شهدا و دفاع مقدس
شهادت بهترین و روشن ترین معنی حقیقی توحید است و تاریخ تشیع خونین ترین و گویا ترین تابلوی نمایانگر شكوه و عظمت شهید است. از طرف من به جوانان بگویید چشم شهیدان و تبلور خونشان به شما دوخته شدهاست. به پا خیزید و اسلام را و خود را دریابید. شهید در زیر برق شمشیری كه بالای سرش بود آزمایش خویش را پسدادهاست و پیشاپیش پاسخ همه پرسشها را دادهاست.
روحش شاد.
شنبه 19/10/1388 - 18:44
شهدا و دفاع مقدس
دوران کودکی
به روز 12 فروردین سال 1334 هـ.ش در شهرضا در خانواده مستضعف و متدین بدنیا آمد. او در رحم مادر بود که پدر و مادرش عازم کربلای معلی و زیارت قبر سالار شهیدان و دیگر شهدای آن دیار شدند و مادر با تنفس شمیم روحبخش کربلا، عطر عاشورایی را به این امانت الهی دمید.
محمد ابراهیم در سایه محبت های پدر و مادر پاکدامن، وارسته و مهربانش دوران کودکی را پشت سر گذاشت و بعد وارد مدرسه شد. در دوران تحصیلش از هوش استعداد فوق العاده ای برخوردار بود و با موفقیت تمام دوران دبستان و دبیرستان را پشت سر گذاشت.
هنگام فراغت از تحصیل به ویژه در تعطیلات تابستانی با کار و تلاش فراوان مخارج شخصی خود را برای تحصیل بدست می آورد و از این راه به خانواده زحمتکش خود کمک قابل توجهی می کرد. او با شور و نشاط و مهر و محبت و صمیمیتی که داشت به محیط گرم خانواده صفا و صمیمیت دیگری می بخشید.
پدرش از دوران کودکی او چنین می گوید: «هنگامی که خسته از کار روزانه به خانه برمی گشتم، می دیدم فرزندم تمامی خستگی ها و مرارت ها را از وجودم پاک می کرد و اگر شبی او را نمی دیدیم برایم بسیار تلخ و ناگوار بود.»
اشتیاق محمد ابراهیم به قرآن و فراگیری آن باعث می شد از مادرش با اصرار بخواهد که به او قرآن یاد بدهد و او را در حفظ سوره ها کمک کند. این علاقه تا حدی بود که از آغاز رفتن به دبیرستان توانست قرائت کتاب آسمانی قرآن را کاملا فرا گیرد و برخی از سوره های کوچک را نیز حفظ کند.
دوران سربازی:
در سال 1352 مقطع دبیرستان را با موفقیت پشت سر گذاشت و پس از اخذ دیپلم با نمرات عالی در دانشسرای اصفهان به ادامه تحصیل پرداخت. پس از دریافت مدرک تحصیلی به سربازی رفت- به گفته خودش تلخترین دوران عمرش همان دو سال سربازی بود – در لشکر توپخانه اصفهان مسئولیت آشپزخانه را به عهده او گذاشته بودند.
ماه مبارک رمضان فرا رسید، ابراهیم در میان برخی از سربازان همفکر خود به دیگر سربازان پیام فرستاد که آنها هم اگر سعی کنند تمام روزهای رمضان را روزه بگیرند، می توانند به هنگام سحری به آشپزخانه بیایند. «ناجی» معدوم فرمانده لشکر، وقتی که از این توصیه ابراهیم و روزه گرفتن عده ای از سربازان مطلع شد، دستور داد همه سربازان به خط شوند و همگی بدون استثناء آب بنوشند و روزه خود را باطل کنند. پس از این جریان ابراهیم گفته بود: «اگر آن روز با چند تیر مغزم را متلاشی می کردند برایم گواراتر از این بود که با چشمان خود ببینم که چگونه این از خدا بیخبران فرمان می دهند تا حرمت مقدسترین فریضه دینمان را بشکنیم و تکلیف الهی را زیر پا بگذاریم.»
اما این دوسال برای شخصی چون ابراهیم چندان خالی از لطف هم نبود؛ زیرا در همین مدت توانست با برخی از جوانان روشنفکر و انقلابی مخالف رژیم ستمشاهی آشنا شود و به تعدادی از کتب ممنوعه (از نظر ساواک) دست یابد. مطالعه آن کتاب ها که مخفیانه و توسط برخی از دوستان، برایش فراهم می شد تاثیر عمیق و سازنده ای در روح و جان محمد ابراهیم گذاشت و به روشنایی اندیشه و انتخاب راهش کمک شایانی کرد. مطالعه همان کتاب ها و برخورد و آشنایی با بعضی از دوستان، باعث شد که ابراهیم فعالیت های خود را علیه رژیم ستمشاهی آغاز کند وبه روشنگری مردم و افشای چهره طاغوت بپردازد.
دوران معلمی:
پس از پایان دوران سربازی و بازگشت به زادگاهش شغل معلمی را برگزید و در روستاها مشغول تدریس شد و به تعلیم فرزندان این مرز و بوم همت گماشت. ابراهیم در این دوران نیز با تعدادی از روحانیون متعهد و انقلابی ارتباط پیدا کرد و در اثر مجالست با آنها با شخصیت حضرت امام (ره) بیشتر آشنا شد. به دنبال این آشنایی و شناخت، سعی می کرد تا در محیط مدرسه و کلاس درس، دانش آموزان را با معارف اسلامی و اندیشه های انقلابی حضرت امام(ره) و یارانش آشنا کند.
او در تشویق و ترغیب دانش آموزان به مطالعه و کسب بینش و آگاهی سعی و افری داشت و همین امور سبب شد که چندین نوبت از طرف ساواک به او اخطار شود. لیکن روح بزرگ و بی باک او به همه آن اخطارها بی اعتنا بود و هدف و راهش را بدون اندک تزلزلی پی می گرفت و از تربیت شاگردان خود لحظه ای غفلت نمی ورزید. با گسترش تدریجی انقلاب اسلامی، ابراهیم پرچمداری جوانان مبارز شهرضا را برعهده گرفت. پس از انتقال وی به شهرضا برای تدریس در مدارس شهر، ارتباطش با حوزه علمیه قم برقرار شد و به طور مستمر برای گرفتن رهنمود، ملاقات با روحانیون و دریافت اعلامیه و نوار به قم رفت و آمد می کرد.
سخنرانی های پر شور و آتشین او علیه رژیم که بدون مصلحت اندیشی انجام می شد، مأمورین رژیم را به تعقیب وی واداشته بود، به گونه ای که او شهر به شهر می گشت تا از دستگیری در امان باشد. نخست به شهر فیروز آباد رفت و مدتی در آنجا دست به تبلیغ و ارشاد مردم زد. پس از چندی به یاسوج رفت. موقعی که در صدد دستگیری وی برآمدند به دوگنبدان عزیمت کرد و سپس به اهواز رفت و در آنجا سکنی گزید. در این دوران اقشار مختلف در اعتراض به رژیم ستمشاهی و اعمال وحشیانه اش عکس العمل نشان می دادند و ابراهیم احساس کرد که برای سازماندهی تظاهرات باید به شهرضا برگردد.
بعد از بازگشت به شهر خود در کشاندن مردم به خیابان ها و انجام تظاهرات علیه رژیم، فعالیت و کوشش خود را افزایش داد تا اینکه در یکی از راهپیمایی های پرشور مردمی، قطعنامه مهمی که یکی از بندهای آن انحلال ساواک بود، توسط شهید همت قرائت شد. به دنبال آن فرمان ترور و اعدام ایشان توسط فرماندار نظامی اصفهان، سرلشکر معدوم «ناجی»، صادر گردید.
ماموران رژیم در هر فرصتی در پی آن بودند که این فرزند شجاع و رشید اسلام را از پای درآورند، ولی او با تغییر لباس وقیافه، مبارزات ضد دولتی خود را دنبال می کرد تا این که انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره)، به پیروزی رسید.
فعالیت های پس از پیروزی انقلاب :
شهید همیت پس از پیروزی انقلاب در جهت ایجاد نظم و دفاع از شهر و راه اندازی کمیته انقلاب اسلامی شهرضا نقش اساسی داشت. او از جمله کسانی بود که سپاه شهرضا را با کمک دوتن از برادران خود و سه تن از دوستانش تشکیل داد.
آنها با تدبیر و درایت و نفوذ خانوادگی که در شهر داشتند مکانی را بعنوان مقر سپاه در اختیار گرفته و مقادیر قابل توجهی سلاح از شهربانی شهر به آنجا منتقل کردند و از طریق مردم، سایر مایحتاج و نیازمندیها را رفع کردند.
به تدریج عناصر حزب اللهی به عضویت سپاه در آمدند و هنگامی که مجموعه سپاه سازمان پیدا کرد، او مسئولیت روابط عمومی سپاه را به عهده داشت.
به همت شهید بزرگوار و فعالیت های شبانه روزی برادران پاسدار در سال 58، یاغیان و اشرار اطراف شهرضا که به آزار و اذیت مردم می پرداختند، دستگیر و به دادگاه انقلاب اسلامی، تحویل داده شدند و شهر از لوث وجود افراد شرور و قاچاقچی پاکسازی گردید.
از کارهای اساسی ایشان در این مقطع، سامان بخشیدن به فعالیتهای فرهنگی، تبلیغی منطقه بود که درآگاه ساختن جوانان وایجاد شور انقلابی تاثیر بسزایی داشت.
اواخر سال 58 برحسب ضرورت و به دلیل تجربیات گرانبهای او در زمینه امور فرهنگی به خرمشهر و سپس به بندر چابهار و کنارک (در استان سیستان و بلوچستان) عزیمت کرد و به فعالیت های گسترده فرهنگی پرداخت.
نقش شهید در کردستان و مقابله با ضد انقلاب:
شهید همت در خرداد سال 1359 به منطقه کردستان که بخش هایی از آن در چنگال گروهکهای مزدور گرفتار شده بود، اعزام گردید. ایشان با توکل به خدا و عزمی راسخ مبازره بی امان و همه جانبه ای را علیه عوامل استکبار جهانی و گروهکهای خود فروخته در کردستان شروع کرد و هر روز عرصه را بر آنها تنگتر می نمود. از طرفی در جهت جذب مردم محروم کُرد و رفع مشکلات آنان به سهم خود تلاش داشت و برای مقابله با فقر فرهنگی منطقه اهتمام چشمگیری از خود نشان می داد تا جایی که هنگام ترک آنجا، مردم منطقه گریه می کردند و حتی تحصن نموده و نمی خواستند از این بزرگوار جدا شوند.
رشادت های او در برخورد با گروهک های یاغی قابل تحسین و ستایش است. براساس آماری که از یادداشت های آن شهید به دست آمده است، سپاه پاسداران پاوه از مهر 59 تا دیماه 60 (بافرماندهی مدبرانه او) عملیات موفق در خصوص پاکسازی روستاها از وجود اشرار، آزاد سازی ارتفاعات و درگیری با نیروهای ارتش بعث داشته است.
شهید همت و دفاع مقدس:
پس از شروع جنگ تحمیلی از سوی رژیم متجاوز عراق، شهید همیت به صحنه کارزار وارد شد و در طی سالیان حضور در جبهه های نبرد، خدمات شایان توجهی برجای گذاشت و افتخارها آفرید.
او و سردار رشید اسلام، حاج احمد متوسلیان، به دستور فرماندهی محترم کل سپاه ماموریت یافتند ضمن اعزام به جبهه جنوب، تیپ محمد رسول الله (ص) را تشکیل دهند.
در عملیات سراسری فتح المبین، مسئولیت قسمتی از کل عملیات به عهده این سردار دلاور بود. موفقیت عملیات در منطقه کوهستانی «شاوریه» مرهون ایثار و تلاش این سردار بزرگ و همرزمان اوست.
شهید همت در عملیات پیروزمند بیت المقدس در سمت معاونت تیپ محمد رسول الله (ص) فعالیت و تلاش تحصین برانگیزی را در شکستن محاصره جاده شلمچه – خرمشهر انجام داد و به حق می توان گفت که او و یگان تحت امرش سهم بسزایی در فتح خرمشهر داشته اند و با اینکه منطقه عملیاتی دشت بود، شهید حاج همت با استفاده از بهترین تدبیر نظامی به نحو مطلوبی فرماندهی کرد.
در سال 1361 با توجه به شعله ور شدن آتش فتنه و جنگ در جنوب لبنان به منظور یاری رساندن به مردم مسلمان و مظلوم لبنان که مورد هجوم ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی قرار گرفته بود راهی آن دیار شد و پس از دو ماه حضور در این خطه به میهن اسلامی بازگشت و در محور جنگ و جهاد قرار گرفت.
با شروع عملیات رمضان در تاریخ 23/4/1361 در منطقه «شرق بصره» فرماندهی تیپ 27 حضرت رسول اکرم (ص) را بر عهده گرفت و بعدها با ارتقای این یگان به لشکر، تا زمان شهادتش در سمت فرماندهی انجام وظیفه نمود. پس از آن در عملیات مسلم بن عقیل و محرم – که او فرمانده قرارگاه ظفر بود – سلحشورانه با دشمن زبون جنگید. در عملیات والفجر مقدماتی بود که شهید حاج همت، مسئولیت سپاه یازدهم قدر را که شامل لشکر 27 حضرت محمد رسول الله (ص)، لشکر 31 عاشورا، لشکر 5 نصر و تیپ 10 سید الشهدا(ع) بود، بر عهده گرفت.
سرعت عمل و صلابت رزمندگان لشکر 27 تحت فرماندهی ایشان در عملیات والفجر 4 و تصرف ارتفاعات کانی مانگاه در آن مقاطع از خاطره ها محو نمی شود.
صلابت، اقتدار و استقامت فراموش نشدنی این شهید و الامقام و رزمندگان لشکر محمد رسول الله (ص) در جریان عملیات خیبر در منطقه طلائیه و تصرف جزایر مجنون و حفظ آن با وجود پاتک های شدید دشمن، از افتخارات تاریخ جنگ محسوب می گردد.
مقاومت و پایداری آنان در این جزایر به قدری تحسین بر انگیز بود که حتی فرمانده سپاه سوم عراق در یکی از اظهاراتش گفته بود:
«... ما آنقدر آتش بر جزایر مجنون فرو ریختیم و آنچنان آنجا را بمباران شدید نمودیم که از جزایر مجنون جز تلی از خاکستر چیز دیگری باقی نیست!»
اما شهید همت بدون هراس و ترس از دشمن و با وجود بی خوابی های مکرر همچنان به ادای تکلیف و اجرای فرمان حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر حفظ جزایر می اندیشید و خطاب به برادران بسیجی می گفت:
«برادران، امروز مساله ما، مساله اسلام و حفظ و حراست از حریم قرآن است. بدون تردید یا همه باید پرچم سرخ عاشورایی حسین (ع) را به دوش کشیم و قداست مکتبمان، مملکت و ناموسمان را پاسداری و حراست کنیم و با گوشت و خون به حفظ جزیره، همت نماییم، یا اینکه پرچم ذلت و تسلیم را در مقابل دشمنان خدا بالا ببریم و این ننگ و بدبختی را به دامن مطهر اعتقادمان روا داریم ،که اطمینان دارم شما طالبان حریت و شرف هستید، نه ننگ و بدنامی.»
ویژگی های برجسته شهید:
او عارفی وارسته، ایثارگری سلحشور و اسوه ای برای دیگران بودکه جز خدا به چیز دیگری نمی اندیشید و به عشق رسیدن به هدف متعالی و کسب رضای خدا و حضرت احدیت، شب و روز تلاش می کرد و سخت ترین و مشکل ترین مسئولیت های نظامی را با کمال خوشرویی و اشتیاق و آرامش خاطر می پذیرفت.
سردار سرلشکر رحیم صفوی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره وی چنین می گوید:
«او انسانی بود که برای خدا کار می کرد و اخلاص در عمل از ویژگی های بارز او بود، ایشان یکی از افراد درجه اولی بود که همیشه ماموریت های سنگین بر عهده اش قرار داشت. حاج همت مثل مالک اشتر بود که با خضوع و خشوعی که در مقابل خدا و در برابر دلاورمردان بسیجی داشت، در مقابله با دشمن همچون شیری غرّان از مصادیق «اشداء علی الکفار، رحماء بینهم» بود. همت کسی بودکه برای این انقلاب همه چیز خودش را فدا کرد و از زندگیش گذشت. او واقعاً به امر ولایت اعتقاد کامل داشت و حاضر بود در این راه جان بدهد، که عاقبت هم چنین کرد. همیشه سفارش می کرد که دستورات را باید موبه مو اجرا کرد. وقتی دستوری هر چند خلاف نظرش به وی ابلاغ می شد، از آن دفاع می کرد. ابراهیم از زمان طفولیت، روحی لطیف ،عبادی و نیایشگر داشت.»
پدر بزرگوارش می گوید:
«محمد ابراهیم از سن 10 سالگی تا لحظه شهادت در تمام فراز و نشیب های سیاسی و نظامی، هرگز نمازش ترک نشد. روزی از یک سفر طولانی و خسته کننده به منزل بازگشت. پس از استراحت مختصر، شب فرا رسید. ابراهیم آن شب را به همه خستگی هایش تا پگاه، به نماز و نیایش ایستاد ووقتی مادرش او را به استراحت سفارش نمود، گفت: مادر! حال عجیبی داشتم. ای کاش به سراغم نمی آمدی و آن حالت زیبای روحانی را از من نمی گرفتی.»
این انسان پارسا تا آخرین لحظات حیات خود، دست از دعا و نیایش بر نداشت. نماز اول وقت را بر همه چیز مقدم می شمرد و قرآن و توسل برنامه روزانه او بود. او به راستی همه چیز را فدای انقلاب کرده بود. آن چیزی که برای او مطرح نبود خواب و خوراک و استراحت بود. هر زمان که برای دیدار خانواده اش به شهرضا می رفت، در آنجا لحظه ای از گره گشایی مشکلات و گرفتاری های مردم باز نمی ایستاد و دائماً در اندیشه انجام خدمتی به خلق الله بود.
شهید همت آنچنان با جبهه و جنگ عجین شده بود که در طول حیات نظامی خود فرزند بزرگش را فقط شش بار و فرزند کوچکتر خود را تنها یکبار در آغوش گرفته بود.
او بسان شمع می سوخت و چونان چشمه ساران در حال جوشش بود و یک آن از تحرک باز نمی ایستاد. روحیه ایثار و استقامت او شگفت انگیز بود. حتی جیره و سهمیه لباس خود را به دیگران می بخشید و با همان کم، قانع بود و در پاسخ کسانی که می پرسیدند چرا لباس خود را که به آن نیازمند بودی، بخشیدی؟ می گفت: «من پنج سال است که یک اورکت دارم و هنوز قابل استفاده است!»
او فرماندهی مدیر و مدبر بود. قدرت عجیبی در مدیریت داشت. آن هم یک مدیریت سالم در اداره کارها و نیروها. با وجود آنکه به مسائل عاطفی و نیز اصول مدیریت احترام می گذاشت و عمل می کرد، در عین حال هنگام فرماندهی قاطع بود. او نیروهای تحت امر خود را خوب توجیه می کرد و نظارت و پیگیری خوبی نیزداشت . کسی را که در انجام دستورات کوتاهی می نمود بازخواست می کرد و کسی را که خوب عمل می کرد تشویق می نمود.
بینش سیاسی بُعد دیگری از شخصیت والای او به شمار می رفت. به مسائل لبنان و فلسطین و سایر کشورهای اسلامی بسیار می اندیشید و آنچنان از اوضاع آنجا مطلع بود که گویی سالیان درازی در آن سامان با دشمنان خدا و رسول(ص) در ستیز بوده است. او با وجود مشغله فراوان از مطالعه غافل نبود و نسبت به مسائل سیاسی روز شناخت وسیعی داشت.
از ویژگی های اخلاقی شهید همت برخورد دوستانه او با بسیجیان جان برکف بود. به بسیجیان عشق می ورزید و همواره در سخنانش از این مجاهدان مخلص تمجید و قدرشناسی می کرد. «من خاک پای بسیجیان هم نمی شوم.ای کاش من یک بسیجی بودم و در سنگر نبرد از آنان جدا نمی شدم.»
وقتی در سنگر های نبرد، غذای گرم برای شهید همت می آوردند سوال می کرد: آیا نیروهای خط مقدم و دیگر اعضای همرزممان در سنگرها همین غذا را می خورند یا خیر؟ و تا مطمئن نمی شد دست به غذا نمی زد.
شهید همت همواره برای رعایت حقوق بسیجیان به مسئولان امر تاکید و توصیه داشت. او که از روحیه ایثار و استقامت کم نظیری برخوردار بود، با برخوردها و صفات اخلاقی اش در واقع معلمی نمونه و سرمشقی خوب برای پاسداران و بسیجیان بود و خود به آنچه می گفت، عمل می کرد. عشق و علاقه نیروها به او نیز از همین راز سرچشمه می گرفت. برای شهید همت مطرح نبود که چکاره است، فرمانده است یا نه. همت یک رزمنده بود، همت هم مرد جنگ بود و هم معلمی وارسته.
شنبه 19/10/1388 - 18:41
طنز و سرگرمی
شنبه 19/10/1388 - 18:38
شعر و قطعات ادبی
روزنه ای از امید ، گرم و گرامی
روشنی افكنده باز بر دل سردم
دایم از آن لذتی كه خواهم آمد
مستم و با سرنوشت بد به نبردم
تا
بردم گاهگاه وسوسه با خویش
كای دله دل ! چشم ازین گناه فرو پوش
یاد گناهان دلپذیر گذشته
بانگ برآرد كه : آی شیطان ! خاموش
وسوسه ی تو به در دلم نكند راه
توبه كند ، آنكه او گنه نتواند
گرگم و گرگ گرسنه ام من و گویم
مرگ مگر زهر توبه ام بچشاند
باز شب آمد ، حرمسرای گناهان
باز در آن برگ لاله راه نكردیم
وای دلا ! این چه بی فروغ شبی بود
حیف ، گذشت امشب و گناه نكردیم
ای لب گرم من ! ای ز تف عطش خشك
باش كه سیرت كنم ز بوسه ی شاداب
از لب و دندان و چهره ای كه بر آنها
رشك برد لاله و ستاره و
مهتاب
اختركان ! شب بخیر ، خسته شدم باز
بسترم از انتظار خسته تر از من
خسته ام ، اما خوشم كه روح گناهان
شاد شود ، شاد ، تا شب دگر از من
مست شعف می روم به بسترم امشب
بر دو لبم خنده ، تا كه خنده كند روز
باز ببینم سعادت تو
چه قدر است
بستر خوشبختم ! آی ... بستر پیروز
از استاد مهدی اخوان ثالث
شنبه 19/10/1388 - 18:29
شعر و قطعات ادبی
آب و آتش نسبتی دارند جاویدان
مثل شب با روز ، اما از شگفتیها
ما مقدس آتشی بودیم و آب زندگی در ما
آتشی با شعله های آبی زیبا
آه
سوزدم تا زنده ام یادش كه ما بودیم
آتشی سوزان و سوزاننده و زنده
چشمه ی بس پاكی روشن
هم فروغ و فر دیرین را فروزنده
هم چراغ شب زدای معبر فردا
آب و آتش نسبتی دارند دیرینه
آتشی كه آب می پاشند بر آن ، می كند فریاد
ما مقدس آتشی بودیم ، بر ما آب
پاشیدند
آبهای شومی و تاریكی و بیداد
خاست فریادی ، و درد آلود فریادی
من همان فریادم ، آن فریاد غم بنیاد
هر چه بود و هر چه هست و هر چه خواهد بود
من نخواهم برد ، این از یاد
كآتشی بودیم بر ما آب پاشیدند
گفتم و می گویم و پیوسته خواهم گفت
ور رود بود و
نبودم
همچنان كه رفته است و می رود
بر باد
شنبه 19/10/1388 - 18:27
دانستنی های علمی
ویژگیها و خصوصیات كلی
مصمم، قاطع، بااراده، پرقدرت، محكم و نیرومند، عاطفی، احساساتی، پراحساس و شهودی
مقتدر، با نفوذ، قوی، جذاب، گیرا، پرشور و پرحرارت، پر شور و شوق و مهیج.
جنبه منفی شخصیت
حسود، غیرتی، خشمگین و غضب آلود، وسواسی و بیاختیار، تودار، پنهانكار، مرموز، لجوج،
یك دنده، سرسخت و خودرأی.
توضیحات عمومی
متولدین آبان ماه در تمام منطقهالبروج پرشورترین، مقتدرترین، پرحرارتترین و پیچیدهترین افراد به
شمار میآیند. حتی زمانی كه به ظاهر خونسرد، آرام و خویشتندار میرسند، درونشان پر از
جوش و خروش و انرژی، عاطفه و احساس است. درواقع درست مثل آتشفشانی هستند كه زیر
آبهای آرام قرار دارند و هر لحظه ممكن است كه فوران كنند، ولی افرادی كه تیزهوش و زیرك
محسوب میشوند، از آنخشونت مهارشده، قدرت بیحد و حصر و شخصیت هیپنوتیزمكننده
شان و درعین حال آرامش و خودداری ظاهرشان آگاه هستند. همراهی با آنها در اجتماعات و
گردهمائیهای اجتماعی مرسوم خوشایند است، چون آنها در حین بحث و گفتگو با فكر، با
ملاحظه، موقر، محترم، متین، خوددار و در عین حال با محبت، خوشرو،خوش برخورد، با نزاكت و
مهربان هستند، گاهی اوقات نگاهشان آن چنان نافذ و عمیق میشود كه اطرافیان خجالتی و
كمرو تحت تأثیر قرار میگیرند و احساسمیكنند كه در مقابل آنها بیدفاع هستند.
آنها در ظاهر كنارهگیری از كانون فعالیتها و توجهات را ترجیح میدهند ولی درعین حال افرادی
كه آنها را خوب میشناسند، متوجه هوشیاری زیركانه آنها میشوند كه جزئی از شخصیت
وجودیشان به شمار میآید. آنها نیازمند انضباط فردی هستند، چون قادرند ویژگیها و
خصوصیتهای منحصر به فرد خودشان را شناسائی كرده و به همین دلیل از افراد دیگر متمایز
شوند. در حقیقت، آنها به راحتی قادرند از قدرتخویش در جهت خیر و یا شر استفاده كنند. آنها
شدیداً پیگیر، مصر، سمج و با ارادههستند، از عقیده راسخی برخوردارند و در عین حال عمیقاً
حساس هستند و به آسانی تحت تأثیر عواطف و احساسات درونی خودشان قرار میگیرند. به
همین دلیل نیز به راحتی صدمه میخورند و اگر مورد توهین یا بیحرمتی قرار بگیرند، به سرعت
برانگیخته شده و خشم و عصبانیت بیامان و خطرناك خود را بروز میدهند. گهگاهی آن چنان
ركگو میشوند كه تا آخر عمر دشمنانی خطرناك برای خودشان میتراشند، چون بیش از حد
دقیق، موشكاف و عیبجو هستند و اگر از كسیخوششان نیاید، تظاهر به دوستداشتن را
امری شدیدا دشوار تلقی میكنند.
آنها قادرند انرژی فراوان خودشان را بهطور سازندهای مهار كنند و اعتماد به نفسخودشان را با
زیركی و بلند پروازیشان را با بلندهمتی و علو طبع تعدیل نمایند، بهشرط آنكه طرف مقابل را
دوست داشته باشند. در محل كار با همكارانشان تنها بهعنوان رهبر رابطه برقرار میكنند و
نسبت به افرادی كه به آنها بیعلاقه هستند، شدیداً بیرحم، سنگدل و بیپرده میشوند. آنها
به شدت متوقع، بیگذشت و پرتوقع هستند و نمیتوانند به راحتی از اشتباهات و نقطه
ضعفهای دیگران چشم پوشی نمایند، شاید به این دلیل است كه از وجود نقطه ضعفها و
بدیهای خودشان غافل هستند و نفرت و بیزاری خویش را به طرز نامعقولی در قالب خشم و
عصبانیت نشان میدهند. اگرچه آنها میتوانند دوستانی خارقالعاده باشند به شرط آنكه
دوستانشان احترام، آبرو، شرف و حرمت آنها را كه نسبت به آنها بیش از حد حساس هستند،
مورد تردید قرار نداده و زیر سؤال نبرند. آنها زمانی كه احساس كنند دوستانشان به حالشان
مفید نیستند، به راحتی آنها را كنار میگذارند، ولی خودشان به این خصیصه منفی خوب
آگاهند و بیشتر اوقات با این تمایل میجنگند.
آنها به كمك قدرتهای معقولشان كه با تخیل و الهام و شهود همراه هستند و با بهرهگیری از
استعداد، ذوق، قریحه، بینش دقیق و تحلیلگرانهشان، به علاوه شانسخوبشان از علم و
آگاهی برخوردارند. در واقع آنها به نسبت متولدین ماههای دیگر از شانس بیشتری برای
نابغهشدن برخوردارند، ولی متأسفانه گهگاهی به افراط و تفریط پرداخته، بر علیه تمام رسوم به
شورش برخاسته، به سمت اغراق و گزافهگوئی سوق یافته و از بدیها و عیوب خود غافل
میشوند. عصبانیت ترسآور، بیرحمی و خشونت آزارگرانه و ستیزهجویانه، خودپسندی و
نخوت شدید، حسادت بیمارگون و ناپایداری و بیثباتی شدید خلق و خو همگی برخی از عادات
بد آنها به شمارمیآیند. آن دسته از متولدین آبان ماه كه به مسامحهگری و تعلل دست
میزنند، تبدیل به افرادی تنبل، خودخواه، لذتجو و لوس میشوند كه مدام خواهان شنیدن
تملق و تمجید از جانب دوستانشان هستند.
از آنجائی كه آنها كاملاً بااستعداد و خوشذوق هستند، میتوانند در بسیاری ازحرفهها و مشاغل
موفقیت كسب نمایند.
از آنجائی كه در كار بسیار جدی، مستقل و خویشتندار هستند میتوانند جراح، دانشمند،
قهرمان و سربازانی متهور و دلاور باشند. در كل هر حرفهای كه لازمهاش تحقیق، بررسی،
پژوهش و سر و كله زدن با واقعیات است و در آن سری نهفته باشد، برایشان جالب و خوشایند
است، همچنین میتوانند سخنوران، ناطقان و استادانی مجابگر و متقاعدكننده باشند و به
عنوان دیپلمات یا مبلغ مذهبی و عرفانی موفقیت كسب نمایند و خودی نشان دهند.
متولدین آبان ماه در عشق و عاشقی بسیار احساساتی، عاطفی و فعال هستند. ارتباط
عاشقانه به نظر آنها امری مقدس است و از بعد معنوی به آن مینگرند. زمانی كه عاشق
میشوند، در خلسه فرو رفته و از خود بیخود میشوند و فردیت خویش را از یاد میبرند و
ازدواج به نظر آنها یك پیوند روحی و روانی به شمار میآید. به همین دلیل نیز گهگاهی در امر
عشق و عاشقی آن چنان به افراط میروند كه لقب (عشاق بختبرگشته و بد فرجام) را به خود
اختصاص میدهند.
بیماریهای احتمالی
صورت فلكی عقرب بر لگن خاصره، اندامهای تناسلی و ادراری حكمرانی میكند ودر نتیجه
متولدین آبان ماه مستعد ابتلا به بیماریهای كبد و كلیه، سنگ مثانه و دیگر بیماریهای
مقاربتی هستند. همچنین ممكن است دچار دمل، آبسه، كورك، جوش، بیماری كفگیرك،
فیستول، بواسیر، فتق و زخمهای پوستی شوند.
علاقمندیها
صداقت و حقیقت، عوامل پنهان و اسرارآمیز، درگیر بودن در كار، كارهای معنادار و عمیق،
مجابگری و برخورداری از قدرت قانع كنندگی.
بیزاریها
بسنده كردن به اطلاعات سطحی و كممایه، سودجوئی و منفعتطلبی، مشاغل و كارهای
موهن و سبك، ارتباطات و روابط سطحی و كممایه، تملق، چربزبانی، چاخانگوئی، گزافهگوئی،
اغراق و چاپلوسی.
مشكلات احتمالی
هر كسی ویژگیها و خصوصیات منحصر به فردی دارد و زمانی كه این خصلتها سركوب و یا
فروخورده شوند، یا برآورده نشوند، باعث بروز مشكلاتی میشوند. توصیه ما این است كه این
پیشنهادات را به كار ببندید و از مواجههشدن با نتایج عالی آن شگفتزده شوید:
ـ مشكل: گهگاهی از عقده حقارت و خود كم بینی رنج میبرید و از خودتان بدتانمیآید، در عین
حال اصلاً مایل نیستید كه از دیگران كمك بگیرید.
ـ راه حل: باید به خودتان بقبولانید كه نه تنها دیگران بلكه خودتان نیز دارای عیوب و نقطه
ضعفهائی هستید، سپس سعی كنید تا حتیالامكان نسبت به آنها بیاعتنا باشید، بعد
متوجه خواهید شد كه آنها به تدریج كمتر و كمتر میشوند.خودمانی رفتار كنید و منعطف باشید
تا به راحتی بتوانید در حین مواجهه با مشكلاتاز دیگران كمك بگیرید.
ـ مشكل: با این كه راه درست را در زندگیتان یافتهاید و نظر موافق همه را جلبكردهاید، با این
حال هنوز هم از نتایج حاصله راضی نیستید و احساس رضایتنمیكنید.
ـ راه حل: باید حتیالامكان ظاهربینی را كنار گذاشته و به عمق هر چیز بنگرید،بعد به نقطهای
میرسید كه متوجه میشوید دقیقاً خواستهتان چه بوده است. پسابتدا جوانب امر را بررسی
كرده و به درون بروید.
ـ مشكل: در ارتباطگیری با مشكل مواجه میشوید، با همسرتان مشكل پیدا میكنید و در
نهایت با دوستتان قطع رابطه مینمائید.
ـ راه حل: نباید به دنبال یافتن نقطه ضعف و عیب و ایراد در دوستان و اطرافیانتان باشید، با آنها
رفتاری تحقیرآمیز نداشته باشید و از در پیش گرفتن رفتار خشك، انعطافناپذیر، مقرراتی و جدی
جداً خودداری نمائید و از مقاومت خود بكاهید.
ـ مشكل: هم سن و سالها و هم ترازانتان در جمع از شما دوری میگزینند و یا زمانیكه به آنها
نزدیك میشود، متفرق و پراكنده میشوند.
ـ راه حل: هر زمان كه احساس كنید شخصیتتان لگد مال شده و یا مورد اذیتقرار گرفتهاید، آن را
در صحبتهایتان ابراز میكنید و این صراحت لهجه شما باعث میشود كه اطرافیان از شما
رویگردان شوند، پس بهتر است سعی كنید كه تغئیری دررفتارتان بدهید و مراقب حرف زدنتان
باشید.
سیاره حاكم بر شما (پلوتون) است
۱. فاصله متوسط پلوتون از خورشید: ۴۳۹
۲. دور و گردش نجومی از كانون (برحسب سال): ۶۸۲۴۷
۳. شعاع استوایی (برحسب كیلومتر): ۱۴۰۱
۴. دور گردش و دوران جرم (برحسب روز): ۴۶
۵. انحناء خط استوا نسبت به كانون (برحسب درجه): ۹۶
۶. تعداد ماهوارههای مشاهده شده: ۱
حقایق جالب و شگفتانگیز دیگری راجع به ماه تولد
عقرب موجودی گزنده، كینه توز و زهردار است و شبها در مناطق و نواحی مرطوب به دور از نور
در جاهائی یافت میشود كه منابع غذائی مثل سوسك، جیرجیرك، بید، شبپره و حشراتی از
این دست زیادند.
رنگ محبوب و سنگ خوش یمن
۱. رنگ محبوب و خوش یمن متولدین آبان ماه (قرمز تیره و آلبالوئی) است.
۲. سنگ خوش یمن برای متولدین آبان ماه اپال (عقیق سلیمانی) اسرارآمیز است كه حاوی
عجایبی مثل آسمانها، رنگینكمانهای درخشان، محشر كبرا، آتشبازی،صاعقه، آذرخش و
ناپایداری و حركت در مركز و عمق محسوب میشود در طول تاریخ در سرتاسر دنیا برای این
سنگ ارزش خاصی قائل شدهاند. (لوئیس كیلی)، باستانشناس معروف، شش هزار سال قبل
مصنوعات و اشیاء دستساز اپال را دریك غار در (كنیا) پیدا كرد. افسانهای قدیمی میگوید كه
هر كسی كه اپال را به عنوان سنگ خوش یمن به همراه نداشته باشد، بدشانسی میآورد و
استفاده و همراه داشتن آن یك ضرورت و الزام محسوب میشود.
نام افراد مشهوری كه در ماه آبان متولد شدهاند
۱. ماری آنتوانت
۲. ماری كوری
۳. مارتین لوتر
۴. تئودور روزولت
۵. چارلز، پرنس ولز
۶. بیل گیتز
شنبه 19/10/1388 - 15:47
اخبار
هنگامی که ساخت این پل به اتمام برسد، بلندترین پل معلق دنیا محسوب خواهد شد. ارتفاع قسمت کف این پل تا سطح زمین، ۶۵۰ متر است، یعنی بیشتر از ارتفاع آسمانخراش معروف…
قضیه از این قرار است که چینیها از ۴ سال پیش، پروژه ساخت پل معلق بزرگی به نام siduhe را در استان hubei شروع کردهاند. ساخت این پل در حال اتمام است و قسمت کف پل هم به تازگی نصب شده است.
هنگامی که ساخت این پل به اتمام برسد، بلندترین پل معلق دنیا محسوب خواهد شد. ارتفاع قسمت کف این پل تا سطح زمین، ۶۵۰ متر است، یعنی بیشتر از ارتفاع آسمانخراش معروف ایمپایر استیت یا برج میلاد ۴۳۵ متری!
پیش از این پل Royal Gorge با ارتفاع ۳۲۱ متر، بلندترین پل معلق دنیا محسوب میشد. اما سؤالی که شاید به ذهن شما برسد، این است که کابلهای این پل چگونه از پایهای به پایه دیگر کشیده میشوند.
در برجهای معلق از روشهای مختلفی برای کابلکشی استفاده میشود، مثلا در ساخت پل معلق آبشار نیاگارا از کایت استفاده شد یا در ساخت پل «آکاشی کایکو» از هلیکوپتر استفاده شد.
اما چینیها از روش منحصر به فردی برای کابلکشی استفاده کردند که پیش از این هیچگاه استفاده نشده بود! موشک!
آنها کابلهایی به طول ۹۷۵ متر را را به موشک میبستند و با شلیک دقیق موشک ، کابل را به برج بعدی میرساندند!
شنبه 19/10/1388 - 15:20
آموزش و تحقيقات
متن زیر به معرفی کوتاهی از نانوبیوتکنولوژی میپردازد.
چنانکه در این متن ملاحظه خواهد شد، نانوبیوتکنولوژی، بیش از
آنکه شاخهای از بیوتکنولوژی باشد، شاخهای از نانوتکنولوژی
است. توضیح این مطلب آنکه: بیوتکنولوژی، استفاده از
سازوارههای زنده در کاربردهای صنعتی مختلف است ولی
نانوبیوتکنولوژی، استفاده از قابلیتهای نانوتکنولوژی در
کاربردهای زیستی است. بنابراین واژة نانوبیوتکنولوژی نیز
همانند واژههایی چون "بیومکانیک" و "بیومتریال"، به استفاده
از تکنولوژیهای مختلف در کابردهای زیستی اشاره دارد و نه
به استفاده از قابلیتهای ارگانیزمهای حیاتی در کاربردهای
مختلف صنعتی. البته نانوبیوتکنولوژی، ابزاری کارآمد در پیشبرد
بیوتکنولوژی بوده و نقش آن در توسعه تحقیقات بیوتکنولوژی
حائز اهمیت است؛ لذا بعضاً همانند "بیوانفورماتیک"، به عنوان
شاخهای از بیوتکنولوژی نیز مطرح شده است :
طبق تعریف، نانوتکنولوژی تولید کارآمد مواد، دستگاهها و
سیستمها با کنترل ماده در مقیاس نانومتری میباشد و اساس آن
بر مبنای توانایی کار در سطح مولکولی و اتم به اتم و ایجاد
ساختارهای بزرگ بوده که موجب بهرهبرداری از خواص و
پدیدههای نوظهوری میشود که در مقیاس نانو توسعه یافتهاند.
بررسیها نشان میدهد که نظام سیستماتیک ماده در مقیاس
نانومتری، کلیدی برای سیستمهای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی
با خواص جدید و بهتر میباشد. نانوبیوتکنولوژی عبارت است
از شاخهای از نانوتکنولوژی که در زمینههای بیولوژی (ژنتیک
مولکولی و سلولی) و بیوتکنولوژی کاربرد یافته است. بدین
ترتیب نانوبیوتکنولوژی بهعنوان یک رویکرد جدید و همگراکنندة
حوزههای مختلف علوم پایه، فنی مهندسی، کشاورزی و صنایع
غذایی، محیطزیست، علوم پزشکی و بیوتکنولوژی بوده و
کاربردهای فراوانی خواهد داشت.
نانوبیوتکنولوژی به ما اجازه میدهد تا اجزا و ترکیبات را داخل
سلولها قرار داده و مواد جدیدی را با استفاده از روشهای جدید
مثل خوداسمبلی بسازیم. در روش خوداسمبلی، برای سرهم
کردن اجزا، نیاز به روبات یا ابزار دیگری نیست.
ایجاد ساختارهایی بر مبنای DNA در علومپزشکی، داروسازی،
مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی، ایجاد یک تحول و انقلاب جدید
در این علوم خواهد بود. تحقیقات گسترده و سرمایهگذاریهای
جهانی در ساخت سیستمها، فرایندها یا فراوردههای زیر، نشان
دهندة رویکرد جدید محققین علوم و صنایع زیستی، صاحبان
سرمایه و دولتهایی همچون آمریکا، ژاپن، روسیه و کشورهای
اروپایی به نانوبیوتکنولوژی است:
۱) ساخت سیستمهایی بهمنظور رهایش دارو در بدن
۲)ساخت قطعات سازگار برای جایگزینی اعضای بدن
۳) بیوسنسورهایی بهمنظور آزمایشگاههای کامل طراحیشده
روی یک تراشة بسیار کوچک
۴) تشخیص همزمان چندین بیماری از روی یک قطره خون
(براساس تشخیص از رویDNA)
۵) ساخت یک مولکول بیولوژی ناروماتیک از DNA
۶) ساخت ابزارهای نانومتری بر پایة DNA.
● تاثیرات نانوبیوتکنولوژی
اجزای سازندة بدن از مولکولهایی چون پروتئینها، اسیدهای
نوکلئیک، لیپیدها و کربوهیدراتها با خواص منحصربهفرد
تشکیل شده است. اعمال فیزیکوشیمیایی داخل سلولها و اجزای
بدن در مقیاس نانو، کنترل و هدایت میشوند. بررسیها نشان
میدهد که تحقیقات در بخش نانوبیوتکنولوژی تاثیرات زیادی در
حوزههای پزشکی، داروسازی، ژنتیک مولکولی و بیوتکنولوژی
داشته و خواهد داشت که بهطور خلاصه به مواردی از این
تاثیرات اشاره میشود:
▪ نانوبیوتکنولوژی و داروسازی:
نانوبیوتکنولوژی میتواند با فرمولاسیون جدید داروها و مشخص
کردن مسیرهایی برای رهایش دارو، موجب بهینهکردن کاربرد و
مصرف دارو شود. نانوذرات این امید را میدهند که دارو دقیقاً
به بافتهای مشخصی برسد.
در ژندرمانی نیز با استفاده از داروهای نانو (نانوذرات)، می
توان نوع خاصی از سلولها را هدفگیری کرد. نانوذرات قادرند
اسیدهای نوکلئیک را به سلولهای مشخص و حتی جزء
مشخصی از سلول (سیتوپلاسم یا هسته) و یا هر جا که لازم
باشد، تحویل دهند.
▪ نانوبیوتکنولوژی و مراقبتهای بهداشتی درمانی:
نانوبیوتکنولوژی در مراقبتهای بهداشتی و پزشکی از طرق
مختلف کمک میکند که موارد زیر از آن جملهاند:
ـ توسعة بیوحسگرها و تکنولوژیهای تصویربرداری جدید که
تشخیص زودتر سرطان و دیگر بیماریها را ممکن میسازد.
- تشخیص بیماری و درمان کارآمدتر و ارزانتر آن با استفاده از
ارتباطدادن سریع ژنها به یکدیگر.
- مواد جدید سازگار با محیط زیست که زمان نگهداری اندام
مصنوعی را دو برابر میکند.
- امکان کمک به بینایی و شنوایی.
- استفاده از دستگاههای پزشکی کوچک و هوشمند در روشهای
درمان که آسیبهای جانبی بافتهای بدن را کم میکند.
▪ نانوبیوتکنولوژی و مقابله با عوامل جنگهای بیولوژیکی:
نانوبیوتکنولوژی با ساخت حسگرهای بیولوژیکی ما را قادر می
سازد تا با عوامل جنگهای شیمیایی و بیولوژیکی مقابله نماییم.
سیستمهای فعلی قادر به پاسخ دادن به حملات بیولوژیکی و
شیمیایی مثل حملة گازی به اعصاب و عامل بیولوژیکی سیاهزخم
نیستند. حسگرهای بیولوژیکی تولید شده به روش نانو، قادرند
این مشکل را حل کنند. یکی از این حسگرها، از نوع رنگسنجی
است که میتواند عامل بیولوژیکی DNA را بهطور گزینشی
ردیابی و شناسایی کند.
▪ نانوبیوتکنولوژی، ژنتیک مولکولی و بیوتکنولوژی:
تحقیقات نشان میدهد که استفاده از ابزارها و سیستمهای
نانوساختاری میتواند فرآیند آزمایشگاهی کنونی توالی ژنها و
تشخیص حالت ژن را بسیار کارآمد کرده و قطعاً تشخیص
ساختار ژنتیک فردی، روشهای شناسایی و درمان بیماریها را
دچار انقلاب خواهد کرد.
با توجه به اهمیت رشتههای DNA در ژنتیک مولکولی و
بیوتکنولوژی و با عنایت به اینکه DNA یک ساختار بسیار مهم
و مناسب برای کاربردهای نانوتکنولوژی است، تحقیقات زیادی
در مورد ایجاد اشکال پیوندی با استفاده از مولکولهای DNA
شاخهدار و پایدار انجام شده است.
● مسایل و پیامدهای نانوبیوتکنولوژی:
در توسعة تکنولوژیهای جدید مربوط به تشخیص و درمان زودتر
بیماریها، تولید داروهایی هدفمند و با تاثیرات جانبی بسیار
اندک، تولید محصولات اختصاصی بیوتکنولوژی در صنایع
کشاورزی، تولید بیوسیستمها، بیومواد و سرامیکهای سازگار با
محیط، نانوبیوسنسورها، دستگاههایی برای تشخیص و کاهش
اثرات سلاحهای بیوشیمایی و میکروبی، تکنولوژیهای جدید
مربوط به ژنومیک و الگوبرداری و تحلیل DNA،
نانوبیوتکنولوژی نشان داده است که میتواند نقش اصلی را ایفا
کند.
قطعاً توانمندیهای بدست آمده از این طریق در بالا بردن بهداشت
جامعه و فرد و طولانی شدن عمر انسانها، رفع تنگناهای موجود
در تولید داروها و تولید مواد غذایی و مبارزه با سلاحهای
بیولوژیکی و تولید داروهای مربوط به درمان کامل سرطان،
ایدز، آلزایمر وMS موثر است و بهعنوان یک فرصت در ایجاد
توانمندی برای تولید سلاحهای جدید ژنتیکی و بیولوژیکی، وارد
شدن به حریم خصوصی افراد (شناسایی بیماریهای ژنتیکی و
دستیابی به قابلیتهای فردی و استعداد افراد) از طریق
آزمایشهای مرتبط با ژنومیک انسانی و ایجاد موجودات ناشناخته
از طریق تولید DNA مصنوعی، بهعنوان یک تهدید برای
کشورها محسوب میشود.
شنبه 19/10/1388 - 15:9
آموزش و تحقيقات
مهندسان هخامنشی راز استفاده از عدد پی (14/3) را دو هزار و ۵۰۰ سال پیش
کشف کرده بودند. آنها در ساخت سازههای سنگی و ستونهای مجموعه تخت جمشید
که دارای اشکال مخروطی است، از این عدد استفاده می کردند. عدد پی (14/3) در
علم ریاضیات از مجموعه اعداد طبیعی محسوب می شود. این عدد از تقسیم محیط
دایره بر قطر آن به دست می آید کشف عدد پی جزء مهم ترین کشفیات در ریاضیات
است. کارشناسان ریاضی هنوز نتوانستهاند زمان مشخصی برای شروع استفاده از
این عدد پیشبینی کنند. عده زیادی، مصریان و برخی دیگر یونانیان باستان را کاشفان این عدد می دانستند اما بررسی های جدید نشان می دهد هخامنشیان هم با این
عدد آشنا بودند. «عبدالعظیم شاه کرمی» متخصص سازه و ژئوفیزیک و مسئول
بررسی های مهندسی در مجموعه تخت جمشید در این باره، گفت: «بررسی های
کارشناسی که روی سازههای تخت جمشید به ویژه روی ستون های تخت جمشید و
اشکال مخروطی انجام گرفته؛ نشان می دهد که هخامنشیان دو هزار و ۵۰۰ سال
پیش از دانشمندان ریاضیدان استفاده می کردند که به خوبی با ریاضیات محض و
مهندسی آشنا بودند. آنان برای ساخت حجم های مخروطی راز عدد پی را شناسایی
کرده بودند» دقت و ظرافت در ساخت ستون های دایره ای تخت جمشید نشان می
دهد که مهندسان این سازه عدد پی را تا چندین رقم اعشار محاسبه کرده بودند. شاه
کرمی در این باره گفت: «مهندسان هخامنشی ابتدا مقاطع دایره ای را به چندین بخش
مساوی تقسیم می کردند. سپس در داخل هر قسمت تقسیم شده، هلالی معکوس را
رسم می کردند این کار آنها را قادر می ساخت که مقاطع بسیار دقیق ستونهای
دایرهای را به دست بیاورند. محاسبات اخیر، مهندسان سازه تخت جمشید را در
محاسبه ارتفاع ستونها، نحوه ساخت آنها، فشاری که باید ستونها تحمل کنند و
توزیع تنش در مقاطع ستون ها یاری می کرد. شنبه 19/10/1388 - 14:55
آموزش و تحقيقات
کلمه اسم 19 بار در قرآن آمده است · كلمه (الله) بدون حساب الله كه در ”بسم الله الرحمن الرحیم“ اول سورهها
است، 2698 بار یعنی 19 X 142بار آمده است. · كلمه (الرحمن) كه یکی از صفات انحصاری خدا است، 57 بار یعنی
19 X 3 بار · و كلمه (رحیم) كه بصورت صفت خداوند آمده 114 بار یعنی
19 X 6 بار آمده است (كلمه رحیم 9:128 سوره توبه در مورد صفت پیغمبر اسلام (ص) ذکر شده
است، نه در مورد صفت خداوند). · سوره علق كه 5 آیه اول آن اولین آیاتی است كه به پیغمبر (ص) نازل
شده 19 سوره مانده به آخر قرآن یعنی سوره 96 قرآن است و 5 آیه اول آن كه اولین آیاتی است كه بر پیغمبر (ص) نازل شده 19 كلمه
دارد و 76 حرف است یعنی19 X 4 = 76 · سوره علق 19 آیه و 285 حرف یعنی 19 X 15 حرف دارد. · سوره ناس آخرین سوره قرآن (سوره 114) است و 6 آیه دارد یعنی
19 X 6 = 114 · سوره نصر سوره 110 قرآن كه بقولی آخرین سورهای است كه بر پیغمبر
(ص) نازل شده 19 كلمه دارد و آیه اول آن 19 حرف دارد. · 9 آیه اول سوره قلم سوره 68 قرآن كه دومین آیاتی است كه به پیغمبر
(ص) نازل شده، 38 كلمه دارد كه مساوی 19 X 2 میباشد. · 10 آیه اول سوره مزمل سوره 73 قرآن، سومین آیاتی است كه بر پیغمبر
(ص) نازل شده كه 57 كلمه دارد یعنی57 = 19 X 3 · حرف ”ق“ در سوره ق (سوره 50) و در سوره شوری (سوره 42) كه در حروف مقطعه اول این دو سوره ذكر شده 57 بار تکرار شده است
یعنی 19 X 3 در تمام حروف مقطعه قرآن این روابط ریاضی وجود دارد كه حدود
200 رابطه است. · حرف ”ن“ در سوره قلم (سوره 68) 133 بار آمده است یعنی
133 = 19 X 7 · حروف ”ی“ و ”س“ در سوره یس ( سوره 36) 285 بار آمده است
یعنی: 285 = 19 X 15 · حرف ”ص“ در سوره اعراف (سوره 7) 97 بار و در سوره مریم (سوره
19) 26 بار و در سوره ”ص“ (سوره 38) 29 بار آمده كه جمع آن در سه سوره
(152 = 97+ 26 + 29) می باشد یعنی: 152 = 19 X 8 در قرآن هفت سوره پیاپی (سوره های 40 تا 46) وجود دارد كه با حم "ح" و
"م" شروع میشود. این سورهها با هم روابط ریاضی عجیبی دارند كه نامی جز معجزه بر آنها نمیتوان
گذاشت. · اگر تعداد ”ح“ و ”م“ این هفت سوره را جمع كنید عدد 2147 میشود كه
مساوی است با 19 X 113 و اگر ”ح“ های این هفت سوره را جدا و ”م“ های آنها را جدا جمع كنید و
بعد رقمهای بدست آمده را باهم جمع كنید درست همان عدد 113 بدست میاید. منظور از رقمها عدد نیست مثلاً رقمهای عدد 380، (3) و (8) و (0)،
و رقمهای عدد 64 ، (6) و (4) میباشد.· در این هفت سوره تعداد ”ح“ و ”م“ بترتیب · در سوره مؤمن یا غافر (سوره 40) ، 64 و 380،· در سوره فصلت (سوره 41)، 48 و 276،· در سوره شوری (سوره 42) ، 53 و 300· در سوره زخرف (سوره 43) ، 44 و 324· در سوره دخان (سوره 44) ، 16 و 150· در سوره جاثیه (سوره 45) ، 31 و 200· در سوره احقاف (سوره 46) 36 و 225 میباشد.64 + 380 + 48 + 276 + 53 + 300 + 44 + 324 + 16 + 150 + 31 + 200 + 36 + 225 = 2147 = 19 X 113 حالا اگر رقمهای این اعداد را با هم جمع كنیم:6+4+3+8+0+4+8+2+7+6+5+3+3+0+0+4+4+3+2+4+1+6+1+5+0+3+1+2+0+0+3+6+2+2+5 = 113 می بینیم حاصل جمع این رقمها درست 113 یعنی مساوی خارج قسمت 2147 به 19 است. · حالا اگر همین كار را با سه سوره اول (سوره 40 و 41 و 42) بكنیم باز می بینیم حاصل جمع ”ح“ و ”م“ های این سورهها را اگر به 19 تقسیم كنیم
مساوی حاصل جمع رقمهای ”ح“ و ”م“ این سه سوره میشود. 64 + 380 + 48 + 276 + 53 + 300 = 1121 = 19 X 59 6+4+3+8+0+4+8+2+7+6+5+3+3+0+0 = 59 · حال اگر 4 سوره بعد یعنی سورههای 43 و 44 و 45 و 46 را مورد
امتحان قرار دهیم باز همین رابطه بدست می آید.44 + 324 + 16 + 150 + 31 + 200 + 36 + 225 = 1026 = 19 X 54 4+4+3+2+4+1+6+1+5+0+3+1+2+0+0+3+6+2+2+5 = 54 · حال اگر ”ح“ و ”م“ سه سوره 41 و 42 و 43 را با هم جمع كنیم
1045 میشود كه اگر آنرا تقسیم به 19 كنیم عدد 55 بدست میاید كه با حاصل جمع رقمهای
”ح“ و ”م“ مساوی است. 48 + 276 + 53 + 300 + 44 + 324 = 1045 = 19 X 55 4+8+2+7+6+5+3+3+0+0+4+4+3+2+4 = 55 · حال اگر ”ح“ و ”م“ چهار سوره 44 و 45 و 46 و 41 را با هم جمع
كنیم عدد 1102 بدست میاید كه خارج قمست آن به 19 عدد 58 بدست میاید كه با حاصل جمع رقمهای
”ح“ و ”م“ مساوی است.16 +150 + 31 + 200 + 36 + 225 + 64 + 380 = 1102 = 19 X 58 1+6+1+5+0+3+1+2+0+0+3+6+2+2+5+6+4+3+8+0 = 58 حالا فكر كنید كه اگر بخواهید هفت مقاله بنویسید كه ”ح“ها و ”م“ های آن چنین
خاصیتی داشته باشند.چه زمانی باید صرف كرد؟ حالا فكر كنید اگر کسی بخواهد بطور عادی هفت سخنرانی بكند كه چنین روابطی در
آن وجود داشته باشد، امكان دارد یا نه؟ با توجه به اینكه خداوند در آیه 29:48 سوره عنكبوت به پیغمبر (ص) میفرماید:
" تو قبلاً كتابی نخوانده بودی و با دستت چیزی ننوشته بودیچون در آن حال كسانی كه در صدد باطل ساختن رسالت تو هستند شك میكردند"یعنی پیغمبر سواد خواندن و نوشتن نداشت. شما سعی كنید با كامپیوتر 14 رقم دیگر پیدا كنید كه چنین حالتی داشته باشد تا بدانید
قرآن نمیتوانسته كار پیغمبر بیسواد 14 قرن پیش باشد.بلكه تمام مردم آن زمان هم نمیتوانستهاند چنین كاری بكنند و بیائید واقعاً سعی كنید چهار كلمه مثل (بسم الله الرحمن الرحیم) بسازید كه 19
رابطه ریاضی در آن باشد.یا حتی سه رابطه ریاضی از لحاظ حروف ابجد در آن باشد . شنبه 19/10/1388 - 14:47