• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 319
تعداد نظرات : 59
زمان آخرین مطلب : 5469روز قبل
اخبار
خودروهای زیر 10 میلیون تومان
 
در این خبر میزبان برخی از اعضای خانواده خودروهای زیر 10میلیون تومان کشور، یعنی مینیاتور و دوو ماتیز هستیم؛ خودروهایی که اولی هنوز در بازار آفتابی نشده و دومی نیز، دیگر در کشور مونتاژ نمی شود.
 
هرچند فاصله قیمت مینیاتور، محصول تازه رونمایی شده سایپا تا رقم 10میلیون تومان، تنها 10هزار تومان است، اما به هر حال به قول مدیر فروش سایپا، 9میلیون و 990هزار تومان هم زیر 10میلیون به حساب می آید و چاره ای جز به حساب آوردن مینیاتور در این محدوده قیمتی نیست. این خودرو که سایپایی ها مدعی اند کاملا ملی و ایرانی بوده و تنها برخی اجزای اصلی آن مانند موتور و اکسل شباهتی احتمالا اتفاقی با ریو و پراید دارد! از موتوری 1500 سی سی بهره برده و به واسطه آن 80 اسب بخار قدرت تولید می کند. این موتور دارای استاندارد آلایندگی یورو 3 بوده و قابلیت ارتقا به یورو 4 را نیز دارد.

با مینیاتور می توان رانندگی تا مرز 200 کیلومتر را تجربه کرد، این در حالی است که سایپایی ها هنوز اخبار مربوط به شتاب صفر تا 100 این محصول را به بیرون درز نداده اند. آن طور که در نمابر ارسالی این شرکت به رسانه ها آمده، مینیاتور ظرفیت حمل پنج سرنشین را دارد و در هر صد کیلومتر سیکل ترکیبی نیز 5/6 لیتر بنزین می سوزاند. در این نمابر هیچ اشاره ای به مصرف سوخت مینیاتور در سیکل شهری و برون شهری نشده است. از جمله امکانات رفاهی این محصول می توان به کولر گازی، شیشه بالابر برقی، فرمان هیدرولیک و صندلی قابل تنظیم اشاره کرد. این در حالی است که سایپا در صورت تمایل شما، ایربگ و ترمز ABS نیز به صورت آپشن روی مینیاتور نصب می کند. گیربکس اتومات هم جزو دیگر آپشن های قابل نصب روی مینیاتور به حساب می آید. قرار است اواخر امسال چشم بازار به جمال این محصول نه چندان کم حاشیه روشن شود.

اما از مینیاتور که بگذریم، نوبت به کره ای کوچک بازار خودرو کشور یعنی دووماتیز می رسد؛ محصولی که تنها 800 سی سی حجم موتور دارد و 51 اسب بخار قدرت تولید می کند. ماتیز که تنها از 3 سیلندر بهره می برد گیربکسی 5 دنده دستی داشته و وزن آن تنها 851 کیلوگرم است. آن طور که در کیلومترشمار ماتیز آمده، با آن می توان تا 180 کیلومتر در ساعت گاز داد، اما بنابه گفته ماتیز سواران، پدال گاز این خودرو بیش از 170 کیلومتر در ساعت جای فشردن ندارد. ترمزهای ماتیز معمولی بوده و ایربگ هم که طبیعتا در آن موجود نیست. شیشه بالابر برقی، گرم کن شیشه عقب و سیستم تهویه مطبوع نیز جزو معدود امکانات رفاهی این کره ای کوچک محسوب می شود.

نگاهی به مصرف سوخت ماتیز از کم خوراک بودن آن حکایت دارد، به نحوی که این محصول با ظرفیت باک 35 لیتری خود در هر صدکیلومتر سیکل شهری، 9/7 لیتر بنزین می سوزاند و مصرف سوخت آن در سیکل اتوبان نیز به 1/5 لیتر در هر صد کیلومتر می رسد. ماتیز هرچند دیگر در شرکت خصوصی کرمان موتور مونتاژ نمی شود، اما می توان کم وبیش آن را در بخشی از ترافیک خیابان های کشور به چشم دید

جمعه 12/4/1388 - 0:25
دانستنی های علمی
صدایت را به ماه بفرست!!
 
یک گروه آماتور و علاقه‌مند به ارتباطات رادیویی بنا دارند طی برنامه‌ای، صدایی را با استفاده از رادیو‌تلسکوپ‌های سهموی بسیار بزرگ به صورت جهانی پخش کنند.
 

ماه در فرهنگ‌های مختلف جایگاه ویژه‌ای دارد، بعضی عاشق‌پیشه‌ها نقش معشوقشان را در ماه می‌بینند، بعضی وقت‌ها سگ‌ها هم علاقه‌شان را به ماه با پارس کردن به آن نشان می‌دهند، ولی جالب است که در این میان بعضی هم دوست دارند که صدایشان را به ماه بفرستند و از آن پس بگیرند.
 
البته شاید این آرزوی معقولی نباشد، زیرا فاصله متوسط زمین تا این نزدیک‌ترین همسایه فضایی حدود 384هزار کیلومتر است و ارسال صدا و دریافت آن خیلی ساده نیست.

به گزارش نیویورک‌تایمز، یک گروه آماتور و علاقه‌مند به ارتباطات رادیویی که خود را هامز می‌خوانند، بنا دارند طی برنامه‌ای، صدایی را با استفاده از رادیو‌تلسکوپ‌های سهموی بسیار بزرگ به صورت جهانی پخش کنند. قرار است حاصل تلاش این گروه برای ارسال و دریافت صدا به ماه در چهلمین سالگرد ماموریت آپولو11 در مردادماه رونمایی شود.

باید توجه داشت که این ایده که به ارتباطات زمین-ماه-زمین یا به اختصار ای‌ام‌‌ای مشهور است، به سطح بالاتری از فناوری بی‌سیم‌های آماتوری یا هام-رادیو نسبت به ارتباطات مرسوم زمینی نیاز دارد، چرا که آنها حیطه عملکردی محدودی دارند که از سوی دولت برای کاربردهای آماتوری مشخص شده است. حدود هزار هام در سراسر جهان، ایستگاه‌هایی دارند که قادر به فرستادن صدا به ماه هستند.

البته در این میان مهارت و شانس هم نقش دارد. آن‌گونه که گروه هامز ادعا می‌کند، ماه به عنوان یک صفحه موجد صدا بسیار ضعیف است؛ زیرا پیوسته در گردش است و سطحی ناصاف دارد که می‌تواند سیگنال‌ها را منحرف کند. این در حالی است که صداهای هام‌ها باید از تداخل حتمی درون جو عبور کند و بدون اختلال و به شکلی قابل تشخیص مسیری طولانی را بپیماید.

جوزف اچ‌تیلور، برنده جایزه نوبل و استاد بازنشسته دانشگاه پرینستون، نرم‌افزاری نوشته که به هام-رادیوها کمک می‌کند تا با استفاده از سیگنال‌های ضعیف ارتباط برقرار کنند. وی در مورد ارسال و دریافت صدا به ماه، عقیده دارد که کاری بسیار دشوار و در عین حال امکان‌پذیر است.

راه‌حل بسیاری از مشکلات پیش‌رو، آنتن‌های بزرگی است که در تملک دولت و شرکت‌های مخابراتی است. آنها می‌توانند ارسال و دریافت سیگنال‌ها را تسهیل کنند و به همین دلیل است که علاقه‌مندان به دنبال آنتن‌های بی‌استفاده یا کم‌استفاده هستند. تاکنون متصدیان 20 آنتن بزرگ در آمریکا، استرالیا و اروپا آمادگی خود را برای همکاری در این پروژه اعلام کرده‌اند.

یکی از این آنتن‌ها که روی تپه‌ای مشرف بر پردیس دانشگاه استنفورد واقع شده، به عنوان مرکز فرماندهی این پروژه به کار گرفته خواهد شد. این آنتن که در اختیار دولت است، بیش از 45 متر پهنا دارد و با استفاده از تجهیزات مخصوص رایانه‌ای، می‌تواند سیگنال‌هایی قوی و متمرکز به ماه بفرستد.

ساختار مورد استفاده، حاصل کار دو هفته اخیر گروهی از علاقه‌مندان به ارتباطات بی‌سیم است که در یک مرکز فرماندهی اصلی، درست زیر یک شبکه‌ فلزی زنگ زده و مرتفع گرد هم می‌آیند. آنها چنان اطراف وسایل مخابراتی‌ای که صدای وزوزشان بی‌وقفه شنیده می‌شود، دور هم جمع شده‌اند که گویی به پیک‌نیک رفته‌اند. تنها هدف آنها این است که بتوانند «سلام»هایشان را به ماه بفرستند و پس از 5/2 ثانیه آن را پس بگیرند.

البته این پروژه یک هدف جانبی مهمی هم دارد. گروه هامز امیدوار است بتواند الهام‌بخش علاقه‌مندان جوان فناوری باشد. پت بارتلو که پروژه رله از طریق ماه را که به پژواک‌های آپولو موسوم است، سازماندهی کرد؛ عقیده دارد که این ایده همچنان ناشناختگی و دشواری‌های خود را حفظ خواهد کرد و سبب جذب برخی افراد و آوردن هام‌رادیو به عصر مدرن خواهد شد.

هم‌اکنون ساختن یک بی‌سیم خانگی که سیگنال‌هایش بتواند به ماه برسد، نیازمند ساعت‌ها تهیه و تنظیم تجهیزات و اجزای مختلف است که بین 200 تا 2000 دلار خرج دربر دارد.

البته ایده مزبور چندان بکر هم نیست. ارتش ایالات متحده در سال‌های دهه 1950 / 1330 شروع به رله سیگنال‌های مخابراتی از طریق ماه کرد تا در شرایطی که دیگر روش‌های مخابراتی در لایه‌های مختلف جو مختل می‌شدند، بتواند فاصله‌های طولانی ارتباطات را پوشش دهد.

در اواسط دهه 1960 / 1340 متصدیان آنتن‌های بزرگ به ساختن سیستم‌هایی آماتوری پرداختند که قادر به ارسال و دریافت سیگنال به ماه بود. در سال 1964/1343، مایکل استال شاهکار بزرگی را به نمایش گذاشت؛ او یک سیستم مخابراتی بی‌سیم را در استنفورد به سیستمی دیگر در استرالیا مرتبط کرد. او که اکنون کارش فروش آنتن به متصدیان هام-رادیوها است، عقیده دارد که به واسطه شاهکارش «خیلی سریع معروف شده است.»

رله کنندگان به ماه معمولاً رقابت‌هایی را نیز برپا می‌کنند که طی آن باید در بین فرکانس‌ها مختلف جست‌وجو کنند و ارسال و دریافت سیگنال را با ایستگاه دیگر انجام دهند و فعالیت‌هایشان را برای بررسی ثبت کنند. در طول مسابقه، آنها از ارتباط با یکدیگر از روش‌های غیرمرتبط با ماه منع شده‌اند. در پایان هم به آنهایی که بیشترین ارتباط را با دیگر هام‌ها برقرار کرده باشد، مدرکی به عنوان جایزه یا اشتراک رایگان نشریه‌ای مرتبط با هام اعطا می‌شود.

به عقیده یکی از علاقه‌مندان به ارتباطات بی‌سیم هام، «این تمرین خوبی برای کشاندن یک سیگنال ضعیف در طول مسیری بلند است که البته برای علاقه‌مندان آماتور، بسیار هیجان‌انگیز است.»

 

جمعه 12/4/1388 - 0:24
بیوگرافی و تصاویر بازیگران
شاهکارهای نقاشی هنرمندان بزرگ جهان+تصاویر
 
هنر تنها زیبایی دوباره خلق شده نیست؛ هنر تجلی عشق، مهربانی و عمیق‌ترین احساسات قلبی است. آیا به الهام و انگیزه نیاز دارید؟ پس به این نقاشی‌‌ها...
 
هنر خالق زیبایی‌‌هاست.
رالف والدو امرسون
من خودم هنرمند نیستم و در خلق کارهای هنری نیز ماهر نیستم، اما همیشه شاهکارهای بزرگ هنر بهم انگیزه می‌دهند. هنر تنها زیبایی دوباره خلق شده نیست؛ هنر تجلی عشق، مهربانی و عمیق‌ترین احساسات قلبی است. آیا به الهام و انگیزه نیاز دارید؟ پس به این نقاشی‌‌ها نگاه کنید! کلمه‌ای برای وصف زیبایی‌شان پیدا نمی‌شود... چه چیزی بیشتر از یک شاهکار بزرگ می‌تواند الهام بخش باشد؟
 


مونالیزا، لئوناردو داوینچی
لوور، پاریس- 06-1503
این صورت با لبخند مرموزش خودش با هنر مترادف شده است و قطعا مشهورترین نقاشی ای است که همه‌مان می‌شناسیم و تقریبا تاثیرگذارترین پرتره در طول تاریخ نیز بوده است.
 



شب پرستاره، وینسنت ون گوک

موزه هنرهای معاصر، نیویورک، 1889
بی شک این اثر هنریبهترین دوست داشتنی‌‌ها را به نمایش گذاشته و اما نوابغ را نیز به دردسر انداخته است. گویا هنرمند قصد داشته در طول نیم قرن یا بیشتر با استفاده پرمعنی اش از رنگ نوابغ و هنرمندان سراسر جهان را تحت تاثیر قرار دهد.
 

گلهای آفتابگردان، وینسنت ون گوک
لندن، گالری ملی، 1888
ون گوک بعد از ترک کردن زادگاهش هلند به قصد جنوب فرانسه برای تشکیل انجمن هنری، این گلهای آفتابگردان را نقاشی کرده است. او این اثر را برای تزئین اتاق خواب دوستش پل گوگن نقاشی کرد. ون گوک سال بعد یعنی سال 1889 کپی دیگری نیز از این نقاشی کشید و شاید هم کپی دیگری در سال بعدتر. کپی‌‌ها و نسخه‌‌های متفاوت دیگری از این تابلو نیز به شاگردان او نسبت داده شده است. این گلهای هنری معروف در قلبشان نمونه ساده‌ای از ایجاز زندگی را به نمایش می‌گذارند؛ آنها چرخه‌‌های متفاوت زندگی ما هستند، شکوفه‌‌های شاداب و باطراوت تا پژمردگی و نابودی...
 


موج نهم- ایوان آیوازوفسکی

1850- موزه دولتی روسیه، سن پترزبورگ
تابلوی موج نهم شاهکاری واقعی است. آیوازوفسکی در این نقاشی که تلاش شوم گروهی را برای نجات یافتن از امواج بی‌رحم اقیانوس نشان داده، به کمال تکنیکی ناب خویش دست یافته است. باوجود این قوی‌ترین بخش این کمپوزیسون در مرکز نقاشی قرار دارد که مرموز‌ترین و عرفانی‌ترین بخش و نمایش دهنده تشعشعات خورشید می‌باشد و به صحنه با طیفی از رنگهای قوی سبز و صورتی روشنایی بخشیده است. همچنین بارها از این نقاشی به اسم زیباترین نقاشی روسی نام برده شده است.


گالری علوفه، جان کنستابل
1821، گالری ملی، لندن
این تابلو به عنوان بزرگترین نقاشی بریتانیایی ارزشمند و مورد تقدیر واقع  می‌شود، اما وقتی که برای اولین بار در سال 1821 در آکادمی ‌سلطنتی نمایش داده شد (با عنوان: نیم روز)، در پیدا شدن خریدار ناکام ماند. ولی وقتی در فرانسه تئودور گریکالت این اثر را تحسین کرد بیشتر مورد توجه قرار گرفت. و بالاخره وقتی در یک سالن در پاریس همراه با تابلوهای دیگر کنستابل نمایش داده شد شور و هیجان بیشتری را برانگیخت (گفته شده که حضور داشتن نقاشی‌‌های دیگر کنستابل در این نمایشگاه یک هدیه برای گریکالت که خیلی زود و در همان سال فوت کرد، به شمار می‌آمده). در این نمایشگاه تابلوی گالری علوفه به طور قطع به عنوان برنده مدال طلایی که توسط چارلز ایکس از فرانسه اهدا می‌شد انتخاب شده بود. آثار کنستابل در این نمایشگاه تحت تاثیر و الهام گرفته از نقاش‌‌های فرانسوی مثل اوژن دلاکروا بود.
 

برج بابل، پیتر بروگل مهتر
1563، موزه کانستیستوریس، وین
موضوع این نقاشی سازه برج بابل است؛ در کتاب مقدس آمده که این برج ساخته دست بشر برای رسیدن به بهشت بوده. بروگل در نشان دادن معماری برج بابل با طاق‌‌ها بیشمار و نمونه‌‌های دیگر از مهندسی رومی، عمدا کلسئوم روم را تداعی کرده است. هدف او از این نقاشی این بوده که خطرات غرور بشر و شاید هم هم زیانبار بودن عقلانیت کلاسیک در مواجه با الاهیت را نشان دهد.
 
 
تمرر جنگجو به آخرین لنگرگاهش کشیده می‌شود تا از هم باز شود، جی.ام.دبلیو. ترنز
1838، گالری ملی، لندن
در مهم‌ترین بخش نقاشی، یعنی کشتی جنگی قدیمی، ترکیب بندی اثر غیر عادی است، که در سمت چپ تصویر جا داده شده یعنی جایی که بر شکوه و جلال اثر تاکید می‌شود و اکثر رنگهای شبح گونه آن در گوشه ای از مثلثی قرار گرفته است که در دو گوشه دیگر آن آسمان آبی و همچنین مهی که به سوی آسودگی خیال پیش می‌رود،  قرار دارد. زیبایی قایق کهنه در کنتراست قوی و رنگهای سیاه  و چرکین قایق با بخارهایی نمود پیدا می‌کند که به سرعت از روی سطح دریاچه بلند می‌شود؛ "مثل بخار آب". در سال 2005 این نقاشی به عنوان عالی‌ترین اثر هنری در گالری هنر بریتانیا انتخاب شد.
 


گشت شبانه، رامبرانت وان رین

1642، آمستردام، Rijksmuseum
از این نقاشی به عنوان بهترین کار رامبراند نام برده شده است، چرا که این اثر تمام الگوهای نقاشی را شکسته تا حدی که تمام نقاشان چهره آن دوران از خلق این اثر ابراز نگرانی و ناراحتی کردند. این نقاشی به تازگی به نمایش گذاشته شده و به عنوان یکی از بهترین آثار اروپای شمالی به بازدیدکنندگان ارائه می‌شود.
 


خوک چران، بریتانی، پل گوگن
1888، موزه هنر شهر لس آنجلس
گوگن یکی از نقاشان پیشرو پست امپرسیونیست به شمار می‌آید. این نقاشی رنگین نسبت به نقاشی‌‌های دیگر گوگن به سبک پخته خاص خودش فضاهای رئال بیشتری دارد. "خوک چران" با کشاورز و خوکهایش و پس زمینه ای از خانه‌‌های کوچک روستایی و آسمان،  از پیش زمینه ای متفاوت برخوردار است. رنگهای قوی و تکه تکه یکی از سبکهای خاص و متعلق به گوگن است.
 
 
دو خواهر (روی تراس)، پیر آگوست رنوآر
1881، موسسه هنری شیکاگو
تجلیل از زیبایی بهار و پیمانهای دوران جوانی، در تابلوی دو خواهر (روی تراس) سبک تکنیکی و کمپوزیسیون درست، نمایش هنرمندانانه رنگهای لرزان باطراوت به خوبی مشهود است. اکثر تصاویر نقاشی در اندازه واقعی قضایی سطحی را در جلوی تراس اشغال کرده اند؛ و در پشت آنها فضایی پرنشاط و پر از برگ مورد توجه قرار می‌گیرد که به نحو بسیار شدیدی روی فرمها و شکلهای نقاشی شده فوکوس می‌کند. صورت دو دختر به شدت بر اصول نقاشی جدید رنوآر تاکید داشته و آن را آشکار می‌کند و رنگ صورتها تحت تاثیر سایه‌‌ها یا بازتابها قرار نگرفته است. رنگ چشمهای دختر کوچک بسیار شفاف  و واضح، به رنگ آبی ترانسپورانت و شفاف، ما را به تماشا کردن جهان با نگاهی تازه و از دید چشمانی بی‌گناه دعوت می‌کند.
 
 
پنج شنبه 11/4/1388 - 16:52
سينمای ایران و جهان
تصاویر مرحوم پیمان ابدی بدلكار تلویزیون و سینما
 
وی مشغول اجرای حركات نمایشی در یك اتوبوس، بود كه اتوبوس پس از واژگونی منفجر شده و پیمان ابدی...
 
این بدلكاردرحین انجام عملیات بدلكاری در تله‌فیلم «چشم‌های نامحسوس» در شش كیلومتری جاده كن درگذشت.
وی مشغول اجرای حركات نمایشی در یك اتوبوس، بود كه اتوبوس پس از واژگونی منفجر شده و پیمان ابدی جان باخت.
جسد این هنرمند هم‌اكنون در پاسگاه كن است.
ابدی یكی از بدلكاران موفق سریال آلمانی «هشدار برای‌ كبری‌ 11» بود.
وی در سال 85 به ایران بازگشت و به آموزش بدلكاری می‌پرداخت.
این بدلكار حرفه‌ای در سال 85 در مصاحبه‌ای گفته بود: بیشتر از شش ماه است كه به ایران آمده‌ام و آموزش بدلكاری می‌دهم. اما اگر به تازگی شنیده می‌شود كه آمدم و یك كارهای را انجام می‌دهم دلیل اصلی‌اش این بود كه نمی‌خواستم به عنوان یك بدلكار فقط برای كارگردان‌ها كار كنم. بلكه می‌خواستم اصول، قوانین و فرهنگ حرفه بدلكاری را ارائه و توسعه بدهم. برای آشنایی و آموزش آنچه خودم در آلمان آموختم زمان لازم بود.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 منبع:farsnews
 
پنج شنبه 11/4/1388 - 16:49
موبایل
«هك» چیست، «هكر» كیست؟

امروزه وقتی صحبت از فناوری اطلاعات و دغدغه های امنیتی این حوزه به میان می‌آید، یكی از مهم ترین مباحث طرح شده مفهومی به نام هك است.
هك چیست؟
هك یا Hack در دنیای فناوری از چند معنی مختلف برخوردار است كه البته این معانی با یكدیگر در ارتباط هستند. رفع سریع و هوشمندانه یك مشكل در یك برنامه رایانه ای یا به طور كلی برطرف ساختن سریع یك نقص رایانه ای از جمله تعاریف و معانی كمتر شنیده شده هك است.
اما معنای مشهورتر این اصطلاح ایجاد تغییر و تحول در یك برنامه یا یك وسیله به گونه ای است كه افراد بتوانند به امكانات و قابلیت هایی كه به طور عادی در دسترسشان نیست، دسترسی پیدا كنند.
به عنوان مثال برخی هكرها با سرقت اطلاعات شخصی كاربران سرویس های بانكداری آنلاین موفق به انتقال مخفیانه وجه نقد از حسابی به حساب دیگر می‌شوند.
از این روش در فضای مجازی برای دسترسی مخفیانه به رایانه های شخصی و سرقت اطلاعات آنها و حتی سوءاستفاده از دستگاه های تحت نفوذ برای حمله به دیگر رایانه ها استفاده می‌شود.
باید توجه داشت كه گستره استفاده از واژه هك منحصر به دنیای كامپیوتر نمی‌باشد و توسط افراد با تخصص‌های گوناگون در زمینه‌هایی از قبیل موسیقی و نقاشی نیز به كار می‌رود كه به معنی دگرگونی‌های هوشمندانه و خلاقانه فرد در آن زمینه می‌باشد.
سرمنشا خلق این واژه
خلق واژه هك به معنای امروزی مانند بسیاری از واژه های مدرن دنیای فناوری به دهه 60 میلادی و دانشگاه مشهور MIT در آمریكا بازمی گردد. در آن زمان این واژه به معنای راه حلی سریع و خلاقانه برای حل یك مشكل فنی و غلبه بر یك مساله بغرنج در دنیای فناوری بود.
واژه هكر نیز در همان زمان ابداع شد و منظور از آن فردی بود كه قادر به یافتن راه حال های خلاقانه برای حل یك مشكل رایانه ای و فنی باشد. هك در اصل برگرفته از یك واژه آلمانی بدین معنی است: كسی كه با استفاده از یك تبر مبلمان خانه می‌سازد.

منظور از این واژه به كنایه عدم ظرافت و دقت است.
این واژه برای اولین بار در اواسط دهه 60 توسط كاركنان مركز رایانه دانشگاه MIT مورد استفاده قرار گرفت. با پیشرفت علوم رایانه و گسترده شدن استفاده از آن هك به عنوان روشی مطرح شد كه اگر چه از نظر فنی به درستی عمل كرده و موجب حل مشكلات می شود، اما ماهیتی زشت و ناپسند دارد و خارج از هنجارهای پذیرفته شده است.
با آغاز دهه 80 واژه هك كم‌كم معنای امروزی خود را پیدا كرد. در آن زمان تعریف هك كردن بیشتر به معنای كلمه كراكر یا Cracker نزدیك شد. كراكر كسی است كه هدفش از نفوذ به سیستم‌های رایانه ای، خرابكاری و ایجاد اختلال در آنها است.
البته هنوز هم هك به معانی مثبتی به كار می رود. متداول ترین معنای مثبت برای این كلمه افزودن كاركرد یا قابلیت های جدید و مفید به یك نرم افزار برای كمك به كاربران آن است.
در دهه 80 این كلمه توسط علاقمندان به سخت افزارهای الكترونیك مانند كنسول های بازی ویدیویی، ماشین حسابها، ابزار موسیقی الكترونیك و برخی مدل های اولیه رایانه با همان مفهوم مثبت به كار برده می شد. آنان تلاش می كردند تا با ایجاد تغییراتی در این دستگاه ها امكانات جدیدی را به آنها اضافه كنند و نام این كار خود را هك می گذاشتند.
پنج شنبه 11/4/1388 - 16:30
دانستنی های علمی
برخی اسرار چگونگی لو رفتن مخفیگاه

"موفق الربیعی" دبیر شورای امنیت ملی عراق طی یک گفتگو، برخی اسرار چگونگی لو رفتن مخفیگاه "صدام حسین"، دیکتاتور سابق عراق را فاش کرد.
"
الربیعی" درباره علت افزایش ذکر نامش در رسانه‌ها در روزهای اعدام "صدام" و رابطه‌ای که با او داشت گفت: رابطه مستقیم من با "صدام" پس از بازداشت وی در دسامبر 2003 میلادی آغاز شد. از زمان سقوط بغداد تا بازداشت "صدام" حدود هشت ماه زمان بود. در تمام این مدت دیکتاتور سابق عراق در مخفیگاه بود. در گفتگوهایی که در آن زمان با آمریکایی‌ها داشتیم به این نتیجه رسیدیم که "صدام" نمی‌تواند بدون تکیه بر اقوام و نزدیکان خود، در مخفیگاه بماند و همه چیز و به اصطلاح مبارزات خود علیه اشغالگران را کنترل کند. بالطبع "صدام" هم که می‌دانست حتما نزدیکانش زیر نظر هستند، با آنان ارتباط مستقیم برقرار نمی‌کرد. از همین رو مطمئن شدیم که او با نزدیکان و اقوام دورترش ارتباط خواهد داشت، یعنی افرادی که سرشناس نبوده‌اند. به همین دلیل شجره نامه کامل اقوام و نزدیکان "صدام" را ترسیم نمودیم. تک تک آنها زیر نظر بودند و به مرور زمان یا در عملیات های مختلف علیه ارتش آمریکا کشته می شدند و یا از عراق فرار می‌کردند. روز به روز دایر اقوام او کوچکتر و محدود تر می‌شد تا اینکه در مجموع سه چهارم آنان باقی ماندند.

الربیعی افزود: در یکی از عملیات ها، ارتش آمریکا به طور ناگهانی و اتفاقی چندین نفر را بازداشت کرد که یکی از آنان جزو نزدیکان "صدام" درآمد. ما نام او را در شجره نامه ای که داشتیم، پیدا کردیم. البته او ابتدا نام جعلی داد، اما در بازداشت ها نام واقعی خود را اعتراف کرد و گفت: حاضرم با شما همکاری کنم و مخیفگاه "صدام" را به شما نشان بدهم به شرط اینکه پناهنده شدن من به یکی از کشورهای خارجی را تضمین کنید.
موفق الربیعی در ادامه گفت: بر سر این موضوع به توافق رسیدیم. او هم فورا مخفیگاه دیکتاتور سابق عراق را به ما نشان داد. پس از آن، نیروها فورا برای بازداشت "صدام" به محل اعزام شدند. بعد از دستگیری او، "صدام" گفت: "من صدام هستم، رئیس جمهور عراق، بیائید با هم به توافق برسیم".

دبیر شورای امنیت ملی عراق در ادامه گفت: پس از بازداشت "صدام"، پیش از اینکه خبر بازداشتش را به رسانه‌ها اعلام کنیم، بنده و احمد چلبی، عدنان پاچه چی، عادل عبدالمهدی با یکدیگر دیدار و جلسه‌ای محرمانه داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که چگونه و در چه زمانی این خبر را اعلام کنیم.
الربیعی همچنین گفت: وقتی برای اولین بار رفتم که "صدام" را ببینم، وارد اتاق شدم، نام او را صدا زدم، وقتی سرش را بلند کرد به او گفتم: خدا تو را لعنت کند. چرا با ما (مردم عراق) اینطور کردی؟ آیا کسی هست که با ملت خود اینطور می‌کند؟! آیا کسی هست که علیه ملت خود بمب شیمیایی استفاده کند؟!
پنج شنبه 11/4/1388 - 16:25
دانستنی های علمی
زن 55ساله، 40سال برده شوهرش بود!!

رسانه‌های دولتی اتریش، از آزاد شدن یك زن پس از 40 سال از بند اسارت شوهرش خبر دادند.
رییس پلیس منطقه، «استیریا» در اتریش در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس، گفت: این زن 55 ساله كه از زمان ازدواجش در بند و اسارت شوهر خود بوده در نهایت با تلاش ماموران پلیس این كشور از بند این مرد نجات یافت.

این مقام مسوول افزود: این زن از 15 سالگی كه به ازدواج این مرد درآمده، تنها در آشپزخانه منزلش حق كار داشت و همانند یك برده با او رفتار می‌شد كه در نهایت ماموران پلیس منطقه از این موضوع البته پس از 40 سال اطلاع یافته و این زن را نجات دادند.

گفته می‌شود،این زن حتی قادر به صحبت كردن با یك فرد معمولی نیست و آداب و معاشرت عادی را نمی‌داند.

شوهر این زن در دادگاه گفته بود كه زنش حالات روانی معمولی ندارد و برای آن كه آبروی خانوادگیشان نرود، پس از ازدواج تنها به او اجازه داده كه در آشپزخانه حضور داشته باشد.

دادگاه عالی اتریش این مرد را به اتهام حبس و سوءاستفاده از زنش و رفتار كردن با وی همانند یك برده به 15 سال حبس و پرداخت جریمه 500 هزار دلاری محكوم كرد
پنج شنبه 11/4/1388 - 16:23
ورزش و تحرک
10 لقب جالب فوتبالی‌ها!!

10-آرین روبن: مرد شیشه‌ای
در حالی که بسیاری او را به عنوان یکی از ماهرترین و با استعداد ترین بازیکنان دنیای فوتبال می‌شناسند اما نمایش درخشان او برای هلند، آیندهوون، چلسی و رئال مادرید معمولا با آسیب دیدگی‌های گاه و بیگاه او در سایه قرار می‌گیرد. قابلیت بالای او در مصدوم شدن باعث شده تا به او لقب مرد شیشه‌ای بدهند.

9-نیکلاس آنلکا: اخموی شگفت انگیز
او را سال‌های زیادی است که در سطح اول فوتبال اروپا می‌بینیم و همین مسئله باعث شده که سخت بتوان قبول کرد که او تنها 30 سال دارد. در طول 12 فصل حضور در تیم‌های مختلف اروپایی از جمله رئال مادرید، چلسی و آرسنال، شاید تنها به اندازه انگشتان یک دست لبخند زده باشد. به این دلیل که به سختی با مربیان و هم تیمی‌هایش ارتباط برقرار می‌کند، او را با لقب "اخموی شگفت انگیز" می‌شناسند.

8-دیوی دادز: مرد فیل نما
دادز ستاره و مهاجم تیم داندی یونایتد بود که در سال 1983 لیگ اسکاتلند را فتح کرد و سال بعد چیزی نمانده بود که به فینال مسابقات برسد اما در مرحله نیمه نهایی 3-2 مغلوب رم شد.علی رغم این افتخارات دادز به دلیل شباهت غیر قابل انکارش به "مرد فیل نما" در یادها مانده است.

7-پیتر بردسلی: کواسیمودو
یک مهاجم دیگر که ظاهرش با مهارت چشمگیرش در زمین بازی همخوانی نداشت. بردسلی دوران خوبی را در نیوکاسل، اورتونو لیورپول گذراند و 59 بازی ملی نیز برای انگلستان انجام داد. او غالبا توسط رسانع به دلیل ظاهرش به استهزا گرفته می‌شد و به دلیل قامت تقریبا خمیده اش به او لقب "کواسیمودو" داده بودند که یادآور شخصیت کتاب گوژپشت نوتردام بود.

6-پله: بدشانس
او که با لقب سلطان نیز شناخته می‌شود، در سال‌های اخیر پیش بینی‌های فوتبالی فاجعه‌اش به اندازه دوران پرافتخار بازی‌اش خبرساز شده است. همه این پیش بینی‌های اشتباه باعث شده تا پله اکنون با این لقب شناخته شود: بد شانس.

5-نائوهیرو تاکاهارا: بمب افکن سوشی
تاکاهارا که یکی از بهترین بازیکنان دهه اخیر فوتبال ژاپن است، در 57 بازی ملی برای کشورش 23 گل به ثمر رسانده و در بوندس لیگا برای هامبورگ و اینتراخت فرانکفورت بازی کرده است، احتمالا صاحب بانمک ترین لقب در بین فوتبالیست‌های آسیایی است. در آلمان به او لقب "بمب افکن سوشی" دادند.

4-آنتونیو کاسانو: پیتر پن
او که احتمالا با استعداد ترین بازیکن نسل خودش در فوتبال ایتالیا است، تنها 15 بازی ملی انجام داده است و به نظر می‌رسد دوران حرفه‌ای نه چندان درخشانی از خود به جای بگذارد. شخصیت سرکش و گاه دیوانه کاسانو را دلیل اصلی دور ماندن او از ترکیب آتزوری‌ها در تورنمنت‌های بزرگ می‌دانند. رفتارهای بچه گانه او موجب شده تا او را پیتر پن واقعی- پسری که هیچ گاه بزرگ نشد- می‌دانند.

3-یاشار دوران: سطل
اگرچه ترک‌ها در نیمه نهایی جام جهانی 2002 و یورو 2008 حضور داشتند اما 25 سال قبل آنها به عنوان یکی از زنگ تفریح‌های فوتبال اروپا شناخته می‌شدند. به دلیل شکست‌های سنگین و پرگل، به یاشار دوران دروازه بان تیم ملی ترکیه لقب سطل داده بودند به ویژه بعد از باخت پرگل 8-0 مقابل انگلستان در استانبول.

2-تونی آدامز: خر آدامز
بدون شک یکی از بهترین مدافعان تاریخ آرسنال است که با 19 سال بازی در این تیم جام‌های بسیاری را فتح کرد. با این وجود او منتقدان خودش را داشت، به ویژه بعد از گل به خودی در بازی مقابل منچستر و تحقیر شدن در مقابل مارکو فان باستن در یورو 88 که موجب شد بعضی از رسانه‌های بریتانیایی به دلیل استیل نه چندان چشم نوازش، به او لقب "خر" دادند.


1-آدریانو گالیانی: عمو فستر
گالیانی بی تردید یکی از بوقلمون صفت‌ترین شخصیت‌های دنیای فوتبال است و البته یکی از پرحرف‌ترین آنها. در ایتالیا به دلیل ظاهر مضحکش او را با لقب زیو فستر(عمو فستر) می‌شناسند. فستر توانایی عجیب و غریبی در هدایت جریان الکتریسیته داشت و احتمالا گالیانی نیز از این توانایی برخوردار است.
پنج شنبه 11/4/1388 - 16:22
دانستنی های علمی
7 اشتباه جالب و رایج درباره چشم‌ها!!
 

1) این‌قدر نزدیك تلویزیون ننشین؛ چشمت ضعیف می‌شود!
حتما شما هم وقتی كم‌سن‌وسال بوده‌اید، این توصیه را شنیده‌اید ولی انجمن چشم‌پزشكان آمریكا می‌گوید این توصیه، پایه علمی ندارد. چشم اغلب بچه‌ها قادر است نگاه از فاصله نزدیك را بدون هیچ مشكلی تحمل كند.
البته بعضی بچه‌ها هم هستند كه چشمشان نزدیك‌بین است و به همین دلیل، خیلی نزدیك به تلویزیون می‌نشینند. این دو را نباید با هم اشتباه كرد.

2) كامپیوتر چه ربطی دارد به خستگی چشم؟
ربطش این است كه وقتی زیاد جلوی مونیتور می‌نشینید، كمتر پلك می‌زنید. وقتی كمتر پلك می‌زنید، خشكی چشم‌ به سراغتان می‌آید و عضلات چشمتان خسته می‌شود. چاره‌اش این است كه هر 20 دقیقه یك‌بار به چشمتان استراحت بدهید و به یك نقطه دور خیره شوید.

3) اگر می‌خواهی چشمت پرنور شود، تا می‌توانی هویج بخور!
هیچ لزومی به این هویج‌درمانی نیست. هر چیزی كه ویتامین «آ» داشته باشد، به درد چشم می‌خورد؛ چه هویج باشد، چه هر میوه و سبزی دیگر. با یك رژیم غذایی متعادل براحتی می‌توانید ویتامین «آ» مورد نیاز چشمتان را تامین كنید.

4) شب‌كوری مختص پسربچه‌هاست
البته شب‌كوری در پسربچه‌ها شایع‌تر است (8 برابر دختربچه‌ها)؛ ولی در دختربچه‌ها هم دیده می‌شود.

5) ضعف چشم كه ارثی نیست!
اتفاقا هست. اگر پدر و مادری چشمشان ضعیف باشد، معمولا فرزندشان هم چشمش ضعیف می‌شود. حتی عینكی شدن هم در بچه‌هایی كه پدر یا مادرشان عینكی است، شیوع بیشتری دارد.

6) ممكن نیست پدر و مادری چشم‌آبی، فرزندی با چشم قهوه‌ای داشته باشند
اگرچه خیلی نادر است،‌ ولی كاملا ممكن است؛ چون ژن‌های متعددی در تعیین رنگ چشم دخالت دارند. هر فرد دو الگو از هر ژن دارد كه هر كدامش را از یكی از والدینش به ارث می‌برد. در واقع، به جای آن كه دو ژن اصلی در این مورد دخالت داشته باشند، یك ژن وجود دارد كه رنگ قهوه‌ای یا آبی را كنترل می‌كند و یكی رنگ سبز یا رنگ فندقی را. پس این امكان وجود دارد كه پدر و مادری چشم‌آبی، كودكی با چشم‌های قهوه‌ای داشته باشند (یا برعكس).

7) چشم انسان از چشم همه جانوران قوی‌تر است
اصلا این‌طور نیست. یك نمونه دم‌دستی‌‌اش گربه‌ها هستند كه حتما دیده‌‌اید چشمشان در تاریكی می‌درخشد. پشت شبكیه چشم گربه‌ها لایه‌ آینه‌مانندی از سلول‌های منعكس‌كننده نور وجود دارد كه نورِ تابیده‌شده به شبكیه را منعكس می‌كند و موجب می‌شود سلول‌های چشم گربه، دو بار در معرض نور قرار بگیرند و در نتیجه، در تاریكی خیلی بهتر از ما انسان‌ها ببینند. وجود این لایه به علاوه مردمك بیضی‌شكل گربه‌ها باعث می‌شود كه آنها فقط با یك‌ششم نوری كه ما برای دیدن نیاز داریم، به وضوح همه چیز را ببینند.

پنج شنبه 11/4/1388 - 16:20
دانستنی های علمی
چگونه دروغگو را تشخیص دهیم؟ (تکنیک‌های مورد استفاده پلیس و نیروهای امنیتی)

تکنیک‌هایی که در زیر درمورد تشخیص دروغ و دروغگو برایتان معرفی می‌کنیم، معمولاً توسط پلیس و نیروهای امنیتی استفاده می‌شود. این تکنیک‌ها برای مدیران، کارفرماها و افراد عادی برای استفاده در موقعیت‌های روزمره که تشخیص دروغ از راست به جلوگیری از قربانی شدن برای دسیسه و فریب کمک می‌کند، مفید است.
هشدار: گاهی اوقات، نادانی بهتر است. بعد از به دست آوردن این علم، ممکن است با فهمیدن اینکه کسی به شما دروغ می‌گوید، آزرده خاطر شوید.

علائم دروغگویی

زبان بدن دروغگویی:

- حالت فیزیکی فرد محدود و خشک می‌شود، دست‌ها حرکت چندانی ندارند. سرعت حرکت دست‌ها و پاها حین دروغ گفتن کندتر می‌شود.

- کسی که دروغ می گوید، از برخورد چشمی با شما اجتناب می‌کند.

- دروغ گو دست‌های خود را به صورت، گلو یا دهانش می‌مالد. لمس کردن یا خاراندن بینی یا پشت گوش هم اتفاق می‌افتد.

ژست‌های احساسی و تناقض

- زمان و مدت ژست‌ها و حالات احساسی سرعت عادی خود را از دست می‌دهد. ابراز احساسات با تاخیر مواجه می‌شود و ممکن است طولانی‌تر از حالت عادی ادامه پیدا کند و بعد ناگهان متوقف شود.

- زمان بین ژست‌های احساسی و کلمات متناقض است. مثلاً کسی وقتی هدیه‌ای دریافت می‌کند می‌گوید، "خیلی دوستش دارم." و بعد از گفتن جمله لبخند می‌زند به جای اینکه همزمان با گفتن جمله این لبخند را نشان دهد.

- ژست‌ها و حالات با بیانات لفظی مغایر است. مثلاً وقتی می‌گوید، "دوستت دارم" اخم می‌کند.

- وقتی فرد قصد وانمود کردن حالتی دارد، حالات او به حرکات دهانی محدود می‌شود به جای اینکه کل چهره او را تحت تاثیر قرار دهد. مثلاً وقتی کسی به حالت طبیعی لبخند می‌زند، این لبخند روی کل صورت او تاثیر می‌گذارد.

تعاملات و واکنش‌ها

- فرد مرتکب دروغگویی، حالت دفاعی به خود می‌گیرد. فرد معصوم چنین واکنشی نخواهد داشت.

- فرد دروغگو در مواجهه با فرد مقابل خود که از او بخاطر دروغش پرس و جو می‌کند، احساس ناراحتی می‌کند و ممکن است سر یا بدنش را از او برگرداند.

- فرد دروغگو ممکن است ناخودآگاه اشیائی (کتاب، فنجان قهوه و امثال آن) را بین شما و خودش قرار دهد.

زمینه لفظی و محتوا

- دروغگو ممکن است از کلمات خود شما برای پاسخ به سوالتان استفاده کند. وقتی از او می‌پرسید، "آخرین شیرینی را تو خوردی؟" دروغگو جواب می‌دهد، "نه من آخرین شیرینی را نخوردم".

- دروغگوها گاهی اوقات با بیان عبارات و جملات مستقیم از بیان دروغ اجتناب می‌کنند. به جای اینکه مستقیماً چیزی را رد یا انکار کنند در لفافه سخن می‌گویند.

- فرد متهم به دروغگویی معمولاً بیشتر از حد طبیعی حرف می‌زند و برای متقاعد کردن شما جزئیات غیرضروری به آن اضافه می‌کند. آنها از سکوت و مکث میان صحبت‌ها احساس ناراحتی میکنند.

- دروغگو با لحنی یکنواخت و خسته کننده حرف می‌زند و معمولاً از ضمایر استفاده نمی‌کند.

- کلمات او به آهستگی بیان می‌شوند و گرامر و ساختار جمله‌هایش ممکن است مشکل دار باشد.

سایر علائم دروغ:

- اگر باور دارید که کسی دروغ می‌گوید، موضوع صحبت را سریع عوض کنید. فرد دروغگو خیلی از این مسئله استقبال می‌کند و بحث جدید را با آرامش و اشتیاق بیشتری دنبال خواهد کرد. فرد دروغگو علاقه زیادی به عوض شدن بحث دارد درحالیکه کسی که حقیقت می‌گوید از این تغییر ناگهانی موضوع بحث گیج می‌شود و دوست دارد که بحث قبلی را باز دنبال کند.

- دروغگو برای اجتناب از یک موضوع خاص به شوخی و خنده روی می‌آورد.

نکته پایانی:
مشخص است که داشتن یک یا دو مورد از این علائم کسی را دروغگو نمی‌کند. رفتارهایی که در بالا ذکر شد را باید درمقایسه با رفتارهای نرمال شخص مورد نظر بسنجید.
پنج شنبه 11/4/1388 - 16:17
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته