• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 329
تعداد نظرات : 319
زمان آخرین مطلب : 5558روز قبل
بیماری ها

اعضای این خانواده دارای ساقه بلند و رونده بوده و شامل كدو مسمایی و كدو حلوایی است. انواع تابستانی دارای میوه نارس با پوست نرم بوده ، اما انواع زمستانی دارای میوه رسیده با پوسته سفت می باشد . سبزیهای این خانواده حاوی آلفا و بتا كاروتن است كه باعث رنگ آن می شوند  . همچنین ویتامین های C و E در آنها وجود دارد.  

كدو حلوایی: رنگدانه ای به نام لیكوپن در این نوع كدو وجود دارد . دانه های آن منبع غنی از آهن ، روی و سلنیوم است كه سلنیوم برای باروری مردان ضروری است .

 

كدو مسمایی : انواع كوچك تا متوسط این نوع كدو دارای بهترین طعم و بافت است.

 

میزان مصرف:  مصرف 100 گرم كدو حلوایی می تواند بدن را در برابر ابتلا به سرطان محافظت كند . همچنین در محافظت چشمها در برابر آب مروارید و افزایش بینایی نقش دارد .

 

انتخاب و نگهداری:  بهتر است انواع تمیز و بدون لكه كه سنگین وزن نیز هستند انتخاب شود.

كدوی بریده نشده را باید در محل خنك كه تهویه مناسب دارد نگهداری كرد.  تكه های بریده شده كه دانه و پوست آن جدا نشده است ، در پوشش پلاستیكی قرار داده و در یخچال نگهداری شود.

 

كدو برای درمان موارد زیر به كار می رود

سرطان پروستات: مصرف مرتب سبزیجات زرد و سبز رنگ از جمله كدو حلوایی خطر سرطان پروستات را در مردان بالای ۶۰ سال كاهش می دهد . الفا و بتا كاروتنی كه در كدو حلوایی و كدو مسمایی یافت می شوند با از بین بردن مواد سرطان زا مانع از بروز بسیاری از سرطانها می شوند . این مواد یا در بدن وجود داشته و یا از محیطهای آلوده وارد بدن می شود .
 

آب مروارید: دریافت كم بتا كاروتن توسط سالمندان خطر ابتلا به بیماریهای چشمی نظیر آب مروارید را افزایش می دهد . افزودن تكه های كدو حلوایی به غذای سالمندان نظیر سوپ و خورش ، هم آن را خوش طعم كرده و هم دریافت بتا كاروتن را افزایش می دهد .

سرما خوردگی و آنفلوآنزا: ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا سطح آنتی اكسیدانهایی نظیر ویتامین c و همچنین آلفا و بتا كاروتن را كاهش می دهد. كدو حلوایی و كدو مسمایی حاوی آنتی اكسیدان بوده و نقش محافظتی در برابر سرماخوردگی و آنفلوآنزا ایفا می كنند .

 

بیماری قلبی: لیكوپن، ویتامین E، C و بتا كاروتن، كه همگی در كدو حلوایی یافت می شوند ، خطر بیماری قلبی را كاهش می دهند . این مواد مانع تأثیر زیان بار LDL روی دیواره عروق می شوند . افرادی كه مبتلا به گواتر هستند نباید به مقدار زیاد گیاهان این خانواده را مصرف كنند .

در طب چینی از كدو حلوایی در درمان دیسانتری ، اگزما و احتباس آب استفاده می شود.  در تنظیم قند خون و تحریك لوزالمعده مفید است . بنابراین مصرف آن به افراد دیابتی و افرادی كه دچار افت قند خون می شوند توصیه می شود.  كدو حلوایی و تخمه آن در كشتن انگلهای روده ای و همچنین تقویت موكوس ریه ، نای و گلو مفید است.

 

از انواع كدو برای دفع انگلهای روده ای استفاده می شود . كدو مسمایی خاصیت دیورتیك داشته و در بهبود احتقان آب مفید است . اگر با پوست خورده شود اثر آن بیشتر هم خواهد شد . در طب چینی از آب كدو حلوایی در درمان زخمها (به صورت موضعی) استفاده می شود.  همچنین آب كدو حلوایی خاصیت مسهل دارد و به عنوان ضد عفونی كننده به كار می رود.

جمعه 9/12/1387 - 15:0
دانستنی های علمی

قارچ استخوان ها را تقویت می كند، خستگی را  رفع می كند و

كمبود ویتامین D را جبران می كند." اكثر مواد غذایی در طبیعت به مقدار كافی ویتامین D دارند؛ مثل ماهی، قارچ و بعضی از انوع پنیرها.

 معمولاً چون با كمك نور آفتاب در پوست بدن به راحتی ویتامین D تولید می شود ، مقدار كمی ویتامین D لازم داریم . فقط در زمستان وقتی كه نور آفتاب به ندرت به بدنمان می خورد و ما خیلی كم از خانه خارج می شویم و وقتی هم كه خارج می شویم لباسهای كلفت می پوشیم، پوست ما این شانس را ندارد كه از نور آفتاب استفاده كند و تولید ویتامین D نماید.

افرادی كه مدت طولانی در تخت هستند و یا اصولاً بیرون نمی روند، غالباً ازكمبود ویتامین D رنج می برند و این امر به استخوان های آنها صدمه می زند. ویتامین D باعث می شود كه كلسیم در روده جذب شده و بلافاصله در استخوانها بكار رود.

افراد مسن غالباً به مرض بی آهك شدن استخوان( پوكی استخوان ) مبتلا هستند. آنها بایستی از رژیم غذائی استفاده كنند كه دارای ویتامین D می باشد مثل قارچ. یك پرس قارچ(200 گرم) نیاز روزانه به ویتامین D را تامین می كند.

هر كس به هر دلیلی مدت طولانی در تخت بماند، استخوان هایش بصورت مطلوب ساخته نخواهد شد. از طرف دیگر در اثر كمبود نور خورشید و كمبود ویتامین D بدن قادر به جذب كلسیم نخواهد بود. غالباً این افراد وقتی متوجه نارسائی می شوند كه می خواهند تخت را ترك كنند. با این استخوان های ضعیف بایستی انسان كاملاً مراقب باشد.

به اینگونه افراد توصیه می شود حتی المقدور درهرهفته سه مرتبه،هر بار یك پرس قارچ میل نمایند و بهتر است با شیر و یا محصولات لبنی خورده شود، چه پخته و چه خام بعنوان سالاد مصرف شود؛ قارچ به عنوان منبع ویتامین D و شیر، ماست و یا پنیر به عنوان منابع كلسیم ، سبب تقویت استخوان ها می شوند.

برای اینكه تمام مواد مغذی از موادغذائی به بهترین صورت جذب شوند، نیاز به ویتامین های گروه B می باشد. قارچ یك دسته از این ویتامین های سوخت و ساز را تامین می كند. هر سلول در بدن ما به ویتامین B2 موجود در قارچ نیاز دارد تا بتواند انرژی كسب كند. برای اینكه انسان زود خسته و كم حوصله نشود، اعصاب هم نیاز به ویتامین B2 دارند.

وظیفه بیوتین موجود در قارچ در سوخت و ساز بدن این است كه انرژی را آماده نگه می دارد و اسید فولیك در سوخت و ساز پروتئین و مواد اصلی ژن ها نقش مهمی را بازی می كند. خانم ها بطور متوسط 90% مقدار ویتامین B2 توصیه شده را دارا می باشند و بندرت یك زن اسید فولیك را به اندازه لازم جذب می كند. بنابراین برای حل این مشكل بایستی خانمها در رژیم غذائی خود غالباً از قارچ استفاده كنند.

معمولاً قارچ را بایستی فقط بصورت پخته میل كرد. چونكه قارچ ها آلوده به موادی هستند كه فقط در اثر پختن از بین می روند. ولی قارچ هایی را كه در واحدهای صنعتی تولید می شوند، می توان بدون هیچ مشكلی پس از تمیز كردن مصرف كرد.

جمعه 9/12/1387 - 14:58
بیماری ها

خاویار یک ماده غذایی پرانرژی است که طعم و بویی بسیار خوشایند دارد. به طور عمده پروتئین موجود در خاویار متشکل از اسیدهای آمینه آرژنین ، هیستامین ، ایزولوسین ، لیزین و میتونین است.

چربی موجود در خاویار نیز به دو دسته عمده تقسیم می شود که عبارتند از "25 درصد کلسترول " و "75 درصد لستین".

مصرف خاویار از ابتلا به بیماری افسردگی و بیماری های قلبی عروقی پیشگیری می کند؛ چرا که در خاویار غلظت اسیدهای چرب از نوع امگا 3بسیار بالاست.

بعلاوه خاویار غنی از ترکیبی به نام "ctacosand"است که نوعی الکل چرب با زنجیره بلند است و در بدن به اسیدهای چرب تبدیل می شود.

این اسیدهای چرب به دست آمده در سنتز میلین (پوشش سلول عصبی) نقش بسزایی ایفا می کند. به همین دلیل مصرف خاویار در سلامت سلول های عصبی بسیار موثر است.

در کشورهایی که ماهی و خاویار در عادات غذایی مردم جایگاه ویژه ای دارد، میزان ابتلا به افسردگی بسیار کمتر از دیگر کشورها است.

وجود اسیدهای چرب" امگا 3 " در خاویار مانع از افزایش کلسترول خون و به دنبال آن باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می شود. بعلاوه مصرف خاویار در پیشگیری از ابتلا به بیماری های آرتریت رومائید (التهاب مفاصل)، بیماری های دستگاه گوارش و بعضی از انواع سرطان بسیار موثر است.

خاویار از نظر عنصر آهن نیز غنی است و به همین دلیل مصرف آن در افراد مبتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن نیز توصیه می شود.

جمعه 9/12/1387 - 14:56
دانستنی های علمی

بعضی ها مزه آب پنیر یا آب ماست را دوست ندارند ، در حالیكه دیگران آن را خیلی دوست دارند . آب پنیر یا آب ماست مایعی است كه هنگام تهیه ماست یا پنیر از شیر جوشیده و غلیظ شده تشكیل می شود  و

روی سطح ماست یا پنیر قرار می گیرد . در حالیكه تمام پروتئین به پنیر یا ماست منتقل می شود ، مواد حیاتی در آب آن جمع می گردد . ( به دلیل یكسان بودن خاصیت آب پنیر و آب ماست، برای جلوگیری از تكرار هر دو لغت در این مطلب، فقط از كلمه آب ماست استفاده میكنیم ولی منظور هر دوی آنهاست.)

آب ماست از یبوست جلوگیری می كند . منبع پروتئین خوبی برای مشكلات كلیوی است و سلول های ایمنی بدن را فعال می كند. با توجه به اینكه آب ماست مقدار كمی چربی و پروتئین دارد ولی دارای مقادیر زیادی مواد معدنی خصوصاً كلسیم و ویتامین های محلول در آب مثل 2B و 6B می باشد ، در مقایسه با شیر میزان مواد با ارزش آن در هر كالری بیشتر است.  بنابراین به فردی كه باید چربی و پروتئین كمی مصرف كند و در مقابل به مواد معدنی و ویتامین نیاز دارد ، توصیه می شود آب ماست بیشتری مصرف كند.

مصرف آب ماست ، نه بار كلیه ها را سنگین می كند و نه دارای پروتئین است كه در اثر تجزیه موادی تشكیل گردد كه باعث چاق شدن باسن و ران و شكم گردد .

كلیه ها می توانند مقادیر كم پروتئین را تحمل كنند ، زیرا در صورت مصرف زیاد پروتئین مواد حاصل از تجزیه آن، فشار را در كلیه ها افزایش داده و در نهایت اجزاء تشكیل دهنده كلیه  صدمه دیده و حساس می شوند .

به استثنای آب ماست، تقریباً تمام مواد لبنی كه منبع تأمین كلسیم و ویتامین می باشند ، دارای مقادیر زیادی پروتئین هستند . آب ماست دارای مقادیر كمی پروتئین است و بدن می تواند به راحتی از این مقدار پروتئین ، به طور مطلوب استفاده كند . بنابراین برای افرادی كه  به دلیل داشتن پروتئین بالا ، از خوردن شیر منع شده اند ، آب ماست به عنوان یك جایگزین مناسب توصیه می شود .

با نوشیدن آب ماست به جنگ سلول های چربی بروید . با رژیم محتوی آب ماست ، خیلی از افراد چاق وزن خود را كم می كنند . نبودن چربی ، پایین بودن كالری ، و وجود ویتامین و مواد معدنی در آب ماست، بدون ایجاد كمبود مواد مغذی ، لاغر شدن را تسهیل می كند . علاوه بر این ، خوردن آب ماست هضم غذا را شدت می بخشد.

پروتئین آب ماست برای سیستم ایمنی بدن مناسب است . علاوه بر باكتریهای اسید لاكتیك موجود در آب ماست تازه ، پروتئین موجود در آن به سیستم ایمنی بدن قدرت می بخشد .

آب ماست كمك خوبی برای رفع یبوست است

كسانی كه از یبوست رنج می برند با خوردن آب ماست می توانند این مشكل را رفع كنند . كافی است هر روز یك لیوان آب ماست بنوشند. با نوشیدن آب ماست ، اسید لاكتیك و میكروب های اسید لاكتیك موجود در آب ماست ، روده را به راحتی تحریك می كند

تذكر : كسانیكه یبوست ندارند باید از مصرف زیاد آب پنیر یا آب ماست خودداری كنند زیرا باعث اسهال می شود.

جمعه 9/12/1387 - 14:54
بیماری ها

درگذشته تصور می شد كه تغذیه اثری بر سرطان ندارد، ولی امروزه محققان ثابت كرده اند كه رژیم غذایی روزانه ، نقش مهمی در بروز، پیش گیری ودرمان انواع سرطان ها ایفا می كند. بدن ما به غذا بیش از هر چیز دیگری نیازمند است و می توان گفت كه یك سوم سرطان هایی كه منجر به مرگ می شود، با آنچه می خوریم در ارتباط است . تحوّل

در عادات غذایی مردم ، گسترش شهرنشینی و افزایش مصرف غذاهای آماده موجب افزایش بروز سرطانها شده است . بعضی از عواملی كه در بروز سرطان مؤثرند مانند ارث یا عوامل محیطی، غیرقابل تغییرند ولی اگر نمی توانیم در عوامل محیطی خود تغییری ایجاد كنیم، می توانیم با اصلاح و متعادل ساختن الگوهای غذایی ، احتمال ابتلا به سرطان را به میزان قابل توجهی كاهش دهیم. دلایل ابتلا به سرطان در كشورهای مختلف متفاوت است .

در جوامع شهری و جوامع پیشرفته ، مصرف بیش از حد مواد غذایی (ovrnutrition) و در جوامع فقیر، كمبودهای تغذیه ای (undernutrition) موجب بروز سرطان می شود.

چربی ها

چربی ها و روغن ها از بخش های مهم و بحث برانگیز تغذیه و رژیم غذایی افراد است . اینكه چه نوع روغنی برای مصرف كردن مناسب است یا اینكه كدامیك از انواع روغن بیشتر موجب بروز بیماری، سكته و یا چربی خون می شود همه جای سئوال دارد.

حتماً می دانید چربی ها انواع متعددی دارند ، مثل چربی های اشباع كه از آن جمله ، چربی متصل به گوشت و روغن حیوانی است كه در دمای محیط به صورت جامد هستند. نوع دیگر، چربی های غیراشباع است  مثل روغ زیتون كه در دمای محیط به صورت مایع می باشد. تأثیر مصرف چربی در بروز سرطان بدین ترتیب است كه هم نوع و هم مقدار چربی مصرفی مهم است .

اگربیش از حد چربی مصرف كنیم، به دلیل ترشح زیاد صفرا در روده برای هضم چربی ها ، بخشی از آن تبدیل به اسید آپكولیك( Apcholic Acid )  می شود كه در ایجاد سرطان روده بزرگ نقش مهمی دارد، و اگر با مصرف بیش از حد كلسترول ، سطح كلسترول مضر خون یا LDL افزایش یابد، خطر رشد سلول های سرطانی و خطر ابتلا به گرفتگی عروق بسیار زیاد می شود. از اینرو :

1- كل چربی مصرفی را كاهش دهید

اكثرغذاهایی كه ما ایرانی ها مصرف می كنیم، پر روغن تهیه می شوند. آن وقت به دنبال دلایل چاقی های بیش از حد و سكته های زودرس هستیم. براساس محاسبات مبتنی بر تحقیقات تغذیه ای، در حدی مصرف چربی مناسب است كه سی درصد انرژی روزانه را تأمین كند. چون با سوختن چربی در بدن دو برابر قندها و پروتئین ها انرژی ایجاد می شود، بنابراین میزان مصرف چربی برای افراد عادی نباید از هشتاد


گرم در روز تجاوز كند. این میزان چربی شامل چربی های پنهان در غذا و چربی های اضافه شده توسط خودمان به آن می باشد. با توجه به اینكه گوشت ها، لبنیات و دانه ها و... دارای روغن هستند، مجاز هستیم 30 تا 40 گرم روغن به غذاهای مصرفی مان در طور روز اضافه كنیم كه برابر است با پنج تا هفت قاشق غذا خوری روغن مایع .

2- از روغن های خوب استفاده كنید

در فرهنگ ما روغن خوب را روغن حیوانی تلقی می كنند، در صورتی كه از دیدگاه تغذیه ای روغنی خوب است كه دارای باندهای غیراشباع و مایع باشد. این روغن در بدن بر تولید كلسترول بی تأثیر است یا تولید آن را كاهش می دهد. در صورتی كه با مصرف روغن های جامد حیوانی، چربی های متصل به گوشت و دنبه ، تولید كلسترول در بدن افزایش می یابد كه از عواقب بد آن آگاه هستید.

تحقیقات نشان داده كه به دلیل مصرف زیاد روغن زیتون در یونان ، شیوع سرطان پستان و سرطان پروستات بسیار كمتر است. از اینرو: در جیره غذایی روزانه خود برای تأمین پروتئین، فقط به مواد گوشتی پرچربی اكتفا نكنید. سعی كنید ( خصوصاً در سنین بالا ) از گوشت های سفید و قرمز( 3 بار در هفته) به علاوه حبوبات بهره بگیرید.

سعی كنید روغن زیتون و روغن كانولا( گلزا) را جایگزین روغن های نباتی جامد كنید. البته این روغن ها نباید تحت حرارت بیش از 130 درجه قرار بگیرند.

غذاهای دریایی را فراموش نكنید كه حاوی چربی های نوع امگا3 هستند و از بروز سرطان و بیماری های قلبی جلوگیری می كنند. زنان اسكیمو به دلیل مصرف زیاد ماهی، به ندرت مبتلا به سرطان سینه می شوند.

3- از مصرف چربی های بد اجتناب كنید

روغن های مضر، چربی های اشباع هستند مثل روغن نخل، روغن نارگیل، روغن نباتی جامد، دنبه و چربی های متصل به گوشت.

توجه به این نكته مهم است كه در اغلب غذاهای آماده مثل انواع ساندویچ و تنقلاتی چون چیپس و پیراشكی از روغن های جامد و مانده استفاده می شود. از اینرو به شما توصیه می كنم از مصرف مكرر این مواد غذایی اجتناب كنید و به ندرت و به صورت تفریحی آنها را استفاده كنید زیرا مصرف زیاد چربی موجب تجمع بافت چربی در بدن می شود كه خود عاملی مهم در بروز سرطان است.

گوشت قرمز و تهدید سرطان

 خوردن گوشت قرمز مولكول بالقوه خطرناكی را وارد بافت های بدن می كند.خوردن گوشت قرمز می تواند باعث بیماری قلبی و سرطان با ایجاد یك واكنش خطرناك در سیستم ایمنی بدن شود.
بدن انسان نمی تواند مولكول فوق را - یك نوع شكر - تولید كند اما در گوشت گوسفند ، گاو و خوك فراوان است.
 

در گذشته  نیز مصرف گوشت قرمز عامل ایجاد سرطان و بیماری های قلبی معرفی شده بود اما تمركز آن مطالعات روی چربی های اشباع شده و مواد شیمیایی تولید شده در طول آشپزی بود. تمركز مطالعه جدید روی ماده ای به نام ان - گلیكولیل نیورامی نیك  است. آزمایش ها روی سه فرد داوطلب - همگی اعضای این گروه تحقیق - تایید كرد اگر ماده فوق در غذا باشد جذب بافت های بدن مانند رگهای خونی می شود.

این آزمایش ها همچنین نشان داد كه چون مولكول فوق بطور طبیعی در بدن نیست سیستم دفاعی بدن آن را مهاجم به حساب می آورد و دست به دفاع می زند.
این مولكول به احتمال بسیار زیاد بلافاصله سمی نیست و احتمال دارد كه تحمل انسان پس از صدها هزار سال مصرف گوشت در برابر آن افزایش یافته باشد. احتمالا لطمه وارده پس از سالها مصرف گوشت آشكار می شود.

سبزیجات سرطان روده را علاج می کند

 سبزیجاتی مانند کلم و گل کلم می تواند در مبارزه با سرطان روده موثر باشد. ماده ای به نام «ای.آی.تی.سی» هنگام آماده کردن برخی سبزیجات از آنها آزاد می شود که سلولهای سرطانی روده را نابود می کند و می تواند مانع انتشار بیماری در بدن شود.
مصرف این سبزیجات برای دو تا سه بار در هفته ، می تواند از بدن در مقابل این بیماری محافظت کند. ای.آی.تی.سی زمانی آزاد می شود که این دسته از گیاهان ، ریز، جویده ، پخته ، پردازش و هضم می شوند.  این سبزیجات از جمله شامل خردل ، کلم ، جوانه و گل کلم است
.

جمعه 9/12/1387 - 14:52
بیماری ها
پتاسیم یكی از مهمترین الكترولیت های موجود در بدن است كه باعث بهبود عملكرد كلیه ها، غدد فوق كلیوی، قلب، سلول های عصبی و عضلانی و نیز باعث حفظ تعادل آبی و اسیدی بدن می شود. بهترین منابع غذایی پتاسیم؛ آرد سویا، لوبیا سفید، عدس، موز و اسفناج می باشد. ولی در بیشتر موادغذایی وجود دارد.
جمعه 9/12/1387 - 14:50
بیماری ها

عسل و میوه های مغزدار مثل گردو، فندق و پسته باعث کاهش کلسترول خون می شوند.

افرادی که تصمیم دارند کلسترول خود را کاهش دهند باید عسل ، بادام ، پسته و فندق را هم به میوه ها و سبزی های رژیمی خود اضافه کنند.

تحقیقات نشان داده که عسل حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است و

 

مانند اسفناج ، سیب ، پرتقال و توت فرنگی می تواند با رادیکال های آزاد تولید شده در بدن که به سلولها آسیب می رساند، مبارزه کند.

در یک بررسی ، 25مرد 18تا 68ساله در مدت پنج هفته آزمایش شدند و در این مدت هر یک از آنها روزانه 4قاشق غذاخوری عسل که در یک لیوان آب حل شده بود، می خوردند.

پس از پایان 5هفته نشان داده شد که سطح آنتی اکسیدان ها در خون این افراد نسبت به پیش بالاتر رفته و میزان کلسترول آنها پایین تر آمده است.

در مطالعه دیگری هم نشان داده شده که مصرف میوه های مغزدار مثل بادام با این که خودشان حاوی چربی هستند، ولی چون چربی آنها از نوع چربی غیراشباع است ، باعث کاهش میزان کلسترول بد یا LDLشده است و در نتیجه خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد هم عسل ، هم بادام و فندق و... تنها در صورتی که به اندازه و به همراه سایر میوه ها و سبزی های مصرف شوند تاثیرگذار خواهند بود.

جمعه 9/12/1387 - 14:48
دانستنی های علمی

استفاده بیش از حد از مواد شوینده در خانه تكانی ، مسمویت های ناشی از این مواد را به ویژه در زنان وكودكان افزایش می دهد.
كارشناسان بهداشت و سلامت كشور می گویند : در روزهای آخر هرسال كه ایام خانه تكانی برای استقبال از نوروز فرا می رسد، آمار مسمویت های ناشی از مواد شوینده در كودكان و زنان افزایش می یابد.
به گفته كارشناسان : سوزش چشم ، خونریزی معده ، گلودرد و ورم لب ازعوارض مسمویت با مواد شوینده در كودكان است.
كارشناسان توصیه می كنند، والدین این مواد را دور از دسترس كودكان خود قرار دهند و هنگام به كار بردن مواد شوینده حتما از دستكش و ماسك های ضخیم استفاده كنند؛ باز گذاشتن در و پنجره ها و پرهیز از مخلوط كردن مواد شوینده از دیگر توصیه كارشنان پزشكی و ایمنی به هموطنان است.

جمعه 9/12/1387 - 14:36
دانستنی های علمی

سلامت-بوی بد دهان برای همه ما ناخوشایند‌ است؛نه تنها برای خودمان، بلکه برای اطرافیان‌مان نیز. این مشکل اگر درمان نشود، سبب بروز مشکلاتی در روابط بین‌فردی نیز خواهد شد...
اگرچه بزاق دهان نوعی خمیردندان طبیعی محسوب می‌شود، ولی گاهی این خمیردندان طبیعی کفایت نمی‌کند و مجبورید به توصیه‌های زیر پناه ببرید و اگر توصیه‌های زیر هم نتواند مشکل‌تان را رفع کند، احتمالا منشا بوی بد دهان‌تان دستگاه گوارش‌ است و باید بروید سراغ نسخه‌های دیگر.

1 بعد از هر وعده غذایی برای باقی نماندن غذا در دهان و لابه‌لای دندان‌هایتان مسواک بزنید و دهان‌تان را خوب بشویید.


2 وقتی دندان‌هایتان را مسواک می‌زنید، زبان‌تان را هم مسواک بزنید تا لایه سطحی روی زبان برداشته شود. زبان با هزاران پرز ریز پوشیده شده که می‌تواند محل تجمع باکتری‌ها باشد.


3 به‌طور منظم برای بررسی وضعیت دهان و دندان به دندانپزشک مراجعه کنید تا اگر دندان‌ خراب و پوسیده‌ای دارید که سبب بوی بد دهان‌تان می‌شود، ترمیم شود.


4 برای افزایش ترشح بزاق دهان همیشه از آدامس‌های بدون شکر استفاده کنید.


5 اگر دهان‌تان زیاد خشک می‌شود، مایعات فراوان بنوشید. آب را چند بار در دهانتان بچرخانید تا کاملا غذاهای اضافی از لابه‌لای دندان‌هایتان خارج شود.


6 از مصرف دهان‌شویه‌هایی که حاوی الکل و نعناع هستند خودداری کنید؛ چون آنها به جای کمک به خوش‌بویی دهان‌تان باعث بدتر شدن بوی دهان می‌شوند.


7 استفاده از سبزیجات و میوه‌ها، مخصوصا کرفس خام و هویج می‌تواند مانع از شکل‌گیری پلاک در دهان شود.


8 اگر می‌خواهید در یک جلسه مهم یا مهمانی شرکت کنید از خوردن غذاهای حاوی سیر و پیاز خودداری کنید.


9 از نوشیدن قهوه که سبب خشکی دهان می‌شود، خودداری کنید.


10 سیگار را ترک کنید که تار و نیکوتین موجود در آن، روی سطح دندان و زبان می‌ماند و سبب کاهش بزاق دهان و بوی بد دهان می‌شود.


11 از سبزیجات برگ سبز مانند جعفری غفلت نکنید.


12 می‌توانید چند عدد قرص نعناع روی زبان یا مسواک‌تان بگذارید و دهان‌تان را با آن تمیز کنید تا تنفس شما خوش‌بو شود.


13 اگر ترکیبی از پراکسیدهیدروژن 50 درصد و 5 درصد آب را در دهان‌تان بچرخانید، می‌توانید بسیاری از باکتری‌هایی را که سبب بوی بد دهان‌تان می‌شود، از بین ببرید.


منبع: Webmd

جمعه 9/12/1387 - 0:48
بیماری ها

تحقیقات نشان داده اضافه وزن و چاقی در میان جوانان در دهه‌های اخیر سه برابر شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اینترنتی یو اس ای تودی در حال حاضر به دلایلی که یکی از مهم ترین آنها اضافه وزن است جوانان نسبت به 10 تا 15 سال گذشته ناسالم تر شده اند.
بنابر همین گزارش با وجود افزایش نسبی آگاهی ها و علی رغم اینکه برخی از جوانان در لاغر شدن افراط می کنند اما بسیاری از آنها دچار اضافه وزن هستند و این مقدمه ای برای بیماریهای بعدی در آنهاست.

چندین مرکز سلامت در کشورهای جهان با همکاری یکدیگر بر روی بیش از 50 نفز بالغ بین سنین 18 تا 29سال بررسی کرده اند و این نتایج را تایید کردند.

در حال حاضر در حدود یک سوم جوانان دچار اضافه وزن هستند.در حدود 30 درصد تحت پوشش بیمه های سلامت نیستند و در حدود 29 درصد از مردان و 21 درصد از زنان در این فاصله سنی نیز سیگار می کشند.

بررسیها نشان می دهد در پنج ساله گذشته درصد زنانی که سیگار می کشند رو به کاهش گذاشته اما متاسفانه این میزان در مردان تغییر قابل ملاحظه ای نداشته است.

بسیاری از جوانان نیز به دلیل کاهش فعالیت و تحرک بدنی دچار اضافه وزن و چاقی شده اند .

نهایتاً شاخص سلامت جوانان در یکی دو دهه گذشته کاهش داشته است و نیاز به اقدامات بیشتری در زمینه اطلاع رسانی احساس می شود.

جمعه 9/12/1387 - 0:46
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته