• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1009
تعداد نظرات : 155
زمان آخرین مطلب : 5301روز قبل
فلسفه و عرفان

ابن‌سینا فلسفه را با زبان ما آشنا کرده است

دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علومرئیس فرهنگستان علوم معتقد است که ابن‌سینا تنها کتاب درس فلسفه برای ما ننوشته است. او فلسفه را با زبان ما آشنا کرده، برنامه علم را تدوین کرده و مقام و موقع هر علمی را در جهان خود معین نموده است.
به نقل از بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی ‌سینا، دکتر رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم، معتقد است که فلسفه ابن‌سینا و حتی پزشکی او تاریخ مصرف ندارد. با این حال ما اصلاً تاریخ را برای فایده بردن نمی‌خوانیم. ما موجود زمانی و تاریخی هستیم و نمی‌توانیم از گذشته بگذریم.

داوری اردکانی در خصوص رابطه فلسفه با سخن زمان افزود: سخن حقیقی، سخن زمان است، فلسفه هم چیزی جز سخن زمان نیست، منتهی فلسفه سخن گذشته است. اکنون دیگر فلسفه چندان چیزی ندارد که بگوید ولی ما نمی‌توانیم به فلسفه اعتراض کنیم. یکی از وظایف مهم فلاسفه زمان ما استنطاق از فیلسوفان گذشته است.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر چرا باید ابن‌سینا و فارابی خواند گفت: اگر از ابن‌سینا می پرسیدند که فلسفه به چه درد می‌خورد، تعجب می‌کرد و به همین جهت است که هیچ‌کدام از فلاسفه بزرگ عالم قدیم، درصدد برنیامدند که وجود و ضرورت فلسفه را توجیه کنند و اگر چیزی در این باب گفتند به اقتضای دفاع از فلسفه در دادگاه شریعت بود.

وی ادامه داد: ما فلسفه را برای به دردخوردن آن نمی‌خوانیم، بلکه می‌خوانیم تا با سخن زمان‌های دیر و زمان حاضر آشنا شویم و بتوانیم در زمان سکنی گزینیم و در آن زندگی کنیم.

وی افزود: فلسفه و شعر و معارف ما زندگی و تاریخ ماست و فهم آدمی با تاریخ و زبان ساخته می‌شود و هنرها، اموری نیستند که به یک زمان خاص تعلق داشته باشند. آن‌ها مظهر و جوهر یک زمانند و به همین جهت در زمان دوام پیدا می‌کنند.

داوری اردکانی اظهار داشت: اگر ابن‌سینا مانده است نه از آن جهت است که آثارش یکسره متضمن احکام درست است و ما نیز به آن احکام نیاز داریم. با آن احکام هیچ نیازی از نیازهای هر روزی ما برآورده نمی‌شود.ولی اگر می‌خواهیم جایی در تاریخ داشته باشیم به تذکر تاریخی نیاز داریم. حتی آزادی ما نیز موکول به این است که امکان‌های فکر و عملی خود را دریابیم.

وی خاطرنشان کرد: ابن‌سینا تنها کتاب درس فلسفه برای ما ننوشته است. او فلسفه را با زبان ما آشنا کرده و برنامه علم را آموزش را تدوین کرده و مقام و موقع هر علمی را در جهان خود معین کرده است.

این فیلسوف در پایان تصریح کرد: ما هنوز به درستی نمی‌دانیم در تاریخ ما، فلسفه چه مقامی داشته است و فلسفه با علم چه نسبتی دارد؛ پس چگونه از مطالعه ابن‌سینا سر باز زنیم؟      

   

              خبرگزاری مهر

سه شنبه 30/5/1386 - 17:8
ورزش و تحرک

حمید شفیعی

حمید شفیعی به خاطر تعصبی که برای برتن کردن پیراهن آبی نشان داد خیلی زود در دل هواداران استقلال جا باز کرد. شفیعی از این هفته می تواند با پیراهن پرافتخار استقلال در لیگ بازی کند و شایستگی های خود را به معرض نمایش بگذارد. شفیعی این پتانسیل را دارد که جای خالی علی سامره را در استقلال پر کند. او شباهت هایی با سوپر سامره محبوب دارد اما باید در میدان عمل هم این مهم را ثابت کند و البته مثل سامره به پرسپولیس گل بزند! او با سپاهان 2 گل به پرسپولیس زده بود و حالا منتظر دربی هفته نهم است.    

   

             سایت باشگاه استقلال

سه شنبه 30/5/1386 - 17:0
بیوگرافی و تصاویر بازیگران

اولين تجربه كارگرداني سروش صحت با ورود جواد رضويان، جان تازه‌اي گرفته، او از چنين نجات‌دهنده‌هايي استقبال مي‌كند.

از زبان سروش صحت :

شفيعي‌جم يك بازيگر فوق‌العاده است كه صدها تيپ مختلف را به آساني مي‌تواند خلق كند. هنوز همه فكرهايم راجع به او عملي نشده. او در مجموعه، شخصيت ثابتي دارد كه حامد است. قرار است اول حامد شناخته شود، بعد ايده‌هاي تازه را اجرا كنيم. او وزنه مهمي است و ما حساب ويژه‌اي رويش باز كرده‌ايم تا در شرايط بحراني كمكمان كند. همين حرف درباره آقاي لولايي و رضويان هم صادق است.

آقاي لولايي بهترين گزينه براي كاركردن است و كار با او لذت زيادي دارد. چون با همه همراه و همدل است. من قبلا به عنوان نويسنده در كارهاي ديگر با ايشان همكاري كرده بودم ولي همدلي او را حالا بيشتر حس مي‌كنم؛ همدلي‌اي كه در پشت صحنه نيز هست.

ما در طراحي‌هاي اوليه براي نقش شكوه، زني مقتدر و داراي اتوريته كه مهرباني، شيريني و جاذبه هم دارد را در نظر گرفته بوديم كه تمام اين ويژگي‌ها در خانم مریم اميرجلالي وجود دارد.

بهنوش بختياري براي اولين بار در چارخونه، نقش دختري سر‌به‌هوا و شيرين را بازي كرده و ويژگي‌هايي دارد كه در بقيه نقش‌ها ديده نشده.

اردلان شجاع کاوه با اينكه در كارهاي جدي بازي كرده بود اما در كارهايش ذاتا شيرين است. يك كار طنز مهم‌ترين ويژگي‌اش، شيريني دروني است، شجاع‌كاوه با سابقه بازيگري زيادي آمد و به ما اعتماد كرد.
خوشحالم كه بازي او نظر مساعد مردم را جلب كرد و مردم هم بازي او را دوست دارند. او مي‌دانست دارد ريسك مي‌كند، مقداري نگراني داشت كه طبيعي بود ولي او چون حرفه‌اي است، درست برخورد كرد و با صميميت و انرژي زيادي با گروه همراه شد.

گزارشي از پشت‌صحنه «چارخونه»

بلوار آفريقا، حوالي پارك صبا؛ يك خانه شمالي قديمي و 3 طبقه، جايي است كه «چارخونه»‌اي‌ها از كله صبح جمع مي‌شوند تا بعد از يك ماراتن طولاني يكروزه، يك قسمت از اين طنز نود شبي را تحويل بدهند. دور و اطراف خانه خلوت است و از داخل خانه هم صدايي نمي‌آيد. به نظر مشكوك مي‌آيد همچين جايي محل فيلم‌برداري يك سريال باشد.
بالاخره از در نيمه‌باز خانه وارد مي‌شويم و مي‌بينيم كه حياط و نما آشناست چون بارها آن را در سريال ديده‌ايم. طبقه همكف به جز پاركينگ پر از ماشين، يك اتاق نسبتا بزرگ هم دارد كه شبيه كافي‌شاپ‌هاست؛ ميز و صندلي دارد و در يك گوشه‌اش هم پيشخوان قرار گرفته.
اينجا واقعا رستوران است چون عوامل دارند غذا مي‌خورند. روي ديوار، تلويزيون ال‌سي‌دي بزرگي روشن است، همه دارند بازي فينال بسكتبال آسيا را مي‌‌بينند و از شوت‌هاي ايراني‌ها به‌هيجان مي‌آيند. شجاع‌كاوه با هيجان مي‌گويد: «اي‌ول، چقدر خوب بازي مي‌كنند، آفرين!». خيلي راحت است و به همه سلام مي‌كند و لبخند تحويل مي‌دهد. اما شفيعي‌جم پشت به تلويزيون، بي‌خيال نيمرو مي‌خورد.
ابتداي پله‌ها يك تكه موكت است و جواد رضويان با همان لباس افغاني دارد نماز مي‌خواند. كسي از بالا صدايش مي‌كند: «آقا جواد!» رضويان بين 2 نماز نشسته؛ « 5 دقيقه ديگه مي‌يام». پله‌ها، نسبتا تنگ و باريك و تاريك است. در طبقه اول، در 2 واحد آپارتمان باز است؛ در واحد سمت چپي، لولايي و اميرجلالي دارند با جديت متن‌هايشان را بلندبلند مي‌خوانند و در آپارتمان سمت راستي، عوامل دارند 2 دوربين و پروژكتورها را روي يك رختخواب تنظيم مي‌كنند. دستيار كارگردان همه را صدا مي‌زند و بعد فرياد مي‌زند؛ «سكوت، ضبط».
رفت‌وآمدها كم مي‌شود و در آپارتمان سمت راستي بسته مي‌شود. سروش صحت همراه با چند نفر ديگر به اتاق ديگري مي‌روند و در را مي‌بندند. در گوشه هال كه رختخواب انداخته شده، تلويزيون كوچكي وجود دارد و يكي از عوامل كه بيل‌بيلكي در گوش‌اش است، روبه‌روي آن نشسته. كولر را هم خاموش مي‌كنند تا صداي آن تأثيري روي ضبط نداشته باشد.
جواد رضويان زير پتو است و لولايي و اميرجلالي دوطرفش نشسته‌اند. تمرين نهايي انجام مي‌شود؛ شكوه براي شنبه گل‌گاو زبان درست كرده و دارد از عشقي كه منصور به او داشته مي‌گويد كه منصور زيرش مي‌زند.
بعد از چند بار فرياد و سكوت، ضبط در سكوت شروع مي‌شود. پشت صحنه‌اي‌ها دارند به حركات رضويان مي‌خندند كه يكهو، پسر بيل بيلك به‌گوش سر تپق زدن اميرجلالي داد مي‌زند كات... انگار صحت و فيلم‌بردار از داخل اتاق با او ارتباط دارند، اين‌طوري هال خلوت‌تر است. بلافاصله در تلويزيون كوچك، تصاوير عقب مي‌رود و در همان جا كه كات خورده، فيكس مي‌شود. پس تدوين هم سر صحنه و آن‌لاين است.
كات دوم وقتي است كه اميرجلالي مي‌گويد: «منصور برايم ضجه مي‌زد». بنابراين رضويان چنان متعجب مي‌شود كه همه مي‌خندند جز لولايي كه كلا در هيچ‌جا لبخندي به لبش نديديم. رضويان زير پتو دارد مي‌پزد. هي مي‌گويد: «گرمه، سرده». اميرجلالي هم بار سوم با گفتن بداهه «اين كيف چيه، غنچه قپينا كردي» جمع را مي‌تركاند. همه مي‌گويند اين چي بود گفت؟ بار چهارم به‌خوبي و خوشي تصويربرداري انجام مي‌شود و با بيرون آمدن صحت از اتاق، اين سكانس هم تمام مي‌شود. عوامل دوربين‌ها را جمع مي‌كنند و به سمت حياط مي‌برند.
فلامك جنيدي و بهنوش بختياري بلافاصله بعد از پايان كار و باز شدن در، وارد مي‌شوند و به همه سلام مي‌كنند.
تا عوامل جاگير شوند، مي‌شود با همه گپ زد. شقايق فراهاني هم آمده و احوالپرسي‌اي با اميرجلالي مي‌كند اما خيلي‌ها هنوز حواسشان به بسكتبال است.

      همشهری آنلاین

سه شنبه 30/5/1386 - 16:49
اخبار

مأموران آتش‌نشاني در فلوريدا اعلام كردند: يك گربه قهرمان كه به صاحبش كمك كرده تا از محل آتش‌سوزي بگريزد، خودش نتوانست از ميان شعله‌هاي آتش فرار كند و در حريق سوخت.

به گفته بازرسان، اين گربه كه متوجه زبانه‌هاي آتش شد، صاحبش را از خواب بيدار كرده و او را متوجه آتش‌سوزي كرد و اين در حالي بود كه شعله‌هاي آتش به سمت خانه كارواني آنها در پارك كاپري در پترزبورگ در حركت بوده است.

دو خانه در اين حادثه دچار حريق شديد شد و يك خانه ديگر نيز آسيب كمتري ديد.

اين حادثه غير از همين گربه هيچ قرباني ديگري نداشته و علت وقوع آن هنوز تحت بررسي است.

    

         ایسنا

سه شنبه 30/5/1386 - 16:27
اخبار

متهمي كه در پوشش باتري‌سازي‌، مشروبات الكلي توزيع مي‌كرد پس از دستگيري مدعي شد: با داشتن چهار فرزند، از پس هزينه‌هاي زندگي برنمي‌آمدم.

سرهنگ سهراب رضواني‌فر، رييس كلانتري 126 «تهران‌نو» در تشريح نحوه دستگيري متهم گفت: به دنبال دريافت گزارش‌هاي مردمي از فروش مشروبات الكلي در محدوده خيابان پرواز، عوامل دايره اطلاعات كلانتري، عمليات گسترده‌اي را جهت شناسايي توزيع كننده مشروبات الكلي آغاز كردند.

وي افزود: سرانجام مأموران با بررسي‌هاي محسوس و نامحسوس توانستند سرنخ فروش و توزيع مشروبات الكلي را از يك مغازه باتري‌سازي به دست آورند و بدين ترتيب با هماهنگي قضايي، اكيپي از عوامل پليس عازم محل شده و با تحت نظر قرار دادن محل پي بردند صاحب مغازه در محل كارش اقدام به فروش مشروبات الكلي خارجي مي‌كند.

بر اساس اين گزارش با ورود پليس به محل، مأموران در بازرسي‌هاي به عمل آمده، موفق به كشف بالغ بر 500 ليتر انواع مشروبات خارج و دست‌ساز از بالكن و انباري اين مغازه شدند.

سرهنگ سهراب رضوانی‌فر رئیس كلانتری 126 تهران‌نو

به گفته رييس كلانتري «تهران‌نو»، متهم 45 ساله، صاحب مغازه باتري‌سازي در تحقيقات اوليه بلافاصله به ارتكاب جرم اعتراف كرد و در بيان انگيزه خود به پليس گفت: «چهار فرزند دارم كه با مشكلات شديد اقتصادي، توانايي تأمين هزينه‌هايشان را نداشتم و با اين راه مي‌خواستم بخشي از هزينه‌هاي زندگي‌ام را تأمين كنم.»

سرهنگ رضواني‌فر با اشاره به اعترافات متهم از فعاليت دو ماهه‌اش در توزيع مشروبات در شرق تهران به گفت: براساس كشفيات به دست آمده از قبيل بافور، مواد مخدر، ترياك سوخته، توزين جهت اندازه‌گيري مواد مخدر به نظر مي‌رسد اين متهم اقدامات گسترده‌ مجرمانه‌اي را صورت مي‌داده است.

بر اين اساس 10 قبضه چاقو، دو ترازو، شش گرم ترياك، 15 گرم ترياك سوخته‌ از متهم به دست آمده است.

متهم كه مردي حدودا 45 ساله بود، درباره انگيزه خود از فروش مشروبات گفت: با داشتن چهار فرزند جوان از تأمين هزينه‌هاي زندگي‌ام به شدت عاجز بودم، از اين رو با مشورت‌ يكي از دوستانم با تهيه مشروبات از يك فروشنده عمده قصد داشتم درآمدزايي كنم.

 

       ایسنا

سه شنبه 30/5/1386 - 16:25
بیماری ها

پژوهشگران مي‌گويند يك ويروس معمولي باعث مي‌شود سلولهاي بنيادي بالغ انسان به سلولهاي چربي تبديل شوند. اين كشف مي‌تواند علت بروز چاقي را در برخي افراد توضيح دهد.

به گزارش خبرگزاري رويترز از شيكاگو، اين تحقيق در كنار تحقيقات قبلي بر روي ويروس آدنوويروس ‪ ۳۶‬كه علت شايع عفونتهاي چشمي و تنفسي است مي‌تواند به تهيه واكسن چاقي كمك كند.

نيكهيل دوراندهار استاديار مركز تحقيقات بيوپزشكي پنينگتون در دانشگاه ايالتي لوييزيانا مي‌گويد واكسن چاقي قادر نيست از  همه انواع چاقي پيشگيري كند، بلكه فقط چاقي كه در اثر اين ويروس انساني بروز مي‌كند با تهيه واكسن قابل پيشگيري است.

در اين مطالعه محققان مشاهده كردند ويروس آدنوويروس ‪ ۳۶‬يا ‪AD-36‬ باعث افزايش وزن حيوانات در تحقيقات آزمايشگاهي مي‌شود.

اين محققان در يك مطالعه بزرگ بر روي انسانها دريافتند احتمال آلودگي به اين ويروس در افراد چاق سه برابر افراد لاغر است.

اكنون دانشمندان ثابت كرده‌اند تماس با اين ويروس، سلولهاي بنيادي بالغ انسان را وامي دارد به سلولهاي ذخيره‌كننده چربي تبديل شوند.

دكتر ماگدالنا پاساريكا سرپرست اين تحقيق، سلولهاي بنيادي بالغ را از بافت چربي بيماراني كه تحت ليپوساكشن قرار گرفته بودند جدا كرد. سلولهاي بنيادي نوعي سلولهاي اصلي هستند كه به سلولهاي تخصصي‌تر تمايز مي‌يابند.

محققان نيمي از سلولهاي بنيادي را در معرض اين ويروس قرار دادند. پس از يك هفته، بيشتر سلولهاي بنيادي آلوده به ويروس، به سلولهاي چربي تبديل شدند، درحالي كه سلولهايي كه آلوده نشدند تغييري نيافتند.

نتايج اين مطالعه در اجلاس انجمن شيمي آمريكا در بوستون ارائه شده است.

ويروس آدنوويروس ‪ ۳۶‬فقط يكي از ‪ ۱۰‬ميكرب شناخته شده مرتبط با چاقي است و احتمال كشف ميكربهاي ديگر نيز وجود دارد.

به گفته محققان برخي از مردم به سختي مي‌توانند باور كنند كه ويروس مي‌تواند علت چاقي باشد.

آنها مي‌گويند پرخوري بدون ترديد با افزايش وزن ارتباط دارد. اما چاقي علل گوناگوني دارد. پرخوري، ژنها، سوخت و ساز بدن و احتمالا ويروسها و عفونتها هم در چاقي نقش دارند.

اين محققان نسبت به تهيه واكسن يا دارويي براي مقابله با اين ويروس ابراز اميدواري كردند و بر شناخت بهتر نقش اين ويروس در چاقي در انسانها تأكيد كردند.

بر اساس اعلام سازمان جهاني بهداشت، در سراسر جهان ‪ ۴۰۰‬ميليون نفر از جمله ‪ ۲۰‬ميليون كودك زير پنج سال دچار چاقي هستند.    

        

               ایرنا

سه شنبه 30/5/1386 - 16:14
اخبار

زن 73 ساله ای که مشغول بررسی محتویات صندوق امانات خود در بانکی بود، به علت گیجی کارکنان بانک در آنجا زندانی شد.
به گزارش اسوشیتدپرس از لاگوآناوودز، کالیفرنیا، این زن به نام ماریان پرشر که به بیماری قند مبتلا است در مدتی که در بانک زندانی شده بود، از هوش رفت چون داروهای دیابت خود را به همراه نداشت. مأمور نظافت بانک 6 ساعت بعد وی را یافت.
پر شر در یک اتاق خصوصی بانک مشغول بررسی صندوق امانات خود بود که کارکنان حدود ساعت 18، بانک را تعطیل کردند و رفتند.
کمی پس از نیمه شب مامور نظافت که پیرزن را یافته بود به پلیس خبر داد. وقتی پلیس رسید او بیهوش و بدنش سرد شده بود. پلیس گفت: احتمال مردن پرشر وجود داشت.
پرشر گفت: تا وقتی در بیمارستان به هوش آمد نمی دانست چه اتفاقی برایش افتاده است. او گفت: نمی توانم باور کنم که مرا آنجا رها کرده باشند.   

    

        جام جم آنلاین

سه شنبه 30/5/1386 - 16:8
دعا و زیارت

يک نگاه زلال بياوريد و يک دل دريايي تا به بالابلندي اقتدا کنيم که تمامي ملائک در هلهله آمدنش دف گرفته اند و ذکر مي گويند.
دف، ذکر، دف، ذکر و در اين دفادف نجيب، عرشيان به سماع افتاده اند و فرشيان آينه به دست، آمدنش را به انتظار نشسته اند. تنها کسي که سوخته مي داند، انتظار يعني تشويش مداوم در شعله، يعني هراس بي پايان پروانه.
تنها کسي که منتظر است، مي داند پنجره يک بهانه بيشتر نيست تا چشم براهي مان را به رخ کسي نکشيم.
ما از سر تشويش هاي مداوم مي آييم. با شعله هاي سرکشي در دل، که شايد آقا بيايد و گونه هاي سوخته مان را عيادت کند. ما سالهاي پي درپي شعله نوشيده ايم و مشت مشت خاکسترمان را در مسير آمدنت پاشيده ايم.
ما سالهاي سال بي بهار به چلچله انديشيده ايم.
سالهاي سال بي لبخند قهقهه زده ايم و بي باران شکوفه داده ايم و اين عين انتظار است، انتظار محض که بيايي و عدالت را بين همه اهالي درد تقسيم کني.
ما سالهاست که دل به ماه سپرده ايم و چشم به راه، تا مگر دستاني نجيب، سمت آمدنت را نشانمان دهد؛ چراکه بدون تو زمين بي درخت بزرگ مي شود، درخت که نباشد پرنده هم نيست ، پرنده که نباشد پرواز هم نيست، پرواز که نباشد زمين بوي تند تعفن مي گيرد، تو بايد بيايي تا زمين هوايي شود تا پرواز ممکن شود.
تو که بيايي، بال هيچ کبوتري ترکش نمي خورد، آخر هيچ کوچه اي بن بست نمي شود، دل هيچ آينه اي ترک برنمي دارد، سهم هيچ نگاهي ديوار نمي شود، لاي هيچ پنجره اي بسته نمي ماند.
تو که بيايي، مهرباني اتفاق عجيبي نيست، نان دغدغه اول آدمها نيست، خورشيد بي مضايقه خواهد تابيد و آسمان سهم همه مي شود.
آقا؛ درها براي ديدن تو باز مي شوند و ما سالهاست که تمامي دلخوشي مان کشف نجيب لبخندهاي تست. دلخوشيم که در شبي آفتابي، پابه پاي باران، با ضرباهنگ چشمان از دريا برگشته ات، بباريم تا ناگهان گل دادنت را به نماز بنشينيم و در ربناهاي ايلياتي مان سربلند شويم.
دلخوشيم که مي آيي و کمي بالاتر از رواق دلهاي منتظر، در فاصله قيام عشق و قنوت شکر، زيارت امين الله مي خواني و:
گل مي شوند ماسه و شن زير پاي ما
کف مي زنند برگ درختان براي ما 



علي طلوعي  - جام جم

سه شنبه 30/5/1386 - 16:3
دعا و زیارت

قرآن كه دعوت به تفكر و انديشه می‏نمايد علاوه بر اينكه راههای لغزش انديشه را ارائه داده است، منابع تفكر را نيز ارائه داده است، يعنی موضوعاتی كه شايسته است انسان در آن موضوعات فكر خويش را به كار اندازد و از آنها به عنوان منابع علم و اطلاع خويش بهره‏گيری نمايد نيز ارائه داده است. در اسلام به طور كلی با صرف انرژی فكری در مسائلی كه نتيجه‏ای جز خسته كردن فكر ندارد يعنی راه تحقيق برای انسان در آنها باز نيست و همچنين‏ مسائلی كه فرضا قابل تحقيق باشد فایده‏ای به حال انسان ندارد مخالفت شده‏ است.
پيغمبر اكرم علمی را كه دارا بودن آن سودی نبخشد و نداشتن آن زيانی نرساند بيهوده خواند اما علومی كه راه تحقيق در آنها باز است و به علاوه سودمند می‏باشد مورد تأييد و تشويق اسلام است . قرآن كريم سه موضوع برای تفكر مفيد و سودمند ارائه می‏دهد :

1. طبيعت

در سراسر قرآن آيات زيادی است كه طبيعت، يعنی زمين، آسمان، ستارگان، خورشيد، ماه، ابر، باران، جريان باد، حركت كشتيها در درياها، گياهان، حيوانات و بالاخره هر امر محسوسی را كه بشر در اطراف خود می‏بيند به عنوان موضوعاتی كه درباره آن دقيقا بايد انديشيد و تفكر و نتيجه گيری كرد ياد كرده است برای نمونه يك آيه ذكر می‏كنيم :
« قل انظروا ما ذا فی السموات و الارض »(يونس :  101) بگو به مردم : دقت و مطالعه كنيد ببينيد در آسمانها و زمين چه چيزهایی هست ؟

 2. تاريخ

 در قرآن آيات بسياری است كه به مطالعه اقوام گذشته دعوت می‏كند و آن‏ را مانند يك منبع برای كسب علم معرفی می‏كند. از نظر قرآن تاريخ بشر و تحولات آن بر طبق يك سلسله سنن و نواميس صورت می‏گيرد، عزتها و ذلتها و موفقيتها و شكستها و خوشبختيها و بدبختيهای تاريخی حسابهايی دقيق و منظم دارد و با شناختن آن حسابها و قانونها می‏توان تاريخ حاضر را تحت فرمان در آورد و به سود سعادت خود و مردم حاضر از آن بهره‏گيری كرد.
اينك يك آيه به عنوان نمونه :
« قد خلت من قبلكم سنن فسيروا فی الارض فانظروا كيف كان عاقبه‏ المكذبين » ( آل عمران : 137)

پيش از شما سنتها و قانونهایی عملا به وقوع پيوسته است پس در زمين و آثار تاريخی گذشتگان گردش و كاوش كنيد و ببينيد پايان كار كسانی كه حقايقی را كه از طريق وحی به آنها عرضه داشتيم دروغ پنداشتند به كجا انجاميد .

3. ضمير انسان

قرآن ضمير انسانی را به عنوان يك منبع معرفت ويژه نام می‏برد از نظر قرآن، سراسر خلقت آيات الهی و علائم و نشانه‏هايی برای كشف حقيقت است‏. قرآن از جهان خارج انسان به " آفاق " و از جهان درون انسان به " انفس‏ " تعبير می‏كند (سنريهم آياتنا فی الافاق و فی انفسهم حتی يتبين لهم انه الحق - سوره فصلت : 53) و از اين راه اهميت ويژه ضمير انسانی را گوشزد می‏نمايد اصطلاح " آفاق و انفس " در ادبيات اسلامی از همين جا پديد آمده‏ است.
" كانت " فيلسوف آلمانی جمله‏ای دارد كه شهرت جهانی دارد و همان جمله بر لوح قبرش حك شده است می‏گويد :
دو چيز است كه اعجاب انسان را سخت بر می‏انگيزد : يكی آسمان پرستاره‏ای كه بالای سرما قرار گرفته است و ديگر وجدان و ضميری كه در درون ما قرار دارد.

    

      

      منبع : انسان و ايمان، مقدمه‏ای بر جهان بينی اسلامی، جلد اول؛ متفكر شهيد استاد مرتضی مطهری

سه شنبه 30/5/1386 - 15:50
ورزش و تحرک

اسقلال تهران 3 - استقلال اهواز 2کمیته انضباطي فدراسيون فوتبال، نسبت به اشخاص حقيقي و حقوقي به شرح زير، تصميم‌گيري كرد.
* در خصوص شكايت آقايان اسدي، كريمي، عبدالهي و فيض كريملو از باشگاه توسعه روي زنجان جهت صدور رضايتنامه، كميته انضباطي اين بازيكنان را آزاد اعلام كرد.
* بنابر گزارش داور، مربي تيم فوتسال ارم كيش و خوراكچي مربي تيم تام ايران خودرو به دليل اعتراض به نحوه قضاوت و اهانت به وي، هر كدام از سوي كميته انضباطي به مدت يك جلسه از شركت در مسابقات رسمي محروم شدند.
* ابراهيم مسعودي بازيكن تيم فوتسال شن سا به دليل اهانت و فحاشي به بازيكن تيم حريف، به مدت دو جلسه محروميت از شركت در مسابقات رسمي محكوم شد.
* بازي تيم‌هاي صنعت نفت آبادان و پرسپوليس تهران كه در آبادان برگزار شد، تيم صنعت نفت آبادان به دليل پرتاب اشيا به داخل زمين از سوي تماشاگرانش، به پرداخت مبلغ سي ميليون ريال جريمه نقدي محكوم شد.
* بنا بر گزارش داور، ستار همداني مربي تيم فوتبال شيرين فراز به دليل اعتراض و مداخله در امر داوري، به مدت يك جلسه محروميت از شركت در مسابقات رسمي محكوم شد.
* باشگاه استقلال تهران به دليل دريافت اخطار بيش از حد در بازي با استقلال اهواز، به پرداخت مبلغ يك ميليون ريال جريمه نقدي محكوم شد.
* باشگاه سپاهان اصفهان به خاطر دريافت اخطار بيش از حد مجاز، به پرداخت يك ميليون ريال جريمه نقدي و باشگاه پگاه گيلان به دليل فحاشي و پرتاب اشيا به داخل زمين، از سوي تماشاگرانش به مبلغ بيست ميليون ريال جريمه نقدي محكوم شد.
* باشگاه پيكان به دليل دريافت اخطار بيش از حد، به پرداخت مبلغ يك ميليون ريال جريمه نقدي محكوم شد.
* باشگاه صباباتري به دليل دريافت اخطار بيش از حد مجاز به پرداخت مبلغ يك ميليون ريال جريمه نقدي محكوم شد. 
   

        

          خبرگزاری فارس

سه شنبه 30/5/1386 - 15:13
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته