• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 977
تعداد نظرات : 51
زمان آخرین مطلب : 3315روز قبل
خواص خوراکی ها

این دمنوش هر نوع دردی را شفا می دهد



دمنوش گیاهی ضد درد,چای ضد درد

 

 دمنوش گیاهی ضد درد

 

این چای علاوه بر اینکه بدن را هیدراته می کند یک چای ضد درد هم هست کلا درد بدن را از بین می برد. اگر اغلب دچار بدن درد می شود، سعی کنید این چای را بنوشید، زیرا حاوی یک سری از مواد دارویی است.

مواد لازم:
2 فنجان آب

2 قاشق چای خوری چای سیاه و سفید

زنجبیل رنده شده کمی
2 قاشق چایخوری پودر زردچوبه
½ فنجان شیر بادام
عسل 1 قاشق چای خوری

طرزتهیه:
1. زنجبیل و دارچین را در آب به مدت 10 دقیقه بپزید
2. چای سیاه و سفید را ریخته به مدت 2 دقیقه دیگر می جوشانیم
3. یک لیوان شیر بادام و کمی عسل بریزید

منبع:hidoctor.ir

شنبه 19/2/1394 - 17:30
تست های هوش و روان شناسی و سرگرمی

شخصیت شناسی: مرا در سفر بشناس!



شناخت شخصیت از طریق نوع مسافرت‌

 

اگر می‌خواهید فردی را خوب بشناسید با او به مسافرت بروید

 

می‌گویند اگر می‌خواهید فردی را خوب بشناسید با او به مسافرت بروید. درواقع نوع و سبك زندگی افراد تا حد زیادی به ویژگی‌های شخصیتی، گرایش‌ها و علایق آنها بستگی دارد و علاقه و گرایش به سفر، گردش و تفریح هم از این قاعده مستثنا نیست. تریوه، متخصص روانشناسی و مشاور خانواده به شما می‌گوید تیپ‌های شخصیتی مختلف اهل چه نوع مسافرت‌هایی هستند و چطور می‌توانید با توجه به نوع مسافرت‌های یك فرد شخصیت او را بشناسید.

معاشرتی‌ها بسیار خوشگذران هستند
معاشرت و تعامل با دیگران برای این تیپ شخصیتی در اولویت قرار دارد به همین دلیل این افراد قصدشان از مسافرت گذران وقت با دوستان، اقوام و فامیل یا آشنا شدن با افراد جدید است. معمولا سفرهایی كه این دسته افراد می‌روند شبیه ‌مهمانی رفتن است.

افراد سرزنده و فعال، طبیعت‌گردی دوست دارند
افراد سرزنده و فعال بیشتر تمایل دارند در طبیعت باشند و به قصد نیرو گرفتن از جنگل، كوه و دریا برای سفر برنامه‌ریزی می‌كنند. این افراد در سفر بسیار پرجنب‌وجوش، فعال و سرزنده هستند و بیشتر زمان و انرژی‌شان را صرف طبیعت‌گردی می‌كنند.

جسورها اهل ماجراجویی هستند
افراد جسور و شجاع معمولا برای اینكه حس اعتمادبه‌نفس را در خودشان تقویت كنند به سفر می‌روند. این افراد سفرهایی را انتخاب می‌كنند كه در آن ماجراجویی زیادی باشد. بازدید از مكان‌های كشف‌نشده و كم‌بازدید مثل غارها، جنگل‌ها و بیابان‌های ناشناخته برای آنها جذابیت زیادی دارد.

آسوده خاطرها به جاهای آشنا سفر می‌كنند
یكنواختی و پرهیز از خطر (عدم ریسك‌پذیری) بارزترین ویژگی افراد آسوده‌خاطر است. از این رو این افراد بیشتر به جاهایی سفر می‌كنند كه برای‌شان آشنا باشد؛ مثلا مكان‌هایی را انتخاب می‌كنند كه قبلا به آنجا رفته باشند. معمولا این افراد جای خاصی را به عنوان پاتوق دارند و سفر به آنجا برای‌شان در اولویت است.

سلطه‌جوها تابع جمع‌ هستند
افراد سلطه‌جو در مواقع مختلف نظر خاصی ندارند و بیشتر پیرو نظر و عقیده دیگران هستند. از این رو خودشان معمولا برای سفر داوطلب نمی‌شوند و جای خاصی را هم پیشنهاد نمی‌دهند بلكه مایلند دیگران سفری را ترتیب دهند و از آنها دعوت كنند همراهی‌شان كند.

مضطرب‌ها زیاد دور نمی‌شوند
افراد مضطرب به علت نگرانی‌هایی كه دارند زیاد نمی‌توانند از شهر، دیار، خانه و كاشانه‌شان دور بمانند. سفر كردن به جاهایی كه با محل زندگی آنها فاصله زیادی دارد، آنها را مضطرب و نگران می‌كند. از این رو مكان‌های نزدیك‌تر را برای سفر رفتن ترجیح می‌دهند. این افراد به علت حساسیت‌هایی كه دارند از رفتن به جاهایی مثل كویر، جنگل، كوه و دشت كه امكانات رفاهی و بهداشتی كمتری دارد، خوش‌شان نمی‌آید. بیشتر دوست دارند به شهرها سفر كنند چون هم خطر كمتری آنها را تهدید می‌كند و هم اینكه هر لحظه نگران و مضطرب نمی‌شوند و  برای برگشتن به خانه امكانات بیشتری در اختیار دارند.

افسرده‌ها به زور سفر می‌كنند
این دسته افراد روحیه و خلق و خوی گرفته و دلمرده‌ای داشته و بیشتر به تنهایی و عزلت‌گزینی گرایش دارند. معمولا علاقه چندانی به سفر رفتن ندارند و به توصیه و اجبار اطرافیان برای عوض شدن حال و هوای‌شان گاهی تنهایی سفر می‌كنند. رفتن به مكان‌هایی مثل نقاط سردسیر یا مناطقی كه در نزدیكی دریا قرار دارد و بارندگی در آنها زیاد است را ترجیح می‌دهند. فصل پاییز فصل مورد علاقه این افراد است و در روزهای پاییز گرایش و تمایل بیشتری به سفر كردن دارند.

غیرمنطقی‌ها غیرقابل پیش‌بینی‌ هستند
«هر چه پیش آید خوش آید» شعار این دسته افراد در زندگی است و معمولا بدون هیچ برنامه‌ریزی عازم سفر به ناكجاآباد می‌شوند؛ یعنی به‌طور ناگهانی بدون اینكه مقصد مشخصی داشته باشند، تصمیم می‌گیرند به مسافرت بروند و به جزئیات ماجرا اهمیت چندانی نمی‌دهند. فقط به قصد اینكه سفری رفته باشند، راهی می‌شوند.

خجالتی‌ها از آدمیزاد به دور هستند
افراد خجالتی از آنجا كه از تعامل و ارتباط با دیگران لذت نمی‌برند و در حضور جمع احساس خوشایندی ندارند، معمولا تمایل دارند به جاهایی سفر كنند كه دور از مردم باشد؛ مكان‌هایی كه خالی از سكنه است باب طبع این افراد برای مسافرت است؛ مثل یك جنگل دورافتاده كه كلبه‌ای هم برای اقامت در آن وجود دارد.

شناخت شخصیت از طریق نوع مسافرت‌

افراددمدمی مزاج همسفران خوبی برای مسافرت نیستند

 

دمدمی‌مزاج‌ها همسفر خوبی نیستند
افراد دمدمی‌مزاج احساسات دوگانه زیادی دارند؛ یعنی دقیقا نمی‌دانند چه كاری را باید انجام دهند و چه كاری را نباید انجام دهند. به همین دلیل مدام تردید دارند و تصمیمات‌شان‌راتغییر می‌دهند. این افراد اصلا همسفرهای خوبی نیستند چون لحظه‌ای حال‌شان خوب است و لحظه‌ای دیگر حال‌شان خوب نیست. در موقعیتی كه همه شاد و خوشحالند این افراد ناگهان وارد فاز غم می‌شوند و بالعكس یا میانه راه تصمیــــم‌می‌گیرند بازگردند. حالات و احساسات دوگانه این افراد در سفرهای دسته‌جمعی و گروهی دیگر افراد را هم سردرگم می‌كند.

پرخاشگرها استاد آسیب‌رساندن هستند
در درون‌ پرخاشگر‌ها احساسات كنترل‌نشده‌ای وجود دارد و از كودكی یاد گرفته‌اند به شكل نامناسب و ضداجتماعی آنها را ابراز كنند. از این رو این دسته از افراد دوست دارند به جاهایی سفر كنند كه امكان پرداختن به تفریحات خشن و ناسالمی مثل شكار، رانندگی با سرعت غیرمجاز، آسیب رساندن به طبیعت، روشن كردن آتش و... وجود داشته باشد.

سردمزاج‌ها بسیار خونسرد و بی‌خیالند
از آنجا كه سردمزاج‌ها آدم‌های سرد و بی‌احساسی هستند، تفریحات خشك و بی‌روح كه خالی از هرگونه هیجانی است را ترجیح می‌دهند. آنها دوست دارند به جاهایی سفر كند كه بتوانند در كمال آرامش و خونسردی بدون هیچ چالش و هیجانی اوقات‌شان را سپری كنند. این افراد در طول سفر به جای اینكه از روند مسافرت لذت ببرند دوست دارند زودتر به مقصد برسند. سفر رفتن با این دسته افراد كسل‌كننده است.

خودمحور‌ها سفر‌های سخت را انتخاب می‌كنند
خودمحورها افرادی جدی و دیكتاتور هستند و سفرهایی با سختی‌های زیادی را در پیش می‌گیرند؛ مثل سفر به كوهستان‌ یا بیابان‌های بی‌آب و علف باب طبع این دسته افراد است. این افراد به علت خودرای بودن معمولا به همسفران‌شان اجازه نمی‌دهند، نظرات‌شان را ابراز و تصمیماتی را اعمال كنند و همواره در تلاشند حرف خودشان را به كرسی بنشانند.

تكانشی‌ها زود جوگیر می‌شوند
تكانشی‌ها معمولا مكان‌هایی را انتخاب می‌كنند كه برای سفر به آنجا تبلیغاتی انجام شده باشد؛ مثلا اگر تلویزیون آگهی بازدید از مكان‌های دیدنی شهر همدان را پخش كند این افراد بدون در نظر گرفتن شرایط موجود، جوگیر شده و كوله‌بار سفر می‌بندند. آتش اشتیاق این افراد همان‌طور كه زود شعله‌ور می‌شود زود هم خاموش می‌شود. گاهی ممكن است در میانه راه از ادامه سفر پشیمان شوند و تصمیم به بازگشتن بگیرند.

خلاق‌ها از همه امكانات استفاده می‌كنند
چون این افراد در انجام همه امور خلاقیت به خرج می‌دهند به جاهایی سفر می‌كنند كه به بهترین نحو بتوانند از همه امكانات و شرایط موجود به نفع موقعیت خودشان استفاده كنند؛ مثلا اگر شغل‌شان تجارت است مكانی را برای سفر انتخاب می‌كنند كه بتوانند در طول سفر بازاریابی هم كنند یا اگر دانشجو هستند به جاهایی سفر می‌كنند كه بتوانند برای یكی از واحدهای درسی‌شان اطلاعات علمی جمع‌آوری كنند.

مصمم‌ها مدام خودشان را اثبات می‌كنند
این افراد شخصیت‌های سختكوش و مستقلی دارند و معمولا موقعیت‌ها و مكان‌هایی را برای سفر ترجیح می‌دهند كه بتوانند در آن توانایی‌های خودشان را بسنجند؛ مثلا به منظور عكاسی، تیراندازی، شنا، كوهنوردی، رانندگی و. . . برنامه سفر چند روزه‌ای را ترتیب می‌دهند. مسافرت در صورتی برای این افراد لذتبخش خواهد بود كه تجربه سفر آنها را به این نتیجه برساند كه چقدر مصمم، توانمند، سختكوش و بااراده هستند.

حسابگر‌ها به فكر جیب‌شان هستند
از آنجا كه این افراد حساب و كتاب همه چیز را دارند و حواس‌شان به جیب‌شان است، معمولا جاهایی را برای مسافرت انتخاب می‌كنند كه هزینه كمتری برای‌شان داشته باشد. حسابگرها چند روز قبل از سفر هزینه‌های سفر مثل هزینه رفت و برگشت، محل اقامت، خورد و خوراك و. . . را برآورده و سعی می‌كنند حتی‌الامكان آنها را كاهش دهند.

ایده‌آل‌گراها خاص و ویژه سفر می‌كنند
هر سفری شخصیت‌های كمال‌گرا را قانع نمی‌كند و ترجیح می‌دهند كم به مسافرت بروند اما هر بار یك سفر درجه یك، همه‌چیز تمام و تجملی را تجربه كنند. از مدت‌ها قبل درباره جایی كه می‌خواهند بروند تحقیق كرده و بهترین گزینه را انتخاب می‌كنند، حتی اگر هزینه آن بیشتر از توان مالی‌شان باشد. بلیت و هتلی كه مدنظرشان است را از چند وقت قبل رزرو می‌كنند.

افراد ماجراجو به فكر تجربیات تازه‌ای هستند
افراد ماجراجو و تجربه‌گرا افرادی هستند كه اصطلاحا گفته می‌شود از نیروی جاذبه سرپیچی می‌كنند و سبك‌ زندگی‌شان خیلی همرنگ و موافق با عوام مردم نیست. این افراد شخصیت برون‌گرایی دارند و درجه مخاطره‌جویی و جست‌وجوی تازگی در آنها بسیار بالاست به همین دلیل دوست‌دارند در سفر فعالیت‌های جدید و تازه‌ای را مثل غواصی، سقوط از ارتفاع و چتربازی تجربه كنند.

ولخرج‌ها بعد از سفر جیب‌های‌شان خالی است
این افراد به قصد و منظور پول خرج كردن و خرید كردن سفر می‌روند و جاهایی را برای سفر انتخاب می‌كنند كه جاذبه‌های خرید مثل مراكز خرید و فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای زیاد و متنوعی داشته باشد. در طول سفر بی‌محابا پول خرج می‌كنند. معمولا همه پولی كه همراه دارند را خرج می‌كنند و برای گذران و سپری كردن باقی سفر  مجبور می‌شوند از دیگران پول  قرض بگیرند.
منبع:مجله زندگی ایده آل

 

جمعه 18/2/1394 - 20:28
آموزش و تحقيقات

نوشتن دفتر خاطرات به این افراد کمک می کند



تاثیر نوشتن خاطرات بر ایجاد آرامش

 

نوشتن چه درباره خاطرات و چه غیر خاطرات باعث ایجاد آرامش در فرد می شود

 

یک روان پزشک با اشاره به این که دفتر خاطرات رمانتیک ترین و هیجانی ترین راه نوشتن هیجانات است، افزود: در دنیای مجازی وبلاگ ها مکان مناسبی برای ثبت خاطرات مثبت و کمک به دیگران در عرصه اطلاع رسانی است. دکتر سفیدچیان درباره تاثیر نوشتن بر ایجاد آرامش فرد گفت: نوشتن چه درباره خاطرات و چه غیر خاطرات باعث ایجاد آرامش در فرد می شود و تقریبا مطالعات زیادی در حوزه روان شناختی و روان پزشکی نشان داده که مغز با به یاد آوردن خاطرات تحریک می شود و این موضوع کمک می کند که فرد به آرامش برسد.

وی در ادامه افزود: در تحقیقاتی از برخی افراد خواسته شد که خاطرات منفیشان را بر روی کاغذ بنویسند که این موضوع نشان داد که پس از آن فرد به آرامش رسیده است در واقع روند نوشتن بر فرد تاثیر درمانی گذاشته است. این روان پزشک با اشاره به اینکه در حوزه روان شناختی نوشتن، مدل جدید محسوب می شود تا فرد بتواند با رنج هایی که در خاطراتش وجود دارد کنار بیاید، ابراز داشت: این موضوع جنبه تاریخی نیز دارد وقتی گذشته بشر را نگاه می کنیم می بینیم که در غار ها بشر تلاش کرده تصاویر را بکشد و آن ثبت نماید. سفید چیان ادامه داد: به هر شکلی که هیجانات فرد بروز پیدا کند، حائز اهمیت است و یکی از این روش ها نوشتن محسوب می شود؛ وقتی تجربیات خود را در مسئله ای می نویسیم به آن قاطعیت می بخشیم و آن را هدفمند می کنیم و با این کار درباره تجارب خود سخن می گوییم.

با نوشتن و حذف مطالب زاید می توانیم برای خود آرامش ایجاد کنیم
این روان پزشک با اشاره به این که از راه نوشتن بیشتر می توانیم افکار و اندیشه های خود را بشناسیم خاطرنشان کرد: با این شیوه می توان درباره افکار نظر داده و آن را ارزیابی کنیم؛ وقتی مشکلات نوشته می شود راه های مختلف در زمینه حل آن به ذهن ما خطور می کن، این افکار قابل نوسازی می شود و در نوشتن ما می توانیم جاهایی را خط بزنیم یعنی وقتی یک احساس یا نوشته یا ذهنیت آزار دهنده را در قالب نوشته تغییر دهیم. سفیدچیان با بیان این که در نوشته می توانیم فاز منفی را به فاز مثبت تغییر دهیم، افزود: با نوشتن و حذف مطالب زاید و نا خوشایند می توانیم به خود کمک کنیم تا آرامش ایجاد شود. وی درباره این که فرد باید چه چیزهایی بنویسد، گفت: گاهی خاطره، داستان، دل نوشته یا منویات درونی نوشته می شود که این موضوعات جایگاه خود را دارند و در یک پله بالا تر و عمیق تر نگاه کردن موضوع می توانیم از احساسات خود نیز بنویسیم زیرا این کار به تخلیه هیجانی، روحی و روانی در فرد بسیار کمک می کند.

با نوشتن احساسات و شناخت آن ها احساس مثبت را در خود ایجاد کنیم
سفیدچیان در ادامه تصریح کرد: وقتی فرد از احساساتش می نویسد درواقع برای دل خود می نویسد و با این روش احساسات شناخته می شوند و می توانیم آن را از افکار جدا کنیم در این حالت احساساتی که ناشناخته هستند را خواهیم شناخت برای مثال این که غمگین یا شاد هستیم و یا این که در حالت تعجب قرار داریم و از این طریق احساسات مثبت جایگزین کنیم. وی با بیان اینکه برخی معتقد هستند که احساسات باعث بروز رفتارهایی می شود، ابراز داشت: وقتی که احساس خود را بشناسیم و بتوانیم آن را در قالب نوشته مرور و تغییر دهیم مطمئنا می توانیم یک سری از رفتارمان را نیز تغییر دهیم. این روان پزشک با اشاره به این که برخی معتقدند که افکار جلو تر از احساسات است و اگر بتوانیم افکارمان را بنویسیم در واقع توانسته ایم احساسمان را نیز تغییر دهیم، تاکید کرد: کسانی که مضطرب و افسرده می شوند و دارای مشکلات اعصاب و روان هستند یک سری افکار اتوماتیک و منفی دارند که اگر این افکار نوشته و شناخته شده و نوسازی شوند، همان گونه که فکر منفی باعث رفتار منفی می شود می توانیم آن را به فکر و رفتار مثبت تغییردهیم.

تاثیر نوشتن خاطرات بر ایجاد آرامش

نوشتن ، اثرات درمانی فوق العاده ای دارد

 

نوشتن درمان استاندارد غیر دارویی در حوزه روان شناسی محسوب می شود
وی در ادامه افزود: نوشتن اثرات درمانی فوق العاده ای دارد، این شیوه در حوزه روان شناختی و مدل های روان درمانی تحت عنوان رفتار درمانی یا شناخت درمانی شکل گرفته است؛ نوشتن درمان استاندارد غیر دارویی در حوزه روان شناسی و روان پزشکی است که بسیار جا افتاده و باعث حل بسیاری از مشکلات اعصاب و روان می شود. این روان پزشک به یادآوری نکته ای پرداخت و گفت: افرادی که به مشاوره مراجعه می کنند به مشاور بگویند تا رفتاری که موجب شناخت افکار می شود را به آنان آموزش دهند.

داشتن دفتر خاطرات یکی از قدیمی ترین و موثر ترین راه های ابراز هیجانات است
سفیدچیان درباره نوشتن چند توصیه را بیان و تاکید کرد: دفتر خاطرات یکی از قدیمی ترین، محبوب ترین و رمانتیک ترین راه های نوشتن هیجانات است، البته ما بسیار کم عادت به نوشتن داریم باید بدانیم اصولا نوشتن داستان زندگی توسط فرد در این زمینه بسیار کمک کننده است. وی در ادامه افزود: یادداشت های مرور کار ها و خاطرات روزانه بسیار توصیه می شود اینکه فرد بتواند نسبت به پدرو مادر و هر کسی که بزرگترش محسوب می شود نامه بنویسد و هیجاناتی را که نتوانسته بر زبان بیاورد با این شیوه بازگو کند. این روان پزشک افزود: این روش بسیار به فرد کمک می کند و یا این که نامه نوشتن بدون آدرس در بروز هیجانات و احساسات کمک کننده است. سفیدچیان با اشاره به این که نوشتن رویا ها و خواب ها نیز یکی از راه ها برای کمک به بروز هیجانات و احساسات است، اظهارکرد: ما معمولا خواب ها را به خاطر نمی آوریم و زود آن ها را فراموش می کنیم پس نوشتن رویا ها در تخلیه هیجانات مفید است.

وی ادامه داد: با توجه به این که اکنون دنیای مجازی وجود دارد فعالیت در این عرصه می تواند حائز اهمیت باشد پس با ساخت وبلاگ ها می توان دل نوشته ها را نوشت و از این طریق در فضای مجازی قرار داد زیرا در کشورهای توسعه یافته یکی از شاخص ها در زمینه بیان احساسات در فضای مجازی است و افراد یادداشت های روزانه خود را به این شکل می نویسند. این روان پزشک گفت: جدای از آسیب هایی که فضای مجازی ممکن است داشته باشد اگر نکات مثبتی در این نوشته ها باشد می تواند به دیگران هم در عرصه اطلاعات کمک کند. سفیدچیان اظهار کرد: با این روش کسانی که کیلومتر ها دورر تر هستند نیز می توانند این مطالب را بخوانند و اگر در این زمینه نظری دارند در قالب کامنت آن را بیان کنند البته ما این راهکار را زمانی توصیه می کنیم که این افکار جنبه مثبت دارد. وی درباره راهکار تغییر خاطرات منفی به مثبت و یا فراموش کردن خاطرات منفی ابراز داشت: اگر نوشتن خاطرات منفی بر اساس موضوعات مطرح شده باشد به این شکل که فرد نوشته ها را بازبینی و نگاه کند و با کسی در این زمینه مشورت کند، بیان احساسات و افکار داشته باشند و با قرار دادن این موضوعات در کنار یکدیگر مطمئنا می تواند پس از آن افکار مثبت را جایگزین کند. سفیدچیان در ادامه افزود: اگر چه صرف نوشتن آرامش بخش است اما اگر قرار است معطوف به هدف باشد باید این سبک را یاد بگیریم اینکه چه کنیم که افکار، خاطرات، افکار منفی را چگونه به افکار مثبت تغییردهیم؟ این موضوع یک مهارت است که باید به فرد آموزش داده شود.

زنان در زمینه نوشتن از مردان موفق تر هستند
این روان پزشک در پاسخ به این پرسش که در زمینه نوشتن زنان یا مردان موفق تر هستند، تصریح کرد: معمولا خانم ها به دلیل تفاوت روان شناختی زن و مرد که در حوزه ادبیات و مسائل اجتماعی بسیار نزدیک تر هستند امکان دارد در این زمینه موفق تر باشند اما در کل به جنس خاصی بستگی دارد. سفیدچیان درباره بالا بودن سرعت زندگی درعصر تکنولوژی و زمان بر بودن نوشتن تاکید کرد: ما وقتی می خواهیم کلمات نوشته شود در واقع برای دیده شدن است وقتی کلمات نوشته می شود درواقع خاطره می شود و ما با نوشتن آن را تکرار می کنیم یعنی مانند جریان یک فیلم است به این معنا که وقتی دیده می شود فقط یک فیلم است اما وقتی نوشته می شود در واقع گفته، خوانده و دیده شده است به این دلایل اثر بخش خواهد بود البته در این زمینه فرد نمی تواند راز هایش را هرجایی بازگو کند اما با نوشتن برای خود می تواند یک مرور ذهنی انجام دهد.
منبع:سینا نیوز

 

جمعه 18/2/1394 - 20:27
ریزه کاری های خانه داری

نحوه نگهداری از کفش های زمستانی در تابستان



نگهداری کفش های زمستانی,راهنمای نگهداری از کفش های زمستانی

نحوه نگهداری از چکمه ها در تابستان


زمانی که در کمدتان جایی برای صندل ها باز می‌کنید کفش های زمستانی تان را نیز با روش مناسبی جمع کنید، در نتیجه سال بعد که آن‌ها را در می‌آورید نو خواهند بود.

تمیز کردن :
با استفاده از یک برس نرم گرد و غبار روی کفش‌ها را تمیز کنید. سپس از یک پاک کننده یا کرم مناسب روی آن استفاده کنید.

 

نگهداری کفش های زمستانی,راهنمای نگهداری از کفش های زمستانی

نحوه نگهداری از کفش های زمستانی در تابستان


تعمیر :
کفش‌های آسیب‌دیده را تعمیر کنید و در هر کفش یک خوشبوکننده قرار دهید تا تازه و نو باقی بمانند.

نگهداری :
از قالب کفش یا روزنامه استفاده کرده و درون کفش‌ها را پر کنید تا شکل خود را حفظ کنند. از نگهداری کفش در قفسه یا کمدهای روباز خودداری نمایید زیرا کفش‌ها آلودگی بیشتری به خود جذب می‌کنند.

 

منبع : wiki.5040.ir

جمعه 18/2/1394 - 20:26
پوست و مو

علت خشکی پوست و راههای مقابله با آن



علل خشکی پوست

یکی از علتهای خشکی پوست نداشتن رطوبت است

 

پوست بدن در اثر کاهش ترشح چربی توسط غدد پوستی خشک می شود که در این صورت نسبت به عوامل محیطی و بعضی مواد حساس می شود. پوست حالت سوختگی پیدا می کند که به دلیل نداشتن رطوبت کافی است.

بعد از شست و شو، پوست سفت و ناخوشایند می شود ، مگر اینکه با کرم آن را نرم کنید.علامت خشکی شدید پوست، ترک خوردن آن است.

در اثر باد، دمای زیاد و شرایط آب و هوایی، خشکی و ترک پوست بدتر می شود. پوست روی استخوان ها به سختی کشیده می شود بخصوص روی گونه ها، اطراف لب و چشم که باعث می شود خطوط ریزی در این قسمت ها به وجود آید.

علل خشکی پوست :
1- غدد چربی به مقدار کافی پوست را چرب نمی کنند، در نتیجه پوست خشک می شود.


2- قرار گرفتن پوست در معرض عناصر و فلزات بخصوص در زمستان.


3- عوامل ژنتیکی


4- برنامه غذایی نامناسب. کمبود مواد مغذی به خصوص ویتامینA و ویتامین های گروه B باعث خشکی پوست می شود.


5- عوامل محیطی مثل تابش نور خورشید، باد، سرما، مواد شیمیایی یا مواد آرایشی یا شست و شوی زیاد بدن با صابون های تند.

6- بیماری هایی مثل درماتیت (التهاب پوست)، اگزما، پسوریازیس یا سبوره ( فقدان ترشح غدد پوستی )

7- خشکی پوست همچنین می تواند در اثر عوامل زیر باشد:
الف) کم کاری تیروئید
ب) بیماری دیابت
ج) بعضی داروها مثل دیورتیک ها، ضد اسپاسم ها، آنتی هیستامین ها 

رفع خشکی پوست

کرم مرطوب کننده،مقدار آب سطح خارجی پوست را افزایش می دهد

 

چگونه می توانیم پوست خود را از خشک شدن محافظت کنیم؟
- زیاد آب بنوشید.متخصصان توصیه می کنند افرادی که پوست خشکی دارند نوشیدن روزی 8 لیوان آب را فراموش نکنند.این کار باعث می شود آب مورد نیاز بدن  تامین شود و رطوبت لازم به پوست برسد.

- درمان خشكی پوست با مراقبت روزانه از پوست بطور كامل و صادقانه شروع می شود. روزانه 2 بار صبح و عصر پوست خود را تمیز و مرطوب كنید .

- شب ها یک نوشیدنی مفید بخورید.می توانید یک لیوان شیر را با یک یا دو قاشق چای خوری روغن بادام مخلوط کنید و قبل از اینکه به رختخواب بروید آن را سر بکشید.

- برای درمان خشكی پوست از ماسكی استفاده كنید كه روی پوست مرطوب بماند. مطمئن شوید ماسك شما تا زمانیكه روی پوستتان است شروع به خشك شدن نمیكند .

- شست و شوی پوست علاوه بر اینکه آلودگی پوست و مواد آرایشی را از بین می برد، چربی طبیعی پوست را هم که از آن حفاظت می کند، از بین می برد. کرم مرطوب کننده،مقدار آب سطح خارجی پوست را افزایش می دهد، در نتیجه نرم و مرطوب به نظر می آید.

- برای رفع خشکی پوستتان از روغن بچه استفاده کنید چون لوسیون های مرطوب کننده برای بزرگسالان اغلب ترکیبات شیمیایی مختلفی دارند که پوست شما را خشک تر می کنند.

- از لایه بردارهای ملایم كه سلولهای مرده پوست را در خود حل می كند و بتدریج و به طور مرتب پوست را لایه برداری می كند استفاده كنید .

- قبل از اینکه به حمام بروید مقداری عسل روی پوستتان بمالید و بگذارید 5 تا 10 دقیقه بماند.عسل یکی از بهترین مرطوب کننده های طبیعی است.

- رطوبت پوست خود را با استفاده از مرطوب كننده های طبیعی و گیاهی افزایش دهید مثل روغنهای بدون رنگ ماهی یا كوسه و هم چنین گلیسیرین .

- یکی از قدیمی ترین روشها برای رطوبت رسانی به پوست استفاده از حمام شیر است که البته کمی هم اشرافی است چون از هزاران سال پیش ملکه ها عادت داشتند برای تمیزی و درخشندگی پوستشان از این حمام استفاده کنند . پس اگر دلتان می خواهد با خانواده های اشرافی همذات پنداری داشته باشید کافیست در وان حمام با آب گرم،کمی هم شیر بریزید و در آن غوط  ه ور شوید.می بینید که پوستتان مرطوب و درخشان تر می شود.

- از ضد آفتابها با SPF مناسب و مرطوب كننده استفاده كنید بخصوص موقع بیرون رفتن از خانه . هم چنین از كرمهای آرایشی كه رطوبت را حفظ می كند استفاده كنید .

- به جای اینکه برای مرطوب کردن دستتان به دنبال کرم های گران قیمت باشید ،می توانید کمی روغن کنجد را از عطاری ها بخرید و بعد از حمام پوستتان را با آن چرب کنید.

- هر روز كپسول یا مایع روغن ماهی كه شامل اسیدهای چرب ضروری و یا روغن دانه كتان هستند استعمال كنید. زیرا روغن ماهی پوست را نرم و انعطاف پذیر می كند . میزان استفاده از آن در هر روز 2 قاشق سوپخوری می باشد.

- روغن نارگیل و روغن آووکادو هم برای رفع خشکی پوست انتخاب های خوبی هستند.

- روزانه 5 تا 10 بار و یا حداقل با هر وعده غذایی از میوه ها و سبزیهای تازه استفاده كنید. استفاده از میوه هایی مثل موز و پرتقال برای درمان خشكی پوست بسیار مناسب است .

- باید بدانید که آب جوش پوست شما را خشک تر می کند .پس سعی کنید هنگام حمام کردن به جای استفاده از آب داغ از آب ولرم استفاده کنید.

- صابونی که از آن استفاده می کنید هم در خشکی پوست شما تاثیر گذار است.  بهتر است سراغ خرید صابون های گیاهی بروید چون فاقد هر گونه ترکیبات شیمیایی مضر هستند.این کاررا امتحان کنید . می بینید که پوستتان کمترخشک می شود.

- برای حفظ شادابی و تازگی پوست صورت خود از آب معدنی استفاده کنید. از کیسه حمام یا لیف خشک و زبر استفاده نکنید.

- اگر از آن دسته خانم هایی هستید که مرتب به تمیزی خانه و استفاده از شوینده های مختلف فکر می کنید باید بدانید که این مواد شیمیایی در خشکی و ایجاد ترک های پوستی دست ها موثرند . بنابراین هنگام کار با این شوینده ها حتما از دستکش های پلاستیکی استفاده کنید.

- اگر زانوهای شما به دلیل خشکی پوستتان ترک خورده یک پوست موز بردارید و سطح داخلی آن را روی زانوها بکشید.می بینید که این ترکها نرم شده و کم کم ناپدید می شوند.
بیتوته


blogfa.com
parsiteb.com

جمعه 18/2/1394 - 20:25
كودك

آموزش الفبا قبل از دبستان درست است؟



چگونگی آموزش الفبا,آموزش الفبا به کودکان پیش دبستانی

 

آموزش الفبا به کودک، پیش از دوره دبستان و پیش دبستانی درست نیست

 

آموزش الفبا با روشهای مختلف تبلیغاتی، مسئله ای است که ذهن خیلی از پدرها و مادرها را درگیر خود کرده است. با دیدن تبلیغات مختلف در زمینه آموزش الفبا قبل از دبستان، والدین به این فکر می افتند که اگر فرزند آنها قبل از شروع دوران دبستان بتواند خواندن و نوشتن را بیاموزد چقدر عالی است.

 اما آیا واقعا چنین است؟ پاسخ روانشناسان به این مسئله این است که آموزش الفبا و مبانی ریاضی به کودک، پیش از دوره دبستان و پیش دبستانی درست نیست ؛ زیرا:

۱- این سنین، دوران بازی و جست و خیز بچه هاست، کودک را از درس خسته نکنید.

۲- یادگیری الفبا سبب می شود کودک از ابتدای دوران مدرسه، از بیشتر بچه‌ها جلوتر باشد و از کلاس و درس زده شود و حتی ممکن است به عنوان دانش‌آموز ناآرام و نامنضبط شناخته شود. چرا که به دلیل تکراری بودن مطالب خود را با حرف زدن یا شوخی کردن با دوستانش سرگرم می کند.

 چگونگی آموزش الفبا,آموزش الفبا به کودکان پیش دبستانی

یادگیری الفبا قبل از مدرسه باعث می شود ، او از کلاس و درس زده شود

 

۳-اصلا نیازی به این آموزش ها نیست و آموزش های مرسوم مهد کودک ها و مراکز پیش دبستانی کفایت می کند. حتی ممکن است شیوه آموزش شما با شیوه ای که کودک سال آینده در مدرسه می آموزد بسیار متفاوت باشد و این مسئله به طور قطع کودک را دچار سردرگمی خواهد کرد.


۴- سیستم آموزش موجود در مدارس ما جواب‌گوی پیشرفت کودک با سواد شما نخواهد بود و او ناخواسته از این سیستم طرد می شود! این امر انگیزه تحصیلی دانش آموز را پایین می آورد.

۵- بازی های رایانه ای پرتحرک، هیجان انگیز و خشن برای کودکان مناسب نیست. به طور کلی، هرچه بازی ها در این سنین نیاز به تحرک جسمی بیشتری داشته باشد بهتر است. اما اگر چاره ای نداشتید، بازی های رایانه ای فکری، مثل شطرنج، پازل و… نیز خوب است.

 

۶-کودکان از طریق بازی ها یاد می گیرند. پس بازی های بیشتر و بیشتری بیاموزید و با فرزندانتان آن ها را تجربه کنید. سعی کنید برخی از بازی های دوران کودکی تان را به کودک تان نیز یاد بدهید. بازی هایی مثل الک دولک، گرگم به هوا، هفت سنگ، شاه، وزیر ، دزد و… .


۷- اشتباه نکنید انرژی بچه ها از بزرگ ترها بیشتر نیست! بلکه به دلیل کوچک تر بودن اندامشان، انرژی شان نیز دیرتر تمام می شود و تحمل بازی ها و کنجکاوی های آنان نیازمند صبر و حوصله بسیار زیادی از جانب شماست. توجه داشته باشید که برای به دست آوردن هر چیز ارزشمندی باید هزینه کنیم.

 

منبع:salamatnews.com

جمعه 18/2/1394 - 20:23
نوشیدنی و دسرها

شربت گل محمدی (گل سرخ)



درست کردن شربت گل محمدی, طرز تهیه شربت گل محمدی

نحوه درست کردن شربت گل محمدی

 

اوایل فصل بهار، فصل گل های محمدی هست و راحت می توان این گل را تهیه کرد.

مواد لازم : (برای حدود 2 لیتر شربت )

گل تازه محمدی نیم کیلو
شکر 2 کیلو(حدود 7 پیمانه)
آب 2 لیتر (حدود 8 پیمانه)
جوهر لیمو یک قاشق مرباخوری


طرز تهیه :
ابتدا گلبرگ های گل را جدا می کنیم سپس آب را در کتری یا قابلمه می جوشانیم.

 

شربت گل محمدی, طرز تهیه شربت گل سرخ

جدا کردن گلبرگ های گل محمدی


اینجاست که باید سرعت عمل داشته باشید گلبرگها را در یک قابلمه ریخته و آب جوش را به یکباره روی گلبرگها بریزید.

 

درست کردن شربت گل محمدی, طرز تهیه شربت گل محمدی

ریختن سریع آبجوش روی گلبرگ های گل محمدی


تا آب جوش روی گلبرگها را بپوشاند .

 

شربت گل محمدی, نحوه درست کردن شربت گل محمدی

پوشاندن گلبرگ ها ی گل محمدی با آبجوش


و زود دم کنی را می گذاریم و به مدت 24 ساعت صبر می کنیم این کار باعث می شود که عطر و بوی گل خارج نشود.

 

طرز تهیه شربت های بهار و تابستان,شربت گل محمدی

دم گذاشتن سریع گلبرگ ها


حالا بعد از 24 ساعت گلبرگها را آبکش می کنیم و فقط می گذاریم آب آن خارج شود و هرگز با دست فشار نمی دهیم چون اینکار باعث بد رنگ شدن شربت می شود.

 

درست کردن شربت گل محمدی, طرز تهیه شربت گل محمدی

آبکش کردن کردن گلبرگ های گل محمدی


حالا درون آب بدست آمده شکر ریخته و روی حرارت می گذاریم تا شربت بجوشد و قوام آید در مرحله آخر جوهر لیمو را اضافه می کنیم و بعد از یکی دو جوش از روی حرارت بر می داریم اگر خواستید رنگ مربا اضافه کنید در مرحله آخر همراه جوهر لیمو اضافه کنید.

 

شربت گل محمدی, طرز تهیه شربت گل سرخ

اضافه کردن شکر به آب گلبرگ ها و جوشاندن آن

 

درست کردن شربت گل محمدی, طرز تهیه شربت گل محمدی

این هم از قوام آمده اش

 

شربت گل محمدی, طرز تهیه شربت گل سرخ

آماده شدن شربت گل محمدی


من از این مقدار مواد حدود 2 لیتر شربت بدست آورده ام.

درست کردن شربت گل محمدی, طرز تهیه شربت گل محمدی

شربت گل محمدی ( گل سرخ )


سوال نکات مهم :

** این شربت همراه با آبلیموی تازه خیلی خوش طعم می شود کافیست برای یک قاشق غذاخوری شربت یک قاشق مرباخوری آبلیمو درون آب سرد بریزید.
** گلبرگها را در هنگام آبکش هرگز فشار ندهید چون باعث تغییر رنگ و قهو ه ای شدن آن می شود.


** در مرحله ریختن آب جوش عجله کنید چون باعث از بین رفتن عطر و بوی گل  می شود.
** رنگ  طبیعی شربت بدون اضافه کردن رنگ ما بین رنگ قرمز و گلبهی است.

** می توانید از رنگ های خوراکی برای رنگ شربت اضافه کنید .

منبع : ashpazisevil.persianblog.ir

جمعه 18/2/1394 - 20:22
جهانگردی

آشنایی با غار حراء در کوه نور (+تصاویر)



غار حراء, تصاویر غار حراء, عکس های غار حراء

 

کوه نور، که در چهار کیلومتری شمال شرقی شهر مکه قرار دارد

 

آشنایی با غار حراء در کوه نور (+تصاویر)

غار حِرا محل عبادت رسول خدا صلی الله علیه وآله بوده و آن حضرت چندی از ایام سال، به ویژه ماه مبارک رمضان را در آن به‌سر می‌برده است. در غار حراء بود که نخستین بار بر رسول خدا صلی الله علیه وآله وحی نازل شد و پنج آیه آغازین سوره علق برای آن حضرت فرود آمد.

- کوه نور

کوه نور، که در چهار کیلومتری شمال شرقی شهر مکه و کنار راه منا به عرفات بوده، اکنون به علت گسترش مکه، در داخل مکه قرار گرفته‌است. ارتفاع آن از دریا 621 و از سطح دامنه 281 متر است. این کوه در تورات جبل فاران نامیده شده و نزد مردم محلی به جبل النور معروف است. شکل آن مخروطی و مستقل از دیگر کوه‌ها است.

 

غار حراء, کوه جبل النور, عکس های غار حراء

غار حِرا محل عبادت رسول خدا صلی الله علیه وآله بوده است

 

غار حراء, تصاویر غار حراء, عکس های غار حراء

غار حرا محل عبادت حضرت محمد پیامبر اسلام (ص) بوده است

 

غار حِرا در بالاترین نقطه‌ی کوه نور واقع شده و آن را به عنوان یکی از کوه‌های بسیار مهم و با فضیلت مکه دانسته‌اند. درب غار حراء به سمت شمال است و فضای آن گنجایش تقریبی پنج نفر نشسته را دارد. ارتفاع دهانه‌ی غار حرا 2 متر، عرض آن حدود 1/20 متر و طولش نیز حدود 2 متر است. از عجایب غار حراء آن که انتهای آن کاملاً به سوی مسجد الحرام است و در دهانه‌ی آن می‌توان به سمت بیت المقدس نماز خواند.

 

غار حراء, تصاویر غار حراء,کوه نور

غار حِرا در بالاترین نقطه‌ی کوه نور واقع شده است

 

غار حراء, تصاویر غار حراء, عکس های غار حراء

تصاویر غار حراء در کوه نور

 

غار حراء, تصاویر غار حراء, عکس های غار حراء

تصاویر غار حراء در کوه نور

 

غار حرا محل عبادت حضرت محمد پیامبر اسلام (ص) بوده و او روزهایی از ایام سال، به ویژه در ماه رمضان را در آنجا به‌سر می‌برده‌است.در همین غار بود که نخستین بار بر حضرت محمد (ص) وحی نازل گردید و آیات آغازین سوره علق برای وی خوانده شد.

 

غار حراء,غار حرا کجاست, عکس های غار حراء

مسیر حرکت به سمت غار حراء

 

غار حراء, تصاویر غار حراء, عکس های غار حراء

مسیر حرکت به سمت غار حراء

 

غار حراء, تصاویر غار حراء, عکس های غار حراء

 در غار حراء نخستین بار وحی بر حضرت محمد (ص) نازل گردید

 

کوه ثبیر نیز که در برابر کوه حرا در سوی دیگر جاده قرار دارد، از مکان‌های محترم مسلمانان به شمار می‌رود. گفته‌اند که خداوند از این کوه گوسفندی را برای ذبح نزد اسماعیل فرستاده‌است.

بیتوته

 

fararu.com

noonoab.ir

جمعه 18/2/1394 - 20:20
بیماری ها

علائم و علل ایجاد آندروپوز (یائسگی مردانه)



تستوسترون, علل کاهش تستوسترون, یائسگی مردان

 

کمبود تستوسترون با جایگزینی این هورمون درمان می‌شود

 

علائم و علل ایجاد آندروپوز (یائسگی مردانه)

چه علل و عواملی در کاهش تستوسترون در مردان تاثیرگذارند و موجب پیدایش این عارضه در آنان می شوند و چه تاثیراتی روی سلامت بدن آقایان خواهند گذاشت؟
تستوسترون یکی از چندین هورمون‌های متفاوت مردانه است که پزشکان به آنها آندروژن‌ها می‌گویند. تستوسترون یکی از مهم‌ترین آندروژن‌ها است که در بدن مردان ساخته می‌شود. تستوسترون به تقویت قدرت عضلانی، میل جنسی و قدرت استخوان‌ها کمک می‌کند. کمبود تستوسترون زمانی رخ می‌دهد که تولید این هورمون در بدن بسیار کاهش می‌یابد. اصطلاح پزشکی که برای این وضعیت به کار می‌رود، «کمبود آندروژن» است.

 

علائم کم شدن هورمون تستوسترون

به تدریج که سن یک مرد بالاتر می‌رود، طبیعی است که سطح تستوسترون در بدن کمی کاهش یابد، اما اگر سطح آن بسیار کاهش یابد، علائمی در مردان ظاهر می‌شود. این علائم برحسب مدت زمانی که سطح این هورمون پایین بوده، متفاوت است. در ابتدا، بیماری که دچار این عارضه می‌شود معمولا با علائم زیر همراه است:

1) احساس خستگی می‌کند، خصوصا در انتهای روز

2) تمایل اندک یا هیچ تمایلی به فعالیت جنسی ندارد (کاهش میل جنسی)

3) احساس غمگینی یا افسردگی می‌کند

پس از مدتی که از کمبود سطح آندروژن در بدن فرد بیمار می‌گذرد، دیگر علائم و مشکلات هم ظاهر می‌شوند که شامل موارد زیر هستند: تحلیل عضلانی، تحلیل قوای استخوانی، از دست دادن موی سر یا بدن، و افزایش حجم بافت پستان.

 

علل ایجاد کاهش تستوسترون در بدن:
1) بالا رفتن سن

2) صدمه یا عفونت بیضه‌ها (که بیشتر تستوسترون را در بدن مرد می‌سازد)

3)اختلالاتی که غده هیپوفیز را در مغز تحت تاثیر قرار می‌دهد

4)درمان‌های مشخصی که برای سرطان انجام می‌شود، مانند رادیاسیون، شیمی‌درمانی و هورمون درمانی برای سرطان پروستات

5) دیگر مشکلات پزشکی، مانند بیماری کبد و کلیه، چاقی، دیابت و ایدز

6) دیگر اختلالت ژنتیکی نادر

 

البته بیماری‌ها و شرایط زیادی وجود دارند که این علامت‌ها را می‌توانند تقلید کننده، اما اگر شما با این شرایط مواجه شدید، حتما با پزشک خود مشورت کنید. آزمایش خون می‌تواند کمبود تستوسترون را نشان دهد.

 

تستوسترون, علائم کم شدن تستوسترون, یائسگی مردان

تحلیل عضلانی، افزایش حجم بافت پستان از علائم کاهش تستوسترون هستند

 

درمان کمبود تستوسترون :

کمبود تستوسترون با جایگزینی این هورمون درمان می‌شود. تستوسترون به اشکال مختلف تزریقی، برچسب پوستی، ژل و قرص در دسترس قرار دارند. اما این وضعیت همیشه هم قابل درمان نیست، خصوصا در مردان بیشتر از 60 سال. البته کاهش سطح تستوسترون در مردان با افزایش سن، طبیعی است. درواقع، با افزایش سن بعضی از این تغییرات در مردان بروز می‌کند، که مستقل از کاهش سطح تستوسترون است، مانند کاهش انرژی و میل جنسی.

 

متخصصان در مورد درمان‌های تستوسترون نگران هستند، زیرا ممکن است، خطر حمله‌های قلبی و سکته مغزی را در مردان افزایش دهد. درمان جایگزین در مردان بیشتر از‌60 سال سن، به شرط داشتن معیارهای زیر انجام می‌شود:

1) حداقل 2 یا 3 تست خونی کاهش شدید تستوسترون را نشان دهد

2) علائمی داشته باشند که آنها را آزار می‌دهد

3) علائم به دلایل دیگر قابل درمانی رخ نداده باشد

4) سابقه حمله قلبی یا سکته مغزی نداشته باشند.


منبع :
روزنامه سپید
hidoctor.ir

جمعه 18/2/1394 - 20:18
اطلاعات دارویی و پزشکی

تاثیرات مثبت و منفی قرص ژلوفن و ایبوپروفن



ایبوپروفن, التهاب روماتیسمی مفاصل

ژلوفن در درمان و کاهش دردها موثر است.

 

اگر سری به جعبه داروی منزل بزنید، به طور قطع داروهایی پیدا خواهید کرد که بدون نسخه از داروخانه تهیه شده و برای روز مبادا نگهداری می‌شوند. پای ثابت این جعبه‌ها معمولا مسکّن‌هایی هستند که در مواقع درد مورد استفاده قرار می‌گیرند. ژلوفن یکی از قوی‌ترین مسکن‌هایی است که در این موارد به کار می‌رود.

 

در واقع، ژلوفن نوعی داروی ضد التهاب غیراستروئیدی است که در درمان و کاهش دردها و التهاب‌های ناشی از التهاب روماتیسمی مفاصل و پوکی استخوان، تب، دردهای خفیف تا متوسط و درمان اولیه دردهای قاعدگی به کار می‌رود.

 

علاوه بر موارد کاربردی که برای ژلوفن (ایبوپروفن) اشاره کردیم، از این دارو در تسکین سردرد، دندان‌درد و دردهای عضلانی نیز استفاده می‌شود. در سرماخوردگی و آنفلوآنزا نیز ژلوفن برای کاهش درد به کار می‌رود.

 

بیماری‌های کبدی, خونریزی معده

ترشح پروستاگالاندین‌ها در مغز باعث بروز التهاب و درد می‌شوند.

 

ژلوفن و تأثیرات مثبت آن
ژلوفن مسکن ژله‌ای شکل بوده و تنها تفاوت آن با ایبوپروفن ژله‌ای بودن آن است. هر دوی این داروها مسکن‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی هستند و از نظر ظاهر متفاوت‌اند. مهم‌ترین عملکرد ژلوفن دردزدا بودن آن است و از طریق عملکرد محیطی که کاهش فعالیت پروستاگالاندین (واسطه‌های شیمیایی مشابه کلسترول که در واکنش به بیماری ترشح می‌شود) و احتمال جلوگیری از ترکیب یا عمل سایر مواد را به دنبال دارد،گیرنده‌های درد را نسبت به محرک‌های مکانیکی یا شیمیایی حساس می‌کند و به این صورت از فعالیت تکانه‌های درد جلوگیری می‌کند.

 

این داروی ضد التهابی غیراستروئیدی با ممانعت از تولید مواد طبیعی خاصی که موجب بروز التهاب می‌شوند، درد و التهاب را در افراد کاهش می‌دهد و در نهایت تورم، درد و تب را کم می‌کند. ترشح پروستاگالاندین‌ها در مغز باعث بروز التهاب و درد می‌شوند.

 

پزشکان توصیه می‌کنند افرادی که از برخی بیماری‌ها رنج می‌برند مانند مبتلایان به آسم، مشکلات کبدی، کلیوی، نارسایی‌های خفیف قلبی، فشار خون بالا، حملات و بیماری‌های قلبی، بیماری‌های عروق محیطی از قبیل باریک شدن عروق، مبتلایان به سکته و افرادی که سابقه خونریزی معده داشته‌اند، باید با احتیاط اقدام به مصرف ژلوفن و ایبوپروفن کنند.

 

ایبوپروفن, التهاب روماتیسمی مفاصل

مصرف زیاد ایبوپروفن در زنان باعث کاهش قدرت باروری می شود.

 

خطراتی که شما را تهدید می‌کند
داروهای شیمیایی با وجود فوایدی که دارند و قادرند درد و علائم بیماری‌ها را تسکین دهند، عوارض جانبی نیز به دنبال دارند و برخی از این عوارض می‌تواند جان مصرف‌کنندگان را به خطر بیندازد. ژلوفن یا ایبوپروفن هم از این گردونه مجزا نیستند و خطراتی را نیز ممکن است در افراد ایجاد کنند. اسهال، حالت تهوع و استفراغ، سوء‌هاضمه شامل نفخ و درد شکمی، هرگونه درد در ناحیه معده یا روده‌ها جزو عوارض شایع این مسکن‌ها و ضد التهاب‌ها به شمار می‌رود.

 

در کنار این علائم، احساس سرگیجه، ایجاد تورم و احتباس مایعات در بدن یا نفخ، بالا رفتن فشار خون، یبوست، ایجاد زخم در سیستم گوارشی، بروز کهیر و بثورات جلدی و برخی واکنش‌های حساسیتی و تشدید علائم آسم در بیماران نیز ممکن است سراغ مصرف‌کنندگان بیاید که تنها در موارد نادر به چشم ‌می‌خورد. بیمارانی که دچار چنین علائمی می‌شوند باید بعد از قطع دارو به پزشک مراجعه کنند.

 

ولی علاوه بر عوارضی که برای مصرف ژلوفن و ایبوپروفن اشاره کردیم، سیاه شدن مدفوع و استفراغ خون‌آلود جزو عوارض بسیار نادری است که تنها در موارد خاص به چشم می‌خورد.

 

محققان در مطالعات خود به این نتیجه رسیده‌اند که زنان به دنبال استفاده طولانی‌مدت از ایبوپروفن دچار کاهش قدرت باروری می‌شوند ولی این مشکل با اقدامات سریع و آغاز راهکارهای درمانی قابل برگشت است و این گروه از زنان می‌توانند بارداری را تجربه کنند. از سوی دیگر، محققان توصیه می‌کنند افراد بعد از مصرف ژلوفن چنانچه با علائمی مانند خونریزی یا کبودی ساده، تغییر در میزان شنوایی یا زنگ زدن گوش، تغییرات روحی روانی و خلقی، تورم قوزک پا و نیز دست‌ها به طور ناگهانی و بدون دلیل، افزایش وزن بدون دلیل، سفت شدن ناحیه گردن، تغییر در حجم ادرار، تغییرات بینایی و خستگی غیرمعمول روبه رو شدند، حتما با پزشک مشورت کنند.

 

با مصرف ژلوفن ممکن است مشکل حاد و مهلکی چون بیماری‌های کبدی نیز رخ دهد. در صورت مشاهده هرگونه علامتی مبنی بر آسیب کبدی از قبیل تیره شدن ادرار، وجود حالت تهوع و استفراغ، کاهش اشتها، درد معده یا شکمی و زرد شدن پوست و چشم‌ها باید نسبت به اقدامات سریع پزشکی اقدام کرد.

 

البته معمولا واکنش حساسیتی بسیار شدید نسبت به این دارو بسیار نادر است، ولی با مشاهده هرگونه کهیر یا بثورات جلدی، خارش یا تورم در نواحی صورت، زبان یا گلو، سرگیجه شدید و دشواری در تنفس حتما به درمانگاه مراجعه کنید چرا که ادامه این علائم می‌تواند جان شما را به خطر بیندازد.

 

مشکلات کلیوی جزو عوارضی است که به دنبال مصرف داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی از قبیل ایبوپروفن ممکن است رخ دهد.
البته اگر افرادی که آب زیادی از دست داده و مبتلا به بیماری‌های کلیوی و نارسایی‌های قلبی باشند، سالمند بوده و داروهای خاصی را به طور همزمان مصرف کرده باشند ممکن است بیشتر دچار عوارض ناشی از مصرف ژلوفن و ایبوپروفن شوند. از این رو، متخصصان توصیه می‌کنند افراد در طول روز به اندازه کافی آّب و سایر مایعات را مصرف کنند تا از کم‌آبی بدن جلوگیری شود.

 

علاوه بر این، این دو دارو معمولا در افرادی که ناراحتی معده دارند ممکن است خونریزی‌های معده را به دنبال داشته باشد، به همین دلیل محققان معتقدند استعمال دخانیات در ترکیب با ژلوفن و ایبوپروفن خطر خونریزی معده را بالا می‌برد. به همین دلیل پزشکان به این افراد توصیه می‌کنند کشیدن سیگار را کنار بگذارند.

 

مصرف ژلوفن و ایبوپروفن همچنین حساسیت به نور آفتاب را بالا می‌برد. از این‌رو، قرار گرفتن طولانی‌مدت در برابر خورشید می‌تواند احتمال آفتاب‌سوختگی را افزایش دهد که استفاده از ضدآفتاب‌ها و لباس‌های پوشیده می‌تواند خطر را کاهش دهد.

 

مصرف ژلوفن در کودکان
طبق گفته‌ محققان، تجویز ژلوفن یا ایبوپروفن تنها در کودکان بالای 3 ماه که بیش از 5 کیلوگرم وزن داشته باشند به منظور کاهش درد، التهاب و کنترل تب مجاز است.
ولی برخی پزشکان ممکن است در صورت لزوم این دارو را برای کنترل تب در کودکان زیر 3 سال نیز تجویز کنند.

 

در واقع، در این سنین دادن ژلوفن و ایبوپروفن تنها با دستور پزشک معالج امکان‌پذیر است. دانشمندان کانادایی دریافتند که ایبوپروفن در مقایسه با استامینوفن و کدئین‌ها مؤثرترین داروی مسکن برای کودکان مبتلا به جراحت‌های عضلانی اسکلتی به شمار می‌رود.

 

عوارض مصرف مسکن, بیماری‌های کبدی

مصرف ژلوفن و ایبوپروفن حساسیت به نور آفتاب را بالا می‌برد.

 

تداخلات دارویی
بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف همزمان ژلوفن و ایبوپروفن با برخی داروها ممکن است باعث تداخلات دارویی و بروز عوارض جانبی ناخواسته‌ شود. یکی از این تداخلات، استفاده از داروهای ضد فشارخون است که معمولا بیماران مبتلا به فشار خون بالا استفاده می‌کنند.

 

در برخی موارد با وجود مصرف داروهای کاهنده فشار، ایبوپروفن می‌تواند این اثر را خنثی کرده و فشار خون بیماران را افزایش دهد که طبیعتا خطرات زیادی برای مبتلایان به دنبال خواهد داشت.

همچنین مصرف همزمان این دارو با آسپرین خطر خونریزی معده را بالا می‌برد. علاوه بر این استفاده از وارفارین در بیمارانی که مشکل انعقادی دارند، همزمان با ژلوفن اثر این دارو را کاهش داده و احتمال لخته شدن خون را بالا می‌برد.
منبع:jamejamonline.ir

جمعه 18/2/1394 - 20:16
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته