• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 466
تعداد نظرات : 249
زمان آخرین مطلب : 4044روز قبل
بیماری ها
شرح بیماری
تعریق یكی از كارهای طبیعی بدن است كه به تنظیم درجه حرارت بدن كمك می كند. اما تعریق بیش از اندازه فایده خاصی ندارد و غالباً باعث شرمساری و مشكل در ارتباطات اجتماعی می شود زیرا عرق زیاد باعث بوی بد یا خیس شدن و شوری روی لباس می گردد. در موارد شدید، عرق بسیار زیاد، كفش و لباس ها را خراب می كند.





علائم شایع
عرق زیاد از ناحیه زیر بغل ، كف پا و دست و به درجات كمتر، از سایر نقاط بدن، بوی بد كه در اثر وجود باكتریها در عرق ایجاد می شود.

علل
عوامل ژنتیكی ممكن است مؤثر باشند.
استرس یا اضطراب مزمن، تب و عفونت، سرطان ، مثل لنفوم، پركاری تیروئید، حمله قلبی، یائسگی، بعضی از داروها و موادمخدر
محدودیت از موادمخدر
در مواردی علت ناشناخته است .

عوامل تشدید كننده بیماری
استرس، فعالیتهای سنگین بدنی، هوای گرم

پیشگیری
از وضعیتهای استرس زا حتی المقدور خلاصی یابید.

عوارض احتمالی
پریشانی روانی در اثر شرمساری در ارتباطات اجتماعی، بثور پوستی ناشی از مصرف بوبرها یا ضدعرقها، كم آبی بدن در صورتی كه دریافت آب برای جلوگیری مایعات از دست رفته كافی نباشد (به ندرت ).
درمان
درمان بیماری زمینه ساز،در صورتی كه استرس عامل مهمی در بروز این حالت باشد روان درمانی یا مشاوره ، مرتباً حمام بگیرید، لباس خود را مرتباً عوض كنید، لباسهای گشاد و بافته شده از الیاف طبیعی مثل نخ بپوشید، از محافظ عرق در زیربغل استفاده نمایید، از بوبرها و ضد عرقها استفاده كنید، از پودرهای خشك كننده استفاده كنید، جورابهای نخی بپوشید، صندل یا كفش چرمی پا كنید، از پوشیدن كفشهایی كه با مواد مصنوعی ساخته شده اند خودداری كنید، استفاده از وسایل الكتریكی كه موقتاً تعریق كف دست، زیر بغل یا پاها را كم می كنند توصیه شود، به ندرت جراحی برای برداشتن غدد عرق یا قطع كردن رشته های عصبی ای كه به مناطق عمده تعریق می روند، پیشنهاد می شود.
جمعه 10/2/1389 - 1:49
دانستنی های علمی
ابتدای تولد
بیشتر اوقات خوابیده است می تواند شیر بخورد، با هر چیز ناراحت كننده ای گریه می كند.




6هفتگی
اشیا را نگاه می كند. وقتی با او صحبت می كنیم شروع به تبسم می كند. روی شكم می خوابد. وقتی او را به حالت درازكش می خوابانیم، گردن خود را نمی تواند راست بگیرد (گردن نمی گیرد)
3ماهگی
خود به خود می خندد. چیز متحرك را با چشم دنبال می كند. گردن می گیرد. وقتی چیزی در دست او می گذارید، آن را می گیرد.
6ماهگی
با كمك می نشیند. چیزی را از دستی به دست دیگر می دهد.
9ماهگی
به خوبی می نشیند. می خزد و تلاش می كند كه بایستد و ماما و بابا می گوید. با دست بای بای می كند. بطری شیر خود را می تواند با دست بگیرد و نگه دارد.
یك سالگی
وقتی دست او را می گیرید، راه می رود. چند كلمه می گوید. كمك می كند تا به او لباس بپوشانید.
18 ماهگی
خوب راه می رود. از پله ها بالا می رود. كتاب را به صورت چند برگی ورق می زند (البته پاره هم می كند.) می تواند حدود 10 كلمه را بگوید تا اندازه ای خودش غذا می خورد.
دو سالگی
خوب می دود، به تنهایی از پله ها بالا و پایین می رود. كتاب را یك برگ یك برگ ورق می زند. لباسهای ساده را خودش می پوشد و جملات دو یا سه كلمه ای می سازد. نیاز به دستشویی را می گوید.
3 سالگی
سه چرخه سوار می شود. خودش لباس می پوشد ولی دكمه ها را نمی تواند ببندد. تا 10 شماره می شمارد كلمات جمع را می تواند به كار ببرد. سؤال می كند. خودش غذا می خورد.
4سالگی
با پاهای متناوب از پله ها بالا و پایین می رود (قبلاً یك پا یك پا این كار را می كرده است). یك توپ را می تواند بالا بیندازد روی یك پا می ایستد (لی لی می كند) یك رنگ را حداقل می شناسد. دست و صورتش را می شوید. برای شستشو در دستشویی كمك می گیرد.
5 سالگی
از شكل یك مثلث می تواند كپی كند و آن را رسم كند. توپ را می گیرد و پرت می كند، چهار رنگ را می شناسد بدون كمك، لباسهایش را می پوشد و درمی آورد.
جمعه 10/2/1389 - 1:49
بیماری ها
كلیات گیاه شناسی
باقلا گیاهی است علفی و یك ساله كه ارتفاع آن تا 80 سانتیمتر می رسد. برگهای آن متناوب و مركب است كه دارای برگچه هایی به شكل تخم مرغ می باشد. گلهای باقلا درشت و سفید كه دارای لكه های سیاه و یا بنفش است. میوه آن كه همان باقلا است دارای غلافی پوشیده از كرك بطول تقریبا 12 سانتیمتر است.در هر غلاف تعدادی دانه قرار دارد. گل و شاخه گلدار، میوه و تخم باقلا مصارف طبی دارند.




ضمناً باقلا دارای ماده ای به نام فیتین Phytine)) می باشد كه بسیار مغذی است و تقویت كننده بدن است. این ماده كلسیم بدن را تأمین می كند باقلا غذای خوبی برای دوران نقاهت است.

خواص داروئی:
باقلا از نظر طب قدیم ایران سرد و تر است و گل آن گرم می باشد.
1) دم كرده گل باقلا ضد تشنج و ادرار آور است.
2) دم كرده گل باقلا سنگ كلیه را دفع می كند و برای قولنجهای كلیوی مفید است.
3) جوشانده باقلا برای ورم مثانه مفید است.
4) جوشانده باقلا اثر خوبی در رفع رماتیسم دارد.
5) از جوشانده باقلا برای درمان نقرس استفاده كنید.
7) باقلا را اگر با سركه و آب بپزید و با پوست بخورید اسهال مزمن را درمان می كند.
8) برای رفع گرفتگی صدا باقلا را با روغن بادام و قند مخلوط كنید و بخورید.
9) ضماد باقلا با شنبلیله و عسل برای نرم كردن دمل و ورم بناگوش و زیر چشم مفید است.
10) ضماد باقلا جوش و كورك را می رساند و چرك را خارج می كند.
11) برای درمان تكرر ادرار از جوشانده ریشه باقلا استفاده كنید.
12) برای رفع التهاب و درد نوك انگشتان و ناخن باید یك مشت برگ باقلا را با نیم لیتر آب بجوشانید و بگذارید كمی سرد شود و انگشتان خود را به مدت دو ساعت در آن قرار دهید تا برطرف شود.

مضرات:
باقلا در بعضی از اشخاص تولید نفخ و سنگینی سر و معده می كند برای جلوگیری از این عوارض باید ابتدا باقلا را پوست كنده و بجوشانید و آب آن را دور بریزید. سپس به آن مقداری آب اضافه كرده و بعد از پختن با روغن بادام و ادویه گرم مانند دارچین و فلفل بخورید.
مصرف باقلای تازه ممكن است تولید مسمومیت و حساسیت شدید كند كه گاهی موجب مرگ می شود، بنابراین باید در خوردن باقلای تازه و خام احتیاط كنید. معمولا ً اشخاصی كه به باقلای تازه حساسیت دارند فاقد یك آنزیم مخصوص هستند.
جمعه 10/2/1389 - 1:46
اخبار
حتمال مرگ ناشی ازسكته قلبی در افرادی كه دائما از شكلاتهای تیره و حاوی درصد بالای كاكائو استفاده می كنند، 50 درصد كمتر از كسانی است كه كاكائو مصرف نمی كنند.
به نقل از جدید ترین شماره نشریه internal medicine، براساس تحقیقات پژوهشگران هلندی با وجود این كه سابق بر این تصور می شد كاكائو به علت دارا بودن مقادیر زیاد چربی، شكر و كالری، تأثیر چندان خوشایندی بر سلامت قلب ندارد، اما امروزه مشخص شده كاكائو با دارا بودن نوعی ماده شیمیایی ضد فشارخون، موارد مرگ ناشی از ایست و نارسایی قلبی را تا حد زیادی كاهش می دهد.همچنین، وجود نوعی ماده آنتی اكسیدان، معروف به فلاوونول در كاكائو، عملكرد سلول های عروق خونی را بهبود بخشیده و از سخت شدن عروق كه ناشی از تجمع كلسترول است، تا حد زیادی جلوگیری می كند.به همین دلیل پژوهشگران اذعان می كنند شاید علت این كه كاكائو تاكنون به عنوان ماده ضد سرطان نیز شناخته شده وجود همین ماده آنتی اكسیدان باشد.
جمعه 10/2/1389 - 1:44
بیماری ها
الف: خفگی در آب
غرق شدگی به علت فرو رفتن كامل مجاری تنفسی در آب یا مایع دیگری صورت می گیرد. غرق شدگان معمولاً به دو علت می میرند؛ یك خفگی (كمبود اكسیژن) و دیگری عوارضی كه بعداً ایجاد شده و مربوط به وارد شدن آب در ریه هاست. كمبود اكسیژن خیلی زود به بیهوشی، توقف قلب و خرابی نسج مغز منجر می گردد. مدتی كه یك نفر می تواند در آب بماند تا خفه شود در اشخاص مختلف



متفاوت است. مثلاً یك نفر غریق اگر در آب دست و پا بزند و هوایی را كه در ریه ها دارد خارج كند، پس از سه دقیقه خواهد مرد، در صورتی كه اگر هنگام غرق شدن سنكوپ كرده و بیهوش شده باشد به طوری كه در حركات تنفسی او وقفه حاصل شده باشد و ضربان قلب آهسته شود ممكن است مدتی طولانی در مقابل مرگ مقاومت نماید. باید دانست كه عمل قلب تا چندی پس از قطع كار تنفس ادامه دارد. بنابراین حتی پس از چند ساعت ادامه تنفس مصنوعی ممكن است شخص غرق شده نجات پیدا كند. اگر كمك دهنده تنها است باید او را برای طلبیدن پزشك بفرستد و در ضمن پتو، زیرانداز، كیف آب گرم تهیه كرده و مقامات قانونی را نیز در جریان امر بگذارد.
برای نجات مغروق نباید حتی لحظه ای را تلف كرد و به اقدامات زیر پرداخت:
1- ابتدا سر او را پایین برده به یك طرف بر می گردانیم و یك دستش را زیر سرش می گذاریم و اگر جای سراشیبی است، سر او را در قسمت پایین تر می گذاریم.
2- دو دست خود را حلقه وار به زیر شكمش برده، او را از روی زمین بلند می كنیم و فشار می دهیم تا آب از ریه های او به خارج بریزد. یا او را طوری روی زانوان خود قرار می دهیم كه به ششهای او فشار آمده و آب آنها خالی شود. چنانچه مغروق كودك باشد مچ پاهای او را گرفته و او را وارونه نگه می داریم.
3- دهان مغروق را كاملاً پاك كرده، اگر لجن یا خزه یا علفی در حلق اوست خارج می كنیم. دندان مصنوعی او را بیرون آورده و دهانش را كاملاً تمیز می كنیم.
4- نبض او را در ناحیه گردن می گیریم تا مطمئن شویم جریان خون برقرار است یا خیر و در این صورت، عدم لمس نبض ماساژ خارجی قلب را با تنفس مصنوعی توأم می كنیم.
5- تنفس مصنوعی را شروع می كنیم و در هر دقیقه در حدود 15 بار تنفس می دهیم تا تعداد آن برابر تنفس طبیعی باشد. تا یك ربع پس از پیدایش تنفس طبیعی نباید تنفس مصنوعی را قطع كرد.
6- اگر كمك دهنده دیگری در اختیار دارید، لباسهای خیس مغروق را بیرون آورده و لباس خشك به او بپوشانید.
7- بدن بیمار را گرم نگه دارید تا از شوك كه در نتیجه ترس و وحشت بیمار ایجاد شده است، جلوگیری بشود.
8- موقعی كه بیمار به هوش آمد، نوشیدنی گرم و شیرین به او بدهید و در ضمن به او اجازه نشستن ندهید.

ب: خفگی با گازها و مسمومیت استنشاقی
گازهای سمی، گاز سوخت، دود و آتش بخاری، گاز احتراق موتورها و دودی كه در نتیجه انفجارات عظیم یا آتش سوزیهای بزرگ ایجاد می شود نیز باعث مسمومیت و خفگی می گردد.
دی اكسیدكربن در اثر احتراق ناقص مواد آلی مثل ذغال و چوب به دست می آید. این گاز، گاز خطرناكی است و موارد مسمومیت با آن در كشور ما به خصوص در فصل زمستان زیاد دیده می شود. آتش كرسی، اجاق، تنور، بخاری و چراغ نفت سوز در اطاقهای در بسته باعث مسمومیت با دی اكسیدكربن می گردد. هنگام جنگ نیز در كمینگاهها كه گلوله یا نارنجكی منفجر می شود مقداری "CO" در فضای اطراف منتشر می شود و ایجاد خفگی می كند. دی اكسیدكربن هر چقدر هم مقدارش كم باشد به علت خاصیت تركیب ثابتی كه به هموگلوبین می دهد خطرناك می باشد. "co" نه تنها در گلبول قرمز اثر می كند، بلكه در پلاسمای خون هم حل می شود. در مورد زنهای باردار از جفت نیز عبور كرده و وارد جریان خون جنین می شود.

علایم خفگی
اولین علامت خفگی حاد عبارت است از: سردرد و سرگیجه و احساس صدا در گوش، سستی، استفراغ، حالت خفقان و همچنین كبودی در نوك انگشتان دست و پا و لبها ظاهر می شود كه بالاخره به اغما و مرگ می انجامد.

كمكهای اولیه
در هنگام بروز این علایم، ابتدا باید بیمار را به هوای آزاد منتقل كرده و كروات، یقه، كمربند و ... را باز نموده تا بیمار به آسانی بتواند تنفس كند. بیمار را گرم نگهداشته و در صورت شدت خفگی لازم است تنفس مصنوعی را شروع نموده و این كار را تا مدتی طولانی ادامه داد و چنانچه بیمار دچار ایست قلبی است ماساژ قلبی ضروری است. سرعت انتقال بیمار از محوطه سموم چه از نظر حفاظت بیمار و چه از نظر حفاظت نجات دهنده دارای اهمیت است، زیرا ممكن است هنوز اثر گاز در محل از بین نرفته و باعث مسمومیت بیشتر بیمار و یا نجات دهنده گردد. بیمار را فوراً باید به بیمارستان انتقال و در طول راه، در صورت لزوم تنفس مصنوعی را ادامه داد.
جمعه 10/2/1389 - 1:43
دانستنی های علمی
شاید به جرأت بتوان گفت هیچ خبری برای یك بیمار، آزار دهنده تر از آن نیست كه بداند عضوی از بدنش دیگر قابل استفاده نیست و نیاز به تعویض با قطعات یدكی دارد!




حالا تصور كنید اگر این عنصر حیاتی قلب، ریه و یا كبد باشد، چگونه باید با مصیبت یافتن اهدا كننده، تأمین هزینه های سرسام آور پیوند (كه برای قشر پایین جامعه كمرشكن است) و تردیدهای ناشی از ادامه زندگی با عضو دیگری دست و پنجه نرم كرد؟ در چنین شرایطی قطعاً برایتان جالب خواهد بود كه اگر بدانید هر یك از ما در آینده ای نه چندان دور، به دنبال تحولات شگرف صورت گرفته در علم پزشكی، صاحب یك بانك با ذخیره ای از سلولهای بنیادی خودمان (Stem cell bank) خواهیم بود كه با تزریق به بدن و تبدیل شان به بافتها و اعضای جوان و سالم، تعویض و جایگزینی هر بافتی از بدن نه تنها مشكل نیست، بلكه مسلماً تمام دل نگرانیهای امروز را نیز مرتفع می كند.
حال باور می كنید اگر بگوییم در آینده ای نه چندان دور می توان بیماری و پیری را به بوته فراموشی سپرد؟ "دنیای آینده" دنیای بازسازی و نه مداوای اعضای بدن انسان خواهد بود.
این نظریه شاید تا چند سال پیش رویایی به نظر می رسید و تنها می توانست سوژه مناسبی برای فیلمهای علمی، تخیلی باشد؛ اما امروزه با عملی شدن پروژه شبیه سازی موجودات زنده و حتی انسان، تصورات تخیل گونه گذشته، لباس واقعیت به تن كرده اند، به گونه ای كه در آینده ای نه چندان دور دانش علمی بشر تحولات بس شگرفی را در عرصه های پزشكی رقم خواهد زد.
به علاوه با شناسایی و كاربرد سلولهای بنیادی كه قابلیت تبدیل به هر یك از 210 نوع سلول در بدن را دارند، برخورداری از قلب، ریه، كبد، استخوان و یا هر عضو جدید دیگر به جای اعضای معیوب و بیمار نه تنها منجر به افزایش عمر انسان به چیزی حدود 200 سال خواهد شد، بلكه احتمالاً می تواند امیدهای تازه ای را برای درمان انواع سرطان یا حتی بیماریهایی چون ام.اس به وجود آورد.
با این حال مطالعات كاربردی ترمیم بافت مرده قلب، به عنوان نخستین پروژه های تحقیقاتی در زمینه تزریق سلولهای بنیادی در كشور، طی چند ماه گذشته آغاز شده است و نخستین بیمار داوطلب به زودی مورد عمل جراحی قرار خواهد گرفت.
با این تفاسیر گذری بر روند مطالعات انجام شده در زمینه ترمیم اعضا به وسیله سلولهای بنیادی قطعاً جالب خواهد بود. در این میان دستیابی محققان به پیشرفتهای تازه در زمینه فناوری "كلونینگ" سیل عظیمی از مخالفتها را برانگیخت.
دلایل اصلی مخالفان اخلاقی با كلونینگ نیز به خدشه دار كردن عزت انسانی، هویت فردی و قلمداد شدن انسان همانند یك شیء به واسطه بحث همانند سازی باز می گردد. در كنار این عوامل عده ای نیز به دلیل غیر طبیعی بودن این روش، آن را عملی غیر اخلاقی به حساب می آورند. متأسفانه در مورد كلونینگ درمانی نیز اعتراضات اخلاقی بسیاری وجود دارد. كلونینگ درمانی عبارت است از به وجود آوردن بلاستوسیست بیماری كه دارای عارضه تخریب سلولی است. این بلاستوسیست كه اساساً یك توده سلولی است، می تواند كشت داده شده و تبدیل به سلولهای بنیادی شود.
یك سلول بنیادی (Cell Stem) می تواند به طور دایم رشد كرده و به انواع متفاوتی از سلولها تبدیل شود. در واقع هر سلول بنیادی دو توانایی دارد. اول آن كه می تواند مشابه خودش را بسازد و دیگر این كه می تواند به هر یك از 210 نوع سلول مختلف در بدن انسان تبدیل شود. بدین ترتیب برخی از این سلولها و مواد حاصل از آنها می توانند استخراج شده و به بیمارانی كه دچار ضایعه تخریب سلولی هستند، تزریق شوند. فایده چنین تكنیكی آن است كه به لحاظ مشابهت سلولهای تزریق شده، سیستم ایمنی بیمار، هیچ گونه تعارضی نسبت به آنها ایجاد نمی كند. بیماریهایی كه می تواند از این طریق مورد معالجه قرار گیرند، عبارتند از: بیماریهای قلبی، دیابت، پاركینسون و بسیاری بیماریهای دیگر كه موجب تخریب سلولی می شوند. مخالفت اصلی كه با این شیوه از مداوا صورت می گیرد، از این واقعیت ناشی می شود كه این شیوه متضمن به وجود آوردن یك جنین انسان و سپس از بین بردن آن برای به دست آوردن سلولهای بنیادی است. به علاوه بحثهای مربوط به دستكاریهای ژنتیكی و نیز همانند سازی یك انسان كامل نیز تردیدهایی را در استفاده از سلولهای بنیادی جنین به همراه دارد.

استفاده از مغز استخوان برای تولید سلولهای بنیادی
گفته می شود قدیمی ترین كارها در زمینه پیوند سلولی از انتقال سلولهای خونی آغاز و به پیوند اعضا منتهی شده است. با این حال پروژه استفاده از سلولهای بنیادی در حیوانات از 4 دهه گذشته آغاز شده است و با دستیابی به نتایج بسیار مطلوب طی 10 سال گذشته روی انسان مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته است. یكی از اصلی ترین موارد استفاده از این سلولها، در انسان، در ترمیم و بازسازی بافت مرده قلب است كه مطالعات كاربردی آن به تازگی در كشور آغاز شده است.
گرچه در كشور ما استفاده از سلولهای بنیادی جنینی با مخالفتهای اخلاقی كمتری (به خصوص تا قبل از حلول روح در جنین یعنی در 6 هفته اول تشكیل سلول تخم) نسبت به سایر كشورها روبه روست، با این حال ما از سلولهای بنیادی موجود در افراد بالغ كه در مغز، نخاع، عضله و مغز استخوان یافت می شوند و با اولویت استفاده از سلولهای موجود در مغز استخوان، استفاده كردیم.
این سلولهای بنیادی گرچه توانایی شان نسبت به سلولهای جنینی محدودتر است، اما می توانند به سلولهای خاص قلب، پوست یا اعصاب تبدیل شوند. جالب آن كه در استفاده از سلول بنیادی مسأله رد پیوند به جهت استفاده از سلولهای خود شخص كاملاً منتفی است. بدین ترتیب در فردی كه دچار نارسایی قلبی یا سكته قلبی است، استخراج سلولهای بنیادی از مغز استخوان و تزریق آن به بافت فرسوده قلب می تواند موجب تولید بافت قلبی سالم و جدید شود.
از آن جا كه سلولهای بنیادی روی خود، آنتی ژنی ندارند؛ حتی استفاده از سلولهای بنیادی یك فرد برای فرد دیگر نیز نباید واكنشی به دنبال داشته باشد، گرچه غالباً لزومی به انجام این كار وجود ندارد. البته عملكرد ما در تصفیه، خلوص و جداسازی سلولهای بنیادی مغز استخوان با آنچه در دنیا انجام می شود، متفاوت است. بدین معنا كه ما سلولهای بسیاری را از سلولهای متفرقه همراه آنها كاملاً جدا می كنیم و سپس از طریق عمل جراحی قلب باز (بای پس) یا با استفاده از بالون (آنژیوپلاستی) این سلولها را داخل رگ قلب تزریق می كنیم و با گذشت زمانی بین 1 تا 3 ماه با استفاده از اسكن فالیوم (كه بافت زنده و مرده را از هم تفكیك می كند) وضعیت انقباض قلب را مورد بررسی قرار می دهیم تا از ایجاد بافت زنده و سالم قلب مطمئن شویم.

تزریق سلولهای بنیادی؛ روشی بی خطر
خوشبختانه طبق تحقیقات صورت گرفته، تزریق سلولهای بنیادی برای ترمیم بافتهای فرسوده قلب تاكنون خطر جدی به همراه نداشته است. گرچه چندی پیش احتمال بروز نوعی آریتمی (اختلال در ضربان قلب) برای آن پیش بینی شده بود كه به دنبال تحقیقات بیشتر منتفی شد. البته تاكنون از این روش برای مبتلایان به سكته های قلبی استفاده شده است و طرح بعدی معطوف به نارسایی های قلبی خواهد بود.
باید منتظر نتایج قطعی بعدی در این پروژه تحقیقاتی بود و فعلاً از هر گونه پیش داوری احتراز كرد. سلولهای بنیادی مغز استخوان كه در تحقیقات از آنها استفاده می شود، نه از انواع عروقی و خون ساز سلولهای بنیادی بلكه سلولهای mesen chymal هستند كه می توانند تبدیل به استخوان، عضله، ماهیچه و سلولهای چربی شوند.
جالب آن كه مطالعات اولیه روی تزریق سلولهای بنیادی در بیماران مبتلا به سرطان خون و بیماران مبتلا به ام.اس آغاز شده است. چرا كه حداقل مطمئن هستیم سلولهای بنیادی در افراد مبتلا به سرطان می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن بیمار منتهی شود و لیكن امكان درمان مؤثر آن نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.


جمعه 10/2/1389 - 1:41
دانستنی های علمی


دولت ایران ، درمیان كشورهای منطقه ، بیشترین یارانه را برای مواد غذایی می پردازد ، اما تنها 20 درصد از مردم كشورمان از تغذیه مطلوب برخوردارند.

 

درحالی‌كه بانك جهانی در گزارش اخیر خود ایران را بزرگ‌ترین پرداخت‌كننده یارانه مواد غذایی در منطقه خاورمیانه معرفی كرده است كارشناسان می‌گویند تنها ۲۰ درصد مردم از تغذیه مطلوب برخوردارند و به این ترتیب، ساده‌ترین نتیجه‌ای كه می‌توان گرفت این است توزیع یارانه‌ها در حوزه مواد غذایی صحیح نیست البته این نكته جدیدی نیست. پرویز كاظمی، وزیر بركنار شده دولت نهم، در ماه‌های ابتدایی مسئولیتش در این مورد صحبت كرده بود؛ صحبت‌هایی كه البته هرگز عملی نشد.

او با اشاره به این‌كه میزان یارانه پرداختی در ۲ كالای قند و شكر ۲۵۰۰ میلیارد تومان در سال است، گفته بود : "چه لزومی دارد كه قند و شكر با قیمت یارانه‌ای در كشور توزیع شود؟ حذف سوبسید در این دو قلم كالا هیچ چالشی را ایجاد نخواهد كرد. "

از سوی دیگر، نگاهی به آمار‌های سوء تغذیه در ایران نشانگر این است كه ۳۰ درصد از كودكان ایرانی دچار فقر تغذیه‌ای از نوع پروتئین و انرژی هستند و در ۱۱ درصد آنها این سوء تغذیه متوسط تا شدید است همچنان‌كه ۱۳ تا ۵۳ درصد از دختران و زنان، ۱۲تا ۳۰ درصد از كودكان و ۸ درصد از مردان دچار كم خونی ناشی از سوء تغذیه هستند؛ ۱۰ درصد كودكان زیر خط نرمال وزن و ۱۶ درصد زیر خط قد نرمال هستند؛ و بالاخره این‌كه در مجموع، فقط ۲۰درصد از مردم از لحاظ میزان و نوع تغذیه (پروتئین و انرژی) در حد مناسب هستند.

 دكتر ربابه شیخ الاسلام، متخصص اپیدمیولوژی تغذیه كه ریاست دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت را نیز در دولت‌های سابق به‌عهده داشته است، در این خصوص به همشهری می‌گوید: هدفمند كردن یارانه‌ها با نقدی كردن آن فرق دارد؛ به گفته وی، باید یارانه را به دست افرادی برسانیم كه به آن محتاج هستند و اینكه یارانه نقدی شود و بدون شناسایی گروه‌های هدف در اختیار افراد قرار بگیرد، بدون اینكه هیچ اهرم نظارتی و كنترلی نباشد كه ببیند آن فرد دریافت‌كننده یارانه آیا واقعا این پول را صرف تغذیه می‌كند یا صرف اعتیاد به مواد‌مخدر، بسیار جای تامل است .  دكتر شیخ‌الاسلام اضافه می‌كند: شوك كاهش یك واحد یارانه غذایی بدون جبران درآمد خانوار، در كوتاه مدت اثر منفی شدیدی بر كالری دریافتی خانوار خواهد گذاشت و حداكثر 5 سال طول خواهد كشید تا خانوارها انتظارات خود را تعدیل كنند. در حالی كه اگر یك واحد كاهش یارانه با یك واحد افزایش درآمد جبران گردد، آنگاه اثر افزایش درآمد نه تنها اثر منفی كاهش یارانه را خنثی می‌كند، بلكه هم در كوتاه مدت و هم در بلندمدت بر كالری دریافتی خانوارها اثر مثبت خواهد داشت به گفته وی، با روند كنونی توزیع یارانه‌ها قشرهای پردرآمد كشور كه امكانات بیشتری نسبت به افراد فقیر جامعه دارند یارانه بیشتری استفاده می‌كنند.

 

گفتنی است، طبق گزارش اخیر بانك جهانی، میزان یارانه پرداختی به مواد غذایی در ایران معادل ۲.۱ درصد كل تولید ناخالص داخلی است و پس از ایران كه از این نظر در رتبه اول منطقه قرار گرفته است عربستان با ۲.۰۹ درصد در رتبه دوم و اردن با ۱.۸ درصد در رتبه سوم قرار گرفته است حجم یارانه‌های پرداختی به مواد غذایی در ایران نیز معادل ۸.۳ درصد كل هزینه‌های دولت است این گزارش، همچنین نرخ تورم مواد غذایی در ایران طی سال ۲۰۰۷ را ۲۱.۲ درصد اعلام كرده و پیش‌بینی كرده است این رقم در سال ۲۰۰۸ به ۲۰.۷ درصد برسد. سهم واردات مواد غذایی نیز به نسبت كل واردات ایران بالغ بر10.1 درصد اعلام شده است

منبع :روزنامه همشهری

جمعه 10/2/1389 - 1:38
اخبار


بر اساس گزارش فدراسیون جهانی دیابت ، در حال حاضر 246 میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت مبتلا هستند و پیش بینی میشود تا سال 2025 این رقم به 380 میلیون نفر برسد

بنابر این گزارش دز سال 2007 بالاترین آمار مبتلایان به دیابت متعلق به 5 كشور هند ، چین ، ایالات متحده امریكا ، روسیه و آلمان بوده است . دیابت چهارمین بیماری پیشرو در جهان است كه منجر به مرگ میشود و حداقل 50 درصد از افراد دیابتی در دنیا ، از دیابت خود بی اطلاعند كه این رقم در بعضی از كشورها به 80 درصد میرسد . پیشگیری از دیابت از طریق رژیم غذایی مناسب و بالا بردن فعالیت بدنی تا 80 درصد امكانپذیر است و این بیماری بزرگترین عامل نارسایی های كلیوی در كشورهای پیشرفته بوده و هزینه های سنگین برای دیالیز را در پی دارد .

-          سیگاری ها 7 درصد بیشتر از سایرین به بیماری دیابت مبتلا میشوند

به گفته رئیس هیات مدیره جامعه پزشكان متخصص داخلی كشور ، سیگاری ها حدود 7 درصد بیشتر از سایرین به بیماری  دیابت مبتلا میشوند . دكتر ایرج خسرو نیا در گفت و گو با ایرنا افزود : علت اصلی این امر كم شدن ترشح انسولین از غده " پانكراس " ، مقاوم شدن سلول های بدن در مقابل ورود انسولین و سوخت و ساز قند است . وی اظهار داشت : بیماری دیابت یكی از شایع ترین بیماری های غیر عفونی است كه سبب مرگ و میر و از كار افتادگی افراد زیادی در سطح جامعه میشود .

جمعه 10/2/1389 - 1:36
اخبار


محققان در دانشکده بهداشت عمومی و پزشکی حاره‌ای در دانشگاه تولین پیش‌بینی می‌کنند تا سال 2030 تقریبا 58 درصد جمعیت جهان دچار اضافه وزن یا چاقی خواهند بود .

به گزارش ایرنا به نقل از فیزورگ، تانیکا‌كلی دانشجوی دکترا در دانشکده بهداشت عمومی و پزشکی حاره‌ای دانشگاه تولین امریكا ، این داده را در مقاله‌ای با عنوان ظرفیت جهانی چاقی در سال 2005 و پیش بینی آن تا 2030 مورد بررسی قرار داد . وی ادعا می‌کند که تقریبا یک سوم جمعیت جهان در حال حاضر چاق و یا دارای اضافه وزن هستند .

این تحقیق نشان می‌دهد که تا سال 2005 تقریبا 2/23 درصد (937 میلیون) جمعیت بزرگسال جهان دچار اضاف وزن و 8/ 9 درصد ( 396 میلیون )نیز چاق بودند. در صورتی که این روند ادامه یابد، تعداد افراد دارای اضافه وزن تا سال 2030 با افزایش 2 برابری به 16/2 میلیارد و افراد چاق به 12/1 میلیارد می‌رسد . محققان می‌گویند رواج چاقی و اضافه وزن به دلیل تهدید سلامت مردم‌، به چالشی برای بهداشت عمومی جهانی تبدیل میشود .

اقدامات ابتکاری در زمینه بهداشت عمومی هم اکنون در بسیاری از کشورهای توسعه یافته آغاز شده اما جای چنین برنامه‌هایی در کشورهای در حال توسعه خالی است.

نتایج این تحقیقات در نشریه بین‌المللی چاقی منتشر شده است .

 

منبع : روزنامه همشهری

 

جمعه 10/2/1389 - 1:36
بیماری ها
كارشناسان سازمان جهانی بهداشت هشدار دادند:افسردگی بیش از هر بیماری دیگری برای سلامتی خطرناك است خطرناك ترین بیماری تحقیقات اخیر سازمان جهانی بهداشت نشان داده است كه افسردگی بیش از سایر بیماری‌ها مانند آنژین، آرتریت (التهاب مفاصل)، آسم و حتی دیابت ناتوان كننده است و باعث از كار افتادگی می‌شود این پژوهش كه از سوی كارشناسان و متخصصان سازمان جهانی بهداشت، بر روی بیش از 245 هزار نفر صورت گرفته، حاكی از آن است كه افراد مبتلا به افسردگی كه یك بیماری مزمن مانند دیابت نیز دارند بسیار بیشتر در معرض ناتوانی و از كار افتادگی هستند و سلامتشان تهدید می‌شود این متخصصان با چاپ گزارشی دراین‌ باره در مجله پزشكی لانست به این نتیجه رسیده‌اند كه درمان بهتر افسردگی، سلامت كلی افراد را بهبود خواهد بخشید. از این رو كارشناسان، خواستار تخصیص بودجه و هزینه بهتر و بیشتری برای درمان بیماری‌ها و اختلالات روانی شده‌اند در این پژوهش دكتر سومنات چاترجی و دستیاران وی از افراد شركت كننده از 60 كشور مختلف در این تحقیق بهداشتی جهانی، سوالاتی درباره سلامتی آنها پرسیدند. مانند این كه چطور می‌خوابند؟ چقدر احساس درد دارند؟ و آیا مشكلی در حافظه یا تمركز دارند؟ همچنین از این افراد درباره این كه چطور كارها و وظایف روزانه خود را مدیریت می‌كنند، سوال شد. پس از در نظر گرفتن عواملی چون فقر و سایر مشكلات سلامتی، این محققان دریافتند كه افسردگی بیشترین تاثیر را در وخیم تر كردن و به مخاطره انداختن سلامت مردم دارد این گروه از محققان از پزشكان سراسر جهان خواستند كه نسبت به تشخیص و درمان این اختلال روانی، هوشیارتر و آگاه‌تر عمل كنند و خاطرنشان كردند كه تشخیص و درمان این بیماری نسبتا آسان است
جمعه 10/2/1389 - 1:18
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته