• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1652
تعداد نظرات : 115
زمان آخرین مطلب : 4078روز قبل
بیماری ها
اسکلت بدن بر روی استخوان ها بنا شده است و در حقیقت کسی دوست ندارد که استخوان هایش دانه دانه خرد شده و از بین بروند به همین علت باید توجه بسیار زیادی به آن ها داشته باشیم.
پوکی استخوان یکی از مشکلاتی است که 8 میلیون نفر را در دنیا به آن دچار هستند و هر روز را با سختی به شب می رسانند. این بیماری آنقدر سخت است که برخی حتی توانایی تکان خوردن هم ندارند. به مانند هر بیماری و مشکل دیگری برای آنکه از دست این مشکل نیز به دور باشید بهتر است از همین حالا پیشگیری را آغاز کنید.

**ویتامین D: خورشید، منبعی که همیشه صبح ها برای سلامت بخشیدن به جان ما از پشت کوه ها سر بلند می کند را هیچوقت دست کم نگیرید چرا که می تواند اولین راه داروی پوکی استخوان باشد. پزشکان به این نتیجه رسیده اند که افراد بین 1 تا 100 سال نیاز دارند تا روزانه حداقل 20 دقیقه در معرض خورشید باشند. ویتامین D که ازاین چشمه نور ساطع می شود برای استخوان ها حکم دارو را دارد.

** پروتئین: گوشت قرمز و ماهی ولوبیا را هیچوقت فراموش نکنید چرا که بخش اعظم قوای بدن از همین چند خوراکی ساده گرفته می شود و باید همیشه آن را در سبد خوراکی خود قرار دهید. این خوراکی های خوشمزه حاوی میزان زیادی پروئین هستند که از جمله مهمترین عناصر ساخت استخوان های فولادی اند. 77 گرم پروتئین به صورت روزانه همیشه توسط پزشکان توصیه شده است.

** کلسیم: مهمترین عنصری که برای یک استخوان فولادی باید در نظر داشته باشید کلسیم است که می تواند یک استخوان تو خالی را به محکمی آهن کند. کلسیم را از لبنیات و از طریق شیر و ماست وارد بدنتان کنید تا دیگر هیچگاه دچار پوکی استخوان نشوید. روزانه حداقل هزار میلی گرم کلسیم برای بدن نیاز است.

** چگالی : در صورتی که استخوان دردهای زیادی می گیرد و احتمال آن را می دهید که بلایی سر خودتان آورده اید حتما به پزشک مراجعه کنید. گرفتن آزمایش DXA برای بدست آوردن میزان چگالی استخوان ها برای افرادی که استخوان درد دارند لازم است. پزشکان از روی این ازمایش می توانند میزان سلامت استخوان ها را تشخیص دهند.

** پیشینه: برخی مواقع مشکلاتی که برای استخوان ها به وجود می آید ریشه در پیشینه افراد دارد. برای مثال اولین نکته ای که ممکن است هر فردی را به خود دچار کند سابقه پوکی استخوان در فامیل است. در صورتی که در خانواده شما این مشکل دیده شده است بهتر از یک آزمایش نزد پزشک بدهید.
دوشنبه 5/1/1392 - 18:25
تزیینات و دکوراسیون
قیمت خانه ها آنقدر زیاد شده است که تنها می توان به دنبال خانه های کوچک بود و برای این خانه ها نیز نمی توان از وسایل بزرگ و شیک استفاده کرد.

این مشکل البته سال ها در اروپا بوده است و به این علت طراحان چند سالی است که مشغول کار روی وسیله های خانگی چندکاره و زیبا هستند. این وسیله ها می توانند با کمی تغییر کاربردی جدیدی به خود بگیرند.



"Simone Simonelli" فرانسوی به تازگی وسیله ای ساخته است که می تواند در نقش 4 وسیله دیگر نیز ظاهر شود. البته نکته اینجاست که برای تغییر آن تنها یک حرکت لازم است و فضای زیادی نیز اشغال نمی شود.

این وسیله که "مبلمان خانه کوچک" نام دارد در ابتدا یک میز است که شما آن را خریداری می کنید. سپس می توانید آن را به یک کمد کتاب، سینی غذا، جاکفشی و انباری تبدیل کنید.

این وسیله تا به حال جوایز خاصی را با توجه به نوع طراحی ساده، ظریف و در عین حال کاربردی اش برده است. قرار است تا اواخر سال 2013 وارد بازار شود.



دوشنبه 5/1/1392 - 18:24
ورزش و تحرک
محققان افرادی که ورزش را دوست ندارند و از آن سرباز می زنند خیانت کار به خود می دانند چرا که حتی یک دقیقه ورزش می تواند سدی در مقابل بیماری های متفاوت باشد.
به گزارش گروه خواندنی های مشرق، ورزش این روزها فراموش شده است و دیگر توجهی به آن نداریم اما این درحالی است که ورزش تضمین زندگی سالم و داشتن روزها خوش است و به جای فرار از آن باید بیشتر دوستش داشته باشیم. امروز دلایلی را با هم بحث می کنیم که نشان می دهد ورزش کردن بسیار واجب تر از آن است که می پنداریم:

** پاکی ذهن: ورزش از آنجایی که باعث تحرکات بدنی می شود می تواند از نظر جسمی سلامت شما را تامین کند اما در عین می تواند ذهن شما را نیز پاک و تمیز کند تا دیگر استرس و اضطراب در شما نفوذ نکند. بسیاری از مطالعات نشان می دهد که ورزش با شادابی که در شما ایجاد می کند میزان فعالیت مغز را در حد قابل قبولی نگه می دارد.

** خواب بهتر: خواب نکته ای است که هیچگاه نباید به آن بی توجه باشید چرا که بسیاری از بیماری ها از کم خوابی و یا بی خوابی ها سرچشمه می گیرد پس خواب راحت از هر فعالیتی برای بدن واجب تر است. ورزش و فعالیت های بدنی در طول روز شما را به سمت یک خواب راحت هدایت می کند که می تواند بیماری های قلبی و مغزی را کاهش دهد. محققان به این نتیجه رسیده اند که حداقل 30 دقیقه پیاده روی سریع می تواند یک ورزش خوب برای خواب باشد.

** آرامش: شاید در نگاه اول ورزش بسیار استرس زا و خسته کننده باشد اما مطالعات نشان می دهد ورزش های ساده و هوازی راهی برای رسیدن به‌ آرامش است. در صورتی که دچار استرس های متفاوت شده اید و یا روزی سخت را داشته اید زمانی را برای ورزش در آخر شب برای خودتان تعیین کنید. این کار می تواند به راحتی ذهن شما را از همه بدی های اطراف دور کند.

دوشنبه 5/1/1392 - 18:24
آموزش و تحقيقات
سفره هفت سین یکی از مهمترین بخش های مراسم نوروز در خانه های ایرانی است که هر ساله در هنگام سال نو در گوشه خانه ها پهن می شود.
به گزارش ویژه نامه نوروزی مشرق،  این هفت سین را می توان به شکل های مختلفی پهن کرد و البته روایات و داستان های بسیاری نیز در پشت پرده آن آورده شده است. امروز هر آنچه در مورد هفت سین باید گفته شود را برای شما می آوریم:

یک ایده ناب و شیک برای سفره هفت سین

هفت سین نردبانی

یکی از ایده های بسیار ناب که می توانید از آن برای داشتن یک سفره هفت سین زیبا استفاده کنید هفت سین نردبانی نام دارد. برای ان سفره هفت سین می توانید چند تکه چوب یا پلاستیک را به صورت یک نردبان دو سه پله درست کرده و سفره هفت سین را روی آن درست کنید. پس ز درست شدن نردبان حال به سراغ هفت سین‌مان می رویم.

سماق را در یک کیسه زرورق دار بریزید و درب آن را محم ببندید سپس کیسه را به آرامی روی یکی ازپله ها بگذارید و یا با میخ آن را به نردبان بکوبید. سکه ها بخش را حت کار هستند چرا که می توانید آن ها را به راحتی به دیواره نردبان بچسبانید. برای سیب بهتر است از سیب قرمز و براق استفاده کنید و چندین بار آن را دستمال محکم بکشید تا براق شوند. سپس آن ها را در پله بالایی نربان قرار دهید.

بخش اصلی این سفره را سنجد تشکیل میدهد و شما باید چندین عدد از این میوه را سوراخ کرده و یک نخ از میان آن ها عبور دهید سپس به راختی همه آن ها را مانند یک گردنبند به دو سر نردبان متصل کنید. این ایده برای سیر نیز کابرد دارد و شما می توانید آن ها را با نخ به هم بسته و از بالای نردبان آویزان کنید. سرکه بخش دیگری است که می توانید آن را در یک بطری ظرف کوچک بریزید و پایین نردبان قرار دهید. در انتهای نیز سبزه های را در بالاترین نقطه نردبان قرار دهید.

هفت سین های خلاقانه برای لحظه سال تحویل

هفت‌سین با تخم مرغ‌های رنگی

بیشتر ما تخم مرغ‌های رنگی در سفره هفت‌سین را خیلی دوست داریم. می‌توانید امسال تعداد این تخم مرغ‌ها را بیشتر کنید و اگر نقاشی تان بد نیست هفت تخم مرغ را بردارید و روی هر کدام یکی از سین‌های سفره را نقاشی کنید. حالا هفت تخم مرغ دیگر را بردارید و آن‌ها را بشکنید و خالی کنید و از پوستشان به عنوان ظرفی برای سنجد و سمنو استفاده کنید. ظرف‌های تخم مرغی شما می‌تواند پوششی از پولک یا رنگ یا اکلیل داشته باشند. می‌توانید توی سبزه تان چند جوجه با مرغ و خروس هم بگذارید که هفت‌سین تخم مرغی‌تان حسابی سوژه شود.

هفت‌سین به همراه پرندگان بهاری

ایده هفت‌سین آسمانی را پسندید؟ خوب شما یک ایده این چنینی دیگر هم دارید آیا تا به حال در ویترین مغازه‌ها چشم‌تان به پرنده‌های سفالی خورده است. اگر اهل سفال یا کار با خمیر گل چینی هستید خودتان می‌توانید پرنده‌های کوچکی را درست کنید و از آن‌ها بخواهید امسال رونق بخش سفره هفت سین‌تان باشند. اگر کمی حوصله داشته باشد، می‌توانید پرنده‌ها را با رنگ‌های مختلف رنگ‌آمیزی کنید. یا برای پرنده‌های‌تان آشیانه‌ای زیبا با کاموا و کرک و پنبه درست کنید.

هفت سین با یادگاری‌های مادربزرگ

اگر اهل نوستالژی بازی هستید و حال و هوای قدیم را خیلی دوست دارید می‌توانید برای سفره هفت‌سین تان به سراغ ایده‌هایی بروید که شما را به حال و هوای گذشته ببرد. تهیه سفره‌ای از جنس ترمه یا تهیه ظروف سفالی آبی یا سبز می‌تواند به سفره تان جلوه زیبایی بدهد. خوب است برای این سفره سراغ تنگ‌های قدیمی بروید . گذاشتن یک گلدان شمعدانی و آینه و شمعدان عروسی مادرتان زیبایی سفره‌تان را چند برابر خواهد کرد. به جای گشتن در بازار برای وسایل قدیمی می‌توانید سری به خانه مادربزرگ‌تان و کمدها و صندوقچه قدیمی‌اش بزنید.

من به شما پیشنهاد می‌دهم از سینی مسی مادربزرگ‌تان و چینی‌های گل سرخ‌اش اصلا چشم پوشی نکنید. قدیمی‌ها رو طاقچه‌ای‌های دست دوز با گلدوزی‌های زیبا دارند که می‌توانید به جای سفره از آن‌ها استفاده کنید. برای این‌که دل مادربزرگ را هم بدست بیاورید بهتر است قول یک مراسم شیشه پاک کنی یا جارو زدن حیاط را به او بدهید. در عوض شما امسال صاحب یک سفره سنتی و منحصر به فرد می‌شوید.

هفت سین با یادگارهای کودکی

مطمئن هستم هر کدام ما صاحب جعبه‌هایی هستیم که در آن یادگاری‌های ساده‌ای از کودکی‌مان را پنهان کرده‌ایم. امسال عید می‌توانید این یادگاری‌ها را از حبس دربیاورید و زندگی دوباره ای به آن‌ها ببخشید. این یادگاری‌ها می‌توانند در سفره هفت‌سین کنار شما باشند. اگر اهل جمع کردن بلورهای شیشه هستید می‌توانید از این تیله‌ها برای تنگ ماهی استفاده کنید. یک نقاشی ساده کودکانه از بچگی تان که اعضای خانواده را نقاشی کرده اید می‌تواند بعد از سال‌ها حسابی برای پدر و مادرتان خاطره انگیز باشد. شاید هم بتوانید با قرار دادن عروسک کهنه و قدیم خواهرتان سر سفره او را دوباره به روزهای زیبایی کودکی برگردانید.

هفت سین با دور ریختنی‌ها

اگر هنوز مشغول خانه تکانی هستید، خوب است که در هنگام تمیز کردن کمدها، قفسه‌ها و کابینت‌ها حواستان به وسایل فراموش شده در انتهای هر کشو و گنجه باشد. خیلی از این وسایل که به نظرتان دوریختنی و به درد نخور می‌آیند می‌توانند یک ایده جدید برای سفره هفت‌سین امسال‌تان باشند. مثلا مادرتان نعلبکی‌های گلداری را کنار نگذاشته است، یا توی انباری آینه ای شکسته پیدا نمی شود؟ شیشه‌های رنگی یا قاب‌های کهنه چه‌طور؟! تا به حال به این ایده فکر کرده‌اید که با وسایل هفت‌سین هفت قاب زیبا درست کنید و روی میز کنار آینه و شمعدان قرار دهید. در بین این قاب‌های زیبا می‌توانید عکس کودکی اعضای خانواده یا عکس عروسی شان را قرار بدهید. عکس‌های دسته جمعی نوروزهای گذشته را هم فراموش نکنید.

هفت‌سین عروسکی

چشمان‌تان را ببندید و هفت عروسک زیبا را تصور کنید که سین‌های سفره را در دست گرفته و به شما و اعضای خانواده تان تعارف می‌کنند. نظرتان چیست؟ این ایده را می‌توانید برای هفت‌سین امسال‌تان امتحان کنید اگر در خانه عروسک‌های زیبای بچگی‌تان را هنوز نگه داشته اید که چه بهتر! می‌توانید به سراغ آن‌ها رفته، دستی به سرو روی‌شان بکشید و برای شرکت در مهمانی نوروز نو نوارشان کنید. عروسک‌ها را می‌توانید در سفره دور هم به شکل دایره بچینید و هر سین را در دامن هر کدا‌م‌شان قرار دهید. سبزه‌های عروسکی هم که در بازار فراوان‌اند.

هفت‌سین با فرشته‌های آسمانی

اگر خیلی رویایی هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم امسال برای سفره هفت‌سین به سراغ یک ایده آسمانی بروید. یک پارچه آبی را به عنوان سفره انتخاب کنید و بعد به فکر مهمان‌های آسمانی‌اش باشید. مهمان‌های آسمانی شما می‌تواند هفت فرشته جور واجور باشند که سیر و سنجد و سماق را برای شما از بهشت آورده‌اند. برای آینه می‌توانید به سراغ آینه‌ای با قاب طلایی بروید. تعدادی شمع هم می‌تواند سفره آسمانی شما را نورانی کند.

هفت سین خریدنی

توی شلوغی و غوغای روزهای پایان سال برای شما که ماراتن خرید و خانه تکانی را به هر جان کندنی طی کرده اید، خرید وسایل سفره هفت‌سین می‌تواند بهترین راه نجات باشد. اگر هفت‌سین‌های ترکیب شده و تقریبا مصنوعی داخل سوپرمارکت‌ها راضی‌تان نمی کند، نگران نباشید چند سالی است که هنرمندان شهرمان ذوق و سلیقه به خرج داده اند و ایده‌های هنرمندانه شان را با درست کردن انواع هفت‌سین به خانه‌های شما آورده‌اند.

کافی است سری به نمایشگاه‌های موجود در شهر بزنید و از این سفره‌های هنرمندانه دیدن کنید. امسال ما هم سری در این نمایشگاه‌ها زده‌ایم. سفره‌هایی با ظرف‌هایی از جنس چوب یا شیشه و همین طور سفال‌هایی با رنگ‌ها و طرح‌های اصیل و ایرانی و همین طور ظرف‌هایی به شکل ماهی در این نمایشگاه‌ها بسیار چشم نواز بود. امیدوارم سفره باب سلیقه و متناسب با جیب‌تان در این نمایشگاه‌ها پیدا شود.

هفت‌سین با تور و روبان

اگر خیلی طرفدار ایده‌های دخترانه هستید می‌توانید برای سفره به سراغ پارچه‌های ساتن‌ رنگی و تورهای جورواجور بروید. انتخاب روبان‌های هماهنگ با پارچه سفره و بستن آن‌ها به ظرف‌های سیر و سنجد و سمنو و سماق می‌تواند به جلوه بیشتر سفره شما کمک کند. هنگام تزیین سفره با تور و روبان تنگ ماهی، آینه و سبزه را فراموش نکنید. می‌توانید برای زیبا شدن بیشتر سفره از چند شمع با رنگ‌های متفاوت از سفره یا هماهنگ با روبان‌ها کمک بگیرید.

هفت سین عرفانی

اگر آدم رمانتیکی هستید یا شوهری دارید که خیلی اهل فرهنگ و ادبیات است، برای شما یک پیشنهاد عارفانه عاشقانه به همراه شمع و گل و پروانه داریم. برای این سفره شاعرانه خوب است به سراغ یک پارچه کتان و ظرف‌های شیشه‌ای بروید. به تعداد سین‌های سفره هم می‌توانید شمع خریداری کنید. تصور کنید که شما سنجد را در لابه لای دسته ای از گلبرگ‌های زیبا رنگ‌ووارنگ ریخته‌اید و در کنار گل‌ها یک شمع سفید یا سبز گذاشته اید.

برای شمع‌های سفره می‌توانید به سراغ گزینه‌های بسیاری بروید، مثلا اگر خیلی اهل عطر و بوی خوش هستید از شمع‌های عطری استفاده کنید یا به سراغ شمع‌هایی بروید که با گل یا مواد دیگر تزیین شده‌اند. خاطر جمع باشید جلوه نور شمع‌ها و عطر گل‌ها سفره هفت‌سین‌تان را مثال زدنی خواهد کرد. یادتان باشد این سفره به یک آینه بزرگ احتیاج دارد تا زیبایی‌اش را دو چندان منعکس کند.

هفت‌سین دریایی

دوست دارید لحظه تحویل سال را به همراه خانواده در کنار دریا باشید؟ به نظر من که ایده منحصر به فردی است. اگر امکان پیاده کردن این ایده را ندارید می‌توانید امسال با استفاده از صدف و گوش ماهی برای ظرف‌های سفره، حس و حال دریا را به خانه‌تان بیاورید. صدف‌ها را هم می‌توانید ساده و بدون رنگ و یا با رنگ و وسایل دیگر تزیین‌شان کنید. برای این سفره دریایی می‌توانید به سراغ تنگ بزرگ یا وسایل دیگری که یادگارهای دریا هستند‌، بروید.

سلامت سفره هفت سین و خواص آن

سیر خاصیت معجزه آسایی دارد و حاوی آنتی اکسیدانهای زیادی است که تاثیر مبتنی بر بیماری های قلبی و عروقی، انواع سکته، بالا بودن فشار خون، انواع سرطان، مفاصل و دیابت دارد و در سبزی و ماهی شب بسیار مفید و فایده است. یکی از سین هفت سین سماق است که خاصیت قابض و پاک کنندگی دارند و برای معالجه بیماری های های لثه ، اسهال، مفید است.

سیب، جزو میوه هایی که است که حاوی ویتامین A است و مقداری ویتامین گروه C،B دارد حتما توصیه می شود سیب با پوست خورده شود  زیرا ممکن است حاوی میکروب باشد و عفونت دستگاه گوارش ایجاد کند. تمام میوه ها سعی شود که با پوست مصرف کنیم زیرا مقداری از مواد مغزی میوه پوست میوه وجود دارد از فیبر بالایی برخوردار است.

از خواص سنجد می توان به خاصیت قابض بودن آن اشاره کرد افرادی که مبتلا به اسهال هستند برای رفع آن موثر است و به عنوان قموم کننده قلب به شمار می رود.

از خواص سرکه می توان به بالا بودن اثر هضم کنندگی گوشت اشاره کرد و اینکه طمع دهنده مطبوع غذا است. سمنو  ماده غذایی پرکالری است زیرا از جوانه گندم که حاوی ویتامین های E،B بالایی است برخوردار است و در طبغ آن به دلیل اینکه از شکر استفاده نمی کنند و کربوهیدرات بالا دارد بهتر از سمنو به جای شیرینی استفاده کرد.
 
از هفت سین سنتی تا رایانه ای

هفت سین سنتی: سیب سرخ ، سنجد ، سماق ، سرکه ، سمنو ، سبزه ، سیر

هفت سین روستایی: سبزه ، سنبلاتیو ، سه پایه ، سبد ، سیل بند ، سبو ، سبوس

هفت سین ریاضی: سینوس، سکانت، سری همگرا، سور وجودی، سور عمومی، سطح، ساین X

هفت سین بدن : سر ، سیاهرگ ، سرخرگ ، سر انگشت ، سنگ کلیه ، سینه ، ساق

هفت سین رزمندگان در زمان جنگ : سرنیزه، سیم خاردار، سنگر، سیم چین، سنبه، سجاده، سینه خشاب

هفت سین رایانه ای: سرور ، سی پی یو ، سیستم ، سوکت ، سی دی رام ، سی دی رایتر ، سیم
دوشنبه 5/1/1392 - 18:23
آلبوم تصاویر
دیروز احساس تکلیف‌ها، بوی شهادت می داد، اما امروز...




دوشنبه 5/1/1392 - 18:22
شهدا و دفاع مقدس
سبک زندگی شهید دکتر شهریاری از بعد ولایتمداری
ولایتمداری صادق بود و ولی فقیه را راهبر ما از ظلمت فساد و گناه به دنیای حقیقت و کمال می‏دانست. رزمنده و بسیجی مخلص و یار و یاور رزمندگان خصوصا در بعد تقویت بنیه علمی بود و در تمامی حضور دانشگاهی‏اش (دوران دانشجویی و دوران استادی) آموزش ایشان برای عزیزان رزمنده و بسیجی تعطیل بردار نبود. تا لحظه آخر پیرو راه شهداء و وفادار به آرمانهای شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی خصوصا قافله سالار شهداء امام خمینی رضوان ا... تعالی و مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) بود.
دوشنبه 5/1/1392 - 18:21
شهدا و دفاع مقدس
سبک زندگی شهید دکتر شهریاری از بعد علمی
شهید مجید شهریاری؛ دانشمند متعهدی که گفت جمهوری اسلامی "می‌تواند" و "باید بتواند"
وی با کسب رتبه دو در سال ۶۳ در آزمون ورودی دانشگاه صنعتی امیر کبیر در رشته الکترونیک پذیرفته شد.سپس در سال ۶۷ باکسب رتبه نخست در رشته مهندسی هسته‌ای پذیرفته شد.و در نهایت در سال ۷۷ موفق شد که دکترای خود را رشته تکنولوژی فناوری هسته‌ای را از دانشگاه امیر کبیر دریافت کند. وی پس از استعفا از دانشگاه امیرکبیر به خاطر نبود بستر مناسب برای همکاری وی در سال ۱۳۸۰ به دانشگاه شهید بهشتی پیوست. و در سال ۸۵ با راه‌اندازی دانشکده مهندسی هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی به عضویت هیئت علمی آن درآمد.
 
ایشان حتی یک ریال هم دستمزد نگرفت. حتی وقتی من خواستم دستمزد ایشان را پرداخت کنم، ناراحت شدند و گفتند که من این کار را برای کشورم انجام دادم.
علی اکبر صالحی، وزیر کنونی امور خارجه و رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران: برای ساخت صفحات سوخت، ما نیاز به تکنولوژی جدیدی داشتیم. اصلا ما چرا تقاضای سوخت کرده بودیم؟ برای این‌که بلد نبودیم بسازیم! و خب در محاسبات هسته‌ای کسی را نداشتیم و همچین محاسباتی نیز پیش از این انجام نشده بود. اما شهید شهریاری با اعتماد به نفسی که داشت، و ما هم با اعتقادی که به ایشان داشتیم، این کار را به ایشان واگذار کردیم و ایشان هم به خوبی آن را انجام دادند. یعنی اگر در آن زمان شهید شهریاری می‌گفت که من مثلاً 10 میلیارد تومان دستمزد می‌گیرم تا این کار را انجام دهم، ما مجبور بودیم که بدهیم؛ هر چه می‌گفت، مجبور بودیم که بدهیم، برای این‌که کس دیگری نبود که این کار را انجام دهد. تنها کسی که در مملکت می‌توانست این کار را انجام دهد، شخص شهید شهریاری بود و لاغیر. با این حال، ایشان حتی یک ریال هم دستمزد نگرفت. حتی وقتی من خواستم دستمزد ایشان را پرداخت کنم، ناراحت شدند و گفتند که من این کار را برای کشورم انجام دادم. من یک کلمه به شما بگویم. اگر شهید شهریاری را در زمینه علم هسته‌ای نمره 100 بدانیم، به بهترین نفر بعدی در کشورمان در این زمینه شاید بتوان نمره 50 داد. یعنی واقعا ایشان روی قله ایستاده بود.

دكتر شهریاری دانشجوی قدكوتاه بیرون نداد
یكی از دانشجویان دكتری: «دكتر شهریاری دانشجوی قدكوتاه بیرون نداد» یعنی آن‎قدر به دانشجویانش بها می‌داد و آن‎قدر اعتماد به نفس آنها را پرورش می‌داد كه از عهده سخت‌ترین كارها برمی‌آمدند. تمام دانشجویان ایشان در كارشان سرآمد هستند. كاری را كه دكتر خودش طی 7 یا 8 ماه كار فشرده یاد گرفته بود، با یك كارگاه آموزشی دوروزه در اختیار دیگران می‌گذاشت و آن را به آنان آموزش می‌داد. بچه‌ها را وادار به انجام پروژه می‌كرد تا با كار عملی تسلط لازم را پیدا كنند.
دوشنبه 5/1/1392 - 18:21
شهدا و دفاع مقدس
سبک زندگی شهید دکتر شهریاری از بعد خانوادگی
شاخه های گل مریم
تاعمر دارم شاخه های گل مریم را که همراه با یک دنیا محبت و پشتگرمی به من هدیه می داد فراموش نمیکنم.

دوستی صمیمی و واقعی
همسر شهید :خیلی مقید بود که در مناسبت‌ها حتماً هدیه‌ای برای اعضای خانواده بگیرد؛ حتی اگر یک شاخه گل بود. با بچه‌ها بسیار دوست بود. دوستی صمیمی و واقعی و تا حد امکان زمانی را به آنها اختصاص می‌داد. بچه‌ها به این وقت شبانه عادت کرده بودند.

بیشتر با عمل خود به ما آموزش می‌داد
فزرند شهید: پدرم هیچ گاه مستقیم به من نمی‌گفت این کار را انجام بده یا نه بیشتر با عمل خود به ما آموزش می‌داد.

ما تقسیم کار کردیم.آماده کردن افطار با من است و شستن ظرف ها با آقای دکتر
دوست شهید: افطار منزلشان مهمان بودیم. افطاری منزلشان در عین کامل بودن،ساده بود.گرم و صمیمانه،بدون هیچ گونه تجمل.محور این دور هم جمع شدن ها خانواده دکتر بود.می گفتند ما به هم نیاز داریم. ؛برای شستن ظرف های بعد از افطار بلند شدیم ؛همسرشان اجازه ندادند.گفتیم مهمان ها زیادند و این تنها کاری است که از دست ما برمی آید.خانم دکتر اجازه نداد.گفت ظرف ها سهم آقای دکتر است.گفتیم این طوری بیشتر شرمنده می شویم.همسرشان گفتند ما تقسیم کار کردیم.آماده کردن افطار با من است و شستن ظرف ها با آقای دکتر.خانم دکتر می گفت حتی دکتر شهریاری در خانه جاروبرقی هم می کشد .روابط خانوادگی بسیار خوبی داشتند ؛این را از گفتگوهایی که بین خانواده رد و بدل می شد متوجه شد.
مراسم ازدواج من و شهید شهریاری در سلف‌سرویس اساتید دانشگاه صنعتی امیركبیر برگزار شد  و به یاد دارم كه پس از آن با لباس عروس به خوابگاه رفتیم و زندگی بی‌تكلف خود را آغاز كردیم.
به هیچ وجه به دنیا و ظواهر آن دلبستگی نداشت. ما بعد از ازدواج در خوابگاه متاهلی و با حداقل امکانات زندگی می کردیم در آن خانه محقر از زندگی خود بسیار لذت می بردیم و نه تنها ما بلکه اطرافیان هم به زندگی ما افتخار می کردند.گران ترین تابلویی که خودمان برای خانه خریدیم همین تابلوی ساعت خاتم است که منقش به سوره «ان یکاد» است که در مشهد به مناسبت میلاد حضرت زهرا (سلام ا... علیها) که مصادف با روز زن بود برایم هدیه خریدند.



اگر مشکلی پیش می آمد به بهانه های گوناگون ایشان پا پیش می گذاشتند و رفع کدورت می کردند
در زندگی بسیار به رضایت من اهمیت می داد به گونه ای که اگر هم اختلاف سلیقه ای وجود داشت تا جایی که با اصول منافات نداشت ایشان کوتاه می آمدند. با من بسیار مهربان بودند اگر مشکلی پیش می آمد به بهانه های گوناگون ایشان پا پیش می گذاشتند و رفع کدورت می کردند.

بسیار به صله رحم توجه می کردند
درباره رابطه با اقوام معتقد بودند هر جایی که حرام خدا حلال بشود نباید حضور پیدا کنیم و این امر برای ما و نیز اقوام جا افتاده بود. بسیار به صله رحم توجه می کردند . به اقوام سر می زدیم و روابط گرمی داشتیم.
دوشنبه 5/1/1392 - 18:20
شهدا و دفاع مقدس
شهید شهریاری ثابت کرد که بی شک علم و عمل دو بال سعادت آدمی است و خداوند متعال انسان سعادتمند را با زیباترین حال نزد خود برمی گرداند و در دل مردم نیز جایگاهی خاص می نهد.

رسول خدا (ص) می فرمایند : هر مومنی بمیرد و یک ورق کاغذ از او بماند که دانشی بر آن باشد آن ورقه روز قیامت میان او و دوزخ حائل و مانع شود و خدای تبارک و تعالی به هرحرفی که در آن کاغذ نوشته شهری در بهشت به او دهد که هفت برابر دنیا باشد.
 
مطمئن باشید شهید شهریاری در بهترینِ حالات است.
مقام معظم رهبری: «شهادت دکترشهریاری، آبرویی داد به جامعه علمی کشور. شهادت همچنین شخصیت برجسته و مورد قبولی، به دشمن نشان داد که در محیط علمی جمهوری اسلامی، اینجور شخصیت‌ها و انگیزه‌هایی وجود دارد،مهم‌ترین تسلایی که انسان در اینجور حوادث به خودش می‌دهد این است که می‌داند خدای متعال برای این جانفشانی‌ها و این شهادت‌ها و این خون‌های به ناحق ریخته شده، ثواب‌هایی را معین و مدون کرده که به ذهن ما هم خطور نمی‌کند! به قدری این مقامات و درجات الهی، عالی و غیرقابل توصیف است که ما اصلاً نمی‌توانیم درک کنیم؛ و مطمئن باشید ایشان الان در بهترینِ حالات است، که هر مؤمنی و هر انسان صالحی، اگر چنانچه اندکی از آن مراتب را بتواند با دیده‌ی بصیرت خودش ببیند، آرزو می‌کند که ای‌کاش ما به همین سرنوشت دچار بشویم. و الحمدلله رب‌العالمین ایشان (شهید شهریاری) وضعشان اینطور است؛ و بزرگ‌ترین تسلی این است. لکن تسلای دومی هم وجود دارد و آن قدردانی مردم است. دیدید که مردم ما چه قدردانی و چه ارزش‌گذاری کردند از این شهید بزرگوار.



با دو دست پر به بارگاه الهی راه یافت
پیام آیت‌الله جوادی آملی در مراسم چهلم شهید شهریاری: "همسر و خانواده شهید شهریاری مطمئن باشند كه وی در روح و ریحان است. اگر با دو دست پر به بارگاه الهی راه یافت، نه تنها مشكل خودش را حل می‌‌كند بلكه مشكل دیگران را هم برطرف می‌‌كند و از دیگران شفاعت خواهد كرد.

سبک زندگی شهید دکتر شهریاری از بعد دینی

صدای الهی العفو شبانه او همچنان در گوش من زنگ می زند
اوایل ازدواجمان بود نیمه های شب از خواب بیدار می شدم می دیدم مجید نیست می رفتم می دیدم در اتاق مشغول نماز شب است این رویه مجید بود ، بسیار به ندرت اتفاق می افتاد نماز شب مجید قضا شود ، بویژه در ماههای اخیر به شدت در نماز شب گریه می کرد و صدای الهی العفو شبانه او همچنان در گوش من زنگ می زند.
 
همسرم در انجام واجبات و ترك محرمات نیز به اندازه‌ جدیت در مسائل علمی جدی بود.
همسر شهید : همسرم در انجام واجبات و ترك محرمات نیز به اندازه‌ جدیت در مسائل علمی جدی بود. شهید شهریاری مطالعه تفسیر قرآن را هرگز رها نمی‌كرد و تفسیر آیت‌الله جوادی آملی را به صورت كتاب و نرم‌افزار همیشه همراه خود داشت. در خانه بخش‌هایی از تفسیر قرآن را به من و فرزندان بیان می‌كرد و همچنین ارادت خاصی به حافظ داشت.

بنده قوت علمی ایشان را از قوت دینی اش می دانم
 همسر شهید: مقید به نماز جماعت بود و حقوق همسایگی را رعایت می کرد و بنده قوت علمی ایشان را از قوت دینی اش می دانم.

ارادت خاص ایشان به حضرت زهرا (س)
‏ به خاطر ارادت خاص ایشان به ائمه اطهار (علیهم السلام) و به خصوص حضرت زهرا (س) در روز شهادت خانم ،هر ساله در منزل ما مجلس روضه مردانه ای بر پا می شود و ذکر فضایل و مصائب حضرت بیان می شود.

رسیدگی به امور ایتام و سرپرستی آنها
 ایشان در ماه مبارک رمضان تقید خاصی به افطار دادن داشتند ودر رسیدگی به امور ایتام و سرپرستی آنها تلاش فراوانی داشتند. در محل زندگی قبلی مان به اتفاق روحانی مسجد، گروهی را تشکیل داده بودند وصبح روز های جمعه بین خانواده های مستمند و بی بضاعت ارزاق پخش می کردند و تقید داشتند که حتما خودشان در پخش ارزاق حضور داشته باشند. پس از برگشت از این کار تا ساعتها منقلب بودند.

خیلی از رفتار های ایشان برای بچه ها ملکه شده است
 بسیار مقید به انجام آداب اسلامی بودند تا جایی که به یاد ندارم هیچ وقت ایشان بی وضو بوده باشند. قبل از خواب، قبل از خروج از منزل وضو می گرفتند. به سبقت در سلام بسیار پایبند بودند. متواضعانه حتی در برخورد با بچه ها ابتدا ایشان سلام می کردند وخیلی از رفتار های ایشان برای بچه ها ملکه شده است. همواره، دغدغه نماز اول وقت را داشتند تا جایی که تقید به ادای نماز اول وقت در مسجد و حتی حین مسافرت در کنار جاده از ویژگی های ایشان بود.


 
خیلی وقتها در منزل چهار نفره نماز را به جماعت می خواندیم
خیلی وقتها در منزل چهار نفره نماز را به جماعت می خواندیم. در نمازحالت عرفانی، سجده های طولانی، اشکهای سوزان، قنوت های عرفانی داشت و بعد از نماز بسیار دعا می کردند که همه این حالات به ویژه در نماز شب بیشتر جلوه داشت.

همیشه و همه جا امام عصر ارواح‏العالمین له الفداء را حاضر و ناظر می‏دانست و غفلت از یاد او را غفلتی بزرگ می‏دانست.
رئیس دانشگاه صنعت نفت: تذکر اکید ایشان این بود که تا می‏توانید ارادت و اخلاص خود را نسبت به خاندان رسالت و امامت بیشتر کنید. از زیارت ائمه هدی غافل نباشید که به گفته بزرگان بهترین اعمال در تقرب الی‏ا... پس از انجام واجبات و ترک معاصی زیارت معصومین علیهم‏السلام است.همیشه و همه جا امام عصر ارواح‏العالمین له الفداء را حاضر و ناظر می‏دانست و غفلت از یاد او را غفلتی بزرگ می‏دانست. می‏گفت ما باید بدانیم او زنده است او در بین ماست و هم اکنون کائنات از مسیر وجود او فیض الهی را می‏گیرند. اگر انسان بداند که امام زمان صلوات‏الله و سلامه‏ علیه عمل و کردار و نیات و خطورات قلبی‏اش را می‏بیند آیا گناه خواهد کرد؟ پس یا این واقعیات مسلمه را نعوذبالله مهمل می‏گذار‏یم و یا آنکه در غفلتی مافوق این حرف‏ها بسر می‏بریم.
به علمای ربانی که چراغ هدایت را فروزان نگه داشته‏اند ارادات کامل داشت و مجالست با علماء و صلحاء و نیکان را در تربیت صحیح انسان موثر می‏دانست. شرکت در مجالس لهو و لعب و بطالت را مضر و و موجب در پی داشتن برگشت رحمت الهی می‏دانست.
 
سبک زندگی شهید دکتر شهریاری از بعد اخلاقی
اگر مجید شهید نمی شد عجیب بود
همسر شهید: تواضع و حجب و حیای او را مثال زدنی است، به جرات می گویم در تمام زندگی مشترکمان کلمه ای از مجید دروغ نشنیدم بهمین دلیل است که میگویم اگر مجید شهید نمی شد عجیب بود.

چادری شدن دختران دانشجو
شاگرد شهید:رفتار دکتر به گونه‌ای بود که آدم‌ها را به مسائلی راغب می‌کرد. خیلی از دختران دانشجو که هنگام ورود به دانشگاه با مانتو بودند بعد از یکی دو سال که با ایشان آشنا می‌شدند چادری می‌شدند.

شهریاری های فراوانی تربیت خواهند شد
همسر استاد شهریاری :مجید آنقدر انسان با اخلاقی بود که علاوه بر بعد علمی از نظر اخلاقی هم همکاران و دانشجویان از او درس می گرفتند و من چون همکار مجید بودم این مطلب را عملا در دانشگاه مشاهده می کردم به همین دلیل اگر یک مجید شهریاری از دست ما رفت در آینده ای نزدیک شهریاری های فراوانی تربیت خواهند شد.

حتی اجازه نمی‌دادند سر کلاس‌هایشان از اختلافات صحبت کنیم
شاگر شهید :یک مقطعی احساس کردیم بین اساتید تضادها و دسته‌بندی‌هایی وجود دارد. معمولاً چنین گروه‌بندی‌هایی در دانشکده‌های مختلف وجود دارد؛ اما احساس کردیم این تیپ اساتید را در دانشکده زیاد تحویل نمی‌گیرند. دکتر شهریاری و دوستانش می‌خواستند دانشکده فیزیک تبدیل به دانشکده مهندسی هسته‌ای شود، اما جبهه مقابلشان در برابر این کار مقاومت می‌کرد. طیف دکتر شهریاری و دوستانش حزب‌اللهی بودند. طرف مقابلشان هم در ظاهر مذهبی بود؛ اما به راحتی درباره دیگران حرف و تهمت می‌زدند. اما دکتر شهریاری و دوستانش حتی اجازه نمی‌دادند سر کلاس‌هایشان از اختلافات صحبت کنیم. منش و اخلاقشان این بود.

دانشجوها عائله ما هستند. پدر و مادرشان اینها را به ما سپرده‌اند
همکار شهید :درباره دانشجوها می‌گفت این‌ها عائله ما هستند. پدر و مادرشان اینها را به ما سپرده‌اند. اگر مریض می‌شدند یا مشکل مالی داشتند، رسیدگی می‌کرد. به سؤالات دانشجویان اساتید دیگر پاسخ می‌داد.

با محوریت دکتر و معنویتی که بر فضای کار حاکم می‌کرد، همه نیروها با تمام وجود کار می‌کردند.
همکار شهید: علاقمندی و پشت کارش سبب می‌شد که نیروهای رشته‌های تخصصی دیگر هم جذبش شوند. برای گردآوری افراد با تخصص‌های مختلف قدرت عجیبی داشت. با محوریت دکتر و معنویتی که بر فضای کار حاکم می‌کرد، همه نیروها با تمام وجود کار می‌کردند.

امکان نداشت دکتر سر ماه فراموش کند حق‌الزحمه ما را بدهد.
شاگرد شهید: به زندگی شخصی دانشجوها به شدت اهمیت می‌داد. دوستی داشتم که موقع ازدواج، به مشکل مالی برخورد. استاد کمکش کرد تا زندگی‌اش را شروع کند. گفته بود هروقت داشتی، برگردان. آن بنده خدا هم ماهیانه مبلغی را برمی‌گرداند. همیشه نگران شغل و آینده دانشجوها بود. اگر می‌دید دانشجویی سال قبل فارغ‌التحصیل شده، ولی هنوز شغل ندارد، برایش شغلی پیدا می‌کرد یا در پروژه‌های خود، از او استفاده می‌کرد. این نگرانی همیشه در ذهنش بود. دانشجوهایی که با دکتر پروژه‌ داشتند، می‌گفتند امکان نداشت دکتر سر ماه فراموش کند حق‌الزحمه ما را بدهد. حواسش بود اگر یکی از بچه‌ها متأهل است و درآمدی ندارد، به او کمک کند.



شهید شهریاری با افرادی که از نظر مقام اجتماعی پایین‌تر بودند هرگز برخورد یک فرد بالادست با پایین دست نبود
فرزند شهید: ظاهراشهید شهریاری به همراه تعدادی از همکاران از مقابل ساختمان نیمه کاره دانشکده رد می‌شدند که ناگهان کارگری با لباس‌های خاکی می‌آید پدرم را بغل می‌کند و بابا نیز با او خوش و بش می‌کند. برخورد شهید شهریاری با افرادی که از نظر مقام اجتماعی پایین‌تر بودند هرگز برخورد یک فرد بالادست با پایین دست نبود.

با اینکه نفر اول هسته‌ای کشور بود اما هیچگاه خود را برتر از بقیه نمی‌دید. هر هفته دو ساعت در اتاقکی که خودش برای سرایدار مسجد محل ساخته بود، بدون توجه به تفاوت جایگاه علمی‌اش با دیگران با او گرم صحبت می‌شد و درددل وی را گوش می‌داد. هر روز قبل از اذان صبح در مسجد حاضر بود و نماز صبح را به جماعت می‌خواند.

ما آن شب آبگوشت را بدون نان خوردیم.
از ویژگی های بسیار جالب ایشان این بود که هرگز دست تقاضا به سوی کسی دراز نمی کرد، اما در عین حال هرگز دست نیاز کسی را نیز رد نمی کرد. یادم می آید شبی در خوابگاه آبگوشت درست کرده بودم، طبق عادت در تمام طول زندگی حتی تا آخرین شب و شب پیش ازشهادت ایشان، تا هر وقت که طول می کشید برای صرف شام منتظر دکتر می ماندم. ساعت 0 ‏ا شب آقای دکتر آمدند . گفتم:« نون نداریم برو از سرایداری نون بگیر». گفت:« عزیز ! حاضرم تمام شهر را این وقت شب برای نون بگردم، ولی منو در خانه کسی نفرست و ما آن شب آبگوشت را بدون نان خوردیم.
 
رابطه پدرانه و برادرانه با دانشجویان
حل مشكلات خانوادگی دانشجویان، كمك به تسهیل امر ازدواج آنها، رابطه پدرانه و برادرانه با دانشجویان از خصیصه‌های ایشان بود. چه بسیار دانشجویانی كه من و دكتر موجب سر گرفتن ازدواجشان شدیم و اكنون زندگی خوبی در كنار همسر و فرزندانشان دارند. بچه‌ها دكتر را محرم رازهایشان می‌دانستند و این نبود مگر در پرتو همدلی، رأفت، اهتمام به حل مشكلات و روابط صمیمانه‌ای كه دانشجویان در دكتر می‌‌دیدند.

این آقا استاد دانشگاه است که او را به کار گرفتی
رفتار دکتر آنقدر عادی بود که متوجه نمی شدید با استاد دانشگاه طرف هستید.یک بار دیدم که یکی از دوستان عصبانی است.گفت پیک موتوری پنجاه کتاب آورده بود و برای جابجا کردنشان از دکتر شهریاری که از آنجا رد می شد، کمک خواست. ایشان هم بدون اینکه حرفی بزند،به کمکش رفت.آن شخص گفت رفتم با عصبانیت به پیک گفتم این آقا استاد دانشگاه است که او را به کار گرفتی!
شاگرد شهید: هیچ وقت کارهایش را عقب نمی انداخت. همه کارهایش برنامه ریزی شده بود. اگر ساعت 3 با یک دانشجو برای یک سوال درسی قرار داشت، خودش را آماده می کرد و وقت می گذاشت.
 
چنین انسانی را دشمن نمی‌تواند تحمل کند
سید امیرحسین فقهی :دکتر شهریاری، انسانی افتاده، دانشمند و عارفی برجسته بود که علم و اعتقادات را با هم داشت دکتر شهریاری از تمکن مالی خوبی برخوردار بود ولی در لباس و خودرو و امکانات وی این تمکن دیده نمی‌شد، چرا که اعتقاد داشت خداوند برخی از روزی‌های انسان‌ها را در انفاق و کمک به دیگران قرار داده است.دکتر شهریاری از بهره هوشی بسیار بالایی برخوردار بود، ادامه داد: دکتر شهریاری اعتبار ملی و بین‌المللی زیادی داشت و به اندازه خود در این کشور کارکرد، شاگردان زیاد و کارآمدی را تربیت کرد، وی همه مراتب تخصص خود را در داخل کشور طی کرده بود و این‌گونه است یک چنین انسانی را دشمن نمی‌تواند تحمل کند.
دوشنبه 5/1/1392 - 18:19
ایرانگردی
اخیرا در منطقه 20 شهرداری تهران پروژه های ساختمانی زیادی در حال ساخت و ساز هستند که ظاهرا در مجوز دادن به آنها تنها نکته ای که به آن توجه نمی شود سلامتی مردم است .
به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق ، اخیرا در منطقه 20 شهرداری تهران ، جنب بزرگراه آزادگان مجتمع های مسکونی در حال ساخت است که نحوه مجوز دادن به این ساختمان ها با توجه به اینکه در حریم دکل ها و برق های فشار قوی هستند در ابهام است .

بر اساس این گزارش همانطور که در عکس های زیر مشاهده می کنید این مجتمع ها دقیقا  در مجاورت دکل های برق فشار قوی قرار دارند که چگونگی مجوز احداث این ساختمان ها جای بررسی های بسیاری توسط نهادهای نظارتی دارد .



از قوانین و مقررات ساخت و ساز در حریم بیشتر خواهیم گفت و اما نکته مهم در این ساخت و سازها عدم رعایت ابتدایی ترین الگوهای شهرسازی است که شما در این بیابان سابق فقط مجتمع مسکونی می بینید و در گزارش میدانی خبرنگار ما مردمان ساکن در این مجتمع ها از تخریب خیابان های اطراف مجتمع و عدم آسفالت مناسب و همچنین کمبود امکانات رفاهی مانند پارک ، مراکز خرید ، فضای سبز ، نبودن مسجد و .... برای آینده فرزندانشان اظهار نگرانی می کردند و می گفتند اگر یکی از خیابان های بالای شهر مانند بلوار قدس این منطقه بود مطمئن باشید که شهرداری آن منطقه باید به خیلی ها پاسخ می داد و اما این بلوار دو سال است که در بلاتکلیفی به سر می برد و خرابی و ترافیک آن مشکلات بسیاری را برای ساکنان رقم زده است و ......



اما موضوع اصلی این گزارش ؛ساخت وساز در حریم خطوط فشار قوی برق است که زندگی در حریم این دکل‌ها می‌تواند برای افراد ساکن بسیار خطرناک باشد .

بر اساس این گزارش ؛در دنیا بحثی وجود دارد به نام EMF یا بهداشت میدان‌های الکترومغناطیسی که به این مسئله می‌پردازد.

قوی‌ترین این میدان‌ها به خطوط فشارقوی مربوط می‌شود، به همین دلیل برای این تاسیسات و تجهیزات (پست‌ها و دکل‌های فشار قوی) قوانین خاص، و حدود لازم تحت عنوان فاصله‌ها و حریم‌های بهداشتی تعریف شده که ضرورت دارد کسی از این فاصله‌ها به این تاسیسات نزدیک‌تر نشود. دونوع حریم درجه یک و دو داریم ولی حداقل حریم سه متر فاصله از این تجهیزات است.



برخی از ساکنان یکی از شهرهای فرانسه که در مجاورت این دکل‌ها زندگی می‌کنند، اظهارداشته اند که درطول شب خواب‌های مغشوش می‌بینند یا از استرس و حالت‌های عصبی که به آن دچارند، رنج می‌برند. کسی دلیل آن را نمی‌داند ولی این مشکلات وجود دارند.

شهردار این شهر اعلام کرده است که تمامی افرادی که خانه‌شان در کنار یک دکل 400هزار ولتی واقع شده بوده، خانه‌های خود را ترک کرده‌اند.براساس یک بررسی پزشکی زندگی در حداقل300 متری یک دکل برق می‌تواند سالم باشد و عوارض خاصی برای افراد نخواهد داشت.

بررسی که روی 2868 نفر از ساکنینی که در 300 متری این دکل‌ها زندگی می‌کردند و 976 نفری که در این منطقه ساکن نشده‌اند نشان می‌دهد که 15.8 درصد از ساکنینی که در فاصله کمتر از 300 متر زندگی می‌کردند در وضعیت بسیار عصبی هستند و 7.9 درصد از افراد نیز که در همین منطقه قرار دارند، مشکل خاصی را نداشته اند.



اما با توجه به تحلیل های فوق،ببینیم که قوانین و مقرارت شهرسازی و تعیین حریم  در این رابطه چه می گوید :

حریم خطوط انتقال نیروی برق

حریم خطوط هوایی فشارقوی نیروی برق در خارج از محدوده شهرها براساس مصوبه هیأت وزیران،نسبت به ولتاژ به دو درجه تقسیم و به شرح زیر تعیین میشود:

الف) حریم درجه یک خطوط هوایی نیروی برق، ولتاژ 1000 تا 20000ولت، برابر با 3 متر در هر طرف مسیر خط بوده و حد خارجی حریم درجه دو در هر طرف به فاصله 5متر از محور خط است.

ب) حریم درجه یک خطوط هوایی نیروی برق و ردیف ولتاژ 33000 ولت برابر 5 متر در هر طرف مسیر خط بوده و حدخارجی حریم درجه دو در هر طرف 15 متر از محور خط هاست.

پ) حریم درجه یک خطوط هوایی نیروی برق ردیف ولتاژ 63000 ولت برابر 13 متر در هر طرف مسیر خط بوده و حد خارجی حریم درجه دو در هر طرف به فاصله 20 متر از محور خط است.

ت) حریم درجه یک خطوط هوایی نیروی برق، ولتاژ 132000 ولت برابر 15 متر در هر طرف مسیر خط بوده و حد خارجی حریم درجه دو در هر طرف به فاصله 30 متر از محور خط است.

ث) حریم درجه یک خطوط هوایی نیروی برق، ردیف ولتاژ 230000 ولت برابر 17 متر در هر طرف مسیر خط بوده و حد خارجی حریم درجه دو در هر طرف به فاصله 40 متر از محور خط است.

ج) حریم درجه یک و خطوط هوایی و نیروی برق، ولتاژ 450000 ولت، برابر 20 متر در هر طرف مسیر خط بوده و حد خارجی حریم دو در هر طرف به فاصله 50 متر از محور خط است.

چ) حریم درجه یک خطوط هوایی ردیف ولتاژ 750 هزار ولت برابر 25 متر در هرطرف بوده و حد خارجی حریم درجه دو در هر طرف به فاصله 60 متر ازمحور خط است.

در مسیر و حریم های درجه یک، اقدام به هرگونه عملیات ساختمانی و ایجاد تأسیسات مسکونی و دامداری یا باغ و درختکاری و انبارداری تا هر ارتفاع ممنوع است و فقط ایجاد زراعت فصلی و سطحی و حفرچاه و قنات و راه سازی و شبکه آبیاری، مشروط بر اینکه ایجاد خسارت برای تأسیسات خطوط انتقال نگردد، با رعایت اصول حفاظتی و اجازه کتبی بلامانع است.

حریم درجه دو، فقط ایجاد تأسیسات ساختمانی اعم از مسکونی، صنعتی و مخازن سوخت تا هر ارتفاع ممنوع باشد حریم کابلهای زیرزمینی که در معابر و راهها گذاشته میشود، در هر طرف 5/0متر از محور کابل و تا ارتفاع 2 متر از سطح زمین خواهد بود و در مواردی که کابل با سایر تأسیسات از قبیل لوله کشی آب و فاضلاب و کابل تلفن و نظایر آن تقاطع نماید ، استانداردهای متداول شبکه های انتقال و توزیع نیروی برق باید رعایت شود.

با توجه به قوانین مربوطه امیدواریم شهرداری منطقه 20 پاسخ قانع کننده ای به این تخلف آشکار از قوانین داشته باشد و لازم بذکر است که ساخت و ساز همچنان با قوت هر چه تمام در این محدوده در حال انجام است .





دوشنبه 5/1/1392 - 18:18
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته