• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 609
تعداد نظرات : 775
زمان آخرین مطلب : 4203روز قبل
آلبوم تصاویر
 این عکس به خاطر تفسیر جالبی که از فیس‌بوک کرده است پربیننده‌ترین عکس سال ۲۰۱۱ تاکنون بوده است.

.

سه شنبه 20/2/1390 - 1:47
ایرانگردی

تصاویر دیدنی از ایران ما: جنگل ابر شاهرود

از شاهرود، نگین چهارفصل استان سمنان؛ استانی كه خود بیشترین، پرجاذبه‌ترین و متنوّع‌ترین اندوخته‌گاه‌های زیست‌سپهر ایران را در خود جای داده است، اگر فقط 50 كیلومتر دیگر به سمت شمال شرق حركت كنی، پس از عبور از آرامگاه بایزید بسطامی و شیخ خرقان، ناگهان احساس خواهی كرد كه سوار بر لوبیای سحرآمیز آسمان را شكافته‌ای و بر روی فرش پنبه‌ای سفید‌رنگی قرار داری كه تاكنون نه نظیرش را دیده‌ای و نه گمان می‌كردی چنین چشم‌انداز بدیعی را می‌توانی در ایران، سرزمینی كه با كویرهایش شهرت جهانی یافته، ببینی!

جنگل زیبا و خوش آب‌وهوای ابر در 50 کیلومتری شمال شرق شاهرود و در مسیر جاده شاهرود به آزادشهر استان گلستان و در روستای ابر قرار دارد و ادامه جنگل‌های سرسبز شمال کشور است.

راه رفتن روی ابرها رؤیایی است، دست یافتنی. بدون جدا شدن روح از بدن می‌شود میان ابرها راه رفت، خوابید و بر ابر سوار شد. لازم نیست حتما به آسمان بروی.

در جنگل ابر آسمان به زمین می‌آید. از قبل خبر نمی‌كنند. هر وقت دلشان بخواهد می‌آیند هر وقت هم كه دلشان بخواهد می‌روند. مجاورت دو ناحیه كم فشار و پرفشار (دشت گرگان و منطقه ابر) باعث شده هر وقت زمین انرژی می‌گیرد ابرها جابه‌جا شوند.

ابرها چنان دیواری ساخته‌اند كه نور كه می‌افتد سایه‌ات را مقابلت می‌بینی. ابرها در حال جوششند. انگار كه زمین سماوری است بزرگ و جوش آمده، كه بخار آب با فشار از آن بیرون می‌زند. سرد سرد است.

مناظر اطراف با پوشش سراسر سبز و گاه رنگی‌اش آدمی را وادار می‌كند به بیشتر دیدن.

پیشتر كه می‌روی درخت‌ها شروع می‌كنند به سبز شدن. یكی، دو تا، هزار تا. آنچه زیاد است چنار است و بلوط و آنچه چشم به دنبال آن می‌گردد اورس است. درخت خاص منطقه ابر كه مثل ابر روی زمین می‌خزد. نمی‌شود گفت مه غلیظ، در این جنگل، ابر گردا گردت را می‌پوشاند. خنكی و طراوت و بوی خوشی همراه ابر روی صورتت می‌نشیند.
منبع: شاهوار و میراث ما
سه شنبه 20/2/1390 - 1:44
ایرانگردی

در حاشیهٔ جنوبی مرداب انزلی روستایی باقدمت تاریخی زیاد ودرعین حال بسیار زیبا و دیدنی با نام آشنای (آبکنار) خودنمایی می‌کند که بیشتر محصولات باغی وصیفی ودریایی منتصب به انزلی از دیر باز توسط کشاورزان وصیادان زحمت کش این روستا تامین می‌شده وهم اکنون نیز چنین است.گفتنی است روستای آبکنار در اصل شبه جزیره ایست که توسط مرداب ورودخانه سیاه گیشه(عروس سیاه)وتالاب هنده خاله واسفندسر(معروف به ماهروزه)در آب محاصره شده و از جنوب مرداب به گسکرات و جاده ترانزیت پونل و انزلی -آستارا راه دارد.

talabanzali-01


مرداب انزلی، در شمال ایران، واقع در استان گیلان و در کنار بندر انزلی است، در این تالاب گونه‌های مختلفی از آبزیان و پرندگان زندگی می‌کنند، هم چنین دارای نیلوفرهای آبی معروفی است.

talabanzali-05



talabanzali-03



تالاب انزلی در حدود 40 کیلومتری شمال رشت و در جنوب غربی شهرستان انزلی و دریای خزر قرار دارد. وسعت این تالاب فصول زمستان و بهار به علت افزایش بارندگی به حدود 120 کیلومتر مربع می‌رسد و در تابستان و پاییز به حدود 80 کیلومتر تقلیل می‌باید. تالاب انزلی که یک تالاب بین‌المللی است، زیستگاه مناسبی برای برای آبزیان و پرندگان مهاجر به شمار می‌آید. علاوه بر این، تالاب انزلی محل تخم‌ریزی ماهیان به ویژه ماهیان سفید می باشد.در مجموع این تالاب با توجه به زیبایی‌های چشمگیر خود می‌تواند به عنوان اکوسیستم آبی ـ طبیعی، گردشگران زیادی را به خود جلب کند.

talabanzali-04jpg




لاله مردابی، نگین زینت بخش تالاب انزلی
این گل زیبا همه ساله گردشگران بسیاری را به دل تالاب انزلی می کشاند.
تالاب بزرگ ( آبکنار) ، بخشی از منطقه حفاظت شده سیاه کشیم و پناهگاه حیات وحش سرخانکل عمده ترین رویشگاه این گیاه است .

talabanzali-02jpg



در کتاب تالاب انزلی تالیف برهان ریاضی آمده است : " لاله مردابی در زبان علمی ( نلومبیوم کاسپیکوم ) nelumbium capsicum نامیده می شود. برگهای لاله مردابی برامده از آب ، مدور قلبی شکل ، بسیار بزرگ ( تا قطر 60 سانتی متر ) به رنگ سبز متمایل به آبی با کناره کامل و گل های درشت ( تا قطر 20 سانتی متر ) با گلبرگهای صورتی رنگ ضخیم و متعدد است .

talabanzali-06



لاله مردابی به صورت پراکنده در اجتماعات کوچکی که از یک سو منتهی به نیزار و از سوی دیگر آب باز و یا جوامع گیاهان شناور و غوطه ور ، قرار دارد.
گلهای زیبای لاله مردابی از اردیبهشت تا مرداد ماه می روید . بنظر می رسد قو علاقه زیادی به تغذیه از دانه این گیاه دارد به طوریکه اغلب در فصل زمستان این پرنده در رویشگاههای لاله مردابی دیده می شود.
برخی افراد محلی بذرهای این گیاه را که در گویش گیلکی به آن سله باقلا ( باقلای آبگیر ) گفته می شود چیده و به عنوان پسته دریایی در معرض فروش قرار می دهند .

talabanzali-07_400




این گونه انتشار بسیار محدودی در سطح جهانی دارد و لذا گسترش آن در این منطقه واجد ارزش بین المللی است . "
اما بنظر می رسد زیبایی این گل در کنار برخی عوامل دیگر بلای جانش شده است .
به گفته محیط بانان امسال ( تابستان 88 ) از حجم گل دهی لاله مردابی کاسته شده است
آمد و شد قایقها به محدوده رویشگاه این گیاه ، کندن بذر و گل توسط برخی افراد ناآگاه ، آلودگی آب تالاب به مواد شیمیایی و نفتی و شرایط آب و هوایی از شمار این گلهای زیبا به میزان قابل توجهی کاسته است .
گاه دیده می شود بعضی متجاوزان به منابع طبیعی اعم از افراد محلی ( برای فروش گل ) و یا گردشگران ( برای گرفتن عکس و فیلم با گلهای زیبای لاله مردابی ، قایق خود را مملو از گلهای چیده شده می کنند، بدون توجه به این که این کار می تواند در آینده نه تنها دیگران بلکه خود آنان را از دیدن این گلهای زیبا محروم کند.

talabanzali-08
 



خطر بدل شدن تالاب انزلی به باتلاق

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست گیلان اعلام کرد : افزایش بار رسوبی تالاب انزلی در نیم قرن اخیر که عمق تالاب را از 11 متر به 2.5 متر رسانده است، گفت: برای افزایش عمیق تالاب، به ساماندهی و لایروبی و هم‌چنین 15 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا با لایروبی، رسوب‌برداری، برداشت گیاهان آبزی در حد خردمندانه، برداشت نی، جمع‌آوری آزولا و گیاهان حاشیه تالاب با دستگاه‌ها و تجهیزات شناور، عمق تالاب را به 6 متر برسانیم.

talabanzali-09

وی با اشاره به اینکه مساحت تالاب در حدود 18 هزار هکتار است، در ادامه گفت: می‌توان از رسوبات بیولوژیک تالاب در گلخانه‌ها برای ایجاد فضای سبز استفاده کرد.

وی  به وجود تله‌های رسوب‌گیر در حوضه آبریز تالاب‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی سیستم‌های تصفیه‌خانه و فاضلاب در انزلی و غازیان، که تا دو سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد، در آینده جهشی در محیط زیست اتفاق خواهد افتاد و خرید دستگاه شناور لایروب می‌توان برنامه‌ریزی ده ساله برای لایروبی تالاب را ترسیم کرد و تمام مسوولان، مردم، گردشگران و حاشیه‌نشینان تالاب موظف به حفظ و تسریع در پاکسازی این زیستگاه ارزشمند هستند.

talabanzali-10

سه شنبه 20/2/1390 - 1:34
ایرانگردی

لنگرود یک شهر ساحلی (ساحل چمخاله) در شمال ایران و نزدیک به لاهیجان می‌باشد. جمعیت این شهر بر پایه آمار سرشماری سال ۸۵ برابر با 174629 نفر است.

نام لنگرود، برای نخستین بار در سال ۵۱۲ هـ.ق. در متون تاریخی ذکر شده است. این سال مصادف با مرگ سلطان محمد پسر ملک شاه آلب ارسلان است. در دوره صفویان، خصوصاً در دوره سلطنت شاه عباس اول، شهر لنگرود مرکز حوادث مهمی بوده است. فرار احمد خان حاکم لاهیجان از لنگرود و دستگیری اعضای خانواده وی توسط کیا فریدون حاکم گیلان و تحویل آنها به شاه عباس، از جمله رویدادهای مهم این دوره شهر است. نادر برای سرکوب تاتارهای شرق مازندران و توسعه تجارت و دستیابی به دریا، لنگرود را برای ایجاد پایگاه دریایی و کارخانه کشتی‌سازی انتخاب کرد و در توسعه آن کوشید. در زمان قاجار نیز لنگرود مورد توجه قرار گرفت. این شهر، امروزه یکی از مناطق زیبای گردشگری در استان گیلان است.

لنگرود

موقعیت جغرافیائی و جمعیت
نام لنگرودLANGAROUD ترکیبی است از دو پاره واژه لنگر LANGARو رودROUD. لنگر به معنی وقار و سکون و آرامش است همان گونه که که کشتی لنگر انداخته آرامش می‌یابد. در ترکیب لنگر و رود دو ( ر) در هم یکی شده و نام به لنگرود تبدیل می‌گردد و معنی رود سکون یافته و آرام و با وقار معنی می‌گیرد و اگر به رود جاری در این بنگریم آن را دارای جریان آن چنان آرامی می بینیم که گویا حرکتی ندارد. لنگرود در طول 30ً و 10َ و 50َ و عرض 11 و 37 جغرافیایی، در ارتفاع 21 متر از سطح دریای خزر قرار دارد. این شهرستان بر روی جلگه‌ای سرسبز و 10 کیلومتر با دریای خزر فاصله دارد و در قسمت‌های جنوبی آن کوهپایه‌های جنوبی آن جنگلی دیده می‌شود.لنگرود که یکی از شهرهای مذهبی گیلان است. در فاصله 60 کیلومتری رشت (مرکز استان) واقع شده است و از طرف شمال و غرب به شهرستان لاهیجان،از طرف شرق به دریای خزر و از طرفی به شهرستان رودسر، و از طرف جنوب به شهر املش (از شهرهای رودسر) منتهی می‌گردد. در سال 1275 ه.ق /1230 ه .ش.، یعنی حدود یک سده و نیم پیش جمعیت این شهر دو هزار نفر بوده است. اما در سرشماری عمومی نفوس سال 1375 ه.ش چمعیت این شهرستان به 135922 نفر رسیده که از این تعداد 65973 نفر در شهر لنگرود زندگی می‌کنند. هم اکنون شهرستان لنگرود بالغ بر ۶۵٬۳۶۹ ‪ نفر جمعیت دارد.


جاذبه‌های گردشگری، تفریحی و امکان دیدنی
ساحل چمخاله در 9 کیلومتری شمال لنگرود قرار دارد. از دو راه زمینی و یک راه آبی 72.75.78.106 ‏۲۵ ژانویهٔ ۲۰۰۸، ساعت ۰۲:۲۵ (UTC)می تون به چمخاله رفت.
تالاب زیبا و طبیعی کیاکلایه با انواع پرندگان دریایی و بوستان تفریحی فجر که در قسمتی از تالاب ایجاد گردیده است .
لیلاکوه خواستگاه دوستان طبیعت
پارک فجر در ابتدای جاده رودسر
پارک آزادی در جاده چمخاله
پل خشتی لنگرود «خشته پل» یا «خشته پورد» که مربوط به دوره ایلخانیان است. این پل «راه پشته» را به مرکز شهر متصل می‌کند.
مسجد جامع لنگرود که تاریخ ساخت در مسجد مربوط به سال 1001 هجری قمری است.
خانه دریا بیگی که از شاهکارهای هنر دوران قاجاریه است.
قلعه دزدبن (دزبن) دز به معنای دژ و قلعه است.
پل خشتی قدیمی نالکیاشر.
باغ معروف منجم باشی در روستای دیوشل

--------------------------------------------------------------------------------


روستاهای لنگرود
پاپكیاده: مرحوم حجة الاسلام حاج رمضانعلی كاظمی‌پور، از قضات معروف شهرستان قم، در این روستا متولد شدند.
تالش محله: این روستا در 3 کیلومتری جاده لنگرود به لاهیجان قرار دارد تالش محله است. عمده شیوه معیشت مردم بر اساس کشاورزی ، کشت چای و برنج است. تهیه نوعی نان به نام نان برنجی از دیگر موارد گذران زندگی مردم می‌باشد که تالش محله به آن شهرت دارد.
چاف:
نالكیاشر: علی صوفی نالکیاشری، استاندار سابق گیلان و وزیر تعاون در دوره دوم ریاست جمهوری خاتمی، متولد این روستا است.
دهستان گل سفید:این روستا با قدمت تاریخی بسیار زیاد تقریباً در ٩ كیلومتری شرق شهر لنگرود قرار دارد و مسیر میانبر رودسر به چمخاله می باشد.مهندس حاج حسن دهگان نماینده مردم شهرستان لنگرود در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی متولد و بزرگ شده این روستا بوده كه در دوران معاونت وزارت راه ترابری به همراه وزیر و تعدادی از مسئولین دیگر در سانحه هوایی دشت ناز ساری جان به جان آفرین تسلیم كرد.

لک لک ها

لنگرود

سه شنبه 20/2/1390 - 1:31
ایرانگردی


آستارا اگرچه بیشتر به خاطر بازارهای ارزان قیمتش شهرت پیدا کرده، اما اگر اهل گشت و گذار در طبیعت باشید می توانید روی این بندر مرزی به عنوان یکی از بکرترین مقاصد طبیعت گردی تان حساب باز کنید. آستارا با لوندویل و آبشار لاتون و روستاهای بکر و دست نخورده ای که دارد، میزبان خوبی برای یک سفر متفاوت و یک تجربه منحصر به فرد خواهد بود!

بلندترین آبشار گیلان

آبشار لاتون را باید در 15 کیلومتری جنوب شهرستان آستارا، شهر لوندویل و در روستای کوته کومه ببینید. آبشاری که با ارتفاع 105متری اش لقب بلندترین آبشار استان گیلان را یدک می کشد.

بلندترین آبشار گیلان



از لوند ویل یك راه فرعی آسفالته به طرف روستای كوته‌كومه وجود دارد كه بعد از یك ربع شما را به این روستا می رساند. اما از آن به بعد باید به پاهایتان اتکا کنید تا بعد از سه ساعت پیاده روی از میان جنگل ها، صدای آبشار را بشنوید. در حقیقت فاصله از روستای کوته کومه تا آبشار حدود 6کیلومتر است که در زمان طی این مسیر، ارتفاع به طور تدریجی 750 متر افزایش پیدا می کند.

بلندترین آبشار گیلان


در این مسیر، باید از تپه ها و آبشارهای کوچکی بگذرید که عبور از آنها نیاز به آمادگی بدنی کافی دارد. بنابراین توصیه می کنیم چند بار در مسیر توقف کرده و تجدید قوا کنید. در مسیر صعودتان به یک روستای قدیمی متروکه هم برمی خورید که آسیو شوان نام دارد. آسیو در زبان تالشی به معنی آسیاب و شوان به معنی کنار رودخانه است.

بلندترین آبشار گیلان


به 500متری آبشار لاتون که برسید، اولیه نشانه های آن را به چشم خواهید دید. در حاشیه این آبشار جنگلی از درختان آلو، گلابی، گردو، فندق و سیب وحشی وجود دارد که در 9 ماه اول سال، سرسبز و پربار و دیدنی هستند.

بلندترین آبشار گیلان

آبشار لاتون از دامنه‌های شرقی کوه اسپیناس سرچشمه می گیرد و به رود خانه 17 کیلومتری لوندویل می رسد. این رودخانه به سمت کوته کومه و لوندویل حرکت کرده و در پایان وارد دریای خزر می‌شود.

بلندترین آبشار گیلان

بهترین فصل سفر به آبشار لاتون اوایل بهار یا اواخر زمستان است که آب و هوای منطقه معتدل بوده و رطوبت کمتر اذیتتان خواهد کرد. با این حال، توصیه می کنیم این مسیر را حتما با یک گروه حرفه ای طبیعت گردی یا کوهنوردی طی کنید تا دچار مشکلات پیش بینی نشده نشوید.

بلندترین آبشار گیلان


اگر گذارتان به این آبشار افتاد، می توانید سری هم به قلعه لاتون و قله اسپیناس بزنید. البته به شرطی که اهل کوهنوردی باشید و آمادگی بدنی کافی برای این کار داشته باشید. در نزدیکی آبشار لاتون پارکینگ، بوفه، سرویس بهداشتی، آبگرم معدنی و اتاق های کرایه ای هم وجود دارد که می توانید از آنها برای یک اقامت کوتاه استفاده کنید.

سه شنبه 20/2/1390 - 1:25
ایرانگردی

در دل جاذبه های سرسبز گیلان، شهری جا خوش کرده که به بهشت گم شده گیلان معروف است. شهری به نام ماسال که تماشای آن حتی برای کسانی که سالها در این منطقه زندگی کرده اند هم تازگی دارد.

گیلان بهشت گمشده

ماسال با جنگل های سر به فلک کشیده، درختان تنومند، آبشارهای طبیعی، غارها، حیات وحش و مراتع سرسبزش شاید یکی از بهترین گزینه هایی باشد که می توانید برای سفر طبیعت گردی تان روی آن فکر کنید.

ماسال را باید در غرب گیلان و در تالش مرکزی ببینید. شهری با مساحت 622 کیلومتر مربع و با جمعیتی حدود 50 هزار نفر که به زبان «تالشی» صحبت می کنند و هرچه در توان دارند برای پذیرایی از شمابه کار می بندند.

گیلان بهشت گمشده - آکاایران


شاید تا به حال نشنیده باشید اما ماسال به دلیل داشتن آب و هوایی معتدل جنگل ها، مراتع و ییلاق های باشکوهی دارد و به همین دلیل یکی از اصلی ترین مناطق گردشگری گیلان به شمار می رود. اما این شهر سرسبز  جاذبه های تاریخی زیادی هم دارد که قلعه کول، شهرگاه، گورستان دوره اشکانیان در اسبه ریسه، دره خون، منطقه باستانی خندیله پشت، منطقه ییلاقی درآ، النزه و ساختمان قدمیمی خاندان رحیمی در بیتم شاندرمن و ... بخشی از آنها هستند.

گیلان بهشت گمشده - آکاایران


شهر آبشارهای بلند

اگر گذارتان به ماسال افتاد حتما سری هم به بام سبز این شهر بزنید که چشم انداز زیبای شهر را به شما نشان می دهد. این مجموعه در یک کیلومتری شهر قرار دارد و هنوز به بهره برداری کامل نرسیده اما تا چندی دیگر یکی از بی نظیر ترین مناطق گردشگری استان خواهد بود که علاوه بر جلگه شهر ماسال بخش هایی از شهرستان های صومعه سرا و بندرانزلی را هم به شما نشان خواهد داد.


ماسال همچنین آبشارهای زیادی دارد که می توانید آنها را در گوشه و کنار شهر ببینید. مثل آبشار ویوز در مجاورت منطقه ییلاقی النزه در شاندرمن، آبشارخون با ارتفاع بیش از 15 متر، آبشار تولی نساء و آبشار رامینه با ارتفاع 10 متر  و...

بزرگترین غار ماسال

در ماسال حدود 17 غار شناسایی شده که بزرگترین و مهمترین آنها غار آویشو است.  این غار در 22 کیلومتری شهر ماسال قرار دارد و از دهانه ای به ارتفاع 15 متر و دهلیزهای به ارتفاع 50 سانتیمتر تا 30 مترتشکیل شده است.

اگر گذارتان به آویشو بیفتد، می توانید در داخل آن رودخانه ای را ببینید که در ادامه به چند آبشار بلند می رسد. در داخل غار قندیل های آهکی تشکیل شده که بلندی برخی از این قندیل ها بیش از یک متر است و طول این غار تا هزار و 700 متر قابل دسترس برای غارنوردان بوده و هنوز قابل استفاده عموم نیست.غارهای دیگری مثل غار باستانی خندیله پشت، غار چسلی، غار کلچال  هم از دیگر غارهای دیدنی این شهر هستند.

ماسال گیلان بهشت گمشده - آکاایران


از گوشه و کنار ماسال

«پارک ساحلی ماسال»  هم در کنار رودخانه خالکایی قرار دارد و جای مناسبی است که می توانید در آن یک روز تفریحی را همراه با خانواده تان داشته باشید.

علاوه بر این، «ارتفاعات آلاله پشته» هم از دیدنی های این منطقه است که میرزاکوچک خان جنگلی در ارتفاعات آن بر اثر کولاک و یخبندان از بین رفت. اگر گذارتان به آلاله پشته افتاد حتما سری هم به سنگ یاد بود او بزنید که محل مرگ او را نشان می دهد و هرسال هزاران نفر از گردشگران از آن محل بازدید می کنند.

«دیواره سنگی اسبه ریسه ماسال» هم یکی از صخره های بلند سنگ نوردی کشور است که نه تنها فرصت سنگ نوردی را به حرفه ای های این ورزش می دهد، بلکه امکان کایاک سواری را هم به قایق ران هایی می دهد که دوست دارند در رودخانه خروشان پایین صخره ورزش کنند.

سه شنبه 20/2/1390 - 1:24
ایرانگردی


این دریاچه در شمال شرقی شهر سی سخت ودر حدود 8 كیلومتری آن همچون نگین آبی انگشتری كه اطراف آن را گلهای زرد نرگس، بنفشه وزنبق قرار گرفته یكی از استعدادهای با القوه ای است كه با سرمایه گذاری وتوجه به توانایی های این جاذبه گردشگری می توان آن را به استعدادهای بالفعل در آورد.

دریاچه کوه گل سی سخت

این دریاچه كه در ارتفاعات دامنه نزدیك به قله كوه گل دنا واقع شده دارای جاده دسترسی آسفالته تا اردوگاه بوده ودقایقی كوهپیمایی این جاذبه زیبای خدادادی قابل رویت وبهره برداری است. در ضمن بهترین فصل بازدید گردشگران عزیز فصول بهار وتابستان بوده وزیبا ترین موقع آن در اردیبهشت است.

سه شنبه 20/2/1390 - 1:21
تزیینات و دکوراسیون


یک تغییر اساسی! بله این چیزی است که شما احساس می‌کنید واقعا به آن احتیاج دارید.

اتاق خواب ایده آل من

همه چیز به نظر تکراری می‌آید حتی اتاق خوابتان اما باید چه کار کرد اگر همیشه به دنبال مکانی آرامش‌بخش و متفاوت برای استراحت کردن یا خلوت کردن با خودتان بوده‌اید با ایده‌های عجیب و نو و دیدنی و رنگ‌هایی بی‌نظیر و شعاع‌های نورانی که احتمالا فقط در فیلم‌ها دیده می‌شوند و یا طراحی‌های مدرن و امروزی (البته به شیوه خودتان) همراه با تصاویر زیبا و رنگ‌های در هم و برهمی که به‌طور دائم در ذهنتان چرخ می‌‌خورند و فکر می‌‌کنید که اگر راجع به آنها به دیگران چیزی بگویید احتمالا شوکه خواهند شد و..
.باید بگویم که با این تفاسیر چیدمان و دکوراسیون اتاق خوابتان و نهایتا دست یافتن به آرزوی کوچک اما دیرینه‌تان مبنی بر داشتن اتاق خوابی دلخواه با طراحی بی‌‌نظیر برای هر کسی به غیر از خودتان احتمالا کمی چالش‌ برانگیز و یا حتی دردسرساز خواهد بود ولی مژده می‌‌دهم که این آرزو به سادگی و با کمی حوصله و خلاقیت توسط خودتان کاملا دست یافتنی است نکته دیگری که بهتر است از همین الان خیالتان را در موردش راحت کنم این است که، روشی که طی این سلسه مقالات قرار است با هم راجع به آن صحبت کنیم بسیار کم‌خرج بوده و با هر میزان بودجه‌ای قابل استفاده و کاملا کاربردی است...
▪ ریتم و هماهنگی
زمانی دکوراسیون یک اتاق از هماهنگی نسبی بالایی برخوردار است که بتوان به سادگی ارتباط همه اجزای اتاق را با یکدیگر تشخیص داد. در این میان نقش رنگ‌ها و استفاده از الگوهای هم ‌خانواده در چیدمان وسایل، در ریتم بخشی و ایجاد هماهنگی ایده‌آل غیرقابل انکار می‌‌باشد. سایه روشن‌ها و افکت‌های نوری نیز در این زمینه کم‌تاثیر نیستند. (آنها را نادیده نگذارید!)
▪ طبیعت‌گرایی در اتاق خواب
تا می‌‌توانید از مظاهر طبیعی برای دکوراسیون اتاق‌تان استفاده کنید انواع گیاهان خانگی و وسایل ساخته شده از چوب، سنگ و... می‌‌تواند به شما در داشتن اتاقی بی‌‌نظیر، زنده و سرشار از انرژی‌های مثبت و نیرو دهنده کمک کند. در این جا برای تکمیل بحث، خوب است اشاره‌ای هم به کتاب پزشکی مکمل و درمان‌‌های موازی کنیم. در این کتاب در مبحث فنگ‌شویی توصیه‌ای مهم و جالب شده است: <از گیاهان و اشیای مختلفی مانند تابلو، مجسمه، سکه، سنگ‌یشم، زنگوله و... به عنوان ابزار رویارویی با تاثیرات منفی تقویت تاثیرات مثبت و یا حمایت و حفاظت ساکنان خانه استفاده می‌‌شود که استفاده از این اشیا باید در موارد مشخص و یا آگاهی کامل از اهمیت نمادین آن انجام گیرد.( >کتاب پزشکی مکمل و درمان‌های موازی)
طبیعت همواره زیباترین و کامل‌ترین الگوها را در اختیار انسان‌ها قرار می‌‌دهد پس برای موفق شدن در این کار هم بهترین الگوی شما چه در انتخاب رنگ‌ها و چه در چیدمان وسایل اتاق‌تان طبیعت است علاوه بر این شما می‌‌توانید به جای گم شدن در میان انبوهی از کتاب‌ها و جزوات مربوط به رنگ‌شناسی با نگاهی ساده اما دقیق به چگونگی در کنار هم قرار گرفتن رنگ‌ها در طبیعت، زیباترین ترکیبات رنگی را متناسب با فضای اتاقتان ایجاد کنید. با توجه به همه آنچه که در بالا گفته شد بهترین توصیه‌ای که می‌‌توانم نهایتا به شما برای طراحی و تغییر دکوراسیون اتاقتان بکنم این است که ابتدا سعی کنید اطلاعات پایه‌ای لازم را در این زمینه کسب کنید و قبل از هر چیز به قلب خودتان و احساسات درونی‌تان عمیقا توجه کنید نه به سخنان دوستان، علایق پدر و مادرتان و یا سلیقه اطرافیان دیگرتان، به خودتان و احساسات خودتان و سلیقه خودتان اعتماد کنید چرا که نهایتا این شمایید که باید در این اتاق زندگی کنید.
▪ کـوتاه از اتـاق استـراحت
_ به هیچ عنوان درست نیست کسانی که به سختی به خواب می‌روند، اتاق خوابشان رو به غرب باشد، در حالی که اتاق‌های رو به طلوع برای کسانی که بیدار شدن برایشان سخت است، ایده‌آل‌ می‌باشد.
_ جایی که تختخوابتان را قرار می‌دهید بسیار حیاتی است. زیرا شما حدود یک سوم زندگی‌تان را در آن سپری خواهید کرد. بهتر است سرتان به طرف دیوار باشد تا دیوار از آن حمایت کند و به طرف در دید داشته باشید. اگر میزهای دارای رومیزی پارچه‌ای کنار تخت باشد و گوبلنی روی دیوار پشت تخت آویزان باشد، محیط را آرام می‌کند. از تصویرهای نامناسب یا شلوغ باید اجتناب شود، این اتاق تقارن و مناسبت خوبی دارد، میزهای متناسب کنار تخت رابطه مثبت را تقویت می‌کند.
_ هنگام شب آینه‌های روی در کمدها یا میز آرایش را با پرده روشن بپوشانید، چون هنگام خواب باید انرژی‌های موجود در اتاق آرام باشند، چرا که آینه آنها را گسترش می‌دهد.
_ تختخواب‌های دارای قاب فلزی، امواج الکترومغناطیسی لوازم برقی و سیم‌کشی خانه را تشدید می‌کند، تختخواب‌های چوبی بهتر هستند.
_ برای ملافه‌ها، پتو و روبالشی‌ها از مواد طبیعی استفاده کنید.
_ اتاق خواب هر چه کوچک باشد، متناسب و ایده‌آل می‌باشد، چرا که انرژی آن آرام‌تر و متعادل‌تر در جریان خواهد بود. به یاد داشته باشید تمام لباس‌هایی را که در طول روز پوشیده‌اید و از دنیا انرژی گرفته‌اند را به اتاق دیگر و یا کمد مخصوص لباس‌ها منتقل کنید.
_ رنگ‌های سفید و کرم روشن، بهترین رنگ برای اتاق خواب است، هر رنگی که کمرنگ باشد، اتاق خواب شما را آرام خواهد کرد.

منبع: فنگ‌شویی به زبان ساده 

سه شنبه 20/2/1390 - 1:17
دانستنی های علمی


تا چند روز دیگر سر و کله بچه ها با کیف و کوله های رنگی در شهر پیدا می شود و این تغییر، حال و هوای خاصی به شهر می دهد.

راهنمای خرید کوله های استاندارد

کیف و کوله بعد از کفش حساس ترین خرید لوازم مدرسه محسوب می شود؛ با وجود این، نگاهی به کوله های غیراستاندارد برخی دانش آموزان به خوبی نشان می دهد برخی والدین از این مهم غافلند. این دسته از والدین مدام بهانه می آورند که تعداد کتاب و دفتر هایی که معلم ها از بچه ها توقع دارند زیاد است و بنابراین کوله و کیف مورد نیاز بچه ها باید از انواع بزرگ انتخاب شود. علاوه بر این، برخی کتاب ها دوجلدی شده اند و برخی دیگر چند کتاب کمک آموزشی نیز به همراه دارد. شاید به همین دلیل است که در سطح شهر می توان دانش آموزانی را مشاهده کرد که کوله ای را به پشت دارند که با قد و وزن آنها هیچ همخوانی ندارد.

این در حالی است که تمام وزن های اضافی که دانش آموزان به دوش می کشند خطر کشیدگی عضلات و انحراف ستون مهره های کمر آنها را در پی دارد. کوله سنگین موجب می شود فرد به عقب کشیده شده و میزان قوس کمر وی نیز از حد معمول بیشتر شود. معضل دیگری که این بار مربوط به بازار کیف و کوله می شود، وجود کوله های تک بند است. این کوله ها باعث می شوند وزن محتویات کوله به یک سمت کمر فشار وارد و موجبات صدمه دیدن آن را فراهم کند.

اما نقطه قوت بازار کوله طی ۴،۳ سال گذشته از راه رسیدن کوله های چرخ دار است که برای اغلب کودکان توصیه می شوند. این چرخ دار های جدید برای کودکانی که در کلاس های غیر همسطح درس می خوانند و مجبورند از پله های بسیاری پایین وبالا بروند، توصیه نمی شود. همچنین هنگام خرید نباید به صرف چرخ دار بودن کوله یا کیف، آن را به سبد خرید دعوت کرد،بلکه داشتن دسته ای بلند و مناسب به همراه چرخ های مقاوم از جمله ملاک های یک کوله و کیف چرخ دار مناسب است. جدای از تمام باید ها و نباید های مربوط به خرید کیف و کوله مناسب، مدارس نیز می توانند با نصب قفسه های ویژه وسایل دانش آموزان، بخشی از بار آنها را کم کنند.

سه شنبه 20/2/1390 - 1:15
سلامت و بهداشت جامعه


عوامل نفخ در بدن

نفخ حالتی است که در آن در معده یا ناحیه شکم احساس پری و سفتی ناراحت کننده ای به وجود می آید.اگرچه این احساس گاهی اوقات در اثر شکل گیری یک تومور، ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر، انسداد و یا سایر علایم مهمی که اعضای گوارشی را تحت تاثیر قرار می دهند، بروز می کند؛ شایع ترین دلایل بروز نفخ عبارت از خوردن بیش از اندازه و افراطی، بلعیدن هوا به ویژه به هنگام غذا خوردن، یبوست و یا عدم تحمل قند لاکتوز یا آلرژی غذایی هستند.نفخ دستگاه گوارش می تواند باعث احساس ناراحتی و باد کردن شود که گاهی اوقات در این حالت دفع گاز دستگاه گوارش چه از راه دهان یا مقعد، می تواند علایم نفخ را بهبود بخشد.علاوه بر دلایل فوق الذکر درباره بروز نفخ، می توان گفت که اگر مواد غذایی خوب در روده هضم نشوند ممکن است این حالت به وجود آید.غذای هضم نشده و باقی مانده در روده تخمیر می شود و گاز تولید می کند.    

سه شنبه 20/2/1390 - 1:13
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته