• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 650
تعداد نظرات : 85
زمان آخرین مطلب : 3310روز قبل
موفقیت و مدیریت

راز كسب و كارها برای داشتن مشتریان شاد كدامند؟

هر روز ما شاهد فعالیت كسب و كارهایی هستیم كه غرورشان اجازه فكر كردن به این موضوع را نمی دهد كه تنها به دلیل فروش یك كالای منحصر به فرد و تبدیل شدن به بزرگ ترین بازیگر بازار نباید اصل تكریم مشتری را از یاد ببرند.
 در نهایت این شركت ها مشتریان گرانبهای خود را از دست می دهند. از طرف دیگر، كسب و كارهایی نیز هستند كه واقعا اطلاعی از راه های تكریم مشتریان خود ندارند. در ادامه آن ها با عدم توجه مناسب به مشتریان، كسب و كارشان را از دست خواهند داد. این دسته از شركت ها باید به انجام برخی تكنیك های موثر خدمات رسانی به مشتری روی بیاورند و به این ترتیب مطمئن شوند كه مشتریانشان همیشه از انجام معامله با آن ها لذت خواهند برد.

5 راز كسب و كارها برای داشتن مشتریان شاد كدامند؟

برای مشتریان بلند مدت خود ارزش قائل شوید

یك كسب و كار موفق نیاز به تاسیس یك پایگاه مشتریان در طول مدت چند سال برای اداره امور مربوط به شركت دارد. به این منظور، باید همواره یك سری مشتریان جدید و وفادار در فهرست ثابت این پایگاه مشتریان وجود داشته باشند. راه های فراوانی برای تشكر از مشتریان بلند مدت در دسترس ارائه داده شده اند. یكی از شناخته شده ترین روش های انجام این كار اهدای جوایز خاص به آن ها است كه البته مشتریان جدید شاید در این فهرست قرار نگیرند. به علاوه، شما حتی می توانید به مشتریان وفادار خود جوایز بیشتری را به خاطر معرفی مشتریان جدید در آینده بدهید. به این ترتیب آن ها نیز به تشویق به تبلیغ شركت شما می شوند. با اعطای چنین امتیازاتی مشتریان بلند مدت شما از حس سپاسگذاری تان خوشحال خواهند شد كه البته این رویكرد در دنیای كسب و كار امروز مسیری طولانی را طی می كند.

به وقت مشتریانتان احترام بگذارید

هیچ كدام از مشتریان دوست ندارند زیاد انتظار بكشند. شما می توانید با مدیریت لیست انتظار و اسامی رزرو شده خود به وسیله یك سیستم خودكار همواره اسباب شادی و رضایت مشتریاناتان را فراهم آورید. از قبل لزوم نشستن در صف انتظار را به مشتریانتان یادآوری كنید اما در ادامه فرصتی برای ترك محل و آگاهی از وضعیت نوبت خود از طریق استفاده از سیستم مذكور و گوشی هوشمند را به آن ها بدهید. به این ترتیب مطمئن می شوید كه آن ها رقبایتان را به شما ترجیح نمی دهند.

با مشتریان خود تعامل برقرار كنید

هیچ یك از مشتریان دوست ندارد كه با یك سازمان گمنام و ناشناخته معامله كند. حتی اگر خدمات آن شركت در حد عالی نیز باشد، همیشه ظاهرا یك چیزی كم است. به همین دلیل همه كسب و كارها باید به برقراری تعاملی معنی دار با مشتریان بپردازند تا درك بالای خود از رفتار مشتریان را به آن ها نشان دهند. بهترین راه برای انجام این كار در دنیای امروز حضور قدرتمند در رسانه های اجتماعی است. از طریق یك سری راه های جالب و غیر رسمی مثل استفاده از محتوا، ویدئو ها و تصاویر ارزشمند می توان پیامی مهم را به مشتریان خود رساند. نیازی به گفتن این نكته نیست كه چنین گامی فقط می تواند منجر به برخورداری از مشتریان شاد تر و علاقمند تر به انجام معامله بیشتر با یك شركت ناشناس بشود.

در دپارتمان ارائه دهنده خدمات، تنوع ایجاد كنید

امروزه، مردم دوست ندارند كه همیشه از تلفن برای دسترسی به كارمند دپارتمان ارائه دهنده خدمات به مشتری در یك شركت استفاده كنند. علاوه بر این، به طور كلی آن ها بكارگیری گزینه های غیر صوتی نظیر چت، ارسال پیامك، رسانه های اجتماعی یا حتی یك ایمیل را به دیگران ترجیح می دهند. به منظور تسهیل روند انجام این كار، شما باید از وجود راه های تماس غیر صوتی برای پاسخ دهی فوری به مشتریان حتی در صورت بروز كوچك ترین مشكلات اطمینان یابید. این تسهیلات شامل ایجاد امكان دسترسی آسان به لیست تماس ها در اینترنت یا ارائه پیشنهاد استفاده از یك سیستم پست صوتی تمام وقت می شوند. وجود یك دپارتمان قدرتمند در زمینه خدمات رسانی به مشتری حتما منجر به رضایت بیشتر او خواهد شد.

یك وبسایت كاربر پسند را راه اندازی كنید

در دنیای امروز، بیشتر مشتریان قبل از خرید یك محصول از فروشگاه، اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق اینترنت به دست می آورند. این بدان معنا است كه در صورت عدم برخورداری از یك وبسایت كاربر پسند، شما بخش عظیمی از یك كسب و كار بالقوه را از دست خواهید داد. به علاوه، یك وبسایت با طراحی مناسب دسترسی به اطلاعات مورد نیاز برای برقراری تماس با شركت و حل مشكلات مشتریان را آسان می كند. به طور كلی، یك وبسایت با طراحی حرفه ای میزان شناخت مشتریان از شركتتان را بالا می برد.
ام پی ای نیوز
يکشنبه 3/3/1394 - 16:12
موفقیت و مدیریت
تجربه فیسک جانسون، مدیر عامل شرکت اس‌.سی جانسون
شرکت کالاهای مصرفی اس‌.‌سی جانسون (SC Johnson) سابقه‌ای طولانی در رسیدگی به مشکلات مرتبط با اثرات مخرب مواد شیمیایی محصولات خود بر محیط‌ زیست و بهداشت دارد.

ما قبل از اینکه قانون مجبورمان کند، تغییراتی در فرمولاسیون محصولات‌مان داده‌ایم؛ حتی اگر این کار به فروش ضربه می‌زد. یکی از برجسته‌ترین مثال‌هایی که در مورد این تصمیم می‌توانم بزنم مربوط به روکش‌های پلاستیکی موسوم به ساران رپ (Saran Wrap) است که نه تنها مدت‌ها در بازار حفاظت از مواد غذایی پیشتاز بود، بلکه یکی از شناخته‌ شده‌ترین برندها در پرتفوی ما نیز محسوب می‌شود.

درستکاری به قیمت صدمه زدن به کسب‌وکار

این برند مثل چند محصول شاخص دیگر مانند پنی سیلین و مایکروفر، به صورت تصادفی کشف شد. در سال 1933 فردی به نام رالف ویلی، از کارمندان آزمایشگاه شرکت داو کمیکال، متوجه ظرف باقیمانده موادی شده بود که در تولید یک حلال ساخته شده از کلر به کار رفته بود. او نتوانست این مواد را از درون ظرف پاک کند و همین موضوع باعث شد محققان داو کمیکال روی آن کار کرده و پس از تبدیل به یک سطح صاف، نام آن را به «ساران» تغییر دادند. در جنگ جهانی دوم، ارتش آمریکا از این محصول در کفی پوتین‌های جنگی استفاده کرد. همچنین تولیدکنندگان خودرو این محصول را در لوازم داخلی ماشین به کار گرفتند. در سال 1953 ساران رپ به عنوان محصولی برای پوشش ظروف غذاهای آماده مورد استفاده قرار گرفت و در سال 1998 اس‌.‌سی جانسون امتیاز آن را از شرکت داو خرید.

رمز موفقیت ساران رپ این بود که اجازه عبور بوی نامطبوع را نمی‌داد. مزیت رقابتی دیگر این محصول پایداری آن در برابر امواج الکترومغناطیس، مانند مایکروفر بود. عامل این دو تمایز منحصر به فرد، ماده پلی‌وینیلیدن کلراید (PVDC) محسوب می‌شد. بدون این ویژگی‌های متمایز، ساران رپ فرقی با محصولات معمولی شرکت‌های دیگر که فاقد PVDC بودند نداشت. هیچ تولیدکننده‌ محصولی با موفقیت ساران رپ، بدون تفکر و زمینه‌چینی فراوان دست به تغییر محصول خود نمی‌زند. چون اگر این کار را انجام دهد، علاوه بر فروش محصول – که در بلند مدت اهمیت بسیار زیادی خواهد یافت - اعتبار تولیدکننده را نیز به خطر خواهد انداخت، اما گاهی اوقات تغییر ندادن، حتی در مورد محصول عامه پسند و پرسودی مثل ساران رپ، به همان اندازه پرریسک است.

به حداقل‌رسانی ریسک


در همان زمانی که مالکیت امتیاز ساران رپ را به دست آورده بودیم، اظهار نگرانی در مورد استفاده از پلی‌وینیلیدن کلراید (PVC) از سوی وزارت غذا و داروی آمریکا، گروه‌های فعال محیط زیست و مصرف‌کنندگان شروع شده بود. استفاده از این ماده در انواع محصولات در هر صنعتی، از جمله ساخت و ساز، الکترونیک، کالاهای مصرفی و بسته‌بندی، اسباب‌بازی، پزشکی، مد و خودروسازی، متداول است. خود ما نیز از این موضوع نگران بودیم، چون وقتی مواد حاوی کلر، مانند PVC و PVDC وارد زباله‌های شهری می‌شوند و سوزانده می‌شوند، گازها و مواد شیمیایی وارد محیط زیست می‌شوند. برخی بسته‌بندی محصولات ما حاوی PVC بود.

خوشبختانه، خیلی زود فرآیندی را پیاده کردیم که کمک می‌کرد استفاده از PVCها را مورد ارزیابی مجدد قرار دهیم. این فرآیند را «لیست سبز» نامیدیم. این کار از سال 2001 شروع شد و یکی از مهم‌ترین تلاش‌های زیست محیطی ما محسوب می‌شد. در فرآیند لیست سبز، که از آن زمان دستخوش به‌روزرسانی‌های متعدد شده، موادی که در محصولات استفاده می‌کنیم به دسته‌های کاربردی مانند حلال‌ها و حشره‌کش‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند. در هر دسته‌بندی، معیارهای مرتبط مانند قابلیت تجزیه بیولوژیکی و درجه مسمومیت آن برای انسان مورد استفاده قرار می‌گیرد تا اثر مواد بر محیط زیست و سلامت انسان رتبه‌بندی شود. مثلا ماده‌ای که شرکت رتبه آن را 1 تعیین کرده «خوب» ارزیابی می‌شود.

رتبه 2 کمی «بهتر» است و رتبه 3 «بهترین» است. میانگین امتیازهایی که به مواد داخل یک محصول داده می‌شود محاسبه شده و یک امتیاز کلی به دست می‌آید. مواد پس از رتبه‌بندی داخل یک پایگاه داده قرار می‌گیرند و تولیدکنندگان در اس.سی جانسون هنگام تولید محصولات جدید یا تغییر فرمول محصولات قبلی می‌توانند به اطلاعات این پایگاه دسترسی داشته باشند.

درستکاری به قیمت صدمه زدن به کسب‌وکار

طبق معیار لیست سبز، PVC رتبه صفر گرفت و ما قول دادیم این ماده را از بسته‌بندی‌های خارجی خود حذف کنیم، اما نگرانی نسبت به PVCهای استفاده شده در روکش‌های محصولات یکی از رقبای اصلی ما، فراتر از بسته‌بندی رفته بود و به داخل محصول کشیده شده بود. اگرچه ساران رپ واقعا PVC نداشت، اما دسته‌بندی روکش‌ها به طور کلی موشکافی شد و فرق بین PVC و PVDC در بحث‌ها مورد توجه قرار نگرفت.

به هر حال خیلی اهمیتی نداشت که نگرانی در مورد PVDC با نگرانی در مورد PVC اشتباه شده بود یا مردم از تولیدکنندگان می‌خواستند استفاده از PVC را به طور خاص (و نه لزوما PVDC) متوقف کنند. اگرچه بیشتر تصمیم‌هایی که می‌گیریم به‌روز هستند و با توجه به اولویت‌هایی که پیش می‌آید تغییر می‌کنند، یک اولویت هیچ گاه برای ما تغییر نمی‌کند: عمل کردن در جهت منافع کامل مشتریانی که اعتماد آنها به شرکت ما دلیل اصلی خرید آنها از شرکت است. در نتیجه، نهایت تلاش‌مان را می‌کنیم که مراقب باشیم. وقتی مساله ایمنی مواد تشکیل دهنده محصول مطرح می‌شود و شرایط مبهم است، ترجیح می‌دهیم ریسک را به حداقل برسانیم.

این اولین باری نبود که با حذف یک ماده شیمیایی کلیدی در فرمولاسیون مواجه می‌شدیم. قبلا هم به دلایل بهداشتی یا مخاطرات زیست محیطی بارها این کار را انجام داده بودیم، به خصوص از زمانی که فرآیند لیست سبز را معرفی کرده بودیم. به عنوان مثال، ما از برخی مواد ضروری موجود در آفت‌کش‌ها، به دلیل امتیاز پایینی که در لیست سبز دارند، استفاده نمی‌کنیم؛ حتی اگر رقبایمان استفاده کنند. ما جایگزینی برای این مواد پیدا کرده‌ایم که عملکردی مشابه دارند. به‌رغم هزینه‌ای که این کار برای ما دارد، بهترین کاری است که می‌توان انجام داد و به عنوان فردی که در شیمی و فیزیک تجربه کسب‌ کرده‌ام، به خاطر این کار شب‌ها با وجدان راحت‌تری می‌خوابم.

 ارزش‌ گذشتگان


وقتی در سال 2000 به‌عنوان رئیس هیات مدیره اس‌.سی جانسون و سپس در سال 2004 به عنوان مدیر عامل این شرکت منصوب شدم، فقط یک عنوان ساده به دست نیاورده بودم، بلکه از خوش‌نامی خانوادگی و میراثی که از سختکوشی نیاکانم در چهار نسل پیش به دست آمده بود، حفاظت می‌کردم. می‌دانستم بخشی از کارم حفاظت از منافع کسب‌وکارمان و نیز ارزش‌هایی بود که جدم، ساموئل کورتیس جانسون، شرکت را در سال 1886 بر اساس آنها تاسیس کرده بود.

اولین تصمیم داوطلبانه ما برای حذف یک ماده شیمیایی اصلی در سال 1975 صورت گرفت؛ زمانی که تحقیقات نشان داد کلروفلوروکربن‌های (CFC) موجود در ریزگردهای هوا به لایه ازن آسیب می‌رسانند. در آن زمان پدرم مدیر عامل شرکت بود و تصمیم گرفت تولید محصولات حاوی این مواد را در شعب شرکت در سراسر دنیا متوقف کند. او این کار را چند سال قبل از اینکه دولت به طور رسمی تولید محصولات حاوی CFC را متوقف کند، انجام داد. اگرچه اتخاذ تصمیمات اینچنینی برای شرکتی مثل ما که به طور خصوصی اداره می‌شود، هیچ گاه آسان نیست، اما اس‌.‌سی جانسون به اثرات مالی این تصمیم‌ها بر ذی‌نفعان اهمیت چندانی نمی‌دهد.
این به آن معنا نیست که آن تصمیم از سوی ذی‌نفعان مورد توجه قرار نگرفت. نه تنها برخی از هم‌قطاران پدرم از این تصمیم ناراضی بودند، بلکه برخی از دیگر مدیران فعال در این صنعت نیز اعتراض کردند. در یکی از جلسات با حضور مدیران شرکت‌های شیمیایی، پدرم در اواسط سخنرانی‌اش بود که مدیر عامل یکی از این شرکت‌های بزرگ با عصبانیت ایستاد و گفت «شما این صنعت را نابود می‌کنید.»

ممنوعیت استفاده از CFC تصمیم درستی بود و پدرم هیچ گاه از این تصمیم پشیمان نشد. زمانی که باید در مورد آینده ساران رپ تصمیم می‌گرفتیم، در برابر تردید دیگران، تحت تاثیر پشتکار پدرم قرار گرفتم. ما نیز سر یک دوراهی قرار گرفته بودیم و باید بین کاری که فکر می‌کردیم درست است و چیزی که می‌دانستیم پایانی بر یکی از برجسته‌ترین برندهای آمریکایی است، یکی را انتخاب می‌کردیم؛ چون تغییر فرمول شیمیایی ساران رپ به تولید محصولی که مثل قبل عملکرد خوبی نداشت، منجر می‌شد. این کار مصرف‌کننده را که ممکن بود اعتماد خود را نسبت به شرکت از دست بدهد، ناامید می‌کرد. بنابراین این تصمیم را به آسانی نگرفته بودیم.

ما می‌توانستیم خیلی راحت PVC را از بسته‌بندی محصولات حذف کنیم و ساران رپ را همان‌گونه رها کنیم. اما در عوض وعده دادیم فروش این نوع پوشش را که حاوی هر نوع کلر، از جمله PVDC باشد، تا سال 2004 متوقف کنیم. به تیم تحقیقات، توسعه و مهندسی یک سال زمان دادیم تا روی تولید ساران رپ بدون PVDC کار کند. یک تیم اختصاصی را به صورت تمام وقت برای این پروژه گماردیم و بودجه قابل توجهی برای آن در نظر گرفتیم.

درستکاری به قیمت صدمه زدن به کسب‌وکار

در ابتدا، این تیم‌ها خوش‌بین بودند که می‌توانند چنین محصولی را بدون PVDC و کاملا مشابه محصول اصلی تولید کنند. اما پس از مدتی واقعیت پدیدار شد. برای حفظ ویژگی‌های منحصر به فرد محصول، یعنی ممانعت از عبور بوی نامطبوع و نیز مقاومت در برابر امواج الکترومغناطیس، به یک فیلتر چندلایه نیاز بود که نه تنها باید ضخامت بیشتری داشت، بلکه برای تولید آن به ماشین‌آلات صنعتی جدیدی نیاز داشتیم که هزینه‌بر بود. با این حال، تیم مذکور به سختی کار می‌کرد. ما هر کاری که می‌توانستیم انجام دادیم تا ویژگی‌های اصلی را حفظ کنیم، اما موفقیت چندانی به دست نیاوردیم.

سپس با همکاری یک شرکت بسته‌بندی در اروپا کورسوی امیدی ظاهر شد و فکر کردیم به راه حلی دست یافته‌ایم. این شرکت روکش پلی اتیلن فاقد کلر تولید کرده بود. امید زیادی داشتیم که این محصول بتواند همان مزایای ساران رپ اصلی را حفظ کند. اما تست‌های اولیه نشان داد روکش جدید چسبندگی کمتری دارد و چندان در حفظ تازگی غذا موثر نیست و به طور کلی کیفیتش پایین‌تر است.

 درآمدزایی یا حسن نیت؟


یک گزینه پیش روی ما بود: جایگزین کردن یک محصول نامرغوب به جای محصول اصلی و ریسک از دست دادن مشتری و سهم بازار، یا ادامه کار با همان فرمولاسیون قبلی و ریسک از دست دادن حسن نیتی که طی سال‌ها در ذهن مشتری و دیگر ذی‌نفعان کسب‌وکارمان ایجاد کرده بودیم. برخی اعضای تیم می‌گفتند باید فرمولاسیون اصلی را نگه داریم و منتظر اتفاقات بعدی باشیم و برخی دیگر مخالفت می‌کردند.

در سال 1927 پدر پدربزرگم جمله‌ای گفته بود که در تمام دوران کاری‌ام یک اصل راهنما برای من بود: «در هر کسب‌وکاری حسن نیت افراد تنها چیزی است که باقی می‌ماند. به جز آن همه‌چیز سراب است.» به عبارت دیگر، اعتماد دیگران مهم‌ترین کیفیتی است که یک شرکت می‌تواند از آن خود کند. همزمان، باید شفاف باشیم و مطمئن شویم که مردم از تلاش‌های ما آگاهی دارند. بنابراین محصول پلی اتیلن با فرمول جدید را جایگزین ساران رپ اصلی کردیم، در حالی که کاملا می‌دانستیم دیگر مزیت رقابتی نسبت به دیگر روکش‌های موجود در بازار ندارد. اما معتقد بودیم هنوز محصول مفیدی تولید کرده‌ایم.

همان‌طور که پیش‌بینی کرده بودیم، سهم بازار ساران رپ کاهش یافت و از 18 درصد در سال 2004 به تنها 11 درصد در حال حاضر رسیده است. دلیل این کاهش تنها از بین رفتن مزیت رقابتی این محصول نبود. به محض اینکه فرمول ساران رپ تغییر کرد و ما دیگر ادعایی نسبت به برتری آن نداشتیم، حمایت‌های بازاریابی آن را نیز کاهش دادیم. البته با توجه به رشد محصولات جدیدی مثل ظرف‌ها و پاکت‌های زیپ‌لاک، کل بازار روکش‌های پلاستیکی دچار رکود شده بود و این موضوع به ما آرامش می‌داد. با توجه به این شرایط و تلاش‌های متهورانه تیمی که برای ساخت ساران رپ جدید تشکیل داده بودیم، هیچ‌گاه از تصمیمی که گرفتم احساس پشیمانی نمی‌کنم. درست مثل گذشته که ماده‌ای را از محصولات‌مان حذف می‌کردیم، به اینکه به‌عنوان یک شرکت چه هویتی داریم، اطمینان بیشتری یافتیم.
روزنامه دنیای اقتصاد
يکشنبه 3/3/1394 - 16:10
تزیینات و دکوراسیون
وقتی قصد پذیرایی از ‌مهمانان خود به شیوه‌ای متفاوت را دارید به چیدن میز پذیرایی هم فكر كنید و دستمال سفره را هم حتما در نظر بگیرید.


زیبایی میز به هنر دست شماست

پیش از شروع كار بدانید

آماده‌سازی پارچه:همیشه پارچه‌های خود را قبل از استفاده بشویید تا هرگونه تغییر سایز یا آهار آن از بین برود و سپس پارچه را اتو كنید. تغییر سایز در پارچه اجازه نمی‌دهد رنگ شما به‌طور كامل در بین الیاف نفوذ كند و پایدار شود. قبل از شروع كار زیر پارچه یك ورقه پلاستیكی قرار دهید تا سطح زیركارتان در اثر عبور رنگ كثیف نشود.

نوع قلم‌موها: بهتر است قلم‌موهایی با موی مصنوعی یا نایلونی با سر پهن یا گرد بسته به نوع تكنیكی كه استفاده می‌كنید را انتخاب كنید.

رنگ‌ها: برای پارچه از رنگ‌های مخصوص پارچه باید استفاده كرد كه با مارك‌های مختلف در بازار موجود است ولی باید توجه كرد كه رنگ‌های silk مربوط به پارچه‌های ساتن، ‌ابریشم و حریر است و رنگ‌های TEXTTILE برای پارچه‌های نخی پیشنهاد می‌شود. در برخی از تكنیك‌ها می‌توانید از رنگ اكریلیك استفاده كنید.

زیبایی میز به هنر دست شماست

مواد لازم برای چاپ استنسیل

  •   رنگ اکریلیک
  •   پارچه نخی
  •   قلم‌مو شماره یک یا دو
  •   طلق برای تهیه شابلون
  •   تامپون ابری
  •   چسب DM5

مراحل كار

1. ابتدا طرح مورد نظر خود را روی یك كاغذ كشیده، طلق را روی آن گذاشته و با كاتر یا قیچی اطراف طرح را بچینید. از شابلون‌های آماده در بازار هم می‌توان برای این منظور استفاده كرد.

زیبایی میز به هنر دست شماست

2. پارچه‌ای را كه از قبل شسته و اتو كرده‌اید پهن کنید. ابتدا چند قطره از چسب DM5 را با رنگ مخلوط کنید تا دوام كار روی پارچه بیشتر شود سپس شابلون را روی كار بچسبانید كه حركت نكند و از طریق تامپون رنگ را روی پارچه بگذارید.

3. در مرحله بعد شابلون را برداشته و صبر کنید تا كار كاملا خشك شود.

زیبایی میز به هنر دست شماست

4.بعد از خشك شدن كار یك دستمال سفید تمیز روی كار گذاشته و با اتو بدون بخار به مدت 15 دقیقه اتو بزنید تا كاملا كار تثبیت شود.

5. برای زیباتر شدن كار حاشیه دستمال‌ها را نواردوزی كنید. از این روش چاپ برای طراحی شال، مانتو و لباس نیز می‌توان استفاده كرد.

زیبایی میز به هنر دست شماست
مجله زندگی ایده آل
يکشنبه 3/3/1394 - 16:8
تزیینات و دکوراسیون
اتاق های بی پنجره، تاریک و دلگیر هستند. اگر خانه شما نیز این گونه است، نگران نباشید. ما ترفندهایی را برای شما آورده ایم تا خانه دلگیرتان را شاد و جذاب کنید.
 
 

نقطه کانونی

ترفندهایی برای خانه های بی پنجره

نقطه کانونی در دکوراسیون یک اتاق دقیقا همان قسمتی است که کانون توجه و جذابیت دکوراسیون را به خود اختصاص می دهد. شما می تواند شومینه، تابلوی نقاشی، قفسه کتاب یا هر چیز دیگری را به عنوان نقطه کانونی در نظر بگیرید. در این صورت توجه میهمان ها در وهله اول به آن جذب می شوند و دیگر متوجه نبود پنجره نمی شوند. با مشخص کردن نقطه کانونی، چیدمان مبل ها نیز برایتان آسان تر خواهد شد.


رنگ

ترفندهایی برای خانه های بی پنجره

تاثیرگذارترین راه برای ایجاد فضایی باز و روشن در خانه، رنگ دیوار، سقف و زمین است. طراحان دکوراسیون نیز معتقدند که استفاده از رنگ های روشن در بزرگ نشان دادن فضا موثر است، در حالی که رنگ های تیره فضا را کوچک تر از آن چیزی که هست، نشان می دهند. منظور از رنگ های روشن تنها سفید نیست بلکه رنگ های گرم خنثی مانند زرد کم رنگ یا زرد- سبز نیز موجب روشنی، بزرگی و گرمی اتاق های بدون پنجره می شوند. از رنگ هایی با تونالیته مشابه و طرح هایی ساده استفاده کنید تا در عین جذابیت، فضا را شلوغ و خفه نشان ندهند. رنگ های روشن تر را برای فضای بالای خانه به کار برید به عنوان مثال سقف را سفید کنید.


نور

ترفندهایی برای خانه های بی پنجره

نور می تواند در بزرگ و روشن تر کردن اتاق های بدون پنجره تاثیرگذار باشد. طبق نظرات کارشناسان 3 نوع  نور وجود دارد که برای فضای خانه نیز مناسب است. نور کلی (ملایم، سراسری) نور کاربردی(روشن، متمرکز) و نور دکوراتیو (قوی، نمایشی). با به کار بردن این 3 نوع نور در مکان های مختلف خانه، علاوه بر زیبایی فضا، فعالیت های مختلف را در مکان های مختلف خانه آسان تر انجام خواهید داد.


انعکاس

ترفندهایی برای خانه های بی پنجره

به کار بردن سطوح شیشه ای و آینه، به خصوص در مکان هایی که نور را منعکس می کند، موجب بزرگ تر و روشن تر شدن فضا می شود.  لوازم تزیینی شیشه ای و فلزی و رنگ های روغنی براق برای کف پوش و دیوارها نیز انتخاب خوبی هستند.


مبلمان

ترفندهایی برای خانه های بی پنجره

انتخاب مبل هایی با طرح های ساده، از شلوغی فضا جلوگیری می کند. به جای کاناپه های بزرگ و جاگیر از مبل های چوبی ساده استفاده کنید.


تزیینات

ترفندهایی برای خانه های بی پنجره

اگر می خواهید فضای خانه تان را بزرگ تر نشان دهید، از تزیینات کمتری استفاده کنید. یک لوستر، مجسمه، تابلو نقاشی، یا معرق کوچک، بدون بهم ریختگی فضای خانه شما را گرم و دوستانه می کند. برای تازه کردن هوای خانه، یک گلدان بزرگ بهتر از چند گلدان کوچک است. 
برترینها
يکشنبه 3/3/1394 - 16:6
پوست و مو
پوست صورت‌تان ‌تروتمیز و مرتب كرده بودید؟ چند روز است که غافل شده‌اید و صورت‌تان پر از جوش شده؟ شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید كه به محض خوردن گرمی‌ها جوش می‌زنند.


طبع بدن شما چیست؟

اول از همه بهتر است بدانید كه چرا جوش می‌زنید. خیلی از مشكلات پوستی ناشی از سبك زندگی شماست كه ممكن است در ایام نوروز تغییرات زیادی كرده باشد. دكتر علیرضا عباسیان، متخصص طب سنتی می‌گوید با اصلاح سبك زندگی و مصرف مواد غذایی مناسب می‌توانیداز آنها جلوگیری كنید.

برای این موضوع باید طبع بدن خود را بشناسید و روش‌های سنتی درمان جوش را یاد بگیرید. به كمك دكتر عباسیان راه‌حل‌های طب سنتی برای درمان جوش را مرور می‌كنیم.

چرا جوش می زنیم؟

در مسافرت ؛ غافل شده اید!

سعی كنید همیشه به همراه غذا سبزی و سالاد مصرف كنید این مواد به دلیل فیبر فراوان و كمك به دستگاه گوارش نقش مهمی در از بین بردن جوش‌ها دارند. شاید در مسافرت از این مواد غذایی غافل شده باشید اما می‌توانید با از سر گرفتن مصرف آنها، دوباره پوست شادابی داشته باشید.

گاهی به صورت روزانه مقداری كاهو یا خیار سبز را به همراه سیب رسیده شیرین با استفاده از دستگاه آبمیوه‌گیری آب گرفته و میل كنید. استفاده از انواع میوه‌ها به ویژه مركبات و میوه‌هایی با طبع سرد مانند آلبالو، توت فرنگی، لیموترش، سیب، هندوانه، گلابی، نارنگی، پرتقال و گریپ فروت هم به‌شدت توصیه می‌شود.

لیموترش تازه روی پوست

مصرف لیموترش چه به صورت خوراكی و چه استفاده روی پوست نه تنها باعث درمان جوش‌های صورت می‌شود بلكه روشن شدن پوست را نیز به دنبال دارد و اثرات درمانی دیگری نیز دارد. هر روز یك عدد لیموترش را از وسط به‌دونیم كرده و به همراه تمام وعده‌های غذایی و با فشردن و آب میل كنید این عمل به هضم غذاو تصفیه خون كمك می‌كند.

برای استفاده از لیمو روی پوست صورت هیچ فشاری به پوست وارد نكنید. لیمو را بر پوست ماساژ دهید و چند دقیقه بعد پوست را شست‌وشو دهید. این عمل باعث از بین رفتن محیط آلوده‌ای كه باكتری‌های سطح پوست برای زندگی استفاده می‌كنند خواهد شد.

این شربت را بنوشید

زرشك سیاه یا زرشك آبگیری با زرشكی كه در انواع غذاها از آن استفاده می‌كنیم كمی متفاوت است. این زرشك كه به رنگ تیره متمایل به سیاه است برخلاف زرشك پلویی، هسته دارد. كافی است مقدار250 تا 500 گرم از این زرشك را پس از پاك كردن و شست‌وشو با 8 تا 12 لیوان آب به مدت 24 ساعت در ظرفی چینی و یا لعابی خیس كرده و آن را صاف كنید.

آب زرشك آماده است و می‌توانید آن را در یخچال نگهداری كنید. هر روز صبح و هر شب یك لیوان از آن را میل كنید. مصرف مداوم آب زرشك باعث رقیق شدن خون می‌شود كه در نهایت تاثیر خود را روی پوست نشان می‌دهد.

خاکشیر درمانی کنید

خاكشیر یكی از دانه‌های گیاهی است كه به علت طبع سرد و خاصیت خوبی كه برای دستگاه گوارش دارد، مصرف آن در طب سنتی توصیه می‌شود. مقدار دو قاشق خاكشیر را به همراه یك لیوان آب خیس كرده و با مقداری آب لیموترش و عسل میل كنید. خنكی خاكشیر برای درمان جوش‌های چربی مفید است.

جوانه گندم بخورید

جوانه گندم را این روزها به راحتی می‌توانید تهیه كنید. این جوانه، به دلیل اینكه سرشار از ویتامین‌های گروه B و همچنین فیبر است، در درمان مشكلات پوستی تاثیر بسیار دارد. توصیه می‌شود كه تا پایان درمان از مصرف روزانه جوانه گندم در غذا و سالاد و از نوع خشك آن به صورت ماسك استفاده كنید. برای درست كردن ماسك، مقداری از پودر جوانه گندم را به همراه مقداری شیركم چرب روی صورت قرار داده و قبل از خشك شدن ماسك پوست را شست وشو دهید.

از این ماسک غافل نشوید

برای استفاده از تاثیر قابل توجه آلوئه ورا می‌توانید اصل این گیاه را روی پوست به کاربگیرید. آلوئه ورا راتازه به تازه و همراه با ساقه بلند از مغازه‌های عطاری تهیه كنید و برای هر بار استفاده قسمت كمی از آن را از پایین ساقه برش داده و شیره‌ای را كه از آن بیرون خواهد آمد با همان ساقه باز شده به آرامی روی جوش‌ها بزنید و بگذارید خوب خشك شود. قبل از استفاده از آلوئه ورا پوست خود را تمیز كنید و برای تاثیر بهتر روزی دو بار، صبح و شب این كار را انجام دهید.

محققان از عوامل بروز جوش صورت می‌گویند:

چرا جوش می‌زنیم؟

مصرف انواع شیرینی به‌ویژه شیرینی‌های‌ تر و خامه‌دار، گردو و انواع مغزها و شكلات صورت را پر از انواع جوش، لكه و اگزما می‌كند. بهترین كار این است كه اگر با خوردن شیرینی دچار مشكلاتی از این قبیل می‌شوید، مصرف این گونه مواد را به حداقل ممكن برسانید. افرادی كه طبع گرم‌تری دارند با خوردن میوه‌هایی مثل موز، خرما، انگور، انجیر، انبه، خربزه، طالبی و تنقلاتی مانند چیپس، پفك، شكلات، كیك، انواع بستنی و شیرموز دچار مشكلاتی مثل جوش می‌شوند. این مواد علاوه بر اینكه انرژی بالایی دارند، قند زیادی هم دارند كه كبد می‌تواند آن را تبدیل به چربی كند كه در ایجاد و تشدید جوش‌ها تاثیرگذار است.

لوازم و مواد آرایشی نامرغوب

مواد آرایشی راكه صورت‌تان به آنها حساس است بشناسید. بعضی از مواد آرایشی چربی زیادی دارند و مناسب پوست‌های حساس نیستند، گاهی استفاده از مواد آرایشی و پاك نكردن اصولی این مواد و اكتفا به پاكسازی پوست با دستمال و حتی با آب بدون استفاده از مواد شوینده مناسب پوست، محیطی را برای رشد باكتری‌ها آماده می‌كنند كه باعث پیشرفت یا ماندگاری بیشتر جوش‌ها می‌شوند.

دستكاری جوش

یكی از بدترین عادت‌ها در افرادی كه جوش می‌زنند، دستكاری كردن جوش‌هاست؛ در طول عید شاید زمان‌هایی را كه در مقابل تلویزیون سپری كرده‌اید ناخودآگاه دست‌تان به سمت جوش‌ها و دستكاری آنها رفته باشد، دستكاری و یا تركاندن جوش‌ها باعث باقی ماندن جای آنها می‌شود و ممكن است جوش را به محیط اطراف پخش كند؛ در صورت امكان كمتر مقابل آینه بروید برای شمارش جوش‌ها.

یبوست‌های طولانی

اگر در تعطیلات به خاطر مسافرت یا حضور در مكان‌های ناآشنا یبوست گریبانتان را گرفته است، بهتر است بدانید كه همین مساله، یكی از عوامل شایع مشكلات پوستی مانند لكه و جوش صورت است كه اگر دچار این مشكل هستید باید در ابتدا با تصحیح مواد غذایی سعی در رفع یبوست داشته باشید، زیرا بسیاری از مواد چرب و مضر باید از طریق روده‌ها و دستگاه گوارش دفع شوند.

چرا جوش می زنیم؟

متخصصان چه می‌گویند؟
 
دكتر عباسیان توصیه می‌كند برای اینكه پوست صاف و شفافی داشته باشیم، باید علاوه بر مصرف داروهای مالیدنی، در مصرف غذاها و نوع سبك زندگی هم دقت كنیم. مصرف آب كافی، خواب مناسب در طول شبانه روز به خصوص از ساعت 9 شب تا دو بامداد، ورزش مرتب و سبك و. . . در رفع جوش صورت نقش دارند.

همین‌طور می‌توانید عرق بید و عرق كاسنی مصرف کنید. این عرق‌ها در طب سنتی طبع سرد دارند و برای افرادی كه طبع گرم دارند مناسب است، مخلوط عرق بید و كاسنی به صورت مساوی و مصرف روزانه تاثیر مثبتی در روند بهبودی جوش‌های ناشی از مصرف مواد گرم و چربی دارد. از انواع گوشت‌ها گوشت ماهی از نظر اصول تغذیه‌ای بهترین نوع است. مصرف مرتب غذاهای دریایی در درمان انواع جوش‌ها تاثیر مثبت دارد به شرطی كه از ادویه‌های تند استفاده نكنید.
مجله سیب سبز
يکشنبه 3/3/1394 - 16:5
اعتیاد و سیگار
پس از 5 روز معتاد می شوید!
مصرف بی رویه و خودسرانه دارو روز به روز در حال افزایش است و بسیاری از افراد بدون درنظر گرفتن عوارض آنها، اقدام به مصرف داروها می کنند. یکی از دلایل مصرف خودسرانه دارو می تواند تهیه آسان دارو باشد.



 هر ورق قرص و کپسول «ترامادول» با قیمت 3 هزار تومان در برخی از عطاری ها به فروش می رسد اگرچه بازرسان سازمان غذا و دارو با بسیاری از متخلفان برخورد کرده اند ولی همچنان فروش این قرص در برخی از عطاری ها ادامه دارد. زمان تجویز یک دارو توسط پزشک موارد زیادی مدنظر گرفته می شود و تجویز دارو متناسب با سن و شرایط بیمار است و وقتی فردی به صورت خودسرانه دارو مصرف کند، روند درمان را دچار مشکل می کند، ضمن اینکه ممکن است آسیب های جبران ناپذیری به بدن وارد شود.

از «ترامادول» واقعا باید بترسید
اول شناخت، بعد مصرف

مصرف بی رویه و خودسرانه داروها سال هاست که بین مردم رواج دارد و برخی از افراد بدون هیچ شناختی از کاربرد دارو، اقدام به مصرف آن می کنند؛ ترامادول هم یکی از همین داروهاست.

«دکتر بهروز مصلحی» پزشک، پژوهشگر و مخترع اولین مطب الکترونیک کشور می گوید: «ترامادول یک داروی مسکن شبه مخدر است که برای تسکین دردهای متوسط تا شدید مانند دندان درد، دردهای پس از عمل جراحی، دردهای ناشی از سرطان، دردهای عضلانی اسکلتی حاد و همراه با داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی برای درمان «استئوآرتریت» یا همان آرتروز مفاصل، به کار می رود.»

سوءاستفاده از دارو


گاهی اوقات برخی از افراد به دلیل عدم آگاهی، از یک دارو به عنوان محصول درمانی استفاده نمی کنند و ترامادول هم در همین گروه قرار می گیرد و با وجود اینکه یک دارو با کاربرد مشخص است، از آن برای موارد دیگری استفاده می کنند.

«دکتر مصلحی» می گوید: «اگرچه بسیاری از مردم، ترامادول را یک داروی غیرمخدر می دانند، اما به دلیل اثرات شبه مخدر شدید و پتانسیل بالایی که برای سوءمصرف دارد، اداره نظارت دارویی ایالات متحده امریکا ترامادول را به عنوان یک داروی شبه مخدر و غیرمجاز شناخته و اخیرا فروش و مصرف آزادانه این دارو را محدود کرده، فروش این دارو در ایران هم بدون نسخه ممنوع است.

ترامادول یک داروی مسکن شبه مخدر و شدیدا اعتیادآور محسوب می شود و مورد سوءمصرف قرار می گیرد و برخی از افراد به آن وابستگی شدیدی پیدا می کنند. برخلاف تصور مردم، ترامادول حالت سرخوشی ایجاد نمی کند و برخی از افراد، ناآگاهانه یا به توصیه افراد ناآگاه، به مصرف ترامادول روی می آورند و با مصرف افراطی به آن اعتیاد شدید پیدا می کنند.

تجویز داروی ترامادول توسط یک پزشک باید کاملا حساب شده باشد و تعداد و روزهای مصرف دارو باید کمتر از 5 روز، درنظر گرفته شود که بیماران به این دارو وابستگی شدید پیدا نکنند. بسیاری از افراد به این دلیل به ترامادول وابسته می شوند که آن را بدون هیچ رویه و حساب و کتابی به مدت طولانی مصرف می کنند. برخی از افراد از این دارو برای ترک اعتیاد استفاده می کنند ولی این دارو وابستگی زیادی ایجاد می کند و نمی توان از آن به عنوان دارویی برای ترک اعتیاد به مواد مخدر استفاده کرد.»

از «ترامادول» واقعا باید بترسید

مرگ در کمین


گاهی برخی از افراد به بیماری هایی مبتلا هستند که خوردن اشتباه یک قرص می تواند زندگی آنها را با خطر مرگ مواجه کند.

«دکتر مصلحی» در این مورد چنین می گوید: «ترامادول برای افرادی که فشار داخل جمجمه آنها بالاست، نباید تجویز شود. همچنین افرادی که دچار حمله آسم، نارسایی کلیه، مشکلات حاد شکم، سابقه تشنج، ضعف در سیستم تنفسی و سابقه ضربه مغزی هستند نباید از این دارو استفاده کنند.

ترامادول عوارض زیادی دارد که می توان به ضعف، سرگیجه، خواب آلودگی، سردرد، عصبی شدن، لرزش غیر قابل کنترل بعضی از اعضای بدن، سفت شدن و گرفتگی عضلات، تغییرات خلقی، سوزش سر دل و سوءهاضمه، تهوع، استفراغ، اسهال و یبوست اشاره کرد. همچنین از دست دادن اشتها، تعریق زیاد، خشکی دهان، تشنج، تب، بثورات جلدی، تاول های پوستی، مشکل در بلع و تنفس، تورم (زبان، پلک ها، صورت، لب ها، دستها، مچ پا، پاها)، خشونت و گرفتگی صدا، هذیان، توهم، بی قراری، تندشدن ضربان قلب، از دست دادن هوشیاری و تعادل بدن، اغما و در نهایت مرگ از دیگر عوارض مصرف ترامادول است.»

نگرانی ها همچنان باقی است


هرچه آگاهی مردم نسبت به عوارض یک دارو بیشتر شود، کمتر آن را به صورت خودسرانه مصرف می کنند. «دکتر اکبر عبداللهی اصل» معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو، می گوید: «قرص تراماول از دسته داروهای محدود و تحت کنترل بوده و یکی از پرعارضه ترین داروهای مخدر به شمار می رود و آمار مصرف این داروی اعتیادآور نگرانی های مسئولان را برانگیخته است.

آمار مصرف این دارو در 2 سال اخیر روندی رو به کاهش داشته طوری که مصرف 60 میلیون عدید یکی، دو سال اخیر به حدود یک هشتم میزان مصرف سال 84 رسیده است. دلیل این مسئله را می توان به تشدید محدودیت های سازمان غذا و دارو در تحویل مواد اولیه به شرکت های تولیدکننده نسبت داد، با این وجود همچنان نگرانی ها به قوت خود باقی است، زیرا براساس آمارها یکی از علل مهم مسمومیت ناشی از مصرف غیرمتعادل و بدون تجویز دارو، مصرف قرص ترامادول است.»

از «ترامادول» واقعا باید بترسید

با نسخه به فروش می رسد


بسیاری از داروخانه ها بدون نسخه پزشک دارو نمی فروشند ولی با این حال باز هم برخی از داروها را مردم بدون نسخه خریدای می کنند. «دکتر عبداللهی اصل» در رابطه با فروش ترامادول چنین می گوید: «براساس قانون جمهوری اسلامی ایران توزیع این دارو به صورت غیرمجاز جرم محسوب می شود و لازم است دستگاه های ذی ربط نسبت به این مقوله توجه کافی داشته باشند. این دارو باید از طریق شبکه های قانونی کشور و از طریق داروخانه ها همراه با نسخه پزشک توزیع شود. مصرف خودسرانه این دارو بدون نظارت درمانی و به صورت بیش از اندازه، ممکن است مرگ بار باشد.

پزشک ها باید از تجویز غیرضروری قرص ترامادول بپرهیزند و بیمار را نیز از وجود ترکیبات مخدر در داروی تجویزشده مطلع کنند. همچنین باید تا جای ممکن داروهای غیرمخدر را برای بیمار تجویز کنند. قرص ترامادول، داروی مسکنی است که تنها با نسخه پزشک آن هم در شرایط ضروری تجویز می شود. سازمان غذا و دارو داروخانه ها را موظف کرده است که بدون نسخه پزشک حق فروش ترامادول را نداشته باشند و این دستورالعمل باید اجرا شود. اگر این دارو در داروخانه ها عرضه نشود، ممکن است مصرف کنندگان و متقاضیان، ترامادول را به صورت قاچاق تهیه کنند. برخی از افراد سوجو اقدام به قاچاق این دارو و توزیع آن در مراکز غیرمجاز می کنند که این قرص ها با میزان ترکیبات مخدر غیرمجاز، آسیب های جدی به سلامت مصرف کننده می زنند.

مصرف بی رویه ترامادول به خاطر عرضه بدون نسخه دارو توسط داروخانه ها نیست، زیرا بیش از یک سال است ترامادول به صورت محدود عرضه می شود. باید آگاهی نسبت به مصرف خودسرانه این دارو، جایگزین حذف عرضه ترامادول توسط داروخانه ها شود. حذف ترامادول از فارماکوپه (فهرست) دارویی ایران یا داروخانه ها مشکل افزایش مصرف این دارو را حل نمی کند. سازمان غذا و دارو، سازماندهی و نظارت بر عطاری ها به منظور جلوگیری از فروش داروی قاچاق را در برنامه خود دارد.»

به شدت برخورد می شود


سازمان غذا ودارو موظف است در صورت مشاهده فروش بدون نسخه دارو در داروخانه ها با متخلفان برخورد و همچنین از فروش غیرمجاز دارو در مراکز غیرمجاز جلوگیری کند. «دکتر عبداللهی اصل» می گوید: «فروش برخی از داروهای مورد نیاز مردم، مثل ترامادول را نمی توان از داروخانه ها حذف کرد. فروش این نوع داروها تحت کنترل هستند و دسترسی به آنها آسان نیست و اگر داروخانه ای نسبت به فروش این داروها تخلف کند، باید با آن برخورد کرد.

داروی ترامادول در داروخانه ها باید فقط با ارائه نسخه پزشک به فروش برسد. دارویی مثل ترامادول در اماکن و مراکزی مثل عطاری ها به فروش می رسد و این داروها قاچاق هستند. در مورد عطاری ها هم برنامه نظارت جدی تر را درنظر گرفته ایم. تخلفاتی نظیر خروج داروی مخدر یا روان گردان تولیدشده از مسیر مجاز و ورود آن به بازار غیرقانونی یا سایر جرائم مورد برخورد قانونی قرار می گیرد.

برخوردهایی که با متخلفان صورت می گیرد به شکل های مختلفی است؛ اخطار کتبی با درج موضوع در پرونده شرکت، اعلام توقف و توزیع محصول تا رفع کامل نواقص موجود، توقیف موقت مجوز تولید و فروش محصول، طرح موضوع در کمیسیون قانونی به منظور لغو پروانه ساخت محصول، بررسی مجدد صلاحیت مسئول فنی در کمیسیون و نهایتا لغو مجوز از اقداماتی است که برای متخلفان تولیدکننده دارو درنظر گرفته می شود. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خیلی راحت می تواند با مطب داروخانه و بیمارستان متخلف برخورد کند. نظارت سازمان غذا و دارو بر داروخانه ها و فروشگاه هایی مثل عطاری ها، چندان قوی نیست و باید تقویت شود.»

از «ترامادول» واقعا باید بترسید

دارو به شرط برچسب


اینکه ترامادول دقیقا به چه شکل در بدن روی تسکین درد تاثیر می گذارد هنوز به درستی مشخص نیست. ترامادول یک ضددرد سیستم مرکزی اعصاب به شمار می رود و به راحتی از راه خوراکی جذب شده و توسط کبد تجزیه می شود و از راه ادرار دفع می شود. ترامادول دارویی است که مسمومیت شدید ایجاد می کند و باید از دسترس کودکان دور باشد. این دارو می تواند زندگی افراد را به خطر بیندازد و باید از مصرف خودسرانه آن تحت هر شرایطی پرهیز کرد.

خرید این قرص از مراکزی به غیر از داروخانه ها عواقب جبران ناپذیری را می تواند به همراه داشته باشد. داروهای قاچاق بدون هیچ نظارتی وارد کشور می شوند و بیشتر شرکت های تولیدکننده این داروهای وارداتی، مورد تایید سازمان غذا و دارو نیستند و ترکیبات به کار رفته در بسیاری از این نوع داروها استاندارد نیست. زمان خرید دارو، لوازم آرایشی و بهداشتی وارداتی، باید حتما به برچسب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا سازمان غذا و دارو توجه کرد و با استفاده از کد پیگیری درج شده روی کالا از مجازبودن کالا اطمینان حاصل کرد.

مقدار مصرف مجاز ترامادول برای افراد بزرگ سال 50 تا 100 میلی گرم هر 6 ساعت یک بار به صورت خوراکی است. حداکثر مقدار مجاز ترامادول 400 میلی گرم در روز است و بیشتر از این مقدار نباید از آن استفاده کرد. ترامادول مثل هر داروی دیگری در شکل های مختلفی به فروش می رسد. قرص 50 میلی گرمی و قرص 100 میلی گرمی از انواع این داروست. ترامادول به صورت کپسول های 50 و 100 میلی گرمی هم تولید می شود ولی قرص ترامادول به نسبت کپسول و آمپول بیشتر مصرف می شود. ترامادول با نام های تجاری کان زیپ (Conzip)، رای زالت (Ryzolt)، اولت رام (Ultram) و ریبیکس (raybix) به فروش می رسد.
يکشنبه 3/3/1394 - 16:3
اطلاعات دارویی و پزشکی

نکته مهم از زبان متخصصان زنان و زایمان

 عجیب است که زنان شرم دارند در مورد مشکلات جنسی خود با پزشک و متخصص زنان و زایمان صحبت کنند. حال که شما سخن نمی گویید، در این متن متخصصان نکاتی را با شما در میان می گذارند.

نسبت به خطر ابتلا به عفونت های قارچی آگاهی یابید

دکتر میشل کرتیس می گوید همه خانم ها باید در مورد عواملی که ابتلا به عفونت های قارچی را تشدید می کنند، آگاهی یابند.

آنتی بیوتیک‌ها: اگر آنتی بیوتیک مصرف می کنید، ممکن است توازن باکتریایی بدنتان به هم بریزد. و همین مسئله خطر ابتلا به عفونت های قارچی را تشدید می کند.

5 نکته مهم از زبان متخصصان زنان و زایمان

تغییرات هورمونی: اگر در موقعیت تغییرات هورمونی قرار دارید، مانند بارداری یا دقیقا بعد از اتمام دوره پریود، احتمال ابتلا به عفونت های قارچی در شما بالا می رود.

لباس های مرطوب: آیا تصور می کنید اگر بعد از ورزش در حالی لباستان خیس عرق است آن را تعویض نکنید مشکلی پیش نمی آید؟ پزشکان می گویند پوشیدن لباس های ورزشی چسبان و عرق کرده یا مایوی شنای خیس برای مدت طولانی، احتمال ابتلا به عفونت های قارچی را افزایش می دهد.

بیماری هرپس شایع تر از آن است که تصور می کنید

30 تا 40 درصد از افراد معمولا به هرپس مبتلا هستند و شاید حتی نسبت به آن اطلاعی نداشته باشند. پس نیازی نیست که از ابتلا به آن شرمگین باشید.

هرپس یا تبخال می تواند در دهان یا در دستگاه های تناسلی ایجاد شود. هرپس نوع 1 در دهان و نوع 2 آن در ناحیه تناسلی ایجاد می شود. اما در صورت رابطه جنسی دهانی ممکن است این ویروس به هر دو منطقه سرایت کند.

خبر خوب آن است که در حال حاضر داروهای بسیارخوبی برای درمان و پیشگیری از هر دو نوع تبخال و ویروس هرپس وجود دارد که می تواند به راحتی تبخال را برطرف کرده و از انتشار آن جلوگیری کند.

 آ یو دی در پیشگیری از بارداری "بسیار موثر” است

آ یو دی یک جسم T مانند پلاستیکی است که در محیط رحم گذاشته می شود و می تواند از سه تا ده سال از بارداری پیشگیری کند. دو نوع آ یو دی وجود دارد. یک نوع دارای ترکیبات هورمونی بوده و نوع دیگر این ترکیبات را ندارد. اما هر دو آنها می توانند بسیار موثر باشند.

اندام زنانه خود را دوست بدارید

احساس شما نسبت به اندامتان از اهمیت بالایی برخوردار است. نه تنها به دلیل حس خوبی که در شما ایجاد می کند، بلکه درحفظ سلامت عمومی شما نیز بسیار موثر است. تحقیقات نشان داده است اینگونه بانوان از روابط جنسی خود نیز لذت بیشتری می برند.

کاندوم نمی تواند از ویروس پاپیلوم انسانی جلوگیری کند

به گفته متخصصان این ویروس چیزی شبیه به ویروس سرماخوردگی است که تنها تفاوتش آن است که از راه مقاربت جنسی انتقال می یابد. البته به این معنی نیست که این ویروس تنها از راه رابطه جنسی و دخول انتقال می یابد بلکه در مواردی که دخولی نیز صورت نمی گیرد و حتی فرد از کاندوم استفاده می کند نیز ممکن است ویروس HPV از طریق یک تماس سطحی نیز انتقال یابد.
سایت نیکو
يکشنبه 3/3/1394 - 16:2
بیماری ها
مهم ترین علل اختلال تعادل
سرگیجه ناراحتی نسبتا رایجی بین مردم است و همه انسان ها ممکن است چند بار در طول زندگی آن را تجربه کنند. اغلب بیماران هم بدون مراجعه به پزشک و با استراحت یا خوردن آب و مقداری خوراکی بهبود می یابند.

سرگیجه باعث اختلال تعادل در ایستادن می شود به طوری که فرد بی اختیار به این سو و آن سو می رود و گاهی هم در اثر زمین خوردن یا برخورد به جسمی سخت دچار آسیب جدی و حتی شکستگی استخوان می شود. چند عضو در بدن حفظ تعادل هنگام راه رفتن را تنظیم می کنند و در مراجعه بیمار با این شکایت باید تمام موارد مربوط به حفظ تعادل بررسی شود.

ریشه های سرگیجه

اختلال تعادل کاذب

علت اختلال تعادل کاذب معمولا اختلال های قلبی- عروقی است و منشاء عصبی ندارد. بیماران دچار اختلال تعادل کاذب معمولا به دنبال تغییر وضعیت از نشسته به ایستاده دچار افت فشار خون می شوند. افت فشار خون هم باعث سرگیجه و سیاهی رفتن چشم ها و زمین خوردن بیمار می شود.

اختلال های تعادلی کاذب که به دنبال مشکلات قلبی- عروقی ایجاد می شوند، با معاینه و گرفتن فشار خودن بیمار در حالت نشسته و خوابیده قابل تشخیص است. این افراد ممکن است کم خون باشند، مایعات بدنشان کم شده باشد یا مشکل قلبی- عروقی داشته باشند که هریک درمان خاص خود را دارد.

اختلال تعادل واقعی

اختلال تعادل در راه رفتن وقتی رخ می دهد که قدرت کشش عضلانی کافی نیست و فرد نمی تواند تعادل خود را هنگام راه رفتن حفظ کند. این اختلال منشاء عصبی دارد. اختلال در تعادل ممکن است همراه با سرگیجه و حرکات پرشی در چشم ها باشد. این افراد معمولا از نظر ظاهری کاملا هوشیار هستند ولی شایع ترین علامتشان این است که در یک راستا قدم بر نمی دارند و به طرفین (چپ و راست) منحرف می شوند. اختلال تعادل در راه رفتن ممکن است با اختلال های حرکتی دست همراه شود به طوری که دست ها هم قدرت خود را از دست دهند یا لرزش پیدا کند.

ریشه های سرگیجه

منشا اختلال تعادل واقعی چیست؟

علل اختلال تعادل واقعی بسیار متنوع است. ممکن است منشاء این اختلال تعادل در مغز، نخاع، راه های ارتباطی نخاع به مخچه، قشر پیشانی مغز یا گوش داخلی باشد:

•    منشا محیطی: شایع ترین سرگیجه و نداشتن تعادل در راه رفتن خوش خیم، به دنبال ضربه به سر ایجاد می شود. سرگیجه های ناشی از ضربه ممکن است بلافاصله یا چند روز بعد از حادثه ایجاد شود. گاهی هم التهاب در بخش حلزونی گوش وجود دارد که در آن عصب گوش درگیر است.

•    منشاء مخچه ای:
ضایعات مغزی که در مخچه یا مسیر مخچه به نخاع وجود دارد، اختلال تعادل ایجاد می کنند. در این مواقع احتمال التهاب در مخچه، تحلیل مخچه، تومور و خونریزی در مخچه مطرح می شود. البته ممکن است کمبود بعضی از ویتامین ها نیز اختلالی در مسیر مخچه به نخاع ایجاد کند که باعث سرگیجه و نداشتن تعادل هنگام راه رفتن شود.

•    منشاء نخاعی:
نوع دیگری از نداشتن تعادل در راه رفتن در اثر اختلال های نخاعی به وجود می آید. بیماری های ژنتیکی در نخاع، آسیب های نخاعی، فقر ویتامین B12 (باعث تحلیل رفتن بخش هایی از نخاع می شود که مسئول حفظ تعادل هستند. این افراد وقتی با چشم باز راه می روند، مشکلی ندارند ولی وقتی چشم ها را می بندند، به راحتی زمین می خورند) باعث اختلال در حفظ تعادل فرد می شود.

•    منشاء در قشر پیشانی مغز: ضایعات دوطرفه در قشر پیشانی مغز هم می توانند اختلال در راه رفتن ایجاد کنند. این حالت را بیشتر در کهنسالانی که دچار سکته مغزی و متعاقب آن خونریزی در قشر پیشانی مغز شده اند، مشاهده می کنیم.

گاهی با وجود بررسی های فراوان علتی برای سرگیجه و نداشتن تعادل پیدا نمی کنیم. در این مواقع یافتن علت، باید با تحت نظر گرفتن بیمار باشد. درمان این بیماران مشکل تر و معمولا با توجه به علائم بیماری است.
يکشنبه 3/3/1394 - 15:59
بیماری ها
از قدیم گفته شده که چشم، دریچه روح و دهان، دریچه سلامت است. به همین ترتیب است که در بسیاری موارد اولین علامت های یک بیماری در دهان دیده می شود.



این بیماری جدید که در آن سیستم ایمنی فرد به تدریج از بین می رفت، در ابتدا اسامی دیگری داشت اما در نهایت نام ایدز (نشانگان نقض سیستم ایمنی اکتسابی) را به خود گرفت. به مرور مشخص شد که این بیماری فقط مختص مردان هم جنس گرا نیست و همه افراد با هر گروه سنی ممکن است به آن مبتلا شوند، چنان که بعد از مدت کوتاهی با شدت در سراسر جهان گسترش یافت.

از آن زمان حدود دو سال طول کشید تا علت اصلی این بیماری مشخص شود. در سال 1983 دانشمندان انستیتو پاستور پاریس توانستند ویروسی را که عامل این بیماری بود، پیدا کنند و این ویروس اچ آی وی نام گرفت. با همه این ها مردم از این بیماری جدید اطلاع چندانی نداشتند تا در سال 1985، راک هادسن- هنرپیشه معروف آمریکایی- به علت این بیماری از دنیا رفت و بعد از آن، ایدز در جهان شناخته شد.

دندان ها از ایدز خبر می دهند

پنجره سلامت


از قدیم گفته شده که چشم، دریچه روح و دهان، دریچه سلامت است. به همین ترتیب است که در بسیاری موارد اولین علامت های یک بیماری در دهان دیده می شود. در شرایط عادی، باکتری های زیادی در محیط دهان وجود دارند اما فرد می تواند با بهداشت این باکتری ها را تحت کنترل در آورد اما در موارد بیماری، سیستم دفاعی فرد ضعیف شده و انواع باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و انگل ها می توانند فرصت ابراز وجود پیدا کنند. در بیماری ایدز نیز همین شرایط ایجاد می شود. در این بیماری، ویروس اچ آی وی وارد بدن می شود و در ابتدا به گلبول های سفید حمله می کند. این سلول ها سد اول مبارزه با بیماری ها هستند و هنگامی که آسیب می بینند، فرد نمی تواند در مقابل عفونت های مختلف از خود دفاع کند.

برخورد اول

آلوده شدن فرد به وسیله ویروس اچ آی وی اغلب به وسیله سوزن های آلوده، دریافت خون آلوده، انتقال از طریق مادر به جنین، تماس های جنسی و تماس مستقیم با خون یا مخاط ایجاد می شود. در روزهای اولی که فرد به ویروس آلوده شده است، اغلب علامت مشخصی وجود ندارد اما در حدود سه تا شش هفته بعد در بعضی موارد علامت های شبیه آنفلوآنزا به تدریج ظاهر می شوند مانند تب، سردرد، خستگی، اسهال و سرفه های خشک. پس از آن، به تدریج سایر علایم در بیمار نمایان می شود همانند عرق شبانه، کاهش حافظه، افسردگی، کاهش سریع وزن، لکه های قرمز داخل دهان، بینی یا پلک چشم، برفک دهانی، تورم غدد لنفاوی گردن و زیربغل.

این علایم چندان واضح نیستند و پس از مدتی از بین می روند و فرد ممکن است تا چند سال علامت دیگری را نشان ندهد. همین امر هم خطرناک است چون فرد نمی داند که مبتلا شده است و احتمال دارد که سایر افراد را بیمار کند. پس از طی این مدت، سیستم ایمنی فرد به تدریج ضعیف شده و انواع عفونت های فرصت طلب موجب بروز مشکلات متعدد در فرد بیمار می شوند.

دندان ها از ایدز خبر می دهند

علایم دهانی


شاید مشکلات دهانی در بیماران ایدزی جزو مهم ترین مشکلات آن ها نباشد اما حقیقت این است که این مشکلات می توانند چنان آزادهنده باشند که حتی مانع خورد و خوراک فرد شوند. خوشبختانه بسیاری از این مشکلات قابل درمان هستند.

از طرفی می توان گفت که دهان اولین منطقه ای است که علایم بیماری را نشان می دهد. به همین دلیل اطلاع از این علایم اهمیت زیادی دارد.

برفک

همه ما صبح که بیدار می شویم، طعم بد دهان و لایه سفیدرنگی را روی دندان هایمان می بینیم که ناخوشایند است، اما با مسواک زدن این علایم برطرف می شوند. در بیمار اچ آی وی مثبت، این مشکلات با مسواک زدن برطرف نمی شوند. آن ها دچار شایع ترین عفونت فرصت طلب یعنی برفک شده اند. علت این بیماری،  قارچی است که به طور طبیعی در بدن ما وجود دارد اما سیستم ایمنی در حالت طبیعی مانع رشد آن می شود.

در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، این قارچ رشد سریعی یافته و لکه های سفیدرنگی را روی زبان، داخل گونه، ته گلو و زیر زبان به وجود می آورند. برفک دهان شرایط چندان خطرناکی نیست اما برفک هایی که در گلو به وجود می آیند، خطرناک اند و همچنین سبب درد شده و غذاخوردن را دشوار می کنند. این مشکل را با مصرف داروهای ضدقارچ می توان تا حد زیادی برطرف کرد. بهداشت خوب دهان همراه با نکشیدن سیگار و ننوشیدن الکل هم می تواند تا حدی احتمال بروز آن را در بیماران کم کند.

زخم های دهانی

یکی از این زخم ها، زخم های آفتی هستند که اشکال گرد یا بیضی داشته و به رنگ سفید یا زرد با هاله ای قرمزرنگ در اطراف آن دیده می شوند. آفت های بزرگ بسیار دردناک بوده و به طور تکرارشونده ای در دهان فرد، به خصوص داخل گونه و روی زبان و لب بروز می کنند. زخم های دیگری که در دهان ایجاد می شوند، زخم های تبخال (هرپس) هستند که بر اثر فعالیت یک نوع ویروس به وجود می آیند. تبخال ها اغلب در اطراف لب ظاهر می شوند و می توانند دردناک باشند. این زخم ها هم می توانند مشکلاتی را برای غذاخوردن فرد به وجود بیاورند.

دندان ها از ایدز خبر می دهند

لکوپلاکیای مویی


این حالت به صورت مناطق سفیدرنگ لکه مانندی در سطح خارجی زبان، طرفین زبان، داخل گونه یا لب پایین بروز می کند و برخلاف برفک قابل پاک شدن نیست. عامل به وجود آورنده آن ویروس است و با داروهای ضدویروس می توان آن را تا حدی درمان کرد.

دهان خشک

این شرایط اغلب بر اثر مصرف داروهای ضدایدز به وجود می آید و سبب افزایش پوسیدگی های دندانی شده و مشکلاتی را برای جویدن، خوردن، قورت دادن و حتی صحبت کردن فرد به وجود می آورد.

بیماری های لثه

طبیعی است که هر شرایطی که دفاع و ایمنی بدن را پایین بیاورد، روی لثه هم اثر خواهدگذاشت. در بیماران اچ.آی.وی مثبت در اغلب مورد مشکلات لثه به چشم می خورد. این مشکلات گاهی به شکل التهاب خفیف لثه و گاهی به صورت شدیدتر بروز می کند که سبب خون ریزی هایی از لثه می شود.

بیماری لثه گاهی به حدی است که موجب تخریب استخوان اطراف دندان شده و به لق شدن دندان منجر می شود اما در کل باید بگوییم که این علامت ها مختص بیماری ایدز نیستند و دیدن این علایم نشان دهنده این نیست که فرد مبتلا به ایدز شده است! در بسیاری از بیماری ها چنین علامت هایی دیده می شوند. در نهایت، تنها با انجام آزمایش خون می توان درباره این بیماری اطمینان پیدا کرد.
مجله دنیای سلامت
يکشنبه 3/3/1394 - 15:57
نوشیدنی و دسرها
ابتدا شكر، زرده‌های تخم‌مرغ و وانیل را داخل قابلمه‌ای لعابی یا استیل ریخته با همزن دستی آنها را مخلوط می‌كنیم.



كرم وانیل

مواد لازم:


  •    زرده تخم‌مرغ: 7 عدد
  •     شیر: 400 میلی‌لیتر
  •     خامه صبحانه: 400 گرم
  •     شكر: 250 گرم
  •     پودر ژلاتین: 4 قاشق سوپ‌خوری
  •     آب سرد: یك دوم لیوان
  •     وانیل: یك دوم قاشق چای‌خوری


روش تهیه:  

1.  این دستور بسیار ساده‌ای است كه طبق درخواست دوستان عزیز دوباره در این مطلب برای‌تان شرح داده‌ایم. ابتدا شكر، زرده‌های تخم‌مرغ و وانیل را داخل قابلمه‌ای لعابی یا استیل ریخته با همزن دستی آنها را مخلوط می‌كنیم، سپس شیر را آرام آرام ریخته و بهم می‌زنیم و مواد را روی حرارت می‌گذاریم. ظرف را روی حرارت ملایم گذاشته و مدام بهم می‌زنیم تا كرم به جوش آید.

2. وقتی به نقطه جوش رسید، فورا از روی حرارت برمی‌داریم و كنار می‌گذاریم تا سرد شود. خامه را داخل كاسه‌ای گود می‌ریزیم و كرم را آرام آرام به خامه اضافه كرده و با همزن دستی به هم می‌زنیم تا مواد صاف و یكدست شوند. پودر ژلاتین را روی آب سرد پاشیده ذوب می‌كنیم و داخل كرم می‌ریزیم.

3. همیشه به این نكته دقت می‌كنیم كه كرم و ژلاتین هیچ‌كدام داغ نباشند. بهترین زمان اضافه كردن موقعی است كه ژلاتین و كرم هر دو حرارت خود را از دست داده باشند. كرم را از صافی گذرانده و داخل قالب مورد نظر می‌ریزیم و به مدت 6 ساعت داخل یخچال می‌گذاریم تا خودش را بگیرد.

مجله زندگی ایده آل

يکشنبه 3/3/1394 - 15:54
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته