• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 2002
تعداد نظرات : 436
زمان آخرین مطلب : 4210روز قبل
تاریخ
استخدام سرهنگ هربرت شوارتسكف آمریکایی برای ایران و...

13 نوامبر1942 (22 آبان ماه 1321 هجری خورشیدی) كه ایران در اشغال نظامی متفقین بود، مجلس شورای ملی با استخدام دكتر میلسپو آمریكایی برای ریاست بر مالیه و سرهنگ هربرت شوارتسكف به عنوان مستشار ژاندارمری ایران موافقت كرد. مجلس در همان جلسه دستمزد پیشنهادی سالانه 18 هزار دلار برای دكتر میلسپورا نیز تصویب كرد. از آغاز قرن 19 میلادی «مالیات» در ایران یك مساله بوده است و به نظر اصحاب نظر، تا این مساله حل نشود مسائل دیگر ایران حل نخواهند شد.

سرهنگ شوارتسكف در طول ماموریت خود در ایران ضمن آموزش افسران ژاندارم و تنظیم سازمان ژاندارمری تلاش کرد تا عوامل شوروی نتوانند در ایران به پیروزی برسند. ‏



اندرز جلال‌الدین خوارزمشاه به برادرش

جلال‌الدین خوارزمشاه 13 نوامبر سال1225 میلادی از برادرش غیاث الدین حاكم كرمان خواست كه اراضی متصرف شده از اتابك فارس را پس بدهد تا دشمن داخلی نداشته باشند كه دشمن داخلی به مراتب زیان رسان‌تر از خارجی است.

جلال‌الدین پس از شكستی كه از چنگیز خان مغول در ایران خاوری خورد، در حالی كه چنگیز اورا كه درحال عقب نشینی بود دنبال می‌كرد پس از عبور از رود سند به هند رفته بود. چنگیزبه دلیل بدی هوای دره سند از ادامه تعقیب جلال‌الدین منصرف و از منطقه خارج شده بود. جلال‌الدین پس از اطلاع از بازگشت چنگیز از منطقه (پاکستان امروز) او نیز به ایران بازگشته و درسال 1225 میلادی به كرمان وارد شده بود.



نفوس ایران و جمعیت تهران در سال 1335 ‏

در پی نخستین سرشماری «هر 10 سال یك بار» ، 22 آبان 1335 جزئیات نتایج این سرشماری انتشار یافت كه به موجب آن، ایران دارای 19 میلیون و شهر تهران یك میلیون 531 هزارتن جمعیت بود.



سالروز ساخت جیپ

13 نوامبر سال 1940 كارخانه خودرو سازی ویلیز آمریكا نخستین جیپ را كه شهرت فراوان یافت ساخت و به معرض تماشا گذارد. این خودرو در آن زمان از نظر شكل ظاهر با

خودرو‌های دیگر كاملاً فرق داشت و مانند كامیون دارای كمك دنده و دو دیفرانسیال بود. نام آن را اتومبیل چند منظوره (جنرال پورپز و اختصارا «جی پی») گذاردند كه بعدا «جی پی» تلفظ «چیپ» به دست آورد و به همین صورت هم نوشته شد و واژه تازه‌ای بر فرهنگ لغات اضافه كرد كه به خود روهای دارای این شكل جیپ می‌گویند.



‏سالروز در گذشت پدر استعمار اروپایی

13 نوامبر سال 1460 میلادی‌هانری شاهزاده پرتغالی معروف به «هانری دریا نورد» كه از او به عنوان مبتكر یافتن راههای دریایی و استعمار سرزمین‌های دیگر توسط اروپاییان نام برده می‌شود در 66 سالگی در گذشت. در پی تلاشهای او برای یافتن راه دریایی به هند بود كه سایر كشورها و در صدر آنها اسپانیا راه او را دنبال كردند و به استعمار سرزمین‌های دور دست دست زدند و با ثروت این سرزمین به پیشرفت و رفاه رسیدند.‏



جمال عبدالناصر: امپریالیسم و کاپیتالیسم با مکتب اسلام سازگار نیست

جمال عبدالناصر رئیس‌جمهور وقت مصر 14 نوامبر 1958 در توجیه اقدامات ناسیونالیستی و ضد سرمایه داری خود و نیز نزدیك شدن به مسكو و پکن گفت: كاپیتالیسم و امپریالیسم به موازات هم حركت می‌كنند و دوقلو متولد شده‌اند و طبعا با راه ما كه پیروی از مكتب اسلام و نیز ناسیونالیسم است نمی‌توانند سازش داشته باشند. اسلام سلطه، بی عدالتی، مادیگری و آزمندی را مردود، انباشتن ثروت را محدود و مشروط كرده و خصلت هر ناسیونالیسم نیز تامین اقتدار، حاكمیت ملی و استقلال و مبارزه با هرگونه سلطه پذیری است. در اسلام نمی‌توان جایی برای كاپیتالیسم یافت. بنابراین، ما راهی جز قرارگرفتن در كنار نیروی مخالف سلطه و استثمار نداریم و در این راستا عقل سلیم حکم می‌کند که با مسكو و پكن (دو قدرت ضد امپریالیسم غرب) باشیم. ‏

دوشنبه 23/8/1390 - 9:54
اخبار

اکونیوز:تیم وزنه برداری ایران برای نخستین بار در تاریخ به مقام سوم تیمی جهان دست یافت

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.ir)،بهداد سلیمی امشب ضمن شکستن رکورد جهان /3 مدال طلای حرکات یک ضرب،دو ضرب و مجموع دسته بعلاوه 105 کیلوگرم وزنه برداری جهان را برای کشورمان به ارمغان آورد.
سلیمی در حرکت اول دو ضرب با مهار وزنه 250 کیلوگرم به کار خود پایان داد.
همچنین سجاد انوشیروانی دیگر وزنه بردار کشورمان در این وزن با زدن وزنه 241 کیلوگرمی در حرکت دو ضرب مدال نقره دو ضرب را از آن خود کرد.
در رقابت های دو ضرب این دسته وزنه بردار کره ای سوم شد.
در مجموع دسته مثبت 105 کیلوگرم بهداد سلیمی با 464 کیلوگرم در مجموع اول شد و سجاد انوشیروانی با مجموع 439 کیلوگرم دوم و وزنه بردار کره ای مقام سوم مجموع را از آن خود کرد.
دوشنبه 23/8/1390 - 0:14
اخبار

اکونیوز:رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران گفت:خودروسازان موظف شدند از اول دی امسال خودروهای تولیدی خود را به 2 کیسه هوا مجهز کنند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.ir)،"نظام الدین برزگری" با اعلام این خبر درحاشیه مراسم تجلیل از برترین های کیفیت در تالار شهیدان نژاد فلاح کرج گفت: اکنون توافق با 2 خودرو ساز بزرگ کشور انجام شده است . 
وی افزود: نصب کیسه هوا در خودروها موجب کاهش تلفات جانی در حوادث جاده ای می شود .
در مراسم تجلیل از برترین های کیفیت ، از 22 واحد تولیدی ، صنعتی و خدماتی تجلیل شد .

دوشنبه 23/8/1390 - 0:13
بیماری ها

متداول ترین نوع بیماری کبدی مزمن در کشورهای پیشرفته، کبد چرب غیر الکلی است. شدت بیماری کبد چرب غیر الکلی از استئاتوزیز (به معنی افزایش چربی در کبد بدون صدمه جدی) تا استئاتوهپاتیت غیر الکلی( چربی، التهاب و آسیب کبدی) می باشد. کبد چرب احتمال ابتلا کودک به بیماری های قلبی و سیروز کبدی را افزایش می دهد. مطالعات نشان داده اند که تجمع چربی اضافی در کبد با افزایش اکسیدان ها باعث آسیب سلول ها و بافت کبد می گردد. پژوهشهای قبلی نشان داده اند که کاهش وزن، سیر بیماری در کودکان را کند می کند. همچنین مطالعات جدید به اثربخشی ویتامین E در این زمینه اشاره کرده اند.

در این مطالعه 173 کودک سفیدپوست و اسپانیائی با رده سنی 8 تا 17 سال، در یک مطالعه به سه گروه دریافت کننده ویتامین E، متفورمین و پلاسیبو (دارونما) تقسیم شدند. 500 میلی گرم مت فورمین و در گروه دیگرIU400 ویتامین E دو بار در روز به مدت 2 سال توسط این کودکان دریافت می شد. طی این دو سال مداخله رژیمی و فعالیت بدنی  فقط به صورت دریافت توصیه های رژیمی خلاصه می شد.

نتایج این مطالعه که در مجله علمی JAMA منتشر شده است نشان داد، ویتامینEباعث بهبود یا رفع استئاتوهپاتیت غیرالکلی در حداقل نیمی از کودکان می گردد.بعد از 96 هفته مداخله، در 58% کودکان تحت درمان با ویتامین Eبهبودی حاصل شد. این میزان درگروه مت فورمین 41% و در گروه پلاسیبو 28% بود. ویتامین Eبه طور معناداری بزرگ شدن و مرگ سلول های کبدی را کاهش میداد. نه ویتامین Eو نه مت فورمین به طور معناداری در کاهش سطوح ALT(آلانین آمینو ترانسفراز) بهتر از پلاسیبو نبودند.تنها می توان گفت کاهش سطوح ALTدر گروه ویتامین E(طی 6 ماه) در مقایسه با گروه پلاسیبو (بعد از 2 سال)خیلی سریعتر رخ داد. در واقع اثرات مثبت توصیه های رژیمی و فعالیت بدنی منظم در همه کودکان دیده شد، و دریافت ویتامین Eدر کنار این توصیه ها روند بهبود را سریعتر می کرد.

نکته عملی: با توجه به اینکه اغلب کودکان مبتلا به کبد چرب دارای اضافه وزن بوده ومقاوم به انسولین هستند میتوان با رعایت رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی منظم به راحتی این علائم را کنترل نمود. با وجود اینکه نتایج این مطالعه بسیار دلگرم کننده است اما توصیه می شود مصرف ویتامین E توسط بیماران حتماً با نظارت پزشک انجام گیرد.

منبع: JAMA. 2011;305(16):1659-1668

يکشنبه 22/8/1390 - 23:57
لطیفه و پیامک

عید کمال دین .سالروز اتمام نعمت وهنگامه اعلان وصایت و ولایت

امیر المومنین علیه السلام

بر شیعیان وپیروان ولایت خجسته باد

——————————————

خورشید چراغکی ز رخسار علیست / مه نقطه کوچکی ز پرگار علیست

هرکس که فرستد به محمد صلوات / همسایه دیوار به دیوار علیست

عید غدیر مبارک

——————————————

روز عید غدیرخم از شریف ترین اعیاد امت من است.

پیامبر اکرم(ص)

——————————————

نازد به خودش خدا که حیدر دارد / دریای فضائلی مطهر دارد

همتای علی نخواهد آمد والله / صد بار اگر کعبه ترک بردارد

عید غدیر خم مبارک باد

——————————————

خدایا به حق شاه مردان / مرا محتاج نامردان مگردان

فرا رسیدن عید غدیرخم بر عاشقان آن حضرت مبارک

دلا امشب به می باید وضو کرد / و هر ناممکنی را آرزو کرد

عید بر شما مبارک

——————————————

علی در عرش بالا بی نظیر است

علی بر عالم و آدم امیر است

به عشق نام مولایم نوشتم

چه عیدی بهتر از عید غدیر است؟

——————————————

آنان که علی خدای خود پندارند / کفرش به کنار عجب خدایی دارند

——————————————

چون نامه ی اعمال مرا پیچیدند

بردند به میزان عمل سنجیدند

بیش از همه کس گناه ما بود ولی

آن را به محبت علی بخشیدند

عیدتان مبارک

——————————————

تمام لذت عمرم در این است / که مولایم امیرالمومنین است

عیدشما مبارک

——————————————

نه فقط بنده به ذات ازلی می نازد

ناشر حکم ولایت به ولی می نازد

گر بنازد به علی شیعه ندارد عجبی

عجب اینجاست خدا هم به علی می نازد

——————————————

هان! ای مردمان! علی را برتر بدانید، که او برترین انسان از زن و مرد بعد از من است… هرکه با او بستیزد و بر ولایتش گردن ننهد نفرین و خشم من بر او باد. (خطبه ی غدیریه)

——————————————

قرآن به جز از وصف علی آیه ندارد

ایمان به جز از حب علی پایه ندارد

گفتم بروم سایه لطفش بنشینم

گفتا که علی نور بود سایه ندارد

عید غدیر مبارک

——————————————

شبی در محفلی ذکر علی بود

شنیدم عارفی فرزانه فرمود

اگر آتش به زیر پوست داری

نسوزی گر علی را دوست داری

خورشید شکفته در غدیر است علی

باران بهار در کویر است علی

بر مسند عاشقی شهی بی همتاست

بر ملک محمدی امیر است علی

——————————————

مدح علی و آل علی بر زبان ماست / گویا زبان برای همین در دهان ماست

——————————————

روز مـحـشــر پـرسـیـد ز مـن رب جـلــــــــی

گفت تو غـرق گنـاهی؟ گفتمش یـا رب بلی

گفت پس آتش نمیـگیرد چـرا جـسم و تنـت

گفتمش چون حـک نمودم روی قلبم یا علی

——————————————

شبی در محفلی ذکر علی بود ، شنیدم عاشقی مستانه فرمود ، اگر آتش به زیر پوست داری ، نسوزی گر علی را دوست داری . عید غدیر خم بر شما مبارک

——————————————

نام علی : عدالت — راه علی : سعادت — عشق علی : شهادت — ذکر علی : عبادت — عید علی : مبارک

——————————————

ما زین جهان از پی دیدار میرویم ، از بهر دیدن حیدر کرار میرویم ، درب بهشت گر نگشایند به روی ما ، گوییم یا علی و ز دیوار میرویم

——————————————

عجب تمثیلی است این که علی مولود کعبه است . . . یعنی اینکه باطن قبله را در امام پیدا کن . عید غدیر خم مبارک

——————————————

ای خدای مرتضی ، گردی از گامهای فتوت مرتضی را بر سر جهانیان بپاش تا ریشه نامردی در جهان بخشکد . عید غدیر خم ، عید ولایت و امامت مبارک

——————————————

اگر خلق عالم علی را می شناختند ، دوستش میداشتند و اگر خلق عالم علی را دوست میداشتند ، جهنم آفریده نمیشد .

——————————————

به روز غدیر خم از مقام لم یزلی ، به کائنات ندا شد به صوت جلی . که بعد احمد مرسل به کهتر و مهتر ، امام و سرور و مولا علیست علی ، عید غدیر خم بر شما مبارک

——————————————

رسولی کز غدیر خم ننوشد ، ردای سبز بعثت را نپوشد . عید غدیر خم مبارک

 

 

 

 

آریا موبایل | Ariamobile.Net


------------------
علی در عرش بالا بی نظیر است
علی بر عالم و آدم امیر است
به عشق نام مولایم نوشتم
چه عیدی بهتر از عید غدیر است؟
------------------
عید غدیر خم مبارک - Sms Eyde gadir khom
------------------

خورشید چراغکی ز رخسار علیست / مه نقطه کوچکی ز پرگار علیست
هرکس که فرستد به محمد صلوات / همسایه دیوار به دیوار علیست
------------------
عید غدیر خم مبارک - پیامک ، اس ام اس ،sms ،payamak
------------------

عید کمال دین .سالروز اتمام نعمت وهنگامه اعلان وصایت و ولایت
امیر المومنین علیه السلام
بر شیعیان وپیروان ولایت خجسته باد
------------------
عید غدیر خم مبارک - اس ام اس عید غدیر خم
------------------

روز عید غدیرخم از شریف ترین اعیاد امت من است.
پیامبر اکرم(ص)
------------------
عید غدیر خم مبارک - پیامک عید غدیر خم
------------------

نازد به خودش خدا که حیدر دارد / دریای فضائلی مطهر دارد
همتای علی نخواهد آمد والله / صد بار اگر کعبه ترک بردارد
------------------
عید غدیر خم مبارک - مسیج عید غدیر خم
------------------

خدایا به حق شاه مردان / مرا محتاج نامردان مگردان
فرا رسیدن عید غدیرخم بر عاشقان آن حضرت مبارک
دلا امشب به می باید وضو کرد / و هر ناممکنی را آرزو کرد
------------------
عید غدیر خم مبارک - sms عید غدیر خم
------------------

چون نامه ی اعمال مرا پیچیدند
بردند به میزان عمل سنجیدند
بیش از همه کس گناه ما بود ولی
آن را به محبت علی بخشیدند
------------------
عید غدیر خم مبارک - تبریک عید غدیر خم
------------------

تمام لذت عمرم در این است / که مولایم امیرالمومنین است
------------------
عید غدیر خم مبارک - عید غدیر
------------------

نام علی : عدالت -- راه علی : سعادت -- عشق علی : شهادت -- ذکر علی : عبادت -- عید علی : مبارک
------------------
عید غدیر خم مبارک - اس ام اس جدید
------------------

نه فقط بنده به ذات ازلی می نازد
ناشر حکم ولایت به ولی می نازد
گر بنازد به علی شیعه ندارد عجبی
عجب اینجاست خدا هم به علی می نازد
------------------
عید غدیر خم مبارک - پیامک جدید
------------------

هان! ای مردمان! علی را برتر بدانید، که او برترین انسان از زن و مرد بعد از من است... هرکه با او بستیزد و بر ولایتش گردن ننهد نفرین و خشم من بر او باد. (خطبه ی غدیریه)
------------------
عید غدیر خم مبارک - پیام کوتاه عید غدیر
------------------

شبی در محفلی ذکر علی بود ، شنیدم عاشقی مستانه فرمود ، اگر آتش به زیر پوست داری ، نسوزی گر علی را دوست داری
------------------
عید غدیر خم مبارک - پیامک های عید غدیر
------------------

رسولی کز غدیر خم ننوشد ، ردای سبز بعثت را نپوشد
------------------
عید غدیر خم مبارک - اس ام اس های عید غدیر
------------------

قرآن به جز از وصف علی آیه ندارد
ایمان به جز از حب علی پایه ندارد
گفتم بروم سایه لطفش بنشینم
گفتا که علی نور بود سایه ندارد
------------------
عید غدیر خم مبارک - جدید ترین اس ام اس ها
------------------

شبی در محفلی ذکر علی بود
شنیدم عارفی فرزانه فرمود
اگر آتش به زیر پوست داری
نسوزی گر علی را دوست داری
خورشید شکفته در غدیر است علی
باران بهار در کویر است علی
بر مسند عاشقی شهی بی همتاست
بر ملک محمدی امیر است علی
------------------
عید غدیر خم مبارک - اس ام اس های فارسی
------------------

ما زین جهان از پی دیدار می رویم ، از بهر دیدن حیدر کرار می رویم ، درب بهشت گر نگشایند به روی ما ، گوییم یا علی و ز دیوار می رویم
------------------
عید غدیر خم مبارک - اس ام اس عید غدیر خم
------------------

مدح علی و آل علی بر زبان ماست / گویا زبان برای همین در دهان ماست
------------------
عید غدیر خم مبارک - اس ام اس جدید
------------------

روز مـحـشــر پـرسـیـد ز مـن رب جـلــــــــی
گفت تو غـرق گنـاهی؟ گفتمش یـا رب بلی
گفت پس آتش نمیـگیرد چـرا جـسم و تنـت
گفتمش چون حـک نمودم روی قلبم یا علی
------------------
عید غدیر خم مبارک - پیام کوتاه عید غدیر
------------------

اگر خلق عالم علی را می شناختند ، دوستش میداشتند و اگر خلق عالم علی را دوست میداشتند ، جهنم آفریده نمیشد .
------------------
عید غدیر خم مبارک - پیامک های عید غدیر
------------------

به روز غدیر خم از مقام لم یزلی ، به کائنات ندا شد به صوت جلی . که بعد احمد مرسل به کهتر و مهتر ، امام و سرور و مولا علیست علی
------------------
عید غدیر خم مبارک - پیامک عید غدیر خم
------------------

عید کمال دین , سالروز اتمام نعمت و هنگامه اعلان وصایت و ولایت امیر المومنین علیه السلام بر شیعیان وپ یروان ولایت خجسته باد
------------------
عید غدیر خم مبارک - جدید ترین اس ام اس ها
------------------

مدح علی و آل علی بر زبان ماست / گویا زبان برای همین در دهان ماست
------------------
عید غدیر خم مبارک - پیامک جدید
------------------

نخواهم گل که گل بی اعتبار است
تمام عمر گل فصل بهار است
تو را خواهم من از گلهای عالم
که عطر تو همیشه ماندگار است

يکشنبه 22/8/1390 - 21:48
دانستنی های علمی


مانند ابزارهای دیگر رایانه بر شیمی به صورت‌های گوناگون تأثیر می‌گذارد که در یک نگاه سطحی پاره‌ای از آنها آشکار و پاره‌ای دیگر پنهان است. برای مثال، برقراری ارتباط همزمان با سرویس بازیابی اطلاعات اداره چکیده‌های شیمی، اصولاً به برخی مهارت‌های رایانه‌ای نیاز دارد، در حالی که کار کردن با یک طیف سنج مادون قرمز اگر چه دستگاه تمام خودکار است به این نوع مهارت‌ها نیاز ندارد. در حال حاضر فن‌آوری رایانه به صورت بخش بسیار مهمی از شیمی در آمده و ضروری است که شیمیدانان برای انجام کارهای حرفه‌ای خود به اندازه کافی از مهارت‌های رایانه‌ای برخوردار باشند.‏

کاربردهای رایانه در شیمی به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود: (الف) اتصال

سخت افزاری و استفاده آزمایشگاهی که در آنها رایانه به صورت جزیی از دستگاه در می‌آید و (ب) استفاده نرم افزاری، که شامل محاسبات عددی و عملیات پردازش مختصر اطلاعات مربوط به چکیده مقالات است.‏

رایانه‌های رقمی جدید، دستگاه‌های توانمند و بی‌مانندی هستند. این دستگاه‌ها به گونه‌ای اطلاعات را دستکاری و تبدیل می‌کنند که قبلاً فقط مغز انسان قادر به انجام این گونه اعمال بود. عمل کرد بسیار سریع، پایین بودن میزان خطا، گوناگونی نمایش اطلاعات، توانایی برنامه‌های ذخیره شده، انتقال شرطی و عملکرد رقمی از ویژگی‌های این رایانه‌ها به شمار می‌رود.‏

کاربرد علمی رایانه‌ها ـ رایانه‌های رقمی تقریباً در تمامی شاخه‌های علوم جدید به کار می‌روند و بدون شک شیمی نیز از این امر مستثنا نیست. نفوذ تدریجی روش‌های رایانه در علوم از 1950 آغاز شد و تا به حال نیز ادامه دارد. به تازگی رایانه‌ها تقریباً در تمامی آزمایش‌ها و کاوش‌های شاخه‌های گوناگون علوم به صورت ابزاری مهم در آمده‌اند و حضور گسترده و عادی آنها در بسیاری از شاخه‌های علوم، ممکن است موجب نادیده انگاشتن اهمیت آنها شود.‏

محاسبات عددی نخستین کاربرد رایانه‌ها بود و به تدریج اهمیت فوق العاده‌ای یافت. در شیمی موارد متعددی وجود دارند که در آنها انجام تعداد زیادی محاسبه بسیار دشوار است.‏

مسئله‌های با زمان محدود ـ بین محاسبات عددی و مسئله‌های با زمان محدود مرز مشخص و دقیقی نیست. پاره‌ای از آزمایش‌های شیمیایی جدید باید همراه محاسبات سریع باشد تا اصولاً بتوان آنها را اجرا کرد. ماهیت بسیاری از مسائل به این مورد نیاز دارد.‏

مدل سازی، بهینه سازی و

شبیه سازی ـ هم‌اکنون مدل سازی و شبیه سازی آزمایشگاه‌ها، دستگاه‌ها و سیستم‌های شیمیایی برای پی بردن به برهم کنش پارامترهای قابل تنظیم و به دست آوردن بهترین مقدار آن، به صورت یک امر عادی انجام می‌شود. رایانه ‌ها را می‌توان در شبیه سازی‌های مورد استفاده در طراحی آزمایش‌ها و دستگاه‌های شیمیایی به کار برد سپس آنها را نسبت به پارامترهای قابل تنظیم بهینه کرد. این کار از نظر اقتصادی بسیار با صرفه‌تر از نمونه واقعی آزمایش‌ها و دستگاه‌ها برای بهینه‌سازی است.‏

مدیریت و کنترل آزمایش‌ها ـ بیشتر دستگاه‌های جدید شیمیایی، شامل یک رایانه هستند. این مورد ممکن است نوعی برتری برای ابزار محسوب شود اما این امکان نیز هست که رایانه به گونه‌ای درون ابزار قرار گیرد که به کلی از دید کاربر پنهان بماند. آن چه روشن است، شیمی دستگاهی جدید به کلی وابسته به سیستم‌های رایانه‌ای است. ثبت داده‌ها ابتدایی‌ترین کاری بود که رایانه در دستگاه‌های شیمیایی انجام می‌داد. امروزه، میکرو رایانه یا مینی رایانه‌های قرار گرفته در درون دستگاه‌ها می‌توانند کارهای لازم مانند بررسی خطار، درجه بندی مجدد عادی، تنظیم طیف شاهد یا جریان‌های تاریک و سایر کارهای لازم از این قبیل را انجام دهند. در واقع اصطلاح شیمی به کمک رایانه که برای آزمایشگاه به کار می‌رود از همین جا ریشه می‌گیرد.‏

خطا و آمار ـ شیمی تا حد زیادی یک علم تجربی است و از رو بیشتر بخش‌های آن با اندازه گیری سر و کار دارد. همه داده‌های مشاهده شده در معرض دو نوع خطا هستند: (1) خطای سیستماتیک که اغلب به آن خطای معیّن می‌گویند و (2) خطای تصادفی. با این که در هر آزمایش هر دو نوع خطا را باید در نظر داشت اما منبع ایجاد و چگونگی بررسی آنها متفاوت است.‏

خطاهای معیّن خطاهایی هستند که در اندازه‌گیری‌های تحت شرایط کاملاً یکسان به میزان مساوی وارد می‌شوند. این گونه خطاها بر اثر دستگاه‌های معیوب، خطای درجه‌بندی، سوق تجربی جبران نشده، نشت سیستم‌های خلا، خطای دید هنگام خواندن خروجی دستگاه، تمایلات ناظر و به طور کلی مواردی مانند این، ایجاد می‌شود. میزان خطای معین هر آزمایش نشان‌دهنده درستی آن است. درستی یک آزمایش یعنی میزان نزدیک بودن اندازه‌گیری‌ها به مقدار حقیقی یا همان درستی نتایج، هر چه خطای معین در آزمایش کمتر باشد، آزمایش درست‌تر است. در اصل با به کار بردن شاهد‌ها، درجه‌بندی‌های مناسب و روش‌های تجربی دقیق می‌توان خطای معین را تصحیح کرد. معمولاً از روش‌های آماری برای خطاهای معین استفاده نمی‌شود.‏

خطاهای تصادفی، جزء ذاتی فرایند اندازه گیری است. خطاهای تصادفی، افت‌وخیزهای کوچک و غیر‌ قابل‌کنترلی در اندازه‌گیری‌های تجربی هستند که بر اثر هزاران افت و خیز کوچک و غیر قابل کنترل در شرایط تجربی ایجاد می‌شود. به بیان دیگر در هر آزمایشی متغیرهای مستقلی هست که به صورت صوری کنترل شده فرض می‌شوند اما با آزمایش‌های دقیق آشکار می‌شود که تا حدودی افت‌و‌خیز دارند. این متغیرهای تصادفی همان نداشتن قطعیت‌های تصادفی همراه هر اندازه‌گیری است. بنابراین با استفاده از آمار می‌توان آنها را تحلیل کرد. دقت در اندازه‌گیری زمانی به دست می‌آید که هر چه آن اندازه‌گیری تکرار شود نتایج یکسانی به دست آید.‏

بهینه‌سازی سادک و روش سادک: شیمیدان‌ها در بسیاری از کارهای خود، خروجی یا پاسخ یک سیستم را مشاهده می‌کنند تا ببینند آیا آن دستگاه یا مدل ریاضی یا واکنش، تابعی از متغیر‌های تجربی هست یا خیر. برای مثال، کار عادی تنظیم یک دستگاه، به معنای آن است که اجزای آن دستگاه به گونه‌ای تنظیم شود که بهترین پاسخ را ارائه کند. بهترین پاسخ ممکن است بهترین حساسیت یا بهترین گزینش پذیری یا ترکیبی از این دو باشد.‏

در توسعه مدل‌های جدید تجزیه شیمیایی و بهبود یا گسترش روش‌های موجود، رسم بر این است که تأثیر متغیرهای تجربی بر نتایج بررسی شود. متغیر‌هایی مانند ‏PH، دما، غلظت واکنش گر و چیز‌هایی از این قبیل را باید تغییر داد تا آن دسته از متغیرهایی که بر نتایج به دست آمده تأثیر دارد، پیدا شود. آن گاه برای بهبود نتایج، مقدار این متغیرهای مهم بهینه می‌شود. بهبود یافتن ممکن است به معنای افزایش گزینش‌پذیری، افزایش حساسیت، کاهش تداخل‌ها، تسریع عملیات، دقت بیشتر یا سایر موارد مورد نظر باشد.‏

تقریباً همیشه هنگام استفاده از دستگاه‌های شیمیایی در اندازه‌گیری‌های تجربی، برای دریافت بهترین پاسخ باید دستگاه را تنظیم کرد. این کار نوعی بهینه‌سازی کلاسیک است. چون اجزای دستگاه به طور عادی با یکدیگر ارتباط متقابل دارند.‏

یک تعریف خوب و کاربردی از بهینه‌سازی شامل فرایند جمعی یافتن بهترین مجموعه از شرایط لازم برای رسیدن به بهترین نتیجه در یک وضعیت معین است. چندین نوع روش بهینه‌سازی وجود دارد: تغییر تک عاملی، جست و جوهای شبکه ای، روش‌های تصادفی و روش سادک.‏

برنامه‎ SIMPLX ‎ـ روش بهینه سازی سادک را برای مسئله بر ارزش مجموعه‌ای از داده‌ها با یک تابع معین اجرا می‌کند. برنامه به گونه‌ای طراحی شده که با سرپرستی مستقیم کاربر و در یک رایانه اشتراک زمانی اجرا شود. برنامه درخواست اطلاعات اولیه و مجموعه داده‌ها از کاربر آغاز می‌شود. آن گاه برای یافتن بهترین مقدار پارامتر‌ها به پیش می‌رود.‏

اداره کردن اطلاعات شیمیایی مربوط به ساختارهای شیمیایی ـ نمودار ساختار دو بُعدی، زبان مشترک تمامی شیمیدان‌ها درباره ساختار مولکولی ترکیبات است. طراحی مولکول‌ها روی تخته سیاه یک کار هنری در شیمی است. این طرح‌ها ارتباط دیداری ما را با مفاهیمی برقرار می‌کند که توصیف زبانی آنها کاری بسیار پرزحمت و دشوار است. این زبان چنان با شیمی در هم آمیخته است که هر گاه برای شیمیدانی یک شش ضلعی رسم کنید و بدون هیچ توضیحی از او بپرسید این چیست؟ احتمالاً پاسخ می‌دهد: «سیکلوهگزان». اهمیت این زبان زمانی روشن‌تر می‌شود که تصور کنید یک کتاب درسی در شیمی آلی به کلی فاقد نمودارهای ساختاری باشد. این نمودارهای ساختاری دو بعدی، نوعی تجزیه هستند و رابطه بسیار کمی با ماهیت بنیادی گونه‌هایی که نشان می‌دهند دارند. این نمودارها بیانی به شیوه تندنویسی هستند و نه یک توضیح. با این حال نمودارهای ساختاری دو بعدی استاندارد ترکیبات شیمیایی برای بسیاری از کارهای شیمی جدید کافی نیست.‏

نمادگذاری خطی ویزوسر: هدف‎ wHN ‎این است که برای هر ساختار شیمیایی، یک کد منحصر به فرد به صورت رشته‌ای از حروف و اعداد دنبال هم ایجاد کند که می‌توان آن را روی یک سطر نوشت. در اینجا معمولاً پیوندها به جای آن که به درستی قید شوند به طور ضمنی با رشته‌ای از نماد‌ها نشان داده می‌شوند.‏

این نماد‌ها بسته به جایی که به کار می‌روند معانی گوناگونی دارند. در وهله اول به معنی اتم‌های مفرد یا گروه‌های عاملی هستند. در جای دیگر بیان گر اعمال سنتزی هستند. معنای یک نماد مخصوص همواره از جایی که در آن به کار رفته قابل تشخیص است. بسته به صورت‌های گوناگونی که «ناجور اتم‌ها» در ترکیبات شیمیایی ظاهر می‌شوند در‎ WHN ‎برای هر گروه عاملی نمادی مخصوص در نظر می‌گیرند.‏

برنامه‎ CTTEST ‎ـ به منظور نمایش سادگی ساختارهای شیمیایی توسط جداول اتصال و فراهم کردن وسیله‌ای برای وارد کردن جدول اتصال به رایانه، برنامه ‏CTTEST ‎‏ همراه چند زیروال ارائه می‌شود. برنامه ‏CTTEST‎ برنامه گرداننده کوچکی است که فقط با فراخواندن چند زیروال که در واقع کار اصلی را آنها انجام می‌دهند عمل می‌کند: زیروال‎ CTIS ‎، زیروال‎ CTPR ‎‏.‏

مکانیک مولکولی: هرگاه «توپولوزی» ساختارهای شیمیایی تعیین شد، اطلاعات مرتبه بعد درباره خواص هندسی یا خواص صورتبندی ساختار است. به طور معمول شیمیدانان برای تجسم ساختارهای شیمیایی از مدل‌های مکانیکی کمک می‌گیرند. تجسم مولکول‌ها به صورت اشیای سه بعدی ناچار به مبحث انرسی‌های کرنشی می‌انجامد، یعنی رابطه بین صورتبندی و انرسی‌هایی که قرار گرفتن در یک وضعیت خاص هندسی لازم دارد. از چهل سال پیش به این طرف، شیمیدانان به گونه‌ای گسترده به مدل‌های مکانیکی تکیه کرده‌اند اما این مدل‌ها محدودیت‌هایی دارد که استدلال‌ها را خدشه دار می‌سازد. روش مکانیک مولکولی را «وستایمر»(1956) ابداع و «وایبرگ» (1965) اصلاح کرد. این روش به نام‌های «فن مینیمم کردن» انرسی کرنشی، روش مکانیک مولکولی و روش میدان نیرو شناخته می‌شود.‏

نمایش گرافیکی مولکول‌ها: یکی از توانایی‌های مهم رایانه ‌ها، نمایش اطلاعات پیچیده به صورت تصویری است. در زمینه مکانیک مولکولی این توانایی به معنای نمایش گرافیکی مولکول‌ها روی پایانه‌های نمایش تصویری است. نمایش مولکول‌ها، شیمیدانان را قادر می‌سازد تا در بررسی‌های چشمی، مدل‌ها را ببیند و درباره کیفیت آنها قضاوت کنند. یا به دنبال دیدگاه‌هایی بر پایه ساختار بگردند.‏

نمایش گرافیکی مولکول‌ها: یکی از توانایی‌های مهم رایانه، نمایش اطلاعات پیچیده به شکل تصویر است. به طور کلی در زمینه شیمی و به خصوص در مکانیک مولکولی و مطالعه صورتبندی‌ها این توانایی با نمایش ساختارهای مولکولی هم ارز است. نمایش مولکول و تحلیل چشمی آن، شیمیدانان را قادر می‌سازد مدل را ببینند، درباره کیفیت آن قضاوت کنند یا بر اساس ساختار مولکولی دیدگاه‌هایی به دست آورند.‏

نمایش زیست مولکول‌ها و درشت مولکول‌ها ـ در نمایش‌های رایانه‌ای برای استفاده از رنگ، باید اطلاعاتی اضافی ملحوظ شود. پیدایش پایانه‌های نمایش رنگی و استفاده از آنها در پژوهش‌های زیست مولکولی و طراحی داروها منجر به افزایش تعداد مقاله‌های پژوهشی در این زمینه‌ها شد و در همه آنها نمایش‌های فضا پر کن به چاپ رسید (نولتون و چری 1977، ماکس 1979، لسک و‌هاردمن 1982، فلد من 1983، لانگریج و همکاران 1981، بش و همکاران 1983). «ماکس» روشی را اجرا کرده است که رویه مولکول‌ها را برای ارائه تجسمی از رویه کل یک ساختار شبیه سازی می‌کند. «لانگریج» و همکارانش سیستمی ابداع کرده‌اند که رویه‌های مولکولی را با نقطه‌های رنگی نشان می‌دهد و از آن در مطالعه بر هم کنش‌های زیست مولکول‌ها استفاده کردند.‏

‏*داود ملی زاده

يکشنبه 22/8/1390 - 21:48
اخبار
پیام تسلیت سید محمد خاتمی به مناسبت درگذشت حاج‎ ‎حسین ربیعی

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی با صدور پیامی،‎ ‎درگذشت حاج حسین ربیعی مسئول دفتر شریف، مؤمن، نجیب و سخت کوش بنیاد باران را به‎ ‎خانواده محترم ربیعی تسلیت گفت‎.‎

متن کامل پیام به این شرح‎ ‎است‎:

‎بسم الله الرحمن الرحیم‎

‎جناب آقای علیرضا ربیعی

در غم‎ ‎از دست دادن انسانی شریف، مومن و نجیب و سختکوش مرحوم آقای حاج حسین ربیعی من نیز‎ ‎چون شما متاثر هستم‎.

‎آن عزیز در سراسر عمر خود بزرگوارانه و با مناعت طبع به‎ ‎مردم خدمت کرد و اینک به دیدار معبود شتافته است‏‎.‎

این مصیبت را به جنابعالی، ‎مادر گرانقدر، برادران و خواهر ارجمند و همه بستگان محترم تسلیت عرض می‌کنم و برای‎ ‎آن فقید سعید از درگاه خداوند منان آمرزش و رحمت و برای بازماندگان معزز، صبر و اجر‎ ‎و سلامتی مسالت می‌کنم‎.‎

عمرتان دراز باد‎!

‎سید محمد خاتمی ‏20 ‎آبان ماه‎ ‎‏1390‏

شادروان حاج حسین ربیعی، کارمند بازنشسته دانشگاه تهران و چهره صمیمی ‎دفتر معاون اول رئیس‌جمهوری در دولت اصلاحات بود که از نخستین روزهای تأسیس بنیاد‎ ‎باران، یار صمیمی همیشگی بنیاد بود‎.‎



برگزاری جشن ولایت علوی در 2000 بقعه متبركه كشور

آران و بیدگل ـ معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: همزمان با روز عید سعید غدیر جشن «ولایت علوی، اكمال دین نبوی» در 2000 بقعه متبركه كشور برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی در حرم حضرت محمد هلال‌بن‌علی(ع) در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: افزایش آگاهی و بصیرت دینی و ولایی مردم و توسعه و ترویج فرهنگ علوی در سطح كشور از مهم‌ترین اهداف برگزاری این جشن در روز عید غدیر است.

وی با اشاره به سنت حسنه دیدار با خانواده‌های سادات در عید غدیر خاطرنشان كرد: حرم امامزادگان عظیم‌الشأن در سراسر كشور بهترین مكان برای عرض ادب و ارادت و تبریك و تهنیت به خاندان پاك علوی در روز عید غدیر است.



احضار كاردار بحرین در تهران به وزارت امور خارجه

به دنبال وصول گزارش‌هایی مبنی بر رفتار نامناسب برخی افراد مشكوك در میان تماشاگران بحرینی نسبت به بازیكنان و هواداران تیم ملی كشورمان و همكاری نكردن بخش‌های ذیربط بحرینی در برخورد با این رفتار غیر متعارف، كاردار بحرین در تهران، دیروز به وزارت امور خارجه فراخوانده شد.

به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، مجتبی فردوسی‌پور رئیس اداره دوم خلیج فارس در این دیدار با تقبیح این گونه رفتارهای ناشایست و انتقاد از همكاری نكردن نیروهای انتظامی و امنیتی بحرین در كنترل و مهار شرایط، از كاردار بحرین خواست مراتب ناخرسندی و تاسف مسئولان ایرانی را به مقامات ذیربط كشورش منتقل كند.

كاردار بحرین در تهران اعلام داشت: در اسرع وقت مراتب را به مقام‌های بحرینی منتقل و پاسخ آنان را به مقام‌های ایرانی ارائه خواهد كرد.

در پایان مسابقه تیم‌های ملی ایران و بحرین در منامه، افرادی مشكوك از میان تماشاگران بحرینی با رفتارهای توهین‌آمیز ضمن پرتاب سنگ و بطری آب و اشیای دیگر به سوی بازیكنان و تماشاگران ایرانی، شعارهای ضد ایرانی سرداده و حركات خارج از شئون اخلاقی از خود نشان دادند و نیروهای انتظامی و امنیتی حاضر در استادیوم در قبال آن هیچ عكس‌العملی از خود نشان ندادند.
يکشنبه 22/8/1390 - 21:30
تاریخ


استخدام سرهنگ هربرت شوارتسكف آمریکایی برای ایران و...

13 نوامبر1942 (22 آبان ماه 1321 هجری خورشیدی) كه ایران در اشغال نظامی متفقین بود، مجلس شورای ملی با استخدام دكتر میلسپو آمریكایی برای ریاست بر مالیه و سرهنگ هربرت شوارتسكف به عنوان مستشار ژاندارمری ایران موافقت كرد. مجلس در همان جلسه دستمزد پیشنهادی سالانه 18 هزار دلار برای دكتر میلسپورا نیز تصویب كرد. از آغاز قرن 19 میلادی «مالیات» در ایران یك مساله بوده است و به نظر اصحاب نظر، تا این مساله حل نشود مسائل دیگر ایران حل نخواهند شد.

سرهنگ شوارتسكف در طول ماموریت خود در ایران ضمن آموزش افسران ژاندارم و تنظیم سازمان ژاندارمری تلاش کرد تا عوامل شوروی نتوانند در ایران به پیروزی برسند. ‏



اندرز جلال‌الدین خوارزمشاه به برادرش

جلال‌الدین خوارزمشاه 13 نوامبر سال1225 میلادی از برادرش غیاث الدین حاكم كرمان خواست كه اراضی متصرف شده از اتابك فارس را پس بدهد تا دشمن داخلی نداشته باشند كه دشمن داخلی به مراتب زیان رسان‌تر از خارجی است.

جلال‌الدین پس از شكستی كه از چنگیز خان مغول در ایران خاوری خورد، در حالی كه چنگیز اورا كه درحال عقب نشینی بود دنبال می‌كرد پس از عبور از رود سند به هند رفته بود. چنگیزبه دلیل بدی هوای دره سند از ادامه تعقیب جلال‌الدین منصرف و از منطقه خارج شده بود. جلال‌الدین پس از اطلاع از بازگشت چنگیز از منطقه (پاکستان امروز) او نیز به ایران بازگشته و درسال 1225 میلادی به كرمان وارد شده بود.



نفوس ایران و جمعیت تهران در سال 1335 ‏

در پی نخستین سرشماری «هر 10 سال یك بار» ، 22 آبان 1335 جزئیات نتایج این سرشماری انتشار یافت كه به موجب آن، ایران دارای 19 میلیون و شهر تهران یك میلیون 531 هزارتن جمعیت بود.



سالروز ساخت جیپ

13 نوامبر سال 1940 كارخانه خودرو سازی ویلیز آمریكا نخستین جیپ را كه شهرت فراوان یافت ساخت و به معرض تماشا گذارد. این خودرو در آن زمان از نظر شكل ظاهر با

خودرو‌های دیگر كاملاً فرق داشت و مانند كامیون دارای كمك دنده و دو دیفرانسیال بود. نام آن را اتومبیل چند منظوره (جنرال پورپز و اختصارا «جی پی») گذاردند كه بعدا «جی پی» تلفظ «چیپ» به دست آورد و به همین صورت هم نوشته شد و واژه تازه‌ای بر فرهنگ لغات اضافه كرد كه به خود روهای دارای این شكل جیپ می‌گویند.



‏سالروز در گذشت پدر استعمار اروپایی

13 نوامبر سال 1460 میلادی‌هانری شاهزاده پرتغالی معروف به «هانری دریا نورد» كه از او به عنوان مبتكر یافتن راههای دریایی و استعمار سرزمین‌های دیگر توسط اروپاییان نام برده می‌شود در 66 سالگی در گذشت. در پی تلاشهای او برای یافتن راه دریایی به هند بود كه سایر كشورها و در صدر آنها اسپانیا راه او را دنبال كردند و به استعمار سرزمین‌های دور دست دست زدند و با ثروت این سرزمین به پیشرفت و رفاه رسیدند.‏



جمال عبدالناصر: امپریالیسم و کاپیتالیسم با مکتب اسلام سازگار نیست

جمال عبدالناصر رئیس‌جمهور وقت مصر 14 نوامبر 1958 در توجیه اقدامات ناسیونالیستی و ضد سرمایه داری خود و نیز نزدیك شدن به مسكو و پکن گفت: كاپیتالیسم و امپریالیسم به موازات هم حركت می‌كنند و دوقلو متولد شده‌اند و طبعا با راه ما كه پیروی از مكتب اسلام و نیز ناسیونالیسم است نمی‌توانند سازش داشته باشند. اسلام سلطه، بی عدالتی، مادیگری و آزمندی را مردود، انباشتن ثروت را محدود و مشروط كرده و خصلت هر ناسیونالیسم نیز تامین اقتدار، حاكمیت ملی و استقلال و مبارزه با هرگونه سلطه پذیری است. در اسلام نمی‌توان جایی برای كاپیتالیسم یافت. بنابراین، ما راهی جز قرارگرفتن در كنار نیروی مخالف سلطه و استثمار نداریم و در این راستا عقل سلیم حکم می‌کند که با مسكو و پكن (دو قدرت ضد امپریالیسم غرب) باشیم.
يکشنبه 22/8/1390 - 21:18
کامپیوتر و اینترنت
دولت هند با همکاری یک شرکت تولیدکننده اقدام به عرضه تبلت های 35 دلاری برای دانش آموزان این کشور کرده است.

به گزارش اخبار خارجی موبنا، تبلت های ارزان قیمت که با نام Aakash راهی بازار هند شده اند با وجود قیمت مناسب کیفیت فوق العاده ای دارند.
بر اساس این گزارش، برای دومین بار است که تبلت های سری Aakash در اختیار کاربران هندی قرار می گیرد و به گفته طراحان، این تبلت ها از پردازنده قدرتمندتر، حافظه و حجم بیشتری نسبت به نسخه قبلی بهره می برند و با همان قیمت ارزان در اختیار کاربران قرار می گیرند.
این دستگاه ها از نسخه 3.2 Gingerbread سیستم عامل آندرویید بهره می برند.
شرکت سازنده این تبلت ها همچنین اقدام به طراحی تراشه داخل شرکت کرده و معتقدند با این کار قدرت پردازش بالاتر رفته و از سوی دیگر این تبلت ها با قیمت کمتر در  اختیار مشتریان قرار می گیرد.
گفتنی است این تبلت ها تا سه ماه دیگر در اختیار  کاربران هندی قرار می گیرد.
این تبلت ها با صفحه نمایش هفت اینچی، 256 مگابایت RAM و باتری با قابلیت نگه داشتن سه ساعت شارژ در اختیار کاربران قرار می گیرد.
شرکت تولیدکننده این تبلت ها برنامه ریزی کرده بود که این تبلت ها را با قیمت 60 دلار عرضه کند اما دولت هند با سفارش 10 میلیون دستگاه از این تبلت ها اعلام کرد که قیمت این دستگاه ها نباید بیش از 35 دلار باشد.
این شرکت همچنین در حال برنامه ریزی است تا نسخه ارتقا یافته این تبلت ها را در آمریکا و انگلیس نیز ارایه کنند.
بر این اساس پیش بینی می شود با رشد جمعیت هند و استفاده از این دستگاه ها به دانش آموزان در امر تعلیم و تربیت و آموزش کمک شود.
از این رو نرم افزارهای گوناگونی برای اقشار مختلف مردم از جمله کشاورزان ارایه شده که بتوانند در راستای فعالیت شان برای جلوگیری از آفات نباتی و پزشکان در جهت کمک به بیماران مبتلا به مالاریا یا تب مالت کمک کنند.
تیم طراحی شرکت تولیدکننده این تبلت ها نرم افزاری را به شکل رایگان برای تبلت های Aakash ارایه کرده که به برنامه های آموزشی و پزشکی مجهز است.

يکشنبه 22/8/1390 - 0:55
ایرانگردی
   نقشه این مسجد یکی از ساده ترین و خالص ترین نقشه ها است و هم طور می توان گفت که یکی از علمی ترین نقشه های مساجد صدر اسلام است  به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، مسجد تاریخانه دامغان قدیمی ترین مسجد ایران است و به عنوان یکی از اولین بناهای اسلامی به شمار می آید. نام این مسجد، ترکیبی از تاری (ترکی) به معنای خدا و خانه (فارسی) است. در بنای این مسجد سه سبک معماری ایرانی، اسلامی و رومی به کار رفته که از این رو می توان مسجد تاریخانه را یکی از مظاهر همزیستی تمدنها و فرهنگ ها دانست.  نقشه این مسجد یکی از ساده ترین و خالص ترین نقشه ها است و هم طور می توان گفت که یکی از علمی ترین نقشه های مساجد صدر اسلام است و در این بنا هیچ شکل و هیچ جزئی از ساختمان نیست که از بناهای دیگر ناحیه ای که این مسجد در آن ساخته شده است، تقلید کرده باشند و کاملا ایرانی است.  گدار باستان شناس معروف درباره مسجد تاریخانه چنین نوشته است:« نمونه ای از بناهایی که مقدم بر دوره سلجوقیان است می توانیم ارئه دهیم یعنی مقدم بر دوره ای که نمونه اصلی مساجد ایران در آن تشکیل یافته است دو نمونه از میان آنها مسجد جامع نائین و تاریخانه دامغان است »  تاریخانه به معنی خانه خدا است و آن را مسجد چهل ستون هــــــم می نامند و این رقم اغلب در ایران نماینده آن نیست که حتماً چهل ستون داشته باشد بلکه به معنی ستون های متعدد است نقشه این بنا نقــشه مساجد صدر اسلام است که از هر عنصر خارجی عاری است.  در دوره سلجوقیان به جای مناره خشت و گلی آن که ریخته بود برجی از آجر ساخته اند . این مناره جدید را در جای مناره قدیم نساخته اند بلکه در کنار آن بنا کرده اند .    این بنا شامل صحنی است تقریباً مربعی که از چهار طرف طاقهایی دارد و یکی از طاق نماها که عمیق تر از دیگران است جای مقصوره مسجد را دارد و به همین جهت مواجه با قبله است نقشه این مسجد ساده ترین و خالص ترین و حتی می توان گفت علمی ترین مساجد صدر اسلام است .  در بنای تاریخانه یعنی در اشــــــکال معماری که در آن به کار برده اند و در شکل ساختمان هیچ چیز نیست که ایرانی خالص نباشد حتی می توان گفت در این بنا هیچ شکل و هیچ جزئی از ساختمان نیست که متعلق به معماری زمان ساسانیان نباشد . تاریخانه از حیث نقشه به قدری بیگانه از ایران است و از حیــــــث ساختمان به قدری ایرانی است که یکی ازمسافرین که به این قبیل اماکن  توجه داشته  یعنی « ایستویک » تصورکرده است که خرابه های آن یکی از معابد یا یکی از قصرهای دوره شهر هکاتم پیلس است .  بنابر وصفی که شد باید حتی المقدور  تاریخانه را به دوره ساسانیان نزدیک دانست ولی باید در زمانی متوقف شد که نقشه اصلی مسجد را کشیده اند به وسیله نمونه های اصلی می دانیم که این نقشه از اواسـط دوره بنی امیه متداول بوده است . در هر صورت می توان آخر دوره بنی امیه را قدیمی ترین زمان ساختمان این بنا دانست .  از سوی دیگر می توان این گونه دانست که زمان ساخت اصلی این مسجد بین جلوس اولین خلیفه عباسی یعنی «سفاح » در 132  (ه . ق) و سلطنت هارون الرشید 170-193 (ه. ق) دانست یعنی در اواسط قرن دوم هجری قمری.  آنچه اکنون از مسجد تاریخانه مانده است 26 ستون است که ضخامت هر یک چهار متر و به ارتفاع 2متر و 84 سانتی متر است و شش دهانه طاق و یک طاق بزرگتر که محل منبر و محراب بوده است .    در جهت شمالی مسجد مناره آجری به ارتفاع 26 متر است که از مسجد فاصلــــه دارد و قاعده آن 13 متر بدون سکو از روی زمین و قطر منتهی الیه آن در بالا 8/6 متر و مانند مناره مسجد جامع دامغان سر آن ساخته نیست بعضی گفته اند که بر اثر زلزله خراب شده ولی سر آن منظم است و اگر بر اثر زلزله می بود غیر منظم بود در ارتفاع ده متری آن کتیبه ای به خـط کوفی با آجر صورت گرفته است بانی آن ابو حرب بختیار ممدوح منوچهری است بنابراین، این مناره در فاصله سالهای 420-430 هجـــری قمری ساخته شده است .  

 

يکشنبه 22/8/1390 - 0:53
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته