• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 2002
تعداد نظرات : 436
زمان آخرین مطلب : 4210روز قبل
اخبار

هفته هفتم لیگ دسته یك فوتبال ـ‌ جام آزادگان ـ‌ عصر امروز (پنج شنبه)، با انجام 12 بازی دیگر به پایان رسید و تیم‌های پیكان و ماشین‌سازی تبریز با برتری مقابل حریف‌شان هم‌چنان در صدر گروه‌ها باقی ماندند.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پیكان كه پیش از این پنج برد كسب كرده بود، ششمین بردش را نیز مقابل صنعت ساری به دست آورد و با 19 امتیاز صدرنشین گروه یك باقی ماند. تك گل پیكانی‌ها را در این دیدار محمد پروین به ثمر رساند.

در دیگر بازی مهم این گروه نیز استیل‌آذین سمنان كه با یك بازی كم‌تر در رده دوم قرار دارد با نتیجه دو بر یك مس رفسنجان را از پیش رو برداشت و 14 امتیازی شد. مسی‌ها با این باخت تنها با یك امتیاز در قعر جدول باقی ماندند.

ماشین‌سازی تبریز صدرنشین گروه دو لیگ دسته یك نیز سه بر دو كاوه تهران را شكست داد و به صدرنشینی‌اش تدوام بخشید. كاوه هم با این باخت تنها با 3 امتیاز در انتهای جدول باقی ماند.

در یكی از بازی‌های مهم و پربرخورد این هفته نیز داماش تهران توانست گسترش فولاد را شكست دهد. این بازی كه با اخراج یك بازیكن از هر دو تیم همراه بود با نتیجه دو بر یك به سود داماش به پایان رسید.

هادی جعفری از گسترش فولاد و حسن جعفری از داماش اخراجی‌های این دیدار بودند.

هم‌چنین در سایر بازی‌های مهم هفته، شهرداری بندرعباس با نتیجه یك بر صفر ابومسلم خراسان را از پیش رو برداشت؛ برق شیراز دو بر یك نساجی مازندران را شكست داد؛ پاس همدان نیز با همین نتیجه بر نفت مسجد سلیمان چیره شد و دیدار سایپا قائم شهر و ایران جوان بوشهر با تساوی یك بر یك به پایان رسید.

نتیجه كامل بازی‌های هفته به شرح زیر است:

تربیت یزید‌ صفر ـ‌ نیروی زمینی صفر

پیام مخابرات صفر ـ‌ شهرداری اراك 1

ابومسلم خرسان صفر ـ‌ شهرداری بندرعباس 1

فولاد یزد 2 ـ‌ اتكای گرگان صفر

صنعت ساری صفر‌ ـ پیكان 1

مس رفسنجان 1 ‌ـ‌ استیل آذین سمنان 2

سایپا قائم شهر 1 ‌ـ‌ ایران جوان بوشهر 1

شهرداری یاسوج 2ـ‌ شیرین فراز كرمانشاه 2

داماش تهران 2 ـ‌ گسترش فولاد تبریز 1

گل‌گهر سیرجان صفر ـ گهر زاگرس صفر

برق شیراز 2 ـ نساجی مازندران 1

ماشین سازی تبریز 3 ـ كاوه تهران 2

آلومینیوم هرمزگان 1 ـ‌ استقلال صنعتی 1

نفت مسجد سلیمان 1 ـ‌ پاس همدان 2

پنج شنبه 26/8/1390 - 20:57
بیماری ها

مدتی بود که صحبت از آلوده بودن آب تهران در محافل علمی و سیاسی کشور بر زبانها افتاده بود تا اینکه وزیر محترم بهداشت به وجود آلودگی در آب مناطقی از تهران اذعان کرد. هشدار وزیر بهداشت درحالی عنوان می شود که آب شهر تهران همیشه بعنوان یکی از  بهترین آبها در سطح کشور مطرح بوده است. اما آلودگی آب تهران از چه منشائی است و آیا این مسئله مشکلی جدید است؟

همانطور که می دانید در تهران به دلیل فقدان شبکه فاضل آب، فضولات انسانی وارد چاه های زیر زمینی شده و به مرور به سفره های آب زیرزمینی می پیوندد.از سوی دیگر به دلیل رشد سرسام آور جمعیت شهر و ناکافی بودن آب سدها، بیش از نیمی از آب شرب شهر از این سفره های زیر زمینی تأمین می گردد. در نتیجه نیترات موجود در فضولات انسانی وارد آب شرب شهری گردیده و طی بررسی های انجام شده میزان نیترات موجود در آن را بیش از حد استاندارد برآورد کرده اند. اما این نیترات چیست؟

نیترات از ترکیباتی که در تمام آبها وجود داشته و حتی بعنوان ترکیبی میکروب کش در صنعت استفاده می شود. نیتراتها در صنعت آبکاری، قلمزنی و ریخته گری فلزات ، و در کشاورزی در ساخت کودهای شیمیایی بکار میروند. باکتریهای درون دستگاه گوارش که بعنوان ساکنین دائمی آن می باشند نیترات را به نیتریت بدل کرده که عامل اکسید کننده قوی می باشد. در واقع هم نیترات و هم نیتریت میتواند آسیب رسان باشد. نیترات چه آسیبی به بدن می رساند؟

گلبولهای قرمز حاوی پروتئینی هستند بنام "هموگلوبین" که دارای 4 مولکول آهن است. آهن موجود در این پروتئین دارای ظرفیت 2 می باشند. زمانیکه نیترات و نیتریت با این آهنها تماس پیدا می کند آنها را به آهن سه ظرفیتی بدل می کند که توانایی خود را برای انتقال اکسیژن از دست داده و بنام "مت هموگلوبین" نامیده میشود. در حالت عادی افراد دارای 1-2 درصد "مت هموگلوبین" هستند. در اثر تماس با آب آلوده به نیترات درصد این نوع از هموگلوبین غیرطبیعی افزایش یافته و با افزایش آن علائمی برای فرد ایجاد می شود.

تشکیل "مت هموگلوبین" میتواند در هر سنی رخ دهد ولیکن بدلیل آنکه مکانیسم کاهش و مقابله با آن در سنین نوزادی و در جنین در اواخر دوران بارداری تکامل نیافته است بنابراین این محدوده ها بیشتر در معرض آسیب هستند؛ بهمین دلیل سبزیجات حاوی نیتروژن همچون اسفناج یا آب چاه که محتوی سطح بالایی از نیترات باشد نباید در این افراد استفاده گردد. همچنین در مادران باردار بدلیل خطر موجود برای جنین باید از مصرف آب یا غذاهای حاوی نیترات بالا باید اجتناب کرد.

در افرادی که کم خونی ندارند سطوح "مت هموگلوبین" کمتر از 20 درصد ایجاد سیانوزمیکند با اینحال معمولأ بیماران بی علامت هستند. سطوح بیش از 20 درصد با سردرد، اضطراب، تنگی نفس و تاکیکاردی همراه است. با سطوح 40-50 درصد علائم مغزی مانند  کنفوریون، لتارژی و اسیدوز بروز میکنند. در سطوح بالای 70 درصد کوما، تشنج، هیپوتانسیون، دیس ریتمی و مرگ رخ میدهد

سه شنبه 24/8/1390 - 20:26
طنز و سرگرمی

محتویات این مطلب جهت آشنایی افراد غیر ایرانی با کلمات و واژه های ایرانی بوده و فاقد هرگونه ارزش دیگری‌ست! باید عرض کنیم که ممکن است برخی لغات دارای شکل املایی یکسان در ایران قدیم بوده اما خب ورژن جدیدش دیگه معنی سابق رو نمی‌ده !

عذرخواهی: در ایران دمده شده و بجای آن از توجیه استفاده می‌شود.

بیمه‌ عمر:
قراردادی که شما را در تمام عمر فقیر نگه داشته تا شما پولدار مرده و مراسم کفن و دفنتان آبرومندانه برگزار شود.

شناسنامه یا کارت ملی:
دفترچه و کارتی که یکی بدون دیگری فاقد ارزش بوده و حتما جفتش لازم است.

سریال:
فیلمی‌ست چند قسمتی، که روش مصرف مواد مخدر و آخرین شیوه‌های دزدی را به شما آموزش می‌دهد.


تلفن همراه:
وسیله‌ای سه‌کاره جهت کلاس گذاشتن، آهنگ گوش کردن و نهایتا‍ عکس گرفتن است.

ایرانسل:
خط تلفنی است جهت مزاحمت و سر به سر گذاشتن دوست و آشنا.

گرانی:
کلمه‌یی است زاده‌ی توهم غربیان که در ایران تاکنون مشاهده نشده است!

آثار باستانی:
خرابه‌هایی که هرچه زودتر باید نابود شوند چون خیلی جا گرفته‌اند.

خودپرداز:
دستگاهی‌ست که همیشه‌ی خدا باید برای رسیدن به آن در صف ایستاد و اگر صفی در کار نباشد 99.99 درصد خراب است.

اداره:
محلی که شما بعد از تنش‌ها و جدل‌های منزل در آنجا استراحت می‌کنید.

مجرم:
فردی که هیچ فرقی با سایر افراد ندارد و تنها تفاوتش در این است که توانسته‌اند او را دستگیر کنند.

تورم:
عددی بی‌خود و چرت بوده که همچنان در ایران یک رقمی است!

گارانتی:
یک اسم زیبا و خوش تلفظ است ولی در عمل مکافاتی بیش نیست.

تحقیق:
کپی-پیست کردن مقالات اینترنتی.

مترو:
سونای بخار متحرک!

شب امتحان:
حکم بین دو نیمه در فوتبال ایران در زمان مربی‌گری مایلی‌کهن را دارد و فقط باید توکل کرد به خدا و دعا خواند.

دانشجو:
دو طیف اند، یک طیف آخرش وزیر میشن بی برو برگرد ! طیف دیگه میدوند که قاطی فرار مغزها بشن، والا زندانی میشن چون همیشه معترضن.

بزرگراه:
نوعی پیست رالی به همراه یادگیری آپ تو دیت‌ترین فحش‌های باناموسی و بدون آن!

رئیس:
فردی که وقتی شما دیر به سر کار می‌روید خیلی زود می‌آید و زمانی که شما زود به اداره می‌روید یا دیر می‌آید و یا مرخصی است.

شهرداری:
گرفتن رشوه، داشتن صدها پروژه‌های نیمه‌تمام و نصب تابلوهای روزشماری جهت افتتاح.

از پذیرفتن خانم‌های بد حجاب معذوریم:
تابلویی که در همه‌جا نصب شده، جهت کرکر خنده و عوض کردن روحیه‌ی مردم.

سطل آشغال:
وسیله‌یی‌ست موجود در خیابان‌ها جهت ریختن زباله در اطراف آنها.

مدرک تحصیلی:
کاغذی مستطیل شکل، در ابعاد مختلف که بسته به مقطع، قیمتش فرق می‌کند و بدون پارتی در هیچ کجا به درد نمیخورد "مگر هنگام ا ز د و ا ج"

حراج:
اصطلاحی‌ست که در آن به قیمت اصلی کالا درصدی اضافه کرده و با ماژیک قرمز روی آن خط زده و قیمت اصلی کالا را در زیرش درج می‌کنند.

و غیره (و ...):
نشانه‌ای برای باوراندن این مطلب که شما بیش از آنچه تصور می‌کنید، می‌دانید.

سه شنبه 24/8/1390 - 20:26
سينمای ایران و جهان
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : نسخه جدید «گرگ و میش» با عنوان فرعی « سپیده دم، قسمت اول» از آخر هفته در سینماهای جهان به روی پرده خواهد رفت.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، قسمت اول «گرگ و میش: سپیده دم» از 18 ماه نوامبر (27 آبان‌ماه) در معرض تماشای مخاطبان قرار می گیرد.

بنا بر اعلام ورایتی، «استفانی مه‌یر» نویسنده‌ی مجموعه كتاب‌های «گرگ و میش» به عنوان بازیگر در اقتباس سینمایی این اثر بازی می‌كند.

«مه‌یر» در صحنه‌ی مراسم ازدواج «رابرت پتینسون» و «كریستین استوارت» (در نقش‌های «ادوارد كولن» و «بلا سوان») نقش‌آفرینی می‌كند.

وی سال 2008 نیز در نقش یك مشتری رستوران در قسمت اول این مجموعه فیلم بازی كرده بود.

چندی پیش اسامی برندگان جوایز «ام تی‌وی» در حالی اعلام شدند كه «گرگ و میش: خسوف» با كسب پنج ذرت طلایی مقام نخست را بین برندگان امسال بدست آورد.

«رابرت پتینسون» و «كریستن استوارت» جوایز بهترین بازیگر مرد و زن را از آن خود كردند و «پتینسون» علاوه بر این عنوان، جایزه‌ی بهترین مبارزه را نیز بدست آورد.

همچنین «تام فلتون» كه در فیلم‌های سینمایی «هری پاتر» نقش «دراكو مالفوی» را ایفا كرده است، بهترین بازیگر نقش منفی لقب گرفت.

كمپانی فیلمساز «سامیت اینترتینمنت» در ماه ژوئن گذشته اعلام كرد آخرین فیلم مجموعه‌ی «گرگ و میش» در دو قسمت تولید خواهد شد، كه زمان اكران دومین قسمت آن 16 نوامبر سال 2012 خواهد بود.

كارگردانی این فیلم را كه بر پایه نسخه و چهارم و پایانی سری كتاب‌هایی با این نام نوشته‌ی «استفانی مه‌یر» است، «بیل كاندون» برعهده دارد.

مضمون قسمت پایانی ازدواج «بلا»ی فناپذیر با «ادوارد» خون‌آشام است كه پس از آن صاحب دختری نیمه‌انسان، نیمه‌خون‌آشام به نام «رنسمی» می‌شوند.

قسمت اول این مجموعه را «كاترین هاردویك» كارگردانی كرده و قسمت دوم با نام «ماه نو» توسط «كریس ویتز» ساخته شده است.

سومین قسمت نیز با عنوان «خسوف» به كارگردانی «دیوید اسیلد» از سی‌ام ماه ژوئن سال 2010 روی پرده‌ها رفته است كه درآمدی بالغ بر یك میلیارد دلار نصیب سازندگان این اثر كرده است.

تهیه‌كنندگی قسمت چهارم این مجموعه را «ویك گادفری»، «كارن رزنفلت» و «استفانی مه‌یر» برعهده دارند.

نوشتن فیلمنامه نیز توسط «ملیسا رزنبرگ» انجام می‌گیرد.

چندی پیش «مگی گریس» بازیگر آثاری چون «لاست» به آخرین قسمت «گرگ و میش» پیوست.

«لی پیس» نیز در حال مذاكره برای پیوستن به جمع بازیگران این فیلم است. وی قرار است نقش یك خون آشام بی‌خانمان به نام «گارت» را ایفا كند.
دوشنبه 23/8/1390 - 21:24
موبایل
گوگل طی هفته جاری نسخه به روز سرویس Google Translate را برای سیستم عامل iOS منتشر کرد که امکان ترجمه 63 زبان مختلف دنیا را دارد.
به گزارش اخبار خارجی موبنا، نسخه به روز سرویس Google Translate برای سیستم عامل iOS هم اکنون از زبان های بنگالی، گجراتی و چند گونه زبان هندی پشتیبانی می کند.
بر این اساس کل زبان هایی که توسط آی فون اپل پشتیبانی می شود به 63 زبان می رسد که 17 زبان امکان ترجمه صوتی و 24 زبان دیگر امکان تبدیل متن به صوت را دارند.
برای دسترسی به این سرویس لازم است آخرین نسخه نرم افزار Google Translate را برای آی فون از فروشگاه App Store اپل دانلود کرد.
دوشنبه 23/8/1390 - 10:49
اقتصاد
دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها‎ ‎درباره آخرین وضع طرح تحول بانكی، گزارش عملكرد قانون هدفمندی یارانه‌ها و زمان ‎آغاز حذف یارانه اقشار مرفه اطلاعات جدیدی ارائه كرد. ‎

‎دكتر فرزین در مورد تهیه ‎گزارشی از روند اجرای ‎هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: ‎طبق قانون این گزارش باید از سوی سازمان‎ ‎هدفمند‌سازی یارانه‌ها تهیه شود. سازمان هم گزارش را تهیه كرده و نسخه‌ اولیه‌ آن‎ ‎را به آقای مصباحی‌مقدم، رئیس كمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس ارسال كرده است،‎ ‎ولی ظاهرا این گزارش به عنوان نسخه‌ اولیه داده شده نه به عنوان نسخه‌ نهایی. قرار‎ ‎است ما هم یك بررسی مجدد در دبیرخانه روی آن انجام دهیم و آن را به صورت رسمی به‏‎ ‎مجلس ارائه كنیم‎.

وی به ایسنا گفت: این گزارش، در واقع یك گزارش عملكرد است كه در این مدت‎ ‎از كل مصارف هدفمندی كه به مردم و تولید‌كننده‌ها داده شده و همچنین منابع آن تصویر دقیقی داده شده است‎. ‎دكتر فرزین تأكید كرد: منابع هدفمندی یارانه‌ها چند‎ ‎مورد است. یك ردیف‌های بودجه‌ای است كه در بودجه مصوب شده و بخشی هم درآمد ناشی از‎ ‎اصلاح قیمت حامل‌های انرژی است‎. ‎

‎وی افزود: نسخه اولیه‌ طرح تحول بانكی در‎ ‎دبیرخانه تهیه شده ‌است. البته این نسخه اولیه باید در كارگروه تحولات اقتصادی مصوب‎ ‎شود و ما هنوز این طرح را در كارگروه تحولات اقتصادی مطرح نكرده‌ایم و فعلاً طرح در‎ ‎دبیرخانه است. ‎وی درباره حذف اقشار مرفه‎ ‎از یارانه نقدی گفت: در ماه‌های آینده كاملاً روی حذف برخی از‎ ‎افراد كه مستحق دریافت یارانه نیستند، متمركز می‌شویم و متناسب با آنچه در قانون‎ ‎آمده، كار را اجرایی می‌كنیم. الان جلساتی برای تقویت نظام شناسایی گذاشته‌ایم‎. ‎مشكل الان ما این است كه باید یك نظام شناسایی دقیق داشته باشیم تا افرادی كه از‎ ‎فهرست حذف می‌شوند، افرادی باشند كه طبق قانون باید حذف شوند و در این روند دچار‎ ‎خطا نشویم‎. ‎الان بیشتر جلسات ما روی تقویت نظام شناسایی و‎ ‎گرفتن اطلاعات از دستگاه‌های متمركز است و در آینده نزدیك، حذف یارانه اقشار مرفه‎ ‎آغاز می‌شود. البته همان‌طور كه گفته‌ام، پیش از حذف یارانه با افراد مكاتبه‎ ‎می‌شود‎. ‎وی گفت: پایگاه‌های اطلاعاتی مختلفی در كشور داریم كه‎ ‎همه آنها را با هم لینك می‌كنیم. مثلاً پایگاه‌های اطلاعاتی درباره‌ خودرو، مسكن یا‎ ‎وضع حقوق و دستمزد داریم و اینها معیارهایی است كه اطلاعات آن جمع‌آوری می‌شود و‎ ‎بر اساس آن، یارانه اقشار مرفه حذف خواهد شد‎
دوشنبه 23/8/1390 - 10:29
اخبار
مروری داریم بر تیتر یک روزنامه‌های صبح ایران:

 

تهران امروز:

«کاهش روابط آژانس و انگلیس».

شرق:

«همایش اصلاح‌طلبان لغو شد».

رسالت:

«هشدار مجلس به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی».

کیهان:

«ایران در همکاری با آژانس تجدیدنظر می‌کند».

جام‌جم:

«رکورد دنیا با فریاد یا علی شکست».

 

دوشنبه 23/8/1390 - 10:28
اخبار
كمین عرفان‌های كاذب در مدارس
جام جم آنلاین: روزنامه‌های صبح امروز ایران مهمترین عناوین خبری صفحه‌ اول خود را به مسائلی همچون ركورد دنیا با فریاد یاعلی شكست،رستم های ایران بر بام جهان،جشن و پایكوبی ایتالیایی‌ها پس از كناره‌گیری برلوسكنی،پایان زندگی فرزند ارشد محسن رضایی،همایش اصلاح‌طلبان لغو شد،كمین عرفان‌های كاذب در مدارس،قیمت گذاری در فضای رقابتی و... كه برخی از آنها در زیر می‌آید.

جام جم

ركورد دنیا با فریاد یاعلی شكست
هشدار قاطع مجلس به آژانس
اختلال در سامانه الكترونیك بانك‌ها
یك پراید با بوی عطر كتاب

كیهان

پاسخ مجلس به آمانو:ایران در همكاری با آژانس تجدید نظر می‌كند
طرح خروج خودروهای فرسوده سنگین آغاز شد
رسانه‌های آمریكا:سركوب بی فایده است جمعیت معترضان هر روز بیشتر می‌شود
تظاهرات ضد آمریكایی مسلمانان اندونزی در آستانه سفر اوباما به جاكارتا

خراسان

راز اعظم و عید اکبر
رستم های ایران بر بام جهان
تشکر و قدردانی رهبر معظم انقلاب از وزنه برداران افتخار آفرین ایران
مرگ مشکوک فرزند محسن رضایی در امارات

جمهوری اسلامی

مجلس در نحوه همكاری با آژانس هسته‌ای تجدید نظر می‌كند
جشن و پایكوبی ایتالیایی‌ها پس از كناره‌گیری برلوسكنی
سوریه خواستار برگزاری جلسه اضطراری سران عرب شد
خودكفایی ایران در تولید تجهیزات دفاعی

رسالت

هشدار مجلس به آژانس بین المللی انرژی اتمی
سه میلیون حساب بانك صادرات مسدود شد
حداد عادل:عدم جدایی دین از سیاست پیام غدیر است
روزهای گدایی با درآمد میلیونی

قدس

هشدار رئیس مجلس به آژانس
ورود نمایندگان به ماجرای چینی سازی خودروهای ایرانی
سلیمی ركورد زد ایران روی سكو رفت
تلخی‌های یك بیماری شیرین

سیاست روز

تهدید نظامی از زبان دیپلمات‌های غرب به مفهوم ادامه مذاكرات است
قدرت‌نمایی جوانان ایران زمین
اوباما در شرق گدایی می‌كند
پایان زندگی فرزند ارشد محسن رضایی

مردم سالاری

ایران، محور مناظره پرچالش کاندیداهای جمهوری خواهان آمریکا
بهداد سلیمی رکورد یک ضرب رضازاده را شکست
رئیس جمهور:از مشایی و بقایی تشکر می کنم
فرانسه رهبری اقدامات علیه ایران در آژانس را به عهده می گیرد

شرق

همایش اصلاح‌طلبان لغو شد
خط‌ و‌ نشان رستم برای المپیک لندن
مرگ مشكوك فرزند محسن رضایی در دوبی
پاسخ عبدالله نوری به خبرسازی‌های انتخاباتی

تهران امروز

كاهش روابط با آژانس و انگلیس
روایت محمد باقر قالیباف از یك همرزم :شهید «تهرانی مقدم»در مقابل دشمن، یك ملت بود
كمین عرفان‌های كاذب در مدارس
روز اختلال بانكی در سراسر ایران

حمایت

هشداری جدی نمایندگان ملت
معاون اول قوه قضاییه:پزشکی قانونی نقش مهمی در تحقق عدالت کیفری دارد
رکورد دنیا در دستان دلاور ایرانی
موج سوم ایدز جدی است

آرمان

مجدد احمدی نژاد از مشایی
ذخایر خون در آستانه بحران است
درآمد هر ایرانی 4400 دلار در سال
همایش اصلاح طلبان لغو شد

فرهیختگان

دنیا مات قدرت هركول‌های ایرانی
لاریجانی خبر داد؛تجدید نظر مجلس در نحوه همكاری ایران با آژانس
چهارشنبه پایا مهلت ثبت نام آزمون ارشد
روز بیماری شیرین اما كشنده

وطن امروز

شاهكار در شب آخر
هاشمی نمی‌گذارد مهدی بازگردد
مرگ مشكوك فرزند محسن رضایی در دوبی
كفاشیان:باز هم نامزد می‌شوم

تفاهم

جمع آوری طلای خارجی از بازار
95 درصد جمعیت كشور شمارش شدند
غضنفری:به صنایع3000 میلیارد تومان یارانه پرداخت شد
گنجینه جیرفت با حضور رئیس جمهور رونمایی شد

دنیای اقتصاد

برنامه سال آینده برای مسكن
وزیر صنعت و تجارت در جمع فعالان اقتصادی:حتما از قیمت‌گذاری کنار می‌رویم
علی لاریجانی، رییس مجلس خواستار شد؛تجدیدنظر در همكاری با آژانس
رویارویی آمریكا و چین در اپك

جهان صنعت

وزیر بازرگانی:منتقدان آمار صادرات یقه گمرك را بگیرند
خداحافظ سیلویو
درگذشت مشكوك فرزند محسن رضایی
هفت تیركشی در سازمان بازرگانی تهران

گسترش صنعت

اصلاح قوانین مزاحم تولید
قیمت گذاری در فضای رقابتی
سلیمی ركورد رضازاده را شكست و 2 طلا گرفت

دوشنبه 23/8/1390 - 10:25
اقتصاد

 

رییس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان از طرح انتقال صنف آجیل پزها به خارج از شهر تهران خبر داد و گفت : فعالیت های واحد های خشکبار ادامه خواهد داشت.

مجید اخوان در مصاحبه با رادیو اقتصاد اعلام کرد : واحدهای آجیل پزها به دلیل استفاده از روغن برای فرآوری محصول آلودگی ایجاد می کنند و دانشگاه علوم پزشکی به خاطر این آلودگی اعتقاد دارد آجیل پزها از سطح شهر به شهرکی تخصصی منتقل شوند.

اخوان افزود : نشست هایی با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی ، شرکت ساماندهی ، شهرداری منطقه 12 و فعالان آجیل پزها داشتیم و اعضای این صنف هم علاقه مند هستند از این منطقه منتقل شوند.

وی  گفت : گزینه های مختلفی  در خارج از شهر تهران در دست بررسی بوده و یکی از گزینه ها زمینی در پاکدشت است.

اخوان خواستار حمایت دولت و نهادهای عمومی و ایجاد تسهیلات برای انتقال این صنف شد و گفت : البته این کار مقداری زمان بر است وفعالان صنف آجیل پزی  هم قشری کم درامد و ضعیف هستند و باید حمایت شوند.

رییس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان با بیان اینکه در مجموع700 واحد صنفی  مجوزدار در بخش خشکبار و آجیل پزی  تهران فعالند ، افزود: 150 واحد آجیل پز است و بقیه واحدها مشکلی از لحاظ فعالیت ندارند.

 

دوشنبه 23/8/1390 - 10:1
شخصیت ها و بزرگان
دكتر عبدالحسین روستاییان


عبدالحسین روستائیان بیستم آذرماه 1307 در شیراز به دنیا آمد و تحصیلات دوران ابتدایی و متوسطه را در زادگاهش به پایان رساند. وی پس از آن در سال 1952 در رشته شیمی دانشگاه صنعتی «كارلسروهه» آلمان مشغول به تحصیل شد و پس از پایان دوره كارشناسی تحصیلات خود را در رشته شیمی آلی دانشگاه وین ادامه داد. پس از آن در سال 1963 در دانشگاه «پاویای» ایتالیا به تحصیل دوره دكترای شیمی آلی پرداخت و سرانجام در سال 1966 با كسب درجه عالی موفق به اخذ مدرك دكترا شد. پس از بازگشت به ایران از مهر 1345 با رتبه استادیاری به عضویت گروه شیمی دانشكده علوم دانشگاه ملی (شهید بهشتی) در آمد و در سال 1349 به رتبه دانشیاری ارتقاء یافت. از سال 1355 با رتبه استادی ریاست مركز تحقیقات شیمی دانشگاه شهید بهشتی را بر عهده گرفت. وی علاوه بر سابقه 30 ساله تدریس در دانشگاه شهید بهشتی، سال‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال تدریس كرد و از سال 66 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات به طور تمام وقت فعالیت داشته است. ‏

دكتر روستاییان بیش از هر چیز به تحقیق در زمینه ‌تركیبات مؤثره طبیعی گیاهان بومی ایران علاقه‌مند است. قبل از تحقیق بر روی گیاهان ایران نزد استادان برجسته‌ای چون پروفسور «رودلف كریگه» در آلمان و همچنین دانشمندان همین حوزه در آمریكا به تحقیق و پژوهش پرداخت و بر روی اكسیداسیون و واكنش تركیبات طبیعی با ازن و مكانیزم ازنالیزیس كار كرد و زمانی كه به ایران آمد متوجه تنوع بسیار زیاد گیاهان ایران شد كه متاسفانه از نظر شیمیایی بررسی نشده بودند و میدان بسیار خوبی برای او بود. در طول سال‌های فعالیت خود تركیبات طبیعی متعددی را برای نخستین بار از گیاهان استخراج و به جامعه علمی دنیا معرفی كرد. در میان این تركیبات آن كه بیش از همه نمود و جذابیت بیشتری برای او داشت، «سكویی ترپن لاكتونی» بود كه از گونه‌ گیاهی «آرتمیزیا» از خانواده كمپوزیته استخراج كرد و نام آن را «تهرانولید» نهاد و اكنون اثر ضد مالاریایی از خود نشان می‌دهد. مقاله مربوط به كشف این تركیب در سال 1989 در مجله «علمی فایتوكمیستری» انگلستان چاپ شد. او در ادامه تحقیقات متوجه گروه عاملی «اندوپروكسیدی» این تركیب شد كه همانند تركیب «آرتمیزنین» چینی‌ها اثرات ضد مالاریایی خوبی از خود نشان داد. ‏

استاد كه بیش از 250 مقاله ‏ISI‏ به زبان‌های انگلیسی و آلمانی و تعداد زیادی مقالات فارسی و چكیده مقالات ارائه شده در كنگره‌های بین‌المللی دارد در تحقیقی دیگر روی تركیبات طبیعی 25 كربنه ترپنوئیدهای موسوم به «سسترترپن‌ها» كار كرد كه نخستین بار از اسفنج‌های دریایی استخراج شد ولی او آنها را از «سالویاهیپولویكا» استخراج و تعیین ساختار كرد. ‏

دكتر روستائیان از سال 1378 مدیریت گروه شیمی دریا در دانشكده علوم و فنون دریایی واحد تهران شمال را بر عهده دارد و از افتخارات استاد كسب عنوان محقق برجسته علم و صنعت در سال 1361، جایزه سومین جشنواره خوارزمی و سومین جشنواره رازی و لوح تقدیر دانشگاه آزاد اسلامی است. ‏

كتاب «فلاونوئیدها و اثرات زیست شناختی آنها» كه در سال 1380 تالیف شده است و بیش از 252 مقاله علمی در مجلات علمی بین‌المللی معتبر از دیگر آثار علمی ماندگار دكتر روستاییان به شمار می‌رود.‏
دوشنبه 23/8/1390 - 9:55
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته