• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1081
تعداد نظرات : 126
زمان آخرین مطلب : 3986روز قبل
بیماری ها
مریم منصوری/دكتر محمدتقی اكبری از افزایش بیماری‌های کمیاب و نادر ژنتیکی در ایران می‌گوید

بزرگ‌ترین تست ژنتیك، مشاوره ژنتیك است؛ زیرا وقتی این تست انجام شد، بقیه تست‌هایی كه لازم است انجام شود، در پی آن خواهد آمد. این جمله را دكتر محمدتقی اكبری، متخصص ژنتیك انسانی و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس می‌گوید...

 رییس انجمن ژنتیک ایران معتقد است ازدواج‌های خویشاوندی در ایران منجر به افزایش بیماری‌های کمیاب و نادر ژنتیکی شده که این بیماری‌های نادر در بسیاری از مناطق دنیا شیوع ندارند زیرا در کشورهای اروپایی حدود چند صد سال است که ازدواج‌های فامیلی صورت نمی‌گیرد.
 
 
سوال: آقای دكتر! در مشاوره‌های قبل از ازدواج چگونه به وجود یک بیماری یا مشکل خاص در زوجین پی می‌برید؟
در مشاوره ژنتیكی قبل از ازدواج شجره‌ خانوادگی‌ زوجین و اینكه چه نوع بیماری‌هایی در این شجره وجود داشته را مورد سوال و بررسی قرار می‌دهیم تا اطلاعاتی درباره اینكه زمینه چه ژن‌های بیماری‌زایی ممكن است در آن فامیل وجود داشته باشد برای ما فراهم ‌شود. از این طریق می‌توانیم با کشف اختلالی در سابقه ژنتیكی فامیلی، كمك‌های بسیار جدی و مهمی را به آن خانواده بكنیم. به عنوان نمونه فرض كنید در این بررسی معلوم ‌شود كه پسرهای خانواده به بیماری هموفیلی مبتلا می‌شوند. همان‌طور كه می‌دانید هموفیلی یك ژن وابسته به جنس است و ژن آن از طریق خانم‌های ناقل به پسرها منتقل شده و آنها را مبتلا می‌كند. طی این بررسی‌ها، چنانچه خطر و احتمال ابتلای فرزند به بیمارهای ژنتیکی وجود داشته باشد ژن‌های بیماری‌زا به طور دقیق بررسی می‌شوند و در صورت بارداری تشخیص قبل از تولد برای آنها داده می‌شود.
 

سوال: اگر کسی اطلاعی در زمینه این بیماری‌ها در شجره‌ خانوادگی‌اش نداشت، چه می‌کنید؟
در اغلب موارد، زوجین چنین اطلاعات دقیقی را ندارند و شجره مشخصی كه بیماری در خانواده معلوم شده باشد در دسترس نیست. گاهی نیز ممكن است در خانواده بیماری‌هایی وجود داشته باشد اما به دلیل همپوشانی آنها با بیماری‌های اكتسابی، نتوانیم اطلاعاتی از بیماری‌هایی كه در سنین بالا بروز می‌كند به علت فوت فرد مبتلا و عدم ظهور در خانواده کسب کنیم. بنابراین بسیاری از این اشكالات و بیماری‌ها در خانواده‌ها را نمی‌توانیم با شجره به دست بیاوریم. به همین دلیل از روش غربالگری بیماری‌های شایع در كشور استفاده می‌کنیم.
 

سوال: یعنی سراغ آزمایش‌هایی می‌روید كه به وسیله آنها غربالگری و زمینه بروز بیماری را شناسایی می‌كنید. درست است؟
بله، دقیقا. چون می‌دانیم شیوع بعضی از بیماری‌ها در جمعیت خاصی از کشور فراوان است به همین دلیل براساس محاسبه منفعت و هزینه بررسی می‌كنیم كه این برنامه غربالگری به‌رغم اینكه هزینه‌های زیادی دارد، ارزش انجامش را دارد یا خیر. ما در ایران برای بیماری تالاسمی بتا این كار را انجام دادیم و طبق آمار و اطلاعات‌مان به این نتیجه رسیدیم كه 5 درصد مردم ما دارای این ژن هستند. به عبارتی از هر ?? نفر در ایران، یک نفر ناقل تالاسمی است. بنابراین احتمال اینكه زوجین هر دو ناقل باشند و با هم ازدواج كنند و فرزندانشان با احتمال یك‌چهارم مبتلا شوند، بسیار بالاست. باید بدانید درمان یک بیمار تالاسمی ماژور سالانه هزینه بسیار بالایی را بر دوش خانواده و دولت می‌گذارد و بنابراین انجام غربالگری این بیماری پیش از ازدواج با اینکه هزینه بالایی دارد، در مقایسه با هزینه‌های درمان بیماران تالاسمی ماژور به‌صرفه است.
 

سوال: انجام این برنامه در کاهش میزان ابتلای كودكان به تالاسمی ماژور تاثیری داشته است؟
بله! براساس یافته‌های واقعی بروز بیماری در میان جمعیت در گذشته، سالیانه حدود 2000 تا 2500 كودك مبتلا به تالاسمی ماژور به دنیا می‌آمد اما بعد از انجام این برنامه تا حدود بسیار زیادی از تولد این كودكان پیشگیری شد.
 

سوال: به‌جز تالاسمی، چه بیماری‌های دیگری را در مشاوره‌های قبل از ازدواج بررسی می‌کنید؟
بیماری دیگری كه ما پیش از ازدواج آن را بررسی می‌كنیم، نشانگان داون است. نشانگان داون از مشكلات بسیار مهم ماست. به طور میانگین از هر 700 نوزادی كه به دنیا می‌آید یك نفر از آنها به نشانگان داون مبتلاست. در این نشانگان كودك به عقب‌ماندگی ذهنی مبتلا می‌شود و مشكلات زیادی برای كودك و خانواده ایجاد می‌كند. علاوه بر این، بیماری‌های دیگری داریم كه می‌توانند به تدریج وارد برنامه ملی شوند مانند دیستروفی یا اختلالات و اشكالات عضلانی، بیماری دوشن، بیماری SMA یا آتروفی نخاعی و... كه هر كدام از اینها دارای فراوانی قابل ملاحظه‌ای هستند. به عنوان نمونه در بیماری دوشن از هر 3 هزار و 500 پسر یك نفر به آن مبتلا می‌شود. در بیماری SMA از هر 4 تا 5 هزار نفر یكی به آن مبتلا می‌شود و این آمار كمی نیست. در بعضی از كشورها بسته به امكاناتی كه دارند غربالگری این بیماری‌ها در برنامه ملی‌شان قرار گرفته است.
 

سوال: مراحل انجام آزمایش‌های پیش از ازدواج به چه شكل است؟
خوشبختانه امروزه در دفترخانه‌های ثبت ازدواج به زوجین، فرم‌های آزمایش تالاسمی داده می‌شود كه شامل یك آزمایش خون است. پس از انجام آزمایش اگر زوجین ناقل تالاسمی باشند به آزمایشگاه‌های ژنتیك ارجاع داده می‌شوند. در آزمایشگاه ژنتیك، آزمایش مولكولی و ژنتیكی برایشان انجام شده و ژن معیوب مورد شناسایی قرار می‌گیرد. پس از آن راه برای امكانات بعدی باز است.
 

سوال: افرادی كه با هم نسبت فامیلی ندارند هم باید آزمایش ژنتیك بدهند؟
برای آزمایش‌های ژنتیک فقط نسبت فامیلی مدنظر ما نیست. ما باید كشور و فرهنگ‌مان را نیز در نظر بگیریم. در كشور ما ازدواج‌های فامیلی زیاد انجام می‌شود و این امر در بار ژنتیكی افراد كشور بسیار تاثیر دارد. ممکن است حتی آنهایی هم كه با هم فامیل نیستند در منطقه‌ای زندگی ‌كنند كه اجدادشان چند نسل قبل‌تر با هم منسوبین خیلی نزدیكی بوده‌اند. به همین دلیل ما افراد یک منطقه را هم خویشاوند در نظر می‌گیریم. در واقع بیماری‌های ژنتیكی فقط در خویشاوندان بروز نمی‌كند. به عنوان نمونه تالاسمی به دلیل شیوع بالایی كه دارد اغلب در افراد غیرخویشاوند دیده می‌شود یعنی زوجینی كه اصلا فامیل نیستند ممكن است به دلیل شیوع بالای ژن در جامعه ناقل آن باشند. علاوه بر این، بیماری‌های دیگری وجود دارند كه افراد از آنها هم در امان نیستند؛ مانند اختلالات مادرزادی، عقب‌ماندگی‌های ذهنی، اختلالات ساختاری و فیزیکی که سبب ایجاد معلولیت‌ها می‌شوند. ضمن اینكه بیماری‌های ژنتیكی فقط در 6 ماه اول تولد ظاهر نمی‌شوند. بعضی از بیماری‌ها در 5 تا 6 سالگی، برخی در دوران بلوغ، برخی در اوایل دهه دوم و سوم زندگی‌ و حتی در میانسالی و سالمندی خودشان را نشان می‌دهند. به همین دلیل بهتر است همه زوجین قبل از ازدواج برای انجام آزمایش‌های ژنتیك اقدام كنند.
 

سوال: با توجه به اینكه بیشتر آزمایش‌های ژنتیك مربوط به قبل از ازدواج و بارداری است، آیا برای نوزاد تازه‌متولد هم می‌توان این آزمایش‌ها را انجام داد و جلوی بیماری‌های بعدی را گرفت؟
ما در خصوص پیشگیری از اشكالاتی كه برای نوزادان پیش می‌آید، امكانات وسیعی داریم. یكی از این بیماری‌ها كه بعد از تولد مورد بررسی قرار می‌گیرد، بیماری PKU یا فنیل‌كتونوری است. این بیماری در اثر افزایش اسیدآمینه فنیل‌آلانین در خون و ادرار ایجاد می‌شود. انباشته‌شدن این اسیدآمینه در خون باعث ایجاد عقب‌ماندگی ذهنی در كودك می‌شود. اگر نوزادانی كه مبتلا به این بیماری هستند را بتوانیم با غربالگری پیدا كنیم با رژیم شیری كه فاقد فنیل‌آلانین است و در آینده غذاهایی كه فاقد این ماده هستند از مبتلا شدن كودكان به عقب‌ماندگی ذهنی جلوگیری می‌كنیم. افرادی را داریم كه حدود 20 سال پیش مورد چنین درمانی قرار گرفته‌اند و در حال حاضر دانشجو هستند. البته بیماری‌های متابولیك متعددی در این زمینه وجود دارد كه اگر در بدو تولد متوجه آنها شویم، می‌توانیم از ادامه روندشان جلوگیری كنیم. امروزه حتی می‌توانیم بیماری‌هایی را كه جنین در رحم مادر به آنها مبتلا شده را درمان كنیم یا از بروز علایم آنها پیشگیری كنیم. به عنوان نمونه مشكلی تحت عنوان ابهام تناسلی داریم كه دختر یا پسر بودن نوزاد را با ابهام مواجه می‌كند. اگر به این مشكل در دوران جنینی پی ببریم، می‌توانیم با تجویز داروهایی از آن جلوگیری كنیم
پنج شنبه 4/8/1391 - 16:22
اطلاعات دارویی و پزشکی
در این نوع دیابت آگاهی خانواده از علایم شروع آن بسیار مهم است.
مراقبت دریافت کالری کافی برای سن، موقعیت آن فعالیت و رشد آنها باشیم.
دریافت كربوییدرات و تقسیم‌بندی صحیح آن در هر وعده غذایی مناسب با دریافت انسولین لازم است.
كربوییدراتها یک جور نیستند. مقدار یکسان از انواع کربوئیدرات‌ها تاثیر یکسان روی افزایش قند و چربی خون ندارند اندیسگلایسمی آموزش داده شود.
برنامه غذایی داده شده بر اساس عادات غذایی خانواده بوده و از سفره خانواده استفاده شود.
7تا10 درصد کل کالری از SUFA و بقیه از انواع چربی‌ها باشد مانند (PUFA) و (MUFA) SUFA (کره، خامه، چربی‌های کوتاه زنجیره بیشترین تاثیر را روی کلسترول دارد) ولی در کودکان حذف نشود. به تازگی هرم غذایی اختصاصی برای دیابت نوع یک وجود دارد.
تقسیم میوه و کربوئیدرات مهم است (انواع میوه‌ها)
انواع سبزی‌ها و به خصوص افزایش دریافت فیبر، از طریق نخود، جو، جو دوسر، انواع میوه و سبزی‌ها در برنامه غذایی کودکان و نوجوانان لازم است.
تشویق به کنترل یا کاهش سدیم لازم است.
اختلالات در خوردن در نوجوانان دیابتی و زنان جوانی رخ می‌دهد که باید مراقبت‌های روان‌شناسی داشته باشیم. شواهد علمی سال 2003 نشان می‌دهد که از استفاده از ساکروز (شکر) به عنوان بخشی از کل کربوئیدرات‌ در رژیم غذایی اختلالی در کنترل گلوکز خون در افراد دیابتیک تیپ یک ایجاد نمی‌کند ولی باید گرم ‌به‌گرم جانشین كربوییدرات شود.
شواهد علمی هنوز از این فرضیه که قندهای ساده باید حذف شوند چون هیپرگلیسمی را سریع‌تر ایجاد می‌کنند، حمایت می‌کند. برای مثال «میوه و شیر و لبنیات پاسخ قندی کمتر به نسبت نان، برنج و سیب‌زمینی دارند.
تقسیم کالری بر اساس سن و نگاهداری وزن و فعالیت است. 10تا20 درصد از پروتئین 25 تا 30 درصد چربی و بقیه از انواع كربوییدرات با توجه به glycemic index باشد.
فروکتوز دیرتر از گلوگز قند را بالا می‌برد ولی نباید بیشتر از 20 درصد کالری باشد چون چربی را بالا می‌برد ولی در کودکان می‌توان از قند فروکتوز در پخت شیرینی استفاده کرد.

نویسنده:  دكتر سوسن پارسای
 
 
مبتلایان به دیابت و آنفولانزای نوع A
افراد دیابتی در زمان ابتلا به آنفولانزا ممکن است بدلایلی دچار افزایش قند خون شوند، از جمله تغییرات هورمونی و استرس و اینکه فرد تحت تاثیر بیماری قادر به رعایت برنامه غذایی و همیشگی خود نباشد و نتواند از برنامه صحیح غذایی پیروی کند.
سیستم ایمنی بدن افراد دیابتی، تحت تاثیر این بیماری ضعیف­تر می­گردد، بنابراین ممکن است آنفولانزا در این افراد با شدت بیشتری نمایان شود. به همین دلیل مهمترین کار، پیشگیری و عدم ابتلا به بیماری­ها است. بر همین اساس بیماران دیابتی و هم چنین زنان باردار، باید سالانه واکسن انفلولانزای فصلی را تزریق نمایند. بهترین زمان برای تزریق بین مهر ماه و آبان ماه می باشد یعنی قبل از اینکه فصل آنفولانزاها فرا برسد.
حال سئوال این است که اگر یک فرد دیابتی به آنفولانزا مبتلا شد باید چه اقداماتی انجام دهد:
فرد مبتلا باید در منزل بماند و در محل کار حضور نیابد، تا علاوه بر اینکه استراحت کافی داشته باشد از ابتلا دیگران نیز جلوگیری شود. همچنین توصیه می­شود که به پزشک خود مراجعه کند.
مطمئن باشد که قرص­ها و انسولین خود را به موقع و مانند گذشته مصرف نماید، حتی وقتی که بیمارنمی­تواند چیزی بخورد. بیمار باید تحت نظر پزشک خود داروها را کنترل کند، و در صورت نیاز به افزایش میزان داروها، این کار باید زیر نظر پزشک صورت گیرد. عدم دریافت کافی انسولین می­تواند منجر به کتواسیدوز دیابتی شود.
قند خون خود را هر 4 ساعت یکبار اندازه گیری نماید و نتایج را پیگیری کند.
مایعات فراوان (بدون کالری) که بهترین آن آب است، بنوشد و سعی کند مانند زمان قبل از بیماری غذا بخورد.
 اگر بیمار قادر به خوردن غذاهای جامد نیست، از غذاهای نرم و مایع با میزان کربوهیدرات مساوی با غذاهایی که قبلا مصرف می­کرده است، مصرف نماید.
خود را روزانه وزن نماید. از دست دادن وزن بدون برنامه و تلاش برای کاهش وزن، می­تواند نشانه­ی بالا بودن قندخون باشد.
دمای بدن خود را هر روز صبح و عصر اندازه گیری کند. تب می­تواند علامت عفونت باشد و نیاز به توجه و پیگیری به مراتب بیشتری دارد.
داورهای لازم میباست حتماً توسط پزشک تجویز شود و از داروهای مشابه سایر افراد خانواده و یا دوستان استفاده نکنند، زیرا که بعضی از داروها ممکن است حاوی مواد قندی باشند، یا سبب افزایش قندخون شوند و یا تداخلی با داروهای دیگر فرد دیابتی داشته باشند
هشدار: در صورت مشاهده علائم زیر حتما با پزشک خود تماس بگیرند و یا به مراکز درمانی مراجعه نمایند:
احساس ضعف و بیماری شدید بطوریکه فرد نتواند به طور معمول غذا بخورد، به خصوص اگر این حالت 6 ساعت طول بکشد
داشتن اسهال شدید و یا اسهال و استفراغی که بیشتر از 6 ساعت به طول انجامد
احساس خواب آلودگی، عدم داشتن حضور ذهن و هوشیاری کامل، دهان خشک، تنفس اسیدی از علائم کتواسیدوز دیابتی هستند. اگر در این مرحله اقدام اساسی صورت نگیرد، سطح اسیدهای خون بطور غیر طبیعی افزایش خواهد یافت و مغز تحت تاثیر قرار گرفته، فرد وارد حالت کما می­شود
درد­های شکمی و سینه­ای شدید
از دست دادن وزن حدود 2-5/2 کیلو گرم یا بیشتر
حرارت بدن بیشتر از 2/38 درجه سانتیگراد
قند خون کمتر از 60 mg/dl، یا ثابت ماندن قند خون در 250mg/dl یا بیشتر
داشتن مشکل در تنفس
عدم بهبودی بعد از 1-2 روز
دستگاه­های اندازه­گیری قندخون (گلوکومتر)، تب­سنج و کیت­های سنجش کتون در ادرار باید تهیه شود، و اگر کتون در ادرار دیده شود، باید با مشورت زود هنگام با پزشک میزان انسولین را افزایش داد.
توجه به این نکته ضروری است که بیماران دیابتی با کنترل قند خون، رعایت کلیه نکات صحیح بهداشتی وتغذیه­ای و داشتن فعالیت فیزیکی مناسب و مصرف به موقع و کافی داروها می­توانند به تقویت سیستم ایمنی خود کمک به سزایی نموده و در شرایط کاملا طبیعی زندگی نمایند.
آنفولانزای نوع A وتشخیص آن
هر یک یا بیشتر از علائم زیر می توانند نشانه ای ازانواع آنفولانزا باشند:
تب، سرفه، درد گلو، آبریزش بینی،گرفتگی بینی، درد بدن، سر درد، لرز، خستگی، وگاهی اسهال واستفراغ
بیشتر افرادی که در سال 2009 به آنفولانزای نوع A مبتلا شده ‌‌­­­­اند ،علائم خفیف و ملایمی داشته اند ونیازی به درمان های خاص و داروهای ضد ویروس پیدا نکرده اند( همانند سایر آنفولانزاها)، اما در افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند ومادران باردار وافراد دیابتی، علائم می تواند با شدت بیشتری نمایان شود.
یکی از سئوالات مطرح شده این است که آیا لازم است تست تشخیص نوع آنفولانزا انجام شود؟ درپاسخ باید گفت در بیشتر افراد با علائم آنفولانزا نیازی به تست تشخیصی نیست زیرا نتایج تست در اکثر موارد تغییری در اقدامات درمانی ایجاد نمی کند، به این معنی که در صورت مثبت یا منفی بودن آنفولانزای نوع A ،روند درمان مشابه است. مگر اینکه پزشک معالج در مواردی تشخیص دهد که نتایج این آزمون در کنترل و درمان بیماری مؤثر است به عنوان مثال در افرادی که بیماری در آن ها شدید شده است و در بیمارستان بستری شده اند و بیماری آن ها مشکوک است و همینطور در افراد با نقص سیستم ایمنی و مادران باردار و افراد دیابتی ممکن است نیاز به بررسی باشد.
ناگفته نماند که تست های تشخیصی سریع دقت بالایی ندارند وبا وجود بیماری نتایج ممکن است منفی باشد.
 منبع:cdc.gov

نویسنده:  فخری موبد
 
 
هفت گام اساسی در خود مدیریت دیابت
در این مقاله هفت گام به منظور خودمدیریتی دیابت عنوان می‌شود که به شما کمک خواهد کرد تا در کنترل دیابت توانمند باشید.
مراقبت‌های دیابتی به شما کمک خواهد کرد که احساس بهتری داشته باشید و نیز احتمال کمتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته، نارسایی کلیوی، مشکلات دهانی‌دندانی، آسیب عروقی، قطع عضو و مشکلات در بینایی داشته باشید.
گام اول: سعی کنید بیشتر و بیشتر در زمینه ‌این بیماری بیاموزید.
دانش بیشتر به شما کمک خواهد کرد با شناخت بیشتری این بیماری را کنترل کنید. اخبار مربوط به دیابت، مقالات دیابتی و برنامه‌های آموزشی را دنبال کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید در کلاس‌هایی که به منظور آموزش بیماران دیابتی از سوی انجمن‌های دیابت تشکیل می‌شود، شرکت کنید. کتاب‌های علمی‌ را که برای آموزش بیماران دیابتی تهیه شده است را مطالعه کنید و از متخصصان برای کسب اطلاعات صحیح و علمی‌ استفاده کنید تا مهارت و دانش خود را در حوزه‌های گوناگون این بیماری بیفزایید و در درمان خود مشارکت داشته باشید. روش صحیح تزریق انسولین، نحوه تنظیم زمان تزریق انسولین و صرف غذا و چگونگی تنظیم دوز انسولین با کربوهیدرات مصرفی از جمله مواردی است که دانستن آن می‌تواند نقش به سزایی در بهبود روند کنترل قند خون شما داشته باشد.
گام دوم: برای کنترل درمان خود مراجعه مستمر داشته باشید.
کنترل دیابت نیاز به مراجعات مرتب و چکاپ پزشکی دارد.
فراموش نکنید که برای مشاهده چگونگی پاسخ بدن شما به درمان شاید لازم باشد مراجعات مرتب و پی در پی داشته باشید.
این امر طبیعی است.
گام سوم: برنامه غذایی مناسب داشته باشید و فعالیت بدنی را فراموش نکنید.
برای بهبود کنترل بیماری لازم است برنامه غذایی مناسب داشته باشید و از فعالیت‌های بدنی غافل نشوید. ورزش علاوه بر کنترل وزن، افزایش قند خون را کند کرده و حساسیت نسبت به انسولین را افزایش می‌دهد و عوارض قلبی‌عروقی را کاهش می‌دهد. بنابراین کاهش وزن و حفظ آن و فعالیت بدنی منظم و با شدت متوسط به مدت حداقل 30 دقیقه در روز توصیه می‌شود.
گام چهارم: وزن خود را کنترل کنید.
افراد مبتلا به دیابت نوع 2 اغلب اضافه وزن دارند و یا دچار درجاتی از چاقی هستند و علاوه بر اینکه چاقی خود خطر فاکتوری برای ابتلا به دیابت است، کنترل قند خون را نیز با مشکل روبه‌رو خواهد کرد.
گام پنجم: C.B.A دیابت را بشناسید و کنترل کنید.
فشارخون، کلسترول سرم و قند خون خود رابه طور مرتب اندازه‌گیری کنید. هدف از درمان کنترل این سه عامل در محدوده نرمال و یا نزدیک به آن است.
گام ششم: مراقب پاهای خود باشید.
در افراد دیابتی، التیام زخم‌ها به کندی صورت می‌گیرد، به ویژه اگر دیابت کنترل نشده باشد. پس مراقب پاهای خود باشید. از پوشیدن کفش‌های نامناسب بپرهیزید. بهداشت پاها را رعایت کنید و به طور مرتب پاهای خود راکنترل کنید. پیدایش زخم در پاهای خود را جدی بگیرید.
گام هفتم: قند خون خود را مرتب کنترل کنید و طرز استفاده از دستگاه تست قند خون را بیاموزید.
قند خون خود را طبق دستور پزشک در ساعات معینی پیش از وعده غذایی، پس از آن و پیش از خواب بررسی کنید. مقادیر آن را یادداشت کنید و با مقادیر طبیعی مقایسه کنید. قند خون طبیعی ناشتا 80 تا 120 میلی‌گرم/ دسی‌لیتر بوده و پس از صرف غذا حداکثر تا 200 میلی‌گرم / دسی‌لیتر طبیعی است.
افراد دیابتی که قند خون، فشارخون و کلسترول خود را در محدوده طبیعی حفظ می‌کنند می‌توانند مطمئن باشند که دیابت را کنترل کرده و از عمری طبیعی و باکیفیت برخوردارند.

نویسنده:  الناز سیفی
 
پیشگیری از دیابت با فلفل تند
پژوهشگران اعلام كردند: فلفل تند در پیشگیری از بروز دیابت موثر است. پژوهشگران در مطالعات خود دریافته است كه فلفل تند در پیشگیری از دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی كه مهمترین عوامل مرگ و میر در كشورهای رو به توسعه هستند، مفید وموثر است. محققان می‌گویند این احتمال وجود دارد كه روزی فلفل جایگزین آسپرین شود و یا با آسپرین به عنوان دارویی برای پیشگیری و درمان بیماری قلبی- عروقی تركیب شود. وی افزود: آسپرین به تنهایی عوارض جانبی نامطلوب و مضری دارد كه باعث خونریزی معده در بیماران مصرف كننده می‌شود. این محقق به همراه تیم پژوهشی دانشگاهی خود روی فعالیت بیولوژیكی دو ماده فعال در فلفل به نام‌های كاپسایسین و دی هیدروكاپسیایسین مطالعه و آزمایش كردند. این آزمایشات نشان داد كه مواد شیمیایی كاپسایسینوئید قابلیت پایین آوردن قند خون و سطح انسولین، كاهش تشكیل چربی‌ها در دیواره‌های سرخرگی و جلوگیری از تشكیل لخته‌های خونی را دارد علاوه براین كه برخی از عوارض جانبی داروهای رایج و قدیمی را نیز ندارد. به گفته محققان ، بیماری های قلبی عروقی در عصر حاضر بار قابل ملاحظه‌ای را بر جمعیت جهان و نظام‌های خدمات بهداشتی دنیا تحمیل می‌كنند و همین عامل متخصصان را بر آن داشته تا شیوه‌های نوین و كارآمد برای پیشگیری را جستجو كنند.

نویسنده:  فیروزه طباطبایی
دیابت تغذیه و رژیم درمانی
روزی روزگاری در دورانی نه چندان دور بیماری‌های عفونی علل عمده مرگ و میر در جوامع را تشکیل می‌داد. با افزایش سطح بهداشت، پیشرفت پزشکی و کشف آنتی‌بیوتیک‌ها، شاهد افزایش سال‌های زندگی یا امید به زندگی در افراد هستیم.
بیماری‌های عفونی تا حد زیادی مهار شد ولی نوع بیماری‌ها تغییر کرد. در این دوره، بروز بیماری‌های متابولیکی که با سوخت و ساز بدن در ارتباط است و سرطان‌ها معضل اصلی سلامت جوامع را شامل می‌شود.. یکی از این بیماری‌ها که متاسفانه از شیوع بالایی نیز برخوردار است، بیماری قند یا دیابت است؛ بیماری که هر روز نام آن را بارها و بارها می‌شنویم ولی شاید هنوز این بیماری را به درستی نشناسیم، راه‌های پیشگیری از ابتلا به آن را ندانیم و یا چگونگی کنترل آن را به درستی نیاموخته باشیم.
دیابت بیماری است که در صورت کنترل‌نشدن می‌تواند اختلالات متابولیکی بسیار و عوارض جدی چشمی‌، کلیوی و مشکلات مربوط به اعصاب و عروق خونی را به وجود آورد.
تحقیقات نشان داده است که ترکیب رژیم غذایی و شیوه زندگی در پیشگیری و درمان این اختلال نقش مهمی دارد.
آخرین آمار و اطلاعات منتشره از سوی فدراسیون جهانی دیابت (IDF)تعداد بیماران دیابتی در سراسر جهان را نزدیک به 200 میلیون نفر تخمین زده است. در ایران طبق آمار موجود بیش از 1/5 میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند. طبق آمارها به نظر می‌آید 14تا 23 درصد ایرانیان بالاتر از 30 سال یا مبتلا به دیابت هستند و یا در مرحله پیش از دیابت قرار دارند و قند خون آنها نه در حد دیابتی‌ها بالاست و نه در محدوده طبیعی قرار دارد 25درصد این افراد در آینده دیابتی می‌شوند.
دیابت چیست و چگونه ‌ایجاد می‌شود؟
دیابت شیرین شامل گروه ناهمگونی از بیماری‌های متابولیک است که با افزایش مزمن قند خون و اختلال در سوخت و ساز کربوهیدرات، چربی‌ها و پروتئین‌ها در بدن مشخص می‌شود. این بیماری ناشی از نقص در ترشح انسولین (هورمون کاهش‌دهنده قند خون پس از صرف غذا) یا نقص در عملکرد آن یا هر دو این موارد توامان با یکدیگر می‌باشد. بالابودن قند خون مسوول عوارض کوتاه‌مدت و دیررس این بیماری مزمن بوده که بر تمام اعضا و دستگاه‌های بدن تاثیرات آثار سوء و بسیار جدی می‌گذارد.
دو نوع دیابت شیرین شناخته شده است.
•دیابت نوع 1 و یا وابسته به انسولین است که با تخریب نوعی از سلول‌های پانکراس که مسوول ترشح هورمون انسولین هستند و 5 تا 10 درصد افراد مبتلا به دیابت در خود جای می‌دهد. افراد مبتلا به این نوع دیابت برای جلوگیری از اغما و مرگ، به انسولین تزریقی نیاز دارند. اگرچه این بیماری می‌تواند در هر سنی حتی در دهه‌های نهم و دهم زندگی به وجود آید ولی بیشترین موارد در افراد جوان‌تر از 30 سال دیده می‌‌شود.
• دیابت نوع 2 یا غیر وابسته به انسولین که به طور معمول 90 تا 95 درصد موارد تشخیص داده شده را شامل می‌شود. عوامل خطر این نوع دیابت عبارتند از سالمندی، چاقی و به ویژه چاقی در ناحیه شکم، تاریخچه ارثی دیابت، تاریخچه دیابت در دوران حاملگی، نداشتن فعالیت بدنی و...
اگرچه بیشتر جمعیت مبتلا به دیابت نوع 2 چاق هستند ولی دیابت نوع 2 می‌تواند در افراد غیر چاق نیز به خصوص در دوران سالمندی رخ دهد. پژوهشی که در تهران انجام شد، نشان داد که در شروع دهه 80 در طول مدت سه سال با افزایش شیوع اضافه وزن و چاقی به میزان 5 درصد در تمام سنین رو به رو شدیم و این امر با افزایش شیوع دیابت به میزان 5/1درصد همراه بوده است.
افراد مبتلا به دیابت نوع 2 برای بقا به تزریق انسولین نیاز ندارند ولی در برخی از موارد برای کنترل مناسب قند خون نیاز به تزریق انسولین پیدا می‌کنند. این حالت در افرادی اتفاق می‌افتد که در کنترل قند خون خود موفق نبوده‌اند.
دیابت چگونه درمان می‌شود؟
از آنجا که دیابت روی سلامت تمامی‌اندام‌های بدن تاثیرگذار است، حقیقتا نیاز به مشارکت یک تیم درمانی دارد. در کشورهایی مانند آمریکا و کانادا گروهی از متخصصان در شاخه‌های گوناگون پزشکی متشکل از پزشک متخصص غدد، چشم‌پزشک، نفرولوژیست، داروساز، دندانپزشک، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، آموزش‌دهنده در زمینه دیابت، مربی ورزش و مشاور روانی، بیمار را در کنترل بیماری یاری می‌دهند و مشارکت خود فرد در درمان، کلید اصلی موفقیت در درمان است. در درمانی موفقیت‌آمیز نقش محوری بیمار را نباید فراموش کرد. بیمار باید دانش کافی در زمینه بیماری پیدا کند و آموزش‌های لازم و ضروری را ببیند.
در افراد وابسته به انسولین، تزریق مرتب انسولین ضروری است و افراد غیر وابسته به انسولین از قرص‌های کاهنده قندخون مانند آکاربوز، گلی بنکلامید، متفورمین و... استفاده می‌کنند.
نقش تغذیه در کنترل دیابت
در کنترل دیابت، تغذیه نقش بسیار مهم و اساسی و غیرقابل انکار دارد. بی‌توجهی به بعد تغذیه‌ای بیمار می‌تواند تمامی ‌تلاش پزشک و کادر درمانی را نقش بر آب و فرد را با عوارض جدی دیابت روبه‌رو کند.
درمان تغذیه‌ای – پزشکی فردی است و براساس وضعیت بیمار، شیوه پیشرفت بیماری از نظر ایجاد عوارض دیابت در بیمار و با در نظر گرفتن مسایل اقتصادی – اجتماعی، شیوه زندگی و سطح فعالیت بدنی در بیمار صورت می‌گیرد ولی آموزش اصول کلی تغذیه‌ای به تمامی ‌بیماران دیابتی برای بهبود وضعیت تغذیه‌ای و افزایش سطح آگاهی‌های غذایی آنها ضروری است.
 
 

فیلم آموزشی دیابت راهنمای بیماران و خانواده ها

در این فیلم آموزشی كه توسط  فاوا پزشكی گسترش تهیه و توزیع شده است شما می توانید   اطلاعات مربوط یه دیابت  و انتخابهای معمول و غیر معمول آن در درمان را در گفتگو با دكتر برنت بدانید و در قسمت دوم دكتر دانالد هنرد مدیر طب پیشگیری مایو كلینیك راه های هوشمندانه انتخاب غذا را برای مبتلایان به دیابت معرفی می نماید .
شما می توانید  این فیلم آموزشی را از نشانی زیر تهیه كنید
تهران خیابان استاد مطهری، خیابان فجر،كوچه حجت پلاك 52 واحد 10
و یا با شماره88827292   تماس بگیرید

 

دیابت یا بیماری قند چیست؟
بیشتر غذاهایی که می خوریم ، دربدن تجزیه شده وبه گلوکز که نوعی قند است تبدیل می شود. گلوکز ازراه خون به طرف سلولها حرکت می کند.انسولین ماده ایی است که توسط بدن درلوزالمعده ساخته می شود وبه گلوکزاجازه می دهد تابه سلول واردشود.درسلول گلوکز صرف تولیدانرژی می شود که شما برای فعالیت وانجام کارهای روزانه به آن نیازدارید. اگر به بیماری دیابت یا مرض قند مبتلا هستید ٍبدنتان نمی تواند انسولین کافی بسازد ویا نمی تواند انسولین ساخته شده را خوب مصرف کند بنابراین،گلوکز درخون باقی می ماند وسلول های بدن شما انرژی مورد نیاز خودرابدست نمی آورند.
بیماری دیابت بر دونوع است : دیابت نوع اول و دیابت نوع دوم
دیابت نوع اول معمولا در سنین پایین  وبیشتردر نوجوانان دختر 12-10 سال و در پسران 14-12 سال بروزمی کند.   در این نوع دیابت ، بیمار باید هرروز انسولین تزریق کنند.
دیابت نوع دوم شایعتر است 90 تـــا 95% موارد شنــاخته شــده دیـــابت را شامل می‌شود. عواملی مانند افزایش ســـن (سن بالای 45 سال)، چاقی (به ویژه چاقی شكمی) و اضـــافه وزن، ســـابقه خـانوادگی، دیـــابت بارداری، فعالیت بدنی كم، نژاد، سابقه تولد نوزاد بزرگتر از 5/4 کیلو گرم خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد. این فرم از دیابت ممكن است سالها ناشناخته بماند زیرا گلوكز خون بطور تدریجی بالا می‌رود. این بیماران 2 تا 4 برابر بیشتر از دیگران در معرض خطر بیماریهای قلبی عروقی قرار دارند
 
 این نوع دیابت رامی توان با تغذیه مناسب وفعالیتهای بدنی روزانه کنترل کرد.
نشانه های دیابت :
پرادراری وتکرر ادرار
احساس تشنگی و زیاد نوشیدن آب
احساس ضعف وپرخوری
کاهش و زن بدون دلیل
بیماری دیابت چه عوارضی دارد؟
درصورتی که بیماری دیابت کنترل نشود، می تواند دردرازمدت منجر به بیماریهای قلبی عروقی ، اختلالات بینایی ، نارسایی وازکارافتادگی کلیه ها وبروززخمهای پوستی به حصوص درپاها وآسیبهای عصبی گردد ودرنهایت منجر به صدمات جبران ناپذیری مثل کوری، قطع پاها وسکته مغری وقلبی بشود.
اگر به بیماری دیابت مبتلا هستید باید درتغذیه خود به نکات زیر توجه کنید:
-         تعداد وعده های غذایی را بیشتر وحجم غذایی که در هر وعده می خورید را کمتر کنید.
-         بعضی از موادغذایی مثل نان بربری،نان تافتون ،نان سنگک، برنج اروگوئه ،برنج تایلندی، لپه ،عدس،لوبیا قرمز ،لوبیا چیتی،ماش کمتر قند خون را بالا می برند .از این مواد غذایی می توانید استفاده کنید.
-         بعضی از موادغذایی مثل نان لواش، برنج صدری،برنج طارم و نخودفرنگی بیشتر قند خون رابالا میبرندواز این ها باید کمتر مصرف کنید.
-         بعضی از موادغذایی مثل لواش ماشینی ،باقلا سبز بدون پوست ،هویج ،سیب زمینی  باعث بالا رفتن قند خون می شوند .از مصرف این غذاها خودداری کنید.
-          از میو های خیلی شیرین مثل انگور،خربزه ،انجیر که دارای مقدارزیادی قند هسنتد ،کمتر استفاده کنید.
-          بجای مصرف قند وشکر از خرما ،کشمش وتوت خشک به مقدار کم استفاده کنید. توجه داشته باشید که مصرف زیاد این ها هم موجب بالا رفتن قند خون می شود.
-          ازخوردن غذاهای خیلی شیرین مثل انواع شیرینی ها ، بیسکویت ، شربتها ، شکلات ها ، نوشابه های گازدار وآب میوه های صنعتی که حاوی مقدارزیادی موادقندی هستند خودداری کنید.
-          برای کنترل وزن خود وجلوگیری از اضافه وزن وچاقی ،فعالیت بدنی مناسب وکافی داشته باشید. حداقل 30دقیقه پیاده روی روزانه توصیه می شود.
-          برای اطمینان ازسلامت چشم ها وکلیه های خود بطورمرتب به پزشک مراجعه کنید.
-          قند وشکر رژیمی که همان شیرین کننده های مصنوعی هسنتد ،موجب افزایش قند خون نمی شوند واستفاده متعادل ازانها مجاز است اما مصرف بیش از حد انها به دلیل احتمال بروزناراحتی های گوارشی ،نفخ واسهال توصیه نمی شود.

نویسنده:  زهرا عبداللهی

شاخص گلیسمی و دیابت
 در بیماران دیابتی آشنایی عمومی با مبانی تغذیه ای مرتبط با دیابت امری ضروری است  .زیرا بدون آموزش های کلی بیمار و آشنایی او با اصول خود مدیریتی دیابت , تمامی تلاش تیم درمان بی فایده خواهد بود.
در طی مشاوره های تغذیه اگرچه افراد مبتلا اطلاعات را از متخصصان تغذیه دریافت می کنند ولی اجرای عملی این دستورات به عهده فرد است. و بدون عملی شدن این آموزش ها نمی توان انتظار کنترل موفقیت آمیز دیابت را داشت.
یکی از مقوله ای بسیار مهم در بیماران دیابتی مسئله آشنایی با اندیس گلیسمی است.
 اندیس گلیسمی چیست و چه کاربردی دارد ؟
در دوره ای نه چندان دور تصور می شد مصرف قندهای ساده علت عدم کنترل گلوکوز دیابتی هاست و این غذاها  مانند عسل ,قند وشکر و میوه شدیدا منع می شد اما امروزه این دیدگاه منسوخ است.به این معنی که با آشنایی با مفهوم اندیس گلیسمی انواع غذاهایی که اثرات مضرتری بر گلوکوز خون دارند شناخته شده اند.و محدودتر می شوند .
متخصصان تغذیه  معتقدند نه تنها مقدار کربوهیدرات مصرف مهم است, بلکه نوع آن از اهمیت بالاتری برخوردار است, زیرا کربوهیدراتهای مختلف موجود در غذاهای مختلف اثرات متفاوتی در افزایش قند خون نشان می دهند. 
لازم است بیماران به طور نسبی با این موضوع آشنایی داشته باشند تا بتوانند انتخاب های غذایی بهتری داشته باشند.
اندیس گلیسمی به ما می گوید به طور مثال پس از صرف مقدار مشخصی از ماده غذایی خاص , قندخون به چه میزان افزایش نشان خواهد داشت . معمولا غذاها در سه دسته طبقه بندی می شوند غذاهای با اندیس گلیسمی پایین , متوسط و بالا . همواره به دیابتی ها توصیه می شود انتخاب هایی در محدوده اندیس گلیسمی 70کمتر از  داشته باشند.
اگر شما به دیابت مبتلا باشید شاید به صورت تجربی متوجه شده اید وقتی در صبحانه خود از نان سبوس دار مثلا سنگک  به عنوان منبع کربوهیدرات مصرف می کنید در طول صبح در مقایسه زمانی که صبحانه خود را با نان سفید آغاز کرده اید قند خون پایین تری دارید.
علت این موضوع اندیس گلیسمی پایین تر نان سنگک در مقایسه با نان سفید به طور مثال باگت است.
غذاهایی با اندیس گلیسمی پایین مانند نان سنگک اثرات کمتری در افزایش قند خون دارند و بالعکس غذاهایی با اندیس گلیسمی بالا بیشتر قند خون را بالا می برند. در واقع اندیس گلیسمی به ما نشان می دهد پس از صرف غذایی خاص قند خون چگونه افزایش نشان می دهد.
در افرادی که بیشتر از غذاهای با اندیس گلیسمی پایین استفاده می کنند سرعت افزایش قند خون کندتر است بعلاوه جذب روده ای کربوهیدرات هضم شده  نیز کند شده و از ترشح انسولین می کاهد و به این ترتیب کلسترول و تری گلیسیرید کمتری نیز ساخته می شود. در نتیجه به بهبود پروفایل لیپیدی و نیز کاهش وزن کمک می کند.
بعلاوه تحقیقات اثرات مفید نمایه گلیسمی در تمرینات ورزشی را نشان داده است. مصرف مواد غذایی با نمایه گلیسمی پایین پیش از فعالیت های طولانی سبب افزایش کارایی و سطح مناسب گلوکوز در خون می شود.
چند نمونه غذا با اندیس گلیسمی پایین
 •نان های سبوس دار اندیس گلیسمی پایین تری نسبت به نان های سفید دارند .هر چقدر سبوس آرد بیشتر باشد باشد اندیس گلیسمی پایین تری  خواهد داشت. به این ترتیب نان سنگک پایین ترین اندیس گلیسمی را دارد . و تافتون , بربری و لواش در رتبه هابی بعدی قرار دارند.
•تحقیقات انجام شده در انستیتو تحقیقات تغذیه ای کشور نشان داده است که بر خلاف انتظار , اندیس گلیسمی نان جو بسیار بالاست . در حالیکه انتظار می رفت به علت ماهیت جو و وجود سبوس جو , این نوع نان اندیس گلیسمی نزدیک به سنگک داشته باشد. بنابراین مصرف نان جو در بیماران دیابتی را پیشنهاد نمی کنیم. زیرا در برخی نانواییها از افزودن مالت به آرد برای تیره شدن رنگ آن استفاده می شود تا در مصرف آرد جو صرفه جویی شود.و علت بالا بودن اندیس گلیسمی نان حاصل نیز همین موضوع است.
• حبوبات نیز اندیس گلیسمی پایینی دارند.
 • برنج کته در مقایسه با آبکش شده  اندیس گلیسمی پایین تری دارد.
•ماکارونی آبکش شده در مقایسه با دم کشیده اندیس گلیسمی پایین تری دارند.
به طور کلی غذاهای نشاسته ای هرچقدر بیشتر دم بکشند یا آبپز شوند , بعلت از بین رفتن شبکه های سلولزی و آزاد شدن گرانول های نشاشته ای از هضم و جذب آسانتری برخوردارند و به این ترتیب زودتر نیز قند خون را بالا می برند. مثلا پوره سیب زمینی که کاملا از سیب زمینی آبپز شده به صورت له شده تهیه می شود , بیشتر از سیب زمینی سرخ شده قند خون را بالا می برد.
•شما می توانید به جای مصرف خرمای مضافتی از خرمای زاهدی استفاده کنید و به جای مصرف پوره سیب زمینی آن را به صورت سرخ شده مصرف کنید.
•حتما به جای قند , از توت خشک و یا انجیر خشک استفاده کنید .زیرا اندیس گلیسمی پایینی دارند. البته این به این معنا نیست کهز یاده روی کردن در مصرف آنها در بیماران دیابتی بلامانع است.

نویسنده:  الناز سیفی
 

مراقبت‌های تغذیه‌ا ی در مبتلایان به دیابت نوع2

(Diabetes Mellitus, type 2)
* تعریف بیماری:
دیابت ملیتوس یا بیماری قند، بیماری متابولیک مزمنی است که بر اثر تولید نکردن و یا ناکافی بودن هورمون انسولین تولید شده در بدن و یا مقاومت سلول‌ها به این هورمون ایجاد می‌شود. در چنین شرایطی، امکان تنظیم مقدار قند خون وجود ندارد و در نتیجه، مقدار قندخون این بیماران بالاتر از حد طبیعی خواهد بود. علل اصلی بروز دیابت، مسایل ژنتیکی و چاقی هستند. کنترل نکردن دیابت سبب بروز اختلالات فراوانی می‌شود که نارسایی کلیوی، اختلالات عروقی و آسیب عصب‌ها از مهم‌ترین آنهاست.
 
* نکات ویژه در خصوص رژیم غذایی مبتلایان به دیابت نوع 2:
- به دلیل کنترل هر چه بهتر قندخون بهتر است تعداد وعده‌های غذایی مبتلایان به دیابت افزایش و حجم هر وعده کاهش یابد.
- از مصرف قند و شکر و غذاهای حاوی آنها باید اجتناب کرد.
- مصرف نمک باید محدود شود. در ضمن، باید از مصرف غذاهای پرنمک مانند خیارشور، رب گوجه‌فرنگی، انواع سس و مانند اینها نیز اجتناب کرد.
- نان مصرفی این بیماران باید کم‌نمک و تهیه شده از آردهای سبوس‌دار باشد.
- گوشت مصرفی باید به طور کامل لخم و چربی گرفته و مرغ و ماهی باید بدون پوست مصرف شوند.
- در صورت مصرف پنیر باید نمک آن را به طور کامل گرفت.
- روغن مصرفی باید حتما از نوع نباتی مایع باشد. برای سرخ کردن نیز حتما باید از روغن مایع مخصوص سرخ کردن استفاده کرد.
- منظم بودن ساعات غذا خوردن و استفاده متعادل و متناسب از کلیه گروه‌های غذایی، از نکات بسیار مهم در رژیم درمانی بیماری دیابت است.

نویسنده:  فرید نوبخت حقیقی
 
توصیه های كاربردی برای كاهش مصرف قند:
شیما صادقی سمیه محمدیان
امروزه  شاهد افزایش روزافزون مصرف قند و محصولات شیرین هستیم .به تدریج كه ذائقه مردم به غــذاهای شیــرین عـــادت می كند كارخانجات مواد غذایی نیز روزبه روز محصولات شیرین تری به بازار روانه می كنند. و این سیكل معیوب پیوسته در حال چرخش است.
عادت كردن ذائقه به مواد شیرین كه به طور معمول از دوران كودكی شروع می شود، عوارض متعددی نظیر اضافه وزن، دیابت، بیماری قند و آرتریت را در سنین بالاتر به دنبال خواهد داشت.
قند و تركیبات حاوی قند كالری زیادی برای بدن تامین می كنند. اما متاسفانه فاقد مواد مغذی لازم برای ما هستند. بنابراین باید سهم ناچیزی از انرژی دریافتی روزانه ما را تشكیل دهند.
این توصیه ها اگر چه به نظر ساده هستند، ولی با به كار بردن آن ها می توانید گام های مهم و موثری در جهت متعادل كردن دریافت مواد قندی بردارید.
1-    قندها را كاملا" از رژیم غذایی خود حذف نكنید: از آن جایی كه در تهیه ی اغلب مواد غذایی، شكر به كار رفته است، بنابراین حذف كامل قند از برنامه غذایی امكان پذیر نیست، زیرا در طولانی مدت قادر به تبعیت از آن نخواهیم بود. كافی است مصرف قندهای خالص را برای خود محدود كنیم، به عبارتی كاهش مصرف قند، شكر، شیرینی، شربت، آب نبات، را به تدریج در رژیم روزانه ی خود اعمال كنیم.
2-    در مطالعه ی برچسب های غذایی بسیار دقیق باشید: مقدار قندی كه بر روی برچسب های غذایی درج شده است معمولا" مجموع قند طبیعی و شكر افزوده شده در مراحل تهیه ی محصــول را نشان می دهد. در این جدول شما به راحتی هر كلمه ای كه به حرف "اوز" ختم می شود نظیر ساكارز، فروكتوز، لاكتوز و ... را می توانید معادل قند محاسبه كنید. از محصولاتی هم كه حاوی قند فراوانی هستند می توان به عسل، شربت، عصاره ی آب میوه ها و قند اینورت اشاره كرد.
3-    خوردن دسر را برای زمان های خاص در نظر بگیرید: دسر را به عنوان جزئی از برنامه روزانه ی خود قرار ندهید؛ اما در آخر هفته یا در میهمانی ها می توانید از خوردن آن لذت ببرید.
4-    در هنگام پخـت و تهیـه ی غـذا یـا شیرینی ها مقدار شكر را كاهش دهید: بعضی اوقات در تهیه ی بسیاری از غذاها یا دسرها و كیك ها، می توان حتی تا یك سوم میزان شكر توصیه شده را به كار برد؛ بدون این كه در طعم و مزه ی محصول نهایی تغییر چندانی حاصل شود.
5-    مصرف غذاهای جایگزین را فراموش نكنید: شما می توانید به جای مصرف كیك های قهوه و كیك های خیلی شیرین از كیك های تهیه شده از غلات كامل یا نان شیرینی هایی كه قند بسیار كمتری در آن ها به كار رفته است استفاده كنید.
6-    مصرف میوه های تازه را فراموش نكنید: بسیاری از میوه های تازه، طعم شیرین طبیعی دارند كه هم خود به تنهایی برای ذائقه ی شیرین شما مناسب هستنـد و هم بــا استفاده از آن ها در تهیه كیك و شیرینی طعم شیرین و طبیعی را حس می كنید.
7-    از میوه های تازه برای شیرین كردن و طعم دادن به ماست  استفاده كنید: به طور مثال می توانید انواع توت ها، كیوی، موز و ... را به همراه مقدار جزئی شكر آسیاب كرده و با ماست مخلوط كنید و به این ترتیب میان وعده های بسیار خوشمزه و شیرین را برای بعدازظهر خود فراهم سازید.
8-    مصرف میان وعده های آماده را به حداقل برسانید: به عنوان مثال ژله یا آب میوه ای كه از بازار تهیه می كنید حاوی شكر زیادی هستند؛ در صورتی كه اگر آن ها را در منزل بدون استفاده از شكر یا با حداقل میزان شكر تهیه كنید، باز هم خوش طعم بوده ولی در عوض، ارزش غذایی بیشتری دارند.
9-    خرید مواد قندی را به حداقل برسانید: سعی كنید خرید انواع شیرینی، كلوچه، شكلات، كیك و مواد قندی را محدود و منحصر به مناسبت های خاص كنید و از انبار كردن مواد قندی ذكر شده در كابینت آشپزخانه جدا" بپرهیزید.
10-    به اظهار نظرهای افراد غیر متخصص توجه نكنید: بسیاری بر این عقیده اند كه مصرف شیرینی بعد از صرف غذاها (به ویژه غذای چرب) باعث هضم آن می شود؛ در حالی كه مصرف شیرینی در این مواقع كار معده را سنگین كرده و از طرفی باعث جذب كامل مواد غذایی شده و عارضه ی چاقی را به دنبال خواهد داشت.
11-     از تلقین به خود بپرهیزید: بسیاری از افراد اظهار می كنند تا زمانی كه شیرینی و مواد قندی تخورند قدرت انجام كاری را ندارند و افت قند خون پیدا می كنند؛ در حالی كه بدن، خود قند خون را تنظیم می كند و با مصرف مواد قندی (به خصوص محصولات طبیعی حاوی قند) به مقدار متعادل و اندازه ی مورد نیاز برای تنظیم قند خون، با مشكل جدی مواجه نخواهد شد.
12-    به یاد داشته باشیم: در بسیاری موارد حتی در متون علمی از شكر و نمك به عنوان دو سم سفید نام برده می شود پس دقت كنید، این سم به ظاهر خوش طعم را بیهوده وارد بدن خود نكنید.

 
 
پنج شنبه 4/8/1391 - 16:20
اطلاعات دارویی و پزشکی
مطالعات نشان داده است كه اثرات نامطلوب روی در دوران جنینی و 2 سال اول زندگی كودك بر رشد و تكامل مغزی غیر قابل جبران است . کمبود روی كاهش قدرت ادراك و یادگیری ، کاهش ضریب هوشی ، تضعیف سیستم ایمنی و افزایش ابتلا به بیماریها وکاهش سرعت رشد رابه دنبال دارد . در زنان باردار كمبود خفیف روی می تواند منجر به  بارداری طولانی مدت و زایمان آهسته ، تاخیر رشد داخل رحمی، انقباضات ضعیف رحمی و خونریزی شود. نارسایی بلوغ جنسی به علت کمبود روی برای اولین بار در نوجوانان ایرانی گزارش شد.

سازمان جهانی بهداشت در گزارش سال 2002 تعداد سالهای عمر از دست رفته در اثر كمبود روی را در دنیا حدود29 میلیون سال ذکر کرده كه حدود 90% آن مربوط به كشورهای در حال توسعه است.بنا به همین گزارش تعداد سالهای عمر از دست رفته در اثر كمبود روی در منطقه شرق مدیترانه 3 میلیون سال می باشد.  در این سال در كل دنیا کمبودروی علت مرگ حدود 800000 نفر شده که 90% آن مربوط به كشورهای در حال توسعه بوده است .

در کشور ما بررسی کشوری تعیین وضعیت ریز مغذیها که در 11 اقلیم در سال 1380 توسط دفتر بهبود تغذیه جامعه و با همکاری انستیتو تحقیقات تغذیه ، آزمایشگاه ملی رفرانس و یونیسف انجام شد حاکی از آن است که کمبود روی رادر کشور باید جدی گرفت. این مشکل تمام گروههای جمعیتی را گرفتار کرده است. بر اساس نتایج بدست آمده ، درحدود یک پنجم کودکان 23-15 ماهه و حدود یک سوم کودکان 6 ساله و نوجوانان 20-14 ساله و زنان باردار در مناطق شهری و روستایی کشور از کمبود روی رنج می برند.

برای پیشگیری از کمبود روی چه باید کرد؟

بی شک توجه به برنامه غذایی روزانه ومصرف غذاهای حاوی روی برای تامین نیازروزانه مهمترین راه پیشگیری ازکمبود روی است. موادغذایی غنی از پروتئین بخصوص منابع غذایی حیوانی مثل گوشت گاو،گوسفند،جگر، دل وقلوه ازمنابع غنی روی بشمار میروند. روی درمنابع غذایی گیاهی ازجمله غلات وحبوبات نیز به مقادیر متفاوتی وجود دارداما،در عین حال بدلیل وجود فیبروفیتات که درجذب روی مداخله می کنند،روی موجود در آنها قابلیت جذب خوبی ندارد. تخمیرمنجر به تولید آنزیم فیتاز شده وموجب کاهش فیتات موجود در این موادغذایی می شود.بد نیست بدانید که نانهایی که خمیر آنها ور نیامده بدلیل مهار نشدن فیتاتاز از جذب روی وعده غذایی بشدت جلوگیری می کنند. پس سعی کنید از نانهایی که در فرایند پخت آنها جوش شیرین بکار نرفته و خمیر آنها ورآمده استفاده کنید. بیش از 80درصد روی موجود دردانه های کامل غلات، پس از فرایند آسیاب کردن از بین می رود. شیر ومواد لبنی ، تخم مرغ وانواع مغزهامثل گردو،بادام وفندق نیز ازمنابع خوب روی بشمار می روند.در سبزیها ومیوه ها مقادیر روی کم است. انواع مغزها را به عنوان میان وعده های سالم بویژه دربرنامه غذایی کودکان ،نوجوانان وزنان باردار میتوان بکاربرد در این صورت نه تنها بخشی از روی مورد نیاز روزانه بلکه بخشی ار آهن نیز تامین می شود.

افزودن روی به خاک ومواد غذایی :راه حل سریعتر

تحقیقات انجام شده در بخش کشاورزی فقیر بودن خاکهای کشور را از ریزمغذی روی نشان داده است . این موضوع بدین معنی است محصولات غذایی نیز از نظرروی فقیرند و مسئولین کشور باید تقویت ویا به عبارت دیگر غنی سازی خاک با روی را مدنظر قرار دهند و تا زمانی که این برنامه به سرانجام نرسیده است غنی سازی موادغذایی عمده

باروی راهکاری است که باید به اجرا گذاشته شود. مصرف غذاهای غنی شده با روی می تواند بخشی از روی مورد نیار بدن را تامین کند.

پنج شنبه 4/8/1391 - 16:18
اطلاعات دارویی و پزشکی
وسیقی در موقعیت‌های گوناگون، تأثیر آرامش‌بخشی از خود به جا می‌گذارد؛ برای نمونه، گفته می‌شود که موسیقی، باعث افزایش شیردهی در گاو‌ها می‌شود و همچنین نوزادانی که در رحم مادر برایشان موسیقی پخش می‌شود، از هوش بالاتری برخوردار می‌گردند؛ اما هنوز شواهد علمی کافی برای اثبات تأثیر موسیقی در این گونه موارد وجود ندارد.

با این همه، به تازگی دست کم این نکته در مورد موسیقی به اثبات رسیده که بیمارانی که در شرف عمل جراحی یا آزمایشی پیچیده هستند، می‌توانند با شنیدن موسیقی آرامش بیابند و ترس آنها می‌تواند کاهش پیدا ‌کند. البته اینکه موسیقی تا چه اندازه می‌تواند روی بیماران تأثیر بگذارد، به این بستگی دارد که چه کسی آن را انتخاب کند.
 
آنژیوگرافی همراه با موسیقی
 
در مجله علمی «تحقیق کلینیکی در زمینه کاردیولوژی» (Clinical Research in Cardiology) پزشکان تجربیات خود را درباره دویست بیمار منتشر کرده‌اند که حین آنژیوگرافی قلب روی آنها، موسیقی پخش شده است. آنژیوگرافی یک روش تصویربرداری پزشکی از رگ‌های خونی است که برای دیدن فضای داخلی رگ‌ها، آنها را با ماده‌ای حاجب پر می‌کنند.
 
رایج‌ترین نوع آن استفاده از لوله‌ای بلند، نازک و قابل‌انعطاف به نام کاتتر است که برای تزریق و توزیع ماده حاجب از درون سرخ‌رگ‌های موجود در کشاله ران یا ساعد، دست به یکی از سرخ‌رگ‌های قلب فرستاده می‌شود.

در جریان این پژوهش صد نفر از این بیماران می‌توانستند خود یکی از سه نوع موسیقی کلاسیک، جاز و پاپ را برگزینند. این دسته همچنین اجازه داشتند گزینه بدون موسیقی را انتخاب کنند. برای صد بیمار دیگر پزشکان موسیقی را انتخاب می‌کردند.
 
تأثیر آرامش‌بخش موسیقی جاز و کلاسیک
 
در پایان، میزان ترس بیمارانی که حین انجام آزمایش به موسیقی گوش می‌دادند، بسیار کمتر از کسانی بود که این آزمایش برای آنها بدون همراهی موسیقی انجام می‌شد. آنژیوگرافی بیماران همراه با موسیقی، موجب می‌شد ضربان قلب آنها منظم باشد و فشار خونشان پایین بیاید؛ اما میزان ترس و عدم آرامش در بیمارانی که پزشکان برایشان موسیقی را انتخاب کرده‌ بودند، بسیار پایین‌تر از دیگران بود.
 
بیشترین اثر آرامش‌بخش را موسیقی کلاسیک و جاز داشت، حتی روی بیمارانی که پیش از آزمایش گفته بودند که از این دو سبک خوششان نمی‌آید. پزشکان تأکید دارند که موسیقی آرام، اما نه ناراحت‌کننده، می‌تواند برای ایجاد حس آرامش در بیماران مؤثر باشد.
 
به گزارش دویچه وله، پژوهشگران دلیل تأثیر قوی‌تر موسیقی را که توسط پزشکان انتخاب می‌شود، این می‌دانند که بیماران همواره تمایل دارند، مسئولیت خود را کامل به دست پزشکان بسپارند.
 
در عین حال، وقتی که بیمار خود موسیقی را انتخاب می‌کند، امکان دارد این موسیقی او را به لحاظ احساسی منقلب کند؛ اما وقتی پزشک وظیفه انتخاب موسیقی را بر عهده می‌گیرد، این احتمال کمتر است.
پنج شنبه 4/8/1391 - 16:16
دانستنی های علمی
  در بسیاری از مناطق کشاورزی، برای آن که احشام و 
سایر حیوانات به مزارع و کشتزارهای مختلف نزدیک نشده و زراعت را خراب 
نکنند، اطراف آنها را بوته چای می کارند. حیوانات با مشاهده بوته چای به 
مزرعه نزدیک نمی شوند! 
 3- اولین وارد 
کننده تخم این گیاه به ایران در اوایل دوره قاجار انگلیسی ها بودند که با 
همکاری عناصر خودفروخته ای در دربار قاجار، کشت این گیاه و نوشیدن دم کرده 
آن را در ایران رواج دادند. واقعیت آن است که حکمای ایران زمین از چند هزار
سال قبل با این گیاه آشنایی داشته و به خوبی می دانستند که این گیاه ارزش 
غذایی نداشته، بلکه مصرف غیر دارویی آن مضر است. 
 4- موادی که در 
اصطلاح علم شیمی ساختار مولکولی حلقوی دارند (مواد آروماتیک) سرطان زا 
هستند. «پلی فنول» یکی از مواد آروماتیک است که چای هم این ماده را دارد. 
فنول چیست؟ فنول یک ماده دارای ترکیبات حلقوی است که بر روی پوست، کبد و 
سیستم گوارش اثرات نامطلوبی می گذارد. جالب اینجاست که قریب به اتفاق مواد 
معطر شیمیایی که در کارخانجات به چای اضافه می کنند هم جزء مواد آروماتیک و
سرطان زا هستند! 
 5-
مصرف چای (خصوصاً پس از غذا که سال هاست عادت بسیاری از ایرانیان شده است)
جلوی جذب آهن معدنی موجود در غذاها توسط بدن را می گیرد که در نتیجه منجر 
به بروز بیماری کم خونی مزمن در مصرف کنندگان می شود. چای دارای ترکیباتی 
به ‌نام تانن است که مزه‌ تلخ چای را ایجاد می کند. تانن‌ها با آهن، ایجاد 
رسوب می‌ نمایند و این رسوب به دلیل درشتی ملکول و سنگینی، غیر قابل جذب 
توسط بدن است. لذا در صورتی که غذای مصرفی دارای آهن بوده و بلافاصله بعد 
از آن چای مصرف شود، از جذب آهن آن جلوگیری می کند. فراموش نکنید که عارضه 
کم خونی خود باعث ده ها بیماری دیگر در بدن می شود. 
 6- همان گونه که
گفته شد چای دارای ماده ای است به نام تانن. این ماده بسیار مدرر است و به
همین خاطر مایعات بدن را دفع کرده و پلاسما غلیط می شود. آنزیم ها در 
پلاسمای غلیظ نمی تواننند فعالیت کنند و به همین خاطر مواد زاید در بدن 
انبار شده و موجب بیماری های گوناگون می شود. ضمناً تانن موجب فعالیت بیش 
از حد سلول های اپیتلیال کلیه شده و کلیه را به مرور از کار می اندازد! 
 7- گیاه چای 
دارای ماده ای است به نام اگزالیک اسید، که مسموم کننده بوده و اختلالات 
متابولیسمی ایجاد می کند. این ماده در کلیه رسوب کرده و سنگ های کلیوی 
اگزالیک را موجب می شود. 
 8- مصرف زیاد چای دندان ها را لك دار و سیاه می كند. 
 9- چای ترشح اسید معده را تحریک می كند و همچنین به دلیل ماهیت اسیدی خود، در بروز زخم معده مؤثر است. 
 10- در هر فنجان
چای بین 60 تا 75 میلی گرم «کافئین» وجود دارد که LDL خون را افزایش می 
دهد و عاملی می شود برای انفارکتوس های قلبی و مغزی، ولی البته آرام بخش 
است و در دراز مدت اعتیاد ایجاد می کند! 
 11- به دلیل 
وجود مقدار زیادی از ماده کافئین در چای، براى عده اى باعث تحریك اعصاب و 
یا تپش قلب می شود. همچنین نوشیدن چاى پررنگ براى خانم ها احتمال ابتلا به 
سرطان سینه را افزایش مى دهد. 
 12- ماده آرام 
بخش دیگری در چای وجود دارد به نام «تئین» که محرک سیستم اعصاب سمپاتیک است
و موجب افزایش ترشح آدرنالین می شود. تئین موجب کاهش مقدار منیزیم داخل 
سلول ها می شود. منیزیم ماده ای است که در سلول قرار دارد تا با انواع 
سرطان ها مبارزه کند و با نوشیدن چای این ماده مفید از بدن خارج می شود. 
 13- به نظر شما 
چرا اغلب افراد چای خور جدی، هنگامی که تصمیم به ترک چای می گیرند با 
علایمی مشابه با علایم معتادان مواد مخدر در هنگام ترک مواد مذکور (همچون 
سردرد، بی خوابی، بی حوصلگی، آشفتگی روحی و …) مواجه می شوند؟! آیا این 
موضوع که ادعا شده است سال هاست تولید کنندگان چای در کشورهای خارجی برای 
حفظ مشتریان خود به چای مواد افزودنی مضر و اعتیادآوری اضافه می کنند قابل 
اعتنا نیست؟ 
 14- چند نفر 
معتاد به مواد مخدر را می شناسید که سیگاری نباشند؟ و چند نفر سیگاری را می
شناسید که چای خورهای قهاری نباشند؟! چای به دلیل مواد افیونی طبیعی که در
خود داشته و مواد شیمیایی که در فرآیند تولید توسط بسیاری از تولیدکنندگان
به آن اضافه می شود، مقدمه ای برای آمادگی بدن جهت پذیرش انواع اعتیادها 
به مواد مضر دیگر است. 
 15- اگر دقت 
کنید قریب به اتفاق مواد سمی در طبیعت دارای طعم تلخ می باشند. شاید 
پروردگار مهربان با این گونه خلقت خواسته است به موجودات هشدار دهد که چه 
موادی خوراکی نیستند و باید از آنها پرهیز کنند. چای یکی از تلخ ترین 
گیاهان موجود در طبیعت است که البته با روش های مختلف سعی در کاهش این تلخی
و صد البته عادت دادن ذایقه مردم به آن دارند. 
 Unprocessed raw Olive fruit is also terribly bitter. How about that? I just wonder 
 16- همه این ها 
که گفته شد برای چای سبز که خشک شده سریع برگ سبز چای می باشد صادق است. 
چای سیاه که دم کرده مضرتری از چای سبز است با انبار کردن برگ سبز چای در 
مکان های گرم، پوسیده شدن و تخمیر این برگ ها، تغییر رنگ آنها به قهوه ای و
سیاه (مشابه عملی که باغبانان در وسط باغ با بر روی هم تلنبار کردن برگهای
درختان انجام می دهند تا پوسیده شده و تبدیل به کود گردند)، سپس خشک کردن 
این برگهای پوسیده بدست می آید! 
 17- بدتر از چای
سبز و چای سیاه، چای های جدید طعم داری هستند که دارای اسانس های شیمیایی 
مختلف بوده و تمامی مضرات دو نوع چای قبلی را دارند بعلاوه مضرات مواد 
شیمیایی عطری و طعم دهنده های مصنوعی! (هرچه خوبان همه دارند آن یک جا 
دارد!!) 
 18- یکی از 
موارد مرسوم در جامعه ما (خصوصا در مراسم، جشن ها، سمینارها و …) مصرف 
بسیاری از نوشیدنی ها در لیوان های یک بار مصرف پلاستیکی است. این ظروف به 
خصوص در مجاورت با نوشیدنی های داغ به سرعت مواد فوق العاده سمی و خطرناک 
نفتی را آزاد می کنند. برای امتحان می توانید در یکی از این لیوان ها چای 
داغ بریزید و چند دقیقه ای کنار بگذارید تا سرد شود. خواهید دید که پرده ای
از مواد نفتی روی آن می بندد! 
 19- در انواع 
چای های بسته ای (معروف به Teafix یا Lipton)، ضایعات/ته مانده های چای که 
قابل ارایه به شکل عادی نیستند در بسته های کاغذی که برای جلوگیری از 
وارفتن آنها در آب جوش، پروسه های شیمیایی مختلفی روی آنها انجام شده و 
آغشته به انواع مواد مضر هستند قرار می گیرند. پاره ای از مواد شیمیایی 
موجود در کاغذ مذکور در آب جوش حل شده و وارد بدن مصرف کننده می شوند! 
 20- ابو علی 
سینا (نابغه ایرانی در طب ) در طب سنتی از چای به عنوان ماده ی پست غذایی 
نام می برد و از آن فقط برای مصارف درمانی در شرایط خاص استفاده می كرده 
است. 
 21- ممکن است 
علیرغم خواندن موارد فوق به دلیل تبلیغات زیادی که در قالب مقالات و اخبار 
مختلف شبه علمی به خورد جامعه داده می شود، هنوز باور نکرده باشید که مصرف 
این نوشیدنی همه جا تا این حد مضر است. بسیاری می پرسند که اگر واقعاً چای 
مضر است پس چرا این قدر در رسانه ها از آن تعریف شده و در همه جا مصرف می 
شود؟ پاسخ آن است که اولاً ما نفی نمی کنیم که چای فواید اندکی نیز دارد، 
اما این فواید قابل مقایسه با مضرات فراوان آن نیستند. مانند شراب و قمار 
که در آنها منافعی هست، اما ضررهای آنها بسیار بیشتر است. ثانیاً فراموش 
نکنید که تجارت چای گردش مالی میلیاردی در سراسر جهان دارد. به نظر شما 
مافیاها و کارتل های تجاری بزرگی که از این راه منافع و سود سرشاری می برند
به این راحتی اجازه می دهند که حقایق برای مردم آشکار شوند؟! فراموش نکنید
که در اوایل قرن بیستم شرکت های سازنده سیگار و دخانیات به پاره ای از 
دانشمندان بی وجدان مخفیانه پول می دادند تا مقالات به ظاهر علمی در رد 
خطرات دخانیات و حتی طرح فواید استفاده از آن نوشته و در مجلات معروف علمی 
آن زمان چاپ کنند. اسناد این تبانی های بزرگ و کثیف در اواخر قرن بیستم 
منتشر شد، یعنی زمانی که همه ذینفعان ماجرا مرده بودند و مضرات بلای 
خانمانسوز دخانیات بر همه آشکار شده بود! دور از واقعیت نیست که گفته شود 
مشابه چنین اتفاقاتی در زمانه ما هم برای چای، موبایل، نوشابه، سوسیس، 
کالباس و سایر موارد مشابه رخ می دهد و این ما هستیم که باید عقلمان را 
قاضی کرده و سلامتی خود و اطرافیانمان را فدای مطامع مادی عده ای از خدا بی
خبر نکنیم. 
 22- بعضی می 
پرسند اگر مصرف چای این قدر مضر است چرا خداوند آن را آفریده است؟! پاسخ 
ساده است: خداوند حکیم هیچ موجودی را در عالم بدون دلیل و حکمت خلق نکرده 
است، اما این به معنی آن نیست که هرچه آفریده شده خوردنی و دارای ارزش 
غذایی است!! بوته چای یکی از بهترین گیاهانی است که می تواند هوا را از 
انواع آلودگی ها پاک کرده و حجم زیادی اکسیژن تولید کند. دلیل آن که هوای 
مزارع چای بسیار مطبوع است نیز همین واقعیت می باشد. 
 Isn’t this true about Onion, as well????? Then maybe, we should stop eating onions, too. I just wonder! 
 در حقیقت بشر 
امروز اگر عاقلانه فکر کند باید به جای خوردن برگهای چای، بوته آن را به 
عنوان یک تصفیه کننده عالی هوا در سرتاسر معابر شهرها بکارد. شاید یک دلیل 
دیگر برای آن که مصرف خوراکی چای مضر است همین باشد که این گیاه سموم موجود
در هوا را به خود جذب می کند! همچنین به دلیل این که گیاه چای اسیدی است، 
ماده ضد عفونی کننده خوبی می باشد. لذا برای شستشوی چشم های عفونی و لثه 
های عفونی مفید است. در طب سنتی برای درمان چشم عفونی شده نوزادان در عوض 
انواع و اقسام داروهای شیمیایی و آنتی بیوتیک های دارای اثرات مضر جانبی 
فراوان، با استفاده از آب جوشانده چای چشم نوزاد را طی چند نوبت شستشو می 
دهند. 
 23- اگر می 
پرسید که چه باید کرد، عرض می کنم: اولاً اطلاع رسانی وسیع در بین همه آنها
که دوستشان داریم. ثانیاً رواج ده ها دم کرده طبیعی خوش طعم، مفید و 
باصرفه که جانشینان بسیار مطلوبی برای چای مضر هستند در سطح جامعه (برای 
شروع از خانه خود و نزدیکانتان شروع کنید). 
 به عنوان مثال 
می توانید به تناوب از جوشانده بادرنج بویه (گیاه مورد علاقه زنبور عسل )، 
دم کرده برگ گیاه به لیمو (گیاهی با برگ های شبیه نعنا، با شربت به لیمو 
اشتباه نکنید)، دم کرده میوه نسترن، دم کرده گل گاوزبان، دم کرده بابونه، 
جوشانده تخم گشنیز (به صورت آسیا شده)، دم کرده پونه، دم کرده زنجبیل، دم 
کرده زیرفون، دم کرده برگ تیول و … ده ها جوشانده و دم کرده طبیعی و مفید 
دیگر استفاده کنید 
پنج شنبه 4/8/1391 - 16:14
خواص خوراکی ها
 
1- ضد فشارخون

میگو از منابع اسیدهای چربی از خانواده امگا ۳ است که دریافت آن به کنترل فشارخون کمک می‌کند. البته توصیه می‌شود این ماده غذایی در هنگام تهیه با حداقل روغن و نمک طبخ شود، در این صورت به گزینه‌ای مناسب برای کاهش سطح فشارخون تبدیل خواهد شد زیرا سرخ کردن آن در روغن، کالری بیشتر به بدن می‌رساند و باعث افزایش وزن می‌شود که خود از عوامل بروز فشارخون است.

2- سرشار از سلنیوم

یکی از مواد معدنی‌ای که در میگو به میزان بسیار یافت می‌شود، سلنیوم است. با خوردن ۱۰۰ گرم میگو، ۶۴ درصد از نیاز روزانه به این ماده مغذی تأمین خواهد شد و از آنجا که سلنیوم خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد، عادت به خوردن میگو، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ و انواع سرطان خون مانند «لوسمی» و «لنفوم هوچکین» را کاهش می‌دهد.

3- ضد آلزایمر

امگا ۳ فراوانی که در میگو وجود دارد، باعث می‌شود عادت به مصرف هفتگی آن از بروز آلزایمر و اختلال حواس در دوران سالمندی جلوگیری کند. در واقع، دریافت روزانه ۳۸۰ میلی‌گرم از این اسیدهای چرب، از بروز اختلال حواس و آلزایمر جلوگیری می‌کند و با خوردن هفته‌ای ۲ تا ۳ بار میگو، این مقدار اسید چرب به بدن خواهد رسید.

4- ضد کم‌خونی

افرادی که به دلایل مختلف گوشت قرمز نمی‌خورند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به کم‌خونی ناشی از فقر آهن قرار دارند و از آنجا که با خوردن ۱۰۰ گرم میگو، ۱۹ درصد از نیاز به این ماده مغذی تأمین می‌شود، بهتر است در صورت نخوردن گوشت قرمز، میگو را در برنامه غذایی روزانه‌شان بگنجانند.


5- منبع پروتئین و کلسترول خوب

میگو برخلاف تصور عامه مردم، باعث افزایش کلسترول نمی‌شود زیرا بررسی‌های مقایسه‌ای میان دو رژیم غذایی با تخم‌مرغ و میگو نشان داده‌اند که رژیم دارای میگو ۷ درصد سطح کلسترول بد و ۱۲ درصد سطح کلسترول خوب را افزایش می‌دهد در حالی که رژیم دارای تخم‌مرغ، سطح کلسترول بد را ۱۰ درصد و سطح کلسترول خوب را ۷ درصد بالا می‌برد.

در واقع این ماده غذایی چربی کمی دارد و با خوردن ۱۲ عدد میگوی درشت بخارپز شده، ۱۶۰ میلی‌گرم کلسترول وارد بدن می‌شود و سطح تری‌گلیسرید ۱۳ درصد پایین می‌آید بنابراین توصیه می‌شود آن را مانند سایر منابع پروتئینی مصرف کنید.
پنج شنبه 4/8/1391 - 16:11
خواص خوراکی ها
محققان دانشگاه آیووا در تحقیقاتی که در نشریه علمی پلوس وان منتشر شد به این نتیجه رسیده اند که ماده اسید اورسولیک موجود در پوست سیب ضمن افزایش میزان عضلات و چربی قهوه ای – دو بافتی که به کالری سوزی معروف هستند – موجب کاهش چاقی و پیامدهای مضر آن برای سلامت می‌شود.

تا همین اواخر، محققان بر این باور بودند که این تنها نوزادان هستند که چربی قهوه ای دارند و این چربی در طول دوران کودکی از بین می رود. با پیشرفت فناوریهای عکسبرداری از بافت های انسان مشخص شده که بزرگسالان نیز میزان کمی از این چربی را بیشتر در ناحیه گردن و بین شانه ها حفظ می کنند.

همچنین این تحقیقات نشان داد افزایش سطح چربی قهوه ای با کاهش میزان چاقی و سطوح قند و چربی خون در ارتباط است و این مسئله موجب شده است که دانشمندان به این نتیجه برسند که چربی قهوه ای در پیشگیری از چاقی و دیابت موثر خواهد بود.

در این بررسی، محققان دانشگاه آیووا موشهایی که رژیم غذایی پرچرب به آنها داده شده بود را بررسی کردند. به نیمی از این موشها همراه غذای پرچرب خود مقادیری اسید اورسولیک نیز داده شد. نکته جالب این بود که موشهایی که در رژیم غذاییشان اسید اورسولیک بود بیش از موشهای دیگر غذا می خوردند با این حال موشهایی که مکمل غذایی اسید اورسولیک دریافت کردند وزن کمتری اضافه کردند و سطح قند خون آنها نزدیک عادی باقی ماند. این موشها همچنین به بیماری کبد چرب دچار نشدند، گفتنی است بیماری کبد چرب در حال حاضر یک بیماری غیرقابل درمان است که حدود یک پنجم امریکاییها به آن مبتلا هستند.

همچنین بررسیهای بیشتر این محققان نشان داد مصرف اسد اورسولیک موجب افزایش عضلات اسکلتی و در نهایت موجب تقویت توان بدنی و استقامت می شود. همچنین میزان چربی قهوه ای در این دسته از موشها افزایش یافت.

با توجه به اینکه عضله و چربی قهوه ای هر دو کالری می سوزاند، محققان میزان مصرف انرژی در این موشها را اندازه گیری کردند و دریافتند که موشهایی که اسید اورسولیک بیشتری دریافت کرده بود در مقایسه با موشهایی که این مکمل را دریافت نکرده بودند انرژی بیشتری مصرف کرده اند.

به گزارش شین هوا، کریستوفر آدامز استاد دانشگاه آیووا که مدیریت این تحقیقات را به عهده داشت می گوید:”این بررسی نشان می دهد اسید اورسولیک میزان عضلات اسکلتی و چربی قهوه ای را افزایش می دهد که این پیامد در نهایت منجر به افزایش کالری سوزی می شود و این پدیده خود از چاقی ناشی از رژیم غذایی و بیماری دیابت و کبد چرب پیشگیری می کند.”
پنج شنبه 4/8/1391 - 16:10
خواص خوراکی ها
 پیشنهاد
می‌شود كه با احساس اختلال دید كه معمولا اولین علامت شروع حمله میگرن است
زنجبیل خورد؛ یعنی حدود 600 ـ 500 میلی گرم كه در حدود 3/1 قاشق مرباخوری 
است پودر زنجبیل را در آب ساده ریخته و خورد.

موارد منع مصرف زنجبیل:

- در كودكان زیر دو سال نباید استفاده شود.

- مصرف زیاد زنجبیل موجب سوزش سردل می شود.

- افرادی كه سنگ كلیه دارند، باید قبل از مصرف زنجبیل حتما با پزشك خود مشورت نمایند.

- اگر داروهای رقیق كننده خون مانند وارفارین و آسپیرین مصرف می كنید، زنجبیل نخورید.

- مصرف زیاد زنجبیل ممكن است با داروهای قلبی و دیابت تداخل نماید.

- مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی باید در حد متعادل باشد.

- مصرف زیاد زنجبیل ممكن است باعث اختلالات سیستم عصبی مركزی گردد.

نکته: توجه داشته باشید که مصرف زنجبیل در افراد دچار زخم معده و یا زخم دوازدهه و یا هم زمان با مصرف داروهای ضد انعقاد که می تواند برای رقیق شدن خون شوند - اکیدا منع شده است.همچنین در مورد استفاده از گیاهان دارویی، بویژه اگر به نوزاد خود شیر می دهید یا باردار هستید با پزشک خود مشورت کنید.
پنج شنبه 4/8/1391 - 16:9
اعتیاد و سیگار

افرادی که در معرض دود سیگار دیگران قرار می‌گیرند ممکن است شنوایی خود را از دست بدهند.

مطالعات قبلی هم نشان داده بود که افرادی که سیگار می‌کشند ممکن است شنوایی خود را در معرض خطر قرار دهند. اما آخرین مطالعات که در نشریه کنترل تنباکو روی 3000 هزار آمریکایی انجام شده است نشان می‌دهد همین اتفاق هم ممکن است برای افراد غیر سیگاری اتفاق بیفتد که در معرض دود سیگار دیگران هستند.

به گزارش بی‌بی‌سی، دانشمندان معتقدند دود سیگار باعث مختل شدن جریان خون در رگ‌های بسیار کوچک گوش می‌شود. این عامل باعث می‌شود اکسیژن کافی به گوش‌ها نرسد و علاوه بر آن مواد سمی در رگ‌های خونی منتهی به گوش تجمع پیدا کنند که این عوامل در نهایت منجر به آسیب رسیدن به قدرت شنوایی انسان می‌شود.

البته این عامل با آسیب‌هایی که در اثر قرار گرفتن در معرض صدای بلند یا پیر شدن به وجود می‌آید کاملا متفاوت است.

در آخرین تحقیقات، دانشمندان دانشگاه میامی و فلوریدا قدرت شنوایی را در 3 هزار و 307 فرد داوطلب غیر سیگاری بررسی کردند. این افراد یا هیچ وقت در زندگی خود سیگار نکشیده بودند یا مدتی قبل سیگار کشیدن را ترک کرده بودند.

هنگامی که فردی در معرض دود سیگار قرار می‌گیرد ماده‌ای در بدن او ساخته می‌شود که کوتینین نام دارد.

با توجه به این موضوع و انجام مطالعات بیش‌تر، دانشمندان متوجه شدند افرادی که در معرض دود سیگار دیگران قرار می‌گیرند قدرت شنوایی ضعیف‌تری نسبت به دیگران دارند.

این موضوع نشان می‌دهد حتی اگر شما سیگاری نیستید اما در کنار شما دوستان یا اعضای خانواده‌تان سیگار می‌کشد شنوایی شما در معرض خطر است.

دکتر دیوید فابری محقق ارشد در این باره گفت: این تحقیقات نشان می‌دهد دود سیگار نه تنها برای خود فرد سیگاری ضررهای زیادی دارد، بلکه اطرافیان او را نیز قربانی می‌کند.

پنج شنبه 4/8/1391 - 16:8
خواص خوراکی ها
 رسول اكرم(ص) 
فرموده‌اند: «معده، خانه تمام دردها و بیماری‌هاست.» در عین حال، پیشگیری، 
بهداشت و درمان بیماری‌های جسم و روان انسان‌ها میسر نخواهد شد مگر در 
شرایطی که خوردن و آشامیدن‌شان سالم و کامل باشد. بنابراین بهتر است 
به‌گونه‌ای خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها را تهیه و میل کنیم که علاوه بر 
سیركنندگی، نقش اصلاحی و دارویی نیز در بدنمان داشته باشند. 
 
اصول طب سنتی هندوستان، چین، آفریقا، یونان و ایران همگی بر پایه تغذیه سالم و مضر یا مصلح بودن مواد غذایی است. منظور از مصلح، نوعی ماده غذایی یا گیاه دارویی است که مصرف آن همراه غذای موردنظر، در اصلاح و تعدیل عوارض جانبی احتمالی آن غذا موثر خواهد بود و در ضمن، هضم غذا را بهتر ‌کرده و خواص، فواید، جذب و اثرگذاری آن را در بدن بیشتر خواهد کرد. هیچ می‌دانید پرمصرف‌ترین مصلح‌هایی كه در طول هفته میل می‌كنید، چیست؟ به عنوان نمونه هنگامی كه به آبگوشت ادویه افزوده می‌شود، جدا از اینكه طعم خوبی به آن می‌دهد، باعث می‌شود كه نفاخ بودن این غذا نیز از بین برود. این سازگاری و ناسازگاری‌های مواد در کتاب قانون ابن‌سینا و مخزن‌الدویه عقیلی شیرازی آورده شده و من نیز قصد دارم در این نوشته به اختصار به آنها اشاره ‌كنم.
 نقش گیاهان معطر 
 گیاهانی که 
دارای رایحه و اسانس هستند، زیاد همراه غذاها استفاده می‌شوند و به هضم غذا
كمك می‌كنند. این گیاهان مانند نعناع، گشنیز، شوید، كاری، آویشن و.... به 
صورت ادویه، خشک یا تازه مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نتیجه، نقش آنها 
در کاهش نفخ و گازهای ایجادشده و دل‌درد بسیار موثر است و باعث هضم و جذب 
بهتر غذا می‌شود. اما نكته قابل توجه این است كه میزان اثر آنها با هم 
متفاوت است. برخی گیاهان از اثر بیشتر، برخی متوسط و برخی دیگر از اثر 
ضعیفی برخوردارند. نكته بعدی این است كه هر كدام از این گیاهان عطری متفاوت
دارند و به همین دلیل افزودن این گیاهان در هر غذایی مناسب نیست. 
 خاصیت نعناع و گشنیز 
 هر گیاه معطری 
در چندین اثر، از جمله خواص ضددرد، ضداسپاسم، ضدمیکروب، ضدنفخ و تقویت معده
دخالت دارد. یكی از پرمصرف‌ترین گیاهانی كه به عنوان گیاه دارویی و مصلح 
غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نعناع است که یکی از خواص مهمش ضدنفخ 
بودن است و به همین دلیل مصرف آن به همه سنین توصیه می‌شود. گیاه بعدی 
گشنیز است که برگ و دانه این گیاه به شکل‌های متفاوتی به غذا افزوده 
می‌شوند. از خواص گشنیز می‌توان به ضدنفخ و ضددردبودن آن اشاره كرد. این 
گیاه را می‌توان هم به غذا اضافه كرد و هم در كنار غذا از آن بهره برد. 
 30 خاصیت كاری 
 یكی از 
پرمصرف‌ترین ادویه‌های شرق و غرب، كاری است. کاری از حدود 20 گیاه 
اسانس‌دار تشکیل شده که قسمت اعظم آن را زردچوبه تشكیل می‌دهد. براساس 
تحقیقات صورت‌گرفته، ثابت شده است که اسانس این ادویه دارای بیش از 30 
خاصیت (هضم‌كننده، مسكن، آنتی‌اكسیدان، صفراآور، محافظ كبد و ...) است. 
ادویه كاری به غیر از اینكه به غذا طعم و عطر خوبی می‌بخشد، برخی از سموم 
کبد را نیز خنثی می‏کند و اثر موادی را که باعث ایجاد سرطان می‌شوند، از 
بین می‌برد. همچنین عضلاتی را كه دچار اسپاسم یا گرفتگی شده‌اند، شل می‌کند
و درد را تسکین می‌دهد. 
 به چلوکباب‌تان سماق بزنید‍! 
 از گذشته‌های 
دور در ایران همراه چلوکباب و برخی از غذاها، سماق استفاده می‌شده است. 
امروزه مقالات متعددی حاكی از آن است كه این ماده خاصیتی چندکاره دارد و 
مواد موجود در آن خواص ضدمیکروبی بسیار قوی دارند. به عنوان نمونه، از آنجا
كه گوشت مورد استفاده برای طبخ كباب چرب است، سماق موحب كاهش كلسترول و 
جذب چربی موجود در آن می‌شود. همچنین سماق آلودگی موجود در گوشت را از بین 
می‌برد و از طرفی خاصیتی قابض دارد؛ یعنی اگر التهابات یا زخم‌هایی در مسیر
لوله گوارش باشد تا حدودی موجب بهبود آنها شده و محافظ خوبی برای كبد است. 
 گلپر، مصلح باقلا 
 گیاه گلپر از 
خانواده جعفری است و دانه (میوه‌های) آن دارای اسانس است. این گیاه فقط در 
ایران می‌روید و از قدیم برای معطركردن و طعم بخشیدن به غذا مورد استفاده 
بوده است. برای استفاده از گلپر باید دانه‌های آن را پودر كرد و سپس 
به‌صورت مستقیم یا مخلوط با گیاهان دیگر - به خصوص به شكل ادویه‌جات ایرانی
- مورد استفاده قرار داد. گلپر گذشته از اینكه هضم‌کننده خوبی است؛ مقوی 
معده، ضدمیکروب و ضداسپاسم است و خاصیت ضدنفخ قوی دارد. به همین دلیل، 
معمولا آن را به باقلا كه نفاخ است، می‌افزایند. 
 خاصیت فلفل سیاه 
 فلفل سیاه پودر 
حاصل از دانه‌های درختی است که موطن آن هندوستان و برخی کشورهای شرقی است. 
جالب است بدانید كه درخت فلفل در ایران نمی‌روید و از اقلام گیاهی وارداتی 
است. فلفل سیاه علاوه بر تندکردن غذا، دارای خاصیت ضدنفخ و ضداسپاسم بوده و
محرک خوبی برای معده است. در ضمن فلفل سیاه هضم‌کننده مناسبی برای غذا به 
شمار می‌رود و خاصیت معرق دارد و باعث گرم‌کردن بدن می‌شود و مصرف آن در 
سرماخوردگی مفید است. فلفل سیاه با فلفل سبز و قرمز کاملا متفاوت است و از 
نظر خواص هم اینها ارتباطی به هم ندارند. 
 فایده آویشن 
 آویشن یکی از 
گیاهان معطری است که از قدیم به عنوان یک گیاه دارویی - غذایی كاربرد داشته
است. اکثر خواص آن مربوط به اسانس برگ‌های آن است که بویی بسیار نافذ و 
قوی‌ دارد. این اسانس، خاصیت ضدمیکروب و ضدقارچ نیز دارد. همچنین برای هضم 
غذا بسیار مفید بوده و به عملكرد بهتر معده كمك می‌كند. به همین دلیل، در 
غذاهای متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرد. آویشن گذشته از اثرات ضددرد، 
ضدنفخ و ضداسپاسمی که دارد، دارای خواص ضدحساسیت و ضدسرفه و ضداحتقان 
(گرفتگی بینی) و خلط‌آوری نیز هست و توصیه می‌شود كه همراه با غذا مصرف 
شود. 
پنج شنبه 4/8/1391 - 16:7
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته