• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 609
تعداد نظرات : 775
زمان آخرین مطلب : 4203روز قبل
نجوم

این منظومه از هشت سیاره، ۱۶۲ قمر شناخته شده، سه سیاره کوتوله و چهار قمر مربوط به این کوتوله ها و هزاران جرم کوچک مثل سیارک ها، شهابواره ها، دنباله دارها و غبار بین ستاره یی تشکیل شده است.
منظومه شمسی ما از خورشید و مجموعه یی از اجرام آسمانی تشکیل شده است که گرانش، آنها را به خورشید پیوند داده است

خانواده منظومه خورشیدی

. این منظومه از هشت سیاره، ۱۶۲ قمر شناخته شده، سه سیاره کوتوله و چهار قمر مربوط به این کوتوله ها و هزاران جرم کوچک مثل سیارک ها، شهابواره ها، دنباله دارها و غبار بین ستاره یی تشکیل شده است.

ویژگی های اعضای این منظومه در پایین آورده شده است.

▪ خورشید:
خورشید از دسته ستارگان است. این دسته از اجرام هنگامی تشکیل می شوند که یک ابر بین ستاره یی در اثر گرانش خود متراکم شود. دلیل دمای بسیار زیاد خورشید آن است که در خورشید واکنش های هسته یی روی می دهد. در دمای ۱۴ میلیون درجه یی خورشید، چهار اتم هیدروژن با هم ترکیب می شوند و یک اتم هلیوم را به وجود می آورند. اما جرم یک اتم هلیوم کمی کمتر از مجموع جرم های چهار اتم هیدروژن است.
این اختلاف جرم به انرژی تبدیل می شود. در هر ثانیه حدود چهار میلیون تن از جرم خورشید به انرژی تبدیل می شود. با این همه این نیروگاه عظیم هسته یی آن اندازه سوخت دارد که تا میلیاردها سال دیگر همچنان بدرخشد و نور و انرژی را به اطراف پخش کند.
خورشید جریان پیوسته یی از ذره های باردار (پلاسما) را به بیرون پرتاب می کند که باد خورشیدی نام دارد. این باد با سرعتی بیش از دو میلیون کیلومتر در ساعت حرکت می کند و تا فاصله های زیاد (حداقل ۱۰۰ واحد نجومی) نفوذ می کند. البته میدان مغناطیسی زمین مانع رسیدن این ذره های باردار به زمین می شود. خورشید عضو اصلی این منظومه است و ۸۶/۹۹ درصد از جرم شناخته شده این منظومه را به خود اختصاص داده و با گرانش بر دیگر اعضای این منظومه چیره است.

▪ سیاره ها:
این دسته از اجسام هنگامی تشکیل می شوند که ذره های گردوغبار موجود در صفحه های چرخان موجود در پیرامون ستاره ها به یکدیگر متصل شود. این اجرام در مرحله رشد خود، بیشتر ماده موجود در صفحه چرخان را جارو کرده و پیوسته در حال بزرگ تر شدن است. برخی از سیاره ها که جرم شان از یک مقدار بحرانی بیشتر باشد پوششی از گاز دارند (مانند زمین) که جو نام دارد. سیاره ها در مدارهای بیضی شکل به دور خورشید می گردند که خورشید در یکی از کانون های این بیضی است (البته شکل این بیضی به دایره بسیار نزدیک است.) حرکت سیاره ها به دور خورشید تابع قوانین حرکت سیاره ها است که یوهان کپلر اخترشناس آلمانی در ابتدای قرن هفدهم کشف کرد.
هر چند بسیاری از مردم گمان می کنند که فاصله سیاره ها از یکدیگر برابر است، اما واقعیت آن است که هر چه از خورشید دورتر شویم، فاصله هر سیاره از سیاره پیشین خود، بیشتر می شود. سیاره های درونی یا سیاره های زمینی ویژگی هایی همچون صخره یی بودن، چگالی زیاد و تعداد کم قمر شناخته می شوند. اما سیاره های بیرونی یا سیاره های مشتری گون، غول گازی هستند که ۹۹ درصد از جرم اجسام پیرامون خورشید را تشکیل می دهند. مشتری و کیوان به راستی غول هستند و به ترتیب ۳۱۸ و ۹۵ برابر زمین جرم دارند و بیشتر جرمشان هیدروژن و هلیوم است. دو سیاره اول قمر ندارند و شش تای دیگر هر کدام قمرهایی دارند که به دورشان می گردند و هر چهار سیاره بیرونی حلقه هایی از جنس غبار و دیگر ذره ها دارند که حلقه های کیوان از همه جذاب تر و چشمگیرتر است.

▪ قمرها:
این دسته از اجسام به دور سیاره ها می گردند، مانند ماه که قمر زمین است. در منظومه خورشیدی ما تیر و ناهید قمر ندارند و زمین یک قمر و مریخ دو قمر کوچک به نام های دیموس و فوبوس دارد. مشتری ۶۳ قمر دارد که چهار قمر با نام های گانیمد، کالیستو، آیو و اروپا (یا قمرهای گالیله یی) از همه مشهورترند و از بعضی جهت ها مثل داشتن فعالیت های آتشفشانی و حرارت درونی به سیاره های زمینی شبیه هستند.
گانیمد بزرگ ترین قمر منظومه شمسی است و از سیاره تیر هم بزرگ تر است. کیوان ۵۶ قمر دارد که تیتان و آنسلادوس فعالیت های زمین شناختی دارند، هر چند که بیشتر از یخ ساخته شده اند. اورانوس ۲۷ قمر دارد که تیتانیا، اوبرون، آمبریل، آریل و میراندا از همه بزرگ ترند. نپتون ۱۳ قمر دارد که تریتون از همه بزرگ تر است و فعالیت های زمین شناختی و آبفشان هایی از نیتروژن مایع دارد و تنها قمری است که خلاف جهت به دور سیاره مادر خود می گردد.

▪ کمربند سیارک ها:
سیارک ها اجرام کوچک منظومه خورشیدی هستند که از صخره ها و مواد معدنی فلزی و غیرفرار ساخته شده اند. سیارک ها بین مریخ و مشتری و در فاصله ۳/۲ تا ۳/۳ واحد نجومی از خورشید قرار دارند. گمان می رود که این اجرام، باقی مانده های فرآیند تشکیل منظومه خورشیدی باشند که به دلیل مداخله گرانشی مشتری نتوانستند یک سیاره را بسازند. اندازه آنها نیز مختلف است و از چند صد کیلومتر تا یک ذره کوچک تغییر می کند.
به جز سرس که در دسته سیاره های کوتوله قرار دارد، همه اجسام دیگر در دسته اجرام کوچک هستند. البته اجرامی مانند وستا نیز در این منطقه هستند که امکان دارد در دسته سیاره های کوتوله قرار گیرند، به شرط آنکه اثبات شود تعادل هیدروستاتیک دارند و شکلشان کروی است. کمربند کوییپر حاوی صدها هزار و شاید هم میلیون جرم است که قطرشان از یک کیلومتر بیشتر است. هر چند که تعداد این اجسام زیاد است، اما گمان می رود مجموع جرم شان از یک هزارم جرم زمین بیشتر نباشد.

▪ اجرام کمربند کوییپر:
کمربند کوییپر حلقه بزرگی است که همانند کمربند سیارک ها از قطعه های کوچک ساخته شده است، اما بیشتر قطعه های کمربند کوییپر از یخ ساخته شده و اندازه آنها از قطعه های کمربند سیارک ها بسیار بزرگ تر است. کمربند کوییپر در فاصله ۳۰ تا ۵۰ واحد نجومی از خورشید ورای نپتون قرار دارد. هر چند بیشتر اجرام موجود در این کمربند کوچک هستند، اما احتمال می رود اجرامی همانند وارونا بعدها در دسته سیاره های کوتوله قرار گیرند. گمان می رود در این منطقه بیش از صد هزار جرم با قطر بیش از ۵۰ کیلومتر وجود داشته باشد، با این همه مجموع جرم آنها از یک دهم تا یک صدم جرم کره زمین بیشتر نیست.

منبع : آفتاب

سه شنبه 20/2/1390 - 1:11
آموزش و تحقيقات


در آمریکا در جریان هر پرونده احراز هویت، حداقل چند صد دلار هزینه بابت آزمایش های ژنتیک و بررسی DNA فرزند و تطبیق آن با DNA پدر و مادر پرداخت می شود.

احراز هویت آسان تر می شود

با توجه به تعداد زیاد پرونده هایی با این موضوع، سالانه مبالغ زیادی بابت این موضوع هزینه می شود. به همین دلیل چند شرکت داروسازی محصولات آزمایشگاهی به این فکر افتادند که روش ارزان تری برای انجام این آزمایش ها ابداع کنند....
از حدود سه ماه پیش کیت های آزمایش DNA در چند داروخانه زنجیره ای در کنار کیت هایی برای آزمایش قندخون، آزمایش حاملگی و آزمایش HIV به فروش می رسد. تنها با پرداخت ۹۹/۲۹ دلار، هر کس می تواند یکی از این کیت ها را تهیه کند و طبق دستورالعمل آن، در خانه آزمایش DNA را برای احراز هویت انجام دهد. استقبال از این کیت به حدی بوده است که تاکنون حداقل ۵۲ هزار نمونه از آن به فروش رفته است. در کیت های آزمایش DNA بسته هایی حاوی سه عدد سواب وجود دارد. سواب وسیله ای برای برداش ظریف سلول از سطح مخاط است و در این آزمایش سلول ها را با کشیدن آرام سواب به سطح داخل گونه به دست می آورند. در یک تست استاندارد باید نمونه سلول پدر و فرزند تهیه شود اما برای اطمینان بیشتر بهتر است نمونه سلول های مادر نیز به آنها اضافه شود.

پس از بسته بندی دوباره سواب ها طبق دستور العمل ، خریدار باید آنها را در پاکت مخصوصی قرار دهد و به آزمایشگاهی در سالت لیک سیتی ارسال کند تا بررسی DNA انجام شود. تفاوت این کیت ها با آزمایش های قبلی، ارزان بودن، آسان بودن و امکان انجام آن به صورت خصوصی است. نتایج آزمایش ظرف پنج روز کاری به صورت تلفنی، پست الکترونیک یا پست معمولی به خریدار اعلام خواهد شد.

طبق آزمایش های انجام شده میزان دقت این کیت ها حدود ۹۹ درصد است و دقت بالا و قیمت ارزان این کیت ها موجب استقبال زیاد از این آزمایش شده است و همین مساله نگرانی بعضی مجامع حقوقی در آمریکا را موجب شده است. آنها نگران هستند به علت اهمیت موضوع و اینکه این نمونه برداری ها به صورت خصوصی انجام می شود امکان تقلب و اشتباه در آنها وجود دارد و ممکن است استفاده گسترده از این آزمایش پرونده های حقوقی زیادی را به وجود بیاورد. اگر چه طبق بررسی های به عمل آمده مشخص شده است اغلب خریداران این کیت ها به دلیل مسایل حقوقی و قانونی این آزمایش را انجام نداده اند و فقط از روی کنجکاوی دست به این اقدام زده اند.

هم اکنون ۴۳۰۰ شعبه از داروخانه های زنجیره ای در ۳۰ ایالت آمریکا این محصول را به فروش می رسانند و کمپانی تولیدکننده آن امیدوار است با تجهیز آزمایشگاه ها در بقیه کشورها مشتری های بین المللی هم برای محصول خود به دست بیاورد.

سه شنبه 20/2/1390 - 1:9
کامپیوتر و اینترنت
 سی سال از زمانی که شرکت زیراکس اولین موس تجاری دنیا را رونمایی کرد می گذرد. شاید اغراق نباشد که بگوییم موس طلیعه دار عصر جدیدی در دنیای کامپیوترهای شخصی بوده است. کاربرانی با کمترین دانش می توانند تنها از روی شکل ها و با کلیک کردن، کار با کامپیوتر را تجربه کنند.  

۱. اولین گوی غلطان (trackball):

first_trackball.jpg

اولین وسیله ورود اطلاعات به کامپیوتر که توسط حرکات دست کنترل می شد و مکان نما را جابجا می کرد، در سال ۱۹۵۲ توسط نیروی دریایی سلطنتی کانادا اختراع شد. این ابزار در حقیقت یک توپ بولینگ فایو-پین کانادایی بود که بر روی یک سخت افزار ویژه سوار شده بود. این سخت افزار می توانست جهت چرخش توپ بولینگ را تشخیص داده و این اطلاعات را به حرکات روی صفحه کامپیوتر تبدیل کند. از آنجا که این اختراع متعلق به یک پروژه کاملا سری نظامی بوده، بنابرین حق امتیاز آن هیچ گاه ثبت نشده است.

 

۲. اولین موس:

first_mouse.jpg

اولین قطعه سخت افزاری که ما آن را به عنوان جد موس های مدرن امروزی می شناسیم، در سال ۱۹۶۳ توسط داگلاس اینگلبارت آمریکایی تولید شد. این ابزار برای ثبت حرکات در دو جهت، از دو چرخ قائم استفاده می کرد و می توانستید آن را مانند موس های امروزی در دست تان بگیرید.

 

۳. اولین موس با گوی غلطان:

trackball_mouse.jpg

این گجت محصول سال ۱۹۶۸ شرکت Telefunken Rollkugel آلمان است. این موس در زیر خود یک گوی غلطان کوچک داشت و تنها یک دکمه برای کلیک بر روی آن پیش بینی شده بود. کاربرد آن هم برای رسم تصاویر گرافیکی وکتور بود.

 

۴. اولین موس نوری:

alto-mouse.jpg

موس های با قطعات متحرک مکانیکی مقداری غیر قابل اعتماد و ناپایدار بودند. زیراکس در اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی، برای بهبود کارایی، در مقابل موس های گوی غلطان، اولین موس نوری را با نام Alto معرفی کرد. این موس از ال ای دی و سنسورهای نوری برای ثبت حرکات استفاده می کرد. اما این موس برای کارکرد صحیح، به پد ویژه ای نیاز داشت که به شکل خاصی مدرج شده بود.

 

۵. اولین موس تجاری:

XeroxStar.jpg

در سال ۱۹۸۱ شرکت زیراکس موس Alto را به عنوان کنترلر در سیستم های ۸۰۱۰ تولیدی اش به کار برد. در واقع آلتو اولین موسی است که به صورت تجاری به بازار عرضه شده است. جالب اینکه هر سیستم ۸۰۱۰ بیش از ۷۵۰۰۰ دلار قیمت داشت!

 

۶. اولین موس خانگی:

lisa_mouse-1.jpg

اپل در سال ۱۹۸۳ برای ساخت موس کامپیوترهای اپل لیزا، تصمیم گرفت که به سراغ تکنولوژی گوی غلطان برود. این کامپیوتر اپل با قیمت ۱۰۰۰۰ دلار به بازار عرضه شد. موس لیزا تنها یک دکمه داشت و گوی غلطان درون آن فولادی بود. جالب اینکه اپل ۲۰ سال بعد از لیزا، دوباره سراغ موس های یک کلیدی آمده است!

 

۷. اولین موس بیسیم:

mouseman-cordless.jpg

لاجیتک در سال ۱۹۸۴ اولین موس بیسیم اش را که با امواج مادون قرمز کار می کرد، ابداع نمود. اما این موس حتما باید در دامنه دید دریافت کننده می بود تا بتواند کار کند. بعد از آن همین شرکت در سال ۱۹۹۱ اولین موس بیسیم با امواج رادیویی را به بازار عرضه کرد که نیازی به حضور در دامنه دید گیرنده نداشت.

 

۸. اولین موس لیزری:

logitech_laser.jpg

اولین موس لیزری برای کاربران عادی را هم لاجیتک در سال ۲۰۰۴ با نام MX1000 به بازار عرضه کرد. تا قبل از این موس های نوری برای روشن کردن سطح و ثبت حرکات از LEDها استفاده می کردند. اما استفاده از لیزر به موس ها اجازه داد تا روی سطوح بسیار متفاوتی کارایی و دقت کافی را داشته باشند.

 

۹. موس ژیروسکوپ:

logitech-mx-air.jpg

موس های Air دیگر محدودیت دامنه حرکت دو بعدی موس را به سخره گرفته اند. با کج کردن موس به اطراف، می توانید به راحتی مکان نما را حرکت دهید. MX Air لاجیتک چنان جذاب است که در لیست بهترین موس های همه دوران ها، در رده ششم ایستاده است.

 

۱۰. موس لمسی

novint_falcon.jpg

موس تا به حال تنها به عنوان یک ابزار ورود اطلاعات به کار می رفت، اما حالا دیگر می تواند عکس العمل هم نشان دهد. Novint Falcon در سه بازویش از موتورهایی بهره می برد که دست تان را در اطراف حرکت می دهد و باعث می شود شما اشیاء روی صفحه کامپیوتر را احساس کنید!

 

۱۱. موس سه بعدی:

3d_mouse.jpg

موس های عادی تنها در دو جهت حرکت می کنند، اما ما در جهانی بیش از دو بعد زندگی می کنیم. پس به موس هایی نیاز داریم که امکان انجام کارها به شیوه متفاوتی را داشته باشند. این نمونه اولیه ویژه، که توسط Axsotic تولید شده، به شما امکان حرکت و چرخش در سه بعد را می دهد. فکر می کنید گشت و گذار در گوگل ارث سه بعدی با این موس چگونه است؟!

 

۱۲. موس Hands-Free :

kinect.jpg

اینجا همه داستان درباره تبدیل حرکات فیزیکی بدن به جابجایی روی صفحه نمایش است. کم کم به سمتی می رویم که دیگر به وجود سخت افزاری موس هم نیازی نداشته باشیم. البته کینکت مایکروسافت اولین تجربه عملی در این زمینه است. مثلا لپ تاپ هایی خواهد آمد که با این تکنولوژی، حرکات ما را ثبت کرده و برای کنترل سیستم عامل و برنامه ها از آن استفاده می کنند.

 

۱۳. موس ذهنی:

emotiv.jpg

سخت افزار؟ حرکت؟ مساله را اینقدر سخت و پیچیده نکنید. آینده موس ها، کنترل مکان نما فقط و فقط با مغز است. البته هنوز هدست هایی که قابلیت خواندن امواج مغزی را دارند در مراحل تجربی اولیه قرار دارند. اما تا وقوع تغییری به بزرگی اختراع اولین موس راه زیادی باقی نمانده است

سه شنبه 20/2/1390 - 0:53
داستان و حکایت

مردی برای اصلاح سر و صورتش به آرایشگاه رفت در بین کار گفت و گوی جالبی بین آنها درگرفت.
آن ها در مورد مطالب مختلفی صحبت کردندوقتی به موضوع خدا رسیدآرایشگر گفت: من باور نمی کنم که خدا وجود دارد.مشتری پرسید: چرا باور نمی کنی؟آرایشگر جواب داد: کافیست به خیابان بروی تا ببینی چرا خدا وجود ندارد؟ شما به من بگو اگر خدا وجود داشت این همه مریض میشدند؟ بچه های بی سرپرست پیدا میشد؟ اگر خدا وجود داشت درد و رنجی وجود داشت؟نمی توانم خدای مهربانی را تصور کنم که اجازه دهد این همه درد و رنج و جود داشته باشد.مشتری لحظه ای فکر کرد اما جوابی نداد چون نمی خواست جر و بحث کند.آرایشگر کارش را تمام کرد ومشتری از مغازه بیرون رفت به محض اینکه از مغازه بیرون آمد مردی را دید با موهای بلند و کثیف و به هم تابیده و ریش اصلاح نکرده ظاهرش کثیف و به هم ریخته بود.مشتری برگشت و دوباره وارد آرایشگاه شد و به آرایشگر گفت:میدونی چیه! به نظر من آرایشگرها هم وجود ندارند.آرایشگر گفت: چرا چنین حرفی میزنی؟ من اینجا هستم. من آرایشگرم.همین الان موهای تو را کوتاه کردم.مشتری با اعتراض گفت: نه آرایشگرها وجود ندارند چون اگر وجود داشتند هیچکس مثل مردی که بیرون است با موهای بلند و کثیف و ریش اصلاح نکرده پیدا نمی شد.  آرایشگر گفت: نه بابا! آرایشگرها وجود دارند موضوع این است که مردم به ما مراجعه نمیکنند.مشتری تاکید کرد: دقیقا نکته همین است. خدا وجود دارد. فقط مردم به او مراجعه نمی کنند و دنبالش نمی گردند.برای همین است که این همه درد و رنج در دنیا وجود دارد.!

سه شنبه 20/2/1390 - 0:50
سخنان ماندگار

سخن روز : 

تو ارباب سخنانی هستی که نگفته‌ای،

ولی حرف هایی که زده‌ای ارباب تو هستند.

سه شنبه 20/2/1390 - 0:45
سخنان ماندگار
از زرتشت پرسیدند زندگی خود را بر چه بنا كردی؟

گفت : چهار اصل
1- دانستم رزق مرا دیگری نمیخورد پس آرام شدم
2- دانستم كه خدا مرا میبیند پس حیا كردم
3- دانستم كه كار مرا دیگری انجام نمی دهد پس تلاش كردم
4- دانستم كه پایان كارم مرگ است پس مهیا شدم

سه شنبه 20/2/1390 - 0:43
داستان و حکایت

مردی در كنار رودخانه‌ای ایستاده بود. ناگهان صدای فریادی را ‌شنید و متوجه ‌شد كه كسی در حال غرق شدن است. فوراً به آب ‌پرید و او را نجات ‌داد... اما پیش از آن كه نفسی تازه كند فریادهای دیگری را شنید و باز به آب ‌پرید و دو نفر دیگر را نجات ‌داد! اما پیش از این كه حالش جا بیاید صدای چهار نفر دیگر را كه كمك می‌خواستند ‌شنید ...! او تمام روز را صرف نجات افرادی ‌كرد كه در چنگال امواج خروشان گرفتار شده بودند، غافل از این كه چند قدمی بالاتر دیوانه‌ای مردم را یكی یكی به رودخانه می‌انداخت...!

سه شنبه 20/2/1390 - 0:41
دانستنی های علمی

اولین بار عمل چاپ در كشور چین و یا ژاپن در قرن پانزدهم انجام گرفت. در آن زمان ها و حتی صدها سال بعد از آن، كتاب آنقدر كمیاب و درست كردن آن به قدری سخت و مشكل بود كه كمتر كسی برای خواندن و یاد گرفتن به كتاب دسترسی داشت. چاپچی های اولیه كلیه نوشته ها و تصاویر را روی قالب های چوبی حك كرده و آنها را توی مركب زده و بعد روی منگنه ها می گذاشتند. بعداً كلمات به تصاویر اضافه می شدند.

press_400


شیوه تازه ای لازم بود تا كار كندن روی چوب را، كه با دست انجام می گرفت و بسیار هم طولانی بود، كوتاهتر و آسانتر كند. ولی قریب به هزار سال گذشت تا واقعاً یك تغییر و تحول اساسی در روش نوشتن كلمات ایجاد شد. خیلی ها در این راه كوشیدند ولی بالاخره مردی بنام گوتنبرگ كه یك آلمانی الاصل بود و در مینز می زیست، یكی از كسانی بود كه در این باره موفق شده و این مشكل را حل كرد. گوتنبرگ دانست كه باید از حروف چاپی فلزی منقول استفاده كرد و با این روش بود كه اولین كتاب خود را به نام «انجیل گوتنبرگ» بین سال های ۱۴۵۳ و ۱۴۵۶ چاپ كرد. ماشین گوتنبرگ، از حروف جداگانه ای تشكیل شده بود، و جابجا كردن و چیدن آنها بسیار آسان بود. یعنی می توانستند آنها را به صورت كلمه، سطر یا صفحه بچینند و هر موقع كه صفحه تمام می شد، می توانستند آن حروف را مجدداً برای چیدن صفحه دیگر به كار برند.البته امروزه هم به این روش عمل می شود، و با وجود این، خیلی از مخترعین بعدی، توانسته اند تغییرات زیادی در این روش بدهند كه نیتجه كار آنها باعث سرعت زیاد در فن چاپ گردیده است.

دوشنبه 19/2/1390 - 12:51
آموزش و تحقيقات

چه كسانی نمی‌توانند خون بدهند؟

 

 عضو هیات علمی سازمان انتقال خون ایران گفت: افرادی كه رفتارهای پرخطر جنسی داشته‌اند یا در سابقه پزشكی آنها هپاتیت وجود دارد یا مشكوك به HIV هستند و افرادی كه اخیرا مبادرت به تزریق واكسن كرده‌اند تا زمانی كه نسبت به آلوده نبودن‌شان اطمینان حاصل نشده نباید اقدام به اهدای خون كنند.

دكتر تیموری تاكید كرد: افرادی نظیر معتادان تزریقی هم برای همیشه از گروه اهداكنندگان حذف می‌شوند كه البته این حذف‌های موقتی و دائمی، گام اول بررسی‌هاست. در مراحل بعد ارگان‌های بدن داوطلبان هم از نظر بیماری‌های مختلف مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: مرحله «خود حذفی محرمانه» هم مرحله دیگری است كه برخی داوطلبان در صورت مواجهه با موقعیت‌های ناگزیر اقدام به اهدا می‌توانند با مراجعه به پزشك به صورت محرمانه اعلام كنند كه خون گرفته شده از آنها به علت آلوده بودن مورد استفاده قرار نگیرد.

عضو هیات علمی سازمان انتقال خون، تماس‌های پرخطر جنسی، انتقال مایعات به بدن و همچنین مصرف مواد غذایی آلوده، آلودگی روی زخم‌ها و انتقال از مادر به جنین را ازجمله راه‌های ورود ویروس‌ها و باكتری برشمرد و توضیح داد: ویروس‌ها در «دوره پنجره» قابل تشخیص نیستند. این دوره زمانی است كه ویروس وارد بدن فرد شده ولی بدن هنوز واكنشی نسبت به آن نشان نداده و چون پادزهری علیه ویروس شناخته نشده و وجود ویروس دربدن با ساخته شدن پادزهر علیه آن شناخته و تشخیص داده می‌شود قابل شناسایی نیست ولی ما با بررسی‌های دقیق علائم اهداكننده، معاینات و پرسش‌های پزشكان سعی می‌كنیم این دوره را كشف كنیم كه با پیشرفت‌هایی كه در دنیا صورت گرفته خطر مربوط به این مرحله هم به 10 هزار برابر كمتر از 3 دهه گذشته كاهش یافته است.

تیموری در مورد باكتری‌ها و شیوه پرهیز از آلودگی‌های باكتریایی در انتقال خون نیز استریل كردن محل گرفتن خون، جلوگیری از اهدای خون افراد مبتلا به دندان درد، اسهال یا سایر بیماری‌های عفونی را ازجمله تدابیری عنوان كرد كه برای پیشگیری از آلودگی خون‌ها به باكتری اتخاذ می‌شود.

منبع : Jamejamonline.ir
دوشنبه 19/2/1390 - 12:43
دنیای گیاهان و حیوانات

پانداها، خرگوشها، همسترها و عقابها از دسته جانورانی هستند که نسبت به فرزندان کوچک خود بدرفتاری می کنند، آنها را در دوران نوزادی رها کرده و یا حتی آنها را می خورند. پیوند میان مادر و فرزند در سرتاسر جهان پیوندی مثال زدنی است اما در همین جهان مادرانی وجود دارند که هیچ شباهتی به مادران دل نازک و مهربان ندارند، البته در جهان حیوانات و حشرات.

سوسک گورکن: این حشره یکی از بدترین مادرهای جهان است زیرا فرزندان خود را در بازی مرگباری می خورد لارو این سوسک درون جسد موش مرده ای قرار می گیرند که توسط مادر و پدر درون حفره ای دفن شده است، سوسک مادر غذای فرزندان خود را با خوردن لاشه موش تامین می کند و در نتیجه به صورت ناخودآگاه لاروهای خود را می خورد.

تعداد لارو این سوسکها معمولا بیشتر از اندازه ای است که تمامی آنها بتوانند درون بدن موش جا بگیرند از این رو شانس بقای برخی از این لاروها افزایش پیدا خواهد کرد.

 

پاندا: بر خلاف تصور همگان، پانداهای مهربان مادرهای بسیار بدی هستند زیرا در زمانهایی که دو فرزند به دنیا می آورند، یکی از آنها را به حال خود رها می کنند. این جاندار در میان انسانها وجهه ای زیبا و خوب دارد اما در اصل یکی از بد ترین مادرهای دنیا است زیرا دومین فرزند خود را که در زمان تولد بسیار کوچک است، به حال خود رها کرده و تنها می گذارد.

با این همه پانداها به فرزندی که وظیفه بزرگ کردن او را به عهده گرفته اند توجه بسیاری می کنند و از این رو محققان باور دارند پانداها واقعا توانایی رسیدگی به دو فرزند را نداشته و باور دارند یک توله پاندای سر حال و قوی بهتر از دو توله پاندای ضعیف و بیمار است از این رو از همان ابتدا یکی از فرزندان خود را نادیده می گیرند.

 

همسترها: یکی دیگر از مادرهای هم نوع خوار یا فرزند خوار جهان همسترها هستند. این جاندار برخلاف ظاهر لطیف و دوست داشتنی که دارد، قاتلی سنگدل است که معمولا فرزندان خود را می خورند. همسترها نیز برای اطمینان از اینکه چند عدد از فرزندانشان زنده و سالم باقی می مانند، چند نوزاد اضافی به دنیا می آورند تا حتی در صورت کم بودن غذا نیز بتوانند از رشد و نمو چند فرزند خود اطمینان حاصل کنند.

 

عقاب سیاه: این پرنده مادر بسیار بدی است زیرا دست از نزاع و جنگ با هم نژادان خود بر نمی دارد و برای جدا کردن فرزندان خود در نزاعی مرگبار هیچ اقدامی نمی کند. به گفته محققان این پرنده ها معمولا درگیر نزاعهایی خشن می شوند و عقابهای پدر و مادر در زمان درگیری جوجه های بزرگتر و کوچکتر، زمانی که جوجه های بزرگتر کوچکترها را می کشند، تنها در گوشه ای نشسته و نگاه می کنند.

 

در واقع این پدیده یک قرارداد همکاری بی رحمانه میان جوجه های مسن تر و مادر بوده و می توان آن را فرزند کشی نیز نامید عقابهای مادر از این رو تا این حد خونسرد به کشته شدن جوجه های کوچکتر خود چشم می دوزند تا بتوانند از بقای جوجه های بزرگتر و تامین بودن منابع غذایی آنها اطمینان حاصل کنند.

 

مرغابی شانه به سر: این پرنده ها هم در دسته مادرهای بد قرار دارند زیرا جوجه هایی که دیرتر سر از تخم در می آورند را به حال خود رها می کنند. این مرغابی ها لانه های شناوری می سازند و درون این لانه از دو تخم مراقبت می کنند تا زمانی که یکی از جوجه ها سر از تخم در بیاورند.

اما درست زمانی که اولین جوجه سر از تخم در می آورد، مرغابی مادر به همراه جوجه اول لانه را ترک کرده و پرواز می کنند، در حالی که جوجه دوم در میان طبیعت وحشی به حال خود رها می شود. زیرا این پرنده ها هم ترجیح می دهند یک جوجه سالم و قوی را پرورش دهند.

 

سوسمار دم بلند: به طور کلی یافتن مادر نمونه در میان خزنده ها کار بسیار دشواری است، اما این سوسمار یکی از برترین مادرهای بد در جهان خزنده ها است. اگر این سوسمار در منطقه ای تخم گذاری کند که اطراف آن توسط شکارچیان مختلف احاطه شده باشد، پیش از اینکه فرزندانش سر از تخم دربیاورند همه آنها را می خورند. بهانه این خزنده برای خوردن فرزندانش نجات آنها از شکار شدن است تا از سویی دیگر بتواند برای تخم گذاری بعدی خود را قوی تر کند.

 

خرگوش: خرگوشهای مادر از این نظر مادران بدی هستند که بلافاصله پس از تولد فرزندانشان آنها را رها کرده و پس از آن برای 25 روز اول روزانه دو دقیقه برای غذا دادن به فرزندانشان به لانه بازمی گردند. پس از این مدت خرگوشهای کوچک باید بتوانند غذای خود را تامین کنند.

با این همه توجیه پذیرترین بهانه مادرانه برای بد رفتاری با فرزندان به خرگوشها اختصاص دارد، زیرا گوشت این جانداران بسیار خوش طعم است و خرگوشهای مادر برای دور نگه داشتن شکارچیان از لانه، آنجا را ترک می کنند تا راز مخفیگاه فرزندانشان حفظ شود.

دوشنبه 19/2/1390 - 12:40
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته