• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 244
تعداد نظرات : 27
زمان آخرین مطلب : 3993روز قبل
آموزش و تحقيقات

بی تحرکی و فقدان فعالیت بدنی با سرطان روده و سینه مرتبط است

 

پژوهشگران علوم پزشکی در کشور کانادا می گویند نتایج تحقیقات آنان نشان داده است که حدود ۴۹ هزار مورد جدید تشخیص سرطان سینه و ۴۳ هزار مورد تشخیص سرطان روده در هر سال در آمریکا با افزایش میزان بی تحرکی و فقدان فعالیت بدنی در بین مردم مرتبط است.
 به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  کریستین فریدن ریچ متخصص ارشد همه گیرشناسی در مرکز خدمات سلامت – سرطان آلبرتا در کانادا می گوید: نتایج آزمایشات اخیر در مطالعه « فعالیت بدنی و پیشگیری از سرطان سینه»، نقش پروتئین «C reactive» را نشان می دهد که یک نشانگر التهابی است و با بروز سرطان مرتبط است.
این آزمایشات معلوم کرد که فعالیت روزانه خفیف تا تشدید، سطح پروتئین «C reactive» را در بین زنان یائسه به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می دهد هرچند پزشکان هنوز نمی دانند که این التهاب چگونه خطر سرطان را تشدید می کند اما به خوبی آشکار است که پروسه التهاب در بدن، منجر به تولید ماده ای موسوم به «سیتوکین» می شود.
سیتوکین ها مواد شیمیایی حاصل از واکنش سیستم ایمنی بدن هستند که تکثیر سلولها را موجب شده و مانع از مرگ سلولی می شوند. این فرآیند در نهایت خطر سرطان را افزایش می دهد به این ترتیب معلوم شد که ۳۰ درصد افزایش تحرک و فعالیت بدنی، خطر ابتلا به سرطان های سینه و روده را تا ۲۵ درصد کاهش می دهد.
این یافته ها در کنفرانس سالانه انستیتو مطالعات سرطان آمریکا در واشنگتن ارائه شده و همچنین شرح آن در مجله «مطالعات پیشگیری از سرطان» به چاپ رسیده است.
جمعه 25/9/1390 - 18:2
لطیفه و پیامک

امشب جایی نری میخوام بشمرمت
جوجو یلدات مبارک

محفل آریاییتان طلایی ، دلهایتان دریایی ، شادیهایتان یلدایی ، پیشاپیش مبارک باد این شب اهورایی
روی گل شما به سرخی انار

شب یلدا شب بزم و سرور است / شبی طولانی و غمها بدور است
شباهنگام تا وقت سحرگاه / بساط خنده و شادی چه جور است
یلدا مبارک

شب یلدا همیشه جاودانی است / زمستان را بهارزندگانی است
شب یلدا شب فر و کیان است / نشان از سنت ایرانیان است
یلدا مبارک

یلداست بگذاریم هر چه تاریکی هست هرچه سرما و خستگی هست تا سحر از وجودمان رخت بربندد امشب بیداری را پاس داریم تا فردایی روشن راهی دراز باقیست
شب یلدا مبارک!

شب یلدا شد و میلاد خوش ایزد مهر / زایش نور از این ظلمت تاریک سپهر
شب یلدا شد و بر سفره دل باده عشق / رخ معشوقه و مدهوشی دلداه عشق
شب یلدایتان پرستاره و پر خاطره باد

باور به نور و روشنایی است ،
که شام تیره ،از دل شب یلدا
جشن مهر و روشنایی به ما هدیه میدهد
یلدایتان مبارک

جمعه 25/9/1390 - 17:59
لطیفه و پیامک

 مردم شهری که همه در آن می لنگند

به کسی که راست راه می رود می خندند ...

چهارشنبه 23/9/1390 - 0:8
سخنان ماندگار
خدایا مرا به خاطر گناهانی که در طول روز با هزاران قدرت عقل توجیهشان میکنم ببخش 
چهارشنبه 23/9/1390 - 0:6
خواص خوراکی ها

متخصصان دانشگاه علوم پزشکی ایران در یک مطالعه جدید اعلام کردند که مصرف مداوم ماست غنی شده با ویتامین D، سطح کلسترول را بهبود می بخشد و برای قلب مفید است.

 

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، مجله تخصصی BMC چاپ انگلیس با انتشار این مطالعه به نقل از دکتر «سکینه شب بیدار» در این باره آورده است: عدم مصرف ویتامین D به میزان کافی روی جداره داخلی عروق خونی تاثیر نامطلوب می گذارد و در نهایت منجر به تصلب شرائین و بروز بیماریهای قلبی و عروقی می شوند.

به گزارش یونایتدپرس، نتایج این بررسی ها نشان داد افرادی که از ماست غنی شده با ویتامین D در این آزمایشات استفاده کردند میزان کلسترول بد خونشان کاهش و میزان کلسترول خوب در خون آنها افزایش یافت

چهارشنبه 9/9/1390 - 13:47
دانستنی های علمی

ادوارد مک آلی، استاد بهداشت عمومی، حرکات شناسی بدن و مدیر موسسه بکمن می گوید نتایج تحقیقات او و همکارانش نشان می دهد که پیاده روی ۴۰ دقیقه‌ای سه بار در هفته می‌تواند فرایند پیری مغز را برای افراد خانه نشین به تاخیر بیندازد .

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  ،  این پژوهشگر آمریکایی  در بررسی‌های خود نشان داد که انجام حرکات فیزیکی ملایم مانند پیاده روی ۴۰ دقیقه سه بار در هفته برای شادابی مغز بسیار مناسب است و می‌تواند اتصالات مغزی و کارایی شناختی را بهبود بخشیده و با پیری بافت مغزی مبارزه کند.

 این محقق با بررسی ۶۵ فرد بین ۵۹ تا ۸۰ سال به این نتایج دست یافت تمام این شرکت کنندگان خانه نشین بودند و در طول شش ماه قبل از تحقیق تنها دو بار در هفته به مدت ۳۰ دقیقه فعالیت فیزیکی داشتند.

پس از تصویربرداری از مغز این افراد و انجام آزمایشات شناختی آنها مشخص شد که برخی از اتصال مدارات مغزی این افراد از هم گسسته شده است. اما افراد سالمندتری که تمرینات فیزیکی بهتری داشتند فعالیت مغزی آنها در شرایط بهتری بود. این افراد همچنین می‌توانستند بهتر برنامه ریزی کنند و چندین کار را با هم انجام دهند.

در ادامه این تحقیقات، به مدت یکسال برای تمام این افراد یک سری تمرینات پیاده روی و ورزش‌های کششی تجویز شد و در پایان سال آزمایشات شناختی بر روی این داوطلبان و تصویربرداری از مغز آنها انجام شد.

نتایج این تحقیقات نشان داد که اتصالات مغزی در سالمندانی که پیاده روی می‌کردند تاحد قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت درحالی‌که این افزایش در افرادی که حرکات کششی انجام می‌دادند مشاهده نشد.

به همین دلیل این پژوهشگر توصیه کرد که سالمندان با انجام پیاده روی‌های روزانه و تمرینات فیزیکی ملایم می‌توانند به حفظ شادابی مغز خود کمک کنند.

 تعدادی از پژوهشگران می گویند انجام فعالیت و ورزش در افراد سالمند حتی از ورزش در دوره جوانی مهمتر است اما مقدار و نوع ورزش برای سالمندان با افراد جوان تفاوت دارد.

یکی از بهترین، موثرترین و ارزان‌ترین و قطعا ساده‌ترین فعالیت جسمی که به تناسب ‌اندام منجر می‌شود، پیاده‌روی است.به اعتقاد پژوهشگران، پیاده‌روی ورزشی مناسب برای همه سنین به شمار می‌آید. در سالمندان این ورزش اهمیت دو چندانی دارد از سوی دیگر دویدن برای سالمندان خطرناک است بخصوص اگر مبتلا به بیماری قلبی باشند.

ورزش‌های سخت و تند، باعث لخته شدن خون در داخل رگ‌های خونی و در نتیجه توقف گردش خون در ماهیچه‌های قلب و درد شدید در قلب می‌شود.

برعکس هنگام راه رفتن، عضلات همانند تلمبه کار می‌کنند و خون به راحتی در قلب جریان می‌یابد. پیاده‌روی با کمی سرعت، ورزشی ساده و بخصوص امن برای سالمندان است که نقش مهمی در سلامت بدن و پیشگیری از بیماری‌ها دارد و همچنین باعث از بین رفتن افسردگی در آنان می‌شود.

تحقیقات نشان داده، سالمندان افسرده‌ای که به جای درمان دارویی، از ورزش و پیاده‌روی برای درمان استفاده کرده‌اند، در مقایسه با افرادی که تنها با دارو درمان شده‌اند، زودتر بهبود یافته‌اند و عود بیماریشان کمتر بوده است.
در صورتی که به ‌علت بیماری قلبی منعی وجود نداشته باشد، سالمندان باید بطور منظم و مرتب و با مدت زمان کافی پیاده‌روی کنند.

در افراد خیلی چاق یا کسانی که سال‌ها بی‌حرکت بوده‌اند شروع فعالیت‌ها باید بسیار آهسته باشد پیاده‌روی فعالیت عضلانی را بهبود بخشیده و به اجابت مزاج منظم سالمندان نیز کمک می‌کند.

●  چند توصیه

افراد مسن اگر می‌خواهند پیاده‌روی بهتری داشته باشند نکات زیر را در نظر بگیرند:

۳۰ دقیقه صبح و ۳۰  دقیقه شب و ۲ تا ۳ ساعت بعد از غذا خوردن بهتر زمان پیاده‌روی است.

حتما کفش راحت و کاملا اندازه پا انتخاب کنید.

جوراب‌هایی با بافت متراکم و ضخیم انتخاب کنید که چسبان باشند و از میزان اصطکاک پا و کفش کم ‌کنند. با میزان متناسب و نسبتا کوتاه، پیاده‌روی را شروع کنید، برای مثال ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در روز برای شروع خوبست.

هنگام راه رفتن شانه‌های خود را عقب نگه دارید و عضلات خود را آزاد کنید. بگذارید دست‌هایتان آزادانه در کنارتان تاب بخورند.

مراقب باشید که زودتر از حد، زمان و مسافت پیاده‌روی خود را افزایش ندهید.

لباس‌ آزاد و راحت بپوشید. اگر هوا سرد است، به جای یک پوشش ضخیم، از چند پوشش نازک و سبک استفاده کنید تا بتوانید پس از گرم شدن از تعداد آنها کم کنید.

قدم‌های خود را به صورت پاشنه ـ پنجه بردارید. کف پا را بر زمین نکوبید.

اگر برای مدت چند هفته به هر دلیلی پیاده‌روی نکردید، نباید با همان سرعت و قدرت گذشته شروع کنید. مدتی زمان لازم است تا بتوانید به حالت قبلی پیاده‌روی کنید.

در چند دقیقه آخر پیاده‌روی، به تدریج گام‌هایتان را کوتاه و سرعت‌تان را کم کنید.

●   زنان بیشتر پیاده‌روی کنند

همچنین متخصصان تاکید کردند: پیاده‌روی خطر بروز سکته مغزی را در زنان کاهش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، محققان در یک پژوهش جدید دریافته‌اند: زنانی که ۲ ساعت یا بیشتر در هفته پیاده‌روی می‌کنند یا معمولا عادت دارند که سریع راه بروند، در مقایسه با زنانی که اصلا عادت به پیاده‌روی ندارند، به میزان قابل‌توجهی کمتر دچار سکته مغزی می‌شوند.

محققان تاکید کردند: با پیاده‌روی خطر بروز تمام انواع سکته مغزی از جمله سکته ناشی از تشکیل لخته‌های خونی و نیز سکته ناشی از خونریزی کاهش می‌یابد.

دکتر جاکوب ساتلمایر، پژوهشگر اصلی این تحقیق و متخصص اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد در بوستون خاطرنشان کرد: فعالیت و تحرک بدنی از جمله پیاده‌روی منظم یک رفتار و عادت اصلاح‌کننده مهم برای پیشگیری از سکته مغزی است.

وی افزود: تحرک بدنی برای ارتقای سلامت قلبی و عروقی و کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی ضروری بوده و پیاده‌روی یکی از روش‌های مهم برای رسیدن به تحرک بدنی مطلوب است.

همچنین محققان دانشگاههای پیتسبورگ، ایلینویز، رایس و اوهایو در بررسیهای خود نشان دادند که یکسال انجام فعالیتهای فیزیکی سبک (۴۰ دقیقه پیاده روی) می تواند ابعاد هیپوکامپ را افزایش داده و موجب بهبود حافظه فضایی در سالمندان شود.

این دانشمندان ۱۲۰ داوطلب سالمند را که همگی بدون تحرک و بدون علائم زوال عقل بودند به دو گروه تقسیم کردند.

برای گروه اول ۴۰ دقیقه پیاده روی به مدت ۳ بار در هفته و برای گروه دوم تمرینات کششی تجویز شد.

تمام افراد در مدت و بعد از تحقیقات از دیدگاه فیزیکی آزمایش شدند و مغز آنها با رزونانس مغناطیسی کنترل شد.

نتایج این تحقیقات نشان داد داوطلبانی که تمرینات ایروبیک سبک را انجام می دادند در هیپوکامپ چپ و راست آنها به ترتیب ۲٫۱۲ و ۱٫۹۷ درصد افزایش حجم مشاهده شد.

درحالی که در افراد گروه دوم، افزایش فضای هیپوکامپ کمتر و برابر با ۱٫۴۰ درصد برای هیپوکامپ چپ و ۱٫۴۳ برای هیپوکامپ راست به ثبت رسید.

براساس گزارش نیویورک تایمز، در مرحله بعد، تمام افراد تحت یک آزمایش سنجش حافظه فضایی قرار گرفتند. در این آزمایش، داوطلبان گروه اول بس از یکسال پیاده روی نسبت به تست پیش از شروع تحقیقات بهبود حافظه فضایی را نشان دادند.

این محققان در این خصوص توضیح دادند: “فکر می کنیم که آتروفی هیپوکامپ در سنین بالا تقریبا اجتناب ناپذیر باشد اما ما دیدیم که حتی یک فعالیت ورزشی سبک که مدت یکسال به طور مرتب دنبال شود می تواند ابعاد این ساختار مغزی را افزایش دهد به طور خلاصه مغز در این فاز همچنان قابلیت اصلاح شدن را دارد.

●    سالمندان چگونه پیاده روی کنند ؟
شما با یک برنامه پیاده روی که به آرامی شروع شده و به طور تدریجی سرعت و مسافت آن افزایش یافته است، پس از مدتی می توانید توانایی های تنفسی خود را به حد یک فرد جوان برسانید. بهتــر است قبــل از شروع پیاده روی با حرکـــات کششی عضلات خود را گرم  کنید. سپس برای مدت۱۰ تا ۱۵دقیقه پیاده روی کنید. مدت پیاده روی را به تدریج افزایش دهید، تا حداکثر به یک ساعت در روز برسد. بهتراست پیاده روی را در دو نوبت صبح و عصر و هربار ۳۰ دقیقه انجام دهید.اگر توانایی انجام ۳۰ دقیقه پیاده روی مداوم را ندارید می توانید به جای آن ۳ پیاده روی ۱۰ دقیقه ای داشته باشید. برای پیاده روی مسیری هموار و با هوای تمیز انتخاب کنید.یک بطری آب همراه خود داشته باشید

●   برای انجام پیاده روی نکات زیر را رعایت کنید:

۱- کفش های راحت، کاملاً اندازه و بنددار بپوشید ، که پا را در خود نگهدارد و مانع تاثیر ضربه به پا شود. همچنین جوراب های ضخیم نخی که عرق پا را جذب وپاها را حفظ کند بپوشید.

۲- لباس های راحت، سبک و متناسب با دمای هوا بپوشید. در تابستان لباس های با رنگ روشن بپوشید. و در زمستان به جای یک لباس ضخیم، چند لباس نازکتر بپوشیدتا بتوانید به تدریج با گرم شدن بدن در حین پیاده روی، لباس های خود را کم کنید.

۳- پیاده روی را با سرعت کم شروع کنید.

۴- دریک وضعیت متعادل و راحت راه بروید. سر را بالا نگهدارید، به جلو نگاه کنید نه به زمین. در هر قدم بازوها را آزادانه در کنار بدن حرکت دهید. بدن را کمی به جلو متمایل کنید. گام برداشتن را از مفصل ران و با گام بلند انجام دهید. روی پاشنه فرود آمده و با یک حرکت نرم به جلو بروید. از برداشتن گام های خیلی بلند خودداری کنید.

ورزش در هوای آلوده مضر است.

۵- راه رفتن را درصورت امکان بدون توقف انجام دهید. ایستادن مکرر و شروع مجدد پیاده روی مانــع تاثیرات  مثبت آن می شود.

۶-  در حین راه رفتن نفس های عمیق بکشید. با یک نفس عمیق از طریق بینی و با دهان بسته ریه ها را از هوا پرکنید و سپس هوا را از دهان خارج کنید.

۷- سعی کنید زمان خاصی از هر روز را برای پیاده روی در نظر بگیرید که خسته و یا گرسنه نباشید  و در صورت امکان با دوستانتان پیاده روی کنید.

۸-  اگردر سربالایی یا سراشیبی قدم می زنید، بــدن را به سمت جلــو متمایل کنیدوبرای حفظ تعادل ، قدم های کوتاه تری بردارید. - 

۹- مدت زمان پیاده روی و مسافتی که طی کرده اید را هر روز در تقویم خود یاد داشت کنید.  هفته ای یک بار مدت زمان پیاده روی را افزایش دهید.

۱۰- در اواخر پیاده روی به تدریج قدم های خود را آهسته تر کنید. می توانید حرکات انعطاف پذیری را نیز انجام دهید و با این کار کم کم بدن خود را سرد کنید.

۱۱-اگر در حین پیاده روی دچار درد قفسه سینه، تنگی نفس و یا پا درد شدید فوراً استراحت کنید و با پزشک مشورت نمایید.

پیاده روی به علت تحریک ماهیچه ها واستخوان ها سبب افزایش قدرت عضلانی و استخــوانی می شود.

زمانی که خسته یا گرسنه هستید ورزش نکنید.

چهارشنبه 9/9/1390 - 13:45
دنیای گیاهان و حیوانات
رومی‌ها در حدود ۲۰۰۰ سال پیش این گیاه را پرورش می‌دادند و به‌عنوان سبزی در سالاد استفاده می‌کردند. آرتیشو در قرن شانزدهم در انگلستان و فرانسه برده شد و سپس در قرن نوزدهم در آمریکا کشت شد. اکنون کالیفرنیا و سواحل اقیانوس آرام مرکز کشت آرتیشو می‌باشد. کلمه Artichoke از کلمه ایتالیائی Articicco مشتق شده که به معنی میوه کاج می‌باشد و آرتیشو هم مانند میوه کاج است. آرتیشو برای رشد احتیاج به آب و باران فراوان دارد.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از رویترز ،  آرتیشو گیاهی است چند ساله درای ساقه‌ای راست که ارتفاع آن به حدود یک متر می‌رسد. برگ‌های آن پهن و دراز مانند برگ‌های کاهو است که به رنگ سبز تیره است. در انتهای ساقه میوه آن که به شکل میوه کاج یا سیب فلس‌دار است مشاهده می‌شود‌. گلبرگ‌های آن ضخیم‌ و گوشتی بوده و انتهای گلبرگ‌ها ضخیم‌تر است که مصرف خوراکی دارد‌.
برای خرید آرتیشو دقت کنید که برگ‌ها باز نشده و سفت‌ و سبز باشد‌. هنگامی‌که برگ‌های آرتیشو قهوه‌ای است نشان دهنده کهنه بودن آن می‌باشد‌. فصل آرتیشو معمولاً ماه‌های فروردین و ادریبهشت (‌آپریل و می‌)است‌.

ترکیبات شیمیائی:
برگ‌های خوردنی آرتیشو دارای اینولین‌، اینولاز و ماده‌ای تلخ به‌نام سینارین Cynarine می‌باشد‌.
سینارین خاصیت زیادکننده ترشحات صفرا را دارد و علت صفرا برای آرتیشو داشتن این ماده است‌.

در صد گرم آرتیشو پخته مواد زیر موجود است:
انرژی ۱۴ کالری
پروتئین ۱/۵ گرم
آب ۸۶ گرم
مواد چرب ۰/۱ گرم
مواد نشاسته‌ای ۵ گرم
کلسیم ۲۲ میلی گرم
فسفر ۴۰ میلی گرم
آهن ۰/۶ میلی گرم
سدیم ۳۰ میلی گرم
پتاسیم ۰ ۲۵ میلی گرم
ویتامین آ ۴۰ واحد بین المللی
ویتامین ب ۱ ۰/۰۴ میلی گرم
ویتامین ب ۲ ۰/۰۲ میلی گرم
ویتامین ب ۳ ۰/۶ میلی گرم
ویتامین ث ۵/۲ میلی گرم

خواص داروئی:
آرتیشو از نظر طب قدیم ایران گرم و کمی خشک است‌. قسمت مورد استفاده آرتیشو برگ‌ها و قسمت وسط آن است که به‌نام قلب آرتیشو معروق می‌باشد‌. آرتیشو‌:

۱) کبد را تمیز و اعمال کبد را تنظیم می‌کند‌.
۲) ترشح صفرا را افزایش می‌دهد.
۳) از جمع شدن چربی در کبد جلوگیری می‌کند و آنهائی که کبد چرب دارند بهتر است از آرتیشو استفاده کنند.
۴) یرقان مزمن را درمان می‌کند‌.
۵) تقویت‌کننده بدن است‌.
۶) موجب دفع ادرار می‌شود‌.
۷) تب‌بر است‌.
۸) در درمان رماتیسم مؤثر است‌.
۹) یبوست های ناشی از عدم صفرا را درمان می کند.
۱۰) در درمان ورم روده موثر است .
۱۱) باعث دفع سنگهای کیسه صفرا می‌شود.
۱۲) نیروی جنسی را افزایش می‌دهد.
۱۳) کلیه و مثانه را گرم می‌کند.
۱۴) گاز و نفخ معده و روده را از بین می‌برد.
۱۵) باعث هضم غذا می‌شود.
۱۶) بیماری‌های کبدی را درمان می‌کند.
۱۷) کلسترول خون را پائین می‌آورد.
۱۸) داروی لاغری است و کسانی‌که می‌خواهند وزن کم کنند و لاغر شوند می‌توانند هر روز آرتیشو بخورند.
۱۹) سرگیجه را برطرف می‌کند.
۲۰) آنهائی‌که گوششان زنگ می‌زند اگر آرتیشو را بخورند آنرا برطرف می‌کند.
۲۱) مبتلایان به بیماری قند می‌توانند با خوردن آرتیشو قند خود را تنظیم کنند.
۲۲) در درمان میگرن موثر است‌.
۲۳) در برطرف کردن بیماری آسم اثر مفید دارد‌.
۲۴) نقرس را برطرف می‌کند‌.
۲۵) آرتیشو رگ‌ها را تمیز کرده و تصلب شرائین را درمان می‌کند‌.
۲۶) در برطرف کردن اگزمت مؤثر است‌.
۲۷) در درمان اکثر بیماری‌های پوستی اثر مفید دارد.
۲۸) سموم بدن را دفع می‌کند.
۲۹) زخم‌های ریه و روده را درمان می‌کند.
۳۰) برای جلوگیری از ریزش مو ار برگ‌های آرتیشو پماد تهیه کرده و به سر بمالید.
۳۱) برای برطرف کردن بوی بد زیر بغل عصاره برگ آرتیشو را به زیر بغل بمالید.
۳۲) عصاره آرتیشو را اگر به بدن بمالید خارش را برطرف می‌کند.
۳۳) برای رفع آب آوردن بدن از جوشانده آرتیشو به مقدار سه فنجان در روز استفاده کنید.

مضرات:
آرتیشو چون گرم است ممکن است در بعضی از اشخاص تولید سودا کند لذا بهتر است با سرکه خورده شود ضمناً طعم آرتیشو را دوست ندارند. اینگونه اشخاص اگر بخواهند از مزایای آرتیشو استفاده کننده تنطور قرص یا کپسول آرتیشو مصرف نمایند.

چهارشنبه 9/9/1390 - 13:43
بیماری ها
پژوهشگران وابسته به سازمان بهداشت جهانی هشدار دادند که استفاده طولانی و مداوم از تلفن‌همراه  لطمات منفی بر سلامت انسانها دارد این در حالی است که برخی از محققان مدعی شده‌اند که استفاده زیاد از تلفن همراه خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش می دهد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، یک گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی  بر این موضوع تاکید دارد  در صورتی که انسانها به طور مداوم از تلفن همراه استفاده کنند، احتمال ابتلا به تومور مغزی افزایش می یابد.

پیشتر موسسات تحقیقاتی در مورد استفاده بیش از حد معمول از تلفن‌های همراه هشدار داده بودند اما اینکه به واقع قرار گرفتن در معرض تشعشات و امواج تلفن‌های همراه انسان را در معرض ابتلا به سرطان قرار می دهد، موضوعی است که نباید از آن به سادگی گذشت.

در این گزارش اعلام شد که افرادی که در طول روز بیش از دیگران با تلفن‌همراه صحبت می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های جدی مغزی قرار دارند.

این تحقیقات در ۱۴ کشور جهان توسط ۳۱ دانشمند انجام شد. با این حال در این گزارش اعلام شده است که افرادی که به صورت افراطی از تلفن همراه استفاده نمی کنند با خطرات کمتری مواجه هستند.

محققان توصیه کرده‌اند که برای جلوگیری از مواجه مستقیم با امواج تلفن همراه بهتر است از هَندزفری و یا هِدسِت استفاده شود و در صورتی که مکالمات کوتاه است، از پیامک ها استفاده شود.

دکتر “چارلز تئو” یک متخصص مغز و اعصاب برجسته در سیدنی گفت که تحقیقات جدید در مورد مضرات استفاده زیاد از تلفن همراه باید ” بیدارباشی” برای همه استفاده کنندگان مداوم از تلفن‌های همراه باشد. وی افزود: تحقیقات من و همکارانم نشان می دهد که میان تومورهای مغزی و تلفن‌های همراه ارتباطی وجود دارد.

استفاده کنندگان از تلفن‌های همراه باید به هشدارهای محققان گوش فرا دهند. البته نمی توان با قاطعیت گفت که این امواج رادیویی تلفن‌های همراه عامل اصلی تومورهای مغزی هستند اما می توان گفت که می توانند در ایجاد این تومورها کمک کنند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، آژانس بین‌المللی تحقیقات در مورد سرطان‌ها نیز در گزارشی اعلام کرده است که استفاده زیاد از تلفن همراه می‌تواند خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش دهد. این در حالی است که این موسسه پیشتر اعلام کرده بود که امواج رادیویی تلفن‌های همراه هیچ خطری برای مغز ندارند.

با این حال برخی از محققان اعلام کرده‌اند که این امواج رادیویی خطری برای مغز محسوب نمی شوند. برای نمونه “برنارد استیوارت” مشاور شورای سرطان در استرالیا گفته است که ممکن است حداقل یک دهه بطول بینجامد تا دانشمندان در مورد ارتباط آشکار میان امواج رادیویی تلفن‌های همراه با تومورهای مغزی به نتایج قطعی برسند.

از جمله توصیه‌های محققان در مورد استفاده از تلفن‌های همراه می توان به کمتر صحبت کردن با این تلفن‌ها، عدم دسترسی کودکان به تلفن‌های همراه، دور نگه داشتن هر چه بیشتر این تلفن‌ها با مغز در صورت امکان در زمان مکالمه و با فاصله زیاد قرار دادن تلفن‌های همراه در زمان خواب، اشاره کرد

چهارشنبه 9/9/1390 - 13:39
بیماری ها
کفش های پاشنه بلند علاوه بر ایجاد درد و تغییر شکل پاها ، استفاده طولانی مدت از این گونه کفشها بر روی آناتومی عضلات ساق پا و زردپی ها تاثیرگذار است. شیب زیاد پاشنه های بلند کفش منجر به انقباض ماهیچه های ساق پا می شود که این عارضه در نهایت موجب کوتاه شدن بافت ماهیچه‌ای ساق وسخت شدن زردپی آشیل می‌شود و از این رو خانمها هنگام راه رفتن با کفش تخت و یا کفش ورزشی احساس پا درد خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  ،  کفش پاشنه بلند حالت پا را تغییر می دهد و گاهی مانع عملکرد درست پا می شود. قرار گرفتن طولانی مدت پا در قالب این کفش ها موجب کوتاه شدن تاندون آشیل می شود که ماهیچه ساق پا را به پاشنه وصل می کند . این وضعیت، تاندون را حساس و دردناک می کند.

پوشیدن مداوم این نوع کفش برآمدگی‌ای درپشت پاشنه بوجود می آورد که حاصل از اصطکاک پشت کفش با پای فرد است.

لازم به ذکر است منظور از پاشنه بلند ، پاشنه بیشتر از ۴ تا ۵ سانتیمتر است .

جالب است که بدانید  یک پنجم از زنان به قدری به این کفش‌ها علاقه دارند که اغلب دچار پیچ خوردگی شدید مچ پا و یا کشیدگی و پارگی تاندون پا می‌شوند.

محققان دانشگاه منچستر از میان گروهی ۸۰ نفره از زنهای ۲۰ تا ۵۰ ساله، که برای بیش از دو سال به صورت روزانه کفشهایی با پاشنه های پنج سانتیمتری به پا می کرده اند ۱۱ نفر که در هنگام پوشیدن کفشهای بدون پاشنه احساس ناراحتی می کردند را انتخاب کردند.

اسکن ماورای صوت بر روی پاهای داوطلبان نشان داد بافت عضلانی ساق پا در افرادی که کفشهای پاشنه دار به پا می کردند در مقایسه با خانمهایی که از کفشهای پاشنه دار استفاده نمی کردند، ۱۳ درصد کوتاهتر است.

همچنین تصویربرداری های MRI انجام شده بر روی پاهای این دو گروه گویای این حقیقت است که زردپی آشیل که استخوان پاشنه پا را به عضله ساق متصل می‌کند، طی استفاده مکرر از کفش پاشنه بلند، ضخیمتر و سخت تر می‌شود.

محققان اعلام کردند کفشهای پاشنه دار شاید زنان را بلند ر و یا لاغرتر نشان ‌دهد اما در حقیقت شیب زیاد کفشهای پاشنه دار باعث انقباض ماهیچه های ساق پا و ضخیم شدن زردپی آشیل می شود، پدیده ای که به مرور می تواند منجر به پا درد فراوان هنگام پوشیدن کفشهای تخت، لنگیدن و در نهایت تغییر فرم آناتومی بدن در زنها شود.

همچنین تحقیقات محققان انگلیسی  نشان داده است پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند، سبب آرتروز در پا می‌شود.

آنان معتقدند ، ۶۰ درصد آرتروزها در قسمت پا روی می‌دهد که عمدتاً به دلیل پوشیدن کفش نامناسب است.

بر اساس این مطالعه پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند، سبب تغییر در وضعیت اندام شخص و افزایش فشار بر پا، مچ و مفاصل زانو می‌شود و بدین ترتیب خطر ابتلا به آرتروز پا را بالا می‌برد.

۲۲ درصد جوانان انگلیسی اعتقاد دارند آرتروز در میانسالی به سراغ فرد می‎آید و هیچ راهی برای فرار از آن وجود ندارد، اما تحقیقات نشان داده در هر سنی می‌توان به آرتروز مبتلا شد.

با انجام کارهای ساده‌‌‌‎‎‌‌ می‌توان از ابتلا به آرتروز جلوگیری کرد. در واقع انتخاب خوب کفش، فشار را بر پا و مفاصل آن برای انجام دادن فعالیت‌های عادی کم می‌کند.

طبق تحقیقات صورت گرفته، ۷۷ درصد افراد کفش مناسب به پا نمی‌کنند.

در انتها اگر مشتاق به پوشیدن کفش ها ی پاشنه بلند هستید به توصیه های زیر توجه کنید :

۱-  کفش باید دارای کفی مناسب باشد تا قوس طولی و عرضی پا را حفظ کند و پنجه‌های پا نیز تحت فشار نباشند چرا که در طولانی مدت باعث انحراف انگشت شست پا می‌شود که نوعی بیماری محسوب می‌شود و در سنین کهنسالی دردهای شدید در ناحیه مفصل شست پا ایجاد می‌کند که در بعضی مواقع با عمل جراحی می‌تواند اصلاح شود.

۲- بهتر است نیمی از روز کفش های راحت بپوشید و یا کفش های پاشنه بلند را به طور متناوب با کفشهای کتانی و کفش های پاشنه کوتاه عوض کنید تا پای شما آسیب کمتری ببیند.

۳- بعد از در آوردن کفش ها پاهایتان را به جهت های گوناگون چرخش داده و تا آنجا که می توانید پاهایتان را ماساژ دهید.

۴- سعی کنید بلندی پاشنه کفش بیش از ۳ تا ۴ سانتیمتر نباشد چرا که سبب بر هم زدن تعادل در هنگام راه رفتن شده و منجر به پیچ خوردگی مچ پا و آسیب دیدن رباط مچ پا می‌شود.

۵- کفشی را انتخاب کنید که مناسب و اندازه پای شما است. اگر کفشتان خیلی بزرگ باشد، این خطر وجود دارد که پای شما بلغزد و زمین بخورید، زیرا پای شما در این کفش سر می خورد. اگر هم کفش خیلی تنگ باشد، راحت نیست و شما به شکلی غیر طبیعی راه خواهید رفت.

۶-  هرگز کفش هایی که پاشنه های فوق العاده بلندی دارند، انتخاب نکنید. افراد بسیار کمی می توانند با پاشنه ۱۵ سانتی به خوبی راه بروند. و مظمئنا زمین خواهید خورد علاوه براین شما با پوشیدن چنین کفشی، احساس سرگیجه خواهید کرد.

۷- مهمترین توصیه آن است که کفش با پاشنه بیشتر از ۳ سانتیمتر نپوشید

سایت :پزشکان بدون مرز

چهارشنبه 9/9/1390 - 13:19
شعر و قطعات ادبی

لطفن دو سه سطر زندگی قرض بگیر\

 لای کلمات مرده را درز بگیر\

نگذار به مردن دلم بو ببرند\

 این شاعر مرده را خودت فرض بگیر
دوشنبه 7/9/1390 - 23:17
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته