• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 805
تعداد نظرات : 920
زمان آخرین مطلب : 4389روز قبل
خاطرات و روز نوشت
مردی بر روی قبری خیمه زد و نمی‎دانست در جایی كه خیمه زده قبر است‎. پس شروع به قرآن‎ءے؛ ّّ خواندن نمود و سورة تبارك الذی بیده الملك را شروع به تلاوت كرد.
    ناگهان صدای عجیبی شنید كه ندا در داد این سوره منجیه یعنی نجات دهنده است‎. پس این جریان را به حضرت رسول‎(ص‎) رساند. حضرت فرمود: در آنجا كه نشسته بودی قبر بود. وقتی این سوره را خواندی چون روحی قبر او بود او را عذاب رهانیدند. و این سوره نجات دهنده است از عذاب قبر، یكی‎ از چیزهایی كه باعث نجات انسان است‎، قرآن خواندن به سر قبر علی الخصوص سورة تبارك الذی بیده‎ الملك كه میت در حال عذاب را نجات می‎دهد. و این دعا از حضرت رسول‎(ص‎) وارد گردیده كه هر كس آن را بخواند حق تعالی عذاب قبر را از او بر می‎دارد تا روزی كه صور دمیده شود.
شنبه 2/9/1387 - 17:51
محبت و عاطفه
راز خوشبختی

 

زنی هر روز در صف نانوایی‎، زن جوانی را می‎دید كه همیشه شاد و پرانرژی به نظر می‎رسید. او می‎دانست كه زن جوان در زندگی‎اش مشكلات زیادی داشته‎. او با عشق با مردی ازدواج كرده بود ولی‎ زندگی زناشویی‎اش به طلاق و شكست منجر شده بود. او مجبور بود به تنهایی با مشكلات زندگی‎اش‎ دست و پنجه نرم كند و با این حال همیشه شاد و سرحال بود. او شكست را برای زندگی خود انتخاب‎ نكرده بود، ولی تصمیم گرفته بود نهایت استفاده را از زندگی‎اش ببرد و شاد باشد. او با همه سلام و احوالپرسی می‎كرد و همیشه لبخندی بلند بالا روی صورتش دیده می‎شد. روزی زن كنجكاو از او پرسید:ءے؛ ىى «تو چگونه همیشه شاد و پرانرژی هستی و هرگز غمگین به نظر نمی‎رسی‎؟»
    زن جوان كه چشمانش می‎خندیدند، با خنده‎ای شیرین گفت‎: «چون من راز زندگی موفق را می‎دانم‎!چبه شرطی آن را با تو در میان خواهم گذاشت كه آن را به دیگران هم یاد بدهی‎. این راز این است‎: من یادثگرفته‎ام كه كار زیادی برای خوشحال و راضی شدنم در زندگی از دست من ساخته نیست‎. پس همیشه به‎جخداوند توكل می‎كنم و برای رفع مشكلاتم از او كمك می‎خواهم‎. همه ما خدایی داریم كه از همه نیازهاچو مشكلاتمان آگاهی دارد و اگر به او اعتماد كنیم‎، او با سخاوتمندی فراوان دروازه خوشبختی را به روی‎ح‎ما می‎گشاید. خداوند هرگز بندگان درمانده‎اش را به حال خود رها نمی‎كند. از وقتی پی به این راز برده‎ام‎،»از زندگی‎ام راضی هستم و طعم غم و اندوه را تجربه نمی‎كنم‎!»
    زن به فكر فرو رفت‎. چه راز ساده‎ای بود! او سال‎های سال تصور می‎كرد داشتن خانه‎ای بزرگ می‎تواندثاو را خوشحال كند ولی چنین نشده بود، فكر می‎كرد داشتن شغل آبرومند و پردرآمد می‎تواند او راج‎راضی كند، ولی چنین نشده بود. آیا می‎دانید چه زمانی به راز خوشبختی پی برد؟ زمانی كه در كمال‎ث‎سلامت و تندرستی كنار نوه‎هایش مقابل تلویزیون نشسته بود و غذای خانگی می‎خورد. این بهترین‎؛هدیه از سوی خداوند بود كه باید قدر و ارزشش را می‎دانست‎!
    و حالا شما هم از این راز آگاه شده‎اید. ما نباید به دیگران تكیه كنیم تا شادمانمان كنند. اگر به خداوندث‎توكل كنید، او با درایت خود، خوشبختی و رضایت را در زندگی برایتان به ارمغان می‎آورد!
شنبه 2/9/1387 - 17:50
خاطرات و روز نوشت
 
    
    زنها را درك كنید تا صمیمیت فوران كند. تنها حسی كه این موجود آسمانی را هراسان می‌كند عدم درك متقابل از سوی همسرش می‌باشد. همانقدر كه مردان از عدم شایستگی می‌ترسند، زنان از این كه احساسات و عواطف‌شان درك نشود، بیمناك هستند.
    اگر می‌خواهید شوهری نمونه باشید، باید بدانید كه‌:
    1 - زنان را درك كنید.
    نیازها، عواطف و حضور همسرتان را درك كنید. شما باید شادی‌، ناراحتی‌، سرزندگی و كسالت و همة حالات آنها را درك كنید.
    2 - زن باید حرف بزند، تا راحت شود.
    زنان باید صحبت كنند، آنان با صحبت كردن آرام می‌شوند. همین كه شروع به تعریف كردن می‌كنند، انگار كه آن مسئله به بهترین شكل حل شده است‌. هرگز او را از تعریف كردن و صحبت كردن‌، باز ندارید.
    3 - گوش كنید.
    فراوان و فراوان به حرفهایش گوش دهید. وانمود نكنید كه می‌شنوید بلكه با دقت به حرفها و درد دلش گوش كنید. گوش كردن به صحبت هایش بذر صمیمیت را در دل شكنندة او می‌كارد. هنگامی كه صحبت می‌كند صمیمانه نگاهش كنید و گوش دهید.
    4 - راه حل ندهید.
    سریع پیشنهاد و راه حل ندهید. زن نمی‌گوید كه شما مشكل را حل كنید. او می‌گوید چون تنها می‌خواهد كه گفته شود و نمی‌خواهد مسئله حل شود. اگر می‌گوید: سرم درد می‌كند. نگویید برو دكتر. بگذارید به صحبتش ادامه دهد.
    5 - زن به توجه شما نیاز دارد.
    به او توجه كنید. به نیازهایش به لباسهایش‌، به صورتش و آرایش جدیدش‌. به فعالیتهای روزانه‌اش و به تمام صبوری‌هایش‌. وقتی وارد خانه می‌شوید، نگاهش كنید. به مهمانی كه می‌روید بین مردم غرق نشوید و هراز گاهی به دنبال او نیز بگردید. هم توجه كنید و هم به آنها فضا بدهید. او كفش تازه خریده و به شما می‌گوید، چطوره‌؟ و شما می‌گویید: خوبه‌! او خودش هم می‌داند كه كفش خوبی خریده است‌. چیزی بیش از اینها می‌خواهد. او باید بشنود كه‌: به پاهای تو فوق العاده است‌.
    6 - زن دوست دارد مرد مقتدر باشد.
    مرد نباید ضعیف باشد. زنان از تماشای قدرت همسرشان لذت می‌برند. مقتدر باشید. دست كم نشان دهید كه مقتدرید. تلاش كنید. با شخصیت و محترم باشید. ورزش كنید. خرابی‌های خانه را سریع تعمیر و اصلاح كنید. مسؤولیت‌پذیر باشید.
    7 - زن دوست دارد كه به او احترام بگذارید.
    به او احترام بگذارید. تنها خدا می‌داند كه احترام گذاشتن به او چقدر برایش لذتبخش است‌. مرد و زن در جلوی در ایستاده‌اند. زن كیف می‌كند اگر شما بگویید: اول خانمها و او جلو برود. هرگز زن را جلوی دیگران خرد نكنید. پیش بچه‌ها، فامیل و حتی غریبه‌ها با او خیلی محترمانه صحبت كنید.
    8 - زن به اعتبار نیاز دارد.
    تنها شما می‌دانید كه می‌توانید اعتبار مورد نیاز خانمها را به آنها بدهید. زن را یكی از معتبرترین و شاید دقیقاً معتبرترین فرد خانواده معرفی كنید. البته بدون لطمه زدن به شخصیت خودتان‌.
    9 - به همسرتان قوت قلب دهید.
    به او اطمینان دهید. به او بگویید كه دوستش دارید. بگویید كه همیشه حمایتش می‌كنید و تنهایش نمی‌گذارید. بگویید كه او یك كانون محبت است و خانه بدون او روح ندارد. قوت قلب‌، یك بمب صمیمیت است‌.
    این قوانین بسیار ساده‌، اما مهم را اجرا كنید، خواهید دید كه صاحب بهشت روی زمین خواهید شد!
شنبه 2/9/1387 - 17:49
موبایل

تبدیل صدای شروع ویندوز به آهنگ مورد نظر

برای اینکه صدای شروع ویندوز خود رااز حالت کنونی به حالت دلخواه در آورید باید به دستورات زیر عمل نماید.

1-ابتدا موزیک دلخواه خود را به حالت wave در آورید

2-به control panel رفته روی گزینه Sounds and Audio Devices کلیک کنید

3-به منوی sound رفته ودر قسمت events program به دنبال گزینهstart windows بگردید

4-در زیر events program روی browse کلیک کنید و music دلخواه خود را انتخاب کنید

توجه: music انتخاب شده در حد امکان کوتاه باشد. مثلا در حد 20 یا 30 ثانیه زیرا وقتی که windows با لا می آید شما نمی توانید music را قطع نماید.

 

شنبه 2/9/1387 - 17:41
موبایل

تغییر نام دسته جمعی فایل های(تصویری و صوتی و عکس و ....)

مثلآ ده ها عکس از جشن تولد خود با دوربین دیجیتال گرفته اید اما بعد از انتقالشان به کامپیوتر متوجه میشوید که هر عکس یک شماره بی مسما پیدا کرده است

در ویندوز xpشمامیتوانید این شماره ها را یکجا به هر اسمی که دوست دارید تبدیل کنید.

1- به پوشه ای که عکس ها در آن قرار دارد بروید

2- از منوی view نمای Thumbnailsرا انتخاب کنید

3- تمام عکس های را که می خواهید اسمشان عوض شود یکجا انتخاب کنید(Ctrl+A)

4- روی اولین عکس کلیک راست کرده و گزینه Rename را انتخاب کنید

5- اسم اولین عکس را تغییر دهید (مثلآ:Hossein)وسپس در فاصله خالی بین این عکس و عکس بعدی کلیک کنید.

آنگاه تمام این عکسها به ترتیب به Hossein(1).Hossein(2).Hossein(3)و.... تغییر خواهد کرد.

شنبه 2/9/1387 - 17:40
موبایل
حضور در اتاق چت صوتی بدون وجود اسم IDی شما در لیست ممکن است شما در اتاق chat باشید و با voice حرفی میزنید که بقیه را عصبانی میکند و آنها شما را Ignore یا boot میکنند ویا اینکه از Room بیرون میشوید

شما میتوانید با این ترفند کاری کنید که اسمتان در گوشه سمت چپ صفحه نباشد ولی صدایتان در اتاق باشد

وقتی یاهو مسنجر بالا آمد IDتان را بنویسد و بعد در قسمت login نام room مورد نظر را بدهید. وقتی وارد اتاق شدید talk خودتان را به کار بیاندازید و بعد logout را بزنید و سریع چند بار بر روی talkتان کلیک کنید تا فعال شود. اگر نتوانستید خلاص شوید در قسمت server آخرین IP را بردارید.

شنبه 2/9/1387 - 17:39
موبایل
برداشتن محدودیت راست کلیک در صفحات Web

 

حتما با وبلاگهایی رو به رو شده اید که راست کلیک را ممنوع کردند و به جای آن یک پیغام ظاهر میشود اگر در این صفحات احتیاج ضروری به راست کلیک داریدبه روش زیر عمل کنید

ابتدا با کلید موس راست کلیک کنید و بدون آنکه انگشت خود را از روی موس بردارید کلید ESC را فشار دهید تا پنجره پیغام بسته شود. سپس انگشت خود را از روی موس بردارید خواهید دید که منوی راست کلیک ظاهر میشود

البته بعضی از وبلاگ نویس ها زرنگ تر از این حرفها هستند واین عمل در وبلاگ آن ها فایده ای ندارند

یک راه دیگر هست که اگر کسی طالب آن است در قسمت نظرات برای من یاداشتی با ID خود بگذارد تا برای ایشان این مطلب را send کنم .

شنبه 2/9/1387 - 17:38
بیماری ها

تغذیه و اهمیت آن:

تغذیه و رژیم غذایی نقش مهمی در رشد و نمو دندان، سلامت بافت لثه و دهان، استحكام استخوان، جلوگیری و كنترل بیماریهای حفره دهان دارد . تغذیه در ۲ زمان بیشترین تأثیر را بر رشد و معدنی شدن دندان ایفا می‌كند:
۱. زمانی كه دندان در حال شكل گیری است (قبل از رویش دندان)
۲. پس از رویش دندان در دهان

نحوه تغذیه در دوران بارداری بر شكل گیری و تكامل صحیح دندان مؤثر است. بنابراین نیاز به ویتامینهای A، C و D، كلسیم و فسفر جهت شكل گیری دندانهای مقاوم در این دوران وجود دارد. بر طبق مطالعات بعمل آمده، بعضی از مواد غذایی نسبت به مواد دیگر خاصیت پوسیدگی زایی بیشتری دارند.

 از جمله آنها دسته كربوهیدراتها (مواد نشاسته ای و قندی) می‌باشند .

این مواد وقتی با میكروبهای دهان در تماس باشند، می‌توانند PH بزاق را تا حد ۵/۵ یا كمتر كاهش دهند و آنرا اسیدی كنند. میكروبهایی هم كه در پلاك میكروبی وجود دارند، از این مواد تغذیه می‌كنند.

در اثر فعالیت این میكروبها نیز اسید تولید می‌شود. تولید اسید تقریباً ۲ تا ۵ دقیقه پس از خوردن مواد قندی شروع شده و تا حدود یك ساعت پس از آن، محیط دهان در حالت اسیدی باقی می‌ماند تا به حالت عادی برگردد. اسیدی كه بعلت خوردن مواد قندی ایجاد می‌گردد، رفته رفته مینای دندان را حل كرده و سبب پوسیدگی دندان می‌شود.

بطور كلی پوسیدگی زایی مواد غذایی تحت تأثیر عوامل زیر قرار می‌گیرد:
۱. شكل ماده غذایی: شكل ماده غذایی (بصورت جامد یا مایع بودن) مدت زمان تماس دندان با ماده غذایی را مشخص می‌كند. همین امر مدت اسیدی بودن محیط دهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مایعات معمولاً سریعاً از محیط دهان پاك می‌شوند و قدرت چسبندگی كمتری به دندان دارند.

غذاهای جامد مانند چیپسها و شیرینی‌جات پس از جویدن، روی دندانها (بخصوص سطح دندانها) قرار می‌گیرند و به آسانی تمیز نشده و مدت زمان بیشتری در دهان باقی می‌مانند؛ لذا خاصیت پوسیدگی زایی بیشتری دارند.
۲. قوام ماده غذایی:غذاهایی كه قدرت چسبندگی بیشتری بر سطح دندانها دارند (مثل چیپس، انواع بیسكویت و شكلات) مدت زمان طولانی تری در تماس با دندان می‌باشند. بنابراین میزان پوسیدگی زایی آنها بیشتر خواهد بود.
۳. دفعات مصرف مواد غذایی: اگر مقدار زیادی شیرینی در یك وعده خورده شود و پس از آن دهان با مسواك (در صورت عدم وجود، با آب خالی) شسته شود، در مقایسه با اینكه میزان شیرینی به میزان كمتر و در وعده های بیشتر مصرف شود، احتمال ابتلا به پوسیدگی را پایین می‌آورد.
۴.   غذاها و مایعاتی كه همراه با هم مصرف می‌شوند: بطور مثال، موز قدرت چسبندگی و تخمیر بالایی دارد؛ ‌اما وقتی با شیر خورده می‌شود، از قدرت چسبندگی آن كاسته می‌شود و بالعكس مصرف مایعات پوسیدگی زا از جمله انواع نوشابه ها بهمراه مواد غذایی دیگر، فرصت مناسب برای تولید اسید را فراهم می‌كنند

با وجود موارد بالا، جای سؤال باقی می‌ماند كه آیا می‌توان مواد قندی را به كلی از غذاهای روزانه خارج كنیم؟ پاسخ منفی است. یعنی نمی‌شود مواد قندی و نشاسته دار را از رژیم غذایی حذف نمود؛‌ ولی می‌توان با اقداماتی اثرات زیان آور استفاده از آنها را كاهش داد.

نكات قابل توجه:
• بین غذاهای روزانه، بهتر است بجای شیرینی از میوه های تازه و سبزیجات استفاده كنید.

• مصرف مواد قندی را محدود به وعده های اصلی غذایی (صبحانه، نهار و شام) كنید كه پس از آن شستشوی دهان انجام می‌گیرد. در فاصله بین دو وعده غذایی اصلی، تا آنجا كه ممكن است، از خوردن مواد قندی پرهیز نمایید. زیرا همانطور كه بیان شد، هر قدر دفعات خوردن مواد قندی بیشتر باشد، خطر پوسیدگی دندانها هم بیشتر می‌شود.

میوه ها و سبزیجات تازه، از جمله مواد غذایی مجاز هستند كه خوردن آنها در بین وعده های غذایی اصلی توصیه می‌شود.

• پس از مصرف هر نوع ماده قندی، لازم است بلافاصله دندانها را مسواك كنید. در صورت عدم دسترسی، حتماً چند مرتبه دهان و دندان را با آب شستشو دهید

شنبه 2/9/1387 - 17:8
بیماری ها

مصرف چربی‌های اشباع شده خطر بروز سرطان روده كوچك را تشدید می‌كند.
متخصصان تغذیه هشدار دادند: مصرف مواد غذایی حاوی مقادیر زیادی از چربی‌های اشباع شده مانند گوشتهای قرمز و فرآوری شده، خطر ابتلا به سرطان روده كوچك را افزایش می‌دهد.

 در پژوهشی كه از سوی انیستیتو ملی سرطان آمریكا انجام گرفت؛ نیم میلیون زن و مرد از حیث مصرف چربی‌های اشباع شده مورد مطالعه قرار گرفتند.

این افراد اطلاعاتی را درباره‌ عادتهای تغذیه‌ای خود طی یك دوره‌ی هشت ساله در اختیار پژوهشگران قرار دادند.

در مطالعات گذشته رابطه مستقیم بین مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده و افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ كشف شده بود اما این اولین بار است كه محققان به وجود همین ارتباط با روده كوچك پی برده‌اند.

در این پژوهش دو نوع تومور مختلف روده كوچك كه در شركت كنندگان تشخیص داده شده بود، مورد ارزیابی و آزمایش قرار گرفت و معلوم شد كه استفاده از چربی‌های اشباع شده خطر بروز چنین تومورهایی را تشدید می‌كند.

شنبه 2/9/1387 - 17:7
بیماری ها

تغذیه در فوتبالیت ها چگونه باید باشد؟

برای موفقیت در هر ورزشی باید برنامه های غذایی به صورت انفرادی تنظیم گردد و ورزش کاران در رشته فوتبال نیز باید سعی کنند تا ذخایر انرژی مناسبی جهت تمرینات و مسابقات داشته باشند.

فوتبال، بازی ای است كه بدن در جریان آن ( بسته به شرایط بازی ) از كمترین حد تا بیشترین فشار را تحمل می كند.

یك فوتبالیست در سطح عالی از ۷ تا ۱۲ كیلومتر در هر بازی می دود. بیشترین میزان دوندگی را بسته به سیستم های مختلف بازی، پیستون های كناری، هافبك ها و فورواردها دارند و كمترین میزان دوندگی را مدافعان جلوزن، پوششی و دروازه بان، هر فوتبالیست در هر بازی فوتبال، حدود ۱۰۰۰ فعالیت مختلف را از نوع را حت تر ( فشار كمتر) تا نوع مشكل تر آن ( بیشترین فشار) تحمل می كند.

با توجه به پیشرفت سرعتی و قدرتی فوتبال در سالهایی اخیر، هنوز هم در صد بیشتری از۱۰۰۰ فعالیت را نوع راحت ترآن تشكیل می دهد. از نظر زمانی، فعالیت های با فشار كمتر حدود ۵ برابر بیشتر از فعالیت های با فشاربیشتر، زمان می برند.

نبض هر فوتبالیست حین بازی بین ۱۲۰ تا ۲۱۰ بار در دقیقه نوسان دارد. متوسط میزان نبض بازیكن درهر بازی فوتبال حدود ۱۷۰ است.

نكته بسیارمهم در تغذیه یك فوتبالیست این است كه به هیچ وجه خود سرانه نباید مكمل های غذایی مصرف كند، چون هر فرد با دیگری از شرایط كاملا متفاوتی برخوردار است واین تفاوت به میزان قد، وزن، ظرفیت های تنفسی، قلبی، عروقی، پست بازی، وضعیت آمادگی جسمانی ( فرم ورزشی ) و قرار داشتن درمراحل مختلف بدنسازی و تمرین ها بستگی دارد؛

بنابر این استفاده ازمكملهای غذایی برای یك فوتبالیست باید استفاده می كند، باید مطابق باحجم و شدت تمرین ها و مسابقه باشد.

اشتباهاتی تغذیه ای که یک فوتبالیست می تواند انجام دهد :

- عدم دریافت مایعات به مقدارکافی

- عدم مصرف مواد غذایی در فواصل منظم

- دریافت پروتئین بیش از حد و کربوهیدرات به مقدار کم

تنظیم برنامه ی غذایی

تنظیم برنامه غذایی  فوتبالیست باید به گونه ای باشد که ، تأمین کننده انرژی مورد نیاز آنها باشد، به گونه ای که وزن بدن فوتبالیست ثابت باقی بماند.

با اجرای یک دوره آموزش کوتاه مدت می توان بازیکنان فوتبال را قادر ساخت تا با به کارگیری توصیه های تغذیه ای، احساسی بهتر و عمل کردی برتر، در داخل و یا خارج از میدان مسابقه داشته باشند. با توجه به تیمی بودن این ورزش( فوتبال)، از نظر روان شناختی بهتر است که اعضای تیم ورزشی، اهداف تغذیه ایی خود را در یک جلسه ی مشترک تعیین نمایند. به طور مثال برخی اهداف مشترک، به قرار زیر می باشند:

- مایعات کافی بنوشند.

- در بین دو نیمه ی بازی، با مصرف مواد غذایی، ذخایر مواد مغذی خویش را جایگزین کنند.

اگرچه پروتئین، ترکیبی ضروری بوده و برای سلامت فرد مورد نیاز است، لیکن سوخت اصلی برای این نوع ورزش نبوده و بهتر است در مصرف آن حد اعتدال رعایت شود.

در برنامه ی غذایی روزانه، زمان دریافت مواد غذایی از اهمیت خاصی برخوردار است. الگوی غذایی مطلوب ، جهت این ورزش کاران آن است که وعده های غذایی، در حجم های کمتر، در طی روز تنظیم گردد. بدان معنی که به جای ۳ وعده غذایی حجیم، از ۶ وعده ی غذایی کم حجم استفاده شود تا حداکثر انرژی مورد نیاز، جهت فعالیت بدنی و بازتوانی تأمین شود.

بازیکنان فوتبال برای انجام کار شدید عضلانی خود، نیاز به مصرف کربوهیدرات دارند. مصرف مقدار کافی

کربوهیدرات (۹-۸ گرم به ازای کیلوگرم وزن بدن) از منابع غذایی آن یعنی میوه ها، غلات ، نان ، برنج، ماکارونی و سبزی ها در طی روز، موجب حداقل احساس خستگی در فرد شده و توان تمرینی وی را به حداکثر می رساند. بر این اساس، مواد غذایی نظیر: گروه نان و غلات، میوه ها و سبزی ها می باید حجم وسیعی از غذای روزانه ی این ورزش کاران را به خود اختصاص دهند؛ به طوری که دوقسمت از سه قسمت بشقاب یک فوتبالیست، می با ید از این مواد تشکیل گردد.

نیاز پروتئینی در این ورزش کاران ۷/۱-۶/۱ گرم، به ازای کیلوگرم وزن بدن می باشد که می توانند این پروتئین را از منابعی مانند گوشت کم چرب، گوشت مرغ، ماهی، لبنیات، تخم مرغ، حبوبات و مغزها تأمین کنند.

اگرچه پروتئین، ترکیبی ضروری بوده و برای سلامت فرد مورد نیاز است، لیکن سوخت اصلی برای این نوع ورزش نبوده و بهتر است در مصرف آن حد اعتدال رعایت شود.موارد فوق توصیه هایی کلی جهت ورزش کاران رشته ی فوتبال می باشد؛ لیکن برای دوران مسابقات و تمرینات سنگین ورزشی، می باید از برنامه های غذایی ویژه ای پیروی نمود.

بدن به عنوان ذخیره انرژی از ۳ نوع ماده استفاده می كند:

۱- قندها ( كربوهیدرات ها)

۲- چربی ها

۳- پروتئین ها.
 

به دلایل زیر یك فوتبالیست باید در تغذیه خود دقت كند:

۱- تغذیه ورزشكاربا فرد معمولی كاملا متفاوت است.

۲- نیازهای تمرینی را جبران كند و به حداكثر موثر بودن تمرینی برسد.

۳- مكمل رشد بدن باشد.

۴- بیشترین میزان تمركز حواس و دقت را به دست آورد.

۵- از آسیب دیدگی ها و بیماری ها ( عفونت ها) جلوگیری كرده ، به درمان آنها كمك كند و زمان آسیب دیدگی ها و بیماری را كاهش دهد.

۶- تحمل فشارهای جانبی مثل مسافرت ها را داشته باشد.

۷- سلامتش را حفظ، به سرحال بودن و با انگیزه شدن بازیكن كمك كند

وعده غذایی قبل از ورزش یا مسابقه

* این وعده ی غذایی ۴-۳ ساعت قبل از مسابقه صرف شده و شامل غذاهای با هضم آسان می باشد که ترجیحاً مورد علاقه ی ورزش کار نیز باشند. حدود ۷۰-۶۰ درصد انرژی، در این وعده ی غذایی می باید از کربوهیدرات ها ( ترکیبات نشاسته ای ) تأمین گردد.

* از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ کرده پرهیز کنید؛ زیرا هضم این غذاها سخت بوده و موجب بروز ناراحتی های گوارشی در حین ورزش می شوند.

* غذاهای پرفیبر را از این وعده ی غذایی حذف کنید؛ زیرا این ترکیبات موجب ناراحتی های گوارشی و نفخ می گردند.

* مصرف غذاهای حجیم، به دلیل سختی هضم آنها، قبل و در حین ورزش ممنوع است.

* در صورتی که عصبی هستید و یا دچار ناراحتی های گوارش می باشید؛ وعده ی غذایی قبل از مسابقه ی خود را به صورت مایع تهیه نموده و میل کنید.

* ترکیب مورد نظر در این وعده ی غذایی را از کارشناس تغذیه و یا مشاور تیم جویا شوید.

* جهت تأمین ذخایر

آب بدن خود، دو ساعت قبل از مسابقه، ۴-۲ لیوان آب نوشیده و ۲۰-۱۵ دقیقه قبل از شروع مسابقه یا تمرین، ۲-۱ لیوان آب بنوشید.

در حین ورزش یا مسابقه

* در حین ورزش منتظر احساس تشنگی نمانید و از مصرف مایعات غافل نشوید.

* نوشیدن آب به تنهایی کافی نبوده و بهتراست این نوشیدنی، حاوی کربوهیدرات و مواد معدنی باشد. خنک بودن ، این نوشیدنی را مطبوع تر می کند.

* در بین دو نیمه ی با زی ، مصرف مایعات را فراموش نکنید.

وعده غذای پس از ورزش یا مسابقه

- یک فوتبالیست پس از اتمام مسابقه و تمرین، می باید تلاش کند ، ذخایر کربوهیدراتی ( گلیکوژن)، آب و الکترولیت ها را هر چه سریع تر جایگزین نماید.

- در طی ۳-۲ ساعت اولیه، به ازای هر کیلوگرم وزن از دست رفته ی خود، حداقل ۶ لیوان آب بنوشید.

- بلافاصله بعد از مسابقه، به ازای هر کیلوگرم وزن خود، ۲ گرم ترکیبات کربوهیدراتی میل نمایید. به عنوان مثال یک فوتبالیست ۶۰ کیلوگرمی ، نیاز به مصرف ۱۲۰ گرم کربوهیدرات دارد که می تواند آن را با مصرف مواد زیرتأمین کند:

۲ برش نان ( تأمین کننده ی ۳۰ گرم کربوهیدرات)+ ۲ لیوان شربت که هر یک حاوی دو قاشق غذاخوری شکر، گلوکز و یا ما لتودکسترین( تأمین کننده ی ۶۰ گرم کربوهیدرات)+ ۲ عدد سیب متوسط (تأمین کننده ی ۳۰ گرم کربوهیدرات).

تجدید ذخایر انرژی روزانه

ورزش کاران رشته ی فوتبال به طور معمول بیش از یک بار در روز تمرین می کنند ، بنابراین باز توانی سریع عضلات در آنها، اهمیت خاصی دارد. از این رو برای تأمین انرژی مورد نیاز، این افراد می باید غذاهایی که انرژی بالایی داشته و در عین حال، حاوی دیگر مواد مغذی باشند را در برنامه ی غذایی روزانه ی خود بگنجانند.

برخلاف ورزش کاران حرفه ای که هر روزه به تمرین می پردازند، جوان ترها تا پس از پایان فصل تحصیلات خود، تمرینات سخت نداشته و بر این اساس، کمتر در معرض تخلیه ی ذخایر خود قرار می گیرند.

در عین حال، این ورزش کاران لازم است که هر ۴-۳ ساعت یک بار سوخت کافی را برای ذهن و بدن خود تأمین کنند. از این رو می باید ورزش کار را ترغیب نمود که موارد زیر را رعایت کند:

- در طی ساعت نخست بیداری از خواب، به مصرف مواد غذایی مبادرت نماید.

- مواد غذایی توصیه شده ( اقلام کربوهیدراته ) را در وعده های غذایی خود به ویژه ناهار میل کند.

- یک میان وعده حدود ۲-۱ ساعت قبل از تمرین خود میل نماید که از نوشیدنی و یا غلات تشکیل شده باشد.

- بعد از ورزش و قبل از خروج از رخت کن، یک میان وعده میل نماید.

بهترین مواد غذایی برای این میان وعده مواد کربوهیدراته، نوشیدنی و یا میوه ها هستند.

مایعات بنوشید

تمامی ورزش کاران نیازمند سطح مطلوبی از آب و الکترولیت ها در بدن هستند تا عمل کرد ورزشی بهتری داشته باشند. این موضوع یک اصل محدود به روز مسابقه نبوده و برای تمامی ایام ضروری است.

برای جلوگیری از دهیدراسیون (کمبود آب بدن که عمل کرد ورزشی فرد را به شدت کاهش می دهد) به ویژه در شرایط جوی خشک و مرطوب، ورزش کار می باید مایعات را به حد کافی مصرف نماید.

شنبه 2/9/1387 - 17:5
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته