي که اخيرا انجام شده، 52 درصد مردم آمريکا به صورت گاه به گاه يا مرتب از اطلاعات پزشکي سايت‌هاي اينترنتي استفاده مي‌کنند، در صورتي که درصد استفاده کاربران در سال 2001 از اطلاعات پزشکي آنلاين تنها 29 درصد بوده است.

اين آمار جالب مي‌تواند نشان‌دهنده نقش اينترنت و منابع آنلاين، در ارتقاي دانش سلامت مردم در دنياي امروز باشد. در آمريکا 20 درصد بيماران پرونده‌هاي پزشکي کامپيوتري دارند و دولت برنامه‌هايي براي ديجيتالي کردن هر چه بيشتر پرونده‌هاي پزشکي دارد.

پروژه Google Health با نام رمز Weaver، برنامه گوگل براي ذخيره کردن آنلاين اطلاعات بهداشت و سلامت است. به تازگي عکس‌هايي از نسخه‌هاي ابتدايي Google Health روي وب قرار گرفته است و اين سرويس براي تست کردن در اختيار متخصصان و کارشناسان قرار گرفته است.

بعد از ورود به سيستم، هر شخص بايد پروفايل سلامت خودش را ايجاد کند و در آن اطلاعات مربوط به علايم و مشکلات بهداشتي، داروهاي مصرفي، سابقه آلرژي‌هاي مختلف، جراحي‌ها، آزمايشها، واکسيناسيون، سن، جنس، قد و سابقه فاميلي بيماري‌ها را وارد کند.

مايکروسافت هم روي برنامه‌هايي کار مي‌کند که اطلاعات پزشکي اشخاص را گردآوري مي‌کنند و به نمايش مي‌گذارند. در حقيقت نرم‌افزارهاي مايکروسافت مدتهاست که در مطب‌ها، کلينيک‌ها و بيمارستان مورد استفاده قرار مي‌گيرد و 3 تا از محبوب‌ترين برنامه‌هاي مورد استفاده در اين اماکن به وسيله مايکروسافت ساخته شده‌اند.

در عين حال مايکروسافت روي برنامه‌هايي کار مي‌کند که به ياري آنها هر شخص بتواند اطلاعات پزشکي‌اش را روي کامپيوتر شخصي، گوشي موبايل و حتي يک ساعت مچي ذخيره کند. اين روزها در دنياي اينترنت، رقابت زيادي در زمينه سرويس‌هاي اينترنتي سلامت وجود دارد و گوگل و مايکروسافت در اين عرصه تنها نيستند.

دو سرويس بسيار جالب پربازديدشونده در اينترنت، سايت‌هاي Revolution Health و Web MD هستند که انبوهي از اطلاعات مربوط به بهداشت و سلامت را در اختيار کاربران خود قرار مي‌دهند.

تحولات مربوط به پزشکي و فناوري اطلاعات به خصوص در يک سال اخير بسيار گسترده است. شايد براي کاربران ايراني به لحاظ عدم گسترش شبکه اينترنت، کيفيت بد آن، نبود سرويس‌هاي بومي مشابه به زبان فارسي، عدم تسلط به زبان انگليسي اين امر اصلا محسوس نباشد، ولي مجموعه اين دگرگوني‌ها و پيشرفت‌ها سرو صدا و بازتاب زيادي در ميان کاربران و پزشکان غربي داشته است.   

                  

       دکتر علیرضا مجیدی - همشهری آنلاین

سه شنبه 30/5/1386 - 1:46
آموزش و تحقيقات

در گذشته‌هاي دور، به خاطر نبود صنعت، زندگي مردم از طريق دامداري و كشاورزي مي‌گذشت و فكر مي‌كردند كوير مايه بدبختي و نكبت است. زيرا خاك آن قابل كشت براي گياهان زراعي نبود و حتي محصولاتي مانند پسته و خرما هم در آن به عمل نمي‌آمد اما امروزه كوير به‌خاطر جاذبه توريستي و مناظر زيبايي كه دارد، به عنوان منابع درآمد ياد مي‌شود، ضمن اينكه املاح فراواني كه از كوير به دست مي‌آيد مي‌تواند در صنعت مورد استفاده قرار بگيرد.

عجايب كوير ايران
دكتر حميد عباس‌نژاد مدرس دانشگاه مي‌گويد: «منطقه گندم بريان شهداد كه گرم‌ترين نقطه كوير در جهان و در قلب ايران به شمار مي‌رود، به كره ماه مي‌ماند و گدازه‌هاي سياه رنگ واقع در اين منطقه، نور خورشيد را بيش از حد معمول جذب مي‌كند و باعث افزايش بيش از حد دما مي‌شود. همچنين برخي لايه‌هاي شكل گرفته در كوير، از نظر زمين شناسي غير قابل باروري است».

شهداد، در شرق ارتفاعات كرمان با نخلستان‌ها و باغ‌هاي مركبات و نيز آثار تمدن شش هزار ساله «آراتا» از ديدني‌هايي است كه به راستي در طبيعت نفس‌گير كوير، نفس هر طبيعت‌گردي را مي‌گيرد.‌
پرفسور پرويز كردواني بيابان‌شناس معروف نيز اين منطقه را به دليل وجود گدازه‌هاي آتشفشاني، گرم‌ترين نقطه كره زمين به شمار آورده كه دماي آن در تابستان در سايه به 60 درجه سانتيگراد بالاي صفر نزديك مي‌شود.
 وي با اشاره به تپه‌هاي تخم‌مرغي شكل در كوير شهداد كه به‌طور منظم چيده شده‌اند، مي‌افزايد: «در بيابان شهداد، هيچگونه حيات، موجود زنده و حتي باكتري وجود ندارد و شايد يگانه نقطه فاقد حيات در كره زمين محسوب ‌شود، سرزميني كه هنوز بسياري از طبيعت‌گردان، كاشفان و ديرين‌شناسان جهان آرزوي بازديد و پيمايش تمامي آن را دارند. شهداد با هفت هزار سال تاريخ مستند، يكي از كهن‌ترين تمدن‌هاي بشري است.
 منطقه گندم‌بريان به مساحت 480 كيلومتر، جايي در داخل اين كلوت‌هاست. هر باراني كه بر كوير لوت مي‌بارد، صورتي تازه براي هر كلوت مي‌سازد و باد و باران، دو معمار قسم خورده کلوت‌اند. در اين منطقه به علت گرماي زياد، دانه گندم به حالت برشته درمي‌آيد و به همين خاطر به آن «گندم بريان» گفته مي‌شود».

پروفسور كردواني همچنين مي‌گويد: «سوراخ‌ نبودن لايه ازن در فضاي بالاي كوير لوت از مهم‌ترين قابليت‌هاي اين دشت بزرگ ايران است و اشعه آفتاب در كوير لوت نه تنها خطرناك نيست، بلكه خاصيت درماني نيز دارد، بنابراين، ماسه درماني و آفتاب‌درماني از قابليت‌هاي مهم كوير لوت است».

وي يكي ديگر از جاذبه‌هاي گردشگري اين منطقه را برنزه كردن پوست براي گردشگراني كه علاقه بسياري به اين امر دارند، مي‌داند، ضمن اينكه توريست‌‏ها نيز در شب، كوير لوت را محل مناسبي براي رصد ستارگان مي‌‏دانند.

براساس گزارش‌هاي موجود، درجه حرارت در قسمت مياني كوير لوت بسيار بالاتر از صحراي آفريقا و نواداست، به طوري كه صحراي آفريقا و عزيزيه ليبي 57 درجه است اما در دشت لوت 65 درجه گزارش شده است. يك ژنرال انگليسي در ايران پس از ديدار از كلوت‌ها مي‌گويد: «آثار مهم كلوت‌ها از عجايب طبيعت است و كسي كه از اين منطقه عبور مي‌كند، از شگفتي آن به خود مي‌لرزد و اين حس القا مي‌شود كه انسان در ساخت و ساز آنها نقش داشته است».

نگرش جهاني به كوير
سازمان ملل متحد سال ۲۰۰۶ را به عنوان سال بين‌المللى کوير و کويرزدايى نام‌گذارى کرد. اين اقدام به منظور افزايش آگاهى عمومى مردم جهان به منظور حمايت از تنوع زيستى سرزمين‌هاى خشک که يک‌سوم کره زمين را تشکيل مى‌دهند و نيز حمايت از دانش بومى ۲ ميليارد انسانى که در کوير زندگى مى‌کنند صورت گرفته است.

غول بيابان بيدار مي‌شود
دانشمندان پيش‌بيني مي‌كنند زمين تا سال 2100 ميلادي خشكسالي‌هاي شديد به خود خواهد ديد و تا آن زمان 30 درصد كل اين سياره خاكي بيابان مي‌شود. خشكسالي بيشتر دامن كشورهاي پيشرفته را خواهد گرفت و فوج عظيم گرسنگان و تشنگان در اين سرزمين‌ها قد علم خواهند كرد چرا كه كشاورزي اين كشورها نابود خواهد شد.
 بيابان‌زايي پديده‌اي است كه باعث كاهش قوه بارخيزي و توليدي خاك مي‌شود و حدود 14 درصد مردم جهان در مناطق كويري و بياباني زندگي مي‌كنند. دكتر محمدطاهر نظامي مدرس دانشگاه نيز معتقد است: «خشكي و كم آبي، شور شدن، قليايي، زه‌دار شدن و از بين رفتن عناصر حاصلخيز خاك از عوامل اصلي بيابان‌زايي هستند كه نهايتاً منجر به ضعف پوشش گياهي مي‌شوند كه محدوديت زندگي گياهي و جانوري را به دنبال دارد».

وي با اشاره به مناطق خشك و نيمه خشك دنيا كه 40 درصد سطح كره خاكي را تشكيل مي‌دهند، يادآوري كرد: حدود 800 ميليون نفر از مردم جهان در مناطق كويري و بياباني زندگي مي‌كنند». اين مدرس دانشگاه اكوسيستم‌هاي بياباني را ضعيف و شكننده مي‌داند و مي‌افزايد: «‌بي‌توجهي به مراتع فقير و چراي نامناسب و بي رويه باعث تبديل آن اراضي به بيابان مي‌شود، دخالت‌هاي غلط انسان در طبيعت باعث شده شتاب بيابان‌زايي از فعاليت‌هاي بيابان‌زدايي پيشي بگيرد به‌طوري كه به گفته برخي كارشناسان هر سال بخش عظيمي از كشور با شدت يك درصد به سوي بيابان‌زايي پيش مي‌رود».
  وي با اشاره به برنامه‌هاي اصلاح مراتع بياباني از 40 سال پيش تاكنون تصريح كرد: «نهال‌كاري، بذركاري، عمليات نظارت، قرق بخش عظيمي از مناطق بحراني، تثبيت تپه‌هاي شني متحرك و حتي استفاده از مالچ نفتي از جمله اقداماتي است كه در جهت بيابان‌زدايي انجام گرفته است».

ايران، يكي از كشورهاي پيشرو و با سابقه در اجراي برنامه‌هاي بيابان‌زدايي در منطقه و جهان است و در سال‌هاي پيش از انقلاب با اجراي موفق طرح‌هاي مبارزه با بيابان‌زايي، مردمي كه گرفتار غول بيابان بودند به همكاري با مجريان طرح پرداختند و در نهايت ايران جزو پنج كشور موفق در اجراي برنامه‌هاي مهار بيابان‌زايي و تثبيت شن‌هاي روان شناخته شد و در سال‌هاي اخير نيز امكانات و بودجه براي بيابان‌زدايي دو تا سه هزار برابر شده، اما به دليل مديريت ضعيف بخش منابع طبيعي غول بيابان دوباره به پا‌خاسته و فعال شده است.           
 

   

عبدالرضا اميني
http://www.hamshahri.org/News/?id=12330

دوشنبه 29/5/1386 - 21:10
آموزش و تحقيقات

بقاياي موفق‌ترين تمدن‌ها در شهر بابيلوس كشف شده است؛ يكي از قديمي‌ترين شهرهاي فينيقيه كه از عصر نوسنگي تاكنون پيوسته مسكوني بوده و با تاريخ هزاران ساله منطقه مديترانه گره خورده است. بابيلوس از مدعيان اصلي قديمي‌ترين شهرهاي مسكوني دنيا بوده كه بر پايه آنچه در تاريخ فينيقيه آمده، به دستور «خداي الدورادو» ساخته شده است و به آن شهر عصر طلايي مي‌گويند. اگرچه قدمت اصلي و تاريخ آغاز زندگي در اين شهر، در ميان برگ‌هاي تاريخ گم شده است، اما محققان بر اين باورند كه بابيلوس حداقل به 7 هزار سال پيش تعلق دارد؛ قدمتي كه باور اسكان امروزي آن را غيرممكن جلوه مي‌كند. 
     
 
اين منطقه هزاران سال نام Gubla را به خود داشت كه پس از سال 1200 ميلادي، به علت اهميت تجارت پاپيروس در اين شهر مهم بازرگاني يوناني‌ها بابيلوس را، براي آن برگزيدند.
امروزه بابيلوس در سواحل شمال بيروت، مركزي مهم و شلوغ است، اما بقاياي قرون وسطي و جنگ‌هاي صليبي همچنان يادآور گذشته بوده و حفاري‌هاي بسيار، آن را به مهمترين منطقه باستان‌شناسي دنيا تبديل كرده است.

تاريخچه بابيلوس

حدود 7 هزار سال پيش، گروه كوچكي از ماهيگيران عهد نوسنگي در كنار سواحل بيروت ساكن شدند كه هنوز كلبه‌هاي تك اتاقه‌اي با كف‌هاي سنگي و بسياري از وسايل و اسلحه‌هاي متعلق به آن دوره در منطقه به چشم مي‌خورد.
در سال‌هاي 3 تا 4 هزار پيش از ميلاد، يعني در دوره مس، زندگي مردم بابيلوس همچون گذشته ادامه داشت، تا اينكه شيوه‌هاي جديدي در نحوه خاكسپاري مردگان ابداع شد به اين ترتيب كه ابتدا اجساد را به همراه اشيا و دارايي‌هايشان درون كوزه‌هايي سفالي قرار داده، سپس دفن مي‌كردند.
اين منطقه در اوايل عصر برنز، يعني در هزاره سوم پيش از ميلاد، به يكي از مهمترين مراكز كشتي‌هاي چوبي در شرق مديترانه تبديل شد و از آنجا كه فراعنه و پادشاهي وسيع آنها براي ساخت كشتي و مقبره‌ها و مراسم معنوي خود به چوب صنوبر و انواع ديگر الوار نياز بسيار داشتند، ارتباطات وسيع و بسيار نزديكي، با اين شهر برقرار كرد.
در ازاي آن نيز پاپيروس، طلا، طناب، كتان و سنگ رخام به بابيلوس مي‌فرستاد و اين روند قرن‌ها ادامه داشت تا اينكه قبايل آموريت از كوير به منطقه ساحلي حمله كردند و بابيلوس را به آتش كشيدند، اما پس از آنكه در آن ساكن شدند شهر را دوباره ساختند و مصر با فرستادن هدايايي گرانبها ارتباط پيشين خود را دوباره برقرار كرد. گنجينه‌هاي ارزشمند و ثروت‌هاي شاهانه مقبره‌هاي بابيلوس، نشان از ثروت سرشار اين شهر دارد.
در سال 1200 پيش از ميلاد، موجي از افراد معروف به انسان‌هاي دريايي، از شمال به شرق مديترانه روي آورده، در منطقه ساكن شدند كه امروزه آنها را به نام فينيقيه‌اي‌ها مي‌شناسيم.
در اين دوره خط در بابيلوس گسترش يافت كه در واقع ريشه همان خط امروزي است؛ خطي كه در سال 800 ميلادي به يونان نيز راه يافت و سبب تغيير شيوه‌هاي ارتباطي جوامع مختلف شد.
در هزاره اول پيش از ميلاد، بابيلوس از تجارت با آشوريان و بابليان سود بسيار برد و پس از آن با ايران ارتباط برقرار كرد، به اين ترتيب در سال‌هاي نخست عصر برنز، اين شهر به يكي از سيستم‌هاي دفاعي ايرانيان در منطقه مديترانه تبديل شد.
پس از فتح منطقه توسط اسكندر مقدوني، زبان يوناني در بابيلوس رواج يافت و در عصر يوناگرايي، يعني در فاصله سال‌هاي 330 تا 64 پيش از ميلاد، فرهنگ و سنن ساكنان بابيلوس با يونانيان يكي شد.
رومي‌ها از سال 64 پيش از ميلاد تا 395 ميلادي بر بابيلوس حكومت كردند و معابد، حمام‌ها و ساختمان‌هاي دولتي بسياري را در آن بنا نهادند. در اين دوره، شهر نمايي از اسقف‌نشيني مسيحيت بود.
در سال 637 ميلادي، همزمان با سلطه عرب‌ها، بابيلوس به آرامش رسيد، اما كم‌كم اهميت خود را در طول قرن‌ها از دست داد.
شواهد و مدارك به‌جا مانده از معماري اين دوره، ناقص و ناپيوسته است. بابيلوس امروزه شهري پررونق و مدرن، با قلبي تاريخي و كهن و آميزه‌اي از ظرافت، آراستگي و سنت است. بندر قديمي آن با حفاظ‌هايي سنگي در برابر دريا مقاومت مي‌كند و در كنار آن بقايايي از حفاري‌هاي شهر باستاني به چشم مي‌خورد.
در اين ميان قلعه صليبيون، كليسا و بازار قديمي، ديوارهاي كهن قرون وسطي به همراه تعداد بي‌شماري از رستوران‌هاي متنوع، هتل‌ها و فروشگاه‌هاي رنگارنگ از هدايا
و ... نشان از آمادگي كامل شهر براي پذيرايي از گردشگران دارد.                                      

    ندا كیانی‌فر  

http://www.hamshahri.org/News/?id=10768
 

دوشنبه 29/5/1386 - 21:10
آموزش و تحقيقات

اهمیت ورزش
دو و میدانیزورمندی جوانان از راه مسابقات کشتی و اسب سواری و تیراندازی و پرتاب سنگ و انداختن و دویدن و ارابه رانی با تمرینات و تشویقات رؤسای خانواده بوجود آمده است.  آریانها قبل از ظهور زرتشت مثل سایر اقوام جهان عوامل طبیعت را پرستش می کردند ولی احترام به پهلوانان نیز تا سر حد پرستش در افسانه ها ذکر شده است. مورخین تاریخ قدیم ایران را که در شاهنامه فردوسی به پیشدادیان و کیان وغیره تقسیم شده است با سلسله های قبل از ماد و پارس و هخامنشیان تطبیق می کنند.

پیداست که حماسه های ملی و افسانه های باستانی و داستانهای جنگ ایران و توران و پهلوانان نامی ایران رستم و سایر پهلوانها و داستانهای جنگ و رزم آنان و ستیزه با دیوان و غلبه بر عوامل طبیعت و کشتی های مختلف رستم با پهلوانان دیگر، این حقیقت را مسلم می دارد که ایرانی ها از همان وقت به ورزشهای مورد علاقه و احتیاج خود تا چه اندازه دلبستگی داشته و مهر وزریده اند.

مهمترین رشته های ورزشی آن عصر کشتی و زور آوری، اسب سواری، کوه نوردی، تیراندازی با کمان، سنگ اندازی با دست و فلاخن، پرتاب سنگ، دویدن و پریدن از موانع و پرتاب نیزه و زوبین بوده است.

دوران دولت ماد
در این عهد پرورش اسب و استفاده از آن مورد توجه کامل بوده چنانچه وقتی امرای محلی ماد با هدایا به دربار پادشه آشور رفتند بهترین تحفه آنان اسبهای مادی و لاجورد بوده است.

هووخشتر پادشاه ماد قشونی ترتیب داد که پیاده نظام آن مسلح به تیر و کمان و شمشیر بود، سواره نظام تیراندازان ماهری بودند که از کودکی با است سواری، تیراندازی و قیقاج زدن عادت کرده بودند.

مادها به تربیت جوانان و تمرینات ورزشی و فنون رزمی اهمیت می دادند.
اسبهای عالی، سوارکاران ممتاز، تیراندازان ماهر، ارابه رانان بی باک و شکارچیان ورزیده و کشتی گیران دلیر همگی بر پایه اهمیت تربیت بدنی جوانان و تقویت قوای جسمی آنان بوده است.

از قول کزیاس مورخ یونانی نقل شده که سکاها (قوم آریایی) زنانشان مانند مردان دلاور و جنگنده بودند چنانچه ملکه سکاها بنام زارین وقتی مُرد مقبره ای برای او ساختند و بر بالای آن مجسمه بزرگی از طلا نصب کرده، آنرا تعظیم و تکریم می کردند چنانکه پهلوانی را کنند.

   

      (بانک مقالات فارسی) نصرت الله حاج عظیمی - دکتر ایزد پناه

دوشنبه 29/5/1386 - 21:0
سياست

نيروهاي آمريكايي 800 كودك و نوجوان بمب‌گذار عراقي را در پايگاه نظامي در بغداد نگهداري مي‌كنند.
اين كودكان كه اغلب پسر هستند و سوادي ندارند، براي بمب‌گذاري آموزش ديده بودند اما اكنون در چارچوب برنامه‌اي چند ميليون دلاري قرار است آموزش ببينند و سواد بياموزند.

اين گروه 800 نفري از كودكان و نوجوانان 10 تا 17 سال تشكيل شده‌اند و اكنون 7 روز در هفته و هر روز به مدت 8 ساعت در مدرسه‌اي در همين پايگاه كه متعلق به آمريكايي‌هاست آموزش مي‌بينند.

آنها مانند زندانيان گوانتانامو لباس ‌يك شكل نارنجي رنگي به تن دارند و تحت نظارت دقيق هستند. مجموعه‌اي كه آنها در آن نگهداري مي‌شوند زمين فوتبال و 18 كلاس درس و يك كتابخانه دارد. كلاس‌ها هم كتاب درسي و برنامه‌ها و تجهيزات آموزشي دارند.

به رغم وجود همه اين امكانات آموزشي سربازان آمريكايي از چند برج ديده‌باني اطراف اين مركز اين كودكان و نوجوانان را زير نظر دارند. سربازان در بيرون در كلاس‌ها هم به صورت آماده باش و اسپري اشك آور به دست آماده برخورد با هرگونه ناآرامي كودكان هستند. در اين كلاس‌ها بعد از خواندن و نوشتن ابتدايي، درس‌هايي درباره هندسه و رياضي و جغرافياي كشور عراق به كودكان آموخته مي‌شود.

شمار كل بازداشت‌ شدگان امنيتي در عراق در 6 ماه گذشته و بعد از افزايش نيروهاي آمريكايي در اين كشور، به شدت افزايش يافته است.

اكنون شمار نيروهاي آمريكايي در عراق به 165 هزار نفر مي‌رسد. پيش از اين مرحله از افزايش نيروهاي آمريكايي در عراق شمار بازداشت شدگان امنيتي در اين كشور 16 هزار نفر بود. اكنون اما شمار اين افراد به 24 هزار نفر مي‌رسد. تنها از ابتداي امسال تاكنون شمار بازداشت شدگان امنيتي در عراق به 2251 نفر رسيده است.

سربازان آمريكايي در ماه بيش از 100 جوان عراقي را دستگير مي‌كنند. سال گذشته اين تعداد در ماه 25 نفر بود. تا تاريخ اول ماه فوريه 272 جوان دستگير شدند. شمار اين جوانان دستگير شده در همين هفته جاري 787 نفر بوده است.

فرماندهان نظامي آمريكا مي‌گويند اكثر آنها كه سن بعضي به زير 10 سال مي‌رسد در حال ساخت بمب يا كار گذاشتن آن دستگير شده‌اند. بعضي از اين كودكان و جوانان هم به دليل حمل سلاح و بعضي هنگام نگهباني دادن براي تك تيراندازان مهاجم عراقي دستگير شده‌اند.

خانواده‌هاي اين جوانان بازداشت شده مي‌توانند آنها را در زندان ملاقات كنند اما بعضي از آنها نمي‌خواهند براي اين ملاقات جان خود را به خطر بيندازند و از شهرهاي دور و نزديك عراق به بغداد بروند.

نيروهاي آمريكايي در اقدامي كه بر خلاف قوانين حقوقي عراق است، 16 جوان و نوجوان عراقي را اكنون به مدت بيش از يك سال در زندان نگه داشته‌اند.

ژنرال داگلاس استون، فرمانده آمريكايي مسئول زندان‌هاي امنيتي عراق در اين باره مي‌گويد، همه جوان‌هايي كه اكنون در زندان هستند تهديد مستقيم امنيتي به حساب مي‌آيند. اين فرمانده آمريكايي مي‌‌گويد دليل شركت جوانان و نوجوانان در اين حملات ناآگاهي و بيسوادي و بيكاري آنهاست.

به همين دليل قرار است اين نوجوانان در پايگاه‌هاي نظامي آمريكا تحصيل كنند تا جلوي اين روند گرفته شود. پايگاه نظامي بغداد تنها تاسيسات زندان آمريكا براي جوانان در سراسر جهان است.

ژنرال استون مي‌گويد: قرار است اين تاسيسات گسترش يابد و يك زندان هم براي بزرگسالان در نزديكي همين پايگاه ساخته شود. در اين پايگاه نظامي كودكان 5 صبح از خواب بيدار مي‌شوند و در ساعت 7 صبح سر كلاس درس حاضر مي‌شوند.

اين كودكان چه شيعه و چه سني همه در كنار هم زندگي مي‌كنند و تفكيكي ميان آنها وجود ندارد. اكثر آنها عضوي از اعضاي خانواده خود را در اين جنگ از دست داده‌اند. بسياري پيش از حاضر شدن در كلاس درس هيچ تصوري از درس و تحصيل نداشته‌اند.

حمله آمريكا به عراق موجي گسترده از بيسوادي كودكان را در اين كشور دامن زده‌است كه ناظران بين‌المللي و مسئولان نهادهاي امدادي را شگفت زده مي‌كند. معدود مدارس عراقي كه به رغم وجود خشونت‌ها در عراق و حملات و بمب‌گذاري‌هاي مرگبار روزانه هنوز باز هستند و كار مي‌كنند، هر روز بخشي از شاگردان خود را به دلايلي همچون خشونت‌هاي قومي در داخل مدارس يا مرگ والدين از دست مي‌دهند.

اين كودكان حتي اگر آنقدر خوش شانس باشند كه تحصيل خود را كامل كنند بعد از پايان مدرسه با جامعه‌اي خشونت زده و ناكارآمد و بدون شغل و رفاه رو به رو خواهند بود.

  

    آنتی وار / 19 آگوست 

دوشنبه 29/5/1386 - 20:51
بیماری ها

اولین دانشکده طب سنتی ایران با هدف توسعه علمی کردن این نوع درمان در دانشگاه تهران تأسیس شد. 

دکتر شمس اردکانی رییس این دانشکده جدید التأسیس امروز اعلام کرد: دانشکده طب سنتی ایران از مهر ماه امسال پذیرش دانشجو خواهد داشت و دانشجویان آن، پزشکان عمومی خواهند بود.
شمس اردکانی افزود: همچنین مقرر شده است تا از ترم دوم تحصیلی برای پزشکان متخصص دوره های کوتاه مدت 2 و 3 ماه شناخت گیاهان دارویی و طب سنتی برگزار شود.
به گفته رییس دانشکده طب سنتی، تحصیل در این دانشکده برای غیر پزشکان امکان پذیر نخواهد بود.
وی تصریح کرد: طب سنتی و بهره گیری از این نوع طبابت ریشه در فرهنگ ایران دارد و در درمان بسیار تأثیر گذار است و امروزه بسیاری از کشورهای به این نوع درمان توجه خاصی کرده اند.
 
  
         خبرگزاری ایسکانیوز

دوشنبه 29/5/1386 - 20:42
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته