• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1081
تعداد نظرات : 126
زمان آخرین مطلب : 3986روز قبل
سلامت و بهداشت جامعه
ایرنا نوشت: رییس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آستانه فرا رسیدن عید سعید قربان نسبت به ابتلای مردم به سه عارضه تب کریمه کنگو، تب مالت و سیاه زخم ناشی از ذبح دام های آلوده ، هشدار داد.
 
ˈمحمدرضا شیرزادیˈ افزود: اگر مردم برای قربانی کردن دام در روزعید قربان از مراکزغیرمجاز اقدام به تهیه دام کنند ممکن است هم ذبح کننده دام و هم تمام افرادی که با دام یا خون آن در تماس بوده اند به بیماری های تب مالت، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و سیاه زخم مبتلا شوند.
 
وی به افرادی که می خواهند ذبح دام را انجام دهند توصیه کرد تا حد ممکن ذبح در کشتارگاه ها انجام شده و هنگام ذبح نیز دستکش داشته باشند.
 
رییس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، گفت: مردم باید گوشت های حاصل از دام های ذبح شده را حتما به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری کرده و از مصرف بلافاصله آن خودداری کنند چراکه نگهداری گوشت ها در یخچال درصورت آلوده بودن آنها، ویروس ها را از بین می برد.
 
شیرزادی یادآور شد که سالانه 79 مورد تب کریمه کنگو در کشور ایجاد می شود که 70 درصد موارد این بیماری براثر تماس با دام آلوده است.
 
وی افزود: همچنین سالانه حدود 12 هزار مورد تب مالت و 200 مورد سیاه زخم در کشور مشاهده می شود.
 
رییس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، توضیح داد: 20 درصد موارد تب کریمه کنگو منجر به مرگ و میر می شود.
 
شیرزادی گفت: تب مالت نیز یک بیماری مزمن ناتوان کننده است که کمردرد و دردهای مفاصل طولانی مدت ایجاد می کند.
 
وی یادآور شد که اگر ضایعات جلدی بیماری سیاه زخم درمان نشود تا 40 درصد، مرگ و میر ایجاد می کند اما خوشبختانه مورد سیاه زخم منتهی به مرگ و میر در کشور نداشته ایم.
 
رییس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت به مردم توصیه کرد که دام های مورد نیاز خود برای مراسم گوناگون از جمله عید قربان حتما از مراکز مورد تایید دامپزشکی، تهیه کنند چراکه در این مراکز دام ها قبل از عرضه، مورد معاینه، واکسیناسیون و سم پاشی قرار می گیرند.
پنج شنبه 4/8/1391 - 13:22
كودك

محققان معتقدند: «بوسه مادر» یک روش بی‌خطر و موثر برای خارج کردن اشیاء از حفره‌های بینی کودکان محسوب می‌شود.

 

گیر کردن اشیاء کوچکی مانند دکمه، مهره‌های کوچک، دانه‌ها، سنگ، دستمال کاغذی یا تکه‌های غذا در بینی کودک یکی از بزرگترین گرفتاری‌های والدین است که در برخی موارد حتی منجر به انجام اعمال جراحی می‌شود.

تیم تحقیقاتی مرکز پزشکی Buxted انگلیس به سرپرستی دکتر «استفانی کوک»، هشت تحقیق مختلف شامل روش‌های بکار رفته برای خارج کردن اشیاء از بینی کودکان را مورد بررسی مجدد قرار دادند.

این مطالعات شامل 154 مورد گیر کردن اشیاء خارجی در حفره بینی کودکان یک تا هشت ساله بود که در 93 مورد روش «بوسه مادر» موثر واقع شده است.

این روش نخستین بار در سال 1965 میلادی توسط پزشک عمومی به نام «ولادیمیر سیتوبور» مطرح شد.

روش «بوسه مادر» توسط پرستاران و کادر پزشکی قابل انجام بوده و می‌تواند در فواصل زمانی مختلف تکرار شود و در صورت عدم نتیجه بخش بودن می‌توان از روش‌های دیگر استفاده کرد.

در این روش دهان بر روی دهان باز کودک قرار داده شده و حفره بینی کودک با انگشت نگه داشته می‌شود؛ با ورود فشار هوا به داخل دهان و عبور از مجاری بینی، شیئ با فشار از داخل حفره به خارج پرتاب می‌شود.

روش «بوسه مادر» برای خارج کردن اشیائی که حفره بینی را کاملا مسدود می‌کنند بسیار موثرتر از مواردی است که امکان رد و بدل شدن هوا وجود دارد.

خطر اصلی در این روش امکان صدمه دیدن پرده گوش یا راه‌های هوایی در اثر افزایش ناگهانی فشار هوا است، اگرچه هیچ موردی از بروز این صدمات در تحقیقات گزارش نشده است.

محققان توصیه می‌کنند که با توجه به ترس کودکان در سنین کم از روش‌های غیر معمول، باید پیش از انجام این کار به کودک آگاهی و اطمینان لازم داده شود.

«بوسه مادر» یک روش بی‌خطر و موثر در خط اول درمان برای خارج کردن یک شیئ از حفره بینی کودک محسوب می‌شود که می‌تواند از روش‌های تهاجمی مانند استفاده از قلاب، فورسپس (انبر دستی) یا مکنده و در برخی موارد نیاز به بیهوشی عمومی جلوگیری کند.

پنج شنبه 4/8/1391 - 2:2
آموزش و تحقيقات

بسیاری از افراد از عکس های خود راضی نیستند یا دست کم تصور می کنند عکس هایی که از آنها گرفته شده زاویه مناسبی ندارند.

به گزارش بست نیوز افراد در مورد صداهای ضبط شده خودشان همین عقیده را دارند.

بررسی ها نشان می دهد از آن جا که صدایی که ما از خودمان می شنویم حاصل ترکیب صداهای هدایت شده توسط هوا و صدای هدایت شده به گوشمان از طریق استخوان و سینوس های سرطان است پس صدای دریافتی تا حد زیادی با صدایی که دیگران تنها از طریق هدایت هوایی می شنوند تفاوت دارد.

گفتنی است در مورد عکس پاسخ را می توان تنها در یک کلمه خلاصه کرد: آینه!

علت اینکه عکس هایمان به نظرمان عجیب اند و تصور می کنیم با خودمان شباهت کمی دارند این است که ما پیوسته برای دیدن خودمان از آینه استفاده می کنیم.

روانشناسان در جریان تحقیقی دریافتند که اشخاص همواره به عکس هایی که مطابق تصویر آینه ای هستند علاقه بیشتر دارند.

براساس پدیده ی مواجهه انحصاری اشخاص تنها بر اساس مواجهه تکراری با یک چیز ترجیحی نسبت به آن پیدا می کنند این چیز می تواند یک صدای تکراری، نقاشی تکراری و یا کلمات تکراری باشد.

گزارش ها نشان می دهد حس بدی که شما بعد از دیدن تصاویر غیر آینه ای تان پیدا می کنید در اشخاص دیگر وجود ندارد و آن ها چون به دیدن تصاویر آینه ای شما عادت ندارند ممکن های شما را طبیعی و شبیه خود واقعی تان می بینند.

به عنوان توصیه برای گرفتن یک عکس مطابق با تصویر آینه تان خیلی تلاش نکنید چون وقتی این عکس را گرفتید و دوستانتان آن عکس را مشاهده کردند به شما خواهند گفت: اصلا شبیه خودتان نیفتاده اید.
پنج شنبه 4/8/1391 - 1:58
بهداشت روانی

به آسمان ابری پاییز كه نگاه می‌كند، چشمش كه به برگ‌های زرد و نارنجی كف پیاده‌رو می‌افتد؛ خش‌خش زیر پایش را كه می‌شنود و كوچ پرنده‌ها را كه در آسمان می‌بیند، غصه‌اش می‌گیرد و از این‌كه دوباره چند ماهی باید منتظر باشد تا بهار و تابستان از راه برسد، دلگیر می‌شود.

 

انگار با رسیدن پاییز خسته و خواب‌آلود شده و حوصله هیچ‌كس و هیچ‌چیز را ندارد؛ فقط دوست دارد تنها باشد و دست و دلش به هیچ كاری نمی‌رود؛ اما مگر كار هم تابستان و پاییز می‌شناسد؟ مگر در پاییز قطار زندگی از حركت می‌ایستد؟ اصلا پاییز كه فصل رنگ‌هاست؛ رنگ‌هایی پر از زندگی؛ پس چرا او افسرده می‌شود؟ همه اینها را می‌داند اما سال‌هاست با این مشكل كنار آمده و با آن زندگی می‌كند.

پذیرفته كه پاییز برای او فصل دلگیری، دلتنگی و غم و غصه است؛ در حالی كه متخصصان می‌گویند گروهی از افراد هم در فصل بهار و تابستان این شرایط را دارند و احساس افسردگی می‌كنند، پس چاره چیست؟ چطور باید بدون این‌كه مشكلی ایجاد شود، این روزهای دلگیر را سپری كرد؟

روانپزشكان و روان‌شناسان براین باورند كه برخی افراد در ماه‌ها و فصل‌های خاصی از سال از علائم افسردگی رنج می‌برند؛ نشانه‌هایی كه دائم نیست و با تغییر فصل فروكش می‌كند.

دكتر بهروز بیرشك، روان‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفت‌وگو با جام‌جم درباره افسردگی‌های فصلی می‌گوید: افسردگی فصلی یكی از اختلالات خلقی است كه برخی از افراد در طول زندگی آن را تجربه خواهند كرد. در چنین شرایطی فرد ممكن است در فصول خاصی متوجه تغییرات روحی و خلقی شود و احساس كند نسبت به سایر فصل‌ها بی‌حوصله‌تر و بی‌حال‌تر شده و ‌انگیزه‌ كافی برای انجام كارهایش ندارد. همچنین زمانی كه از خواب بیدار می‌شود احساس كسالت، خستگی و خواب‌آلودگی داشته و هرقدر هم خوابیده باشد، تصور می‌كند كافی نبوده است.

روان‌شناسان معتقدند خُلق پایین این افراد در روابط اجتماعی و عملكرد روزانه‌شان هم تاثیر می‌گذارد تا آنجا كه گاهی احساس می‌كنند بشدت عصبی هستند و فشارهای روحی‌شان افزایش یافته است. آن‌طور كه دكتر بیرشك می‌گوید، این مساله میان خانم‌ها شایع‌تر بوده و جوانان نیز بیشتر در معرض آن قرار دارند.

مراقب پاییز باشید

بروز اغلب بیماری‌ها و مشكلات جسمی و روحی به زمان خاصی وابسته نیست و هر روز و هر لحظه ممكن است ما را غافلگیر كند اما در این مورد، باید حواستان را حسابی جمع كنید وگرنه هر سال غافلگیر خواهید شد، چون افسردگی فصلی برای بسیاری از افراد، هر سال در زمان خاصی نمایان شده و باعث بروز احساسات مشخصی می‌شود.

دكتر بیرشك با اشاره به این موضوع، یادآور می‌شود: چنانچه برای فردی هر سال و در زمان مشخصی چنین حالات و احساساتی ایجاد شود، می‌توان احتمال بروز افسردگی فصلی را مطرح كرد.

بسیاری از ما عادت كرده‌ایم پاییز را فصل افسردگی، بی‌حوصلگی و رخوت بدانیم، در حالی كه متخصصان می‌گویند ممكن است افراد مختلف در زمان‌های متفاوتی این حس را تجربه كنند بنابراین نباید چنین تصور كرد كه فقط در فصل‌های پاییز و زمستان افسردگی فصلی، خود را نشان می‌دهد.

این روان‌شناس با اشاره به این مطلب، می‌افزاید: بروز افسردگی فصلی در پاییز و زمستان شایع‌تر است، ولی درصد كمتری از افراد هم ممكن است در فصل‌های دیگر مانند تابستان چنین حالت‌هایی را داشته و افسردگی را تجربه كنند.

چرا افسرده می‌شویم؟

خیلی‌ها قبول كرده‌اند كه پاییز فصل غم خوردن و غصه‌دار شدن است و حتی اگر بخواهیم، در این فصل نمی‌توانیم شاد باشیم. در مقابل، گروهی هم هستند كه در این فصل از سال نسبت به فصول دیگر احساس بهتری دارند و زندگی شادتری را می‌گذرانند؛ پس بهتر است باور كنیم پاییز به‌تنهایی عامل ایجاد افسردگی و مشكلات خلقی نیست و باید به دنبال یافتن عامل دیگری باشیم.

دكتر بیرشك درباره عوامل موثر در ایجاد افسردگی فصلی، می‌گوید: نظریه‌های مختلفی در این مورد مطرح شده است، ولی هنوز علت دقیق و اصلی این مساله مشخص نیست. برخی می‌گویند انتقال‌دهنده‌های عصبی كه وظیفه انتقال مواد شیمیایی مغز را به سایر بخش‌ها برعهده دارند، در این فصل‌ها دچار تغییرات خاصی می‌شود و همین مساله منجر به بروز احساس افسردگی و ایجاد خلق‌وخوی پایین این افراد خواهد شد. گروه دیگری نیز براین باورند كه تغییر تابش نور خورشید، عاملی برای ایجاد چنین احساساتی است.

به گفته این عضو هیأت علمی دانشگاه، بروز چنین حالت‌هایی حتی ممكن است روی غذا خوردن افراد هم تاثیر بگذارد و باعث شود علاقه‌شان به مصرف مواد غذایی خاصی مانند قندها افزایش یابد؛ پس نكته مهم این است كه در این دوران هم نباید در مصرف مواد غذایی افراط شود و همیشه باید تعادل را حفظ كرد.

این افسردگی دائمی نیست

خیلی از كسانی كه در فصل خاصی دچار افسردگی می‌شوند، نگرانند و نمی‌دانند راه‌حل این مشكل چیست؛ آنها تصور می‌كنند در مدتی كه افسرده و بی‌انگیزه هستند، باید با شرایط كنار بیایند؛ یا به بیان دیگر شرایط موجود را بپذیرند.

دكتر بیرشك با تاكید بر این‌كه افسردگی فصلی مشكل خاصی به حساب نمی‌آید، یادآور می‌شود: كسانی كه با این مساله روبه‌رو هستند، نباید نگران باشند، چون افسردگی فصلی مشكل حادی نیست؛ فقط كافی است علائم را بشناسید و قبل از این‌كه چنین شرایطی پیش بیاید یا پیشرفت كند، به فرد متخصص مراجعه كنید و به فكر برطرف كردن آن باشید.

به گفته وی، متخصصان می‌توانند به كمك درمان‌های دارویی یا با استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات خاصی، مشكل را حل كنند. این روان‌شناس به افرادی كه دچار افسردگی فصلی می‌شوند، توصیه می‌كند: اگر به این امكانات دسترسی ندارید، باید سعی كنید در طول روز بیشتر از خانه خارج شوید و مدتی در معرض نور خورشید قرار بگیرید.

همچنین بهتر است هنگامی كه در خانه هستید، كنار پنجره بنشینید و پرده را كنار بزنید تا نور بیشتری وارد خانه شود. استفاده از یك برنامه ورزشی منظم و متناسب را هم فراموش نكنید و با وجود خلق پایین و احساس ضعف و بی‌حوصلگی، به هر میزان كه می‌توانید فعالیت‌ بدنی داشته باشید.

پنج شنبه 4/8/1391 - 1:56
سلامت و بهداشت جامعه

 

شاید شما هم جزو آن دسته از مردم، بویژه جوان‌ترهایی باشید که گهگاه با به صدا درآوردن انگشتان دست، گردن یا مهره‌های کمرشان، اصطلاحا قلنجشان را می‌شکنند.

 

شاید دیده باشید کسانی را که این کار را پیوسته و مدام انجام می‌دهند. اگر خودتان هم جزو این افرادید، خوب است در‌این‌باره بیشتر بدانید:

در سال 1971 میلادی دو دانشمند آلمانی به مفصل سوم بین انگشت و کف دست نیرویی کششی وارد آوردند و با مشاهده شکل‌گیری حباب‌هایی از گاز در این آزمایش ثابت کردند که فشار بر مفاصل یاد شده سبب آزاد شدن گاز Co2 می‌شود.

وارد آمدن نیروی کششی بین سطوح مفصل سبب افزایش حجم آن و کاهش فشار مایعی می‌شود که درون مفصل است. این کاهش به خروج گاز درون مفصل و ایجاد حباب می‌انجامد.

وارد آوردن فشار بخصوص با شکستن قلنج سبب حرکت مایع درون مفصل به قسمت‌هایی می‌شود که زیر فشار کمتر باشد.

صدای حاصل از شکستن قلنج به سبب خوابیدن یا ترکیدن همین حباب‌های گاز در جریان حرکت مایع درون مفصل است.

شکستن قلنج کمر، گردن و بخصوص انگشت‌ها برای رفع خستگی، شاید موجب احساس راحتی شود، اما عارضه ساییدگی زودرس مفصل‌ها را به دنبال خواهد آورد.

با اولین نشانه‌های ساییدگی، درد و التهاب مفاصل بویژه در انگشت‌ها و گردن که حساس‌تر از مهره‌های کمر هستند شروع خواهد شد. در میان انگشتان دست، انگشت شست بیش از انگشتان دیگر در معرض خطر است.

چرخش ناگهانی در ناحیه گردن و بویژه کمر هم بسیار خطرناک قلمداد شده، آسیب‌های ستون فقرات و عضلات گردن را شدیدتر می‌کند.

شکستن قلنج به سبب ایجاد حس راحتی و رفع موقت خستگی، ممکن است سبب تکرار و عادت به انجام عمل شود. تکرار و عادت، افزون بر ایجاد اختلال وابستگی روانی، خرابی‌ها و آسیب‌های مفصلی را زودتر و شدیدتر پیش می‌آورد.

تا آنجا که می‌توانید از شکستن قلنج مفاصل‌تان خودداری کنید.

پنج شنبه 4/8/1391 - 1:54
اخبار
گروهی از دانشمندان در تلاش برای ساخت واکسن های عددی و دیجیتالی هستند تا افراد خودشان بتوانند آنها را از رایانه هایشان دانلود کنند و با یک چاپگر سه بعدی زیستی بسازند.

 

بر این اساس در آینده افراد می تواند واکسن های سالانه آنفلوانزا را خودشان در خانه بسازند.

 

کرگ ونتر متخصص ژنتیک و مجری این تحقیقات، گفت: تصور کنید بتوانید واکسن و یا داروهایتان را از طریق رایانه و در منزل خودتان دانلود کنید. این آینده خیلی دوری نیست و احتمال اپیدمی را از بین می برد.

ونتر که به دلیل کمک به تعیین توالی ژنوم انسان، دانشمند شناخته شده است در کنفرانس تبادل بهداشت در نیویورک گفت: همکاران دانشمندش در حال آزمایش نسخه ای از یک تله پورتر زیستی هستند.

ونتر این وسیله را به عنوان یک چاپگر سه بعدی برای DNA یا یک چاپگر سه بعدی برای حیات توصیف کرد که می تواند پایه های DNAیا حروف را بر اساس را طرح دیجیتالی به هم وصل کند.

ونتر اذعان کرد جدا از دشواری های فنی، اگر قرار باشد واکسن های قابل چاپ به حقیقت بپیوندند باید بر موانع نظارتی غلبه کرد و از سد نگرانی های ایمنی گذشت.

وی تاکید کرد: ما ایمیل های ویروسی زیادی دریافت می کنیم ممکن است افراد داروهای نادرست بسازند و برای سود آنها را بفروشند مشکلاتی از این دست همیشه وجود دارد.

در همین کنفرانس ونتر گفت وی همچنین بر روی ساخت یک تله پورتر زیست شناختی کار می کند که می توان آن را به مریخ فرستاد تا به دنبال DNAمریخی بگردد و توالی اینDNA  را برای شبیه سازی به زمین بفرستد.

پنج شنبه 4/8/1391 - 1:51
اخبار
تحقیقات جدید محققان در دانشگاه یوتا نشان می دهد که نقش مادربزرگها در خانواده علتی برای افزایش طول عمر انسانها است.

 

شبیه سازیهای انجام شده نشان می دهد که مادربزرگها در افزایش طول عمر افراد خانواده نقش دارند و این امر توسط محققان به واسطه مقایسه طول عمر شامپانزه ها و سایر میمونهای صورت گرفته است.

نتایج این تحقیق در مجله مقالات انجمن رویال B منتشر شده و از فرضیه مادربزرگها حمایت می کند. این فرضیه با هدف توضیح این که چرا جنس مونث انسان برخلاف سایر پستانداران طول عمر بشتری دارد،‌ مطرح شده است. شاید مادربزرگها مسئولیت حفظ فرزندان خود را برعهده می گیرند و این امکان را برای فرزندان خود فراهم می آورند که فرزندان بیشتری به دنیا آورند.

خانواده هایی که دارای مادربزرگ هستند دارای یک مزیت ژنتیکی بوده که موجب افزایش طول عمر آنها نیز می شوند.

کریستن هاوکس مردم شناس دانشگاه یوتا به این فرضیه علاقمند شد و درحالی که مردم بومی Hadza در تانزانیا را مورد بررسی قرار داد اظهار داشت که در این جامعه زنانی که دوره یائسگی خود را پشت سرگذاشته اند سخت کار می کنند.

وی افزود: بهره وری شگفت انگیز اقتصادی این زنان سالخورده مسئله ای بود که ما را کاملا شگفت زده کرد.

زنان سالخورده این قبیله کارهای دشواری را با سرسختی انجام می دهند که برای جوانان بسیار دشوار است. این محقق و همکارانش به این نتیجه رسیدند که سلامت و موفقیت کودکان در این قبیله به کار سخت مادرانشان مرتبط است و تا زمانی که مادر صاحب بچه بعدی شود، در این زمان است که مسئولیت سلامتی و موفقیت کودکان به عهده مادربزرگهایشان گذاشته می شود.

کریستن هاوکس تنها محققی نیست که درباره داشتن مادربزرگ تحقیقاتی انجام داده است. در سال 2008 نقدی درباره یک تحقیق در مجله تکامل و رفتار انسان منتشر شده بود که نشان می داد، مادربزرگهای مادری در بقای کودکان نقش دارند و حتی امروز، والدینی که رابطه نزدیکی با فرزندان خود دارند انتظار بیشتری برای نوده دار شدن دارند.

هاوکس و همکاران برای آزمایش فرضیه نقش مادربزرگ در افزایش طول عمر با یک مدل ریاضیاتی کار خود را شروع کردند که نشاندهنده یک جامعه 1000 نفر از مردان و زنانی بود که طول عمر آنها به اندازه میمونهای کمتر از 20 سال بود.

وقتی آنها نقش مادربزرگ را در این مدل تعریف کردند که می توانست از کودکان در این جمعیت نگهداری کند، متوجه شدند که طول عمر افراد به شکل قابل توجهی افزایش یافته است به طوریکه افراد این جامعه می توانند تا 40 سالگی عمر کنند.

محققان به این نتیجه رسیدند که تغییرات جوی و مسائل بوم شناختی در دوره های اول تاریخ انسان موجب شده که کودکانی که از شیر گرفته می شدند به سختی می توانند دوام بیاورند چرا که در این میان مادرانشان در مسئله تولد فرزندان جدید تمرکز کرده بودند، در این شرایط مادربزرگها نقش مهمی را برای فراهم کردن غذا و نگاهداری از این کودکان ایفا کردند
پنج شنبه 4/8/1391 - 1:50
دنیای گیاهان و حیوانات
دانشمندان کشف کرده‌اند که مغز زنبورها سریع‌تر از تمام رایانه‌های جهان است.

به گزارش فارس، مغز زنبور که کوچک‌تر از نوک سوزن است، چنان سریع عمل می‌کند که بنا به گفته دانشمندان می‌تواند در یک ثانیه یک میلیون عملیات را تجزیه و تحلیل کند و انجام دهد و این بدان معناست که مغز زنبورها از هر رایانه‌ای در جهان سریع‌تر عمل می‌کند.  .



همچنین دانشمندان دریافته‌اند که زنبورها برای مشاهده و دیدن اشیا و محیط از اشعه ماورای بنفش استفاده می‌کنند که دارای امواج کوتاهی است و این موجب می‌شود تا زنبورها اشیا را بسیار سریع‌تر از انسان‌ها ببینند و این به آنها اجازه می‌دهد تا هنگام پرواز و جستجوی غذا گل‌های دارای شهد را بیابد. 

 تصاویر گرفته شده از چشم زنبورها نشان می‌دهد که چشم این حشره متشکل از 30 لنز نوری فوق العاده است. به همین دلیل دانشمندان درصدد ساخت دوربین‌هایی بسان چشم زنبور هستند.  

 چشم زنبور متشکل از هزاران لنز کوچک شش گوشه‌ای است و دانشمندان دریافته‌اند، این ساختار چشمی زنبور به آن کمک می‌کند که ماورای جنگل‌ها را ببیند و مانع برخورد خود با اشیا به ویژه برخورد با پرندگان دیگر شود.

پنج شنبه 4/8/1391 - 1:46
عقاید و احکام
به گزارش «شیعه نیوز»،، کعبه با نامهای خانه خدا، بیت الله الحرام، بیت العتیق و بیت الحرم در مکه قرار دارد که برای همگان به ویژه مسلمانان از اهمیت خاصی برخوردار است. بنا بر آیاتی از قرآن و روایات در آغاز آفرینش که سراسر زمین را آب فرا گرفته بود، نخستین خشکی که آفریده شد زمین زیر کعبه بود که خشکی‌های دیگر از آن گسترده شد. بر اساس روایات اسلامی، کعبه را ابتدا حضرت آدم ساخت و سپس حضرت ابراهیم به کمک پسرش اسماعیل آن را تعمیر و بازسازی کرد.

کعبه در زمان رسول خدا و قبل از بعثت، توسط قریش و با همکاری رسول خدا، بر اساس بنای اولیه ابراهیم دوباره بازسازی شد.
 
ساختمان کعبه به شکل مربع مستطیل و دارای چهار ضلع است که هر ضلع آن را رکن می‌ نامند. به مجموع چهار ضلع ارکان کعبه می‌ گویند که سه رکن آن رکن یمانی، رکن شامی و رکن عراقی نام دارند. ساختمان کعبه 85 / 14 متر ارتفاع، 58 / 11 متر طول و 22 / 10 متر عرض دارد.
 
بنای کعبه از سنگهای سیاه و سختی ساخته شده که پرده سیاهی بر روی آن قرار دارد. می گویند نخستین بار حضرت اسماعیل  پرده ای بر کعبه کشید و بعدها قریش نیز چنین کردند و پرده ‌داری، منصبی ویژه برای آنان محسوب شد. اکنون نیز آن پرده به صورتی خاص بافته و بر روی کعبه نهاده می‌شود. گفتنی است تولیت و مناصب کعبه هنوز باقی است.
 
این سنگها از زمان بنای کعبه از سال 1040 هجری قمری تا به امروز بر جا مانده، به طوری که بزر‌گترین آنها با طول و عرض و ارتفاع 190، 50 و 28 سانتیمتر و کوچکترین آنها با طول و عرض 50 و 40 سانتیمتر است. پایه‌های آن از سرب مذاب ساخته شده و بنایی مستحکم و استوار است.
 
برای اولین بار در چوبی توسط قریش، برای کعبه، در محل فعلی که بالاتر از زمین قرار دارد نصب شد. پیش از بنای قریش، کعبه دو در داشت: یکی در ناحیه شرقی ( محل در فعلی) و دیگری در ناحیه غربی، که از یکی وارد و از دیگری خارج می‌ شدند. اما قریش تنها در ناحیه شرقی آن دری نصب کرد. بعدها عبدالله ابن زبیر در دیگر را گشود که به وسیله حجاج بن یوسف بسته شد و اکنون همان یک در باقی مانده ‌است. ساختمان کعبه نیز از سال 1040 تا قرن اخیر تعمیر نشده بود، ولی در سال 1377 قمری و سپس 1417 قمری در آن تعمیراتی صورت گرفت.
 
سقف کعبه به صورت دو سقفی است که با سه پایه چوبی که در میانه آن در یک ردیف قرار گرفته، نگهداری می‌شود، اطراف آن سنگهای مرمر نصب شده و در کنار آن پلکانی قرار دارد که برای رسیدن به سقف بالایی تعبیه شده ‌است. آخرین در کعبه که از چوب ساج و نقره خالص است و با طلا و جواهرات مزین شده، در دوران سعودی تعویض شده‌ است.
 
کعبه از جمله اماکنی است که به علت قداستی که دارد، امکان تصویربرداری از داخل آن وجود ندارد، در واقع عدم تصویربرداری و عکس انداختن از داخل کعبه به قداست و احترام به خانه خدا باز می گردد که از ورود دستگاههای تصویربرداری ممانعت به عمل می آورند.
 
خانه خدا تنها در دو مناسبت در سال چون ماه شعبان و پیش از موسم حج باز می شود تا طی یک مراسم رسمی با آب زمزم و گلاب ناب کاشان شستشو داده شود یا در برخی از مناسبتهای رسمی دیگر که پادشاهان، سفیران، وزیران و رؤسای کشورهای مختلف می آیند، این در برای آنها باز می شود. طی این مراسم رسمی و یا زمان ترمیم و بازسازی خانه خدا تعدادی عکس از داخل آن گرفته شده است.
 
آنچه از این تصاویر بر می آید این است که کعبه از داخل چندان چراغانی نیست و برق کشی نشده است. در دیوارهای داخلی آن 15 فانوس قدیمی آویزان است. فضای داخل کعبه تنها گنجایش نماز خواندن 50 تا 60 نفر را دارد.
 
همچنین کتابهایی در این راستا نوشته شده و به عکس برداری و تصویربرداری از خانه خدا اشاره کرده اند، اما به طور کلی همه اینها به قداست و ممانعت از کشف جلالت و عظمت خانه خدا باز می گردد تا همچنان اسرار کعبه پوشیده بماند. چرا که برخی معتقدند که این عکسها احترام به خانه خدا را از بین می برد.
 
البته ریاست خانه خدا نیز اجازه تصویربرداری و عکس گرفتن از خانه خدا را نمی دهد. این موضوع اگر چه نه از نظر شرعی و نه دینی مانعی ندارد، اما اعتقاد به حفظ ارزش و قداست خانه خدا هر گونه تصویربرداری از آن را غیر مجاز اعلام کرده است.
 
با این حال وزارت حج عربستان هرساله با صدور قانونی ممنوعیت تصویربرداری از داخل حرمین شریفین و صحن آنها را اعلام می کند و از شرکتهای دارای مجوز این وزارتخانه می خواهد تا زائران خانه خدا را نسبت به ممنوعیت فیلمبرداری، تصویربرداری و عکاسی با هر وسیله ای آگاه کنند.
 
طی قانون این وزارتخانه آمده است: ممانعت از فیلمبرداری، تصویربرداری و عکاسی از حرمین شریفین و صحن آنها با وسایل مختلف به منظور حفظ قداست این اماکن مقدس است و با این کار سعی می شود جو عبادی و بندگی پروردگار برای کسانی که به زیارت خانه خدا و مسجدالنبی آمده اند، فراهم شود. تصویربرداری از داخل حرم شریف منجر به تشویق، ازدحام و نگرانی می شود.
 
در ادامه این قانون آمده است: روزنامه ها، خبرگزاریها و رسانه های گروهی وظیفه دارند تا حجاج را آگاه کنند و با نصب پوستر و توزیع بروشورهایی در اماکن اسکان زائران، آنها را نسبت به این امر اقدام کنند.

منبع : مهر به نقل از خبرگزاری های عربستان
پنج شنبه 4/8/1391 - 1:39
عقاید و احکام

 

فلیپ سندروس، اگر فوتبالیست نمی شد حتما روحانی کلیسا می شد اما حالا در روزهای اوج شهرت و عضویت در تیم ملی سوییس و توپ زدن در فولهام انگلیس، تحصیلاتش را در رشته ادیان به پایان رسانده و با دختری از ایران آشنا شده که دریچه ای جدید را به رویش گشوده است. همسر فعلی فیلیپ سندروس، دختری تهرانی و از سادات است که فیلیپ، اسلام شیعی او را دینی دوست داشتنی یافته و به شیعه گرویده است. امام مرکز اسلامی منچستر، فردی است که به فیلیپ در درک اسلام و تشیع کمک کرده است. او نقش همسر فیلیپ را در شیعه شدنش مهم می داند و معتقد است، غیرمسلمانان در ابتدا می خواهند اسلام بیاورند و خیلی تفاوت شیعه و سنی را نمی دانند و مذهب آنها به آشنا شدن و مواجهه آنها با اولین مسلمان بستگی دارد.
حجت الاسلام و المسلمین بدیعی، امام مرکز اسلامی منچستر که فیلیپ سندروس بازیکن سابق آرسنال را انسانی بسیار متواضع معرفی می کند، در گفت وگو با شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) بیان می کند: فیلیپ پس از آشنایی با اسلام به تشیع روی آورد و قرار است سفری به ایران داشته باشد. او برنامه های اسلامی اش را به طور مرتب دارد و کتاب های لازم و مورد نیاز برایش ارسال شده است.
به گفته بدیعی، خانواده فیلیپ خانواده ای مسیحی و معتقد هستند که در این میان فیلیپ به اسلام گرایش پیدا کرده است.
امام مرکز اسلامی منچستر، اولین مواجهه غیرمسلمانان با مسلمانان را در آشنایی آنها با اسلام و انتخاب گرایش و مذاهب آنها مهم می داند و معتقد است که بیشتر تازه مسلمانها اسلام را به همان شکلی یاد می گیرند که اولین بار با آن مواجه شده اند بنابراین شیعه یا سنی بودن اولین مسلمانی که از او تاثیر می پذیرند در گرایش افراد به این مذاهب نقش دارد.
او درباره سیر گرایش به اسلام در غرب، به حوزه فعالیت خود در منچستر و حومه آن اشاره می کند و به شفقنا می گوید: با وجود تبلیغات منفی زیاد و اسلام هراسی موجود، گرایش به اسلام، نسبت و وضعیت خوبی دارد.
او افرادی که در غرب به اسلام گرایش پیدا کرده اند را افرادی با سطح تحصیلات بالا معرفی می کند و به جایگاه اجتماعی برخی از افرادی که به شیعه گرویده اند، اشاره می کند که در سطح استادان مشهور دانشگاه در رشته های خود هستند.
بدیعی، پروفسور علی هوگو، استاد زمین شناسی را که در منچستر مسلمان شده است از جمله افراد سطح بالایی می داند که با علم و آگاهی به تشیع گرویده اند و اشاره می کند به سفر این استاد به ایران و زیارت مشهد مقدس و بازدید از اصفهان.
او با بیان اینکه قریب یکصد تن از افراد رشته های مختلف در منچستر به مذهب تشیع گرویده اند، این آمار را در شرایط تبلیغات منفی و فشارهای مختلف در غرب علیه مسلمانان خوب می داند و می گوید: پایین ترین میزان تحصیلات در میان مسلمانان جدید منچستر، جوانی است که هنوز در کالج تحصیل می کند.
بدیعی با وجود اینکه کارهای انجام شده را بسیار خوب توصیف می کند اما تاسیس مرکزی برای تازه مسلمانان را ضروری می داند. او می گوید: با توجه به فرهنگ متفاوت این افراد با دیگر مسلمانان مقیم، تاسیس مرکزی ویژه ی آنها کمک می کند که راحت تر و بهتر برنامه های دینی خود را دنبال کنند.
امام مرکز اسلامی منچستر درباره دامنه ی تبلیغات اهل تسنن نسبت به تبلیغات تشیع در غرب بیان می کند: از نظر جمعیت، تعداد اهل تسنن در غرب بیشتر هستند و سابقه مهاجرت آنها و مراکز اسلامی آنها هم بیشتر است بنابراین به دلیل سابقه حضور در غرب و کثرت مراکز اسلامی شان، سازماندهی بیشتری دارند و در بحث تبلیغ گسترده تر عمل می کنند.
او می گوید که در مرکز اسلامی منچستر بیشتر به دنبال راه اندازی موسسه ای برای تازه مسلمانان هستند چون نیازهای آنها به گونه ای است که باید برنامه ها و مراسم متفاوت برایشان در نظر گرفت.
بدیعی همچنین به مشکلات موجود در انتشار کتاب های مورد نیاز این افراد اشاره می کند و از این مشکلات با عنوان فقر در انتشار کتب لازم تعبیر می کند.
امام مرکز اسلامی منچستر به موضوع گرویدن مخفی به اسلام نیز اشاره می کند و می گوید: افراد و شخصیت هایی مهم و مشهور به تشیع روی می آورند اما علاقه ای به اعلام شدن آن ندارند و در این زمینه ملاحظاتی دارند که بخشی از این ملاحظات خانوادگی است و بخشی ملاحظات، مباحث دیگر را شامل می شود.
او به جلساتی با تازه مسلمانان اشاره می کند که تلاش داشته در جریان پرسش های آنها قرار گیرد و دلیل گرایش آنها به اسلام را بررسی کند. بدیعی معتقد است که در راه تبلیغ تشیع هنوز در ابتدای راه هستیم.

 

پنج شنبه 4/8/1391 - 1:37
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته