• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 468
تعداد نظرات : 286
زمان آخرین مطلب : 3892روز قبل
تغذیه و تناسب اندام
نحوه استفاده از هرم غذائی | رژیم غذایی

 

 نحوه استفاده از هرم غذایی :
هر فرد با در نظر گرفتن میزان انرژی مورد نیاز خود ( كه باتوجه به سن , جنسیت , جثه و میزان فعالیت وی قابل تخمین می باشد ) باید روزانه سهم مشخصی از هر یك از این گروه های غذایی را دریافت نماید.
بر اساس بررسی های آكادمی ملی علوم آمریكا , افراد را بر اساس میزان انرژی مورد نیاز روزانه به طور كلی در سه گروه عمده می توان طبقه بندی كرد :
گروه 1600 كالری : اغلب افراد این گروه را خانم هایی كه فعالیت فیزیكی چندانی ( نظیر خانم های خانه دارد ) و افارد سالمند تشكیل می دهند .
گروه 2200 كالری : افراد این گروه را كودكان , دختران جوان , خانم های فعال و آقایانی كه فعالیت فیزیكی چندانی ندارند ( نظیر آقایان كارمند ) تشكیل می دهند .
گروه 2800 كالری : پسران جوان , آقایان فعال و بعضی از خانمهای بسیار قعال در این گروه جای دارند .
در هرم غذایی تصویر , طیفی از گروههای غذایی پنج گانه نمایش داده شده است , بدیهی است كه هر شخصی دست كم باید روزانه دریافت نماید .
میزان سهم در گروهای مختلف متغیر است , به عنوان مثال :
در گروه غلات یك كف دست نان (سی گرم ) یا د قاشق غذاخوری بزرگ برنج پخته یا یك عدد سیب زمینی كوچك (نود گرم) یا یك عدد كیك یزدی كوچك ( چهل و پنج گرم ) یك سهم محسوب می شود . هر سهم غلات در حدود هفتاد و پنج الی هشتاد كالری انرژی تولید می كند .
در گروه لبنیات یك لیوان شیر یا ماست یا دولیوان دوغ یك سهم به شمار می آیند كه حدود صد و ده الی صد و بیست كالری انرژی تولید می كنند .
در گروه میوه ها یك عدد میوه كوچك یا متوسط یا نصف لیوان آبمیوه یا یك چهار لیوان میوه خشك یك واحد در نظر گرفته می شود كه عفتاد و پنج كالری انرژی آزاد می كند .
در رگوه گوشت سی گرم از هر نوع گوشت یا یك عدد تخم مرغ یك سروینگ به شمار میرود كه حدود هفتاد و پنج كالری انرژی آزاد می كند .
كمترین كالری مربوط به گروه سبزی ها است كه نصف لیوان سبزی پخته یا یك لیوان خام آن تنها بیست تا بیست و پنج كالری آزاد می كند . از این رو مصرف زیاد آن در رژیم چاقی به علت كالری كم و فیبر زیاد توصیه توصیه می شود .
در واقع هرم غذایی اصول تغذیه صحیح را بیان می كند . به عنوان مثال چربی ها شیرینی جات و غذاهای سرخ شده كه فاقد ارزش غذایی هستند در راس هرم قرار می گیرند , یعنی باید به كمترین میزان مصرف شوند .

چهارشنبه 12/8/1389 - 21:22
آشپزی و شیرینی پزی
بیسکوئیت های ادویه دار | کیک و شیرینی



مواد لازم برای کیک :

دارچین ,هل ,میخك         1/2قاشق چایخوری
رنده پوست پرتقال و لیمو         1قاشق سوپخوری
خلال بادام و كشمش        70 گرم از هر كدام
كره و شكر       2/3 پیمانه از هر كدام
عسل      125 گرم
نمك       1/8  قاشق چایخور
تخم مرغ       3 عدد
جوز هندی و زنجبیل       1/4  قاشق چایخوری
آرد         2 پیمانه
پودر كاكائو      1 قاشق سوپخوری
بیكینگ پودر       2 قاشق چایخوری
شكلات آب شده        100 گرم
مغز بادام ,مغزگردو,آلبالوخشك بی نمك       مقداری برای تزئین

طرز تهیه :

فر را روی حرات 350 درجه فارنهایت روشن كنید . رندة پوست پرتقال و لیمو و خلال بادام را با كشمش مخلوط كنید . كره را آنقدر با همزن برقی بزنید تا بصورت كرم در بیاید . شكر , عسل , تخم مرغ و نمك را با ان اضافه كنید و با همزن برقی بزنید تا كرم غلیظ بشود. ادویه جات , آرد , پودر كاكائو و بیكینگ پودر را به كرم اضافه كنید و در آخر پوست پرتقال , لیمو , بادام و كشمش را به مواد فوق الذكر اضافه نمائید و با قاشق چوبی یا لیسك مخلوط كنید . سپس خمیر را بر روی یك سینی فر كه روی آن كاغذ روغنی انداخته اید , پخش كنید و در طبقه وسط فر به مدت 20 الی 30 دقیقه قرار دهید تا پخته شود , سپس از فر بیرون آورده بگذراید سرد شود و بعد از خنك شدن بصورت مكعبهای كوچك , لوزی و مكعب مستطیل ببرید .

هر كدام از برش ها را مطابق سلیه خود را شكلات آب شده , بادام , گردو و آلبالو خشك تزئین كنید.

چهارشنبه 12/8/1389 - 21:21
نوشیدنی و دسرها
سالاد قارچ (2) | قارچ و طباخی



مواد لازم:
قارچ ریز خرد شده 1 لیوان
نخود آب پز 1 لیوان
ترب شیرین 1 عدد
پیاز کوچک و شیرین چند عدد
آب لیمو 1 قاشق غذاخوری
روغن زیتون 3 قاشق غذاخوری
جعفری خرد شده 1 فنجان
آب مرغ 1 فنجان

طرزتهیه :
ترب و پیاز را خرد کرده، روغن، آب لیمو و کمی نمک را افزوده همراه با نخود داخل آب مرغ می خوابانیم بهم زده سپس جعفری را اضافه کرده بعد از 10 دقیقه داخل بشقاب ریخته و تزئین می کنیم.

چهارشنبه 12/8/1389 - 21:19
نوشیدنی و دسرها
شربت سكنجبین | شربت و نوشیدنی



مواد لازم:
شكر= 5/2 كیلو
سركه سفید= نیم لیتر
نعناع تازه= چند شاخه
طرز تهیه :
7لیوان آب را با شكر مخلوط كرده و روی حرارت می گذاریم تا شكر در آب حل شود و همانطور كه روی حرارت است نعناع تمیز شده را با نخ می بندیم و در شكر و آب می گذاریم تا شربت قوام آید، بعد سركه را داحل شربت می ریزیم چند جوش كه زد شربت را از روی حرارت بر می داریم، بعد از اینكه شربت سرد شد، آن را صاف می كنیم؟ در شیشه ریحته و در جای خنك نگهداری می كنیم.

چهارشنبه 12/8/1389 - 21:18
نوشیدنی و دسرها



مواد لازم :

شکر ، آب ، یخ ، شیره تمرهندی

طرز تهیه :

شیره تمرهندی راباکمی شکردرآب فراوان حل کنید وبایخ درلیوان بریزید.

چهارشنبه 12/8/1389 - 21:16
شعر و قطعات ادبی

به لبهایت بگو چیزی نگویی

نفهمند که چقدر تشنه گلویی

دگر من تشنگی را دوست دارم

اگر که آب یعنی بی عمویی

 

سه شنبه 11/8/1389 - 15:49
سينمای ایران و جهان
برادران لومیر، در دسامبر ۱۸۹۵ دستگاهى را به راه انداختند که سینماتوگراف نام داشت. این دستگاه پیچیده عکس‌هاى متحرک را نشان مى‌داد. لومى‌یر با چرخاندن دستک آن عکس‌هاى متحرک را روى پرده‌اى سفید به نمایش مى‌گذاشتند. آنها پس از استقبال پاریسى‌ها از سینماتوگراف، نمایندگانى به کشورهاى مختلف فرستادند تا مردم آن کشورها را با این دستگاه آشنا کنند. اما ایران دورهٔ قاجار یکى از این کشورها نبود.  
 
   
   
 
 
 
 
   
   
 
 
  سینما زمانى‌که به سرزمین ما ایران رسید، اسباب‌بازى ملوکانه‌اى در دست شاه قاجار بود. و اگر سفر مظفر‌الدین‌شاه به فرنگ در شروع قرن مصادف با نمایش برادران لومیر نمى‌شد. سینما در ایران چه سرنوشتى پیدا مى‌کرد؟ مظفرالدین‌شاه سینماتوگراف را مى‌بیند و دستور خرید آن را مى‌دهد و به ایران مى‌آورد تا از آن به‌طور خصوصى استفاده کند و سینما در پس پردهٔ حرم باقى مى‌ماند. سینما را مظفرالدین‌شاه وارد مملکت کرد؛ اما نه به قصد خدمت به ملتش؛ بلکه در جهت ارضاى ذهن تنوع طلب و نوجویش.  
 
  چهار، پنج سال بعد از ورود خصوصى سینما به ایران نمایش فیلم توسط میرزا ابراهیم خان صحاف‌باشى که سفر به اروپا را تجربه کرده بود، علنى مى‌شود. صحاف‌باشى که با کاربرد سینما آشنا شده بود، آن‌را به میان مردم برد، این تاریخ (۱۹۰۵) براى نمایش فیلم در ایران سابقه‌اى آبرومند و هم‌عصر با اکثر کشورهاى پیشرفتهٔ جهان ارائه مى‌دهد. کار نمایش فیلم بعد از فقط یک ماه بهم مى‌خورد و صحاف‌باشى در پى گرفتارى‌هاى مالى دستگیر و سپس تبعید مى‌شود و سرانجام به هند مى‌رود و حرکتش ناتمام مى‌ماند.  
 
  بعد این باور بوجود آمد که کار سینما را باید خارجى‌ها برعهده گیرند و لذا فعالیت‌هاى سینمادارى را افراد غیر ایرانى شکل دادند. در کار فیلم‌سازى نیز وضع به همین منوال بود.  
 
  با انقلاب مشروطه مجدداً اولین مباشران سینما در ایران اسامى غیرایرانى داشتند: روسى‌خان (ایوانف)، آقایوف، اسماعیلوف، لوین و یاکوسبن. اولین ایرانى خالصى که نخستین فیلم ناطق را مى‌سازد، در آن‌سوى مرزها، در هند اجازهٔ کار پیدا مى‌کند.  
 
  از همان ابتدا، اقتباس و تقلید، ساختار سینماى ایران را دچار تشتت کرد و بنایى بدون استحکام، فکر، ذوق و سلیقه پى‌ریزى شد.  
 
  پیشگامان سینماى ایران هنر سینما را سال‌ها پیش در این ملک متولد ساختند، کسانى چون: آوانس اوگانیانس، عبدالحسین سپنتا، خان بابا معتضدی، ابراهیم مرادی، اسماعیل کوشان، محسن بدیع، احمد شیرازی، ساموئل خاچیکیان، مهدى امیرقاسم‌خانی، واهاک وارطانیان، آرمان، مسعود کیمیایی، ناصر تقوایی، داریوش مهرجویی، على حاتمی، بهرام بیضایی، نعمت حقیقی، فرخ غفاری، ابراهیم گلستان، عباس کیارستمی، امیر نادری، محمدعلى فردین، اسفندیار منفرزاده، بهروز وثوقی، روبیک منصوری، ناصر ملک‌مطیعی، سهراب شهید ثالث، پرویز کیمیاوی، محسن مخملباف، ابراهیم حاتمى‌کیا، رخشان بنى‌اعتماد، و انبوه زنان و مردان دیگرى که این هنر را کشف کردند، به بلوغ رساندند و گسترش بخشیدند.  
 
  در تمام این سال‌ها، سینما در هر دوره و زمانه‌اى به شکلى درآمد. گاه هنر ناب بود و گاه وسیلهٔ تبلیغ، گاه، اسباب تفریح و سرگرمى زمینه‌اى براى انتقال پیام. سینماى ایران در این سال‌ها انبوهى علاقمند را با خود همراه کرد.  
 
  امروزه دوربین و سینما که آن را صنعت تصویر نیز گفته‌اند، ابزارى است توانمند در دست هنرمندانى که مى‌کوشند به نگریستن معناى تازه‌اى ببخشند.
سه شنبه 11/8/1389 - 15:23
داستان و حکایت
دومرول دیوانه


 


روزی روزگاری، میان قوم «آغوز» پهلوانی بود که به او « دومرول دیوانه» می گفتند.

 


دومرول در کودکی نُه گاو نر وحشی را کشته بود.
 

 


او روی یک رودخانه خشک، پلی درست کرده بود و تمام کاروان ها و رهگذرها را مجبور می کرد از روی آن بگذرند. از هرکس هم که می گذشت، سی سکه ی نقره می گرفت. هرکس که از پل نمی گذشت و می خواست از راه دیگری برود، یک کتک جانانه نوش جان می کرد و چهل سکه می پرداخت.
وقتی دلیل این کار را از او می پرسیدند، می گفت:
« می خواهم پهلوان پر زوری پیدا شود و با من بجنگد تا او را بر زمین بزنم و آوازه پهلوانی ام در سراسر جهان بپیچد. »
روزی طایفه ای آمدند و در نزدیکی پل چادر زدند. دومرول به شکار رفته بود.
وقتی برگشت، صدای گریه و زاری شنید. عصبانی شد. به طرف چادرها رفت و پرسید: « چه شده است؟ چرا کنار پل من گریه و زاری راه انداخته اید؟ »
 

 

    

دوشنبه 10/8/1389 - 15:55
شعر و قطعات ادبی

به نام خدا

فصل پاییز

 کلاغه میگه خبرخبر

پرستوها میرن سفر

حالا که فصل پاییزه

برگ درختا می ریزه

بارون می باره نم نم

یه وقت زیاد یه وقت کم

هوا یه خُرده سرده

برگ درختا زرده

پاییز خیلی قشنگه

ببین چه رنگارنگه!

دوشنبه 10/8/1389 - 15:46
سلامت و بهداشت جامعه
 
 
 
همه مضرات و فواید آدامس
 
قاصدک:شاید گزاف نباشد اگر بگوییم كه شایع‌ترین جویدنی دنیا آدامس است؛ وقتی كه هر سال حدود 374 بیلیون قطعه آدامس در سراسر جهان به فروش می‌رسد‌‌.
 
 
 
 

و جالب است كه مشتریان اصلی آدامس را جوانان تشكیل می‌دهند و خانم‌ها بیشتر از آقایان آدامس می‌جوند‌‌. داستان‌های زیادی در مورد آدامس و اختراع آن وجود دارد‌. مثلا گفته می‌شود كه در سال 1993 باستان‌شناسان جسد مردی با قدمت 9 هزار سال را كشف كردند كه شواهد مربوط به جسد نشان می‌داد او در حال جویدن مداوم نوعی ماده رزینی آغشته به عسل بوده كه در اثر یك حادثه كشته شده است‌. مطالعات دقیق‌تر نشان داد كه این فرد یك نوجوان بوده است‌‌.

یونانیان باستان علاقه فراوانی به جویدن آدامس داشته‌اند و سرخپوستان مایا هم مواد رزینی خاصی را می‌جویدند‌. فرمولاسیون مدرن آدامس از دهه 1860 آغاز شد‌. در آن سال‌ها صمغ ازگیل آمریكایی یا همان صمغ آدامس وارد ایالات متحده شد و تلاش‌هایی توسط یك دندانپزشك به نام دكتر تامس ادمز می‌خواست نوعی لاستیك جدید اختراع كند، اما حاصل كارش به آدامس تبدیل شد‌.

آدامس تولید دكتر ادمز كه در مغازه خودش فروخته می‌شد با اقبال مشتریان مواجه شد‌‌.

از این ماجرا‌ها كه بگذریم شاید به این سوال برسیم كه آدامس مفید است یا مضر‌‌.

در خصوص فواید و مضرات آدامس تحقیقات و مطالب زیادی گفته شده كه مرور آنها می‌تواند دوستداران آدامس را به یك ارزیابی برساند‌‌.

كنترل استرس با آدامس

براساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه تگزاس، جویدن آدامس در هنگام استرس، احساس بهتری را به شخص می‌دهد و توصیه می‌شود كه در زمان استرس و فشار‌های روحی از آدامس استفاده كنید‌‌. هنگامی كه عصبی هستید سعی كنید آدامس بجوید چرا كه این كار شما را آماده برای جویدنی سخت و شدید می‌كند و در نتیجه این كار می‌تواند فك شما را زود خسته كند‌‌. جویدن خیلی سخت باعث چاقی و درد و سوزش در ناحیه آرواره می‌شود‌. همچنین می‌تواند عارضه‌ای را با نامTMJ به وجود بیاورد‌‌. این حالت باعث درد در ناحیه سر و گردن می‌شود و باز و بسته كردن آرواره را با مشكل مواجه می‌كند‌‌. اگر شما هر كدام از این علائم را در خود مشاهده كردید چند روزی را به آرواره خود استراحت بدهید و از جویدن آدامس پرهیز كنید، در صورتی كه علائم از بین نرفت حتما با پزشك خود مشورت كنید‌‌.

آدامس بعد از جراحی روده

شواهد علمی بیشتر تایید می‌كند كه جویدن آدامس در بهبود حال بیماران پس از جراحی روده تاثیر مفید دارد‌‌. به گفته پژوهشگران؛ عمل جویدن، اعصاب دستگاه هاضمه را تحریك می‌كند‌‌.

این یافته كه در نشریه «آرشیو جراحی» منتشر شده پس از بازبینی اطلاعات حاصل 5 آزمایش اخیر با حضور 158 بیمار به دست آمده است‌‌.

پژوهشگران می‌گویند؛ آدامس جویدن با تحریك اعصاب دستگاه هاضمه روند بازگشت عملكرد روده به حالت طبیعی و سالم را سرعت می‌بخشد‌‌.

هم‌اكنون متخصصان در آزمایشات دیگری به دنبال پاسخ این سوال هستند كه دریابند آیا با این روش زمان مورد نیاز برای بستری شدن در بیمارستان جهت بهبودی از عمل جراحی هم كاهش پیدا می‌كند؟

در هریك از این آزمایشات، ‌یك گروه از بیماران آدامس بدون قند را 3 بار در روز پس از انجام جراحی و برای یك دوره 5 تا 45 دقیقه می‌جویدند و بعد با گروه دیگری از بیماران مقایسه شدند كه آدامس نجویده بودند‌. آدامس جویدن اندكی شبیه به خوردن است و باعث آغاز حركات روده‌ای می‌شود‌. هرگونه جراحی شكمی می‌تواند عملكرد روده‌ها را كند و آرام كرده و حداقل تا 50 درصد كاهش دهد‌. این وضعیت می‌تواند مشكلات جدی را در پی داشته باشد‌‌. اما با وجود این مطالعات پژوهشگران معتقدند كه مطالعات بیشتر در این زمینه باید صورت گیرد تا مطمئن شوند كه نتایج بدست آمده تصادفی نیستند‌‌. پژوهشگران می‌گویند؛ اگر آدامس جویدن بتواند چنین تاثیری داشته باشد در مبلغ قابل توجهی كه برای درمان این بیماران مصرف می‌شود، صرفه‌جویی خواهد شد و هزینه بیمارستان كاهش پیدا می‌كند‌‌.

آهسته بجوید

به توصیه متخصصان، اگرچه آدامس جویدن در مواقعی كه دچار تنش و استرس هستید می‌تواند در بهبود حال شما و تخفیف تنش موثر باشد، اما باید مراقب باشید كه در این كار افراط و زیاده‌روی نكنید‌‌. متخصصان متذكر می‌شوند كه وقتی شما تحت استرس و فشار روانی هستید ممكن است با شدت و فشار آدامس بجوید كه این كار می‌تواند آرواره شما را فرسوده كرده و تحلیل ببرد‌‌.

مضرات آدامس

بدی‌های آدامس هم كم نیست و گاهی خواص خوب جویدن آدامس هم ممكن است درخصوص برخی افراد نتیجه عكس داشته باشد‌‌. مثلا استفاده از برخی خمیر دندان‌ها و برخی آدامس‌ها بیش از خرابی دندان‌ها، موجب انتقال و حفظ باكتری‌هایی می‌شوند كه عفونت ایجاد شده توسط آن باكتری‌ها در بدن، نهایتاً موجب ایجاد یا تشدید بیماری‌های قلبی می‌شود‌‌. جویدن برخی آدامس‌ها، موجب افت فشار خون مینیمم و افزایش ضربان قلب در بیماران قلبی شده و احتمال خطر را در آنان افزایش می‌دهد‌‌. گاهی جویدن آدامس‌های شیرین شده با برخی شیرین‌كننده‌ها موجب بروز واكنش‌های حساسیتی در برخی افراد می‌شود‌. ضمناً محققان اعلام كرده‌اند كه جویدن آدامس در بعضی افراد حساس و مستعد، موجب تحریك دستگاه گوارش می‌شود‌. به علاوه مطالعه دیگر، مؤید بالا رفتن احتمال خطر سرطان زبان در كسانی بود كه آدامس‌هایی با طعم دارچین، زیاد جویده بودند‌‌.

دوشنبه 10/8/1389 - 15:10
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته