• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1568
تعداد نظرات : 388
زمان آخرین مطلب : 3842روز قبل
شهدا و دفاع مقدس

در ملحق با سربازی به نام کامران فتاحی آشنا شدم. او آن جا نقاشی می‌کرد و به خاطر تسلیم نشدن در برابر خواست عراقی‌ها برای نقاشی عکس صدام، مدت‌ها در یک زندان یک متر مکعبی که نه جای ایستادن داشت و نه جای خوابیدن زندانی شده بود.

خبرگزاری فارس: سرکار گذاشتن افسر عراقی با عکس صدام

به گزارش گروه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، خاطرات اسارت در کنار همه سختی ها و عذاب‌هایش برای آزادگان ما شیرینی خودش را هم دارد. لحظاتی که دور از خانواده و در سرزمینی غریب سپری شد اما شاهنامه ای بود که آخرش خوش درآمد. آنچه می خوانید گوشه ای است از خاطرات آزاده احمد چلداوی که می‌گوید:

                                                                                                                   ***

روزگار خوبی را در ملحق می‌گذراندیم. به غیر از برخی شکنجه‌های معمول، تقریباً خود عراقی‌ها هم از کتک‌زدن‌مان خسته شده بودند و خیلی سر به سرمان نمی‌گذاشتند. مجدداً کلاس‌های مختلف شروع شد. غذا را با هم در یک قصه، اما این بار بر خلاف اوایل اسارت در آرامش می‌خوردیم. در ملحق با سربازی به نام کامران فتاحی آشنا شدم. او آن جا نقاشی می‌کرد و به خاطر تسلیم نشدن در برابر خواست عراقی‌ها برای نقاشی عکس صدام، مدت‌ها در یک زندان یک متر مکعبی که نه جای ایستادن داشت و نه جای خوابیدن زندانی شده بود. بچه‌ها می‌گفتند وقتی آزاد شده بود نمی‌توانست راه برود و بعد از مدت‌ها تمرین توانسته بود سرپا بایستد. کامران سرباز مؤمن و شجاعی بود. او سرباز ارتش میهن اسلامی بود که حماسه می‌‌آفرید. او می‌گفت یک بار بعثی‌ها خواسته بودند که عکسی از صدام را در مقیاس بزرگ بکشد و او را مجبور به این کار کرده بودند. او می‌گفت:‌ «برای نقاشی باید روی عکس راه می‌رفتم و نقاشی می‌کردم. بعثی‌ها اعتراض کردند که چرا پا روی عکس سیدالرئیس می‌ذاری؟ گفتم: بابا عکس بزرگه، چطور بدون پا گذاشتن روش، همش رو بکشم؟ می‌گفت که یک بار هم یک افسر عراقی آمده بود نزدیک او، و در حالی که او روی عکس صدام ایستاده بود و مشغول کشیدن قیافه نحس صدام بود، از کامران می‌پرسید: «چیکار می‌کنی؟». او جواب داده بود: «عکس صدام رو می‌کشم». آن افسر پرسیده بود: «این عکس کجاست؟». او جواب می‌دهد: «قربان! همین الان شما روی صورت صدام ایستادید». افسر با شنیدن این جمله در جا پرشی به عقب کرده و به عکس نیم‌کشیده صدام، احترام نظامی می‌گذارد و چند تا لیچار هم بار کامران می‌کند!

با اسدالله تکلویی، بسیجی بچه تهران هم آشنا شدم. اسدالله خیلی شوخ بود و بچه‌ها را با شوخی‌هایی که به کسی برنمی‌خورد، می‌خنداند. همیشه از صحبت کردن با او روحیه می‌گرفتیم. البته هنوز هم همان‌طور است.

سه شنبه 5/9/1392 - 16:13
اطلاعات دارویی و پزشکی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری گفت: با انجام جراحی وازووازوستومی (پیوند لوله‌های وازدفران) امکان باروری مردانی که وازکتومی کرده‌اند، وجود دارد.

خبرگزاری فارس: مردان بعد از وازکتومی می‌توانند دوباره بارور شوند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری وزارت بهداشت، داراب مشتاقی اضافه‌کرد: بعضی از مردان برای جلوگیری از بچه‌دار شدن به بستن لوله یا همان وازکتومی اقدام ‌کرده‌اند ولی مجدد تمایل به بچه دارشدن دارند که این امر با انجام جراحی پیوند لوله‌های وازدفران (لوله‌های منی‌بر) که بسیار ظریف و حساس است امکانپذیر است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: در حال حاضر انجام این عمل که بسیار ظریف و حساس است در بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر امکانپذیر است و به‌زودی در مرکز فوق تخصصی باروری و ناباروری امید خلیج فارس بوشهر با دستگاه‌ تخصصی این کار صورت می‌گیرد که امید موفقیت بیشتری به‌دنبال دارد.

 

وی در مورد ظرافت این جراحی، گفت: لوله‌های وازدفران قطری در حدود یک میلی‌متر و محل پیوند در حدود 2دهم میلی متر می‌باشد و در صورتی که این جراحی به کمک میکروسکوپ و توسط فردی که دوره تخصصی ناباروری را گذرانده باشد انجام شود میزان موفقیت افزایش می‌یابد.

 

مشتاقی خاطر نشان‌کرد: بعد از انجام جراحی وازووازوستومی آزمایش انجام می‌شود و در صورت وجود داشتن نطفه در آن عمل موفقیت‌آمیز بوده است ولی در صورتی که بیمار نتوانست به‌صورت طبیعی صاحب فرزند شود روش‌های کمک باروری مانند  IUIتزریق منی به صورت خالص داخل رحم IVF القای خارج از رحم  ICSI القای خارج از رحم توسط دستگاه میکروانجکشن می‌تواند به این فرد کمک کند.

 

این متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان در مورد احتمال موفقیت وازووازوستومی، گفت: موفقیت این جراحی به عواملی نظیر مدت زمانی که از انجام وازکتومی گذشته و دقت در انجام عمل جراحی دارد که اگر از وازکتومی کمتر از 10سال گذشته باشد و توسط جراحی با تجربه انجام شود میزان موفقیت در حدود 80درصد است.

سه شنبه 5/9/1392 - 16:11
اطلاعات دارویی و پزشکی

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت گفت: آمار تعداد مبتلایان به ایدز در کشور تا اول مهر از مرز ۲۷ هزار نفر گذشت، ۳۳.۲ درصد مبتلایان به این ویروس در سال ۹۱ از طریق رابطه جنسی مبتلا شده‌اند و آمار واقعی مبتلایان به این ویروس در کشور ۹۰ هزار نفر برآورد می‌شود.

خبرگزاری فارس: تعداد مبتلایان شناخته شده HIV در ایران از مرز ۲۷هزار نفر گذشت/ ۳۳ درصد انتقال جنسی

عباس صداقت در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس گفت: بر اساس آمار جمع آوری شده از دانشگاههای علوم پزشکی تعداد کل مبتلایان به ویروس ایدز تا اول مهر بیش از 27 هزار نفر است که جزئیات این آمار تا آخر هفته از طریق سایت وزارت بهداشت در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد. بنابراین فعلاً آمار جمع آوری شده تا اول تیر مبنای رسانه هاست.

وی گفت: بر اساس آمار اعلام شده در تیر امسال تعداد کل مبتلایان به HIV/ایدز 26 هزار و 556 نفر است که از این تعداد 5 هزار و 45 نفر فوت کرده‌اند، 4796 نفر وارد فاز بیماری ایدز شده‌اند. 46 درصد مبتلایان نیز در گروه سنی 25 تا 34 هستند و از مجموع موارد شناسایی شده از سال 65 تاکنون 68.4 درصد از طریق سرنگ آلوده، 12.3 درصد از طریق رابطه جنسی محافظت نشده، 9دهم درصد از طریق دریافت خون آلوده و 1.2درصد از مادر آلوده به نوزاد منتقل شده است. علت ابتلای 17.1 درصد نیز نامشخص است.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت ادامه داد: البته بر اساس آمار جمع آوری شده در سال 91 از مجموع افراد شناسایی شده به این ویروس 52.2 درصد از طریق سرنگ آلوده، 33.2 درصد از طریق رابطه جنسی، 3.3 درصد از مادر به کودک به این ویروس مبتلا شده اند و طی 8 سال گذشته نیز هیچ موردی از ابتلا به ویروس ایدز از طریق انتقال خون در کشور گزارش نشده است.

صداقت گفت: بر اساس اطلاعات موجود و برآوردهای جهانی حدود 90 هزار فرد مبتلا به HIV در کشور وجود دارند که حداقل 65 هزار فرد مبتلا به این ویروس در کشور وجود دارند تاکنون شناسایی نشده‌اند.

وی افزود: مراسم روز جهانی ایدز نیز یکشنبه هفته آینده 10 آذر در سالن امام جواد(ع) وزارت بهداشت در شهرک غرب تهران برگزار می شود، شعار روز جهانی ایدز امسال « تشخیص زودتر و درمان موثرتر»‌است.هفته اطلاع رسانی ایدز نیز از 9 تا 15 آ‌ذر در سراسر کشور برگزار می شود.

وی ادامه داد: اسامی هفته ایدز نیز از روز شنبه 9 آذر به ترتیب، ایدز و سیاستگذاران و مسئولان؛ ایدز کارکنان بهداشتی- درمانی و پژوهشگران؛ ایدز و کارکنان، زنان  مادران؛ ایدز و دانشجویان، دانش آموزان؛ ایدز و خبرنگاران، ورزشکاران و هنرمندان و ایدز و روحانیان و رهبران مذهبی است که مراسمی متناسب با هر یک از این روزها در کشور برگزار می شود.

سه شنبه 5/9/1392 - 16:11
اطلاعات دارویی و پزشکی

دبیر انجمن علمی پزشکان عفونی کودکان ایران گفت: مصرف شربت‌های سینه موجود در داروخانه‌ها که انواع مختلفی از اکسپکتورانت‌ها و خلط آورها را شامل می‌شوند، برای کودکان زیر ۳ سال مجاز نیست.

خبرگزاری فارس: شربت‌های سینه موجود در داروخانه‌ها مناسب کودکان زیر ۳ سال نیست

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، پرویز طباطبایی امروز در نشست خبری کنگره سالانه انجمن علمی پزشکان عفونی کودکان ایران اظهار داشت: شایع‌ترین علت مراجعه کودکان به درمانگاه‌ها و مطب‌ها عفونت‌های دستگاه تنفس فوقانی یا همان سرماخوردگی است.

دبیر اجرایی انجمن علمی پزشکان عفونی کودکان ایران گفت: سرماخوردگی، مادر همه بیماری‌هاست که بیشتر علت ویروسی دارد و سردسته علل آن رینوویروس‌ها هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: شایع‌ترین عارضه آن سینوزیت و گوش‌ درد است و هنگامی که فرد سرما می‌خورد سینوس‌ها نیز درگیر می‌شوند و هنگام بهبودی نیز سینوزیت و گوش درد نیز خوب می‌شود.

وی به اصرار خانواده‌ها برای تزریق آنتی‌بیوتیک اشاره داشت و گفت: متأسفانه خانواده‌ها وقتی با علت سرماخوردگی به پزشکان مراجعه می‌کنند اصرار به دریافت آنتی‌بیوتیک دارند اما نمی‌دانند که سرماخوردگی ویروسی است و مصرف آنتی‌بیوتیک میکروب‌ها را مقاوم‌ می‌سازند.

دبیر انجمن علمی پزشکان عفونی کودکان ایران گفت: مردم اظهار می‌کنند که چرا واکسن سرماخوردگی درست نمی‌شود اما باید بدانند رینوویروس‌ها که علت سرماخوردگی هستند بیش از 100 نوع هستند و نمی‌توان 100 نوع واکسن سرماخوردگی درست کرد.

طباطبایی افزود: علاوه بر این ویروس‌ها مرتب در حال تغییر شکل هستند و نمی‌توان با توجه به تغییرات آنها هر ساله واکسن ساخت.

دبیر اجرایی انجمن علمی پزشکان عفونی کودکان ایران به عفونت ویروسی که در فصول سرد شایع است اشاره داشت و گفت: از شایع‌ترین بیماری‌ها بعد از سرماخوردگی، گوش درد میانی است که در محدوده سنی 6 ماهگی تا 2 سالگی دیده می‌شود که اکثراً خود به خود خوب می‌شود و احتیاج به آنتی‌بیوتیک ندارد چون عفونت ویروسی است.

طباطبایی افزود: اگر گوش درد میانی با تب بالا، بی‌قراری، پرده گوش متورم و قرمزی همراه باشد در این صورت آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: علت این نوع گوش درد میانی همراه با تب ویروس پنوموکوک است که واکسن آن وارد کشور شده اما تزریق آن اجباری نیست.

دبیر اجرایی انجمن علمی پزشکان عفونی کودکان ایران گفت: اگر این مسئله طول بکشد می‌تواند به ذات‌الریه منجر شود.

دبیر اجرایی انجمن علمی پزشکان عفونی کودکان ایران به برنامه‌های انجمن عفونی کوکان در کنگره پیش‌رو اشاره داشت و گفت: یکی از برنامه‌های اصلی ما حذف مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک است و باید خانواده‌ها بدانند که وقتی ترشحات بینی تغییر پیدا می‌کند احتیاج به آنتی‌بیوتیک نیست و گلودردهای شایع در کودکان زیر 4 تا 5 سال ویروسی است و احتیاج به آنتی‌بیوتیک ندارد.

طباطبایی به شربت‌های سینه موجود در داروخانه‌ها از جمله اکسپکتورانت‌ها و خلط‌آورها اشاره داشت و گفت: نباید این ترکیبات به کودکان زیر 3 سال داده شود چرا که ترکیبات آنتی‌هیستامینی دارند.

سه شنبه 5/9/1392 - 16:10
بهداشت روانی

دبیر انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران گفت: خستگی مفرط، تنگی نفس و افزایش تپش قلب مهم‌ترین علایم اختلال اضطراب است که به ویژه نوع دائمی آن خطرناک است و باید درمان شود.

خبرگزاری فارس: اضطراب، عامل اصلی تپش قلب، تنگی نفس و خستگی مفرط

مهرداد کاظم‌زاده عطوفی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، گفت: اضطراب، نگرانی و استرس در جامعه و حتی در بین برخی کارشناسان بهداشت روانی مترادف هم به کار می‌روند، در حالی که هر کدام تعریف و علائم جداگانه‌ای دارد.

وی افزود: متأسفانه علائم اضطراب نسبت به استرس و نگرانی به قدری وخیم است که آن را درد روانی نامیده‌اند.

کاظم‌زاده عطوفی گفت: تپش قلب بالا، احساس تنگی نفس، خشک شدن گلو و دهان، گرمی صورت، احساس فشار در سر و دلشوره جزو علایم اضطراب است.

وی اظهار داشت: اضطراب در صورت انتشار و دائمی بودن به گونه‌ای که فرد آن را در طول روز بارها تجربه کند، نوعی اختلال محسوب می‌شود که باید آن را درمان کرد.

وی ادامه داد: دارو درمانی و روان درمانی برای اضطراب باید به موازات یکدیگر انجام شود.

کاظم‌زاده عطوفی گفت: دارو درمانی باید توسط روانپزشک و روان درمانی ترجیحاً توسط روانشناسی بالینی انجام شود.

دبیر انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران تصریح کرد: ممکن است افراد برای ابتلا به اضطراب علائم گوناگونی را نشان دهند.

وی افزود: شاید اضطراب در فردی به صورت تکرر ادرار باشد در حالی که در فرد دیگری با تعریق و انقباض عضلات بدن همراه باشد.

کاظم‌زاده عطوفی اذعان داشت: خستگی مفرط یکی از علائم اضطراب است که باید آن را جدی گرفت.

دبیر انجمن روانشناسی بالینی ایران خاطرنشان ساخت: اضطراب در صورت انتشار نوعی اختلال است، اما در درجات کم نیز می‌تواند عامل یک اختلال، مانند وسواس باشد.

سه شنبه 5/9/1392 - 16:9
هوا و فضا

ستاره شناسان می گویند: دنباله دار آیسان در حال حرکت به سمت خورشید است و اواخر ماه جاری میلادی (هفت آذر) به نزدیک ترین فاصله با خورشید می رسد؛ اما ستاره شناسان نمی دانند که سرنوشت این دنباله دار در حین عبور از نزدیکی خورشید چه خواهد شد.

گزارش ایرنا به نقل از پایگاه های خبری فضایی حاکی است که دنباله دار آیسان اواخر ماه میلادی جاری (هفت آذر) به خورشید نزدیک شود و اگر در مسیر خود تبخیر یا متلاشی نشود، در ماه دسامبر (آذر-دی) امسال با چشم غیر مسلح قابل رویت خواهد بود.

طبق پیش بینی ها قرار است دنباله دار آیسان روز بیست و هشتم نوامبر (هفت آذر) از فاصله یک میلیون کیلومتری سطح خورشید عبور کند.

ستاره شناسان نمی دانند که سرنوشت دنباله دار آیسان بر اثر عبور از کنار خورشید چه خواهد شد.

به گفته ستاره شناسان، دمای این ستاره که با سرعت 377 کیلومتر در ثانیه (یک میلیون و 357هزار و 200 کیلومتر در ساعت) حرکت می کند، هنگام عبور از کنار خورشید به بیش از دو هزار و 700 درجه سلسیوس می رسد که این میزان حرارت نه تنها برای تبخیر یخ موجود در ستاره دنباله دار، بلکه برای بخار شدن فلزات و صخره های سنگ نیز کافی است. 

اگر گرمای زیاد به فروپاشی آیسان منجر نشود، این دنباله دار احتمالاً با جاذبه خورشید متلاشی خواهد شد اما دانشمندان می گویند بر اساس محاسبات آیسان دوام خواهد آورد. 

دنباله دار آیسان برای اولین بار در ماه سپتامبر سال 2012 کشف شد. در آن زمان دو اخترشناسِ تازه کار با استفاده از ˈشبکه اپتیکال علمی و بین المللیˈ در روسیه به نام ˈآیسانˈ، این دنباله دار را کشف کردند و به همین علت نام این دنباله دار را ˈآیسانˈ گذاشتند.

این دنباله دار در آن زمان با توجه به فاصله زیاد خود که حتی از مدار سیاره مشتری نیز دورتر بود، درخشش فوق العاده ای داشت و احتمال اینکه با نزدیک شدن به خورشید، پدیده ای تماشایی را رقم بزند، زیاد است. 

در هنگام عبور آیسان از کنار خورشید، تبخیر یخ موجود در ستاره بر اثر گرمای خورشید، ردهای درخشانی را در کنار هاله های نورانی و مبهم ایجاد خواهد کرد.

بسته به مقدار یخی که در این دنباله دار وجود دارد، هر قدر آیسان به خورشید نزدیک تر شود، درخشش آن نیز بیشتر خواهد شد.

ستاره شناسان آماتور در دو روز گذشته، عکس هایی را که با تلسکوپ یا دوربین دو چشمی از این دنباله دار تهیه کرده بودند، روی اینترنت منتشر کردند. 

گفته می شود دنباله دارها بقایای یخ زده ای از دوران شکل گیری منظومه شمسی در حدود چهار میلیارد و 500 میلیون سال پیش هستند.

آیسان نیز جزء گروهی از ستاره های دنباله دار است که در ˈابر اورتˈ قرار دارند. ابر اورت نام مکانی است که خیلی از ستاره های دنباله دار از آن سرچشمه می گیرند و در فاصله 50 هزار واحد نجومی یا تقریباً یک سال نوری از خورشید قرار دارد. این ابر حاوی اجرام یخ زده آسمانی است و در آن سوی مدار نپتون قرار دارد.

گاهی اوقات، اثر جاذبه باعث می شود که یکی از اجرام از این توده ابری خارج شود و به قسمت های داخلی منظومه شمسی نزدیک شود.

مدل های رایانه ای نشان می دهند دنباله دار آیسان، نخستین جرم آسمانی است که دچار این حادثه شده است. 

اگر پیش بینی ها درست باشد، ستاره دنباله دار آیسان اوایل ماه دسامبر (10،11 و 12 آذر) و صبح زود در آسمان دیده خواهد شد.

همچنین این دنباله دار را، اگر از حرارت و نیروی جاذبه خورشید جان سالم به در ببرد، می توان در طول شب های ماه ژانویه (دی) و با چشم غیر مسلح در آسمان مشاهده کرد.

دوشنبه 4/9/1392 - 14:26
آموزش و تحقيقات

دانشمندان با استفاده از باکتری های پا، ناف و زیربغل پنیر درست کردند.

به گزارش ایرنا از دیلی میل، این پنیرها برای خوردن درست نشده اند بلکه برای درک واکنش انسان نسبت به باکتری های بدنش و رایحه ناشی از آنها درست شده اند.

ˈکریستینا آگاپاکیسˈ و ˈسیسل تولاسˈ دو دانشمند انگلیسی مبتکر این طرح بودند و برای ساخت پنیر باکتری های بدن انسان را از بخش هایی همچون کف پا، ناف و زیر بغل جمع آوری کردند.

این پنیرها به تازگی در یک نمایشگاه با موضوع زیست شناسی مصنوعی در دوبلین ارایه شده است.

محققان این طرح مدعی هستند که این پنیرها، ویژگی انسان هایی که پوستشان در ساخت آنها دخیل بوده است ، بازتاب می دهند.

هر پنیر دارای مجموعه منحصر به فرد از میکروب هایی است مختص بدن فرد است و این میکروب ها رایحه خاصی دارند.

در نمایشگاه دوبلین ( پایتخت ایرلند ) 11 پنیر در معرض نمایش قرار گرفته است.

هر پنیر با استفاده از کشت هایی از پوست هنرمندان، دانشمندان، انسان شناسان و سازندگان پنیر درست شده است.

برخی از نمونه های باکتریایی استفاده شده در این پنیر از اشک افراد گرفته شده است .

دوشنبه 4/9/1392 - 14:25
آموزش و تحقيقات

پژوهشگران دریافته اند اثر نور آبی در هوشیار سازی مغز بیش از کافئین است.

به گزاش خبرگزاری مهر، گفته می شود نور آبی شهرت بدی در مختل کردن خواب دارد. افرادی که پیش از خواب از تلفن هوشمند و دیگر گجت ها استفاده می کنند در طول شب دچار بی قراری خواب می شوند چرا که نور این دستگاه ها موجب سرکوب ملاتونین – ماده شیمیایی کنترل کننده ساعت بدن- می شود.

تحقیقات اخیر از برخی نکات مثبت این نور آبی پرده برداشته است که نشان می دهد چگونه نور آبی اگر در زمان مناسبی از آن استفاده شود می تواند مغز را هوشیار نگه دارد.

پژوهشگران دانشگاه مید در سوئد تاثیرات کافئین و نور آبی را بر مغز مقایسه کرده و دریافته اند هر دوی این موارد تاثیرات مثبتی بر مغز دارند.

نکته جالب اینجاست که افرادی که در معرض نور آبی قرار داشتند در آزمون های عملکرد مغز که شامل حواس پرتی می شوند، عملکرد بهتری داشته اند.

دانش پژوهان نشان دادند مصرف کنندگان کافئین بیشتر دچار حواس پرتی شده و عملکرد ضعیف تری داشتند.

مطالعات حاکی از آن بود که نور آبی و کافئین تاثیرات مجزایی بر روی جنبه های عملکرد عضلانی ناشی از فعالیت مغزی داشتند.

به گفته محققان نور آبی قابلیت تاثیر مثبت بر گستره ای از مجموعه ها را دارد که در عملکرد شناختی و هوشیاری مهم هستند.

این مطالعه بر اساس تحقیقاتی صورت گرفته که نشان می دهد نور آبی توانایی های شناختی مانند حافظه هوشیاری و زمان واکنش را بهبود می بخشد.

اگرچه نور آبی برای بافت بدن ضرری ندارد اما این نور آن قدر قدرتمند است که تاثیرات زیستی را در بدن هدف قرار دهد و به طور فزاینده ای برای گستره ای از درمانهای پزشکی استفاده می شود.

مثلا پزشکان در بیمارستان دانشگاه هیدلبرگ برچسبی را ساخته اند که نور آبی متساطع  و درد را درمان می کند.

نور آبی همچنین می تواند با بوی بد دهان مبارزه کند. قرار گرفتن تنها دو دقیقه در معرض نور آبی لامپ های سفید کننده دندانها می تواند باکتری های موجود در بزاق را که موجب بد بویی دهان می شوند از بین ببرد.

بر اساس یافته های این پژوهش حتی افراد نابینا قادر به استفاده از فواید شناختی قرار گرفتن در معرض نور آبی هستند.

پژوهشگران دانشگاه مونترال دریافته اند که حتی وقتی دید معیوب است و اجسام دیده نمی شوند، هنوز تغییرات نور در مغز ثبت می شود و افراد می توانند بگویند چه زمانی نور خاموش و روشن می شود.

این تحقیقات می تواند تاثیرات مطلوبی در درمان افراد نابینا و همچنین دیگر اختلالات شناختی داشته باشد و پزشکان می توانند به طور بالقوه ای از نور برای فعال سازی بخش های خاصی از مغز استفاده کنند.

دانش پژوهان می گویند 50 ثانیه قرار گرفتن در معرض نور آبی می تواند تغییراتی بر مغز ایجاد کند.

دوشنبه 4/9/1392 - 14:24
تغذیه و تناسب اندام

متخصص مغز و اعصاب در مورد بیماری میگرن گفت: میگرن سردردهای شدیدی است که بر اثر قرار گرفتن در معرض نور شدید و سر و صداهای بلند، فشارهای روحی و جسمی یا مصرف شکلات، مرکبات، نوشابه‌های الکلی، غذاهای مانده، نمکی و ترش تشدید می‌شود.

خبرگزاری فارس: غذاهایی که میگرن را تشدید می‌کند

علی بصیری در گفت وگو با خبرنگار بهداشت ودرمان فارس در مورد میگرن گفت: میگرن سردردهای شدیدی است که گاهی بسیار سخت شده و از تحمل فرد خارج می شود با این حال از این بایت که بدخیم باشد، نگران کننده نیست.

این متخصص مغز و اعصاب افزود: میگرن به حدی شایع است که در اطرافیان ما کمتر کسی یافت می شود که این بیماری را نداشته باشد.میگرن که نوعی از سردردهای مزمن است. اغلب در زنان بیشتر بروز می کند و با بالا رفتن سن، از شدت و دفعات آن کم می‌شود.

وی ادامه داد: میگرن مانند هر درد مزمن دیگری دارای عوارضی مانند عصبی شدن،اشکالات در بینایی ، به سختی حرف زدن، احساس ضعف،کم اشتهایی، احساس سرما، لرز، حالت تهوع، افزایش ادرار، پف کردن صورت و خستگی است.

بصیری گفت: درباره دلایل ایجاد میگرن نظرات متفاوتی مطرح است عده‌ای معتقدند میگرن بر اثر وجود غده های مغزی است و برخی نیز تغذیه نامناسب،ژنتیک یا شرایط محیطی مانند استرس را عامل ایجاد میگرن می دانند اما آنچه مسلم است بر اثر انقباض شدید رگهای خونی مغز ایجاد می شود.

وی افزود: نکته مهم این است که نباید افراد به صلاحدید خودشان و به محض بروز سردرد شدید،دارو مصرف کنند بلکه فقط پزشک متخصص می تواند تشخیص دهد سردرد، میگرنی است یا دلیل دیگری دارد.

این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: رژیم و پرهیز غذایی،نیز در تشدید سردردهای میگرنی موثر هستند و معمولاً هر فردی می تواند تشخیص دهد کدام غذاها با بروز میگرن آنها ارتباط دارد. مثلاً شکلات، مرکبات، نوشابه های الکلی، غذاهای مانده و نمکی و ترشی ها گاهی به افزایش درد منجر می‌شوند.

بصیری گفت: حمله های میگرنی بر اثر عوامل آلرژی‌زا، قرار گرفتن در معرض نور شدید و سر و صداهای بلند، فشارهای روحی و جسمی ، تغییر در عادت خواب ، کشیدن سیگار یا قرارگرفتن در معرض دود سیگار، گرسنگی، مصرف الکل، کافئین و تغییرات هورمونی مانند مصرف قرص های ضدبارداری ایجاد می‌شوند،بنابراین با دوری کردن از چنین عواملی می توان سردردهای میگرنی را کمتر یا خفیف کرد.

وی در مورد علائم میگرن افزود: سردرد میگرنی به صورت کوبیدن در یک سمت سر شروع می شود و به دو طرف آن گسترش می یابد. بعضی افراد نیز درد را در پشت چشمها و در گردن احساس می‌کنند گاهی نیز به صورت سردردی نامشخص و گنگ شروع شده و ظرف چند دقیقه تا چند ساعت به درد بسیار شدید تبدیل می شود و ساعتها یا روزها طول بکشد.

دوشنبه 4/9/1392 - 14:23
تغذیه و تناسب اندام

اگر جزو افرادی هستید که طی روز دچار افت قند خون می‌شوید یا می‌خواهید در وعده‌های اصلی غذا پرخوری نکنید میان وعده‌های غذایی مناسب را در طی روز مصرف کنید.

خبرگزاری فارس: بهترین میان وعده‌های غذایی کدامند

مریم زارعی، کارشناس ارشد تغذیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس خوردن میا‌‌ن وعده‌های سالم یکی از راههای تأمین همه مواد مغذی بدن عنوان کرد و گفت: میان وعده‌های سالمسطح قند (گلوکز) خون را در طول روز ثابت نگاه می‌دارد و برای افرادی که احساس می‌‌کنند میزان قند خونشان در بین وعده‌ها افت می‌‌کند مناسب است.

وی با اشاره با اینکه در میان پدران و مادران ما در تغذیه سنتی میان وعده جایگاه خاصی داشته افزود: بزرگترین حسن میان وعده این است که جلوی پر خوری در وعده‌های اصلی غذا را می‌گیرد.

این کارشناس ارشد تغذیه به آنهایی که مشکل اضافه وزن دارند توصیه کرد تا سبزی‌ها و میوه‌ها را به عنوان میان وعده انتخاب کنند.

زارعی گفت: نباید فراموش کرد که فاصله زمانی مناسب بین وعده غذایی اصلی و میان وعده حتماً رعایت شود تا امکان جذب و هضم غذا وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به اینکه چه مواد غذایی برای میان وعده بهترین انتخاب محسوب می‌شوند گفت: یک واحد ماست و شیر کم چرب، یک عدد میوه تازه، سبزی‌هایی مثل خیار یا هویج، یک برش نان سبوس دار با کمی‌ پنیر خیار و گوجه و یک قاشق غذا خوری از مغز‌ها(خشکبار) یا یک چهارم لیوان میوه خشک بهترین میان وعده محسوب می‌شوند، مضاف بر اینکه به راحتی قابل حمل بوده و برای افراد شاغل و دانش آموزان می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

دوشنبه 4/9/1392 - 14:22
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته