• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1652
تعداد نظرات : 115
زمان آخرین مطلب : 4078روز قبل
اقتصاد
مسئله اقتصاد با خواندن دو کتاب و سر دادن شعار حل نمی‌شود، اقتصاد فراتر از این حرف‌هاست.
به گزارش مشرق، محسن رضایی‌ در جمع مردم دزفول در مصلای این شهرستان اظهار کرد: از اوایل دهه 70 فهمیدیم دشمنان درصدد جنگ بعدی با ایران هستند و این جنگ فرهنگی و اقتصادی است، به همین دلیل در سپاه پاسداران قرارگاه سازندگی افتتاح کردیم و توانستیم سدهای زیادی و حتی راه‌های فراوانی تاسیس کنیم.

وی افزود: در آن مدت کارهای سازندگی زیادی از لوله کشی گاز و نفت و ... انجام دادیم و گام‌های بلندی برای سازندگی کشور برداشتیم.

*باید مردم را وارد اقتصاد کنیم

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: اما دیدیم مسئله فراتر از این حرف‌هاست و باید مردم را وارد اقتصاد کنیم و از مردم خواستیم، وارد کارهای سازندگی شوند.

وی اضافه کرد: در آن دوران از مردم خواستیم در کشاورزی نقش ایفا کنند تا در این زمینه خودکفا شویم و نیروهای دولتی باید از مسئله اقتصاد خارج شوند.

رضایی‌ گفت: مبارزه با دشمنانی که ایران را تهدید می‌کنند و حتی اجازه فروش نفت ایران را به ما نمی‌دهند الزامی است.
 
وی تاکید کرد: دشمن حتی از ورود نفت‌کش‌ها به بنادر ایرانی جلوگیری می‌کند و این خود نشان از ضعف کشورهای تحریم‌کننده ایران دارد زیرا برای مقابله با ملت ایران به این مسائل متوسل شده‌اند.

*خارج کردن فقر و بیکاری باید آغاز شود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه افزود: خارج کردن فقر و بیکاری باید از داخل منازل و دانشگاه‌ها و شهرها آغاز شود و برای این کار تنها نیازمند برنامه‌ریزی کارشناسی محور و بر اساس توجیهات اقتصادی و علمی هستیم.

بر اساس گزارش فارس، وی با تعبیر شرایط کنونی به دوران دفاع مقدس تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس باید تجاوزگران را از مزر و بوم ایران خارج می‌کردیم آن زمان حماسه نظامی خلق کرده و امروز نیز باید حماسه اقتصادی خلق کنیم.

*آغاز راهکارهای مبارزه با جنگ اقتصادی
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از آغاز راهکارهای مبارزه با جنگ اقتصادی دشمنان ایران اسلامی و افزود: دشمنان سعی بر این است که ایران را به هر روش ممکن تحریم و محاصره اقتصادی کنند.

وی همچنین عنوان کرد: زمانی که با دستور و اجازه مقام معظم رهبری از سپاه پاسداران به مجمع تشخیص رفتم سیاست‌های اصل 44 و چشم انداز 1404 ایران را تدوین کردیم و به سران قوا ابلاغ شد اما باز دیدیم کافی نیست مسئله خیلی بزرگ‌تر از این حرف‌ها است و باید تحولی رخ دهد، سدسازی و جاده‌سازی و سیاست گذاری خوب است اما در شرایط کنونی نیاز به تحول داریم.

*در شرایط کنونی نیاز به برنامه جامع داریم

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: با دولت و نیروهای مسلح و قرارگاه سازندگی تحولی صورت نمی‌گیرد در شرایط کنونی نیاز به برنامه جامع داریم که این برنامه با مطالعه زیاد و تفکر تهیه شده است.

وی در پایان اظهار کرد: اگر به‌توانیم و اجازه پیدا کنیم این برنامه‌های تدوین شده را اجرایی کنیم می‌بینیم که تمام اقتصاد کشور حتی در شرایط تهدید اقتصادی بهبود یافته، بیکاری کم می‌شود، از گرانی‌ها رها پیدا می‌کنیم، درآمدها افزایش می‌یابند، کشاورزی و صنعت و ... نیز متحول می‌شوند.
دوشنبه 5/1/1392 - 18:17
اهل بیت
محمود کریمی، مداح اهل‌بیت در گفتگو با نسیم: در احادیث آمده روزی که ما گناه نکنیم، عید است.فاطمیه کمک می‌کند که ما کمتر گناه کنیم و این تحقق عید واقعی است.
به گزارش ویزه نامه نوروزی مشرق، حاج منصور ارضی، ‌مداح اهل بیت(ع) در پیامی نوروزی: مردم کشورمان از ابتدای انقلاب اسلامی احترام شعائر و مناسبت‌های مختلف مذهبی مانند ایام فاطمیه را نگه داشته و در ادامه هم اینگونه رفتار خواهند کرد. از حضرت زهرا(س) و ایام متعلق به ایشان باید درس صبر و استقامت را یاد بگیریم.

محمود کریمی، مداح اهل‌بیت در گفتگو با نسیم: در احادیث آمده روزی که ما گناه نکنیم، عید است.فاطمیه کمک می‌کند که ما کمتر گناه کنیم و این تحقق عید واقعی است.

محمدرضا طاهری،مداح اهل‎بیت(ع): ‫مردم ولایی ما همانند ایام تقارن نوروز با محرم و صفر، قدر این روزهای عزیز را که با فاطمیه توام شده، می‌دانند و حریم فاطمیه را پاس می‌دارند‬‬‬‬‬‬‬‬.
دوشنبه 5/1/1392 - 18:17
ایرانگردی
تعطیلات نوروز فرصت مناسبی برای گذران اوقات فراغت در مکان های دیدنی کشور است که هموطنانمان را برای شروع سال جدید کاری و افزایش تولید و بهره وری آماده تر می کند .
به گزارش مشرق به نقل از واحد مرکزی خبر، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان امروز گفت : ورود مسافران نوروزی به این استان نسبت به پارسال 36 درصد افزایش یافته است
آقای پورهادی افزود : از شروع سفرهای نوروزی تا پایان دوم فروردین یک میلیون و 112 هزار نفر از بیش از هزار واحد اقامتی استان استفاده کردند که 370 هزار نفر بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است .
وی مدت ماندگاری مسافران در گیلان را بطور میانگین 36 ساعت اعلام کرد .
موزه‌های اردبیل که روایتگر تاریخ و تمدن و مدنیت دیار کهن اردبیل است این روزها میزبان هزاران گردشگر نوروزی است .
5 هزار گردشگر در چهار روز گذشته از موزه‌های استان اردبیل ازجمله چینی ‌خانه، باستان ‌شناسی، مردم‌ شناسی، صنایع دستی و مفاخر دینی و موزه‌ های باستان‌شناسی خلخال و مشگین‌شهر و نمین و نیر دیدن کرده اند.
این موزه‌ها در کنار موزه تاریخ طبیعی اردبیل و موزه سنگ مجموعه بقعه شیخ صفی‌ الدین اردبیلی از جمله اماکنی است که در مرکز شهر اردبیل و در کنار دریاچه زیبای شورابیل بخشی از تاریخ طبیعی و گذشته تاریخی این گوشه از کشورمان را به نمایش گذاشته‌است .
موزه مفاخر اردبیل که در خانه تاریخی میرفتاحی اردبیل راه‌اندازی شده روایتگر ریشه‌های عمیق دین باوری مردمان استان اردبیل است که این روزها پذیرای گردشگرانی است که در مجموعه‌ای با عنوان گوهرهای شب‌چراغ حاوی زندگینامه و نقاشی چهره‌های برجسته این استان و خدمات علما و مفاخر دینی آن است.
موزه تخصصی باستان‌شناسی در بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی انواع سفالینه‌های ساده و منقش، ظروف شیشه‌ای، چینی‌های آبی و سفید، ابزار و ادوات مفرغی از دوره‌های مختلف تاریخی را در معرض دید گذاشته است.
در موزه سنگ و کتابخانه بقعه شیخ‌ صفی‌الدین اردبیلی بیش از 200 قطعه سنگ قبر در محوطه شهیدگاه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی گردآوری شده که بیشتر آنها متعلق به دوره صفویه است.
در این مجموعه موزه دارالحدیث نیز قرار دارد که در واقع کتابخانه تخصصی صفویه است.
موزه چینی‌خانه هم حاوی 100 قطعه اشیا و ظروف چینی مربوط به دوران صفویه است .
موزه مردم ‌شناسی اردبیل در محل حمام تاریخی آقانقی در میدان عالی‌قاپو دایر و در آن 33 نوع مجسمه با پوشش محلی و آیینی مردم استان اردبیل به نمایش درآمده است .
موزه صنایع دستی استان اردبیل که در محل حمام تاریخی شیخ پشت بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی افتتاح شده شامل 300 قطعه اشیای معاصر صنایع دستی استان اردبیل شامل 25 رشته صنایع دستی از قبیل گلیم، ورنی، شیشه و معرق چوب است.
موزه تاریخ طبیعی اردبیل با داشتن گونه‌هایی از حیوانات تاکسیدرمی، سنگواره‌ها و سنگ‌های مختلف مجموعه‌ای زیبا از طبیعت استان را در مقیاسی کوچک به نمایش گذاشته است.
در این موزه که در حاشیه شورابیل قرار دارد 13 آکواریوم برای نمایش ماهیان و انواع آبزیان قرار داده شده و 17 گونه پستاندار، 85 گونه پرنده، 20 گونه ماهی و 12 گونه خزنده و نمونه‌های متنوعی از حشرات و سنگواره‌ها در نظر گرفته شده است .
مجتمع آب در مانی قینرجه مشگین شهر هم به لحاظ داشتن قابلیت های متعدد گردشگری از جمله آب های گرم معدنی ،آثار تاریخی و باستانی و مناظر بکر طبیعی همه ساله در ایام نوروز پذیرای تعداد زیادی از مسافران نوروزی است .
فرماندار مشگین شهر گفت: آب معدنی قینرجه که در 12 کیلومتری جنوب مشگین شهر و در ارتفاع 2 هزار و400 متری کوه سبلان قرار دارد با دمای 86 درجه داغ ترین چشمه آب معدنی جهان است .
آقای عباداللهی ایجاد مجتمع نوین آب درمانی قینرجه در پایین دست چشمه و مخلوط کردن آب سرد و گرم را بسیار مناسب ارزیابی کرد و از توسعه فضای پیرامون مجتمع در امسال خبر داد .
همچنین روستای کلخوران ، زادگاه و خاستگاه بنیانگذاران سلسله صفوی از دیگر جاذبه های استان اردبیل است .
وجه تسمیه این روستا به درستی معلوم نیست و 2 روستای دیگر در اطراف اردبیل با این نام خوانده می شوند که برای تمایز با این روستا آن ها را با پسوندهایی به نام کلخوران ویند و کلخوران هیر می خوانند .
محوطه پر درختی موسوم به باغ شیخ به ابعاد تقریبی 150 در 200 متر در ورودی روستای کلخوران واقع است که اجداد شیخ صفی الدین اردبیلی در آن نقابی از خاک بر رخ کشیده اند .
بقعه شیخ جبرییل پدر شیخ صفی الدین در وسط این باغ قرار دارد و به صورت هشت ضلعی به طول و عرض 19 در 13 متر و 20 سانتی متر ساخته شده است .
ارتفاع دیوار بنا حدود هشت متر است که بر بالای آن گنبد بزرگی در وسط به بلندی 15 متر دیده می شود که بنای اولیه آن در زمان شیخ صدرالدین موسی فرزند شیخ صفی احدات شد .
مقبره و داخل محوطه در کمال سادگی است و به غیر از چند زیارت نامه که از نظر خطاطی کم نظیر است چیز دیگری در آن دیده نمی شود .
در داخل این بقعه صندوقی است که در زیر آن شیخ جبرییل پدر شیخ صفی و شیخ قطب الدین جد او و صلاح الدین جد شیخ جبرییل مدفون هستند .
در محوطه پیرامون این بقعه که به باغ شیخ موسوم است 2 بقعه آجری دیگری با طاق های ضربی دیده می شوند که یکی متعلق به سید عوض الخواص جد جهارم شیخ صفی و دیگری متعلق به سید اعرابی است .
بنابر شواهد تاریخی روستای کلخوران باتوجه به آثار و ابنیه موجود یکی از قدیمی ترین روستاهای این منطقه محسوب می شود که علاوه بر داشتن آثار زیبای دوره صفویه در تاریخ معاصر نیز به ویژه در دوره مشروطیت مرکز حرکت های سیاسی و نظامی بوده است .
پل سه چشمه با پایه های آجری مربوط به دوره صفویه و مسجد جامع متعلق به دوره قاجاریه ازجمله بناهای تاریخی این روستا هستند .
آقای نقی زاده مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع‌دستی و گردشگری استان اردبیل گفت : در تعطیلات نوروز امسال حدود 10 هزار نفر از این روستا و مقبره جد سلاطین صفوی بازدید کرده‌اند که نسبت به پارسال 40 درصد افزایش دارد.
تفرجگاه پیرغار در چهارمحال و بختیاری نیز یکی از زیباترین و پر جاذبه ترین مناطق گردشگری کشور این روزها پذیرای مسافران زیادی است .
پیرغار نه تنها برای دوستداران طبیعت بلکه برای علاقه مندان تاریخ نیز از جایگاه بالایی برخوردار است به این علت که سالهاست امانت دار کتیبه ای است که از دوران مشروطه به یادگار مانده است .
این کتیبه به دستور سردار اسعد و سردار ظفر از رهبران مشروطه خواهی بختیاری نوشته شد و بیانگر عدالت خواهی مردم استان چهار محال وبختیاری در زمان مشروطه است.
کتیبه های پیرغار یکی از جاذبه های دیدنی استان چهارمحال و بختیاری در کانون گردشگری پیرغار است، این سنگ نوشته ها نمایانگر فعالیتهای مجاهدان چهار محال و بختیاری در مبارزه با استبداد محمد علی شاه قاجار است .
چشمه های زلال و زیبا، درختان سر به فلک کشیده و آبشار بلند پیر غار همه و همه دست به دست هم داده تا مکانی جالبی را برای دوستداران طبیعت به وجود آورد.
جاده آسفالته، آلاچیق، نشیمنگاه، توقفگاه خودرو و سرویس بهداشتی از امکانات کانون گردشگری پیرغار است .
این تفرجگاه در روستای دهچشمه شهرستان فارسان با شهرکرد مرکز استان 40 کیلومتر فاصله دارد .
تفرجگاه سیاسرد نیز یکی از جاذبه های طبیعی در شهرستان بروجن است .
این تفرجگاه معروفترین تفریحگاه شهر بروجن است که در فاصله 6 کیلومتری جنوب شهر بروجن قرار دارد .
کوه سیاسرد 2 هزار و 664 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و مشرف به 2 چشمه آب بسیار گواراست. در این منطقه درختان چنار با قدمت 750 ساله وجود دارد و وسعت تفریحگاه 60 هکتار است .
چشمه سیاسرد دارای گردشگاهی خرم، هوایی خنک ، مفرح و مطبوع و درختانی زیبا و کهنسال است. هوای خنک و مطبوع و سایه سار درختان کهنسال موجود در اطراف این چشمه مکانی بسیار زیبا برای تفرج و استراحت ساکنان شهر بروجن و دیگر گردشگران به وجود آورده است.
فضاسازی‌های مناسب اطراف چشمه، نزدیکی راه و سهل الوصول بودن، بر طرفداران این کانون سیاحتی افزوده و میل به بازدید از این گردشگاه را 2چندان کرده است. این تفریحگاه، دارای چشمه‌ای است که منابع آبی آن در زیر کوه سیاسرد قرار دارد . این مکان دیدنی در سال 86 گردشگاه ملی و نمونه استان شد .
شهرستان گتوند در شمال خوزستان و در دامنه رشته کوههای زاگرس هم با مناظر زیبا ، دیدنی و زیارتی خود میزبان شمار زیادی مسافر و گردشگر نوروزی است .
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: شهرستان گتوند در 20 کیلومتری شمال شوشتر دارای 2 ناحیه دیمچه و عقیلی است و مردم آن لهجه ای خاص از گویش بختیاری دارند.
آقای پور فرخی افزود : از اماکن مذهبی و دیدنی این شهر می توان به زیارتگاه امامزاده محمد بن زید (ع) از نوادگان حضرت امام سجاد (ع) اشاره کرد که در دل کوهها و دشتهای سرسبز آراسته به گل و گیاه قرار دارد و مناطق سیاحتی ،آبشارهای پل پرزین و دره انار، تپه چغا، تفریحگاه شیخ سلیمان و قلعه رستم از اماکن مذهبی و دیدنی این شهر است .
وی اضافه کرد : دخمه های کوه طبل خانه ، سد گتوند علیا ، آسیاب راک ، پارک ساحلی ، سد تنظیمی گتوند ، پارک گلستان ، باغهای پر از میوه بخش عقیلی به ویژه شهر سماله و تفریحگاه های بکر و طبیعی از دیگر نقاط دیدنی و گردشگری شهرستان گتوند است که از اوایل اسفند تا 20 فروردین با هوای بسیار مطبوع و آغشته به بوی گل و گیاه پذیرای میهمانان و گردشگران است.
حدود 40 هزار مسافر و میهمان نوروزی هم در سه روز گذشته از موزه مردم شناسی سیستان و اماکن باستانی شهرستانهای زابل و هامون بازدید کرده اند.
آقای راهداری معاون فرماندار زابل گفت : شهر سوخته ، کوه خواجه و ارگ سه کوهه شهرستان هامون و بقعه بی بی دوست شهرستان زابل از جمله اماکن تاریخی است که در تعطیلات امسال مورد بازدید علاقه مندان به تاریخ و تمدن کهن شمال استان قرار گرفته است .
آقای پیری فرماندار زهک نیز تعداد گردشگران و بازدید کنندگان از اماکن تاریخی و تفریحی این شهرستان را در این سه روز 38 هزار و 500 نفر عنوان و خاطرنشان کرد : مجتمع تفریحی آموزشی بقیه الله ، چاه نیمه ها و دهانه غلامان از جمله اماکن تفریحی و تاریخی این شهرستان است که مورد بازدید مسافران قرار گرفته است.
دوشنبه 5/1/1392 - 18:16
ایرانگردی
شهرستانی که قدیمی ترین میل ایران، میل تنگ اژدها مربوط به دوران ساسانی در آن واقع شده است.
به گزترش ویزه نامه نوروزی مشرق، منطقه‌ای که ممسنی در آن ایجاد شده‌است، اولین بار به خاطر وجود مراتع غنی مورد توجه اقوامی که دارای معیشتی مبتنی بر دامداری بوده‌اند، قرار گرفت. به همین خاطر، اولین اقوام ساکن در این شهر قوم شول (جزو اقوام لر) بوده‌اند.

در دوره معاصر و با کشف منابع نفتی در حوزه ممسنی، این شهر مورد توجه مجدد قرار گرفت. بافته‌های داری مهم‌ترین صنایع دستی شهرستان ممسنی را تشکیل می‌دهند. قالی‌بافی با طرح‌های ترکی و لری در این منطقه رواج دارد و بیش تر توسط زنان و دختران تهیه و تولید می‌شوند.

گلیم بافی‌ و جاجیم‌بافی نیز از دیگر صنایع مهم اهالی ممسنی است که در شهرها و روستاهای اطراف منطقه رایج است. جاذبه‌های متعدد طبیعی به همراه بناهای کهن تاریخی، مهم‌ترین مکان‌های دیدنی شهرستان ممسنی را تشکیل می‌دهند. رودخانه‌ها و کوه‌های متعدد به همراه گردشگاه‌های زیبا، از جمله جاذبه‌های طبیعی شهرستان ممسنی به شمار می‌آیند.

گردشگاه دیمه میل باغستان بسیار زیبا و دل‌انگیزی است که اطراف آن پر از گل‌ها و گیاهان معطر و چشمه‌های پرآب است. قلعه سفید قلعه معروفی که قدمت آن به پیش از عهد ایلامی‌ها می‌رسد، قلعه شاه جهان احمد که به احتمال قوی به دوران هخامنشی یا اشکانی تعلق دارد و دیمه میل یا میل اژدها که قدمت تاریخی آن به دوره سلوکیان یا پارتیان می‌رسد، برخی از مکان‌های دیدنی این شهرستان را تشکیل می‌دهند.

گردشگری

شهرستان ممسنی دارای مناطق گردشگری و تاریخی فراوانی از جمله: منطقه زیبا و خوش آب و هوای بوان، امامزاده شیرمرد، آبشار تنگسا، چشمه دیمه میل دخمه دائو دختر، برج میل اژدها، رودخانه سراب سیاه و... است.

کتیبه‌ها و ته ستون‌های فراوانی در ممسنی وجود دارد. همچنین این شهرستان دارای قدیمی‌ترین میل ایران است که مربوط به دوران ساسانی است و میل تنگ اژدها نام دارد. در ضمن نقش سراب بهرام این شهرستان که از شاهکارهای شاپور اول است نیز جزء آثار باستانی به ثبت رسیده ‌است.

نقش باستانی کورونگون(نام قدیم روستایی به نام سه تلان ) در منطقه منگودرز رستم که قدیمی‌ترین نقش برجسته نیم رخ باستانی ایران مربوط به دوره عیلامیها می‌باشد نیز از آثار تاریخی این شهرستان باستانی است.

جاذبه‌های طبیعی

تفرجگاه بوان: تنگ بوان یا بهشت گمشده در حدود ۲۰ کیلومتری از شهر نورآباد دارای چشمه‌ها و آبشارهای فراوان و دیدنی زیادی است بزرگترین آبشار بوان که "آبشار پولکی" نام دارد و پنجمین آبشار بزرگ ایران است در آنجا قرار دارد.

روستای هرایرز : این روستا در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده‌است و موقعیتی کوهپایه‌ای دارد. در شرق و غرب اَن دو دروازه وجود داشته، که به همراه بافت بسیار قدیمی روستا، در اثر وقوع زلزله‌های متعدد و عدم محافظت، تنها خرابه‌ای از اَن باقی مانده‌ است. این روستا دارای یک قبرستان بسیار قدیمی است که در آن سنگ قبرهایی مربوط به قرن اول و دوم هجری دیده می‌شود.
  
آبشار تنگسا: به فاصله ۱۶ کیلومتری شمال شرقی نورآباد
تفرجگاه دیمه میل: به فاصله ۷ کیلو متری جنوب غربی نورآباد
تفرجگاه سراب بهرام: به فاصله ۶ کیلومتری شرق نورآباد
تفرجگاه تنگه گجستان: به فاصله ۶۰ کیلومتری شمال غربی نورآباد
تفرجگاه برم شور ماهور: به فاصله ۸۰ کیلومتری نورآباد

مکان‌های دیدنی و تاریخی

بنای تاریخی لیدوما، در روستای جنجان که از دوره هخامنشیان بر جای مانده و از مهمترین آثار تاریخی این شهرستان به حساب می‌آید گردشگاه دیمه میل باغستان بسیار زیبا و دل‌انگیزی است که اطراف آن پر از گل‌ها و گیاهان معطر و چشمه‌های پرآب است.

 قلعه سفید قلعه معروفی که قدمت آن به پیش از عهد ایلامی‌ها می‌رسد، قلعه شاه جهان احمد که به احتمال قوی به دوران هخامنشی یا اشکانی تعلق دارد و دیمه میل یا میل اژدها که قدمت تاریخی آن به دوره سلوکیان یا پارتیان می‌رسد، برخی از مکان‌های دیدنی این شهرستان را تشکیل می‌دهند.

مکان‌های دیدنی و تاریخی این شهرستان عبارتند از: امامزاده در آهنین، امامزاده شاه زاده علاءالدین، بنای عمارت، بنای کل لوله، شهر قدیمی چشمه سردو، قلعه سفید، قلعه شاه جهان احمد، قلعه چرو، قلعه ککا، دیمه میل (میل آزاد یا میل اژدها)، کتیبه‌های کورنگون (کرنگون)، نقش بهرام و پل فهلیان.

صنایع

در نورآباد صنایع دستی زیبا وجذابی از جمله قالی بافی " گلیم بافی وگبه بافی وجود دارد. در این میان فرش دستی قشقایی نورآباد زبانزد خاص وعام است.

شهرستان مَمَسَنی (نامهای دیگر: شهرستان نورآباد ممسنی و نیز شهرستان نورآباد فارس) یکی از شهرستانهای استان فارس در ایران است. مرکز این شهرستان، شهر نورآباد است.

این شهر در غرب شیراز قرار گرفته و آب و هوای آن در شمال نسبتاً سرد و در جنوب گرم است.
دوشنبه 5/1/1392 - 18:15
اهل بیت
معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: با توجه به حضور پرشمار زائران در ایام نوروز و تقارن با دهه فاطمیه ویژه‌برنامه‌های سخنرانی، مرثیه خوانی، مسابقه با محوریت حضرت زهرا(س) برگزار می‌شود.
به گزارش ویژه نامه نوروزی مشرق، حرم مطهر امام رضا(ع) هر ساله در ایام عید نوروز پذیرای زائرین بسیاری است که لحظه تحویل سال را در جوار این امام بزرگوار و در پایتخت معنوی ایران اسلامی حضور دارند. با توجه به این که امسال ایام سوگواری حضرت زهرا(س) با ایام نوروز همزمان شده است، ویژه برنامه‌هایی در این خصوص در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سیدجلال حسینی در رابطه با ویژه برنامه ایام فاطمیه حرم مطهر رضوی، گفت: روزانه 25 سخنرانی تبلیغی و مذهبی برای عموم زائران و مجاوران در اماکن متبرکه‌ حرم مطهر رضوی تدارک دیده شده است. رواق‌های امام خمینی(ره)، دارالاجابه، غدیر، دارالحجه و شبستان‌های مسجد جامع گوهرشاد محل‌ برگزاری ویژه برنامه‌های سخنرانی حرم مطهر در ایام فاطمیه است.

وی اظهار کرد: حجج‌اسلام «سیداحمد خاتمی»، «سید حسین قمی»، «سید حسین مؤمنی»، «مهدی ماندگاری»، «فلاح‌زاده» و «سید جعفر طباطبایی» سخنرانانی هستند که با موضوعات «سبک زندگی از منظر حضرت زهرا(س)»، «شخصیت معنوی حضرت زهرا(س)»، «سیره رفتاری حضرت فاطمه زهرا(س)»، «الگوی فاطمی در سبک زندگی دینی» و «ادب فاطمی» به ایراد سخنرانی می‌پردازند. هچنین برای زائران غیرایرانی به زبان‌های «عربی» و «اردو» در رواق‌های؛ دارالرحمه، غدیر، سردرب شرقی صحن جامع رضوی و مقبره شیخ حر عاملی در صحن انقلاب اسلامی با موضوع «تبیین ابعاد مختلف شخصیت حضرت زهرا(س)» از سوی مدیریت امور زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی تدارک دیده شده است.

حجت‌الاسلام‌ حسینی با اشاره به این که حضور پرشمار زائران در ایام نوروز و تقارن این ایام با دهه فاطمیه، به منظور پرکردن اوقات فراغت عموم زائران، مسابقه فرهنگی «بهشت بی‌نشان» در تیراژ 50 هزار نسخه در اماکن متبرکه حرم مطهر در بین زائران توزیع می‌شود. مسابقه «کبوتران حرم»، برپایی نمایشگاه «کبوتوانه» واقع در سردرب غربی صحن جامع رضوی و کارگاه‌های آموزشی مهدالرضا(ع) در دارالقرآن الکریم صحن جمهوری اسلامی با رویکرد معرفی حضرت فاطمه زهرا(س) به زائران خردسال از جمله برنامه‌های فرهنگی، تبلیغی ایام فاطمیه برای کودکان در حرم مطهر رضوی است.

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی افزود: سید مرتضی سادات فاطمی، احمدرضا احمدی وفا، جواد پناهی، حمید عباسی، حمید و حامد شاکرنژاد برخی از قاریانی هستند که در حرم مطهر رضوی به قرائت کلام الله وحی می‌پردازند. سلسله جلسات «فیض حضور» نیز برای کاروان‌های زیارتی در رواق ‌دارالهدایه صحن جمهوری اسلامی تدارک دیده شده است و در این برنامه زندگی و شهادت آن حضرت توسط اساتید برجسته حوزه و دانشگاه مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد.

وی در ادامه به برگزاری سلسله جلسات پرسش و پاسخ با عنوان «اهالی بهشت» اشاره کرد و گفت: «زنان فاطمی، مردان علوی»، «زندگی به سبک اهل بیت(ع)» و «آموزه‌هایی از خانه پر مهر حضرت فاطمه(س) و امام علی(ع)» با حضور حجج اسلام مهدی ماندگاری و حسینی قمی در این سلسله جلسات مورد بررسی قرار می ‌گیرد.
دوشنبه 5/1/1392 - 18:15
دانستنی های علمی
صبح امروز دوشنبه افراد مسلح منطقه «باب توما» از توابع ادلب در شمال سوریه که اکثر ساکنان آن را مسیحیان تشکیل می‌دهند، با خمپاره گلوله باران کردند.

خمپاره شلیک شده در نزدیکی منطقه «حمام البکری» باب توما اصابت کرد. این حمله خمپاره‌ای تلفاتی دربر نداشت و تنها خسارات مادی از خود برجای گذاشت.

از سوی دیگر منطقه «الازبکیه» در دمشق پایتخت سوریه نیز شاهد انفجار یک خودرو بمب‌گذاری شده بود که بر اثر آن یک شهروند سوری جان خود را از دست داد.

همچنین یگان‌های ارتش سوریه یک مقر افراد مسلح را در منطقه «کفرومه» در ریف «معره النعمان»‌ منهدم کردند که از آن به عنوان مرکز عملیات گروه تروریستی «فجر الاسلام» استفاده می‌شد.

در جریان این عملیات بیش از 15 تروریست مسلح کشته شدند که در میان کشته‌ها «یوسف مصطفى الزیادة»، «احمد خالد الصالح عبد الرزاق» و «محمد خیر الزیادرة» از سرکردگان گروه تروریستی «فجر الاسلام» شناسایی شدند.
دوشنبه 5/1/1392 - 18:14
اهل بیت
همزمان با فرا رسیدن ایام فاطمیه و سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، شهر مقدس قم یکپارچه سیاه‌‌پوش شده و مردم با حضور در دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی به اقامه عزا می‌‌پردازند.

نقاط مختلف شهر مقدس قم یکپارچه عزا و ماتم است و مردم در قالب دسته‌ها و هیئت‌‌های عزاداری در غم شهادت مظلومانه ام ابیها حضرت صدیقه کبری(س) اشک ماتم می‌‌ریزند.

هیئت‌‌ها، دسته‌های سینه ‌زنی و زنجیرزنی از صبح امروز به سمت حرم حضرت معصومه(س) رفته و شهادت فاطمه‌ اولی(س) را به کریمه اهل ‌بیت(ع) تسلیت گفتند و حرم این بانوی بزرگوار مملو از عزاداران است.


توجه به اینکه امسال ایام فاطمیه مقارن با ایام نوروز شده است و با توجه به توصیه مراجع عظام تقلید و ائمه جمعه مبنی بر تکریم و احترام این ایام، شاهد حضور پررنگ هیئت‌های مذهبی و به ویژه زائران حرم کریمه اهل بیت(س) در مراسم شهادت حضرت زهرا(س) هستیم.    

همچنین در بیوت مراجع عظام تقلید نیز مراسم عزاداری با حضور روحانیون و اقشار مختلف مردم در حال برگزاری است.


مردم مومن و خداجوی قم شب گذشته و به‌ صورت گسترده در اماکن مقدسه، حسینیه‌‌ها، مساجد، تکایا و دیگر نقاط قم گردهم آمده و در سوگ شهادت حضرت زهرا(س) به عزا نشستند.

هیئت‌‌های مختلف عزاداری با برپایی آیین‌‌های عزاداری به تبیین شخصیت حضرت صدیقه کبری(س) پرداختند.

همچنین ویژه برنامه شب شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) شب گذشته در حرم حضرت معصومه(س) با حضور عزاداران و زائران و با سخنرانی حجت‌ الاسلام ناصر رفیعی و نوحه سرایی حاج حسن اخباری و حسینی‌نژاد برگزار شد.


حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه حضرت فاطمه(س) بانوی بزرگواری است که مدح ایشان را پیامبراکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) متعدد بیان کرده‌اند، اظهار کرد: رسول خدا(ص) در مورد ام ابیها(س) فرمود اگر تمام نیکی‌ها و خوبی‌ها را جمع کنید، حضرت زهرا(س) می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه حضرت زهرا(س) فوق خوبی‌ها در بیانات ائمه معصومین(ع) است، تصریح کرد: الفاظ، لغات و واژه‌ها در توصیف صدیقه کبری(س) ناقص هستند.


عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) ثمره قلب، نور چشم، روح و پاره تن پیامبر اکرم(س) بود اضافه کرد: منابع اهل سنت در مورد شخصیت ام ابیها به نیکی یاد کرده‌ا‌ند.

رفیعی با تاکید بر اینکه برخی پیامبران برای تکمیل ایمان از خدا کمک می‌خواستند، تصریح کرد: از سلمان فارسی به نقل از پیامبراکرم(س) روایت شده است که فرمود تمام وجود فاطمه(س) ایمان و یقین است.


وی با اشاره به اینکه سبک زندگی حضرت زهرا(س) الگوی مناسبی برای آغاز زندگی زوج‌های جوان است، خاطرنشان کرد: معرفی سیره و ارتباط ائمه معصومین(ع) با خانواده‌های خود برای تبیین سبک زندگی لازم است.

در مسجد مقدس جمکران و میعادگاه عاشقان مهدوی مراسم شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) با حضور خیل عزاداران و سوگواران برگزار شد و شرکت‌کنندگان شهادت مادر حضرت ولیعصر(عج) را به ایشان تسلیت گفتند.

حجت‌الاسلام حبیب فرحزاد در جمع نمازگزاران و عزاداران مسجد مقدس جمکران اظهار کرد: پیامبر و امامان معصوم(ع) وقتی عظمت و بزرگی خداوند را مشاهده می‌کنند، حتی از خوبی‌‌هایشان استغفار می‌‌کنند، اگر معرفت انسان بالا رود و عظمت خدا را درک کند حتی از عبادات خود استغفار کرده و در پیشگاه خدای متعال اعلام شرمندگی می‌کند.

فرحزاد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه طبق روایات، تمام امامان ما تا امام حسن عسگری(ع) مجبور به بیعت با خلفاء وقت شدند خاطرنشان کرد: در میان ائمه معصومین(ع) تنها حضرت زهرا(س) بود که با هیچ طاغوتی بیعت نکردند و امام زمان(عج) نیز با الگو گیری از مادرشان، در هنگام ظهور با هیچ ظالم و ستمگری بیعت نخواهد کرد و انتقام دشمنان اهل‌بیت(ع) را پس از ظهور خواهد گرفت.

همچنین از صبح امروز ویژه برنامه روز شهادت حضرت زهرا(س) در حرم کریمه اهل بیت(س) با سخنرانی اساتید حوزه علمیه و نوحه سرایی ذاکران اهل بیت(ع) برگزار خواهد شد.


دوشنبه 5/1/1392 - 18:13
دانستنی های علمی
ایسنا به نقل از سایت خبری روسیا الیوم نوشت: جان کری، وزیر خارجه آمریکا امروز (دوشنبه) در سفری از پیش اعلام نشده، وارد افغانستان شد.

کری قرار است با حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان دیدار کرده و در زمینه همکاری امنیتی بعد از خروج سربازان آمریکایی از این کشور در پایان سال 2014 رایزنی کند.
دوشنبه 5/1/1392 - 18:13
اخبار
در ادامه پیشنهادهای دیجیتالی سال نو به کاربران و طرفداران بازی های رایانه ای پیشنهاد می شود در اوقات فراغت خود بازی طلای سیاه را به عنوان اولین بازی استراتژیک مدیریت ایرانی تجربه کنند.به گزارش خبرنگار مهر، طلای سیاه یک بازی استراتژیک و مدیریتی است که کاربر در آن نقش فردی را ایفا می‌کند که مدیر صنعت نفت در ایران است.
به گزارش مشرق به نقل از مهر ، بازیکن در این بازی می‌تواند در مناطق مختلف به دنبال نفت بگردد و پالایشگاه، تأسیسات و کارخانه‌های پتروشیمی و لوله‌کشی بسازد. همچنین کاربر قادر است نفت را برای به دست آوردن پول صادر کرده یا آن را برای تولید محصولات نفتی و برآوردن احتیاجات بازارهای داخلی صرف کند.

بازیکن طلای سیاه این امکان را دارد تا در زمینه تکنولوژیهای گوناگون تحقیق کند و با استفاده از آن، محصولات جدیدی تولید کرده، هزینه حمل و نقل را کاهش دهد و یا به توسعه شهرها کمک کند. این بازی درباره مدیریت نفت است و این که کاربر بتواند به رشد کشور خود کمک کرده و آن را به یکی از قدرتهای صنعتی تبدیل کند.

بازی در سال 1287، هم‌زمان با فوران نخستین چاه نفت ایران در مسجد سلیمان آغاز می‌شود. از همین زمان رشته‌ امور به دست بازیکن سپرده می‌شود تا شرایط لازم برای استخراج نفت از این چاه را مهیا کند. این تنها آغاز مسیری طولانی و پرپیچ خم است که به توسعه و پیشرفت کنونی کشور می‌انجامد.

پس از استخراج نفت، باید آن را در انبار ذخیره کرد تا بازیکن بتواند برای صادر کردن، به بندر انتقال یابد. بنابراین بازیکن باید دست به کار ایجاد خط لوله‌ی مسجد سلیمان-آبادان شود تا طلای سیاه کشورمان به بازارهای جهانی عرضه شود. اما صادرات نفت خام چندان طولانی نخواهد بود و به محض جمع‌آوری هزینه لازم، باید تا سال 1291 نخستین پالایشگاه کشور در آبادان تأسیس شود.

براساس اعلام سازندگان این بازی، در سناریوی طلای سیاه تلاش شده مهم‌ترین حوادث مرتبط با صنعت نفت و برخی حوادث که در تاریخ ایران و جهان رخ داده‌اند، در گیم‌پلی بازی نقشی را ایفا کنند.

بازی طلای سیاه محصول شرکت رویاگران نرم افزار اولین بازی استراتژیک مدیریت ایرانی است.
دوشنبه 5/1/1392 - 18:12
آلبوم تصاویر
ایام نوروز و حضور مردم مقابل عابر بانکها برای برداشت اسکناس

دوشنبه 5/1/1392 - 18:12
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته