• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 329
تعداد نظرات : 319
زمان آخرین مطلب : 5555روز قبل
بیماری ها
تهیه کننده : مجید مکاری
منبع : راسخون

قلب چیست و چگونه کار می کند؟

قلب اساسا یک پمپ عضلانی توخالی است که بدون توقف خون را به سراسر بدن پمپ می کند اگرچه قلب بزرگتر از مشت دست نیست ؛ ولی در طول دوران عمر در حدود 300 میلیون لیتر خون را پمپ می کند. رگ های بزرگ خون که به قلب متصل اند خون را به ریه ها و سراسر بدن می برند و باز می گردانند.
قلب در موجودات مختلف است.
برای مثال قلب ماهی دو حفره ای است ولی قلب انسان چهار حفره دارد که در ادامه به آن بحث خواهیم کرد.

قلب انسان

قلب انسان همان طوری که قبلا اشاره شد چهار حفره دارد و دارای 2 دهلیز و 2 بطن است.خون در قلب انسان به دو مسیر پمپاژ می شود مسیر اول که مسیر گردش خون کوتاه است، در سمت راست قلب خون از سیاهرگ های زیرین و زبرین وارد دهلیز راست می شود و سپس از طریق دریچه سه لختی که دربین دهلیز و بطن راست قرار دارد وارد بطن شده و بر اثر انقباض بطن از طریق سرخرگ ششی (تنه ریوی) به شش ها برده می شود و خون در شش ها به تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن با هوای داخل شش ها می پردازد و سپس خون تصفیه شده دوباره توسط سیاهرگی وارد قلب می شود ولی این بار به قسمت چپ قلب وارد می شود یعنی ابتدا وارد دهلیز چپ و سپس توسط دریچه میترال وارد بطن چپ می شود و با نقباض بطن خون وارد آئورت (بزرگترین سرخرگ بدن) می شود و در تمام قسمت های بدن خون در رگ ها و مویرگ ها حرکت می کند و در مویرگ ها در میان سلول های بدن جریان می یابد و مواد و اکسیژن و دی اکسید کربن و سایر مواد را با سلول ها مبادله می کند.(به وسیله فشار تراوشی و اسمزی)
قلب از سه نوع ماهیچه به نامهای ماهیچه آندوکارد میوکارد و پریکارد تشکیل شده است که میوکارد ماهیچه قابل انقباض قلب را تشکیل می دهد.آندوکارد لایه پوششی حفره های دهلیز و بطن است و پریکارد پوشش آبشامه قلب را می سازد. علاوه بر ماهیچه های فوق نوع دیگری از بافت به نام بافت گرهی در قلب وجود دارد.
بافت گرهی محل اصلی زایش تحرکات و انقباض های قلب است.
دو نوع بافت گرهی در قلب وجود دارد: بافت گرهی پیشاهنگ و بافت گرهی دهلیزی بطنی. گره پیشاهنگ در دهلیز راست و زیر بزرگ سیاهرگ زبرین قرار دارد و محل اصلی زایش انقباض های قلب می باشد و با تولید پیام هایی، این پیام ها به سمت گره دهلیزی بطنی که در بین بطن و دهلیز قرار دارد می روند و به ایت ترتیب در تمام قسمت های قلب پخش شده و باعث انقباض آن می شود و به این ترتیب می شود که قلب انقباض یافته و خون را به داخل سرخرگ ها انتقال می دهد.
انقباض دهلیز و انقباض بطن و استراحت قلب به ترتیب 1/0 3/0 و 4/0 ثانیه طول می کشد.جالب است بدانید قلب ما با هر انقباض 140 میلی لیتر خون را وارد سرخرگها می کند.
نکته قابل توجه این است که با وجود اینکه سلولهای قلب دائما با خون موجود در قلب ارتباط دارند اما با این حال از آن برای تامین نیازهای خود استفاده نمی کنند و به جای آن از خون رگهای خاصی که در بین سلولهای قلب منشعب می شوند استفاده می کنند .

آناتومی قلب

این عضو مخروطی شکل بصورت کیسه‌ای عضلانی تقریبا در وسط فضای قفسه سینه (کمی متمایل به جلو و طرف چپ) ابتدا در دل اسفنج متراکم و وسیعی مملو از هوا یعنی ریه‌ها پنهان شده و سپس توسط یک قفس استخوانی بسیار سخت اما قابل انعطاف مورد محافظت قرار گرفته است. ابعاد قلب در یک فرد بزرگسال حدود 6x9x12 سانتیمتر و وزن آن در آقایان حدود 300 و در خانمها حدود 250 گرم (یعنی حدود 0.4 درصد وزن کل بدن) می‌باشد.
قلب توسط یک دیواره عضلانی عمودی به دو نیمه راست و چپ تقسیم می‌شود. نیمه راست مربوط به خون سیاهرگی و نیمه چپ مربوط به خون سرخرگی است. هر یک از دو نیمه راست و چپ نیز مجددا بوسیله یک تیغه عضلانی افقی نازکتر به دو حفره فرعی تقسیم می‌شوند. حفره های بالایی که کوچکتر و نازکتر هستند بنام دهلیز موسوم بوده و دریافت کننده خون می‌باشند. حفره‌های پایینی که بزرگتر و ضخیم‌ترند بطن های قلبی هستند و خون دریافتی را به سایر اعضاء بدن پمپ می‌کنند. پس قلب متشکل از چهار حفره است: دو حفره کوچک در بالا (دهلیزهای راست و چپ ) و دو حفره بزرگ در پایین (بطنهای راست و چپ).شریانهای کرونری از آئورت بیرون می‌آیند. آئورت ، شریان یا سرخرگ اصلی بدن می‌باشد که از بطن چپ ، خون را خارج می‌سازند. شریانهای کرونری از ابتدای آئورت منشا گرفته و بنابراین اولین شریانهایی هستند که خون حاوی اکسیژن زیاد را دریافت می‌دارند. دو شریان کرونری (چپ وراست ) نسبتا کوچک بوده و هر کدام فقط 3 یا 4 میلیمتر قطر دارند.
این شریانهای کرونری از روی سطح قلب عبور کرده و در پشت قلب به یکدیگر متصل می‌شوند و تقریبا یک مسیر دایره‌ای را ایجاد می‌کنند. وقتی چنین الگویی از رگهای خونی قلب توسط پزشکان قدیم دیده شد، آنها فکر کردند که این شبیه تاج می‌باشد به همین دلیل کلمه لاتین شریانهای کرونری (Coronary یعنی تاج) را به آنها دادند که امروزه نیز از این کلمه استفاده می‌شود. از آنجایی که شریانهای کرونری قلب از اهمیت زیادی برخوردار هستند، پزشکان تمام شاخه‌ها و تغییراتی که می‌تواند در افراد مختلف داشته باشد را شناسایی کرده‌اند. شریانهای کرونری چپ دارای دو شاخه اصلی می‌باشد که به آنها اصطلاحا نزولی قدامی و شریان سیرکومفلکس یا چرخشی می‌گویند و این شریانها نیز به نوبه خود به شاخه‌های دیگری تقسیم می‌شوند.
این شریانها ، باعث خونرسانی به قسمت بیشتر عضله بطن چپ می‌شوند. بطن چپ دارای عضلات بیشتری نسبت به بطن راست می‌باشد زیرا وظیفه آن ، تلمبه کردن خون به تمام قسمتهای بدن است. شریانهای کرونری راست ، معمولا کوچکتر بوده و قسمت زیرین قلب و بطن راست را خونرسانی می‌کند . وظیفه بطن راست تلمبه کردن خون به ریه‌ها می‌باشد. شریانهای کرونری دارای ساختمانی مشابه تمام شریانهای بدن هستند اما فقط در یک چیز با آنها تفاوت دارند که فقط در زمان بین ضربانهای قلب که قلب در حالت ریلکس و استراحت قرار دارد، خون دراین شریانها جریان می‌یابد.
وقتی عضله قلب منقبض می‌شود، فشار آن به قدری زیاد می‌شود که اجازه عبور خون به عضله قلب را نمی‌دهد، به همین دلیل قلب دارای شبکه موثری از رگهای باریک خونی است که تمام نیازهای غذایی و اکسیژن رسانی آن را به خوبی برآورده می‌کند. در بیماران کرونری قلب ، شریانهای کرونری تنگ و باریک می‌شوند و عضلات قلب از رسیدن خون و اکسیژن به اندازه کافی محروم می‌گردند. (مانند هنگامی که که یک لوله آب به دلایل مختلفی تنگ شود و نتواند به خوبی آبرسانی کند).
در این صورت ، در حالت استراحت ممکن است اشکالی برای فرد ایجاد نشود ،, اما وقتی که قلب مجبور باشد کار بیشتری انجام دهد و مثلا شخص بخواهد چند پله را بالا برود، شریانهای کرونری نمی‌توانند بر اساس نیاز اکسیژن این عضلات ، به آنها خون و اکسیژن برسانند و در نتیجه شخص در هنگام بالا رفتن از پله‌ها دچار درد سینه و آنژین قلبی می‌گردد. در چنین مواقعی اگر فرد کمی استراحت کند، درد معمولا از بین خواهد رفت. اگر یک شریان کرونری به علت مسدود شدن آن توسط یک لخته خون ، به طور کامل جلوی خونرسانی‌اش گرفته شود، قسمتی از عضله قلب که دیگر خون به آن نمی‌رسد، خواهد مرد و این یعنی سکته قلبی.

ضربان قلب

همان‌گونه که می‌دانید قلب نوعی تلمبه است. خون به وسیله آن در بدن جریان می‌یابد و زندگی را برای جاندار مسیر می‌سازد. اما چه تلمبه حیرت‌زایی! قلب در هر تپش تقریبا صد سانتی‌متر مکعب خون را در بدن پخش می‌کند. روزانه حدود 10 هزار لیتر خون به وسیله این تلمبه در درون رگ‌های هدایت می‌شود. در مدت عمر متوسط یک انسان شاید 250 میلیون لیتر خون به وسیله قلب، تلمبه زده شود. طول مدت هر تپش قلب انسان، کمی بیش از هشت‌دهم ثانیه است. بنابراین،‌ قلب روزی صدهزار بار می‌‌تپد و در فاصله هر یک تپش به مدتی برابر زمان یک تپش،‌ به استراحت می‌پردازد. پس قلب روزانه حدود 6 ساعت آرامش دارد. این که می‌گوییم «تپش» قلب، مقصودمان بسته و باز شدن آن است؛ یعنی انقباض و انبساط آن. تلمبه قلب در حالت انقباض (بسته شدن) خون را بیرون می‌راند؛ اما در حالت انبساط (باز شدن) خون را به درون قلب می‌کشد. البته گمان نکنید که این کار به سادگی مثلا باز و بسته شدن مچ دست صورت می‌گیرد. خیر؛ بلکه انقباض قلب به‌صورت نوعی موج از پایین قلب شروع شده، تا به بالای آن حرکت می‌کند. اکنون باید دید عامل این تپش چیست؟ به سخن دیگر، چه چیز سبب ادامه تپیدن قلب است؟ آیا انقباض و انبساط آن یک عامل خارجی دارد، یا از درون خود قلب برمی‌آید؟ این مساله یکی از جالب‌ترین پرسش‌ها در زیست‌شناسی است که در پاسخ آن هنوز بسی ابهام وجود دارد. با این وصف،‌ اکنون برایتان آزمایشی را تعریف می‌کنم که از صدها سال پیش،‌ دانشمندان با آن آشنا بوده‌اند. فرض کنید تخم مرغی را حدود 24 ساعت در ماشین جوجه‌کشی حرارت دهیم، حال اگر آن را بشکنیم و با ذره‌بین به درون آن بنگریم، خواهیم دید که سلول‌هایی که قرار است بعدا قلب جوجه را تشکیل دهند، از هم‌اکنون می‌تپند. آری،‌ این یاخته‌ها از هم‌اکنون که هنوز قلبی درست نشده است،‌ تپش را آغاز کرده‌اند! باز فرض کنید این سلول‌ها را برداریم و در یک مدیوم ـ یعنی «ماده کشت مخصوص» ـ پرورش دهیم. خواهیم دید که قلب رشد می‌کند و سپس اگر آن را به شش قسمت برش دهیم، باز خواهیم دید که هر قسمت آن تا مدتی عمل «انقباض» را انجام می‌دهد. دلیلش چیست؟ ما نمی‌دانیم؛ فقط این را می‌توانیم بگوییم که قلب دارای این ویژگی است که به‌طور خودکار می‌تواند عمل باز و بسته شدن را انجام دهد. نتیجه آنکه تپیدن دایمی قلب هنوز از معماهای زندگی است!

غذاهای مفید و مضر برای قلب

بیماری کرونر(1) قلبی به صورت مشکلاتی از قبیل دردهای آنژینی و انفارکتوس ( حمله قلبی) بروز می کند. آنچه که سبب بروز بیماری قلبی می شود، تشکیل تدریجی رسوب های چربی یا پلاک ها در لایه داخلی دیواره سرخرگ ها می باشد. این رسوب ها سبب محدود کردن عبور جریان خون می شوند که این پدیده را تصلب شرایین یا سخت شدن رگ ها (آترواسکلروز) می نامند.
دراین بیماری هیچ علامت واضحی وجود ندارد، اما زمانی که آسیب به سرخرگ ها جدی شده و جریان خون به قلب محدود شود، سبب بروز درد خواهد شد .
مسدود شدن کامل یک سرخرگ خون رسان به قلب، منجر به حمله قلبی ناگهانی و کشنده می شود
. روش های متداول جهت پیشگیری از تصلب شرایین، شامل کاهش فشار خون ، دریافت رژیم غذایی کم چربی ، کاهش وزن اضافی و ترک سیگار می باشد. به برخی افراد نیزجهت کاهش کلسترول خون ، دارو داده می شود.
تحقیقات نشان می دهند که ارتباط مستقیمی میان رژیم غذایی و بیماری قلبی وجود دارد و با دریافت یک رژیم غذایی سالم می توان سلامتی قلب و دستگاه گردش خون را حفظ کرد.

چه غذاهایی برای قلب مفید هستند؟

- کلم برگ، کلم قرمز، گل کلم، کلم بروکسل، کلم بروکلی، شلغم، چغندر، اسفناج، مارچوبه ، لوبیا سبز، نخود سبز، لویبا قرمز، لویبا چشم بلبلی ، نخود خشک وعصاره مخمر دارای ویتامین های گروه ب خصوصا" اسید فولیک هستند. تحقیقات متعددی نشان داده اند که اسید فولیکی که به طورطبیعی درموادغذایی یافت می شود، می تواند سبب کاهش ماده ای درخون به نام " هموسیستئین "(2) شود و به این ترتیب از ابتلا به تصلب شرایین پیشگیری می کند.
دانشمندان براین باورند که این ماده مستقیما به دیواره رگ ها آسیب می رساند و سبب تشکیل رسوب های چربی می شود. تخمین زده شده است که افزایش دریافت روزانه اسید فو لیک به میزان100 میکروگرم، سبب کاهش مرگ های مرتبط با بیماری کرونر قلبی به میزان 7 درصد در مردان و 5 درصد در زنان می شود.
- درجوامعی که مقادیر فراوانی از ماهی های روغنی را مصرف می کنند ، مشاهده شده است که شیوع بیماری های کرونر قلبی کمتر از جوامعی است که مقدار کمی ماهی مصرف می کنند. ماهی های روغنی از قبیل : ماهی خالمخالی، آزاد و سایر ماهی ها از قبیل قباد، حلوا، شیر، کیلکا و اوزون برون دارای اسیدهای چرب مفیدی می باشند.
دانشمندان معتقدند که این مواد باعث کاهش خطر انعقاد خون و همچنین ممانعت از افزایش چربی های مضر خون می شوند.
مصرف ماهی حداقل 3 بار درهفته ، برای افرادی که دارای سابقه بیماری قلبی و همچنین افرادی که مایل به پیشگیری از ابتلا به این بیماری هستند، توصیه می شود.
- جو دو سر، حبوبات ، سیب وگلابی؛ غنی از فیبر محلول(3) هستند که به کاهش سطوح کلسترول خون کمک می کنند. سیر نیز اثر مشابهی دارد. افزایش کلسترول خون ، به خصوصLDL کلسترول ( کلسترول بد )، یکی ازعوامل عمده بروز تصلب شرایین است . مصرف منظم چنین غذاهایی به کاهشLDL( کلسترول ) کمک می کند.
- روغن زیتون ، روغن کانولا، مغزها و دانه ها حاوی نوعی از اسیدهای چرب به نامMUFA( اسیدهای چرب غیر اشباع ) هستند که به کاهش سطوحLDL– کلسترول کمک می کنند.
- میوه ها و سبزی ها ، حاوی ویتامین های آنتی اکسیدان ( ضد سرطان ) ، مواد معدنی و مواد مغذی مفیدی هستند که سبب متوقف کردن آسیب ناشی از عمل مواد سرطان زا به دیواره سرخرگ ها می شوند.
مصرف حداقل روزانه 3 واحد از این غذاها توصیه می شود. سه چهارم لیوان آب میوه یا سبزی ها به عنوان یک واحد محسوب می شود که معادل یک عدد میوه متوسط یا یک لیوان سبزی خرد شده خام یا نصف لیوان پخته است.

سیر

براساس تحقیقات با وجود آن كه سیر بوی مطلوبی ندارد و بسیاری از افراد از آن فرار می كنند ، اما تحقیقات جدید دانشمندان انگلیسی نشان می دهد ، بوی سیر برای سلامت قلب خوب است و عملكرد قلب را بهبود می بخشد.
براساس تحقیقات دانشمندان دانشگاه آلابامای بیرمنگام انگلیس علت تاثیر مثبت سیر بر قلب انسان ، آن است كه سیر ماده ای به نام الوسین داردكه تكثیر می شود و از تركیبات آن سولفور تولید می شود و سولفور نیز بوی دهان را تغییر می دهد.
بر اثركنش و واكنش این ماده با سلول های قرمز خون ، دی اكسید سولفور تولید می شود و دی اكسید سولفور نیز به روانسازی جریان خون در قلب كمك می كند.

میوه ها

میوه هایی مانند طالبی، موز و پرتقال برای سلامت قلب موثرند
به عقیده دانشمندان اغلب بیماران قلبی روزانه چندین دارو مصرف می كنند كه موجب دفع پتاسیم از بدنشان می شود و چون كمبود این ماده مغذی می تواند با حملات قلبی همراه باشد، خوردن مواد غذایی كه منبع پتاسیم هستند، بسیار ضروری است.
از آنجایی كه كلسترول ، فشار خون و هموسیستین بالا، زمینه ساز بروز بیماری های قلبی هستند، مصرف طالبی به دلیل دارا بودن مواد مغذی كه برای كنترل این سه عامل مورد نیاز است، مفید بوده و در حفظ سلامت قلب موثر شناخته شده است.
مطالعات نشان داده است مصرف یك فنجان آب طالبی در روز به میزان 25 درصد احتمال بروز فشار خون را كاهش می دهد. طالبی یكی از بهترین میوه ها برای حفظ سلامت قلب است.
همچنین بررسی ها نشان داده است افرادی كه ویتامین C، بتا كاروتن و اسید فولیك را در مقادیر مورد نیاز دریافت می كنند، سطح این تركیب در خونشان پایین تر است. بطوری كه خوردن مواد غذایی كه منابع این مواد مغذی محسوب می شوند، در مدت 4 هفته به میزان 11درصد، سطح این فاكتور را كاهش داده است.
گفتنی است ویتامین C بالایی كه در طالبی وجود دارد به همراه بتا كاروتن، احتمال بروز سرطان هایی نظیر سرطان ریه، سینه، مثانه، روده بزرگ، معده و لوزالمعده را در افراد مستعد كاهش می دهد. این دو ماده مغذی (ویتامین C و بتاكاروتن) با فعالیت آنتی اكسیدانی كه دارند، از فعالیت تخریبی رادیكال های آزاد جلوگیری كرده و مانع تشكیل غدد سرطانی می شوند.

لبنیات

اگر از آن آدم‌هایی هستید كه شیر و پنیرتان هرگز ترك نمی‌ شود، از شنیدن این خبر خوشحال خواهید شد، این كه محققان متوجه شده‌اند افرادی مثل شما، نسبت به سایر افراد، چند قدم از سكته قلبی و مجموعه علائم هشداردهنده آن دور هستند.
اگر بخواهید دقیق‌تر بدانید، قضیه از این قرار است كه سندرمی وجود دارد به نام "سندرم متابولیك".
این سندرم، مجموعه علائمی است كه اگر فرد چند تای آن را داشته باشد، باید فكری به حال خودش بكند و بیشتر مراقب باشد، چون می ‌تواند نشان ‌دهنده خطر قریب ‌الوقوع بیماری قلبی و سكته در او باشد.

علائم سندرم متابولیك

علائم سندرم متابولیك،عبارتند از: فشار خون بالا ، تری‌گلیسیرید بالا ، كلسترول خوب یا همان HDL پایین، قند خون بالا و همین طور چاقی شكمی.
حالا می ‌توانیم اصل خبر را، به گزارش رویترز، دوباره مرور كنیم: كسانی كه روزانه شیر می‌ خوردَند، به نسبت كسانی كه "به ندرت" به‌ آن رغبت نشان می ‌دادند، 62 درصد كمتر احتمال دارد كه به سندرم متابولیك دچار شوند. این نتایج، از بررسی 2 هزار و 400 مرد میانسال بریتانیایی، به مدت حدود 20 سال به دست آمده است.
نتایج مشابهی هم در مورد مصرف پنیر و ماست به دست آمده و این خوراكی‌ها هم همین فایده را داشته‌اند.
جالب است از سرنوشت افرادی كه در این مطالعه دچار سندرم متابولیك شده‌اند، خبر داشته باشیم. این افراد 79 درصد بیشتر از سایرین دچار حمله قلبی شدند، 4 برابر جمعیت نرمال جامعه دچار دیابت یا بیماری قند شدند و احتمال فوتشان در عرض این 20 سال،46 درصد بیشتر از سایرین بود.
این بررسی‌ها، در دانشگاه "كاردیف" انگلستان انجام شده و نتایج آن در نشریه " اپیدمیولوژی بهداشت جامعه "چاپ شده است. البته این مطالعه ثابت نمی‌ كند كه با مصرف لبنیات، قطعاً به علائم سندرم متابولیك دچار نمی‌ شوید.
این نتایج تنها نشان‌ دهنده نوعی رابطه بین این دو موضوع است كه برای اثبات قطعی نوع این رابطه، باید مطالعات بالینی و مداخله‌ای بیشتری صورت گیرد. با این حال، از آنجا كه به دلایل گوناگون، مصرف لبنیات مفید شناخته شده است، می‌ توانیم از همین الان آن را به عنوان یك توصیه جدی برای همه مطرح كنیم.
در مطالعات قبلی هم نقش لبنیات در پیشگیری از انواع بیماری‌ها بررسی شده و نتایج مشابهی به دست آمده است. به عنوان مثال چندی پیش، محققان آمریكایی گزارش دادند كه افرادی كه روزانه مقادیر بالایی از مواد حاوی كلسیم و ویتامین D استفاده می ‌كنند، 18 درصد كمتر از بقیه احتمال دارد كه دچار دیابت نوع 2 شوند و همان طور كه می ‌دانیم، لبنیات گوناگون سرشار از این دو ماده حیاتی هستند.
اما شیر و لبنیات، از چاقی هم تا حدی پیشگیری می ‌كنند. همان طور كه می‌ دانیم، اكثر آنها حاوی مقادیر قابل ‌‌ملاحظه‌ای كلسترول هم هستند. پس چطور است كه افرادی كه از این خوراكی‌ها می‌ خورند، كمتر چاق می ‌شوند و حتی چربی خون‌شان هم بیشتر از بقیه تحت‌ كنترل است؟ هنوز راز این معما گشوده نشده، حتی جالب است اگر به این نكته دقت كنیم كه حذف چربی لبنیات هم تأثیری در كاهش وزن افراد نداشته است.
مطالعات انجام شده نشان می ‌دهد كه اگر فرد چاق بخواهد با كم كردن چربی لبنیات مصرفی‌اش، مقدار كالری دریافتی‌اش را كم كند، فایده چندانی نخواهد برد و این موضوع كمكی در كاهش وزن او نمی ‌كند. بنابراین بهتر است از حجم غذاهای سرخ‌شده و آماده‌اش كم كند تا از چربی لبنیات مصرفی‌اش.
شاید همه این تأثیرات را بتوان به تركیب مواد مغذی موجود در لبنیات نسبت داد. شاید همین تركیب اسرارآمیز باشد كه از لبنیات معجونی ساخته كه بتواند بیشترین فایده و كمترین ضرر را برای ما داشته باشد.

از چه غذاهایی باید پرهیز کنیم ؟

گوشت و فرآورده های آن، لبنیات پرچربی و کره ، دارای مقادیر زیادی نوعی چربی هستند که باعث افزایش سطوحLDL ( کلسترول ) درخون می شوند. در بیماریهای قلبی مصرف این غذاها را باید به حداقل رساند.
همچنین مصرف کیک و بیسکویت به علت نوع چربی به کار رفته در آنها، سبب افزایش سطحLDL (کلسترول ) می شود .
انواع غذاها و سوپ های آماده ی مصرف و یا کنسرو شده ، غذاهای بیرون از منزل ، سوسیس و کالباس و گوشت های نمک سود شده و کلا" گوشت و فرآورده های آن و همچنین تنقلات شور سرشار از نمک ( سدیم کلراید) هستند. دریافت زیاد سدیم با فشار خون بالا ارتباط دارد که از عوامل خطر موثر در بروز بیماری قلبی است. کاهش مصرف این نوع غذاها و نمک طعام سر سفره به کاهش فشار خون کمک می کند.

بیماری های قلبی

گرفتگی رگهای قلب
بیماری سرخرگهای قلب(آترواسكلروز سرخرگ های قلب عبارت است از تصلب و باریك شدن فضای داخل سرخرگهای قلب. قلب ۳ سرخرگ اصلی دارد. زمانی كه هر كدام یا همگی تنگ شوند، آنها دیگر نمیتوانند اكسیژن كافی به سلولهای قلب برسانند. این بیماری مردان و زنان بالای ۴۰ سال را متأثر میسازد، اما پیش از یائسگی در زنان كمتر شایع است.
علایم شایع
مراحل اولیه:
ـ اغلب بدون علامت است.
مراحل بعدی:
ـ آنژین صدری (احساس سوزش، فشردگی، سنگینی، یا گرفتگی در قفسه سینه كه ممكن است به بازوی چپ، گردن، فك، یا كتف گسترش پیدا كند).
علل بیماری
  • سیگار كشیدن
  • بالا بودن فشارخون
  • سابقه خانوادگی بیماری سرخرگهای قلب، دیابت، فشار خون بالا، یا آترواسكلروز
  • تغذیه نامناسب، خصوصاً وجود چربی زیاد در رژیم غذایی
  • سابقه حمله قلبی یا سكته مغزی
  • ورزش نكردن
  • شخصیت تهاجمی یا ناشكیبا
  • اضافه وزن
  • استفاده مداوم از روغنهای نباتی مایع و جامد که چربیهای مضر در بدن تولید کرده و باعث گرفتگی رگها میشوند.
  • مصرف نکردن روغنهای طبیعی مانند روغن گاوی، روغن زیتون و مواد طبیعی
    استفاده از شیرینیجات، خوراکیها و مواد غیر طبیعی مانند پیتزا، شیرینی، شکلات و ...
  • افزایش كلسترول یا LDL (لیپوپروتیئن با چگالی كم ـ كلسترول بد) و یا كاهش HDL (لیپوپروتئین با چگالی زیاد ـ كلسترول خوب) در خون
    عوارض احتمالی
    انفاركتوس قلب (مرگ سلولهای عضله قلب در اثر نرسیدن خون به حد كافی) كه زندگی را در معرض تهدید قرار میدهد.
    فعالیت
    یك برنامه ورزشی روزانه و در حد متوسط داشته باشید. از فعالیتهای جنسی مستمر و پشت سز هم پرهیز کنید. .
    رژیم غذایی
    ـ رژیم غذایی دارای چربی كم (اما با روغنهای طبیعی)
    سكته قلبی ( MI )
    تعریف
    یک حمله قلبی (سکته قلبی) زمانی رخ می دهد که یک منطقه از عضله قلب به علت نرسیدن اکسیژن کافی به آن محل دچار صدمه دائمی یا مرگ شود.
    علل،شیوع ،و عوامل خطر
    بیشتر حملات قلبی توسط یک لخته که یکی از رگهای کرونر را مسدود می کند (رگهای خونی که خون و اکسیژن را به عضله قلب می رسانند) ایجاد می شوند.لخته معمولاًدر یک رگ کرونر که قبلاً بعلت تغییرات آترواسکلروز باریک شده ،تشکیل می شود.پلاک آترواسکلروزی داخل دیواره رگ گاهی ترک بر می دارد و این امر تشکیل لخته را ،که ترومبوز نیز نامیده می شود،شروع می کند.
    لخته درون رگ کرونری جریان خون و اکسیژنرسانی به عضله قلبی را مختل می کند،که سبب مرگ سلولهای قلبی در آن ناحیه می شود.ماهیچه قلبی آسیب دیده توانایی خود برای انقباض را از دست می دهد،و عضله قلبی باقیمانده برای جبران منطقه آسیب دیده واردعمل خواهد شد.
    گاهی ،استرس شدید ناگهانی می تواند یک حمله قلبی را شروع کند.
    تخمین دقیق شیوع حملات قلبی دشوار است زیرا حدود 200,000 تا 300,000 بیمار هر ساله در آمریکا قبل از رسیدن به خدمات پزشکی می میرند.تخمین زده می شود که تقریباً 1 میلیون بیمار هر ساله با حمله قلبی به بیمارستان مراجعه می کنند.
    عوامل خطر برای بیماری عروق کرونرو حمله قلبی شامل:
    • سیگار
    • فشار خون بالا
    • چربی زیاد رژیم غذایی
    • کنترل نامناسب کلسترول خون ،بویژه LDL ("کلسترول بد") بالا و HDL ("کلسترول خوب")پایین
    • بیماری قند خون
    • جنس مذکر
    • سن
    • وراثت
    بسیاری فاکتورهای خطر نامبرده به اضافه وزن مربوط است.
    عوامل خطر جدید تری برای بیماری عروق کرونر در چند سال گذشته مشخص شده اند.این عوامل شامل هموسیستئین بالا ،CRP (C-reactive protein)،و سطح فیبرینوژن است. هموسیستئین یک اسید آمینه است. CRP با واکنشهای التهابی مرتبط است،و فیبرینوژن یک جزء سیستم انعقادی خون است. هموسیستئین بالا با مشتقات اسید فولیک قابل درمان است.تحقیقات همچنان در مورد ارزش عملی این فاکتورهای جدید ادامه دارد.
    حملات قلبی مسئول 1 از هر 5 مرگ می باشد.این بیماری یک علت عمده مرگ ناگهانی در بالغین است.
    علائم
    درد سینه پشت جناق(استخوان وسط سینه) یک علامت عمدۀ حملۀ قلبی است،ولی در بسیاری افراد ،بخصوص در افراد مسن و بیماران دیابتی درد ممکن است ناچیز یا حتی اصلاً وجود نداشته باشد(بنام "حملۀ قلبی خاموش").اغلب درد از ناحیه سینۀ شما به بازوها یا شانه؛گردن؛دندانها؛ فک؛ شکم یا پشت انتشار می یابد.گاهی اوقات درد تنها در یکی از این نواحی احساس می شود .
    درد بطور معمول بیش از 20 دقیقه طول می کشد و کاملاً با استراحت یا نیتروگلیسرین برطرف نمی شود،در حالیکه درد آنژین با هردو برطرف می شود.
    درد ممکن است شدید و زیاد یا خفیف و نامشخص باشد.درد به صورتهای زیر احساس می شود:
    • حالت فشاری یا چیز سنگین
    • نوار محکم دور سینه
    • "یک فیل روی سینه [ شما] نشسته است"
    • حالت سوء هاضمه
    سایر علائم که ممکن است به تنهایی یا همراه درد سینه باشند عبارتند از:
    • نفس تنگی
    • سرفه
    • احساس سبکی سر-سرگیجه
    • غش کردن
    • تهوع یا استفراغ
    • تعریق،که ممکن است شدید باشد
    • احساس "نزدیک شدن به مرگ"
    • اضطراب
    نشانه ها و آزمایشات
    در حین یک آزمایش بالینی ،پزشک معمولاً متوجه پالس سریع می شود.فشار خون ممکن است طبیعی ،بالا یا پایین باشد.در زمان سمع قفسه سینه با گوشی پزشکی،پزشک ممکن است کراکل های ریوی،سوفل قلبی ،یا سایر صداهای غیر طبیعی را بشنود.
    تستهای زیر می توانند حمله قلبی و میزان صدمه قلبی را نشان دهند:
    • تست نوار قلب(ECG)— یک عدد یا مکرر در عرض چند ساعت
    • اکو کاردیوگرافی
    • آنژیوگرافی قلب
    • ونتریکولوگرافی هسته ای
    تستهای زیر فرآورده های ناشی از آسیب قلب و فاکتورهای مبین خطر بالای حمله قلبی را نشان دهند:
    • تروپونین آی و تروپونین تی(پروتئین های درگیر در انقباض عضلانی)
    • CPK و CPK-MB
    • میوگلوبین سرم
    درمان
    حمله قلبی یک اورژانس پزشکی است!بستری و احتمالاً مراقبتهای ویژه مورد نیاز است.پایش مداوم نوار قلب سریعاًآغاز می شود،زیرا آریتمی های کشنده (ضربانات نامنظم قلبی) مهمترین علت مرگ در چند ساعت اول پس از حمله قلبی هستند.
    اهداف درمان شامل توقف پیشرفت حمله قلبی ،کاهش بار قلب و پیشگیری از عوارض می باشد .
    داروها و مایعات مستقیماً از راه یک کاتتر داخل وریدی به درون یک سیاهرگ تزریق می شوند.وسایل پایش متعددی ممکن است لازم باشد.یک سوند ادراری برای پایش دقیق وضع مایعات گذاشته می شود.
    معمولاً اکسیژن تجویز می شود،حتی اگر اکسیژن خون طبیعی باشد.این امر اکسیژن کافی در اختیار بافتهای بدن می گذارد و کار قلب را کم میکند.
    داروهای ضد درد
    نیترو گلیسرین وریدی یا سایر داروها برای کنترل درد و کاهش نیازقلب به اکسیژن بکار می روند.مورفین و داروهای مشابه ضد دردهای قوی هستند که ممکن است برای یک حمله قلبی تجویز شوند.
    داروهای ضد انعقادی
    اگر EKG ثبت شده حین درد قلبی بصورت"بالا رفتن قطعه ST " باشد،داروهای ترومبولیتیک(داروهای حل کننده لخته) در عرض 12 ساعت پس از شروع درد سینه ممکن است شروع شوند.این درمان ترومبولیتیک در ابتدا به صورت تزریق آرام استرپتوکیناز یا فعال کنندۀ پلاسمینوژن بافتی شروع و با تزریق وریدی هپارین دنبال می شود.
    درمان با هپارین به منظور پیشگیری از تشکیل لخته های جدید،برای 48 تا 72 ساعت ادامه می یابد.علاوه بر این وارفارین (کومادین )که خوراکی مصرف می شود ،ممکن است جهت پیشگیری از تشکیل لخته های بیشتر تجویز شود.
    درمان ترومبولیتیک برای بیمارانی که دارای خصوصیات زیر باشند مناسب نیست:
    • خونریزیهای داخل سر مثل خونریزی داخل جمجمه ای
    • اشکالات مغزی مثل تومورها یا ناهنجاریهای رگهای خونی
    • سکته مغزی در 3 ماه گذشته(یا احتمالاً بیشتر)
    • ضربه مغزی در 3 ماه گذشته
    علاوه بر این،درمان ترومبولیتیک در افرادی که شرایط زیر را داشته باشند بسیار خطرناک است:
    • پرفشاری خون شدید
    • جراحی عمده یا تصادف شدید در 3 هفته گذشته
    • خونریزی داخلی در 2-4 هفته اخیر
    • بیماری زخم پپتیک
    این درمان در خانمهای حامله و افرادی که داروهای ضد انعقادی مثل کومادین مصرف می کنند بسیار خطرناک است.
    مصرف داروهای ترومبولیتیک ممکن است با خونریزی شدید همراه شود.پزشکتان می تواند در انتخاب درمان مناسب به شما کمک کند.
    اساس معالجه یک حمله قلبی درمان ضد پلاکتی است.این درمان می تواند از تجمع پلاکتها در محل آسیب وارده به دیواره رگ خونی -- مثل پارگی در پلاک آترواسکلروزی-- جلوگیری کند.تجمع پلاکتی و انباشته شدن آنها اولین پدیده ای است که منجر به تشکیل لخته می شود.یک داروی ضد پلاکتی پر مصرف آسپرین است.دو داروی ضد پلاکتی مهم دیگر تیکلوپیدین(تیکلید) و کلوپیدوگرل(پلاویکس)هستند.
    سایر داروها
    • مسدود کننده های بتا(مثل متوپرولول،آتنولول و پروپرانولول)به منظور کاهش بار قلب و پایین آوردن فشار خون استفاده می شوند.
    • مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتنسین(مانند رامیپریل،لیزینوپریل،انالاپریل، یا کاپتوپریل) برای پیشگیری از نارسایی قلب و کاهش فشار خون مصرف می شوند.
    جراحی و سایر اقدامات
    آنژیوپلاستی اورژانس کرونر ممکن است برای باز کردن شریانهای کرونر مسدود لازم باشد.این روش درمانی را می توان بجای درمان ترومبولیتیک استفاده کرد؛یا در بیمارانی که داروهای ترومبولیتیک نباید استفاده شوند ممکن است بکار رود.وسیله ای بنام استنت اغلب حین آنژیوپلاستی داخل شریان گذاشته می شود.این امر برای اطمینان بیشتر است که شریان کرونری تازه باز شدۀ بعد از جراحی همچنان باز بماند.پیوند بای‌پس عروق كرونری بصورت اورژانس ممکن است در برخی بیماران نیاز باشد.
    شواهد اخیر حاکی از آن است که استفاده از آنژیوپلاستی و استنت گذاری می تواند اولین قدم درمانی برای باز کردن شریان قلبی مسدود باشد، به شرطی که این روش در زمان مشخص در مرکز مجهز صورت گیرد.اگر این روش در دسترس نباشد،استفاده از درمان ترومبولیتیک پیشنهاد می شود.
    پیش آگهی
    پی آمد بیماری بسته به وسعت و حجم بافت آسیب دیده متفاوت است.پی آمد بیماری در صورت آسیب به سیستم هدایت الکتریکی قلب (سیستم الکتریکی که انقباض قلب را کنترل می کنند) وخیم خواهد بود.
    تقریباًیک سوم موارد منجر به مرگ می شود.اگر بیمار 2 ساعت پس از حمله زنده بماند،احتمال زنده ماندن زیاد است،ولی ممکن است با عوارض همراه باشد.
    بیماران بدون عارضه ممکن است کامل خوب شوند؛حملات قلبی لزوماً فرد را زمین گیر نمی کند.معمولاً فرد به تدریج فعالیتهای طبیعی و روزمره،از جمله فعالیت جنسی را بدست می آورد.
    عوارض
    آریتمی ها مثل تاکی کاردی بطنی،فیبریلاسیون بطنی، بلاک قلبی • نارسایی احتقانی قلب
    • شوک کاردیوژنیک
    • گسترش انفارکتوس:گسترش مقدار بافت قلبی آسیب دیده
    • پریکاردیت(التهاب پرده اطراف قلب)
    • آمبولی ریوی(لخته خون در ریه ها)
    • عوارض درمان (برای مثال،داروهای ترومبولیتیک شانس خونریزی را زیاد می کنند.)
  • پیشگیری
    برای پیشگیری از حمله قلبی
    • فشار خونتان را کنترل کنید
    • سطح کلسترول تام را کنترل کنید.جهت کنترل سطح کلسترول ،پزشکتان ممکن است دارویی از خانواده استاتین ها تجویز کند(آتورواستاتین،سیمواستاتین).
    • اگر سیگاری هستید سیگار را ترک کنید.
    • غذای کم چربی حاوی میوه و سبزیجات فراوان و فاقد روغن حیوانی مصرف کنید.
    • بیماری قند را کنترل کنید.
    • اگر چاق هستید وزنتان را کم کنید.
    • روزانه یا چند بار در هفته پیاده روی یا سایر ورزشهایی که کارآیی قلب را بهبود می بخشد انجام دهید.(ابتدا با پزشك خود مشورت کنید.)
    اگر دارای یک یا چند فاکتورخطر بیماریهای قلبی هستید ،با پزشکتان در مورد تجویز آسپرین برای پیشگیری از حمله قلبی تماس بگیرید.
    بعد از یک حمله قلبی ، پیگیری بیمار برای کاهش خطر بروز یک حمله دیگر ضروری است.اغلب یک برنامه بازتوانی قلبی برای بازگشت به زندگی روزمره توصیه می شود.برنامه ورزش،تغذیه، و داروها را مطابق تجویز پزشکتان ادامه دهید.

    دیابت یکی از عوامل سکته قلبی

    دیابت یک عامل خطر مهم و بزرگ برای بیماری ‌های قلبی و سکته است. حدود 65 درصد افرادی که دیابت دارند به علت انواع مختلفی از بیماری‌های قلبی عروقی می‌ میرند.
    متن کل خبر : دیابت یک عامل خطر مهم و بزرگ برای بیماری ‌های قلبی و سکته است. حدود 65 درصد افرادی که دیابت دارند به علت انواع مختلفی از بیماری‌های قلبی عروقی می‌ میرند. به ویژه زنان دیابتی خطر بالایی برای مردن از بیماری‌های قلبی-عروقی و سکته ی قلبی دارند.
    حدود 150 میلیون نفر در جهان و 3 میلیون نفر در ایران به بیماری دیابت مبتلا هستند. مطالعه‌ای در شهر بوشهر که توسط دکتر نبی ‌پور و همکارانش انجام گرفت نشان داد که 9/12درصد از زنان بوشهری دیابت دارند.
    آن نوع دیابتی که به طور شایع در بزرگسالان وجود دارد، دیابت نوع 2 است. در دیابت نوع 2، لوزالمعده انسولین تولید می ‌کند، اما بدن نمی ‌تواند به طور مناسب از آن استفاده کند و به تدریج توانایی تولید آن را از دست می ‌دهد.
    دیابت نوع 2 یک بیماری جدی است که علاوه بر افزایش خطر بیماری‌های قلبی، باعث نارسایی کلیه، کوری چشم و قطع اندام تحتانی در بزرگسالان می شود.
    دیابت همچنین می‌ تواند منجر به آسیب اعصاب و ایجاد اختلال در مبارزه با عفونت شود.
    خطر دیابت نوع 2 بعد از 45 سالگی افزایش می‌ یابد. اگر اضافه وزن دارید، به ویژه اگر افزایش وزن شما بیشتر در ناحیه ی قسمت میانی بدن است به احتمال زیاد، در معرض ابتلا به این بیماری هستید.
    عوامل خطر دیگر شامل نداشتن تحرک بدنی و سابقه ی خانوادگی دیابت است. زنانی که طی حاملگی دیابت داشته‌اند (دیابت حاملگی) یا نوزادانی که با وزن بیش از 4 کیلوگرم متولد شده اند، در معرض خطر بالای ابتلا به دیابت نوع 2هستند.
    علایم دیابت ممکن است شامل خستگی، تهوع، تکرر ادرار، تشنگی غیر معمول، کاهش وزن، تاری دید، عفونت‌های مکرر و تاخیر در بهبود زخم‌های بدن باشد.
    دیابت نوع 2 به تدریج پیشرفت می ‌کند و گاهی اوقات هیچ علامتی ندارد. حتی اگر هیچ علامتی از دیابت ندارید، در صورتی که اضافه وزن و هر یک از عوامل خطر دیابت نوع 2 را دارید، از پزشک خود بخواهید تا برای شما آزمایش قند خون بنویسد.
    اگر شما دیابت دارید، کنترل سطح قند خون به پیشگیری از مشکلات احتمالی کمک می ‌کند. به علت این که دیابت با بیماری‌های قلبی مرتبط است، کنترل و ارزیابی دیابت بایستی شامل کنترل یک سری عوامل معین باشد.
    کسانی که دیابت دارند، باید فشار خون و کلسترول خود را پایین‌تر از سطح توصیه شده‌ نگه دارند. نکشیدن سیگار، داشتن تحرک بدنی و مصرف روزانه ی آسپرین (در صورت توصیه ی پزشک) برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی مهم هستند.
    برخی از افراد دیابت ندارند، اما در معرض خطر زیادی برای ابتلا به این بیماری هستند. این افراد "مستعد دیابت" هستند. در این افراد سطوح قند خون بیشتر از میزان طبیعی است، اما هنوز وارد محدوده ی دیابت نشده است.
    تحقیقات جدید نشان داده‌اند که بسیاری از افراد مستعد دیابت می ‌توانند با ایجاد تغییر در رژیم غذایی و فعالیت بدنی از ایجاد دیابت پیشگیری کنند یا آن را به تأخیر اندازند.
    احتمال سکته ی قلبی یا مغزی در افراد دیابتی 50 درصد بیشتر از کسانی است که قند خون طبیعی دارند. بنابراین بایستی توجه زیادی به کنترل یا پیشگیری فشار خون، کلسترول خون و دیگر عوامل خطر بیماری‌ های قلبی داشته باشند.

    کنترل دیابت در سه گام:

    اگر دیابت دارید، برداشتن سه گام ضروری به شما کمک می‌ کند تا آن را بهتر کنترل کنید:

    گام اول: انجام آزمایش A1C

    این آزمایش می‌تواند نشان دهد که در سه ماه گذشته به طور متوسط چه قدر موفق به کنترل قند خون خود شده‌اید. مطلوب آن است که مقدار این آزمایش کمتر از 7 باشد. حداقل هر شش ماه یک بار این آزمایش را انجام دهید.

    گام دوم: فشار خون

    توجه داشته باشید که هر چه قدر فشار خونتان بالاتر باشد، قلب برای پمپاژ خون به داخل عروق به تقلای بیشتری نیاز دارد. بهتر است هر بار که به پزشک مراجعه می ‌کنید، از او بخواهید تا فشار شما را اندازه‌گیری کند. سعی کنید فشارخون‌تان را کمتر از 13 بر روی 8 نگه دارید.

    گام سوم: کلسترول

    کنترل کلسترول بد یا LDL که باعث انسداد عروق شما می ‌شود. حداقل سالی یک بار آن را اندازه بگیرید و سعی کنید آن را کمتر از 100نگه دارید.
    برای کاهش کلسترول و فشار خون می‌توانید:
  • به فعالیت فیزیکی روزانه بپردازید.
  • میزان نمک ، چربی و کلسترول خصوصاً چربی اشباع شده غذایتان را تا حد امکان کاهش دهید.
  • غذاهای فیبردار بیشتری بخورید؛ مثل میوه ، سبزیجات ، حبوبات ، نان و غلات سبوس دار(مثل سنگک و بربری).
  • وزن خود را کنترل کنید.
  • اگر سیگاری هستید، سیگار را ترک کنید.
  • داروهای خود را به طور مرتب مصرف کنید.
  • از پزشک خود بخواهید تا در صورت نیاز برای شما آسپرین تجویز کند.
  • برای کنترل دیابت خود از دیگران هم کمک بخواهید.

    پیشگیری از دیابت

    اگر قند خون شما بیشتر از حد طبیعی است، بیشتر احتمال دارد که به دیابت نوع 2مبتلا شوید. اما می ‌توانید کارهایی انجام دهید که سلامتی ‌تان را بهبود ببخشید و شروع دیابت را به تأخیر بیندازید یا از آن پیشگیری کنید.
    مطالعه ی اخیر نشان داده است که بسیاری افراد مستعد دیابت که اضافه وزن دارند، به طور قابل توجهی می ‌توانند خطر پیشرفت بیماری دیابت را با داشتن رژیم غذایی مناسب(کم ‌چربی و کم انرژی) و انجام فعالیت‌ بدنی (حداقل 5 روز در هفته و هر بار 30 دقیقه) کاهش دهند.

    نتایج تعدادی تحقیق:

    به طور کلی افرادی که با استفاده از رژیم لاغری و افزایش تحرک بدنی (معمولاً پیاده روی سریع) حدود 5 تا 7 درصد کاهش وزن (7-5 کیلوگرم) پیدا می ‌کنند، خطر بیماری دیابت تا سه سال آینده در آنها 58 درصد کاهش می ‌یابد.
    در افراد بالای 60 سال این تغییرات در شیوه ی زندگی خطر پیشرفت بیماری دیابت را حدود 71 درصد کاهش می‌‌دهد.
    افرادی که داروهای دیابت (متفورمین) مصرف می ‌کنند، خطر پیشرفت بیماری را تا 31 درصد کاهش می‌ دهند. این یافته‌ها مشخص می ‌کند که شما می ‌توانید اقداماتی انجام دهید که از دیابت پیش گیری کنید یا آن را به تأخیر بیندازید.

    ضعف قلب (نارسایی قلب، Heart Failure)

    این بیماری جدا بد و آزار دهنده و ناتوان کننده میباشد.اعتدال روح بسته به یک جزء حرارت و یک جزء برودت و یک جزء یبوست و یک جزء رطوبت است ، بنا براین اگر در یکی از این اجزاء کمی یا افزونی پیدا شود از کار خودش باز میماند و قلب را ناتوان میکند. به هر حال این بیماری ناشی از غلبه یکی از اخلاط چهار گانه (صفرا ، سودا ، بلغم ، خون) است که در هر نوع باید مزاج را به تعادل رساند. گاهی سبب بیرونی دارد ناراحتی های فکری و روانی و گاهی از ضعف خود قلب است
    علائم بیماری : سکته های قلبی (خفیف یا قوی)و ناراحتی های قلبی که مربوط به نارسایی قلب میشوند

    خفقان قلب ( Asphyxiation ، Suffocation )

    این بیماری به علت امتلاء رگهای قلب از خون پیدا میشود و نیز ممکن است از زیادی رطوبت پرده ای که قلب را در بر میگیرد باشد و گاهی از چیرگی حرارت صفرایی و گاهی نیز از بخار هایی است که بسوی قلب میروند. و در بعضی اوقات ممکن است سبب چیرگی خون در مزاج باشد و علامتش همان علامات عمومی غلبه خون است و سرخی چهره بیمار ، شدت یافتن تپش سرخ رگها و نفس نفس زدن بیمار است

    علائم بیماری : نگرانی واسترس بی مورد، تب

  • سه شنبه 6/12/1387 - 0:37
    دانستنی های علمی

    بعد از یك دوره غذا نخوردن در طول شب و هضم مواد غذایی در طول شب، خوردن یك صبحانه كامل، انرژی مورد نیاز برای فعالیت‌های روزانه را تا پیش از ظهر كه میزان فشار‌ كاری و فعالیت در این ساعات برای بیشتر ما بیشتر از ساعات واپسین روز است، فراهم خواهد آورد. مصرف میوه‌ها و غلات پرفیبر به عنوان صبحانه، اشتهای شما را تا ظهر كنترل كرده و شما را از پرخوری در طول روز باز می‌دارد. مطالعات مختلف نشان می‌دهند، كسانی‌كه صبحانه را از قلم می‌اندازند، بعدا انرژی مورد نیاز خود را در طول روز از غذاهای شیرین و ناسالم به دست می‌آورند. فراموش نكنید سلول‌های مغز انسان ذخیره ناچیزی از گلوكز را دارند و به كمبود قند خون بسیار حساسند و به راحتی اگر با مصرف صبحانه كامل و مغزی مواد مورد نیاز را در آغاز صبح در اختیارشان قرار ندهید، كارایی‌شان تا حد زیادی كاهش یافته و شما دچار سرگیجه، ضعف، اختلال حواس و عدم تمركز و دقت در طی انجام فعالیت‌های روزانه خواهید شد. اما لازم است به این نكته توجه كنیم كه نباید برای تامین نیاز بدن به قند، از قندهای تصفیه شده و شیرینی‌ها در صبحانه استفاده كنیم. اینگونه از مواد غذایی حاوی كالری بسیار بالا بدون مواد غذایی ضروری هستند. خوراكی‌ها و نوشیدنی‌های شیرین باعث می‌شوند، انرژی شما به سرعت بالا رود و اندكی بعد شما را به سطح انرژی پایین‌تر از حالت اول، پایین خواهند انداخت. معمولا خوردن این مواد غذایی در صبحانه باعث می‌شوند با وجود اینكه صبحانه خورده‌اید ولی احساس گرسنگی بیشتری در طول روز كنید. برای جلوگیری از افتادن ناگهانی قند خونتان در صبحانه از حبوبات مانند عدسی و غلات مانند نان و برشتوك استفاده كنید. میوه‌های تازه یا كنسرو شده نیز گزینه‌های مناسبی برای صبحانه هستند ولی فراموش نكنید آب‌میوه‌های شیرین شده صنعتی ارزش غذایی لازم به عنوان صبحانه را ندارند و به جای آنها خودتان در منزل آب‌میوه‌های تازه را گرفته و به عنوان آب‌میوه‌ استفاده كنید. صبحانه باتری انرژی شما را در آغاز روز پر خواهد كرد تا بتوانید در طول روز از این انرژی استفاده كنید.
    علل بی‌میلی كودكان به صبحانه
    تكراری و یكنواخت بودن صبحانه:
    كودكی كه هر روز مجبور است همان نان و چای و پنیر را در همان ظرف‌ها و شكل همیشگی میل كند (به عنوان صبحانه بخورد) ممكن است علاقه و میل خود ار از دست بدهد. در این روزها كه اكثر مادران به دلیل اشتغال،‌ صبحانه را به صورت حاضری و سریع در اختیار كودك قرار می‌‌دهند، این مشكل حادتر به نظر می‌رسد. با تغییرات كوچكی می‌توان كودك را به یك صبحانه‌خور حرفه‌ای تبدیل كرد، كار چندان دشواری نیست،‌ بچه‌ها خیلی راحت راضی می‌شوند، فقط كافی است شما در روزهای مختلف هفته، صبحانه‌های مختلفی را مثل تخم‌مرغ و نان،‌ شیر و پنیر و نان و یا حتی فرنی را تهیه كرده و همچنین برای صرف صبحانه به كودك فرصت دهید و تند‌تند نگویید :<زود باش، دیر شد>!
    ترس و اضطراب كودك
    بعضی از كودكان به دلیل ترس و نگرانی از رفتن به مدرسه، صبح‌ها علاقه‌ای به خوردن صبحانه نشان نمی‌دهند. همچنین مشاجرات و دعواهای پدر و مادر می‌تواند بر اشتهای كودك برای خوردن صبحانه اثر بگذارد.
    علاقه كودك به غذاهای دیگر به عنوان صبحانه
    بعضی كودكان غذاهای رایج و معمول برای صبحانه مثل شیر، پنیر، كره و... را دوست ندارند و ممكن است به دلایل مختلف مانند الگوهای غذایی و مصرفی اعضای خانواده، غذاهای گرم (ساندویج حلیم،‌عدسی،‌ فرنی، شیربرنج) را برای صبحانه ترجیح بدهند،اگر كودك شما در این گروه از بچه‌ها قرار می‌گیرد، منعی ندارد كه با رعایت ملاحظات سلامتی و نوع سلیقه و ذائقه كودك این غذاها را به عنوان صبحانه در اختیار كودك قرار دهید. شاید شما تصور كنید این غذاها سنگین و حجیم هستند، ولی بهتر از آن است كه كودك گرسنه راهی مدرسه شده و دچار اختلالاتی مانند سرگیجه، تهوع و ضعف شود. به علاوه بسیاری از این غذاها مانند فرنی و حلیم مواد غذایی غنی و كاملی هستند و انرژی لازم را تا ظهر برای كودك فراهم می‌كنند.
    یكی دیگر از دلایل بی‌اشتهایی كودكان برای خوردن صبحانه، خوردن شام در ساعات انتهایی شب است، بنابراین سعی كنید كودك شما سرشب شام بخورد و شب‌ها در ساعت معینی بخوابد تا بتواند صبح زود، به راحتی از خواب بیدار شده و میل كافی به صبحانه داشته باشد. همچنین والدین باید صبحانه را وعده غذایی مهم تلقی كنند و كودكشان را به خوردن آن تشویق كنند. مطالعات نشان می‌دهند پدر و مادرهایی كه صبحانه را حذف می‌كنند، فرزندانشان نیز معمولا چنین كاری انجام داده و از الگوی رفتاری والدین خود تبعیت می‌كنند.
    عسل
    ماده اصلی عسل، شهد گل‌ها و گیاهان معطر و شفا‌بخش است كه توسط زنبوران عسل پس از مكیدن، تغلیظ شده و تغییر شكل داده و به عنوان یك غذای خوشمزه و كامل در دسترس انسان قرار می‌گیرد. عسل، ماده‌ غذایی غنی از مواد مورد نیاز بدن و انرژی‌بخش است و میل كردن آن در صبحانه، می‌تواند انرژی شما را تا ظهر فراهم كند، چون 08 درصد آن قندهای ساده (گلوكزولولز) ساده است و 001 گرم آن 523 كالری در بدن تولید می‌كند. این قندهای ساده موجود در عسل پس از خوردن به سرعت جذب می‌شوند و انرژی مورد نیاز بدن را تامین بدن را تامین می‌كنند. اگر شما قرار است در طول روز فعالیت ورزشی انجام دهید،‌ بهتر است در صبحانه عسل میل كنید، چون در عرض چند دقیقه به شما انرژی می‌دهد و تحمل بافتی و قدرت ترمیم را افزایش خواهد داد. فراموش نكنید عسل حاوی تعدادی از ویتامین‌ها مانند ویتامین C و K است و اسید‌آمینه‌هایی مانند ریبوفلاوین وتیامین را داراست كه در ساختن پروتئین‌های مختلف موجود در بدن مانند پوست، عضله، خون و ... استفاده می‌شوند. ابوعلی‌سینا در كتاب قانون، عسل را اكسیر‌جوانی و زیبایی و سلامت می‌داند. در تحقیقاتی كه در سال‌های اخیر انجام شده‌ است، نشان داده شده كه عسل در درمان عفونت‌های بر‌جای مانده از عمل سزارین و سوختگی از آنتی‌بیوتیك‌های مرسوم كارآمدتر است و با باكتری‌های زیادی مثل ای‌كولا‌ی، سالمونلا و هلیكوباكتر مبارزه می‌كند. یك قاشق چایخوری عسل در صبحانه، مانع رشد باكتری خطرناكی به نام هلیكوباكتر شده كه باعث زخم‌معده می‌شود. برخی اعتقاد دارند كه این اثر ضدباكتری عسل به علت اسیدی بودن آن است ولی مطالعات نشان داده است كه عسل حاوی یك ماده آنتی‌اكسیدان به‌نام پراكسید هیدروژن است كه قادر است با آن باكتری‌ها را نابود كند. عسل به‌عنوان یك مرهم طبیعی برای زخم‌ها محسوب شده كه علاوه بر اثر ضدمیكروبی، محیطی مناسب برای رشد مجدد و ترمیم بافت فراهم می‌كند. در طب جدید شیوه درمانی جدیدی به نام <عسل درمانی> پایه‌گذاری شده است. شما هم می‌توانید عسل درمانی را با اضافه كردن این خوراكی چسبناك به صبحانه خود، در منزلتان پایه‌گذاری كنید. اگر ظرف عسل صبحانه شما شكرك زده است، عصبانی نشوید و به تقلبی بودن عسل شك نكنید، اتفاقا عسلی كه شكرك می‌زند، مرغوب است و عسلی كه شكرك بزند حتما خالص است. عسل به علت درصد بالای مواد قندی، یك ماده جامد است كه تحت شرایط خاصی به مایع تبدیل شده است، تمام انواع عسل‌ها پس از مدت زمان معینی بر اساس شرایط بسته‌بندی و نگهداری متبلور و جامد شده و به اصطلاح شكرك می‌زند. حال اگر دوست ندارید عسل شكرك زده میل كنید، شیشه عسل را در آب جوش قرار دهید و هنگامی‌كه آخرین بلور (شكرك) محو شد، آن را از آب جوش خارج كنید. نوش جان.
    چای
    چای شیرین در سفره صبحانه كمتر ایرانی پیدا نمی‌شود و عطر چای و نان، آغاز یك روز خوش را برایمان رقم می‌زند. چای پس از آب، پرمصرف‌ترین نوشیدنی دنیاست و روزانه یك میلیارد فنجان چای در دنیا نوشیده‌ می‌شود. اكثر ما به چای سیاه عادت كرده‌ایم ولی انواع دیگر چای مثل چای سبز (تخمیر نشده) و چای اولانگ و پوچونگ (نیمه تخمیری) هم وجود دارند كه بد نیست آنها را در سفره صبحانه تجربه كنید. مصرف چای دم‌كرده هنگام صبحانه موجب تسریع حركات تنفسی، سرعت گردش خون و رفع خواب‌آلودگی و گوارش بهتر غذا می‌شود. چای علاوه بر كافئین،‌ پروتئین و كربوهیدرات دارد. چای دارای ویتامین‌های متعددی از گروه B و اسیدفولیك )C( است و برگ‌سبز چای غنی از ویتامین C هستند. جوهرمازو (تانن) بخش‌ اصلی چای است. طعم تلخ چای مربوط به همین ماده است،‌ پزشكان نوشیدن چای‌سبز را كه حاوی تانن زیادی است، به علت اثرات آرام‌بخشی و مسكن آن بر معده و روده توصیه می‌كنند. یك عیب تانن چای این است كه، از جذب مواد معدنی به ویژه آهن ممانعت می‌كند. چای و پلی‌فنل‌های موجود در آن نقش بازدارنده علیه بسیاری از كارسینوژن‌ها (سرطان‌ها) دارد. نتایج یك تحقیق در هلند نشان داد، خطر سكته قلبی برای مردانی كه روزانه 4 فنجان چای می‌نوشند، 07 درصد كمتر است. چای از ایجاد لخته‌های خطرناك كه منجر به سكته قلبی و مغزی می‌شوند، جلوگیری می‌كند و در كنترل فشار خون نیز مفید است. مطالعات دیگری نشان داده است مردم ژاپن كه بیشتر از سایر ملل چای می‌نوشند، كمتر به آلزایمر (زوال عقل) مبتلا می‌شوند. چای غنی از فواید بوده با مقاوم ساختن دندان‌ها در برابر پوسیدگی، میزان پوسیدگی دندان‌ها را كاهش می‌دهد
    بر اساس مطالعات جدید چای با پیشگیری از تشكیل پلاك میكروبی، برخی باكتری‌های دندانی را كه می‌تواند باعث بیماری لثه شود، نابود می‌كند. افزودن شكر به چای می‌تواند از اثر ضد پوسیدگی چای بكاهد همچنین بعضی محققان اعتقاد دارند افزودن لیمو‌ترش به چای اثر آن را كاهش می‌دهد. چای‌سبز و سیاه هر دو برای سلامت مفیدند اما چای سبز چون عمل واكسیناسیون روی برگ‌های آن انجام نگرفته، خاصیتش از چای سیاه بیشتر است. چای‌های گیاهی نیز دم كرده برگ گیاهان مختلف (بابونه ... ) هستند و گفته می‌شود حاوی رنگدانه‌های بدون كافئین هستند، اگر حساسیت بیماری دارید، نباید از این چای‌های گیاهی استفاده كنید.
    شیر و لبنیات
    نوشیدن یك لیوان شیر به عنوان صبحانه، نوشیدن یك لیوان مواد غذایی كامل و باارزش است. مواد غذایی همین یك لیوان شیر، به سه بخش آب،‌ چربی و مواد جامد غیر چرب كه شامل پروتئین‌های شیر (كازئین، آلبومین و گلوبولین) و مواد معدنی (كلسیم و فسفر) و لاكتوز است، تقسیم می‌شود. شیر شامل تمام اسید‌های آمینه ضروری بدن برای ساختن پروتئین‌ها ست. قند شیر، لاكتوز نام دارد كه شیرینی آن 03 بار از قند و شكر كمتر است، لاكتوز چاق كننده نیست و مصرف آن برای بیماران دیابتی مضر نیست. بسیاری از شیرهایی كه از سوپر ماركت‌ها تهیه می‌كنیم مقداری آب به آنها اضافه شده است كه از وزن مخصوص شیر می‌كاهد و به اصطلاح شیر را رقیق و سبك می‌كند، از طرف دیگر شیرهای كم‌چرب كه در بازار موجودند، بخشی از چربی خود را از دست داده‌اند. شیر پاستوریزه را نباید جوشاند چون از ارزش غذایی‌اش كاسته می‌شود.
    همچنین این باور عمومی غلط است كه شیرهای استرل یزه به دلیل ماندگاری طولانی فاقد ارزش غذایی هستند، شیر در سیستم‌های صنعتی تهیه مواد غذایی به گونه‌ای تهیه می‌شود كه كمترین صدمه‌ای به ارزش غذایی آن وارد نمی‌شود. همان‌طور كه معروف است شیر از پوكی استخوان پیشگیری می‌كند و باعث استحكام دندان‌ها می‌شود و به این دلیل غنی بودن آن از اصطلاح معدنی <كلسیم و فسفر> است. دانشمندان انگلیسی دریافته‌اند مصرف شیر، پنیر، خامه و كره از بیماری آسم در كودكان پیشگیری می‌كند. بر اساس آمارهای موجود، در حال حاضر مصرف سرانه شیر و فرآورده‌های لبنی در ایران 57 گرم در سال برآورد شده است و این رقم در كشور‌های اروپایی 053 تا005كیلوگرم است. بنابراین این مسولیت مادران خانواده است كه شیر را در كنار چای و پنیر و نان به سفره صبحانه اضافه كنند .تصورش را بكنید اگر همه ما از فردا صبح یك لیوان شیر هنگام صبحانه بنوشیم، سرانه ملی ما چقدر افزایش خواهد یافت. فردا صبح یك لیوان شیر را فراموش نكنید.
    نان
    هر كدام از ما نان مختلفی را برای صبحانه ترجیح می‌دهیم، از نان لواش گرفته تا سنگك و بربری و ما ایرانیان نان را بركت سفره می‌شناسیم و برای آن ارزش و احترام زیادی قائل هستیم. امروزه انواع متفاوتی از نان‌ها در بازار موجود است.
    نان سفید: نانی است كه از آرد سفید تهیه شده، یعنی آردی كه در تهیه آن فقط از دانه ‌غلات استفاده می‌شود.
    نان قهوه‌ای: نانی است كه در تهیه آن، دانه و 01 درصد پوسته دانه (سبوس) به كار رفته است.
    نان كامل: نانی است كه در تهیه آرد آن، دانه كامل گندم (دانه به همراه سبوس) به كار رفته است.
    نان جوانه گندم: نانی است كه به آرد آن، پودر جوانه گندم اضافه كرده‌اندنان غلات: نانی قهوه‌ای است كه به آن، دیگر انواع غلات را به صورت دانه كامل (پوسته به همراه دانه) اضافه كرده‌اند. اكثر شما ایرانیان از نان لواش به عنوان صبحانه استفاده می‌كنید. نان لواش نانی نرم، تخت و نازك است كه از آردآب و خمیرمایه و نمك به دست می‌آید. نان تست نوعی نان ورقه شده انگلیسی است كه با قرار دادن در برابر حرارت برشته‌ می‌شود. معمولا نان تست را با قرار دادن داخل دستگاه برقی تسترویافن، برشته می‌كنند. برای وعده صبحانه در اكثر نقاط دنیا از نان تست استفاده می‌شود. همچنین استفاده از این نوع نان برای صبحانه به افرادی كه ناراحتی‌های معده و روده دارند و دچار اسهال شده‌اند، توصیه می‌شود. امروزه متخصصان تغدیه استفاده از نان‌هایی كه از غلات تهیه می‌شوند و به نان سبوس‌دار معروف شده‌اند را برای صبحانه و سایر وعده‌های غذایی توصیه می‌كنند، مطالعات نشان می‌دهند نان سیاه می‌تواند از دیابت، بیماری‌های قلبی، استئوپروز و شكستگی استخوان جلوگیری كند. همچنین میزان فیبر در نان سیاه از سایر نان‌ها بیشتر است. آرد سیاه محتوی كلسیم روزانه را فراهم می‌كند، پس می‌توان گفت نان یكی از منابع كلسیم است و از پوكی استخوان پیشگیری می‌كند. یكی دیگر از عناصری كه در نان سیاه وجود دارد، آهن است. كمبود آهن موجب بی‌حالی، سستی و خواب‌آلودگی و كم‌خونی می‌شود و اگر در این مرحله درمان نشود، بر روی اعصاب و مغز اثر می‌گذارد. آهن موجود در این نان به رشد سلول‌های عصبی كودك كمك كرده و باعث باهوشی می‌شود.
    مردم دنیا صبحانه چه می‌خورند
    شاید اگر بعضی از غذاهایی كه مردم سایر كشورها به‌عنوان صبحانه می‌خورند، مرور كنیم، تعجب كنیم كه چه غذاهای سنگینی هستند ولی به طور كلی به نظر می‌رسد مردم اكثر كشورها به‌صورت سنتی، وعده غذایی كاملی را برای صبحانه در نظر گرفته‌اند: الجزایر و كامرون در افریقا: در الجزایر صبحانه رایج در میان اكثر مردم قهوه، نان فرانسوی و كره ومرباست، در حالی كه مردم كشور كامرون غذاهای پختنی را ترجیح می‌دهند و از لوبیا و ذرت‌پخته و تخم مرغ و املت و یك نوع ماكارونی خاص به‌عنوان صبحانه استفاده می‌كنند.ژاپن و كره در آسیا: صبحانه در ژاپن شامل یك نوع سوپ مخصوص، برنج با چاشنی‌های مختلف و ماهی و تخم‌مرغ است. همچنین سبزی‌های شور چاشنی دیگر صبحانه در میان ژاپنی‌هاست. در كره، صبحانه وعد‌ه‌غذایی جداگانه‌ای محسوب نمی‌شود و غذاهای صرف شده در صبحانه فرق چندانی با سایر وعده‌های غذایی ندارد.استرالیا: صبحانه استرالیایی‌ها بسیار شبیه سایر كشورهای اروپایی و امریكایی است و شامل انواع میوه‌ها، برشتوك و نان تست و آب‌میوه است. انگلیس و ایتالیا: صبحانه مردم ایتالیا شامل شیر گرم و قهوه و یك نوع بیسكویت مخصوص است اما مردم سنتی انگلیس به یك صبحانه بسیار كامل شامل گوجه‌فرنگی، لوبیا، قارچ، نان‌تست، ماهی دودی و گوشت و قهوه عادت دارند. ولی امروزه اكثر مردم این كشور كمتر صبحانه كامل سنتی خود را صرف می‌كنند.

    منبع:
    farstak
    سه شنبه 6/12/1387 - 0:32
    بیماری ها
    تهیه کننده :  مجید مکاری
    منبع : راسخون
    آب مروارید در حقیقت كدورت عدسی چشم است ومثل اینست كه شخص مجبور باشد از شیشه ای كدر و مه گرفته به دنیای اطرافش نگاه كند.این افراد برای مطالعه ، رانندگی ، یا دیدن حالت چهره ی اطرافیان دچار مشكل هستند.دید دور برای این افراد بد تر از دید نزدیك است و معمولا نور زیاد مشكلات اینها را افزایش میدهد.درد ، دو بینی ، و اشك ریزش علائم شایعی در این بیماران نیستند و بندرت دیده می شوند.
    كدورت عدسی چشم جزئی طبیعی در سیر افزایش سن است و طبق یك آمار، در امریكا تقریبا نیمی از افراد بالای ۶۵ سال درجاتی ازكدورت عدسی را دارند و با افزایش سن این درصد افزایش می یابد .پیشرفت آب مروارید معمولا به آهستگی صورت میگیرد و كاهش بینائی بتدریج پدید می آید اما فقط در مراحل پیشرفته تر باعث تاری شدید دید خواهد شد.در مراحل اولیه معمولا استفاده از عینك موجب بهبود وضعیت بینائی می شود ، اما وقتی مشكلات بینائی پیشرفه تر شوند و زندگی فرد را مختل كنند الزاما با استفاده از روشهای جراحی ( كه اغلب بسادگی و با كمترین ریسكی قابل انجام است )میتوان به بیمار كمك كرد و با برداشتن عدسی معیوب (و اغلب جایگزین كردن آن با عدسی های مصنوعی)مشكل بیمار را بر طرف كرد.

    علل آب مروارید كدامند؟

    شایعترین علت آب مروارید افزایش سن است. سایر علل آن عبارتند از:
    سابقه خانوادگی ابتلا به آب مروارید
    مشكلات طبی مانند بیماری قند (دیابت)
    ضربه به چشم
    مصرف طولانی داروها مانند كورتن
    قرار گرفتن طولانی مدت و بدون محافظت در مقابل نور آفتاب
    سابقه جراحی چشم

    چگونه آب مروارید تشخیص داده میشود؟

    معاینه دقیق توسط چشم پزشك میتواند وجود و وسعت آب مروارید، همچنین هر گونه مشكل دیگری كه باعث كاهش دید یا ناراحتی می شود را مشخص كند. ممكنست علل دیگری علاوه بر آب مروارید بویژه مشكلات پرده شبكیه و یا عصب بینایی باعث كاهش دید شود. چنانچه این مشكلات وجود داشته باشد، بعد از عمل آب مروارید ممكنست دید كامل به دست نیاید. در صورتیكه این مشكلات شدید باشد، حتی عمل آب مروارید نیز ممكنست باعث بهبود دید نشود. چشم پزشك میتواند به شما بگوید كه چقدر احتمال دارد این مشكلات در چشم شما وجود داشته باشد.

    آب مروارید با چه سرعتی ایجاد میشود؟

    سرعت ایجاد آب مروارید نزد افراد مختلف فرق میكند و حتی ممكنست بین دو چشم نیز متفاوت باشد. اغلب آب مروارید هائی كه با افزایش سن ایجاد میشوند در طی چند سال بتدریج بوجود می آیند. سایر آب مرواریدها بخصوص در افراد جوان و یا در بیماران مبتلا به بیماری قند ممكنست بسرعت و در طی چند ماه باعث كاهش دید شوند. بنابراین پیش بینی دقیق سرعت پیشرفت آب مروارید امكانپذیر نیست.

    پیشگیری‌

    خانم‌هایی‌ که‌ در سنین‌ باروری‌ هستند، در صورتی‌ که‌ سرخجه‌ نگرفته‌اند یا واکسن‌ آن‌ را نزده‌اند، باید علیه‌ آن‌ واکسینه‌ شوند.
    مصرف‌ داروهای‌ کورتیزونی‌ یا هرگونه‌ داروی‌ دیگری‌ که‌ بر عدسی‌ تأثیر می‌گذارد، باید به‌ دقت‌ تحت‌نظر قرار داشته‌ باشد.
    بیماری‌های‌ چشمی‌ای‌ که‌ ممکن‌ است‌ باعث‌ آب‌ مروارید شوند، مثل‌ ایریت‌ (التهاب‌ خود عنبیه‌) و اووئیت‌، باید سریعاً درمان‌ شوند.
    به‌ طور منظم‌ از عینک‌ آفتابی‌ مناسب‌ استفاده‌ کنید.
    رژیمی‌ دارای‌ مقادیر مناسب‌ از ویتامین Aو بتا کاروتن‌ داشته‌ باشید.

    عواقب‌ مورد انتظار

    معمولاً با جراحی‌ خوب‌ می‌شود. بعضی‌ آب‌ مرواریدها هرگز آن‌ قدر در بینایی‌ اختلال‌ ایجاد نمی‌کنند که‌ نیازمند جراحی‌ باشد. در سیر تشکیل‌ آب‌مروارید، تعویض‌ مرتب‌ عینک‌ ممکن‌ است‌ به‌ بینایی‌ کمک‌ کند.

    عوارض‌ احتمالی‌

    از دست‌ دادن‌ بینایی‌
    عوارض‌ پس‌ از عمل‌ جراحی‌، از جمله‌ پارگی‌ چشم‌، چسبندگی‌ها، عفونت‌ و جدا شدن‌ شبکیه‌ از محل‌ خود

    عوامل زمینه ساز بروز آب مروارید كدامند؟

    مهمترین عاملی كه شانس ابتلاء به آب مروارید را افزایش می دهد سن و سال است بدین صورت كه در سن ۶۵ سالگی تقریبا ۵۰% افراد درجاتی از این مشكل را دارند و با افزایش سن این درصد باز هم افزایش می یابد.دیابت یا همان مرض قند ،سابقه ی فامیلی مثبت از نظر آب مروارید ،آسیب ها و التهابات قبلی در چشم ، جراحی قبلی چشم ، استفاده طولانی مدت از كورتونها به هر دلیل ،قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید ، یا انجام سی تی اسكنهای مكرر از ناحیه ی سر و چشمها ، و نهایتا سیگار شیوع آب مروارید را افزایش می دهند.

    چند توصیه مهم برای پیشگیری از ابتلاء به آب مروارید:

    گر چه نمی توان مهمترین عامل زمینه ساز بروز آب مروارید ، كه همان افزایش سن است را كنترل كرد اما با انجام چند پیشنهاد ساده میتوانید دیگر عوامل را كاهش دهید و نیز با تشخیص زود هنگام از رنج بردن بیمورد خود جلوگیری كنید. معاینات دوره ای چشم در افراد بالای ۶۰ سال و نیز افرادی كه حس میكنند دید آنها با اشكالاتی همراه شده است، اجتناب از مصرف سیگار ( و بدینترتیب كاهش رادیكالهای آزاد) ، رژیم غذائی معتدل و مصرف مقادیر بالای میوه جات و سبزیجات تازه ، اجتناب از نور مستقیم خورشید و استفاده از عینكهای ضد اولترا ویوله ی استاندارد ( عینكهای غیر استاندارد میتوانند شانس ابتلاء را افزایش دهند!)تشخیص زود هنگام بیماریهای احتمالی در سایر ارگانهای بدن مثل دیابت قندی و...

    آب مروارید چگونه درمان میشود؟

    تنها راه درمان آب مروارید جراحی است. بهر حال چنانچه علائم آب مروارید خفیف باشد تغییر نمره عینك ممكنست موقتا مشكلات شما را حل نماید. هیچگونه دارو، روش تغذیه، ورزش یا وسائل نوری وجود ندارد كه باعث درمان یا جلوگیری از آب مروارید شوند. دوری از نور خورشید ممكن است به جلوگیری یا كند شدن پیشرفت آب مروارید كمك كند. عینكهای آفتابی كه نور ماورا بنفش را جذب می كنند یا عینكهای طبی با یك پوشش ضد اشعه ماورا بنفش باعث حفاظت چشم می شوند.

    چه موقع بایستی جراحی انجام شود؟

    هنگامیكه آب مروارید بحدی باعث كاهش دید شود كه مانع انجام فعالیتهای روزانه بشود. این عقیده كه آب مروارید بایستی جهت عمل "رسیده" باشد درست نیست.
    وقتی كه آب مروارید ایجاد می شود عدسی چشم ضخیم و كدر می گردد. نور نمی تواند از آن به آسانی عبور كند و به این ترتیب باعث تاری دید می شود.
    جراحی آب مروارید هنگامیكه نیازهای بینایی شما آن را ایجاب كند می تواند انجام شود. شما باید ببینید كه آیا دید شما در حدی است كه بدون هیچ ناراحتی كارتان را انجام دهید یا خیر؟ بدون خطر رانندگی كنید؟ آیا می توانید براحتی بخوانید و تلویزیون تماشا كنید؟ آیا شما می توانید فعالیتهای روزانه مثل پخت و پز، خرید، كارهای منزل، خوردن داروهایتان را بدون مشكل انجام دهید.
    بر اساس مشكلاتتان، شما و چشم پزشكتان می توانید با هم تصمیم بگیرید كه چه موقع جراحی لازم است.

    انتظار شما از عمل آب مروارید چه باید باشد؟

    سالانه بیش از دهها میلیون عمل آب مروارید در كشورهای پیشرفته جهان انجام می شود كه حدود 95% این عمل ها بدون عارضه است. در كشور ما نیز سالانه بیش از 100,000 عمل آب مروارید با بهره گیری از روشهای مختلف انجام می شود.
    در طی عمل آب مروارید كه معمولاً با بی حسی موضعی انجام می شود، عدسی كدر از داخل چشم بیرون آورده می شود. در اغلب موارد بجای عدسی طبیعی یك عدسی یا لنز داخل چشمی دائمی قرار داده می شود. این لنز برای همیشه در چشم شما باقی می ماند و خراب یا فاسد نمی شود. چشم پزشك این جراحی ظریف را با میكروسكوپ و وسائل ظریف و تكنولوژی مدرن انجام می دهد. گذاشتن یا پیوند عدسی مصنوعی توسط جراح ورزیده عوارض بیشتری را به بیمار تحمیل نخواهد كرد بلكه باعث می شود دید بیمار بعد از عمل بسیار خوب باشد و به عینكهای ضخیم و سنگین كه مشكلات فراوانی ایجاد می كنند نیازی نباشد.
    در نزدیك به یك پنجم بیمارانیكه عمل آب مروارید می شوند كپسول طبیعی كه نگهدارنده عدسی داخل چشمی است كدر می شود و جراحی لیزر برای باز كردن این كپسول كدر شده لازم است تا دید مجدداً بهبود یابد.
    بعد از عمل آب مروارید شما می توانید تمامی كارهای خود بجز فعالیتهای سنگین را انجام دهید. شما بایستی قطره های تجویز شده توسط جراح را بدرستی و در موقع مقرر استفاده كنید. چندین ویزیت بعد از عمل برای كنترل كردن وضعیت بهبود چشم شما لازم است.
    جراحی آب مروارید یك عمل بسیار موفقیت آمیز است. در بیش از 90% موارد دید بهبود می یابد مگر اینكه مشكلی در قرنیه، پرده چشم یا عصب چشم شما وجود داشته باشد. مهم است بدانید كه ممكنست عوارض در طی عمل جراحی یا بعد از آن پیش بیاید كه باعث كاهش دید شود.

    درمان‌

    معاینه‌ چشم‌ (با افتالموسکپ‌) تشخیص‌ آب‌ مروارید را تأیید می‌کند.
    درمان‌ معمولاً شامل‌ عمل‌ جراحی‌ است‌.
    در صورتی‌ که‌ بینایی‌ چندان‌ زیاد تحت‌تأثیر قرار نگرفته‌ باشد، می‌توان‌ از عینک‌هایی‌ که‌ بیشترین‌ فایده‌ را داشته‌ باشند بهره‌ جست‌.
    در صورتی‌ که‌ بینایی‌ بدتر شود یا آب‌ مروارید باعث‌ التهاب‌ و فشار در چشم‌ شود، عدسی‌ چشم‌ با جراحی‌ برداشته‌ می‌شود. هم‌اکنون‌ روش‌های‌ مختلفی‌ برای‌ بیهوشی‌، بستری‌ کردن‌ بیمار و تصحیح‌ بینایی‌ پس‌ از عمل‌ جراحی‌ وجود دارد.
    عمل‌ جراحی‌ را می‌توان‌ با یا بدون‌ بستری‌ کردن‌ بیمار در بیمارستان‌ به‌ انجام‌ رساند. اگر هر دو چشم‌ آب‌ مروارید داشته‌ باشند، معمولاً با هم‌ عمل‌ نمی‌شوند.
    داروها
    معمولاً دارو برای‌ این‌ بیماری‌ لازم‌ نیست‌.
    فعالیت‌
    هیچ‌ محدودیتی‌ برای‌ آن‌ وجود ندارد، فقط‌ اگر بینایی‌ در شب‌ دچار مشکل‌ شده‌ است‌ در شب‌ رانندگی‌ نکنید.
    رژیم‌ غذایی‌
    رژیم‌ خاصی‌ توصیه‌ نمی‌شود.
    در این‌ شرایط‌ به‌ پزشک‌ خود مراجعه‌ نمایید
    اگر شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌ تان علایم‌ آب‌ مروارید دارید.

    ساخت داروی درمان آب مروارید با الهام از قرآن

    یك پزشك مصری موفق شد با الهام از آیات سوره یوسف(ع) داروی درمان آب مروارید را بسازد.
    به نقل از روزنامه یمن‌تایمز، این دارو كه «داروی قرآن» نام دارد، توسط دكتر عبدالباسط محمد و با استفاده از تركیبات موجود در عرق بدن انسان ساخته شده است. دكتر عبدالباسط محمد درباره نحوه الهام از آیات قرآن برای ساخت این دارو می‌گوید: «یك روز صبح در حال خواندن سوره یوسف(ع) بودم كه آیات 84 تا 93 این سوره نظر مرا جلب كرد. حضرت یوسف (ع) كه اكنون عزیز مصر است،
    ساخت داروی درمان آب مروارید با الهام از قرآن
    یك پزشك مصری موفق شد با الهام از آیات سوره یوسف(ع) داروی درمان آب مروارید را بسازد.
    به نقل از روزنامه یمن‌تایمز، این دارو كه «داروی قرآن» نام دارد، توسط دكتر عبدالباسط محمد و با استفاده از تركیبات موجود در عرق بدن انسان ساخته شده است.
    دكتر عبدالباسط محمد درباره نحوه الهام از آیات قرآن برای ساخت این دارو می‌گوید: «یك روز صبح در حال خواندن سوره یوسف(ع) بودم كه آیات 84 تا 93 این سوره نظر مرا جلب كرد. حضرت یوسف (ع) كه اكنون عزیز مصر است، در آیه 93 خطاب به برادران خود می‌گوید: «حال این پیراهن مرا ببرید و بر روی صورت پدرم بیاندازید تا بینا شود».
    حضرت یعقوب(ع) در فراق فرزند خود یوسف (ع) بسیار گریه می‌كند و بر اثر این گریه‌ها چشم‌هایش سفید شده و بینایی خود را از دست می‌دهد. اما با انداختن پیراهن یوسف (ع) بر روی چشمان پدر، بینایی حضرت یعقوب (ع) بازمی‌گردد.»
    این محقق مصری می‌افزاید: «من با خود فكر مردم كه چه چیز در پیراهن یوسف (ع) می‌توانست اثر شفابخش بر چشمان یعقوب(ع) گذارد و سرانجام به این نتیجه رسیدم كه چیزی جز عرق بدن یوسف (ع) نمی‌تواند عامل بینایی چشمان پدر باشد.»
    وی در ادامه اظهاركرد: «من با مطالعه بر روی تركیبات عرق انسان و آزمایش آن بر روی خرگوش‌ها به نتایج مثبتی دست یافتم. پس از آزمایش داروی خود بر روی 250 بیمار مبتلا به آب مروارید و احراز 99 درصدی اثربخشی این دارو، برایم مسجل شد كه این معجزه‌ای از سوی قرآن بود.»
    یادآوری می‌شود، قرار است یك شركت داروسازی سوئیسی «داروی قرآن» را كه بدون عوارض جانبی است و 99 درصد موثر بوده و به تایید موسسات تحقیقاتی اروپا و آمریكا رسیده است، به تولید انبوه برساند.
    سه شنبه 6/12/1387 - 0:21
    بیماری ها
    تهیه کننده : مجید مکاری
    منبع : راسخون
    اسکلت بدن هر فرد از تعدادی استخوان درست شده است . این استخوان ها ساختار بدن را می سازند و باعث حرکتِ بدن می شوند و همچنین از اعضای داخلی بدن محافظت می کنند ضمناً انسان بالغ ۲۰۶ استخوان دربدن دارد (شکل زیر)؛ ح

    نقش اسکلت آدمی

    در انسان هم مانند جانوران دیگر ، وظیفه اسکلت عبارتست از: حفاظت اندامهایی مانند مغز ، قلب ، ششها و حرکت. چون اسکلت تکیه‌گاه عضلات قرار می‌گیرد. در عین حال مغز استخوان مرکز گلبول سازی است. همچنین استخوان را باید منبع مهم ذخیره مواد معدنی بخصوص کلسیم شمرد که وجود آنها در فعالیتهای حیاتی بدن ضرورت دارد.
    اسکلت آدمی برای سهولت مطالعه به سه بخش سر ، تنه ، دست و پا تقسیم می‌شود.

    استخوانهای سر

    استخوانهای سر عموما از نوع استخوانهای پهن هستند اسکلت سر شامل دو بخش جمجمه و چهره است. استخوانهای جمجمه 8 تا است و عبارتند از: یک پیشانی در جلو ، یک استخوان پس سری که در پشت و زیر جمجمه قرار دارد این استخوان سوراخی بیضوی دارد که از آن راه ، مغز با نخاع مربوط می‌شود. دو استخوان آهیانه در طرف بالای جمجمه ، دو استخوان گیجگاه در دو پهلوی جمجمه ، یک استخوان پروانه که کف جمجمه را تشکیل می‌دهد. یک استخوان غربالی در پشت و بالای حفره‌های بینی. استخوانهای چهره 14 قطعه است. 13 قطعه چسبیده به جمجمه و بی‌حرکت است و یک قطعه آرواره تحتانی متحرک است.

    استخوان جمجمه

    استخوان جمجمه از مغز که مهمترین قسمت بدن است محافظت می کند . با گذاشتن دست روی سر می توانید آن را لمس کنید . مخصوصاً در پشت سر و چند سانتیمتر بالاتر از گردن . استخوان جمجمه از استخوان های متفاوتی درست شده است . بعضی از این استخوان ها از مغز محافظت می کنند و بعضی چار چوپ صورت را می سازند اگر دستتان را زیر چشم تان بگذارید بر جستگی هایی را لمس می کنید که حفره ای شکل هستند و چشمها در آن قرار دارند .
    کوچکترین استخوان کل بدن، در سر قرار دارد و آن استخوان رکابی پشت پرده گوش می باشد که حدود ۶/۲تا ۳/۳ میلمتر طول دارد .
    دوست دارید بیشتر درمورد استخوان جمجمه بدانید ؟‌ استخوان آرواره زیرین تنها استخوان سر است که می توانید حرکت دهید . آرواره باز و بسته می شود و شما می توانید صحبت کنید یا غذا بجوید .
    جمجمه تازمانیکه بچه بوده اید فرق می کرد . همه نوزادان وقتی متولد می شوند فاصله ای بین استخوانهای جمجمه شان وجود دارد . این فاصله امکان حرکت استخوان ها بسته شدن و حتی روی هم قرار گرفتن آنها هنگام تولد را امکان پذیر می کند . وقتی کودک رشد می کند فاصله بین استخوان ها کم کم بسته می شود و ازبین می رود . مفصل های مخصوصی که به آنها بخیه می گویند استخوان های جمجمه را به هم متصل می کند

    استخوانهای تنه

    ستون مهرها
    ستون مهرها قسمتی از اسکلت است که به راحتی می توان آن را امتحان کرد دست خود را روی وسط کمر بکشید با انگشتان آنها را لمس می کنید .
    ستون مهره ها به شما در چرخیدن خم شدن و ایستادن کمک می کنند ، همچنین از نخاع حفاظت می کند؛ نخاع بسته بزرگی از اعصاب است که اطلاعات را از مغز به سایر اعضای بدن می فرستد . ستون مهره ها دارای بیش از یک و یا حتی دو استخوان است . ستون مهره ها از ۲۶ استخوان تشکیل شده که به این استخوان ها ستون فقرات می گویند ضمناً هر مهره مانند یک حلقه می باشد .
    مهره های ستون فقرات پنج نوع هستند ؛ هر قسمت کار متفاوتی انجام می دهد ؛ هفت مهره اول در بالا را مهره های گردنی می گویند که پشت سر و گردن قرار دارند . وزن سر سنگین است و این مهره ها وزن سر را تحمل می کنند .
    زیر مهره های گردنی دوازده مهره قرار گرفته و مهره های قفسه سینه نام دارد و دنده ها را محکم می کند.
    زیر مهره های قفسه سینه پنج مهره کمری قرار گرفته است .
    زیر مهره های کمر، ساکرال (نشیمنگاه) قرار دارد ، پنج مهره که به هم وصل شده اند . و بالاخره درانتهای ستون فقرات استخوان دنبالچه قرار دارد که از چهار مهره به هم متصل شده درست شده است ، این قسمت خیلی مهم است چون وزن بدن را تحمل می کند و مرکز خوبی برای تحمل وزن می باشد ؛ پس وقتی یک کوله پشتی را بلند می کنید مهره های کمری ، نشیمنگاه و استخوان دنبالچه به شما نیرو می دهند ؛ وقتی می پرید یا پیاده روی می کنید این قسمت ها تعادل شما را حفظ می کنند .
    بین هر مهره دیسکهای کوچکی قرار دارد که جنس آن غضروف می باشد . دیسک ازساییده شدن مهره ها جلوگیری می کند و ضربه های ستون مهره ها را می گیرد . وقتی می پرید یا می چرخید یا نیزه ای پرتاب می کنید دیسک از مهره ها حفاظت می کند و مانع آسیب رساندن به آنها می شود .
    قفسه سینه
    قلب ، ریه ها و کبد اعضای مهمی هستند، دنده ها از آنها محافظت می کنند . دنده ها مثل قفسی دور سینه هستند که لمس کردن آنها راحت می باشد ، انگشتان دست را روی سینه حرکت دهید آنها را لمس می کنید . اگر نفس عمیق بکشید دنده را در جلوی بدن به آسانی لمس خواهید کرد . بچه هایی که لاغر هستند دنده های آنها زیر پوستشان مشخص است .
    دنده ها جفت جفت هستند و در هر طرف بدن دقیقاً جفت و یکسان می باشند بیشتر افراد دوازده جفت دنده دارند بعضی ها بیشتر از دوازده تا و بعضی ها کمتر آن دارند . همه دنده ها به ستون مهره های پشت ، درست در جایی که مهره های قفسه سینه آنها رانگه می دارند متصل شده اند . هفت جفت دنده اول قفسه سینه به جلوی جناغ سینه متصل هستند .جناغ سینه استخوان محکم در وسط سینه است که دنده ها را در جای خودشان نگه می دارد . بقیه دنده ها مستقیماً به جناغ سینه متصل نیستند . دو یا سه جفت دنده باقیمانده با بافت غضروفی به دنده های بالایی وصل می شوند .
    دو جفت آخر آنها را دنده های متحرک می گویند . چون به جناغ سینه و دنده های بالایی وصل نیستند .نگران نشوید این دنده ها به هر طرفی حرکت نمی کنند و مثل دنده های بالایی به ستون فقرات پشت کمر متصل هستند ت و پا هر یک بوسیله چند استخوان به تنه متصل می‌شوند. استخوانهای رابط دسته را به تنه ، شانه و استخوانهای رابط پا را به تنه ، نیم‌لگن می‌گویند.

    استخوان شانه

    دو استخوان است. یکی ترقوه در جلو که از یک طرف به جناغ و از طرف دیگر به کتف مربوط است دیگری کتف در پشت شانه کتف استخوان پهن و نازکی است که شکل مثلث دارد سر استخوان بازو ، در گودی استخوان کتف فرو می‌رود و در آن می‌چرخد.

    استخوان نیم‌لگن

    استخوان منفردی است که از چسبیدن سه استخوان جنینی به نام استخوانهای تهی‌گاهی ، شرم‌گاهی و نشیمن‌گاهی بوجود آمده است. از مجموع دو نیم‌لگن و استخوان خاجی فضایی بوجود می‌آید که به آن لگن خاصره می‌گویند.

    استخوان دست

    دست شامل این استخوانها است. استخوان بازو استخوانی است دراز و از بالا در سوراخ کتف مفصل می‌شود و از پایین با استخوانهای ساعد ارتباط دارد. استخوانهای ساعد که شامل زند زبرین و زند زیرین است زند زیرین ، زایده‌ای به نام آرنج دارد که با استخوان بازو مفصل می‌شود ولی زند زبرین از پایین به مچ مفصل می‌شود. مچ دست ، هشت استخوان کوتاه دارد که در دو ردیف قرار دارد. کف دست ، پنج استخوان نسبتا دراز دارد که از یک طرف با مچ مفصل می‌شود و از طرف دیگر با انگشتان. انگشتان دست که هر یک سه بند دارد، جز شست که دارای دو بند است.

    استخوان پا

    استخوان ران که درازترین استخوان بدن است. سر برجسته آن در گودی نیم‌لگن فرو می‌رود و در آن می‌چرخد، سر دیگر آن دو برجستگی و یک شیار دارد. در مقابل شیار ، استخوان کوچک پهنی به نام کشکک جای دارد. استخوانهای ساق ، شامل درشت نی و نازک نی است. درشت نی از بالا با ران و از پایین با استخوانهای مچ پا مفصل می‌شود. قوزک داخلی پا ، سر درشت نی است. نازک نی از بالا به درشت نی تکیه می‌کند و از پایین ، قوزک خاجی پا را می‌سازد.
    مچ پا ، 7 استخوان دارد که بزرگترین آنها پاشنه را بوجود می‌آورد. کف پا ، شامل پنج استخوان است. استخوانهای مچ به جز پاشنه و استخوانهای کف به صورت قوسی قرار گرفته‌اند و کاملا به زمین تکیه نمی‌کنند. انگشتان پا که هر یک شامل سه بند است. به جز شست که دو بند دارد. استخوانهای انگشتان پا کوچکتر از استخوانهای انگشتان دست هستند و تحرک مختصری دارند.

    مفصل ها

    جاییکه را که دو استخوان به هم وصل می شوند را مفصل می گویند . مفصل ها یا متحرک هستند یا ثابت .
    مفصل های ثابت در جای خود ثابت هستند و اصلاً حرکت نمی کنند . جمجمه تعدادی مفصل ثابت دارد ( که به آن بخیه می گویند ) و استخوان جمجمه سر افراد جوان را می بندند . یکی از این مفاصل مفصل جداره جمجمه است که بزرگترین مفصل جمجمه بشمار می آید و در پشت جمجمه در کناره های آن قرار دارد .
    بعضی مفصل های متحرک به شما امکان دوچرخه سواری ، خوردن و بازی می دهند ؛ بعضی دیگر به شما کمک می کنند بچرخید ، خم شوید و قسمت های مختلف بدن را حرکت دهید . بعضی از مفاصل متحرک مثل آنهایی که در ستون فقرات هستند فقط کمی حرکت می کنند و بقیه حرکت زیادی دارند . به یکی از انواع مفصل ها که حرکت زیاد دارد مفصل لولایی گفته می شود . زانو و آرنج مفصل لولایی دارندکه به خم کردن دست و پا کمک می کند . این لولا ها مثل لولای درب اتاق است همانطور که لولا ی درب اتاق را هی باز می کند شما هم دست یا پاهایتان را در یک جهت می توانید خم کنید . مفصل های کوچک دیگری نیز در انگشتان دست و پا قرار دارند .
    نوع مهم دیگری از مفصل های متحرک مفصل گوی و کاسه ای است . این مفصل ها در شانه و باسن قرار دارند . آنها از یک استخوان که انتهای آن گرد و درون استخوان دیگری شبیه فنجان جای گرفته است ساخته شده اند . مفصل های گوی و کاسه ای حرکت به چندجهت راممکن می سازند . اگر در جاییکه هستید فضای کافی دارید بازوهای خور را به همه جهات بچرخانید .
    آیا تا به حال دیده اید کسی لولای درب را روغن کاری کند تا جیرجیر آن قطع یا روان تر شود ، خوب مفصل های بدن نیز مایع مخصوصی دارند که به آن مایع مفصلی (سینو ویال) می گویند و حرکت آنها را راحت می کند . استخوان ها در مفصل بوسیله رباط نگهداری می شوند که شبیه نخل های قوی و محکم هستند .

    رشد و نمو استخوان

    همه استخوانها در دوره جنینی در ابتدا به صورت بافت پیوندی ظاهر می‌شوند اما تبدیل شدن آنها به استخوان به یک طریق صورت نمی‌گیرد. استخوانهای پهن از حالت پیوندی مستقیما به استخوان تبدیل می‌شوند. اما استخوانهای دراز ابتدا از حالت پیوندی به غضروف تبدیل شده و سپس غضروف استخوانی می‌شود.

    از استخوان ها مراقبت کنید

    استخوان ها به شما کمک می کنند تا هر روز راه بروید و از خانه بیرون بیایید پس بیائید از آنها خوب مراقبت کنید. در اینجا چند توصیه برای محافظت و مراقبت از استخوانها شده است ، پس برای سلامتی خودتان لطفا توجه کنید:
  • ازاستخوان های جمجمه (که مغز درون آن است) با پوشیدن کلاه محافظ موقع دوچرخه سواری و ورزش های دیگر محافظت کنید .
  • وقتی اسکیت بازی می کنید زانو بند و مچ بند ببندید زیرا در این صورت اگر زمین بخورید زانو و آرنج و مچ دست از شما تشکر می کنند .
  • اگر ورزش فوتبال یا هاکی روی یخ انجام می دهید همیشه از تجهیزات مخصوص استفاده کنید .
  • از ارتفاعات بلند یا خطرناک نپرید . بسیاری از بچه ها در اثر پریدن دچار شکستگی استخوان شده اند. شکستگی استخوان به مرور زمان خوب می شود ولی زمانی زیادی می گیرد و برای شما خسته کننده است .
  • شیر و مواد لبنی ( مثل پنیر کم چرب ، ماست ، بستنی ) بخورید تا استخوان ها محکم و قوی شوند مواد لبنی کلسیم دارند به همین دلیل است که به محکم و قوی شدن استخوان کمک می کنند .
    اگر با استخوان مهربان باشید آنها هم با شما مهربانند .

    منابع :

    اسکلت بدن daneshnameh.roshd
    اسکلت بدن lenjan
    اسکلت بدن انسان torghabehonline

  • سه شنبه 6/12/1387 - 0:17
    بیماری ها
    نویسنده:دکتر دانیال شریفی

    افراد مبتلا به شرایط زیر از ماساژ سود می برند:
    • هرگونه درد مفصل یا عضلانی
    • افراد مبتلا به درد های ارجاعی مثلا افرادی که به دنبال سفتی گردن دچار سردرد می شوند
    • عضلات سفت که منجر به محدودیت حرکات مفصلی شده باشد
    • سندرم خستگی مزمن عضلانی
    • افراد مبتلا به انرژیپائین بخصوص هنگامی که در همراهی با دو عضله باشد
    • دردهای احشایی که دلیل برای آنها پیدا نشده است
    • کشیدگی های ساده عضلانی – رباطی
    افراد مبتلا به بیماری های زیر از ماساژ سود می برند :

     

    • آلرژی
    • اضطراب
    • آرتروزها ( رماتیسم مفصلی و استئوآرتریت ها )
    • آسم و برونشیت
    • سندرم تونل کارپال ( بیماری تونل مچ دست )
    • مشکلات گردش خونی
    • افسردگی
    • اختلالات گوارشی مثل اسپاسم روده بزرگ ، یبوست واسهال
    • سردرد بخصوص سردرد ناشی از اسپاسم و تنش عضلانی
    • اختلالات سیستم ایمنی
    • دردهای عضلانی – فاسیایی
    • زایمان زود رس
    • کاهش دامنه حرکات مفصلی به هر دلیل
    • سینوزیت
    • آسیب های ورزشی
    • استرس
    • اختلال مفصل آرواره ای – گیجگاهی ( TMJ )

     

    منبع : موسسه طب ورزش پارس
    سه شنبه 6/12/1387 - 0:8
    بیماری ها

    10 ماده غذایی مفید برای کاهش استرس و فشارهای روحی :

    1. بادام : این ماده کمک بسیار زیادی به کاهش استرس می کند و حاوی ویتامینB2، ویتامینE، روی و منیزیم است که به تولید سروتونین که تعدیل کننده اعصاب و از بین برنده استرس است کمک می کند. مشاهده شده روی نیز تا حدی با بعضی اثرات منفی استرس مقابله می کند. ویتامینE هم جزء آنتی اکسیدان هایی است که رادیکال های آزادی را که منجر به استرس و بیماری های قلبی می شود از بین می برد هر چند، نباید زیاد از آن استفاده کنید چون چربی بالایی دارد و با اینکه از نوع چربی غیر اشباع و سالم است باز ممکن است به اضافه وزن منجر شود.
    2. ماهی : اکثر انواع ماهی ها حاوی همه ویتامین های مهمB هستند، به ویژه انواع ضد استرس آن یعنیB6 و B12. در واقع ویتامین B12 یکی از مهم ترین ویتامین هایی است که در ترکیبات شیمیایی مغز، عامل شادی بخش سروتونین تولید می کند. کمبود این ویتامین حتی ممکن است به افسردگی نیز منجر شود. برای ناهار می توانید از ساندویچ یا سالاد ماهی تن استفاده کنید. ماهی آزاد کبابی همراه با سبزیجات تازه نیز انتخاب خوبی برای شام است.
    3. گل کلم (کلم بروکلی ): کلم بروکلی نیز یکی دیگر از مواد غذایی است که سرشار از ویتامین هایB است. همچنین حاوی اسید فولیک است که یکی دیگر از اعضای خانواده ویتامین های B است. اسید فولیک به از بین بردن استرس، اضطراب، ترس و حتی افسردگی کمک می کند. می توانید از این ماده غذایی در کنار مرغ یا ماهی استفاده کنید.
    4. برنج یا پاستای تمام غله : امروزه باز، خوردن کربوهیدرات به رژیم های غذایی باز گشته و همه متوجه شده اند که آن رژیم های فاقد کربوهیدرات های گذشته هیچ کارایی ای ندارند. کربوهیدرات ها میزان سروتونین را در بدن بالا می برد و تاثیری آرامش بخش دارند. کربوهیدرات های عادی مثل نان سفید و پاستری (نوعی شیرینی) فقط تاثیری موقتی و زودگذر دارند و می توانند باعث اضافه وزن شما شوند اما کربوهیدرات های تمام غله، بسیار آرام تر هضم می شوند و اثری نشاط آور و پر دوام تری دارند.
    5. سوشی : علاوه بر فوایدی که برای ماهی در بالا ذکر شد جلبک های دریایی موجود در ماکی نیز خواص ضداسترس دارند وحاوی منیزیم و پانتوتنیک اسید و ویتامینB2 است که همه به از بین بردن استرس کمک می کنند. پانتوتنیک اسید ماده بسیار مهمی است که در سلامتی غده آدرنال نقشی اساسی دارد و کمک شایانی به از بین بردن استرس می کند. در مواقع استرس کمبود این ماده می تواند منجر به اضطراب و خستگی های مزمن هم شود.
    6. شیر : شیر علاوه بر ویتامین های B2 وB12، حاوی آنتی اکسیدان هایی است که رادیکال های آزاد ایجاد کننده استرس را از بین می برد. برای صبحانه می توانید شیر بنوشید، می توانید گهگاه به آن کمی کاکائو هم اضافه کنید.
    7. طالبی و پنیر : طالبی یکی از منابع سرشار از ویتامین C است که بسیار به از بین بردن استرس و فشارهای روحی کمک می کند. در واقع استرس برای ساعت های متمادی میزان ویتامینC را در غده آدرنال کاهش می دهد و به همین خاطر بهتر است از مواد غذایی حاوی ویتامینC استفاده شود. پنیر هم که یکی از منابع خوب ویتامینB2 وB12 است و ترکیب آن با طالبی برای صبحانه یا غذاهای میان وعده ای می تواند استرس تان را کاهش دهد.
    8. گوشت گاو : گوشت گاو نیز حاوی آهن، روی و ویتامین های B است که استرس تا ن را کاهش می دهد. البته درست است گوشت گاو حاوی میزان زیادی چربی اشباع غیرسالم هم هست که می تواند منجر به بیماری های قلبی شود. برای مقابله با این مشکل می توانید از قسمت های کم چربی گوشت استفاده کنید.
    9. سیریال صبحانه : این روزها، سیریال های صبحانه حاوی میزان زیادی ویتامین و مواد معدنی است. از این رو می توانند به عنوان یکی از منابع ویتامین های B، اسید فولیک، ویتامینC و فیبر، ضدسرطان باشد.
    10. زغال اخته : این میوه های کوچک سرشار از ویتامینC هستند که تقلیل دهنده استرس و فشارهای روحی هستند. علاوه بر این خاصیت، کم کالری هم هستند و باعث اضافه وزن نمی شوند. ذغال اخته همچنین منبع خوبی برای فیبر هم به شمار می رود که از یبوست و دل درد هایی که در زمان استرس ایجاد می شود جلوگیری کند.

     


    منبع: سایت لینكستان

    سه شنبه 6/12/1387 - 0:4
    دانستنی های علمی

    یک متخصص قلب و عروق درباره شانس بیشتر سکته در افراد عجول و منضبط هشدار داد.
    دکتر منوچهر قارونی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز اظهار داشت : نوع شخصیت و رفتار افراد نیز در بروز بیماری های قلبی موثر است و افراد عجول و منضبط که در انجام کارها شتاب می ورزند و دارای حساسیت و خود خوری هستند نسبت به افرادی که خونسرد و وقت ناشناس هستند بیشتر است.

    وی گفت : درافراد عجول علاوه بر دریافت بیشتر استرس از محیط ، مصرف دخانیات نیز بیشتر دیده می شود و انها از آمادگی بیشتری برای ابتلای به خطرات حمله قلبی برخوردارند. به گفته وی کسی که در همه عمر سه نخ سیگار کشیده باشد 3 برابر کسی که سیگار نکشیده در معرض سکته قلبی قرار دارد.

    این متخصص قلب و عروق افزود : متاسفانه زمینه بروز سکته در کشور ما در حال حاضر از دوران کودکی آغاز می شود . نوع بازی کودکان که منجر به عدم تحرک آنها شده است و الگوی تغذیه کودکان که با باورهای غلط به افزایش چاقی آنها انجامیده است شرایط سکته قلبی را در بزرگسالی ایجاد می کند.

    وی اضافه کرد : علاوه بر کاهش سن سکته قلبی در کشور از 60 سال به 30 سال ، بر خلاف گذشته شاهد افزایش سکته زنان در کشور نیز هستیم به طوری که در گذشته در برابر هر 5 مرد یک زن دچار سکته قلبی می‌شد اما امروزه در برابر هر 2 مرد یک زن دچار سکته قلبی می‌شود.

    دکتر قارونی برای پیشگیری و کاهش سکته های قلبی بر تغییر الگوی تغذیه ، ورزش و تحرک و مقاومت دربرابر استرس ها و فشارهای عصبی تاکید کرد.

    دوشنبه 5/12/1387 - 14:49
    بیماری ها

    بررسی‌ها نشان داده نوشیدن آب سرد با غذا می‌تواند موجب بروز بیماری‌های قلبی و گوارشی شود.
    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اینترنتی شینهوا، محققان چینی اعلام کرده اند مصرف آب یا نوشیدنی گرم با غذا به مراتب بی‌ضررتر است. نوشیدن آب سرد با غذا یا بلافاصله بعد از غذا می‌تواند چربی موجود در آن را تبدیل به توده‌های سفتی کند که شبیه حالت منجمد است.

    این عمل فرآیند هضم غذا را کند کرده و نیز زمانی که با اسید معده ترکیب می‌شود تجزیه و به سرعت توسط روده جذب می‌شود؛ حتی سریعتر از غذای جامد.

    از طرفی چربی موجود در غذا که به واسطه مصرف آب سرد سفت تر شده سطح روده را می‌پوشاند و مانع تماس مستقیم و موثر پرزهای روده با غذا شده و به تدریج بخشی از غذا در جدار روده باقی می‌ماند که همین امر می‌تواند موجب بروز توده‌های انسدادی و حتی سرطانی در برخی افراد شود.

    کارشناسان معتقدند بهتر است با غذا از مایعات گرم مانند سوپ یا نوشیدنی گرم استفاده شود. در حال حاضر مردم مناطقی از کشورهای آسیای شرقی نیز چنین می‌کنند.

    دوشنبه 5/12/1387 - 14:47
    دانستنی های علمی

      ابتدا رنگ مورد علاقه خود را انتخاب کنید ...

    سیاه:
    سیاه رنگی مطلق است که در فراسوی آن، زندگی تمام می شود.سیاه یعنی نه، که نشانه ای از ترک عشق و انصراف از فعالیتهای جمعی است.به معنی نیستی، ناامیدی به آینده و سکوتی ابدی است و حس سنگینی را به افراد القا می کند.تأثیر خوبی بر مزاج ندارد و در کودکان هم اثرات منفی دارد. دوستداران رنگ سیاه معمولا" خسته و افسرده اند.اگر خسته نباشند، ناراضی اند.اگر ناراضی نباشند، مغرورند.اگر مغرور نباشند، انکار می کنند.اگر انکار نکنند هم ناراضی اند، هم مغرور، هم خسته و هم انکار می کنند اما احتمالا" خودشان هم خبر ندارند.طرفداران سیاه زیاد هم ناامید نشوند چون از طرفی دیگر سیاه نمادی از آبرومندی و شرافت است(دیده اید ماشین های شیک و کلاس بالا معمولا" سیاه و براقند).


    قهوه ای:
    آدمهای قهوه ای را بدون قسم خوردن می توان باور کرد، یعنی حرفشان سند است.اما طرفداران این رنگ معمولا" آواره اند(جالب است بدانید که رنگ مورد علاقه آوارگان جنگ جهانی دوم، قهوه ای بوده است). قهوه ایها یا یک بیماری جسمی جدی دارند و یا مشکلی که به نظر آنها غیر قابل حل است، پس این افراد از نظر جسمی و روحی در خطرند.


    خاکستری:
    خاکستری را در کهنسالان و خانه سالمندان باید پیدا کرد.این افراد معمولا" غمگینند و محافظه کار و حتی اگر آهنگی گوش کنند(اگر خجالت نکشند)، غمگین است، مثل اینکه به آنها گفته اند خوشی بی خوشی.


    قرمز:
    قرمز پسندها پر از شوق زندگی، عاشق و مبارزه طلب، پرتکاپو و شجاع، اهل معاشرت، شلوغ و پر سرو صدا هستند.ظاهرا" نیرویشان تمام نشدنی است، خوب مشت می زنند و کتک خورهای خوبی هم هستند. در مجموع و خلاصه اینکه برونگرا هستند.قرمز باعث افزایش نبض و فشار خون می شود.

    آبی:
    آبیها خلاقند و همیشه فکرهای تازه می کنند، مورد احترام، آرام و دوست داشتنی هستند و احساساتشان را خوب کنترل می کنند.عاشق تنهایی، احساساتی و ملایم اند.نماد ابدیت و عمق و کمال گرایی است.از ویژگیهای افراد آبی دوست صلح، مهربانی و هماهنگی است. (طرفداران آبی به خودشون نگیرند، همیشه و همه جا استثنا هست).این رنگ سبب کاهش نبض و فشار خون می شود.


    سبز:
    آدمهای سبز مذهبی اند.در انجمنهای خیریه یا بیمارستان یافت می شوند!!!مضطرب و انعطاف پذیرند.اگر دنبال شریک(البته شریک تجاری نه زندگی) می گردید سعی کنید سبز باشد(نه اینکه رنگ پوستش سبزه باشد).رنگی مقدس است.سبزها اصلاح گرند و بسیار علاقه به نصیحت کردن دارند.کوشش و پشتکار عجیبی دارند.


    زرد:
    آدمهای زرد بر خلاف نظر عموم بیمار و رنجور نیستند و منتظر خوشبختیهای بزرگند.آرام و قرار ندارند. توسعه طلب و اهل اختراعند.گاهی حسود و معمولا" بلند پرواز.


    بنفش:
    بنفش دوستها صمیمی و حساسند وذوق عارفانه دارند.گاهی آنقدر صمیمی می شوند که قضاوت و تصمیم درست نمی توانند بگیرند.


    نارنجی:
    نارنجی پسندها اهل مسابقه و سلطه طلبند و سرشار از آرزوهای دور و درازند.


    ارغوانی:
    ارغوانی ها پایشان روی زمین است و سر و فکرشان در ابرها پرواز می کند(البته فکر بد نکنید!!).عاشق دین و عرفان اند.اندیشمند و عاشق مناظره و اثبات حقایق، اما هنوز معلوم نیست که چرا یک دفعه از این رو به آن رو می شوند و بنابراین اصلا" به فکر پیش بینی آنها نباشید.
    تغییر رنگ محبوب با گذشت زمان امری طبیعی است اما اگر ناگهانی باشد گاهی خطرناک و بحث برانگیز و عجیب است.

    دوشنبه 5/12/1387 - 14:35
    دانستنی های علمی
    مردی با اسب و سگش در جاده‌ای راه می‌رفتند. هنگام عبور از كنار درخت عظیمی، صاعقه‌ای فرود آمد و آنها را كشت. اما مرد نفهمید كه دیگر این دنیا را ترك كرده است و همچنان با دو جانورش پیش رفت. گاهی مدت‌ها طول می‌كشد تا مرده‌ها به شرایط جدید خودشان پی ببرند.پیاده ‌روی درازی بود، تپه بلندی بود، آفتاب تندی بود، عرق می‌ریختند و به شدت تشنه بودند. در یك پیچ جاده دروازه تمام مرمری عظیمی دیدند كه به میدانی با سنگفرش طلا باز می‌شد و در وسط آن چشمه‌ای بود كه آب زلالی از آن جاری بود. رهگذر رو به مرد دروازه ‌بان كرد و گفت: "روز بخیر، اینجا كجاست كه اینقدر قشنگ است؟"دروازه‌بان: "روز به خیر، اینجا بهشت است."- "چه خوب كه به بهشت رسیدیم، خیلی تشنه‌ایم."دروازه ‌بان به چشمه اشاره كرد و گفت: "می‌توانید وارد شوید و هر چه قدر دلتان می‌خواهد بوشید."- اسب و سگم هم تشنه‌اند.نگهبان:" واقعأ متأسفم . ورود حیوانات به بهشت ممنوع است."مرد خیلی ناامید شد، چون خیلی تشنه بود، اما حاضر نبود تنهایی آب بنوشد. از نگهبان تشكر كرد و به راهش ادامه داد. پس از اینكه مدت درازی از تپه بالا رفتند، به مزرعه‌ای رسیدند. راه ورود به این مزرعه، دروازه‌ای قدیمی بود كه به یك جاده خاكی با درختانی در دو طرفش باز می‌شد. مردی در زیر سایه درخت‌ها دراز كشیده بود و صورتش را با كلاهی پوشانده بود، احتمالأ خوابیده بود.مسافر گفت: " روز بخیر!"مرد با سرش جواب داد.- ما خیلی تشنه‌ایم . من، اسبم و سگم.مرد به جایی اشاره كرد و گفت: میان آن سنگ‌ها چشمه‌ای است. هرقدر كه می‌خواهید بنوشید.مرد، اسب و سگ به كنار چشمه رفتند و تشنگی‌شان را فرو نشاندند.مسافر از مرد تشكر كرد. مرد گفت: هر وقت كه دوست داشتید، می‌توانید برگردید.مسافر پرسید: فقط می‌خواهم بدانم نام اینجا چیست؟- بهشت- بهشت؟ اما نگهبان دروازه مرمری هم گفت آنجا بهشت است!- آنجا بهشت نیست، دوزخ است.مسافر حیران ماند:" باید جلوی دیگران را بگیرید تا از نام شما استفاده نكنند! این اطلاعات غلط باعث سردرگمی زیادی می‌شود! "- كاملأ برعكس؛ در حقیقت لطف بزرگی به ما می‌كنند. چون تمام آنهایی كه حاضرند بهترین دوستانشان را ترك كنند، همانجا می‌مانند... 

    بخشی از كتاب "شیطان و دوشیزه پریم "

     پائولو كوئیلو
    يکشنبه 4/12/1387 - 0:30
    مورد توجه ترین های هفته اخیر
    فعالترین ها در ماه گذشته
    (0)فعالان 24 ساعت گذشته