يکشنبه 8 مهر 1403 - 23 ربيع الاول 1446 - 29 سپتامبر 2024
تبیان، دستیار زندگی
در حال بار گزاری ....
مشکی
سفید
سبز
آبی
قرمز
نارنجی
بنفش
طلایی
همه
متن
فیلم
صدا
تصویر
دانلود
Persian
Persian
کوردی
العربیة
اردو
Türkçe
Русский
English
Français
مرور بخشها
دین
زندگی
جامعه
فرهنگ
صفحه اصلی تبیان
شبکه اجتماعی
مشاوره
آموزش
فیلم
صوت
تصاویر
حوزه
کتابخانه
دانلود
وبلاگ
فروشگاه اینترنتی
djkamal
آخرین مطلب
تعداد مطالب : 429
تعداد نظرات : 826
زمان آخرین مطلب : 4878روز قبل
دعا و زیارت
حدیث
امام صادق (ع) می فرماید:
*نماز واجب بهتر از بیست حج مستحبی است.*
يکشنبه 22/2/1387 - 21:29
[
نظر به این مطلب
] - [
نظرات این مطلب : 0
]
دعا و زیارت
حدیث
امام صادق (ع) می فرماید:
*کسی که منتظر امام دوازدهم است مانند کسی است که در کنار رسول خدا (ص) و برای دفاع از آن حضرت شمشیر می زند.*
يکشنبه 22/2/1387 - 21:28
[
نظر به این مطلب
] - [
نظرات این مطلب : 0
]
دعا و زیارت
حدیث
امام جواد (ع) می فرماید:
*از همراهی و رفاقت با آدم شرور بپر هیز زیرا که او مانند شمشیر برهنه است و ظاهرش نیکو و اثرش زشت است.*
يکشنبه 22/2/1387 - 21:28
[
نظر به این مطلب
] - [
نظرات این مطلب : 0
]
خاطرات و روز نوشت
فیزیک
بابا هیچ کس نیست به سولات من جواب بده؟
شنبه 21/2/1387 - 21:41
[
نظر به این مطلب
] - [
نظرات این مطلب : 2
]
دعا و زیارت
حدیث
حضرت محمد (ص) می فرماید:
*ساعتی عدالت بهتر از هفتاد سال عبادت است که شبهایش به نماز و روزهایش به روزه بگذرد*
شنبه 21/2/1387 - 21:39
[
نظر به این مطلب
] - [
نظرات این مطلب : 1
]
شعر و قطعات ادبی
بی عنوان
تا کی غم آن خورم که دارم یا نه/وین عمر به خوشدلی گذارم یانه/
پر کن قدح باده که معلومم نیست/ کاین دم که فرو برم برآرم یا نه /
شنبه 21/2/1387 - 21:36
[
نظر به این مطلب
] - [
نظرات این مطلب : 1
]
خاطرات و روز نوشت
فیزیک
با سلام به بروبچ فیزیک :
کسی میدونه که چرا دی الکتریک ظرفیت خازن را افزایش می ده؟
شنبه 21/2/1387 - 21:36
[
نظر به این مطلب
] - [
نظرات این مطلب : 0
]
دعا و زیارت
حدیث
امام علی (ع):
*با نیکی آزاد ها بنده می شوند*
شنبه 21/2/1387 - 21:36
[
نظر به این مطلب
] - [
نظرات این مطلب : 1
]
دعا و زیارت
خطبه
امام علی (ع) می فرماید:
و من خطبه له علیه السلام [12] فی رسول الله ، صلی الله علیه
و سلم ، و من هو جدیر بان یکون للخلافه و فی هوان الدنیا رسول الله [13] امین وحیه
، و خاتم رسله ، و بشیر رحمته ، و نذیر نقمته [14] الجدیر بالخلافه [15] ایها الناس
، ان احق الناس بهذا الامر اقواهم علیه ، و اعلمهم بامر الله فیه [1] فان شغب شاغب
استعتب ، فان ابی قوتل [2] و لعمری ، لئن کانت الامامه لا تنعقد حتی یحضرها عامه
الناس ، فما الی ذلک سبیل ، [3] و لکن اهلها یحکمون علی من غاب عنها ، ثم لیس
للشاهد ان یرجع ، [4] و لا للغائب ان یختار الا و انی اقاتل رجلین : [5] رجلا ادعی
ما لیس له ، و آخر منع الذی علیه [6] اوصیکم عباد الله بتقوی الله فانها خیر ما
تواصی العباد به ، و خیر عواقب الامور عند الله [7] و قد فتح باب الحرب بینکم و بین
اهل القبله ، [8] و لا یحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصبر و العلم بمواضع الحق ،
[9]
فامضوا لما تؤمرون به ، وقفوا عند ما تنهون عنه ، [10] و لا تعجلوا فی امر حتی
تتبینوا ، فان لنا مع کل امر تنکرونه غیرا [11] هوان الدنیا [12] الا و ان هذه
الدنیا التی اصبحتم تتمنونها و ترغبون فیها ، و اصبحت تغضبکم و ترضیکم ، [13] لیست
بدارکم ، و لا منزلکم الذی خلقتم له و لا الذی دعیتم الیه [14] الا و انها لیست
بباقیه لکم و لا تبقون علیها ، [15] و هی و ان غرتکم منها فقد حذرتکم شرها فدعوا
غرورها لتحذیرها ، [16] و اطماعها لتخویفها ، و سابقوا فیها الی الدار التی دعیتم
الیها ، [17] وانصرفوا بقلوبکم عنها ، و لا یخنن احدکم خنین الامه علی ما زوی عنه
منها ، [18] واستتموا نعمه الله علیکم بالصبر علی طاعه الله و المحافظه علی ما
استحفظکم من کتابه [1] الا و انه لا یضرکم تضییع شی ء من دنیاکم بعد حفظکم قائمه
دینکم [2] الا و انه لا ینفعکم بعد تضییع دینکم شی ء حافظکم علیه من امر دنیاکم [3
]
اخذ الله بقلوبنا و قلوبکم الی الحق ، و الهمنا و ایاکم الصبر
ترجمه:
[12]
از خطبه های امام ( ع ) که در آن از رسولخدا صلی الله علیه و آله وسلم و
کسی که سزاوار خلافت است و همچنین از پستی دنیا سخن به میان آورده رسول خدا ( ص
) [
محمد ص ] [13] امین وحی او بود و خاتم پیامبرانش بشارت دهنده به رحمت او و بیم
دهنده از کیفرش . [14] سزاوارترین کس برای خلافت [15] ای مردم سزاوارترین کس به
خلافت قوی ترین مردم نسبت به آن است و داناترین آنها به فرمانهای خدا [1] پس اگر
آشوبگری به فتنه انگیزی برخیزد از او خواسته می شود که به حق بازگردد و اگر امتناع
ورزد با او به نبرد باید پرداخت . [2] به جان خودم سوگند [اگر قبول کنیم که امام را
مردم باید برگزینند در این صورت ] اگر قرار باشد امامت و خلافت جز با حضور همه مردم
انعقاد نپذیرد هرگز راهی به سوی آن نتوان یافت [ یعنی هیچگاه منعقد نخواهد شد ] [3
]
بلکه آنها که صلاحیت رای و نظر دارند و اهل حل و عقدند حاکم و خلیفه را برمی گزینند
و عمل آنها نسبت به سائر مردم نافذ است و بعد از آن نه حاضران حق رجوع [4] و نه
غائبان حق انتخاب دیگری را دارند . آگاه باشید من با دو کس می جنگم : [5] نخست آن
کس که به ناحق ادعا کند و چیزی که حق او نیست بخواهد و دیگر آن کس که از دادن حقی
که بر گردن اوست امتناع ورزد [6] ای بندگان خدا شما را به تقوا و ترس از عذاب خدا
توصیه می کنم زیرا تقوا بهترین چیزی است که بندگان یکدیگر را به آن توصیه می نمایند
و بهترین مرحله پایان کار در پیشگاه خدا است . [7] هم اکنون آتش نبرد بین شما و اهل
قبله روشن گشته است . [8] و این پرچم را جز افراد بینا با استقامت و آگاه به موارد
حق به دوش نمی کشند [9] بنابر این آنچه را فرمان دادند انجام دهید و در برابر آنچه
نهی کردند توقف نمائید . [10] و در هیچ کاری تا بر شما روشن نشود عجله نکنید زیرا
ما مجاز هستیم آنچه را شما نمی پسندید [ چنانچه خلاف فرمان خدا نباشد ] تغییر دهیم
. [11]
دنیای بی ارزش [12] آگاه باشید این دنیا که شما نسبت به زرق و برق آن این
همه علاقمند و به آن آرزومندید و آن نیز گاهی شما را خشنود و گاهی به خشم می آورد
[13]
خانه و منزلی نیست که به سوی آن دعوت شده باشید . [14] هشیار باشید نه دنیا
برای شما باقی می ماند و نه شما هم در آن باقی خواهید ماند [15] این دنیا اگر از
جهتی شما را فریب داده ولی از جهت دیگر شما را از بدیهایش برحذر داشته پس به خاطر
هشدارهایش از آنچه مغرورتان می سازد چشم بپوشید [16] مظاهر فریبنده اش را به خاطر
مظاهر هشداردهنده اش رها سازید و به سرائی که دعوت شده اید سبقت جوئید [17] و با
جان و دل از دنیاپرستی منصرف گردید . نباید هیچکدام از شما همچون کنیزکان به خاطر
چیزی که از دنیا از دست می دهد گریه سر دهد . [18] و با صبر و استقامت بر طاعت خدا
و حفظ و نگهداری 000 آنچه از کتابش به عهده شما گذاشته نعمتهای او را نسبت به خویش
کامل کنید . [1] آگاه باشید با حفظ اساس ایمان و دین خویش از بین رفتن چیزی از
اموال نامشروع دنیا به شما ضرر نمی رساند [2] و آگاه باشید با تباه ساختن دین خود
آنچه از دنیا برای خویش نگهداری نموده اید سودی به حالتان نخواهد داشت [3] خداوند
دلهای ما و شما را به سوی حق متوجه سازد و صبر و استقامت به ما و شما ارزانی دارد
شنبه 21/2/1387 - 21:35
[
نظر به این مطلب
] - [
نظرات این مطلب : 0
]
دعا و زیارت
خطبه
امام علی (ع) می فرماید:
و من خطبه له علیه السلام [4] حمد الله [5] الحمد لله الذی لا
تواری عنه سماء سماء ، و لا ارض ارضا [6] یوم الشوری [7] منها : و قد قال قائل
:
انک علی هذا الامر یا بن ابی طالب لحریص ، [8] فقلت : بل انتم و الله لاحرص و ابغد
، و انا اخص و اقرب ، [9] و انما طلبت حقا لی و و انتم تحولون بینی و بینه ، و
تضربون وجهی دونه [10] فلما قرعته بالحجه فی الملا الحاضرین [11] هب کانه بهت لا
یدری ما یجیبنی به [12] الاستنصار علی قریش [13] اللهم انی استعدیک علی قریش و من
اعانهم فانهم قطعوا رحمی ، [14] و صغروا عظیم منزلتی ، و اجمعوا علی منازعتی امرا
هو لی ثم قالوا : [15] الا ان فی الحق ان تاخذه ، و فی الحق ان تترکه [1] منها فی
ذکر اصحاب الجمل [2] فخرجوا یجرون حرمه رسول الله صلی الله علیه و آله کما تجر
الامه عند شرائها ، متوجهین بها الی البصره ، [3] فحبسا نساء هما فی بیوتهما ، [4
]
و ابرزا حبیس رسول الله صلی الله علیه و آله لهما و لغیرهما ، [5] فی جیش ما منهم
رجل الا و قد اعطانی الطاعه ، [6] و سمح لی بالبیعه ، طائعا غیر مکره ، فقدموا علی
عاملی بها و خزان بیت مال المسلمین و غیرهم من اهلها ، [7] فقتلوا طائفه صبرا ، و
طائفه غدرا [8] فو الله لو لم یصیبوا من المسلمین الا رجلا واحدا معتمدین لقتله ،
بلا جرم جره ، [9] لحل لی قتل ذلک الجیش کله ، [10] اذ حضروه فلم ینکروا ، و لم
یدفعوا عنه بلسان و لا بید [11] دع ما انهم قد قتلوا من المسلمین مثل العده التی
دخلوا بها علیهم
ترجمه:
[4]
از خطبه های امام ( ع ) ستایش خداوند [5] ستایش ویژه خداوندی است که هیچ
آسمانی مانع آگاهی وی از آسمان دیگر و هیچ زمینی حائل بین او و سرزمین دیگری نمی
گردد . [6] قسمت دیگر از این خطبه است روز شورا [7] کسی به من گفت : ای فرزند
ابوطالب تو نسبت به این امر [ خلافت ] حریص می باشی [8] در پاسخش گفتم : بخدا سوگند
شما با اینکه از [ پیامبر ] دورترید حریصتر هستید [ اما ] من شایسته و نزدیکترم [9
]
من تنها حق خویش را مطالبه می کنم و شما بین من و آن حائل می گردید و دست رد به
سینه ام میگذارید[10] و آنگاه که در جمع حاضران اقامه دلیل نمودم [11] مبهوت و
سرگردان ماند نمی دانست در پاسخم چه بگوید ؟ [12] شکایت از قریش [13] بار خداوندا
من در برابر قریش و کسانی که به کمک آنان برخاسته اند از تو استعانت میجویم و شکایت
را پیش تو می آورم آنها پیوند خویشاوندی مرا قطع کرده اند،[14] و مقام و منزلت عظیم
مرا کوچک شمردند، و در غصب حق ، و مبارزه با من هماهنگ شدند[به این هم اکتفاء
نکردند] بلکه گفتند:[15] بعضی از حقوق را باید گرفت و پاره ای را باید رها کرد [ و
این از حقوقی است که باید رها سازی ] [1] انتقاد از برپاکنندگان جنگ جمل [2] طلحه و
زبیر و پیروانشان از [ مکه ] به سوی [ بصره ] حرکت کردند و همسر رسولخدا صلی الله
علیه و آله و سلم را همچون کنیزی که برای فروش می برند به دنبال خود کشاندند [3] در
حالی که همسران خود را در خانه پشت پرده نگهداشتند [ تا از نظر بیگانگان دور باشند
] [4]
پرده نشین حرم پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را در برابر دیدگان خود و
دیگران قرار دادند . [5] [ و از طرفی کسانی را به نبرد با من خواندند که ] همه آنها
در برابر من به اطاعت گردن نهاده بودند [6] و بدون اکراه و با رضایت کامل با من
بیعت کرده بودند [ آنها پس از ورود به بصره ] به فرماندار من در آنجا و خزانه داران
بیت المال مسلمانان و به مردم بصره حمله بردند [7] گروهی از آنان را شکنجه و گروهی
را با حیله کشتند [8] به خدا سوگند اگر جز به یک نفر دست نمی یافتند و او را عمدا و
بدون گناه می کشتند [9] قتل همه آنها برای من حلال بود [10] زیرا آنها حضور داشته
اند و انکار نکردند و از او نه با زبان و نه با دست دفاع ننمودند [11] چه رسد به
اینکه آنها گروهی از مسلمانان را به اندازه عده خود که با آن وارد بصره شدند به قتل
رسانیدند
شنبه 21/2/1387 - 21:33
[
نظر به این مطلب
] - [
نظرات این مطلب : 0
]
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
گزارش محتوا
محتوای مخالف با موازین شرعی
محتوای مخالف با مصالح نظام جمهوری اسلامی
محتوای نقض کننده حریم شخصی من
محتوای مخالف با موازین اخلاقی
مورد توجه ترین های هفته اخیر
لینک ها
جستجو در مطالب روزانه
ثبت مطلب جدید
مطالب روزانه اعضا
فعالان مطالب روزانه
مطالب من
نظرات مطالب من
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته