• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 283
تعداد نظرات : 25
زمان آخرین مطلب : 4657روز قبل
سينمای ایران و جهان
نقد و بررسی مجموعه تلویزیونی «پنج کیلومتر تا بهشت» در چهارمین نشست از سلسله جلسات «در قاب رسانه» در فرهنگسرای رسانه برگزار شد. این نشست چهارشنبه 16 شهریورماه با حضور علیرضا افخمی کارگردان، داود هاشمی تهیه‌کننده، سجاد ابوالحسنی نویسنده، پریناز ایزدیار بازیگر، سیدجواد رسولی کارشناس، یاسر آیین کارشناس و محمدتقی فهیم منتقد برگزار شد.

فهیم در ابتدای برنامه درباره سریال‌های ماه رمضان گفت: «سریال‌های ماورایی که دستمایه اصلی آن‌ها ارتباط با فرشته‌ها و دنیای غیرمادی است موضوع امسال سریال‌های ماه رمضان تلویزیون بوده که توجه نکردن به تنوع موضوعی آن‌ها جای سئوال دارد.»

او ادامه داد: «اگرچه مردم گزینه دیگری به غیر از تلویزیون ملی ندارند و این سریال‌ها را تماشا می‌کنند، اما از مجموع نظرات می‌توان برداشت کرد استقبال چندانی از سریال‌های ماه رمضان نشده و این سریال‌ها نتوانستند ایده‌های جدیدی را ارائه دهند.»

فهیم درباره سریال «پنج کیلومتر تا بهشت» تصریح کرد: «این سریال نسبت به آثار گذشته آقای افخمی رشد بیشتری کرده، اما شخصیت‌پردازی کار مشکلات زیادی دارد.»

در ادامه نشست علیرضا افخمی درباره استفاده از موضوع روح در سریال‌های خود گفت: «سریال «او یک فرشته بود» با روح سر و کار نداشت. حتی به من پیشنهاد شد که شماره دو آن را هم بسازم، اما مخالفت کردم، چون آن سریال تمام شده بود. هیچ کدام از سریال‌های من ربطی به روح نداشتند.»

افخمی اظهار داشت: «اینکه چرا وارد ژانر ماورایی شده‌ام به این دلیل است که؛ آن هم یک ژانر مثل سایر ژانرهاست و تکراری و یا تمام نشده است. این ژانر هم نیاز به فکر و مضمون دارد و من کار کردن در این فضا را دوست دارم.»

افخمی در خصوص ضعیف بودن برخی از شخصیت‌ها اظهار داشت: «باید این ضعف در مصداق‌ها روشن شود.»

او همچنین نقطه نظر تقدس‌زدایی سریال توسط نشان دادن ارواح را رد کرد و بیان داشت: «نشان دادن ارواح در فیلم تقدس‌زدایی نیست و ارواح این سریال در ماورا توصیف نشده‌اند بلکه در همین دنیا حضور دارند. تمایز سریال «پنج کیلومتر تا بهشت» این است که شکل فانتزی پیدا نکرده و داستان در مسیر منطقی خودش پیش می‌رود. ما حتی به همه سوال‌های مخاطب در جایی که سئوال ایجاد می‌شود، پاسخ داده‌ایم.»

افخمی در پاسخ به خواب صادقه که در این سریال مطرح شده اظهار داشت: «اینکه خواب صادقه برای آیدا نمی‌تواند اتفاق بیافتد را قبول ندارم. این نیاز به این ندارد که حتما باید شخصیت خاصی داشته باشد و چیز عجیبی نیست.»

او توضیح داد: «در آیات و روایات هم چیزی نداریم که فرد باید صدیق باشد تا خواب صادقه ببیند. متن مورد استناد ما کتاب المیزان علامه طباطبایی بوده که در آن به این مسئله مفصل پرداخته شده است.»

افخمی درباره خبر اقدام به خودکشی یک پسر 12 ساله اظهار تاسف کرد و بیان داشت: «این خبر در روزنامه ایران مطرح و ذکر شده بود که والدین او قصد شکایت از صدا و سیما را دارند. اما پر واضح است که خود سریال تاکید شدیدی روی این مسئله داشت که خودکشی چه عوارض وحشتناکی دارد.»

او گفت: «این سریال خودکشی را مذموم شمرده و عجیب است سریالی که درباره گرفتاری 20 ساله فردی که خودکشی کرده، صحبت می‌کند چنین اثری داشته باشد. من متاسفم، اما مسئول این پیام معکوس ما نیستیم.»

او درباره ضعف سریال به عنوان کارگردان آن گفت: «من اصرار داشتم این سریال برای ماه رمضان ساخته نشود، اما اصرار برای پخش این سریال در ماه رمضان باعث به وجود آمدن ضعف ساختاری شد. البته مدعی فقدان ضعف‌های دیگر در سریال نیستم.»

افخمی اضافه کرد: «ما در برخی بازی‌ها دچار مشکل بودیم و آن‌ها نتوانستند آن‌چه می‌خواستیم ارائه دهند. همچنین جوی پیرامون این سریال ساخته شد که از روی غرض بود. ما در این سریال به بلای فرزند ناصالح برای والدین خود اشاره کردیم و این موضوع برخی آقازاده‌ها را ناراحت کرد. در نتیجه تلاش کردند که این سریال قربانی شود.»

او در پایان تاکید کرد: «به علت اختلاف نظری که درباره مبحث روح با جریان انحرافی در این سریال وجود داشت، این مسئله مخالفت برخی از آن‌ها را برانگیخت که این مورد نیز باعث موضع‌گیری‌ها غرض‌ورزانه‌ای نسبت به سریال شد.»

سیدجواد رسولی کارشناس دیگر برنامه در ادامه گفت: «ما در این سریال نشانه‌هایی پیدا می‌کنیم که با لحن کلی سریال همخوانی ندارد. اینکه مرز ورود به مسائل عالم غیب تا کجاست؟ تکرار این موضوعات ماورایی در تلویزیون آسیب است.»

او حلق آویز کردن یک پسر در اخبار را نشان دهنده از بین رفتن حریم عقاید دانست و افزود: «در این سریال‌ها مرز بین واقعیت و ماورا جا به جا می‌شود و آسیب می‌رساند. باید با ملاحظات بسیار به سمت این مسائل رفت.»

سجاد ابوالحسنی نویسنده این سریال گفت: «من و آقای افخمی چهارمین سریال مشترکمان است که از طرح تا انتهای کار با هم تبادل نظر و همکاری داشتیم. این فیلمنامه درباره خواب است و اینکه با فیلم «روح» مقایسه شود قبول ندارم.»

او افزود: «این سریال تفاوت خیلی بزرگی با فیلم «روح» دارد. نوع ارتباط روح با دنیای جسمانی از طریق یک صداست. من هیچ اثری ندیدم که که نوع ارتباط با ماورا از طریق خواب باشد. این سریال درباره خواب‌های آیداست.»


منبع : خبرآنلاین
پنج شنبه 17/6/1390 - 14:57
سينمای ایران و جهان
سریال نوروزی شبکه 3 سیما قرار است با عنوان "مسیر انحرافی" با حضور پوریا پورسرخ، فرزاد حسنی و بهنوش بختیاری از اول مهرماه جلوی دوربین رود. در حالی که بیش از 6 ماه تا فرا رسیدن نوروز 91 باقی‌مانده گویا شبکه سه سیما از هم اکنون خود را برای نوروز آماده می‌کند.

طبق شنیده‌ها بهرنگ توفیقی که کارگردانی فیلم‌های تلویزیونی "دسته بازنده‌ها"، "تا فردا"، "گور به گور" و... را در کارنامه دارد در تدارک ساخت یک سریال 13 قسمتی طنز است.

تصویربرداری این مجموعه تلویزیونی با نام "مسیر انحرافی" به تهیه‌کنندگی محمد هاشمی اصل قرار است از اول مهرماه آغاز ‌شود و به احتمال زیاد در ایام نوروز 91 روانه آنتن این شبکه خواهد شد.

پوریا پورسرخ، فرزاد حسنی، بهنوش بختیاری، شقایق دهقان، نیما فلاح، سحر ولدبیگی، افسانه چهره‌آزاد، شاهرخ فروتنیان و پرستو گلستانی از جمله گزینه‌هایی بازیگری هستند که احتمال حضورشان در "مسیر انحرافی" وجود دارد.

فیلمنامه "مسیر انحرافی" را پیمان عباسی بر اساس طرحی از محمد هاشمی اصل نوشته که ماجرای سقوط یک هواپیما را در جزیره‌ای ناشناخته نزدیک مثلث برمودا و تشکیل جامعه‌ای جدید توسط مسافران آن را روایت می‌کند.

تاکنون به طور رسمی خبری از تولید این سریال منتشر نشده و برای اطمینان از سریال نوروزی شبکه سه سیما باید منتظر ماند تا در روزها و ماه‌های آینده شاهد خبرهای دیگری در این باره باشیم.


منبع : شبکه ایران

پنج شنبه 17/6/1390 - 14:53
سينمای ایران و جهان
«شیش و بش» از صبح چهارشنبه در 60 سینمای تهران و شهرستانها اکران شد
سینمای ما- بار دیگر امین حیایی و محمد رضا گلزار در فیلم «شیش و بش» از امروز در 60 سینمای تهران و شهرستانها در مقابل هم قرار است یکی از پرمخاطب ترین فیلم‌های سال‌های اخیر را رقم بزنند. به نقل از روابط عمومی پروژه، «شیش وبش» به جای فیلم «سوت پایان» در 30 سینمای تهران و 30 سینمای شهرستان از چهارشنبه 16 شهریور اکران می‌شود.
این فیلم روایت دوستی‌هایی است که سرانجامی ندارند. فیلم یک داستان کمدی دارد که فضای اصلی آن درگیری میان دو دوست است که هرکدام می خواهد از دیگری پیشی بگیرد.
فیلم «شیش و بش» پس از جنجال‌های فراوان بر سر انتخاب اسم و همچنین انتخاب بازیگران فیلم در طی 44 جلسه در تهران فیلمبرداری شد.
در این فیلم بازیگرانی همچون:محمدرضا گلزار، امین حیایی، آنانعمتی، رضا رشیدپور، شهنام شهابی و… به ایفای نقش پرداخته‌اند.

«شیش و بش» را بهمن گودرزی کارگردانی کرده است. فیلم‌نامه این کمدی اجتماعی را محمدرضا گلزار، نوشته که اولین تجربه او در این زمینه است. این فیلم‌نامه را پیمان قاسم‌خانی و خشایار الوند بازنویسی کرده‌اند.
گلزار و حیایی قبل از این در فیلم کمدی «کما» با یکدیگر هم‌بازی بوده‌اند و گفته می‌شود رودررویی این دو در «شیش و بش»، یکی از جذابیت‌های اصلی فیلم است.«شیش و بش» پر از کاراکترهای متنوع است و از این نظر با کمدی‌های مشابه تفاوت‌هایی دارد.تمام صحنه‌های فیلم در تهران و توسط حسن کریمی فیلم‌برداری شده و لوکیشن اصلی، خانه‌ای در نیاوران است. مستانه مهاجر تدوین فیلم را انجام داده است.

مجری طرح این فیلم به عهده محمد شایسته و مرتضی شایسته تهیه کننده آن است.


منبع:سینمای ما

پنج شنبه 17/6/1390 - 14:49
خواص خوراکی ها

زیتون سنگهای صفراوی را دفع و یبوست های مزمن را درمان می كند و معالج قولنجهای ناشی از ورم كلیه است. همچنین این ماده در تسكین درد و سوزش سوختگیها، درمان آفتاب زدگی و سرماخوردگی، گزش حشرات و عقرب مفید است.

افرادی كه بلافاصله بعد از صرف نهار در كارهای سخت فكری و ذهنی شركت می كنند، بیش از سایرین در معرض ابتلا به مشكلاتی مانند بی خوابی، احساس خستگی و ضعف، اختلال حافظه و سكته مغزی قرار دارند. خوابیدن به مدت كوتاه پس از صرف نهار می توانند از بروز بسیاری از این مشكلات پیشگیری كند.

مصرف یك عدد سیب در روز به دلیل وجود آنتی اكسیدان های قوی در این میوه برای مقابله با آسیب سلول، حقیقتاً در حفظ سلامت بدن و بی نیازی از مراجعه به پزشك مؤثر است.

پوست سیب از مقادیر بالایی از آنتی اكسیدان ها برخوردار است كه آب سیب فاقد آن است. به طور كلی سیب های قرمز بیش از سیب های سبز و زرد آنتی اكسیدان دارند. از سایر خوراكی ها كه حاوی مقادیر زیادی از این مواد هستند می توان به پیاز،پرتقال و گریپ فروت اشاره كرد.

چون سیب در رفع یبوست، خارج كردن حرارت بدن، تقویت كبد و در درمان تنگی نفس و درمان زخم ها، مفید است و بهترین دارو برای سوء هاضمه است. سیب رنده شده را می توان برای برطرف كردن اسهال كودكان استفاده كرد، نوشیدن  آب سیب داروی مؤثری برای سرما خوردگی، گرفتگی صدا و سرفه است. از آب سیب تازه می توان برای از بین بردن چین و چروك پوست استفاده كرد. سیب ترش حالت استفراغ و دل بهم  خوردگی را از بین می برد و برای آنها كه مزاج گرم دارند مفید است. سیب ترش پخته درمان كننده اسهال خونی است.

منبع: فصلنامه شماره 10 نظام مهندسی كشاورزی و منابع طبیعی

پنج شنبه 17/6/1390 - 14:37
خواص خوراکی ها

پیاز آرام بخش، كاهنده فشار خون، كاهش چربی خون، پایین آورنده قند خون ( دیابت )، اشتها آور، ضد اسپاسم، رفع سنگ های مجاری صفراوی، درمان اختلالات روده رفع مسمومیت، ادرار آور، كاهش اوره خون، دفع سنگهای مجاری ادراری، رفع پروستات، رفع احتباس ادرار، درمان التهاب مجاری ادراری، مسكن سرفه و سرماخوردگی، فقویت سیستم محافظ بدن ( پوست و مو )، ترمیم سوختگی، جلوگیری از ریزش مو، مسكن درد و التیام زخم، ضد قارچ درمان حسبه و تاول.

مصرف میوه هایی مثل سیب، آلبالو، گیلاس، مركبات و همچنین، گیاهانی نظیر پیاز، گل كلم و ترب به دلیل اینكه حاوی رنگ دانه های طیف زرد تا ارغوانی هستند می توانند سدی در برابر گرفتگی عروق و بیماریهای قلبی مانند رنگ دانه های قرمز می توانند از اكسید شدن LDL كلسترول جلوگیری كنند و مانع رسوب چربی بر دیواره رگها شوند.

منبع: فصلنامه شماره 10 نظام مهندسی كشاورزی و منابع طبیعی

پنج شنبه 17/6/1390 - 14:36
خواص خوراکی ها

نارنگی با فسفر زیاد باعث تقویت حافظه و هوش می شود. نارنگی دارای املاح و ویتامین های فراوان و غنی از فسفر است. جوشانده برگ های آن برای تصفیه خون بسیار مناسب است. این میوه برای رفع بی اشتهایی و كاهش گرمای غریزی بدن مفید است.

مصرف چای بلافاصله بعد از غذا باعث دفع آهن و ویتامین B1 می شود. چای دارای ماده ای به نام « تانن» است كه به راحتی با آهن موجود در منابع گیاهی تركیب می شود. همچنین آهن یك ماده مغذی است كه جذب آن در دستگاه گوارش مشكل بوده و به مقدار اندك و به سختی جذب می شود. بنابراین مصرف چای بعد از غذا سبب می شود آهن با ماده تانن موجود در چای تركیب شده و در نتیجه انسان در معرض خطر كمبود ویتامین B قرار می گیرد.

منبع: فصلنامه شماره 10 نظام مهندسی كشاورزی و منابع طبیعی

پنج شنبه 17/6/1390 - 14:34
سينمای ایران و جهان
فروش کل روزهای نمایشنام فیلم

2.730

64 ورود آقایان ممنوع
462 35 این جا بدون من
173 35 آقا یوسف
177 21 شبانه روز
92 14 سوت پایان
49 14 ورود زنده ها ممنوع
6 14 پروانگی
  • ارقام فروش به میلیون تومان است.

منبع:سینمای ما

پنج شنبه 17/6/1390 - 14:30
شعر و قطعات ادبی
منم سرگشته حیرانت ای دوست
کنم یکباره جان قربانت ای دوست

تنی نا ساز از شوق وصل کویت
دهم سر بر سر پیمانت ای دوست

دلی دارم در آتش خانه کرده
میان شعله ها کاشانه کرده

دلی دارم که از شوق وصالت
وجودم را زغم ویرانه کرده


من آن آواره بشکسته حالم
زهجرانت بُتا رو به زوالم

منم آن مرغ سرگردان و تنها
پریشان گشته شد یکباره حالم

زِهَر سر بر سر سجاده کردم
دعایی بهر آن دلداده کردم

زحسرت ساغر چشمانم ای دوست
زبان از یکسره از باده کردم

دلا تا کی اسیر یاد یاری؟
زهجر یار تا کی داغ داری؟

بگو تا کی زشوق روی لیلی
تو مجنون پریشان روزگاری؟

پریشانم، پریشان روزگارم
من آن سرگشته ی هجر نگارم

کنون عمریست با امید وصلت
درون سینه آسایش ندارم

زهجرت روز و شب فریاد دارم
زبیدادت دلی ناشاد دارم

درون کوهسار سینه خود
هزاران کشته چون فرهاد دارم

چرا ای نازنینم بی وفایی؟
دمادم با دل من در جفایی

چرا آشفته کردی روزگارم
عزیزم دارد این دل هم خدایی
شاعر:فایز دشتی
پنج شنبه 17/6/1390 - 14:20
شعر و قطعات ادبی

آمدی جانم به قربانت, ولی حالا چرا؟
بی وفا حالا كه من افتاده ام از پا, چرا؟

نوشدارویی و بعد از مرگ سهراب آمدی
سنگدل , این زودتر می خواستی, حالا چرا؟

عمر ما را مهلت امروز و فردای تو نیست
من كه یك امروز مهمان توام, فردا چرا؟

نازنینا ما به ناز تو جوانی داده ایم
دیگر اكنون با جوانان ناز كن با ما چرا؟

وه كه با این عمرهای كوته بی اعتبـار
این همه غافل شدن از چون منی شیدا چرا؟

شور فرهادم به پرسش سر به زیر افكنده بود
ای لب شیرین جواب تلخ سر بالا چرا؟

ای شب هجران كه یك دم در تو چشم من نخفت
اینقدر با بخت خواب آلود من, لالا چرا؟

آسمان چون جمع مشتاقان پریشان می كند
در شگفتم من نمی پاشد ز هم دنیا چرا؟

در خزان هجر گل ای بلبل طبع حزین
خاموشی شرط وفاداری بود, غوغا چرا؟

شهریارا بی حبیب خود نمی كردی سفر
این سفر راه قیامت می روی تنها چرا؟

شاعر:شهریار

پنج شنبه 17/6/1390 - 14:18
شعر و قطعات ادبی

بی تو مهتاب شبی باز از آن كوچه گذشتم
همه تن چشم شدم خیره به دنبال تو گشتم
شوق دیدار تو لبریز شد از جام وجودم
شدم آن عاشق دیوانه كه بودم
در نهانخانه ی جانم گل یاد تو درخشید
باغ صد خـاطره خندید
عطر صد خاطره پیچید
یادم آمد كه شبی با هم از آن كوچه گذشتیم
پر گشودیم و در آن خلوت دلخواسته گشتیم
سـاعتی بر لب آن جوی نشستم
تو همه راز جهان ریخته در چشم سیاهت
من همه محو تماشای نگاهت
آسمان صاف و شب آرام
بخت خندان و زمان رام
خوشه ماه فرو ریخته در آب
شاخه ها دست برآورده به مهتاب
شب و صحرا و گل وسنگ
همه دل داده به آواز شباهنگ
یادم آمد تو به من گفتی:
« از این عشق حذر كن »
« لحظه ای چند بر این آب نظر كن »
« آب آیینه عشق گذران است »
« تو كه امروز نگاهت به نگاهی نگران است »
« باش فردا كه دلت با دگران است »
« تا فراموش كنی چندی از این شهر سفر كن »
با تو گفتم:
« حذر از عشق؟ » « ندانم »
« سفر از پیش تو؟ »
« هرگز نتوانم »
« روز اول كه دل من به تمنای تو پر زد »
« چو كبوتر لب بام تو نشستم »
« تو به من سنگ زدی, من, نه رمیدم, نه گسستم »
« باز گفتم : كه تو صیادی و من آهوی دشتم »
« تا به دام تو در افتم همه جا گشتم و گشتم »
« حذر از عشق ندانم سفر از پیش تو هرگز نتوانم, نتوانم . . . »
اشكی از شاخه فرو ریخت
مرغ شب ناله تلخی زد و بگریخت
اشك در چشم تو لرزید
ماه بر عشق تو خندید
یادم آمد كه دگر از تو جوابی نشنیدم
پای در دامن اندوه كشیدم
نه گسستم, نه رمیدم
رفت در ظلمت غم,
آن شب و شب های دگر هم
نه گرفتی دگر از عاشق آزرده خبر هم
نه كنی دیگر از آن كوچه گذر هم
بی تو امّا به چه حالی من از آن كوچه گذشتم

شاعر:فریدون مشیری

پنج شنبه 17/6/1390 - 14:16
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته